Dorp aan de Grift (IV) rb een feest vooraf... Veel liefs van EDERVEEN Nederlandse R. Katholieken door Paus Paulus vermaand 10 Samenhang van feiten en verschijnselen in de geschiedenis Hoog bezoek aan Emmikhuizen Een meesterlijk portret van Vchuppen e Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 17 september 1965 Verrassend is het bij historisch onderzoek telkens weer te bemerken, hoe de grote geschiedenis van landen en volkeren vaak haar weerslag vindt in de kleine historie van een buurschap, dorp of streek, die als een seismograaf de fijnste trillingen optekent, veroorzaakt door de grote gebeurtenissen elders. De plaatselijke geschiedenis wijst dan naar het epicentrum van de aardbevingen, grondverschuivingen en catastrofen. Een ander beeld dringt zich op. Wanneer in het grote meer der geschiedenis heftige beroering ontstaat, vormen zich kringen, die zich in steeds fijner wordende rimpelingen tot de oevers der locale geschie denis voortplanten. Verwonderlijk lijkt het mij daarom, dat een zo diepzinnig denker als Siegfried Kracasser in zijn boek Zeit und Geschichte kan schrijven, dat „gelijktijdige gebeurtenissen in wezen meestal niet synchro nisch zijn". Bij de beoefening van plaatselijke geschiedenis blijkt mij telkens weer het tegendeel. Ten bewijze enige feiten uit de geschiedenis van Veenendaal. Zijn het niet de strooptochten der Geldersen geweest, die de scheepvaart op de Grift bemoeilijkten, zelfs verlamden, met het gevolg dat de vaart dichtgroeide? Zien wij in het initiatief van de werkers van het eerste uur als Frans van Nijenrode niet het beginnend vroeg - kapitalisme? De Schotse oorlog en de daarop volgende vrede liet zich scherp gevoelen in Veenendaal. Zo weerspiegelt „la petite histoire" van een dorp de grote gebeurtenissen en de zich baanbrekende gedachten elders. HET GROTE KADER De beoefenaar van regionale en locale historie wordt steeds bedreigd door het gevaar zich in allerlei anecdotes en pre cieuze details te verliezen, zodat hij de grote lijn niet ontwaart en de feiten en toestanden niet plaatst in het kader van de landsgeschiedenis. Hoe interessant en boeiend la petite histoire ook moge zijn voor de bewoners van plaats of gewest waar zij zich af speelde, hoezeer zij bij hen de liefde voor het eigene kan opwekken, toch blijft zij geïsoleerd staan, als zij niet gezien wordt als deel van een grotere organische een heid. Altijd rust op de gewestelijke of plaatselijke geschiedschrijver de plicht de feiten te zien als reflectie en weerslag van de grote geschiedenis. Dan eerst ver schaffen zij inzicht in leven en streven, werken en strijden van een menselijke ge meenschap, die - vooral na de middel eeuwen - uiteraard over de grenzen van plaats of gewest reikt. Want als de weten schap der geschiedenis naar Rogier stelt een uiting is van de onverbiddelijke drang in de mens naar de waarheid, dan is een dergelijke vernauwde geschiedschrijving een verminkte waarheid. Veronderstelt het begrip geschiedenis in de betekenis van „het-eens-gebeurde" niet een reeks onderling verbonden en vaak gelijktijdige feiten? De grote cultuur-historicus Jacob Burckhardt schreef in zijn beroemde boek Wereldhistorische beschouwingen: „Alles wat ook maar in de verte tot de kennis hiervan (van het verleden namelijk) kan bijdragen, moeten wij met alle krachts inspanning en zelfopoffering bijeen zien te verzamelen", maar hij liet er op vol gen „tot wij er in geslaagd .zullen zijn vergane geestelijke horizonten geheel te reconstrueren". Samenvattend zou ik durven stellen, dat geen enkele gebeurtenis, geen enkel ver schijnsel in het verleden op zich zelf staat. Altijd is er samenhang tussen, vaak van oorzaak en gevolg. Er lopen onzicht bare draden om dicht bij huis te blijven bijvoorbeeld van Emmikhuyzen naar el ders en het lijkt mij de taak voor de schrijver over locale geschiedenis die lijnen zichtbaar te maken. Hoog bezoek aan Emmikhuizen in 1535 Ik kwam tot bovenstaande beschouwing, toen ik de gebeurtenis overdacht, die op 13 mei in het jaar 1535 te Emmikhuizen plaatsgreep. De winter van 1534 op 1535 was voor bijgegaan. Als een boze droom was hij weggezonken in de herinnering der men sen. Het zoete, nieuwe leven was op nieuw ontwaakt, losgedooid uit de knel lende ijzige omarming van de winter. De wegen waren weer begaanbaar, de reis koetsen rolden weer door het bloeiende land. Op 13 mei reisde een zekere Laurentius Hertoge, een hooggeplaatst persoon, van Utrecht naar Emmikhuizen. Zo'n reis was geen sinecure, want de reiswagens waren verre van gemakkelijk en geriefelijk. Op de asdammen rustte onmiddellijk de wa genbak. Eerst later werden veren aange bracht. Een overlevering verhaalt, dat de eerste koets met veren in ons land werd gebruikt door Louise de Coligny bij haar huwelijk met Willem van Oranje in 1582: Een nieuw ambt Wat was het doel van Hertoge's reis op die meidag? Hertoge was in 1530 tot wijbisschop van Utrecht benoemd. Wij maken hier kennis met het instituut van de wijbisschoppen. De groei van de bevolking en de toena me van de werkzaamheden van de Utrechtse bisschop als wereldlijk vorst - hij was namelijk tevens vorst van het uit gestrekte gewest Utrecht - deden de be hoefte gevoelen aan een helper. In de tijd van Willibrord en Bonifacius was het de koorbisschop, later de hulpbisschop en tenslotte de permanente wijbisschop, die deze hulp verschafte. Gedurende eeuwen was het niet de eigenlijke bisschop - die had het veel te druk met politieke zaken - maar diens wijbisschop, die door het uitgestrekte bis dom reisde om kerken en altaren te wij den - de oude kerk aan de Markt alhier is ook door een wijbisschop gewijd - te vormen, de lagere en hogere wijdingen toe te dienen, te visiteren, kerkelijke straffen op te leggen en absoluties te ver lenen, constateert dr. J. F. A. N. Weyling in zijn proefschrift over dit ambt. Slechts met de wijbisschop kwam de bevolking in directe aanraking. De plaats, die de wij bisschoppen in de kerkgeschiedenis in nemen, is daardoor een niet onbelangrijke. George van Egmond De .Utrechtse bisschop was destijds Ge orge van Egmond uit het befaamde ge slacht der Egmonds, die naast de abdij al daar hebben gewoond, deze zeer hebben begunstigd, maar ook vaak bestreden. De familie was zeer Kabeljauws, invloedrijk en gerespecteerd. Twee Egmonds zijn stad houder van Holland geweest - één hertog van Gelre. George nu was een oom van de bekende Lamoraal, die in 1568 op Alva's bevel ter dood werd gebracht. George werd niet meer in beslag geno men door de plichten van wereldlijk vorst, want de wereldlijke heerschappij over Het Sticht was in 1528 aan Karei V overgegaan. Hij zou zich dus geheel aan de geestelijke belangen van zijn bisdom hebben kunnen wijden. Toch geschiedde dit niet, want allerlei ondergeschikte functionarissen deden alle werk wat zij jaren lang reeds hadden gedaan. De bis schop zelf was zodoende werkloos en niet energiek genoeg de bakens te verzetten. George van Egmond was een vroom, ernstig en geleerd man, maar het bisdom is daarmee weinig gebaat geweest. Heel zijn episcopaat vertoefde hij buitenslands en vrijwel alle besluiten en voorschriften, die zijn naam dragen, moeten buiten hem om zijn gegaan. Zijn portret Op de tentoonstelling in 1955 in het Cen traal Museum te Utrecht gehouden, de werken tonend van Jan van Scorel, werd ik getroffen door het meesterlijke portret, dat Van Scorel van hem heeft vervaar digd. Door vriendelijke bemiddeling van Mej. Dr. M. Elisabeth Houtzager, direc trice van genoemd museum, mocht ik een foto van die beeltenis ontvangen, die ik in „De Vallei" mag doen reproduceren. Het portret stelt George voor, vóórdat hij in februari 1535 tot bisschop van Utrecht werd gewijd. Hij draagt dan ook burgerkleding: donkergroene paltrok en zwarte tabbaard, een kleine vierkante ba ret op het hoofd met het scherp gesneden gelaat, de ogen in de verte starend, de fraaie welgevormde handen rustend op een donkerrood gedamaseerd fluwelen kussen, liggend op een tafel. Het brede formaat van de beeltenis, in een driehoek opgebouwd, is bij Van Sco rel zeldzaam. De typering van de kop is zo krachtig en levensecht, alsof wij voor de man aan tafel zijn gezeten.. Hij is niet frontaal gezien, maar ietwat schuin in de ruimte gezet, waai'door het Portret van George van Egmond door Jan van Scorel. (Privé bezit). GESLAAGD VOOR HOOFDAKTE Bij de gehouden examens voor de hoofdacte op de Prot. Chr. Kweek school voor onderwijzers te Ede slaag den deze week een aantal streekge noten t.w. de heren C. van de Boven- kamp en R. van Wely uit Veenendaal, E. Blaauwendraad uit Ederveen en mej. M. S. H. Schinkel uit Scherpenzeel. Het examen duurt nog voort. „WAARHEID EN LEUGEN AAN HET ZIEKBED" Woensdagavond 22 september belegt de C.P.B. afd. Ederveen haar eerste bijeen komst in het nieuwe seizoen in het Groe ne Kruisgebouw. J. H. Rademaker, arts te Ederveen spreekt deze avond over een onderwerp, dat zeker de interesse van de dames zal hebben nl. „Waarheid en Leu gen aan het ziekbed". Belangstellenden zijn op deze avond hartelijk welkom. portret heel natuurlijk aandoet. Eén ding slechts stoort: de enge begrenzing aan de bovenkant. Dr. Hoogewerff dateerde het portret 1532 of iets later, jonkvr. dr. C. M. de Jonge 1527-1529 tijdens Scorels verblijf te Haarlem. Terug naar Emmikhuizen Keren wij terug naar Emmikhuizen en naar Laurentius Hertoge. De vraag rijst. Gezicht van de Emmikhuizerberg af in de richting Renswoude langs de Emmikhui- zerlaan. wat bewoog de laatste op 13 mei 1535 naar Emmikhuizen te reizen? Het antwoord hierop volge jn een komend hoofdstuk. D. Philips de grote keuze... de exclusieve modellen... de speciale afdeling... maken het uitzoeken van de bruidsjapon tot een feest vooraf! f' Hoofdstraat 89 - Veenendaal Gemeenschappelijke dienst De avonddienst op zondag 19 sep tember a.s. in de Herv. kerk te Renswoude is een gemeenschappe lijke dienst van de Herv. en Geref. kerk ter plaatse. Weliswaar is de Geref. kerk de uitnodigende partij, maar omdat er in de eigen kerk te weinig plaatsen zijn, „ontvangt" zij in de Hervormde kerk. De Geref. predikant ds. B. Slin- genberg zal als liturg optreden, ter wijl zijn Hervormde collega, ds. L. van de Peut, de prediking verzorgt. Beide kerkeraden zullen van de ge meenteleden graag reacties op deze bijzondere dienst ontvangen. OTpbfe Beroepen Ds. C. Langbroek, Chr. Geref. pre dikant te Veenendaal is beroepen te 's-Gravenhage-West. Op tweetal Ds. J. Keuning, Chr. Geref. pre dikant te Veenendaal werd op twee tal geplaatst door de Chr. Geref. kerk van Bunschoten. Jeugdweekend De Hervormde meisjes- en jonge- lingsvei'eniging te Ederveen orga niseren op zaterdag 2 en zondag 3 oktober a.s. een jeugdweekend voor Herv. jongeren uit het gehele land. 's Zaterdags is er een gemeenschap pelijke broodmaaltijd in het jeugd- gebouw, waarna dia's worden ver toond van Oostenrijk en Zwitser land. Na een broodmaaltijd op de zon dagavond volgt de bespreking van een preek, die de jongelui in de loop van de dag hebben beluisterd. Voor het overige logeren de jongelui van buiten Ederveen op gastadressen. Kerkelijke muziekavonden Ook het komende winterseizoen is er weer een reeks van concerten in de Chr. Geref. Pniëlkerk te Veenen daal. De eerste muziekavond is a.s. zaterdagavond met medewerking van Simon C. Jansen, die het orgel zal bespelen en de sopraan Annette de la Beye. Zaterdag 23 oktober bespeelt de Kampense organist en koordirigent Klaas J. Mulder het orgel. Een Kerstprogramma verzorgen op 12 december het Haags Knapenkoor o.l.v. Marius Borstlap, begeleid door Piet Kraak op het orgel. Kwart miljoen nodig In de week van 20 tot 27 sep tember a.s. gaan in Scherpenzeel een vijftigtal vrijwilligers op pad om de vrijwillige bijdragen voor de Herv. kerk binnen te halen. Een kwart miljoen is er nodig en men denkt dit bijeen te brengen als alle 1200 gemeenteleden één procent van hun jaarinkomen offeren. Chr. ger. mannen gaan jaarvergaderen De bond van Chr. Geref. mannen- verenigingen zal op zaterdag 25 sep tember a.s. in Veenendaal zijn jaar vergadering houden. De voorzitter, ds. I. de Bruyne te Rotterdam-C. zal het openingswoord spreken met als thema „Verwachting en haast". Andere sprekers zijn ds. C. Lang broek over „Onze jongens in mili taire dienst en hun geestelijke ver zorging" en ds. W. van 't Spijker te Utrecht over „Kompas en route beschrijving". Ds. J .Keuning te Veenendaal zal de vergadering, die gehouden wordt in de Bethelkerk aan de Beatrixstraat, sluiten. Bejaardenmiddagen De eerste door de Herv. gemeente te Scherpenzeel georganiseerde be jaardenmiddag van dit seizoen wordt gehouden op woensdag 22 september a.s. Eén der plaatselijke predikanten zal een meditatie hou den, terwijl de middag voorts wordt verzorgd door het Bejaardenkoor uit Wageningen, o.l.v. Jac. van Leer- sum met zang, Reclamatie en sa menspraak. Iedere bejaarde - en niet uit sluitend de Hervormden - is op deze middagen welkom. Na 22 september a.s. volgen nog zeven van dergelijke middagen. Ook in Renswoude wordt 22 sep tember a.s. een bejaardenmiddag ge houden, een z.g. praat- en spelsa- menkomst. Zowel in Renswoude als in Scherpenzeel worden bejaarden die slecht ter been zijn per auto op gehaald en weer thuisgebracht. Kringvergadering De kring van Chr. Geref. vrou wenverenigingen „Veenendaal en omstreken" houdt op woensdag 22 september a.s. de eerste vergadering van dit seizoen in de Pniëlkerk te Veenendaal. Spreker is ds. C. den Hertog te Harderwijk met als on derwerp „De tekst van de Bijbel". Eeuw zondagsschoolwerk In het komende najaar zal het eeuwfeest van het zondagschool werk in Nederland worden gevierd. De grondlegger van dit werk was Abraham Capadose, die in 1832 in Scherpenzeel woonde, zo lezen we in de kerkbode van o.a. Scherpen zeel. Predikantensalarissen omhoog De generale synode van de Geref. kerken heeft er bij de kerkeraden op aangedrongen de aanvangssala rissen van predikanten per 1 janu ari van dit jaar te brengen op 9000 gulden met 20 jaarlijkse verhogin gen van 150 gulden. Tot nu toe gold een aanvangstraktement van 8250 gulden met jaarlijkse verhogingen van 125 gulden. Boven dit salaris dient volgens de synode nog te worden verstrekt: vrij wonen, vier procent vakantietoeslag, kindertoelage en de premies voor AOW, AWW en AKW. Verder besloot de synode er nog bij de kerkeraden op aan te drin gen om, als het even kan, boven het minimumsalaris uit te gaan en te streven naar een beloning, die over eenkomt met de salarisschaal voor M.O.-leraren. Gemeentevergaderingen De Gereformeerde kerkeraad van Rhenen heeft vastgesteld, dat ver gaderingen van gemeenteleden niet meer beantwoorden aan het doel waarvoor ze worden belegd. Om toch het saamhorigheidsge voel tussen de gemeenteleden in stand te houden zal een proef wor den genomen met lezingen. De voor zitter van de kerkeraad, ds. H. Vol- ten, heeft zich bereid verklaard, bij voldoende animo, een drietal lezin gen te houden over „De kerk in de moderne wereld". Predikant in de leer Ds. G. Kaastra, Herv. predikant te Amerongen zal van 20 september tot 1 oktober a.s. een predikanten conferentie bijwonen op Hydepark, het Herv. theologisch seminarie te Driebergen. Deze conferenties zijn bedoeld als een zekere nascholing voor de predikanten. Bijbelcursus De Herv. kerk te Amerongen start met een bijbelcursus. De werkwijze gaat in de geest van vraag en ant woord. Daarna zal de stof mondeling worden besproken. Gevestigde dogma's op de helling Het is gevoegelijk bekend dat met name door de Nederlandse Rooms Ka tholieken vrij ingrijpende zaken aan een open discussie worden onderwor pen. Sommige Rooms Katholieke christenen in ons land gaan zover in hun „vernieuwingsdrang" dat ze eeuwenoude kerkelijke dogma's en voorschrif ten openlijk op hun waarde zijn gaan toetsen. Paus Paulus heeft in een zaterdag j.l. verschenen encycliek, die 6000 woorden bevatte de opvattingen van de Nederlandse Rooms Katholieken afgewezen. STRENG De encycliek van Paus Paulus wordt door ingewijden bijzonder streng van toon genoemd. Vooral in de passages, die een der meest diep zinnige theologische kwesties be treffen, n.l. de leer van de z.g. trans substantiatie en de verering van de eucharistie. De opvattingen van sommige Nederlandse Katholieken over deze zekere waarheden kun nen niet anders dan onrust onder de gelovigen veroorzaken, aldus Paus Paulus in de encycliek. Sommigen schijnen in twijfel te trekken dat door de consecratie de ouwel en de wijn op het altaar WERKELIJK veranderen in het li chaam en bloed van Christus. Als of het een ieder vrij zou staan om een door de kerk reeds vastgestelde leer in twijfel te trekken of uit te leggen op een wijze die de oor spronkelijke zin geweld aan doet, zo voegt de Paus eraan toe. De Paus zet dan uiteen dat door de consecratie de ouwel en de wijn op het altaar wel degelijk verande ren in het WERKELIJK bloed van Christus. De ouwel is niet meer een uit meel en water gemaakt deeg, maar het lichaam van God en de wijn verliest haar gewone karakter en wordt het bloed van Christus. Het concilie \/an Trente, gehouden in 1550 heeft dit duidelijk omschre ven en vastgelegd. Het gaat niet aan, zo gaat de en cycliek verder, om de nadruk te leg gen op de symbolische betekenis van de eucharistie, alsof dit genoeg zou zijn om de tegenwoordigheid van Christus in het sacrament uit te kunnen drukken. Progressieve Nederlandse Rooms Katholieken bespreken onderling nog meerdere eeuwenoude gevestig de en aangenomen voorschriften. Het celibaat van de geestelijken, het huwelijksleven van de christe nen, de liturgie in de kerk, het sa crament van de biecht, al deze za ken worden aan de orde gesteld. In een tijdschrift schreef de Ne derlandse Jezuitenpater Schoenma ker dat Nederland de meest ernstige godsdienstige crisis doormaakt die het land sinds de Hervorming heeft gekend. Pater Schoenmaker noemt, in dit zeer scherp geschreven ar tikel, de Nederlandse Katholieken meer verworden dan de meest voor uitstrevende Katholieken in het communistische Oost-Europa. De gehele wereldpers heeft de uit voerige encycliek van Paus Paulus, in meerdere of mindere mate sen sationeel weergegeven. Dat de Rooms Katholieke christenen in Ne derland door hun kritische instel ling t.o.v. gevestigde leerdogma's hun andersdenkende mede-christe nen een trede tegemoet komen op de ladder van de oecumene behoeft geen nader betoog. Ik voelde, dat hij me steeds meer in het nauw dreef. Ergens vond ik het niet eer lijk, als ik zou accepteren, want ik zo het idee, dat iedereen zou denken, dat ik hem om zijn geld trouwde. Ik hield immers helemaal niet van hem? Dus ik besloot een stunt uit te halen, Ik-_ciacht: dat doet hij natuurlijk nooit en dan houd ik voet bij stuk. Zijn we meteen klaar en smeert-ie 'm wel. Dus vroeg ik hem voor de derde keer: Ik mag dus werkelijk zelf mijn bruidsschat, zoals u dat noemt, bepalen? Hij knikte en zwaaide nog eens met zijn chequeboek. Mooi, besloot ik en ik begon te lachen. Ik weet het nog als vandaag. Dan vraag ik honderdduizend gulden en geen cent mindei'". Ronnie kwam half overeind en keek met grote ogen naar de vrouw. Meteen begon hij te lachën. „Jeetje, YolandaEn hij verklaarde je natuui'lijk voor gek". Ze schudde haar hoofd. „Hij knipperde wel even met zijn ogen, maar toen schroefde hij zijn vulpen los. .Honderdduizend gulden. Best, je zult ze hebben. Ik zal je twee procent voorschot door Maartje Zeldenrijk geven. Kun je aardige kleren kopen en zo. Dat is afgesproken. Op de avond van onze trouwdag krijg je acht en negentigduizend gulden van me. In baar geld. Hier is de cheque". „O, Yolanda, was je er niet van onder steboven?" „O nee, helemaal niet. Ik beschouwde het altijd nog als een mop. Ik dacht: Ja, die is daar crazy en zal me zo maar twee duizend gulden geven. Ik lachte zo'n beetje en antwoordde: Een cheque uit schrijven is geen kunst. Wie garandeei't me, dat ik het geld krijg? Je houdt me voor de gek". „En toen?" Hij werd een beetje nijdig, greep me bij m'n pols en zei: „Ga mee, kaboutei'tje, dan zal ik er persoonlijk op toezien, dat het geld je uitbetaald wordt. Enfin, we gingen naar een bank op het Rokin en daar telden ze me indei'daad twintig brief jes van honderd gulden uit". „En van pure dankbaarheid viel je hem toen om zijn hals". „Dacht je? Ik vertrouwde het nog steeds maar half. Hij zei: Vooruit, steek dat geld in je tas. Dat is nu van jou. En, nu we tocïi onderweg zijn, kunnen we meteen ringen kopen. We gingen naar buiten en bij een juwelier in de Kalverstraat kocht hij de ringen". Ze stak een hand uit. „Ik draag hem nog steeds". Ze zuchtte. Hij keerde zich naar haar toe en bekeek de ring en daarna de vrouw aandachtig. „Dus toen was je plotseling verloofd?" Ze knikte. „Ja. Die zes weken, voor we trouwden, wai'en net een di'oom. Hij kocht m'n kontrakt af en nam me overal mee heen. Als hij naar de fabrieken moest - er was er één in Enschede, waar hij vaak heen ging - liet hij me in de stad winke len. Hij leerde me auto rijden en ik maakte kennis met zijn familie, voornamelijk ooms en tantes, zijn ouders waren al jaren dood. En een broer ontmoette ik, die ook in de zaak zit. Ze waren allemaal erg vriendelijk. In die dagen leerde ik ook Augie ken nen. Die was zijn speciale vriend. En we gingen natuurlijk ook naar mijn familie. Daar heb ik wel tegenop gezien, omdat mijn vader gewoon arbeider is. Maar Ber nard vond het heel gewoon en was tegen mijn vader en moeder net zo aardig als tegen iedei-een. Mijn moeder was al dade lijk weg van hem. En hij mocht haar ook graag. Ja, hij was nog uitgekookt op zijn manier. We zijn heel wat keertjes in Pur- merend geweest en Hij kwam met een ruk overeind. „In Purmerend, zeg je?" Ze begon te glimlachen. „Dat vind je gek, he? Yolanda Zolban is natuurlijk mijn artiestennaam. In wei'kelijkheid heet ik gewoon Jopie, Johanna Peters. Ik ben van mijn leven nog nooit in Hongarije ge weest". Zijn gedachten werkten bliksemsnel. Jopie Peters. Wacht eensnu wist hij het: Peters, allicht. Hij begon te lachen. „Jeetje, Yo, wat is de wereld verschrik kelijk klein! Hier liggen we nu, meer dan duizend kilometers van Purmex-end, en we zijn er beiden gebox-en en getogen. Joop, kleine kattekop, je wieg heeft ge staan in de Vooruitstx-aat en later zijn jullie vei'huisd naar de Kanaalkade, vlak bij de sluis!" Ze keek hem met grote ogen aan. „Nee" prevelde ze. „Ja, malle meid! Jij met je hongaai'se naam! Je kwam me die eerste avond bij Volland al zo bekend voor, maar toen de baas zei, wie je was, dacht ik: dat kan natuurlijk niet. Een hongaars vluchtelin- getje waarschijnlijk. Als je me nou toch.. Je vader werkt in Amsterdam op een scheepswerf. Je zuster Truus is getrouwd met een graanhandelaar in Wox'merveer en je broer is ei'gens in Friesland onder wijzer". Ze zat overeind met haar handen in de zij en keek nog steeds verbaasd naar de lachende jongeman. „Wie ben jij dan?" „Nou, dat weet je: Ronnie Beelen. Ro nald. M'n broer Arie woont nog steeds in Purmerend. Werkt op een drukkerij. En m'n moeder woont sinds een paar jaar in bij m'n zus. Die woont in een dorp bij ZwolleBerkum, maar daar zul je wel nooit van gehoord hebben". Ze dacht na. „Wacht eens, ergens komt het me bekend voox\ BeelenWas je vader vroeger niet bij het spoor?" „Klopt. Herinner je je mij niet meer?" Ze dacht opnieuw na, maar schudde na enige tijd haar hoofd. ,Niet bij mijn weten. Je vader wel. Je broer kan ik me ook nog wel herinneren. Waar was jij op school?" „Singeltje. En jij? Op de openbai'e school?" Ze knikte. „O, Ronnie, ik moet la chenZe schaterde het uit. Kennen we elkaar al meer dan een jaar en komen nu pas tot de ontdekking, dat we allebei uit Purmereutel komen. Ons dierbare stadje". Hij schudde zijn hoofd. „Je bent er zeker een hele poos niet meer geweest, he? Moet je toch eens doen. Je kent de stad niet meer. Ze zijn een hele nieuwe woon wijk aan het bouwen in Overwhere. Over enkele jaren is die groter dan de oude stad". ,Ik kom er nooit meer. Vader is erg oud geworden. Hij woont nu bij Truus in, in Wormerveer. Moeder is drie jaar gele den gestorven. Dusik heb geen ban den meer met Purmerend, zie je?" Ze kwamen bijna gelijktijdig overeind. „Alle mensen, zegik kan er nog niet over uit, Yo. Maarhoe ging het ver der met je Croesus?" Samen liepen ze terug in de richting van de bungalow. S „O, we trouwden in mei. Heel deftig na tuui'lijk, dat wilde Bernard zo. In Wasse naar. En hij hield zijn woord. Die dag gaf hij me acht en negentigduizend gulden, maar ik wilde het natuurlijk niet. Zoveel geld. Hij heeft het toen op een boekje ge zet en maakte er de bepaling bij, dat al leen ik het geld er af kon halen. Zo be gonnen we ons huwelijk". Ze zuchtte en zweeg en toen ze bleef zwijgen, vroeg hij: „Was je dan niet ge lukkig? Mij dunkt, het moet voor jou toch een hele overgang geweest zijn. Zo maar ineens midden in de luxe. Een gefortu neerde vrouw Ze haalde haar schouders op. „Wat is geluk? Kun jij het definiëren? Ik weet het niet. Lach me niet uit, maar ik weet het vandaag de dag nog niet, wat geluk is. Natuurlijk was hij geweldig lief voor me. Dat ontx'oex'de me en wat gebeurt er dan? Je ziet alleen de goede eigenschappen en je begint hem sympathiek te vinden. Aar dig. En ook lief. Maar ik weet nu, dat dit toch niet voldoende is. Wat ik achteraf eigenlijk altijd al verwacht had, gebeurde. Na een half jaar had hij genoeg van me. Och, ik wil geen kwaad van hem zeg gen. Hij had beslist vele goede eigenschap pen en hij kon alles missen. Zijn laatste cent zou hij je geven. Zo was hij. Maar hij was geen man voor één vrouw. Die ty pes heb je. Ik kan het hem nu nog niet kwalijk nemen. Ons huwelijk was natuui'lijk een kome die, een stommiteit. Na een half jaar be seften we dit allebei. Enfin, we bleven gelukkig beiden nuchter en met beide be nen stevig op de grond staan. Geen scènes of iets dergelijks. In onder ling goedvinden besloten we ieder onze eigen gang te gaan. Scheiden wilde hij niet, want dat zou de naam van de zaak geen goed doen. Hij was bovendien nog optimistisch en zei: O, ik word wel weer een keer gek op je en dan beginnen we van voren af aan". „En gebeurde dat?" Ze schudde haar hoofd. (wordt vervolgd)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 10