Brommerplaatjes per 1 maart verplicht SetterSet Ren op de reparateurs Zachte landing op de maan Nieuwe visseizoen eerder open Veenendaalse garagehouder Nederlands importeur van Engelse driewieler Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 11 februari 1966 4 ZORG DAT UW BROMMER OP 1 MAART COMPLEET IS NEDERLAND 1966 Wees er tijdig bij Nieuw kerkhof in Veeiiendaal OF UITBREIDING VAN HET BESTAANDE Nieuw tijdperk ruimtevaart CHOCOLADE-MINTS Uw bril een sieraad! Ik zie 't al De wereld van het dove kind Declamatie boeide Maarop oude visakten en bewijzen! AUTODIENSTEN EXP. VAN ECK - E.V.E. VEENENDAAL Feestavond van gemeen tepersoneel VIER PERSOONS WAGEN KAN BEREDEN WORDEN MET MOTORRIJBEWIJS OPLEIDING pyi-olb^engl Fa. L. HEY De bromfietsmonteurs hebben han den vol werk aan het monteren van nummerplaatjes. Zoals bekend zal op de ruim V/4 miljoen bromfietsen, die in Nederland rondrijden per 1 maart een plaatje bevestigd moeten zijn, waaruit duidelijk blijkt dat men een W.A.-verzekering heeft afgesloten. De politie zal na de fatale datum van 1 maart scherpe controle gaan uitoefenen en zij, die in gebreke bleven, zullen het waarschijnlijk aan de lijve, of liever gezegd aan de portemonnaie ondervinden. Bij de bromfietshandel is men er maar druk mee. De monteurs moeten in deze weken honderden ach terspatborden van het witte bordje voorzien. Kritiek. Volgens een van hen bestaat er bij het pu bliek nogal wat kritiek, niet gebaseerd op de maatregel zelf, maar wel vanwege de vijf gulden, die men moet neertellen en bovendien nog enkele guldens voor het aanbrengen. „Er wordt hier heel wat gespuid", zo ver telde deze monteur. Het blijkt ook dat een behoorlijk percentage altijd door de mazen van de wet is geglipt, want de verzekerings instanties ontvangen tal van nieuwe aanmel dingen. Men wéét dat men na 1 maart de sigaar is, dus probeert men nog een, twee, drie in de verzekering te gaan. Een oudere bromfietser mopperde en vond het maar weer een stuk ambtenarij. Voor de oorlog had je belastingplaatjes, met en zonder gat, toen kreeg je witte spatborden, later reflectors met een keurmerk, toen gele brommerplaten en nu weer witte. Ik heb zelfs gehoord dat je ieder jaar een nieuw moet kopen. Waar dat goed voor is was deze bromfietsbezitter een BQB 338 Dit is een afbeelding van het witte plaatje met zwarte cijfers en letters, dat per 1 maart op elke bromfiets zal moeten zijn aangebracht. Met ingang van 1 maart a.s. moeten alle bestuurders(sters) van brom fietsen een geldige verzekeringsplaat op het achterspatbord hebben en óók in het bezit zijn van een document waaruit blijkt dat voor de brom mer die zij berijden een WA-verzekering is afgesloten. Dus bromfiets plaat én bewijs van verzekering. Geen van beide mag ontbreken. Wie zich hier niet aan houdt, riskeert een forse boete. Ook de bestuurders van z.g. invalidewagentjes die door een bromfiets motor worden aangedreven, moeten plaat en verzekeringsbewijs hebben. Plaat zowel als document worden door de verzekeraars die krachtens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen zijn toegelaten, aan de verzekerden uitgereikt. Sedert 1 januari 1965 geldt de verzekeringsplicht voor de bestuurders van alle gemotoriseerde voertuigen, gekentekende zowel als niet-geken- tekende. Wie zich niet' heeft verzekerd, riskeert strafvervolging met ern stige gevolgen zoals gevangenisstraf van 3 maanden, boete van f 1000,— en de kans op een bijkomende straf n.l. storting van f 3000,in het Waarborgfonds Motorverkeer. V/a miljoen We mogen aannemen dat vrijwel alle bromfietsen zich netjes aan de wet hebben gehouden, want een onderzoek heeft aangetoond dat er voor 1miljoen bromfietsen een W.A.-verzekering bestaat. Nu komt er dus met de bromfietsplaat een nieuwe verplichting bij. Wie op 1 maart nog geen plaat plus daarmee corresponderend verzekeringspapier heeft, of zijn plaat niet dan wel foutief of niet zichtbaar heeft gemonteerd, is strafbaar. Dat kan hem of haar op een boete van f 150,komen te staan. Het is nog geen 1 maart, maar denk even aan dat aantal van l'/< mil joen bromfietsers! Die moeten zich allemaal van een plaat plus document voorzien. Laat het daarom niet op het laatste ogenblik aankomen. raadsel. Vorig jaar heb ik meer dan 25. aan de verzekering betaald, dat worden er nu dus dertig. Het rijden op een brommer is j toch geen luxe als je er mee naar je werk moet? zo ging het nog even door. De maatregel bleek in dit gezelschap dus niet erg populair. Hoe het zij, de controle op het wel of niet verzekerd zijn is nu wel 100%. En hoe nuttig en zelfs noodzakelijk het is zijn karretje te verzekeren zal iedere bromfiets rijder beamen, die wel eens een ongeluk heeft gehad. Het kan voorkomen dat men jarenlang voor de aangerichte schade moet dokken. Dat gaat wel in de papieren lopen, meer dan de vijf gulden, die nu voor het plaatje worden gevraagd, dachten wij. Principes. Het gebeurt dat men om principiële rede nen tegen de verzekeringswetten gekant is. Deze personen krijgen een vrijstelling, die ze overigens wel bij zich moeten dragen. Dat houdt niet in dat zo iemand het bedrag van vijf gulden in de zak kan houden. De belas ting houdt wel terdege rekening met niet-ge- sloten verzekeringen vanwege principiële be zwaren en weet dan indirect wel aan het ver schuldigde te komen. In deze streek komen gewetensbezwaarden in slechts geringe mate voor, zo werd ons meegedeeld. In Zeeland en op de Veluwe schijnen het er veel meer te zijn. In de bromfietsbranche is het in deze win terperiode geen hoogtij. Dat komt pas weer na de Pasen als ieder zijn of haar brommertje van stal haalt en de natuur in gaat. Toch stijgt de verkoop jaarlijks met 10 zo deelde een leverancier mee. Natuurlijk heeft de bromfietsverkoop te lijden onder het feit dat het gezinsautootje steeds meer in de running komt. Maar vooral onder de jonge generatie zal de bromfiets nog steeds een begeerlijk ar tikel blijven, plaatje of geen plaatje van vijf gulden. Die mogelijk nog niet verzekerd is en zich dus feitelijk aan een strafbaar feit schul dig maakte zal de dans na 1 maart niet ont springen. Vandaar de ren op de reparateurs, die drukke weken tegemoet gaan. Naar wij vernemen beraadt de commissie van openbare werken uit de Veenendaalse gemeenteraad al geruime tijd over de situering rondom de algemene begraaf plaats aan de Munnikenweg. Men stelt zich voor het kerkhof in noordelijke richting uit te brei den. Ook is gesproken over een nieuw aan te leggen begraafplaats in het zuidelijk deel van Veenen- daal. Enkele jaren geleden werd gedacht aan een plaats op de Oude Grindweg, maar dit plan werd niet gerealiseerd omdat deze omgeving niet, zoals wel verwacht werd, bij de grenswijzi ging Veenendaals gebied werd. Later werd de mogelijkheid onderzocht een nieuw kerkhof aan te leggen aan het einde van de Bergweg. Ook dit plan maakt weinig kans, eerstens door de grote kosten hieraan verbonden en voorts moet men nog even afwachten hoe alles in het plan Salamander zal verlopen. Hoe het zij. de huidige begraafplaats zal in de komende jaren, gemeten naar de te verwachten bevolkingsgroei, van te geringe omvang blijken. Uitbreiding hiervan of aanleg van een tweede zal nodig zijn. Men verwacht dat reeds bin nen een jaar een-gefundeerd plan op tafel zal komen. Londen Na de eerste uitstapjes van de mens in de ruimte door een Amerikaanse en een Russische astronaut, die hun ruimtecapsule voor korte tjjd verlieten heeft een nieuw succes een volgend tydperk van de ruimtevaart ingeluid. Een Russisch onbemand ruimtevoertuig heeft een zachte landing op de maan uitgevoerd. Na een reis van vjjf etmalen landde de Loena-9 begin februari aan de oostzijde van de „Oceaan van de Stormen". Voor de eerste maal landde een van de aarde afkomstig voertuig intact op de oppervlakte van een ander hemellichaam, het beginpunt van werkelyke exploratie van andere pla neten. Dat de Loena-9 een Russische vlag en een embleem op de maanopper- vlakte deponeerde, is propagandistisch een aardig effect, maar wetenschappelijk heeft het geen enkele waarde. Het geeft wel een interessant probleempje voor juristen. Al eeuwen lang is het aards gebruik, dat iemand, die zyn vlag plant op een tot dan toe onontgonnen en onontdekt land, automatisch het eigendomsrecht verwerft. Het was het recht, waarmee de Span jaarden grote delen van Amerika in hun bezit namen en de Nederlanders grote gebieden in de Stille Oceaan. Maar wie zou durven beweren, dat de Russen door het zenden van hun vlag naar de maan daarmee het eigendomsrecht hebben ver kregen Wetenschappelijk van veel grotere be tekenis was het werk van de camera's, die aan boord van de Loena-9 z\jn op gesteld. Het grote ruimte-observatorium bij Jodrell Bank in Engeland slaagde er in om de eerste radiografisch overge brachte opnamen van de Loena-9 op te vangen. „Het is een historisch moment", juichte de directeur van Jodrell Bank, Sir Bernard Lovell, toen hij de eerste foto's verstrekte. De opnamen rekenen af met enkele zeer oude opvattingen over het maanoppervlak. Professor dr. Troitsky van het instituut voor natuur- trim chocolade-mints: van binnen hard/zachte mint, van buiten fijne chocolade. Verras uzelf - met trim! trim OPTICIÉN SPECIALIST Prins Bernhardlaan 4 (Zwaaipleln) Veenendaal - Telefoon 3784 Leverancier voor alle ziekenfondsen Op uitnodiging van de Ned. Herv. Jeugdraad te Veenendaal zal de heer J. Blok uit Voorburg a.s. zaterdag 12 februari een causerie houden over het onderwerp „De wereld van het dove kind". De lezing zal worden gehouden in het verenigingsgebouw van de Sions- kerk en begint om half acht. De avond wordt opgeluisterd met dia's en ge luidsband. De heer Blok maakt deel uit van de stichting „Dove Kinderen Effata". De Veenendaalse bejaarden hebben woensdagmiddag j.l. met zeer veel in teresse geluisterd naar de bekende voordrachtskunstenares mevr. Wesse- iink uit Den Haag Zij boeide de aan wezigen van het begin tot het einde met haar declamatie. De verschillende figuren werden door haar uitgebeeld op een manier dat zij tot leven kwamen. Vólgende week woensdag middag zal *en causerie worden gehouden over dove kinderen, die wordt toegelicht met kleurenprojectie. Zaterdag 28 mei a.s. wordt het visseizoen 1966/1967 geopend en dus niet op woensdag 1 juni 1966. Dit heeft de Minister van Landbouw en Visserij besloten. Hy wil hiermee de zeer vele hengelaars en andere beoefenaren van de visserjj tegemoetkomen door ook dit jaar de opening te verschuiven naar de voorafgaande vrjje zaterdag. Minister Biesheuvel maakt dit reeds thans bekend, omdat hengelaars en vis sers voor deze vier dagen eerder vissen, de visakten of bijdragebewijzen (voor 't vissen met 1 gewone hengel) v. h tot 1 juni 1966 lopende seizoen 1965/1966 nodig hebben. Zy dienen deze documen ten dus te bewaren om, desgevraagd, akte of bewys tijdens het vissen te kun nen tonen. De aandacht wordt erop gevestigd, dat het visseizoen voor de speciale hengel als gebruikelijk pas per 1 juli wordt ge opend. Dit betekent, dat een snoek die aan de gewone hengel vóór 1 juli zou worden gevangen, onmiddellijk en in hetzelfde viswater moet worden terug gezet. Verzend per Dagdiensten Veenendaal - Ede - Wageningen - Rhenen - Utrecht - Amsterdam Nijverheidslaan 13 Telefoon 4067 Op vrijdag 18 februari a.s. zal de jaarlijkse feestavond van de vereni ging van gemeentepersoneel worden gehouden in gebouw Eltheto. Het eerste deel van het feest bestaat uit een voor dracht over: „Parapsychologie in de praktyk", te houden door de heer J. W. Gosker, inspecteur van politie te Arn hem. De parapsychologie, de wetenschap die de buitenzintuigelijke waarnemin gen (telepathie, helderziendheid, para psychologie) bestudeert, trekt steeds meer belangstelling. De begaafden op dit gebied, de paragnosten, zijn door deze merkwaardige begaafdheid tot bij zondere prestaties in staat. De Veenendaalse firma W. Waayenberg is er in geslaagd de alleenverkoop ie verkrijgen van een Engelse driewieler met autocapaciteit. Na onderhande lingen, die anderhalf jaar hebben geduurd is hiertoe besloten. Als noviteit voor Nederland zal deze driewieler, de Reliant Regal 3/25 Cuper Saloon, in 1966 uitvoering op de a.s. 52e R.A.I. Tweewieler tentoonstelling worden ge ïntroduceerd. De Super Regal behoort verreweg tot de meest succesvolle drie wielers van Brits fabrikaat. oaoy POEDER - CREME - OLIE - ZEEP Hierover en over de gevaren, die aan het optreden van niet bona-fide pa ragnosten zijn verbonden zal worden gesproken, een en ander toegelicht met een aantal experimenten. Het is be paald geen lezing, die de heer Gosker houdt. Hij zal tevens experimenteren in de zaal. Het is bekend dat de Arn hemse inspecteur dat op een fantas tische manier doet. Het tweede deel van de feestavond bestaat uit muziek, terwijl er tevens gelegenheid is om zich te bewegen. Het geen voor jongeren natuurlijk aantrek kelijk is, maar ook de ouderen bewezen vorig jaar dat ze goed in staat waren zich in de zaal „te bewegen". Leden mogen een introducé meebrengen, mits ouder dan 16 jaar. Korfbalvereniging „SKF" vergadert De korfbalver. „SKF" houdt op vrijdag 11 februari, dus vanavond een ledenver gadering in cantine nummer 2. Er zal onder meer worden gesproken over de financiën en over de samenstelling van een 12-tal commissie. In verband met de ze vergadering gaat de training van de junioren niet door. SCHRIFTELIJK VF.RKEERS- EXAMEN Het schriftelijk verkeersexamen voor de leerlingen van de hoogste klassen van de lagere school zal dit jaar afge nomen worden op dinsdag 8 maart. De datum van het praktische deel is nog niet bekend. NATIE EN NATIONAAL BESEF De SGP-studievereniging „Petrus Da theen" heeft op dinsdag 15 februari om 7.30 uur in de consistorie van de Gere formeerde gemeente in de Fluiterstraat een ledenvergadering. Spreker op deze avond ls de heer C. Janse uit Amster dam over het onderwerp „Natie en Na tionaal besef". De zoon van de heer Waayenberg heeft op de fabrieken van de Reliant Motor Company in Engeland een uit voerige opleiding genoten in de spe ciale motortechniek en carrosserie- bouw. Het voertuig bestaat namelijk geheel uit door de fabriek zelf gepro duceerde onderdelen. Ook de polyester carrosserie is door genoemde fabriek geheel in eigen produktie opgenomen. Eventuele beschadigingen aan de car rosserie kunnen op een goedkope wij ze worden hersteld. DRTEWIELERMARKT In Engeland neemt de Reliant mo menteel meer dan 70 procent van de Britse driewielermarkt voor haar re kening. Naar aanleiding hiervan heeft de direktie van het omvangrijke con cern besloten voor haar produkten op het Europese vasteland een ambitieus verkoopoffensief te ondernemen. Het grootste voordeel dat bedoelde drie wieler bezit is het feit dat hij bereden mag worden met een motorrijbewijs, terwijl het uiterlijk meer weg heeft van een auto dan van een driewieler. Het totale gewicht is 393 kilogram, het geen inhoud dat het wagentje slechts f 66,belasting kost per jaar. VOLWAARDIG De Regal Super is een volwaardige vierpersoonswagen met een verbruik van 4.5 liter benzine per 100 kilometer. Vervolgens heeft de wagen een kom- fortabele kruissnèlheid van 100 kilo meter per uur. De topsnelheid ligt ech ter rond de 120 kilometer per uur. Te vens vertoont de driewieler een aantal kenmerken, welke grote bedrijfszui- nigheid waarborgen. In wezen is de 4- cilinder 600cc kopklepper van de Re- gal de eerste geheel aluminium motor die in grote getale wordt gefabriceerd. ZONDER GARAGE Het koetswerk van gewapend plastic is totaal roestvrij, tegelijk lichter van gewicht en\ sterker dan staal. Het wa gentje kan het zeer goed zonder gara ge stellen en is nauwelijks vatbaar voor incidentele beschadiging. Tijdens de persconferentie, die werd gehouden in de moderne zaak van de firma Waayenberg, werden diverse demon straties met de nieuwe driewieler ver toont, die telkens weer verbluffende resultaten opleverden. De heer T. H. Scott, verkoopleider van de Reliant fa brieken was bij deze introducties aan wezig. MIJLPAAL De heer Scott verklaarde ten opzich te van Reliant's beslissing om de Regal Super in Holland te gaan -importeren, dat dit een mijlpaal in het exportof fensief ten gunste van de Reliant wa gens op het Continent vormt. „De R.A.I. tentoonstelling", zo merkte hij verder op „biedt ons een unieke gele genheid om ons model 1966 met linkse besturing in Nederland te introduce ren. Wij zijn er van overtuigd dat de zuinigheid en de elegantie van de drie wieler, die zoveel tot het succes van de Regal hebben bijgedragen, ook op de vastelandse gezinnen diepe indruk zul len maken." ENTHOUSIASME De heer Waayenberg verklaarde zeer verheugd te zijn met het importeur schap, hetgeen hij dankzij zijn grote enthousiasme heeft verkregen. Volgens de heer Waayenberg werden de eerste contakten voor de import gelegd op de wetenschappelijk onderzoek aan de (Rus sische) Gorky-universiteit verklaarde nog kort geleden, dat de oppervlakte van de maan „bedekt was met een dikke laag stof, waarin elk apparaat zou weg zinken als in water". De Loena-9 bewijst nu anders. Volgens de eerste foto's, die van een verrassend goede kwaliteit waren, is de oppervlakte van de maan bedekt met een lava-achtige substantie en slechts enkele centimeters stof. De maanbodem blijkt ruwer dan was ver ondersteld. met scherpe punten van enkele meters hoog, die zijn te verge lijken met grote ijspegels. Deze scherpe punten zouden een gevaar opleveren voor de ruimtepakken zoals astronau ten die nu gebruiken. De westerse wereld heeft sneller de maanfoto's kunnen zien dan de Rus sische bevolking. De Russische regering deed aanvankelijk nogal geheimzinnig. Een dag na de landing van de Loena-9 werden in het westen echter al de foto's gepubliceerd, die het radio-observatorium in Jodrell Bank had opgevangen. Waar schijnlijk waren deze foto's zelfs van een betere kwaliteit dan diegene, die de Rus sen zelf hebben, doordat het Britse ont vangstation veel krachtiger is dan de Russische. De Loena-9 vertaalde de foto's in radiosignalen. Om de signalen terug te vertalèn gebruikte Jodrell Bank een in allerijl geleend normaal foto facsimile-apparaat zoals kranten dat ge bruiken voor het rondzenden van pers foto's. „Het was min of meer een gok, maar het werkte tot onze verrassing uit stekend", zei de directeur. Aan de landing van Loena-9 waren vier andere Russische pogingen vooraf gegaan, die alle mislukten. Drie ruimte voertuigen sloegen op de maan te plet ter, een vierde schoot ruim langs de maan heen. Aanvankelijk meende men nog te kunnen veronderstellen, dat de drie Loena's, waarvan men niets meer hoorde, keurig op de maan terecht in de huid gezondheid en zuiverhr'^ grote autotentoonstelling te Keulen in 1964. Hierna hebben diverse ontmoe tingen plaatsgevonden. Langzaam maar zeker schakelde het Veenendaalse be drijf zich om aangezien volkomen be rekend moest zijn op de import. Hier toe werden door de fabriek technische opleidingen gegeven, aan de zoon van de heer Waayenberg, die op deze ma nier de bijbehorende service voor hon derd procent zal kunnen verstrekken. PRIJS De prijs van de driewieler zal onge veer f 5995,gaan bedragen. De fa briek garandeert de motor en de auto voor maar liefst 160.000 kilometer. Dit houdt in dat zowel de kwaliteit als de service gewaarborgd zullen zijn door de Reliant fabrieken èn door de firma W. Waayenberg. Dit vertrouwen zal nylons ].98 Setter Set nylons in de nieuwe Rosella kleuren ziet U by: Hoofdstraat 45 tel 2165 Frans Halslaan 26, teL 3044 met name door' laatstgenoemde zeer 2Ü°Ï,"«» «SSt*- waren gekomen, doch roemloos in de vermeende dikke stoflaag ten ondei gingen. De foto's van hun opvolger heb ben voorlopig uitgewezen dat dit onjuisi was. Direct na de landing van de ruimte robot op de maan stuurden Amerikaanse ruimtevaartdeskundigen felicitatie-tele grammen naar Moskou. Rusland heeft bewezen nog een voorsprong van enkele maanden te hebben op de Amerikanen die echter snel inlopen. De Amerikanen hebben een uitgebreid schema ontworpen voor landingen van robots op de maan. De eerste „Surveyor" (verkenner) moet na 1 april en in elk geval voor eind jun(: worden gelanceerd. In de loop van dit en volgend jaar moeten er nog minstens zes volgen. Oorspronkelijk zou de eerste Amerikaanse maanverkenner al een, half jaar geleden zyn gelanceerd, maar het project stuitte op technische moei lijkheden, waarvoor de Amerikanen nog al zeker niet beschaamd worden. eens een dummy gelanceerd, die vorig jaar 750 duizend kilometer rond de aarde aflegde tweemaal de afstand Een trotse Wout Waayenberg, als im- naar de man* porteur voor Nederland, bij zijn drie- wielige vervoermiddel met auto-capa citeit. CNadruk verboden.)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 4