Abonneert u op dit blad deluk feL 1 MEISJES Dames blouses 2,95 Kinder blouses 2,50 Witte blouse stof 75 ct Schotse ruiten 1,50 Wollen stof 2,95 90 paar nylons 50 ct Dekens 9,95 14,90 Japonnen met 10-50% korting Zomer mantels 10-25-50% korting Pantalons van 3,90 tot 15,90 Meisjes jurkjes met 50% korting Suède jasjes 115- Weekenders 13,50 Overhemden 15,90 Overhemden 17,50 Regenjassen - Blazers - Jacks 10,— P E L CHEVROLET jg' v.ff Zo blij sag u haar nooit NIEUWE VERKEERSREGELS MET INGANG VAN VOLGEND JAAR Gevaren verbonden aan het paardrijden voor de jeugd 4MKKON<;kn Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 29 juli 1966 3 Goud maakt zo blij, en... GEVEN IS GELUK VOOR TWEE Grijpt uw kans nog slechts enkele dagen kinder- ledikantjes en commodes met 20% KORTING «li éifWlariton^ SCHRIJVERSPARK 77 - VEENENDAAL Technivorm N.V. Gemeente Amerongen Bekendmaking ontwerp-bestemmings- plannen AFD. CONFECTIE Wo-men top wit fond met roosjes AFD. MANUFACTUREN van 1,95 voor 130 breed van 3,95 voor 140 breed kleur blauw van 9,75 voor van 1,95 voor AFD. WONINGTEXTIEL kwaliteit 70-30 150x200 220x240 DAMES CONFECTIE met kleine foutjes kort, donkere tinten v.a. HOOFDSTRAAT VEENENDAAL Woensdag tot 1 uur geopend Vrijdagavond tot 9 uur geopend. AFD. HERENCONFECTIE 2 voor nylon velours 2 voor grote maten 41 t/m 48 2 voor JONGENS CONFECTIE-RESTANTEN AANPASSING AAN EUROPESE REGELS V.A.B. KIRPESTEIN Willem Teil MARKT TEL. 2272 Voor uw kleuters en kinderen hebben wy nog een kollektie sterk afgeprysde jurkjes, pakjes, bretelbroekjes, shortjes, kortom te veel om op te noemen. vraagt voor direct: van 16 tot 20 jaar. Voor licht en schoon montagewerk tegen een goed loon. Aanmelden: Elsterstraatweg 30 - Elst/Amerongen Tel. 08377-392 De burgemeester der gemeente Amerongen maakt be kend, dat ter gemeente-secretarie van Amerongen van 3 augustus tot en met 2 september 1966 voor een ieder ter Inzage zijn gelegd: 1. het ontwerp partieel-bestemmingsplan „Kamp Over- berg". voorzien van voorschriften en toelichting en 2. het ontwerp partieel-bestemmingsplan „Sportter rein", voorzien van voorschriften en toelichting. Tegen de ontwerp-bestemmingsplannen 1 en 2 boven genoemd, kan een ieder schriftelijk bezwaren bij de gemeenteraad indienen gedurende de periode van 3 augustus tot en met 2 september 1966. Amerongen. 27 juli 1966. De burgemeester voornoemd, O. R. van den Bosch aterschade verhooo! «I De Nederlandse weggebruiker zal met ingang van januari 1967 rekening moe ten houden met een aantal nieuwe verkeersregels. Dan zal nameiyk het nieuwe „verkeersreglement" van prol. mr. A. D. Belinfante in werking treden. Het werkstuk is het resultaat van acht jaar hard studeren en veel confereren. De opzet van prof. Belinfante was niet alleen nieuwe regels te maken, die het verkeer veiliger zouden maken, maar ook om in heel Westeuropa een wetgeving te krij gen, die voor wat liet verkeer betreft, overal hetzelfde is. Vooral dit totstand- brengen van een Europese wegcode heeft veel tyd gekost. Het ziet er nu echter naar uit, dat prof. Belinfantes initiatief zal slagen. Andere landen zullen ervoor zorgen hun eigen regels aan te passen aan het nieuwe Europese schema. kontaktsleuteltje u Veel nieuws kon net nieuwe reglement overigens niet brengen. In de acht jaren, dat prof. Belinfante aan het werk is ge weest, is regelmatig iets uitgelekt van wat er stond te gebeuren. Voor wie net allemaal niet zo heeft gevolgd, hier toch even de belangrijkste veranderingen: bij het inhalen is men verplicht de richtingaanwijzer te gebruiken; de witte lijnen op het wegdek krijgen rechtsgeldigheid rechts afslaand verkeer moet voet gangers voorrang geven, ook als ei geen zebra Is; men mag niet dichter dan vijt metei bij een straathoek parkeren (was tien meter); trams moeten voorrang geven aan verkeer op een voorrangsweg; op alle voorrangswegen buiten de De- bouwde kom geldt 'n parkeerverbod; rechts inhalen is toegestaan wanneer men in een file rijdt; stoppen bij bushaltes is toegestaan voor in- en uitladen; bromfietsers mogen niet meer naasi elkaar rijden; slordig parkeren (buiten witte lijnenj kan worden bekeurd. Ook het achter laten van net strafbaar; invaliden hebben altijd voorrang; brandweer-, politie- en ambulance wagens hebben alleen voorrang als zij zowel zwaailicht als sirene gebruiken. in het reglement zijn ook een aantal nieuwe verkeersborden opgenomen. Zo komen er borden met de romeinse cijfers 1 en II om aan te geven aan welke zijde van de straat men op even of oneven dagen mag parkeren. Nieuw is ook het bord met de aanwijzing dat vrachtwa gens en autobussen motorvoertuigen op meer dan twee wielen niet in mogen ha len Een pijl tn de vorm van een omge keerde U met een streep erdoor duidt aan, dat men niet om mag keren. Een blauw bord met drie witte strepen van de linker benedenhoek naar de rechter bovenhoek geeft het einde van de be bouwde kom aan. In het kader van de pogingen om het verkeer vlotter te laten verlopen is ook de bepaling opgenomen, dat men niet onnodig langzaam op de autosnelwegen mag rijden. Voertuigen, die niet boven de veertig kilometer mogen of kunnen rijden, hebben geen toegang meer tot de autowegen (was 20 km/u). Een echte minimumsnelheid voor de autoweg wordt met het nieuwe reglement nog niet in gevoerd, maar het is wel verboden om, zoals het reglement zegt, „het verkeer te stremmen door onnodig langzaam te rijden". Dit geldt ook voor wegen bin nen de bebouwde kom. Een voor automo bilisten welkome bepaling is, dat op plaatsen waar parkeren is verboden, de trottoirbanden geel zullen worden ge schilderd. Op het ogenblik is het vaak een ware puzzel om uit de vele parkeer- borden wegwijs te worden. Het nieuwe verkeersreglement ls strakker en moderner dan het vorige. Zo wordt er niet meer plechtstatig van rijwielen, maar gewoon van fietsen ge sproken. De auto's op de borden hebben ook een moderner uiterlijk gekregen en lijken niet meer op de historische T- Fordjes. Modernisering was ook wel harn nodig als men weet, dat het verkeers reglement, waar we het tot 1 januari mes moeten doen, uit1935 dateert. De voorvechters voor links voorrang hebben in dit nieuwe reglement nog geei erkenning gekregen. De algemene regel rechts gaat voor blijft .andhaafo Toch heeft minister Suurhoff ("erkeerl die het reglement heeft ondertekend in het staatsblad, twee regels ingevoerd, dit* de doorstroming op kruispunten moe- tel. bevorderen. Inhalen op kruispunten is in het nieuwe reglement verboden. In halen is volgens de minister een van de gevaarlijkste handelingen die de wegge bruiker kan uitvoeren, (een derde van de ongolukken gebeurt bij dergelijke po gingen). Het verbod wordt nu ingevoerd om de siutaties niet nog gevaarlijker te maken. Op kruispunten mag, bij hel verlenen van voorrang aan rechts, niei meer tot op de helft van het kruispuni worden „opgereden". De krulsir«* <ak ken moeten geheel worden vrijgelaten Vormt zich een file, dan mag deze hei verkeer dat van links komt, niet blok keren. Bij kruispunten geldt ook, dat men een voorsorteervak niet mag verla ten. Tot nu toe stond daar geen enkele sanctie op. Voortaan is het gevaarlijk, baantje verwisselen dus van de baan. De bepalingen over het voeren van licht zijn duidelijkei geworden. Binnen de bebouwde kom kan men kiezen tus- ptn aanheeft mag niet tegelijk zijn gro te licht gebruiken. Wie vlak achter een voorganger rijdt mag geen groot licht voeren. In het vorige reglement stond dit omschreven als „onbehoorlijk", sen dim- en stadslichten. Wie mistlam- is het strafbaar. De laatste jaren is de belangstelling voor de paardesport en in het byzonder voor de rysport belangrijk toegenomen Vooral de jeugd voelt zich hiertoe sterk aangetrokken Door import en aanfok van verschillende ponysoorten zyn er voor de jeugdige ruiters passende rüpaardjes te verkrygen Dit heeft er toe geleid, dat vooral de laatste jaren het aantal manege's, waar men zich heeft toegelegd op het geven van ryonderricht aan kinderen op pony's, sterk is gestegen. Het ls dan ook een gerechtvaardigde vraag of ouders hun kinderen met een gerust gevoel aan een rijschool kunnen toevertrouwen. Men dient niet te verge ten, dat aan deze sportbeoefening een zekere mate van gevaar is verbonden. De gevarenfaktor is klein, wanneer deskundige leermeesters leiding geven. Zij weten welke gevaarlijke situaties zich kunnen voordoen en hoe deze tijdig kunnen worden opgevangen. Ook weten zij wat van een ruiter kan jvorden ge vraagd. Bovendien moeten zij goede pedagogen zijn. In het spel van kind en rijpony moet hij leiding kunnen geven, waarbij het rijkunstig gevoel van de leerlingen stap voor stap moet worden ontwikkeld, afhankelijk ,an aanleg en ambitie. Pas als de spanningen van de eerste lessen zijn verdwenen en de ruiter wat rustiger begint te zitten kan het gevoel voor de rij kunst worden ontwik keld. Ook dan pas zullen aan de kinde ren eenvoudige theoretische grondbegin selen kunnen worden bijgebracht. In het algemeen verdient het aanbeveling de kinderen medisch te laten keuren al vorens met de rijlessen te beginnen. Een goed instrukteur dient ook de konstitu- tie van zijn leerlingen te beoordelen en duur en tempo der lessen hiermede in overeenstemming te brengen. Sommige instrukteurs volgen lesmethoden bij kin deren, die alleen voor volwassenen ge schikt of toelaatbaar zijn. Het zo spoe dig mogelijk klaarmaken van kinderen voor de wedstrijdsport is geheel uit den boze, er wordt vaak niet bij stilgestaan dat een dergelijke methode niet zonder gevaar voor de gezondheid van de leer lingen is. Het groeiende kinderlichaam reageert geheel anders op sterke spanningen, dan het lichaam van de volwassene. Een goed instrukteur weet dit en zal met de intensiteit van de lessen hiermede reke ning houden Dit geldt uiteraard ook voor een nog niet volgroeid dier. Een onoordeelkundig gebruik van de dieren is schadelijk; een veelvuldig voorkomen-1hart aan een rijschool kunnen toe- de fout is dat een naar verhouding zware ruiter met zijn volle gewicht in het zadel „ploft". Hierdoor wordt het optreden van drukkingen bevorderd ter wijl het paard bovendien gevoelig in de rug wordt en zich zal gaan verzetten. Ook ten aanzien van de paarden zal een instrukteur de nodige kennis moeten bezitten. Hij moet op de hoogte zijn van zowel de gezondheidstoestand en de kon- ditie van de paarden als hun verrich tingsvermogen. Hij behoort kennis te hebben van de gezondheidsleer, de voe ding. de hoefverzorging, het harnache- ment en het soigneren van de paarden alsmede van het verlenen van eerste hulp bij ongelukken. Ook zal hij zijn leerlingen de erecode moeten bij brengen, die de berijders van paarden in acht dienen te nemen. Maar al te vaak zijn er brokken gemaakt door het on aangekondigd openen van manegedeuren, door onwellevendheden als het passeren in volle draf of galop van andere ruiters, daardoor onrust verwekkend onder de gepasseerde paarden. Vaak gebeuren ook ongelukken na afloop van de les of rijtoer. Waar kinderen met eigen paar den aan rijlessen deelnemen gebeuren vaak ongelukken bij het overhaast naar huis gaan. Een goed instrukteur kent de paarden en hun gewoonten en houdt hiermede rekening bij hun rangschikking in de les. Hij kent de reakties van de paarden op het gebeuren, weet vooraf te waar schuwen en waar nodig te corrigeren. Hij moet overwicht hebben over de aan zijn zorgen toevertrouwde paarden en ruiters. Indien les moet worden gegeven aan kinderen, die door een lichamelijke of geestelijke tekortkoming gehandicapt zijn, worden er van de instrukteurs bij zondere kwaliteiten geëist. Als men al deze zaken in aanmerking neemt en zich dan weer afvraagt of ouders bun kinderen met «en gerust vertrouwen, dan moeten we helaas vast stellen, dat zij dit in tal van gevallen niet kunnen doen. Op korte termijn zal in ons land aan het rijonderricht de nodige aandacht moeten worden besteed om tot verbete ring te kunnen komen. Een vraag die zich dan direkt opdringt of het dan niet noodzakelijk is te achten, dat slechts aan hen die over voldoende vakbekwaam heid beschikken een vergunning wordt verleend tot het geven van rijlessen, dient dan ook bevestigend te worden be antwoord. VEENFNDAAI CITY-MOTORS EDF Maandagavond kwamen de leden van de Amerongse schietvereniging Willem Teil weer bijeen om elkaar de loef af te steken De uitslag werd als volgt: W. van Veenendaal 94 pnt.; J L En- gelaai 93 pnt.; C Schuchardt 92 pnt: W. Berkhof 90 pnt.; R. Brinkman 89 pnt. en A. Duffels 87 pnt.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 3