Waarom ik Hervormd ben AMERONGEN SCHERPENZEEL LUNTEREN Vergadering C.P.B.-afd. Ederveen met inleiding over het buitengewoon lager onderwijs Gesprekken «ver principes Nieuwsblad „DE VALLEI" 12 In een serie artikelen met als onderwerp „Wat wij ge loven", is het de bedoeling vooraanstaande kerkelijke figuren uit Veenendaal en omgeving te vragen naar de diepste oorzaken van hun belijdend geloof. Als eerste hebben wij ds. A. Vroegindeweij bereid gevonden te antwoorden op onze vragen. vrijdag 18 maart 1966 Voor deze kinderen bestaan ruiten- gewone scholen. Het is ook mogelijk dat het kind over de gehele linie min der begaafd is, de lamp brandt dan slechts gedeeltelijk. Deze gehandicapte kir - de spreker in twee groepen, de lang zaam lerende of debielen en '"rlij- ken of imbecielen. Voor beide groep r is spart onderwijs nodig. De B.L.O i Veenendaal heeft daarvoor dan twee afdelingen Indien en debiel kind op da gewone lagere school komt. d'n z*' het v afzijdig blijven van wat de andere kin deren doen. 'M wordt agressief om zich te laten gelden FM kan het ti po waarin geleerd wordt niet bijl den. De onderwijzer ziet vrij spoedig dat er van een -"'"apt kind si ke is. Ook hebben de on Ms "t meert- al wel in de gaten, maar het is en heel moeilijke beslissing het kind van de gewone school af te r°men en op de B.L.O. te doen De ouder hebben zul ke grote verwachtingen van hun kin deren Op de buitengewone --uooI voelt kind zich beter thuis. Het is hier niet de mindere. Tot het tiende jaar wordt er voorbereide^-' -men en Ie/ geven, voor die tiid zM Meelijke kin deren voor het w»-1-^tal niet rijp. Daarna wordt getracht ze var de taal bij te brengen, f*'- al lukt ne*. deze kinderen te leren lezen en reke nen. en zelfs brieven te leren hrij ven. Op de school wordt aandacht be steed aan het werk dat ze later moe ten gaan doen Daarvoor zijn voor de jongens verschillende machines op gesteld. om er reeds nu -n 10 wennen Voor de meisjes /orden kook- en handu en gegeven. De mt meisjes breien hun gehele winte- derobe zelf. Het onderwijs voor de imbecielen is gericht op datgene wat ze ku .1 Het moet niet, ma^r het is van belang als deze kinderen kunnr lezen. H 1. slechts een proberen om deze kinderen dat wat ze '*unnen leren ook werkelijk bij te brengen. GESLAAGDEN Bij de te Zwolle genoud.n staats examens voor het diploma Handenar beid, creatieve handvaard;-*heid diplo ma A jeugdleidsters zijn geslaagd de Veenendaalse dames mej. R. v. Schul pen en A Keuning. Ze ontvingen hun opleiding aan de Modevak- en Kuns nijverheidsschool van de dames A. en W Schuyt te Ede. Zes en dertigste jaarvergadering N.C.V.B. In het Trefpunt heerste dinsdag avond j.l. een gezellige sfeer. De t' Chr. Vrouwenbond Veenendaal had daar haar jaarlijkse feestelijke vergadering. Deze stond onder leidin van de presidente, mevr. Bosch-T ken. De meditatie, n.a.v. het gelez Joh. 16 17-25, handelde over de woo den an Jezus: 1rAan uw blijdschnr niets ontbreken". Hier wordt niet de blijdschap be doeld, die de wereld geeft, maai de blijdschap in Christus. Het leven is dan pas mooi, als wij het leven zien als een leven voor Jezus. Als wij ir: Christus geloven, Hem ons hart geven, kunnen we blij zijn in voor- en tegen spoed; deze blijdschap an niemani ons ontnemen omdat ze uit Christus is! Na deze inleiding het gebed zong het zangkoor, o.l.v mej D. Davelaar, twee mooie liederen: „God is mijn Licht" en „Kom nu met zang". Na de verslagen van de penning- meesteresse, de secretaresse en de pro pagandiste (die op rijm waren ge en door elkaar heen liepen) vertolk het koor: „Vaste Rots" en „Als ik h~i wondere kruis aanschouw". Twee dames van het b" ar waren aftredend: mevr. BMd'ngh-Snru-t mevr. Boers-Wildeman. Met een woord van dank werd het beken k bondslepeltje overhandigd en met aen bloemenhulde werd afscheid van hc genomen. Als nieuwe bestuursleden werden mevr. Bosch-van Yperer en Aartsen geïnstalleerd. Voor deze avond was de heer P Moerenhout uit Utrecht uitgenodic I Hij maakte met de dames ee.. zwe tocht door Dichterland. Het spreekt vanzelf dat bij dit efe raat heel wat gedichten werden gede clameerd. Voor wie van gedi"hter houdt, was dit alles bijzonder mooi De heer M. vert:'!e ook iets over de plaats, die de dichter inneemt in onze samenleving en over de verhou^- Dic' M-Publiek. Na een woord van dank w-~'en - twee dames uit de oronaon- >m- missie gehuldigd. Mevr. Van Zijll- Langhout en mevr. v. d. Wal-Wind, die resp. 30 en 25 jaar in deze commis sie hoKKen gezeten wilder n«- '-«i W' aan 1* "-en overerven. Beiden werd een mooi bloemstuk overna .1 alsmede hel b *pp t r en een leren bladwijzer. Deze mooie avond werd besloU.. net dankgebed en het staande zir._ 11 van: „'k Wil U, o God, mijn dank be- alen". Vermeldenswaard is wel, dat Vee nendaal een grote afdeling heeft van de N.C.V.B.. nl. 288 leden! Stemming Provinciale Staten Ingevolge de bepalingen van de kies wet wordt bekend gemaakt, dat op woensdag, 23 maart a.s. van 's morgens acht tot *s avonds zeven uur de stem ming ter verkiezing van de leden van de provinciale staten zal plaatshebben. Herinnerd wordt tevens aan de ver plichting, bedoeld in artikel I 9 der kies wet dat zegt, dat ieder, die volgens het kiezersregister bevoegd is tot de keuze mede te werken, verplicht is zich binnen de voor de stemming, bepaalde tijd aan te melden bij het stembureau van het voor hem aangewezen stemdistrict. Diegene, die zich opzettelijk vooi een ander uitgeeft en aan de verkiezing deelneemt wordt gestraft met gevange nisstraf van ten hoogste een jaar. Verplichte gelegenheid voor het stemmen In verband met de aanstaande stem ming ter verkiezing van de leden van de provinciale staten wordt eraan herin nerd, dat iedere werkgever verplicht is te zorgen, dat iedere werknemer, die bij hem in dienstbetrekking is en bevoegd is aan de stemming deel te nemen, voor zover deze niet buiten de tijd van zijn dienstbetrekking aan de verkiezing kan deelnemen, daartoe de gelegenheid krijgt. Deze verplichting geldt niet ten aan zien van de werknemers, die uit hoofde van hun dienstbetrekking binnen de voor de stemming bepaalde tijd niet vertoe ven in een gemeente waar zij aan de stemming kunnen deelnemen, of in een aangrenzende gemeente, tenzij zij om aan de stemming deel te nemen niet meer dan gedurende twee achtereenvol gend de uren verhinderd zullen zijn, hun arbeid te verrichten. Op grond van artikel X 9 der kieswet wordt de werkgever, die de hierboven vermelde, hem opgelegde verplichting niet nakomt, gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of geldboete van ten hoogste vijfenzeventig gulden. DEMONSTRATIE Op 24 maart a.s. zal in Amerongen op de Hof weer standplaats worden inge nomen door de rydende viskeuken van het Productschap voor Vis en Vispro ducten. Deze rijdende /iskeuken is een de monstratiewagen waarin gratis voorlich ting wordt gegeven in het bereiden van graatloze visgerechten. Op zeer confor- tabele wijze kunnen twintig dames te gelijk de verrichtingen van de demon- stratrice volgen. Het keuren van de heerlijke vis schotels - zonder graat wordt daarbij niet vergeten. Het is beslist de moeite waard zo'n 'eerzame en aantrekkelijke demonstra tie by te wonen. De demonstratietijden zyn 10.30, 14.00 en 15.30 uur. EERST KIEVITSEI Ook in Amerongen is weer het eerste kievitsei gevonden en wel door de 9- jarige Eric Vellinga, wonende aan de Del 17. Op 13 maart vond deze nog zeer jeugdige zoeker het ei op de uiterwaar den. Maandagmiddag heeft Eric het door hem gevonden ei aan de burge meester overhandigd. SCH1ETUITSLAGEN Maandagavond werden door de leden van de plaatselijke schietvereniging „Willem rell" in hotel Buitenlust weer de volgende resultaten bijeen geschoten. J. D. de Greef 96; H. den Uijl 94; J. de Haas 92; P. v. d. Sigtenhorst 92; H. de Groot 92: J. Pakvis 91: J. L. Engelaar 90: R. Labruyére 88; A. Burgstede 86 en L. van Leeuwen 85. Sportvereniging Amerongen Naar wij vernemen zal op vrijdag 25 en zaterdag 26 maart de jaarlykse win- teruitvoering van de sportvereniging Amerongen gegeven worden in het dorpshuis. Zoals gebruikelijk zal op beide avon den een verloting worden gehouden met aardige prijzen, welke door de leden zijn bijeengebracht. Een gedeelte van de op brengst is bestemd voor het zwembad. Wij hopen, dat dit een stimulans mag zijn voor allen om deze avonden te be zoeken en door het kopen van loten het mogelijk te maken, dat de jeugd steun verleent aan de jeugd. Er wordt op gewezen, dat precies om 8 uur begonnen wordt zodat ieder ver zocht wordt tijdig aanwezig te zyn om dat om acht uur in verband met de op mars de zaal tydelijk gesloten moet wor den om storing te voorkomen. Het bestuur rekent op aller opkomst. SCHIETUITSLAGEN Uitslagen van de deze week door de leden van de schietvereniging Scherpen- zeel geschoten onderlinge wedstrijd: A. C. van Dusschoten 98, J. ten Broek 90, J. Koot en E. v. d. Werk 89, J. Dave laar. C. Valkenburg en N. Klumpenaar 85, H. Pater en A. ter Burg 84, M. Berendse 83, P. van Engelenburg 82, A. Valkenburg 81, J. van Engelenhoven en J. van Eist 77, R. van Eist, B. Geefs- huizen en H. Veldhuizen 75, T. Rusten- hove 74, H. Berendse 72, J. Pijpekamp 68, W. Klumpenaar 63 en H. Methorst jr. 62. LEDENAANTAL FLORALIA 144 Onder leiding van voorzitter J. Koud- ijs hield de Floraliavereniging dinsdag avond haar jaarvergadering in hotel Boszicht. Uit het door de secretaris, de heer M. Appelhof, uitgebrachte jaarverslag bleek, dat het ledental was gestegen tot 144. De penningmeesteresse, mevr. Vee nendaal, kon ondanks de steeds groter wordende kosten, nog een batig saldo melden. Het bestuur werd met een lid uitgebreid te weten de heer Hietbrink. Tot leden van de kascommissie werden Ds. A. Vroegindeweij benoemd de heren Schimmel en Zwaan. Na de pauze vertoonde de heer A. G. H. Disveld uit Nymegen een kleurenfilm van de Paul Krüger Wildtuin in Afrika. PL/-. EJ AARDENCENTRUM IN VASTERE Het bestuur van de Stichting Pro- testans Christelijke Bejaardenzorg tc Lunteren, uitgaande van de Ned. Herv. kerk, de Geref. kerk en de wijkgem. in wording (Herv. Kapel), deelt ons mede dat de plannen vooi het lich ten van een bejaardencentrum op het terrein van „de Hom zmpnu steeds vastere vorm gaan annemen Aan de Landelijke Hervormde Bouwstichting is de opdracht verstrekt tot het ontwerpen en het doen uitvoe ren van een bejaardentehuis en een aantal vrijstaande bejaardenwonin-jn. Deze bejaardenwoningen komen dus op hetzelfde terrein en staan ook on der dezelfde direktie als het grote te huis. Van de regeringsinstanties is nu "t bericht binnengekomen dat er een te huis mag worden gebouwd met 100 gastbedden, alsmede 20 bejaarder.-.vo- ningen. Zoals men reeds uit enkele berich ten kan hebben gelezen is het moge lijk om zich nu reeds op te geven om op de voorlopige lijst van de toekom stige bewoners te wo-' geplaatst. Ten overvloede wijst het bestuur er nog op dat een ieder, die zich aan de regels van het huis wil onderwerpen, een plaats kan krijgen in dit nieuwe tehuis, maar dat volgen- de statuten de inwoners van de gemeente Lunte ren voorkeur hebben. Eventuele gegadigden kunnen -1 schriftelijk opgeven bij de secretaris, de heer P. N. Heij, Molenweg 2, Lun teren. Om vergissingen te voorkomen s.v.p. niet telefonisch! Het bestuur van de tiriiting heeft berekend dat zij, indien alles normaal verloopt, eind 1969 of begin 1970 dit nieuwe beiaardencentrum in gebruik zal kunnen nemen. I NIET „NEUTRAAL" HULP VERLENEN De kerkeraad van de chr. geref. Bethelkerk te Veenendaal heeft, blij kens 'n bericht in het classis-orgaan uitvoerig gesproken over de wyze waarop de kerk hulp kan verlenen aan de hongerende mensheid in be paalde delen van de wereld. De „eten voor India"-collecte heeft in deze kerk 7300 gulden opgebracht. De kerkeraad acht het niet juist dat men voor de besteding van dit en dergelijke bedragen neutrale orga nisaties als de NOVIB inschakelt. Daartegenover stelde de kerkeraad dat hulpverlening via deputaten voor bijzondere noden van het eigen kerk verband een versnippering van krachten oplevert en daardoor onge wenst is. Men heeft daarom besloten de op brengst van de collecte over te ma ken aan het werelddiaconaat van de gereformeerde kerken. Als voorwaar den zijn gesteld, dat het geld uitslui tend voor India bestemd moet zijn en dat de daadwerkelijke hulp via de kerken van India moet worden ver leend. Het bericht vermeldt niet voor wel ke bevolkingsgroepen in India het geld bestemd is VERJARING»- EN ZENDINGS FONDS Het verjaringsfonds van de her vormde gemeente te Scherpenzeel heeft in 1965 aan inkomsten geboekt een bedrag van bijna 4000 gulden. Voor de zending brachten de her vormden in Scherpenzeel bijeen rond 3300 gulden. atpfcfe droop VOOR BEROEP BEDANKT De door de Hervormde kerk te Veenendaal beroepen ds. J Verwe- us uit Waddinxveen heeft voor dit eroep bedankt TWEETAL Door de gereformeerde gemeente e Rhenen zijn op tweetal geplaatst s. H. Hage te Klaaswaal en ds. C. Wisse te Elspeet. KERKERAADSLEDEN BENOEMD Tot ouderlingen dei hervormde ge meente te Veenendaal werden ge- ozen de heren M. van Dyk, A. van e Kraats en H. Veenendaal (noord- wijk) en G. Smits Schouten (midden- wijk). BEJAARDEN MIDDAGEN De hervormde gemeente te Eder- een heeft weer een bejaardenmiddag petto. Op 22 maart a.s. komt de eer Van Beek vertellen over het werk van de gereformeerde zendings- ond In de hervormde kerk. De eau- erie wordt met dia's toegelicht. DE TELEVISIE EN DE CHR. GEREFORMEERDEN In de pers is onlangs een bericht verzeild geraakt, dat de chr. geref. kerkeraad van Oosterbeek alleen maar ambtsdragers zou willen accep teren die geen televisie hebben Dit bericht is intussen een stukje duimzuigerq gebleken te zijn en ds. J. H. Velema schryft hierover in het classis-orgaan van Apeldoorn, dat hij een kerkeraadsbesluit om televisie te weren zeer onjuist zou vinden. En verder o.m.: Immers dat zou betekenen dat de televisie in zichzelf verkeerd is. En dat is beslist niet het geval. Ook dit communicatiemiddel is een rijke ga ve van God, die in diep verantwoor delijkheidsbesef gebruikt moet wor den, zowel door hen die programma's opstellen als door hen die ze ontvan gen. Ds. Velema kan zich goed voor stellen, dat men waarschuwt in deze zin. Het is volgens hem een veeg te ken. dat op een bepaalde televisie avond huisbezoek niet gewenst is en een gemeentevergadering zeer matig wordt bezocht. Maar om die reden televisie ver bieden is onjuist. Men kweekt fari zeeërs op die manier, aldus de pre dikant. Immers, vervolgt hij, dan ook maar geen journaal meer kijken en dan is het ook zonde om het huwelijk van de kroonprinses op de televisie te volgen. En dat zonder pardon. Bo vendien zou een dergelijk verbod een uiting zijn van wetticisme. Als men dus geen televisie heeft is men beter christen dan wanneer men er wel één heeft? Het bezit van tele visie als zodanig zou ons geestelijk leven twijfelachtig maken? En waar om dan de radio niet? Daar komt bij en laten we toch a.u.b. nuchter zijn als een kerk onder aanroeping van de naam des Heren een dergelijk besluit zou nemen, zij er over enkele jaren op terug moet komen. Evenals wij, vergeleken bij 25 jaar. op zoveel dingen moeten terugkomen. In alle gemeenten. En dat betekent een de valuatie van het spreken en besluiten van de kerk. Tot zover ds. J. H. Velema. HERDER MET VIJF POTEN Ln het chr. gereformeerde „Om Sions Wil" geeft „Spectator" de volgende ontboezeming over de vereisten voor een predikant aan het kerkvolk prijs: Niet te groot en niet te klein; niet te grof en niet te fijn niet te vroom er niet te slecht; niet te krom en niet te recht; niet te moedig, niet te bang; niet te kort en niet te lang; niet te zuinig, niet te gul geen professor en geen prul; niet te hoog en niet te laag; niet te vlug en niet te traag; niet te stijf en niet te slap; niet te lelijk, niet te knap; niet te cru en niet te kies; niet te slordig of precies: niet te huur en niet te koop; och. wat is er weinig hoop! Want de kudde, onverdroten, zoekt een herder met vqf poten! in net Groene Kruisgebouw te Ederveen vergaderde woensdagavond de C.P.B.-afdeling onder voorzitterschap van mevr. C. Lagerweij. Op deze avond werd door de heer W Bulsink. hoofd van de B.L.O.-school te Veenendaal een inleiding over het Buitengewoon Lager Onderwijs gehouden. De heer Bulsink begon zijn betoog met op de in de zaal aanwezige Lampen te wijzen. Indien een der lampen het niet doet is dat vervelend, maar het blijft licht. Ook kan de stroomtoevoer verminderd worden, zodat alle lampen slechts 80% van hun normale licht geven. Bij kinderen kan iets dergelijks aan de hand zijn. Het is mogelijk dat een lamp niet brand. Het kind kan dan b.v niet lezen, of het is blind doof of het mist ledematen. WAT WIJ GELOVEN Dominee, waardoor en waarom bent u Hervormd gewor den? Kunt v ons daar, in een korte, biografische schets, iets over zeggen? Ik ben op 18 februari 1913 te Middelharnis, uit een ras echt Hervormd gezin geboren, als jongste uit een gezin van vijf kinderen In Middelharnis was oorspronkelijk geen afdeling van de Gereformeerde Bond. Vader echter richtte er een Evangelisatievereniging op. Mijn vader was landbouwer, maar ging elke zondag uit preken. Dat was zijn liefste werk Zaterdags vertrok hij en 's maandags kwam hij weer terug Er werd bij ons thuis veel over het geloof gesproken Al mijn broers waren erg geïnteres seerd en met het kerkelijk leven verbonden. We bezoch ten allen trouw de J.V. en kregen van vader de liefde tot de Gereformeerde belijdenis met de paplepel ingegoten. Mijn derde broer speelde altijd al kerkje, en wist al vroeg dat hij dominee wilde worden Ik had helemaal niet de bedoeling predikant te worden Toen ik twaalf jaar was, kwam ik van school en ging in het boerenbedrijf. Mijn vader was in die tijd wethouder. Vaak was ik meer met andere dingen bezig dan met de boerderij Ik mag zeggen dat ik al jong geestelijk geïnteresseerd was Trou wens dat was met al mijn broers het geval. Ik bedoel hiermede dus niet alleen een beschouwelijke, maar ook een innerlijke interesse. De Hervormde gedachte, in ons geval gebaseerd op de Gereformeerde belijdenis, werd ons door vader met en thousiasme voorgehouden, maar hij drong deze mening nooit op Hij liet ons betrekkelijk vrij. Toch zijn wij allen zijn voorbeeld gevolgd en kwamen uit overtuiging tot dezelfde conclusie als hij: dat wij God het beste konden belijden en dienen in de oude, vaderlandse, Gereformeer de (Hervormde) kerk, waar Hij zulke rijke bemoeienissen altijd mee gehouden had. En zo ben ik dus Hervormd ge worden. Bent u nog steeds dezelfde mening toegedaan, of ziet u nu verschillende dingen anders? Ik zie het beslist niet anders. Het is zelfs nog meer ver diept en ik denk met eerbied terug aan de principiële op voeding die mijn vader mij gegeven heeft Is er iets in de kerk wat u erg imponeert? Ja, inderdaad Het doodgewone, kerkelijke leven heeft mij altijd erg geïmponeerd en dat doet het nog Welke dogma of stelsel in uw kerk trekt u het meest aan? Ik vind een dogma erg belangrijk, maar het Evangelie boeit mij meer Ik moet dienstknecht zijn van het Evan gelie! Maar u kunt toch niet onder een bepaalde beschouwing uit? Dat stem ik toe. Ik sta dan ook voor honderd procent op het fundament van de Gereformeerde belijdenis, welke ik het beste bewaard acht ln de Hervormde kerk Omdat het in die kerk ons het beste zal behoeden voor bepaalde een zijdigheden. wa/arvan het gevaar in de scheidingskerken groter is. omdat die zich m.l. nog wel eens vastklampen aan bepaalde principiële exclusiviteiten, welke identiek zijn voor hun richting Hoe interpreteert u deze beschouwing algemeen kerkelijk? Wel, ik spreek liever van Hervormd Gereformeerden dan van Gereformeerde Bond, omdat de Hervormde kerk in wezen Gereformeerde kerk is Daarom vind ik het in het algemeen ontzettend jammer, dat er zo'n verdeeldheid is van Gereformeerde belijders Ik draag er dan ook leed over. dat Gereformeerde belijders de Hervormde kerk hebben verlaten We hadden hen nodig. Ze zullen de Hervormde kerk toch ook maar niet voor de aardigheid verlaten hebben? Stellig niet. Ik heb er zelfs begrip voor, hoewel ik het af keur. Er is in de Hervormde kerk wel het één en ander waar ik het niet mee eens kan zijn. Er zijn er zelfs, welke ik onmogelijk als broeder in Christus kan erkennen, wat echter niet het recht geeft, om nu de hele kerk maar valse kerk te heten. Wij hebben juist, als Gereformeerde be lijders, een taak in deze. Hiervan raak ik al langer hoe meer overtuigd Ik heb vroeger met meer jaloersheid naar de algescheiden kerken gekeken dan nu het geval is. Het wordt mij steeds meer duidelijk dat scheiding niet de op lossing betekent van het kerkelijk vraagstuk. Iedereen die niet vreemd is in het kerkelijk Jeruzalem, weet van de bijkans onoplosbare moeilijkheden, in elk van de schei dingskerken Ik hoop dat ze uiteindelijk tot de Hervorm de kerk terugkeren, want dat Is mijns inziens de meest juiste voortzetting van de Christelijke kerk. Datzelfde zegt ook de Rooms-Katholieke kerk. Misschien heeft zij dan nog meer recht van spreken? Hoe staat u tegenover de Wereldraad van kerken? Ik sta er afwijzend tegenover, omdat men er allerlei vrij zinnige kerken bij haalt. Ik sta echter niet afwijzend t.o. elke activiteit van de Wereldraad. Hun wereldomvattend maatschappelijk werk kunnen we wel aan mee doen. Hun beginsel acht ik echter niet juist. Wat vindt u van de I.C.C.C.? Vijf jaar geleden schreef ik een artikel in het kerkblad van de Hervormde Mannenbond, waarvan ik citeer: „De I.C.C.C. zal misschien in de toekomst een organisatie wor den, waar wij aan mee kunnen werken Ik was toen optimistischer dan nu. Hun laatste zomerconferentie te Genève was voor velen en ook voor mij een teleurstelling. Hun felle en eenzijdige bestrijding van het communisme is mij niet sympathiek Mac Intire, hun eerste leider, last mijns inziens aardig wat Amerikaanse politiek in. Hun vasthouden en geloven aan de Heilige Schriften vind ik wel aantrekkelijk, maar verder vind ik hen toch niet aanvaardbaar. Toch niet De R.K. kerk is m.i. niet de juiste voortzetting van de Christelijke kerk van vroeger Er zijn daar zoveel bijkomstigheden en dwalingen ingeslopen, dat zij het predikaat: Oorspronkelijke Christelijke Kerk niet kan voeren Rome is een nieuwe kerk geworden. Terwijl in heel Nederland en in heel de wereld het duidelijk kan zijn. dat de Kerkhervorming, de Reformatie dus, de ware voortzetting is van de Christelijke kerk Er kan in de R.K. kerk wel iets overgebleven zijn, maar een complete Her vorming was nodig Daarom betreur ik dat sommigen spreken van de Reformatie van 1834 Dat mag zeker niet zo genoemd worden, dat was van een heel andere orde. Kunt u deze beweringen bewijzen? Of is het meer een kwestie van inzicht en overtuiging? (Dominee glimlacht.) Ik geef toe dat inzicht en overtui ging domineren Bewijsvoering blijft hierin uiteraard sub jectief getint Maar voor mij lijdt het geen twijfel! Wat beziet u voor uw richting als het kern-dogma? De leer van de verkiezing Gods en de verantwoordelijk heid van de mens, met dien verstande, dat, hoewel alles genade is, de mens in de prediking moet worden opgeroe pen tot geloof Deze beide zijden erken ik voor de volle honderd procent. Bij dit geloof en deze belijdenis in de Hervormde kerk wens ik altijd te blijven. Wat vindt u van het Gereformeerd Convent in Veenen daal en daarbuiten? Deze gedachte vind ik heel goed Het elkaar vasthouden behoedt voor eenzijdigheden Er is veel overeenkomst als je elkaar ontmoet Toch zou ik iedereen willen oproepen om op het erf van de Hervormde Kerk te strijden voor de Gereformeerde belijdenis. Ziet u samenhang tussen kerk en politiek? De kerk moet altijd getuigen. Toch moet de kerk m.i. niet aan directe politiek doen Ik acht het b v niet juist een lid van de P.v.d.A onder tucht te stellen Anders is het, als hij een kerkverwoestend iemand zou zijn Persoonlijk acht ik het wel noodzakelijk, om ook in politiek opzicht, naar onze belijdenis te leven. Een wat ondeugende vraag Sommigen verwijten u, dat u in de laatste jaren streeft naar een monopolistische po sitie, waardoor er zelfs sprake zou kunnen zijn van een soort pauselijk optreden. Wat stelt u tegenover deze be weringen? Ik heb nooit naar macht verlangd Ik heb een bijzondei werkzaam leven en het is mijn oprechte wens de kerk te dienen omdat ik mijn Opdrachtgevei en Koning wil dienen Ik verlang geen monopolie Dit dienen doe ik uiteraard naar het mij gegeven inzicht Dat er wel eens spaanders vallen zal ik niet ontkennen Hoe kan dat an ders bij zo veel meningen In het verleden heb ik ge tracht de vertegenwoordiging van Hervormde bestuur ders tn diverse verenigingen naai verhouding te doen zijn Daar stond ik op Verder is het mijn streven een dienstknecht Gods te zijn temidden van de kerk die mij lief is, met een open oog voor interkerkelijke samenwer king, rekening houdend met diverse kerkelijke stromin gen en met respect voor andersdenkenden. Hebt u nog een slotopmerking? Het is mijn lust met hart en ziel dominee te zijn en tot mijn dood te blijven Ik heb ei een volkomen genoegen in dit werk te doen en ik wil daai al mijn krachten aan geven.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 12