fraai kostuum
bewonder de nieuwe
1966 modetien
op de
kerstmeubeishow
P
E
L
CHEVROLET
KATOEN
WEERT WINTER EN
WATER
MODEHUIZE HENK DE KONING
komt u zelf maar kipten
ARAM
Beeldende kunst te Veenendaal
Nieuwsblad „DE VALLEI"
dinsdag 21 december 1965
4
Drie plaatsgenoten in 't Lanterentje
V.A.B.
KIRPESTEIN
VOOR DE KERSTDAGEN NOG ZO'N
uit de prachtige collectie van
P^S:M'S
Europa Meubel is een internationale organisatie van vooraanstaande meubelfabrikanten en meubelzaken. Zij brengt het
beste op meubelgebied door zorgvuldige selectie op kwaliteit, afwerking en exclusiviteit.
Liefst dertien landen zijn hierbij aangesloten.
U vindt daarom op onze Kerstshow de prachtigste meubelen uit Italië, Finland, Frankrijk, Nederland, Denemarken enz.
Met het predikaat „het-allerbeste-uit-elk-land".
Interieur-verzorging
Woensdagmiddag en avond geopend tot 9 uur. Donderdag
geopend tot 9 uur en vrijdag geopend tot 6 uur
De brandende lantaarn uithangend aan de gevel van Galerie 't Lanterentje in de
Hoofdstraat blijkt het teken te zijn voor het bestendige aanwezig zijn van grotere
of kleinere kunstwerken. De opeenvolging van exposities doet mij telkens weer
het initiatief van de ondernemers waarderen om in onze plaats een kunstzaal te
openen. Waren wij voorheen om kunstwerken te beschouwen geheel aangewezen
op De Zonnehof en de Muurhuizen te Amersfoort, het Streekmuseum te Rhenen
en op de grotere musea te Utrecht en Arnhem, thans kunnen wij ons ook „thuis"
confronteren aan werken van beeldende kunst. Ditmaal tonen drie Veenendalers
hun werk: Hedda Buys, Joop Vegter en P. H. de Geus. Artistiek het sterkst is
ongetwijfeld het oeuvre van Hedda Buys, die ook veelzijdig is en zowel tekent
als de technieken van het mozatk, het betonrelief, bet glasappliqué en ander
glazenierswerk en tenslotte nog de kunst van vormen in de ruimte en van plas
tieken maken beoefent.
Zijn mozaïeken eisen de meeste aan
dacht op. Op zich is het al een genot
de structuur van de daarbij gebruikte
materialen te zien. Het mozaïek met
de genuanceerde hoofdkleuren rood,
oranje, geel en bruin, links opgehan
gen, bezit een gave eenheid, is ver
rassend van kleur, boeiend van ritme
en sterk van spanning. De kleuren ke
ren in evenwicht telkens terug. Naar
mijn smaak zijn de verticalen iets te
nadrukkelijk.
VEENENDAAL
CITY-MOTORS - EDE
Het tweede mozaïek, dat met de
kleurpieken, is minder een eenheid,
zwakker van compositie. Het derde met
zijn sterk horizontaal-lineaire karakter,
een verkleinde weergave van een ori
gineel. dat een gehele muur moet be
slaan, zou ik in de gedachte omgeving
willen zien. Op schaal verkleind mist
het de overrompelende werking van het
eerste mozaïek.
Buys' relief in zwart, wit en grijs
beton is mooi van balans. Zijn appliqué
in bruin, zwart en groen glas, geplakt
op vensterglas, verlevendigd door een
snoer van kleine brokken groen en
kleurloos betonglas, bezit charme, maar
het gebrandschilderde venstertje en dat
in glas en lood kenmerken zich slechts
door degelijk vakmanschap.
Zijn Ruimtelijke vorm is een con
structie van vormen en kleuren: een
vuurrood vlak waarin een cirkelvormi
ge opening; op dat vlak een grote groe
ne bol als een billardbal, een kleinere
witte, een gebogen spiegel, die vormen
en kleuren weerkaatst en daarachter
een nog kleinere witte bol. Buys heeft
hier gestreefd naar wiskundige zuivere
vormen, gedreven door zijn zuiver
maatgevoel De spelachtige constructie
lijkt mij verwant aan werken van An-
dré Volten en van ontwerpers als Matt
Rugg en Victor Pasmore. Zij is meer
geslaagd dan de ruimtelijke plastiek
uit stangen en buizen gevormd, die te
zeer ijzer zijn gebleven.
Hedda Buys blijkt ook gefascineerd
door schepen met hun masten, rompen,
zeilen, raas en touwwerk en door de
gigantische bouw van bruggen en dij
ken. Dat bewijzen zijn fraaie tekenin
gen als Terschelling en het suggestieve
Paalwerk.
Opmerkelijk dat deze dynamische te
kenaar in het enige Landschap met de
goed gesuggereerde ruimte achter het
sobere repoussoir van enige takken -
herinnerend aan een oude meester als
Jacob van Ruysdael - tot een grote ver
stilling kon komen. Het werk van Buys
is op zichzelf al een bezoek aan 't Lan
terentje waard.
Joop Vegter is geheel anders geaard,
is meer een aandachtig en liefdevol be
schouwer van het landschap, dat hij
zoals iedere ware kunstenaar op per
soonlijke wijze interpreteert. Zijn Ge
zicht op Siena, mooi van kleur in de
sepia-achtige bruine tonen, imponeert
terstond. Wasdag, een feeërieke schil
dering, bezit een factuur van .kleine
kleurstrepen en -vlekken, een makelij,
die aan pointilleren doet denken. Win
ter in Doorn is een aquarel met mooie
transparante behandeling van het ma
teriaal, een werk rijk aan sfeer. Vegter
toont ook enkele etsen, waarvan Na de
bom het meest opvalt door de fijne
werking van zwart en wit in de half
tinten.
P. H. de Geus tenslotte exposeert te
keningen en twee olieverven. De eerste
komen niet boven een nijver beoefende
tekentechniek uit en missen te zeer
„het bekoorlijke van het kleine". De
Geus' schilderijen voldoen maar matig:
er zitten dorre plekken in, die verf zijn
gebleven.
De boeiende tentoonstelling van het
driemanschap duurt tot 9 januari 1966.
D. Philips
Katoen is een door de natuur voortgebrachte vezel, die zoveel
gezonde eigenschappen heeft, dat er niet alleen voor de zomer
voortreffelijke stoffen, maar ook zware winterweefsels van te
maken zijn. Biedt katoen de mens in warme seizoenen licht
heid en luchtigheid, koele behaaglijkheid en een typisch zomers
kledingkomfort, voor de winter is uit diezelfde katoenvezel
een verscheidenheid van stoffen te maken die de mens ver
warmen en hem helpen zich te beschermen tegen het regen
water.
Dit laatste is zeker te danken aan verschillende chemische in
grepen, welke de katoenen stoffen waterafstotend maken.
Warme katoenen stoffen zijn onder andere de flanellen - veel
gebruikt ook voor de winterlakens - de fluwelen en vooral de
ribstoffen, zoals de manchester en zijn zeer veredelde familie
leden corduroy, tinneroy, miniroy, ladyroy, gentleroy en hoe
ze nog meer mogen heten. Laatstgenoemde stoffengroep is deze
winter zeer in de mode.
Vooraanstaande modehuizen hebben er mooie modellen van in
hun collectie opgenomen. Die familie Corduroy is een „win-
tervaste" weefselgroep. Het zijn stoffen met een stevige struc
tuur, ze zijn warmbloedig in de omgang en bieden zovele mo
dieuze mogelijkheden, dat jong en oud, man of vrouw er
evenveel van kunnen genieten.
Daarenboven handhaven ze typische katoendeugden, waarvan
onbekommerd wassen en stomen, een blijvende helderheid (ook
in kleuren) en in het algemeen een eenvoudig onderhoud goede
voorbeelden zijn. De roy-stoffen zijn pletvrijook na lang
durig gebruik handhaven zich de ribbels, zo karakteristiek voor
deze stoffen, waaronder er enkele zijn, die zelfs bedrukt wor
den en zich daardoor juist goed lenen voor japonnen.
Vrij recent is de steeds groter wordende toepassing in de heren
kleding, die komplete kostuums uit deze ribstoffen aanbiedt
welke van een - men zou kunnen zeggen - geklede sportiviteit
zijn. Voor jongens en meisjes van onder en boven de tien is
er bijzonder veel kleding van ribstoffen in een bijna niet meer
te overziene variatie.
Zo blijkt maar weer eens, dat de natuurlijke vezel katoen in
staat is diensten te bewijzen in alle jaargetijden en zich daar
door in de koude en vochtige periodes ook kan ontpoppen als
een betrouwbare „handlanger" om winter en water te weren.
Wat de mode op het
gebied van regenjas
sen en regenmantels
al niet weet te ver
zinnen is onbegrensd.
Je vraagt je toch nog
af hoe het mogelijk
is, dat men van een
garderobe eikaars re
genjas meeneemt (bij
vergissing uiteraard).
Zij heeft er een fijn,
vlot, katoen-popeli-
nen manteltje bij
aangetrokken, waar
van de voering geruit
is en de kraag is ge
maakt uit dezelfde
stof, terwijl bij de
knopen de ruit ook
nog even om de hoek
komt kijken.
In de winterkollekties der modehuizen was voor deze
winter nogal wat te zien op het gebied van ribstoffen.
Het heeft aanstekelijk gewerkt, want ook in vele Ne
derlandse kledingkollekties heeft men zich gehaast de
wensen van het publiek voor te blijven door modellen
van corduroy of soortgelijke stoffen op te nemen. In
de goede zaken kan men die nu in een aantrekkelijke
variatie vinden. Deze dames-overgooier van donker
blauwe corduroy is er een voorbeeld van. Er wordt
een bedrukte flanellen bloes onder gedragen. Dit mo
del van Bobby Brooks is eenvoudig gehouden omdat
de stof al sprekend genoeg is. Ter garnering zijn twee
grote steekzakken op de heupen aangebracht. Tussen
de bovenzijde van de zakken is een fantasie-ceintuur
tje aangebracht.
Vele mannen zullen toch wel „ja" kunnen zeggen te-
gein. zo'n „buitenpak". 't Is helemaal van katoenen cor
duroy, al is de knickerbocker - en die gaat weer mode
worden, heren! - van een fijner geribde stof dan het
jasje. Dit laatste is op zijn beurt weer lichter van
kleur dan de broek. Een wollen trui en dito kousen,
al behoeven die niet wit te zijn, maken er een stevig
weer-en-wind geheel van. Colbertjasje en knicker
bocker werden gemaakt door Bendien voor ongeveer
honderd gulden.
Patrimoniumlaan 46 teL 3262 Veenendaal
WOENSDAG EN DONDERDAG TOT 9 UUR GEOPEND VRIJDAG TOT 6 UUR.
R12
Hoofdstraat 59-65
VEENENDAAL
Telefoon 08385-4053
58. Met driftige passen loopt Ambre over het dek Bij
haar kajuit gekomen, draait zij zich nog eenmaal om
en kijkt haar vader en de oude tovenaar aan met een
blik vol koude minachting.. „Inderdaad!!" roept zij
driftig „Ik heb getracht Aram los te krijgen uit de
gevangenis, waar hij door jullie valse praktijken is
terechtgekomen!! En het is me gelukt ook!! Ga morgen
maar naar het stadion, dan kun je zien. hoe hij zijn
tegenstanders verslaat!! En dat doet hij niet door hun
voedsel te vergiftigen!" Kapitein Eén-oog wordt doods
bleek bij deze laatste woorden. „Ambreluister
naar me. roept hij met trillende stem. Maar hij
spreekt slechts tegen de kajuitsdeur. die met een slag
voor zijn neus wordt dichtgeworpen De volgende
morgen wordt Aram, die de nacht in gezelschap van
zijn filosofische medegevangene In de cel heeft door
gebracht. wakker door het geluid van de opendraaien
de kerkerdeur. „Hou je taai, vrind." zegt de filosoof
tot afscheid, „je gaat het grootste pak slaag van je
leven tegemoet Tracht in ieder geval onze vriend
Ares één flinke klap op z'n verwaande neus te geven,
het zal hem goed doen." En met deze weinig bemoe
digende woorden nog in z'n oren loopt Aram even
later tussen een troep soldaten naar het stadion
(Wordt vervolgd)