Gesprekken over principes EDERVEEN SCHERPENZEEL WAGENINGEN VADERDAG F T E DR S H TA V E H OGISTERIJ N BAC Y Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 17 juni 1966 6 WAT WIJ GELOVEN In de serie discussie-interviews met vooraanstaande kerkelijke fi guren, bezochten wij nu Ds. F. Mallan, Kerkewyk, docent by de „Ger. Gemeenten in Ned." (groep Dr. Steenblok). Er werden ste vige tot harde noten gekraakt. Velen zullen de denkbeelden van Ds. Mallan extreem en scheermesscherp vinden. Het moet echter gezegd worden dat het gesprek in goede harmonie verliep, omdat Ds. Mallan een sympathiek debater is, die ons hartelyk ontving en te woord stond. Het bleek dat de dominee niet spoedig om woorden verlegen zit. Kommentaar op zijn principes geven wij uiteraard niet, in dit bestek. DOMINEE, KUNT U ONS IN EEN KORTE, BIOGRAFISCHE SCHETS VERHALEN HOE U TOT UW KERKGENOOTSCHAP KWAM Ik ben op 18 april 1925 te Rotterdam geboren, tk was dooplid bij de „Ger. Gemeenten in Neder land en Noord-Amerika" (ls officiële benaming! Wijlen Ds. G. H. Kersten stond toen in Rotter dam. Bij hem volgde ik dus de Catechisatie. Toen lk 6 jaar was openbaarde God zich reeds aan mijn hart. Ook kreeg ik toen geloof dat ik eens op de kansel zou komen. Ik was er altijd mee vervuld en volgde 3 jaar de lessen op de Theologische School. Hoofdzakelijk dus een practische vorming tot het ambt. Op 20-jarige leeftijd werd ik door het curatorium onderzocht op roeping en genadestaat en gelijk geaccepteerd. Een jaar later begon ik reeds te prexen. NU BENT U ZELF DOCENT. WAARIN DO CEERT U? Ik geef les aan één student. Dogmatiek, homi letiek, kerkrecht, exegese, etc. Het is echter aan de eenvoudige kant. Wij spreken ook niet van Theologische Hogeschool. Wij hebben het over opleiding. Een eenvoudige, practische opleiding. VINDT U DAT IDEAAL Persoonlijk betreur ik het, geen gymnasiale en unversitaire opleiding gehad te hebben. Dat is heus geen overbodige luxe. STAAT U DAN GEEN EXTRA ORDINAIRE ROEPING VOOR? Wel terdege. Maar de kerk heeft tot taak, öm te zien naar mannen die deze roeping ondergaan, om hen tijdig te laten studeren. Ik wou tenminste dat men mij toentertijd zo opgevangen had. IS BEGEERTE TOT HET AMBT NIET REEDS VOLDOENDE God roept tot het volle ambt, op duidelijke en zo U wilt, extra ordinaire, wijze. DE BEROEMDE OUD VADERS STELDEN DIE EISEN NIET. HOE ZIT DAT? Door het grote verval in de kerk moeten wij dit wel scherper stellen dan de oudvaders. Er komen leraars die van de zuivere leer niets meer afweten, waardoor het verval nog groter wordt. Dit gaan wij, middels het curatorium en met Gods hulp, krachtig tegen! God bestiert het zo, dat zy, die de roeping hebben, ook zeker predikant wor den op Zijn tyd. HOELANG DUURT NU DE OPLEIDING? Twee jaar. GAAT DIT TEKORT AAN INTELLECT ZICH OP DE DUUR NIET WREKEN In het algemeen bestaan onze leden uit een voudig kerkvolk. Maar zoals ik al gezegd heb, ben ik vóór universitaire opleiding. ZOU U VOORKEUR HEBBEN VOOR R.U. OF V.U.? Geen voorkeur. Het curatorium behoudt toch het laatste woord. Een eigen universiteit ïykt me niet nodig. WAT VINDT U HET KERNDOGMA VAN UW KERK? Alle dogmatische waarden zijn van grote be tekenis. In deze tijd echter moet zeer zeker de leer van de souvereiniteit Gods, zoals hy die Zelf openbaart in verkiezing en verwerping, met klem worden verdedigd. U BEDOELT DUS DE PREDESTINATIE Inderdaad. Onze vaderen hebben in de vyf arti kelen tegen de Remonstranten daarover een zui ver geluid laten horen. Zij lieten in het midden of het supra of infra-lapsarisch standpunt voorkeur verdiende. Persoonlijk ben ik concreet supra! WAT VERSTAAT U EIGENLIJK ONDER DE PREDESTINATIE Deze voorverordinering omvat de eeuwige staat welbehagen beschikt God een deel der schepselen welberagen beschikt God een deel der schepselen tot eeuwig heil en het andere deel tot eeuwige verdoemenis. DOET GOD DAT OMDAT DE EEN BETER IS DAN DE ANDER? Geen enkele hoedanigheid speelt hierin een rol. God verkiest niet omdat de één gelovig of be keerd zou worden, of iets goeds in zich zou heb ben. Ook verwerpt hij niet omdat iemand ongelo vig zou zijn, of slechter. De basis is enkel en al leen: souvereine vrij macht! Het doel ervan is de verheerlijking van Zichzelf in él Zijn deugden. LAAT GOD DAN MILJARDEN MENSEN EEUWIG STRAF LIJDEN OM MAAR MEER EER TE BEKOMEN In zyn uiterste consequentie: ja! Maar hier mogen we niet in wroeten met ons verduisterd verstand. Wel leert de bybel duidelqk dat God sommigen tot barmhartigheid voorbeschikt en an deren, de vaten des toorns genaamd, doelbewust tot het verderf toebereidt, willende Zyn recht vaardigheid tot uitdrukking brengen. God is de grote Pottenbakker en wy zijn het leem. Hij kan doen met ons wat hij wil. EN DE VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE MENS DAN De mens draagt de volle verantwoordelijkheid van zijn daden. Want de mens is door God goed en naar Zijn evenbeeld geschapen, en gesteld in de staat der Rechtheid. De mens heeft zich vrij en moedwillig van God afgewend. Daardoor werd hy onmachtig ten goede. God echter biyft van hem de volmaaktheid eisen. Als de mens dus verloren gaat gaat hij door eigen schuld verloren. IS HET DAN NIET ONBILLIJK DAT GOD EEN MACHTELOZE MENS ZUN GENADE VOORSTELT EN DAARDOOR ZIJN OORDEEL VERZWAART?... God heeft de mens toch goed geschapen? Hij heeft dus recht van spreken! UITERAARD. MAAR NA DE VAL IS ER DUS SPRAKE VAN EEN TWEEDE BENADERING. DAN MOETEN ER TOCH RAAKPUNTEN ZIJN, DIE DEZE BENADERING RECHTVAARDI GEN? Ik biyf er toch by dat God de mens goed en recht geschapen heeft en daardoor kan biyven eisen wat de mens niet volbrengen kan. Ik houd vast aan 's mensen totale doodstaat, waardoor er aan des mensen zyde geen raakpunten meer zqn overgebleven. KOMT HET AANBOD VAN GENADE DE ZONDAAR HIERIN DAN NIET TEGEMOET?... Het aanbod van genade is een ongelukkige. onschriftuuriyke term. De uitdrukking is in de hele bijbel niet te vinden. Er besdat ook geen on voorwaardelijk genadeaanbod. Dat is 'n dwdling! NOU, NOU. U DURFT VEEL TE ZEGGEN. DE OUDE SCHRIJVERS, EN VOORAL DE ERSKINES LEREN DAT WEL ANDERS. NIET DAN? Ik stem toe dat Erskine deze term gebruikt. Hierin gaat hij mij dan ook te ver, al heb ik waar dering voor hem. Er is echter onderscheid tussen de Engelse oude schrijvers vóór en nó. 1650. Erski ne preekte né 1650. Owen daarvóór. Die lees ik liever. Het is beter te spreken van het voorstellen van genade dan van aanbieden. Stel, dat God wederbarende genade zou aanbieden, dan zou deze dus afgewezen kunnen worden, terwijl de Be lijdenis toch duidelijk leert, dat God in de weder geboorte onwederstandeiyk werkt. Dat is niet af te wyzen en evenmin te accepteren. Waarom ik bij de „Gereformeerde Gemeen ten in Nederland" ben. schillende leraren die leren dat de algemene ge- nade voortvloeit uit de verdienste van Christus. Dat bestrijden wy ten sterkste, wy spreken van de algemene goedheid Gods. Deze goedheid is niet tot heil maar tot verzwaring van het oordeel, zegt Paulus. De verworpenen ontvangen deze goedheid dan ook uit Gods linkerhand. Rom. 9 22. HOE BESCHOUWT U DE ZONDAG?. De zondag is de voortzetting van de sabbat. Wy zijn verplicht deze naar Gods gebod te onder houden. MAAR DE SABBAT VALT TOCH OP DE 7e DAG, DE ZATERDAG DUS?. Door de opstanding van Christus is dit ver plaatst naar de zondag. DE EERSTE CHRISTENGEMEENTEN GIN GEN OVERDAG WERKEN EN HIELDEN ZON DAGSAVONDS HUN BIJEENKOMSTEN. PAS LATER HEEFT DE ROOMSE KERK DE ZON DAG VERKLAART TOT RUSTDAG. HOE ZIT DAT DAN?. (Dominee denkt even na). Deze overgang moest groeien om tot heiliging tot sabbat van de eerste dag te geraken. OP HET TOENMALIG CONCILIE MOEST ER ANDERS AARDIG LANG OVER GEDEBAT TEERD WORDEN?. Goede dingen komen niet tot stand zonder strijd. Wy moeten de sabbatsgedachte vasthouden en geen sportvelden op zondag openstellen HOE STAAT U TEGENOVER DE CUL TUUR?... Een uitvinding kan niet tot stand komen zon der de kracht van Gods medewerking. De meeste uitvindingen echter worden ten dienste gesteld aan de vorst der duisternis. Een duidelijk voor beeld daarvan is de radio en T.V. STAAT U WAT DAT BETREFT ACHTER DS. VERHOEF UIT BARNEVELD?. Zeer beslist. Als een lid van onze gemeente een T.V.-toestel zou aanschaffen, zouden ook wq hem stellig onder censuur stellen. OOK ALS IEMAND EEN RADIOTOESTEL AANSCHAFT?... Nu wordt U moeilijk, maar ik zal de vraag toch niet uit de weg gaan. Het kwaad van de radio is al zo ingeworteld, dat verschillende van onze leden zo'n apparaat in huis hebben. Wq stellen ze echter niet onder censuur. IS DAT DAN NIET INCONSEQUENT?... Toch niet. De oud-vaders maakten onderscheid tussen vermanend en handelend optreden. Tegen de radio treden wij vermanend en tegen de T.V. Ouden van dagen gingen gezellig uit Dinsdagmorgen om 11 uur vertrok ken de Ederveense ouden van dagen met een bus naar Overloon om het oor logsmuseum daar te bezichtigen. Nou de oudjes vonden het prachtig, het riep nog weer eens herinneringen op, de V-l en de éénmans-duikboot kon men nu nog eens zien. Men was om half 2 in Overloon ge arriveerd. Men verbleef tot omstreeks 5 uur in het museum waarna men huis waarts keerde, doch niet voordat men eerst even in Berg Dal aanlegde, om iets te nuttigen. Via een prachtige route met een uitzicht op Duitsland en door heuvels en dalen kwam men via Groes- beek en Arnhem omstreeks kwart voor 8 in Ederveen aan. Onderweg kwam men bij De Klomp het fanfarekorps Irene het gezelschap tegen, dat onder het huis waarts rijden van de bus enige pittige marsen ten gehore gaf. Veilig werden allen in café Marktzicht geleid, waar men nog een koele dronk in petto ge houden had. Het geheel is goed en naar wens verlopen, aangezien de wykver- pleegster met vakantie was werd de ver pleging verzorgd door Mevr. Ruttenberg (Tante Katrien) die zich net als altyd haar taak goed wist te verrichten. In het comité voor verzorging uit stapje van ouden van dagen is in de plaats v. politie Mulder dhr. L. M. de Frel benoemd, waarmede ongetwyfeld allen ingetogen zullen zijn. De oudjes waren ook dit jaar weer zeer tevreden alsmede het comité en burgers van Eder veen voor dit geslaagde evenement. ACTUELE VRAGEN ROND SEXUALITEIT De plattelandsvrouwen van de C.P.B. afd. Ederveen houdt a.s. woensdag avond haar laatste samenkomst van dit seizoen in het Groene Kruis gebouw. Dr. Blankenstyn zal het onderwerp behan delen „Actuele vragen rond sexualiteit". Het zal voor de dames een waardevolle slotavond zyn met een zeer actueel on derwerp waarvoor wel veel belangstel ling zal bestaan. RESULTATEN PONY-WEDSTRIJDEN Op 11 juni j.l. werd in Hoevelaken door de „Cavaliertjes" onderlinge wed strijden gehouden. Deelnemers waren de „Valleiruitertjes" uit Scherpenzeel en de „Cavaliertjes" uit Hoevelaken. De uitslagen zijn als volgt: dressuur: 1. Wijnand Hazeleger op Roeli; 2. Bep Haanschoten op Feras; 3. Ada v. d. Fliert op Yax; 4. Tineke van Ginkel op Freddy; 5. Marga Schipper op Sandy. Springen: 1. Tineke van Ginkel op Fred dy. Welsh ponny's: 4 en 5 Marijke Tho massen. „De Cavaliertjes" sleepten de wissel beker voor viertal in de wacht. Gezicht op de voorzijde van het kerk gebouw der Ger. Gem. in de Fluiter straat. JANSEN 7 VRIJWILLIGE BRANDWEER MAAKTE UITSTAPJE De Scherpenzeelse vrijwillige brand weer maakte dinsdagmiddag en -avond een uitstapje. Om 4 uur vertrok het ge zelschap met bestemming Leusden. Hier werd gedineerd in „De Mof". Na het diner werd een bal gehouden en bingo gespeeld. Laat op de avond keerde men in Scherpenzeel terug. MELKEXAMENS Voor het examen hand- en machine- melken aan de Chr. lagere landbouw school slaagden de volgende candidaten: Dirk v. Bennekom, Scherpenzeel 186,194; Cor Bos, Overberg 1834,180; Jan van Gent, Veenendaal 180%,180; Aart van Ginkel, Overberg 180%,195; Gerrit van Grootveld, Overberg 191,183; Meindert Hazeleger, Woudenberg 182%,190; Ger rit Henken, Leersum 187,190%; Melis van Westerveld, Woudenberg 185%,181. De laatst genoemde getallen zijn de punten voor machinemelken. Plattelandsvrouwen gingen uit Dinsdagmorgen vertrok om 8.30 uur de afdeling Scherpenzeel van de Neder landse bond van Plattelandsvrouwen van het plein 1940 voor hun jaarlijkse uitstapje. Het oorspronkeiyke doel van de reis kon niet bezocht worden wegens de grote belangstelling die er voor de fabrieken van „De Gruyter" bestaat. Men heeft de plannen gewyzigd en men is naar de schoenfabriek in Waalwijk getogen. Hier werden de dames ontvangen in het pa viljoen. Men kreeg hier koffie aange boden. De ligging van het paviljoen was bijzonder mooi. Er werd genoten van de prachtige vijvers en parken. De volgen de bestemming was Dongen, waar de huishoudbeurs bezocht werd. Van Don gen ging de tocht naar Gorinchem waar iets gebruikt werd. De dag werd beslo ten met een diner wat gebruikt werd in Utrecht. De Scherpenzeelse platte landsvrouwen kunnen op een zeer ge slaagde dag terugzien. GESLAAGD Voor het diploma Mulo-A slaagden de dames J. van Eist en M. v. d. Hoef te Scherpenzeel. Nieuwe vuilnisemmers In de afgelopen weken zyn door de gehele gemeente Scherpenzeel alle oude vuilnisemmers van 40 liter vervangen door nieuwe. By de eierhal had men de oude emmers verzameld en tot een gi gantische berg opgestapeld. De nieuwe emmers, die aanzieniyk klei ner zyn dan de oude, kunnen gemakke- ïyker geleegd worden in de vuilnisauto. Voorheen gebeurde het dikwyis dat een groot deel van de inhoud van de emmers op straat terecht kwam. Men heeft de emmers vervangen om over te schakelen op twee maal per week legen. Dit zal echter pas per 1 ja nuari 1967 doorgevoerd worden. Zolang zal men in Scherpenzeel in het weekend met een overvolle vuilnisemmer moeten biyven zitten. „WAGENRENK" KOMT IN ACTIE Dr. Gouda Quint, directeur van het dierenziekenhuis „De Wagenrenk" te Wageningen-Hoog, staat met zqn staf klaar om twee aanstaande guanaco- moeders in Ouwehands Dierenpark te verlossen. Normaal gesproken komt er geen mensenhand aan tepas, maar aan gezien de beide guanaco-vrouwtjes vo rig jaar een moeilijke bevalling hebben geh"d, heeft de directie van Ouwehands het zekere voor het onzekere genomen en de verloskundigen gealarmeerd om op het eerste seintje aanwezig te kunnen zijn om verloskundige hulp te verlenen. Het dierenziekenhuis „De Wagenrenk" heeft al meerdere malen spectaculaire ingrepen verricht. Zo werd onder andere een leeuwin verlost met toepassing van de keizersnede, hetgeen over de gehele wereld in de belangstelling heeft ge staan. Dierenliefhebbers, die medische hulj nodig hebben, kunnen te allen tijde een beroep doen op h.t dierenziekenhuis in Wageningen-Hoog. Deze instelling dryft op particuliere gelden en doet zulk een uitstekend werk, dat feiteiyk ieder een, die het g:od met het dier voor heeft, zyn geldelijke steun zou moeten ver lenen. Men kan deze daad stellen door gelden te storten op postrekening ir02653 ten name van de „Stichting De Wagenrenk" te Wageningen-Hoog. MAAR DE VERZOENING DAN? IN II COR. 5 20 STAAT: WIJ BIDDEN VAN CHRISTUS WEGE, LAAT U MET GOD VERZOENEN. EN VERS 19, WANT GOD WAS IN CHRISTUS DE WERELD MET ZICHZELF VERZOENENDE, HUNNE (Dominee interrumpeert) Daar wordt de uit verkoren wereld mee bedoelt! IN DE GRONDTEKST STAAT HET WOORD KOSMOS, VERDER NIETS. DAN MAG U ER TOCH GEEN WOORD TUSSEN PARAPHRA- SEREN?... Het is duidelijk dat als in het Nieuwe Testa ment op deze wijze sprake is van het woord we reld, uitverkoren wereld bedoeld wordt. Dat lijdt geen twijfel. DUS OOK IN JOHANNES 3 16 ALZO LIEF HEEFT GOD DE WERELD GEHAD, DAT Zeer beslist! Ook hier moeten we lezen uitver koren wereld. Hoe kan het immers anders? God zegt toch zelf overduidelqk: Jakob heb ik lief gehad en Ezau heb ik gehaat. En dit terwql de kinderen nog niets goeds of kwaads gedaan had den. Christus heeft niet voor alle mensen voldaan, zoals tegenwoordig zovelen leren. De verzoening geldt alleen de uitverkorenen. Die allen, maar die ook alleen! Algemene verzoening is ondenkbaar, vanuit bqbels standpunt. EN DE ALGENOEGZAAMHEID VAN CHRIS TUS OFFER DAN?... Dat betekent, dat, als de hele wereld was uit verkoren, Christus niet méér had behoeven te ïyden. HEBT U DAN NIETS VOOR DE ONBEKEER- DEN?... Zeker wel. In mijn prediking druk ik hen de noodzakelijkheid van de waarachtige bekering op het hart en stel hen Gods genade voor. DAT KUNT U TOCH NIET DOEN, VANUIT UW GEZICHTSPUNT?... Zeker wel. Niemand weet of hij verworpen is. De grootste zondaar kan genade deelachtig wor den door de bearbeiding van Gods geest. ERGENS KNELT HET TOCH IN UW REDE NERING. WAAROM... (Dominee interrumpeert vol vuur) Juist, me neer. Zeer juist. Dat is ook myn oogmerk! De mensen moeten in de knel komen. En flink ook. Ook Paulus spreekt over de schrik des Heeren. Als ze in de knel komen kan ze dat uitdrijven in de engte. Dan komen ze by God terecht OF IN EEN ZENUWINRICHTING!... DAT GEBEURT TENMINSTE NOGAL EENS IN UW KERKGENOOTSCHAP, NAAR MEN ZEGT. OF IS DAT OVERDREVEN?... Natuuriyk komen er mensen van ons daar te recht. Maar ook anders-denkenden. Het percen tage biyft geiyk. Ik weet dat velen ons dit ver- wyten, daar hebt U gelijk in, maar het is on- blliyk DOMINEE, VERLANGT U NAAR HERENI GING MET DE GEREFORMEERDE GEMEEN TEN SYNODAAL?... Dat doe ik, mits zij terugkomen van hun dwa ling betreffende het onvoorwaardelijk aanbod van genade. Dit is de dwaling welke zy van Ds. Kok hebben overgenomen, hoewel zy hem hebben ge schorst. Ook zouden ze rehabiliterend werkzaam moeten zyn ten aanzien van de docent (Dr. Steen blok) welke zij in 1953 onbillijk bejegend hebben. Ook het bevindelijk element in de prediking begint by de Synodalen een weinig te vervlakken. HOE STAAT U TEGENOVER DE OUD-GE REFORMEERDEN 0"d-Gereformeerde Gemeenten zyn vo> handelend op. VOELT U NIET VOOR SAMENWERKING MET ANDEREN B.V. HET GEREFORMEERD CONVENT?... Toch niet. Het geeft alleen maar botsingen. Wij zijn niet beter, maar wy denken nu eenmaal anders BENT U VOOR DE NIEUWE VERTALING VAN HET BIJBELGENOOTSCHAP?... Sterk tegen. Vertalen moet geschieden onder leiding van Gods Geest. WIJST U ALLE GEZANGEN AF?. Vast niet. Sommigen gezangen vind ik erg mooi. Neem „Een Vaste Burcht" dat zing ik graag in de huiskamer met mijn vrouw en kinderen. En zo zijn er nog wel meer liederen. MAAR NIET IN DE KERK?. Wat we in huiskamer zingen is nog niet ge schikt voor de kerkelijke liturgie. Daar houden we ons aan de psalmen. BEMOEIT U ZICH MET POLITIEK?. In de prediking laat ik duideiyk blijken, met een beroep op de conciëntie, wélke partij gestemd moet worden. En dat is er maar één! DOMINEE, U KUNT ER NOGAL TEGEN, MAG IK U OOK EEN PAAR ONDEUGENDE VRAGEN STELLEN?... Ga gerust Uw gang. MEN ZEGT DAT U GESPECIALISEERD BENT IN HET PREKEN VAN HEL EN VER DOEMENIS, IS DAT WAAR?. Ik predik wet en evangelie. Eeuwig wel en eeuwig wee! Hoe dieper men blikt in zijn ver doemelijke staat, des te heeriyker wordt de rijk dom van het evangelie. Dan wordt het een ruim evangelie voor een groot zondaar! NOG ZO'N VRAAG. STEL VOOR, U LAAT ZINGEN PSALM 81 2 ZINGT EEN PSALM EN GEEFT, TROMMELS AAN DE REIEN. IS DIT LIED DAN IN OVEREENSTEMMING MET HET RITME WAARMEE UW GEMEENTE ZINGT?... In het Oude Testament lag dat anders dan nu. Toen had men trommen en klapte men in de handen. Nu niet meer. BIJ HET LEGER DES HEILS NOG WEL Dat is waar. Wq vinden het beter om in een langzaam tempo te zingen. Als het vlug gaat kan men er niet bij nadenken en maakt het geen in druk. DOMINEE, MEN ZEGT DAT U IN HET VUUR VAN UW REDE STEEDS SNELLER GAAT PRATEN, KLOPT DAT?. Dat klopt inderdaad. Wat bedoelt U daar mee?. WELNU ALS U ZO VLUG SPREEKT MAAKT HET DAN GEEN INDRUK EN DENKT U DAAR DAN NIET BIJNA?... (Even zit de rappe spreker vast. Dan echter schiet hij joviaal en sportief in de lach.) Daar hebt U me te pakken!... Niettemin blijven wij een rustig tempo prefereren. Ik vind het ook veel gewyder klinken HEBT U NOG EEN SLOTOPMERKING?. We leven in een zeer donkere tyd. Ook voor Gods kerk. Deze tqd draagt het kenmerk van de tyd onmiddellijk voorafgaande aan Jezus weder komst. Het is nu net als in de tijd van Noach. Ik heb dan ook weinig verwachting van een opwek king. In mijn ogen is altijd nog de Roomse Kerk het Babyion waar de bijbel over spreekt. En even als vader Brakel bezie ik de Paus als de anti christ, terwyi de Gog en de Magog de communis tische machten zijn welke nu opkomen! DOMINEE, ONZE DANK VOOR UW MEDE WERKING AAN DIT GESPREK, WAARIN U ONS SPORTIEF TOESTOND, ONS OPPOSANT OP TE STELLEN, OM TOT DUIDELIJKE UIT- ^-VKEN TE GERAKEN. Intrede Ds. Jongerden Zondagmorgen wordt ds. H. Jon gerden bevestigd als predikant van de Ned. Herv. kerk te Veenendaal door ds. Jac. Schuurman uit Schoon hoven. Om 19 uur zal hij intrede doen in de Oude kerk. De nieuwe predikant is reeds in Veenendaal komen wonen en zal vanaf maandag zijn werkzaamheden vervullen. Beroep aangenomen In de vakature ds. J. A. van de Peppel heeft ds. H. M. Dercksen te Rotterdam het beroep van de gere formeerde kerk te Ede aangenomen. Kerkeraadsleden benoemd De heren D. van der Meiden en G. Ploeg hebben hun benoeming tot ouderling der hervormde gemeente te Ederveen aangenomen. Ds. H. Jongerden Van 4 juli tot en met 2 augustus zal ds. Jongerden met vakantie zijn. Dit was reeds voor het aannemen van het beroep geregeld. Bezoek Ds. van Assenberg Woensdag 22 juni hoopt de be roepen predikant in wijkgemeente Noord van de Ned. Herv. kerk ds. S. P. van Assenberg een bezoek te brengen aan Veenendaal. 's Avonds om 19.30 uur zal hij een dienst lei den in de Julianakerk. Bedankt voor beroep Voor het beroep van de hervormde gemeente te Eist bedankte ds. J. Broekhuis te Waverveen. Consulent (I) Ds. L. van de Peut te Renswoude zal na het vertrek van ds. P. M. Breugem naar Barneveld optreden als consulent der hervormde gemeente te Achterberg. Cons&lent (II) Als consulent is aan de hervormde gemeente te Eist thans toegewezen ds. G. Kaastra te Amerongen. Beroepen Beroepen is als predikant voor de hervormde noordwijk te Veenendaal ds. S. P. van Assenbergh te Hedel. Ook in Ede buitengewone hervormde wqkgemeente Evenals in Veenendaal is thans in Ede ook een buitengewone hervormde wijkgemeente in wording ingesteld. De Generale Synode der NederL hervormde kerk heeft hiertoe beslo ten omdat gebleken is dat in Ede naast de bestaande modaliteit (geref. bond) ook behoefte blijkt te bestaan aan een andere (de zgn. midden-or- thodoxie). De nieuwe wijkgemeente in wording is ook weer niet gebonden aan geografische grenzen die voor een normale wykgemeente gelden, maar strekt zich uit over de gehele gemeente. Jaarvergadering „Sola Fide" Tijdens de jaarvergadering van de hervormde evangelisatievereniging „Sola Fide" te Veenendaal werd be sloten het financieel beheer van de vereniging (waaruit de buitengewone wijkgemeente is gegroeid) en de kerk voogdij in handen van dezelfde per sonen te geven. De kerkvoogden zyn dus tevens de bestuursleden van de vereniging. De vereniging, die het kerkgebouw en de drie woningen in eigendom heeft, beheert en onder houdt deze gebouwen, terwyi de kerkvoogdij deze percelen huurt. Extra kollekte voor Belgische pro testanten. De hervormde gemeente „Sola Fi de" te Veenendaal, die destijds de protestantse gemeente te Aalst in België heeft geadopteerd heeft be sloten op zondag 26 juni a.s. een extra kollekte in te lassen voor het kerkewerk in Aalst. Kerkvoogden kunnen nu voorganger zien Kerkvoogd zyn in Scherpenzeel be tekende tot nu beslist geen bevoor rechte plaats in de kerk hebben. De collegeleden zaten namelijk op een „blinde" plaats. Zy hoorden de predi kant wel, maar zagen hem niet. Daarin is nu verandering gekomen. Een familie heeft voor de kerkvoog dij één van de zogenoemde heren- banken afgestaan, van waaraf de he ren kerkvoogden wel zicht op de do minee hebben. Huisbezoekers De hervormde kerkeraad te Scher penzeel heeft een drietal huisbezoe kers aangesteld, waardoor het moge- ïyk zal zyn dat alle hervormde ge zinnen een keer in de drie en zo mogeiyk in de twee jaar huis bezoek ontvangen. Als verloskundige naar Kenya De dochter van ds. P. Zijlstra te Scherpenzeel, mej. A. Zijlstra, gaat na een opleiding in Engeland als ver loskundige naar het zendingsveld in Kenya. De hervormde gemeente te Scherpenzeel heeft het instrumenta rium voor mej. Zyistra bqeenge- bracht. Woensdag 17 augustus zal in de hervormde kerk te Scherpenzeel een „uitzendingsdienst" plaats heb ben, waarna de verloskundige naar Kenya zal vertrekken. Zomeravondconcerten Ook dit seizoen zullen weer zomer avondconcerten worden gehouden in de hervormde St. Andrieskerk te Amerongen. Dinsdag 14 juni: Cor Niessen, bas- bariton; Stoffel van Viegen, orgel. Dinsdag 12 juli: Endre Kovacs, or ganist te Budapest; Sjef Bröcheler, solofluitist van het Ned. Philharmo- nisch Orkest te Haarlem. Dinsdag 9 augustus: Alma Ba- dings, viool; Stoffel van Viegen, or gel. Dinsdag 6 september: Klein dames koor o.l.v. Jac. Moolenyzer met orgel begeleiding. Bezichtiging kerk In de maanden juli en augustus a.s. 1 is er weer gelegenheid tot bezichti ging van de hervormde St. Andries kerk te Amerongen, n.l. van maandag tot en met vrydag van 10 tot 12 en 2 tot 5 uur.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 6