Grote deelname aan top
wedstrijden in N.V.V.-gebouw
spaaraktie
De zending is kleurenblind (Slot)
KEES BREKELMANS WERD WINNAAR VAN DE
SINT NIC0LAAS PUZZELWEDSTRIJD
Contributie Groene Kruisvereniging
Amerongen verhoogd met 75 procent
Nieuwsblad „DE VALLEI'
vrijdag 3 december 1965
Helpt het misdeelde kind.
Het kopen van
KINDERZEGELS
is een werk van
weldadigheid
GROTE DEELNAME
Dameskapsels
Herenkapsels
Uitslagen
RASSENLEER
DE RAIFFEISENBANK
„Amerongen en Omgeving"
Eist (Utr.) naar Irenestraat 5
Alle bankzaken en assurantiën
Wat zegt de Bijbel?
DRASTISCH
St. Nikolaasaktie voor chronisch zieken
van alle gezindten
JALOERS. In een stadje in Dene
marken kon een trouwpartij na een
grote vertraging toch doorgaan. De
bruidegom was. met zijn auto van
Kopenhagen komend, verschillende
keren verdwaald. Na een onderzoek
bleek, dat een vroegere minnaar van
de bruid alle verkeersborden had
verwisseld.
Ook in Rooms-Katholieke Missie-kringen is het besef gegroeid van het gevaar
dat het westers superioriteitsgevoel oplevert voor de Zending. Dr. Donders W.P.
(Witte Paters, missionarissen in Afrika) schreef in „de Bazuin" van 28 nov. '63
een artikel, waarin hy zegt: „Men begint het de missionarissen alom kwalyk te
nemen dat ztf in den vreemde de Christus te Westers gepreekt hebben". De Kon
golese pastoor Nioka zegt; „Wat is het christendom voor een Afrikaan? Het is
de godsdienst van de blanke, een vreemde godsdienst, een geïmporteerde gods
dienst, In ieder geval niets meer dan iets wat de Afrikaan van buiten af opgeplakt
is". „Het is niet in de diepte van de ziel geslagen".
Het is goed en bemoedigend, dat in alle zendingskringen deze gevaren onderkend
en gepeild worden; dat er veel aandacht en studie aan besteed worden; dat er
lering uit getrokken wordt, ook bU de lectuurvoorziening by de „Brood voor het
hart "-actie.
Maandagmiddag en -avond heerste er in het NW gebouw aan de Tuinstraat
een gezellige bedrüvigheid. Ruim 50 kappers en kapsters deden hier namelijk
hun uiterste best een zo goed mogelyk resultaat te behalen met de door hen
verzorgde kapsels. De wedstryden werden georganiseerd door de C.B.T.C.K.,
in samenwerking met de C.K.B. en stonden in Yeenendaal onder leiding van
de heren Visser en Van de Kraats.
Aan de wedstrijden werd in totaal
deelgenomen door ruim 50 kapsters en
kappers, afkomstig uit de provincies
Gelderland en Utrecht. Voor de deel
nemers aan deze wedstrijd bestaat ook
de mogelijkheid deel te nemen aan de
nationale finale die binnenkort in Zeist
gehouden wordt.
De voorwedstrijden worden in 7
plaatsen van ons land gehouden, t.w.
in Meppel, Alphen aan de Rijn, Vee-
nendaal, Nijverdal, Amsterdam, Leeu
warden en Goes.
*s Middags waren de dameskapsels
aan de beurt. Begonnen werd met de
dagkapsels, waarbij vooral gelet werd
op de draagbaarheid en de moderne
lijn. De werktijd die hiervoor beschik
baar was gesteld was twintig minuten,
zodat de watergolf al van tevoren in
gelegd en gedroogd was. Hulpmiddelen
als lak en postiches waren hierbij niet
toegestaan. Na de waardering door de
jury en het eventuele fotograferen
moest hetzelfde kapsel omgewerkt wor
den tot een avondkapsel, de werktijd
hiervoor was 30 minuten.
Het avondkapsel was uitermate ge
schikt om de eigen fantasie tot uiting
te laten komen en dat bleek dan ook
wel uit de kunststukken die onder de
vaardige handen tevoorschijn kwamen.
Opvallend was hierbij dat de fantasie-
kleuren van vorige jaren geheel ver
dwenen waren.
Omstreeks 6 uur onderwierpen de
heren zich aan de keurende blikken
van de jury. De opdrachten hierbij be
stonden uit het knippen van een model
naar eigen keuze, waarvoor 30 minu
ten tijd was. De tweede opdracht was
het opmaken van hetzelfde kapsel,
waarbij gebruik mocht worden gemaakt
van een föhn. De jury lette hierbij
vooral op de coupe en op het passen
van het kapsel bij de gezichtsvorm.
Nadat de jury zich voor beraad had
teruggetrokken, werden de uitslagen
bekend gemaakt. Bij de dames-dagkap
sels veroorzaakten deze nogal enige be
roering, toen bleek dat speciaal gelet
werd op de losse, beweeglijke lijn die
de kapsels dit seizoen kenmerkt
Dames-dagkapsels: 1 H. A. J. Hoedt
uit Arnhem; 2 W. J. C. Beulaert. St.
Janssteen; 3 J. H. A. Hendriksen, Huis-
sen-Zand; 4 M. Kornelissen uit Bem-
mel; 5 J. M. H. Hendriksen uit Rhe-
nen; 6 Mevr. Wollenbeek-v. Ginkel,
Harskamp.
Dames-avondkapsels: 1 W. J. C. Beu
laert uit St. Janssteen; 2 A. H. Hoedt
uit Arnhem; 3 J. H. A. Hendriksen uit
Huissen Zand; 4 M. Kornelissen uit
Bemmel; 5 C. A. H. Velthuizen uit
Scherpenzeel; 6 J. W. Steijnen uit Vee-
nendaal.
Herenkapsels: 1 H. J. v. Weelderen
uit Mourik; 2 A. H. Volman uit Wage-
ningen; 3 G. Schoonhoven uit Wezep;
4 G. v. Doleweerd uit Amerongen; 5
A. v. Rossem uit Ede; 6 Hein Visser
uit Yeenendaal.
Eén ran de oorzaken van het westerse
meerwaardigheidsgevoel ligt in de mo
derne rassenleer. Het is uit allerlei pu
blicaties duidelijk, dat het kenmerkend
is voor onze tgd, dat in vele streken de
afweerhouding de vorm aanneemt van
rassentegenstellingen. In het moderne
denken leeft de gedachte dat er een ont
wikkelingslijn loopt van laag naar hoog,
van minder naar meer en mensen met
bepaalde kenmerken staan aan de top.
Eén van de kenmerken is dan de huids
kleur, en bepaalde rassen staan aan de
top. Dit schema is wetenschappelijk niet
houdbaar. Ook menen velen dat dit
schema een door „God zelf gewild mens
heidspatroon is, waarin volken zich in
een bepaalde orde hebben te voegen".
Op de grote Wereld-Zendingsconferen
ties in Evanston (1956) en New-Dehli
(1961) kwam het rassenvraagstuk aan
de orde als acuut probleem.
De wetenschappelijke bestudering van
de rassen en volkenkunde hebben zeer
zeker recht van bestaan. Maar zodra
men in de moderne rassenleer een theo
rie, een levens- en wereldbeschouwing
gaat opbouwen, die de norm van hande
len wordt in politiek, economie en
ethiek, dan is dat geen wetenschap maar
cultuur-filosofie. Wij herinneren ons uit
de jaren '30 en daarna de „ras-bloed-en-
bodem"-theorie van het Nazie-regiem.
Daarbij stelde men de meerwaardigheid
van het blanke ras boven alle andere.
En binnen het blanke ras was het Ari
sche, de Germanen, het beste. „Het edel
ste deel der mensheid, waaraan we ge
heel onze westerse cultuur te danken
hebben. Het bekende „Er Oriënte Lux",
Licht uit het Oosten, werd omgezet in
„Ex Occidente Lux", Licht uit het Wes
ten en in „Ex Oriënte mors", dood uit
het Oosten.
De levensbeschouwing van de voor
treffelijkheid van het ene ras boven het
andere is doortrokken van de hoogmoe
dige zelfvoldaanheid van de westerse
volken en heeft enorme invloed gehad
Israël afgezonderd van de afgoden die
nende heidenvolken. Maar ook voor deze
heidenen geldt de heilsboodschap. De
Kananese vrouw wordt ook door de
Heiland geholpen (Matth. 15).
Raszuiverheid bestaat niet en wordt
ook nergens geboden. Alle volken heb
ben zich vermengd. Alle mensen beho
ren tot één enkele gemeenschap. Paulus
zegt in Athene: „en heeft uit enen bloe
de het ganse geslacht der mensen ge
maakt om op de gehele aardbodem te
wonen" (Hand. 17 26). „De weten
schappen der anthropologic (menskun
de) en der ethnologie (volkenkunde)
hebben tot geen andere conclusie kun
nen komen dan de volstrekte eenheid
van het menselijk geslacht: èn de grote
lichamelijke gelijkheid èn de onbeperkte
kruisingsmogelijkheid van alle mensen
rassen wijzen zo beslist mogelijk naar
zulk een eenheid heen" (Dr. Aalders).
„Binnen de soort „mens" kunnen we
een aantal rassen onderscheiden. Deze
rassen verschillen in een aantal kenmer
ken, waarvan de huidskleur er één kan
zijn. Dit anders-zijn van het ene ras ten
opzichte van het andere is natuurweten
schappelijk gezien geen zaak van hoger
of lager, beter of slechter, meer of min
der. Het is simpelweg een anders-zijn
(Rassenvraagstuk, Herderlijk schrijven
van de Ned. Herv. Kerk bl. 7).
„Het door een bepaald ras bereikte
cultuurniveau heeft in wezen niets met
het ras te maken. Wat men vroeger bio
logisch (naar het ras) bepaald achtte,
is gebleken cultureel bepaald te zijn".
Ook de Rooms-Katholieke Kerk heeft
de moderne rassenleer veroordeeld. Paus
Pius XI deed dat in een Ecycliek (1937)
en de Kerstboodschap in datzelfde jaar.
„Voor een christen heeft ieder mens, hij
weze nu blond of zwart, sterk, groot en
schoon, dezelfde waarde; want de waar
de van de mens ligt alleen in de adel
van zijn ziel" (1938).
De Zending wil ook in de lectuurvoor
ziening en verspreiding, los van deze
verderfelijke rassenleer en rassenwaan,
het Koninkrijk Gods verkondigen en de
op de houding van de westerse volken volken, door de westerse cultuur en
Geconcentreerd
werd er gewerkt voor
een zo goed mogelijk
resultaat.
houdt i.v.m. verplaatsing van haar kantoor te
(nabij de Woudweg) over het tijdvak van 29 november
t/m 17 december a.s. aldaar een
Gedurende deze aktie ontvangt:
iedere nieuwe spaarder een premie van f 2,50
iedere 10e spaarder een premie van f 5,
iedere 25e spaarder een premie van f 10,
iedere 50e spaarder een GOUDEN TIENTJE
of bon van dezelfde waarde, ter keuze van inlegger.
(e.e.a. bij een minimum inleg van f 10,terwijl aan
dezelfde spaarder slechts éénmaal een premie kan
worden uitgekeerd)
Kantooruren Eist (Utr.), Irenestraat 5:
elke maandag, woensdag en vrijdag, telkens n.m. van
2.00-4.30 uur.
t.o. van de andere rassen en was wel
gericht op heersen en overheersen maar
allerminst op dienen.
Die vraag te stellen is van het hoog
ste belang, ook voor de Zending, omdat
het gevaar groot is dat de tot een le
vens- en wereldbeschouwing vervormde
rassenleer het Zendingswerk zal bemoei
lijken. De rassenmythe is van zeer grote
betekenis geweest in de politieke gedra
gingen der volken. De Bijbel weet van
rassen en rasverschillen niets af. Het
enige verschil, dat de Bybel kent, is het
onderscheid tussen Israël en de volken.
Rasverhoudingen en zelfs de slavernij
heeft men gemeend te kunnen afleiden
uit Gen. 9 en 10. Het negerras ziet men
dan als afstammend van Cham, onder
de „vloek" levend en minderwaardig aan
het blanke ras en onfnachtig en energie
loos om tot hoger niveau van ontwikke
ling te komen. Maar deze exegese, deze
uitleg is niet houdbaar. Het is onmo
gelijk met de gegevens van de moderne
anthropologic (natuurkennis van de
mens) de indeling van de rassen af te
leiden uit de Volkerentafel (Gen. 10) en
te zeggen: Deze Afrikaanse negers
stammen af van Cham. De thans be
kende volken kunnen wij niet inpassen
in deze Volkerentafel. De vroegere Ka-
na&nieten waren waarschijnlijk nakome
lingen van Kanaftn. Maar in de Bijbel is
de vloek niet het laatste woord! Psalm
87 weerspreekt dat. De heilsboodschap
is voor alle mensen en volken. „Predik
het Evangelie aan alle volken" (Matth.
28). En tot Abraham werd gezegd: „en
in u zullen alle geslachten des aardrijks
gezegend worden" (Gen. 12 3). Geen
ras of volk wordt als minderwaardig be
schouwd. De afzondering van de Israë
lieten van de omringende Kana&nieten
berustte niet op rassenonderscheid,
maar op geloof en godsdienst. Uit Israël
wordt de Christus geboren. Daarom was
techniek weggedrukt in een leeg mate
rialisme, waarlijk „brood voor het hart
geven".
(Het adres van de Actie is: Actie
„Brood voor het hart", Prins Hendrik-
laan 37, Amsterdam Z. Giro: 500100.
Men vrage de zeer interessante Map
aan: Als de miljoenen gaan lezen.)
J. M. M.
Kees Brekelmans, 11 jaar en
wonende aan het Stationsplein
te Veenendaal, is winnaar ge
worden van de Sint Nicolaas
puzzelwedstryd, die werd ge
organiseerd door het nieuws
blad „De Vallei" te Veenen
daal. Kees werd als winnaar
uitgekozen omdat zgn puzzel
de meeste toewyding scheen
gekregen te hebben en tevens
was de kleurencombinatie zo
goed gekozen dat hy wel als
winnaar uit de bus moest
komen.
De eerste prijs was een
elektrische trein waar Kees
kennelijk zeer mee ingenomen
was. Het had niet mooier
kunnen gaan, aldus zijn moe
der vanaf zijn vierde jaar is
het bij Kees al niets anders
dan treinen wat de klok slaat.
De gewonnen trein kwam
dan ook als een welkome ver
rassing. En op de vraag hoe
hij het nou wel vond ant
woordde Kees: „Hartstikke leuk". Tot
een ander antwoord kon de gelukkige
winnaar niet komen. Kees zei dat hij
v
Kees Brekelmans neemt zyn verdiende hoofdprys dankbaar aan uit handea van
onze redactionele medewerker, de heer A. Burlage.
zelf al eens op een echter trein had
gereden, maar dat dit nog lang niet
zo makkelijk was als het leek. Met
de elektrische trein had de knaap ech
ter geen moeite.
Toen onze medewerker, die Kees c
prijs had uitgereikt, weer we;
ging was hij al druk bezig met zijn nieuwe aai
winst
Hoeveel werk onze medewerksters hebb'
gehad om de binnen gekomen oplossingen van o'
ze Sint Nicolaas puzzeiwedstryd te sorteren, bly
uit de berg inzendingen op deze foto.
Vrijdagavond vond in het Groene Kruisgebouw te Amerongen een buiten
gewone ledenvergadering plaats. Punt van bespreking was het voorstel
van het bestuur der vereniging per ingang van 1 januari a.s. een contri
butieverhoging in te voeren van 7,50 per lid per jaar.
De heer Dagnelie opende als voorzitter de vergadering en heette de
aanwezigen, 15 in getal, van harte welkom. We zijn bijeen om een be
langrijke beslissing te nemen, een beslissing, welke volgens het bestuur
zeer noodzakelijk is. Bijzonder jammer is het, dat de penningmeester
wegens ziekte thuis, verhinderd is aanwezig te zijn, aldus spreker.
Ondanks de belangrijkheid van het punt dat aan de orde is kan de
opkomst normaal genoemd worden. Dit is een gunstig teken, aldus de
voorzitter.
Voor wat betreft de contributieverho
ging zullen vele leden gedacht hebben:
dat deze verhoging wat drastisch is.
Ook het bestuur heeft zich over dit voor
stel ernstig beraden.
Al was dan de penningmeester niet
aanwezig, hg had aan de voorzitter een
uiteenzetting gegeven, hoe en waarom
deze verhoging noodzakelgk is.
Uit deze brief bleek, dat de vereniging
aan geldmiddelen ter beschikking heeft
een bedrag van 2.000,In de loop
van het jaar is nog te ontvangen
6.300,In de loop van dit jaar is
echter nog te betalen 12.983,Er is
dus een tekort aan liquide middelen van
4.483,—.
Voorheen konden de tekorten aan
het eind van het jaar enigszins opge
vangen worden door tydeiyk de reser
vefondsen aan te spreken, doch deze
zgn thans geheel opgesoupeerd door
de uitbreiding van het Wykgebouw
enz.
De penningmeester was wel van me
ning dat er iets gedaan moest worden
door de vereniging in zijn geheel, en de
beste oplossing was wel een contributie
verhoging. Een verhoging tot 12,50 of
tot 15,is volgens de schrijver geen
oplossing. Een vergelijking met de li
quide middelen geeft dan nog een klein
tekort aan doch men moet trachten een
reserve te kweken voor nieuwe prijsver
hogingen enz. Over vijf jaren moeten er
nieuwe auto's voor de zusters worden
gekocht. Met ingang van 1 januari a.s.
wordt de pry's van de benzine al weer
hoger, terwijl tevens een salarisverho
ging in de lucht hangt. Al deze zaken
PERSBULLETIN
Ruim 50.000 zieken en hulpbehoeven
de bejaarden ontvingen in 1964 op het
Sinterklaasfeest een pakje, waarvoor
50.000 meelevende medemensen hadden
gezorgd.
Dit was het overweldigend resultaat
van de Zonnebloem-St. Nikolaasaktie
„Zon in de schoorsteen", welke vorig
jaar voor de 19e keer werd georgani
seerd.
Deze sympathieke aktie van mens tot
mens heeft in de loop der jaren een
ongekende groei doorgemaakt. Het stre
ven is nu om te bereiken, dat nög meer
zieken en gebrekkige bejaarden een
pakje zullen ontvangen van een gezonde
medemens.
Daartoe roepen wij ook uw medewer
king in!
Zon in de schoorsteen. Moge dit hart
verwarmende zonnetje ook nu weer op
5 december schgnen in de schoorstenen
van de vele tienduizenden vereenzaamde
zieken en bejaarden.
Wg hopen dit van harte!
Komt er op 5 december ook een pakje
van u?
Wanneer u met Sinterklaas één van
de tienduizenden chronisch zieken of
eenzame, gebrekkige bejaarden wilt ver
rassen door hem of haar een pakje toe
te zenden schrijft u dan nog vandaag
aan de Centrale Post in uw provincie
onder bijsluiting van een postzegel van
18 cent.
De Centrale Zonnebloempost zendt u
dan een adresformulier, waarop de
naam en het volledig adres van een
zieke of een bejaarde zyn ingevuld. Te
vens ontvangt u van de Centrale Post
nadere gegevens omtrent leeftijd, ge
slacht, etc. zodat u dus in staat bent een
„aangepast" pakje samen te stellen.
Om misverstanden te voorkomen: het
gaat hier niet om kostbare cadeaus,
maar om een nuttige, aardige attentie.
Wanneer u uw pakje gereed hebt, voor
ziet u dit van het u toegezonden adres
formulier en zendt dit vervolgens recht
streeks naar de zieke. De St. Nikolaas
aktie is een ECHTE Zonnebloemaktie,
omdat hierdoor weer zieken en gezon
den dichter by elkaar worden gebracht.
Adressen van de Centrale Posten:
(nader adres overbodig)
Provincie Groningen: De Zonnebloem te
Groningen (stad)
Provincie Friesland: De Zonnebloem te
Leeuwarden
Provincie Drente: De Zonnebloem te
Emmen (Dr.)
Provincie Overyssel: De Zonnebloem te
Almelo
brengen grotere uitgaven met zich. Op
1 januari werd de contributie verhoogd
tot f 10,- hetgeen toen een verdubbeling
was.
In andere plaatsen is het nu reeds zo,
dat enige jaren 12,50 en 15,be
taald moet worden, waarbg dan tevens
komt, dat men voor het gebruik van uit
leenmaterialen nog huur moet betalen.
Dit is in Amerongen niet het geval.
Redelgk gezien is een contributie van
f 17,50 geen overbodig bedrag. De ont_
vangst van de contributie is de afgelo
pen acht jaar alleen verhoogd door meer
leden. Als men dan nagaat, de stgging
van de gemeentelgke en de Rijkssub
sidie dan is de vereniging achtergeble
ven.
Wil het Groene Kruis in de toe
komst kunnen blgven rekenen op
steun van overheidswege dan moeten
we eerst zelf de handen uit de mou
wen steken, in dit geval in de beurs
tasten.
Verder is er in het gebouw nogal wat
verouderd materiaal dat nodig vervan
gen dient te worden. We moeten bg blij
ven en meegaan met de groei van ons
dorp en niet de kans lopen, dat we
iemand, die materiaal nodig heeft, on-
verrichterzake weer moeten wegzenden.
In zijn brief geeft de penningmeester
aan de leden het laatste woord en de
daad. Daarbg komt, dat wellicht over
enkele jaren opnieuw een contributie
verhoging aan de orde zal komen. Niet
vergeten dient echter te worden, dat het
bestuur deze gelden niet voor zichzelf
vraagt, doch voor de gehele vereniging.
Het bestuur is door de leden gekozen
om het werk te doen, dat voor de ver
eniging noodzakelgk is en het bestuur
wil daartoe dan ook graag in staat wor
den gesteld. En voor het bestuur en voor
de leden dient het advies te zgn: „Door
allen voor allen".
Zaak van rgk en gemeente
Aan deze brief had voorzitter Dag
nelie nog het volgende toe te voegen:
Behalve de grote stggingen van de sa
larissen zijn mede de pensioenkosten
voor de zusters belangrijk. Vroeger was
deze pensionering schandalig slecht. Ge
lukkig is deze slechte toestand veel ver
beterd, doch dit kost geld. Thans zijn de
pensioenen in een rijksregeling vastge
legd.
Voor het komende jaar is ook deze
bgdrage per zuster weer verhoogd. Tot
1964 werden- de consultatiebureaus ge
financierd door de vereniging Moeder en
Kind, een vereniging op provinciaal ni
veau. Deze vereniging ontving subsidie
van de provincie.
De provincie heeft zich thans op het
standpunt gesteld dat de Volksgezond
heid een zaak is van rijk en gemeenten
Provincie Gelderland: De Zonnebloem te
Arnhem
Provincie Utrecht: De Zonnebloem te
Utrecht (stad)
Provincie Noord-Holland: De Zonne
bloem te Zaandam
Provincie Zuid-Holland: De Zonnebloem
te Den Haag
Provincie Zeeland: De Zonnebloem te
Vlissingen
Provincie Noord-Brabant: De Zonne
bloem te Eindhoven
Provincie Limburg: De Zonnebloem te
Maastricht.
en heeft de subsidie afgeschaft. Daar c
gemeentelgke subsidie reeds 10.000,-
bedraagt, heeft het bestuur niet de moe
gehad om nog meer gelden te vrage:
Nu kan het bestuur een bgdrage gaa
vragen voor het bezoeken van de co:
sultatiebureaus maar het bestuur is va
mening, dat dit fout is. De verenigir
bevordert de volksgezondheid en dei
wordt beslist geschaad wanneer het b<
zoek aan de consultatiebureaus word
afgeremd.
Dit waren enkele grepen doch vol
doende, aldus de voorzitter, om de leder
te doen inzien, dat met 15,contri
butie het gat niet gestopt kan worden
Eén of wellicht twee jaar zou het wc
kunnen, doch dan zou er weer een ver
hoging van de contributie inzitten ei
dit wil men voorkomen.
U hebt in de couranten kunnen le
zen dat Veenendaal, met de lage cot
tributie en een enorm groot aant:
leden toch enige tyd geleden 50.000
tekort kwam. Er volgde daar een b<
stuurscrisis terwyi de gemeente heel
moeten ingrijpen.
Dit is een waarschuwend voorbeelc
Dit kunnen we in Amerongen niet he
halen. Bg een verzoek aan de gemeen
om meer subsidie moet toch ook word'
aangetoond, dat de leden zelf ook b
dragen. Het werk moet in particulie.
handen blijven.
Niemand hoeft te bedanken
De heer Blankestyn merkt op, dat h
Groene Kruis echt wel goed werk d<
doch hy vindt de verhoging wel wat i
grijpend. Ziet liever wat verhoging ov
meer jaren uitgesmeerd. Er zgn in Art
rongen mensen, die dit bedrag niet ki:
nen betalen. De voorzitter antwoord
echter, dat deze mensen kunnen word
vry gesteld of vermindering van betalir
kunnen krggen. De namen zijn slech
bg een commissie uit het bestuur fc
kend. Door deze verhoging behoeft
niemand te bedanken. Zodra kan word(
aangetoond, dat men niet kan betale
is er een regeling te vinden.
De heer Van de Sluis was dezelf
mening toegedaan als de heer Blank
stgn. Op zijn vraag of, wanneer er me
sen zyn, die niet aan de betaling kunn
voldoen, toch lid kunnen blgven, w<
door de voorzitter bevestigend gear
woord.
Geen verplichting
Het voorstel van de heer Vooren, c
het tekort, ontstaan door degenen d
minder contributie betalen, om te sla:
over degenen die wel kunnen betale
kon in de ogen van de voorzitter ge>
genade vinden. Deze 17,50 is geen ve
plichting. In het reglement staat dat
leden een vrywillige bgdrage verstn
ken met een minimum van 17,f
Iemand, die toch meer wil betalen,
hierin vry.
Voor wat betreft het bedanken v
leden is de voorzitter ook niet somt
gestemd. In 1958 hebben er 20 leden t
dankt doch voor dat het jaar om w
waren allen weer lid.
De heer Sasburg vraagt zich af wan
om er zoveel gepraat moet worden. A
men de begroting voor het jaar 19
ziet, springen er cyfers uit die een co
tributieverhoging reeds aanvaardba
maken.
Dokter A. C. Kars ziet in deze 7,f
geen verhoging. Er is reeds acht jar
geen contributieverhoging geweest. P
is een normale optrekking van de we
kelyke prijzen en geen verhoging. E<
verhoging zou het pas zijn als de ve.
eniging dit geld nog niet nodig had.
Na deze woorden werd het lx
stuursvooratel in stemming gebracht
Met algemene stemmen werd akkoon
gegaan met de voorgestelde verhoging
van 10,naar 17,50.
De voorzitter dankte de vereniging
voor het vertrouwen in het beleid van
het bestuur.
De heer Eijffius maakte nog van de
gelegenheid gebruik om namens de Ver
eniging het Groene Kruis te Amerongen
de heer G. A. Dagnelie en diens echtge
note van harte geluk te wensen met hun
50-jarig huweiyk, en sprak de wens uit,
dat zy nog vele jaren hun krachten aan
de vereniging kunnen wijden.