Bedrijfsruimte Brooks instrument n.v. wordt uitgebreid Bronchi letten PRUMMEL BEELDENDE KUNST TE RHENEN Verslag ledenvergadering N.O.V. afd. Rhenen e.o. Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 28 januari 1966 :.;v Brooks Instrument N.V. aan de Groeneveldselaan te Veenendaal heeft grote plannen. Genood zaakt door een klemmend ruimtegebrek in verband met een sterke stijging van de produktie (jaarlijks 30%) besloot de directie tot een uitbreiding van de bedrijfsruimte. Aan de zuidvleu- gel van het complex zal een nieuwe fabriekshal worden aangebouwd. In deze nieuwe afdeling (oppervlakte 800 m2) zal het ijken van instrumenten volgens de nieuwste ontwikkelingen ge beuren. Ook een deel van de assemblageafdeling wordt in de aangebouwde ruimte onderge bracht. Men hoopt de verkregen ruimte reeds in april a.s. in gebruik te kunnen nemen. HISTORIE Expansie Fusie Uitbreiding Het Kerstmysterie in grafiek en beeldhouwkunst VOOR BABY'S HUIDJE Toekomst Fabricage Personeel Glazen van top kwaliteit i zal het nieuwe Brooks complex er \y <J de uitbreiding uitzien. Links: de "V\A nieuwe bedrijfsruimte. Zoals bekend is Brooks Instrument N.V. een Amerikaanse firma. De moeder maatschappij in Hatfield (Philadelphia) besloot in 1960 een dochterbedrijf te stichten op het Europese vasteland. Men heeft Nederland gekozen omdat het in verband met de aanvoerlijnen zeer cen traal lag. Het gemeentebestuur van Veenendaal bood de maatschappij ver schillende faciliteiten bij de vestiging en zo viel de keus op deze industrie gemeente op de grens van Gelderland en Utrecht. De 10.000 nrt grond, die Brooks Instrument nodig had voor de vestiging werd vlot aangekocht en dank zij de Door de expansie in de chemische en proces industrie is een toenemende vraag ontstaan naar meet- en regel- instrumenten voor het documenteren van processen. Dit is over de hele wereld merkbaar. Vandaar dat Brooks Instru ment geconfronteerd werd #en nog steeds wordt met een groeiende order portefeuille. In 1965 is Brooks Instrument ge fuseerd met het grote Amerikaanse concern Emerson Electric te St. LQuis. Brooks een vast emplooi, waarbij hun vakkennis wordt opgevoerd en de ver kregen theoretische opleiding in de praktijk kan worden gebracht. Gezien de grote expansie zag de direc tie zich nu al tweemaal genoodzaakt uit te breiden. De eerste had plaats in 1963. Aanvankelijk was het verkoopkantoor gevestigd in Fribourg (Zwitserland) maar dit bureau werd in april 1963 op geheven. De verkoop werd toen samen getrokken in Veenendaal, en staat thans onder leiding van de heer A. C. Wolters. Deze weken werd begonnen aan de tweede uitbreiding, die men nog voor april a.s. hoopt te realiseren. De fabrieks- ruimte wordt hiermee verdubbeld. In de nieuwe afdeling komt ruimte voor het ijken van instrumtenten volgens de modernste procedé's. Midden in het nieuwe complex wordt een tank gebouwd van 25000 liter in houd. De tank is toegerust met een 75 PK pomp nodig voor het pompen van water voor het ijken van instrumenten voor grote hoeveelheden. Verder wordt in de nieuwe bedrijfsruimte de assem blage-afdeling ondergebracht. De mo derne vleugel zal nieuwe was- en kleed lokalen bevatten, alsmede de produktie- kantoren, die aan de voorkant zijn ge pland. Er komt ook een nieuwe glas fabriek voor de vervaardiging van conische meetbuizen. Voor de werk nemers wordt aan de voorkant een moderne kantine gebouwd. In de nieuwe uitbreiding is bgzonder veel geïnvesteerd en de directie verwacht dan ook dat men enige tijd vooruit kan. Vooruit tot medio 1967 want men verwacht dat dan al Het afregelen van doorstromingsmeters met pneumatische zenders. door de heer A. F. Platt, die zich ge steund weet door een staf van enthou siaste medewerkers. Het is een hecht team waarop de directie kan bouwen. Van hoog tot laag werkt ieder aan een hoogstaand produkt en vindt, dank zij het „teamwork" dat bij Brooks nu een maal nodig is, een prettige arbeidskring en binnen afzienbare tijd dus ook een ruimer beweeg dank zij de geplande uit breidingen. Eind 1964 bezocht ik in het Rijksprentenkabinet te Amsterdam de unieke ten toonstelling Dürer en zijn tijd", een expositie, die mij de ontwikkeling van de Neurenbergse tekenaar van Laat-Gothisch tot Renaissancé-kunstenaar van nabij liet zien. Tevens verhaalde zij indirect zijn levensloop van zijn eerste zelfportret op dertienjarige leeftijd af - een wonder van kinderlijk-rijpe ob servatie en karakterisering - tot de laatste werken van de gerijpte kunstenaar. Twee maal trok hij naar Italië, waar hij geheel onder de bekoring kwam van de bloeiende Renaissance-kunst. Na zijn eerste reis terug in Neurenberg legde hij zich toe op de kopergravure, welke kunstvorm hij tot een hoogtepunt voer de. Ook de houtsnede vernieuwde hij door haar te bevrijden uit de slavernij van het blokboek. Hij maakte haar tot een onafhankelijke zelfstandige kunst, die hij in grote formaten beoefende. Was zij eerst niet meer dan een eenvou dige omtrektekening, Dürer wist rijke nuances met talloze toonschakeringen in het hout te snijden of te doen snijden. Dürer is een overgangsfiguur tussen Gothiek en Renaissance, welke laatste door hem gezocht en vurig beleden werd. Hij sympathiseerde met Luther en de humanisten, bestudeerde de wet ten van de perspectief, de leer van de proporties, de anatomie en zocht harts tochtelijk naar de ideale schoonheid. De zeven houtsneden in het Streek museum te Rhenen. door het Prenten kabinet welwillend in leen afgestaan, tonen Diirers verworvenheden uit de Renaissance, bewijzen wat hij in Italië geleerd heeft: de verbeelding van de ruimte in het landschap, een even wichtige compositie, een streven naar het ideale. De zeven prenten hebben een cen traal motief: de heilige Geboorte en de gebeurtenissen daar rondom. Vooral in de Vlucht naar Egypte breekt de Re- naissance-opvatting zich baan: de fi guren en dieren zijn harmonisch in het landschap met zijn weelderige exotische flora geplaatst. De Opdracht in de tem pel ademt nog geheel de Laat-Gothische geest, waarvan al Dürers werken ken merken behouden, vooral in de liefde voor het detail in hoekige vormen. Hoezeer de kunstenaars in de 16de eeuw gefascineerd werden door de wer ken der Italiaanse meesters, bewijzen de prenten die tekenaars als Lucas van Udep, Gerard de Jode, Joan Sadler, Marc Geerards, Jeremias Falck maak ten naar de werken van o.a. Titiaan en Veronese. Ook zij, die niet naar voor beelden werkten als Cornelis Cort, Hieronymus Cock, Nicolaes de Bruyn zijn ware volgelingen van de Renais sance. Het mooiste stuk grafiek is de Vlucht naar Egypte van Hieronymus Cock, die nauwelijks die gebeurtenis suggereert, maar een magnifiek landschap ver beeldt, uitmuntend door composite, ruimtewerking en levendigheid. Rechts verheft zich een door een burcht be kroonde berg, links rijzen enige door zichtige bomen. Het middenplan is vol bewegelijkheid van heuvellijnen, hui zen, een beek met watermolen, een wentelend rad, een houten brug, een standerdmolentje tegen een helling en 'op het voorplan de vluchtende Maria en Jozef als onopvallende stoffage. Een juweel van een landschap, maar geen Kerstvoorstelling. Het landschap waarin Lucas van Uden - een bekwaam vakman die de landschapsachtergronden van Rubens' werken mocht schilderen! - de heilige personen plaatst, doet weinig onder voor het vorige; evenmin dat van Ge rard de Jode in diens Vlucht naar Egyp te. De Annunciatie van Cornelis Cort houdt zich .beter bij de heilige gebeur tenis. Prachtig is de engel getekend, i verrassend van ritme. Bij Joan Sadler doet de bewogenheid al maniëristisch aan, evenals het ietwat theatrale werk van Nicolaes de Bruyn. De Verkondiging van Crispijn de Passe is vol bravour. 't Is of die teke naars stunts van hun kunnen vertonen. A. Blooteling's geïdealiseerde Maria en het Kind - Dürer heeft in feite nooit een dergelijke ideale vrouwegestalte kunnen maken - doet reeds denken aan de later komende Murillo. Het fundament voor de moderne dynamische vloeistofij kinrichting aan de Zuidkant geprojecteerd. weer een nieuwe uitbreiding noodzakelijk zal zijn. Men heeft hiermee al rekening gehouden door aan de achterkant en zij kant van de nieuwe aanbouw verplaats bare wanden aan te brengen. Gezien het bovenstaande lijkt de toe komst van dit jonge bedrijf verzekerd. In de rij der plaatselijke bedrijven neemt Brooks een aparte en zeer gewaardeerde plaats in. De directie wordt gevoerd !en automatische qkstand voor door- tromingsmeters met kleine capacitei- .en bestaande uit nauwkeurig gecali- breerde bollen. hulp van de gemeente kon vrij snel met de produktie worden gestart. In maart 1961 werd een bescheiden begin ge maakt. Het aantal werknemers van toen <12) is thans uitgegroeid tot ruim 80. Brooks Instrument N.V. is een der grootste Europese producenten van regelinstrumenten. De afzet strekt zich uit over de gehele Europese markt, maar ook vond de verkoopleiding exportmoge lijkheden in het Nabije Oosten, India en Afrika. Het produktieprogramma bestaat uit doorstromingsmeters voor vloeistoffen en gassen, die de momentele waarde van de doorgestroomde hoeveelheden per tijdseenheid weergeven. Brooks heeft een eigen verkoopkantoor voor de binnen landse markt en in Engeland. In d* andere Europese landen en daar buiten zorgen ingenieursbureau's voor de afzet van de technische produkten in de respectieve gebieden. Brooks N.V. fungeert als hoofdkantoor voor Emerson Electric en tengevolge van de tot stand gekomen fusie treedt Brooks N.V. op als algemeen Europees agent voor het Amerikaanse gelieerde bedrijf White Rodgers, dat producente is van regelapparatuur voor centrale ver warmingen airconditioning installaties. Het produktieprogramma van White Rodgers is speciaal gericht op de pro duktie van regelapparatuur voor met aardgas gestookte verwarmingsketels. In het eerste stadium worden de W.R.- apparaten van de Ver. Staten betrokken, maar de mogelijkheid bestaat dat Brooks Instrument N.V. in de toekomst deze apparaten zal gaan assembleren met onderdelen uit de U.S.A. betrokken en mogelijk later zelf tot de produktie van deze apparaten zal overgaan. Het 80 man tellende personeel werkt bij Brooks Instrument in een prettige arbeidsverhouding. Het verloop van het personeel is te verwaarlozen. Er bestaat een personeelsvereniging, die een paar maal per jaar een uitgaansdag of een feest organiseert. De directie heeft altjjd belangstelling voor goede vakmensen L.T.S.-ers en U.T.S.-ers vinden bij De byeenkomst van de afdeling Rhenen e.o. van de Nederlandse Onderwijzers Vereniging werd door niet minder dan een derde van het aantal leden bezocht. De goede opkomst was waarschijnlijk niet te danken aan het huishoudelijk ge deelte van de vergadering. Daarin werden de jaarverslagen goedgekeurd en het bestuur ongewijzigd gelaten. Uit het verslag van de afgevaardigden naar het congres bleek o.a. dat de N.O.V. dit jaar een fusie aangaat met de Bond van leerkrachten bij het Nijverheidsonderwijs. Een interessant gegeven uit de openingsrede van de voorzitter was geweest, dat na de oorlog de salarissen van de onderwijzers evenals de gemiddelde lonen van de industrie-arbeiders waren gestegen met 200%, terwijl de kosten van levensonderhoud met 100% waren gestegen. De Renaissance-kunstenaars wonnen veel, maar de devote intimiteit, de .mystieke innigheid van geest gingen teloor. Die eigenschappen treffen ons des te meer in het viertal beelden, dat het Aartsbisschoppelijk Museum te Utrecht aan het Streekmuseum leende. Eers.t na 1450 begint de laat-middel- eeuwse beeldhouwkunst inheemse trek ken te vertonen. Twee gewestelijke stromingen ontstaan: een Hollandse en een Kleefs-Gelderse. De eerste onder scheidt zich door ingekeerdheid en liefde voor het detail. Van deze rich- 'ting zijn twee werken aanwezig: Maria met het Kind en een z.g. Anna te drieën (d.w.z. Anna, Maria en Jesus). Het eer ste stelt de heilige Maagd voor, gekleed in een lange mantel, het hoofd ge kroond. Het naakte Kind grijpt haar sluier. Het is een werk van diepe innig heid. De Anna te drieën toont Anna op een bank gezeten als een vorstin, Maria ondersteunend. Het naakte Kind speelt met een vrucht, zittend op haar schoot. Ook hier treft weer die beschroomde maar diepe devotie, dat beheerste ge voel. die aandachtige mystiek die wat boers aandoet. Uit een Oost-Nederlands atelier stamt een Kerstgroep: Maria, Jozef, een vroedvrouw, een ruif met naïef-geestig de koppen van de os en de ezel. Het Kind is verloren geraakt. Op de voor grond twee musicerende engeltjes, op de achtergrond een derde engel in aan- j bidding. Een werk van grote religieuze intimiteit. Tenslotte is er een notehouten beeld van Maria met het Kind uit de Kleefs- Gelderse kring, ascetisch van gelaats uitdrukking, een kunst met een voor liefde voor diepe plooien in het ge waad. Maria met lange los neerhangen de haren staat, ietwat terzijde gebogen, in een lang gewaad met zware mantel. Het geklede Kind draagt een openge slagen boekje in de handjes. Het beeld je ademt grote lieflijkheid en heeft iets bekoorlijk speels. De rijke tentoonstelling, die grote schoonheid biedt, kennis verleent en tot beschouwing en studie opwekt is tot en met 10 februari geopend, dagelijks be halve op zon- en woensdag, van 11-12.30 en van 14.00-17.00 uur. Bovendien op dinsdagavond van 19.00-21.00 uur. D. Philips De grootste belangstelling ging onge twijfeld uit naar de uiteenzetting van de heer Van Steenbergen, tweede voorzitter van de N.O.V., die een toelichting gaf op het N.O.V.-rapport „Naar nieuwe onder wijsvormen voor 5 tot 13 14-jarigen". Hij stelde, dat door de veranderde peda gogische inzichten en doordat het lager onderwijs niet langer eindonderwijs is, een heroriëntering nodig is. De over gangen tussen de onderwijsvormen moe ten meer vloeiend zijn. Veel eerste klas- sers hebben nu aanpassingsmoeilijkheden doordat de overgang van kleuter- naar lager onderwijs wordt bepaald door de kalenderleeftijd. Anderzijds kan de kleu terschool moeilijk voldoen aan de be hoefte van d.e rijpere kleuters. De moei lijkheid bij de overgang van lager naar voortgezet onderwijs is, dat in de zesde klas een definitieve schoolkeuze moet worden gedaan uit los naast elkaar staande vormen van voortgezet onder wijs, terwijl de richting van de begaafd heid zich pas na het dertiende jaar laat kennen. Andere problemen zijn het zit tenblijven, de zwakbegaafden, de leer stof. die soms verouderd is en soms van lager naar voortgezet onderwijs ver schoven dient te worden, het te sterke accent op training; de te geringe aan dacht voor de expressievakken. De N.O.V. wenst een nieuwe onderwijs structuur te beginnen met verplicht kleuteronderwijs van 5 tot ongeveer 7 jaar. In een speel- en werksfeer dient de kleuter het aanvankelijk lezen, het schrijven en het voorbereidend rekenen te leren. Als deze leerdoelen bereikt zijn, als dus de' kleuter rijp daarvoor is meestal op zevenjarige leeftijd gaat hij over naar het basisonderwijs. Daarna duurt het basisonderwijs vier jaar. Bin nen dit geheel is er individueel onderwijs voor de z.g. opvallende kinderen, die aanpassingsmoeilijkheden hebben of leer- en milieutekorten vertonen. In het basis onderwijs dient het klassikale systeem te worden doorbroken. De ontwikkeling van de creativiteit behoort een grotere plaats te krijgen. De N.O.V. wenst hier na tweejarig brugonderwys, waarin de overgang naar het voortgezet onderwijs geleidelijk plaats vindt. Het leerplan zal taalonderwijs, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, biografie, fysica, vreemde talen, wiskunde, muzikale vorming, handvaardigheid," tekenen en lichame lijke oefening dienen te omvatten. Door de kennismaking met nieuwe vakken en door de differentiatie in de vorm van kern- en keuzevakken en het werken op verschillend niveau verkrijgt men de ge gevens die een juiste bestemming moge lijk maken. Het rapport van de N.O.V. wijkt op verschillende punten af van de structuur vastgelegd in.de Mammoetwet. Hoestdrank in tabl«tvorm.95ct Op andere punten worden de daarin ge trokken lijnen consequent doorgetrok ken De N.O.V. weet, dat er nog veel ge- experimenteerd moet worden. Voor de realisering van de plannen is voorts een verandering van de opleiding, een ver plichte nascholing en een reorganisatie van de school, die vooral voor de kleine school gevolgen zal hebben, noodzakelijk. Na de boeiende inleiding van de heer Steenbergen volgde een levendige dis cussie. Ook het glas in uw bril is belangrijk. Wij willen u gaarne adviseren over de verschillende mogelijk heden o.a. Ontspiegelde glazen, gekleurde glazen enz. SPECIAAL OPTIEK Kerkewijk 17. V'daal Tel 3313 Ziekenfondsleverancigr

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 6