fraai kostuum bewonder de nieuwe 1966 modetien op de kerstmeubeishow P E L CHEVROLET KATOEN WEERT WINTER EN WATER MODEHUIZE HENK DE KONING komt u zelf maar kipten ARAM Beeldende kunst te Veenendaal Nieuwsblad „DE VALLEI" dinsdag 21 december 1965 4 Drie plaatsgenoten in 't Lanterentje V.A.B. KIRPESTEIN VOOR DE KERSTDAGEN NOG ZO'N uit de prachtige collectie van P^S:M'S Europa Meubel is een internationale organisatie van vooraanstaande meubelfabrikanten en meubelzaken. Zij brengt het beste op meubelgebied door zorgvuldige selectie op kwaliteit, afwerking en exclusiviteit. Liefst dertien landen zijn hierbij aangesloten. U vindt daarom op onze Kerstshow de prachtigste meubelen uit Italië, Finland, Frankrijk, Nederland, Denemarken enz. Met het predikaat „het-allerbeste-uit-elk-land". Interieur-verzorging Woensdagmiddag en avond geopend tot 9 uur. Donderdag geopend tot 9 uur en vrijdag geopend tot 6 uur De brandende lantaarn uithangend aan de gevel van Galerie 't Lanterentje in de Hoofdstraat blijkt het teken te zijn voor het bestendige aanwezig zijn van grotere of kleinere kunstwerken. De opeenvolging van exposities doet mij telkens weer het initiatief van de ondernemers waarderen om in onze plaats een kunstzaal te openen. Waren wij voorheen om kunstwerken te beschouwen geheel aangewezen op De Zonnehof en de Muurhuizen te Amersfoort, het Streekmuseum te Rhenen en op de grotere musea te Utrecht en Arnhem, thans kunnen wij ons ook „thuis" confronteren aan werken van beeldende kunst. Ditmaal tonen drie Veenendalers hun werk: Hedda Buys, Joop Vegter en P. H. de Geus. Artistiek het sterkst is ongetwijfeld het oeuvre van Hedda Buys, die ook veelzijdig is en zowel tekent als de technieken van het mozatk, het betonrelief, bet glasappliqué en ander glazenierswerk en tenslotte nog de kunst van vormen in de ruimte en van plas tieken maken beoefent. Zijn mozaïeken eisen de meeste aan dacht op. Op zich is het al een genot de structuur van de daarbij gebruikte materialen te zien. Het mozaïek met de genuanceerde hoofdkleuren rood, oranje, geel en bruin, links opgehan gen, bezit een gave eenheid, is ver rassend van kleur, boeiend van ritme en sterk van spanning. De kleuren ke ren in evenwicht telkens terug. Naar mijn smaak zijn de verticalen iets te nadrukkelijk. VEENENDAAL CITY-MOTORS - EDE Het tweede mozaïek, dat met de kleurpieken, is minder een eenheid, zwakker van compositie. Het derde met zijn sterk horizontaal-lineaire karakter, een verkleinde weergave van een ori gineel. dat een gehele muur moet be slaan, zou ik in de gedachte omgeving willen zien. Op schaal verkleind mist het de overrompelende werking van het eerste mozaïek. Buys' relief in zwart, wit en grijs beton is mooi van balans. Zijn appliqué in bruin, zwart en groen glas, geplakt op vensterglas, verlevendigd door een snoer van kleine brokken groen en kleurloos betonglas, bezit charme, maar het gebrandschilderde venstertje en dat in glas en lood kenmerken zich slechts door degelijk vakmanschap. Zijn Ruimtelijke vorm is een con structie van vormen en kleuren: een vuurrood vlak waarin een cirkelvormi ge opening; op dat vlak een grote groe ne bol als een billardbal, een kleinere witte, een gebogen spiegel, die vormen en kleuren weerkaatst en daarachter een nog kleinere witte bol. Buys heeft hier gestreefd naar wiskundige zuivere vormen, gedreven door zijn zuiver maatgevoel De spelachtige constructie lijkt mij verwant aan werken van An- dré Volten en van ontwerpers als Matt Rugg en Victor Pasmore. Zij is meer geslaagd dan de ruimtelijke plastiek uit stangen en buizen gevormd, die te zeer ijzer zijn gebleven. Hedda Buys blijkt ook gefascineerd door schepen met hun masten, rompen, zeilen, raas en touwwerk en door de gigantische bouw van bruggen en dij ken. Dat bewijzen zijn fraaie tekenin gen als Terschelling en het suggestieve Paalwerk. Opmerkelijk dat deze dynamische te kenaar in het enige Landschap met de goed gesuggereerde ruimte achter het sobere repoussoir van enige takken - herinnerend aan een oude meester als Jacob van Ruysdael - tot een grote ver stilling kon komen. Het werk van Buys is op zichzelf al een bezoek aan 't Lan terentje waard. Joop Vegter is geheel anders geaard, is meer een aandachtig en liefdevol be schouwer van het landschap, dat hij zoals iedere ware kunstenaar op per soonlijke wijze interpreteert. Zijn Ge zicht op Siena, mooi van kleur in de sepia-achtige bruine tonen, imponeert terstond. Wasdag, een feeërieke schil dering, bezit een factuur van .kleine kleurstrepen en -vlekken, een makelij, die aan pointilleren doet denken. Win ter in Doorn is een aquarel met mooie transparante behandeling van het ma teriaal, een werk rijk aan sfeer. Vegter toont ook enkele etsen, waarvan Na de bom het meest opvalt door de fijne werking van zwart en wit in de half tinten. P. H. de Geus tenslotte exposeert te keningen en twee olieverven. De eerste komen niet boven een nijver beoefende tekentechniek uit en missen te zeer „het bekoorlijke van het kleine". De Geus' schilderijen voldoen maar matig: er zitten dorre plekken in, die verf zijn gebleven. De boeiende tentoonstelling van het driemanschap duurt tot 9 januari 1966. D. Philips Katoen is een door de natuur voortgebrachte vezel, die zoveel gezonde eigenschappen heeft, dat er niet alleen voor de zomer voortreffelijke stoffen, maar ook zware winterweefsels van te maken zijn. Biedt katoen de mens in warme seizoenen licht heid en luchtigheid, koele behaaglijkheid en een typisch zomers kledingkomfort, voor de winter is uit diezelfde katoenvezel een verscheidenheid van stoffen te maken die de mens ver warmen en hem helpen zich te beschermen tegen het regen water. Dit laatste is zeker te danken aan verschillende chemische in grepen, welke de katoenen stoffen waterafstotend maken. Warme katoenen stoffen zijn onder andere de flanellen - veel gebruikt ook voor de winterlakens - de fluwelen en vooral de ribstoffen, zoals de manchester en zijn zeer veredelde familie leden corduroy, tinneroy, miniroy, ladyroy, gentleroy en hoe ze nog meer mogen heten. Laatstgenoemde stoffengroep is deze winter zeer in de mode. Vooraanstaande modehuizen hebben er mooie modellen van in hun collectie opgenomen. Die familie Corduroy is een „win- tervaste" weefselgroep. Het zijn stoffen met een stevige struc tuur, ze zijn warmbloedig in de omgang en bieden zovele mo dieuze mogelijkheden, dat jong en oud, man of vrouw er evenveel van kunnen genieten. Daarenboven handhaven ze typische katoendeugden, waarvan onbekommerd wassen en stomen, een blijvende helderheid (ook in kleuren) en in het algemeen een eenvoudig onderhoud goede voorbeelden zijn. De roy-stoffen zijn pletvrijook na lang durig gebruik handhaven zich de ribbels, zo karakteristiek voor deze stoffen, waaronder er enkele zijn, die zelfs bedrukt wor den en zich daardoor juist goed lenen voor japonnen. Vrij recent is de steeds groter wordende toepassing in de heren kleding, die komplete kostuums uit deze ribstoffen aanbiedt welke van een - men zou kunnen zeggen - geklede sportiviteit zijn. Voor jongens en meisjes van onder en boven de tien is er bijzonder veel kleding van ribstoffen in een bijna niet meer te overziene variatie. Zo blijkt maar weer eens, dat de natuurlijke vezel katoen in staat is diensten te bewijzen in alle jaargetijden en zich daar door in de koude en vochtige periodes ook kan ontpoppen als een betrouwbare „handlanger" om winter en water te weren. Wat de mode op het gebied van regenjas sen en regenmantels al niet weet te ver zinnen is onbegrensd. Je vraagt je toch nog af hoe het mogelijk is, dat men van een garderobe eikaars re genjas meeneemt (bij vergissing uiteraard). Zij heeft er een fijn, vlot, katoen-popeli- nen manteltje bij aangetrokken, waar van de voering geruit is en de kraag is ge maakt uit dezelfde stof, terwijl bij de knopen de ruit ook nog even om de hoek komt kijken. In de winterkollekties der modehuizen was voor deze winter nogal wat te zien op het gebied van ribstoffen. Het heeft aanstekelijk gewerkt, want ook in vele Ne derlandse kledingkollekties heeft men zich gehaast de wensen van het publiek voor te blijven door modellen van corduroy of soortgelijke stoffen op te nemen. In de goede zaken kan men die nu in een aantrekkelijke variatie vinden. Deze dames-overgooier van donker blauwe corduroy is er een voorbeeld van. Er wordt een bedrukte flanellen bloes onder gedragen. Dit mo del van Bobby Brooks is eenvoudig gehouden omdat de stof al sprekend genoeg is. Ter garnering zijn twee grote steekzakken op de heupen aangebracht. Tussen de bovenzijde van de zakken is een fantasie-ceintuur tje aangebracht. Vele mannen zullen toch wel „ja" kunnen zeggen te- gein. zo'n „buitenpak". 't Is helemaal van katoenen cor duroy, al is de knickerbocker - en die gaat weer mode worden, heren! - van een fijner geribde stof dan het jasje. Dit laatste is op zijn beurt weer lichter van kleur dan de broek. Een wollen trui en dito kousen, al behoeven die niet wit te zijn, maken er een stevig weer-en-wind geheel van. Colbertjasje en knicker bocker werden gemaakt door Bendien voor ongeveer honderd gulden. Patrimoniumlaan 46 teL 3262 Veenendaal WOENSDAG EN DONDERDAG TOT 9 UUR GEOPEND VRIJDAG TOT 6 UUR. R12 Hoofdstraat 59-65 VEENENDAAL Telefoon 08385-4053 58. Met driftige passen loopt Ambre over het dek Bij haar kajuit gekomen, draait zij zich nog eenmaal om en kijkt haar vader en de oude tovenaar aan met een blik vol koude minachting.. „Inderdaad!!" roept zij driftig „Ik heb getracht Aram los te krijgen uit de gevangenis, waar hij door jullie valse praktijken is terechtgekomen!! En het is me gelukt ook!! Ga morgen maar naar het stadion, dan kun je zien. hoe hij zijn tegenstanders verslaat!! En dat doet hij niet door hun voedsel te vergiftigen!" Kapitein Eén-oog wordt doods bleek bij deze laatste woorden. „Ambreluister naar me. roept hij met trillende stem. Maar hij spreekt slechts tegen de kajuitsdeur. die met een slag voor zijn neus wordt dichtgeworpen De volgende morgen wordt Aram, die de nacht in gezelschap van zijn filosofische medegevangene In de cel heeft door gebracht. wakker door het geluid van de opendraaien de kerkerdeur. „Hou je taai, vrind." zegt de filosoof tot afscheid, „je gaat het grootste pak slaag van je leven tegemoet Tracht in ieder geval onze vriend Ares één flinke klap op z'n verwaande neus te geven, het zal hem goed doen." En met deze weinig bemoe digende woorden nog in z'n oren loopt Aram even later tussen een troep soldaten naar het stadion (Wordt vervolgd)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 4