Nieuwbouw Veenendaal Rubber N.V. in volle gang SetterSet P E L CHEVROLET Hij smult... en u hebt nog 3 andere redenen om de boterhammen met Oem te smeren. Hier komen ze! Afscheid, bevestiging en intrede ds. P. de Jong HET KOMENDE U.S.O. CONCERT Beeldende kunst te Veenendaal in ,,'t Lanterentje" Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 17 september 1965 Complex geeft bijzonder accent aan Zandstraat Nieuwe seizoen van N.C.V.B. Veenendaal V.A.B. KIRPESTEIN nylons 1.98 Fa. L. HEY IZo zuiverAlle grondstoffen van Oem margarine zijn voor 100 ge pasteuriseerd. Dus? Zuiver en gezond. 2 Zo versDe pakjes Oem gaan direct van de Remia-fabriek naar uw melkhandelaar. Verser kan het niet. MARGARINE 3 Zo gul met verrassingenGratis Pasteurmerken op alle pakjes Oem margarine. Spaar ze voor waardevolle verrassingen! Vraag uw melkhandelaar om de nieuwe Remia geschenkenfolder waar 't allemaal in staat. Morgen doen. r Het geraamte van de nieuwe fabriekshal Veenendaal Rubber N.V. accentueert momenteel het beeld van de Zandstraat. In de Zandstraat heerst momenteel een grote bouwactiviteit. Op het terrein van de Kon. VSW s|fn een aantal stalen gevaarten opgericht ter ondersteuning van het grote complex van Veenendaal Rubber N.V. dat hier t.z.t. zal verrij zen. De nieuwe bedrijfsruimte heeft een oppervlakte van 2800 m* en zal acht meter hoog worden. Het werk wordt uitgevoerd door het Veenendaalse bouwbedrijf Boers. De fraaie, moderne voorgevel is ontwor pen door het architectenbureau Van Lingen. Het exterieur is modern van lijn, veel beton, veel glas. Na drie maanden van vakantie gaat de afdeling Veenendaal van de NCVB weer haar maandelijkse samenkomsten houden, in het OCB gebouw aan de J. O. Sandbrinkstraat. De afdeling Vee nendaal telt op het ogenblik 270 leden en dit aantal is nog voor uitbreiding vatbaar. Verschillende sprekers brengen in de komende maanden onderwerpen voor het voetlicht, al of niet verduidelijkt met dia's Ds. A. Terlouw opent het seizoen met het onderwerp „Mens en Arbeid" op dins dag 21 september; 19 oktober spreekt ds. Nieuwenhuysen uit Den Haag over „Het dier in het licht van de Bijbel", op 16 no vember een lezing door mevr. Ooms-Vinc- kers uit Laren over „Rusland en het Com munisme" en op de kerstavond (21 de cember) verzorgen de heer en mevr. Heeg uit Utrecht een kerstvertelling met dia's en zang. Het nieuwe jaar wordt ingezet met een contaktavond met nieuwe leden, terwijl het gedeelte na de pauze verzorgd wordt door het Zuivelbureau; een lezing met dia's over Effatha in Voorburg op 15 fe bruari. Op 15 maart het Jaarfeest en op 19 april spreekt Majoor Bosshardt over „Mijn werk in donker Amsterdam". Het seizoen 1965-1966 wordt besloten met een voorlichtingsavond over „Merkartikelen Nederlands Fabrikaat" afgewisseld met declamatie van Anne Holtrop. POSTDUIVENNIEUWS De E.V.P.V. „De Luchtreiziger" te Veenendaal nam deel aan de wedvlucht vanaf Mons België. De duiven werden om 10 uur losgelaten. De eerste duif meldde zich om 12.49 bij de heer G. Fasse. De verdere uitslag is: G. Fasse 1; F. Spies 1, 6, 9; H. v. Kooten 3; H. Beijk 4, 10; H. Drost 5; H. v. Barne- veld 7, 16; W. J. v. Dam 8. 11, 13, 14; W. Slotboom 12; K. v. d. Heuvel 15. BOOREILAND VOOR AMERIKAANSE OLIEMAATSCHAPPIJ Rotterdam: Dit booreiland, bestemd voor een Amerikaanse oliemaatschap pij, passeerde maandag het Rotterdam se havengebied op weg naar de werf van Wilton in Schiedam, waar het zal worden afgebouwd. Het gevaarte was afkomstig van de werven van Van der Giessen en Piet Smit in Krimpen. Pal naast het nieuwe fabriekscom plex komt een transformatorstation. In de nieuwe rubberfabriek zal ruimte en plaats zijn voor circa 90 werknemers. Het in de bedrijfshallen te vervaar digen produkt is voornamelijk voor ex port bestemd. Die export is gericht op de EEG landen, waarvan West-Duits- land de grootste afnemer is. Dankzij een moderne apparatuur en machines van Engelse makelij zal het mogelijk zijn zonder noemenswaardige vermeerdering van de arbeidsbezetting een sterk verhoogde produktiecapaciteit te verkrijgen. De directie hoopt dat de nieuwe fabriekshallen nog voor het eind van dit jaar in gebruik genomen kunnen worden. ming. Ook het tweede deel is een speel se dans, geleid door de schrille solo viool (alle snaren zijn één toon hoger gestemd), de lange melodieën glijden als guirlandes door elkaar, soms klin ken herinneringen aan oude Mahler problematieken even op, worden dan weer weggespeeld in de uiterst helder georkestreerde danspassages Het der de deel, het Adagio, en het daarop vol gende slotdeel behoren m.l. tot de top punten der romantische muzieklitera tuur Zeer sereen dragen de strijkers een lange melodie, contemplatief, als het ware voortschrijdend in gedachten, vol van rust en vrede, zich langzaam ontplooiend en aansluiting geven op het laatste deel, waarin het hemelse leven wordt bezongen. Na een korte inleiding van het orkest zet de sopraan in: Wir geniessen die himmlischen Freuden" Alle vreugden van de hemel worden ons hier in de naïve versen uit: „Das Knaben Wunderhorn" ge schilderd. Vooral het laatste gedeelte is van een bijzonder innige, paradijse lijke sfeer „Kein Musik 1st ja nicht auf Erden. die Unsere verglichen kann werden". Alleen al om deze passage mag u dit concert niet missen. Uiterst stil eindigt deze symphonie, als een ademtocht, als een zucht in het heelal. Een bijzonder goed programma, ik zei het u reeds: Onthoudt de datum, 21 september 1965 en vergeet niet, u te begeven naar het gebouw aan de Eikenlaan. G. L. G. Wielaert Ds. P. de Jong zal zondagavond 19 september a.s. in de Oude Kerk aan de Markt afscheid nemen van de Hervormde gemeente van Veenendaal en de week daarop, n.l. zondagavond 26 september a.s., na vooraf in de morgen dienst te z\jn bevestigd door ds. J. Koele uit Nijkerk, intrede doen als predi kant van de Hervormde gemeente van Nijkerk in de classis Harderwijk, waar hij beroepen is in de vakature van ds. Jac. van Dijk, aan wie in verband met zfjn benoeming tot leraar godsdienstonderwijs aan en tevens schooldecaan van de christelijke middelbare meisjesschool „Juliana van Stolberg" te 's-Graven- hage met ingang van 1 september l.l. eervolle ontheffing uit het ambt van predikant is verleend. Het is eigenlijk zo jammer, dat van een concert, dat slechts eenmaal zal plaats vinden, alleen achteraf een kritiek geschreven wordt, een beschouwing over wat de recensent van de uitgevoerde werken vond en van de wijze waarop ze werden gebracht. Het is is allemaal reeds verleden tijd, het is een nakaarten en nog wel een onherstelbaar nakaarten. Let wel, schrijver dezes heeft niets tegen deze kritiek achteraf, alleen wel iets tegen het feit, dat zelfs de meest lovende bespreking niet in staat is hen, die niet gegaan zijn, alsnog in de zaal te brengen. Misschien voelden zij zich niet aangetrokken door de hun onbekende werken, misschien vonden zij het programma te „modern", hoe dan ook, hebben zij, bij het lezen van een lovende recensie, achteraf spijt niet ge gaan te zijn, ze kunnen de gemaakte fout niet meer herstellen. Veel zinvoller lijkt het mij daarom, en veel beter passend in onze plaatse lijke situatie, een voorbespreking te geven van de te spelen werken, geen discussie uiteraard over de uitvoering, die nog komen moet - en die zeker goed zal zijn, gezien onze ervaring met het U.S.O. en zijn eminente dirigent de heer Paul Hupperts - doch een aan sporing om te gaan luisteren, en een geruststelling dat men toch zeker gaan moet, ondanks het feit, dat ditmaal niet de overbekende werken gerbacht worden, van die componisten waar men zich zo veilig bij voelt. Een dergelijke voorbespreking lijkt mij vooral belangrijk voor hen, die af geschrikt worden door namen, die zij niet kennen of die bij hun een te mo derne klank hebben. Neem nu eens het programma van het concert van 21 sep tember 1965. mijns inziens een uitste kend programma. VEENENDAAL CITY-MOTORS - EDE Namen als Strawinski en Mahler ko men er op voor, de vertrouwde Bach, de speelse Vivaldi en de toch altijd aantrekkelijke Mozart ontbreken. Men heeft het wederom aangedurfd, de Ba- rokken en Klassieken te verlaten en naast de Romanticus Berlioz, wer! i van de modernere componisten Stra winski en Mahler op het programma te nemen. Ik geloof, dat er vele muziek liefhebbers in Veenendaal en omgeving van deze namen zullen schrikken, ge wend als ze zijn aan Mozart, Beet hoven, Schubert en Chopin. En toch is dit volkomen 'ten onrechte. Van de inderdaad wel modern te noemen Igor Strawinski is „L'oiseau du Feu" een jeugdwerk, geschreven als het werd in 1909 toen de componist 27 jaar was, terwijl Mahler's 4e Sym phonie gecomponeerd werd in 1899- 1900. Berlioz' Ouverture „Benvenuto Cellini" is van 1838, dit werk kan men dus bezwaarlijk modern noemen. Het is een fors en gespierd stuk, vol schit tering van de Renaissance; de tijd, waarin de held, de goudsmit, beeld houwer-avonturier Benvenuto Cellini, leefde. Het geeft een beeld van een kleurrijk leven, vol vaart en onstui migheid. Gedragen door twee motie ven: een wilde feestvreugde gedurende het karnaval en een stil en lieflijk liefdes thema stuwt deze prachtige ou verture voort tot een grootse climax. Strawinski's „L'oiseau du Feu" (De Vuurvogel) is een geheel ander werk, geschreven in een ongetwijfeld veel modernere stijl, doch zeer goed in het gehoor liggend, vol verrassende me lodieën, sterk rythmische passages, en over het algemeen van een sprookjes achtige en impressionistische sfeer. Gaarne verwijs ik voor de verdere beschrijving van deze uit te voeren werken naar het programma. Het is niet de bedoeling hier deze werken uitvoerig te belichten - een trouwens in wezen onmogelijke opgave, omdat woorden toch niet kunnen weergeven wat de muziek zelf in de luisteraar moet overbrengen - mijn doel is slechts u aan te sporen dit concert te gaan be zoeken. Vooral het laatste werk moogt u m.i. niet missen. Mahler's 4e Symphonie is een van zijn meest toegankelijke werken en te vens een van de blijmoedigsten. Over het algemeen heeft Mahler zware, pro blematische stukken geschreven, waar in hij zijn worsteling om God en de zin van het leven heeft trachten uit te drukken. De laat romanticus Mahler bouwde zijn symphonieën als waren het kathedralen, het zijn werken vaak van een lange speelduur (soms 1 Vt uur) vaak geschreven voor een grote, soms bijzondere bezetting met vaak sublie me maar opk met bombastische soms zelfs banale gedeelten. Vele ervan wor den zelden of nooit ten gehore ge bracht, deels omdat de bezetting zo veeleisend is, deels omdat ze ons nau welijks meer aanspreken. Zijn 4e Symphonie echter behoort ongetwijfeld door zijn evenwichtigheid, zijn prachtige melodiek en doorzichtig orkestgebruik tot zijn m.i. blijvende meesterwerken. Het eerste deel zit vol speelse melodieën, vol afwisseling en is van een idyllische, vrolijke stem- Pieter de Jong werd op 20 april 1921 te Puttershoek geboren en was eerst enige jaren werkzaam op een kantoor. Naderhand deed hij staatsexamen gym nasium A en studeerde vervolgens nog theologie aan de rijks universiteit te Utrecht, waar hij in 1952 zijn kandi daats- en ongeveer een jaar later in 1953 ook zijn kerkelijk examen afleg de. Nadat de heer De Jong van oktober 1953 tot februari 1954 eerst ongeveer vier maanden te Bennekom bij nu wij len ds. B. N. B. Bouthoorn en ds. A. Terlouw, thans industrie predikant te Veenendaal en als zodanig predikant voor buitengewone werkzaamheden bij de provinciale kerkvergadering van Utrecht, stage had gelopen (werkzaam was geweest als leervicaris) en hij in 1954 na een te Arnhem gehouden col loquium was toegelaten tot de evan geliebediening in de Nederlandse Her vormde Kerk werd hij op 8 oktober van datzelfde jaar (1954) door ds. J. van der Haar uit Sint Maartensdijk op Tholen, toen nog predikant te Wad- dinxveen, bevestigd als predikant van de Hervormde gemeente van Kootwijk, in de classis Harderwijk. Op 23 oktober 1960 verwisselde ds. De Jong deze gemeente met die van Veenendaal, waar hij is bevestigd door zijn ambtsvoorganger, ds. KI. van de Pol, toen nog predikant te Lunteren en thans emeritus predikant te Ede. Ds. De Jong heeft in de loop der jaren vele bestuursfunkties vervuld en zitting gehad in tal van colleges en commissies. Zo was hij o.a. tijdens zijn ambtsbediening als predikant van de Hervornfide gemeente van Kootwijk lid van de classicale zendingscommissie en lid van de classicale commissie voor het opzicht in de classis Harderwijk. Te Veenendaal was hij lid van de classicale zendingscommissie en lid van de classicale commissie voor het op zicht in de classis Doorn en te Veenen daal zelf: voorzitter van de commissie voor Gezinszorg; voorzitter van de plaatselijke zendingscommissie; voor zitter van de Rehobothschool; voor zitter van de kleuterschool „Wiele waal" en als voorzitter van de com- miseie voor kleuterscholenbouw heeft hij meegewerkt aan de bouw van de kleuterschool „De Wielewaal". Te Veenendaal heeft ds. De Jong, in zijn wijkgemeente het wijkwerk op nieuw opgezet en verder heeft hij daar verschillende jeugdverenigingen her opgericht en nieuw leven ingeblazen. Tijdens zijn amtsbediening als predi kant van de Hervormde gemeente van Kootwijk werd te Koot wij kerbroek een nieuwe Hervormde kerk en een nieuwe kleuterschool gebouwd. Van zijn hand verschenen enige pre ken in de series „Genade voor Gena de" en „Van Recht en Genade". Gewoonlijk staat boven onze bespreking van beeldende kunst de toevoeging: te Rhenen. In het Streekmuseum aldaar volgen te exposities elkaar regel matig op. Om kunstwerken te zien waren wij tot dusverre op Rhenen aange wezen en voorts op Arnhem. Amersfoort en Utrecht. Het culturele leven alhier is, ondanks alle schijn, van weinig belang, met uitzondering voor de muziek: twee concerten per seizoen door het U.S.O., oratoria, passionen, orgelconcerten en harmonieuitvoeringen. De beeldende kunst komt niet aan bod, noch die van de dans en het toneel. Voor het eerst werd Veenendaal deze zomer met een tentoonstelling van schilderijen en beeldhouwwerken bedacht onder auspiciën van de Stichtse Culturele Kring. Twee energieke jongelui, de heren Van Manen en Van de Poll openden enige tijd geleden een kleine antiek en kunsthandel in de Zandstraat Het Lanterentje liet een lichtje in het do mein van de beeldende kunst schijnen. De ruimte was helaas veel te klein. Verheugend is het dat de leiders nu een groter pand aan de Hoofdstraat ge vonden hebben met vóór de afdeling antiek, achter de expositieruimte, waarvan een deel daglicht ontvangt. De beheerders hebben met hun eer ste tentoonstelling in de nieuwe ruim te een niet onaardige keus gedaan. Kwantitatief en soms ook kwalitatief staat Anton Beks bovenaan, een veel zijdig en gerijpt kunstenaar, die ver schillende technieken beoefent, zoals collage d.i. knip- en plakwerk, en tem pera, een schildertechniek waarbij als bindmiddel voor de verf olie met lijm, gom of eiwit gebezigd wordt. Onder de tempera's vertolken die uit 1960 en 1961 een irreële sfeer als in Droompaardje en het Landschap in groenen en blauwen, dat hecht van compositie is. Beide stukken doen de coratief en coulisse-achtig aan. Uit 1961 is de Piekhoek, een buurtje in Eind hoven, een pijnlijk nauwkeurige, zorg vuldige weergave van het met huizen omgeven pleintje, zakelijk, helder en ambachtelijk. De sfeer is onwerkelijk en geladen van onheil, dreiging en een zaamheid. Het doekje doet mij den ken aan het magisch realisme uit de bange jaren van '30. Beks blijkt in zijn schilderwerk het fantasmagorische de laatste jaren ver laten te hebben en zich gewend te heb ben tot een stil en aandachtig be schouwen en overpeinzen van de reali teit. Uit 1962 dateert het werk Drie kinderen, een meditatief stuk. De fi guren, die een gave eenheid vormen, zijn in groen gedaan tegen een rode achtergrond. De matte fluwelige toon, eigen aan de tempera techniek, ver leent het werk een grote bekoring. Dit jaar schilderde Beks de vlotte impres sie Achterom St. Jan te 's-Hertogen- bosch. Het giftige groen van het gras veldje - groenen zijn Beks' geliefde kleuren - is ondanks het hachelijke van het geval, harmonisch in de schets opgenomen. Een andere zijde van Beks' talent vormen de collages, geplakte stukjes gekleurd en glanzend papier, die een voorstelling vormen. Zij zijn uit 1964 en 1965 en tonen figuren in kleurster- ke en kleurwarme vormen. Mooie col lages zijn Vrouw met haan, Konings paar en Wachter, sprookjesachtige, aan liturgie herinnerende kleurharmonieën bij uitstek. De eigenaardige techniek van knippen en plakken leent zich in het bijzonder tot het al werkend fan taseren in kleuren en vormen. De Benedictijnermonnik frère Benoit uit de abdij Slangenburg bij Doetin- chem doet de traditie dier monniken als beoefenaars van kunst eer aan. Hij toont een aantal gouaches, een schil dertechniek met dekkende verf en wa ter, die overwegend abstract of expe rimenteel zijn op de wijze van Con stant en Corneille. Wel blijkt de zicht bare werkelijkheid van kusten en stranden, baaien en landschappen hem geïnspireerd te hebben. Met weinige en bescheiden kleuren, enige golvende lijnen en kleurbogen, een spel van kleu ren en vormen, arabesken en vlekken, suggereert hij een andere, ongekende realiteit van mysterie en verwonde ring. Fraaie bladen zijn Het verre oos ten uit 1960, in een vervloeiend oran je-geel, Zwarte baai uit 1963, Strand uit 1965. Arctisch landschap uit 1964 met het verrassend labyrinth der lij nen en Chinese kust uit 1963. U doet langer met V.CU SetterSet nylons in de nieuwe Rosella kleuren ziet U bij: Hoofdstraat 45, tel. 2165 .Frans Halslaan 26, tel. 3044 Nel Waller-Zeper is met een aantal bladen grafiek vertegenwoordigd. Zij is gefascineerd door de tragiek des le vens. Aangrijpend zijn de lino-sneden Yerma II en III uit 1963. naar ik ver moed geïnspireerd door het beklem mende toneelspel van die naam van Garcia Lorco. Even treffend zijn de houtsneden La Catalane morte uit 1962, een dubbelsnede: boven de dood van de vrouw uit Catalonië, onder de man nen die in stomheid hun verdriet weg drinken; en de Sprokkelaarsters uit 1963 bij een tekst van Frans Babyion. Naast de tragiek wordt Nel Waller - Zeper gegrepen door de weelde van de aardse vruchtbaarheid als in de Boom met vogels, Végétation, Plénitude en Berceuse du serpent. Eva Mendlik tenslotte toont drie plastieken: een expressierijke kop Christl, een traditionele duif en een klein maar heel mooi werkje, een waadvogel voorstellend. De boeiende en aan verscheidenheid rijke tentoonstelling is elke dag ge opend en een bezoek overwaard. D. Philips. PRIJSKLASSE i Oem is alleen verkrijgbaar by uw mclkhandelaaf.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 6