WIJ CAMERA INRUIL-ACTIE HENNY JANSEN Tentoonstelling van Veenendaalse vogels Gesprekken over prineipes Wanrom ik Rooms katholiek ben 4 Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 13 mei 1966 In de Juliana van Stolbergschool aan de Nieuweweg in Veenendaal wordt momen teel een belangrijke tentoonstelling van merendeels opgezette vogels gehouden. Op deze tentoonstelling zijn alle vogels aanwezig, die men in en om Veenendaal in de natuur kan aantreffen. De tent. nstelling is tot stand gekomen in een samen werking tussen de leerlingen van genoemde school, de Jcugdnatuurwacht en Staats bosbeheer. Dinsdagmiddag werd de tentoonstelling officieel geopend door Hoofdin specteur-Korpschef van Politie de heer W. C. H. Dekker, in tegenwoordigheid van wethouder R. Koppenberg afgevaardigden van alle scholen in Veenendaal en een ver tegenwoordiger van Staatsbosbeheer. In zijn openingswoord zei de heer Dek ker onder meer, dat deze tentoonstelling belangrijk is, omdat we leven in een tijd, die ons mede door de moderne vervoer middelen steeds meer van de natuur doet vervreemden. Het is hier nog wel niet zo, zoals het is onder de „grote-stadsjeugd", die alleen maar „Sijsjes" kent, maar toch weten ook de kinderen in Veenendaal hoe langer hoe minder van de natuur af. Het gevolg hiervan is, dat men ook geen eer bied meer voor de natuur heeft, waardoor weer allerlei vernielingen ontstaan. Anderzijds werkt de natuur ontspannend op de mensen. Indien men wat meer in de vrije natuur zou doorbrengen, zou het aan tal overspannenen niet zo groot zijn. Deze tentoonstelling is een goede mogelijkheid om onze jeugd weer aandacht voor het le ven in de natuur bij te brengen. De heer A. Visser, hoofd van de J. van Stolbergschool, vertelde iets over de wijze waarop deze tentoonstelling tot stand was gekomen. Iedere klas had een deel van Veenendaal en omgeving als werkgebied gekregen, om de vogels op te sporen. Klas I en een ge deelte van klas II hadden de bebouwde kom voor hun rekening genomen, waarbij dus aandacht besteed werd aan de park en tuinvogels. Het restant van de tweede klas en klas III had zich beziggehouden met de vogels in het bos, waarvoor zij naar Prattenburg gegaan waren. De vierde INGEZONDEN Geachte heer Valkenburg Met genoegen lees ik uw publicaties in De Vallei" over het „aauwe Veen". Over het artikel „het beste bier" kan ik wat aanvullende mededelingen doen. In het begin van deze eeuw, toen de brouwerij al de sajetfabriek van Gebr. van Leeuwen was, werd nog veel gesproken van de brouwery van Van Broekhuizen, de oorspronkelijke brou wer, later opgevolgd door Querngester dus niet Kwarnegester, zoals de volks uitspraak was) en Bax - Blankers. Door mijn vader (notaris J. G. S. werd op 2 mei 1893 de brouwerij van Bax aan de van Leeuwens verkocht. U noemt bij de brouwerij de „hees". De zuivere benaming hiervan is eest. De bierbrouwers van Broekhuizen hadden ook een brouwerij in Utrecht, genaamd „De Boog" en in Amsterdam: ,,'t Haantje". Ik zal gaarne nog volgende artikelen van u „Uit de Oude Doos" lezen. Na vriendelijke groeten, hoogachtend, D. Sandbrink Ing. „Lijster Engh", Rhenen. CHRISTENVROUWEN GAAN BARTIMÊUS HELPHN Op de op 29 april gehouden regionale bondsdag van de Ned. Christen Vrouwen Bond te Amsterdam, heeft het hoofdbe stuur het volgende meegedeeld: Ter gelegenheid van ons vijftigjarig jubileum D.V. in 1969, willen wij een actie gaan voeren voor het in Doorn door Bartiméus te stichten dorp voor dubbel gehandicapten. De actie moet 250.000,opbrengen, een bedrag, dat bestemd zal worden voor de bouw van een kapel op het ter rein. Daarnaast zullen acties gevoerd wor den voor enkele kleinere projecten in het kader van het Werelddlakonaat. en een gedeelte van de vijfde klas heeft het leven in en om De Hel bestudeerd, terwijl de rest van de school zijn aandacht bij Emmikhuizen bepaald had. In de lessen is in de verschillende klas sen aandacht besteed aan het gedeelte, dat door die klassen bestudeerd moest worden. De kinderen hebben op eigen wijze gepro beerd het gebied in beeld te brengen, waar in zij zeer goed geslaagd zijn. De heer Visser besloot met dank uit te brengen aan Staatsbosbeheer, die de mees te van de opgezette dieren ter beschikking had gesteld en hij nodigde de collega's uit met hun leerlingen de tentoonstelling te be zoeken. Tijdens de rondgang merkte een der schoolhoofden op, dat het hem speet, dat hij niet enkele dagen de beschikking over deze tentoonstelling had, omdat het in enke le uren zo moeilijk is al die vogels te be spreken. Er zijn er dan ook tientallen op gesteld! Voor het publiek is de tentoonstelling hedenavond nog van 19 tot 21 uur geopend en het is de moeite waard er een kijkje te gaan nemen. Uw oude camera is 7,50; 10,—; 15,— of 20,waard. Vraag inlichtingen bij DROGISTERIJ EN FOTOHANDEL Zandstraat 7 - Veenendaal Bouwfonds groeit gestadig Het bouwfonds van de Herv. ge meente te Veenendaal is thans ruim 65.000 gulden ryk. Dit heeft kerk voogd E. W. van Ginkel medege deeld op een byeenkomst van mede werkers van dit fonds. Veel gemeenteleden hebben voor een vast periodiek te betalen bedrag ingeschreven. Deze inschryvingen be lopen een bedrag van rond 12.000 gulden per jaar. Het totale bedrag is in drie jaar tijds bijeengebracht. Tekorten De gereformeerde kerk te Vee nendaal is over 1965 8000 gulden tekort gekomen. Ook voor 1966 staat men er niet best voor: de begroting vertoont een tekort van ruim 31.000 gulden. Bedankt voor beroepen Ds. F. Mallan te Veenendaal be dankte voor beroepen van de geref. gemeente te Vlaardingen en Opheus- den. Voor het beroep van de hervorm de gemeente te Eist bedankte ds. S. de Jong te Houten. Bezinning door weggebruikers Leidse studenten hebben het initia tief genomen tot het openstellen van het zgn. Groene Kerkje te Oegst- geest voor weggebruikers. Tweemaal per week is dit hervormde kerkje in de middagpauze anderhalf uur open voor belangstellenden. Diensten wor den niet gehouden. De organisatoren menen dat vooral weggebruikers in het steeds drukker wordende ver keer er behoefte aan hebben zich ook in de week een ogenblik terug te trekken. Er zijn steeds leden van de studen tenwerkgroep aanwezig terwijl ook lectuur voorhanden is. Vervoer-actie Zoals in reeds veel kerken het geval is wil men ook in de chr. geref. Pniëlkerk te Veenendaal het vervoer van bejaarden en invaliden naar de kerkdiensten organiseren. Men heeft alle gemeenteleden die een automo biel ryk zyn aangeschreven om aan deze actie mee te werken. Onderzoek naar kerkelijke verdeeldheid In Harderwijk wordt momenteel een enquête gehouden onder de ge reformeerden en christelijk gerefor meerden naar enkele aspecten van de kerkelijke verdeeldheid. Aan een aantal gemeenteleden woi den verschillende vragen voorgelegd, o.a. wordt gevraagd naar het oor deel over enkele andere protestantse kerkgenootschappen, over liturgi f sche aangelegenheden en de levens J stijl. J Daarnaast wordt geïnformeerd naar de mening over enkele onder werpen waarover binnen de gerefor meerde gezindte verschillend wordt gedacht. Tenslotte wordt ook gevraagd of men de verdeeldheid van de gerefor meerde gezindte noodzakelijk of wen selijk acht dan wel of deze moet worden beëindigd. Bondsdag Op Hemelvaartsdag wordt in de Pluimveehal te Barneveld weer de jaariykse bondsdag van de her- vorm-geref ormeerde Bondsjonge ren gehouden. Een drietal predikanten zal spre ken over de onderwerpen „Christus profeet", „Christus-priester" en „Christus-koning". Een jongerenforum zal de vraag behandelen „Wat doe je nu met de boodschap van deze dag?". Het hemd is nader dan de rok Ds. R. Kok, eertijds predikant te Veenendaal, heeft op 75-jarige leef tijd nog een beroep aangenomen van de chr. geref. kerk te Ameide. Ds. J. H. Velema chr. geref. predi kant te Apeldoorn vindt dat de be jaarde predikant op een vreemde en af te keuren wijze is bevestigd. Hij schrijft hierover in „De Kerkklok", het orgaan van de classis Apeldoorn van de chr. geref. kerken: Vader Kok moet bevestigd wor den. De chr. geref. schoonzoon is de aangewezen man daarvoor. Ja, maar de eigen zoon staat de nieuwe predikant nog nader. Kan niet, want hy is hervormd. Goed, maar het is toch een bonder! Schoon zoon leidt de dienst, legt de zegen op de gemeente, bevestigt schoon vader alles zeer correct. Maar de preek wordt gehouden door de hervormde predikant (ds. I Kok, red.). Dat is een bevreemdende gang van zaken, waartegen we bezwaren in brengen. We leven kerkelijk in een vreemde tyd, waarin alles schijnt te kunnen en te mogen en allerlei bepa lingen geruisloos worden overtreden. Men kan zich nog zo zeer bedroe ven over de kerkeiyke verdeeldheid: men kan het nog zo jammer vinden dat een predikantsgezin kerkelijk uit een gaat en men kan geestelijk nog zulke sterke banden aan elkaar heb ben, ondanks kerkelijke gescheiden heid maar men zal toch kerkelijk moeten leven gegeven het feit dat men zich in een geordend kerkver band bevindt. Aldus ds. Velema in „De Kerkklok". Kerk door de week open Gedurende de maanden juli en augustus zal het in de gereformeer de Petrakerk op zaterdagavonden nog stiller zijn dan anders al het ge val is. In het zomerseizoen verval len de wekelijkse avondstilten op zaterdagavond. In plaats daarvan gaat de kerk iedere dag open voor bezichtiging, meditatie en gebed In de hal wordt een lektuurtafel gezet met bijbels, boeken en brochures. Deze lectuur zal men ook kunnen kopen. Kerk en recreatie De beheerder van de camping „De Batterijen" aan de Klomp heeft ge vraagd aan de Veenendaalse kerken om hier het een en ander te willen verrichten voor de gasten De gereformeerde kerk van Vee- nendaal heeft hier op gereageerd. O.a. zal zij dagsluitingen verzorgen J en regenachtige zomeravonden trachten te vullen. J Damnieuws Uitslagen van voor de onderlinge com petitie gespeelde damwedstryden van V.D.C.: v. d. Hor-Keg man 20 E. de KleuverTollenaar 20 Kalter-v. d. Brandhof 02 Vermeer-Meerveld 20 G. Valkenbrg-v. d. Bovenkamp 11 W. de Kleuver-N. Valkenburg 11 Lijstaanvoerder Kerjman trof v. d. Hor in topvorm, kwam bovendien in hevig3 tijdnood en verloor gedecideerd. Het gedrang om het clubkampioen schap wordt groot. W. de Kleuver liet tegen de jongste Valkenburg toch nog de winst glippen. A.s. zaterdag (morgen dus) gaan twee vijftallen van V.D.C. hun krach ten meten met dammers uit het gehele land. In Utrecht wordt n.l. ter gelegen heid van het 6e lustrum van de beken de damclub „Vriendenkring" een vgf- tallen tournooi gehouden. Pastoor Drs. J. A. Wielens (51 j) te Rhenen. WAT GELOVEN Na de opening van de vogeltentoon stelling maakten „meester" A. Visser en hoofdinspecteur W. C. H. Dekker een rondgang langs de tafels. In de serie populair wetenschappelijke interviews, met vooraan staande kerkelijke figuren uit Veenendaal en omgeving, bezochten wij nu Pastoor Drs. J. A. Wielens, Herenstraat 84 te Rhenen, wel ke wij dus ook vroegen naar de diepste oorzaken van zijn belijdend geloof. Pastoor Wielens is tevens Doctorandus Dogmatische Theo logie. KUNT U ONS IN EEN KORTE, BIOGRAFI SCHE SCHETS IETS ZEGGEN WAARDOOR EN WAAROM U ROOMS-KATHOLIEK WERD? Ik werd R.K. door geboorte, zodat er eerder sprake is waardóór dan waaróm. Mijn wieg stond te Haaksbergen (Twente) waar ik in 1915 het levenlicht zag. Al vroeg leefde in mg de wens mijn leven onverdeeld in dienst van God te stellen. En dat zo volledig en absoluut mogelijk. Op 14-jarige leeftijd deed ik de keus tot het pries terschap. OVERZAG U TOEN ALLE CONSEQUENTIES VAN DEZE KEUZE Wèl en niet! Ik was een groot idealist en wilde mij geheel geven. Ik kreeg uiteraard, als ieder ander, 12 jaar de gelegenheid mij op mijn roeping voor te bereiden. Eerst een jaar privé-les van de kapelaan. Daarna naar het Klein-Seminarie voor gymnasiumopleiding. In deze tijd rijpte mijn le venskeus. Elke dag bezocht ik de Kerk en bad heel veel, want Gods kracht kon ik niet missen. Later bezocht ik het Groot-Seminarie te Drie bergen voor Filosofie en Theologie. Daarna het doctoraal te Nijmegen. U WIST DAT AAN DE PRIESTERWIJDING HET CELIBAAT VAST ZAT. KOSTTE HET GEEN STRIJD DAT TE AANVAARDEN Zeker wel. Maar zoals ik al zei bad ik veel. En verder was mijn tijd volledig bezet met studeren. De wens, mij onvoorwaardelijk aan God ter be schikking te stellen, leefde sterk bij mij. TEGENWOORDIG GAAN ER STEMMEN OP, HET CELIBAAT NIET MEER VERPLICHTEND TE STELLEN VOOR HET PRIESTERSCHAP. WAT IS UW VISIE HIEROP Het celibaat is een heel groot goed. Het getuigt van een sterk idealisme. Ik voor mij vind het positief om het priesterschap en het celibaat als een eenheid te zien. En niemand wordt er toe gedwongen, zonder meer. Men krijgt immers 12 jaar de gelegenheid er over na te denken en zich eventueel terug te trekken. DS. HEGGER, EX-PRIESTER, NOEMT HET CELIBAAT EEN DWANGJUK, WAARONDER VELE JONGE PRIESTERS ZUCHTEN. HEEFT U DAT OOK GEMERKT? Ik heb nog nooit een collega een klacht hierover horen uiten: Ik durf zeggen dat we er gelukkig mee zijn. Waarmee ik nog niet zeg dat scheiding van celibaat en priesterschap voor de Kerk be slist funest zal zijn. Er ziten te veel kanten aan om dat zomaar te beoordelen. WAT VINDT U VAN DS. HEGGER EN ZIJN BLAD („IN DE RECHTE STRAAT") Ik vind het een ongelukkige aktie. Hun argu mentatie is volkomen verouderd en vaak niet ter zake. Eens schreef hij dat er uit Lourdes gelovi gen waren teruggekomen van een pelgrimstocht, zonder genezen te zijn. Onverhoorde dus! Nu laat ik Lourdes voor wat het is, maar hoeveel gebeden tot God zullen onverhoord gebleven zijn, in de loop der tgden Dit is toch geen argumentatie WAT VINDT U HET KERNDOGMA VAN UW KERK? De menswording van Christus! Dat is de groot ste genade. Het verhevenste mysterie. Hierin toont God Zijn wil om de mensheid te verlossen. Want het Heil is geheel uit Gods genade! WORDT ELK MENS VERLOST EN GE RED? Ieder die niet verlost wordt, gaat volledig door eigen schuld verloren. God wil éllen behouden, zegt Paulus nadrukkelijk. MAAR DE PRAEDESTINATIE DAN. DE UITVERKIEZING DUS De Here God praedestineert tot een bepaald ambt en tot bepaalde opdrachten. Maar de Kerk mag nooit leren dat God zo maar sommigen tot heil en sommigen tot rampzaligheid voorbeschikt. Daarom vind ik de reformatorische discussie rond het infra- en supralapsaristisch standpunt geheel overboddig. Beide standpunten zyn o.i. onjuist. Wel leren wij, dat de mens, die uiteindelijk het heil bereikt, daartoe van God gepraedestineerd wordt. NOU, NOU, NU SPREEKT U ZICHZELF TOCH WEL TEGEN. WEL EN NIET IS TOCH ONMOGELIJK? Het is heus geen tegenspraak. Bij de leer van de reformatoren is de praedestina- tie een feit uit het verleden. Een afgesloten werk dus. Zo leert Calvijn het. Wy echter stellen dat bij God geen tijd is. Als God praedestineert en verordineert, dan doet hij dat nu! Ik ben het grootdeels eens met het Herderlijk schrijven van de Hervormde Synode, hierover. Meesterlijk goed! Calvyn analiseert m.i. te veel. En hoe kan een mens God in zijn daden analiseren? God, Die zo groot en onbegrijpelijk is VINDT U CALVIJN MINDER AANVAARD BAAR DAN LUTHER? Zeer beslist. Luther was ongelooflijk begaafd en ook goedwillend. In zijn denken wordt het spe cifiek Rooms-Katholicisme veel meer teruggevon den dan bij Calvijn. Het ging Luther om het be houd van de mens. Calvyn was meer spiritueel gericht. Luther leefde méér in de volle bijbelse realiteit, dan Calvgn. BEZIET U LUTHERS OPTREDEN ALS EEN ZEGEN OF ALS EEN VLOEK Beiden! Zijn verschynen bracht onmiskenbaar zegen mee. Hij luidde de klok en dat was in die tijd voor de Kerk echt niet overbodig. Zijn appèl vond helaas geen weerklank te Rome. Ik erken dit als een fout aan onze kantZijn aanwezig heid bracht ook vloek. Neem de daardoor ge stichte verdeeldheid. Ten eerste tussen Rome en de Reformatie. En verder de grote onderlinge verdeeldheid bg de protestanten, welke al direct na de Reformatie, een aanvang nam. Luther heeft dit voorzien nóch gewild! Het liep hem uit de hand. Deze verdeeldheid maakt voor het wereld front een slechte indruk. Ik denk hierbij ook aan Zending en Missie. De heidenen weten niet, wat er van te denken. De Reformatie slaat hierby uiteraard een slechter figuur dan Rome. Ik zeg dit zonder arrogantie. Het is alleen maar jammer. Verder moeten we de gevolgen van Luthers op treden ook zien in het kader van de toenmalige, politieke en maatschappelijke situatie. De Boeren oorlog namelijk, zat Luther ook niet lekker! Vanuit de eenvoudige, maar smaakvol ingerichte en ruime pastorie, maakten we door de grote panoramaruit, aan de achterzijde, deze opname van de R.K. Gedachteniskerk. DE STAATKUNDIG GEREFORMEERDEN HANDHAVEN ARTIKEL 36 DER NED. GEL. BELIJDENIS. HOE STAAT UW KERK TEGEN OVER DE GODSDIENSTVRIJHEID Het concilie, waar ik geheel achter sta, sprak zich uit voor volledige vrijheid van Godsdienst, naar ieders geweten. DAT IS DUS DE THEORIE. MAAR HOE ZIT DAT MET SPANJE In Spanje ligt de situatie geheel anders dan hier. Er heerst daar nog analfabethisme, er zijn ook minder communicatie middelen, enzovoort. Verder is er het protestantisme anders dan hier. Het zijn vaak sectes die óók op politiek terrein provoceren. Wat schrijft de Wachttoren soms niet! Niettemin pretendeer ik niet er het juiste oordeel over te hebben. Je moet het te veel heb ben van horen zeggen EN WAT VINDT U VAN DE INQUISITIE IN DE REFORMATIETIJD Wy hebben daarin gefoudeerd. Men moet dit echter wel zien in het raam van die tijd. De reacties van protestantse zyde waren soms navenant HOE STAAT U TEGENOVER MEER BIJ BELKENNIS VOOR DE LEEK?... Positief! Maar bij de reformatiekerken is het theologisch weten, veel te essentiëel! Vóór de reformatie vertelden wij gehele bij belse verhalen door brandschildering en beelden groepen. Dat doen wy ook nu nog, maar tevens verzorgen wij leesbare bgbelvertalingen. JEZUS ZEGT DAT NIEMAND ZICH MEES TER MOET NOEMEN EN DE VOORNAAMSTE ALLER DINAAR MOET ZIJN. HOE RIJMT U DIT MET DE HIËRARCHIE EN HET EPISCO PAAT, WAARVAN AAN HET EINDPUNT, DE PAUS ALS EEN VORST ZETELT IN HET VATIC A AN De R.K. Kerk is niet indenkbaar zonder epis copaat en hiërarchie, zoals we dat ook in het Oude Testament vinden Wat het pausschap be treft, het ligt er maar aan hoe dat zich aandient. De historische ontwikkeling van het pausschap bracht ook wereldse macht met zich mede. Dat dit soms verkeerd groeide, is een verschynsel, wat zich op elk terrein van het leven kan voor doen. HOE VINDT U HET DAN DAT MEN NU NOG DE PAUS OP EEN DRAAGSTOEL PLEEGT ROND TE DRAGEN? DAN IS ER OOK NOG DE ONFEILBAAR HEID VAN DE PAUS. IN HET VERLEDEN ZIJN ER ENKELE PAUSEN GEWEEST, DIE OP ETISCH GEBIED EEN MINDER FRAAIE INDRUK NALIETEN. WAS DAT VAN GOD NIET EEN ONJUISTE PRAEDESTINATIE TOT DAT AMBT, EN WAS HET TEVENS NIET RIS KANT TEN AANZIEN VAN EEN DOGMA VERKLARING? (Pastoor denkt diep na). De £aus is even als wij, een gewoon, zondig mens. De onfeilbaarheid is niet alleen iets pauselijks, maar door Gods Geest, van de gehele Kerk. Een pauselijke beslis sing vormt het sluitstuk daarvan. Een minder goede paus (en die zijn er inderdaad geweest) kan feiteiyk niet door God daarvoor bestemd zijn. (Pastoor denkt weer even na). En eigenlijk toch ook weer wel. Het is een mysterie. Men vindt dit ook wel in de reformatorische kerken. Wat het risico betreft, dit is beperkt. Want ons katholiek geloof leert, dat Gods Geest de Kerk zal bewaren voor alle verkeerde invloeden. Zelfs voor die van een paus. In en door alles heen werkt God mèt en door broze, zondige mensen. IN UW KERK BIDT MEN VAAK VIA MARIA. WAAROM NIET REGELRECHT TOT CHRIS TUS, DIE TOCH DE MIDDELAAR GODS EN DER MENSEN IS?... (Pastoor reageert onmiddellijk en nogal vurig). In de reformatiorische kerken vraagt men toch ook bij een ziektegeval pf een operatie de voor bede van de predikant en de gemeente. Dat ligt op hetzelfde vlak. Meen niet dat daar wezenlijk verschil tussen is. Men kan toch immers in zo'n geval ook zélf, regelrecht tot Christus bidden Wij als Rooms-Katholieken voelen ons verbonden met de gestorven gelovigen en vragen ook hun voorbede. De voorbede van Maria, als moeder des Heren, stellen wij ten zeerste op prijs. Zij is de eerste die in Christus verrezen is, als onderpand en type voor onze verrgzenis. HOE DENKT U OVER DE WERELDRAAD VAN KERKEN? Zij heeft veel goeds gedaan. Gaat goede ont- wikkeling tegemoet. Natuurlijk groeit onze Kerk er naar toe. Zoals onze Kerk ook groeit naar een sterker bijbels beleven. ZOU U NAAR KERKELIJKE EENHEID WIL LEN TUSSEN ROME EN HET PROTESTAN TISME Daar is een hunkering naar. Eenheid is dure opdracht! BEDOELT U HET ZO, DAT DE PROTESTAN TEN MIN O FMEER OP HANGENDE POOTJES MOETEN TERUGKEREN NAAR ROME In de eenheid mag de gelijkhebberij geen rol spelen. We moeten allen terug naar de KERK die God wil, en welke zich in de toekomst zal mani festeren. ZOU U DE HIËRARCHIE EN HET EPISCO PAAT DAN KUNNEN PRIJSGEVEN?... Ik geloof dat een Rooms-katholiek dit niet zal kunnen prijsgeven. Hoe dat dus moet weet ik niet. Wg moeten, hoewel in volle aktie, toch afwachten op wat Gód zal doen. Het zal van beide zijden offers vergen. Persoonlijk vind ik dat we het goed getroffen hebben met mannen als Alfrink, Ber- kouwer en anderen. BIJ DE H. MIS TR ANSSUBST ANTIEERT HET BROOD EN WIJN VOLGENS UW LEER WERKELIJK EN CONCREET IN LICHAAM EN BLOED DES HEREN. IS DIE STELLING HOUD BAAR Christus is niet lokaal, maar wel reëel en sa cramenteel aanwezig in het teken, met zijn gehele persoon. Dus niet alleen geestelijk. Het is Chris tus! In de sonsubstantiatieleer van Luther, die het dichtst bij ons staat, is dat ook zo, zy het dan ty- delijk; zolang men eet en drinkt. Jeius zegt: Mijn vlees is wMrlgk spys en Mijn bloed is wóórlijk dronk, wy moeten niet wijzer willen zijn dan Hy. WAT VINDT U VAN HET GEMENGDE HU WELIJK Geeft voor beide kanten veel moeilijkheden. Niet aanbevelenswaardig. HOE DENKT U OVER DE ZONDAGS HEILIGING Dit is primair de Verrijzenisdag. Hier mogen we geen strenge sabbatsviering aan verbinden. De zondag moet goed besteed worden in de dienst van God. Sport echter, is absoluut niet tegenge steld aan Godsdienst, wy zijn immers ook licha melijk geschapen ENKELE ONDEUGENDE VRAAGJES: MEN ZEGT WEL EENS DAT ROME DE WEG VAN DE MINSTE WEERSTAND KIEST ALS ER KANS IS OM ZIELTJES TE VERLIEZEN. IS DAT ZO Wij doen ons best zielen te behouden en dat lijkt mij een deugd Dat wij daarvoor zouden mar chanderen met de waarheid, wijs ik af als onwaar. OOK BEWEERT MEN WEL EENS DAT DE R.K. GEESTELIJKEN TIJDENS RADIO-KERK DIENSTEN, MET HET OOG OP DE PROTE STANTEN, (DUS OOK AL OM ZIELTJES TE WINNEN) ZICH WAT MINDER R.K. VOOR DOEN, DAN ZIJ IN WERKELIJKHEID ZIJN. Dat is beslist niet waar. Natuurhjk wordt er rekening mee gehouden dat het gehoor voor de radio, een ander gehoor is dan dat in de Kerk. Maar evenwel moet voor de radio in eeriykheid en onbevangenheid de waarheid verkondigd wor den. Niet om zielen te winnen maar om die te behouden. HEBT U NOG EEN SLOTOPMERKING- Ik geloof dat we naar een nieuwe tijd groeien, wat gepaard gaat met barensweeën. Hoewel ik een orthodox Rooms-Katholiek geestelgke ben, sta ik toch open voor vernieuwingen, naar de opdracht van Paulus: onderzoekt alle dingen en behoud het goede. PASTOOR. ONZE HARTELIJKE DANK VOOR UW WELWILLENDE MEDEWERKING AAN DIT INTERVIEW.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 9