„Christelijke gemeente zoals die van Jeruzalem trekt jaarlijks 150.000 pelgrims Eenheid De paasochtend van het jaar 1949 scheen de gereformeerde en Lutherse traditionalisten in het gelijk te stellen: hebbe toen niet de eerste zeven broe ders in het witte dorpskerkje de defi nitieve (de monniken myden de term „eeuwige") geloften van gehoorzaam heid, kuisheid en gemeenschap van goederen uitgesproken? Hoe kunnen zij dat in overeenstemming brengen met de beginselen van Luther en Cal- vijn? Men verwijst altijd naar de jongere Luther, antwoordt de prior. Inderdaad verbrak hij zijn geloften en vond de mo nastieke instelling als dusdanig fout. Het monachisme moet toen wel buitenge woon broos zijn geweest, dat het in en kele jaren tijd kon worden weggevaagd vx i de kaart van protestant Europa. Maar doorgaans vergeet men, dat Lut her in zijn laatste levensjaren de vroe gere positie sterk betreurde; een terug weg zag hij toen niet meer. Onlangs ont dekte late geschriften van de grote Her vormer tonen ondubbelzinnig aan, dat hij van een herstel van het monachisme droomde. Hoe het ook zij, de protestantse mon niken van Taizé - er zijn er nu al vijfen zestig en zij komen uit een dozijn ver schillende landen en uit twintig protes tantse kerken!- kunnen hun professie, die zij gewoonlijk doen na een noviciaat van drie jaar, wel verantwoorden. In hun ogen is het monastieke leven in de eerste plaats een oord van vernieuwing, waarvoor de drie geloften plaats maken. De kuisheid van het celibaat, zeggen zy, kan enkel worden beleefd in intieme eenheid van God; zij is een oefening van openheid voor allen; vijftien jaar geleden beseften wij het zelf niet maar het is duidelijk, dat wij door met man nen van een liefde te zijn, geopend zijn geworden voor oecumenische dimensies. Gehoorzaamheid is erkenning van een gezag, niet autoritarisme; zij schept eenheid in een groep en maakt haar meer gemeenschap; de taak van de o- verste, van de prior, is allereerst pasto- reel. Gemeenschap van goederen - ,,van armoede durven wij nog niet te spreken, dat ware te arrogant"! - is een kwestie van solidariteit, eerst met de jongere generaties, die alleen in de autenticiteit een werkelijk teken kan herkennen ver volgens en vooral met tweederde van de mensheid, die zo arm is, dat zij honger lijdt. Herhaaldelijk heeft dominee Schutz al onderstreept, dat Taizé niemand de les wil lezen. Hij hoort dan ook niet graag zyn gemeente betitelen als een poging tot vernieuwing van het monas tieke leven. Maar impliciet is de „com- munauté de Taizé" dat toch. Dat zij pro testants is, doet niets ter zake. Zij sluit aan bij een vijftien eeuwen oude chris telijke levensvorm, met meer frisheid en soepelheid dan ooit tevoren, zou men zeggen Inderdaad moet zij geen reke ning h >uden met de indijkingen van het kerkelijk recht en evenmin met de hei lig" gewoonte. h ior Schutz heeft in 1952-'53 een ju- v l van een regel geschreven, een „Rè- de Taize", die men in de boek- andel kan kopen. Het is geen recepten- uoek en bevat geen casuïstiek; het schept het geestelijke en morele klimaat van een kloostergemeente: ,,La présente règle renferme le mini mum en dehors duquel une communau- té ne peut s'édifier en Christ et s'abon- ner au même service de Dieu." blz. 10. Al de rest laat zij over aan de naasten liefde en aan de zich vormende gewoonte maar die altijd moet kunnen worden ge wijzigd. ,,Sinon bien vite il (d.i. le cou tumier) étoufferait la règle et nous re- placerait sous la loi" - blz. 72. Kortom, zoals overal elders in dit klei ne kloosterdorp op de heuvel ervaart men een grote bezieling. En bij deze al lesbehalve sentimentele geestdrift kun nen heel wat katholieke kloostergemeen ten met vrucht in de leer gaan. Voor een bezinning op de drie geloften kan Taizé hen ongetwijfeld nuttige wenken geven. Een frisse eigentijdse nadering vindt men bijvoorbeeld in het eerste boek van prior Schutz, ,,Vive l'aujourd'hui de Dieu (Presses de Taizé), dat dit jaar in het Nederlands verscheen (bij Ten Have te Amsterdam) onder de meer pro zaïsche titel „Deze dag is van God". Voor wie hier ook maar een paar da gen vertoeft, lijdt het geen twijfel, dat Taizé niet alleen het protestantisme of het oecumenische iets aanbrengt: het produceert waarden die alle christenen zonder onderscheid van kerk of confes sie betreffen. Eén voorbeeld: de gelof ten van armoede, die men vooralsnog uit bescheidenheid „gemeenschap van goederen" heet. Het was de prior en zijn eerste gezel len sterk opgevallen, dat de jongere ge neraties argwaan koesteren tegenover het gewicht van instellingen en veeleer om authenticiteit vragen. Het dwong hen, zeggen zij. tot een te rugkeer naar de evengelische bronnen Als de kerk (en met die term bedoelen zij de niet zichbare eenheid van alle christelijke kerken met inbegrip van de rooms-katholieke) minder aanvaard baar wordt wegens verouderde tekens, dan moet zij die uitwendige tekens ver zaken, vooral als zij uit een andere tyd komen en onverstaanbaar zijn geworden. Wat de roomse kerk betreft, lijkt ons dit niet alleen een zaak van weinig apos tolische omgangsvormen, van monsig- nori met rode biesjes aan hun toga (of clergy pak), van bisschoppen met edel stenen in hun tingen, gouden borstkrui zen, pompeuze aanspreektitels, wapen schilden, paleizen, dure auto's en ande re status-symbolen. Het gaat om een algehele instelling van teveel katholieken, die de moraal vereenzelvigen met het zesde gebod en heb- en schraapzucht als de heidenen. Niets daarvan is ons in Taizé verweten, maar de conclusies liggen voor de hand. Hoe het ook zij, de jonge gemeenschap heeft de lessen van zoveel eeuwen mo nastieke geschiedenis geleerd; zjj wil de spanningen tussen de persoonlijke gelofte van armoede en collectieve rijk dom van een klooster voorkomen. On danks zijn grote naam heeft Cluny er immers toe bijgedragen een hele sector van Midden-Frankrijk te ontkerstenen, omdat zijn grote grondbezit de boeren gezinnen steeds verder heeft verpau perd. Een gevolg was niet slechts, dat bij de Franse revolutie de gevestigde orde weinig steun vond in deze West- bourgondische streken, maar ook dat nu amper de helft van de bevolking is gedoopt. Het hele gebied is missieland geworden; doch het heftige anticlerika- lisme was minder oorzaak dan gevolg. Op 1 december 1962 heeft dus de com muniteit van Taizé - onder de indruk van Johannes' encycliek PACEM IN TER RIS, zegt prior Schutz - zijn landerijen, vee en landbouwwerktuigen ingebracht voor de oprichting van een coöperatief (COPEX)de andere partners waren vijf jonge rooms-katholieke gezinnen. Zij volgt op een eerste thans bloeiende coö peratie van melkproducten, die door Frè re Alain (de broeders van Taizé nemen de eigen voornaam als kloosternaam) was opgericht, nadat in 1954 de bestaan de melkcentrale het ophalen van melk had afgeschaft; 1.200 boerderijen zijn nu aangesloten bij deze „Union Laitière Grosne-et-Guye." Maar het was hun niet genoeg. Een van de geestelijke aanwijzingen van de Regel indachtig besloten zij in ja nuari van het vorig jaar tijdens de Ge bedsweek voor de Eenheid, afstand te doen van al hun eigendomsrechten op hun inbreng in de landbouwcoöperatie zij schonken dus vee en machines een voudig weg en behielden twee symbo lische aandelen van elk 500 F. fr. De coöperatie wordt als een soort van model uitgebouwd, die ook door niet christenen kan worden overgenomen, .hoe wel de inspiratie in dit experiment toch wel belangrijk is." De droom van Taizé, zo zegt de prior nog, is een gemeenschap van christenen aan het worden zoals de gemeente van Jeruzalem er een moet zijn geweest. De kerk heeft geen toren maar feestelijk beieren de klokken vanuit een gebinte: zij heten Joie, Simplicité, Miséricorde en de zwaarste Pacem in Terris. Het is dus een kwestie van aanwezig heid in de moderne wereld, niet van missionering of prediking, minder en minder trouwens geloven de jongere generaties die toch de wereld van mor gen zullen bevolken, in abstracties; zij willen daden, feiten, tekens van een on dubbelzinnige, persoonlijke inzet. Het treft de bezoeker overigens direct, dat de gemiddelde leeftijd van de mon niken van Taizé eerder beneden dan bo ven de dertig moet liggen. Uit meer dan tien landen zijn zij hierheen gekomen; er zgn geen bijzondere voorwaarden van vor ming of afkomst. Zij worden aanvaard indien zij een evenwichtige persoonlijk heid bezitten („une solidité humaine", zegt de prior) en met het oog op de oecu menische gerichtheid van de gemeen schap een soepele geest. Een apart no viciaat bestaat niet; van meet af aan zijn zij opgenomen in de grote gemeen schap nemen deel aan de drie dagelijk se offices (met zaterdagavond een nacht office en zondagavond een eucharistie viering) en zijn, elk volgens aanleg, in geschakeld in de arbeid. Zij werken in de drukkerij, in de coö peratieve boerderij, in de keuken anderen schrijven boeken, maken glasramen of ke ramiek of etsen, zijn architect of platte landsdokter. Wie daartoe in staat is, moet voor zijn beroep gaan studeren aan de universiteit te Lyon, theologie of so ciolcgie (Waarom sociologie? De kennis van de mens is een belangrijke weten schap, meent de prior, vooral voor de oecumenische beweging; zij helpt ons de passionele kanten van de persoonlijk heid te ontladen, dus al wat tot conflict prikkelt,) De bedoeling is, dat de monniken te Taizé zelf hun standplaats hebben. Het is niet uitgesloten, dat de communiteit met hetzelfde groeiritme eerlang te groot wordt en dat een tweede gemeenschap zal worden opgericht, misschien in Ameri ka, misschien elders niemand weet waar: de broeders worden dringend overal ge vraagd. Zowel om de menselijke erva ringen van de gemeenschap te verrijken als om solidariteit te betuigen, is thans een twintigtal uitgezonden „en mission" en die leven aldus enkele tijd temidden van het proletariaat te Algiers, Abidjan, Coventry, Lyon. Misschien zullen zij na twee, drie jaar eenvoudig terugkeren of wel worden afgelost door anderen. Een gelijkaardig beurtsysteem is ook van kracht in Taizé zelf. Bijvoorbeeld is er geen centrale refter; de maaltijden wor den gebruikt in groepen van zeven a acht en om het jaar worden deze „huis houdens" opnieuw gemengd. 's Ochtens komen zij bijeen voor een ka pittellater op de dag vergadert de raad (conseil) van de geprofesten, waaraan de prior alle belangrijke kwesties voor legt vooraleer alleen te beslissen. Bovendien hebben zij de biecht en de mis, hoewel in een andere theologische belichting dan bij de rooms-katholie- ken. Niettemin is het verbazingwekkend, dat protestanten uit zoveel verschillende belijdenissen tot zulk een eenheid ko men. „Dat doet het samenleven", zegt broe der prior, „en vooral het samen bidden". Binnenkerkelijk is het oecumenisme al dus uitgegroeid tot een groot succes. Met „binnenkerkelijk bedoelen wij niet alleen de toenadering tussen gereformeer de (Calvinistische) en Lutherse kerken van Frankrijk d.w.z. tussen de ruim 700.000 Franse protestanten; en niet al leen de groeiende belangstelling van al le uit de hervorming voortgesproten ker ken "n Europa en de Verenigde Staten; maar daarin betrekken wij ook de ortho doxe kerken, die in Taizé de eerste steen hebben gelegd voor een eigen cen trum (patriarch Athenagoras schonk de protestantse monniken twee prachtige ikonen), en de rooms-katholieke: ook zij ziet in Taizé zowel een teken als een een trum van verzoening (De broeders Ro ger Schutz en Max Thurian behoorden tot de allereerste waarnemers, die door paus Johannes werden uitgenodigd het concilie bij te wonen) Alles hier in Taizé ademt trouwens een concreet streven naar de eenheid van de christenen uit. De prachtige Verzoenings kerk, waaraan een jaar lang zestig Duitse jongelui van „Aktion Sühnezei chen" hebben gewerkt („Wij hadden een grote kerk nodig", zegt de prior, „kon den deze niet bouwen en opeens kwam het Duitse aanbod"!) bevat ook een crypte voor de rooms-katholieke en orthodoxe erediensten. De liturgie benadert zo dicht mogelijk die van na de reformatie, en dus praktisch de Roomse; het Avond maal heet zelfs gewoonweg Mis. Het of- fi ie is oud monastiek, in zover, dat de volgende editie van het „Office de Tai zé" (ook al op de eigen persen gedrukt! met een rooms-kerkeiijk imprimatuur zal verschijnen. Voor alles is er de wei gering om mensen uit roomskatholieke gewesten in de protestantse belijdenis op te nemen, zijn er de steeds talrijker wordende contacten en zijn er de eigen theologische studiën. Om dit alles is Taizé een soort var evangelisch mirakel, zo fris als een bron in de bergen. Wat men er ervaart is niet in woorden te vertellen. Men moei het meemaken. En dan zal men even no de als w(j zelf, van hier vertrekken, te rug over de heuvelen van het Charollai' met in de verte de blauwe kammen var de Cevennen en bij helder weer de groe ne kraters van de Auvergne, doch ze ker van dit: Taizé is niet enkel een we reldberoemde naam, maar kort en bon dig, aan de overzijde van de gespletei- christenheid een geestelijke lente. GLIDO VAN HOOF. (Copyright Opera Mundi) Minderbroeders, die de mis opdragen lil Buiten het oude doip is de Verzoeningskerk gebouwd naar het ontwerp van een monnik. Men komt er voor de verzoening van vader en zoon, echtgenoot en vrouw, gelovige en ongelovige, christen en gescheiden broeder. Het officie wordt meestal gezongen in de door 60 Duitse jongens gebouwde Verzoeningskerk.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 10