Secretaresse KATOEN TE EN TER ZEE LAND roggestro f 1,50 per baal Flinke werkster Speeltuin ,,'t Hek", Lunteren CONOFLOW EUROPA N.V. FLEVO-CENTRALE VAN P.G.E.M. GROEIT UIT HET IJSSELMEER ALS GARNERING G. Roos ACHTEROM" „HOPFALDERA" de straatmuzikant Variété voorstelling, met Afvoer energie Urk aan de horizon De techniek ..ïeuwsolad „DE VALLEI" dinsdag 27 juli 1965 Bestel thans uw van het land. Emmikhuizerlaan RENSWOUDE gevraagd om kantoren enz. schoon te houden voor 10 uur per week, waaronder 2 x 's avonds van 6 tot 9 uur. N.V. v/h firma J. C. van Hunnik Nijverheidslaan 97 Veenendaal i'.r.S tti'./.ohH AAN SLIJTERIJ EN WIJNHANDEL Wij hebben voor u de grootste sortertne Wijnen, binnen- en buitenl. gedistilleerd Groeneiaan 23 (achterom) teL 3434 Veenendaal Woensdagmiddag 28 juli a.s. Het leuke toneelstuk door de Harlekino-Toneelgroep o.l.v. Hans Bolland Aanvang 2.30 uur. Entree f 1,50, kinderen f 0,50 Woensdagavond 28 juli a.s. ANDRE KAART, Conferencier DORUS II, lachen van begin tot eind THE WIMIE'S, de twee charmante meisjes brengen U leuke liedjes JOS CARPA, prachtige melodiën op het electronisch orgel DE GLOBETROTTERS, nemen U mee, een reis om de wereld IMCA MARINA, de bekende Nederlandse zangeres. Aanvang 8 uur Entree f2,00 KERKHOFLAAN 19 - EDE dochteronderneming van Conoflow Philadelphia Pensilvania U.S.A. zoekt voor haar vestiging te Ede, Kerkhof laan 19 voor spoedige indiensttreding een met goede kennis van de Engelse taal. Sollicitaties mondeling tel. (08380) - 3445, of schrif- lijk, Postbus 43, Ede. UNIEK IN EUROPA Ligging op eiland biedt vele voordelen grondverbeteringswerken nodig geweest. Een vergelijking leerde dat een eiland ook financieel gezien voorkeur verdiende. En daar heeft Nederland dan zijn unicum aan te danken, dat alleen in de verte wordt benaderd door Denemarken, dat een elektrische centrale heeft op een na tuurlijk schier-eiland. Een maquette van de Flevo-centrale. Op de voorgrond rechts de brug. In het mid den de twee eerste eenheden met de hoge schoorsteen. Op de achtergrond de haven met de olieopslagtanks. Links op de voorgrond een in aanleg zijnde dam, wel ke in de winter dryfys moet keren. DE BRITSE WEEK IN AMSTERDAM FIRMA'S MELDEN SUCCESSEN De afzet van Britse verbruiksgoede- ren op de Nederlandse markt neemt toe als resultaat van de Britse Week in Amsterdam die van 14 tot 23 mei j.l. met behulp van ongeveer 600 Britse firma's en bijna 1000 Nederlandse win kels en warenhuizen is gehouden. Vele Britse firma's hebben de Export Coun cil for Europe, een van de organisato ren van de Week, reeds laten weten dat hun inspanning de moeite waard is gebleken. Ze zijn thans bezig om behaalde resultaten met een krachtige follow-up actie te consolideren. De firma's en organisaties die succes sen hebben geboekt zijn o.a. Burberry's, Failsworth Hats, Gor-Ray, GSia Cos metics, Chance Bros., Goodlass Wall, Corfield-Sigg, Church Shoes, Pye, Bas- setts, Jaycee Furniture, Ekco Export, Ercol, Harveys of Bristol, Radiation International, Fothergill and Harvey, Whitbreads, Fantasie Foundations, the National Wool Textile Export Corpo ration en het British Menswear Guild. Hoewel het nog wel enkele maanden kan duren voordat een volledig beeld van de waarde van de Week voor Groot-Brittannië's export-campagne kan worden ge^ven op grond van of ficiële cijfers, komen er nu al enthou siaste rapporten bij directies binnen van hun export afdelingen en agenten. Nederland, dat op het gebied van waterbouwkunde al zoveel opmerkeiyks bezit, heeft er een zelts voor Europa unieke noviteit bp; een kunstmatig eiland in het IJsselmeer, ten noord-oosten van Lelystad, speciaal aangelegd voor de bouw daarop van een moderne elektrische centrale voor de PGEM. Een centrale, die reeds nu ver voor de voltooiing zoals we konden waarnemen een trekpleister is voor toeristen, die er met bussen vol op af komen. Een centrale, die zeker niet alleen om de opvallende ligging, de trots is van de leiding van de PGEM. Wat deed de PGEM, die in Nymegen al een centrale-complex bezit met een vermogen van 700.000 Kw besluiten juist hier een nieuwe centrale te bouwen? Is het bij het maken van kleding tot dusver altijd de sport geweest om de ritssluiting zo kunstig mogelijk weg te" werken, nu zijn er ontwerpers die de glanzende rits een rolletje hebben toebedacht in de garnering van sportieve kleding. Hier zijn er drie voorbeelden van uit de collectie van Bobbie Brooks, waarin de rits functioneel en decoratief is toegepast, zoals dat met een mondvol heet. 1. Voor het jonge meisje is de halssluiting in de bloes en de voor sluiting van de rokachtige broek een aardig grapje. Deze combinatie is geheel van katoen, (f 36,50). 2. De smalle pijpen van dit meisjespak uit stevige katoenen denim glijden gemakkelijk over de voet dank zij de stevige ritssluiting boven de enkel. Zo'n rits is ook aangebracht over de gehele lengte van het jasje en in de hals van de bloes, die van een lichtere katoensoort is ge maakt. (Jasje f 19,75 - pantalon f 19,75 - bloes f 14,75). 3. Nog een voorbeeld van het grappige gebruik dat de ontwerpers wis ten te maken van de ritssluiting, welke zelfs is aangebracht op de schui ne steekzakjes van het jasje. Deze deux-pièces is gemaakt uit een ste vige en soepele katoen. (Jasje f 26,75 en rok f 22,75). Ir. K. Gorter van de PGEM, de man, die vele touwtjes in handen houdt van deze -monster-centrale, kan een rijtje evidente voordelen voor de „eiland-centrale" op sommen: De kwestie van het koelwater is zeer belangrijk. Aan de hand van een model in het wa terloopkundig laboratorium is vastgesteld, dat het koelwater bij deze centrale niet alleen ruimschoots voorhanden is, maar ook, dat het water, dat door middel van een damwand gedwongen zal worden om het eiland te circuleren, vooral door ver damping voldoende koelt voordat het op nieuw wordt gebruikt. De omlooptijd van vele tientallen uren staat daar borg voor. Als de Flevo-centrale op de uiteindelijk te bereiken volledige capaciteit van 4000 Megawatt in gebruik is, zal 300.000 kubie ke water per uur nodig zijn. Een tweede punt is de aanvoer van de brandstof, welke op een eiland, dat ge makkelijk bereikbaar is voor schepen, be trekkelijk eenvoudig is. Wat die brandstof betreft: de eerste twee eenheden met een vermogen van 180.000 Kw elk, kunnen met olie worden gestookt en met aardgas. Er zijn onderhandelingen met de Gas Unie aan de gang met het oog op laatst genoemde mogelijkheid. Bij een eventueel latere uitbreiding van de centrale, waar aan nu reeds wordt gedacht, wordt de mogelijkheid van het stoken van steen kool opengehouden. In hetzelfde vlak als de brandstof-aan voer ligt de gemakkelijke aanvoer van constructie-delen, welke de heer Gorter als derde voordeel voor „zijn" eiland aan voert. Bijzonder belangrijk is geweest de over weging. dat de afvoer van de opgewekte energie vanaf de rand van Oostelijk Fle voland, zonder hinder kan geschieden. In een druk bewoond gebied is het plaatsen van hoogspanningsmasten geen sinecure. Het voordeel van een wijde polder ligt in dit verband voor de hand. Een vijfde voordeel van de vestiging der Flevo-centrale op deze plaats is de gunstige ligging ten opzichte van het ge projecteerde nieuwe koppelnet van 380 Kilovolt, dat o.m. een lijn van Amsterdam naar het noorden krijgt. Stroomlevering aan het koppelnet of b.v. in noodge vallen stroomafname kan zonder al te veel moeite worden geregeld. Zoals aangehaald dient een dergelijk net voor onderlinge bijstand en uitwisseling zelfs internationaal. Contacten hierover lopen alle via de N.V. S.E.P. (Samenwer kende Elektriciteits Produktiebedrijven) in Arnhem, waarbij alle producenten zijn aangesloten. Het zesde, eveneens, belangrijke voordeel is de ruimte die de PGEM heeft voor de vestiging van personeel, dat in de eerste produktie-jaren een 200 man zal belopen. Een op het eerste gezicht vrij zware be zetting, maar deze zal ook het personeel van de hier in te richten administratieve afdeling en de werkplaatsen omvatten. „Kijk, daar ligt Urk", zegt Ir. Gorter, en hij wijst noord-oost, waar inderdaad aan de einder het schimmige kustlijntje van Urk te zien is. We staan nu op de brug, 130 bij 15 meter beton en staal en voor ons ligt het eiland, waarvan de aan leg in maart 1964 is begonnen en onge veer een jaar heeft geduurd. De bodem buiten de dijk van O. Flevo land, moge goed zijn voor de landbouw, voor bouwconstructies is zij dat beslist niet. Er moesten dan ook 1,4 miljoen ku bieke meters grond worden weggebag- gerd tot op een diepte van veertien meter voordat uit 2,7 miljoen kubieke meter zand het eiland kon worden opgebouwd. Afmetingen? De oppervlakte is tien ha en het eiland ligt drie meter boven N.A.P. zodat zelfs bij een dijkbreuk „droogweg" kan worden doorgewerkt. Het bijna recht hoekige eiland heeft aan de naar het IJsselmeer gekeerde zijde een haven van 145 meter breed, waarbij een terrein voor brandstof opslag is voorzien. En nu we toch met meters werken: de enige schoor steen, welke in de eerste instantie bij de centrale komt wordt 150 meter hoog, een toekomstig oriëntatiepunt in de wijde vlakke polder. Over enige maanden, als het heiwerk palen van zestien meter, die tot twee me ter in de originele zandlaag worden ge dreund gereed is, zal in vrij vlot tem po de opbouw van het eiland vorm krij gen. Er wordt een staalconstructie toege past, waarbij een opvallende bijzonderheid is, dat .de beide eerste ketels niet worden ingebouwd, maar a.h.w. in de open lucht komen te staan. De eerste eenheid van de Flevo-centrale, welke in mei 1968 in gebruik moet komen, levert evenals eenheid II een vermogen van 180 megawatt. Deze tweede eenheid komt in september 1969 in gebruik. De nieuwe centrales in deze opzet is bere kend op 1.500.000 Kw en kan t.z.t. worden uitgebreid tot een vermogen van 4.000.000 Kw. De mogelijkheid tot overgang op kern-energie in de verdere toekomst is niet geheel buitengesloten. Een logische vraag na kennisneming van al deze bijzonderheden is, of het niet goed was geweest de Flevo-centrale op het zelfde punt binnendijks te bouwen. Daar heeft natuurlijk ook de PGEM aan ge dacht. Men stuitte evenwel op b.v. de be zwaren, dat de dienst Zuiderzeewerken te recht zeer zuinig is op zijn dijken, zodat koelwater en stookolie b.v. via hevel-lei dingen over de dijk heen hadden moeten stromen om het doorbreken van de dijk te omzeilen. Bovendien waren ook binnen dijks omvangrijke en dus kostbare! 4 Een Bentwick-badjasje voor meisjes in helle kleu ren en met ruime opgezet te zakken. Er zit een bre de kraag op, waarin het hoofd helemaal schuil kan gaan. Men zou kunnen spreken van geklede badjassen. Ze zijn zo elegant van model en zo modieus van dessin, dat men er een grotere .actie-radius" in heeft dan alleen aan strand of in huis en hof. Badstof is een katoenen weefsel dat zacht is, gemakkelijk en veel vocht opneemt, de huid niet irriteert, koel is bij veel warmte en warm is by veel koelte. (Modellen Bentwick). k 7/ Een modieus strandensemble van katoenen po- peline, bestaande uit een St. Tropez-hesje, short en lang jasje met knoopsluiting. Het broekje heeft een ritssluiting middenvoor. 39,75 - Model Perry v. d. Kar). Een Provengaals dessin werd geb.ruikt voor k haar overwegend blauwe strandpakje met by- JP passende hoofddoek. Het pakje leent zich uit stekend om er een bikini onder te dragen. (Jas je: f19,75 - broekje: f 12,75 - hoofddoek f3,95). (Model De Bijenkorf). Hü draagt een drie-delig Trenco strandpak van katoenen popeline, bestaande uit een zwem broek, short en jasje. De motieven zyn in blauw en rood op een wit fond. (Compleet f34,75 - Model De Byenkorf).

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 4