HET BOZE BELETSEL ■n aMs Rayon-wedstrij den EHBO RHENEN AMERONGEN Jaarvergadering Stichting Verenigingsgebouw Amerongen Het verbreken van het celibaat, is als het verbreken van een huwelijk EDERVEEN Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 11 maart 1966 6 In dc Ritmeesterkantinc te Vee- nendaal hielden ploegen uit Ameron gen, Eist, Langbroek en Veenendaal zaterdagmiddag rayon-EHBO-wed- strijden. Als winnende ploeg kwam Amerongen te voorschijn, die de kleuren van dit rayon hoog gaat hou den op de districtswedstrijden te Utrecht. Wordt ze daar kampioen, dan is deelname aan de landelijke wedstrijden de volgende étappe. De opdracht van. de ploegen was, dat ze geroepen werden in een schuur, waar twee gewonden lagen. Het bleek, dat een tweetal vrienden aan een werkbank be zig waren geweest met montage van eni ge ijzeren steunen. Een der steunen zat in de bankschroef geklemd en een andere werd door een der vrienden, Visser, vast gehouden. Van Dijk zal proberen met een schroevedraaier de beide delen aan elkaar te schroeven. Op een gegeven moment schiet de schroevedraaier uit en treft de heer Visser in de borst; hij valt achter over. Door het verliezen van zijn even wicht valt Van Dijk ook en breekt daar bij een sleutelbeen. Aan de ploegen de taak eerste hulp te verlenen. De slachtoffers werden gespeeld door de heren De Rooy uit Vleuten en De Nig- tere uit Amersfoort. De jury bestond uit dr. P. J. C. van Bijsterveld uit Drieber gen, mevr. C. H. van Dijk-Baak uit Rhe- nen en de heer D. J. Rijksen uit Rhenen. Uitslagen: 1. Amerongen ploeg 244 pt., leider 79; 2. Veenendaal 339, leider 75; 3. Langbroek 147, leider 66; 4. Eist 123, leider 54. Kerkconcert in Petrakerk U wordt herinnerd aan het Kerkcon cert van zaterdag 12 maart a.s. Op uit nodiging van het Geref. kerkkoor „Soli Deo Gloria" hoopt het Hervormd zang koor uit Ede haar medewerking aan deze avond te verlenen. Voor verdere gegevens verwijzen wij U naar de, in dit blad opgenomen adver tentie. Geen avondstilte In verband met een te houden kerkcon cert op zaterdag 12 maart a.s. gaat de avondstilte in de Petrakerk niet door. PORTEMONNAIE ONTVREEMD Mevr. Van G. miste vorige week haar portemonnaie. Zij had die in haar tas laten liggen, welke in het portiek van haar woning stond. In vrij korte tijd had de politie de boosdoener te pakken. Het bleek de 12-jarige scholier J. J. te zijn. Hem is nu gebleken, dat, ook al bevatte de portemonnaie een bedrag van f 40,de misdaad niet loont. AUTOSLOPER AAN 'T WERK Zaterdagavond werd bij de politie aangifte gedaan van het stelen van een viertal wieldoppen en de sierringen van de koplampen van een personenauto. Van ongeveer negen tot ruim elf uur had de wagen geparkeerd gestaan bij de bioscoop. De politie heeft de zaak in onderzoek. NED. CHRISTEN VROUWENBOND Op 15 maart a.s. hoopt de NCVB afd. Veenendaal haar jaarvergadering te hou den in het Trefpunt, Dennenlaan. Aan vang half acht precies. Ook nieuwe le den zijn hartelijk welkom. Glaasje op, reed zelf Omstreeks het middernachtelijk uur hield de politie de bromfietser Z. J. v. d. B. uit Ede aan. Het bleek, dat hij in de zgn. „kennelijke staat" verkeerde. Van de B. werd door de politie naar het bureau gereden, waar bleek, dat hem de bevoegd heid een bromfiets te besturen al ontzegd was. De bromfiets werd in beslag geno men. v. d. B. werd ter ontnuchtering in gesloten. Na een proces verbaal gekre gen te hebben kon hij. zondagmorgen weer gaan. Het slachtoffer, dat de schroevedraaier in zijn borst kreeg, wordt door de Amerongse EHBO'ers deskundig behandeld. TEGEN BROMFIETS GELOPEN Maandagochtend plm. 6.50 uur vond op het rijwielpad langs de Grebbeweg een aanrijding plaats tussen een bromfiets, bestuurd door D. W. uit Wageningen en W. R. uit Rhenen. D.W. reed met brom fiets over het rijwielpad in de richting Rhenen. Links van het rijwielpad stond W.R., die met zijn zuster kranten aan het bezorgen was. W.R. liep onverwachts het rijwielpad op en botste tegen de brom fiets van W. W. kwam te vallen en be zeerde zijn knie. De bromfiets werd licht beschadigd. AANRIJDINGEN Vorige week donderdag vond ter hoog te van de Pr. Irenelaan op de Koene straat een aanrijding plaats tassen een personenauto en een bromfiets. De brom fietser D. uit Bilthoven kwam uit de Pr. Irenelaan rjjden en lette in totaal niet op de uit de richting Amerongen komende auto. D. reed met zjjn bromfiets tegen de linkerzijde van de auto, kwam te vallen en bleef gewond liggen. De dokter constateerde een hersen schudding en achtte het noodzakelijk, dat D. werd overgebracht naar een zieken huis. De bromfiets alsmede de linkerzijde van de auto werden zwaar beschadigd. Zondagmiddag j.l. was het merkbaar, dat het voorjaar in de lucht zat. Enorme fi les auto's kwamen uit de steden om de natuur op te zoeken. Ter hoogte van het kruispunt Kon. Wilhelminaweg-Pr. Chris- tinastraat vond gelijk al weer een aanrij ding plaats dus het begint deze tijd al weer vroeg. Een DAF personenauto wilde linksaf de Pr. Christinalaan inrijden ging voorsor teren en stoppen. Achter de DAF stopte eveneens een Opel caravan. Direct daarop botste een bestelauto tegen de Opel welke op zijn beurt tegen de DAF botste. De materiele schade was zeer groot. Per soonlijke ongelukken deden zich gelukkig niet voor. Hoe druk het was bleek, wel uit het feit, dat er vanaf de Galak tot aan de Burgwal autos stonden te wachten totdat de opstakels uit de weg waren. BMW! WAT EEN WAGEN wAteen weg ligging VRAAGT UW DEALER OM EEN PROEFRlf Gestoorde schaapjes rondom de kerk Niet alleen in Veenendaal, maar in geheel Nederland worden de kerken geconfronteerd met de problematiek j ten aanzien van hun gestoorde leden. Eeuwenlang hebben de kerken zich hun lot niet aangetrokken. In het gunstig ste geval was er enige bemoeienis met maatschappelijke noden, maar de pas torale zorg ten aanzien van hen werd vergeten. Pas na de Tweede Wereldoorlog kwam er een bezinning op de plaats van de geestelijk gehandicapten in onze samen leving. Een bijzondere stimulans aan de ontwikkeling die binnen de kerken gaan de was, gaf het voorstel van „Philadel phia", afd. Veenendaal, aan het Convent van predikanten om gemeenschappelijke kerkdiensten voor geestelijk gehandicap ten te gaan houden. Hoewel in andere plaatsen hierover reeds moeizaam overleg gaande was, werd in Veenendaal zonder meer beslo ten met deze diensten een aanvang te nemen. In Veenendaal begreep men da delijk, dat zij die geen besef van kerke lijke gescheidenheid hebben, ook door de kerken in hun eenheid moesten worden benaderd. Het initiatief van Veenendaal werd al spoedig gevolgd door plaatsen als Rot terdam, Utrecht en Amersfoort. Het landelijk bestuur van „Philadel phia" gevoelde de behoefte zich te laten informeren over de taak van de kerk ten opzichte van de geestelijk gehandicapten. Daartoe werd ds. C. Langbroek uitge nodigd op de landelijke najaarsvergade ring te Leiden eind 1965 een inleiding te houden. Zijn referaat dat getiteld was „Gestoorde schaapjes rondom de kerk" werd door alle afgevaardigden uit het ge hele land met bijzondere interesse beluis terd. Over hetzelfde onderwerp zal Ds. Lang broek donderdag 17 maart in gebouw „El- theto" een inleiding houden voor „Phila delphia". Er zal gelegenheid zijn voor discussie. Verwacht mag worden, dat ook de Vee- nendaalse kerken acte de présence zullen geven, daar het onderwerp hun zeker ter harte zal gaan. Zij waren het immers die als eersten in Nederland vorm gaven aan de bijzondere zorg voor haar anders begaafde leden! De avond, die om acht uur begint, is voor ieder toegankelijk. Woensdagavond vond in de bovenzaal van het Dorpshuis de jaarvergadering plaats van de Stichting Verenigingsgebouw Amerongen. Na een voorbespreking van de Raad van het Verenigingsleven inzake het kiezen van een secretaris werd ter vergadering de voordracht kenbaar gemaakt door de voorzitter van de Raad, de heer G. J. Buis. De rest van de bestuursleden waren eveneens aftredend doch behoudens de heer A. Brinkman hadden allen zich weer herkiesbaar gesteld. Omstreeks half negen werd de vergadering geopend door de voorzitter de heer G. J. van Baraeveld. Door bijzondere omstandigheden was het niet mogeiyk een jaaroverzicht te geven alsmede de notulen van de vorige jaarvergadering. Op doktersadvies moest de secretaris, de heer A. Brinkman opgenomen worden in het ziekenhuis. Terwijl de heer Magen dans deze taak tijdelijk ging waarnemen moest ook hij deze werkzaamheden op geven wegens opname in een ziekenhuis. Spreker was dus zo vrij een mondeling jaaroverzicht te geven. Het eerste jaar nu, dat het Dorpshuis draait is een bij zonder goed jaar geweest. Gedurig moet er zelfs geschipperd worden om aan de aanvragen om ruimte te kunnen voldoen Er worden soms verzoeken aan het be stuur gericht, om voor een bepaalde ge legenheid verminderde of geheel geen zaalhuur te betalen. Men moet echter be grijpen, dat de gemeente garant staat voor eventuele tekorten. Daarom is het al bijzonder moeilijk om met de huurprij zen te gaan schipperen. Spreker memoreert het bezoek van een aantal Belgische leden van het ministerie Beroepen Door de Hervormde gemeente te Eist is een beroep uitgebracht op ds. G. Broere te Dinteloord. Jeugddienst in Cunerakerk De eerstvolgende kerkdienst voor de jeugd te Rhenen zal worden ge houden in de Cunerakerk. Deze dienst - op zondag 13 maart - be gint om negen uur. Avondmaal Ds. A. A. Bos, Hervormd predikant te Veenendaal, gaat in een drietal avondsamenkomsten het Heilig Avondmaal bespreken. De eerste bijeenkomst is reeds achter de rug. Op 15 maart zal de geschiedenis der Avondmaalsviering aan een be schouwing worden onderworpen. Contactavond Donderdag 17 maart a.s. is er een contactavond voor de Hervormden te Amerongen en Overberg in het Dorpshuis te Amerongen. Ds. G. Kaastra zal een inleiding houden over het kerkelijk leven, terwijl de heer Joh. Oostveen zal spreken over zijn reis naar Israël aan de hand van dia's. Opnamen in Petrakerk Woensdag 30 maart hoopt de Stichting Band met God te Bloemen- daal enkele opnamen te maken van het Geref. Kerkkoor Soli Deo Gloria in de Petrakerk. De heer J. M. Bud ding zal als organist optreden. Doop (1) Voor de ring Veenendaal van de bond van Ned. Hervormde Mannen- verenigingen op Geref. grondslag hoopt op 16 maart a.s. te spreken ds. G. H. van Kooten te Delft. De bijeenkomst wordt gehouden in het Herv. wijkgebouw te Ederveen. On derwerp van gesprek is de doop. Doop (2) In het blad van de Hervormde ge meente „Sola Fide" lazen wij een verslag van een door ds. A. A. Bos geleide z.g. kernavond. Het tijdens die bijeenkomst behandelde onder werp, n.l. de doop, lijkt ons in de belangstelling van een breder le zerspubliek te staan. Om deze re den hebben wij het verslag groten deels overgenomen. De betekenis van de sacramenten. Dit onderwerp is vooral gekozen, omdat wij, als nuchtere westerse protestanten vaak nogal huiverig staan tegenover rituele gebruiken. Als reactie op het Rooms-Katholi- cisme is het Protestantisme erg so ber: „Het Woord" moet centraal staan. Het Evangelie kent echter niet alleen het woord, maar ook de daad. Als in de Bijbel gesproken wordt over Gods liefde voor de mens, blijkt deze liefde direct uit Gods werken. Het Protestantisme heeft slechts twee sacramenten (en geen zeven zoals de Rooms-Katho- lieke kerk), n.l. Doop en Avondmaal, omdat deze door Christus zelf zijn ingesteld en verbonden met de ver kondiging van het Evangelie. „Het Woord" is nodig, maar de sacramenten hebben een pré, omdat door de inschakeling van andere zin tuigen de totale mens erin wordt betrokken. De viering van de ge meenschap wordt zichtbaar gemaakt in de maaltijd. In de sacramenten komt ook het persoonlijke naar voren. Bij de doop b.v. wordt de naam van één enkele mens verbonden met de naam van God. Omdat de sacramenten een hele geschiedenis hebben doorge maakt, zijn er allerlei vragen ron dom de sacramenten opgekomen, b.v.: Hoe moeten we ze vieren? Doen we het nog wel op de juiste manier? Ds. Bos beperkte zich nu tot de vragen rondom de doop (de volgende drie kernavonden zullen besteed worden aan vragen rondom het Hei lig Avondmaal). Enkele vragen waar ds. Bos op in ging waren: 1. Moeten wij onderdompelen, of is besprenkeling ook goed? De Joden kenden de onderdompe ling. Voor hen was dit een drama tisch gebeuren. Men zag hierin het sterven met Christus. Onderdompe- ling is niet noodzakelijk, want daar hangt de betekenis van de doop niet vanaf. Toch vroeg ds. Bos zich af, of het bij ons niet wat te eenvoudig ging. Laten we dit dramatische niet vergeten. 2. Wat betekent de doop? Is het een bezegeling van een geestelijke zaak of een reëel gebeuren? In de Rooms-Katholieke kerk is het een reëel gebeuren, n.l. de af wassing van de erfzonde. De Protestantse kerken zien het als de bezegeling van een verhou ding die er al is. Een volgende vraag is dan weer: 3. Als de doop dus een bezegeling is, is het dan een bezegeling van Gods belofte of een bekrachtiging van eigen geloof? In nauw verband hiermee staat de vraag: 4. Volwassendoop of kinderdoop? De oud-christelijke kerk kende al lerlei riten bij de doop. Het toetreden tot de Christelijke kerk was ook een heel gebeuren. Men kende een voor bereidingstijd, daarna werd mén pas gedoopt. Dit was dan dus de vol wassendoop. Ook kende men de kin derdoop. Hiervoor golden dezelfde riten. Het Nieuwe Testament is echter niet geïnteresseerd in de manier van de doop; wel in de inhoud: n.l. het is een nieuwe levenswandel. Na de Hervorming vindt een versobe ring van de riten plaats. Gold de kinderdoop in de Oud- Christelijke kerk als een vanzelf sprekendheid, dit wordt anders kort na de Hervorming met het optreden van de Wederdopers. In de middel eeuwen hoorde iedereen bij de kerk en was dus ook gedoopt. De Weder dopers willen de gemeente van Christus duidelijk laten uitkomen. Ze zeggen: je moet geloven en dan mag je pas gedoopt worden. Sinds de Wederdopers is de kinderdoop een omstreden feit. De Doopsgezin den passen de volwassendoop toe, omdat een kind nog niet kan ge loven. De Hervormer Zwingli keert zich tegen de Wederdopers, omdat rij het persoonlijk geloof overschat ten. („Wanneer gelooft men genoeg, om gedoopt te mogen worden?") Het Calvinisme leert, dat de doop de bezegeling is van het genadeverbond, waarin de gelovigen met hun kinde ren zijn opgenomen. Met nadruk op: Gods beloften, waarvan de doop het zichtbare teken is. Sommigen, die vóór de kinderdoop pleiten specule ren op een kindergeloof. Abraham Kuyper doet dit in zekere zin met zijn vooronderstelde wedergeboorte (in veel kinderen zit een kiem van geloof, dus doop ze maar). Karl Barth maakt bezwaar tegen de kin derdoop. Hij zag n.l. dat in Duits land iedereen maar werd gedoopt. Barth vindt, dat geloof en doop bij elkaar horen. Hoewel het niet rechtstreeks in de Bijbel staat, mogen we toch vasthou den aan de kinderdoop. Immers, de Bijbel denkt in gemeenschappen. Als de gevangenbewaarder van Filippl tot geloof komt, wordt hij gedoopt met zijn gehele huis; dus ook rijn slaven en het is logisch dat er ook kinderen bij waren. De ouders treden bij de doop op als plaatsvervangers voor hun kin deren. Zij geloven voor het kind, dat het teken van de doop ontvangt. Uit het Kinderevangelie (Marcus 10 13-16) blijkt ook zo duidelijk, dat de kinderen er bij horen. Het zijn n.l. gelovige moeders, die hun kin deren tot Jezus brengen. De ver lamde man geneest en ontvangt het volle heil door het geloof van z'n vrienden (plaatsvervangend geloof dus). Christus geneest de maanzieke jongen op het geloof van z'n vader. Er is geloof nodig, maar de ouders mogen hun kinderen laten dopen, omdat zij (die ouders) geloven. Gods belofte geldt ook voor de kinderen! Pastoor Goes geeft zijn mening over actuele onderwerpen Het wordt zelfs de minst geïnteresseerde duidelijk, dat er op het terrein van het Katholieke denken iets aan het veranderen is. Het is niet langer zo, dat het Rooms-Katholicisme een geheel van het Protestantisme verschillen de denkwereld is. Langzamerhand begint er in beide groeperingen iets te veranderen. Men hoort in Protestantse kring thans dingen, die men vroeger niet voor mogelijk gehouden zou hebben. Enkele dingen, die de laatste tijd sterk de aandacht gevraagd hebben, zijn het celibaat en de mogelijkheid, dat Rooms-Katholieken lid kunnen zijn van een niet-Katholieke politieke partij. We meenden er goed aan te doen over deze zaken eens de mening van pastoor C. G. J. Goes uit Veenendaal te vragen. „Als u mij vraagt, wat ik denk van het feit, dat in Doetinchem een leraar van een middelbare school moeilijkheden gekregen heeft, door dat hij kandidaat voor de Partij van de Arbeid was, kan ik daar niet di- rekt antwoord op geven. Het is waarschijnlijk zo geweest, dat er bepaalde achtergronden aan deze zaak zijn, die wij niet kennen, maar beslist een rol in deze moeilijkheden gespeeld hebben. In Veenendaal geloof ik niet, dat het zo makkelijk tot een rel zal lei den, maar het zou hier onbestaan baar zijn, dat een Protestant op de lijst voor de gemeenteraad van de KVP komt. Persoonlijk heb ik geen bezwaren tegen het lidmaatschap van een Katholiek van de P.v.d.A., het verheugt me dan ook, dat de bisschoppen het thans aan de ge lovigen zelf over gelaten hebben. Er rijn veel goede, praktiserende Katholieken, die de Partij van de Arbeid stemmen. Denk aan een man als dr. Tans. Het uittreden van priesters vind ik erg. Niet dat ik het wil veroor delen, maar ik vind, dat men er medelijden mee moet hebben. Het kost een enorme strijd, om het pries terambt te verlaten. Ik geloof, dat wij, als priesters extra gebed nodig hebben, om dit te kunnen dragen. Ik zie dit vaak als een huwelijk. Het is net zo erg, als een huwelijk kapot gaat, als dat een priester zijn celi- baatsbelofte niet langer meent te kunnen houden. Veelal denkt men vooral in Pro testantse kring, dat de priesters niet de gelegenheid gehad hebben, goed de door hen te nemen stap te over wegen. Maar op het klein-seminarie wordt hun steeds voorgehouden, dat het niet noodzakelijk is dat deze op leiding direct naar het priesterambt leidt. Er is op het groot-seminarie tegenwoordig een goed kontakt tus sen de seminaristen en de studenten op Kerk en Wereld. Op die manier kan dus een aanstaand priester goed overwegen, of hij voor het onge trouwd blijven geschikt is. Dat dan kan gebeuren, zoals on langs is voorgekomen, dat een pries ter anderhalf jaar na rijn wijding het ambt verlaat, omdat hij reeds tijdens zijn studie-tijd met een meisje van Kerk en Wereld in aan raking gekomen was, keur ik af. Van een man van 26 k 27 jaar mag vol wassenheid verwacht worden. Een onvolwassene kan niet gemakkelijk tot priester gewijd worden. Voor een wijding beneden de 23 jaar is spe ciale toestemming uit Rome vereist. Maar zo goed, als een huwelijk onverbrekelijk is, zo zou het celibaat ook onverbrekelijk moeten zijn. In dien een huwelijk niet wordt wat ervan verwacht is, dan zal in eerste instantie alles gedaan worden, om het toch goed te houden. Overigens is het niet zo, dat een gehuwd pries ter onbestaanbaar is. Denk maar aan de dominees, die de laatste jaren tot het Katholicisme overgegaan zijn. Deze hebben de priesterwijding ont vangen. Maar naar mijn smaak, is het in veel gevallen beter voor een pries ter niet getrouwd te zijn. Ik heb wel eens iemand in een van mijn paro chies gehad, die ik graag een be paalde functie in het kerkelijk le ven zou hebben gegeven, maar om dat het mogelijk zou zijn, dat zijn vrouw bepaalde geheimen, die hij van anderen te weten zou kunnen komen, overbreed zou brengen, kon ik die. overigens geheel voor dat werk geschikte man die functie niet toevertrouwen. Dit gevaar loopt een gehuwd priester ook." van Cultuur alsmede van andere gemeen tebesturen, die hier in Amerongen het Dorpshuis zijn komen bewonderen. Een geluidsinstallatie en een toneelver lichting wordt aangebracht. Voorzitter Van Barneveld haalt tevens aan, dat door het feit dat er in het Dorpshuis geen ver gunning is om b.v. zwak-alcoholische dranken te schenken er recepties e.d. worden gehouden in naburige gemeenten. Persoonlijk vindt hij dit jammer. Bij de rekening van de stichting kwa men enkele financiële vragen naar voren welke echter niet zo erg belangrijk wa ren. De heren F. C. Magendans en T. Eijf- fius werden herkozen in hun functie. Een bijzonder woord had de voorzitter voor de scheidende secretaris de heer A. Brinkman, welke niet aanwezig was. Als secretaris van de Stichting werd door de heer Brinkman een enorme hoeveelheid werk verricht. Op deze plaats was de heer Brinkman volkomen op zijn plaats. Ook het vereni gingsgebouw zal er debet aan zijn, dat de heer Brinkman opgenomen diende te wor den. Namens alle leden van de Stichting zal aan de heer Brinkman hartelijk dank worden gezegd voor het vele werk, door hem verricht. Tot opvolger van de heer Brinkman werd in het bestuur gekozen de heer A. v. d. Veer. Zeer zeker zal door deze nieuwe secretaris nog wel eens een beroep moeten worden gedaan op de heer Brinkman, doch het bestuur wist zeker, dat de heer Brinkman deze man graag van advies wil dienen. Verder was er nogal een discussie be treffende het mede-huren of doorverhu- ren van de grote zaal door een of meer verenigingen. Dr. Kars vond het nu ook wel wenselijk wanneer er eens wat jon gere mensen in het bestuur opgenomen zouden worden, al was het voorlopig al leen maar om dit vak te leren kennen. Voorzitter zegde toe een en ander eens na te gaan of er wellicht volgend jaar een mogelijkheid is. Mevrouw Rolandus-Hagedoorn zou zeer graag een verlof A in het Dorpshuis zien. Zij doet een beroep op de voorzitter om een en ander nog eens met het gemeente bestuur door te nemen. Sommige leden waren het met spreekster eens, anderen weer niet. Toch was het wel te hopen, dat er een verlof A verleend zou kunnen wor den. Ook de kwestie naaldhakken kwam weer tersprake. Ergens werd er de afkeu ring over uitgesproken, dat er met geen naaldhakken in de zaal gelopen mag wor den. Getracht zal worden om met plastic beschermers, die te huur of te koop wor den aangeboden dames met naaldhakken toch de gelegenheid te geven om in de zaal een dansje te maken. Na nog over een en ander, verhuur zaal, afstaan van de zaal enz. gesproken te hebben werd de vergadering besloten. DVSA-nieuws Voor het a.s. week-end staan voor de elftallen van de plaatselijke voetbalver eniging DVSA weer de volgende ontmoe tingen op het programma. Zaterdag, 12 maart a.s. ontvangt het zaterdagmiddagelftal DEV uit Doorn Deze wedstrijd begint om 3.15 uur op de Burgwal. Het tweede elftal van de zaterdag moet op bezoek bij de Musketiers, aanvang 1.30 uur. De hoop wordt uitgesproken, dat er weer voldoende spelers zullen zijn om deze ontmoeting te kunnen laten doorgaan. Voor de jeugd staat de volgen de wedstrijden op het program. 4.00 uur VRC A tegen DVSA A te Veenendaal, Junioren. De adspiranten spelen om 2 uur op de Burgwal tegen VRC a en de pupil len treden aan tegen GVW 1 om 1.00 uur op de Burgwal. Zondag wacht ook het eerste elftal weer een zware opgave. Om half drie wordt APWC uit Amersfoort ontvangen. Velen zullen zich nog herinneren, dat in Amersfoort tegen deze ploeg een kwar tier voor het einde nog met 31 werd voorgestaan en dat er toch met 43 werd verloren. Mochten de Amerongers weer in een gunstige positie komen om enige tijd voor het laatste fluitsignaal weer voor te staan, bedenk dan wel, dat de huid niet verkocht moet worden alvorens de beer geschoten is. VERGADERING CPB Woensdag 16 maart houdt de Christe lijke plattelandsvrouwenbond haar maandelijkse vergadering in het Groene Kruisgebouw. Op deze avond zal de heer Bulsink, hoofd van de blo-school in Vee nendaal het onderwerp Buitengewoon la ger onderwijs en Gewoon lager onder wijs, inleiden. FEUILLETON DOOR LEIDA GRAAFLAND „Wat dacht je? Die ma.i is een mis dadiger en hoort eigenlijk helemaal niet meer in onze maatschappij thuis. Ik heb wel eens gedacht: voor zulke misdadi gers moesten er inrichtingen zijn, waar ze nooit meer uitkwamen en de hele dag hard, zware arbeid moesten ver richten. Als boetedoening. Dan had de maatschappij er nog enig nut van." „Maar tante, ziet u dit nu niet een beetje te scherp?" „Welnee! Als zo'n man later getrouwd zou zijn met een vrouw, die bijvoorbeeld ook iets had uitgehaald in haar leven, waarvoor ze fn de gevangenis had ge zeten alia daar zou ik con tent mee zijn. Soort bij soort, zeg ik al tijd maar.' Dat zo'n man het in zjjn hoofd heeft durven halen om zijn ogen op jou te slaan, een jonge vrouw van onbesproken gedrag, dat is op zichzelf al een misdaad. Zoiets moest verboden kunnen worden." Willie luisterde met stijgende verba zing naar het requisitoir van haar tan te. Dit ging haar toch wel een beetje te ver en dat zei ze dan ook. „Ik kan u niet helemaal volgen, tante. Ons is toch geleerd, dat we elkaar moeten verge ven?" „Natuurlijk. Je bent zelfs verplicht die man zijn misdaad te vergeven. Maar dat wil nog niet zeggen, dat je daarna met hem moet trouwen. Nee, Wil, je zoudt doodongelukkig met zo iemand geworden zijn. Die misdaad zou altijd tussen jullie blijven staan. Volgens mij heb je het juiste besluit genomen." „Ja, maar tante, luistert u nu eens naar me. Het feit, dat hij het gedaan heeft, daar ging het eigenlijk niet om. Als het op vergeven aankomt, natuur lijk vergaf ik hei die misstap. Maar hij heeft het voor me verzwegen, daar ging het om. Als ik het niet te weten was gekomen via derden, zou hij met dit ge heim bij zich met me gebrouwd zijn. Dat kan toch niet?" „Dus hij was nog laf ook. Dat zijn trouwens heel wat mannen, neem dit maar van mij aan. Schande, dat hij het vèrzweeg. Natuurlijk had hij het moeten vertellen, al dadelijk na jullie eerste kennismaking. Die man had moeten be grijpen, dat een keurige jonge vrouw als jij bent voor hem taboe moest zijn. Hij had geen enkel recht om met jou te gaan verkeren, gezien zijn zwarte ver leden. Zie je wel, dat zulke mensen fei telijk niet meer in de maatschappij thuis horen? Ze stapelen de ene mis daad op de ander." Willie keek haar tante ongelovig aan. „Bedoelt u, dat dat hij met mij ging en Weef gaan, in uw ogen een mis daad is?" „Natuurlijk. Jij had een rustig, een goed leven, neem ik aan. Die man komt plotseling opdagen en verstoort die orde. Je komt zijn verleden te weten, nadat je op hem verliefd werd. Resultaat: ver driet. Dacht je, dat ik niet gezien heb, dat je er nu nog onder lijdt? Wees ver standig, kind, vergeet hem. Zet hem ra- dikaal uit je leven. Zo iemand deugt nooit meer. Je zou een leven vol ellende gehad hebben. Wees bly, dat je het jui ste besluit nam. Er komt nog wel eens een andere, keurige jongen van onbe sproken handel en wandel in je leven. Ze schudde energiek beslist haar hoofd. „O nee, er zal nooit meer een ander zijn. Ik hield van hem, tante, ik hield erg veel van hem. En als hij het me nu zelf maar verteld had, wat er in zijn leven was gepasseerd, dan zou me dat wel even een duw gegeven hebben, maar ik zou er daarna nooit meer over praten. Even goed had ik hem geaccep teerd." „Ben je niet wijs, kind, dat doe je toch niet? Vergeet je, wie je bent? De dochter van een der meest rechtschapen boeren van de Peel. Dat schept verplich tingen." „Nee, tante, die tijd is voorbij. Het mag hier en daar nog voorkomen, dat een boerenknecht een oogje waagt aan een boerendochter en een pak slaag krijgt, maar dan is het niet meer een afstraffing vanwege het standsverschil, maar een reaktie van een soort jaloezie, omdat het meisje wél dat lonkende oog je van de knecht apprecieerde en niet de avances van de boerenzoons, begrijpt u? Overigens, als u persé de stand er bij wilt halen we stonden op gelijk maatschappelijk niveau: ik onderwijze res, al was het maar enkele uren per week, hij zakenman. Als het er op aan komt. stak ik nog bij hem af." Ze schudde haar hoofd. „Niet het feit, tante, was doorslaggevend voor mijn be slissing, maar het verzwijgen ervan voor mij, als aanstaande vrouw. Dat doe je niet, met een geheim een huwelijk aan gaan. En daarom maak ik het uit." De oudere vrouw keek haar enige tijd aan. „Ik geloof er niets van. Je pro beert jezelf te suggereren, dat je het feit zelf, de misdaad, die hij pleegde, niet als oorzaak van je gekrenkte trots wilt beschouwen. Daarom zeg je, dat je het uitmaakte, omdat hij het jou nooit vertelde. Maar dat is niet zo! Diep in je binnenste veracht je nu de man, die in dertijd de hand sloeg aan een mede mens." „Ach, hoe komt u daarbij Dat is he lemaal niet waar. Ik zei u toch al, dat alleen het verzwijgen mij een grote schok heeft gegeven. Zo vlak voor mijn huwelijk tot de ontdekking komen, dat hij een geheim had? Ik geef het je te doen. Daarom maakte ik het uit. En wat die daad zelf betreft u noemt het: de hand slaan aan een mede mens in mijn ogen was het een vol komen begrijpelijke reactie. Het zal je maar gebeurenAls je enkele da gen voor je huwelijk je verloofde aan treft in de armen van een ander, een vreemde, die je niet eens kent. Dat iemand daardoor in woede ontsteekt en het eerste voorwerp grijpt, wat in zijn nabijheid is en ermee gaat timmeren Wat dacht u, tante dat men tij dens zijn proces ik ben er het een en ander van te weten gekomen geen verzachtende omstandigheden in aan merking heeft genomen? Drie jaar was de straf voor een daad, waarvoor mis schien negen of tien jaar als maximum straf staat." „Des te erger, dat men verzachtende omstandigheden in aanmerking nam. Ik zei je al: drie jaar was veel te weinig. Zulkï mensen behoren nimmer meer in de maatschappij terug te keren." „Nou oordeelt u toch wel erg hard, tante. Als u hem gekend had, zou u misschien anders praten. Jaap was erg lief en toen ik hoorde, wat hij gedaan had, vroeg ik me af, hoe komt een evenwichtig, rustig mens als Jaap tot zoiets? Tot voor kort kon ik dit niet begrijpen. Maar nu weet ik opeens de verklaring ervoor. Omdat ik enkele we ken geleden tot hetzelfde in staat was. Ik ben de misstap van Jaap te weten gekomen uit een anonieme brief. Hij was afkomstig van iemand, die me ten huwelijk vroeg, maar die ik moest af wijzen, omdat ik immers op het punt stond met Jaap te trouwen. Op de een of andere manier is hij het verleden van Jaap te weten gekomen en schreef me hierover. Later, toen ik het al uitge maakt had met Jaap, kwam hij tot mijn stomme verbazing nog eens en vroeg me mee te gaan naar een kermis. Sug gererend, dat mijn huwelijk toch wel niet door zou gaan. Ik werd op dit moment wit van woede en greep, wat me -"oor de hand lag. Het was een hou ten schuimspaan. Het had ook een pook kunnen zijn. Of een kolenschop. Of een strijkijzer. Ik gooide de spaan naar zjjn hoofd en miste. Was het een strijkijzer geweest en ik had hem geraakt, zou ik hem misschien gedood hebben. En wat dan? Dan was ik in uw ogen ook een misdadigster geweest, die niet meer in deze maatschappij thuishoort." „Welnee, zoiets zou jij nooit gedaan hebben. Je miste toch? Die Jaap wist zijn slachtoffer wel te bewerken. Hij is en blijft in mijn ogen een misdadiger."

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 6