Schoonheidssalon HENNY JANSEN Pu rol houdt™ Raad van Renswoude naar rioolzuiveringsinstallatie Markt in Veenedaal-zuid is welkom Tegen de leeshonger - geen leesvoer, maar „Brood voor liet hart" Vuurwerk uit Dr. Graafland's eigen kring op „verschuivingen" Gemeente wilde aula plaatsen achter Joodse begraafplaats KRUISWOORDPUZZEL R 20 Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 8 oktober 1965 10 -fe Gelaatsmassage ft Make-up •fe Epileren Masker Manicure Ontharing AUTODIENSTEN EXP. VAN ECK - E.V.E. - VEENENDAAL 11 -16 oktober 11 -16 oktober 11 -16 oktober De eerste mededeling die de burgemeester tijdens de opening van de Raads vergadering deed. was, dat de raad na afloop van de vergadering op excursie zou gaan naar de Rioolzuiveringsinstallatie, die reeds enige tijd in gebruik is. Overigens had deze bijeenkomst, die op dinsdagavond 5 oktober 1965 in het gemeentehuis werd gehouden, een weinig nieuwsbiedend verloop. De teleurstellende maar verwachte mededeling dat de N.B.M. aan de zuidzijde van de Dorpsstraat geen wachthuisje zal plaatsen, werd door de raad voor kennisgeving aangenomen. Deuren dicht In verband met de weigering van enkele Dorpsstraatbewoners om de rio lering door hun voortuinen te laten aanleggen werd een geanimeerde be spreking verwacht. Deze kwam inder daad, doch achter gesloten deuren. Slechts de mededeling, dat de aan besteding onderhands zal geschieden werd aan de openbaarheid prijs gege ven. Vordering woonruimte Alle leden van de commissie van ad vies inzake vordering van woonruim te werden herbenoemd. Schoolverzuim Bij het benoemen van de leden der commissie tot wering van schoolver zuim werd voor de stemming door de heer Zweers een enkele opmerking ge maakt. Allereerst achtte hij het op z'n minst vreemd, dat enkele leden van deze commissie of, nimmer kinderen op de school te Renswoude hebben ge had, of, hun kinderen er zelfs van af gehaald hadden. Hem werd geant woord, dat de leden van deze commis sie onafhankelijk van de plaatselijke school hun werk doen. Ten tweede vroeg de heer Zweers zich af, of de commissie wel eens in vergadering bij een kwam. In plaats van de heer Brunt, die om gezondheidsredenen niet herbenoemd wenste te worden, werd de heer A. C. Oosterbeek benoemd. Subsidie per leerling Aangezien een enkele zin in het be treffende raadsbesluit enig misver stand zou kunnen veroorzaken werd bepaald dat dit besluit zal luiden: „ten behoeve van het gewoon lager onder wijs zal het bedrag per leerling voor het jaar 1966 vastgesteld worden op f 60,per leerling." Rondvraag Behalve een verzoek om het fietspad, gelegen op het Dijkje, te verbeteren en de vraag of in uitbreidingsplan Noord een speelterrein voor de kinderen is geprojecteerd, werd nog een opmer king gemaakt omtrent de mogelijkheid, dat Renswoude als gemeente zou op houden te bestaan. De voorzitter deelde echter mee, dat in het op het ministerie berustende do cument gesproken wordt over vele ge meenten, meest met een inwonertal beneden 1000; deze gemeenten worden met name genoemd. In het betreffende stuk komt Renswoude niet voor. Tenslotte had de heer Groeneveld klachten over het slechte zicht nabij de hoek Biesbosserweg-Groeperweg en over de brug bij de Emmickhuizerlaan. In het laatste geval zal een verbete ring zeer moeilijk zijn, aangezien de bewuste strook grond van de Neder landse Spoorwegen is. Vervolgens ging de Raad naar de Rioolzuiveringsinstallatie, waar de ge meentesecretaris, de heer Van 't Wout een explicatie gaf. ZELFBEDIENING BIJ HAAGSE TRAM DEN HAAG: Op drie lünen van de Haagse tram (6, 8 en 9) kunnen de passagiers vanaf 3 oktober gebruik maken van een stempelautomaat. Dit is een primeur voor Nederland. De H.T.M. hoopt dat het oponthoud bij de halten zo aanmerkelijk korter wordt. Als de proef slaagt zullen volgend jaar alle tram en buslijnen een dergelijke automaat krijgen. Inlichtingen en afspraken telefonisch of in onze zaak DROGISTERIJ Zandstraat 7, tel. 2472, Veenendaal DE LEZER SCHRIJFT; Er moet nog veel meer gebeuren Er komt leven in Veenendaal-Zuid, dank zij de nieuwe winkeliersvereni ging aldaar is Zuid in opmars. Door deze jonge vereniging werd het markt- plan, dat bij de bevolking al lang leefde, naar voren gebracht. We hebben thans al een mooi winkelcentrum in Zuid, maar steeds hoorde men: Nu nog een markt. Omdat er nogal veel over geschreven wordt, meende ik als bewoner van Zuid dat het wel eens goed was, ook onze stem te laten horen. Want natuur lijk ontmoet het idee ook tegenstand. De argumenten er tegen zijn zo on zinnig, om geen ander woord te gebruiken, dat dit de actievoerders alleen maar kan prikkelen om door te gaan. Neem b.v. Wout Blauwkous in „De Vallei". Met veel omhaal van woorden lees ik dat de Markt in het centrum eigenlijk een traditie is. Arme Wout. Wat ben je stil blijven staan bij de tijd. Goed, ik ben er ook tegen om de be staande markt te verplaatsen. Maar dat vervelende woord „traditie", daar moeten wij in Veenendaal eens vanaf. Zeker, er zijn goede oude gebruiken die gehandhaafd moeten blijven. Maar we moeten ook oog hebben voor het nieu we. En dan wat betreft de Markt in Zuid: Men denke slechts aan de moe ders met kleine kinderen. De afstand naar de markt in 't centrum is te ver en ik spreek maar niet eens van het gevaar in 't verkeer. Hierdoor is het voor die huisvrouwen onmogelijk om van de markt te profiteren. Het ver keer is zo gevaarlijk dat je je hart vasthoudt. Even een opmerking aan B. en W. Wanneer wordt dat vergeten stuk weg gedeelte bij de Markt eens eindelijk verbreed? (Inzender kan gerust zijn, de „flessehals" staat op de volgende begroting. Red.) Tegen Ik las in een van onze dagbladen dat de marktkooplieden tegen de Markt in Zuid waren. De woordvoerder van de ze groep meende dat zij hierover eerst gehoord hadden moeten worden en dan pas een verdere actie ontketenen. Nu, waarde naamgenoot, als ik lees wat u hier verder over zegt dan is het kind je voor de geboorte al vermoord. Dat de marktkooplui geen behoefte heb ben aan een nieuwe markt kan ik be grijpen, want hun hele week is al be zet. Maar gebruik dan niet de woor den „waardeloos en vierkant tegen zoals ik las van verschillende kooplie den. Toen ik -dat las heb ik toch even met m'n hoofd geschud. Hier verder op in te gaan vind ik niet nodig. Alleen dit: Ik hoop dat straks deze heren staan te watertanden om een plaats op de Markt in Zuid te krijgen. Wij, bewoners van Zuid hopen dat het stre ven van de winkeliers met succes be kroond mag worden. Nog meer Ik weet dat ik nu misschien op en kele tenen ga staan, maar ik vraag me af: Bestaat Veenendaal alleen maar uit de Hoofdstraat, Hoogstraat? Moeten de bewoners van Zuid daarheen om eens wat te zien en te horen? Wanneer er een rondgang is van een onzer mu ziekkorpsen, waarom voert die dan niet door Zuid? Ik noem slechts dit ene punt. Als er iets bijzonders is b.v. op een Koninginnedag dan schijnt Zuid niet te bestaan. Zou er onder de 3000 gezinnen in Zuid niet eens wat geor ganiseerd kunnen worden? Kinder feesten b.v. Zou Zuid niet zelf een oranjefeest kunnen organiseren? Een VVV-kantoor oprichten? Voor de va kantiegangers wat doen? Ik noem maar wat op. Daarom zou ik willen voorstellen een vereniging van Zuid-bewoners op te richten. Dat behoeft niet zoveel te kosten, zeg een kwartje per week. Uit iedere straat een persoon in het be stuur, waar de verschillende voorstel len dan samen komen. Nog een laatste punt. Kon er bij het plein niet een bushalte komen? Dan sluit ik nu maar met de hoop dat de levendigheid van Zuid zal toenemen en dat de voorgenomen acties zullen slagen. U, redaktie, dankend voor de plaats ruimte. H. Diepeveen, Bewoner van Veendaal-Zuid De actie van de Nederlandse Zendingsraad voor lectuurvoorziening aan de Kerken van Afrika. Azië en Latvjns-Amerika is ons allen welbekend. We hebben er onze gaven in 1963 en in mei 1965 voor gegeven. Vrijwel alle protestantse kerken in ons land werkten mee. Ik heb nog wel eens de vraag opgevangen: „Wat gebeurt er nu met dat geld?" Niet uit wantrouwen of het wel goed besteed is, maar uit belang stelling voor dat werk. Daar wat van te horen houdt de zaak warm. En dat is hoog nodig! De opbrengst van ongeveer 1,5 mil. in 1963 bleef beneden de raming van 2 mil. In 1964 werd de actie gestaakt om de kerkbouwactie geen schade te doen. Ondanks dat kwam er in 1964 toch nog 80.000 binnen, zoals het zo juist ver schenen Jaarverslag van de Raad voor de Zending en de Gereformeerde Zen- dingsbond meedeelt. In samenwerking met de grote Ameri kaanse organisatie voor lectuurvoorzie ning in de jonge kerken, is de bedoeling van „Brood voor het hart": lectuur te verschaffen aan de Kerken in Afrika, Azië en Latijns-Amerika (Zuid-Ame- rika). In deze landen werken vele Zen dingsgenootschappen en kerken. Zij die op de Zendingsscholen lezen leerden, of die verder studeren willen, moeten lec tuur hebben. Van velerlei aard vanuit het Evangelie. Leeshonger Er heerst in deze landen een ware lees honger. Er is honger naar ontwikkeling, naar verder onderwijs. In onze Westerse landen, die verzadigd zijn met boeken, tijdschriften en bladen is dat ha~st niet voor te stellen hoe groot deze nood is. De Afrikaan van heden leeft in een overgangstijd met grote beroeringen. Van het koloniale tijdperk naar de on afhankelijkheid. Het oude viel weg; het nieuwe overweldigt. Er mag geen va cuum (geestelijke leegte) ontstaan en blijven. Hoe zal de christen dèAr de weg vinden te midden van alle geestelijke en politieke verwarring De actie „Brood voor het hart" wil trachten deze honger te stillen. Van de opbrengst van de actie 1963 ging het grootste deel naar de christelijke uitgeverij Badan Penerbit Kristen te Djakarta; het lectuurcentrum te Yaoundé in Kameroen; de met de Ge reformeerde Kerken samenwerkende kerken op Java; Rwanda; Argentinia en Brazilië. groot belang is het dat er door chris tenen geschreven opiniebladen komen, d.w.z. bladen die door hun weloverwo gen principiële inhoud mee kunnen wer ken dat de lezers zich een oordeel kun nen vormen en geestelijke leiding ont vangen. Evenwel niet naar Westerse be grippen, maar afgestemd op het eigen Afrikaanse leven en de Afrikaanse volksaard, zó, dat het hen ÓAnspreekt. Lectuur, die een eigen oordeel helpt vormen, door het christen zijn bepaald en door het Evangelie geleid. Een tfLak die nog zeer moeilyk te verwezenlijken is, maar die toch met de beschikbare middelen wordt aangepakt. In Mindolo in Zambia is er een „Schrijversschool", verbonden aan het Oecomenisch Centrum van Bengt Si- monson. Hij is een begaafde Zweed, die als bekwaam journalist jonge Engels sprekende Afrikaners de eerste begrip pen van journalistiek bijbrengt. Er zijn vele begaafde jongeren, maar de finan ciën ontbreken om een cursus te volgen! Zullen de Afrikaanse Kerken hun greep op de jonge ontwikkelden kunnen ver sterken te midden van de grote geeste lijke verwarring en vele lezers bereiken om deze te versterken in hun christen zijn, dan zal „Brood voor het hart" nog veel moeten doen. Dat kan als we deze actie niet beschouwen als weer achter de rug, maar voortdurend in gaven en gebed gedenken. Verspreiding Ook de verspreiding over een enorm groot gebied met nog maar weinig goede wegen is een moeilijkheid op zich zelf. De Brjtelcolporteur Christopher Kibinge en zijn helper Nelson Wan- gange trekken twee weken per maand de binnenlanden van Kenya in om over al de lectuur van het Oost-Afrikaanse Bijbelgenootschap te brengen. De directeur-uitgever van het „Evan gelische Lectuurcentrum" in Yaoundé is uw waarborg voor een deskundig advies, vakmanschap en service bij de erkende radio/tv-specialist. Dan weet u waar u koopt. (Kameroen) is Sytze van der Werf. Hij arbeidt daar met groot enthousiasme. Een belangrijke boekwinkel is er in Mbalmayo in Kameroen, die lectuur geeft, zoals die in Afrika nodig en ge wild is. De directeur van het Wereld fonds is de Engelse Charles Richards die met 30 jaar kerkelijke en uitgevers ervaring veel werk verzet. Hij schrijft: „Wat Afrika nodig heeft en dan ma ken de nationale en politieke verschil len der landen wezenlijk niets uit is goede lectuur, christelijke zowel als al gemeen,, geschreven door Afrikaners zelf. Geschreven vanuit hun eigen Afri kaanse achtergrond en geplaatst in hun eigen Afrikaanse actualiteit." Het feit dat er in Afrika vele talen gesproken worden is eveneens een zeer grote moeilijkheid. De taalgeleerde van het Nederlands Bijbelgenootschap Dr. H. v. d. Veen vertaalde de Bijbel in vele jaren arbeid in de taal der Toradja's. Deze Bijbel wordt gretig gelezen. In Kenya werkt thans de taalgeleerde H. van 't Veld. Kenya is in 1963 onafhan kelijk geworden. Deze overgang naar een zelfstandige staat verliep rustig. Het vele Zendingswerk kon voortgang vinden. De heer Van 't Veld leidt er ook de lectuurvoorziening. Een gemeen teblad is verschenen, dat de naam draagt: „Tuzungumuze", d.w.z. laten we eens met elkaar praten. De zorg voor de scholen, die zeer be langrijk zyn in het Zendingswerk, is opgedragen aan Ds. J. J. Tigchelaar, die hier in Veenendaal enige tyd heeft gewerkt in het pastorale werk in de Herv. Kerk en belangrijk werk ver richtte. In Kenya zyn thans 17 scho len te verzorgen. De heer Van 't Veld werkte aan een Psalmberijming in de Swahili-taal. Een 25-tal Psalmen werd in een bundel met 25 andere liederen uitgegeven. Deze bundel wordt ook door de Afrika Inland Mission gebruikt. De taalstudie van de heer Van 't Veld richt zich niet alleer op de veel gesproken Swahili-taal maai ook op de eveneens veel gesproken Ka lenjin-taal. Hij stelt zyn talen-kenni» ten dienste van het gehele Zendings werk, zodat ook andere Kerken en Zen dingen van zyn werk profiteren kunnei Hij verleent zyn hulp aan het Bijbel genootschap en aan de Christian Coun cil of Kenya. Ook hier is men er op uit de leesgra- gen lectuur, brood voor het hart te ver schaffen. Begin van dit jaar waren ef 29 verkoopposten. Zo heb ik, grotendeels uit het interes sante Jaarverslag over 1964, enkele markante dingen vermeld om te doen zien dat het geld, voor „Brood voor het hart" heel goed besteed is. Ook de Zen ding moet nieuwe wegen gaan en ande re methoden aanwenden. Lectuurvoor ziening is van het grootste belang. J. Verzend per Dagdiensten Veenendaal - Ede - Wagenirigen - Rhenen - Utrecht - Amsterdam Nijverheidslaan 13 Telefoon 4067 Bout, Ceintuurbaan 32-34, Huizen rie. (N.H.) Catechisatie Door de Nederlandse Hervormde Kerkbestuurders wordt bekendge maakt, dat met ingang van 4 en 6 okt. j.l. de diverse catechisaties weer zijn begonnen. Voor jongens van 13 en 14 jaar over „Wat staat er in de Bijbel". Voor jongeren van 15 tot 16 jaar over „Van profeten en apostelen". Voor jongeren van 17 jaar en ouder over „Wat beleidt onze kerk". De lessen worden gegeven in het gebouw „Kerkheem" nabij de pasto- De catechisatieindeling is als volgt: maandag 6.45 tot 7.30 uur jongens van 13 en 14 jaar; 7.45 tot 8.30 uur jongens van 15 en 16 jaar; 8.45 tot 9.30 uur jongens en meisjes van 17 jaar en ouder. Woensdag: 6.45 tot 7.30 uur meis jes van 13 en 14 jaar; 7.45 tot 8.30 uur meisjes van 15 en 16 jaar. Gerekend wordt naar de leeftijd per 1 oktober j.l. Deelname is thans nog mogelijk. Hiertoe gelieve u zich op te geven op het spreekuur van ds. Kaastra op dinsdagavonden van 7 tot 7.45 uur aan de pastorie. In het voorwoord op zijn boekje „Verschuivingen in de gereformeerde bondsprediking" zegt de schrijver, de Veenendaalse hervormde predi kant, dr. C. Graafland, dat „de bedoeling van dit geschrift is een eerlijk en diepgaand gesprek op gang te brengen over onze prediking, die een prediking wil zijn naar Schrift en Belijdenis". Welnu, het gesprek is binnen enkele maanden na het verschijnen van het slechts 80 pagina's tellende boekje al geducht op gang. Het werd reeds onder de loep genomen in het hervormde „Woord en Dienst", „De (chr. geref.) Wekker", de Veenendaalse gereformeerde collega van de schrijver, ds. J. Overduin. nam er een hele voorpagina van het „Centraal Weekblad" voor en het gesprek op papier althans schijnt nog lang niet afgelopen te zijn. Zonder resultaat Van gemeentewege heeft men enige tijd geleden de Israëlitische gemeente benaderd om een stukje grond te ruilen achter de Joodse begraafplaats, teneinde hier een aula te kunnen bouwen, zo deelde ons de heer R. D. v. Essen van de Joodse gemeenschap te Veenendaal mede. De besprekingen bleven zonder resultaat, zodat thans de firma P. Hey en Zn. de grond kan kopen en hiermee ook akkoord gaat. In de genoemde kerkelijke pers organen kreeg het boekje een goed onthaal, doch nu begint ook het te- gen-vuur los te branden en wel uit schrijvers eigen kring. Tot nu toe heeft de herv.-geref. ds. J. van der Haar te Sint-Maar tensdijk er geen prijzend woord aan gewijd in het „Gereformeerd Weekblad", een blad dat een duide lijk gereformeerd bondsstempel draagt. In niet mis te verstane taal gaat ds. van der Haar de schrijver en zijn geschrift te lijf in een serie artikelen, waarvan er reeds vier achter de rug zijn en waarvan er nog wel enkele schijnen te volgen. Het spijt ds. van der Haar dat hij de degens met dr. Graafland moet kruisen, want diens persoon is hem, van jaren her, sympathiek. Hij had ook liever gezien, dat de hoofdre dacteur (ds. A. Vroegindeweij te Veenendaal) of één van de andere medewerkers aan het blad als re censent waren opgetreden, maar hij heeft zich niet aan het verzoek van de redactie willen onttrekken, om dat naar zijn mening de „bonds mannen" niet mogen zwijgen nu dr. Graafland nadat wijlen dr. J. G. Woelderink in het verleden met een geschrift reeds de nodige beroering heeft teweeggebracht de rust voorgoed komt verstoren. Het is volgens ds. van der Haar ook niet weinig, wat dr. Graafland overhoop haalt. Het gaat niet alleen om de gereform. bondsprediking, maar het boekje is een openlijke aanval op de nadere reformatie. Dr. Graaflands boekje nog steeds volgens ds. van der Haar doet sterk denken aan oude, zeer oude kritiek van de kant der „con fessionelen" en aan menige opvat ting van wijlen dr. Woelderink, van wie dr. Graafland een leerling was. Ds. van der Haar schildert de schrijver af als een moderne beel denstormer, die naar hij schrijft in het vermeende bezit van het monopolie der waarheid enerzijds tot verdraagzaamheid opwekt en anderzijds tot medestrijden oproept, maar intussen bij al die verschui vingen, die hij voorstelt de ware strijders niet van de valse kan on derscheiden; of de reformatie ver keerd beziet of de nadere reforma tie of allebei, mogelijk. En zo gaat het vuurwerk van ds. van der Haar door. Hij schiet er in zijn volgende wekelijkse artikelen niet minder van af in de richting van dr. Graafland. Hij schijnt hem niet afkerig van vernieuwingen (getuige de citaten uit de nieuwe Bijbelvertalingen van het Ned. Bij belgenootschap), noemt hem kerk- verwoestend en vraagt zich af waar ootmoed al niet toe leiden kan. Het past niet in het bestek van deze rubriek, die voor iedereen leesbaar dient te zijn, om te diep op dergelijke materies in te gaan. Degenen, die het gesprek op de voet wensen te volgen willen we gaarne verwijzen naar de uitgever van het Gereformeerd Weekblad: J. NIET JUIST De heer Van Essen verklaarde dat er geen sprake van is van een zoe ken naar vergaderruimte voor de Israëlitische gemeenschap ter plaat se, zoals zou kunnen worden ver ondersteld uit het bericht. Wij zijn maar met een klein getal en be zoeken de synagoge te Utrecht, al dus de heer Van Essen. Wel kwam er dit jaar een nieuw gezin bij dat intrek nam in het Schrijverspark, maar men kan toch niet van een groei spreken. Woensdag tvas het Grote Ver zoendag er hebben we een 12 uur lange non-stop dienst gehad te Utrecht. Maar meestal worden de godsdienstoefeningen ten huize van de heer Van Essen gehouden, zoals volgende week weer het geval zal zijn tijdens het Loofhuttenfeest. Orthodox De heer Van Essen rekende zich zelf tot de orthodoxe Israëlieten, die zich streng houden aan de religieu- se tradities. Het was hem bekend dat onder de jonge Israëlieten een zekere vernieuwing is waar te ne men. Maar dat komt men in andere religies ook tegen, zoals bij de Pro testanten en Katholieken. Deze zomer was de heer Van Es sen weer in Israël, waar vier van zijn vijf pleegkinderen verblijven Het religieuse leven is het meest in tensief in Jeruzalem, al is de stad dan in twee delen gescheiden. In het Arabisch gebied mag men niet komen. Grensposten van de UNO bewaken het grensgebied. Twee keer per jaar gaan de poorten open als de Arabische christenen naar Beth lehem gaan. Maar overigens is het verboden gebied. De heer Van Essen heeft wel van af het gebergte een blik geslagen in dat Arabische stuk Jeruzalem, een schoon schouwspel. Trouwens, elke rechtgeaarde Israëliet en zeker ook de heer Van Essen voelt zich thuis in Israël, het land der vaderen. Al verschillen de plaatsen in structuur. Jeruzalem is het meest religieus. Tel Aviv heeft ook een bloeiende Joodse gemeente, maar in Haifa kan men spreken van een zekere ver menging en treft men ook veel an dersdenkenden aan. De jeugd heeft geen ander levenspatroon dan de ouderen. Ontwikkelingen zoals in andere religies aan de gang zijn, ook wat betreft het gemengde hu welijk doen zich onder de Israëlieten praktisch niet voor. Er is een sterke gebondenheid aan de aloude gods dienst. De gemeente te Veenendaal is maar klein, zeer klein zelfs. Vele oudere plaatsgenoten herinneren zich een veel grotere groep Isra ëlieten. De wrede en brute Duitse bezetters sloegen ook hier een bres in hun gelederen. Toch is de onder linge band van het kleine aantal overgeblevenen, zeer sterk. Maar dat de Joodse gemeente nog weer eens een eigen synagoge in Veenendaal zal hebben, is wel uitgesloten. Kleinere bedragen gingen naar het Zeister Zendingsgenootschap dat in Su riname werkt; de Gereformeerde Zen- dingsbond die in Kenya werkt; de Mor genland Zending (waarvan Ds. H. Pol te Werkhoven Voorz. is) voor Algerije en naar de Armeense Evangelische Kerk. Het Wereldfonds voor christel. lectuur, waarin ook de Nederlandse Zen dingsraad meewerkt wil Bijbels, boeken, tijdschriften en bladen verschaffen aan hen die hongeren naar geestelijk voed sel. Deze honger is overal waar de ont wakende volken lezen leerden en hun keren naar verdere ontwikkeling. Om in het kerkelijk leven én onder hun volk hun plaats in te nemen. Zij beseffen hun velerlei tekort. Een paar sprekende voorbeelden van deze nood. Studenten aan de Theologische School in Ndoungué in Kameroen (Afrika) krij gen dank zij de Nederlandse hulp by hun beginstud.' een pakket boeken van 150,Voor deze studenten is dat een rykdom. I Franstalig Afrika wonen 5 mil. Pro testanten, die w~t hun lectuur betreft geholpen worden door de kleine Franse Prot. Kerken en Fi ns-sprekend Zwit serland. Voor zövelen. ..r zijn op de Pro testantse scholen in Kameroen ongev. 50.000 leerlingen. Hoe zullen deze dui zenden hun plaats in het kerkelijk le ven, in de nog in ontwikkeling zijnde maatschappij kunnen innemen als ze niet door Bijbel-onderzoek gesterkt wor den in hun geloof; als ze door verdere ontwikkeling geen ruggesteun hebben tegen die stromingen die hun sympathie winn n willen; communisme o.a. Met PIT pal staan voor de geestelijke verzorging van miliairen. Ds. Yong Bin lm, secretaris van het Ko reaanse Bijbelgenootschap, vertelt van de moeilijkheden op het platteland, uaar de arme boeren geen geld hebben om een Bijbel of boek te kopen Op een langdu rige tocht werden 1512 Bijbels of ge deelten ervan verkocht-nee-geruild tegen rijst, soyabonen, eieren, zaden en erwten. Een jongen van 12 jaar kwam 22 km. ver lopen met een zakje soyabonen op de rug om er twee Nieuwe Testamen ten voor te kopen. Beschamend Het is prachtig als de Nederlandse kleuter Bijbel van Anne de Vries een bestseller is in Kenya, de Congo en Ka meroen. Maar ze moeten verkrijgbaar zijn! Het is slechts een klein begin. Geen „leesvoer" Er is voor deze lees- en ontwikke- lingshonger geen leesvoer nodig, maar geestelijk sterkend voedsel. Washington Bongeye, een Congolees, die een jaar lang journalistieke erva- ir een enthousiaste 26 jarige journalist, ring heeft kunnen opdoen met hulp van de Prot. Raad voor de Congo, in Frank rijk, Zwitserland en Engeland. Hij geeft nu zijn journalistieke kennis door aan jonge protestanten die kunnen schrij ven. Hij drukt zich zó uit: „Aan lees voer hebben we niets". „Er zijn in Afrika (om me «laartoe te bepalen) haast geen opiniebladen van betekenis. En «Ie bladen die er dan toch nog verschijnen worden met meer liefde en enth«>usiasme geredi geerd en geschreven dan met vak manschap en kennis." Er komen veel scholen by. Lagere en Middelbare. Iedere dag meer lezers. Ze willen lezen en ze m« eten lezen. Want wie niet op de hoogte is, kan zich geen mening vormen, geen standpunt bepalen en geen taak vervullen in de ontwikkeling van zijn land, kerkelijk, politiek of maatschappelijk. Van zeer Horizontaal: 1. voldoende 7. donker 12. jongensnaam 13. tijdsruimte 14. bestaat 16. jongensnaam 17. pers. vnw. 18. doelen, werpen 19. kwaadsprekerij 20. meisjesnaam 21 Frans lidwoord 22. dierenverblijf 24. deel v.e. wiel 26. Germ, god v.h. vuur 28. gewone 29. schilderkwastje 31. Aziatisch vorst 34. water-roofdier 35. hoofd der R.K.-kerk 38. kindergroet 39. hetzelfde (afk.) 40 talent 42. deel v.e. tekst 43. ter plaatse (afk.) 44. deel v. d. dag 45. zonnegod 11. eigerecht 15. heilige 17. zuivelprodukt 23. slagader 24. gelijktijdig schieten 46. iemand v. gemengd bloed 25. indruk die het oog krijg 48. telwoord 51. autostalling 52. octrooibrief Verticaal: 1. grijns 2. voorzetsel 3. godsspraak 4. vogelprodukt 5. niet een 6. bewoner van Amerika 7. het spelen 8. onderofficier (afk.) 9. schelpdier van teruggekaatste lichtstra len. 27. muziekdrama 30. plaats in midden-Neder) 31. voornaam 32. jongensnaam 33 meisjesnaam 35. wat men doen moet 36. melkklier 37. deel v.e. dier 41. uitheems zoogdier 42. Indische dakbedekking 46. academische titel (afk.) 47. gewicht (afk.) 10. binnenlandse strijdkrach- 49. ongeveer (afk.) ten (afk.) OPLOSSING KRUISWOORDPUZZEL R 19 HORIZONTAAL: 1 primeur, 6 tar- taan, 11 lee, 12 r.a.i., 13 uit, 14 ets, 16 eed, 18 kit, 19 Arie, 20 anijs, 22 zalm, 24 nota, 26 ebben, 28 broer, 29 goot, 30 totem, 32 beet, 33 bui, 34 kooi, 37 sekte. 39 wand, 42 pekel, 43 sprei, 44 imam, 45 ergo, 46 eend, 49 lens, 51 pas, 54 Bea, 55 ako, 56 dan, 58 ego, 59 Eli, 60 refrein, 61 almanak. VERTICAAL: 1 pluizig, 2 rei, 3 iet. 4 ever, 5 rose, 6 Thea, 7 Rudij, 8 ark, 11 -—smetteloos zuiver Ook kinderbijslag voor kinderen, die huishouden verzorgen De Vereniging van Raden van Arbeid maa' t bekend, dat ingaande 1 juli 1965 onder bepaalde voorwaarden door een verzekerde ook aanspraak op kinderbij slag kan worden gemaakt voor één eigen, aangehuwd of pleegkind, dat ouder dan 16 jaar doch jonger dan 27 jaar is, en zijn huishouden verzorgt of - mits tot dat huishouden nog tenminste 3 andere kin deren jonger dan 27 jaar behoren - zijn huishouden medeverz'orgt. Belanghebbenden, die menen hiervoor in aanmerking te komen dienen hiervan op de over het derde kwartaal 1965 in te leveren kinderbijslaglijst mededeling te 50. voorzetsel 9 aai, 10 nitraat, 15 Tibet, 17 enorm 19 ambt, 21 sneb, 23 Leo, 25 ore, 27 nobel, 28 beits. 31 tuk, 34 klipper, 35 opa, 36 ieme, 37 Seine, 38 epiek, 39 wees, 40 air, 41 Doornik, 47 ebbe, 48 Daan, 49 lava, 50 norm, 52 age, 53 sof 56 den, 57 ala. PIT-Kollekte Geef gul! doen of indien deze kinderbijslaglijst reeds ingeleverd is dit alsnog schriftelijk aan de Raad van Arbeid mede te delen. De genen onder hen, die voorheen geen kin derbijslag genoten, wordt medegedeeld dat kinderbijslaglijsten verkrijgbaar zijn aan de postkantoren en de kantoren van de Raden van Arbeid. Deze lijsten dienen na afloop van elk kwartaal te worden in geleverd bij de Raad van Arbeid waar onder hun woonplaats ressorteert. Voor PIT op PAD Helpt u mee?

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 10