Brommerplaatjes
per 1 maart
verplicht
SetterSet
Ren op de reparateurs
Zachte landing op de maan
Nieuwe visseizoen eerder open
Veenendaalse garagehouder Nederlands
importeur van Engelse driewieler
Nieuwsblad „DE VALLEI"
vrijdag 11 februari 1966
4
ZORG DAT UW BROMMER OP
1 MAART COMPLEET IS
NEDERLAND 1966
Wees er tijdig bij
Nieuw kerkhof in
Veeiiendaal
OF UITBREIDING VAN
HET BESTAANDE
Nieuw tijdperk ruimtevaart
CHOCOLADE-MINTS
Uw bril een sieraad!
Ik zie 't al
De wereld van het dove
kind
Declamatie boeide
Maarop oude visakten en bewijzen!
AUTODIENSTEN EXP. VAN ECK - E.V.E. VEENENDAAL
Feestavond van
gemeen tepersoneel
VIER PERSOONS WAGEN KAN BEREDEN WORDEN
MET MOTORRIJBEWIJS
OPLEIDING
pyi-olb^engl
Fa. L. HEY
De bromfietsmonteurs hebben han
den vol werk aan het monteren van
nummerplaatjes.
Zoals bekend zal op de ruim V/4 miljoen bromfietsen, die in Nederland rondrijden per 1 maart een
plaatje bevestigd moeten zijn, waaruit duidelijk blijkt dat men een W.A.-verzekering heeft afgesloten.
De politie zal na de fatale datum van 1 maart scherpe controle gaan uitoefenen en zij, die in gebreke
bleven, zullen het waarschijnlijk aan de lijve, of liever gezegd aan de portemonnaie ondervinden. Bij
de bromfietshandel is men er maar druk mee. De monteurs moeten in deze weken honderden ach
terspatborden van het witte bordje voorzien.
Kritiek.
Volgens een van hen bestaat er bij het pu
bliek nogal wat kritiek, niet gebaseerd op de
maatregel zelf, maar wel vanwege de vijf
gulden, die men moet neertellen en bovendien
nog enkele guldens voor het aanbrengen.
„Er wordt hier heel wat gespuid", zo ver
telde deze monteur. Het blijkt ook dat een
behoorlijk percentage altijd door de mazen
van de wet is geglipt, want de verzekerings
instanties ontvangen tal van nieuwe aanmel
dingen. Men wéét dat men na 1 maart de
sigaar is, dus probeert men nog een, twee,
drie in de verzekering te gaan. Een oudere
bromfietser mopperde en vond het maar weer
een stuk ambtenarij. Voor de oorlog had je
belastingplaatjes, met en zonder gat, toen
kreeg je witte spatborden, later reflectors met
een keurmerk, toen gele brommerplaten en
nu weer witte. Ik heb zelfs gehoord dat je
ieder jaar een nieuw moet kopen. Waar dat
goed voor is was deze bromfietsbezitter een
BQB
338
Dit is een afbeelding
van het witte plaatje
met zwarte cijfers en
letters, dat per 1 maart
op elke bromfiets zal
moeten zijn aangebracht.
Met ingang van 1 maart a.s. moeten alle bestuurders(sters) van brom
fietsen een geldige verzekeringsplaat op het achterspatbord hebben en
óók in het bezit zijn van een document waaruit blijkt dat voor de brom
mer die zij berijden een WA-verzekering is afgesloten. Dus bromfiets
plaat én bewijs van verzekering. Geen van beide mag ontbreken. Wie
zich hier niet aan houdt, riskeert een forse boete.
Ook de bestuurders van z.g. invalidewagentjes die door een bromfiets
motor worden aangedreven, moeten plaat en verzekeringsbewijs hebben.
Plaat zowel als document worden door de verzekeraars die krachtens de
Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen zijn toegelaten, aan de
verzekerden uitgereikt.
Sedert 1 januari 1965 geldt de verzekeringsplicht voor de bestuurders
van alle gemotoriseerde voertuigen, gekentekende zowel als niet-geken-
tekende. Wie zich niet' heeft verzekerd, riskeert strafvervolging met ern
stige gevolgen zoals gevangenisstraf van 3 maanden, boete van f 1000,—
en de kans op een bijkomende straf n.l. storting van f 3000,in het
Waarborgfonds Motorverkeer.
V/a miljoen
We mogen aannemen dat vrijwel alle bromfietsen zich netjes aan de
wet hebben gehouden, want een onderzoek heeft aangetoond dat er voor
1miljoen bromfietsen een W.A.-verzekering bestaat. Nu komt er dus
met de bromfietsplaat een nieuwe verplichting bij. Wie op 1 maart nog
geen plaat plus daarmee corresponderend verzekeringspapier heeft, of
zijn plaat niet dan wel foutief of niet zichtbaar heeft gemonteerd, is
strafbaar. Dat kan hem of haar op een boete van f 150,komen te staan.
Het is nog geen 1 maart, maar denk even aan dat aantal van l'/< mil
joen bromfietsers! Die moeten zich allemaal van een plaat plus document
voorzien. Laat het daarom niet op het laatste ogenblik aankomen.
raadsel. Vorig jaar heb ik meer dan 25.
aan de verzekering betaald, dat worden er
nu dus dertig. Het rijden op een brommer is
j toch geen luxe als je er mee naar je werk
moet? zo ging het nog even door.
De maatregel bleek in dit gezelschap dus
niet erg populair. Hoe het zij, de controle op
het wel of niet verzekerd zijn is nu wel 100%.
En hoe nuttig en zelfs noodzakelijk het is zijn
karretje te verzekeren zal iedere bromfiets
rijder beamen, die wel eens een ongeluk heeft
gehad. Het kan voorkomen dat men jarenlang
voor de aangerichte schade moet dokken. Dat
gaat wel in de papieren lopen, meer dan de
vijf gulden, die nu voor het plaatje worden
gevraagd, dachten wij.
Principes.
Het gebeurt dat men om principiële rede
nen tegen de verzekeringswetten gekant is.
Deze personen krijgen een vrijstelling, die ze
overigens wel bij zich moeten dragen. Dat
houdt niet in dat zo iemand het bedrag van
vijf gulden in de zak kan houden. De belas
ting houdt wel terdege rekening met niet-ge-
sloten verzekeringen vanwege principiële be
zwaren en weet dan indirect wel aan het ver
schuldigde te komen. In deze streek komen
gewetensbezwaarden in slechts geringe mate
voor, zo werd ons meegedeeld. In Zeeland en
op de Veluwe schijnen het er veel meer te
zijn.
In de bromfietsbranche is het in deze win
terperiode geen hoogtij. Dat komt pas weer
na de Pasen als ieder zijn of haar brommertje
van stal haalt en de natuur in gaat. Toch
stijgt de verkoop jaarlijks met 10 zo deelde
een leverancier mee. Natuurlijk heeft de
bromfietsverkoop te lijden onder het feit dat
het gezinsautootje steeds meer in de running
komt. Maar vooral onder de jonge generatie
zal de bromfiets nog steeds een begeerlijk ar
tikel blijven, plaatje of geen plaatje van vijf
gulden. Die mogelijk nog niet verzekerd is en
zich dus feitelijk aan een strafbaar feit schul
dig maakte zal de dans na 1 maart niet ont
springen. Vandaar de ren op de reparateurs,
die drukke weken tegemoet gaan.
Naar wij vernemen beraadt de
commissie van openbare werken
uit de Veenendaalse gemeenteraad
al geruime tijd over de situering
rondom de algemene begraaf
plaats aan de Munnikenweg. Men
stelt zich voor het kerkhof in
noordelijke richting uit te brei
den. Ook is gesproken over een
nieuw aan te leggen begraafplaats
in het zuidelijk deel van Veenen-
daal.
Enkele jaren geleden werd gedacht
aan een plaats op de Oude Grindweg,
maar dit plan werd niet gerealiseerd
omdat deze omgeving niet, zoals wel
verwacht werd, bij de grenswijzi
ging Veenendaals gebied werd. Later
werd de mogelijkheid onderzocht een
nieuw kerkhof aan te leggen aan het
einde van de Bergweg.
Ook dit plan maakt weinig kans,
eerstens door de grote kosten hieraan
verbonden en voorts moet men nog
even afwachten hoe alles in het plan
Salamander zal verlopen.
Hoe het zij. de huidige begraafplaats
zal in de komende jaren, gemeten naar
de te verwachten bevolkingsgroei, van
te geringe omvang blijken. Uitbreiding
hiervan of aanleg van een tweede zal
nodig zijn. Men verwacht dat reeds bin
nen een jaar een-gefundeerd plan op
tafel zal komen.
Londen Na de eerste uitstapjes van de mens in de ruimte door een
Amerikaanse en een Russische astronaut, die hun ruimtecapsule voor korte tjjd
verlieten heeft een nieuw succes een volgend tydperk van de ruimtevaart
ingeluid. Een Russisch onbemand ruimtevoertuig heeft een zachte landing op
de maan uitgevoerd. Na een reis van vjjf etmalen landde de Loena-9 begin
februari aan de oostzijde van de „Oceaan van de Stormen". Voor de eerste maal
landde een van de aarde afkomstig voertuig intact op de oppervlakte van een
ander hemellichaam, het beginpunt van werkelyke exploratie van andere pla
neten. Dat de Loena-9 een Russische vlag en een embleem op de maanopper-
vlakte deponeerde, is propagandistisch een aardig effect, maar wetenschappelijk
heeft het geen enkele waarde. Het geeft wel een interessant probleempje voor
juristen. Al eeuwen lang is het aards gebruik, dat iemand, die zyn vlag plant op
een tot dan toe onontgonnen en onontdekt land, automatisch het eigendomsrecht
verwerft.
Het was het recht, waarmee de Span
jaarden grote delen van Amerika in hun
bezit namen en de Nederlanders grote
gebieden in de Stille Oceaan. Maar wie
zou durven beweren, dat de Russen door
het zenden van hun vlag naar de maan
daarmee het eigendomsrecht hebben ver
kregen
Wetenschappelijk van veel grotere be
tekenis was het werk van de camera's,
die aan boord van de Loena-9 z\jn op
gesteld. Het grote ruimte-observatorium
bij Jodrell Bank in Engeland slaagde er
in om de eerste radiografisch overge
brachte opnamen van de Loena-9 op te
vangen. „Het is een historisch moment",
juichte de directeur van Jodrell Bank,
Sir Bernard Lovell, toen hij de eerste
foto's verstrekte. De opnamen rekenen
af met enkele zeer oude opvattingen
over het maanoppervlak. Professor dr.
Troitsky van het instituut voor natuur-
trim chocolade-mints: van binnen
hard/zachte mint, van buiten fijne
chocolade. Verras uzelf - met trim!
trim
OPTICIÉN SPECIALIST
Prins Bernhardlaan 4 (Zwaaipleln)
Veenendaal - Telefoon 3784
Leverancier voor alle ziekenfondsen
Op uitnodiging van de Ned. Herv.
Jeugdraad te Veenendaal zal de heer
J. Blok uit Voorburg a.s. zaterdag 12
februari een causerie houden over het
onderwerp „De wereld van het dove
kind". De lezing zal worden gehouden
in het verenigingsgebouw van de Sions-
kerk en begint om half acht. De avond
wordt opgeluisterd met dia's en ge
luidsband. De heer Blok maakt deel
uit van de stichting „Dove Kinderen
Effata".
De Veenendaalse bejaarden hebben
woensdagmiddag j.l. met zeer veel in
teresse geluisterd naar de bekende
voordrachtskunstenares mevr. Wesse-
iink uit Den Haag Zij boeide de aan
wezigen van het begin tot het einde
met haar declamatie. De verschillende
figuren werden door haar uitgebeeld op
een manier dat zij tot leven kwamen.
Vólgende week woensdag middag zal
*en causerie worden gehouden over
dove kinderen, die wordt toegelicht met
kleurenprojectie.
Zaterdag 28 mei a.s. wordt het visseizoen 1966/1967 geopend en dus niet op
woensdag 1 juni 1966.
Dit heeft de Minister van Landbouw en Visserij besloten. Hy wil hiermee de
zeer vele hengelaars en andere beoefenaren van de visserjj tegemoetkomen door
ook dit jaar de opening te verschuiven naar de voorafgaande vrjje zaterdag.
Minister Biesheuvel maakt dit reeds
thans bekend, omdat hengelaars en vis
sers voor deze vier dagen eerder vissen,
de visakten of bijdragebewijzen (voor
't vissen met 1 gewone hengel) v. h tot
1 juni 1966 lopende seizoen 1965/1966
nodig hebben. Zy dienen deze documen
ten dus te bewaren om, desgevraagd,
akte of bewys tijdens het vissen te kun
nen tonen.
De aandacht wordt erop gevestigd, dat
het visseizoen voor de speciale hengel
als gebruikelijk pas per 1 juli wordt ge
opend. Dit betekent, dat een snoek die
aan de gewone hengel vóór 1 juli zou
worden gevangen, onmiddellijk en in
hetzelfde viswater moet worden terug
gezet.
Verzend per
Dagdiensten Veenendaal - Ede - Wageningen -
Rhenen - Utrecht - Amsterdam
Nijverheidslaan 13
Telefoon 4067
Op vrijdag 18 februari a.s. zal de
jaarlijkse feestavond van de vereni
ging van gemeentepersoneel worden
gehouden in gebouw Eltheto. Het eerste
deel van het feest bestaat uit een voor
dracht over: „Parapsychologie in de
praktyk", te houden door de heer J. W.
Gosker, inspecteur van politie te Arn
hem.
De parapsychologie, de wetenschap
die de buitenzintuigelijke waarnemin
gen (telepathie, helderziendheid, para
psychologie) bestudeert, trekt steeds
meer belangstelling. De begaafden op
dit gebied, de paragnosten, zijn door
deze merkwaardige begaafdheid tot bij
zondere prestaties in staat.
De Veenendaalse firma W. Waayenberg is er in geslaagd de alleenverkoop
ie verkrijgen van een Engelse driewieler met autocapaciteit. Na onderhande
lingen, die anderhalf jaar hebben geduurd is hiertoe besloten. Als noviteit
voor Nederland zal deze driewieler, de Reliant Regal 3/25 Cuper Saloon, in
1966 uitvoering op de a.s. 52e R.A.I. Tweewieler tentoonstelling worden ge
ïntroduceerd. De Super Regal behoort verreweg tot de meest succesvolle drie
wielers van Brits fabrikaat.
oaoy
POEDER - CREME - OLIE - ZEEP
Hierover en over de gevaren, die aan
het optreden van niet bona-fide pa
ragnosten zijn verbonden zal worden
gesproken, een en ander toegelicht met
een aantal experimenten. Het is be
paald geen lezing, die de heer Gosker
houdt. Hij zal tevens experimenteren
in de zaal. Het is bekend dat de Arn
hemse inspecteur dat op een fantas
tische manier doet.
Het tweede deel van de feestavond
bestaat uit muziek, terwijl er tevens
gelegenheid is om zich te bewegen. Het
geen voor jongeren natuurlijk aantrek
kelijk is, maar ook de ouderen bewezen
vorig jaar dat ze goed in staat waren
zich in de zaal „te bewegen". Leden
mogen een introducé meebrengen, mits
ouder dan 16 jaar.
Korfbalvereniging „SKF"
vergadert
De korfbalver. „SKF" houdt op vrijdag
11 februari, dus vanavond een ledenver
gadering in cantine nummer 2. Er zal
onder meer worden gesproken over de
financiën en over de samenstelling van
een 12-tal commissie. In verband met de
ze vergadering gaat de training van de
junioren niet door.
SCHRIFTELIJK VF.RKEERS-
EXAMEN
Het schriftelijk verkeersexamen voor
de leerlingen van de hoogste klassen
van de lagere school zal dit jaar afge
nomen worden op dinsdag 8 maart. De
datum van het praktische deel is nog
niet bekend.
NATIE EN NATIONAAL BESEF
De SGP-studievereniging „Petrus Da
theen" heeft op dinsdag 15 februari om
7.30 uur in de consistorie van de Gere
formeerde gemeente in de Fluiterstraat
een ledenvergadering. Spreker op deze
avond ls de heer C. Janse uit Amster
dam over het onderwerp „Natie en Na
tionaal besef".
De zoon van de heer Waayenberg
heeft op de fabrieken van de Reliant
Motor Company in Engeland een uit
voerige opleiding genoten in de spe
ciale motortechniek en carrosserie-
bouw. Het voertuig bestaat namelijk
geheel uit door de fabriek zelf gepro
duceerde onderdelen. Ook de polyester
carrosserie is door genoemde fabriek
geheel in eigen produktie opgenomen.
Eventuele beschadigingen aan de car
rosserie kunnen op een goedkope wij
ze worden hersteld.
DRTEWIELERMARKT
In Engeland neemt de Reliant mo
menteel meer dan 70 procent van de
Britse driewielermarkt voor haar re
kening. Naar aanleiding hiervan heeft
de direktie van het omvangrijke con
cern besloten voor haar produkten op
het Europese vasteland een ambitieus
verkoopoffensief te ondernemen. Het
grootste voordeel dat bedoelde drie
wieler bezit is het feit dat hij bereden
mag worden met een motorrijbewijs,
terwijl het uiterlijk meer weg heeft
van een auto dan van een driewieler.
Het totale gewicht is 393 kilogram, het
geen inhoud dat het wagentje slechts
f 66,belasting kost per jaar.
VOLWAARDIG
De Regal Super is een volwaardige
vierpersoonswagen met een verbruik
van 4.5 liter benzine per 100 kilometer.
Vervolgens heeft de wagen een kom-
fortabele kruissnèlheid van 100 kilo
meter per uur. De topsnelheid ligt ech
ter rond de 120 kilometer per uur. Te
vens vertoont de driewieler een aantal
kenmerken, welke grote bedrijfszui-
nigheid waarborgen. In wezen is de 4-
cilinder 600cc kopklepper van de Re-
gal de eerste geheel aluminium motor
die in grote getale wordt gefabriceerd.
ZONDER GARAGE
Het koetswerk van gewapend plastic
is totaal roestvrij, tegelijk lichter van
gewicht en\ sterker dan staal. Het wa
gentje kan het zeer goed zonder gara
ge stellen en is nauwelijks vatbaar
voor incidentele beschadiging. Tijdens
de persconferentie, die werd gehouden
in de moderne zaak van de firma
Waayenberg, werden diverse demon
straties met de nieuwe driewieler ver
toont, die telkens weer verbluffende
resultaten opleverden. De heer T. H.
Scott, verkoopleider van de Reliant fa
brieken was bij deze introducties aan
wezig.
MIJLPAAL
De heer Scott verklaarde ten opzich
te van Reliant's beslissing om de Regal
Super in Holland te gaan -importeren,
dat dit een mijlpaal in het exportof
fensief ten gunste van de Reliant wa
gens op het Continent vormt. „De
R.A.I. tentoonstelling", zo merkte hij
verder op „biedt ons een unieke gele
genheid om ons model 1966 met linkse
besturing in Nederland te introduce
ren. Wij zijn er van overtuigd dat de
zuinigheid en de elegantie van de drie
wieler, die zoveel tot het succes van de
Regal hebben bijgedragen, ook op de
vastelandse gezinnen diepe indruk zul
len maken."
ENTHOUSIASME
De heer Waayenberg verklaarde zeer
verheugd te zijn met het importeur
schap, hetgeen hij dankzij zijn grote
enthousiasme heeft verkregen. Volgens
de heer Waayenberg werden de eerste
contakten voor de import gelegd op de
wetenschappelijk onderzoek aan de (Rus
sische) Gorky-universiteit verklaarde
nog kort geleden, dat de oppervlakte van
de maan „bedekt was met een dikke
laag stof, waarin elk apparaat zou weg
zinken als in water". De Loena-9 bewijst
nu anders. Volgens de eerste foto's, die
van een verrassend goede kwaliteit
waren, is de oppervlakte van de maan
bedekt met een lava-achtige substantie
en slechts enkele centimeters stof. De
maanbodem blijkt ruwer dan was ver
ondersteld. met scherpe punten van
enkele meters hoog, die zijn te verge
lijken met grote ijspegels. Deze scherpe
punten zouden een gevaar opleveren
voor de ruimtepakken zoals astronau
ten die nu gebruiken.
De westerse wereld heeft sneller de
maanfoto's kunnen zien dan de Rus
sische bevolking. De Russische regering
deed aanvankelijk nogal geheimzinnig.
Een dag na de landing van de Loena-9
werden in het westen echter al de foto's
gepubliceerd, die het radio-observatorium
in Jodrell Bank had opgevangen. Waar
schijnlijk waren deze foto's zelfs van een
betere kwaliteit dan diegene, die de Rus
sen zelf hebben, doordat het Britse ont
vangstation veel krachtiger is dan de
Russische. De Loena-9 vertaalde de
foto's in radiosignalen. Om de signalen
terug te vertalèn gebruikte Jodrell Bank
een in allerijl geleend normaal foto
facsimile-apparaat zoals kranten dat ge
bruiken voor het rondzenden van pers
foto's. „Het was min of meer een gok,
maar het werkte tot onze verrassing uit
stekend", zei de directeur.
Aan de landing van Loena-9 waren
vier andere Russische pogingen vooraf
gegaan, die alle mislukten. Drie ruimte
voertuigen sloegen op de maan te plet
ter, een vierde schoot ruim langs de
maan heen. Aanvankelijk meende men
nog te kunnen veronderstellen, dat de
drie Loena's, waarvan men niets meer
hoorde, keurig op de maan terecht
in de huid gezondheid en zuiverhr'^
grote autotentoonstelling te Keulen in
1964. Hierna hebben diverse ontmoe
tingen plaatsgevonden. Langzaam maar
zeker schakelde het Veenendaalse be
drijf zich om aangezien volkomen be
rekend moest zijn op de import. Hier
toe werden door de fabriek technische
opleidingen gegeven, aan de zoon van
de heer Waayenberg, die op deze ma
nier de bijbehorende service voor hon
derd procent zal kunnen verstrekken.
PRIJS
De prijs van de driewieler zal onge
veer f 5995,gaan bedragen. De fa
briek garandeert de motor en de auto
voor maar liefst 160.000 kilometer. Dit
houdt in dat zowel de kwaliteit als de
service gewaarborgd zullen zijn door
de Reliant fabrieken èn door de firma
W. Waayenberg. Dit vertrouwen zal
nylons ].98
Setter Set nylons in de nieuwe
Rosella kleuren ziet U by:
Hoofdstraat 45 tel 2165
Frans Halslaan 26,
teL 3044
met name door' laatstgenoemde zeer 2Ü°Ï,"«» «SSt*-
waren gekomen, doch roemloos in de
vermeende dikke stoflaag ten ondei
gingen. De foto's van hun opvolger heb
ben voorlopig uitgewezen dat dit onjuisi
was.
Direct na de landing van de ruimte
robot op de maan stuurden Amerikaanse
ruimtevaartdeskundigen felicitatie-tele
grammen naar Moskou. Rusland heeft
bewezen nog een voorsprong van enkele
maanden te hebben op de Amerikanen
die echter snel inlopen. De Amerikanen
hebben een uitgebreid schema ontworpen
voor landingen van robots op de maan.
De eerste „Surveyor" (verkenner) moet
na 1 april en in elk geval voor eind jun(:
worden gelanceerd. In de loop van dit en
volgend jaar moeten er nog minstens zes
volgen. Oorspronkelijk zou de eerste
Amerikaanse maanverkenner al een,
half jaar geleden zyn gelanceerd, maar
het project stuitte op technische moei
lijkheden, waarvoor de Amerikanen nog
al
zeker niet beschaamd worden.
eens een dummy gelanceerd, die vorig
jaar 750 duizend kilometer rond de
aarde aflegde tweemaal de afstand
Een trotse Wout Waayenberg, als im- naar de man*
porteur voor Nederland, bij zijn drie-
wielige vervoermiddel met auto-capa
citeit.
CNadruk verboden.)