Dorp kreeg totaal ander gezicht DE OMLIJSTING VERANDERT, MAAR DE LAMPEGIETERSAVOND BLIJFT BESTAAN najaars collectie luxe damestassen Groot feest van buurtvereniging Franseweg N.V.V. bestuurdersbond afd. Rhenen begint winterprogramma Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 17 september 1965 4 VERNIEUWING ZET ZICH NOG VOORT Waar eens tabak groeide staan nu hypermoderne bungalows Wie in vooroorlogse jaren over het dorp Eist sprak dacht direct aan tabaksvelden, kruisbessenteelt, bloembollen en steenfa brieken. Een dorpje aan de voet van de Heuvelrug met een eigen karakter, een eigen inslag en helaas geen welvarend dorp. Eist 1965 toont praktisch niets meer van die oude toestanden. Luxe bungalows zijn neergezet op plaatsen waar het koren golfde of waar de tabak aan lange spijlen werd aaneengeregen. Hier en daar treft men nog een oude tabaksschuur aan, maar deze bouwsels staan wat verloren in een zich moderniserende omgeving en zijn t.z.t. waarschijnlijk tot verdwijnen gedoemd. Hier en daar wandelt een bejaarde Elstenaar nog pijprokend over de Houweg of de Vissersweg. Hij wendt z'n blik naar het Oosten waar op de nieuwe woningen aan Woudweg of Beatristraat een mastbos van t.v.-antennes de omgeving markeert. Hoofdschud dend ziet de oude Elstenaar dit alles aan. Zijn dorp is veranderd, vernieuwd. „Ik ken m'n eigen Eist niet meer" verzuchtte de ze eenzame wandelaar. OUDSTE Oorlog Opbouw Bungalows Doorgaand Van: „POMPOENEN, IJSBESCHUITJES, SALIEMELK, UITSTALKASTEN MET VLEES" tot: „LAMPIONS, ROTJES, ZEVENKLAPPERS EN ROCK-RITME" Olielampen aan Beschuit-buil De lampegietersavond voor de echte Veenendalers: laammelietjiesaovund is een merkwaardig verschijn sel. Het wordt gevierd op de maandag, die het dichtst bij de zeventiende september ligt en het is een specifiek Veenendaalse gebeurtenis. Dat Renswoude precies een week na Veenendaal ook een lampegietersavond heeft, daar zal geen Veenendaler om malen, maar een echte lampegietersavond zal hij het toch nooit vinden. Wegens 20 jarig bestaan Kunstenaars Titeralalom AUTODIENSTEN EXP. VAN ECK - E.V.E. - VEENENDAAL D.V.J. liep in Eindhoven NU kunt u vol-op kiezen uit onze ELST SCHERP CONTRAST Een gloednieuwe bungalow can de Vis- sersweg, temidden van de tabaksvel den. Op de hoek van de Schoolweg, de toegangspoort tot het nieuwe Eist trof fen we de oudste mannelijke inwoner, de 90-jarige Gerrit Overeem. Zeventig jaar lang heeft deze geboren en ge togen Elstenaar de schilderskwast ge hanteerd en kende praktisch iedere in woner. In 1905 kreeg ik van de burgemees ter van Rhenen de opdracht om de in woners te tellen. Het waren er ruim 1000 dat weet ik nog wel, vertelt de heer Overeem, die ondanks zijn hoge leeftijd nog zeer helder van geest is. Hoeveel zouden 't er nu zijn. Wel drie maal zoveel. En 'k denk dat meer dan de helft van buiten komt. Je kent hier niemand meer en het echte Eist zoals het vroe ger was is verdwenen. Over de tijd van vroeger weet Overeem nog heel wat te vertellen. Dat de tram nog liep weten ook jongeren nog wel uit hun herinnering. Maar dat de tram werd aangelegd kan Overeem zich nog goed voor de geest halen. Voordien liep de postkoets vanaf Veenendaal naar Eist en had daar vertakkingen naar Arnhem en Utrecht. In de grote wisselschuur midden in de „Buurt" werden de paarden dan verwisseld en konden de passagiers overstappen. Tachtig jaar geleden werd de eerste spoorweg in deze omgeving in gebruik gesteld. Overeem herinnert zich dat hij als tienjarige knaap aan de hand van vader in Rhenen zat te wachten tot de trein uit Kesteren zou aankomen, 't Was een groot feest en iedereen was op de been. Maar om op Eist terug te komen, het was niet zo best in die ouwe tijd, vertelt Overeem. Op de Franseweg stonden nog strooien hutjes, waarin de (meestal grote) gezinnen moesten le ven. De mannen moesten uren lopen om op hun werk te komen. Sommigen stonden 's nachts om drie uur op en liepen dan tot Amersfoort en 's avonds weer terug. En in de Buurt of in de Vorrel was het niet veel beter. Het was een tijd van verschrikkelijke armoe. De Eiste- naren waren taai en het type van de echte doorzetter. Hard werken in de tabak of op d'n „oven" (bedoeld wordt de steenfabriek) was de taak van ie dereen in Eist. Een enkele kleine boer probeerde met een paar koeien of gei ten in z'n levensonderhoud te voor zien. Tot de notabelen van het dorp hoor den o.m. de families De Ridder en Van Schaik, die grote tabaksvelden bezaten. Ook werd in de vooroorlogse jaren al op de Plantage gewerkt. De crisis jaren trokken aan Eist ook niet onop gemerkt voorbij. Heel veel Elstenaren kwamen in de werkverschaffing te recht. Aan woningbouw werd voor de oorlog niet veel gedaan. Huurwo ningen bestonden er praktisch niet. Alle huizen en huisjes waren wel eigen bezit, al rustte op sommigen een zware hypotheek. Totdat de oorlog kwam en ook Eist in haar razende en vernietigende vaart aan zijn hals en gelaat en later per militaire wagen dwars door de ver woestingen in Rhenen heen, naar het ziekenhuis van Arnhem vervoerd. Verschrikkelijke toestanden, waar de 90-jarige Elstenaar nog met afschuw aan terugdenkt. Hierdoor kreeg dit stukje Eist later een ander gezicht want de verwoeste huizen werden na afloop van de oorlogshandelingen snel herbouwd. De bevolking van Eist moest in de Hongerwinter evacueren, waar in de driehoek Franseweg, Vee- nendaalsestraat, Rijksstraatw. ver rezen moderne eengezinswoningen. Toen de militaire instanties beslo ten om op Remmerden de DELM te stationeren, kwam de stroom im portgezinnen pas goed los. Vele personeelsleden van de DELM streken neer in de nieuwbouw van Eist. Maar daarnaast kwamen jonge- mmmmm M-m m -psKïïïP WT ü":1W: V mi SBmê Wm HHHhhIH Het oude Eist, met op de voorgrond een boerderij uit het jaar 1691. meesleepte. In de mobilisatiedagen was o.a. het 19de R.I. in Eist ingekwar tierd. De Tweede Pinksterdag van 1940 zal nog heel veel Elstenaren heugen. De vijand stond voor de poort van Eist en de hele bevolking pakte eigener be weging haar spulletjes op en vluchtte in de richting Amerongen, waar men op een veld werd bijeengedreven en met de handen omhoog moest staan. Enkele Elstenaren. die slecht ter been waren bleven thuis, maar werden toen geconfronteerd met de oprukkende vijand. De heer Overeem kan erover meepraten. In de buurt werd op een gegeven moment een schot gelost op door trekkende troepen van de overwel digers en meteen hield de colonne halt. Een kanon werd bij het huis van bakker Pitlo gezet en de salvo's daverden door de „buurt". Vier, vijf huizen stonden al gauw in brand. Een inwonende neef van de heer Overeem stortte dodelijk getrof fen neer. Zelf werd hij ernstig gewond van een verhaal apart te vertellen zou zijn. De vernieuwing van Eist werd eigen lijk pas ingezet na de bevrijding. Door het gedeeltelijk uitvallen van de im port van buitenlandse tabakken ging de inlandse tabakscultuur een bloei periode tegemoet. Eist leefde ook op ander terrein op. Overal in het dorp werden nieuwe woningen gebouwd, er kwam een wijkcentrum voor het Groe ne Kruis. Er vestigde zich een arts, nadat de inwoners van Eist tevoren doktoren in Amerongen (dr. Rijfkogel o.a.) of in Rhenen (dr. Waller, dr. Pa ris) bezocht hadden. Op allerlei gebied ging Eist met de moderne tijd mee. Het verenigings leven bloeide, er werden buurtvereni gingen opgericht, de Hervormde ge meente kreeg na 15 jaar weer een eigen predikant, kortom er kwam meer le ven in de dorpsgemeenschap. In de vijftiger jaren werd begonnen aan het creëeren van uitbreidingsplannen. mannen, die met een Elsterse in het huwelijk traden in het dorp terecht. Ze bleven in Eist wonen, omdat ze - hoewel elders werkend de landelijke omgeving prefereerden. Een nieuwe christelijke school k.wam gereed, alsmede een kleuterschool. Jammer dat de Hervormde gemeente nu al anderhalf jaar vakant is en de pastorie, ook al nieuw gebouwd, leeg staat. Van zeer recente datum zijn de fraaie bungalows, die overal in Eist verrijzen. Niet alleen op de Woudweg, maar ook al op de Vissersweg, waar eertijds de tabak en het koren groeide, 't Schijnt goed wonen te zijn in het Eist van thans, want de bungalowbouwers ver kozen met opzet deze landelijke plek. Ook het fraaie sportcomplex kan in één adem worden genoemd als bewijs van de vooruitgang. En de ontwikkeling staat niet stil. Een Veenendaalse firma is bezig met de bouw van 22 eengezinswoningen aan de Beatrixstraat, die al voor drie kwart klaar zijn. Weer een aantal nieuwe gezinnen erbij. Piet van Viegen, die dertig jaar de Elstenaren van melk voorzag, en nu de AOW leeftijd heeft bereikt, zag deze ontwikkeling gelei delijk aan doorgaan. Vroeger wist je de stamboom van hele families, zoals Hensen of Van de Klift. Er werd gesproken van Kees van Willem van Janus of Ko van Gijs van Griet, de vorige generaties telden nog mee. Nu is het mevrouw Mier of mevrouw Zachte, om er maar een paar te noemen. Namen die de oude Elste naar onbekend in de oren klinken. Maar, hoewel de oude toestand dan geheel verdwenen is, de ge leidelijke aanpassing van Eist aan de moderne tijd kan toch als een welvaartsverschijnsel worden ge zien. Een idealisering van de „goeie ouwe tijd" kan in een zoete mijmering wel en zeker heimwee oproepen, maar de realiteit en ook de objectiviteit ge biedt, om niet alleen het gemoedelijke besloten karakter van het dorp te ver heerlijken, doch daarnaast de minder mooie dingen uit het verleden niet te vergeten. Eist kreeg een ander cachet. Geen bessenplukkers meer in de bongerd, geen mensen die van 's morgens vijf tot 's avonds negen uur in de tabak werkten. Geen zandwegen waarin de kinderen grote kuilen groeven. Nu, in 1965 een behoorlijk wegennet, goed on derwijs, goede medische verzorging, vervoer voor de arbeiders die elders werken en betere woningtoestanden. Waarvoor men in Eist met recht dank baar is. Veenendaal bezit in Nederland de alleenvertoningsrechten van dit brokje folklore, hoewel dit op geen enkel stukje papier is vastgelegd. Overigens is er ook nooit een stukje papier ge vonden, dat een verklaring inhoudt over de oorsprong van het feest. Vrij algemeen wordt het ontstaan op rekening geschreven van de al vroeg arbeidzame bevolking. Op de reeds ge noemde maandag zouden in vroeger dagen de olielampen zijn gevuld om de volgende dag voor het eerst bij lamplicht te gaan werken. Laten we daar niet aan tornen en slechts letten op het feest, zoals het door de jaren heen is gevierd. „Het is niet meer de avond van vroe ger", hoor je de oudere plaatsgenoten met enige weemoed beweren. Op zich zelf lijkt dit een volkomen juiste ver onderstelling. omdat men alleen echt lampegietersavond kan vieren als men nog kind is. En de veel mooiere her innering aan het feest van vroeger dan de beleving van het gebeuren van vandaag zal voor de meesten daaraan liggen. Het langer op mogen blijven, het spontaan mogen meedoen aan de optocht, het chocoladedrinken. dat zijn de dingen die zoiets voor de kinderen tot een feest maken. En men dient daarbij niet uit het oog te verliezen, dat dit in vroeger ja ren, toen er ook voor de kinderen min der te beleven viel, een nog grotere belevenis was dan voor de jeugd van heden. Het was nog meer spontaan, het doe-het-zelf met alle voorpret van dien kwam nog meer naar voren. Je holde zelf je kalebas - hier ge- De Elsterse jeugd, de hoop van de toekomst" op pad door de nieuwbouwwijk. Van het bestuur van de buurtvereniging Franseweg vernamen wij dat men van plan is het 20-jarig bestaan van de vereniging op grootse wjj- ze te gaan vieren. Op 7, 8 en 9 oktober zal aan de Schoolweg een groot Lunapark worden opgericht met tal van attracties, w.o. waarschijnlijk een autoracebaan, een zweef-, en draaimolen, een rupsbaan etc. De buurtvereniging Franseweg is de enige, die bleef bestaan, van de vele die in de bevrijdingsroes van 1945 werden opgericht De saamhorigheid van de bevolking werd toen benadrukt in een algemene bevrijdingsvreugde, waarin men van straat tot straat verkeerde. Al die buurtclubs gingen na verloop van tijd ter ziele, maar die van de Franseweg bleef de tijd verduren. Niet minder dan veertig gezinnen zijn lid van de actieve vereniging, die ieder jaar met St. Nicolaas een gezellig feest voor jong en oud organiseert. Ook mensen, die de Franseweg verlieten, mochten lid blijven, de kern bleef zo gehandhaafd In het eerste bestuur kwam geen enkele verandering. De heren D. Slok, A Vervat en J. v. d Berg zetten steeds de schouders eronder en zullen nu ook in samenwerking met de heren T. Struycken en G Capelle de feestelijkheden organiseren. Er is een band ontstaan, die men eigenlijk nog hechter wil ma ken. Behalve het lunapark zal er nog wel iets extra's uit de bus komen dacht de heer Slok. Men is hierover nog aan het beraden, of het een uitstapje voor alle leden, een gezellige feestavond of iets anders moet worden. Men hoopt dit extraatje nog dit jaar te kunnen verzorgen en anders geldt: wat in 't vat zit verzuurt niet, zodat men er alvast op rekenen kan. Van de ene gulden contributie per maand heeft het bestuur altijd de St. Nicolaasfeesten en andere dingen kunnen bekostigen. Het is een heel gezonde vereniging en we hopen dat door de publicaties over de feestelijkheden nog veel leden zullen toestromen, aldus de heer Slok. noemd: pompoen - uit. En vader zorg de ervoor, dat hij nog grotere pom poenen in zijn „hof" had gekweekt dan de buurman. Wie geen pompoenen fok kende vader bezat, behielp zich met een beschuit „buil" met een kaarsje erin bovenop de stengel van een „zon- nepit" oftewel zonnebloem. Aan deze artikeleij was altijd wel te komen. Alleen de kinderen van de welge- stelden verplaatsten zich door de Hoofdstraat met een lampion aan een stokje. En dronken chocolademelk in plaats van de saliemelk, die voor het arbeiderskind als feestdrank werd ge brouwen van melk, suiker en het salie- plantje, dat - alweer' - uit eigen hof kwam. De „lange beschuitjes" moesten in alle loonklassen van de bakker komen. Ze hadden de vorm van klein-uitge- vallen aanmaakhoutjes en men dient ze niet te verwarren met de theebe schuitjes, die thans wel als een lampe- gieterslekkernij dienst doen. Hoewel ze allemaal wat aan de tijd aangepast zijn, in wezen zijn al deze typische lampegiet-artikelen er nog, behalve de kunstwerkjes in de „uit stalkasten" van de „vleeschhouwers". In de slager ontpopte zich vroeger een kunstenaar als hij met vlees, vet en kaarsjes ging werken. De slagers laten het afweten in 1965 en we hebben slechts een dosis lawaai ervoor terug gekregen. Vuurwerk Niet dat daar rond 1900 niet mee werd gewerkt, maar er werd minder en met meer overleg afgevuurd om de eenvoudige reden, dat enkele weken zakgeld van de toenmalige teener niet verder strekte dan de waarde van een rotje of een zevenklapper. De vuurpijlen die in enkele tuinen aan de Hoofdstraatse- en Zandstraatse Grift werden afgeschoten, genoten een bewondering als een Gemini-raket in onze dagen. Maar al is er dan veel ver anderd, het wezen van de Lampegie tersavond is blijven bestaan. Nóg zin gen de kinderen: 't Is van den avond lampegietersavond, titeralalom, titeralalom. 'k Heb van m'n moeder een lampion gekregen en van m'n vader een kaarsje d'r in gekregen, titeralalom, titeralalom. 'k Vroeg an m'n moeder, hoe laat zal het wezen, op het slag van hallef, hallef negen, titeralalom, titeralalom. Nóg hebben de plaatselijke muziek korpsen deze hymne op het repertoire staan en zolang dit zo blijft zal er een Lampegietersavond zijn. En laten we dan de opgeschoten jeugd de avond op zijn manier laten beleven: „titerala lom" in roek-ritme. We kunnen im mers wel het idee van iets bewaren, maar aan de aanpassing aan het tijds beeld ontkomen we niet. Verzend per Dagdiensten Veenendaal - Ede - Wageningen - Rhenen - Utrecht - Amsterdam Nijverheidslaan 13 Telefoon 4067 In het kader van het Winterprogramma van de NVV-bestuurdersbond afd. Rhenen zal op vrüdag 24 september a.s. 's avonds te 20.00 uur in het Eigen Ge bouw aan de Eikenlaan de eerste maandelijkse avondbijeenkomst plaatsvin den. Op deze eerste avond zal door de heer W. Tieman. hoofdinspecteur chef der Utrechtse recherche en zedenpolitie een praatje worden gehouden over „Humor en tragiek op het politiebureau". Voor de NVV-bestuurdersbond is de heer Tieman geen onbekende. Ook in het winterprogramma van verleden jaar heeft de heer Tieman een avond verzorgd. De aanwezigen waren toen unaniem van mening, dat deze avond zeer interessant was, zodat de verwach tingen voor de komende avond hoog gespannen zijn. Het volledige programma kon het RBB-bestuur ons nog niet uit de doe ken doen. Wel vertelde men ons dat er óók weer kaartavonden op het pro gramma staan, alsmede een Bingo- en cabaretavond, welke laatste wordt ver zorgd door het Cabaretgezelschap Henk Elsink, dat reeds met succes voor de televisie is opgetreden. De wandelsportvereniging „De Vro lijke Jantjes" heeft zaterdag jongstle den in Eindhoven deelgenomen aan de aldaar door de WSV Irene georgani seerde E 3 tocht De senioren haalden een derde prijs met 650 punten, terwijl de junioren een vijfde prijs behaalde met 624 pun ten op zaterdag 18 sept hoopt D.V.J. deel te nemen aan de Wolmars in Vee nendaal. terwijl de senioren op 30 ok tober deelnemen aan de eerste Feyen- oordmars in Rotterdam. Hoogstraat 9-11 tel. 2292 Veenendaal

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 4