Uitslag Sint Nicolaas puzzelwedstrijd Eerste punten voor Panter De Zending is kleurenbling I. RHENEN Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 26 november 1965 17 TAFELTENNIS Heropening kruidenierszaak Noodzakelijke verhoging Bijdragen met 120 omhoog Te gewaagd Kinderhuwelijken Nog meer kerktelefonische ziekenuurtjes Beroepen Hulpprediker Ds. Ader-park in Israël En nu de winnaars: De strijd tussen de twee laagst geptaatste teams van de le klas Panter en RTTV 2 is in het voordeel van eerstgenoemde beslist. Panter won met 73 en deed daarmee de rode lantaarn aan het Rhcnensc team over. RTTV 1 deed het uitstekend en gaf het toch lang niet zwakke Treffers een 82 nederlaag te slikken. LTVClimax 1 bleef op de goede weg door Panter met dezelfde cijfers te verslaan en LTV-Climax 2 stuurde Tios 2 voor de tweede week in successie met lege handen terug naar Arnhem. Panter—RTTV 2 7—3 Bij de thuisclub was J. Stuivenbcrg uitste kend op dreef. Hij bleef zonder verlies. Zijn broer, H. Stuivenberg, moest alleen in v. d. Broek z'n meerdere erkennen en Bolderman won van Meyer. Ook in het dubbelspel wa ren de gebr. Stuivenberg deze avond sterker dan v. d. Broek en Notermans. RTTV—Treffers 8—2 Een onverwacht grote overwinning van RTTV waarbij van Breenen driemaal tot winst kwam. Zowel Doornkamp als Engelaar wonnen van Asselman en Spaan maar bleken tegen de jongere broer van deze laatste speler niet opgewassen. Door dit reultaat bleef RT TV leider LTV-Climax op de voet volgen en vormt momenteel de enige ernstige bedrei ging voor dit team. LTV-Climax 1Panter 82 Regelmatige overwinning van LTV-Cli max dat deze avond alleen van H. Stuiven berg goede tegenstand kreeg. Deze speler, die van de week de militaire dienst verlaat, komt er steeds beter in en hij moest in deze wed strijd voor de punten van Panter zorgen. Dit lukte tegen v. Dam en v. Eist beiden in drie games, maar tegen Vos bleef hij, eveneens in drie games, net aan de verkeerde kant van de score. Bolderman verloor alleen van v. Dam in drie games de andere partijen ein digden allen in twee games in het voordeel van LTV-Climax. Na vele jaren een levensmiddelenbedrijf aan de Valleistraat gevoerd te hebben, heeft de firma R. Kelderman de zaak overgedragen aan de heer J. W. Broos, afkomstig uit Soest. Deze breidde het bestaande artikelenassorti ment uit met een afdeling groenten en fruit en donderdag 25 november was het zover dat de zaak voor het publiek opengesteld kon wor den. Woensdagavond was men in de gelegen heid de winkel te bezichtigen. De heer Broos heeft het voor de huisvrouw zo prettige zelf bedieningssysteem ingevoerd. LTV-Climax 2—Tios 2 7—3 Tios was gehandicapt door het niet mee spelen van zijn sterkste speler Bouman, die om studieredenen was verhinderd. Hij werd vervangen door Kik die niet tot winst kon komen. Voor LTV-Climax won Middelhoven driemaal. V. d. Berg verloor alleen van Be- rendse en v. Manen moest in Berendse en Besseling z'n meerdere erkennen. Verdere uitslagen: RTTV 3—VSW 1 7—3, RTTV 4—RTTV 6 8—2. Ritac 3— RTTV 5 3—7. RTTV 7—Shot 3 10-0. RTC 2—RTTV 8 8—2, RTTV 9—Panter 3 3—7. Voor donderdag 2 december a.s. staat de derby tussen Ritac en LTV-Climax op het programma. Bij eventueel verlies zou Ritac dat enige jaren achtereen kampioen was, af zakken naar de middelmoot. De Ritmeester- mensen zullen hun huid dan ook wel zo duur mogelijk proberen te verkopen. Te Driebergen overleed op 11 november de wereldbekende zendingsman, Prof. Dr. Hendrik Kraemer, op 77-jarige leeftijd. Deze, in zendings-vraag- stukken zeer kundige, eenvoudige en bescheiden man, zei eens tot een tjonge zendeling, die gereed stond om naar het hem toegewezen zendingsveld te ver trekken: „Jonge man, bedenk altijd, dat de heiden van nü, straks je gelijke is en later wellicht je meerdere is en boven je staat." Daarin ligt uitgedrukt, dat de Zendingsarbeider als blanke alle meerwaardigheids-gevoelens moet overwinnen en loslaten, kleurenblind moet zijn. Ook in de lectuurvoorziening, brood voor het hart zal dat, wil het effectief werken, in acht genomen moe ten worden. In de jaren van zendingsarbeid heeft deze jonge zendeling de waarheid van het woord van Dr. Kraemer bevestigd gezien enbeaamd. Westerse meerwaardigheid maar geen Brood voor het hart Zendeling Laubach, die op de Phi- lippijnen werkte en in India zei, dat hij de juiste houding en de weg tot de harten vond, toen hij zijn blanke su perioriteitsgevoel had overwonnen door Gods genade. Dat meerwaardig- heidsgevoel van de Westerse volken over de niet-blanken, heeft er veel kwaad gedaan. Het blanke ras was zich bewust van zijn technische, wetenschappelijke en culturele meerwaardigheid en vroeg daarvan ook de erkenning door de niet- blanken. „In de 19e eeuw kreeg de westerse cultuur door de ontwikkeling van natuurwetenschap en techniek een grote voorsprong op de andere cultu ren. Dit leidde tot het befaamde supe- perioriteitsgevoel van de westerse we reld: de blanken van het westen ge voelden zich boven de niet-blanken van Azië en Afrika verheven. De ont moeting van Europeanen en Amerika nen met Aziaten en Afrikanen werd daardoor in de eerste plaats een ont moeting van blanken en niet-blanken, van overheersers en overheersten, van „beschaafden" en „on- of halfbeschaaf- den", en pas in de tweede plaats en vaak in het geheel niet een ontmoeting van mensen en mensen „Er is één grote beweging in de pro testantse kerken van de laatste twee en een halve eeuw geweest, die deze verbinding van kerk, volk, ras en wes terse cultuur doorbrak: de zending. Deze beweging werd geboren uit een brandende verwachting van het Ko ninkrijk Gods, dat alle volken en ras sen omvatten wil, ongeacht hun ras of nationaliteit." (Het Rassenvraagstuk. Herderlijk schrijven van de Generale Synode van de Ned. Herv. Kerk, bl. 16.) Jarenlang is de ontwikkeling van de niet-blanken tot een hoger cultuur-ni veau geleidelijk geweest. Maar geleid fin bevoogd door de westerse volken. En grotendeels gericht alleen op het materiële. Deel geven aan het volle leven van de westerse wereld. De wes terse volken gaven de niet-blanke vol ken de indruk dat ze het ideaal ge grepen hadden: ongebroken leven, de levensvolheid. En daarnaar verlangt Na de heropening van levensmiddelen, bedrijf Br bos v.h. KeldermanVallei straat, een kijkje in het interieur elk volk. Maar de tweede wereldoor log heeft deze geleidelijke ontwikke ling plotseling versneld en verhevigd. De oosterse volken en Afrika zijn op drift geraakt, in gisting en worsteling om, bevrijd van het koloniale juk zelf standig te zijn. Maar kunnen ze daar toe de krachten opbrengen? De wes terse techniek en cultuur hebben hen wel materiëlevooruitgang gebracht: mijnbouw, olie-industrie, elektriciteits werken, haveninstallaties enz., maar ze hebben deze volken, sterk gebon den aan hun stamgemeenschap, gods dienst en hun cultuur, daarvan losge weekt en in een geestelijk vacuum, een geestelijk leegte gestoten en er niets voor in de plaats gegeven. Zodat ze openstaan voor allerlei geestelijke stromingen die hen niet wezenlijk op heffen en het leven echt zinvol maken. „De mens zal bij brood alleen niet le ven, maar bij alle Woord dat door de mond Gods uitgaat." Nee, westerse techniek en wetenschap en cultuur al léén is geen brood voor het hart. De Zendingsarbeiders-Cultuurdragers Bij deze culturele beïnvloeding van de niet-blanke volken was ook steeds de Zending betrokken. Algemeen was men geneigd deze hulp bij cultuur overdracht als een waardevol element te waarderen. Zelfs zij, die weinig of geen waardering hadden voor de fivangelie-prediking, erkenden toch wel dat de zending door onderwijs op de scholen, medische hulp enz. mee werkte aan de verheffing van de niet- blanken tot een hoger cultureel ni veau. De prediking van het Evangelie nam men op de koop toe. Heel sterk wordt dat uitgedrukt door Alexander Schweitzer (niet Albert Schweitzer), die schreef: „Het kleine westelijk deel van Eu ropa is gerechtigd, in naam van de beschaving en cultuur, de aarde te beheersen, d.w.z. haar belangen van de opgevoerde cultuur gel dend te maken over de ganse aar de door wereldhandel, kolonisatie en zending". Maar dit is hoogmoe dige rassenwaan! Andere schrij vers hebben het gevaar dat er door deze nauwe verbinding van zen ding en culturele overheersing be staat voor de Evangelie-prediking, al vroegtijdig ontdekt. Zo bijv. de Duitse zendingsman G. Warneck, die al in 1879 waarschuwde. Hij zegt dat de cultuur niet het voor naamste doel van de zending is al heeft ze wel een taak bij de overdracht. Maar onze moderne beschaving staat in dienst van ongebonden zelfzucht (in 1879 dus al!) en zoekt alleen econo mische voordelen. En daardoor staat ze de verbreiding van het Evangelie meer in de weg dan dat ze die bevordert. De westerse mogendheden hebben ook uit zuiver economische motieven de drank en de opium ingevoerd in gebieden, waar ze de grootste ellende heeft aan gericht. Ook Dr. Kraemer heeft vaak op deze gevaren gewezen. In de laatste tijden is dat inzicht in de gevaren voor de zending verdiept en er wordt op ge wezen en studie gemaakt van de vaak moeilijke vragen op dit gebied. „Maar ook de zendingsbeweging heeft zich niet kunnen onttrekken aan het supe rioriteitsgevoel van het „christelijke Westen" in de 19e eeuw, zoals blijkt uit de langdurige „bevoogding" der niet-westerse christengemeenten." „Het wegvallen vap derkoloniale verhouding opent nieuwe mogelijkheden voor de kerk van Christus om in alle volken, rassen en culturen de mens te ontmoe ten." (Rassenvraagstuk, bl. 18.) Ook onder de niet-blanke christenen worden de gevaren ontdekt en gepeild. De neger Ds. Odidja van Ghana zei in een interview dat de christianisering van Afrika het gevolg is geweest van een misverstand. Men meende door de godsdienst van de Europeanen macht en wetenschap te verwerven, om even vol van leven en even vrij van angst als de Europeanen te worden. Ten eer ste gelukte dat niet, ondanks het ge hoorzaam zingen en bidden en ten tweede: de oorlog bracht aan het licht, dat de Europeanen angst hebben, over wonnen kunnen worden en hulpeloos zijn. En dan zegt hij tenslotte. „De chris tianisering van ons continent is te vaak het resultaat van een mis verstand geweest. Des te beter dat die fout eindelijk ontdekt is. Nu pas kan ondubbelzinnig begonnen worden met de evangelisering van Afrika." Men heeft de onmacht en angst van de Europeanen ontdekt. De zelfgenoeg zaamheid en zelfvoldaanheid. Daarom zijn wij mede schuldig aan de grenzen loze verwarring waaraan de Afrikaan se volken ten prooi zijn. De kerken worden geroepen tot grote waakzaam heid en zelfonderzoek. Nog een enkele uitspraak van de in 1964 overleden zendingsman Prof. Dr. J. H. Bavinck, die met zijn fijnzinnige geest de vraag stukken gepeild heeft. Hij schrijft: „Het kan niet ontkend worden, dat de Zen ding meestal de ernst van deze dingen niet voldoende doorzien heeft, zij heeft ook te weinig critisch gestaan tegen over de grondgedachten en drijfveren van de Westerse cultuur. Ze heeft veel al te naïef de Westerse wetenschap en het Westers vermogen tot levensverrij king aanvaard als een van de zege ningen, waarover zij beschikken mocht en ze heeft te weinig begrepen, dat er in die zegeningen wel eens een aan zienlijk element van vloek verborgen kon liggen." „Ze was als regel te diep doordrongen van de volstrekte supe rioriteit van de Westerse beschaving boven alle andere beschavingen." „On wetend en stellig ook ongewild is de Zending daardoor in meerdere delen van de wereld mee oorzaak geweest van de innerlijke ontwrichting." „En toch beschikte de Zending over het enige middel, dat heil zou kunnen brengen." „De diepste oorzaak van de onmacht, die ook de Zending telkens op haar weg gevoeld heeft, is daarin gelegen, dat wij, als christenen van deze tijd, te weinig het door en door gevaarlijke karakter van onze eenzij dig technische cultuur doorzien hebben en ook te weinig in ons persoonlijk le ven tot een klare eenheid vanuit het geloof gekomen waren." (Dr. J. H. Ba vinck. Inleiding in de Zendingsweten schap. Bl. 112.) (Wordt vervolgd) J. M. M. BENOEMING LID COMMISSIE VAN TOEZICHT OP DE HANDELSAVONDSCHOOL Vólgens rooster treedt de heer D. van Zui- lekom op 31 december aanstaande af als lid van de commissie van toezicht op de handels avondschool. Genoemd aftredend lid ver klaarde zich herkiesbaar te stellen voor een 'vSor' heer D. van Zuilekom met ingang van 1 januari 1966 opnieuw als zodanig te benoe- De gemeentevergadering van de geref. kerk te Rhenen heeft be sloten zeer binnenkort een actie te beginnen tot dringend noodzakelijke verhoging van de vrijwillige bij dragen. Ook werd besloten dat - althans bij huwelijksvoltrekkingen op het ge bied van collecteren een stap zal worden gedaan: in het vervolg zijn er weer twee collecten, voor kerk 'en diaconie. De vrijwillige bijdragen van de le den der hervormde gemeente te Scherpenzeel zijn, over het geheel genomen, in twee jaar tijds met maar liefst 120 procent omhoog ge gaan. De kerkvoogdij verwacht dat het streefbedrag van 25.000 gulden zal worden overschreden. In de kerkbode van 6 november werd de gemeenteleden van her vormd Renswoude een lezing door ds. P. de Vries te Driebergen in het vooruitzicht gesteld over „de ver houding man-vrouw, jongen-meisje". Thans bericht men dat het onder werp na nader overleg is veranderd in „Kerken en sekten" (let wel: niet „Kerken en seksen"). Moge de ani mo op maandag 29 november in „Re- hoboth" er niet minder om zijn. Een bejaarde kerkganger slaakt in het gereformeerde kerkblad voor Drente en Overijssel een zucht: „Voor de tweede maal wordt be kend gemaakt, dat huwelijksbeves tiging is aangevraagd door en enz. Bekende woorden, hè? Toch wordt over dit paartje nogal gesproken. Hij is 18 en zij is 17 jaar. Eigenlijk nog kinderen. Vroe ger ging je trouwen als het zeker was, dat je ook de kost kon ver dienen. De tijden veranderen. De jonge mensen gaan eerst bij de „ouwelui" inwonen. En dan zien ze wel verder. Soms vraag ik me af, of het geen tijd wordt, dat we twee huwelijks formulieren krijgen: één voor het bevestigen van huwelijken tussen volwassenen en één voor dat tussen kinderen. In het laatste zou dan, na beschrijving van de zin van - en de plichten in het huwelijk de clau sule kunnen voorkomen: „ofschoon onze kinderen deze din gen hiet verstaan, zal men ze npcb-- tans van het huwelijk niet uitslui-* ten". „Kerknieuws" Na de hervormde gemeente te Vee- nendaal gaat ook de chr. geref. Be- thelkerk in die plaats een platen- programma voor zieken en bejaar den uitzenden via de kerktelefoon. Deze - maandelijkse - uitzendingen krijgen het karakter van een ver zoekprogramma, waardoor men over een behoorlijk schijven-arsenaal zal moeten kunnen beschikken^1 De ge meenteleden worden daarom opge roepen een handje mee te helpen door platen met psalmen en andere geestelijke liederen voor slechts één middag beschikbaar te stellen. De herv. gemeente van Woudenberg heeft ter voorziening in de tweede predikantsplaats een beroep uitge bracht op ds. P. J. Bos te Sprang. Ds. Bos is een oud-Veenendaler. Ds. D. L. Aangeenbrug, emeritus predikant met als laatste standplaats Rijssen, zal de gereformeerde ge meente van Ederveen gaan dienen als hulpprediker. „Trouw" bericht, dat in het Neder landse woud te Jeruzalem één van de parken genoemd zal worden naar de Nederlandse ds. Bastiaan Jan Ader. Wij zouden dit misschien onvermeld hebben gelaten, ware het niet dat ds. Ader op 20 november 1944 met nog vijf illegale werkers bij Vee- nendaal werd gefusilleerd door de nazi's. Op de plaats waar hij en zijn kameraden werden vermoord - langs de provinciale weg Veenendaal-Elst, even voorbij de toegangsweg naar het Bergbad - herinnert een een voudig houten kruis nog altijd aan deze droeve gebeurtenis. Het verzoek tot het vernoemen van hét park naar ds. Ader is uitge gaan van voormalige Joodse onder duikers uit Nederland aan het Joods Nationaal Fonds te Jeruzalem. Het besluit werd door dit fonds geno men tijdens een bijeenkomst te Jeru zalem op 5 mei 1961, waarbij mevr. Ader tegenwoordig was. Ds. Ader - zijn laatste gemeente was N,ieuw-Beertax - heeft vooral onbemiddelde Jóden uit de handen van de bezetters gered. En dit is dan een afdruk van de opgeloste puzzel die wij organiseerden in ons blad van j.l. vrijdag. We hebben bewondering voor de honderden puzzelaars, die er blijkbaar veel plezier aan hebben beleefd, maar die hun puzzel ook geheel wisten op te lossen en bo vendien door vele meisjes en jongens alleraardigst werden gekleurd. Er schuilen onder onze jeugdige lezers echte kunstschilders, al zijn wij dan niet geheel bevoegd om dat te beoordelen. Hartelijk dank voor jullie in spanning. Door de vele inzendingen hebben wij, die de uitslag vanzelfsprekend van tevoren wisten, er ook nog plezier aan beleefd. Sommige inzendingen zijn voorzien van toepasselijke regels, die boekdelen spreken, maar daar ging het dan ook om. En nu hebt dus gezien - zij het dan zeer komisch getekend door onze tekenaar Jan Schoofs - hoe de aftakking volgens plannen van de Nederlandse Spoorwegen te Utrecht, zal plaats vinden. De hoofdprijs, een elektrische trein met rails, gaat naar Kees Brekelmans (11 jaar), Stationsplein 2, Veenendaal. Van harte gefeliciteerd Kees. De jeugdprijswinnaar, met f 20,- in de vorm van een waardebon, die dus bovendien de tekening het aardigst heeft gekleurd is f. Hofland (12 jaar), Emmalaan 4, Rhenen. Ook deze winnaar van harte proficiat. en niet minder de winnaars van de waardebon van f 10,- n.l.: Jannie Budding, Ruiterpad 25, Achterberg (11 j.) A. van Deelen, Oude Holleweg 40, Renswoude (7 j.J; R. van Laar, Bergweg 14, Atnerongen; J. Krop, Irene- straat 1, Eist (U.)Piet Vos, Nieuwstraat 5, Scherpen zeel (11 jaar); Mej. J. van Dam, Rijksstraatweg 9, Eist (U.); Henk Gaasbeek, Hoofdweg 46, Ederveen (14 jaar); W. Silfhout, Achterbergseweg 166, Rhenen; J. Schoeman, Dr. Colijnstraat 291, Veenendaal (14 en de winnaars van de waardebon van f 5,- n.l.Al. van Maanen, Arnhemseweg 2, Renswoude; Piet v. d. Veen, Kerkewijk, Veenendaal (8 jaar); C. de Jong, President Kennedylaan 236111, Amsterdam-2 (73 jaar); A. Wes- tra, Nieuwe Veenendaalseweg 2, Rhenen; Mevrouw Meurs, Bergweg 64, Veenendaal. EERVOLLE VERMELDING: Pietie Ooms, Bergweg 54, Veenendaal (15 j.), prachtig geverfd. Rijk Slok, Oranjestraat 3, Veenendaal (13 j op triplex en mooi gekleurd. De waardebon kunt U op ons kantoor komen afhalen, waarna wij in overleg met U een winkelier er op zullen vermelden, waar U de bon naar keuze kunt gaan besteden. Nieuwsblad „DE VALLEI", Parallelweg 10, V' daal.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 17