Natuurleven in eigen omgeving 1 Avond U.L.O. Rhenen Ook in augustus bloeit de Betuwe! AMERONGKN EDERVEEN 30 jaar stewardessen in KLM dienst Hikari supersneltrein: 210 kilometer per uur Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 27 augustus 1965 11 MINDERVALIDEN HADDEN FIJNE UITGAANSDAG Caecilia bracht serenade aan bruidspaar Avondcursus voor R.K. vrouwen Zaterdag Veilig Verkeersrit Hoogtijdag voor Rundvee- fokkers - Burg. Platteel opent fokdag Bewonderenswaardige prestatie van de Japanse spoorwegen Berechting van verkeers delicten in 1963 Drie kilometer per uur Fjordenpaardenfokdag op dinsdag INGEZONDEN Hier ligt een kans voor U! Wie er in deze maand, of ook op een zonnige september- I dienen; om precies te zijn: het startpunt ligt bij de toren dag op uit wil trekken, om een mooi stukje Nederland te van de Ned. Herv. Kerk. Direct ten Noorden van deze zien, dat weinig bekend is, hoeft daarvoor geen verre kerk loopt de Oude Rijndijk. Deze dijk gaat langs de zuid- reis te maken. Het dorp Kesteren kan als uitgangspunt zijde van de Oude Rijn. Van onze natuurkundige medewerker. Zoals de naam zegt is dit een oude Rijnloop; de huidige Rijndijk ligt 1 tot 2 km noordelijker. De Oude Rijn ziet er niet erg rivierachtig meer uit; soms heeft hij de breedte van de Grift bij Vee- nendaal, vaak is hij niet breder dan een flinke treksloot; hier en aaar liggen langs de oevers moeraslandjes met riet, biezen en lisdodden. Waar de bodem niet al te laag is, zijn veel populieren geplant, die het landschap een wat meer besloten karakter geven met vele door kijkjes in de richting van Rhenen met Cuneratoren, molen, Koerheuvel en meer westwaarts de Stichtse heuvelrug. Aan de zuidzijde kijkt men tegen en over boomgaarden en wie in dit seizoen deze trip maakt, besluit vast dit in de bloeitijd van het fruit te herhalen, daar men hier juist veelal op tri bomen kijkt. Wie Zuid-Limburg kent, weet dat het bloeiend landschap lieflijker wordt, wan neer men over de bloesempracht kan heenkijken. Per fiets kunt u de dijk rijden; af en toe vindt u wel punten, die u uitnodi gen het rijwiel aan de hand te nemen of voor een poosje aan de kant te zetten en rond te kijken. Bent u per auto ge komen, dan wordt het voor u een wan deling, want de dijk is voor motorver- keer verboden. Dit is lastig voor een gemakzuchtig automobilist, maar de rust van het landschap blijft er door bewaard en bovendien zou het passeren van tegenliggers op de bochtige, smal le dijk, met veel overleg moeten gebeu ren. Het gehele dijktraject is ongeveer 5 km lang. Het einde ervan vindt u van zelf, wanneer u voorbij Lienden op een driesprong van dijken komt. Vindt u een wandeling van 10 km te lang, dan is er een manier om deze te bekorten: Begin niet bij de toren van Kesteren, maar neem de nieuwe Betu- westraatweg en vertrek vanaf het punt, waar deze de oude Rijndijk kruist. Is het eindpunt u te ver, ga dan in elk ge val tot aan de nieuwe Waai, ten noorden van Lienden, een schilderachtige oude doorbraakkolk, ondanks de naam, om geven door rietkraag en hoge populie ren. Midden in de waai ligt een eiland je, begroeid met struikgewas. Ziezo, u kunt op weg. Dat de Betuwe nu ook bloeit, zult u gauw merken Kijk evenwel niet in de verte, maar links en rechts van u, in de drjkbermen, en rechts ook naar de rietzoom en sloot kant, waar nog allerlei planten bloeien. De dyken worden hier pas laat gemaaid, vaak ook blyft maaien geheel achterwe ge: de eigenaars van de aanliggende gronden zien kennelijk meer profit in het oogsten van goed fruit, dan in het winnen van matig hooi, dat door de steil te van de dyk niet mechanisch geoogst kan worden. We zullen nu spéciaal uw aandacht vragen voor de wilde flora van de dyk- berm, veronderstellend dat u zelf wel oog hebt voor het landschap om u heen, waarbij u al gauw een schilderachtig boerderijtje ontdekt aan de rjchter dijk- voet. Even verderop ziet u een klein doorbraakwiel, omgeven door geboomte en struikgewas. De dijk slingert ei om heen. De betrekkelijk smalle zoom van gele plompen, die het water omrandt, geeft u een idee, hoe diep zulke door- braakkolken doorgaans zyn. 't Beste kunt u dit tochtje in de ochtend maken, want een van de fraaiste en talrijkste planten is de hoog opschietende wilde cichorei, die zijn grote, stralende hel blauwe bloemen alleen 's morgens laat zien; in de namiddag sluit de bloem zich en de gesloten bloem is fletsblauw. Kleur en vorm van de bloem tonen, dat de wilde cichorei tot hetzelfde planten geslacht hoort als de andijvie uit onze moestuin. Een wat minder opvallende, doch zeldzamer plant vindt u bij het wiel aan de zuidzyde van de dijk; het is een plant met lichtblauwe bloempjes ji ijle aren, namelijk het ijzerhard; (verbena offi- ciualis) dit is echt een plant van oude boerenerven op kalkrijke, zware grond, die in de Betuwe schaars, in Zd. Lim burg veel voorkomt. De flora van deze dijk vertoont veel gelijkenis met die van Zd. Limburg. Tal van planten, die in Midden-Europa over al op kalkrijke bodem groeien, hebben via onze grote rivieren in overoude tij den hun groeigebied weten uit te brei den naar het noorden en westen en Een schilderachtige doorbraakkolk zo als u die op een tocht langs de Oude Rijn zult vinden. groeien dan op plekken, die kalkryk en warm zijn. In onze flora's worden deze planten aangeduid als ..fluviatiele plan ten". Deze fluviatielen nu zijn heel tal rijk langs de weinig ber*este en ver waarloosde berm van onze oude Rijn dijk. Daar uw tochtje meer een toeris tisch dan een wetenschappelijk doel heeft, noemen we enkele van de meest opvallende. Een kenner van de Neder landse flora zal heel wat meer soorten vinden, dan hier genoemd worden. AI gauw vindt u een rankende plant, die u doet denken aan de lathyrus uit uw tuin. De tuinlathyrus (Lathyrus odo- ratus) geurt en vertoont vele kleuren; onze ..dijklathyrus" geurt ook, maar de vrij grote bloemen zijn eenkleurig wijn rood. elkaar twee grote boerderijen ziet lig gen: eerst „Schuilenburg" ,dan „Tollen- burg". Als men ons vertelt, dat hier in vroeger tijden een kasteel moet hebben gestaan, is dat door de entourage van geboomte en water heel aannemelijk; bouwresten van het kasteel zijn er niet meer, wel ligt de boerderij er schilder achtig. Als u deze boerderij gepasseerd bent, loont het de moeite om goed op de lin kerberm te letten. Hier groeit namelijk weer een fraaie fluviatiele plant: de mar jolein (origanum vulgare). Deze staat in volle bloei: bolle paarse bloemtrossen. Pluk een plant, dan zal hij door z'n geur verraden familie te zijn van de munt. Marjolein is een plant, die lang doorbloeit: in juli bloeien de Oude Rijn bij Tollenburg, Lienden. De Nederlandse naam is aardaker ,de Latijnse Lathyrus tuberosus. Die woor den „aker" en „tuberosus" zeggen iets bijzonders over deze plant. „Aker" houdt verband met „eik" en „eikel"; tubero sus betekent „knolvormend" of „knol- dragend". Onze aardappel heet In def tig Latijn „Solanum tuberosum", letter lijk vertaald „knoldragende nachtscha de". Inderdaad heeft de aardaker onder grondse knolletjes, en het grappige is, dat lang voordat aardappels bekend wa ren in Europa reeds aardakerknolletjes geoogst, gepoft en gegeten werden, niet als volksvoedsel maar als dure delica tesse. Vermoedelijk zullen thans weinig men sen u kunnen inlichten over de smaak ervan. Misschien zult u ze zelf eens wil len proberen. Dan wordt u echter aangeraden niet te trachten de knolletjes uit de djjkberm te wroeten, maar dit liever eens te pro beren aan een losse akkerrand, want aardaker groeit in de Betuwe ook wel als akkeronkruid. De witte schermbloem, die nu nog wat nabloeit, is de berenklauw (Hera- cleum sphondylium). Agrimonie (Agri- monia eupatoria) is een hoogopschieten- de plant met een ijle tros van stekelige vruchtjes, die zich makkelijk vasthaken aan de wol van schapen, of desnoods aan uw kleding, om zich zo te laten transporteren; aan de top zitten nog wat gele bloempes U vindt nóg enkele opvallende gele bloemen, die juist nu in volle bloei zijn: smalbladig kruiskruid (Senecio erucifo- lius), een hoge plant met brede, platte bloemtros. Verder Heelbaadjes (Puli- caria dysenterica), minder hoog, met donzige blaadjes en bloemhoofdjes, met zeer veel en zeer smalle lintbloemen. De Hollandse en de Latynse naam ge ven aan, dat de plant vroeger gewaar deerd werd als middel tegen ingewand- stoornissen. Inmiddels bent u wel geko men op het punt, waar u rechts, dichtby eerste planten, ook in oktober kan men nog bloeiende planten vinden. Als u de tocht voortzet naar het eindpunt, wordt deze marjoleinvegetatie steeds ryker. Let eens op, hoe deze warmteminnen- de zuidelijke plant zich bijna angstvallig houdt aan de zuidhelling; slechts hier en daar groeien enkele planten in de noordberm. Komt u tenslotte by de Nieuwe Waai, let dan eens op het uitzicht vanaf de dijk op de Waai, het omringend geboom te, de oude molen in de Marspolder en het groen van de Utrechtse heuvels op de achtergrond. Woensdag hebben 106 invaliden en min- dervaliden een fijna dag beleefd. Met en kele bussen vertrok het gezelschap voor een uitstapje naar de Achterhoek en Overijssel. Hoewel het weer zich aanvan kelijk niet goed liet aanzien veranderde het onderweg en liet zelfs de zon zich zien. In hotel Roelofsen te Diepenheim werd de mooie tocht even onderbroken voor het nuttigen van een consumptie. Verder werd gereden naar de oude IJsselstad Deventer en vandaar via Wilp, de Woeste Hoeve naar Arnhem, waar op Sonsbeek weer een rustpauze was ingelast. Om kwart over zes arri veerde het gezelschap in opgewekte stemming op de Nieuweweg in Vee- nendaal, waar ieder weer naar eigen haardstede werd teruggebracht. De mensen van Roode Kruis en EHBO hebben vóór, tijdens en na het uit stapje hulp verleend. Een kleine groep muzikanten van Caecilia bracht donderdagmiddag een serenade aan het bruidspaar Arend Mos en Maria Spies, die op het gemeente huis in het huwelijk traden. De bruidegom speelt de baritonpartij bij Caecilia, de bruid is kraamverzorg ster in Veenendaal. Caecilia speelde - zeer toepasselijk - de mars De Opti^ misten. Mede door deze vrolijke noten van de harmonie trok dit huwelijk een grote belangstelling. FIETS TEGEN SCOOTER Dinsdagmorgen wilde mej. K. uit Veenendaal met haar fiets vanaf de Kerkewijk linksafslaan naar de In dustrielaan. Ze keek niet naar het na derende verkeer op de Kerkewijk en werd aangereden door een scooter, be stuurd door H. uit Utrecht. De scooter- rijder klaagde over een pijnlijke schou der. Tegen mej. K. werd proces-ver baal opgemaakt. Het Katholiek Vrouwengilde organiseert in het komende winterseizoen een avond cursus voor dames, waar ze in de huis houdschool kookonderricht voor de fjjne keuken zullen ontvangen. Tevens is men voornemens een excur sie te maken naar de Veenendaalse Melk inrichting Vemiez op de data 14 en 15 september. Begin van de rondgang door de fabriek 's morgens om half tien. Na dere gegevens over de avondcursus wor den verstrekt door Mev nsbach, Dr. Schokkingstraat 13. Op zaterdag 28 aug. wordt de jaarlijk se Veilig Verkeersrit weer gehouden. Er kan zowel door bromfietsen, motoren en auto's worden deelgenomen. Doel van de rit is uiteraard weer om de kennis van de verkeersregels te toetsen. De start vindt plaats bij Hotel „La Montagne". De brom mers gaan om twee uur van start de auto's en motoren om half drie. Men kan een half uur voor de start nog inschrij ven. De Veilig Verkeersrit wordt evenals in vroeger jaren weer georganiseerd door de afd. Veenendaal van Veilig Verkeer in samenwerking met de M.A.C. „Veenen daal". DR. P. J. MACKAAY SPREEKT OVER DE ZENDING Op de eerste gemeenteavond van de hervormde evangelisatie „Sola Fide" op 23 sept a.s. zal Dr. P. J. Mackaay secre taris van de Raad voor de zending spreken over het zendingswerk in Afrika. Hij zal dan tevens een unieke serie dia's vertonen welke hij zelf maakte in het Is lamitische Noord Nigeria. BEVESTIGING EN INTREDE DS. J. YTSMA A.s. zondag 29 auggustus zal de nieuwe gereformeerde predikant van Veenendaal Ds. J. Ytsma zich aan zijn gemeente ver binden. In de morgendienst vai^ half tien in de Petrakerk zal Ds. J. Overduin de nieuwe predikant bevestigen. Om half vijf doet Ds. Ytsma intrede in de Oude Kejrk aan de Vaartbrug en om zeven uur 's avonds in de Petrakerk. Tijdens deze intrcdedienst zal de nieuwe predikant o. m. worden toegesproken door zijn schoon vader Ds. H. W. Veldkamp, Vrij Evang. predikant te Hilversum. GEREF. JEUGDWERK IN OUDE PASTORIE KERKEWIJK Nu de Gereformeerde pastorie ver laten is zal, zoals wij reeds meldden, het Geref. Jeugdverband in het ge bouw haar activiteiten houden. De heer De Haas Jr. en zijn vrouw zullen en kele kamers betrekken voor het toe zicht. Op zaterdag 18 september zal de voorzitter van het Jeugdverband, de heer P. Hoekstra, het winterwerk officieel openen. (Rest nog onze verontschuldigingen aan te bieden voor het feit dat we in de opsomming van predikanten die de oude pastorie hebben bewoond een reeds overleden leraar ds. R. J. v. d. Weerd niet noemden, temeer omdat deze predikant bij zijn gemeente zeer geliefd was. EINDWEDSTRIJDEN VETERANENTOERNOOI In afwijking van oorspronkelijk vastge stelde data zullen de eindwedstrijden in het kader van het veteranenvoetbaltoer- nooi gespeeld worden op maandagavond 30 aug. en vrijdagavond 3 september. Op het Sportpark Panhuis binden maandag avond om half zeven de elftallen van SKF en DOVO de strijd aan om de 3e en 4e plaats. Vrijdag 3 sept., weer op het sport park de wedstrijd GVVV-NSVS met als inzet le en 2e plaats. JEUGDDIENST In de jeugddienst in de St. Andrieskerk op zondag 29 aug. hoopt voor te gaan ds. G. F. Overgaauw uit Leersum. Vanaf 18.45 uur is er samenzang, waarna om 19.00 uur de dienst begint. Ds. Overgaauw zal spreken over „Het huwelijk als offer". Iedereen is van harte welkom bij deze kerkdienst. Op woensdag 1 september a.s. houdt de Fok- en controlevereniging „Ederveen en Omstreken" haar tweejaarlijkse fokvee- dag op het terrein De Pannekoek gelegen naast perceel Hoofdweg 26 te Ederveen. De opening zal plaats hebben om kwart over negen 's morgens door de burgemeester van Ede, dr. P. J. Plat teel. Om half tien beginnen dan de keuringen. De jury bestaat uit de he ren M. Koomen (Inspecteur Ned. Rund vee Stamboek) uit Arnhem en de heer H. Brouwer uit Hoogland (U.). Als ar biter zal optreden de heer Ir. P. Groot, ass. veeteeltconsulent te Arnhem, ter wijl de heer J. A. Udo uit Kerk-Ave- zaath belast is met het selecteren van de koeien voor de provinciale fokdag op 28 september a.s. te Zutfen. Op de fokdag in Ederveen zullen 80 runderen worden aangevoerd van het Zwart-Bont veeslag, afkomstig van 26 bedrijven uit de omgeving. Een bezoek aan de rundveetentoonstelling, waarbij het beste uit de Gelderse Vallei wordt getoond is zeer zeker de moeite waard. Niet alleen blinken de aangevoerde koeien uit door hun hoge kwaliteiten van het exterieur, maar meer nog door de produktiviteit. Luchtreizigers, die begin augustus 1935 nu dertig jaar geleden in een vlieg tuig van de KLM stapten, werden daar in welkom geheten door een nieuwe ver schijning: de stewardess. Enkele jonge dames, gekozen uit b(jna 400 sollicitanten, was de eer te beurt gevallen om na een korte opleidingsperiode een beroep te gaan uitoefenen, dat ook nu nog een gro te aantrekkingskracht bezit. Haar taak in die begin jaren was in hoofdzaak de passagiers aangenaam be zig te houden door tijdens de vlucht een gezellig praatje met hen te maken en uit leg te geven over het hoe en wat van de aviatiek. Menuleer, drankenkennis en de techniek van het snel en zeker serveren in een slechts beperkte ruimte, stonden nog niet op het lesrooster. Deze vliegende informatrice, op een prettige wijze de lange vlieguren volpra- tend, is inmiddels geëvolueerd tot de all round luchtgastvrouw van vandaag. Van haar wordt verwacht, dat zij, onder lei ding van de purser, met grote hulpvaar digheid en zorg over het welzijn van „haar" passagiers waakt; dat zij over verantwoordelijkheidsgevoel en een grote mate van zelfstandigheid beschikt en een zekere vlotheid in de omgang met veel soortige mensen aan de dag legt. Ook een behoorlijk conversatietalent is ver eist, -niet alleen in het Nederlands, doch minstens ook in Frans, Duits en Engels. Het beroep van stewardess, nog altijd met een zekere waas van romantiek om geven, is er in de praktijk één van hard werken. Maar het is er ook één van veel zien van de wereld en van contacten met vele verschillende mensen en volken. Het korps stewardessen van de KLM telt thans 300 leden. De samenstelling van dit korps is nogal aan wisselingen onder hevig: ongeveer 25*/# stapt jaarlijks van de KLM DC-8 over in het huwelijksboot je. Bovendien krijgt de stewardess tegen woordig van de KLM een contract van maximaal vijf jaar. Alleen reeds dit jaar werden in negen cursussen 127 nieuwe stewardessen opgeleid en „aan de vloot toegevoegd". In de dertig jaar dat het korps bestaat, verwierf één stewardess de vliegurenpen- ning voor 15.000 uren, terwijl er 23 on derscheidingen werden uitgereikt voor het behalen van de 10.000 uren mijlpaal. 8. Op het gloednieuwe hoofdstation van Tokio, hoofdstad van het land waar de laat ste jaren al zoveel op technisch gebied is gepresteerd, staat een van de veertien Hikari-supersneltreinen klaar voor vertrek. Deze trein ziet er uit als een raket, die op het punt staat te worden afgeschoten en bestaat uit twaalf rijtuigen met een bij zonder luxueus interieur: goudkleurig voor de eerste en zilverkleurig voor de twee de klas. Als een slang glijdt de trein het station uit en in korte tjjd schiet h\j met de verbazingwekkende snelheid van tweehonderdtien kilometer per uur door het Ja panse landschap. Geen enkele Japaner verbaast zich hier nog over. Toen echter ge durende de herfst van 1964 de eerste Hikari-expresse een snelle rit voor talloze ge nodigden maakte, waren in de restauraticafdelingen snelheidsmeters gemonteerd. Uit een recente publikatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (Sta tistiek toepassing der Wegenverkeerswet 1963) blijkt dat in 1968 9.906 verkeers- misdryven tot een veroordeling leidden, d.i. ongeveer 2 meer dan in 1962. Hierbij dient te worden opgemerkt dat een verkeersmisdrijf niet gepaard behoeft te gaan met een verkeersongeval; anderzijds doen zich uiteraard vele ongevallen voor zonder dat hierbij van een misdrijf sprake is. Het merendeel (5.361) van de vonnissen betrof „rijden onder drankinvloed"daarvan had bijna de helft (45%) betrekking op be stuurders van auto's, motorfietsen en scoo ters, ruim J4 op bromfietsers en de rest op wielrijders. Wegens doorrijden na ongeval werden 2.006 personen veroordeeld; wegens joy-riding 1.454, voor het merendeel jonge ren. In 125 gevallen waren slachtoffers do delijk getroffen, in 422 zwaar gewond (art. 26 W.V.W.). In totaal waren slechts 2% van de veroor deelden vrouwen, bij doorrijden na ongeval echter 6%. Aan 70% van de wegens „rijden onder invloed" veroordeelde bestuurders van mo torrijtuigen werd gevangenisstraf opgelegd; voor de bromfietsers en wielrijders zijn deze percentages resp. 23 en 16. Aan bijna 4.600 wegens verkeersmisdrijf veroordeelde personen werd de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen voor korte of lange tijd ontzegdwegens verkeers overtredingen aan ruim 2.300 personen. Het aantal door politie en justitie afgedane verkeersovertredingen liep de laatste jaren sterk op; het bedroeg in 1963 ruim 1.270.000 d.i. één per 100 inwoners. De wijze van af doening was: ruim 40% transactie in handen dei politie, bijna 40% schikking door het Openbaar Ministerie en 20% afdoening door de kantonrechter. het dal van de rivier de Sagami raasde. Honderdvijfennegentig kilometer per uur! Men werd er stil van. Toen de wijzer tweehonderdtien kilometer per uur aan wees, de hoogste snelheid volgens het reis schema, barstte een enthousiast applaus los. Met een gemiddelde snelheid van 129 kilometer per uur. legde de sneltrein de afstand van vijfhonderdvijftien kilometer tussen Tokio en Osaka, Japans tweede grote stad, in slechts vier uur af. Aan deze geweldige prestatie heeft „Het Beste" een artikel gewijd, aangezien deze zonder twijfel van invloed zal zijn op het beleid, dat de westerse spoorwegonderne mingen in de toekomst zullen gaan voe ren. Het geweldige Hikari-project was echter voor de Japanse spoorwegen bittere nood zaak. Tot voor kort reden er honderd twintig personen- en achtenzeventig goe derentreinen het traject Tokio-Osaka. Dat betekende een frequentie van elke zeven- eneenhalve minuut een trein gedurende vierentwintig uur Nochtans nam het ver voer van goederen van de ene plaats naar de andere vier dagen in beslag. Men be grijpt, dat alleen al om economische re denen in deze toestand verandering moest komen. Men begon met van het in Japan ge bruikelijke smalspoor af te stappen en normaalspoor als uitgangspunt te nemen. Van tevoren stond vast, dat de nieuw te ontwerpen treinen zeer hoge snelheden zouden moeten halen. Dit leverde enige problemen op, want nergens ter wereld had men ervaring op dat gebied opgedaan. Een van de vragen was bijvoorbeeld, wat voor luchtwervelingen in tunnels zouden De passagiers keken met spanning naar de verrichtingen van de bewegende wijzer, terwijl de trein met grote snelheid door ontstaan, wanneer twee treinen met een gezamenlijke snelheid van 320 kilometer per uur elkaar zouden ontmoeten. We tenschappelijke proeven met modeltrei- Dinsdag 31 aug. wordt op een terrein van de heer Schimmel op de hoek Hoofd weg-Buurtweg de jaarlijkse fjordenpaar dendag gehouden onder auspiciën van het Ned. Fjordenpaardenstaraboek. Men verwacht dat ruim 90 van deze kleine Scandinavische paarden zullen worden aangevoerd. De opening, om 9 uur 's morgens zal worden verricht door de heer C. Hey uit Ede, voor zitter van de vereniging en van de provinciale Gelderse C.B.T.B. De jury wordt gevormd door de he ren: Van Helden uit Maassluis (In specteur van het Stamboek), Smit uit Zwolle, Bouwhuis uit Hardenberg, Stapman uit Beilen en Kursten uit Geleen. Deze tiende fjordenpaarden dag, die elk jaar wordt gehouden trekt altijd veel belangstelling van fokkers uit deze streek. EERSTE TRAP VAN DE TITAN TWEE RAKET TERUG OP AARDE Amerikaanse zeelui van torpedoboot- jager „DUPONT" hebben ongeveer 1000 km buiten de kust van de Ber muda-eilanden de eerste trap van de TlTAN-2 raket uit de Atlantische Oceaan opgevist. Zoals bekend werd met behulp van een Titan-2 raket deze week de GEMINI-6 ruimtevaartcapsu le gelanceerd. Het is de eerste keer dat een trap van een raket, die een ruim tevoertuig lanceert weer onbeschadigd door de hitte op aarde terug komt. OPNAMEN VOOR „IS PARIS BURNING?" BEGONNEN NATUURGETROUWE RECONSTRUCTIE VAN DRAMATISCHE BEVRIJDINGSDAGEN Grote gedeelten van Parijs afgezet voor het publiek Parijs Onlangs zijn hier de opnamen begonnen voor de film IS PARIS BUR NING?, het dramatische verhaal van de laatste dagen der Duitse bezetting van Parijs, augustus 1944. De film, die wordt uitgebracht door Paramount, is gebaseerd op de bestseller van de journalisten Larry Collins (News week) en Dominique Lapierre (Paris Match). Het boek bereikte in de eerste maanden van zijn verschijning een ver koop van 70.000 exemplaren en staat nu op de 3e plaats van de Amerikaanse best sellerlijst. Gore Vidal en Francis Ford Coppola schreven het scenario en de productie van de film in in handen van Paul Graetz. Het scenario geeft de gebeurtenissen van die laatste augustusdagen waarheids getrouw weer, daar de werkelijke feiten geen dramatisering behoeven. Men zal daarom bij het filmen zoveel mogelijk de straten en pleinen gebruiken, waar de laatste, felle strijd met de gehate bezet ter werd gestreden en waar gedurende die laatste weken van augustus '44 meer dan tweeduizend Parijzenaars het leven lieten. De volledige medewerking van de Franse regering, de burgerlijke autoritei ten en het Parijse publiek maken het de filmers mogelijk grote gedeelten van voortdurend druk bevolkte plaatsen van de lichtstad voor het publiek af te zet ten, zoals de Place de la Concorde, het Louvre, de Eiffeltoren, de Are de Triom- phe, de Opera, Les Invalides en de Ma deleine Ondanks al deze maatregelen zal het niet eenvoudig zijn Parijs te her scheppen in na-oorlogse sfeer. De regie van dit grootse project is in handen van de Franse filmmaker René Clément. Verreweg de belangrijkste rol in de film wordt gespeeld door Gert Fröbe, be kend als Goldfinger in de gelijknamige James Bond-film en door zijn rol in „Die knotsgekke kerels in hun vliegende krat ten". Fröbe speelt Dietrich von Choltitz, de Duitse generaal, die Parijs redde van de totale vernietiging. Men hoopt de film nog dit jaar gereed te hebben om hem in 1966 uit te kunnen brengen. nen lagen ten grondslag aan een nieuwe conceptie van vering, wielen, de onder bouw voor de spoorbaan e.d. Mede door intensieve proefnemingen kwam slechts één gebiek aan het licht. Indien een trein met hoge snelheid een tunnel binnenreed, trad bij d£ passagiers oorpijn op, veroor zaakt door de luchtdruk. Het resultaat was, dat men bij de bouw van de wagons uitging van de konstruktie van een vliegcabine. Verder werd het al spoedig duidelijk, dat de menselijke reak- ties bij snelheden van ruim drie kilometer per minuut, te traag zouden zijn. Van daar dat men proeven nam met de A(utomatische) T(rein) B(esturingsinstal- latie), waardoor de trein vanuit een cen traal punt over het traject zou worden bestuurd. De wagenvoerder heeft slechts tot taak, de trein het station binnen te rijden, wanneer de snelheid tot dertig kilometer per uur is gedaald. Maar ook dan nog wordt zijn eventueel fa len terstond door de ATB gecorrigeerd. Het gehele project heeft bijna vier mil jard gulden gekost, doch de Japanse Staatsspoorwegen zijn er van overtuigd, dat dit kapitaal binnen tien jaar zal zijn terugverdiend. De onderneming heeft de smaak van het moderniseren en verbete ren te paken. De heer Itsjiro Kato, die het Hikari-project onder zijn beheer heeft, verklaarde reeds, dat over twee a drie jaar geen gedrukte dienstregelingen meer nodig zullen zijn, aangezien de supersneltreinen met een frequentie van elk kwartier een trein zullen rijden. Gezien de voortvarend heid, waarmee men in Japan het railver- voer heeft aangepakt, zou ons dat geens zins verbazen. OPLEIDING VOOR HET VOLLEDIGE MULO-DIPLOMA Inlichtingen en aanmelding bij: J. tempelaars, Valleiweg 109, tel. 08376- 2549. M. Beekes, Emmalaan 9, tel. 08376- 2040. Plaatsing in een hogere klas afhanke lijk van vooropleiding. Afgewezen kan didaten kunnen in de examenklas wor den geplaatst. Het Koningin Wilhelmina Fonds houdt zijn jaarlijkse kollekte van 30 aug. tot 12 sept. a.s. Dat betekent: geven - geven - geven, om steeds méér te ontvangen. Ja, U hebt het goed gelezen: om steeds meer te ontvangen. Dat is een oud, en nog steeds waar woord. U weet, dat jaarlijks bij vele duizenden medemensen kanker gekonstateerd wordt en dat in ons land één op de vijf sterf gevallen door kanker veroorzaakt wordt. U weet ook, dat vele knappe koppen en toegewijde werkers dag-in-dag-uit hun beste krachten geven om de ware aard van deze ziekte te ontrafelen en het lij den van de medemens te verlichten. En U begrijpt, dat de materiële basis van al deze arbeid, van al die liefdevolle zorg. geld is, geld, veel geld, dat er moet zijn. Dat er moet komen, met dubbeltjes, kwartjes, guldens, tientjes en honderdjes, tot er de miljoenen op tafel liggen, nodig om de, duidelijke en zo verheugende vooruitgang mogelijk te maken en bij te kunnen houden. En daarom, geef! Opdat wij kunnen ontvangen: steeds vroegere diagnose, steeds hoopvoller uit zicht, steeds verfijnder behandelingsme thoden, kortom, steeds minder lijden. U ziet het: hier ligt Uw kans. BESTRIJDT HET LEED DAT KANKER HEET! Afd. Veenendaal van het Kon. Wilhelmina Fonds

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 11