Waarom ik
Hervormd ben
AMERONGEN
SCHERPENZEEL
LUNTEREN
Vergadering C.P.B.-afd. Ederveen met
inleiding over het buitengewoon
lager onderwijs
Gesprekken «ver principes
Nieuwsblad „DE VALLEI"
12
In een serie artikelen met als onderwerp „Wat wij ge
loven", is het de bedoeling vooraanstaande kerkelijke
figuren uit Veenendaal en omgeving te vragen naar de
diepste oorzaken van hun belijdend geloof. Als eerste
hebben wij ds. A. Vroegindeweij bereid gevonden te
antwoorden op onze vragen.
vrijdag 18 maart 1966
Voor deze kinderen bestaan ruiten-
gewone scholen. Het is ook mogelijk
dat het kind over de gehele linie min
der begaafd is, de lamp brandt dan
slechts gedeeltelijk.
Deze gehandicapte kir -
de spreker in twee groepen, de lang
zaam lerende of debielen en '"rlij-
ken of imbecielen. Voor beide groep r
is spart onderwijs nodig. De B.L.O i
Veenendaal heeft daarvoor dan
twee afdelingen
Indien en debiel kind op da gewone
lagere school komt. d'n z*' het v
afzijdig blijven van wat de andere kin
deren doen. 'M wordt agressief om
zich te laten gelden FM kan het ti
po waarin geleerd wordt niet bijl
den. De onderwijzer ziet vrij spoedig
dat er van een -"'"apt kind si
ke is. Ook hebben de on Ms "t meert-
al wel in de gaten, maar het is en
heel moeilijke beslissing het kind van
de gewone school af te r°men en op de
B.L.O. te doen De ouder hebben zul
ke grote verwachtingen van hun kin
deren
Op de buitengewone --uooI voelt
kind zich beter thuis. Het is hier niet
de mindere. Tot het tiende jaar wordt
er voorbereide^-' -men en Ie/
geven, voor die tiid zM Meelijke kin
deren voor het w»-1-^tal niet
rijp. Daarna wordt getracht ze var
de taal bij te brengen, f*'- al lukt ne*.
deze kinderen te leren lezen en reke
nen. en zelfs brieven te leren hrij
ven.
Op de school wordt aandacht be
steed aan het werk dat ze later moe
ten gaan doen Daarvoor zijn voor
de jongens verschillende machines op
gesteld. om er reeds nu -n 10 wennen
Voor de meisjes /orden kook- en
handu en gegeven. De mt
meisjes breien hun gehele winte-
derobe zelf.
Het onderwijs voor de imbecielen is
gericht op datgene wat ze ku .1 Het
moet niet, ma^r het is van belang als
deze kinderen kunnr lezen. H 1.
slechts een proberen om deze kinderen
dat wat ze '*unnen leren ook werkelijk
bij te brengen.
GESLAAGDEN
Bij de te Zwolle genoud.n staats
examens voor het diploma Handenar
beid, creatieve handvaard;-*heid diplo
ma A jeugdleidsters zijn geslaagd de
Veenendaalse dames mej. R. v. Schul
pen en A Keuning. Ze ontvingen hun
opleiding aan de Modevak- en Kuns
nijverheidsschool van de dames A. en
W Schuyt te Ede.
Zes en dertigste
jaarvergadering N.C.V.B.
In het Trefpunt heerste dinsdag
avond j.l. een gezellige sfeer. De t'
Chr. Vrouwenbond Veenendaal
had daar haar jaarlijkse feestelijke
vergadering. Deze stond onder leidin
van de presidente, mevr. Bosch-T
ken. De meditatie, n.a.v. het gelez
Joh. 16 17-25, handelde over de woo
den an Jezus: 1rAan uw blijdschnr
niets ontbreken".
Hier wordt niet de blijdschap be
doeld, die de wereld geeft, maai de
blijdschap in Christus. Het leven is
dan pas mooi, als wij het leven zien
als een leven voor Jezus. Als wij ir:
Christus geloven, Hem ons hart geven,
kunnen we blij zijn in voor- en tegen
spoed; deze blijdschap an niemani
ons ontnemen omdat ze uit Christus
is!
Na deze inleiding het gebed zong
het zangkoor, o.l.v mej D. Davelaar,
twee mooie liederen: „God is mijn
Licht" en „Kom nu met zang".
Na de verslagen van de penning-
meesteresse, de secretaresse en de pro
pagandiste (die op rijm waren ge
en door elkaar heen liepen) vertolk
het koor: „Vaste Rots" en „Als ik h~i
wondere kruis aanschouw".
Twee dames van het b" ar waren
aftredend: mevr. BMd'ngh-Snru-t
mevr. Boers-Wildeman. Met een
woord van dank werd het beken k
bondslepeltje overhandigd en met aen
bloemenhulde werd afscheid van hc
genomen.
Als nieuwe bestuursleden werden
mevr. Bosch-van Yperer en
Aartsen geïnstalleerd.
Voor deze avond was de heer P
Moerenhout uit Utrecht uitgenodic I
Hij maakte met de dames ee.. zwe
tocht door Dichterland.
Het spreekt vanzelf dat bij dit efe
raat heel wat gedichten werden gede
clameerd. Voor wie van gedi"hter
houdt, was dit alles bijzonder mooi
De heer M. vert:'!e ook iets over de
plaats, die de dichter inneemt in onze
samenleving en over de verhou^-
Dic' M-Publiek.
Na een woord van dank w-~'en -
twee dames uit de oronaon- >m-
missie gehuldigd. Mevr. Van Zijll-
Langhout en mevr. v. d. Wal-Wind,
die resp. 30 en 25 jaar in deze commis
sie hoKKen gezeten wilder n«- '-«i
W' aan 1* "-en overerven.
Beiden werd een mooi bloemstuk
overna .1 alsmede hel b *pp t r
en een leren bladwijzer.
Deze mooie avond werd besloU..
net dankgebed en het staande zir._ 11
van: „'k Wil U, o God, mijn dank be-
alen".
Vermeldenswaard is wel, dat Vee
nendaal een grote afdeling heeft van
de N.C.V.B.. nl. 288 leden!
Stemming Provinciale
Staten
Ingevolge de bepalingen van de kies
wet wordt bekend gemaakt, dat op
woensdag, 23 maart a.s. van 's morgens
acht tot *s avonds zeven uur de stem
ming ter verkiezing van de leden van de
provinciale staten zal plaatshebben.
Herinnerd wordt tevens aan de ver
plichting, bedoeld in artikel I 9 der kies
wet dat zegt, dat ieder, die volgens het
kiezersregister bevoegd is tot de keuze
mede te werken, verplicht is zich binnen
de voor de stemming, bepaalde tijd aan
te melden bij het stembureau van het
voor hem aangewezen stemdistrict.
Diegene, die zich opzettelijk vooi een
ander uitgeeft en aan de verkiezing
deelneemt wordt gestraft met gevange
nisstraf van ten hoogste een jaar.
Verplichte gelegenheid voor
het stemmen
In verband met de aanstaande stem
ming ter verkiezing van de leden van de
provinciale staten wordt eraan herin
nerd, dat iedere werkgever verplicht is
te zorgen, dat iedere werknemer, die bij
hem in dienstbetrekking is en bevoegd
is aan de stemming deel te nemen, voor
zover deze niet buiten de tijd van zijn
dienstbetrekking aan de verkiezing kan
deelnemen, daartoe de gelegenheid
krijgt.
Deze verplichting geldt niet ten aan
zien van de werknemers, die uit hoofde
van hun dienstbetrekking binnen de voor
de stemming bepaalde tijd niet vertoe
ven in een gemeente waar zij aan de
stemming kunnen deelnemen, of in een
aangrenzende gemeente, tenzij zij om
aan de stemming deel te nemen niet
meer dan gedurende twee achtereenvol
gend de uren verhinderd zullen zijn, hun
arbeid te verrichten.
Op grond van artikel X 9 der kieswet
wordt de werkgever, die de hierboven
vermelde, hem opgelegde verplichting
niet nakomt, gestraft met hechtenis van
ten hoogste veertien dagen of geldboete
van ten hoogste vijfenzeventig gulden.
DEMONSTRATIE
Op 24 maart a.s. zal in Amerongen op
de Hof weer standplaats worden inge
nomen door de rydende viskeuken van
het Productschap voor Vis en Vispro
ducten.
Deze rijdende /iskeuken is een de
monstratiewagen waarin gratis voorlich
ting wordt gegeven in het bereiden van
graatloze visgerechten. Op zeer confor-
tabele wijze kunnen twintig dames te
gelijk de verrichtingen van de demon-
stratrice volgen.
Het keuren van de heerlijke vis
schotels - zonder graat wordt daarbij
niet vergeten.
Het is beslist de moeite waard zo'n
'eerzame en aantrekkelijke demonstra
tie by te wonen.
De demonstratietijden zyn 10.30, 14.00
en 15.30 uur.
EERST KIEVITSEI
Ook in Amerongen is weer het eerste
kievitsei gevonden en wel door de 9-
jarige Eric Vellinga, wonende aan de
Del 17. Op 13 maart vond deze nog zeer
jeugdige zoeker het ei op de uiterwaar
den. Maandagmiddag heeft Eric het
door hem gevonden ei aan de burge
meester overhandigd.
SCH1ETUITSLAGEN
Maandagavond werden door de leden
van de plaatselijke schietvereniging
„Willem rell" in hotel Buitenlust weer
de volgende resultaten bijeen geschoten.
J. D. de Greef 96; H. den Uijl 94; J. de
Haas 92; P. v. d. Sigtenhorst 92; H. de
Groot 92: J. Pakvis 91: J. L. Engelaar
90: R. Labruyére 88; A. Burgstede 86 en
L. van Leeuwen 85.
Sportvereniging Amerongen
Naar wij vernemen zal op vrijdag 25
en zaterdag 26 maart de jaarlykse win-
teruitvoering van de sportvereniging
Amerongen gegeven worden in het
dorpshuis.
Zoals gebruikelijk zal op beide avon
den een verloting worden gehouden met
aardige prijzen, welke door de leden zijn
bijeengebracht. Een gedeelte van de op
brengst is bestemd voor het zwembad.
Wij hopen, dat dit een stimulans mag
zijn voor allen om deze avonden te be
zoeken en door het kopen van loten het
mogelijk te maken, dat de jeugd steun
verleent aan de jeugd.
Er wordt op gewezen, dat precies om
8 uur begonnen wordt zodat ieder ver
zocht wordt tijdig aanwezig te zyn om
dat om acht uur in verband met de op
mars de zaal tydelijk gesloten moet wor
den om storing te voorkomen.
Het bestuur rekent op aller opkomst.
SCHIETUITSLAGEN
Uitslagen van de deze week door de
leden van de schietvereniging Scherpen-
zeel geschoten onderlinge wedstrijd:
A. C. van Dusschoten 98, J. ten Broek
90, J. Koot en E. v. d. Werk 89, J. Dave
laar. C. Valkenburg en N. Klumpenaar
85, H. Pater en A. ter Burg 84, M.
Berendse 83, P. van Engelenburg 82, A.
Valkenburg 81, J. van Engelenhoven en
J. van Eist 77, R. van Eist, B. Geefs-
huizen en H. Veldhuizen 75, T. Rusten-
hove 74, H. Berendse 72, J. Pijpekamp
68, W. Klumpenaar 63 en H. Methorst
jr. 62.
LEDENAANTAL FLORALIA 144
Onder leiding van voorzitter J. Koud-
ijs hield de Floraliavereniging dinsdag
avond haar jaarvergadering in hotel
Boszicht.
Uit het door de secretaris, de heer
M. Appelhof, uitgebrachte jaarverslag
bleek, dat het ledental was gestegen tot
144. De penningmeesteresse, mevr. Vee
nendaal, kon ondanks de steeds groter
wordende kosten, nog een batig saldo
melden. Het bestuur werd met een lid
uitgebreid te weten de heer Hietbrink.
Tot leden van de kascommissie werden
Ds. A. Vroegindeweij
benoemd de heren Schimmel en Zwaan.
Na de pauze vertoonde de heer A. G. H.
Disveld uit Nymegen een kleurenfilm
van de Paul Krüger Wildtuin in Afrika.
PL/-. EJ AARDENCENTRUM
IN VASTERE
Het bestuur van de Stichting Pro-
testans Christelijke Bejaardenzorg tc
Lunteren, uitgaande van de Ned. Herv.
kerk, de Geref. kerk en de wijkgem.
in wording (Herv. Kapel), deelt ons
mede dat de plannen vooi het lich
ten van een bejaardencentrum op het
terrein van „de Hom zmpnu steeds
vastere vorm gaan annemen
Aan de Landelijke Hervormde
Bouwstichting is de opdracht verstrekt
tot het ontwerpen en het doen uitvoe
ren van een bejaardentehuis en een
aantal vrijstaande bejaardenwonin-jn.
Deze bejaardenwoningen komen dus
op hetzelfde terrein en staan ook on
der dezelfde direktie als het grote te
huis.
Van de regeringsinstanties is nu "t
bericht binnengekomen dat er een te
huis mag worden gebouwd met 100
gastbedden, alsmede 20 bejaarder.-.vo-
ningen.
Zoals men reeds uit enkele berich
ten kan hebben gelezen is het moge
lijk om zich nu reeds op te geven om
op de voorlopige lijst van de toekom
stige bewoners te wo-' geplaatst.
Ten overvloede wijst het bestuur er
nog op dat een ieder, die zich aan de
regels van het huis wil onderwerpen,
een plaats kan krijgen in dit nieuwe
tehuis, maar dat volgen- de statuten
de inwoners van de gemeente Lunte
ren voorkeur hebben.
Eventuele gegadigden kunnen -1
schriftelijk opgeven bij de secretaris,
de heer P. N. Heij, Molenweg 2, Lun
teren. Om vergissingen te voorkomen
s.v.p. niet telefonisch!
Het bestuur van de tiriiting heeft
berekend dat zij, indien alles normaal
verloopt, eind 1969 of begin 1970 dit
nieuwe beiaardencentrum in gebruik
zal kunnen nemen.
I
NIET „NEUTRAAL" HULP
VERLENEN
De kerkeraad van de chr. geref.
Bethelkerk te Veenendaal heeft, blij
kens 'n bericht in het classis-orgaan
uitvoerig gesproken over de wyze
waarop de kerk hulp kan verlenen
aan de hongerende mensheid in be
paalde delen van de wereld. De „eten
voor India"-collecte heeft in deze
kerk 7300 gulden opgebracht.
De kerkeraad acht het niet juist
dat men voor de besteding van dit
en dergelijke bedragen neutrale orga
nisaties als de NOVIB inschakelt.
Daartegenover stelde de kerkeraad
dat hulpverlening via deputaten voor
bijzondere noden van het eigen kerk
verband een versnippering van
krachten oplevert en daardoor onge
wenst is.
Men heeft daarom besloten de op
brengst van de collecte over te ma
ken aan het werelddiaconaat van de
gereformeerde kerken. Als voorwaar
den zijn gesteld, dat het geld uitslui
tend voor India bestemd moet zijn en
dat de daadwerkelijke hulp via de
kerken van India moet worden ver
leend.
Het bericht vermeldt niet voor wel
ke bevolkingsgroepen in India het
geld bestemd is
VERJARING»- EN ZENDINGS
FONDS
Het verjaringsfonds van de her
vormde gemeente te Scherpenzeel
heeft in 1965 aan inkomsten geboekt
een bedrag van bijna 4000 gulden.
Voor de zending brachten de her
vormden in Scherpenzeel bijeen rond
3300 gulden.
atpfcfe
droop
VOOR BEROEP BEDANKT
De door de Hervormde kerk te
Veenendaal beroepen ds. J Verwe-
us uit Waddinxveen heeft voor dit
eroep bedankt
TWEETAL
Door de gereformeerde gemeente
e Rhenen zijn op tweetal geplaatst
s. H. Hage te Klaaswaal en ds. C.
Wisse te Elspeet.
KERKERAADSLEDEN BENOEMD
Tot ouderlingen dei hervormde ge
meente te Veenendaal werden ge-
ozen de heren M. van Dyk, A. van
e Kraats en H. Veenendaal (noord-
wijk) en G. Smits Schouten (midden-
wijk).
BEJAARDEN MIDDAGEN
De hervormde gemeente te Eder-
een heeft weer een bejaardenmiddag
petto. Op 22 maart a.s. komt de
eer Van Beek vertellen over het
werk van de gereformeerde zendings-
ond In de hervormde kerk. De eau-
erie wordt met dia's toegelicht.
DE TELEVISIE EN DE CHR.
GEREFORMEERDEN
In de pers is onlangs een bericht
verzeild geraakt, dat de chr. geref.
kerkeraad van Oosterbeek alleen
maar ambtsdragers zou willen accep
teren die geen televisie hebben
Dit bericht is intussen een stukje
duimzuigerq gebleken te zijn en ds.
J. H. Velema schryft hierover in het
classis-orgaan van Apeldoorn, dat hij
een kerkeraadsbesluit om televisie te
weren zeer onjuist zou vinden. En
verder o.m.:
Immers dat zou betekenen dat de
televisie in zichzelf verkeerd is. En
dat is beslist niet het geval. Ook dit
communicatiemiddel is een rijke ga
ve van God, die in diep verantwoor
delijkheidsbesef gebruikt moet wor
den, zowel door hen die programma's
opstellen als door hen die ze ontvan
gen. Ds. Velema kan zich goed voor
stellen, dat men waarschuwt in deze
zin. Het is volgens hem een veeg te
ken. dat op een bepaalde televisie
avond huisbezoek niet gewenst is en
een gemeentevergadering zeer matig
wordt bezocht.
Maar om die reden televisie ver
bieden is onjuist. Men kweekt fari
zeeërs op die manier, aldus de pre
dikant.
Immers, vervolgt hij, dan ook maar
geen journaal meer kijken en dan is
het ook zonde om het huwelijk van
de kroonprinses op de televisie te
volgen. En dat zonder pardon. Bo
vendien zou een dergelijk verbod een
uiting zijn van wetticisme.
Als men dus geen televisie heeft is
men beter christen dan wanneer men
er wel één heeft? Het bezit van tele
visie als zodanig zou ons geestelijk
leven twijfelachtig maken? En waar
om dan de radio niet? Daar komt bij
en laten we toch a.u.b. nuchter
zijn als een kerk onder aanroeping
van de naam des Heren een dergelijk
besluit zou nemen, zij er over enkele
jaren op terug moet komen. Evenals
wij, vergeleken bij 25 jaar. op zoveel
dingen moeten terugkomen. In alle
gemeenten. En dat betekent een de
valuatie van het spreken en besluiten
van de kerk.
Tot zover ds. J. H. Velema.
HERDER MET VIJF POTEN
Ln het chr. gereformeerde „Om Sions
Wil" geeft „Spectator" de volgende
ontboezeming over de vereisten voor
een predikant aan het kerkvolk prijs:
Niet te groot en niet te klein;
niet te grof en niet te fijn
niet te vroom er niet te slecht;
niet te krom en niet te recht;
niet te moedig, niet te bang;
niet te kort en niet te lang;
niet te zuinig, niet te gul
geen professor en geen prul;
niet te hoog en niet te laag;
niet te vlug en niet te traag;
niet te stijf en niet te slap;
niet te lelijk, niet te knap;
niet te cru en niet te kies;
niet te slordig of precies:
niet te huur en niet te koop;
och. wat is er weinig hoop!
Want de kudde, onverdroten,
zoekt een herder met vqf poten!
in net Groene Kruisgebouw te Ederveen vergaderde woensdagavond de
C.P.B.-afdeling onder voorzitterschap van mevr. C. Lagerweij. Op deze avond
werd door de heer W Bulsink. hoofd van de B.L.O.-school te Veenendaal
een inleiding over het Buitengewoon Lager Onderwijs gehouden.
De heer Bulsink begon zijn betoog met op de in de zaal aanwezige Lampen
te wijzen. Indien een der lampen het niet doet is dat vervelend, maar het
blijft licht. Ook kan de stroomtoevoer verminderd worden, zodat alle lampen
slechts 80% van hun normale licht geven. Bij kinderen kan iets dergelijks aan
de hand zijn. Het is mogelijk dat een lamp niet brand. Het kind kan dan b.v
niet lezen, of het is blind doof of het mist ledematen.
WAT WIJ
GELOVEN
Dominee, waardoor en waarom bent u Hervormd gewor
den? Kunt v ons daar, in een korte, biografische schets,
iets over zeggen?
Ik ben op 18 februari 1913 te Middelharnis, uit een ras
echt Hervormd gezin geboren, als jongste uit een gezin
van vijf kinderen In Middelharnis was oorspronkelijk
geen afdeling van de Gereformeerde Bond. Vader echter
richtte er een Evangelisatievereniging op. Mijn vader was
landbouwer, maar ging elke zondag uit preken. Dat was
zijn liefste werk Zaterdags vertrok hij en 's maandags
kwam hij weer terug Er werd bij ons thuis veel over het
geloof gesproken Al mijn broers waren erg geïnteres
seerd en met het kerkelijk leven verbonden. We bezoch
ten allen trouw de J.V. en kregen van vader de liefde tot
de Gereformeerde belijdenis met de paplepel ingegoten.
Mijn derde broer speelde altijd al kerkje, en wist al
vroeg dat hij dominee wilde worden Ik had helemaal niet
de bedoeling predikant te worden Toen ik twaalf jaar
was, kwam ik van school en ging in het boerenbedrijf.
Mijn vader was in die tijd wethouder. Vaak was ik meer
met andere dingen bezig dan met de boerderij Ik mag
zeggen dat ik al jong geestelijk geïnteresseerd was Trou
wens dat was met al mijn broers het geval. Ik bedoel
hiermede dus niet alleen een beschouwelijke, maar ook
een innerlijke interesse.
De Hervormde gedachte, in ons geval gebaseerd op de
Gereformeerde belijdenis, werd ons door vader met en
thousiasme voorgehouden, maar hij drong deze mening
nooit op Hij liet ons betrekkelijk vrij. Toch zijn wij allen
zijn voorbeeld gevolgd en kwamen uit overtuiging tot
dezelfde conclusie als hij: dat wij God het beste konden
belijden en dienen in de oude, vaderlandse, Gereformeer
de (Hervormde) kerk, waar Hij zulke rijke bemoeienissen
altijd mee gehouden had. En zo ben ik dus Hervormd ge
worden.
Bent u nog steeds dezelfde mening toegedaan, of ziet u
nu verschillende dingen anders?
Ik zie het beslist niet anders. Het is zelfs nog meer ver
diept en ik denk met eerbied terug aan de principiële op
voeding die mijn vader mij gegeven heeft
Is er iets in de kerk wat u erg imponeert?
Ja, inderdaad Het doodgewone, kerkelijke leven heeft mij
altijd erg geïmponeerd en dat doet het nog
Welke dogma of stelsel in uw kerk trekt u het meest aan?
Ik vind een dogma erg belangrijk, maar het Evangelie
boeit mij meer Ik moet dienstknecht zijn van het Evan
gelie!
Maar u kunt toch niet onder een bepaalde beschouwing
uit?
Dat stem ik toe. Ik sta dan ook voor honderd procent op
het fundament van de Gereformeerde belijdenis, welke ik
het beste bewaard acht ln de Hervormde kerk Omdat het
in die kerk ons het beste zal behoeden voor bepaalde een
zijdigheden. wa/arvan het gevaar in de scheidingskerken
groter is. omdat die zich m.l. nog wel eens vastklampen
aan bepaalde principiële exclusiviteiten, welke identiek
zijn voor hun richting
Hoe interpreteert u deze beschouwing algemeen kerkelijk?
Wel, ik spreek liever van Hervormd Gereformeerden dan
van Gereformeerde Bond, omdat de Hervormde kerk in
wezen Gereformeerde kerk is Daarom vind ik het in het
algemeen ontzettend jammer, dat er zo'n verdeeldheid is
van Gereformeerde belijders Ik draag er dan ook leed
over. dat Gereformeerde belijders de Hervormde kerk
hebben verlaten We hadden hen nodig.
Ze zullen de Hervormde kerk toch ook maar niet voor de
aardigheid verlaten hebben?
Stellig niet. Ik heb er zelfs begrip voor, hoewel ik het af
keur. Er is in de Hervormde kerk wel het één en ander
waar ik het niet mee eens kan zijn. Er zijn er zelfs, welke
ik onmogelijk als broeder in Christus kan erkennen, wat
echter niet het recht geeft, om nu de hele kerk maar valse
kerk te heten. Wij hebben juist, als Gereformeerde be
lijders, een taak in deze. Hiervan raak ik al langer hoe
meer overtuigd Ik heb vroeger met meer jaloersheid naar
de algescheiden kerken gekeken dan nu het geval is. Het
wordt mij steeds meer duidelijk dat scheiding niet de op
lossing betekent van het kerkelijk vraagstuk. Iedereen
die niet vreemd is in het kerkelijk Jeruzalem, weet van de
bijkans onoplosbare moeilijkheden, in elk van de schei
dingskerken Ik hoop dat ze uiteindelijk tot de Hervorm
de kerk terugkeren, want dat Is mijns inziens de meest
juiste voortzetting van de Christelijke kerk.
Datzelfde zegt ook de Rooms-Katholieke kerk. Misschien
heeft zij dan nog meer recht van spreken?
Hoe staat u tegenover de Wereldraad van kerken?
Ik sta er afwijzend tegenover, omdat men er allerlei vrij
zinnige kerken bij haalt. Ik sta echter niet afwijzend t.o.
elke activiteit van de Wereldraad. Hun wereldomvattend
maatschappelijk werk kunnen we wel aan mee doen. Hun
beginsel acht ik echter niet juist.
Wat vindt u van de I.C.C.C.?
Vijf jaar geleden schreef ik een artikel in het kerkblad
van de Hervormde Mannenbond, waarvan ik citeer: „De
I.C.C.C. zal misschien in de toekomst een organisatie wor
den, waar wij aan mee kunnen werken Ik was toen
optimistischer dan nu. Hun laatste zomerconferentie te
Genève was voor velen en ook voor mij een teleurstelling.
Hun felle en eenzijdige bestrijding van het communisme
is mij niet sympathiek Mac Intire, hun eerste leider, last
mijns inziens aardig wat Amerikaanse politiek in. Hun
vasthouden en geloven aan de Heilige Schriften vind ik
wel aantrekkelijk, maar verder vind ik hen toch niet
aanvaardbaar.
Toch niet De R.K. kerk is m.i. niet de juiste voortzetting
van de Christelijke kerk van vroeger Er zijn daar zoveel
bijkomstigheden en dwalingen ingeslopen, dat zij het
predikaat: Oorspronkelijke Christelijke Kerk niet kan
voeren Rome is een nieuwe kerk geworden. Terwijl in
heel Nederland en in heel de wereld het duidelijk kan
zijn. dat de Kerkhervorming, de Reformatie dus, de ware
voortzetting is van de Christelijke kerk Er kan in de R.K.
kerk wel iets overgebleven zijn, maar een complete Her
vorming was nodig Daarom betreur ik dat sommigen
spreken van de Reformatie van 1834 Dat mag zeker niet
zo genoemd worden, dat was van een heel andere orde.
Kunt u deze beweringen bewijzen? Of is het meer een
kwestie van inzicht en overtuiging?
(Dominee glimlacht.) Ik geef toe dat inzicht en overtui
ging domineren Bewijsvoering blijft hierin uiteraard sub
jectief getint Maar voor mij lijdt het geen twijfel!
Wat beziet u voor uw richting als het kern-dogma?
De leer van de verkiezing Gods en de verantwoordelijk
heid van de mens, met dien verstande, dat, hoewel alles
genade is, de mens in de prediking moet worden opgeroe
pen tot geloof Deze beide zijden erken ik voor de volle
honderd procent. Bij dit geloof en deze belijdenis in de
Hervormde kerk wens ik altijd te blijven.
Wat vindt u van het Gereformeerd Convent in Veenen
daal en daarbuiten?
Deze gedachte vind ik heel goed Het elkaar vasthouden
behoedt voor eenzijdigheden Er is veel overeenkomst als
je elkaar ontmoet Toch zou ik iedereen willen oproepen
om op het erf van de Hervormde Kerk te strijden voor
de Gereformeerde belijdenis.
Ziet u samenhang tussen kerk en politiek?
De kerk moet altijd getuigen. Toch moet de kerk m.i. niet
aan directe politiek doen Ik acht het b v niet juist een
lid van de P.v.d.A onder tucht te stellen Anders is het,
als hij een kerkverwoestend iemand zou zijn Persoonlijk
acht ik het wel noodzakelijk, om ook in politiek opzicht,
naar onze belijdenis te leven.
Een wat ondeugende vraag Sommigen verwijten u, dat
u in de laatste jaren streeft naar een monopolistische po
sitie, waardoor er zelfs sprake zou kunnen zijn van een
soort pauselijk optreden. Wat stelt u tegenover deze be
weringen?
Ik heb nooit naar macht verlangd Ik heb een bijzondei
werkzaam leven en het is mijn oprechte wens de kerk
te dienen omdat ik mijn Opdrachtgevei en Koning wil
dienen Ik verlang geen monopolie Dit dienen doe ik
uiteraard naar het mij gegeven inzicht Dat er wel eens
spaanders vallen zal ik niet ontkennen Hoe kan dat an
ders bij zo veel meningen In het verleden heb ik ge
tracht de vertegenwoordiging van Hervormde bestuur
ders tn diverse verenigingen naai verhouding te doen
zijn Daar stond ik op Verder is het mijn streven een
dienstknecht Gods te zijn temidden van de kerk die mij
lief is, met een open oog voor interkerkelijke samenwer
king, rekening houdend met diverse kerkelijke stromin
gen en met respect voor andersdenkenden.
Hebt u nog een slotopmerking?
Het is mijn lust met hart en ziel dominee te zijn en tot
mijn dood te blijven Ik heb ei een volkomen genoegen
in dit werk te doen en ik wil daai al mijn krachten aan
geven.