Natuurleven in eigen omgeving 1
Avond U.L.O. Rhenen
Ook in augustus bloeit de Betuwe!
AMERONGKN
EDERVEEN
30 jaar stewardessen
in KLM dienst
Hikari supersneltrein: 210 kilometer
per uur
Nieuwsblad „DE VALLEI"
vrijdag 27 augustus 1965
11
MINDERVALIDEN HADDEN
FIJNE UITGAANSDAG
Caecilia bracht serenade aan
bruidspaar
Avondcursus voor R.K.
vrouwen
Zaterdag Veilig
Verkeersrit
Hoogtijdag voor Rundvee-
fokkers - Burg. Platteel
opent fokdag
Bewonderenswaardige prestatie van de Japanse
spoorwegen
Berechting van verkeers
delicten in 1963
Drie kilometer per uur
Fjordenpaardenfokdag op
dinsdag
INGEZONDEN
Hier ligt een kans voor U!
Wie er in deze maand, of ook op een zonnige september- I dienen; om precies te zijn: het startpunt ligt bij de toren
dag op uit wil trekken, om een mooi stukje Nederland te van de Ned. Herv. Kerk. Direct ten Noorden van deze
zien, dat weinig bekend is, hoeft daarvoor geen verre kerk loopt de Oude Rijndijk. Deze dijk gaat langs de zuid-
reis te maken. Het dorp Kesteren kan als uitgangspunt zijde van de Oude Rijn.
Van onze natuurkundige medewerker.
Zoals de naam zegt is dit een oude
Rijnloop; de huidige Rijndijk ligt 1 tot
2 km noordelijker. De Oude Rijn ziet
er niet erg rivierachtig meer uit; soms
heeft hij de breedte van de Grift bij Vee-
nendaal, vaak is hij niet breder dan een
flinke treksloot; hier en aaar liggen
langs de oevers moeraslandjes met riet,
biezen en lisdodden. Waar de bodem
niet al te laag is, zijn veel populieren
geplant, die het landschap een wat meer
besloten karakter geven met vele door
kijkjes in de richting van Rhenen met
Cuneratoren, molen, Koerheuvel en
meer westwaarts de Stichtse heuvelrug.
Aan de zuidzijde kijkt men tegen en
over boomgaarden en wie in dit seizoen
deze trip maakt, besluit vast dit in de
bloeitijd van het fruit te herhalen, daar
men hier juist veelal op tri bomen kijkt.
Wie Zuid-Limburg kent, weet dat het
bloeiend landschap lieflijker wordt, wan
neer men over de bloesempracht kan
heenkijken.
Per fiets kunt u de dijk rijden; af en
toe vindt u wel punten, die u uitnodi
gen het rijwiel aan de hand te nemen
of voor een poosje aan de kant te zetten
en rond te kijken. Bent u per auto ge
komen, dan wordt het voor u een wan
deling, want de dijk is voor motorver-
keer verboden. Dit is lastig voor een
gemakzuchtig automobilist, maar de
rust van het landschap blijft er door
bewaard en bovendien zou het passeren
van tegenliggers op de bochtige, smal
le dijk, met veel overleg moeten gebeu
ren.
Het gehele dijktraject is ongeveer 5
km lang. Het einde ervan vindt u van
zelf, wanneer u voorbij Lienden op een
driesprong van dijken komt.
Vindt u een wandeling van 10 km te
lang, dan is er een manier om deze te
bekorten: Begin niet bij de toren van
Kesteren, maar neem de nieuwe Betu-
westraatweg en vertrek vanaf het punt,
waar deze de oude Rijndijk kruist. Is
het eindpunt u te ver, ga dan in elk ge
val tot aan de nieuwe Waai, ten noorden
van Lienden, een schilderachtige oude
doorbraakkolk, ondanks de naam, om
geven door rietkraag en hoge populie
ren. Midden in de waai ligt een eiland
je, begroeid met struikgewas.
Ziezo, u kunt op weg. Dat de Betuwe
nu ook bloeit, zult u gauw merken Kijk
evenwel niet in de verte, maar links en
rechts van u, in de drjkbermen, en
rechts ook naar de rietzoom en sloot
kant, waar nog allerlei planten bloeien.
De dyken worden hier pas laat gemaaid,
vaak ook blyft maaien geheel achterwe
ge: de eigenaars van de aanliggende
gronden zien kennelijk meer profit in
het oogsten van goed fruit, dan in het
winnen van matig hooi, dat door de steil
te van de dyk niet mechanisch geoogst
kan worden.
We zullen nu spéciaal uw aandacht
vragen voor de wilde flora van de dyk-
berm, veronderstellend dat u zelf wel
oog hebt voor het landschap om u heen,
waarbij u al gauw een schilderachtig
boerderijtje ontdekt aan de rjchter dijk-
voet. Even verderop ziet u een klein
doorbraakwiel, omgeven door geboomte
en struikgewas. De dijk slingert ei om
heen. De betrekkelijk smalle zoom van
gele plompen, die het water omrandt,
geeft u een idee, hoe diep zulke door-
braakkolken doorgaans zyn. 't Beste
kunt u dit tochtje in de ochtend maken,
want een van de fraaiste en talrijkste
planten is de hoog opschietende wilde
cichorei, die zijn grote, stralende hel
blauwe bloemen alleen 's morgens laat
zien; in de namiddag sluit de bloem
zich en de gesloten bloem is fletsblauw.
Kleur en vorm van de bloem tonen, dat
de wilde cichorei tot hetzelfde planten
geslacht hoort als de andijvie uit onze
moestuin.
Een wat minder opvallende, doch
zeldzamer plant vindt u bij het wiel aan
de zuidzyde van de dijk; het is een plant
met lichtblauwe bloempjes ji ijle aren,
namelijk het ijzerhard; (verbena offi-
ciualis) dit is echt een plant van oude
boerenerven op kalkrijke, zware grond,
die in de Betuwe schaars, in Zd. Lim
burg veel voorkomt.
De flora van deze dijk vertoont veel
gelijkenis met die van Zd. Limburg. Tal
van planten, die in Midden-Europa over
al op kalkrijke bodem groeien, hebben
via onze grote rivieren in overoude tij
den hun groeigebied weten uit te brei
den naar het noorden en westen en
Een schilderachtige doorbraakkolk zo
als u die op een tocht langs de Oude
Rijn zult vinden.
groeien dan op plekken, die kalkryk en
warm zijn. In onze flora's worden deze
planten aangeduid als ..fluviatiele plan
ten". Deze fluviatielen nu zijn heel tal
rijk langs de weinig ber*este en ver
waarloosde berm van onze oude Rijn
dijk. Daar uw tochtje meer een toeris
tisch dan een wetenschappelijk doel
heeft, noemen we enkele van de meest
opvallende. Een kenner van de Neder
landse flora zal heel wat meer soorten
vinden, dan hier genoemd worden.
AI gauw vindt u een rankende plant,
die u doet denken aan de lathyrus uit
uw tuin. De tuinlathyrus (Lathyrus odo-
ratus) geurt en vertoont vele kleuren;
onze ..dijklathyrus" geurt ook, maar de
vrij grote bloemen zijn eenkleurig wijn
rood.
elkaar twee grote boerderijen ziet lig
gen: eerst „Schuilenburg" ,dan „Tollen-
burg". Als men ons vertelt, dat hier in
vroeger tijden een kasteel moet hebben
gestaan, is dat door de entourage van
geboomte en water heel aannemelijk;
bouwresten van het kasteel zijn er niet
meer, wel ligt de boerderij er schilder
achtig.
Als u deze boerderij gepasseerd bent,
loont het de moeite om goed op de lin
kerberm te letten. Hier groeit namelijk
weer een fraaie fluviatiele plant: de mar
jolein (origanum vulgare).
Deze staat in volle bloei: bolle paarse
bloemtrossen. Pluk een plant, dan zal
hij door z'n geur verraden familie te
zijn van de munt. Marjolein is een plant,
die lang doorbloeit: in juli bloeien de
Oude Rijn bij Tollenburg, Lienden.
De Nederlandse naam is aardaker ,de
Latijnse Lathyrus tuberosus. Die woor
den „aker" en „tuberosus" zeggen iets
bijzonders over deze plant. „Aker" houdt
verband met „eik" en „eikel"; tubero
sus betekent „knolvormend" of „knol-
dragend". Onze aardappel heet In def
tig Latijn „Solanum tuberosum", letter
lijk vertaald „knoldragende nachtscha
de". Inderdaad heeft de aardaker onder
grondse knolletjes, en het grappige is,
dat lang voordat aardappels bekend wa
ren in Europa reeds aardakerknolletjes
geoogst, gepoft en gegeten werden, niet
als volksvoedsel maar als dure delica
tesse.
Vermoedelijk zullen thans weinig men
sen u kunnen inlichten over de smaak
ervan. Misschien zult u ze zelf eens wil
len proberen.
Dan wordt u echter aangeraden niet
te trachten de knolletjes uit de djjkberm
te wroeten, maar dit liever eens te pro
beren aan een losse akkerrand, want
aardaker groeit in de Betuwe ook wel
als akkeronkruid.
De witte schermbloem, die nu nog
wat nabloeit, is de berenklauw (Hera-
cleum sphondylium). Agrimonie (Agri-
monia eupatoria) is een hoogopschieten-
de plant met een ijle tros van stekelige
vruchtjes, die zich makkelijk vasthaken
aan de wol van schapen, of desnoods
aan uw kleding, om zich zo te laten
transporteren; aan de top zitten nog wat
gele bloempes
U vindt nóg enkele opvallende gele
bloemen, die juist nu in volle bloei zijn:
smalbladig kruiskruid (Senecio erucifo-
lius), een hoge plant met brede, platte
bloemtros. Verder Heelbaadjes (Puli-
caria dysenterica), minder hoog, met
donzige blaadjes en bloemhoofdjes, met
zeer veel en zeer smalle lintbloemen.
De Hollandse en de Latynse naam ge
ven aan, dat de plant vroeger gewaar
deerd werd als middel tegen ingewand-
stoornissen. Inmiddels bent u wel geko
men op het punt, waar u rechts, dichtby
eerste planten, ook in oktober kan men
nog bloeiende planten vinden. Als u de
tocht voortzet naar het eindpunt, wordt
deze marjoleinvegetatie steeds ryker.
Let eens op, hoe deze warmteminnen-
de zuidelijke plant zich bijna angstvallig
houdt aan de zuidhelling; slechts hier
en daar groeien enkele planten in de
noordberm.
Komt u tenslotte by de Nieuwe Waai,
let dan eens op het uitzicht vanaf de
dijk op de Waai, het omringend geboom
te, de oude molen in de Marspolder en
het groen van de Utrechtse heuvels op
de achtergrond.
Woensdag hebben 106 invaliden en min-
dervaliden een fijna dag beleefd. Met en
kele bussen vertrok het gezelschap voor
een uitstapje naar de Achterhoek en
Overijssel. Hoewel het weer zich aanvan
kelijk niet goed liet aanzien veranderde
het onderweg en liet zelfs de zon zich
zien.
In hotel Roelofsen te Diepenheim
werd de mooie tocht even onderbroken
voor het nuttigen van een consumptie.
Verder werd gereden naar de oude
IJsselstad Deventer en vandaar via
Wilp, de Woeste Hoeve naar Arnhem,
waar op Sonsbeek weer een rustpauze
was ingelast. Om kwart over zes arri
veerde het gezelschap in opgewekte
stemming op de Nieuweweg in Vee-
nendaal, waar ieder weer naar eigen
haardstede werd teruggebracht. De
mensen van Roode Kruis en EHBO
hebben vóór, tijdens en na het uit
stapje hulp verleend.
Een kleine groep muzikanten van
Caecilia bracht donderdagmiddag een
serenade aan het bruidspaar Arend Mos
en Maria Spies, die op het gemeente
huis in het huwelijk traden.
De bruidegom speelt de baritonpartij
bij Caecilia, de bruid is kraamverzorg
ster in Veenendaal. Caecilia speelde
- zeer toepasselijk - de mars De Opti^
misten. Mede door deze vrolijke noten
van de harmonie trok dit huwelijk een
grote belangstelling.
FIETS TEGEN SCOOTER
Dinsdagmorgen wilde mej. K. uit
Veenendaal met haar fiets vanaf de
Kerkewijk linksafslaan naar de In
dustrielaan. Ze keek niet naar het na
derende verkeer op de Kerkewijk en
werd aangereden door een scooter, be
stuurd door H. uit Utrecht. De scooter-
rijder klaagde over een pijnlijke schou
der. Tegen mej. K. werd proces-ver
baal opgemaakt.
Het Katholiek Vrouwengilde organiseert
in het komende winterseizoen een avond
cursus voor dames, waar ze in de huis
houdschool kookonderricht voor de fjjne
keuken zullen ontvangen.
Tevens is men voornemens een excur
sie te maken naar de Veenendaalse Melk
inrichting Vemiez op de data 14 en 15
september. Begin van de rondgang door
de fabriek 's morgens om half tien. Na
dere gegevens over de avondcursus wor
den verstrekt door Mev nsbach, Dr.
Schokkingstraat 13.
Op zaterdag 28 aug. wordt de jaarlijk
se Veilig Verkeersrit weer gehouden. Er
kan zowel door bromfietsen, motoren en
auto's worden deelgenomen. Doel van de
rit is uiteraard weer om de kennis van de
verkeersregels te toetsen. De start vindt
plaats bij Hotel „La Montagne". De brom
mers gaan om twee uur van start de
auto's en motoren om half drie. Men kan
een half uur voor de start nog inschrij
ven. De Veilig Verkeersrit wordt evenals
in vroeger jaren weer georganiseerd door
de afd. Veenendaal van Veilig Verkeer in
samenwerking met de M.A.C. „Veenen
daal".
DR. P. J. MACKAAY SPREEKT
OVER DE ZENDING
Op de eerste gemeenteavond van de
hervormde evangelisatie „Sola Fide" op
23 sept a.s. zal Dr. P. J. Mackaay secre
taris van de Raad voor de zending
spreken over het zendingswerk in Afrika.
Hij zal dan tevens een unieke serie dia's
vertonen welke hij zelf maakte in het Is
lamitische Noord Nigeria.
BEVESTIGING EN INTREDE
DS. J. YTSMA
A.s. zondag 29 auggustus zal de nieuwe
gereformeerde predikant van Veenendaal
Ds. J. Ytsma zich aan zijn gemeente ver
binden. In de morgendienst vai^ half tien
in de Petrakerk zal Ds. J. Overduin de
nieuwe predikant bevestigen. Om half
vijf doet Ds. Ytsma intrede in de Oude
Kejrk aan de Vaartbrug en om zeven uur
's avonds in de Petrakerk. Tijdens deze
intrcdedienst zal de nieuwe predikant o.
m. worden toegesproken door zijn schoon
vader Ds. H. W. Veldkamp, Vrij Evang.
predikant te Hilversum.
GEREF. JEUGDWERK IN OUDE
PASTORIE KERKEWIJK
Nu de Gereformeerde pastorie ver
laten is zal, zoals wij reeds meldden,
het Geref. Jeugdverband in het ge
bouw haar activiteiten houden. De heer
De Haas Jr. en zijn vrouw zullen en
kele kamers betrekken voor het toe
zicht. Op zaterdag 18 september zal
de voorzitter van het Jeugdverband,
de heer P. Hoekstra, het winterwerk
officieel openen.
(Rest nog onze verontschuldigingen
aan te bieden voor het feit dat we in
de opsomming van predikanten die de
oude pastorie hebben bewoond een
reeds overleden leraar ds. R. J. v. d.
Weerd niet noemden, temeer omdat
deze predikant bij zijn gemeente zeer
geliefd was.
EINDWEDSTRIJDEN
VETERANENTOERNOOI
In afwijking van oorspronkelijk vastge
stelde data zullen de eindwedstrijden in
het kader van het veteranenvoetbaltoer-
nooi gespeeld worden op maandagavond
30 aug. en vrijdagavond 3 september. Op
het Sportpark Panhuis binden maandag
avond om half zeven de elftallen van SKF
en DOVO de strijd aan om de 3e en 4e
plaats. Vrijdag 3 sept., weer op het sport
park de wedstrijd GVVV-NSVS met als
inzet le en 2e plaats.
JEUGDDIENST
In de jeugddienst in de St. Andrieskerk
op zondag 29 aug. hoopt voor te gaan ds.
G. F. Overgaauw uit Leersum. Vanaf
18.45 uur is er samenzang, waarna om
19.00 uur de dienst begint. Ds. Overgaauw
zal spreken over „Het huwelijk als offer".
Iedereen is van harte welkom bij deze
kerkdienst.
Op woensdag 1 september a.s. houdt de
Fok- en controlevereniging „Ederveen en
Omstreken" haar tweejaarlijkse fokvee-
dag op het terrein De Pannekoek gelegen
naast perceel Hoofdweg 26 te Ederveen.
De opening zal plaats hebben om
kwart over negen 's morgens door de
burgemeester van Ede, dr. P. J. Plat
teel. Om half tien beginnen dan de
keuringen. De jury bestaat uit de he
ren M. Koomen (Inspecteur Ned. Rund
vee Stamboek) uit Arnhem en de heer
H. Brouwer uit Hoogland (U.). Als ar
biter zal optreden de heer Ir. P. Groot,
ass. veeteeltconsulent te Arnhem, ter
wijl de heer J. A. Udo uit Kerk-Ave-
zaath belast is met het selecteren van
de koeien voor de provinciale fokdag
op 28 september a.s. te Zutfen.
Op de fokdag in Ederveen zullen 80
runderen worden aangevoerd van het
Zwart-Bont veeslag, afkomstig van 26
bedrijven uit de omgeving. Een bezoek
aan de rundveetentoonstelling, waarbij
het beste uit de Gelderse Vallei wordt
getoond is zeer zeker de moeite waard.
Niet alleen blinken de aangevoerde
koeien uit door hun hoge kwaliteiten
van het exterieur, maar meer nog door
de produktiviteit.
Luchtreizigers, die begin augustus 1935
nu dertig jaar geleden in een vlieg
tuig van de KLM stapten, werden daar
in welkom geheten door een nieuwe ver
schijning: de stewardess. Enkele jonge
dames, gekozen uit b(jna 400 sollicitanten,
was de eer te beurt gevallen om na een
korte opleidingsperiode een beroep te
gaan uitoefenen, dat ook nu nog een gro
te aantrekkingskracht bezit.
Haar taak in die begin jaren was in
hoofdzaak de passagiers aangenaam be
zig te houden door tijdens de vlucht een
gezellig praatje met hen te maken en uit
leg te geven over het hoe en wat van de
aviatiek. Menuleer, drankenkennis en de
techniek van het snel en zeker serveren
in een slechts beperkte ruimte, stonden
nog niet op het lesrooster.
Deze vliegende informatrice, op een
prettige wijze de lange vlieguren volpra-
tend, is inmiddels geëvolueerd tot de all
round luchtgastvrouw van vandaag. Van
haar wordt verwacht, dat zij, onder lei
ding van de purser, met grote hulpvaar
digheid en zorg over het welzijn van
„haar" passagiers waakt; dat zij over
verantwoordelijkheidsgevoel en een grote
mate van zelfstandigheid beschikt en een
zekere vlotheid in de omgang met veel
soortige mensen aan de dag legt. Ook
een behoorlijk conversatietalent is ver
eist, -niet alleen in het Nederlands, doch
minstens ook in Frans, Duits en Engels.
Het beroep van stewardess, nog altijd
met een zekere waas van romantiek om
geven, is er in de praktijk één van hard
werken. Maar het is er ook één van veel
zien van de wereld en van contacten met
vele verschillende mensen en volken.
Het korps stewardessen van de KLM
telt thans 300 leden. De samenstelling van
dit korps is nogal aan wisselingen onder
hevig: ongeveer 25*/# stapt jaarlijks van
de KLM DC-8 over in het huwelijksboot
je. Bovendien krijgt de stewardess tegen
woordig van de KLM een contract van
maximaal vijf jaar. Alleen reeds dit jaar
werden in negen cursussen 127 nieuwe
stewardessen opgeleid en „aan de vloot
toegevoegd".
In de dertig jaar dat het korps bestaat,
verwierf één stewardess de vliegurenpen-
ning voor 15.000 uren, terwijl er 23 on
derscheidingen werden uitgereikt voor
het behalen van de 10.000 uren mijlpaal.
8.
Op het gloednieuwe hoofdstation van Tokio, hoofdstad van het land waar de laat
ste jaren al zoveel op technisch gebied is gepresteerd, staat een van de veertien
Hikari-supersneltreinen klaar voor vertrek. Deze trein ziet er uit als een raket, die
op het punt staat te worden afgeschoten en bestaat uit twaalf rijtuigen met een bij
zonder luxueus interieur: goudkleurig voor de eerste en zilverkleurig voor de twee
de klas. Als een slang glijdt de trein het station uit en in korte tjjd schiet h\j met de
verbazingwekkende snelheid van tweehonderdtien kilometer per uur door het Ja
panse landschap. Geen enkele Japaner verbaast zich hier nog over. Toen echter ge
durende de herfst van 1964 de eerste Hikari-expresse een snelle rit voor talloze ge
nodigden maakte, waren in de restauraticafdelingen snelheidsmeters gemonteerd.
Uit een recente publikatie van het
Centraal Bureau voor de Statistiek (Sta
tistiek toepassing der Wegenverkeerswet
1963) blijkt dat in 1968 9.906 verkeers-
misdryven tot een veroordeling leidden,
d.i. ongeveer 2 meer dan in 1962.
Hierbij dient te worden opgemerkt dat een
verkeersmisdrijf niet gepaard behoeft te gaan
met een verkeersongeval; anderzijds doen
zich uiteraard vele ongevallen voor zonder
dat hierbij van een misdrijf sprake is.
Het merendeel (5.361) van de vonnissen
betrof „rijden onder drankinvloed"daarvan
had bijna de helft (45%) betrekking op be
stuurders van auto's, motorfietsen en scoo
ters, ruim J4 op bromfietsers en de rest op
wielrijders. Wegens doorrijden na ongeval
werden 2.006 personen veroordeeld; wegens
joy-riding 1.454, voor het merendeel jonge
ren. In 125 gevallen waren slachtoffers do
delijk getroffen, in 422 zwaar gewond (art.
26 W.V.W.).
In totaal waren slechts 2% van de veroor
deelden vrouwen, bij doorrijden na ongeval
echter 6%.
Aan 70% van de wegens „rijden onder
invloed" veroordeelde bestuurders van mo
torrijtuigen werd gevangenisstraf opgelegd;
voor de bromfietsers en wielrijders zijn deze
percentages resp. 23 en 16.
Aan bijna 4.600 wegens verkeersmisdrijf
veroordeelde personen werd de bevoegdheid
tot het besturen van motorrijtuigen voor
korte of lange tijd ontzegdwegens verkeers
overtredingen aan ruim 2.300 personen.
Het aantal door politie en justitie afgedane
verkeersovertredingen liep de laatste jaren
sterk op; het bedroeg in 1963 ruim 1.270.000
d.i. één per 100 inwoners. De wijze van af
doening was: ruim 40% transactie in handen
dei politie, bijna 40% schikking door het
Openbaar Ministerie en 20% afdoening door
de kantonrechter.
het dal van de rivier de Sagami raasde.
Honderdvijfennegentig kilometer per uur!
Men werd er stil van. Toen de wijzer
tweehonderdtien kilometer per uur aan
wees, de hoogste snelheid volgens het reis
schema, barstte een enthousiast applaus
los. Met een gemiddelde snelheid van 129
kilometer per uur. legde de sneltrein de
afstand van vijfhonderdvijftien kilometer
tussen Tokio en Osaka, Japans tweede
grote stad, in slechts vier uur af.
Aan deze geweldige prestatie heeft „Het
Beste" een artikel gewijd, aangezien deze
zonder twijfel van invloed zal zijn op het
beleid, dat de westerse spoorwegonderne
mingen in de toekomst zullen gaan voe
ren.
Het geweldige Hikari-project was echter
voor de Japanse spoorwegen bittere nood
zaak. Tot voor kort reden er honderd
twintig personen- en achtenzeventig goe
derentreinen het traject Tokio-Osaka. Dat
betekende een frequentie van elke zeven-
eneenhalve minuut een trein gedurende
vierentwintig uur Nochtans nam het ver
voer van goederen van de ene plaats naar
de andere vier dagen in beslag. Men be
grijpt, dat alleen al om economische re
denen in deze toestand verandering moest
komen.
Men begon met van het in Japan ge
bruikelijke smalspoor af te stappen en
normaalspoor als uitgangspunt te nemen.
Van tevoren stond vast, dat de nieuw te
ontwerpen treinen zeer hoge snelheden
zouden moeten halen. Dit leverde enige
problemen op, want nergens ter wereld
had men ervaring op dat gebied opgedaan.
Een van de vragen was bijvoorbeeld, wat
voor luchtwervelingen in tunnels zouden
De passagiers keken met spanning naar
de verrichtingen van de bewegende wijzer,
terwijl de trein met grote snelheid door
ontstaan, wanneer twee treinen met een
gezamenlijke snelheid van 320 kilometer
per uur elkaar zouden ontmoeten. We
tenschappelijke proeven met modeltrei-
Dinsdag 31 aug. wordt op een terrein
van de heer Schimmel op de hoek Hoofd
weg-Buurtweg de jaarlijkse fjordenpaar
dendag gehouden onder auspiciën van het
Ned. Fjordenpaardenstaraboek.
Men verwacht dat ruim 90 van deze
kleine Scandinavische paarden zullen
worden aangevoerd. De opening, om
9 uur 's morgens zal worden verricht
door de heer C. Hey uit Ede, voor
zitter van de vereniging en van de
provinciale Gelderse C.B.T.B.
De jury wordt gevormd door de he
ren: Van Helden uit Maassluis (In
specteur van het Stamboek), Smit uit
Zwolle, Bouwhuis uit Hardenberg,
Stapman uit Beilen en Kursten uit
Geleen. Deze tiende fjordenpaarden
dag, die elk jaar wordt gehouden trekt
altijd veel belangstelling van fokkers
uit deze streek.
EERSTE TRAP VAN DE TITAN
TWEE RAKET TERUG OP AARDE
Amerikaanse zeelui van torpedoboot-
jager „DUPONT" hebben ongeveer
1000 km buiten de kust van de Ber
muda-eilanden de eerste trap van de
TlTAN-2 raket uit de Atlantische
Oceaan opgevist. Zoals bekend werd
met behulp van een Titan-2 raket deze
week de GEMINI-6 ruimtevaartcapsu
le gelanceerd. Het is de eerste keer dat
een trap van een raket, die een ruim
tevoertuig lanceert weer onbeschadigd
door de hitte op aarde terug komt.
OPNAMEN VOOR „IS PARIS
BURNING?" BEGONNEN
NATUURGETROUWE RECONSTRUCTIE
VAN DRAMATISCHE
BEVRIJDINGSDAGEN
Grote gedeelten van Parijs afgezet voor
het publiek
Parijs Onlangs zijn hier de opnamen
begonnen voor de film IS PARIS BUR
NING?, het dramatische verhaal van de
laatste dagen der Duitse bezetting van
Parijs, augustus 1944.
De film, die wordt uitgebracht door
Paramount, is gebaseerd op de bestseller
van de journalisten Larry Collins (News
week) en Dominique Lapierre (Paris
Match). Het boek bereikte in de eerste
maanden van zijn verschijning een ver
koop van 70.000 exemplaren en staat nu
op de 3e plaats van de Amerikaanse best
sellerlijst.
Gore Vidal en Francis Ford Coppola
schreven het scenario en de productie
van de film in in handen van Paul Graetz.
Het scenario geeft de gebeurtenissen
van die laatste augustusdagen waarheids
getrouw weer, daar de werkelijke feiten
geen dramatisering behoeven. Men zal
daarom bij het filmen zoveel mogelijk
de straten en pleinen gebruiken, waar de
laatste, felle strijd met de gehate bezet
ter werd gestreden en waar gedurende die
laatste weken van augustus '44 meer dan
tweeduizend Parijzenaars het leven lieten.
De volledige medewerking van de
Franse regering, de burgerlijke autoritei
ten en het Parijse publiek maken het de
filmers mogelijk grote gedeelten van
voortdurend druk bevolkte plaatsen van
de lichtstad voor het publiek af te zet
ten, zoals de Place de la Concorde, het
Louvre, de Eiffeltoren, de Are de Triom-
phe, de Opera, Les Invalides en de Ma
deleine Ondanks al deze maatregelen zal
het niet eenvoudig zijn Parijs te her
scheppen in na-oorlogse sfeer.
De regie van dit grootse project is in
handen van de Franse filmmaker René
Clément.
Verreweg de belangrijkste rol in de
film wordt gespeeld door Gert Fröbe, be
kend als Goldfinger in de gelijknamige
James Bond-film en door zijn rol in „Die
knotsgekke kerels in hun vliegende krat
ten". Fröbe speelt Dietrich von Choltitz,
de Duitse generaal, die Parijs redde van
de totale vernietiging.
Men hoopt de film nog dit jaar gereed
te hebben om hem in 1966 uit te kunnen
brengen.
nen lagen ten grondslag aan een nieuwe
conceptie van vering, wielen, de onder
bouw voor de spoorbaan e.d. Mede door
intensieve proefnemingen kwam slechts
één gebiek aan het licht. Indien een trein
met hoge snelheid een tunnel binnenreed,
trad bij d£ passagiers oorpijn op, veroor
zaakt door de luchtdruk.
Het resultaat was, dat men bij de bouw
van de wagons uitging van de konstruktie
van een vliegcabine. Verder werd het al
spoedig duidelijk, dat de menselijke reak-
ties bij snelheden van ruim drie kilometer
per minuut, te traag zouden zijn. Van
daar dat men proeven nam met de
A(utomatische) T(rein) B(esturingsinstal-
latie), waardoor de trein vanuit een cen
traal punt over het traject zou worden
bestuurd. De wagenvoerder heeft slechts
tot taak, de trein het station binnen te
rijden, wanneer de snelheid tot dertig
kilometer per uur is gedaald.
Maar ook dan nog wordt zijn eventueel fa
len terstond door de ATB gecorrigeerd.
Het gehele project heeft bijna vier mil
jard gulden gekost, doch de Japanse
Staatsspoorwegen zijn er van overtuigd,
dat dit kapitaal binnen tien jaar zal zijn
terugverdiend. De onderneming heeft de
smaak van het moderniseren en verbete
ren te paken. De heer Itsjiro Kato, die het
Hikari-project onder zijn beheer heeft,
verklaarde reeds, dat over twee a drie jaar
geen gedrukte dienstregelingen meer nodig
zullen zijn, aangezien de supersneltreinen
met een frequentie van elk kwartier een
trein zullen rijden. Gezien de voortvarend
heid, waarmee men in Japan het railver-
voer heeft aangepakt, zou ons dat geens
zins verbazen.
OPLEIDING VOOR HET VOLLEDIGE
MULO-DIPLOMA
Inlichtingen en aanmelding bij:
J. tempelaars, Valleiweg 109, tel. 08376-
2549.
M. Beekes, Emmalaan 9, tel. 08376-
2040.
Plaatsing in een hogere klas afhanke
lijk van vooropleiding. Afgewezen kan
didaten kunnen in de examenklas wor
den geplaatst.
Het Koningin Wilhelmina Fonds houdt
zijn jaarlijkse kollekte van 30 aug. tot 12
sept. a.s. Dat betekent: geven - geven -
geven, om steeds méér te ontvangen. Ja,
U hebt het goed gelezen: om steeds meer
te ontvangen. Dat is een oud, en nog
steeds waar woord.
U weet, dat jaarlijks bij vele duizenden
medemensen kanker gekonstateerd wordt
en dat in ons land één op de vijf sterf
gevallen door kanker veroorzaakt wordt.
U weet ook, dat vele knappe koppen
en toegewijde werkers dag-in-dag-uit hun
beste krachten geven om de ware aard
van deze ziekte te ontrafelen en het lij
den van de medemens te verlichten.
En U begrijpt, dat de materiële basis
van al deze arbeid, van al die liefdevolle
zorg. geld is, geld, veel geld, dat er moet
zijn.
Dat er moet komen, met dubbeltjes,
kwartjes, guldens, tientjes en honderdjes,
tot er de miljoenen op tafel liggen, nodig
om de, duidelijke en zo verheugende
vooruitgang mogelijk te maken en bij te
kunnen houden.
En daarom, geef!
Opdat wij kunnen ontvangen: steeds
vroegere diagnose, steeds hoopvoller uit
zicht, steeds verfijnder behandelingsme
thoden, kortom, steeds minder lijden.
U ziet het: hier ligt Uw kans.
BESTRIJDT HET LEED
DAT KANKER HEET!
Afd. Veenendaal
van het
Kon. Wilhelmina
Fonds