matsen
Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
Na 20 jaar weer spoor
verbinding in
Veenendaal en Rhenen?
AGENDA
RITMEESTER JUBILARISSEN WERDEN
GEHULDIGD
officiële
opening
Bestuurlijke organen plegen overleg met Ned. Spoorwegen
Bouw van nieuw station in Veenendaal overwogen
39e JAARGANG DINSDAG 21 SEPTEMBER 1965 Nr. 74
BURG. HAZENBERG: DEZE WEEK WAS EEN
ZEER BIJZONDERE VOOR RITMEESTER
Onderscheiding
Verschijnt tweemaal per week in: Veenendaal Rhenen Eist Achterberg Amerongen Overberg De Haar Ede Kade Maanderbuurt De Klomp Ederveen Renswoude Scherpenzeel
Uitgave: drukkerij „De Gelderse Vallei" Veenendaal
Van welingelichte zijde vernamen wij dat de kans redelijk groot moet worden geacht dat de
spoorverbinding Amersfoort-Rhenen zal worden hersteld. Het oude station te Veenendaal
zou dan geheel worden afgebroken en op dezelfde plaats zou een nieuw verrijzen. Mede op
aandringen van de zijde van de industrie in dit gebied zijn de onderhandelingen geopend.
Gezien de ontwikkeling die plaatsen als Woudenberg en Veenendaal in het kader van het
nieuwe Eem-Valleiplan tegemoet gaan kan de her-ingebruikname van de spoorverbinding
worden gezien als een eerste stap naar betere verbindingen met de industriegebieden in de
Randstad.
WEGVERKEER
Ingrijpend
Twintig jaar
Nieuws uit de
omgeving
MULDER
Druk
Opbouw
Afbuiging
Huldiging A.N.B.T.I.
jubilarissen
RHENEN
C. W. VOS ZONDAG
BEVESTIGD ALS
CATECHEET-
JEUGDWERKLEIDER
Tijdens een zeer geanimeerde bijeenkomst in de grote kantine van
het bedrijf werden vrijdagmiddag een groot aantal jubilarissen en
jubilaressen van Ritmeester gehuldigd vanwege een 50, 40, 25 of 12^
jarig dienstverband. Temeer omdat dit feit werd herdacht in een
week die voor het bedrijf nogal belangrijk was (i.v.m. de reeds gepu
bliceerde samenwerking van Ritmeester met het Engelse concern)
kreeg de bijeenkomst nog meer relief. Burgemeester Hazenberg
sprak dan ook van bijzondere dagen voor Ritmeester.
Nadat de genodigden, de jubilarissen
met hun echtgenoten binnengeleid wa
ren werd het gezelschap toegesproken
door de personeelschef de heer W. v.
Amerongen. Ook de heer van Ameron-
gen gewaagde van een „week waarin
veel is gebeurd". Na vele besprekingen
kon woensdag het contract met het
Engelse concern getekend worden. De
ze belangrijke beslissing is voor het
bedrijf en voor allen die erin mede
werken van groot gewicht, aldus de
personeelschef, die de jubilarissen van
harte gelukwenste.
't Is geen prestatie dat U hier zit,
maar het is een gelegenheid voor de
directie om te zeggen hoe ze over u
denken aldus de personeelschef.
De heer F. H. van Schuppen, direc
teur van Ritmeester, vond dat de per
soneelschef belangrijke dingen had ge
releveerd, maar hij wilde zich bij voor
keur richten op het verleden en dan
naar de toekomst kijken. In een uitvoe
rig overzicht belichtte de heer van
Schuppen de groei en bloei van Rit
meester. Vijftig jaar geleden werd een
kerverij overgenomen. Van 1915-1922
kon men spreken van magere jaren
vanwege de verhoogde accijnzen. In
1926 lichtte een nieuw perspectief op,
door de machinale vervaardiging van
de „bosjes". Tot aan 1940 groeide Rit
meester zeer sterk. Drie gouden jubi
larissen kunnen zich alles nog her
inneren. Ze kwamen als 13-jarig jochie
in dienst. Er was toen geen vrije za
terdag en ook geen 45 urige werkweek
aldus de heer van Schuppen.
Voor de jubilaris Bouwman was het
een speciale dag, want toen hij in
dienst kwam was hij precies 14 jaar.
De heer van Schuppen richtte zich
met een zeer persoonlijk woord tot de
jubilarissen, waarna hen een wandbord
en een enveloppe met inhoud werd
aangeboden.
Burgemeester Hazenberg beklem
toonde de woorden van de directeur.
Het nieuws van deze week heeft het
gemeentebestuur extra op zich laten
inwerken. Het is beslist geen geringe
zaak aldus de burgemeester.
Ritmeester kwam tot versterking van
het bedrijf door de samenwerking met
door de hoogedelgestrenge heer
mr. dr. j. hazenberg,
op donderdag 23 september om 3 uur
van het filiaal
hoogstraat 16, veenendaal, tel. 3312
interieurverzorging
binnenhuisarchitectuur
receptie van 3-5 uur
verkoop begint vrijdagmorgen
Op dit punt, waar de lijnen
Utrecht-Arnhem en Rhenen-
Amersfoort kruisen zou een af
splitsing komen, zo luiden de be
richten in dit voorjaar. Het schijnt
dat men thans meer voelt voor een
algemeen herstel van de oude, be
staande lijn.
het reeds genoemde internationale con
cern.
De burgemeester noemde een jubila
ris iemand met een specifieke inhoud,
die men helaas steeds minder aantreft.
Het zijn meestal hoogst nuttige figu
ren in de samenleving aldus de bur
gemeester, die besloot met de opmer
king dat deze middag een „gulden mid
dag" was voor allen die hun trouw
aan het bedrijf hadden getoond.
Ritmeester kwam tot versterking van
mede, dat H.M. de Koningin aan de
heer E. Diepeveen wegens 40-jarig
dienstverband de eremedaille verbon
den aan de Orde van Oranje Nassau
in brons had toegekend. Het eremetaal
werd de jubilaris op de borst gespeld.
De overige jubilarissen ontvingen allen
de reeds genoemde geschenken. Zij,
die vrijdagmiddag in het feestzonnetje
werden gezet waren: Chr. Anbeek, K.
v. d. Poel, G. J. v. d. Pol en M. Schol-
tus (50 jaar); E. Diepeveen (40); G.
Achterberg, G. A. Blankesttijn, G.
Bouman, A. H. Brienesse, G. v. d.
Broek, R. Diepeveen, J. Drost, G. v. d.
Kraats, J. van Laar, G. Muller, B. D.
van Ommeren en E. Schreuder (25).
En de dames mevr. v. d. Haar-van
Enk en mej. G. v. d. Klift (121/s jaar).
Na de officiële toespraken en huldi
ging bleef men nog lange tijd gezellig
bijeen onder de muzikale tonen van de
bekende Hasselaar's Band.
Dinsdag 21 september: 7.45 uur n.m.
N.C.V.B. verg. in O.C.B. gebouw,
8 uur n.m. U.S.O. concert in ver.
Gebouw aan de Eikenlaan.
Woensdag 22 september: 8 uur n.m.
Lezing met handwerktentoonstel-
ling van Ned. Ver. van Huisvrou
wen in hotel „De Korenbeurs".
7.30 u. vergadering C.P.B. bloem
schikken door de heer van Ginkel.
Donderdag 23 september: 8 uur Ge
meenteavond van Sola Fide, dr.
P. J. Mackaay over zendingswerk
in Afrika.
3 uur n.m. Opening filiaal Mat-
ser's N.V. door burg. Mr. Dr. J.
Hazenberg.
RHENEN
Vrijdag 24 september: 8 uur n.m.
Bijeenkomst N.V.V. bestuurders-
bond in Eigen Gebouw.
AMERONGEN
Woensdag 22 september: 8 uur Pro-
paganda-avond van E.H.B.O. in
zaal Buitenlust.
EDERVEEN
Woensdag 22 septefriber: 8 u. C.P.B.
vergadering in Groene Kruisge-
bouw.
SCHERPENZEEL
Woensdagmiddag 22 september: be
jaardenmiddag.
RENSWOUDE
Woensdagmiddag 22 september: be
jaardenmiddag.
Anatomische hrilaanpassing
Ttlelijr optiek
ZIEKENFONDSLEVERANCIER
ADVERTENTIES
Advertentieprijs per mm 16 cent
Speciale kont rak tpryzen op aanvraag
Minimam advertentie 40 mm
Rubriek Vraag en Aanbod 1-10
woorden f 1,50, elk woord meer
10 cent
Abonnementsprijs 2,25 per
3 maanden
Ijmm wmmmwia 88
Redaktie en administratie:
Parallelweg 10 - Veenendaal
Tel. 0 8385-2022 (2 Ujnen) - Giro 563427
Redaktie: W. F. ter Hoeven
Advertenties en abonnementen
kannen ook worden opgegeven bij
de agentschappen van „De Vallei" in
plaatsen van verschijning
VALLEI
Burgemeester mr. dr. J. Hazenberg
van Veenendaal bevestigde dat de mo
gelijkheid om in Veenendaal weer per
sonen- en goederenvervoer per rail te
tóbben, reëel is. Maar niet alleen Vee
nendaal is erbij betrokken, ook andere
gemeenten in deze streek, die even
goed met een vervoersprobleem wors
telen.
Ook mag niet onvermeld blijven
dat de Ned. Spoorwegen wel ter
dege de belangen van een druk
passagiers- en goederenvervoer na
streven, gezien de concurrentie
positie met het wegvervoer.
In dit licht bezien zou Veenendaal en
ook Rhenen uit het vervoers isolement
worden verlost. Duidelijk is dat een
onelegant stationsgebouw als dat van
Veenendaal niet meer als zodanig
dienst zou kunnen doen, zodat over
wogen moet worden om een nieuw
station te bouwen.
Het behoeft geen betoog dat de bo
ven geschetste plannen van zeer VER
STREKKENDE betekenis zijn voor de
industrieplaats Veenendaal. Immers, de
grotere bedrijven en ook de kleinere
zijn aangewezen op Van Gend Loos,
eigen vervoer of de expediteurs. Een
gering aantal bezorgt de snelpakket-
post op het station Veenendaal-De
Klomp.
En dat in een gemeente die in het
kader van opgestelde streekplannen,
gehouden enquêtes e.d. voorbestemd is
de belangrijkste schakel te worden in
de toegangspoort tot de Randstad.
Het passagiersvervoer, vroeger ook
altijd zeer intensief, zou er wellicht
minder baten van ondervinden, om
dat velen in het bezit zijn van een
eigen vervoermiddel.
Maar toch zou - met name de ver
binding met het Gooi en het Noorden
van het land - zeer ten gerieve zijn
van hen, die een langere reis voor de
boeg hebben. Niet te onderschatten is
voorts het vervoer van de werknemers,
die in de industrieplaats Veenendaal,
hun kost verdienen.
Indien de voorbesprekingen in gun
stige zin verlopen, zal er nog wel wat
tijd mee gemoeid zijn, voor de trein
weer gaat rijden. De kostenberekenin
gen zijn wel de voox-naamste factor.
Het is niet uitgesloten dat, gezien de
onderhandelingen, die met de gemeen
tebesturen worden gevoerd een zekere
fifty-fifty basis bereikt kan worden.
Maar hierover konden geen nadere ge
gevens worden verkregen.
De lijn Amersfoort-Kesteren werd,
zoals algemeen békend, buiten dienst
gesteld toen de Rijnbrug bij Rhenen
door een bombardement buiten gebruik
kwam. Tevoren liepen er al geen trei
nen meer. De laatste personentrein
passeerde op de morgen van zondag
17 september 1944, de dag van de
luchtlandingen en de Slag om Arnhem.
Het personeel van NS kreeg op die
dag via de BBC radio bericht dat de
algemene spoorwegstaking een feit was.
Er mocht geen enkele dienstverlening
aan de vijand meer geschieden. Reizi
gers, die op die gedenkwaardige zon
dagmiddag in oostelijke of westelijke
richting wilden reizen vonden een ge
sloten loket. En dat loket is nog ge
sloten, althans voor het kopen van een
treinkaartje.
ZEIST: Door de onthulling van een
beeldengroep heeft Z.K.H. Prins
Bernhard donderdagmiddag het
KNVB sportcentrum geopend. Deze
sport-research-instelling was al enige
jaren in gebruik, maar officiële ope
ning was nog achterwege gebleven.
In het centrum is het mogelijk onder
alle weersomstandigheden te trainen,
terwijl alle faciliteiten voor een ver
antwoorde medische begeleiding aan
wezig zijn.
WAGENINGEN: Het probleem van de
studentenhuisvesting werd ook in
Wageningen telkenjare nijpender,
zodat men kwam tot de oprichting
van de Stichting Studentenhuisves
ting. Dezer dagen werden 3 studen
tenflats in gebruik genomen welke
onderdak bieden aan 34 vrouwelijke
en 88 mannelijke studenten.
DOORN: De jubilerende brandweer
van Doorn heeft de feestviering ter
gelegenheid van haar 40-jarig be
staan in gezet met een spuitfeest
voor de jeugd. Jongens van verschil
lende scholen moesten getooid .met
een echte brandweerhelm, verschil
lende opdrachten uitvoeren.
Ongebruikt, maar toch direct ge
reed voor vervoer rijgen de rail
staven van het lijntje Amersfoort-
Rhenen zich aaneen. De spoorlijn
slingert zich door een idyllisch
landschap, voor „toekomstige rei
zigers" een mooi uitzicht biedend.
Rechts onderaan zijn de rails van
de lijn Arnhem-Utrecht zichtbaar.
Na de bevrijding kon men van de
verbinding met Kesteren geen gebruik
maken vanwege de in de Rijn gestorte
spoorbrug. Men probeerde toen een
spoorwegdienstregeling te onderhou
den met bussen van de aan NS gelieer-
1922-1962
Assurantiekantoor
Eig. R. R. MULDER
Makelaar in Assurantiën
Kerkewijk 167 Veenendaal
verZEKERen Is ZEKERheid
VERZEKERINGEN
HYPOTHEKEN (1e en 2e)
FINANCIERINGEN
auto's, motoren, enx.
Telefoon
08385-3000
Het oude stationsgebouw aan de
Kerkewijk dat waarschijnlijk toch
zal verdwijnen. Een dergelijk ge
bouw zou niet representatief zijn
voor de plaats Veenendaal.
de NBM, maar dat bleek na een luttel
aantal maanden een onrendabele zaak.
De bussen liepen een paar maal per
dag in de richting Amersfoort en Rhe
nen.
Later werd een permanente busver
binding ingelegd, met een veel inten
siever dienstregeling, die tot op heden
nog goed floreert.
De lijn Amersfoort-Kesteren, die
door Staatsspoor werd aangelegd maar
na de fusie door de Ned. Spoorwegen
werd geëxploiteei'd, was altijd een zeer
drukke lijn. Om de twee uur reed een
trein in beide richtingen. Men kende
rechtstreekse verbindingen met Am
sterdam en Nijmegen-Sittard. Meerde
re internationale D-treinen daverden
langs het Veenendaalse station.
Het lag voor de oorlog al in 't ver
schiet om de lijn te elektrificeren en
een dubbel spoor aan te leggen. Door
de oorlogshandelingen te Rhenen vie
len deze plannen in cjuigen.
Voor de algemene spoorwegstaking
waren op het emplacement Veenen
daal 18 man van NS werkzaam. Ze
hadden een druk bezet leven, want
even na zessen 's morgens arriveerde
de eerste trein. Tientallen vertegen
woordigers, Veenendaalse zakenlieden
kwamen met fiets en al naar het sta
tion om naar alle richtingen uit te
zwermen.
Het goederenvervoer was evenmin
uit te poetsen. Zeven, acfxt uur per
dag werd in Veenendaal geran
geerd. Van beide kanten arriveer
den per dag twee afgeladen goede
rentreinen, die dan snel gelost
moesten worden.
Het vervoer van werknemers uit de
Betuwe nam kort voor de oorlog grote
vormen aan, vooral toen Panter Si
garenfabriek van Dodewaai'd naar Vee
nendaal overschakelde. Toen het on
herstelbare feit van de verwoesting van
de spoorbrug in Rhenen er eenmaal
lag schakelde NS het lijntje Ede-Lun-
teren-Amersfoort in en herstelde enigs
zins een verbinding vanuit het zuiden.
Ook de lijn Utrecht Utrecht-Eindhoven
werd toen drukker. De kolentranspor-
ten naar het Westen werden 's nachts
over Rhenen en Veenendaal geleid.
Men kan stellen dat de groei van
Veenendaals zakenleven voor een groot
deel via 't spoor tot stand kwam. De
vroegere handelsreizigers onder de
Veenendalers zouden er hele verhalen
van kunnen vertellen. Hoe gemoedelijk
het toeging in de stoomtrein en hoe
vlug men op de plaats van bestemming
was. Over de lijn langs Veenendaal
werd door plannenmakers al heel wat
gezegd. Schetsen met een nieuw sta
tion op de Kerkewijk waren al ge
maakt.
Een hotelhouder verkeerde in de me
ning dat op de plaats van zijn bedrijf
een nieuw station kwam. Nadien zou
het weer op de plaats waar nu het be
jaardencentrum is, verrijzen. De tijd
is blijkbaar weer rijp om - en nu hope
lijk in concrete zin - zich te verdiepen
in de toekomstige spoorverbinding.
Een afbuiging van de lijn Utrecht-
Arnhem is ook ter sprake geweest.
Deze afbuiging bestond destijds al in
engere zin, er waren zelfs al twee
seinhuizen aan De Haar geplaatst. La
ter werden deze weer buiten gebruik
gesteld. Of de nieuwe ontwikkeling een
dergelijke afbuiging zal meebrengen of
een herstel van de volledige lijn naar
Amersfoort kon men ons niet beves
tigen.
Dat een en ander onderwerp van
gesprek is in kringen van ge
meente-bestuurders en zelfs in
hogere bestuursorganen werd ons
duidelijk. Met deze bestuurders
hoopt uiteraard de hele bevolking
van deze streek op concretisering
van de gemaakte plannen. Een uit
groeiend Veenendaal, dat (zie ons
bald van vrijdag) binnen 15 jaar
een imposante bevolkingsaanwas
zal beleven, kan en mag niet in
een isolement worden gelaten.
Vele instanties en particulieren
zijn hiervan - terecht - overtuigd.
De 19 jubilarissen van Ritmeester N.V.
die vrijdagmiddag een welverdiende
huldiging te beurt vielen. Zittend voor
aan: de vier vjjftigjarigen en de heer
Diepeveen, die juist was onderschei
den wegens 40 jaar trouwe dienst.
In een feestelijke huldigingsbij
eenkomst in het N.V.V. gebouw
zullen zaterdag 25 september 28
jubilarissen gehuldigd worden we
gens hun 40- en 25 jarig lidmaat
schap van de A.N.B.T.I.
De landelijke voorzitter van de bond,
de heer G. van Dolder en zijn secre
taris, de heer A. v. d. Akker zullen de
zilveren en gouden insignes uitreiken.
40 jaar lid zijn: A. Budding, M. Bud
ding, J. v. Enk, A. Kalter, W. G. Leeu
wenkamp, W. Leijdekker, M. Nelle-
stijn, A. A. van Ommen. 25 jaar: D.
Binsbergen, S. Bosch, C. v. d. Boven-
kamp, J. Davelaar, J. A. v. Eden, G.
Fasse, G. Henzen, M. v. Kooten, B. La-
gerweij, G. Maters, W. Methorst, G.
Muller, M. Slotboom, M. Sondervan, G.
Tanis, W. J. Tijssen, H. Veenendaal, A.
Versteeg, G. v. Wijk. G. v. d. Boven-
kamp.
In de feestelijk met bloemen ge
tooide Cunerakerk heeft de nieu
we catecheet en jeugdwerkleider
de heer C. W. Vos uit Rotterdam
zich zondag aan de Hervormde ge
meente van Rhenen verbonden.
Ds. A. Westra leidde het eerste deel van
de dienst en had als toepasselijke tekst
gekozen: „Ik zal U zegenen en gij zult tot
een zegen zijn. De predikant legde de na
druk op Gods opdracht uit te gaan in de
wereld en van Hem te getuigen.
Na de bevestiging beklom de heer Vos
de kansel en noemde in zijn korte over
denking allereerst de roeping die er van
Godswege tot de mens is. Daarna stond
hij stil bij de opdracht de kinderen op de
scholen te vertellen van de Heer Jezus en
hun te laten zien wie Hij is. Tenslotte
verwees spreker naar de dienst: Uw en
mijn taak is dienst aan de ander. Wel is
er specialisatie, zoals het ambt van pre
dikant en de functie van jeugdwerkleider,
maar uiteindelijk is ieder gemeentelid tot
dienst geroepen. Ik hoop in alle beschei
denheid dit werk te mogen doen, niet om
te heersen, maar om te dienen.
Namens de kerkeraad sprak vervolgens
ds. Westra nog een kort welkomstwoord
tot de heer Vos en zijn echtgenote waarin
de hoop werd uitgesproken dat beide zich
in onze mooie woonplaats spoedig thuis
mochten voelen.
Na afloop grepen velen de gelegenheid
aan om in het koor der kerk het echtpaar
Vos ter kennismaking de hand te druk
ken.