WIJ
CAMERA
INRUIL-ACTIE
HENNY JANSEN
Tentoonstelling van Veenendaalse vogels
Gesprekken over prineipes
Wanrom ik
Rooms katholiek
ben
4
Nieuwsblad „DE VALLEI"
vrijdag 13 mei 1966
In de Juliana van Stolbergschool aan de Nieuweweg in Veenendaal wordt momen
teel een belangrijke tentoonstelling van merendeels opgezette vogels gehouden.
Op deze tentoonstelling zijn alle vogels aanwezig, die men in en om Veenendaal in
de natuur kan aantreffen. De tent. nstelling is tot stand gekomen in een samen
werking tussen de leerlingen van genoemde school, de Jcugdnatuurwacht en Staats
bosbeheer. Dinsdagmiddag werd de tentoonstelling officieel geopend door Hoofdin
specteur-Korpschef van Politie de heer W. C. H. Dekker, in tegenwoordigheid van
wethouder R. Koppenberg afgevaardigden van alle scholen in Veenendaal en een ver
tegenwoordiger van Staatsbosbeheer.
In zijn openingswoord zei de heer Dek
ker onder meer, dat deze tentoonstelling
belangrijk is, omdat we leven in een tijd,
die ons mede door de moderne vervoer
middelen steeds meer van de natuur doet
vervreemden. Het is hier nog wel niet zo,
zoals het is onder de „grote-stadsjeugd",
die alleen maar „Sijsjes" kent, maar toch
weten ook de kinderen in Veenendaal hoe
langer hoe minder van de natuur af. Het
gevolg hiervan is, dat men ook geen eer
bied meer voor de natuur heeft, waardoor
weer allerlei vernielingen ontstaan.
Anderzijds werkt de natuur ontspannend
op de mensen. Indien men wat meer in de
vrije natuur zou doorbrengen, zou het aan
tal overspannenen niet zo groot zijn. Deze
tentoonstelling is een goede mogelijkheid
om onze jeugd weer aandacht voor het le
ven in de natuur bij te brengen.
De heer A. Visser, hoofd van de J. van
Stolbergschool, vertelde iets over de wijze
waarop deze tentoonstelling tot stand was
gekomen.
Iedere klas had een deel van Veenendaal
en omgeving als werkgebied gekregen, om
de vogels op te sporen. Klas I en een ge
deelte van klas II hadden de bebouwde
kom voor hun rekening genomen, waarbij
dus aandacht besteed werd aan de park
en tuinvogels. Het restant van de tweede
klas en klas III had zich beziggehouden
met de vogels in het bos, waarvoor zij
naar Prattenburg gegaan waren. De vierde
INGEZONDEN
Geachte heer Valkenburg
Met genoegen lees ik uw publicaties
in De Vallei" over het „aauwe Veen".
Over het artikel „het beste bier" kan
ik wat aanvullende mededelingen doen.
In het begin van deze eeuw, toen
de brouwerij al de sajetfabriek van
Gebr. van Leeuwen was, werd nog veel
gesproken van de brouwery van Van
Broekhuizen, de oorspronkelijke brou
wer, later opgevolgd door Querngester
dus niet Kwarnegester, zoals de volks
uitspraak was) en Bax - Blankers.
Door mijn vader (notaris J. G. S.
werd op 2 mei 1893 de brouwerij van
Bax aan de van Leeuwens verkocht.
U noemt bij de brouwerij de „hees".
De zuivere benaming hiervan is eest.
De bierbrouwers van Broekhuizen
hadden ook een brouwerij in Utrecht,
genaamd „De Boog" en in Amsterdam:
,,'t Haantje".
Ik zal gaarne nog volgende artikelen
van u „Uit de Oude Doos" lezen.
Na vriendelijke groeten, hoogachtend,
D. Sandbrink Ing.
„Lijster Engh",
Rhenen.
CHRISTENVROUWEN GAAN
BARTIMÊUS HELPHN
Op de op 29 april gehouden regionale
bondsdag van de Ned. Christen Vrouwen
Bond te Amsterdam, heeft het hoofdbe
stuur het volgende meegedeeld:
Ter gelegenheid van ons vijftigjarig
jubileum D.V. in 1969, willen wij een
actie gaan voeren voor het in Doorn door
Bartiméus te stichten dorp voor dubbel
gehandicapten.
De actie moet 250.000,opbrengen,
een bedrag, dat bestemd zal worden
voor de bouw van een kapel op het ter
rein.
Daarnaast zullen acties gevoerd wor
den voor enkele kleinere projecten in het
kader van het Werelddlakonaat.
en een gedeelte van de vijfde klas heeft het
leven in en om De Hel bestudeerd, terwijl
de rest van de school zijn aandacht bij
Emmikhuizen bepaald had.
In de lessen is in de verschillende klas
sen aandacht besteed aan het gedeelte, dat
door die klassen bestudeerd moest worden.
De kinderen hebben op eigen wijze gepro
beerd het gebied in beeld te brengen, waar
in zij zeer goed geslaagd zijn.
De heer Visser besloot met dank uit te
brengen aan Staatsbosbeheer, die de mees
te van de opgezette dieren ter beschikking
had gesteld en hij nodigde de collega's uit
met hun leerlingen de tentoonstelling te be
zoeken.
Tijdens de rondgang merkte een der
schoolhoofden op, dat het hem speet, dat
hij niet enkele dagen de beschikking over
deze tentoonstelling had, omdat het in enke
le uren zo moeilijk is al die vogels te be
spreken. Er zijn er dan ook tientallen op
gesteld!
Voor het publiek is de tentoonstelling
hedenavond nog van 19 tot 21 uur geopend
en het is de moeite waard er een kijkje te
gaan nemen.
Uw oude camera is
7,50; 10,—; 15,—
of 20,waard.
Vraag inlichtingen bij
DROGISTERIJ EN FOTOHANDEL
Zandstraat 7 - Veenendaal
Bouwfonds groeit gestadig
Het bouwfonds van de Herv. ge
meente te Veenendaal is thans ruim
65.000 gulden ryk. Dit heeft kerk
voogd E. W. van Ginkel medege
deeld op een byeenkomst van mede
werkers van dit fonds.
Veel gemeenteleden hebben voor
een vast periodiek te betalen bedrag
ingeschreven. Deze inschryvingen be
lopen een bedrag van rond 12.000
gulden per jaar.
Het totale bedrag is in drie jaar
tijds bijeengebracht.
Tekorten
De gereformeerde kerk te Vee
nendaal is over 1965 8000 gulden
tekort gekomen. Ook voor 1966 staat
men er niet best voor: de begroting
vertoont een tekort van ruim 31.000
gulden.
Bedankt voor beroepen
Ds. F. Mallan te Veenendaal be
dankte voor beroepen van de geref.
gemeente te Vlaardingen en Opheus-
den.
Voor het beroep van de hervorm
de gemeente te Eist bedankte ds. S.
de Jong te Houten.
Bezinning door
weggebruikers
Leidse studenten hebben het initia
tief genomen tot het openstellen van
het zgn. Groene Kerkje te Oegst-
geest voor weggebruikers. Tweemaal
per week is dit hervormde kerkje in
de middagpauze anderhalf uur open
voor belangstellenden. Diensten wor
den niet gehouden. De organisatoren
menen dat vooral weggebruikers in
het steeds drukker wordende ver
keer er behoefte aan hebben zich
ook in de week een ogenblik terug
te trekken.
Er zijn steeds leden van de studen
tenwerkgroep aanwezig terwijl ook
lectuur voorhanden is.
Vervoer-actie
Zoals in reeds veel kerken het geval
is wil men ook in de chr. geref.
Pniëlkerk te Veenendaal het vervoer
van bejaarden en invaliden naar de
kerkdiensten organiseren. Men heeft
alle gemeenteleden die een automo
biel ryk zyn aangeschreven om aan
deze actie mee te werken.
Onderzoek naar
kerkelijke verdeeldheid
In Harderwijk wordt momenteel
een enquête gehouden onder de ge
reformeerden en christelijk gerefor
meerden naar enkele aspecten van
de kerkelijke verdeeldheid.
Aan een aantal gemeenteleden woi
den verschillende vragen voorgelegd,
o.a. wordt gevraagd naar het oor
deel over enkele andere protestantse
kerkgenootschappen, over liturgi
f sche aangelegenheden en de levens
J stijl.
J Daarnaast wordt geïnformeerd
naar de mening over enkele onder
werpen waarover binnen de gerefor
meerde gezindte verschillend wordt
gedacht.
Tenslotte wordt ook gevraagd of
men de verdeeldheid van de gerefor
meerde gezindte noodzakelijk of wen
selijk acht dan wel of deze moet
worden beëindigd.
Bondsdag
Op Hemelvaartsdag wordt in de
Pluimveehal te Barneveld weer de
jaariykse bondsdag van de her-
vorm-geref ormeerde Bondsjonge
ren gehouden.
Een drietal predikanten zal spre
ken over de onderwerpen „Christus
profeet", „Christus-priester" en
„Christus-koning".
Een jongerenforum zal de vraag
behandelen „Wat doe je nu met de
boodschap van deze dag?".
Het hemd is nader dan de
rok
Ds. R. Kok, eertijds predikant te
Veenendaal, heeft op 75-jarige leef
tijd nog een beroep aangenomen van
de chr. geref. kerk te Ameide.
Ds. J. H. Velema chr. geref. predi
kant te Apeldoorn vindt dat de be
jaarde predikant op een vreemde en
af te keuren wijze is bevestigd. Hij
schrijft hierover in „De Kerkklok",
het orgaan van de classis Apeldoorn
van de chr. geref. kerken:
Vader Kok moet bevestigd wor
den. De chr. geref. schoonzoon is de
aangewezen man daarvoor.
Ja, maar de eigen zoon staat de
nieuwe predikant nog nader. Kan
niet, want hy is hervormd. Goed,
maar het is toch een bonder! Schoon
zoon leidt de dienst, legt de zegen
op de gemeente, bevestigt schoon
vader alles zeer correct.
Maar de preek wordt gehouden
door de hervormde predikant (ds. I
Kok, red.).
Dat is een bevreemdende gang van
zaken, waartegen we bezwaren in
brengen. We leven kerkelijk in een
vreemde tyd, waarin alles schijnt te
kunnen en te mogen en allerlei bepa
lingen geruisloos worden overtreden.
Men kan zich nog zo zeer bedroe
ven over de kerkeiyke verdeeldheid:
men kan het nog zo jammer vinden
dat een predikantsgezin kerkelijk uit
een gaat en men kan geestelijk nog
zulke sterke banden aan elkaar heb
ben, ondanks kerkelijke gescheiden
heid maar men zal toch kerkelijk
moeten leven gegeven het feit dat
men zich in een geordend kerkver
band bevindt. Aldus ds. Velema in
„De Kerkklok".
Kerk door de week open
Gedurende de maanden juli en
augustus zal het in de gereformeer
de Petrakerk op zaterdagavonden
nog stiller zijn dan anders al het ge
val is. In het zomerseizoen verval
len de wekelijkse avondstilten op
zaterdagavond.
In plaats daarvan gaat de kerk
iedere dag open voor bezichtiging,
meditatie en gebed In de hal wordt
een lektuurtafel gezet met bijbels,
boeken en brochures. Deze lectuur
zal men ook kunnen kopen.
Kerk en recreatie
De beheerder van de camping „De
Batterijen" aan de Klomp heeft ge
vraagd aan de Veenendaalse kerken
om hier het een en ander te willen
verrichten voor de gasten
De gereformeerde kerk van Vee-
nendaal heeft hier op gereageerd.
O.a. zal zij dagsluitingen verzorgen J
en regenachtige zomeravonden
trachten te vullen. J
Damnieuws
Uitslagen van voor de onderlinge com
petitie gespeelde damwedstryden van
V.D.C.:
v. d. Hor-Keg man 20
E. de KleuverTollenaar 20
Kalter-v. d. Brandhof 02
Vermeer-Meerveld 20
G. Valkenbrg-v. d. Bovenkamp 11
W. de Kleuver-N. Valkenburg 11
Lijstaanvoerder Kerjman trof v. d.
Hor in topvorm, kwam bovendien in
hevig3 tijdnood en verloor gedecideerd.
Het gedrang om het clubkampioen
schap wordt groot. W. de Kleuver liet
tegen de jongste Valkenburg toch nog
de winst glippen.
A.s. zaterdag (morgen dus) gaan
twee vijftallen van V.D.C. hun krach
ten meten met dammers uit het gehele
land. In Utrecht wordt n.l. ter gelegen
heid van het 6e lustrum van de beken
de damclub „Vriendenkring" een vgf-
tallen tournooi gehouden.
Pastoor Drs. J. A. Wielens (51 j) te
Rhenen.
WAT
GELOVEN
Na de opening van de vogeltentoon
stelling maakten „meester" A. Visser
en hoofdinspecteur W. C. H. Dekker
een rondgang langs de tafels.
In de serie populair wetenschappelijke interviews, met vooraan
staande kerkelijke figuren uit Veenendaal en omgeving, bezochten
wij nu Pastoor Drs. J. A. Wielens, Herenstraat 84 te Rhenen, wel
ke wij dus ook vroegen naar de diepste oorzaken van zijn belijdend
geloof. Pastoor Wielens is tevens Doctorandus Dogmatische Theo
logie.
KUNT U ONS IN EEN KORTE, BIOGRAFI
SCHE SCHETS IETS ZEGGEN WAARDOOR EN
WAAROM U ROOMS-KATHOLIEK WERD?
Ik werd R.K. door geboorte, zodat er eerder
sprake is waardóór dan waaróm. Mijn wieg
stond te Haaksbergen (Twente) waar ik in 1915
het levenlicht zag. Al vroeg leefde in mg de
wens mijn leven onverdeeld in dienst van God te
stellen. En dat zo volledig en absoluut mogelijk.
Op 14-jarige leeftijd deed ik de keus tot het pries
terschap.
OVERZAG U TOEN ALLE CONSEQUENTIES
VAN DEZE KEUZE
Wèl en niet! Ik was een groot idealist en wilde
mij geheel geven. Ik kreeg uiteraard, als ieder
ander, 12 jaar de gelegenheid mij op mijn roeping
voor te bereiden. Eerst een jaar privé-les van de
kapelaan. Daarna naar het Klein-Seminarie voor
gymnasiumopleiding. In deze tijd rijpte mijn le
venskeus. Elke dag bezocht ik de Kerk en bad
heel veel, want Gods kracht kon ik niet missen.
Later bezocht ik het Groot-Seminarie te Drie
bergen voor Filosofie en Theologie. Daarna het
doctoraal te Nijmegen.
U WIST DAT AAN DE PRIESTERWIJDING
HET CELIBAAT VAST ZAT. KOSTTE HET
GEEN STRIJD DAT TE AANVAARDEN
Zeker wel. Maar zoals ik al zei bad ik veel. En
verder was mijn tijd volledig bezet met studeren.
De wens, mij onvoorwaardelijk aan God ter be
schikking te stellen, leefde sterk bij mij.
TEGENWOORDIG GAAN ER STEMMEN OP,
HET CELIBAAT NIET MEER VERPLICHTEND
TE STELLEN VOOR HET PRIESTERSCHAP.
WAT IS UW VISIE HIEROP
Het celibaat is een heel groot goed. Het getuigt
van een sterk idealisme. Ik voor mij vind het
positief om het priesterschap en het celibaat als
een eenheid te zien. En niemand wordt er toe
gedwongen, zonder meer. Men krijgt immers 12
jaar de gelegenheid er over na te denken en zich
eventueel terug te trekken.
DS. HEGGER, EX-PRIESTER, NOEMT HET
CELIBAAT EEN DWANGJUK, WAARONDER
VELE JONGE PRIESTERS ZUCHTEN. HEEFT
U DAT OOK GEMERKT?
Ik heb nog nooit een collega een klacht hierover
horen uiten: Ik durf zeggen dat we er gelukkig
mee zijn. Waarmee ik nog niet zeg dat scheiding
van celibaat en priesterschap voor de Kerk be
slist funest zal zijn. Er ziten te veel kanten aan
om dat zomaar te beoordelen.
WAT VINDT U VAN DS. HEGGER EN ZIJN
BLAD („IN DE RECHTE STRAAT")
Ik vind het een ongelukkige aktie. Hun argu
mentatie is volkomen verouderd en vaak niet ter
zake. Eens schreef hij dat er uit Lourdes gelovi
gen waren teruggekomen van een pelgrimstocht,
zonder genezen te zijn. Onverhoorde dus! Nu laat
ik Lourdes voor wat het is, maar hoeveel gebeden
tot God zullen onverhoord gebleven zijn, in de
loop der tgden Dit is toch geen argumentatie
WAT VINDT U HET KERNDOGMA VAN UW
KERK?
De menswording van Christus! Dat is de groot
ste genade. Het verhevenste mysterie. Hierin
toont God Zijn wil om de mensheid te verlossen.
Want het Heil is geheel uit Gods genade!
WORDT ELK MENS VERLOST EN GE
RED?
Ieder die niet verlost wordt, gaat volledig door
eigen schuld verloren. God wil éllen behouden, zegt
Paulus nadrukkelijk.
MAAR DE PRAEDESTINATIE DAN. DE
UITVERKIEZING DUS
De Here God praedestineert tot een bepaald
ambt en tot bepaalde opdrachten. Maar de Kerk
mag nooit leren dat God zo maar sommigen tot
heil en sommigen tot rampzaligheid voorbeschikt.
Daarom vind ik de reformatorische discussie rond
het infra- en supralapsaristisch standpunt geheel
overboddig. Beide standpunten zyn o.i. onjuist.
Wel leren wij, dat de mens, die uiteindelijk het
heil bereikt, daartoe van God gepraedestineerd
wordt.
NOU, NOU, NU SPREEKT U ZICHZELF
TOCH WEL TEGEN. WEL EN NIET IS TOCH
ONMOGELIJK? Het is heus geen tegenspraak.
Bij de leer van de reformatoren is de praedestina-
tie een feit uit het verleden. Een afgesloten werk
dus. Zo leert Calvijn het. Wy echter stellen dat
bij God geen tijd is. Als God praedestineert en
verordineert, dan doet hij dat nu! Ik ben het
grootdeels eens met het Herderlijk schrijven van
de Hervormde Synode, hierover. Meesterlijk goed!
Calvyn analiseert m.i. te veel. En hoe kan een
mens God in zijn daden analiseren? God, Die zo
groot en onbegrijpelijk is
VINDT U CALVIJN MINDER AANVAARD
BAAR DAN LUTHER?
Zeer beslist. Luther was ongelooflijk begaafd
en ook goedwillend. In zijn denken wordt het spe
cifiek Rooms-Katholicisme veel meer teruggevon
den dan bij Calvijn. Het ging Luther om het be
houd van de mens. Calvyn was meer spiritueel
gericht. Luther leefde méér in de volle bijbelse
realiteit, dan Calvgn.
BEZIET U LUTHERS OPTREDEN ALS EEN
ZEGEN OF ALS EEN VLOEK
Beiden! Zijn verschynen bracht onmiskenbaar
zegen mee. Hij luidde de klok en dat was in die
tijd voor de Kerk echt niet overbodig. Zijn appèl
vond helaas geen weerklank te Rome. Ik erken
dit als een fout aan onze kantZijn aanwezig
heid bracht ook vloek. Neem de daardoor ge
stichte verdeeldheid. Ten eerste tussen Rome en
de Reformatie. En verder de grote onderlinge
verdeeldheid bg de protestanten, welke al direct
na de Reformatie, een aanvang nam. Luther heeft
dit voorzien nóch gewild! Het liep hem uit de
hand. Deze verdeeldheid maakt voor het wereld
front een slechte indruk. Ik denk hierbij ook aan
Zending en Missie. De heidenen weten niet, wat
er van te denken. De Reformatie slaat hierby
uiteraard een slechter figuur dan Rome. Ik zeg
dit zonder arrogantie. Het is alleen maar jammer.
Verder moeten we de gevolgen van Luthers op
treden ook zien in het kader van de toenmalige,
politieke en maatschappelijke situatie. De Boeren
oorlog namelijk, zat Luther ook niet lekker!
Vanuit de eenvoudige, maar smaakvol ingerichte en ruime pastorie, maakten we door de
grote panoramaruit, aan de achterzijde, deze opname van de R.K. Gedachteniskerk.
DE STAATKUNDIG GEREFORMEERDEN
HANDHAVEN ARTIKEL 36 DER NED. GEL.
BELIJDENIS. HOE STAAT UW KERK TEGEN
OVER DE GODSDIENSTVRIJHEID
Het concilie, waar ik geheel achter sta, sprak
zich uit voor volledige vrijheid van Godsdienst,
naar ieders geweten.
DAT IS DUS DE THEORIE. MAAR HOE ZIT
DAT MET SPANJE
In Spanje ligt de situatie geheel anders dan
hier. Er heerst daar nog analfabethisme, er zijn
ook minder communicatie middelen, enzovoort.
Verder is er het protestantisme anders dan hier.
Het zijn vaak sectes die óók op politiek terrein
provoceren. Wat schrijft de Wachttoren soms
niet! Niettemin pretendeer ik niet er het juiste
oordeel over te hebben. Je moet het te veel heb
ben van horen zeggen
EN WAT VINDT U VAN DE INQUISITIE IN
DE REFORMATIETIJD
Wy hebben daarin gefoudeerd. Men moet dit
echter wel zien in het raam van die tijd.
De reacties van protestantse zyde waren soms
navenant
HOE STAAT U TEGENOVER MEER BIJ
BELKENNIS VOOR DE LEEK?...
Positief! Maar bij de reformatiekerken is het
theologisch weten, veel te essentiëel!
Vóór de reformatie vertelden wij gehele bij
belse verhalen door brandschildering en beelden
groepen. Dat doen wy ook nu nog, maar tevens
verzorgen wij leesbare bgbelvertalingen.
JEZUS ZEGT DAT NIEMAND ZICH MEES
TER MOET NOEMEN EN DE VOORNAAMSTE
ALLER DINAAR MOET ZIJN. HOE RIJMT U
DIT MET DE HIËRARCHIE EN HET EPISCO
PAAT, WAARVAN AAN HET EINDPUNT, DE
PAUS ALS EEN VORST ZETELT IN HET
VATIC A AN
De R.K. Kerk is niet indenkbaar zonder epis
copaat en hiërarchie, zoals we dat ook in het
Oude Testament vinden Wat het pausschap be
treft, het ligt er maar aan hoe dat zich aandient.
De historische ontwikkeling van het pausschap
bracht ook wereldse macht met zich mede. Dat
dit soms verkeerd groeide, is een verschynsel,
wat zich op elk terrein van het leven kan voor
doen.
HOE VINDT U HET DAN DAT MEN NU
NOG DE PAUS OP EEN DRAAGSTOEL
PLEEGT ROND TE DRAGEN?
DAN IS ER OOK NOG DE ONFEILBAAR
HEID VAN DE PAUS. IN HET VERLEDEN
ZIJN ER ENKELE PAUSEN GEWEEST, DIE
OP ETISCH GEBIED EEN MINDER FRAAIE
INDRUK NALIETEN. WAS DAT VAN GOD
NIET EEN ONJUISTE PRAEDESTINATIE TOT
DAT AMBT, EN WAS HET TEVENS NIET RIS
KANT TEN AANZIEN VAN EEN DOGMA
VERKLARING?
(Pastoor denkt diep na). De £aus is even als
wij, een gewoon, zondig mens. De onfeilbaarheid
is niet alleen iets pauselijks, maar door Gods
Geest, van de gehele Kerk. Een pauselijke beslis
sing vormt het sluitstuk daarvan. Een minder
goede paus (en die zijn er inderdaad geweest)
kan feiteiyk niet door God daarvoor bestemd zijn.
(Pastoor denkt weer even na). En eigenlijk toch
ook weer wel. Het is een mysterie. Men vindt dit
ook wel in de reformatorische kerken. Wat het
risico betreft, dit is beperkt. Want ons katholiek
geloof leert, dat Gods Geest de Kerk zal bewaren
voor alle verkeerde invloeden. Zelfs voor die van
een paus. In en door alles heen werkt God mèt
en door broze, zondige mensen.
IN UW KERK BIDT MEN VAAK VIA MARIA.
WAAROM NIET REGELRECHT TOT CHRIS
TUS, DIE TOCH DE MIDDELAAR GODS EN
DER MENSEN IS?...
(Pastoor reageert onmiddellijk en nogal vurig).
In de reformatiorische kerken vraagt men toch
ook bij een ziektegeval pf een operatie de voor
bede van de predikant en de gemeente. Dat ligt
op hetzelfde vlak. Meen niet dat daar wezenlijk
verschil tussen is. Men kan toch immers in zo'n
geval ook zélf, regelrecht tot Christus bidden
Wij als Rooms-Katholieken voelen ons verbonden
met de gestorven gelovigen en vragen ook hun
voorbede. De voorbede van Maria, als moeder des
Heren, stellen wij ten zeerste op prijs. Zij is de
eerste die in Christus verrezen is, als onderpand
en type voor onze verrgzenis.
HOE DENKT U OVER DE WERELDRAAD
VAN KERKEN?
Zij heeft veel goeds gedaan. Gaat goede ont-
wikkeling tegemoet. Natuurlijk groeit onze Kerk
er naar toe. Zoals onze Kerk ook groeit naar een
sterker bijbels beleven.
ZOU U NAAR KERKELIJKE EENHEID WIL
LEN TUSSEN ROME EN HET PROTESTAN
TISME
Daar is een hunkering naar. Eenheid is dure
opdracht!
BEDOELT U HET ZO, DAT DE PROTESTAN
TEN MIN O FMEER OP HANGENDE POOTJES
MOETEN TERUGKEREN NAAR ROME
In de eenheid mag de gelijkhebberij geen rol
spelen. We moeten allen terug naar de KERK die
God wil, en welke zich in de toekomst zal mani
festeren.
ZOU U DE HIËRARCHIE EN HET EPISCO
PAAT DAN KUNNEN PRIJSGEVEN?...
Ik geloof dat een Rooms-katholiek dit niet zal
kunnen prijsgeven. Hoe dat dus moet weet ik niet.
Wg moeten, hoewel in volle aktie, toch afwachten
op wat Gód zal doen. Het zal van beide zijden
offers vergen. Persoonlijk vind ik dat we het goed
getroffen hebben met mannen als Alfrink, Ber-
kouwer en anderen.
BIJ DE H. MIS TR ANSSUBST ANTIEERT
HET BROOD EN WIJN VOLGENS UW LEER
WERKELIJK EN CONCREET IN LICHAAM EN
BLOED DES HEREN. IS DIE STELLING HOUD
BAAR
Christus is niet lokaal, maar wel reëel en sa
cramenteel aanwezig in het teken, met zijn gehele
persoon. Dus niet alleen geestelijk. Het is Chris
tus! In de sonsubstantiatieleer van Luther, die het
dichtst bij ons staat, is dat ook zo, zy het dan ty-
delijk; zolang men eet en drinkt. Jeius zegt: Mijn
vlees is wMrlgk spys en Mijn bloed is wóórlijk
dronk, wy moeten niet wijzer willen zijn dan Hy.
WAT VINDT U VAN HET GEMENGDE HU
WELIJK
Geeft voor beide kanten veel moeilijkheden.
Niet aanbevelenswaardig.
HOE DENKT U OVER DE ZONDAGS
HEILIGING
Dit is primair de Verrijzenisdag. Hier mogen
we geen strenge sabbatsviering aan verbinden.
De zondag moet goed besteed worden in de dienst
van God. Sport echter, is absoluut niet tegenge
steld aan Godsdienst, wy zijn immers ook licha
melijk geschapen
ENKELE ONDEUGENDE VRAAGJES: MEN
ZEGT WEL EENS DAT ROME DE WEG VAN
DE MINSTE WEERSTAND KIEST ALS ER
KANS IS OM ZIELTJES TE VERLIEZEN. IS
DAT ZO
Wij doen ons best zielen te behouden en dat
lijkt mij een deugd Dat wij daarvoor zouden mar
chanderen met de waarheid, wijs ik af als onwaar.
OOK BEWEERT MEN WEL EENS DAT DE
R.K. GEESTELIJKEN TIJDENS RADIO-KERK
DIENSTEN, MET HET OOG OP DE PROTE
STANTEN, (DUS OOK AL OM ZIELTJES TE
WINNEN) ZICH WAT MINDER R.K. VOOR
DOEN, DAN ZIJ IN WERKELIJKHEID ZIJN.
Dat is beslist niet waar. Natuurhjk wordt er
rekening mee gehouden dat het gehoor voor de
radio, een ander gehoor is dan dat in de Kerk.
Maar evenwel moet voor de radio in eeriykheid
en onbevangenheid de waarheid verkondigd wor
den. Niet om zielen te winnen maar om die te
behouden.
HEBT U NOG EEN SLOTOPMERKING-
Ik geloof dat we naar een nieuwe tijd groeien,
wat gepaard gaat met barensweeën. Hoewel ik een
orthodox Rooms-Katholiek geestelgke ben, sta ik
toch open voor vernieuwingen, naar de opdracht
van Paulus: onderzoekt alle dingen en behoud
het goede.
PASTOOR. ONZE HARTELIJKE DANK VOOR
UW WELWILLENDE MEDEWERKING AAN
DIT INTERVIEW.