Schoonheidssalon
HENNY JANSEN
Pu rol houdt™
Raad van Renswoude naar
rioolzuiveringsinstallatie
Markt in Veenedaal-zuid is welkom
Tegen de leeshonger - geen leesvoer,
maar „Brood voor liet hart"
Vuurwerk uit
Dr. Graafland's
eigen kring op
„verschuivingen"
Gemeente wilde aula plaatsen achter
Joodse begraafplaats
KRUISWOORDPUZZEL R 20
Nieuwsblad „DE VALLEI"
vrijdag 8 oktober 1965
10
-fe Gelaatsmassage
ft Make-up
•fe Epileren
Masker
Manicure
Ontharing
AUTODIENSTEN EXP. VAN ECK - E.V.E. - VEENENDAAL
11 -16 oktober
11 -16 oktober
11 -16 oktober
De eerste mededeling die de burgemeester tijdens de opening van de Raads
vergadering deed. was, dat de raad na afloop van de vergadering op excursie
zou gaan naar de Rioolzuiveringsinstallatie, die reeds enige tijd in gebruik is.
Overigens had deze bijeenkomst, die op dinsdagavond 5 oktober 1965 in
het gemeentehuis werd gehouden, een weinig nieuwsbiedend verloop.
De teleurstellende maar verwachte mededeling dat de N.B.M. aan
de zuidzijde van de Dorpsstraat geen wachthuisje zal plaatsen, werd door
de raad voor kennisgeving aangenomen.
Deuren dicht
In verband met de weigering van
enkele Dorpsstraatbewoners om de rio
lering door hun voortuinen te laten
aanleggen werd een geanimeerde be
spreking verwacht. Deze kwam inder
daad, doch achter gesloten deuren.
Slechts de mededeling, dat de aan
besteding onderhands zal geschieden
werd aan de openbaarheid prijs gege
ven.
Vordering woonruimte
Alle leden van de commissie van ad
vies inzake vordering van woonruim
te werden herbenoemd.
Schoolverzuim
Bij het benoemen van de leden der
commissie tot wering van schoolver
zuim werd voor de stemming door de
heer Zweers een enkele opmerking ge
maakt. Allereerst achtte hij het op z'n
minst vreemd, dat enkele leden van
deze commissie of, nimmer kinderen
op de school te Renswoude hebben ge
had, of, hun kinderen er zelfs van af
gehaald hadden. Hem werd geant
woord, dat de leden van deze commis
sie onafhankelijk van de plaatselijke
school hun werk doen. Ten tweede
vroeg de heer Zweers zich af, of de
commissie wel eens in vergadering bij
een kwam.
In plaats van de heer Brunt, die om
gezondheidsredenen niet herbenoemd
wenste te worden, werd de heer A. C.
Oosterbeek benoemd.
Subsidie per leerling
Aangezien een enkele zin in het be
treffende raadsbesluit enig misver
stand zou kunnen veroorzaken werd
bepaald dat dit besluit zal luiden: „ten
behoeve van het gewoon lager onder
wijs zal het bedrag per leerling voor
het jaar 1966 vastgesteld worden op
f 60,per leerling."
Rondvraag
Behalve een verzoek om het fietspad,
gelegen op het Dijkje, te verbeteren en
de vraag of in uitbreidingsplan Noord
een speelterrein voor de kinderen is
geprojecteerd, werd nog een opmer
king gemaakt omtrent de mogelijkheid,
dat Renswoude als gemeente zou op
houden te bestaan.
De voorzitter deelde echter mee, dat
in het op het ministerie berustende do
cument gesproken wordt over vele ge
meenten, meest met een inwonertal
beneden 1000; deze gemeenten worden
met name genoemd. In het betreffende
stuk komt Renswoude niet voor.
Tenslotte had de heer Groeneveld
klachten over het slechte zicht nabij de
hoek Biesbosserweg-Groeperweg en
over de brug bij de Emmickhuizerlaan.
In het laatste geval zal een verbete
ring zeer moeilijk zijn, aangezien de
bewuste strook grond van de Neder
landse Spoorwegen is.
Vervolgens ging de Raad naar de
Rioolzuiveringsinstallatie, waar de ge
meentesecretaris, de heer Van 't Wout
een explicatie gaf.
ZELFBEDIENING BIJ HAAGSE
TRAM
DEN HAAG: Op drie lünen van de
Haagse tram (6, 8 en 9) kunnen de
passagiers vanaf 3 oktober gebruik
maken van een stempelautomaat. Dit
is een primeur voor Nederland. De
H.T.M. hoopt dat het oponthoud bij de
halten zo aanmerkelijk korter wordt.
Als de proef slaagt zullen volgend jaar
alle tram en buslijnen een dergelijke
automaat krijgen.
Inlichtingen en afspraken telefonisch
of in onze zaak
DROGISTERIJ
Zandstraat 7, tel. 2472, Veenendaal
DE LEZER SCHRIJFT;
Er moet nog veel meer gebeuren
Er komt leven in Veenendaal-Zuid, dank zij de nieuwe winkeliersvereni
ging aldaar is Zuid in opmars. Door deze jonge vereniging werd het markt-
plan, dat bij de bevolking al lang leefde, naar voren gebracht. We hebben
thans al een mooi winkelcentrum in Zuid, maar steeds hoorde men: Nu nog
een markt.
Omdat er nogal veel over geschreven wordt, meende ik als bewoner van
Zuid dat het wel eens goed was, ook onze stem te laten horen. Want natuur
lijk ontmoet het idee ook tegenstand. De argumenten er tegen zijn zo on
zinnig, om geen ander woord te gebruiken, dat dit de actievoerders alleen
maar kan prikkelen om door te gaan.
Neem b.v. Wout Blauwkous in „De
Vallei". Met veel omhaal van woorden
lees ik dat de Markt in het centrum
eigenlijk een traditie is. Arme Wout.
Wat ben je stil blijven staan bij de tijd.
Goed, ik ben er ook tegen om de be
staande markt te verplaatsen. Maar
dat vervelende woord „traditie", daar
moeten wij in Veenendaal eens vanaf.
Zeker, er zijn goede oude gebruiken die
gehandhaafd moeten blijven. Maar we
moeten ook oog hebben voor het nieu
we. En dan wat betreft de Markt in
Zuid: Men denke slechts aan de moe
ders met kleine kinderen. De afstand
naar de markt in 't centrum is te ver
en ik spreek maar niet eens van het
gevaar in 't verkeer. Hierdoor is het
voor die huisvrouwen onmogelijk om
van de markt te profiteren. Het ver
keer is zo gevaarlijk dat je je hart
vasthoudt.
Even een opmerking aan B. en W.
Wanneer wordt dat vergeten stuk weg
gedeelte bij de Markt eens eindelijk
verbreed? (Inzender kan gerust zijn,
de „flessehals" staat op de volgende
begroting. Red.)
Tegen
Ik las in een van onze dagbladen dat
de marktkooplieden tegen de Markt in
Zuid waren. De woordvoerder van de
ze groep meende dat zij hierover eerst
gehoord hadden moeten worden en dan
pas een verdere actie ontketenen. Nu,
waarde naamgenoot, als ik lees wat u
hier verder over zegt dan is het kind
je voor de geboorte al vermoord. Dat
de marktkooplui geen behoefte heb
ben aan een nieuwe markt kan ik be
grijpen, want hun hele week is al be
zet. Maar gebruik dan niet de woor
den „waardeloos en vierkant tegen
zoals ik las van verschillende kooplie
den. Toen ik -dat las heb ik toch even
met m'n hoofd geschud. Hier verder op
in te gaan vind ik niet nodig. Alleen
dit: Ik hoop dat straks deze heren
staan te watertanden om een plaats
op de Markt in Zuid te krijgen. Wij,
bewoners van Zuid hopen dat het stre
ven van de winkeliers met succes be
kroond mag worden.
Nog meer
Ik weet dat ik nu misschien op en
kele tenen ga staan, maar ik vraag me
af: Bestaat Veenendaal alleen maar uit
de Hoofdstraat, Hoogstraat? Moeten de
bewoners van Zuid daarheen om eens
wat te zien en te horen? Wanneer er
een rondgang is van een onzer mu
ziekkorpsen, waarom voert die dan
niet door Zuid? Ik noem slechts dit
ene punt. Als er iets bijzonders is b.v.
op een Koninginnedag dan schijnt Zuid
niet te bestaan. Zou er onder de 3000
gezinnen in Zuid niet eens wat geor
ganiseerd kunnen worden? Kinder
feesten b.v. Zou Zuid niet zelf een
oranjefeest kunnen organiseren? Een
VVV-kantoor oprichten? Voor de va
kantiegangers wat doen? Ik noem maar
wat op.
Daarom zou ik willen voorstellen
een vereniging van Zuid-bewoners op
te richten. Dat behoeft niet zoveel te
kosten, zeg een kwartje per week. Uit
iedere straat een persoon in het be
stuur, waar de verschillende voorstel
len dan samen komen.
Nog een laatste punt. Kon er bij het
plein niet een bushalte komen? Dan
sluit ik nu maar met de hoop dat de
levendigheid van Zuid zal toenemen
en dat de voorgenomen acties zullen
slagen.
U, redaktie, dankend voor de plaats
ruimte.
H. Diepeveen,
Bewoner van Veendaal-Zuid
De actie van de Nederlandse Zendingsraad voor lectuurvoorziening aan de Kerken
van Afrika. Azië en Latvjns-Amerika is ons allen welbekend. We hebben er onze
gaven in 1963 en in mei 1965 voor gegeven. Vrijwel alle protestantse kerken in ons
land werkten mee. Ik heb nog wel eens de vraag opgevangen: „Wat gebeurt er nu
met dat geld?" Niet uit wantrouwen of het wel goed besteed is, maar uit belang
stelling voor dat werk. Daar wat van te horen houdt de zaak warm. En dat is
hoog nodig!
De opbrengst van ongeveer 1,5 mil. in
1963 bleef beneden de raming van 2
mil. In 1964 werd de actie gestaakt om
de kerkbouwactie geen schade te doen.
Ondanks dat kwam er in 1964 toch nog
80.000 binnen, zoals het zo juist ver
schenen Jaarverslag van de Raad voor
de Zending en de Gereformeerde Zen-
dingsbond meedeelt.
In samenwerking met de grote Ameri
kaanse organisatie voor lectuurvoorzie
ning in de jonge kerken, is de bedoeling
van „Brood voor het hart": lectuur te
verschaffen aan de Kerken in Afrika,
Azië en Latijns-Amerika (Zuid-Ame-
rika). In deze landen werken vele Zen
dingsgenootschappen en kerken. Zij die
op de Zendingsscholen lezen leerden, of
die verder studeren willen, moeten lec
tuur hebben. Van velerlei aard vanuit
het Evangelie.
Leeshonger
Er heerst in deze landen een ware lees
honger. Er is honger naar ontwikkeling,
naar verder onderwijs. In onze Westerse
landen, die verzadigd zijn met boeken,
tijdschriften en bladen is dat ha~st niet
voor te stellen hoe groot deze nood is.
De Afrikaan van heden leeft in een
overgangstijd met grote beroeringen.
Van het koloniale tijdperk naar de on
afhankelijkheid. Het oude viel weg; het
nieuwe overweldigt. Er mag geen va
cuum (geestelijke leegte) ontstaan en
blijven. Hoe zal de christen dèAr de weg
vinden te midden van alle geestelijke en
politieke verwarring
De actie „Brood voor het hart" wil
trachten deze honger te stillen. Van
de opbrengst van de actie 1963 ging
het grootste deel naar de christelijke
uitgeverij Badan Penerbit Kristen te
Djakarta; het lectuurcentrum te
Yaoundé in Kameroen; de met de Ge
reformeerde Kerken samenwerkende
kerken op Java; Rwanda; Argentinia
en Brazilië.
groot belang is het dat er door chris
tenen geschreven opiniebladen komen,
d.w.z. bladen die door hun weloverwo
gen principiële inhoud mee kunnen wer
ken dat de lezers zich een oordeel kun
nen vormen en geestelijke leiding ont
vangen. Evenwel niet naar Westerse be
grippen, maar afgestemd op het eigen
Afrikaanse leven en de Afrikaanse
volksaard, zó, dat het hen ÓAnspreekt.
Lectuur, die een eigen oordeel helpt
vormen, door het christen zijn bepaald
en door het Evangelie geleid. Een tfLak
die nog zeer moeilyk te verwezenlijken
is, maar die toch met de beschikbare
middelen wordt aangepakt.
In Mindolo in Zambia is er een
„Schrijversschool", verbonden aan het
Oecomenisch Centrum van Bengt Si-
monson. Hij is een begaafde Zweed, die
als bekwaam journalist jonge Engels
sprekende Afrikaners de eerste begrip
pen van journalistiek bijbrengt. Er zijn
vele begaafde jongeren, maar de finan
ciën ontbreken om een cursus te volgen!
Zullen de Afrikaanse Kerken hun greep
op de jonge ontwikkelden kunnen ver
sterken te midden van de grote geeste
lijke verwarring en vele lezers bereiken
om deze te versterken in hun christen
zijn, dan zal „Brood voor het hart" nog
veel moeten doen. Dat kan als we deze
actie niet beschouwen als weer achter
de rug, maar voortdurend in gaven en
gebed gedenken.
Verspreiding
Ook de verspreiding over een enorm
groot gebied met nog maar weinig
goede wegen is een moeilijkheid op zich
zelf. De Brjtelcolporteur Christopher
Kibinge en zijn helper Nelson Wan-
gange trekken twee weken per maand
de binnenlanden van Kenya in om over
al de lectuur van het Oost-Afrikaanse
Bijbelgenootschap te brengen.
De directeur-uitgever van het „Evan
gelische Lectuurcentrum" in Yaoundé
is uw waarborg voor een deskundig
advies, vakmanschap en service bij
de erkende radio/tv-specialist.
Dan weet u waar u koopt.
(Kameroen) is Sytze van der Werf. Hij
arbeidt daar met groot enthousiasme.
Een belangrijke boekwinkel is er in
Mbalmayo in Kameroen, die lectuur
geeft, zoals die in Afrika nodig en ge
wild is. De directeur van het Wereld
fonds is de Engelse Charles Richards
die met 30 jaar kerkelijke en uitgevers
ervaring veel werk verzet. Hij schrijft:
„Wat Afrika nodig heeft en dan ma
ken de nationale en politieke verschil
len der landen wezenlijk niets uit is
goede lectuur, christelijke zowel als al
gemeen,, geschreven door Afrikaners
zelf. Geschreven vanuit hun eigen Afri
kaanse achtergrond en geplaatst in hun
eigen Afrikaanse actualiteit."
Het feit dat er in Afrika vele talen
gesproken worden is eveneens een zeer
grote moeilijkheid. De taalgeleerde van
het Nederlands Bijbelgenootschap Dr.
H. v. d. Veen vertaalde de Bijbel in vele
jaren arbeid in de taal der Toradja's.
Deze Bijbel wordt gretig gelezen. In
Kenya werkt thans de taalgeleerde H.
van 't Veld. Kenya is in 1963 onafhan
kelijk geworden. Deze overgang naar
een zelfstandige staat verliep rustig.
Het vele Zendingswerk kon voortgang
vinden. De heer Van 't Veld leidt er
ook de lectuurvoorziening. Een gemeen
teblad is verschenen, dat de naam
draagt: „Tuzungumuze", d.w.z. laten
we eens met elkaar praten.
De zorg voor de scholen, die zeer be
langrijk zyn in het Zendingswerk, is
opgedragen aan Ds. J. J. Tigchelaar,
die hier in Veenendaal enige tyd heeft
gewerkt in het pastorale werk in de
Herv. Kerk en belangrijk werk ver
richtte. In Kenya zyn thans 17 scho
len te verzorgen.
De heer Van 't Veld werkte aan een
Psalmberijming in de Swahili-taal. Een
25-tal Psalmen werd in een bundel met
25 andere liederen uitgegeven. Deze
bundel wordt ook door de Afrika Inland
Mission gebruikt. De taalstudie van de
heer Van 't Veld richt zich niet alleer
op de veel gesproken Swahili-taal maai
ook op de eveneens veel gesproken Ka
lenjin-taal. Hij stelt zyn talen-kenni»
ten dienste van het gehele Zendings
werk, zodat ook andere Kerken en Zen
dingen van zyn werk profiteren kunnei
Hij verleent zyn hulp aan het Bijbel
genootschap en aan de Christian Coun
cil of Kenya.
Ook hier is men er op uit de leesgra-
gen lectuur, brood voor het hart te ver
schaffen. Begin van dit jaar waren ef
29 verkoopposten.
Zo heb ik, grotendeels uit het interes
sante Jaarverslag over 1964, enkele
markante dingen vermeld om te doen
zien dat het geld, voor „Brood voor het
hart" heel goed besteed is. Ook de Zen
ding moet nieuwe wegen gaan en ande
re methoden aanwenden. Lectuurvoor
ziening is van het grootste belang. J.
Verzend per
Dagdiensten Veenendaal - Ede - Wagenirigen -
Rhenen - Utrecht - Amsterdam
Nijverheidslaan 13
Telefoon 4067
Bout, Ceintuurbaan 32-34, Huizen rie.
(N.H.)
Catechisatie
Door de Nederlandse Hervormde
Kerkbestuurders wordt bekendge
maakt, dat met ingang van 4 en 6
okt. j.l. de diverse catechisaties
weer zijn begonnen.
Voor jongens van 13 en 14 jaar
over „Wat staat er in de Bijbel".
Voor jongeren van 15 tot 16 jaar
over „Van profeten en apostelen".
Voor jongeren van 17 jaar en ouder
over „Wat beleidt onze kerk".
De lessen worden gegeven in het
gebouw „Kerkheem" nabij de pasto-
De catechisatieindeling is als volgt:
maandag 6.45 tot 7.30 uur jongens
van 13 en 14 jaar; 7.45 tot 8.30 uur
jongens van 15 en 16 jaar; 8.45 tot
9.30 uur jongens en meisjes van 17
jaar en ouder.
Woensdag: 6.45 tot 7.30 uur meis
jes van 13 en 14 jaar; 7.45 tot 8.30
uur meisjes van 15 en 16 jaar.
Gerekend wordt naar de leeftijd
per 1 oktober j.l.
Deelname is thans nog mogelijk.
Hiertoe gelieve u zich op te geven
op het spreekuur van ds. Kaastra
op dinsdagavonden van 7 tot 7.45
uur aan de pastorie.
In het voorwoord op zijn boekje „Verschuivingen in de gereformeerde
bondsprediking" zegt de schrijver, de Veenendaalse hervormde predi
kant, dr. C. Graafland, dat „de bedoeling van dit geschrift is een eerlijk
en diepgaand gesprek op gang te brengen over onze prediking, die een
prediking wil zijn naar Schrift en Belijdenis".
Welnu, het gesprek is binnen enkele maanden na het verschijnen
van het slechts 80 pagina's tellende boekje al geducht op gang. Het
werd reeds onder de loep genomen in het hervormde „Woord en
Dienst", „De (chr. geref.) Wekker", de Veenendaalse gereformeerde
collega van de schrijver, ds. J. Overduin. nam er een hele voorpagina
van het „Centraal Weekblad" voor en het gesprek op papier althans
schijnt nog lang niet afgelopen te zijn.
Zonder resultaat
Van gemeentewege heeft men enige tijd geleden de Israëlitische gemeente
benaderd om een stukje grond te ruilen achter de Joodse begraafplaats,
teneinde hier een aula te kunnen bouwen, zo deelde ons de heer R. D. v.
Essen van de Joodse gemeenschap te Veenendaal mede. De besprekingen
bleven zonder resultaat, zodat thans de firma P. Hey en Zn. de grond kan
kopen en hiermee ook akkoord gaat.
In de genoemde kerkelijke pers
organen kreeg het boekje een goed
onthaal, doch nu begint ook het te-
gen-vuur los te branden en wel uit
schrijvers eigen kring.
Tot nu toe heeft de herv.-geref.
ds. J. van der Haar te Sint-Maar
tensdijk er geen prijzend woord
aan gewijd in het „Gereformeerd
Weekblad", een blad dat een duide
lijk gereformeerd bondsstempel
draagt. In niet mis te verstane taal
gaat ds. van der Haar de schrijver
en zijn geschrift te lijf in een serie
artikelen, waarvan er reeds vier
achter de rug zijn en waarvan er
nog wel enkele schijnen te volgen.
Het spijt ds. van der Haar dat hij
de degens met dr. Graafland moet
kruisen, want diens persoon is hem,
van jaren her, sympathiek. Hij had
ook liever gezien, dat de hoofdre
dacteur (ds. A. Vroegindeweij te
Veenendaal) of één van de andere
medewerkers aan het blad als re
censent waren opgetreden, maar hij
heeft zich niet aan het verzoek van
de redactie willen onttrekken, om
dat naar zijn mening de „bonds
mannen" niet mogen zwijgen nu dr.
Graafland nadat wijlen dr. J. G.
Woelderink in het verleden met een
geschrift reeds de nodige beroering
heeft teweeggebracht de rust
voorgoed komt verstoren. Het is
volgens ds. van der Haar ook niet
weinig, wat dr. Graafland overhoop
haalt. Het gaat niet alleen om de
gereform. bondsprediking, maar het
boekje is een openlijke aanval op de
nadere reformatie.
Dr. Graaflands boekje nog
steeds volgens ds. van der Haar
doet sterk denken aan oude, zeer
oude kritiek van de kant der „con
fessionelen" en aan menige opvat
ting van wijlen dr. Woelderink, van
wie dr. Graafland een leerling was.
Ds. van der Haar schildert de
schrijver af als een moderne beel
denstormer, die naar hij schrijft
in het vermeende bezit van het
monopolie der waarheid enerzijds
tot verdraagzaamheid opwekt en
anderzijds tot medestrijden oproept,
maar intussen bij al die verschui
vingen, die hij voorstelt de ware
strijders niet van de valse kan on
derscheiden; of de reformatie ver
keerd beziet of de nadere reforma
tie of allebei, mogelijk.
En zo gaat het vuurwerk van ds.
van der Haar door. Hij schiet er in
zijn volgende wekelijkse artikelen
niet minder van af in de richting
van dr. Graafland. Hij schijnt hem
niet afkerig van vernieuwingen
(getuige de citaten uit de nieuwe
Bijbelvertalingen van het Ned. Bij
belgenootschap), noemt hem kerk-
verwoestend en vraagt zich af waar
ootmoed al niet toe leiden kan.
Het past niet in het bestek van
deze rubriek, die voor iedereen
leesbaar dient te zijn, om te diep op
dergelijke materies in te gaan.
Degenen, die het gesprek op de
voet wensen te volgen willen we
gaarne verwijzen naar de uitgever
van het Gereformeerd Weekblad: J.
NIET JUIST
De heer Van Essen verklaarde dat
er geen sprake van is van een zoe
ken naar vergaderruimte voor de
Israëlitische gemeenschap ter plaat
se, zoals zou kunnen worden ver
ondersteld uit het bericht. Wij zijn
maar met een klein getal en be
zoeken de synagoge te Utrecht, al
dus de heer Van Essen. Wel kwam
er dit jaar een nieuw gezin bij dat
intrek nam in het Schrijverspark,
maar men kan toch niet van een
groei spreken.
Woensdag tvas het Grote Ver
zoendag er hebben we een 12 uur
lange non-stop dienst gehad te
Utrecht. Maar meestal worden de
godsdienstoefeningen ten huize van
de heer Van Essen gehouden, zoals
volgende week weer het geval zal
zijn tijdens het Loofhuttenfeest.
Orthodox
De heer Van Essen rekende zich
zelf tot de orthodoxe Israëlieten, die
zich streng houden aan de religieu-
se tradities. Het was hem bekend
dat onder de jonge Israëlieten een
zekere vernieuwing is waar te ne
men. Maar dat komt men in andere
religies ook tegen, zoals bij de Pro
testanten en Katholieken.
Deze zomer was de heer Van Es
sen weer in Israël, waar vier van
zijn vijf pleegkinderen verblijven
Het religieuse leven is het meest in
tensief in Jeruzalem, al is de stad
dan in twee delen gescheiden. In
het Arabisch gebied mag men niet
komen. Grensposten van de UNO
bewaken het grensgebied. Twee keer
per jaar gaan de poorten open als
de Arabische christenen naar Beth
lehem gaan. Maar overigens is het
verboden gebied.
De heer Van Essen heeft wel van
af het gebergte een blik geslagen in
dat Arabische stuk Jeruzalem, een
schoon schouwspel. Trouwens, elke
rechtgeaarde Israëliet en zeker ook
de heer Van Essen voelt zich thuis
in Israël, het land der vaderen. Al
verschillen de plaatsen in structuur.
Jeruzalem is het meest religieus.
Tel Aviv heeft ook een bloeiende
Joodse gemeente, maar in Haifa kan
men spreken van een zekere ver
menging en treft men ook veel an
dersdenkenden aan. De jeugd heeft
geen ander levenspatroon dan de
ouderen. Ontwikkelingen zoals in
andere religies aan de gang zijn,
ook wat betreft het gemengde hu
welijk doen zich onder de Israëlieten
praktisch niet voor. Er is een sterke
gebondenheid aan de aloude gods
dienst.
De gemeente te Veenendaal is
maar klein, zeer klein zelfs. Vele
oudere plaatsgenoten herinneren
zich een veel grotere groep Isra
ëlieten. De wrede en brute Duitse
bezetters sloegen ook hier een bres
in hun gelederen. Toch is de onder
linge band van het kleine aantal
overgeblevenen, zeer sterk. Maar dat
de Joodse gemeente nog weer eens
een eigen synagoge in Veenendaal
zal hebben, is wel uitgesloten.
Kleinere bedragen gingen naar het
Zeister Zendingsgenootschap dat in Su
riname werkt; de Gereformeerde Zen-
dingsbond die in Kenya werkt; de Mor
genland Zending (waarvan Ds. H. Pol
te Werkhoven Voorz. is) voor Algerije
en naar de Armeense Evangelische
Kerk. Het Wereldfonds voor christel.
lectuur, waarin ook de Nederlandse Zen
dingsraad meewerkt wil Bijbels, boeken,
tijdschriften en bladen verschaffen aan
hen die hongeren naar geestelijk voed
sel. Deze honger is overal waar de ont
wakende volken lezen leerden en hun
keren naar verdere ontwikkeling. Om
in het kerkelijk leven én onder hun volk
hun plaats in te nemen. Zij beseffen hun
velerlei tekort.
Een paar sprekende voorbeelden
van deze nood.
Studenten aan de Theologische School
in Ndoungué in Kameroen (Afrika) krij
gen dank zij de Nederlandse hulp
by hun beginstud.' een pakket boeken
van 150,Voor deze studenten is
dat een rykdom.
I Franstalig Afrika wonen 5 mil. Pro
testanten, die w~t hun lectuur betreft
geholpen worden door de kleine Franse
Prot. Kerken en Fi ns-sprekend Zwit
serland. Voor zövelen. ..r zijn op de Pro
testantse scholen in Kameroen ongev.
50.000 leerlingen. Hoe zullen deze dui
zenden hun plaats in het kerkelijk le
ven, in de nog in ontwikkeling zijnde
maatschappij kunnen innemen als ze
niet door Bijbel-onderzoek gesterkt wor
den in hun geloof; als ze door verdere
ontwikkeling geen ruggesteun hebben
tegen die stromingen die hun sympathie
winn n willen; communisme o.a.
Met PIT pal staan voor de
geestelijke verzorging van
miliairen.
Ds. Yong Bin lm, secretaris van het Ko
reaanse Bijbelgenootschap, vertelt van de
moeilijkheden op het platteland, uaar de
arme boeren geen geld hebben om een
Bijbel of boek te kopen Op een langdu
rige tocht werden 1512 Bijbels of ge
deelten ervan verkocht-nee-geruild tegen
rijst, soyabonen, eieren, zaden en erwten.
Een jongen van 12 jaar kwam 22 km.
ver lopen met een zakje soyabonen op
de rug om er twee Nieuwe Testamen
ten voor te kopen. Beschamend
Het is prachtig als de Nederlandse
kleuter Bijbel van Anne de Vries een
bestseller is in Kenya, de Congo en Ka
meroen. Maar ze moeten verkrijgbaar
zijn! Het is slechts een klein begin.
Geen „leesvoer"
Er is voor deze lees- en ontwikke-
lingshonger geen leesvoer nodig, maar
geestelijk sterkend voedsel.
Washington Bongeye, een Congolees,
die een jaar lang journalistieke erva-
ir een enthousiaste 26 jarige journalist,
ring heeft kunnen opdoen met hulp van
de Prot. Raad voor de Congo, in Frank
rijk, Zwitserland en Engeland. Hij geeft
nu zijn journalistieke kennis door aan
jonge protestanten die kunnen schrij
ven. Hij drukt zich zó uit: „Aan lees
voer hebben we niets".
„Er zijn in Afrika (om me «laartoe
te bepalen) haast geen opiniebladen
van betekenis. En «Ie bladen die er
dan toch nog verschijnen worden met
meer liefde en enth«>usiasme geredi
geerd en geschreven dan met vak
manschap en kennis."
Er komen veel scholen by. Lagere
en Middelbare. Iedere dag meer lezers.
Ze willen lezen en ze m« eten lezen.
Want wie niet op de hoogte is, kan zich
geen mening vormen, geen standpunt
bepalen en geen taak vervullen in de
ontwikkeling van zijn land, kerkelijk,
politiek of maatschappelijk. Van zeer
Horizontaal:
1. voldoende
7. donker
12. jongensnaam
13. tijdsruimte
14. bestaat
16. jongensnaam
17. pers. vnw.
18. doelen, werpen
19. kwaadsprekerij
20. meisjesnaam
21 Frans lidwoord
22. dierenverblijf
24. deel v.e. wiel
26. Germ, god v.h. vuur
28. gewone
29. schilderkwastje
31. Aziatisch vorst
34. water-roofdier
35. hoofd der R.K.-kerk
38. kindergroet
39. hetzelfde (afk.)
40 talent
42. deel v.e. tekst
43. ter plaatse (afk.)
44. deel v. d. dag
45. zonnegod
11. eigerecht
15. heilige
17. zuivelprodukt
23. slagader
24. gelijktijdig schieten
46. iemand v. gemengd bloed 25. indruk die het oog krijg
48. telwoord
51. autostalling
52. octrooibrief
Verticaal:
1. grijns
2. voorzetsel
3. godsspraak
4. vogelprodukt
5. niet een
6. bewoner van Amerika
7. het spelen
8. onderofficier (afk.)
9. schelpdier
van teruggekaatste lichtstra
len.
27. muziekdrama
30. plaats in midden-Neder)
31. voornaam
32. jongensnaam
33 meisjesnaam
35. wat men doen moet
36. melkklier
37. deel v.e. dier
41. uitheems zoogdier
42. Indische dakbedekking
46. academische titel (afk.)
47. gewicht (afk.)
10. binnenlandse strijdkrach- 49. ongeveer (afk.)
ten (afk.)
OPLOSSING KRUISWOORDPUZZEL
R 19
HORIZONTAAL: 1 primeur, 6 tar-
taan, 11 lee, 12 r.a.i., 13 uit, 14 ets, 16
eed, 18 kit, 19 Arie, 20 anijs, 22 zalm,
24 nota, 26 ebben, 28 broer, 29 goot,
30 totem, 32 beet, 33 bui, 34 kooi, 37
sekte. 39 wand, 42 pekel, 43 sprei, 44
imam, 45 ergo, 46 eend, 49 lens, 51 pas,
54 Bea, 55 ako, 56 dan, 58 ego, 59 Eli,
60 refrein, 61 almanak.
VERTICAAL: 1 pluizig, 2 rei, 3 iet.
4 ever, 5 rose, 6 Thea, 7 Rudij, 8 ark,
11 -—smetteloos zuiver
Ook kinderbijslag voor
kinderen, die huishouden
verzorgen
De Vereniging van Raden van Arbeid
maa' t bekend, dat ingaande 1 juli 1965
onder bepaalde voorwaarden door een
verzekerde ook aanspraak op kinderbij
slag kan worden gemaakt voor één eigen,
aangehuwd of pleegkind, dat ouder dan
16 jaar doch jonger dan 27 jaar is, en zijn
huishouden verzorgt of - mits tot dat
huishouden nog tenminste 3 andere kin
deren jonger dan 27 jaar behoren - zijn
huishouden medeverz'orgt.
Belanghebbenden, die menen hiervoor
in aanmerking te komen dienen hiervan
op de over het derde kwartaal 1965 in te
leveren kinderbijslaglijst mededeling te
50. voorzetsel
9 aai, 10 nitraat, 15 Tibet, 17 enorm
19 ambt, 21 sneb, 23 Leo, 25 ore, 27
nobel, 28 beits. 31 tuk, 34 klipper, 35
opa, 36 ieme, 37 Seine, 38 epiek, 39
wees, 40 air, 41 Doornik, 47 ebbe, 48
Daan, 49 lava, 50 norm, 52 age, 53 sof
56 den, 57 ala.
PIT-Kollekte
Geef gul!
doen of indien deze kinderbijslaglijst reeds
ingeleverd is dit alsnog schriftelijk aan
de Raad van Arbeid mede te delen. De
genen onder hen, die voorheen geen kin
derbijslag genoten, wordt medegedeeld
dat kinderbijslaglijsten verkrijgbaar zijn
aan de postkantoren en de kantoren van
de Raden van Arbeid. Deze lijsten dienen
na afloop van elk kwartaal te worden in
geleverd bij de Raad van Arbeid waar
onder hun woonplaats ressorteert.
Voor PIT op PAD
Helpt u mee?