Bedrijfsruimte Brooks instrument n.v.
wordt uitgebreid
Bronchi letten
PRUMMEL
BEELDENDE KUNST TE RHENEN
Verslag ledenvergadering N.O.V. afd.
Rhenen e.o.
Nieuwsblad „DE VALLEI"
vrijdag 28 januari 1966
:.;v
Brooks Instrument N.V. aan de Groeneveldselaan te Veenendaal heeft grote plannen. Genood
zaakt door een klemmend ruimtegebrek in verband met een sterke stijging van de produktie
(jaarlijks 30%) besloot de directie tot een uitbreiding van de bedrijfsruimte. Aan de zuidvleu-
gel van het complex zal een nieuwe fabriekshal worden aangebouwd. In deze nieuwe afdeling
(oppervlakte 800 m2) zal het ijken van instrumenten volgens de nieuwste ontwikkelingen ge
beuren. Ook een deel van de assemblageafdeling wordt in de aangebouwde ruimte onderge
bracht. Men hoopt de verkregen ruimte reeds in april a.s. in gebruik te kunnen nemen.
HISTORIE
Expansie
Fusie
Uitbreiding
Het Kerstmysterie in grafiek en beeldhouwkunst
VOOR BABY'S HUIDJE
Toekomst
Fabricage
Personeel
Glazen
van
top
kwaliteit
i
zal het nieuwe Brooks complex er \y <J
de uitbreiding uitzien. Links: de "V\A
nieuwe bedrijfsruimte.
Zoals bekend is Brooks Instrument
N.V. een Amerikaanse firma. De moeder
maatschappij in Hatfield (Philadelphia)
besloot in 1960 een dochterbedrijf te
stichten op het Europese vasteland. Men
heeft Nederland gekozen omdat het in
verband met de aanvoerlijnen zeer cen
traal lag. Het gemeentebestuur van
Veenendaal bood de maatschappij ver
schillende faciliteiten bij de vestiging en
zo viel de keus op deze industrie
gemeente op de grens van Gelderland en
Utrecht. De 10.000 nrt grond, die Brooks
Instrument nodig had voor de vestiging
werd vlot aangekocht en dank zij de
Door de expansie in de chemische en
proces industrie is een toenemende
vraag ontstaan naar meet- en regel-
instrumenten voor het documenteren
van processen. Dit is over de hele wereld
merkbaar. Vandaar dat Brooks Instru
ment geconfronteerd werd #en nog
steeds wordt met een groeiende order
portefeuille.
In 1965 is Brooks Instrument ge
fuseerd met het grote Amerikaanse
concern Emerson Electric te St. LQuis.
Brooks een vast emplooi, waarbij hun
vakkennis wordt opgevoerd en de ver
kregen theoretische opleiding in de
praktijk kan worden gebracht.
Gezien de grote expansie zag de direc
tie zich nu al tweemaal genoodzaakt uit
te breiden. De eerste had plaats in 1963.
Aanvankelijk was het verkoopkantoor
gevestigd in Fribourg (Zwitserland)
maar dit bureau werd in april 1963 op
geheven. De verkoop werd toen samen
getrokken in Veenendaal, en staat thans
onder leiding van de heer A. C. Wolters.
Deze weken werd begonnen aan de
tweede uitbreiding, die men nog voor
april a.s. hoopt te realiseren. De fabrieks-
ruimte wordt hiermee verdubbeld. In de
nieuwe afdeling komt ruimte voor het
ijken van instrumtenten volgens de
modernste procedé's.
Midden in het nieuwe complex wordt
een tank gebouwd van 25000 liter in
houd. De tank is toegerust met een
75 PK pomp nodig voor het pompen van
water voor het ijken van instrumenten
voor grote hoeveelheden. Verder wordt
in de nieuwe bedrijfsruimte de assem
blage-afdeling ondergebracht. De mo
derne vleugel zal nieuwe was- en kleed
lokalen bevatten, alsmede de produktie-
kantoren, die aan de voorkant zijn ge
pland. Er komt ook een nieuwe glas
fabriek voor de vervaardiging van
conische meetbuizen. Voor de werk
nemers wordt aan de voorkant een
moderne kantine gebouwd. In de nieuwe
uitbreiding is bgzonder veel geïnvesteerd
en de directie verwacht dan ook dat men
enige tijd vooruit kan. Vooruit tot medio
1967 want men verwacht dat dan al
Het afregelen van doorstromingsmeters
met pneumatische zenders.
door de heer A. F. Platt, die zich ge
steund weet door een staf van enthou
siaste medewerkers. Het is een hecht
team waarop de directie kan bouwen.
Van hoog tot laag werkt ieder aan een
hoogstaand produkt en vindt, dank zij
het „teamwork" dat bij Brooks nu een
maal nodig is, een prettige arbeidskring
en binnen afzienbare tijd dus ook een
ruimer beweeg dank zij de geplande uit
breidingen.
Eind 1964 bezocht ik in het Rijksprentenkabinet te Amsterdam de unieke ten
toonstelling Dürer en zijn tijd", een expositie, die mij de ontwikkeling van
de Neurenbergse tekenaar van Laat-Gothisch tot Renaissancé-kunstenaar van
nabij liet zien. Tevens verhaalde zij indirect zijn levensloop van zijn eerste
zelfportret op dertienjarige leeftijd af - een wonder van kinderlijk-rijpe ob
servatie en karakterisering - tot de laatste werken van de gerijpte kunstenaar.
Twee maal trok hij naar Italië, waar hij geheel onder de bekoring kwam van
de bloeiende Renaissance-kunst. Na zijn eerste reis terug in Neurenberg legde
hij zich toe op de kopergravure, welke kunstvorm hij tot een hoogtepunt voer
de. Ook de houtsnede vernieuwde hij door haar te bevrijden uit de slavernij
van het blokboek. Hij maakte haar tot een onafhankelijke zelfstandige kunst,
die hij in grote formaten beoefende. Was zij eerst niet meer dan een eenvou
dige omtrektekening, Dürer wist rijke nuances met talloze toonschakeringen
in het hout te snijden of te doen snijden.
Dürer is een overgangsfiguur tussen
Gothiek en Renaissance, welke laatste
door hem gezocht en vurig beleden
werd. Hij sympathiseerde met Luther
en de humanisten, bestudeerde de wet
ten van de perspectief, de leer van de
proporties, de anatomie en zocht harts
tochtelijk naar de ideale schoonheid.
De zeven houtsneden in het Streek
museum te Rhenen. door het Prenten
kabinet welwillend in leen afgestaan,
tonen Diirers verworvenheden uit de
Renaissance, bewijzen wat hij in Italië
geleerd heeft: de verbeelding van de
ruimte in het landschap, een even
wichtige compositie, een streven naar
het ideale.
De zeven prenten hebben een cen
traal motief: de heilige Geboorte en de
gebeurtenissen daar rondom. Vooral in
de Vlucht naar Egypte breekt de Re-
naissance-opvatting zich baan: de fi
guren en dieren zijn harmonisch in het
landschap met zijn weelderige exotische
flora geplaatst. De Opdracht in de tem
pel ademt nog geheel de Laat-Gothische
geest, waarvan al Dürers werken ken
merken behouden, vooral in de liefde
voor het detail in hoekige vormen.
Hoezeer de kunstenaars in de 16de
eeuw gefascineerd werden door de wer
ken der Italiaanse meesters, bewijzen
de prenten die tekenaars als Lucas van
Udep, Gerard de Jode, Joan Sadler,
Marc Geerards, Jeremias Falck maak
ten naar de werken van o.a. Titiaan en
Veronese. Ook zij, die niet naar voor
beelden werkten als Cornelis Cort,
Hieronymus Cock, Nicolaes de Bruyn
zijn ware volgelingen van de Renais
sance.
Het mooiste stuk grafiek is de Vlucht
naar Egypte van Hieronymus Cock, die
nauwelijks die gebeurtenis suggereert,
maar een magnifiek landschap ver
beeldt, uitmuntend door composite,
ruimtewerking en levendigheid. Rechts
verheft zich een door een burcht be
kroonde berg, links rijzen enige door
zichtige bomen. Het middenplan is vol
bewegelijkheid van heuvellijnen, hui
zen, een beek met watermolen, een
wentelend rad, een houten brug, een
standerdmolentje tegen een helling en
'op het voorplan de vluchtende Maria
en Jozef als onopvallende stoffage. Een
juweel van een landschap, maar geen
Kerstvoorstelling.
Het landschap waarin Lucas van
Uden - een bekwaam vakman die de
landschapsachtergronden van Rubens'
werken mocht schilderen! - de heilige
personen plaatst, doet weinig onder
voor het vorige; evenmin dat van Ge
rard de Jode in diens Vlucht naar Egyp
te. De Annunciatie van Cornelis Cort
houdt zich .beter bij de heilige gebeur
tenis. Prachtig is de engel getekend,
i verrassend van ritme. Bij Joan Sadler
doet de bewogenheid al maniëristisch
aan, evenals het ietwat theatrale werk
van Nicolaes de Bruyn.
De Verkondiging van Crispijn de
Passe is vol bravour. 't Is of die teke
naars stunts van hun kunnen vertonen.
A. Blooteling's geïdealiseerde Maria en
het Kind - Dürer heeft in feite nooit
een dergelijke ideale vrouwegestalte
kunnen maken - doet reeds denken
aan de later komende Murillo.
Het fundament voor de
moderne dynamische
vloeistofij kinrichting
aan de Zuidkant
geprojecteerd.
weer een nieuwe uitbreiding noodzakelijk
zal zijn. Men heeft hiermee al rekening
gehouden door aan de achterkant en zij
kant van de nieuwe aanbouw verplaats
bare wanden aan te brengen.
Gezien het bovenstaande lijkt de toe
komst van dit jonge bedrijf verzekerd.
In de rij der plaatselijke bedrijven neemt
Brooks een aparte en zeer gewaardeerde
plaats in. De directie wordt gevoerd
!en automatische qkstand voor door-
tromingsmeters met kleine capacitei-
.en bestaande uit nauwkeurig gecali-
breerde bollen.
hulp van de gemeente kon vrij snel met
de produktie worden gestart. In maart
1961 werd een bescheiden begin ge
maakt. Het aantal werknemers van toen
<12) is thans uitgegroeid tot ruim 80.
Brooks Instrument N.V. is een der
grootste Europese producenten van
regelinstrumenten. De afzet strekt zich
uit over de gehele Europese markt, maar
ook vond de verkoopleiding exportmoge
lijkheden in het Nabije Oosten, India en
Afrika.
Het produktieprogramma bestaat uit
doorstromingsmeters voor vloeistoffen
en gassen, die de momentele waarde van
de doorgestroomde hoeveelheden per
tijdseenheid weergeven. Brooks heeft een
eigen verkoopkantoor voor de binnen
landse markt en in Engeland.
In d* andere Europese landen en daar
buiten zorgen ingenieursbureau's voor
de afzet van de technische produkten in
de respectieve gebieden.
Brooks N.V. fungeert als hoofdkantoor
voor Emerson Electric en tengevolge
van de tot stand gekomen fusie treedt
Brooks N.V. op als algemeen Europees
agent voor het Amerikaanse gelieerde
bedrijf White Rodgers, dat producente is
van regelapparatuur voor centrale ver
warmingen airconditioning installaties.
Het produktieprogramma van White
Rodgers is speciaal gericht op de pro
duktie van regelapparatuur voor met
aardgas gestookte verwarmingsketels.
In het eerste stadium worden de W.R.-
apparaten van de Ver. Staten betrokken,
maar de mogelijkheid bestaat dat
Brooks Instrument N.V. in de toekomst
deze apparaten zal gaan assembleren
met onderdelen uit de U.S.A. betrokken
en mogelijk later zelf tot de produktie
van deze apparaten zal overgaan.
Het 80 man tellende personeel werkt
bij Brooks Instrument in een prettige
arbeidsverhouding. Het verloop van het
personeel is te verwaarlozen. Er bestaat
een personeelsvereniging, die een paar
maal per jaar een uitgaansdag of een
feest organiseert. De directie heeft altjjd
belangstelling voor goede vakmensen
L.T.S.-ers en U.T.S.-ers vinden bij
De byeenkomst van de afdeling Rhenen e.o. van de Nederlandse Onderwijzers
Vereniging werd door niet minder dan een derde van het aantal leden bezocht.
De goede opkomst was waarschijnlijk niet te danken aan het huishoudelijk ge
deelte van de vergadering. Daarin werden de jaarverslagen goedgekeurd en het
bestuur ongewijzigd gelaten. Uit het verslag van de afgevaardigden naar het
congres bleek o.a. dat de N.O.V. dit jaar een fusie aangaat met de Bond van
leerkrachten bij het Nijverheidsonderwijs. Een interessant gegeven uit de
openingsrede van de voorzitter was geweest, dat na de oorlog de salarissen van
de onderwijzers evenals de gemiddelde lonen van de industrie-arbeiders
waren gestegen met 200%, terwijl de kosten van levensonderhoud met 100%
waren gestegen.
De Renaissance-kunstenaars wonnen
veel, maar de devote intimiteit, de
.mystieke innigheid van geest gingen
teloor. Die eigenschappen treffen ons
des te meer in het viertal beelden, dat
het Aartsbisschoppelijk Museum te
Utrecht aan het Streekmuseum leende.
Eers.t na 1450 begint de laat-middel-
eeuwse beeldhouwkunst inheemse trek
ken te vertonen. Twee gewestelijke
stromingen ontstaan: een Hollandse en
een Kleefs-Gelderse. De eerste onder
scheidt zich door ingekeerdheid en
liefde voor het detail. Van deze rich-
'ting zijn twee werken aanwezig: Maria
met het Kind en een z.g. Anna te drieën
(d.w.z. Anna, Maria en Jesus). Het eer
ste stelt de heilige Maagd voor, gekleed
in een lange mantel, het hoofd ge
kroond. Het naakte Kind grijpt haar
sluier. Het is een werk van diepe innig
heid.
De Anna te drieën toont Anna op
een bank gezeten als een vorstin, Maria
ondersteunend. Het naakte Kind speelt
met een vrucht, zittend op haar schoot.
Ook hier treft weer die beschroomde
maar diepe devotie, dat beheerste ge
voel. die aandachtige mystiek die wat
boers aandoet.
Uit een Oost-Nederlands atelier stamt
een Kerstgroep: Maria, Jozef, een
vroedvrouw, een ruif met naïef-geestig
de koppen van de os en de ezel. Het
Kind is verloren geraakt. Op de voor
grond twee musicerende engeltjes, op
de achtergrond een derde engel in aan-
j bidding. Een werk van grote religieuze
intimiteit.
Tenslotte is er een notehouten beeld
van Maria met het Kind uit de Kleefs-
Gelderse kring, ascetisch van gelaats
uitdrukking, een kunst met een voor
liefde voor diepe plooien in het ge
waad. Maria met lange los neerhangen
de haren staat, ietwat terzijde gebogen,
in een lang gewaad met zware mantel.
Het geklede Kind draagt een openge
slagen boekje in de handjes. Het beeld
je ademt grote lieflijkheid en heeft iets
bekoorlijk speels.
De rijke tentoonstelling, die grote
schoonheid biedt, kennis verleent en tot
beschouwing en studie opwekt is tot en
met 10 februari geopend, dagelijks be
halve op zon- en woensdag, van 11-12.30
en van 14.00-17.00 uur. Bovendien op
dinsdagavond van 19.00-21.00 uur.
D. Philips
De grootste belangstelling ging onge
twijfeld uit naar de uiteenzetting van de
heer Van Steenbergen, tweede voorzitter
van de N.O.V., die een toelichting gaf op
het N.O.V.-rapport „Naar nieuwe onder
wijsvormen voor 5 tot 13 14-jarigen".
Hij stelde, dat door de veranderde peda
gogische inzichten en doordat het lager
onderwijs niet langer eindonderwijs is,
een heroriëntering nodig is. De over
gangen tussen de onderwijsvormen moe
ten meer vloeiend zijn. Veel eerste klas-
sers hebben nu aanpassingsmoeilijkheden
doordat de overgang van kleuter- naar
lager onderwijs wordt bepaald door de
kalenderleeftijd. Anderzijds kan de kleu
terschool moeilijk voldoen aan de be
hoefte van d.e rijpere kleuters. De moei
lijkheid bij de overgang van lager naar
voortgezet onderwijs is, dat in de zesde
klas een definitieve schoolkeuze moet
worden gedaan uit los naast elkaar
staande vormen van voortgezet onder
wijs, terwijl de richting van de begaafd
heid zich pas na het dertiende jaar laat
kennen. Andere problemen zijn het zit
tenblijven, de zwakbegaafden, de leer
stof. die soms verouderd is en soms van
lager naar voortgezet onderwijs ver
schoven dient te worden, het te sterke
accent op training; de te geringe aan
dacht voor de expressievakken. De
N.O.V. wenst een nieuwe onderwijs
structuur te beginnen met verplicht
kleuteronderwijs van 5 tot ongeveer 7
jaar. In een speel- en werksfeer dient de
kleuter het aanvankelijk lezen, het
schrijven en het voorbereidend rekenen
te leren. Als deze leerdoelen bereikt zijn,
als dus de' kleuter rijp daarvoor is
meestal op zevenjarige leeftijd gaat
hij over naar het basisonderwijs. Daarna
duurt het basisonderwijs vier jaar. Bin
nen dit geheel is er individueel onderwijs
voor de z.g. opvallende kinderen, die
aanpassingsmoeilijkheden hebben of leer-
en milieutekorten vertonen. In het basis
onderwijs dient het klassikale systeem te
worden doorbroken. De ontwikkeling
van de creativiteit behoort een grotere
plaats te krijgen. De N.O.V. wenst hier
na tweejarig brugonderwys, waarin de
overgang naar het voortgezet onderwijs
geleidelijk plaats vindt. Het leerplan zal
taalonderwijs, rekenen, aardrijkskunde,
geschiedenis, biografie, fysica, vreemde
talen, wiskunde, muzikale vorming,
handvaardigheid," tekenen en lichame
lijke oefening dienen te omvatten. Door
de kennismaking met nieuwe vakken en
door de differentiatie in de vorm van
kern- en keuzevakken en het werken op
verschillend niveau verkrijgt men de ge
gevens die een juiste bestemming moge
lijk maken. Het rapport van de N.O.V.
wijkt op verschillende punten af van de
structuur vastgelegd in.de Mammoetwet.
Hoestdrank in tabl«tvorm.95ct
Op andere punten worden de daarin ge
trokken lijnen consequent doorgetrok
ken De N.O.V. weet, dat er nog veel ge-
experimenteerd moet worden. Voor de
realisering van de plannen is voorts een
verandering van de opleiding, een ver
plichte nascholing en een reorganisatie
van de school, die vooral voor de kleine
school gevolgen zal hebben, noodzakelijk.
Na de boeiende inleiding van de heer
Steenbergen volgde een levendige dis
cussie.
Ook het glas in uw bril is
belangrijk.
Wij willen u gaarne adviseren
over de verschillende mogelijk
heden o.a.
Ontspiegelde glazen,
gekleurde glazen enz.
SPECIAAL OPTIEK
Kerkewijk 17. V'daal
Tel 3313
Ziekenfondsleverancigr