matsen Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Na 20 jaar weer spoor verbinding in Veenendaal en Rhenen? AGENDA RITMEESTER JUBILARISSEN WERDEN GEHULDIGD officiële opening Bestuurlijke organen plegen overleg met Ned. Spoorwegen Bouw van nieuw station in Veenendaal overwogen 39e JAARGANG DINSDAG 21 SEPTEMBER 1965 Nr. 74 BURG. HAZENBERG: DEZE WEEK WAS EEN ZEER BIJZONDERE VOOR RITMEESTER Onderscheiding Verschijnt tweemaal per week in: Veenendaal Rhenen Eist Achterberg Amerongen Overberg De Haar Ede Kade Maanderbuurt De Klomp Ederveen Renswoude Scherpenzeel Uitgave: drukkerij „De Gelderse Vallei" Veenendaal Van welingelichte zijde vernamen wij dat de kans redelijk groot moet worden geacht dat de spoorverbinding Amersfoort-Rhenen zal worden hersteld. Het oude station te Veenendaal zou dan geheel worden afgebroken en op dezelfde plaats zou een nieuw verrijzen. Mede op aandringen van de zijde van de industrie in dit gebied zijn de onderhandelingen geopend. Gezien de ontwikkeling die plaatsen als Woudenberg en Veenendaal in het kader van het nieuwe Eem-Valleiplan tegemoet gaan kan de her-ingebruikname van de spoorverbinding worden gezien als een eerste stap naar betere verbindingen met de industriegebieden in de Randstad. WEGVERKEER Ingrijpend Twintig jaar Nieuws uit de omgeving MULDER Druk Opbouw Afbuiging Huldiging A.N.B.T.I. jubilarissen RHENEN C. W. VOS ZONDAG BEVESTIGD ALS CATECHEET- JEUGDWERKLEIDER Tijdens een zeer geanimeerde bijeenkomst in de grote kantine van het bedrijf werden vrijdagmiddag een groot aantal jubilarissen en jubilaressen van Ritmeester gehuldigd vanwege een 50, 40, 25 of 12^ jarig dienstverband. Temeer omdat dit feit werd herdacht in een week die voor het bedrijf nogal belangrijk was (i.v.m. de reeds gepu bliceerde samenwerking van Ritmeester met het Engelse concern) kreeg de bijeenkomst nog meer relief. Burgemeester Hazenberg sprak dan ook van bijzondere dagen voor Ritmeester. Nadat de genodigden, de jubilarissen met hun echtgenoten binnengeleid wa ren werd het gezelschap toegesproken door de personeelschef de heer W. v. Amerongen. Ook de heer van Ameron- gen gewaagde van een „week waarin veel is gebeurd". Na vele besprekingen kon woensdag het contract met het Engelse concern getekend worden. De ze belangrijke beslissing is voor het bedrijf en voor allen die erin mede werken van groot gewicht, aldus de personeelschef, die de jubilarissen van harte gelukwenste. 't Is geen prestatie dat U hier zit, maar het is een gelegenheid voor de directie om te zeggen hoe ze over u denken aldus de personeelschef. De heer F. H. van Schuppen, direc teur van Ritmeester, vond dat de per soneelschef belangrijke dingen had ge releveerd, maar hij wilde zich bij voor keur richten op het verleden en dan naar de toekomst kijken. In een uitvoe rig overzicht belichtte de heer van Schuppen de groei en bloei van Rit meester. Vijftig jaar geleden werd een kerverij overgenomen. Van 1915-1922 kon men spreken van magere jaren vanwege de verhoogde accijnzen. In 1926 lichtte een nieuw perspectief op, door de machinale vervaardiging van de „bosjes". Tot aan 1940 groeide Rit meester zeer sterk. Drie gouden jubi larissen kunnen zich alles nog her inneren. Ze kwamen als 13-jarig jochie in dienst. Er was toen geen vrije za terdag en ook geen 45 urige werkweek aldus de heer van Schuppen. Voor de jubilaris Bouwman was het een speciale dag, want toen hij in dienst kwam was hij precies 14 jaar. De heer van Schuppen richtte zich met een zeer persoonlijk woord tot de jubilarissen, waarna hen een wandbord en een enveloppe met inhoud werd aangeboden. Burgemeester Hazenberg beklem toonde de woorden van de directeur. Het nieuws van deze week heeft het gemeentebestuur extra op zich laten inwerken. Het is beslist geen geringe zaak aldus de burgemeester. Ritmeester kwam tot versterking van het bedrijf door de samenwerking met door de hoogedelgestrenge heer mr. dr. j. hazenberg, op donderdag 23 september om 3 uur van het filiaal hoogstraat 16, veenendaal, tel. 3312 interieurverzorging binnenhuisarchitectuur receptie van 3-5 uur verkoop begint vrijdagmorgen Op dit punt, waar de lijnen Utrecht-Arnhem en Rhenen- Amersfoort kruisen zou een af splitsing komen, zo luiden de be richten in dit voorjaar. Het schijnt dat men thans meer voelt voor een algemeen herstel van de oude, be staande lijn. het reeds genoemde internationale con cern. De burgemeester noemde een jubila ris iemand met een specifieke inhoud, die men helaas steeds minder aantreft. Het zijn meestal hoogst nuttige figu ren in de samenleving aldus de bur gemeester, die besloot met de opmer king dat deze middag een „gulden mid dag" was voor allen die hun trouw aan het bedrijf hadden getoond. Ritmeester kwam tot versterking van mede, dat H.M. de Koningin aan de heer E. Diepeveen wegens 40-jarig dienstverband de eremedaille verbon den aan de Orde van Oranje Nassau in brons had toegekend. Het eremetaal werd de jubilaris op de borst gespeld. De overige jubilarissen ontvingen allen de reeds genoemde geschenken. Zij, die vrijdagmiddag in het feestzonnetje werden gezet waren: Chr. Anbeek, K. v. d. Poel, G. J. v. d. Pol en M. Schol- tus (50 jaar); E. Diepeveen (40); G. Achterberg, G. A. Blankesttijn, G. Bouman, A. H. Brienesse, G. v. d. Broek, R. Diepeveen, J. Drost, G. v. d. Kraats, J. van Laar, G. Muller, B. D. van Ommeren en E. Schreuder (25). En de dames mevr. v. d. Haar-van Enk en mej. G. v. d. Klift (121/s jaar). Na de officiële toespraken en huldi ging bleef men nog lange tijd gezellig bijeen onder de muzikale tonen van de bekende Hasselaar's Band. Dinsdag 21 september: 7.45 uur n.m. N.C.V.B. verg. in O.C.B. gebouw, 8 uur n.m. U.S.O. concert in ver. Gebouw aan de Eikenlaan. Woensdag 22 september: 8 uur n.m. Lezing met handwerktentoonstel- ling van Ned. Ver. van Huisvrou wen in hotel „De Korenbeurs". 7.30 u. vergadering C.P.B. bloem schikken door de heer van Ginkel. Donderdag 23 september: 8 uur Ge meenteavond van Sola Fide, dr. P. J. Mackaay over zendingswerk in Afrika. 3 uur n.m. Opening filiaal Mat- ser's N.V. door burg. Mr. Dr. J. Hazenberg. RHENEN Vrijdag 24 september: 8 uur n.m. Bijeenkomst N.V.V. bestuurders- bond in Eigen Gebouw. AMERONGEN Woensdag 22 september: 8 uur Pro- paganda-avond van E.H.B.O. in zaal Buitenlust. EDERVEEN Woensdag 22 septefriber: 8 u. C.P.B. vergadering in Groene Kruisge- bouw. SCHERPENZEEL Woensdagmiddag 22 september: be jaardenmiddag. RENSWOUDE Woensdagmiddag 22 september: be jaardenmiddag. Anatomische hrilaanpassing Ttlelijr optiek ZIEKENFONDSLEVERANCIER ADVERTENTIES Advertentieprijs per mm 16 cent Speciale kont rak tpryzen op aanvraag Minimam advertentie 40 mm Rubriek Vraag en Aanbod 1-10 woorden f 1,50, elk woord meer 10 cent Abonnementsprijs 2,25 per 3 maanden Ijmm wmmmwia 88 Redaktie en administratie: Parallelweg 10 - Veenendaal Tel. 0 8385-2022 (2 Ujnen) - Giro 563427 Redaktie: W. F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kannen ook worden opgegeven bij de agentschappen van „De Vallei" in plaatsen van verschijning VALLEI Burgemeester mr. dr. J. Hazenberg van Veenendaal bevestigde dat de mo gelijkheid om in Veenendaal weer per sonen- en goederenvervoer per rail te tóbben, reëel is. Maar niet alleen Vee nendaal is erbij betrokken, ook andere gemeenten in deze streek, die even goed met een vervoersprobleem wors telen. Ook mag niet onvermeld blijven dat de Ned. Spoorwegen wel ter dege de belangen van een druk passagiers- en goederenvervoer na streven, gezien de concurrentie positie met het wegvervoer. In dit licht bezien zou Veenendaal en ook Rhenen uit het vervoers isolement worden verlost. Duidelijk is dat een onelegant stationsgebouw als dat van Veenendaal niet meer als zodanig dienst zou kunnen doen, zodat over wogen moet worden om een nieuw station te bouwen. Het behoeft geen betoog dat de bo ven geschetste plannen van zeer VER STREKKENDE betekenis zijn voor de industrieplaats Veenendaal. Immers, de grotere bedrijven en ook de kleinere zijn aangewezen op Van Gend Loos, eigen vervoer of de expediteurs. Een gering aantal bezorgt de snelpakket- post op het station Veenendaal-De Klomp. En dat in een gemeente die in het kader van opgestelde streekplannen, gehouden enquêtes e.d. voorbestemd is de belangrijkste schakel te worden in de toegangspoort tot de Randstad. Het passagiersvervoer, vroeger ook altijd zeer intensief, zou er wellicht minder baten van ondervinden, om dat velen in het bezit zijn van een eigen vervoermiddel. Maar toch zou - met name de ver binding met het Gooi en het Noorden van het land - zeer ten gerieve zijn van hen, die een langere reis voor de boeg hebben. Niet te onderschatten is voorts het vervoer van de werknemers, die in de industrieplaats Veenendaal, hun kost verdienen. Indien de voorbesprekingen in gun stige zin verlopen, zal er nog wel wat tijd mee gemoeid zijn, voor de trein weer gaat rijden. De kostenberekenin gen zijn wel de voox-naamste factor. Het is niet uitgesloten dat, gezien de onderhandelingen, die met de gemeen tebesturen worden gevoerd een zekere fifty-fifty basis bereikt kan worden. Maar hierover konden geen nadere ge gevens worden verkregen. De lijn Amersfoort-Kesteren werd, zoals algemeen békend, buiten dienst gesteld toen de Rijnbrug bij Rhenen door een bombardement buiten gebruik kwam. Tevoren liepen er al geen trei nen meer. De laatste personentrein passeerde op de morgen van zondag 17 september 1944, de dag van de luchtlandingen en de Slag om Arnhem. Het personeel van NS kreeg op die dag via de BBC radio bericht dat de algemene spoorwegstaking een feit was. Er mocht geen enkele dienstverlening aan de vijand meer geschieden. Reizi gers, die op die gedenkwaardige zon dagmiddag in oostelijke of westelijke richting wilden reizen vonden een ge sloten loket. En dat loket is nog ge sloten, althans voor het kopen van een treinkaartje. ZEIST: Door de onthulling van een beeldengroep heeft Z.K.H. Prins Bernhard donderdagmiddag het KNVB sportcentrum geopend. Deze sport-research-instelling was al enige jaren in gebruik, maar officiële ope ning was nog achterwege gebleven. In het centrum is het mogelijk onder alle weersomstandigheden te trainen, terwijl alle faciliteiten voor een ver antwoorde medische begeleiding aan wezig zijn. WAGENINGEN: Het probleem van de studentenhuisvesting werd ook in Wageningen telkenjare nijpender, zodat men kwam tot de oprichting van de Stichting Studentenhuisves ting. Dezer dagen werden 3 studen tenflats in gebruik genomen welke onderdak bieden aan 34 vrouwelijke en 88 mannelijke studenten. DOORN: De jubilerende brandweer van Doorn heeft de feestviering ter gelegenheid van haar 40-jarig be staan in gezet met een spuitfeest voor de jeugd. Jongens van verschil lende scholen moesten getooid .met een echte brandweerhelm, verschil lende opdrachten uitvoeren. Ongebruikt, maar toch direct ge reed voor vervoer rijgen de rail staven van het lijntje Amersfoort- Rhenen zich aaneen. De spoorlijn slingert zich door een idyllisch landschap, voor „toekomstige rei zigers" een mooi uitzicht biedend. Rechts onderaan zijn de rails van de lijn Arnhem-Utrecht zichtbaar. Na de bevrijding kon men van de verbinding met Kesteren geen gebruik maken vanwege de in de Rijn gestorte spoorbrug. Men probeerde toen een spoorwegdienstregeling te onderhou den met bussen van de aan NS gelieer- 1922-1962 Assurantiekantoor Eig. R. R. MULDER Makelaar in Assurantiën Kerkewijk 167 Veenendaal verZEKERen Is ZEKERheid VERZEKERINGEN HYPOTHEKEN (1e en 2e) FINANCIERINGEN auto's, motoren, enx. Telefoon 08385-3000 Het oude stationsgebouw aan de Kerkewijk dat waarschijnlijk toch zal verdwijnen. Een dergelijk ge bouw zou niet representatief zijn voor de plaats Veenendaal. de NBM, maar dat bleek na een luttel aantal maanden een onrendabele zaak. De bussen liepen een paar maal per dag in de richting Amersfoort en Rhe nen. Later werd een permanente busver binding ingelegd, met een veel inten siever dienstregeling, die tot op heden nog goed floreert. De lijn Amersfoort-Kesteren, die door Staatsspoor werd aangelegd maar na de fusie door de Ned. Spoorwegen werd geëxploiteei'd, was altijd een zeer drukke lijn. Om de twee uur reed een trein in beide richtingen. Men kende rechtstreekse verbindingen met Am sterdam en Nijmegen-Sittard. Meerde re internationale D-treinen daverden langs het Veenendaalse station. Het lag voor de oorlog al in 't ver schiet om de lijn te elektrificeren en een dubbel spoor aan te leggen. Door de oorlogshandelingen te Rhenen vie len deze plannen in cjuigen. Voor de algemene spoorwegstaking waren op het emplacement Veenen daal 18 man van NS werkzaam. Ze hadden een druk bezet leven, want even na zessen 's morgens arriveerde de eerste trein. Tientallen vertegen woordigers, Veenendaalse zakenlieden kwamen met fiets en al naar het sta tion om naar alle richtingen uit te zwermen. Het goederenvervoer was evenmin uit te poetsen. Zeven, acfxt uur per dag werd in Veenendaal geran geerd. Van beide kanten arriveer den per dag twee afgeladen goede rentreinen, die dan snel gelost moesten worden. Het vervoer van werknemers uit de Betuwe nam kort voor de oorlog grote vormen aan, vooral toen Panter Si garenfabriek van Dodewaai'd naar Vee nendaal overschakelde. Toen het on herstelbare feit van de verwoesting van de spoorbrug in Rhenen er eenmaal lag schakelde NS het lijntje Ede-Lun- teren-Amersfoort in en herstelde enigs zins een verbinding vanuit het zuiden. Ook de lijn Utrecht Utrecht-Eindhoven werd toen drukker. De kolentranspor- ten naar het Westen werden 's nachts over Rhenen en Veenendaal geleid. Men kan stellen dat de groei van Veenendaals zakenleven voor een groot deel via 't spoor tot stand kwam. De vroegere handelsreizigers onder de Veenendalers zouden er hele verhalen van kunnen vertellen. Hoe gemoedelijk het toeging in de stoomtrein en hoe vlug men op de plaats van bestemming was. Over de lijn langs Veenendaal werd door plannenmakers al heel wat gezegd. Schetsen met een nieuw sta tion op de Kerkewijk waren al ge maakt. Een hotelhouder verkeerde in de me ning dat op de plaats van zijn bedrijf een nieuw station kwam. Nadien zou het weer op de plaats waar nu het be jaardencentrum is, verrijzen. De tijd is blijkbaar weer rijp om - en nu hope lijk in concrete zin - zich te verdiepen in de toekomstige spoorverbinding. Een afbuiging van de lijn Utrecht- Arnhem is ook ter sprake geweest. Deze afbuiging bestond destijds al in engere zin, er waren zelfs al twee seinhuizen aan De Haar geplaatst. La ter werden deze weer buiten gebruik gesteld. Of de nieuwe ontwikkeling een dergelijke afbuiging zal meebrengen of een herstel van de volledige lijn naar Amersfoort kon men ons niet beves tigen. Dat een en ander onderwerp van gesprek is in kringen van ge meente-bestuurders en zelfs in hogere bestuursorganen werd ons duidelijk. Met deze bestuurders hoopt uiteraard de hele bevolking van deze streek op concretisering van de gemaakte plannen. Een uit groeiend Veenendaal, dat (zie ons bald van vrijdag) binnen 15 jaar een imposante bevolkingsaanwas zal beleven, kan en mag niet in een isolement worden gelaten. Vele instanties en particulieren zijn hiervan - terecht - overtuigd. De 19 jubilarissen van Ritmeester N.V. die vrijdagmiddag een welverdiende huldiging te beurt vielen. Zittend voor aan: de vier vjjftigjarigen en de heer Diepeveen, die juist was onderschei den wegens 40 jaar trouwe dienst. In een feestelijke huldigingsbij eenkomst in het N.V.V. gebouw zullen zaterdag 25 september 28 jubilarissen gehuldigd worden we gens hun 40- en 25 jarig lidmaat schap van de A.N.B.T.I. De landelijke voorzitter van de bond, de heer G. van Dolder en zijn secre taris, de heer A. v. d. Akker zullen de zilveren en gouden insignes uitreiken. 40 jaar lid zijn: A. Budding, M. Bud ding, J. v. Enk, A. Kalter, W. G. Leeu wenkamp, W. Leijdekker, M. Nelle- stijn, A. A. van Ommen. 25 jaar: D. Binsbergen, S. Bosch, C. v. d. Boven- kamp, J. Davelaar, J. A. v. Eden, G. Fasse, G. Henzen, M. v. Kooten, B. La- gerweij, G. Maters, W. Methorst, G. Muller, M. Slotboom, M. Sondervan, G. Tanis, W. J. Tijssen, H. Veenendaal, A. Versteeg, G. v. Wijk. G. v. d. Boven- kamp. In de feestelijk met bloemen ge tooide Cunerakerk heeft de nieu we catecheet en jeugdwerkleider de heer C. W. Vos uit Rotterdam zich zondag aan de Hervormde ge meente van Rhenen verbonden. Ds. A. Westra leidde het eerste deel van de dienst en had als toepasselijke tekst gekozen: „Ik zal U zegenen en gij zult tot een zegen zijn. De predikant legde de na druk op Gods opdracht uit te gaan in de wereld en van Hem te getuigen. Na de bevestiging beklom de heer Vos de kansel en noemde in zijn korte over denking allereerst de roeping die er van Godswege tot de mens is. Daarna stond hij stil bij de opdracht de kinderen op de scholen te vertellen van de Heer Jezus en hun te laten zien wie Hij is. Tenslotte verwees spreker naar de dienst: Uw en mijn taak is dienst aan de ander. Wel is er specialisatie, zoals het ambt van pre dikant en de functie van jeugdwerkleider, maar uiteindelijk is ieder gemeentelid tot dienst geroepen. Ik hoop in alle beschei denheid dit werk te mogen doen, niet om te heersen, maar om te dienen. Namens de kerkeraad sprak vervolgens ds. Westra nog een kort welkomstwoord tot de heer Vos en zijn echtgenote waarin de hoop werd uitgesproken dat beide zich in onze mooie woonplaats spoedig thuis mochten voelen. Na afloop grepen velen de gelegenheid aan om in het koor der kerk het echtpaar Vos ter kennismaking de hand te druk ken.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 1