HET
BOZE BELETSEL
■n
aMs
Rayon-wedstrij den
EHBO
RHENEN
AMERONGEN
Jaarvergadering Stichting
Verenigingsgebouw Amerongen
Het verbreken van het celibaat, is als
het verbreken van een huwelijk
EDERVEEN
Nieuwsblad „DE VALLEI"
vrijdag 11 maart 1966
6
In dc Ritmeesterkantinc te Vee-
nendaal hielden ploegen uit Ameron
gen, Eist, Langbroek en Veenendaal
zaterdagmiddag rayon-EHBO-wed-
strijden. Als winnende ploeg kwam
Amerongen te voorschijn, die de
kleuren van dit rayon hoog gaat hou
den op de districtswedstrijden te
Utrecht. Wordt ze daar kampioen,
dan is deelname aan de landelijke
wedstrijden de volgende étappe.
De opdracht van. de ploegen was, dat
ze geroepen werden in een schuur, waar
twee gewonden lagen. Het bleek, dat een
tweetal vrienden aan een werkbank be
zig waren geweest met montage van eni
ge ijzeren steunen. Een der steunen zat
in de bankschroef geklemd en een andere
werd door een der vrienden, Visser, vast
gehouden. Van Dijk zal proberen met een
schroevedraaier de beide delen aan elkaar
te schroeven. Op een gegeven moment
schiet de schroevedraaier uit en treft de
heer Visser in de borst; hij valt achter
over. Door het verliezen van zijn even
wicht valt Van Dijk ook en breekt daar
bij een sleutelbeen. Aan de ploegen de
taak eerste hulp te verlenen.
De slachtoffers werden gespeeld door
de heren De Rooy uit Vleuten en De Nig-
tere uit Amersfoort. De jury bestond uit
dr. P. J. C. van Bijsterveld uit Drieber
gen, mevr. C. H. van Dijk-Baak uit Rhe-
nen en de heer D. J. Rijksen uit Rhenen.
Uitslagen: 1. Amerongen ploeg 244 pt.,
leider 79; 2. Veenendaal 339, leider 75;
3. Langbroek 147, leider 66; 4. Eist 123,
leider 54.
Kerkconcert in Petrakerk
U wordt herinnerd aan het Kerkcon
cert van zaterdag 12 maart a.s. Op uit
nodiging van het Geref. kerkkoor „Soli
Deo Gloria" hoopt het Hervormd zang
koor uit Ede haar medewerking aan deze
avond te verlenen.
Voor verdere gegevens verwijzen wij U
naar de, in dit blad opgenomen adver
tentie.
Geen avondstilte
In verband met een te houden kerkcon
cert op zaterdag 12 maart a.s. gaat de
avondstilte in de Petrakerk niet door.
PORTEMONNAIE ONTVREEMD
Mevr. Van G. miste vorige week haar
portemonnaie. Zij had die in haar tas
laten liggen, welke in het portiek van
haar woning stond. In vrij korte tijd
had de politie de boosdoener te pakken.
Het bleek de 12-jarige scholier J. J. te
zijn. Hem is nu gebleken, dat, ook al
bevatte de portemonnaie een bedrag
van f 40,de misdaad niet loont.
AUTOSLOPER AAN 'T WERK
Zaterdagavond werd bij de politie
aangifte gedaan van het stelen van een
viertal wieldoppen en de sierringen van
de koplampen van een personenauto.
Van ongeveer negen tot ruim elf uur
had de wagen geparkeerd gestaan bij
de bioscoop. De politie heeft de zaak in
onderzoek.
NED. CHRISTEN VROUWENBOND
Op 15 maart a.s. hoopt de NCVB afd.
Veenendaal haar jaarvergadering te hou
den in het Trefpunt, Dennenlaan. Aan
vang half acht precies. Ook nieuwe le
den zijn hartelijk welkom.
Glaasje op, reed zelf
Omstreeks het middernachtelijk uur
hield de politie de bromfietser Z. J. v. d.
B. uit Ede aan. Het bleek, dat hij in de
zgn. „kennelijke staat" verkeerde. Van de
B. werd door de politie naar het bureau
gereden, waar bleek, dat hem de bevoegd
heid een bromfiets te besturen al ontzegd
was. De bromfiets werd in beslag geno
men. v. d. B. werd ter ontnuchtering in
gesloten. Na een proces verbaal gekre
gen te hebben kon hij. zondagmorgen
weer gaan.
Het slachtoffer, dat
de schroevedraaier in
zijn borst kreeg,
wordt door de
Amerongse EHBO'ers
deskundig behandeld.
TEGEN BROMFIETS GELOPEN
Maandagochtend plm. 6.50 uur vond op
het rijwielpad langs de Grebbeweg een
aanrijding plaats tussen een bromfiets,
bestuurd door D. W. uit Wageningen en
W. R. uit Rhenen. D.W. reed met brom
fiets over het rijwielpad in de richting
Rhenen. Links van het rijwielpad stond
W.R., die met zijn zuster kranten aan het
bezorgen was. W.R. liep onverwachts het
rijwielpad op en botste tegen de brom
fiets van W. W. kwam te vallen en be
zeerde zijn knie. De bromfiets werd licht
beschadigd.
AANRIJDINGEN
Vorige week donderdag vond ter hoog
te van de Pr. Irenelaan op de Koene
straat een aanrijding plaats tassen een
personenauto en een bromfiets. De brom
fietser D. uit Bilthoven kwam uit de Pr.
Irenelaan rjjden en lette in totaal niet
op de uit de richting Amerongen komende
auto. D. reed met zjjn bromfiets tegen de
linkerzijde van de auto, kwam te vallen
en bleef gewond liggen.
De dokter constateerde een hersen
schudding en achtte het noodzakelijk, dat
D. werd overgebracht naar een zieken
huis.
De bromfiets alsmede de linkerzijde van
de auto werden zwaar beschadigd.
Zondagmiddag j.l. was het merkbaar, dat
het voorjaar in de lucht zat. Enorme fi
les auto's kwamen uit de steden om de
natuur op te zoeken. Ter hoogte van het
kruispunt Kon. Wilhelminaweg-Pr. Chris-
tinastraat vond gelijk al weer een aanrij
ding plaats dus het begint deze tijd al
weer vroeg.
Een DAF personenauto wilde linksaf de
Pr. Christinalaan inrijden ging voorsor
teren en stoppen. Achter de DAF stopte
eveneens een Opel caravan. Direct daarop
botste een bestelauto tegen de Opel welke
op zijn beurt tegen de DAF botste.
De materiele schade was zeer groot. Per
soonlijke ongelukken deden zich gelukkig
niet voor.
Hoe druk het was bleek, wel uit het
feit, dat er vanaf de Galak tot aan de
Burgwal autos stonden te wachten totdat
de opstakels uit de weg waren.
BMW! WAT EEN WAGEN
wAteen weg ligging
VRAAGT UW DEALER OM EEN PROEFRlf
Gestoorde schaapjes
rondom de kerk
Niet alleen in Veenendaal, maar in
geheel Nederland worden de kerken
geconfronteerd met de problematiek j
ten aanzien van hun gestoorde leden.
Eeuwenlang hebben de kerken zich hun
lot niet aangetrokken. In het gunstig
ste geval was er enige bemoeienis met
maatschappelijke noden, maar de pas
torale zorg ten aanzien van hen werd
vergeten.
Pas na de Tweede Wereldoorlog kwam
er een bezinning op de plaats van de
geestelijk gehandicapten in onze samen
leving. Een bijzondere stimulans aan de
ontwikkeling die binnen de kerken gaan
de was, gaf het voorstel van „Philadel
phia", afd. Veenendaal, aan het Convent
van predikanten om gemeenschappelijke
kerkdiensten voor geestelijk gehandicap
ten te gaan houden.
Hoewel in andere plaatsen hierover
reeds moeizaam overleg gaande was,
werd in Veenendaal zonder meer beslo
ten met deze diensten een aanvang te
nemen. In Veenendaal begreep men da
delijk, dat zij die geen besef van kerke
lijke gescheidenheid hebben, ook door de
kerken in hun eenheid moesten worden
benaderd.
Het initiatief van Veenendaal werd al
spoedig gevolgd door plaatsen als Rot
terdam, Utrecht en Amersfoort.
Het landelijk bestuur van „Philadel
phia" gevoelde de behoefte zich te laten
informeren over de taak van de kerk ten
opzichte van de geestelijk gehandicapten.
Daartoe werd ds. C. Langbroek uitge
nodigd op de landelijke najaarsvergade
ring te Leiden eind 1965 een inleiding te
houden. Zijn referaat dat getiteld was
„Gestoorde schaapjes rondom de kerk"
werd door alle afgevaardigden uit het ge
hele land met bijzondere interesse beluis
terd.
Over hetzelfde onderwerp zal Ds. Lang
broek donderdag 17 maart in gebouw „El-
theto" een inleiding houden voor „Phila
delphia". Er zal gelegenheid zijn voor
discussie.
Verwacht mag worden, dat ook de Vee-
nendaalse kerken acte de présence zullen
geven, daar het onderwerp hun zeker ter
harte zal gaan. Zij waren het immers die
als eersten in Nederland vorm gaven
aan de bijzondere zorg voor haar anders
begaafde leden!
De avond, die om acht uur begint, is
voor ieder toegankelijk.
Woensdagavond vond in de bovenzaal van het Dorpshuis de jaarvergadering
plaats van de Stichting Verenigingsgebouw Amerongen. Na een voorbespreking
van de Raad van het Verenigingsleven inzake het kiezen van een secretaris werd
ter vergadering de voordracht kenbaar gemaakt door de voorzitter van de Raad,
de heer G. J. Buis. De rest van de bestuursleden waren eveneens aftredend doch
behoudens de heer A. Brinkman hadden allen zich weer herkiesbaar gesteld.
Omstreeks half negen werd de vergadering geopend door de voorzitter de heer
G. J. van Baraeveld.
Door bijzondere omstandigheden was het niet mogeiyk een jaaroverzicht te
geven alsmede de notulen van de vorige jaarvergadering.
Op doktersadvies moest de secretaris,
de heer A. Brinkman opgenomen worden
in het ziekenhuis. Terwijl de heer Magen
dans deze taak tijdelijk ging waarnemen
moest ook hij deze werkzaamheden op
geven wegens opname in een ziekenhuis.
Spreker was dus zo vrij een mondeling
jaaroverzicht te geven. Het eerste jaar
nu, dat het Dorpshuis draait is een bij
zonder goed jaar geweest. Gedurig moet
er zelfs geschipperd worden om aan de
aanvragen om ruimte te kunnen voldoen
Er worden soms verzoeken aan het be
stuur gericht, om voor een bepaalde ge
legenheid verminderde of geheel geen
zaalhuur te betalen. Men moet echter be
grijpen, dat de gemeente garant staat
voor eventuele tekorten. Daarom is het
al bijzonder moeilijk om met de huurprij
zen te gaan schipperen.
Spreker memoreert het bezoek van een
aantal Belgische leden van het ministerie
Beroepen
Door de Hervormde gemeente te
Eist is een beroep uitgebracht op ds.
G. Broere te Dinteloord.
Jeugddienst in Cunerakerk
De eerstvolgende kerkdienst voor
de jeugd te Rhenen zal worden ge
houden in de Cunerakerk. Deze
dienst - op zondag 13 maart - be
gint om negen uur.
Avondmaal
Ds. A. A. Bos, Hervormd predikant
te Veenendaal, gaat in een drietal
avondsamenkomsten het Heilig
Avondmaal bespreken. De eerste
bijeenkomst is reeds achter de rug.
Op 15 maart zal de geschiedenis der
Avondmaalsviering aan een be
schouwing worden onderworpen.
Contactavond
Donderdag 17 maart a.s. is er een
contactavond voor de Hervormden
te Amerongen en Overberg in het
Dorpshuis te Amerongen. Ds. G.
Kaastra zal een inleiding houden
over het kerkelijk leven, terwijl de
heer Joh. Oostveen zal spreken over
zijn reis naar Israël aan de hand
van dia's.
Opnamen in Petrakerk
Woensdag 30 maart hoopt de
Stichting Band met God te Bloemen-
daal enkele opnamen te maken van
het Geref. Kerkkoor Soli Deo Gloria
in de Petrakerk. De heer J. M. Bud
ding zal als organist optreden.
Doop (1)
Voor de ring Veenendaal van de
bond van Ned. Hervormde Mannen-
verenigingen op Geref. grondslag
hoopt op 16 maart a.s. te spreken
ds. G. H. van Kooten te Delft. De
bijeenkomst wordt gehouden in het
Herv. wijkgebouw te Ederveen. On
derwerp van gesprek is de doop.
Doop (2)
In het blad van de Hervormde ge
meente „Sola Fide" lazen wij een
verslag van een door ds. A. A. Bos
geleide z.g. kernavond. Het tijdens
die bijeenkomst behandelde onder
werp, n.l. de doop, lijkt ons in de
belangstelling van een breder le
zerspubliek te staan. Om deze re
den hebben wij het verslag groten
deels overgenomen.
De betekenis van de sacramenten.
Dit onderwerp is vooral gekozen,
omdat wij, als nuchtere westerse
protestanten vaak nogal huiverig
staan tegenover rituele gebruiken.
Als reactie op het Rooms-Katholi-
cisme is het Protestantisme erg so
ber: „Het Woord" moet centraal
staan. Het Evangelie kent echter
niet alleen het woord, maar ook de
daad. Als in de Bijbel gesproken
wordt over Gods liefde voor de
mens, blijkt deze liefde direct uit
Gods werken. Het Protestantisme
heeft slechts twee sacramenten (en
geen zeven zoals de Rooms-Katho-
lieke kerk), n.l. Doop en Avondmaal,
omdat deze door Christus zelf zijn
ingesteld en verbonden met de ver
kondiging van het Evangelie.
„Het Woord" is nodig, maar de
sacramenten hebben een pré, omdat
door de inschakeling van andere zin
tuigen de totale mens erin wordt
betrokken. De viering van de ge
meenschap wordt zichtbaar gemaakt
in de maaltijd.
In de sacramenten komt ook het
persoonlijke naar voren. Bij de doop
b.v. wordt de naam van één enkele
mens verbonden met de naam van
God. Omdat de sacramenten een
hele geschiedenis hebben doorge
maakt, zijn er allerlei vragen ron
dom de sacramenten opgekomen,
b.v.: Hoe moeten we ze vieren?
Doen we het nog wel op de juiste
manier?
Ds. Bos beperkte zich nu tot de
vragen rondom de doop (de volgende
drie kernavonden zullen besteed
worden aan vragen rondom het Hei
lig Avondmaal).
Enkele vragen waar ds. Bos op in
ging waren:
1. Moeten wij onderdompelen, of
is besprenkeling ook goed?
De Joden kenden de onderdompe
ling. Voor hen was dit een drama
tisch gebeuren. Men zag hierin het
sterven met Christus. Onderdompe-
ling is niet noodzakelijk, want daar
hangt de betekenis van de doop niet
vanaf. Toch vroeg ds. Bos zich af,
of het bij ons niet wat te eenvoudig
ging. Laten we dit dramatische niet
vergeten.
2. Wat betekent de doop? Is het
een bezegeling van een geestelijke
zaak of een reëel gebeuren?
In de Rooms-Katholieke kerk is
het een reëel gebeuren, n.l. de af
wassing van de erfzonde.
De Protestantse kerken zien het
als de bezegeling van een verhou
ding die er al is. Een volgende
vraag is dan weer:
3. Als de doop dus een bezegeling
is, is het dan een bezegeling van
Gods belofte of een bekrachtiging
van eigen geloof? In nauw verband
hiermee staat de vraag:
4. Volwassendoop of kinderdoop?
De oud-christelijke kerk kende al
lerlei riten bij de doop. Het toetreden
tot de Christelijke kerk was ook een
heel gebeuren. Men kende een voor
bereidingstijd, daarna werd mén pas
gedoopt. Dit was dan dus de vol
wassendoop. Ook kende men de kin
derdoop. Hiervoor golden dezelfde
riten.
Het Nieuwe Testament is echter
niet geïnteresseerd in de manier
van de doop; wel in de inhoud: n.l.
het is een nieuwe levenswandel. Na
de Hervorming vindt een versobe
ring van de riten plaats.
Gold de kinderdoop in de Oud-
Christelijke kerk als een vanzelf
sprekendheid, dit wordt anders kort
na de Hervorming met het optreden
van de Wederdopers. In de middel
eeuwen hoorde iedereen bij de kerk
en was dus ook gedoopt. De Weder
dopers willen de gemeente van
Christus duidelijk laten uitkomen.
Ze zeggen: je moet geloven en dan
mag je pas gedoopt worden. Sinds
de Wederdopers is de kinderdoop
een omstreden feit. De Doopsgezin
den passen de volwassendoop toe,
omdat een kind nog niet kan ge
loven. De Hervormer Zwingli keert
zich tegen de Wederdopers, omdat
rij het persoonlijk geloof overschat
ten. („Wanneer gelooft men genoeg,
om gedoopt te mogen worden?") Het
Calvinisme leert, dat de doop de
bezegeling is van het genadeverbond,
waarin de gelovigen met hun kinde
ren zijn opgenomen. Met nadruk op:
Gods beloften, waarvan de doop het
zichtbare teken is. Sommigen, die
vóór de kinderdoop pleiten specule
ren op een kindergeloof. Abraham
Kuyper doet dit in zekere zin met
zijn vooronderstelde wedergeboorte
(in veel kinderen zit een kiem van
geloof, dus doop ze maar). Karl
Barth maakt bezwaar tegen de kin
derdoop. Hij zag n.l. dat in Duits
land iedereen maar werd gedoopt.
Barth vindt, dat geloof en doop bij
elkaar horen.
Hoewel het niet rechtstreeks in de
Bijbel staat, mogen we toch vasthou
den aan de kinderdoop. Immers, de
Bijbel denkt in gemeenschappen. Als
de gevangenbewaarder van Filippl
tot geloof komt, wordt hij gedoopt
met zijn gehele huis; dus ook rijn
slaven en het is logisch dat er ook
kinderen bij waren.
De ouders treden bij de doop op
als plaatsvervangers voor hun kin
deren. Zij geloven voor het kind,
dat het teken van de doop ontvangt.
Uit het Kinderevangelie (Marcus 10
13-16) blijkt ook zo duidelijk, dat
de kinderen er bij horen. Het zijn
n.l. gelovige moeders, die hun kin
deren tot Jezus brengen. De ver
lamde man geneest en ontvangt het
volle heil door het geloof van z'n
vrienden (plaatsvervangend geloof
dus).
Christus geneest de maanzieke
jongen op het geloof van z'n vader.
Er is geloof nodig, maar de ouders
mogen hun kinderen laten dopen,
omdat zij (die ouders) geloven. Gods
belofte geldt ook voor de kinderen!
Pastoor Goes geeft zijn mening over actuele onderwerpen
Het wordt zelfs de minst geïnteresseerde duidelijk, dat er op het terrein
van het Katholieke denken iets aan het veranderen is. Het is niet langer zo,
dat het Rooms-Katholicisme een geheel van het Protestantisme verschillen
de denkwereld is. Langzamerhand begint er in beide groeperingen iets te
veranderen. Men hoort in Protestantse kring thans dingen, die men vroeger
niet voor mogelijk gehouden zou hebben. Enkele dingen, die de laatste tijd
sterk de aandacht gevraagd hebben, zijn het celibaat en de mogelijkheid,
dat Rooms-Katholieken lid kunnen zijn van een niet-Katholieke politieke
partij. We meenden er goed aan te doen over deze zaken eens de mening
van pastoor C. G. J. Goes uit Veenendaal te vragen.
„Als u mij vraagt, wat ik denk
van het feit, dat in Doetinchem een
leraar van een middelbare school
moeilijkheden gekregen heeft, door
dat hij kandidaat voor de Partij van
de Arbeid was, kan ik daar niet di-
rekt antwoord op geven. Het is
waarschijnlijk zo geweest, dat er
bepaalde achtergronden aan deze
zaak zijn, die wij niet kennen, maar
beslist een rol in deze moeilijkheden
gespeeld hebben.
In Veenendaal geloof ik niet, dat
het zo makkelijk tot een rel zal lei
den, maar het zou hier onbestaan
baar zijn, dat een Protestant op de
lijst voor de gemeenteraad van de
KVP komt. Persoonlijk heb ik geen
bezwaren tegen het lidmaatschap
van een Katholiek van de P.v.d.A.,
het verheugt me dan ook, dat de
bisschoppen het thans aan de ge
lovigen zelf over gelaten hebben.
Er rijn veel goede, praktiserende
Katholieken, die de Partij van de
Arbeid stemmen. Denk aan een man
als dr. Tans.
Het uittreden van priesters vind
ik erg. Niet dat ik het wil veroor
delen, maar ik vind, dat men er
medelijden mee moet hebben. Het
kost een enorme strijd, om het pries
terambt te verlaten. Ik geloof, dat
wij, als priesters extra gebed nodig
hebben, om dit te kunnen dragen.
Ik zie dit vaak als een huwelijk. Het
is net zo erg, als een huwelijk kapot
gaat, als dat een priester zijn celi-
baatsbelofte niet langer meent te
kunnen houden.
Veelal denkt men vooral in Pro
testantse kring, dat de priesters niet
de gelegenheid gehad hebben, goed
de door hen te nemen stap te over
wegen. Maar op het klein-seminarie
wordt hun steeds voorgehouden, dat
het niet noodzakelijk is dat deze op
leiding direct naar het priesterambt
leidt. Er is op het groot-seminarie
tegenwoordig een goed kontakt tus
sen de seminaristen en de studenten
op Kerk en Wereld. Op die manier
kan dus een aanstaand priester goed
overwegen, of hij voor het onge
trouwd blijven geschikt is.
Dat dan kan gebeuren, zoals on
langs is voorgekomen, dat een pries
ter anderhalf jaar na rijn wijding
het ambt verlaat, omdat hij reeds
tijdens zijn studie-tijd met een
meisje van Kerk en Wereld in aan
raking gekomen was, keur ik af. Van
een man van 26 k 27 jaar mag vol
wassenheid verwacht worden. Een
onvolwassene kan niet gemakkelijk
tot priester gewijd worden. Voor een
wijding beneden de 23 jaar is spe
ciale toestemming uit Rome vereist.
Maar zo goed, als een huwelijk
onverbrekelijk is, zo zou het celibaat
ook onverbrekelijk moeten zijn. In
dien een huwelijk niet wordt wat
ervan verwacht is, dan zal in eerste
instantie alles gedaan worden, om
het toch goed te houden. Overigens
is het niet zo, dat een gehuwd pries
ter onbestaanbaar is. Denk maar aan
de dominees, die de laatste jaren tot
het Katholicisme overgegaan zijn.
Deze hebben de priesterwijding ont
vangen.
Maar naar mijn smaak, is het in
veel gevallen beter voor een pries
ter niet getrouwd te zijn. Ik heb wel
eens iemand in een van mijn paro
chies gehad, die ik graag een be
paalde functie in het kerkelijk le
ven zou hebben gegeven, maar om
dat het mogelijk zou zijn, dat zijn
vrouw bepaalde geheimen, die hij
van anderen te weten zou kunnen
komen, overbreed zou brengen, kon
ik die. overigens geheel voor dat
werk geschikte man die functie niet
toevertrouwen. Dit gevaar loopt een
gehuwd priester ook."
van Cultuur alsmede van andere gemeen
tebesturen, die hier in Amerongen het
Dorpshuis zijn komen bewonderen.
Een geluidsinstallatie en een toneelver
lichting wordt aangebracht. Voorzitter
Van Barneveld haalt tevens aan, dat door
het feit dat er in het Dorpshuis geen ver
gunning is om b.v. zwak-alcoholische
dranken te schenken er recepties e.d.
worden gehouden in naburige gemeenten.
Persoonlijk vindt hij dit jammer.
Bij de rekening van de stichting kwa
men enkele financiële vragen naar voren
welke echter niet zo erg belangrijk wa
ren.
De heren F. C. Magendans en T. Eijf-
fius werden herkozen in hun functie.
Een bijzonder woord had de voorzitter
voor de scheidende secretaris de heer A.
Brinkman, welke niet aanwezig was. Als
secretaris van de Stichting werd door de
heer Brinkman een enorme hoeveelheid
werk verricht.
Op deze plaats was de heer Brinkman
volkomen op zijn plaats. Ook het vereni
gingsgebouw zal er debet aan zijn, dat de
heer Brinkman opgenomen diende te wor
den. Namens alle leden van de Stichting
zal aan de heer Brinkman hartelijk dank
worden gezegd voor het vele werk, door
hem verricht. Tot opvolger van de heer
Brinkman werd in het bestuur gekozen
de heer A. v. d. Veer. Zeer zeker zal door
deze nieuwe secretaris nog wel eens een
beroep moeten worden gedaan op de heer
Brinkman, doch het bestuur wist zeker,
dat de heer Brinkman deze man graag
van advies wil dienen.
Verder was er nogal een discussie be
treffende het mede-huren of doorverhu-
ren van de grote zaal door een of meer
verenigingen. Dr. Kars vond het nu ook
wel wenselijk wanneer er eens wat jon
gere mensen in het bestuur opgenomen
zouden worden, al was het voorlopig al
leen maar om dit vak te leren kennen.
Voorzitter zegde toe een en ander eens
na te gaan of er wellicht volgend jaar
een mogelijkheid is.
Mevrouw Rolandus-Hagedoorn zou zeer
graag een verlof A in het Dorpshuis zien.
Zij doet een beroep op de voorzitter om
een en ander nog eens met het gemeente
bestuur door te nemen. Sommige leden
waren het met spreekster eens, anderen
weer niet. Toch was het wel te hopen, dat
er een verlof A verleend zou kunnen wor
den.
Ook de kwestie naaldhakken kwam
weer tersprake. Ergens werd er de afkeu
ring over uitgesproken, dat er met geen
naaldhakken in de zaal gelopen mag wor
den. Getracht zal worden om met plastic
beschermers, die te huur of te koop wor
den aangeboden dames met naaldhakken
toch de gelegenheid te geven om in de
zaal een dansje te maken.
Na nog over een en ander, verhuur
zaal, afstaan van de zaal enz. gesproken
te hebben werd de vergadering besloten.
DVSA-nieuws
Voor het a.s. week-end staan voor de
elftallen van de plaatselijke voetbalver
eniging DVSA weer de volgende ontmoe
tingen op het programma.
Zaterdag, 12 maart a.s. ontvangt het
zaterdagmiddagelftal DEV uit Doorn
Deze wedstrijd begint om 3.15 uur op de
Burgwal.
Het tweede elftal van de zaterdag moet
op bezoek bij de Musketiers, aanvang
1.30 uur. De hoop wordt uitgesproken,
dat er weer voldoende spelers zullen zijn
om deze ontmoeting te kunnen laten
doorgaan. Voor de jeugd staat de volgen
de wedstrijden op het program. 4.00 uur
VRC A tegen DVSA A te Veenendaal,
Junioren. De adspiranten spelen om 2 uur
op de Burgwal tegen VRC a en de pupil
len treden aan tegen GVW 1 om 1.00 uur
op de Burgwal. Zondag wacht ook het
eerste elftal weer een zware opgave. Om
half drie wordt APWC uit Amersfoort
ontvangen.
Velen zullen zich nog herinneren, dat
in Amersfoort tegen deze ploeg een kwar
tier voor het einde nog met 31 werd
voorgestaan en dat er toch met 43
werd verloren.
Mochten de Amerongers weer in een
gunstige positie komen om enige tijd voor
het laatste fluitsignaal weer voor te
staan, bedenk dan wel, dat de huid niet
verkocht moet worden alvorens de beer
geschoten is.
VERGADERING CPB
Woensdag 16 maart houdt de Christe
lijke plattelandsvrouwenbond haar
maandelijkse vergadering in het Groene
Kruisgebouw. Op deze avond zal de heer
Bulsink, hoofd van de blo-school in Vee
nendaal het onderwerp Buitengewoon la
ger onderwijs en Gewoon lager onder
wijs, inleiden.
FEUILLETON DOOR LEIDA GRAAFLAND
„Wat dacht je? Die ma.i is een mis
dadiger en hoort eigenlijk helemaal niet
meer in onze maatschappij thuis. Ik heb
wel eens gedacht: voor zulke misdadi
gers moesten er inrichtingen zijn, waar
ze nooit meer uitkwamen en de hele
dag hard, zware arbeid moesten ver
richten. Als boetedoening. Dan had de
maatschappij er nog enig nut van."
„Maar tante, ziet u dit nu niet een
beetje te scherp?"
„Welnee! Als zo'n man later getrouwd
zou zijn met een vrouw, die bijvoorbeeld
ook iets had uitgehaald in haar leven,
waarvoor ze fn de gevangenis had ge
zeten alia daar zou ik con
tent mee zijn. Soort bij soort, zeg ik al
tijd maar.' Dat zo'n man het in zjjn
hoofd heeft durven halen om zijn ogen
op jou te slaan, een jonge vrouw van
onbesproken gedrag, dat is op zichzelf
al een misdaad. Zoiets moest verboden
kunnen worden."
Willie luisterde met stijgende verba
zing naar het requisitoir van haar tan
te. Dit ging haar toch wel een beetje te
ver en dat zei ze dan ook. „Ik kan u
niet helemaal volgen, tante. Ons is toch
geleerd, dat we elkaar moeten verge
ven?"
„Natuurlijk. Je bent zelfs verplicht
die man zijn misdaad te vergeven. Maar
dat wil nog niet zeggen, dat je daarna
met hem moet trouwen. Nee, Wil, je
zoudt doodongelukkig met zo iemand
geworden zijn. Die misdaad zou altijd
tussen jullie blijven staan. Volgens mij
heb je het juiste besluit genomen."
„Ja, maar tante, luistert u nu eens
naar me. Het feit, dat hij het gedaan
heeft, daar ging het eigenlijk niet om.
Als het op vergeven aankomt, natuur
lijk vergaf ik hei die misstap. Maar hij
heeft het voor me verzwegen, daar ging
het om. Als ik het niet te weten was
gekomen via derden, zou hij met dit ge
heim bij zich met me gebrouwd zijn.
Dat kan toch niet?"
„Dus hij was nog laf ook. Dat zijn
trouwens heel wat mannen, neem dit
maar van mij aan. Schande, dat hij het
vèrzweeg. Natuurlijk had hij het moeten
vertellen, al dadelijk na jullie eerste
kennismaking. Die man had moeten be
grijpen, dat een keurige jonge vrouw als
jij bent voor hem taboe moest zijn. Hij
had geen enkel recht om met jou te
gaan verkeren, gezien zijn zwarte ver
leden. Zie je wel, dat zulke mensen fei
telijk niet meer in de maatschappij
thuis horen? Ze stapelen de ene mis
daad op de ander."
Willie keek haar tante ongelovig aan.
„Bedoelt u, dat dat hij met mij
ging en Weef gaan, in uw ogen een mis
daad is?"
„Natuurlijk. Jij had een rustig, een
goed leven, neem ik aan. Die man komt
plotseling opdagen en verstoort die orde.
Je komt zijn verleden te weten, nadat
je op hem verliefd werd. Resultaat: ver
driet. Dacht je, dat ik niet gezien heb,
dat je er nu nog onder lijdt? Wees ver
standig, kind, vergeet hem. Zet hem ra-
dikaal uit je leven. Zo iemand deugt
nooit meer. Je zou een leven vol ellende
gehad hebben. Wees bly, dat je het jui
ste besluit nam. Er komt nog wel eens
een andere, keurige jongen van onbe
sproken handel en wandel in je leven.
Ze schudde energiek beslist haar
hoofd. „O nee, er zal nooit meer een
ander zijn. Ik hield van hem, tante, ik
hield erg veel van hem. En als hij het
me nu zelf maar verteld had, wat er in
zijn leven was gepasseerd, dan zou me
dat wel even een duw gegeven hebben,
maar ik zou er daarna nooit meer over
praten. Even goed had ik hem geaccep
teerd."
„Ben je niet wijs, kind, dat doe je
toch niet? Vergeet je, wie je bent? De
dochter van een der meest rechtschapen
boeren van de Peel. Dat schept verplich
tingen."
„Nee, tante, die tijd is voorbij. Het
mag hier en daar nog voorkomen, dat
een boerenknecht een oogje waagt aan
een boerendochter en een pak slaag
krijgt, maar dan is het niet meer een
afstraffing vanwege het standsverschil,
maar een reaktie van een soort jaloezie,
omdat het meisje wél dat lonkende oog
je van de knecht apprecieerde en niet
de avances van de boerenzoons, begrijpt
u? Overigens, als u persé de stand er bij
wilt halen we stonden op gelijk
maatschappelijk niveau: ik onderwijze
res, al was het maar enkele uren per
week, hij zakenman. Als het er op aan
komt. stak ik nog bij hem af."
Ze schudde haar hoofd. „Niet het feit,
tante, was doorslaggevend voor mijn be
slissing, maar het verzwijgen ervan voor
mij, als aanstaande vrouw. Dat doe je
niet, met een geheim een huwelijk aan
gaan. En daarom maak ik het uit."
De oudere vrouw keek haar enige tijd
aan. „Ik geloof er niets van. Je pro
beert jezelf te suggereren, dat je het
feit zelf, de misdaad, die hij pleegde,
niet als oorzaak van je gekrenkte trots
wilt beschouwen. Daarom zeg je, dat je
het uitmaakte, omdat hij het jou nooit
vertelde. Maar dat is niet zo! Diep in je
binnenste veracht je nu de man, die in
dertijd de hand sloeg aan een mede
mens."
„Ach, hoe komt u daarbij Dat is he
lemaal niet waar. Ik zei u toch al, dat
alleen het verzwijgen mij een grote
schok heeft gegeven. Zo vlak voor mijn
huwelijk tot de ontdekking komen, dat
hij een geheim had? Ik geef het je te
doen. Daarom maakte ik het uit. En
wat die daad zelf betreft u noemt
het: de hand slaan aan een mede
mens in mijn ogen was het een vol
komen begrijpelijke reactie. Het zal je
maar gebeurenAls je enkele da
gen voor je huwelijk je verloofde aan
treft in de armen van een ander, een
vreemde, die je niet eens kent. Dat
iemand daardoor in woede ontsteekt en
het eerste voorwerp grijpt, wat in zijn
nabijheid is en ermee gaat timmeren
Wat dacht u, tante dat men tij
dens zijn proces ik ben er het een en
ander van te weten gekomen geen
verzachtende omstandigheden in aan
merking heeft genomen? Drie jaar was
de straf voor een daad, waarvoor mis
schien negen of tien jaar als maximum
straf staat."
„Des te erger, dat men verzachtende
omstandigheden in aanmerking nam. Ik
zei je al: drie jaar was veel te weinig.
Zulkï mensen behoren nimmer meer in
de maatschappij terug te keren."
„Nou oordeelt u toch wel erg hard,
tante. Als u hem gekend had, zou u
misschien anders praten. Jaap was erg
lief en toen ik hoorde, wat hij gedaan
had, vroeg ik me af, hoe komt een
evenwichtig, rustig mens als Jaap tot
zoiets? Tot voor kort kon ik dit niet
begrijpen. Maar nu weet ik opeens de
verklaring ervoor. Omdat ik enkele we
ken geleden tot hetzelfde in staat was.
Ik ben de misstap van Jaap te weten
gekomen uit een anonieme brief. Hij
was afkomstig van iemand, die me ten
huwelijk vroeg, maar die ik moest af
wijzen, omdat ik immers op het punt
stond met Jaap te trouwen. Op de een
of andere manier is hij het verleden van
Jaap te weten gekomen en schreef me
hierover. Later, toen ik het al uitge
maakt had met Jaap, kwam hij tot mijn
stomme verbazing nog eens en vroeg
me mee te gaan naar een kermis. Sug
gererend, dat mijn huwelijk toch wel
niet door zou gaan. Ik werd op dit
moment wit van woede en greep, wat
me -"oor de hand lag. Het was een hou
ten schuimspaan. Het had ook een pook
kunnen zijn. Of een kolenschop. Of een
strijkijzer. Ik gooide de spaan naar zjjn
hoofd en miste. Was het een strijkijzer
geweest en ik had hem geraakt, zou ik
hem misschien gedood hebben. En wat
dan? Dan was ik in uw ogen ook een
misdadigster geweest, die niet meer in
deze maatschappij thuishoort."
„Welnee, zoiets zou jij nooit gedaan
hebben. Je miste toch? Die Jaap wist
zijn slachtoffer wel te bewerken. Hij is
en blijft in mijn ogen een misdadiger."