Vijfentwintig jaar van geweldige expansie bij Fa. van Schoonhoven Veenendaalse bejaarden hadden gezellige uitgaansdag 'T BEGON MET PAARD EN WAGEN Directeur Job van Schoonhoven, ondernemer met eenvoudig hart UIT DE RAAD VAN RHENEN Gros der raadsleden in principe accoord met bouwstroom van 456 woningen Agenda werd nog vrij vlot afgewerkt Ondanks regen in de middaguren 0 P E L IK ZIE 'T AL... AMERONGEN De gaande en de komende man CHEVROLET Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 3 september 1965 4 HET BEGIN tril een sieraad Sneeuwbal Bodedienst Vlucht Tankbaan Toekomst NIEUWE BRANDWEER WAGEN V.A.B. Parachutisten landen op Ginkelse heide Wie in Veenendaal of directe omgeving herkent niet direct bij het naderen van een grote bulldozer of dragline het materiaal van de N.V. van Schoonhoven. Met iets van respect ziet men de gevaarten bezig met het verstouwen van zware vrachten grond. Zo is het altijd niet ge weest. Van Schoonhoven's bedrijf, gevestigd aan de Industrielaan bestaat op 9 september a.s. 25 jaar. De directeur G. J. van Schoonhoven, bij ieder in Veenendaal bekend als Job Schoonhoven en ook als zodanig aangesproken, verheelt niet dat de beginperiode zwaar, heel zwaar was. Zo zelfs dat Schoonhoven wel eens peinsde: 'k Geloof dat ik er maar mee ophoud. Hij hield er niet mee op. Zijn ondernemers- hart klopte te heftig. Als hij op 9 september, temidden van zijn ruim 80 man tellende personeel in Hotel „De Korenbeurs" het middelpunt van een receptie zal zijn, zullen deze herinneringen wel door zijn hoofd spelen. Hij blijft er zich van bewust, klein, heel klein te zijn be gonnen met een simpel paard en een wrakkige wagen. Het arsenaal is thans niet meer te overzien. De zeventien wagens van Schoonhoven, de drie gerote trailers, zeven draglines en drie gigantische bulldozers zouden eigenlijk eens in carré opgesteld moeten worden met Schoon hoven in het midden. Hij zou dan, al is hij nog zo bescheiden, een gevoel van trots om het bereikte niet kunnen onderdrukken. Job Schoonhoven (mogen we hem zo blijven noemen?), geflankeerd door zijn twee zoons, aan wie hij het bedrijf hoopt over te dragen, vertelt van dat eenvoudi ge, zware begin. 'k Was in de oorlog chauffeur bij een Veens expeditiebedrijf, 't Ging best al was het ook geen vetpot vertelt de 55-ja- rige directeur. De oorlog kwam en nog was ik in dienst van dat bedrijf. Totdat. eind augustus 1940 de order doorkwam dat ik voor de Wehrmacht zou moeten werken. Ik vertikte het, piekerde me suf om er onder uit te komen. Mijn baas gaf me ontslag omdat ik bleef weigeren. Overal geprobeerd ander werk te krijgen, maar de werkgevers vonden het wel wat riskant. Een weigeraar in dienst te ne men kon wel eens narigheid brengen. Op aanraden van de firma Kraan en van Kuyk ging ik erover denken zelf standig te gaan werken. Maar hoe kom je net na de oorlogshandelingen aan vervoer? i De heer J. v. Schoonhoven. De benzine werd hoe langer hoe schaar ser, dus een auto aanschaffen was er helemaal niet bjj. Dan maar met paard en wagen. Centen om dat gespan te kopen had ik niet. Van Van Ravenswaay en Engelaan heb ik toen een paard gehuurd, maar die huur was voor mij ook al te bezwaarlijk. Eindelijk kwam er licht in de duisternis toen ik van mijn zuster uit Nijmegen een bedrag van f 800,— kon lenen. Het paard kostte f 427,— en toen hield ik net genoeg over voor de wagen en het tuig. Als je denkt dat ik er toen was? Nee, 'k was maar nauwelijks op de weg of ik kreeg al een ongeluk met het paard. Tijdens werkzaamheden bij de Jong ep Schoute viel het beest in een kalkput. „Daar gaat m'n hoop en m'n toekomst dacht ik. Maar het liep nog goed af, het paard mankeerde maar weinig. Waar ik een ander vandaan had moeten halen was me een raadsel geweest ver telt Van Schoonhoven verder. Maar in 1942 was ik al aardig ingespan nen en kwam zelfs de vergunning voor het hebben van een paard en wagen los. Gedurende die moeilijke oorlogstijd heeft Job Veenendaal doorkruist met z'n gespan. Totdat er alweer een streep door de rekening kwam. Op 11 november werd zijn paard met nog zeven anderen tij dens een voedseltransport op de Kerke- wijk doodgeschoten en toen was er geen uitzicht meer. Tot aan de bevrijding restte er niets anders voor Schoonhoven dan onder te duiken. Auto Na de bevrijding kreeg ik weer een paard toegewezen en de gelukkigste dag kwam wel in augustus 1945 toen de eer ste vrachtauto werd aangeschaft. De groeiperiode begon Transporten voor Veenendaalse bedrij ven, grossiers, winkeliers. Samen met broer Harmen heeft Job dag en nacht achter het stuur van die ene vrachtauto OPTICIËN SPECIALIST Prins Bemhardlaan 4 (Zwaaiplein) Veenendaal - Telefoon 3784 LEVERANCIER VOOR ALLE ZIEKENFONDSEN gezeten. Maar de vooruitgang zette zich voort. In 1948 schakelde Van Schoonho ven over op het grondwerk. De eerste dragline verscheen aan het Panhuis, de mensen uit de buurt keken het gevaarte met bewonderende blikken na. Het eer ste grondwerk dat Schoonhoven werd op gedragen was voor het bouwrijp maken van de grond voor de nieuwbouw van Hollandia Tricot en bij Frisia. Hierna werd het tempo hard aangetrokken. Wel waren er nog wat personeelsproblemen. Wie moest de dragline bedienen? Schoon hoven zette er een chauffeur op maar de goede man had daar geen kaas van ge geten en het werd een teleurstelling. Een dure machinist aantrekken was ook niet mogelijk vanwege de financiën. Maar ook de draglinebediening werd weer gere geld, zoals alles van het begin af gere geld was. De expansie vertoonde nu wel wat ge lijkenis met een rollende sneeuwbal. Steeds maar groter, groter. Hoeveel ku bieke meters zand zouden er uitgegraven zijn voor Veenendaals grootste woonwijk het Franse Gat? Niet te becijferen. In 1949 arriveerde de tweede dragline en de derde kwam in 1953 net tijdens de wa tersnoodramp in Zeeland. Men wilde dit nieuwe materiaal in het rampgebied in zetten en Schoonhoven ging akkoord, maar hij had de verplichting op zich ge nomen de Industrielaan uit te graven. Hier kon hij niet onderuit, 't Werd dus geen Zeeland, maar Veenendaal. Wel stuurde Job een grote trailer naar Schou wen, want hij wilde hoe dan ook de hulpverlening steunen. De bodedienst op Twente startte ook in 1948. Aanvankelijk was het een drieweke lijkse dienst, nu is de Veenendaal-Twen- te express van Schoonhoven dagelijks op de weg. Het vervoer van de industrie plaats Veenendaal naar het gelijksoorti ge gebied in Twente is zo intensief dat Schoonhoven's express niet verlegen zit om een vrachtje. Grondstoffen, pakken, gerede goederen, bij tonnen worden ze vice-versa vervoerd. Na 1950 nam het bedrijf de grootste vlucht. In 1952 kreeg Schoonhoven het recht om de Wielingsheuvel af te gra ven. Hoeveel vrachten zouden de zand- wagens hier al aan de Berg hebben ont trokken? Ik denk dat we wel twee mil joen kubieke meter uit de heuvel hebben gegraven vertelt Schoonhoven. De plan nen zijn nu in een heel ander stadium. Het wordt een recreatiegebied van 35 ha. waarvan 6 ha. uit water zal bestaan. Twee miljoen kub. zand, het moest maar eens op een hoop liggen. Bij het begin van de afgravingen dacht ik: Hoe kom je erdoor, maar nu na 13 jaar is het toch nog meegevallen. Al dat zand is voor 80°/o in Veenendaal gebleven, voor de aanleg van wegen, het bouwrijp maken van gronden en noem maar op. Wie herinnert zich niet hoe Schoonhovens draglines zich in de bo dem van de Kerkewijk boorden? Een ge weldige onderneming, om de meer dan 2 kilometer lange weg uit te graven. Maar Schoonhoven klaarde het en precies op tijd. Het was dan ook reden om de vlag in top te steken toen de laatste schop werd opgehaald. Sinds drie jaar verzorgt Schoonhoven de volle produktie van grondstoffen voor de kalkzandsteenfa briek „De Vogelenzang". Zes a zeven honderd kub. per dag zijn dan geen uit zondering. Sinds 1959 werd Schoonhoven ook zelfstandig aannemer. De periode van nog grotere objecten nam een -aanvang. In Leusden werd een 28 ha. groot stuk uitbreidingsplan uitgegraven. In het groeiende Woudenberg werkte men aan het bouwrijp maken van gronden en ook in Hoevelaken en Barneveld. De spectaculairste opdracht voor Schoon hoven was wel de aanleg van een 12 km lange tankbaan op de Leusderhei waar ook al weer in een half jaar tijds 600.000 meter grond werd verzet. Sinds drie jaar kan men spreken van N.V. Van Schoon hoven, maar Job, die het bedrijf stichtte, blijft dezelfde Stilstand is achteruitgang was zijn devies en gepaard met een ka rakter dat van een groot doorzettingsver mogen maar ook van een zekere soepel heid getuigde kon Job Schoonhoven de vooruitgang van zijn bedrijf ook geeste lijk verwerken. Je moet met beide benen op de grond blijven staan. Geen arrogan tie, geen „hier ben ik" gedachte. Die zijn Job Schoonhoven vreemd. Met m'n beide zoons Izak en Jan hoop ik nog een poos verder te gaan. Of het in hetzelfde tempo zal blijven groeien. Ik geloof het niet zegt Schoonhoven, want dan zou ik er niets meer aan vinden. Ik wil geen Bruil of iets dergelijks worden. Je moet je zaak kunnen overzien vind ik. Dat betekent niet dat de plannen op houden te bestaan. We hebben nou een bedrijfsoppervlakte van 1,5 ha. aan de In dustrielaan. De grote garage hoop ik te kunnen vergroten Aan de oostkant van de garage zou dan een bungalow voor mijn oudste zoon kun nen komen. In Hamersveld, waar we heel wat hebben verzet is een filiaal gesticht, zodat de wagens niet steeds naar Veenen daal op en neer behoeven. In de garage daar staan meestal zes of zeven wagens gestald. De aanleg van sportvelden wordt de laatste tijd ook een hobby van ons. In Doornspijk kwam er pas een gereed en in Ede werd het vorige week juist officieel geopend In Harderwijk hebben we zes velden aangelegd. Job Schoon hoven zou zo wel door kunnen gaan. Over het zware vervoer op de weg, over het heiwerk waar men ook mee be gon, over de grondwerken, die uitgevoerd zijn of wat nog moet gebeuren. Men krijgt de indruk alsof hij met zijn perso neel de bodem van onze streek praktisch geheel heeft doorwoeld. Het paard is te ruggedrongen naar de herinnering. Job Schoonhoven zou de laatste zijn, om zich voor zo'n armelijke start te scha men. Een beetje trots ben ik wel, maar ik heb veel hulp gehad van andere men sen. Alleen kun je dat natuurlijk nooit allemaal aan. Tot voor kort werkte Job Schoonhoven gewoon met zijn knechts mee. Door allerlei rompslomp van de administratie, het maken van begrotin gen e.d. kan dat niet meer. Maar zijn hart zit er nog altijd in. Het eenvoudigste karwei doorziet hij en ook het moeilijk ste. Dat is wel bewezen in de 25 beteke nisvolle jaren. Dat zal op donderdag 9 september wat worden. De talrijke za kenrelaties zullen op de receptie die 's middags van 3 tot half zes wordt gege ven niet achterblijven. En zeker niet de ontelbare vrienden, die Job Schoonhoven zich in z'n persoonlijke en ondernemers leven heeft gemaakt. Wel een enorm verschil, dit wagenpark van de fa. Schoonhoven, zoals het er op deze foto uitziet, vergeleken met 't begin van paard en wagen. Zo zal de medaille voor de negende Veenendaalse Wolmars er uit zien. De heer A. P. de Kleuver tekende de Veenendaalse wolmarkt van honderd jaar geleden. De boeren voerden op hoge boerenwagens (die u op de voor grond ziet) de wol aan om deze aan de wolkammers te verkopen. Op de ach tergrond de Oude kerk met daarnaast de voormalige pastorie (rechts). In de grote zaal van het Dorpshuis vond donderdagavond het afscheid plaats van de heer A. N. Maris als hoofd van de lagere school met den Bjjbel te Amerongen. Op dezelfde avond werd het nieuwe hoofd de heer Borst, geïnstalleerd. De heer Maris neemt afscheid van de lagere school in verband met zftn benoeming tot hoofd van de nieuwe ULO school te Amerongen. De 27 jaar oude Chevrolet, die thans nog door de Veenendaalse brandweer wordt gebruikt, dient vervangen te wor den, ondanks het feit dat deze wagen dankzij, het goede onderhoud ogenschijn lijk nog in redelijke staat verkeert. Ten gevolge van de ouderdom kan zich plot seling een verborgen gebrek vertonen wat tot funeste gevolgen kan leiden. In over leg met de districtsinspecteur van het brandweerwezen adviseert de comman dant van de brandweer de Chevrolet te doen vervangen door een modernere z.g. Commer „Walk Tru". De totale kosten van deze trekker, waar dan een nevelin stallatie zal worden ingebouwd, komen op f 45.000,—. De heer Maris was hoofd van de school vanaf 1944. Het is daarom niet verwon derlijk dat de belangstelling voor dit af scheid groot was, zo waren o.a. aanwezig het voltallige college van burgemeester en wethouders, de inspecteur van het Lager onderwijs, de schoolartse mevrouw Buenk, hoofden van scholen uit de om geving en het voltallige personeel. Ds. L. Zwaan hield een toespraak tot het scheidende hoofd, als voorzitter van de vereniging Een School met den Bijbel te Amerongen. Hij memoreerde hierin dat de heer Maris een goede leerkracht is geweest, hoewel hij er vaak een eigen mening op na hield. Ds. Zwaan was er van overtuigd dat de benoeming tot hoofd van de ULO school een goede keus is geweest. Zich richtende tot de heer Borst sprak de voorzitter de hoop uit dat ook met hem op een goede samenwer king gerekend mag worden. Hij wenste zowel de heer Maris als de heer Borst veel succes toe in hun nieuwe werkkring. Heel wat sprekers maakten van de ge legenheid gebruik waarderende woorden tot de heer Maris te richten, t.w. de bur gemeester van Amerongen Jhr. Mr. O. R. van den Bosch, de heer M. A. C. Linde man, inspecteur van het lager onderwijs, mej. Gouma, namens het personeel en vele anderen. Na de pauze werd door het personeel van de school een toneelstukje opgevoerd, OPBRENGST HEMAVA Door de plaatselijke organisatrice van de bekende HEMAVA-kollekte wordt bekend gemaakt, dat de op brengst over de maanden april, mei en juni heeft bedragen in totaal f 171,06. Al diegenen, die weer een steentje hebben bijgedragen om tot dit resultaat te komen worden weer har telijk bedankt. waarbij werd voorgesteld de klas van de heer Maris. Het onderwijzend personeel had voor deze keer de plaats ingenomen van de leerlingen die in de regel de klas bevolken, terwijl de heer Bosma voor een keer in de gedaante van de heer Maris was gekropen. Een en andér oogstte veel bijval. Als afscheidscadeau werd de heer Ma- ris namens het personeel een tas aange boden. In zijn dankwoord dook de heer Maris terug in zijn geheugen en vertelde leuke en ernstige dingen die hij meemaakte. Hij zegde toe zich voor de ULO school volle dig te geven. Tot slot was het woord aan de heer Borst die zich er zeer op verheugde in Amerongen te mogen werken. Hij hoopte het in hem gestelde vertrouwen waar te maken. NIEUWE LEERLINGEN Ook in Amerongen is het nieuwe schooljaar 1965/1966 weer begonnen. In totaal hebben zich 104 kinderen aan gemeld om hun eerste stap te zetten op de „grote school". Over de verschil lende lagere scholen in deze gemeente zijn aangemeld: 28 kinderen School met de Bijbel te Overberg; 52 kinde ren school met de Bijfcel te Ameron gen; en 24 nieuwe leerlingen op de lagere openbare Ireneschool. In totaal zijn nu op deze scholen in geschreven 606 kinderen, t.w. 160 leer lingen op de openbare Ireneschool, 136 op de Christelijke schoo tie Overberg en 310 op de Christelijke school te Amerongen terwijl de ULO-school gaat starten met 42 nieuwe leerlingen uit de gemeenten Leersum, Amerongen en Eist. 1 De raad van de gemeente Rhenen kwam dinsdagavond ten gemeentehuize in openbare vergadering bijeen. Op de agenda stonden veertien punten van behandeling en ondanks het feit dat er een zeer belangrijk punt opstond, namelijk de bouw van 456 woningen werkte men deze agenda in qjrca vijf kwartier af. Verreweg het belangrijkste punt was de bouwstroom van 456 woningen in het uitbreidingsplan Domineesberg, waarover de raad in principe had te beslissen. Men hoopt in samenwerking met de N.V. Stadhouderslaan en Holland N.V. in Ede een bouwstroom te verwezen lijken van 456 woningen, waarvan 240 ééngezinswoningen en 216 flats. Men wil de ééngezinswoningen bouwen volgens een arbeidsbesparende methode, waardoor een contingentstoeslag van 40 kan worden verkregen. PUBLICATIES Bij het punt ingekomen stukken maakte de voorzitter enkele opmerkin gen omtrent verschenen publicaties over deze bouwstroom voor dat het voorstel de raad was gepasseerd. Hier in kwamen volgens spreker onjuist- heren voor. Een vrije pers werd door de voor zitter wel gewaardeerd maar dan niet Ruim 400 bejaarden hebben dinsdag een fijne dag beleefd. Het feit dat men dit jaar voor het eerst met autobussen reisde deed geen afbreuk aan de gezelligheid, was misschfcn zelfs aanleiding tot een zekere uitbundigheid. Behalve voor enkele oudjes, die geplaagd door wagenziekte eerder naar Veenendaal moesten terugkeren. Ook de regen, die vooral op het eerste deel van de tocht gestadig neerviel, mocht de pret niet drukken. „We zitten hier warm en droog", hoorden we uit vele monden. VERTREK. Om tien over één vertrok de karavaan van negen autobussen in de richting Nieuwe weg voor de eerste etappe van de ditmaal erg lange tocht naar de Achter hoek en Overrjsel. Over de oude Rijksweg werd naar Arnhem gereden en vandaar via Dieren de Achterhoek in. De chauf feurs van de autobussen ontpopten zich als ware reisgidsen en wezen op de be zienswaardigheden in deze voor velen onbekende streek. Plaatsjes als Ruurlo en Borculo kregen de aandacht. In het laatste dorp, dat in 1926 door 'n wind hoos werd getroffen, werd langzaam ge reden. Een hele klas met schoolkinderen, de onderwijzer incluis, wuifden de Vee nendaalse oudjes hartelijk toe. En zo ging het langs de golvende korenvelden van de rustige Achterhoek. Om kwart over drie werd de eerste pleisterplaats bereikt. In hotel Roelofsen te Diepenheim, schuifelden de bejaarden de grote eetzalen binnen. Er viel juist 'n plensbui neer, zodat de schommels en de de glijbanen in de speeltuin ongemoeid werden gelaten. Maar de vreugde in het hotel laaide toch wel op. Wethouder De Ruiter gaf voor de microfoon te kennen dat het voor een der organisatoren, de heer A. Middelhoven, dubbel feest was. Hij vierde die dag zijn 56ste verjaardag. Een „Lang zal die leven en een driewerf hoera" ter ere van de jarige volgde na deze onthulling. Het zingen was trouwens niet van de lucht, want op verzoek van de heer H. Bos werd spontaan het Wil helmus aangeheven, omdat de 31ste augustus herinneringen oproept aan wylen Koningin Wilhelmina. Na het volkslied kwam de lichtere zang aan de beurt en niet te vergeten het Veenen daals volkslied dat over de niet te even aren boerenkool handelt. De stemming was perfect, maar toch kwam het moment van opbreken sneller dan men dacht. Na een verblijf van drie kwartier wer den de bussen weer opgezocht en ging de tocht verder in de richting Lochem, waar nog een Veenendaalse manufactu- rier bleek te wonen, werd de stoet even uit elkaar gerukt, maar tien minuten later, drie kilometer buiten het stadje, was de 2aak weer compleet. Deventer kwam in zicht en het weer liet zich nu ook van de goede kant zien. De zon brak door de wolken. De bejaarden konden genieten van het uitzicht over de rivier de IJssel, want heel langzaam reed de stoet over de grote verkeersbrug. VELUWE. De tocht door de kleine dorpjes Wilp en Klarenbeek was wel een der mooiste delen van de reis. Jammer dat op dit' traject een tweetal oudjes last kreeg van wagenziekte en dat gepaard ging j met veelvuldig braken. De Roode Kruis- dienst ontfermde zich over de zieken en bracht hen per speciale wagen naar huis. De overigen landden welgemoed in het Sonsbeekpaviljoen waar men, hongerig als men geworden was, met enthousias me het lunchpakket in ontvangst nam. Een verrassing was het wel dat burge meester Hazenberg zijn bejaarde plaats genoten aan de rand van het fraaie park stond op te wachten en hen hartelijk be groette. De dames, die met de verzorging waren belast, hadden het even byzonder druk Dit zestal charmante verzorgsters, t.w. de dames Wilgenburg, Gaasbeek, Prette, Roelofsen, Slotboom en Schoonhoven zorgden er voor dat allen een goede plaats kregen en dat het niemand aan iets ontbrak. Aan het slot van het ver blijf in deze fraaie omgeving, richtte burgemeester Hazenberg zich tot het op dat moment vrolijke gezelschap, waarbij hij ook de hartelijke groeten van z'n vrouw overbracht, die helaas niet mee- kon. Met plezier had de burgemeester dc stoet zien „binnenvallen". Nu er alleen met bussen werd gereden kon een groter zangvolume worden ontwikkeld en dat verhoogde kennelijk de stemming, aldus de burgemeester. Hij dankte speciaal de firma's de Haas en Vonk, die gratis enkele bussen lieten rijden, de heer Van Wakeren, die door het beschikbaar stel len van een volksbusje voor het vervoer van de dames zorgde. De E.H.B.O.-ers gaven rust aan het comité evenals het Roode Kruis. De dank van de burgemeester ging nog uit naar het comité dat met de. voor zorg bezig was en misschien ook met de nazorg. Een hartelyk applaus voor de organisatoren was het gevolg van deze opmerlfing. De jarige heer Middelhoven werd nog eens nadrukkelijk gelukgewenst en de bejaarden een goede thuiskomst toe gewenst. Zo ging het dan op Veenendaal aan. De stemming was tegen het vallen van de avond nog niet afgezakt. Over en weer werden vrolijke opmerkingen ge lanceerd. Op de Nieuweweg aangekomen hieven de bestuurders van de bussen een claxongeloei aan. Op de hoek Vendelse- weg plaatste de Scheepjeswolharmonie zich voor de stoet en trok men langzaam door-het centrum, waar de belangstel ling minder was dan vorige jaren. Cae- cilia nam de honneurs waar vanaf de Markt en bracht de bejaarden over de Kerkewijk en Patrimoniumlaan. Vanaf de Frans Halslaan werd ieder weer naar zyn woonstede gebracht. Met een luid: „Tot volgend jaar", nam men afscheid. Het was, ondanks het minder gunstige in deze vorm. (Deze publicaties werden door ons blad gelanceerd, waarbij de bronnen uiteraard zeer deskundig wa ren. Er werd hierin gesproken over ruim 300 woningen, terwijl het exacte aantal 456 was, dit was de onjuistheid waarop de voorzitter doelde. Overi gens zal de burgemeester van Rhenen de vrije nieuwsgaring toch niet op de helling willen zetten? - Red.). Ook het raadslid de heer Van Dijk had hierover enkele opmerkingen en er moest volgens hem een „lek" zijn in bepaalde kringen van gemeente ambtenaren of hogere instanties schij nen de pers in te lichten. Na dit korte intermezzo ging de raad over tot het praktische voorstel omtrent de grote bouwstroom. Achtergronden De voorzitter zeide dat de achtergrond was de oude verkoop van de boerderij van Henken, die later in handen kwam van de N.V. Stadhouderslaan. We zaten toen op een of andere manier aan elkaar getrouwd. Er is een redelijke kans om dit te realiseren. Ik ben niet helemaal gelukkig met deze verdeling van wonin gen. Met onderhandelingen is het altijd geven en nemen. Financieel is het nog niet helemaal rond. Het bouwrijp maken houdt de gemeente in eigen hand. Het college gelooft dat we deze kans moeten proberen te realiseren ten behoeve van onze inwoners en ten behoeve van de woningnood. We geloven dat dit een goe de zaak is voor Rhenen. py de plannen alleen kan realiseren met de gemeente samen. Men hangt volkomen af van de toewyzing van Den Haag. De snelheid van realisatie hebben wij niet in de hand. Wat de particuliere woning bouw betreft ben ik het niet met de heer Klaassen eens. We hebben de Rhenena- ren nog altijd kunnen helpen. De terrei nen voor de bouwkas waren reeds eerder toegezegd voor een ander soort bouw, maar dit kon niet worden gerealiseerd en daarom is men omgeswitcht. De heer v. d. Spoel zei er niet van overtuigd te zijn dat de bouwstroom al tijd zo hard zal lopen. De heer Deen vond dat de moeilijkheid ongetwijfeld is het maken van een keuze. Hij voelde wel wat voor de geopperde be zwaren, maar primair is dat er zo spoe dig mogelyk een aantal huizen moet wor den gebouwd. De heer Deen meende dat de keuze van het gemeentebestuur op dit moment de enig juiste was geweest. De voorzitter zei echt niet blind te zijn voor de bezwaren, maar het college ge looft dat dit een aanvaardbare zaak is. De heer Klaassen zeide het niet eens te zijn met de hoeveelheid vrije woningen en wenste stemming, waarbij hij door de heer Kerkstra werd gesteund. Bij stemming bleken de heren Wisger- hof, Klaassen, Kerkstra en Verwoert te gen het voorstel zoals dit nu lag te zijn. Inlichtingen instructiebad Naar aanleiding van een verzoek uit de raad omtrent inlichtingen over het in structiebad, doordat de raming hier voor met f 38.000,— was gestegen, was De heer D. de Jong was blij dat het het college met een aantal cijfers op college met dit voorstel kwam, want de'tafel gekomen. De heer Klaassen voelde woningnood is nog verschrikkelijk groot. Izich hierdoor echter nog niet bevredigd, We moeten zien voor de woningen in de huursector aanvaardbare huren te ver krijgen. De voorzitter merkte op, dat het huurpeil in Rhenen over het algemeen niet onredelijk is. Zodra het college over het financiële gedeelte meer weet, zal de raad worden ingelicht. De heer Klaassen vroeg zich af, of er reden is met deze maatschappij voor een dergelijk groot object in zee te gaan. Ik zie dit niet gerealiseerd in drie jaar en ook niet in vier jaar. We geven hun dit alleen in handen om zo gauw mogelijk uit de woningnood te komen. Ik vind dat er te weinig grond beschikbaar wordt ge houden voor de vrye houw. Ook vind ik dat hier de voorlichting aan ingezetenen die om grond komen om te bouwen niet goed is. De bouwkas ging met de grond slepen. Ik geef altijd nog voorkeur aan particuliere bouw voor mensen die zelf de offers daarvoor willen brengen. De voorzitter zei dat deze maatschap- KIRPKSTKIN VKKNKNDAAl CITY-MOTORS KOF daar er factoren in deze opsomming wa ren die hem niet duidelijk waren. De heer Van Dijk kon het er echter wel mee eens zijn gezien het feit, dat dit voorstel er indertijd door was gejaagd om het nog op tijd gereed te krijgen. Op 4 september a.s. zal het Tiende Ba taljon van het Regiment Parachutisten (een eenheid van het Territoriale Leger) een luchtlandingsoefening boven Neder land uitvoeren ter herdenking van de Slag om Arnhem. Deze luchtlandingsoefe ning die de codenaam „Market VI" draagt is een jaarlijks terugkerend evenement geworden. Het ligt in de bedoeling dat 19 officie ren en 66 onderofficieren en manschappen met een Beverley vliegtuig van de R.A.F. in de ochtend van de vierde september naar de vliegbasis Deelen zullen vliegen. In de middag van dezelfde dag zullen zij op de Ginkelse Heide, in de buurt van Arnhem, worden gedropt en waarschijn lijk een rondgang over het gevechtster rein bij Arnhem maken. Rond het in 1961 op de Ginkelse heide opgerichte luchtlandingsmonument zal een eenvoudige plechtigheid plaats vinden, waarbij een Engelse geestelijke voorgaat in gebed en een krans wordt gelegd. Bij het monument ontvangt burgemeester dr. P. J. Platteel de para's, terwijl een ere wacht is betrokken door oud B.S.-ers. De parachutisten ontvangen na de plechtig- weer, een geslaagde tocht, waarbjj de heid een zeer speciale verrassing en na Veenendaalse oudjes toonden dat „als1 het officiële gedeelte is er voor de gas men allemaal bij elkaar is", de tongen ten even gelegenheid op ongedwongen eerder loskomen en de prettige sfeer wijze herinneringen op te halen, verhoogd wordt. Velen vonden het dan Zij zullen de nacht in Deelen door- ook geen teruggang dat het vervoer met I brengen en maandag 5 september naar particuliere auto's was afgeschaft. Ihet Verenigd Koninkrijk terugkeren.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 4