Gesprekken over principes
EDERVEEN
SCHERPENZEEL
WAGENINGEN
VADERDAG
F
T
E
DR
S
H
TA
V
E
H
OGISTERIJ
N
BAC Y
Nieuwsblad „DE VALLEI"
vrijdag 17 juni 1966
6
WAT WIJ
GELOVEN
In de serie discussie-interviews met vooraanstaande kerkelijke fi
guren, bezochten wij nu Ds. F. Mallan, Kerkewyk, docent by de
„Ger. Gemeenten in Ned." (groep Dr. Steenblok). Er werden ste
vige tot harde noten gekraakt. Velen zullen de denkbeelden van
Ds. Mallan extreem en scheermesscherp vinden. Het moet echter
gezegd worden dat het gesprek in goede harmonie verliep, omdat
Ds. Mallan een sympathiek debater is, die ons hartelyk ontving en
te woord stond. Het bleek dat de dominee niet spoedig om woorden
verlegen zit. Kommentaar op zijn principes geven wij uiteraard
niet, in dit bestek.
DOMINEE, KUNT U ONS IN EEN KORTE,
BIOGRAFISCHE SCHETS VERHALEN HOE U
TOT UW KERKGENOOTSCHAP KWAM
Ik ben op 18 april 1925 te Rotterdam geboren,
tk was dooplid bij de „Ger. Gemeenten in Neder
land en Noord-Amerika" (ls officiële benaming!
Wijlen Ds. G. H. Kersten stond toen in Rotter
dam. Bij hem volgde ik dus de Catechisatie. Toen
lk 6 jaar was openbaarde God zich reeds aan mijn
hart. Ook kreeg ik toen geloof dat ik eens op de
kansel zou komen.
Ik was er altijd mee vervuld en volgde 3 jaar
de lessen op de Theologische School. Hoofdzakelijk
dus een practische vorming tot het ambt. Op
20-jarige leeftijd werd ik door het curatorium
onderzocht op roeping en genadestaat en gelijk
geaccepteerd. Een jaar later begon ik reeds te
prexen.
NU BENT U ZELF DOCENT. WAARIN DO
CEERT U?
Ik geef les aan één student. Dogmatiek, homi
letiek, kerkrecht, exegese, etc. Het is echter aan
de eenvoudige kant. Wij spreken ook niet van
Theologische Hogeschool. Wij hebben het over
opleiding. Een eenvoudige, practische opleiding.
VINDT U DAT IDEAAL
Persoonlijk betreur ik het, geen gymnasiale en
unversitaire opleiding gehad te hebben. Dat is
heus geen overbodige luxe.
STAAT U DAN GEEN EXTRA ORDINAIRE
ROEPING VOOR?
Wel terdege. Maar de kerk heeft tot taak, öm
te zien naar mannen die deze roeping ondergaan,
om hen tijdig te laten studeren. Ik wou tenminste
dat men mij toentertijd zo opgevangen had.
IS BEGEERTE TOT HET AMBT NIET REEDS
VOLDOENDE
God roept tot het volle ambt, op duidelijke en
zo U wilt, extra ordinaire, wijze.
DE BEROEMDE OUD VADERS STELDEN DIE
EISEN NIET. HOE ZIT DAT?
Door het grote verval in de kerk moeten wij
dit wel scherper stellen dan de oudvaders. Er
komen leraars die van de zuivere leer niets meer
afweten, waardoor het verval nog groter wordt.
Dit gaan wij, middels het curatorium en met Gods
hulp, krachtig tegen! God bestiert het zo, dat zy,
die de roeping hebben, ook zeker predikant wor
den op Zijn tyd.
HOELANG DUURT NU DE OPLEIDING?
Twee jaar.
GAAT DIT TEKORT AAN INTELLECT ZICH
OP DE DUUR NIET WREKEN
In het algemeen bestaan onze leden uit een
voudig kerkvolk. Maar zoals ik al gezegd heb,
ben ik vóór universitaire opleiding.
ZOU U VOORKEUR HEBBEN VOOR R.U. OF
V.U.?
Geen voorkeur. Het curatorium behoudt toch
het laatste woord. Een eigen universiteit ïykt me
niet nodig.
WAT VINDT U HET KERNDOGMA VAN UW
KERK?
Alle dogmatische waarden zijn van grote be
tekenis. In deze tijd echter moet zeer zeker de
leer van de souvereiniteit Gods, zoals hy die Zelf
openbaart in verkiezing en verwerping, met klem
worden verdedigd.
U BEDOELT DUS DE PREDESTINATIE
Inderdaad. Onze vaderen hebben in de vyf arti
kelen tegen de Remonstranten daarover een zui
ver geluid laten horen. Zij lieten in het midden of
het supra of infra-lapsarisch standpunt voorkeur
verdiende. Persoonlijk ben ik concreet supra!
WAT VERSTAAT U EIGENLIJK ONDER DE
PREDESTINATIE
Deze voorverordinering omvat de eeuwige staat
welbehagen beschikt God een deel der schepselen
welberagen beschikt God een deel der schepselen
tot eeuwig heil en het andere deel tot eeuwige
verdoemenis.
DOET GOD DAT OMDAT DE EEN BETER IS
DAN DE ANDER?
Geen enkele hoedanigheid speelt hierin een rol.
God verkiest niet omdat de één gelovig of be
keerd zou worden, of iets goeds in zich zou heb
ben. Ook verwerpt hij niet omdat iemand ongelo
vig zou zijn, of slechter. De basis is enkel en al
leen: souvereine vrij macht! Het doel ervan is de
verheerlijking van Zichzelf in él Zijn deugden.
LAAT GOD DAN MILJARDEN MENSEN
EEUWIG STRAF LIJDEN OM MAAR MEER
EER TE BEKOMEN
In zyn uiterste consequentie: ja! Maar hier
mogen we niet in wroeten met ons verduisterd
verstand. Wel leert de bybel duidelqk dat God
sommigen tot barmhartigheid voorbeschikt en an
deren, de vaten des toorns genaamd, doelbewust
tot het verderf toebereidt, willende Zyn recht
vaardigheid tot uitdrukking brengen. God is de
grote Pottenbakker en wy zijn het leem. Hij kan
doen met ons wat hij wil.
EN DE VERANTWOORDELIJKHEID VAN
DE MENS DAN
De mens draagt de volle verantwoordelijkheid
van zijn daden. Want de mens is door God goed
en naar Zijn evenbeeld geschapen, en gesteld in
de staat der Rechtheid. De mens heeft zich vrij
en moedwillig van God afgewend. Daardoor werd
hy onmachtig ten goede. God echter biyft van hem
de volmaaktheid eisen. Als de mens dus verloren
gaat gaat hij door eigen schuld verloren.
IS HET DAN NIET ONBILLIJK DAT GOD
EEN MACHTELOZE MENS ZUN GENADE
VOORSTELT EN DAARDOOR ZIJN OORDEEL
VERZWAART?...
God heeft de mens toch goed geschapen? Hij
heeft dus recht van spreken!
UITERAARD. MAAR NA DE VAL IS ER DUS
SPRAKE VAN EEN TWEEDE BENADERING.
DAN MOETEN ER TOCH RAAKPUNTEN ZIJN,
DIE DEZE BENADERING RECHTVAARDI
GEN?
Ik biyf er toch by dat God de mens goed en
recht geschapen heeft en daardoor kan biyven
eisen wat de mens niet volbrengen kan. Ik houd
vast aan 's mensen totale doodstaat, waardoor er
aan des mensen zyde geen raakpunten meer zqn
overgebleven.
KOMT HET AANBOD VAN GENADE DE
ZONDAAR HIERIN DAN NIET TEGEMOET?...
Het aanbod van genade is een ongelukkige.
onschriftuuriyke term. De uitdrukking is in de
hele bijbel niet te vinden. Er besdat ook geen on
voorwaardelijk genadeaanbod. Dat is 'n dwdling!
NOU, NOU. U DURFT VEEL TE ZEGGEN.
DE OUDE SCHRIJVERS, EN VOORAL DE
ERSKINES LEREN DAT WEL ANDERS. NIET
DAN?
Ik stem toe dat Erskine deze term gebruikt.
Hierin gaat hij mij dan ook te ver, al heb ik waar
dering voor hem. Er is echter onderscheid tussen
de Engelse oude schrijvers vóór en nó. 1650. Erski
ne preekte né 1650. Owen daarvóór. Die lees ik
liever. Het is beter te spreken van het voorstellen
van genade dan van aanbieden. Stel, dat God
wederbarende genade zou aanbieden, dan zou
deze dus afgewezen kunnen worden, terwijl de Be
lijdenis toch duidelijk leert, dat God in de weder
geboorte onwederstandeiyk werkt. Dat is niet af
te wyzen en evenmin te accepteren.
Waarom ik bij de „Gereformeerde Gemeen
ten in Nederland" ben.
schillende leraren die leren dat de algemene ge-
nade voortvloeit uit de verdienste van Christus.
Dat bestrijden wy ten sterkste, wy spreken van
de algemene goedheid Gods. Deze goedheid is niet
tot heil maar tot verzwaring van het oordeel, zegt
Paulus. De verworpenen ontvangen deze goedheid
dan ook uit Gods linkerhand. Rom. 9 22.
HOE BESCHOUWT U DE ZONDAG?.
De zondag is de voortzetting van de sabbat.
Wy zijn verplicht deze naar Gods gebod te onder
houden.
MAAR DE SABBAT VALT TOCH OP DE 7e
DAG, DE ZATERDAG DUS?.
Door de opstanding van Christus is dit ver
plaatst naar de zondag.
DE EERSTE CHRISTENGEMEENTEN GIN
GEN OVERDAG WERKEN EN HIELDEN ZON
DAGSAVONDS HUN BIJEENKOMSTEN. PAS
LATER HEEFT DE ROOMSE KERK DE ZON
DAG VERKLAART TOT RUSTDAG. HOE ZIT
DAT DAN?.
(Dominee denkt even na). Deze overgang moest
groeien om tot heiliging tot sabbat van de eerste
dag te geraken.
OP HET TOENMALIG CONCILIE MOEST ER
ANDERS AARDIG LANG OVER GEDEBAT
TEERD WORDEN?.
Goede dingen komen niet tot stand zonder
strijd. Wy moeten de sabbatsgedachte vasthouden
en geen sportvelden op zondag openstellen
HOE STAAT U TEGENOVER DE CUL
TUUR?...
Een uitvinding kan niet tot stand komen zon
der de kracht van Gods medewerking. De meeste
uitvindingen echter worden ten dienste gesteld
aan de vorst der duisternis. Een duidelijk voor
beeld daarvan is de radio en T.V.
STAAT U WAT DAT BETREFT ACHTER
DS. VERHOEF UIT BARNEVELD?.
Zeer beslist. Als een lid van onze gemeente een
T.V.-toestel zou aanschaffen, zouden ook wq hem
stellig onder censuur stellen.
OOK ALS IEMAND EEN RADIOTOESTEL
AANSCHAFT?...
Nu wordt U moeilijk, maar ik zal de vraag toch
niet uit de weg gaan. Het kwaad van de radio is
al zo ingeworteld, dat verschillende van onze
leden zo'n apparaat in huis hebben. Wq stellen ze
echter niet onder censuur.
IS DAT DAN NIET INCONSEQUENT?...
Toch niet. De oud-vaders maakten onderscheid
tussen vermanend en handelend optreden. Tegen
de radio treden wij vermanend en tegen de T.V.
Ouden van dagen gingen
gezellig uit
Dinsdagmorgen om 11 uur vertrok
ken de Ederveense ouden van dagen
met een bus naar Overloon om het oor
logsmuseum daar te bezichtigen. Nou de
oudjes vonden het prachtig, het riep nog
weer eens herinneringen op, de V-l en
de éénmans-duikboot kon men nu nog
eens zien.
Men was om half 2 in Overloon ge
arriveerd. Men verbleef tot omstreeks
5 uur in het museum waarna men huis
waarts keerde, doch niet voordat men
eerst even in Berg Dal aanlegde, om
iets te nuttigen. Via een prachtige route
met een uitzicht op Duitsland en door
heuvels en dalen kwam men via Groes-
beek en Arnhem omstreeks kwart voor
8 in Ederveen aan. Onderweg kwam men
bij De Klomp het fanfarekorps Irene
het gezelschap tegen, dat onder het huis
waarts rijden van de bus enige pittige
marsen ten gehore gaf. Veilig werden
allen in café Marktzicht geleid, waar
men nog een koele dronk in petto ge
houden had. Het geheel is goed en naar
wens verlopen, aangezien de wykver-
pleegster met vakantie was werd de ver
pleging verzorgd door Mevr. Ruttenberg
(Tante Katrien) die zich net als altyd
haar taak goed wist te verrichten.
In het comité voor verzorging uit
stapje van ouden van dagen is in de
plaats v. politie Mulder dhr. L. M. de
Frel benoemd, waarmede ongetwyfeld
allen ingetogen zullen zijn. De oudjes
waren ook dit jaar weer zeer tevreden
alsmede het comité en burgers van Eder
veen voor dit geslaagde evenement.
ACTUELE VRAGEN ROND
SEXUALITEIT
De plattelandsvrouwen van de C.P.B.
afd. Ederveen houdt a.s. woensdag
avond haar laatste samenkomst van dit
seizoen in het Groene Kruis gebouw. Dr.
Blankenstyn zal het onderwerp behan
delen „Actuele vragen rond sexualiteit".
Het zal voor de dames een waardevolle
slotavond zyn met een zeer actueel on
derwerp waarvoor wel veel belangstel
ling zal bestaan.
RESULTATEN PONY-WEDSTRIJDEN
Op 11 juni j.l. werd in Hoevelaken
door de „Cavaliertjes" onderlinge wed
strijden gehouden. Deelnemers waren de
„Valleiruitertjes" uit Scherpenzeel en
de „Cavaliertjes" uit Hoevelaken. De
uitslagen zijn als volgt: dressuur: 1.
Wijnand Hazeleger op Roeli; 2. Bep
Haanschoten op Feras; 3. Ada v. d.
Fliert op Yax; 4. Tineke van Ginkel op
Freddy; 5. Marga Schipper op Sandy.
Springen: 1. Tineke van Ginkel op Fred
dy. Welsh ponny's: 4 en 5 Marijke Tho
massen.
„De Cavaliertjes" sleepten de wissel
beker voor viertal in de wacht.
Gezicht op de voorzijde van het kerk
gebouw der Ger. Gem. in de Fluiter
straat.
JANSEN 7
VRIJWILLIGE BRANDWEER
MAAKTE UITSTAPJE
De Scherpenzeelse vrijwillige brand
weer maakte dinsdagmiddag en -avond
een uitstapje. Om 4 uur vertrok het ge
zelschap met bestemming Leusden. Hier
werd gedineerd in „De Mof". Na het
diner werd een bal gehouden en bingo
gespeeld. Laat op de avond keerde men
in Scherpenzeel terug.
MELKEXAMENS
Voor het examen hand- en machine-
melken aan de Chr. lagere landbouw
school slaagden de volgende candidaten:
Dirk v. Bennekom, Scherpenzeel 186,194;
Cor Bos, Overberg 1834,180; Jan van
Gent, Veenendaal 180%,180; Aart van
Ginkel, Overberg 180%,195; Gerrit van
Grootveld, Overberg 191,183; Meindert
Hazeleger, Woudenberg 182%,190; Ger
rit Henken, Leersum 187,190%; Melis
van Westerveld, Woudenberg 185%,181.
De laatst genoemde getallen zijn de
punten voor machinemelken.
Plattelandsvrouwen gingen
uit
Dinsdagmorgen vertrok om 8.30 uur
de afdeling Scherpenzeel van de Neder
landse bond van Plattelandsvrouwen
van het plein 1940 voor hun jaarlijkse
uitstapje.
Het oorspronkeiyke doel van de reis
kon niet bezocht worden wegens de grote
belangstelling die er voor de fabrieken
van „De Gruyter" bestaat. Men heeft de
plannen gewyzigd en men is naar de
schoenfabriek in Waalwijk getogen. Hier
werden de dames ontvangen in het pa
viljoen. Men kreeg hier koffie aange
boden. De ligging van het paviljoen was
bijzonder mooi. Er werd genoten van de
prachtige vijvers en parken. De volgen
de bestemming was Dongen, waar de
huishoudbeurs bezocht werd. Van Don
gen ging de tocht naar Gorinchem waar
iets gebruikt werd. De dag werd beslo
ten met een diner wat gebruikt werd
in Utrecht. De Scherpenzeelse platte
landsvrouwen kunnen op een zeer ge
slaagde dag terugzien.
GESLAAGD
Voor het diploma Mulo-A slaagden de
dames J. van Eist en M. v. d. Hoef te
Scherpenzeel.
Nieuwe vuilnisemmers
In de afgelopen weken zyn door de
gehele gemeente Scherpenzeel alle oude
vuilnisemmers van 40 liter vervangen
door nieuwe. By de eierhal had men de
oude emmers verzameld en tot een gi
gantische berg opgestapeld.
De nieuwe emmers, die aanzieniyk klei
ner zyn dan de oude, kunnen gemakke-
ïyker geleegd worden in de vuilnisauto.
Voorheen gebeurde het dikwyis dat een
groot deel van de inhoud van de emmers
op straat terecht kwam.
Men heeft de emmers vervangen om
over te schakelen op twee maal per
week legen. Dit zal echter pas per 1 ja
nuari 1967 doorgevoerd worden. Zolang
zal men in Scherpenzeel in het weekend
met een overvolle vuilnisemmer moeten
biyven zitten.
„WAGENRENK" KOMT IN ACTIE
Dr. Gouda Quint, directeur van het
dierenziekenhuis „De Wagenrenk" te
Wageningen-Hoog, staat met zqn staf
klaar om twee aanstaande guanaco-
moeders in Ouwehands Dierenpark te
verlossen. Normaal gesproken komt er
geen mensenhand aan tepas, maar aan
gezien de beide guanaco-vrouwtjes vo
rig jaar een moeilijke bevalling hebben
geh"d, heeft de directie van Ouwehands
het zekere voor het onzekere genomen
en de verloskundigen gealarmeerd om
op het eerste seintje aanwezig te kunnen
zijn om verloskundige hulp te verlenen.
Het dierenziekenhuis „De Wagenrenk"
heeft al meerdere malen spectaculaire
ingrepen verricht. Zo werd onder andere
een leeuwin verlost met toepassing van
de keizersnede, hetgeen over de gehele
wereld in de belangstelling heeft ge
staan. Dierenliefhebbers, die medische
hulj nodig hebben, kunnen te allen tijde
een beroep doen op h.t dierenziekenhuis
in Wageningen-Hoog. Deze instelling
dryft op particuliere gelden en doet zulk
een uitstekend werk, dat feiteiyk ieder
een, die het g:od met het dier voor heeft,
zyn geldelijke steun zou moeten ver
lenen. Men kan deze daad stellen door
gelden te storten op postrekening
ir02653 ten name van de „Stichting De
Wagenrenk" te Wageningen-Hoog.
MAAR DE VERZOENING DAN? IN II COR.
5 20 STAAT: WIJ BIDDEN VAN CHRISTUS
WEGE, LAAT U MET GOD VERZOENEN. EN
VERS 19, WANT GOD WAS IN CHRISTUS DE
WERELD MET ZICHZELF VERZOENENDE,
HUNNE
(Dominee interrumpeert) Daar wordt de uit
verkoren wereld mee bedoelt!
IN DE GRONDTEKST STAAT HET WOORD
KOSMOS, VERDER NIETS. DAN MAG U ER
TOCH GEEN WOORD TUSSEN PARAPHRA-
SEREN?...
Het is duidelijk dat als in het Nieuwe Testa
ment op deze wijze sprake is van het woord we
reld, uitverkoren wereld bedoeld wordt. Dat lijdt
geen twijfel.
DUS OOK IN JOHANNES 3 16 ALZO
LIEF HEEFT GOD DE WERELD GEHAD,
DAT
Zeer beslist! Ook hier moeten we lezen uitver
koren wereld. Hoe kan het immers anders? God
zegt toch zelf overduidelqk: Jakob heb ik lief
gehad en Ezau heb ik gehaat. En dit terwql de
kinderen nog niets goeds of kwaads gedaan had
den. Christus heeft niet voor alle mensen voldaan,
zoals tegenwoordig zovelen leren. De verzoening
geldt alleen de uitverkorenen. Die allen, maar die
ook alleen! Algemene verzoening is ondenkbaar,
vanuit bqbels standpunt.
EN DE ALGENOEGZAAMHEID VAN CHRIS
TUS OFFER DAN?...
Dat betekent, dat, als de hele wereld was uit
verkoren, Christus niet méér had behoeven te
ïyden.
HEBT U DAN NIETS VOOR DE ONBEKEER-
DEN?...
Zeker wel. In mijn prediking druk ik hen de
noodzakelijkheid van de waarachtige bekering op
het hart en stel hen Gods genade voor.
DAT KUNT U TOCH NIET DOEN, VANUIT
UW GEZICHTSPUNT?...
Zeker wel. Niemand weet of hij verworpen is.
De grootste zondaar kan genade deelachtig wor
den door de bearbeiding van Gods geest.
ERGENS KNELT HET TOCH IN UW REDE
NERING. WAAROM...
(Dominee interrumpeert vol vuur) Juist, me
neer. Zeer juist. Dat is ook myn oogmerk! De
mensen moeten in de knel komen. En flink ook.
Ook Paulus spreekt over de schrik des Heeren.
Als ze in de knel komen kan ze dat uitdrijven in
de engte. Dan komen ze by God terecht
OF IN EEN ZENUWINRICHTING!... DAT
GEBEURT TENMINSTE NOGAL EENS IN UW
KERKGENOOTSCHAP, NAAR MEN ZEGT. OF
IS DAT OVERDREVEN?...
Natuuriyk komen er mensen van ons daar te
recht. Maar ook anders-denkenden. Het percen
tage biyft geiyk. Ik weet dat velen ons dit ver-
wyten, daar hebt U gelijk in, maar het is on-
blliyk
DOMINEE, VERLANGT U NAAR HERENI
GING MET DE GEREFORMEERDE GEMEEN
TEN SYNODAAL?...
Dat doe ik, mits zij terugkomen van hun dwa
ling betreffende het onvoorwaardelijk aanbod van
genade. Dit is de dwaling welke zy van Ds. Kok
hebben overgenomen, hoewel zy hem hebben ge
schorst. Ook zouden ze rehabiliterend werkzaam
moeten zyn ten aanzien van de docent (Dr. Steen
blok) welke zij in 1953 onbillijk bejegend hebben.
Ook het bevindelijk element in de prediking begint
by de Synodalen een weinig te vervlakken.
HOE STAAT U TEGENOVER DE OUD-GE
REFORMEERDEN
0"d-Gereformeerde Gemeenten zyn vo>
handelend op.
VOELT U NIET VOOR SAMENWERKING
MET ANDEREN B.V. HET GEREFORMEERD
CONVENT?...
Toch niet. Het geeft alleen maar botsingen. Wij
zijn niet beter, maar wy denken nu eenmaal
anders
BENT U VOOR DE NIEUWE VERTALING
VAN HET BIJBELGENOOTSCHAP?...
Sterk tegen. Vertalen moet geschieden onder
leiding van Gods Geest.
WIJST U ALLE GEZANGEN AF?.
Vast niet. Sommigen gezangen vind ik erg mooi.
Neem „Een Vaste Burcht" dat zing ik graag in
de huiskamer met mijn vrouw en kinderen. En zo
zijn er nog wel meer liederen.
MAAR NIET IN DE KERK?.
Wat we in huiskamer zingen is nog niet ge
schikt voor de kerkelijke liturgie. Daar houden
we ons aan de psalmen.
BEMOEIT U ZICH MET POLITIEK?.
In de prediking laat ik duideiyk blijken, met
een beroep op de conciëntie, wélke partij gestemd
moet worden. En dat is er maar één!
DOMINEE, U KUNT ER NOGAL TEGEN,
MAG IK U OOK EEN PAAR ONDEUGENDE
VRAGEN STELLEN?...
Ga gerust Uw gang.
MEN ZEGT DAT U GESPECIALISEERD
BENT IN HET PREKEN VAN HEL EN VER
DOEMENIS, IS DAT WAAR?.
Ik predik wet en evangelie. Eeuwig wel en
eeuwig wee! Hoe dieper men blikt in zijn ver
doemelijke staat, des te heeriyker wordt de rijk
dom van het evangelie. Dan wordt het een ruim
evangelie voor een groot zondaar!
NOG ZO'N VRAAG. STEL VOOR, U LAAT
ZINGEN PSALM 81 2 ZINGT EEN PSALM
EN GEEFT, TROMMELS AAN DE REIEN. IS
DIT LIED DAN IN OVEREENSTEMMING MET
HET RITME WAARMEE UW GEMEENTE
ZINGT?...
In het Oude Testament lag dat anders dan nu.
Toen had men trommen en klapte men in de
handen. Nu niet meer.
BIJ HET LEGER DES HEILS NOG WEL
Dat is waar. Wq vinden het beter om in een
langzaam tempo te zingen. Als het vlug gaat kan
men er niet bij nadenken en maakt het geen in
druk.
DOMINEE, MEN ZEGT DAT U IN HET VUUR
VAN UW REDE STEEDS SNELLER GAAT
PRATEN, KLOPT DAT?.
Dat klopt inderdaad. Wat bedoelt U daar
mee?.
WELNU ALS U ZO VLUG SPREEKT MAAKT
HET DAN GEEN INDRUK EN DENKT U DAAR
DAN NIET BIJNA?...
(Even zit de rappe spreker vast. Dan echter
schiet hij joviaal en sportief in de lach.) Daar
hebt U me te pakken!... Niettemin blijven wij
een rustig tempo prefereren. Ik vind het ook veel
gewyder klinken
HEBT U NOG EEN SLOTOPMERKING?.
We leven in een zeer donkere tyd. Ook voor
Gods kerk. Deze tqd draagt het kenmerk van de
tyd onmiddellijk voorafgaande aan Jezus weder
komst. Het is nu net als in de tijd van Noach. Ik
heb dan ook weinig verwachting van een opwek
king. In mijn ogen is altijd nog de Roomse Kerk
het Babyion waar de bijbel over spreekt. En even
als vader Brakel bezie ik de Paus als de anti
christ, terwyi de Gog en de Magog de communis
tische machten zijn welke nu opkomen!
DOMINEE, ONZE DANK VOOR UW MEDE
WERKING AAN DIT GESPREK, WAARIN U
ONS SPORTIEF TOESTOND, ONS OPPOSANT
OP TE STELLEN, OM TOT DUIDELIJKE UIT-
^-VKEN TE GERAKEN.
Intrede Ds. Jongerden
Zondagmorgen wordt ds. H. Jon
gerden bevestigd als predikant van
de Ned. Herv. kerk te Veenendaal
door ds. Jac. Schuurman uit Schoon
hoven. Om 19 uur zal hij intrede
doen in de Oude kerk.
De nieuwe predikant is reeds in
Veenendaal komen wonen en zal
vanaf maandag zijn werkzaamheden
vervullen.
Beroep aangenomen
In de vakature ds. J. A. van de
Peppel heeft ds. H. M. Dercksen te
Rotterdam het beroep van de gere
formeerde kerk te Ede aangenomen.
Kerkeraadsleden benoemd
De heren D. van der Meiden en G.
Ploeg hebben hun benoeming tot
ouderling der hervormde gemeente te
Ederveen aangenomen.
Ds. H. Jongerden
Van 4 juli tot en met 2 augustus
zal ds. Jongerden met vakantie zijn.
Dit was reeds voor het aannemen
van het beroep geregeld.
Bezoek Ds. van Assenberg
Woensdag 22 juni hoopt de be
roepen predikant in wijkgemeente
Noord van de Ned. Herv. kerk ds.
S. P. van Assenberg een bezoek te
brengen aan Veenendaal. 's Avonds
om 19.30 uur zal hij een dienst lei
den in de Julianakerk.
Bedankt voor beroep
Voor het beroep van de hervormde
gemeente te Eist bedankte ds. J.
Broekhuis te Waverveen.
Consulent (I)
Ds. L. van de Peut te Renswoude
zal na het vertrek van ds. P. M.
Breugem naar Barneveld optreden als
consulent der hervormde gemeente te
Achterberg.
Cons&lent (II)
Als consulent is aan de hervormde
gemeente te Eist thans toegewezen
ds. G. Kaastra te Amerongen.
Beroepen
Beroepen is als predikant voor de
hervormde noordwijk te Veenendaal
ds. S. P. van Assenbergh te Hedel.
Ook in Ede buitengewone hervormde
wqkgemeente
Evenals in Veenendaal is thans in
Ede ook een buitengewone hervormde
wijkgemeente in wording ingesteld.
De Generale Synode der NederL
hervormde kerk heeft hiertoe beslo
ten omdat gebleken is dat in Ede
naast de bestaande modaliteit (geref.
bond) ook behoefte blijkt te bestaan
aan een andere (de zgn. midden-or-
thodoxie). De nieuwe wijkgemeente in
wording is ook weer niet gebonden
aan geografische grenzen die voor
een normale wykgemeente gelden,
maar strekt zich uit over de gehele
gemeente.
Jaarvergadering „Sola Fide"
Tijdens de jaarvergadering van de
hervormde evangelisatievereniging
„Sola Fide" te Veenendaal werd be
sloten het financieel beheer van de
vereniging (waaruit de buitengewone
wijkgemeente is gegroeid) en de kerk
voogdij in handen van dezelfde per
sonen te geven. De kerkvoogden zyn
dus tevens de bestuursleden van de
vereniging. De vereniging, die het
kerkgebouw en de drie woningen in
eigendom heeft, beheert en onder
houdt deze gebouwen, terwyi de
kerkvoogdij deze percelen huurt.
Extra kollekte voor Belgische pro
testanten.
De hervormde gemeente „Sola Fi
de" te Veenendaal, die destijds de
protestantse gemeente te Aalst in
België heeft geadopteerd heeft be
sloten op zondag 26 juni a.s. een
extra kollekte in te lassen voor het
kerkewerk in Aalst.
Kerkvoogden kunnen nu voorganger
zien
Kerkvoogd zyn in Scherpenzeel be
tekende tot nu beslist geen bevoor
rechte plaats in de kerk hebben. De
collegeleden zaten namelijk op een
„blinde" plaats. Zy hoorden de predi
kant wel, maar zagen hem niet.
Daarin is nu verandering gekomen.
Een familie heeft voor de kerkvoog
dij één van de zogenoemde heren-
banken afgestaan, van waaraf de he
ren kerkvoogden wel zicht op de do
minee hebben.
Huisbezoekers
De hervormde kerkeraad te Scher
penzeel heeft een drietal huisbezoe
kers aangesteld, waardoor het moge-
ïyk zal zyn dat alle hervormde ge
zinnen een keer in de drie en zo
mogeiyk in de twee jaar huis
bezoek ontvangen.
Als verloskundige naar Kenya
De dochter van ds. P. Zijlstra te
Scherpenzeel, mej. A. Zijlstra, gaat
na een opleiding in Engeland als ver
loskundige naar het zendingsveld in
Kenya. De hervormde gemeente te
Scherpenzeel heeft het instrumenta
rium voor mej. Zyistra bqeenge-
bracht. Woensdag 17 augustus zal in
de hervormde kerk te Scherpenzeel
een „uitzendingsdienst" plaats heb
ben, waarna de verloskundige naar
Kenya zal vertrekken.
Zomeravondconcerten
Ook dit seizoen zullen weer zomer
avondconcerten worden gehouden in
de hervormde St. Andrieskerk te
Amerongen.
Dinsdag 14 juni: Cor Niessen, bas-
bariton; Stoffel van Viegen, orgel.
Dinsdag 12 juli: Endre Kovacs, or
ganist te Budapest; Sjef Bröcheler,
solofluitist van het Ned. Philharmo-
nisch Orkest te Haarlem.
Dinsdag 9 augustus: Alma Ba-
dings, viool; Stoffel van Viegen, or
gel.
Dinsdag 6 september: Klein dames
koor o.l.v. Jac. Moolenyzer met orgel
begeleiding.
Bezichtiging kerk
In de maanden juli en augustus a.s. 1
is er weer gelegenheid tot bezichti
ging van de hervormde St. Andries
kerk te Amerongen, n.l. van maandag
tot en met vrydag van 10 tot 12 en
2 tot 5 uur.