Grote deelname aan top wedstrijden in N.V.V.-gebouw spaaraktie De zending is kleurenblind (Slot) KEES BREKELMANS WERD WINNAAR VAN DE SINT NIC0LAAS PUZZELWEDSTRIJD Contributie Groene Kruisvereniging Amerongen verhoogd met 75 procent Nieuwsblad „DE VALLEI' vrijdag 3 december 1965 Helpt het misdeelde kind. Het kopen van KINDERZEGELS is een werk van weldadigheid GROTE DEELNAME Dameskapsels Herenkapsels Uitslagen RASSENLEER DE RAIFFEISENBANK „Amerongen en Omgeving" Eist (Utr.) naar Irenestraat 5 Alle bankzaken en assurantiën Wat zegt de Bijbel? DRASTISCH St. Nikolaasaktie voor chronisch zieken van alle gezindten JALOERS. In een stadje in Dene marken kon een trouwpartij na een grote vertraging toch doorgaan. De bruidegom was. met zijn auto van Kopenhagen komend, verschillende keren verdwaald. Na een onderzoek bleek, dat een vroegere minnaar van de bruid alle verkeersborden had verwisseld. Ook in Rooms-Katholieke Missie-kringen is het besef gegroeid van het gevaar dat het westers superioriteitsgevoel oplevert voor de Zending. Dr. Donders W.P. (Witte Paters, missionarissen in Afrika) schreef in „de Bazuin" van 28 nov. '63 een artikel, waarin hy zegt: „Men begint het de missionarissen alom kwalyk te nemen dat ztf in den vreemde de Christus te Westers gepreekt hebben". De Kon golese pastoor Nioka zegt; „Wat is het christendom voor een Afrikaan? Het is de godsdienst van de blanke, een vreemde godsdienst, een geïmporteerde gods dienst, In ieder geval niets meer dan iets wat de Afrikaan van buiten af opgeplakt is". „Het is niet in de diepte van de ziel geslagen". Het is goed en bemoedigend, dat in alle zendingskringen deze gevaren onderkend en gepeild worden; dat er veel aandacht en studie aan besteed worden; dat er lering uit getrokken wordt, ook bU de lectuurvoorziening by de „Brood voor het hart "-actie. Maandagmiddag en -avond heerste er in het NW gebouw aan de Tuinstraat een gezellige bedrüvigheid. Ruim 50 kappers en kapsters deden hier namelijk hun uiterste best een zo goed mogelyk resultaat te behalen met de door hen verzorgde kapsels. De wedstryden werden georganiseerd door de C.B.T.C.K., in samenwerking met de C.K.B. en stonden in Yeenendaal onder leiding van de heren Visser en Van de Kraats. Aan de wedstrijden werd in totaal deelgenomen door ruim 50 kapsters en kappers, afkomstig uit de provincies Gelderland en Utrecht. Voor de deel nemers aan deze wedstrijd bestaat ook de mogelijkheid deel te nemen aan de nationale finale die binnenkort in Zeist gehouden wordt. De voorwedstrijden worden in 7 plaatsen van ons land gehouden, t.w. in Meppel, Alphen aan de Rijn, Vee- nendaal, Nijverdal, Amsterdam, Leeu warden en Goes. *s Middags waren de dameskapsels aan de beurt. Begonnen werd met de dagkapsels, waarbij vooral gelet werd op de draagbaarheid en de moderne lijn. De werktijd die hiervoor beschik baar was gesteld was twintig minuten, zodat de watergolf al van tevoren in gelegd en gedroogd was. Hulpmiddelen als lak en postiches waren hierbij niet toegestaan. Na de waardering door de jury en het eventuele fotograferen moest hetzelfde kapsel omgewerkt wor den tot een avondkapsel, de werktijd hiervoor was 30 minuten. Het avondkapsel was uitermate ge schikt om de eigen fantasie tot uiting te laten komen en dat bleek dan ook wel uit de kunststukken die onder de vaardige handen tevoorschijn kwamen. Opvallend was hierbij dat de fantasie- kleuren van vorige jaren geheel ver dwenen waren. Omstreeks 6 uur onderwierpen de heren zich aan de keurende blikken van de jury. De opdrachten hierbij be stonden uit het knippen van een model naar eigen keuze, waarvoor 30 minu ten tijd was. De tweede opdracht was het opmaken van hetzelfde kapsel, waarbij gebruik mocht worden gemaakt van een föhn. De jury lette hierbij vooral op de coupe en op het passen van het kapsel bij de gezichtsvorm. Nadat de jury zich voor beraad had teruggetrokken, werden de uitslagen bekend gemaakt. Bij de dames-dagkap sels veroorzaakten deze nogal enige be roering, toen bleek dat speciaal gelet werd op de losse, beweeglijke lijn die de kapsels dit seizoen kenmerkt Dames-dagkapsels: 1 H. A. J. Hoedt uit Arnhem; 2 W. J. C. Beulaert. St. Janssteen; 3 J. H. A. Hendriksen, Huis- sen-Zand; 4 M. Kornelissen uit Bem- mel; 5 J. M. H. Hendriksen uit Rhe- nen; 6 Mevr. Wollenbeek-v. Ginkel, Harskamp. Dames-avondkapsels: 1 W. J. C. Beu laert uit St. Janssteen; 2 A. H. Hoedt uit Arnhem; 3 J. H. A. Hendriksen uit Huissen Zand; 4 M. Kornelissen uit Bemmel; 5 C. A. H. Velthuizen uit Scherpenzeel; 6 J. W. Steijnen uit Vee- nendaal. Herenkapsels: 1 H. J. v. Weelderen uit Mourik; 2 A. H. Volman uit Wage- ningen; 3 G. Schoonhoven uit Wezep; 4 G. v. Doleweerd uit Amerongen; 5 A. v. Rossem uit Ede; 6 Hein Visser uit Yeenendaal. Eén ran de oorzaken van het westerse meerwaardigheidsgevoel ligt in de mo derne rassenleer. Het is uit allerlei pu blicaties duidelijk, dat het kenmerkend is voor onze tgd, dat in vele streken de afweerhouding de vorm aanneemt van rassentegenstellingen. In het moderne denken leeft de gedachte dat er een ont wikkelingslijn loopt van laag naar hoog, van minder naar meer en mensen met bepaalde kenmerken staan aan de top. Eén van de kenmerken is dan de huids kleur, en bepaalde rassen staan aan de top. Dit schema is wetenschappelijk niet houdbaar. Ook menen velen dat dit schema een door „God zelf gewild mens heidspatroon is, waarin volken zich in een bepaalde orde hebben te voegen". Op de grote Wereld-Zendingsconferen ties in Evanston (1956) en New-Dehli (1961) kwam het rassenvraagstuk aan de orde als acuut probleem. De wetenschappelijke bestudering van de rassen en volkenkunde hebben zeer zeker recht van bestaan. Maar zodra men in de moderne rassenleer een theo rie, een levens- en wereldbeschouwing gaat opbouwen, die de norm van hande len wordt in politiek, economie en ethiek, dan is dat geen wetenschap maar cultuur-filosofie. Wij herinneren ons uit de jaren '30 en daarna de „ras-bloed-en- bodem"-theorie van het Nazie-regiem. Daarbij stelde men de meerwaardigheid van het blanke ras boven alle andere. En binnen het blanke ras was het Ari sche, de Germanen, het beste. „Het edel ste deel der mensheid, waaraan we ge heel onze westerse cultuur te danken hebben. Het bekende „Er Oriënte Lux", Licht uit het Oosten, werd omgezet in „Ex Occidente Lux", Licht uit het Wes ten en in „Ex Oriënte mors", dood uit het Oosten. De levensbeschouwing van de voor treffelijkheid van het ene ras boven het andere is doortrokken van de hoogmoe dige zelfvoldaanheid van de westerse volken en heeft enorme invloed gehad Israël afgezonderd van de afgoden die nende heidenvolken. Maar ook voor deze heidenen geldt de heilsboodschap. De Kananese vrouw wordt ook door de Heiland geholpen (Matth. 15). Raszuiverheid bestaat niet en wordt ook nergens geboden. Alle volken heb ben zich vermengd. Alle mensen beho ren tot één enkele gemeenschap. Paulus zegt in Athene: „en heeft uit enen bloe de het ganse geslacht der mensen ge maakt om op de gehele aardbodem te wonen" (Hand. 17 26). „De weten schappen der anthropologic (menskun de) en der ethnologie (volkenkunde) hebben tot geen andere conclusie kun nen komen dan de volstrekte eenheid van het menselijk geslacht: èn de grote lichamelijke gelijkheid èn de onbeperkte kruisingsmogelijkheid van alle mensen rassen wijzen zo beslist mogelijk naar zulk een eenheid heen" (Dr. Aalders). „Binnen de soort „mens" kunnen we een aantal rassen onderscheiden. Deze rassen verschillen in een aantal kenmer ken, waarvan de huidskleur er één kan zijn. Dit anders-zijn van het ene ras ten opzichte van het andere is natuurweten schappelijk gezien geen zaak van hoger of lager, beter of slechter, meer of min der. Het is simpelweg een anders-zijn (Rassenvraagstuk, Herderlijk schrijven van de Ned. Herv. Kerk bl. 7). „Het door een bepaald ras bereikte cultuurniveau heeft in wezen niets met het ras te maken. Wat men vroeger bio logisch (naar het ras) bepaald achtte, is gebleken cultureel bepaald te zijn". Ook de Rooms-Katholieke Kerk heeft de moderne rassenleer veroordeeld. Paus Pius XI deed dat in een Ecycliek (1937) en de Kerstboodschap in datzelfde jaar. „Voor een christen heeft ieder mens, hij weze nu blond of zwart, sterk, groot en schoon, dezelfde waarde; want de waar de van de mens ligt alleen in de adel van zijn ziel" (1938). De Zending wil ook in de lectuurvoor ziening en verspreiding, los van deze verderfelijke rassenleer en rassenwaan, het Koninkrijk Gods verkondigen en de op de houding van de westerse volken volken, door de westerse cultuur en Geconcentreerd werd er gewerkt voor een zo goed mogelijk resultaat. houdt i.v.m. verplaatsing van haar kantoor te (nabij de Woudweg) over het tijdvak van 29 november t/m 17 december a.s. aldaar een Gedurende deze aktie ontvangt: iedere nieuwe spaarder een premie van f 2,50 iedere 10e spaarder een premie van f 5, iedere 25e spaarder een premie van f 10, iedere 50e spaarder een GOUDEN TIENTJE of bon van dezelfde waarde, ter keuze van inlegger. (e.e.a. bij een minimum inleg van f 10,terwijl aan dezelfde spaarder slechts éénmaal een premie kan worden uitgekeerd) Kantooruren Eist (Utr.), Irenestraat 5: elke maandag, woensdag en vrijdag, telkens n.m. van 2.00-4.30 uur. t.o. van de andere rassen en was wel gericht op heersen en overheersen maar allerminst op dienen. Die vraag te stellen is van het hoog ste belang, ook voor de Zending, omdat het gevaar groot is dat de tot een le vens- en wereldbeschouwing vervormde rassenleer het Zendingswerk zal bemoei lijken. De rassenmythe is van zeer grote betekenis geweest in de politieke gedra gingen der volken. De Bijbel weet van rassen en rasverschillen niets af. Het enige verschil, dat de Bybel kent, is het onderscheid tussen Israël en de volken. Rasverhoudingen en zelfs de slavernij heeft men gemeend te kunnen afleiden uit Gen. 9 en 10. Het negerras ziet men dan als afstammend van Cham, onder de „vloek" levend en minderwaardig aan het blanke ras en onfnachtig en energie loos om tot hoger niveau van ontwikke ling te komen. Maar deze exegese, deze uitleg is niet houdbaar. Het is onmo gelijk met de gegevens van de moderne anthropologic (natuurkennis van de mens) de indeling van de rassen af te leiden uit de Volkerentafel (Gen. 10) en te zeggen: Deze Afrikaanse negers stammen af van Cham. De thans be kende volken kunnen wij niet inpassen in deze Volkerentafel. De vroegere Ka- na&nieten waren waarschijnlijk nakome lingen van Kanaftn. Maar in de Bijbel is de vloek niet het laatste woord! Psalm 87 weerspreekt dat. De heilsboodschap is voor alle mensen en volken. „Predik het Evangelie aan alle volken" (Matth. 28). En tot Abraham werd gezegd: „en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden" (Gen. 12 3). Geen ras of volk wordt als minderwaardig be schouwd. De afzondering van de Israë lieten van de omringende Kana&nieten berustte niet op rassenonderscheid, maar op geloof en godsdienst. Uit Israël wordt de Christus geboren. Daarom was techniek weggedrukt in een leeg mate rialisme, waarlijk „brood voor het hart geven". (Het adres van de Actie is: Actie „Brood voor het hart", Prins Hendrik- laan 37, Amsterdam Z. Giro: 500100. Men vrage de zeer interessante Map aan: Als de miljoenen gaan lezen.) J. M. M. Kees Brekelmans, 11 jaar en wonende aan het Stationsplein te Veenendaal, is winnaar ge worden van de Sint Nicolaas puzzelwedstryd, die werd ge organiseerd door het nieuws blad „De Vallei" te Veenen daal. Kees werd als winnaar uitgekozen omdat zgn puzzel de meeste toewyding scheen gekregen te hebben en tevens was de kleurencombinatie zo goed gekozen dat hy wel als winnaar uit de bus moest komen. De eerste prijs was een elektrische trein waar Kees kennelijk zeer mee ingenomen was. Het had niet mooier kunnen gaan, aldus zijn moe der vanaf zijn vierde jaar is het bij Kees al niets anders dan treinen wat de klok slaat. De gewonnen trein kwam dan ook als een welkome ver rassing. En op de vraag hoe hij het nou wel vond ant woordde Kees: „Hartstikke leuk". Tot een ander antwoord kon de gelukkige winnaar niet komen. Kees zei dat hij v Kees Brekelmans neemt zyn verdiende hoofdprys dankbaar aan uit handea van onze redactionele medewerker, de heer A. Burlage. zelf al eens op een echter trein had gereden, maar dat dit nog lang niet zo makkelijk was als het leek. Met de elektrische trein had de knaap ech ter geen moeite. Toen onze medewerker, die Kees c prijs had uitgereikt, weer we; ging was hij al druk bezig met zijn nieuwe aai winst Hoeveel werk onze medewerksters hebb' gehad om de binnen gekomen oplossingen van o' ze Sint Nicolaas puzzeiwedstryd te sorteren, bly uit de berg inzendingen op deze foto. Vrijdagavond vond in het Groene Kruisgebouw te Amerongen een buiten gewone ledenvergadering plaats. Punt van bespreking was het voorstel van het bestuur der vereniging per ingang van 1 januari a.s. een contri butieverhoging in te voeren van 7,50 per lid per jaar. De heer Dagnelie opende als voorzitter de vergadering en heette de aanwezigen, 15 in getal, van harte welkom. We zijn bijeen om een be langrijke beslissing te nemen, een beslissing, welke volgens het bestuur zeer noodzakelijk is. Bijzonder jammer is het, dat de penningmeester wegens ziekte thuis, verhinderd is aanwezig te zijn, aldus spreker. Ondanks de belangrijkheid van het punt dat aan de orde is kan de opkomst normaal genoemd worden. Dit is een gunstig teken, aldus de voorzitter. Voor wat betreft de contributieverho ging zullen vele leden gedacht hebben: dat deze verhoging wat drastisch is. Ook het bestuur heeft zich over dit voor stel ernstig beraden. Al was dan de penningmeester niet aanwezig, hg had aan de voorzitter een uiteenzetting gegeven, hoe en waarom deze verhoging noodzakelgk is. Uit deze brief bleek, dat de vereniging aan geldmiddelen ter beschikking heeft een bedrag van 2.000,In de loop van het jaar is nog te ontvangen 6.300,In de loop van dit jaar is echter nog te betalen 12.983,Er is dus een tekort aan liquide middelen van 4.483,—. Voorheen konden de tekorten aan het eind van het jaar enigszins opge vangen worden door tydeiyk de reser vefondsen aan te spreken, doch deze zgn thans geheel opgesoupeerd door de uitbreiding van het Wykgebouw enz. De penningmeester was wel van me ning dat er iets gedaan moest worden door de vereniging in zijn geheel, en de beste oplossing was wel een contributie verhoging. Een verhoging tot 12,50 of tot 15,is volgens de schrijver geen oplossing. Een vergelijking met de li quide middelen geeft dan nog een klein tekort aan doch men moet trachten een reserve te kweken voor nieuwe prijsver hogingen enz. Over vijf jaren moeten er nieuwe auto's voor de zusters worden gekocht. Met ingang van 1 januari a.s. wordt de pry's van de benzine al weer hoger, terwijl tevens een salarisverho ging in de lucht hangt. Al deze zaken PERSBULLETIN Ruim 50.000 zieken en hulpbehoeven de bejaarden ontvingen in 1964 op het Sinterklaasfeest een pakje, waarvoor 50.000 meelevende medemensen hadden gezorgd. Dit was het overweldigend resultaat van de Zonnebloem-St. Nikolaasaktie „Zon in de schoorsteen", welke vorig jaar voor de 19e keer werd georgani seerd. Deze sympathieke aktie van mens tot mens heeft in de loop der jaren een ongekende groei doorgemaakt. Het stre ven is nu om te bereiken, dat nög meer zieken en gebrekkige bejaarden een pakje zullen ontvangen van een gezonde medemens. Daartoe roepen wij ook uw medewer king in! Zon in de schoorsteen. Moge dit hart verwarmende zonnetje ook nu weer op 5 december schgnen in de schoorstenen van de vele tienduizenden vereenzaamde zieken en bejaarden. Wg hopen dit van harte! Komt er op 5 december ook een pakje van u? Wanneer u met Sinterklaas één van de tienduizenden chronisch zieken of eenzame, gebrekkige bejaarden wilt ver rassen door hem of haar een pakje toe te zenden schrijft u dan nog vandaag aan de Centrale Post in uw provincie onder bijsluiting van een postzegel van 18 cent. De Centrale Zonnebloempost zendt u dan een adresformulier, waarop de naam en het volledig adres van een zieke of een bejaarde zyn ingevuld. Te vens ontvangt u van de Centrale Post nadere gegevens omtrent leeftijd, ge slacht, etc. zodat u dus in staat bent een „aangepast" pakje samen te stellen. Om misverstanden te voorkomen: het gaat hier niet om kostbare cadeaus, maar om een nuttige, aardige attentie. Wanneer u uw pakje gereed hebt, voor ziet u dit van het u toegezonden adres formulier en zendt dit vervolgens recht streeks naar de zieke. De St. Nikolaas aktie is een ECHTE Zonnebloemaktie, omdat hierdoor weer zieken en gezon den dichter by elkaar worden gebracht. Adressen van de Centrale Posten: (nader adres overbodig) Provincie Groningen: De Zonnebloem te Groningen (stad) Provincie Friesland: De Zonnebloem te Leeuwarden Provincie Drente: De Zonnebloem te Emmen (Dr.) Provincie Overyssel: De Zonnebloem te Almelo brengen grotere uitgaven met zich. Op 1 januari werd de contributie verhoogd tot f 10,- hetgeen toen een verdubbeling was. In andere plaatsen is het nu reeds zo, dat enige jaren 12,50 en 15,be taald moet worden, waarbg dan tevens komt, dat men voor het gebruik van uit leenmaterialen nog huur moet betalen. Dit is in Amerongen niet het geval. Redelgk gezien is een contributie van f 17,50 geen overbodig bedrag. De ont_ vangst van de contributie is de afgelo pen acht jaar alleen verhoogd door meer leden. Als men dan nagaat, de stgging van de gemeentelgke en de Rijkssub sidie dan is de vereniging achtergeble ven. Wil het Groene Kruis in de toe komst kunnen blgven rekenen op steun van overheidswege dan moeten we eerst zelf de handen uit de mou wen steken, in dit geval in de beurs tasten. Verder is er in het gebouw nogal wat verouderd materiaal dat nodig vervan gen dient te worden. We moeten bg blij ven en meegaan met de groei van ons dorp en niet de kans lopen, dat we iemand, die materiaal nodig heeft, on- verrichterzake weer moeten wegzenden. In zijn brief geeft de penningmeester aan de leden het laatste woord en de daad. Daarbg komt, dat wellicht over enkele jaren opnieuw een contributie verhoging aan de orde zal komen. Niet vergeten dient echter te worden, dat het bestuur deze gelden niet voor zichzelf vraagt, doch voor de gehele vereniging. Het bestuur is door de leden gekozen om het werk te doen, dat voor de ver eniging noodzakelgk is en het bestuur wil daartoe dan ook graag in staat wor den gesteld. En voor het bestuur en voor de leden dient het advies te zgn: „Door allen voor allen". Zaak van rgk en gemeente Aan deze brief had voorzitter Dag nelie nog het volgende toe te voegen: Behalve de grote stggingen van de sa larissen zijn mede de pensioenkosten voor de zusters belangrijk. Vroeger was deze pensionering schandalig slecht. Ge lukkig is deze slechte toestand veel ver beterd, doch dit kost geld. Thans zijn de pensioenen in een rijksregeling vastge legd. Voor het komende jaar is ook deze bgdrage per zuster weer verhoogd. Tot 1964 werden- de consultatiebureaus ge financierd door de vereniging Moeder en Kind, een vereniging op provinciaal ni veau. Deze vereniging ontving subsidie van de provincie. De provincie heeft zich thans op het standpunt gesteld dat de Volksgezond heid een zaak is van rijk en gemeenten Provincie Gelderland: De Zonnebloem te Arnhem Provincie Utrecht: De Zonnebloem te Utrecht (stad) Provincie Noord-Holland: De Zonne bloem te Zaandam Provincie Zuid-Holland: De Zonnebloem te Den Haag Provincie Zeeland: De Zonnebloem te Vlissingen Provincie Noord-Brabant: De Zonne bloem te Eindhoven Provincie Limburg: De Zonnebloem te Maastricht. en heeft de subsidie afgeschaft. Daar c gemeentelgke subsidie reeds 10.000,- bedraagt, heeft het bestuur niet de moe gehad om nog meer gelden te vrage: Nu kan het bestuur een bgdrage gaa vragen voor het bezoeken van de co: sultatiebureaus maar het bestuur is va mening, dat dit fout is. De verenigir bevordert de volksgezondheid en dei wordt beslist geschaad wanneer het b< zoek aan de consultatiebureaus word afgeremd. Dit waren enkele grepen doch vol doende, aldus de voorzitter, om de leder te doen inzien, dat met 15,contri butie het gat niet gestopt kan worden Eén of wellicht twee jaar zou het wc kunnen, doch dan zou er weer een ver hoging van de contributie inzitten ei dit wil men voorkomen. U hebt in de couranten kunnen le zen dat Veenendaal, met de lage cot tributie en een enorm groot aant: leden toch enige tyd geleden 50.000 tekort kwam. Er volgde daar een b< stuurscrisis terwyi de gemeente heel moeten ingrijpen. Dit is een waarschuwend voorbeelc Dit kunnen we in Amerongen niet he halen. Bg een verzoek aan de gemeen om meer subsidie moet toch ook word' aangetoond, dat de leden zelf ook b dragen. Het werk moet in particulie. handen blijven. Niemand hoeft te bedanken De heer Blankestyn merkt op, dat h Groene Kruis echt wel goed werk d< doch hy vindt de verhoging wel wat i grijpend. Ziet liever wat verhoging ov meer jaren uitgesmeerd. Er zgn in Art rongen mensen, die dit bedrag niet ki: nen betalen. De voorzitter antwoord echter, dat deze mensen kunnen word vry gesteld of vermindering van betalir kunnen krggen. De namen zijn slech bg een commissie uit het bestuur fc kend. Door deze verhoging behoeft niemand te bedanken. Zodra kan word( aangetoond, dat men niet kan betale is er een regeling te vinden. De heer Van de Sluis was dezelf mening toegedaan als de heer Blank stgn. Op zijn vraag of, wanneer er me sen zyn, die niet aan de betaling kunn voldoen, toch lid kunnen blgven, w< door de voorzitter bevestigend gear woord. Geen verplichting Het voorstel van de heer Vooren, c het tekort, ontstaan door degenen d minder contributie betalen, om te sla: over degenen die wel kunnen betale kon in de ogen van de voorzitter ge> genade vinden. Deze 17,50 is geen ve plichting. In het reglement staat dat leden een vrywillige bgdrage verstn ken met een minimum van 17,f Iemand, die toch meer wil betalen, hierin vry. Voor wat betreft het bedanken v leden is de voorzitter ook niet somt gestemd. In 1958 hebben er 20 leden t dankt doch voor dat het jaar om w waren allen weer lid. De heer Sasburg vraagt zich af wan om er zoveel gepraat moet worden. A men de begroting voor het jaar 19 ziet, springen er cyfers uit die een co tributieverhoging reeds aanvaardba maken. Dokter A. C. Kars ziet in deze 7,f geen verhoging. Er is reeds acht jar geen contributieverhoging geweest. P is een normale optrekking van de we kelyke prijzen en geen verhoging. E< verhoging zou het pas zijn als de ve. eniging dit geld nog niet nodig had. Na deze woorden werd het lx stuursvooratel in stemming gebracht Met algemene stemmen werd akkoon gegaan met de voorgestelde verhoging van 10,naar 17,50. De voorzitter dankte de vereniging voor het vertrouwen in het beleid van het bestuur. De heer Eijffius maakte nog van de gelegenheid gebruik om namens de Ver eniging het Groene Kruis te Amerongen de heer G. A. Dagnelie en diens echtge note van harte geluk te wensen met hun 50-jarig huweiyk, en sprak de wens uit, dat zy nog vele jaren hun krachten aan de vereniging kunnen wijden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 6