Abonneert u op dit blad
deluk
feL 1
MEISJES
Dames blouses
2,95
Kinder blouses
2,50
Witte blouse stof
75 ct
Schotse ruiten
1,50
Wollen stof
2,95
90 paar nylons
50 ct
Dekens
9,95
14,90
Japonnen met 10-50% korting
Zomer mantels 10-25-50% korting
Pantalons van 3,90 tot 15,90
Meisjes jurkjes met 50% korting
Suède jasjes
115-
Weekenders
13,50
Overhemden
15,90
Overhemden
17,50
Regenjassen - Blazers - Jacks 10,—
P
E
L
CHEVROLET
jg' v.ff
Zo blij
sag u haar nooit
NIEUWE VERKEERSREGELS MET
INGANG VAN VOLGEND JAAR
Gevaren verbonden aan het paardrijden
voor de jeugd
4MKKON<;kn
Nieuwsblad „DE VALLEI"
vrijdag 29 juli 1966
3
Goud maakt zo blij, en...
GEVEN IS
GELUK
VOOR TWEE
Grijpt uw kans nog slechts
enkele dagen kinder-
ledikantjes en commodes
met 20% KORTING
«li éifWlariton^
SCHRIJVERSPARK 77 - VEENENDAAL
Technivorm N.V.
Gemeente Amerongen
Bekendmaking ontwerp-bestemmings-
plannen
AFD. CONFECTIE
Wo-men top
wit fond met roosjes
AFD. MANUFACTUREN
van 1,95 voor
130 breed van 3,95 voor
140 breed kleur blauw van 9,75 voor
van 1,95 voor
AFD. WONINGTEXTIEL
kwaliteit 70-30 150x200
220x240
DAMES CONFECTIE
met kleine foutjes
kort, donkere tinten v.a.
HOOFDSTRAAT
VEENENDAAL
Woensdag tot 1 uur geopend
Vrijdagavond tot 9 uur
geopend.
AFD. HERENCONFECTIE
2 voor
nylon velours 2 voor
grote maten 41 t/m 48 2 voor
JONGENS CONFECTIE-RESTANTEN
AANPASSING AAN EUROPESE REGELS
V.A.B.
KIRPESTEIN
Willem Teil
MARKT
TEL. 2272
Voor uw kleuters en kinderen
hebben wy nog een kollektie sterk
afgeprysde jurkjes, pakjes,
bretelbroekjes, shortjes,
kortom te veel om op te noemen.
vraagt voor direct:
van 16 tot 20 jaar.
Voor licht en schoon montagewerk tegen een
goed loon.
Aanmelden:
Elsterstraatweg 30 - Elst/Amerongen
Tel. 08377-392
De burgemeester der gemeente Amerongen maakt be
kend, dat ter gemeente-secretarie van Amerongen van
3 augustus tot en met 2 september 1966 voor een ieder
ter Inzage zijn gelegd:
1. het ontwerp partieel-bestemmingsplan „Kamp Over-
berg". voorzien van voorschriften en toelichting en
2. het ontwerp partieel-bestemmingsplan „Sportter
rein", voorzien van voorschriften en toelichting.
Tegen de ontwerp-bestemmingsplannen 1 en 2 boven
genoemd, kan een ieder schriftelijk bezwaren bij de
gemeenteraad indienen gedurende de periode van 3
augustus tot en met 2 september 1966.
Amerongen. 27 juli 1966.
De burgemeester voornoemd,
O. R. van den Bosch
aterschade verhooo!
«I
De Nederlandse weggebruiker zal met ingang van januari 1967 rekening moe
ten houden met een aantal nieuwe verkeersregels. Dan zal nameiyk het nieuwe
„verkeersreglement" van prol. mr. A. D. Belinfante in werking treden. Het
werkstuk is het resultaat van acht jaar hard studeren en veel confereren. De
opzet van prof. Belinfante was niet alleen nieuwe regels te maken, die het verkeer
veiliger zouden maken, maar ook om in heel Westeuropa een wetgeving te krij
gen, die voor wat liet verkeer betreft, overal hetzelfde is. Vooral dit totstand-
brengen van een Europese wegcode heeft veel tyd gekost. Het ziet er nu echter
naar uit, dat prof. Belinfantes initiatief zal slagen. Andere landen zullen ervoor
zorgen hun eigen regels aan te passen aan het nieuwe Europese schema.
kontaktsleuteltje u
Veel nieuws kon net nieuwe reglement
overigens niet brengen. In de acht jaren,
dat prof. Belinfante aan het werk is ge
weest, is regelmatig iets uitgelekt van
wat er stond te gebeuren. Voor wie net
allemaal niet zo heeft gevolgd, hier toch
even de belangrijkste veranderingen:
bij het inhalen is men verplicht de
richtingaanwijzer te gebruiken;
de witte lijnen op het wegdek krijgen
rechtsgeldigheid
rechts afslaand verkeer moet voet
gangers voorrang geven, ook als ei
geen zebra Is;
men mag niet dichter dan vijt metei
bij een straathoek parkeren (was tien
meter);
trams moeten voorrang geven aan
verkeer op een voorrangsweg;
op alle voorrangswegen buiten de De-
bouwde kom geldt 'n parkeerverbod;
rechts inhalen is toegestaan wanneer
men in een file rijdt;
stoppen bij bushaltes is toegestaan
voor in- en uitladen;
bromfietsers mogen niet meer naasi
elkaar rijden;
slordig parkeren (buiten witte lijnenj
kan worden bekeurd. Ook het achter
laten van net
strafbaar;
invaliden hebben altijd voorrang;
brandweer-, politie- en ambulance
wagens hebben alleen voorrang als zij
zowel zwaailicht als sirene gebruiken.
in het reglement zijn ook een aantal
nieuwe verkeersborden opgenomen. Zo
komen er borden met de romeinse cijfers
1 en II om aan te geven aan welke zijde
van de straat men op even of oneven
dagen mag parkeren. Nieuw is ook het
bord met de aanwijzing dat vrachtwa
gens en autobussen motorvoertuigen op
meer dan twee wielen niet in mogen ha
len Een pijl tn de vorm van een omge
keerde U met een streep erdoor duidt
aan, dat men niet om mag keren. Een
blauw bord met drie witte strepen van
de linker benedenhoek naar de rechter
bovenhoek geeft het einde van de be
bouwde kom aan.
In het kader van de pogingen om het
verkeer vlotter te laten verlopen is ook
de bepaling opgenomen, dat men niet
onnodig langzaam op de autosnelwegen
mag rijden. Voertuigen, die niet boven de
veertig kilometer mogen of kunnen
rijden, hebben geen toegang meer tot de
autowegen (was 20 km/u). Een echte
minimumsnelheid voor de autoweg wordt
met het nieuwe reglement nog niet in
gevoerd, maar het is wel verboden om,
zoals het reglement zegt, „het verkeer
te stremmen door onnodig langzaam te
rijden". Dit geldt ook voor wegen bin
nen de bebouwde kom. Een voor automo
bilisten welkome bepaling is, dat op
plaatsen waar parkeren is verboden, de
trottoirbanden geel zullen worden ge
schilderd. Op het ogenblik is het vaak
een ware puzzel om uit de vele parkeer-
borden wegwijs te worden.
Het nieuwe verkeersreglement ls
strakker en moderner dan het vorige.
Zo wordt er niet meer plechtstatig van
rijwielen, maar gewoon van fietsen ge
sproken. De auto's op de borden hebben
ook een moderner uiterlijk gekregen en
lijken niet meer op de historische T-
Fordjes. Modernisering was ook wel harn
nodig als men weet, dat het verkeers
reglement, waar we het tot 1 januari
mes moeten doen, uit1935 dateert.
De voorvechters voor links voorrang
hebben in dit nieuwe reglement nog geei
erkenning gekregen. De algemene regel
rechts gaat voor blijft .andhaafo
Toch heeft minister Suurhoff ("erkeerl
die het reglement heeft ondertekend in
het staatsblad, twee regels ingevoerd,
dit* de doorstroming op kruispunten moe-
tel. bevorderen. Inhalen op kruispunten
is in het nieuwe reglement verboden. In
halen is volgens de minister een van de
gevaarlijkste handelingen die de wegge
bruiker kan uitvoeren, (een derde van
de ongolukken gebeurt bij dergelijke po
gingen). Het verbod wordt nu ingevoerd
om de siutaties niet nog gevaarlijker te
maken. Op kruispunten mag, bij hel
verlenen van voorrang aan rechts, niei
meer tot op de helft van het kruispuni
worden „opgereden". De krulsir«* <ak
ken moeten geheel worden vrijgelaten
Vormt zich een file, dan mag deze hei
verkeer dat van links komt, niet blok
keren. Bij kruispunten geldt ook, dat
men een voorsorteervak niet mag verla
ten. Tot nu toe stond daar geen enkele
sanctie op. Voortaan is het gevaarlijk,
baantje verwisselen dus van de baan.
De bepalingen over het voeren van
licht zijn duidelijkei geworden. Binnen
de bebouwde kom kan men kiezen tus-
ptn aanheeft mag niet tegelijk zijn gro
te licht gebruiken. Wie vlak achter een
voorganger rijdt mag geen groot licht
voeren. In het vorige reglement stond
dit omschreven als „onbehoorlijk",
sen dim- en stadslichten. Wie mistlam- is het strafbaar.
De laatste jaren is de belangstelling voor de paardesport en in het byzonder
voor de rysport belangrijk toegenomen Vooral de jeugd voelt zich hiertoe sterk
aangetrokken Door import en aanfok van verschillende ponysoorten zyn er voor
de jeugdige ruiters passende rüpaardjes te verkrygen Dit heeft er toe geleid, dat
vooral de laatste jaren het aantal manege's, waar men zich heeft toegelegd op
het geven van ryonderricht aan kinderen op pony's, sterk is gestegen.
Het ls dan ook een gerechtvaardigde vraag of ouders hun kinderen met een
gerust gevoel aan een rijschool kunnen toevertrouwen. Men dient niet te verge
ten, dat aan deze sportbeoefening een zekere mate van gevaar is verbonden.
De gevarenfaktor is klein, wanneer
deskundige leermeesters leiding geven.
Zij weten welke gevaarlijke situaties
zich kunnen voordoen en hoe deze tijdig
kunnen worden opgevangen. Ook weten
zij wat van een ruiter kan jvorden ge
vraagd. Bovendien moeten zij goede
pedagogen zijn. In het spel van kind en
rijpony moet hij leiding kunnen geven,
waarbij het rijkunstig gevoel van de
leerlingen stap voor stap moet worden
ontwikkeld, afhankelijk ,an aanleg en
ambitie. Pas als de spanningen van de
eerste lessen zijn verdwenen en de ruiter
wat rustiger begint te zitten kan het
gevoel voor de rij kunst worden ontwik
keld. Ook dan pas zullen aan de kinde
ren eenvoudige theoretische grondbegin
selen kunnen worden bijgebracht. In het
algemeen verdient het aanbeveling de
kinderen medisch te laten keuren al
vorens met de rijlessen te beginnen. Een
goed instrukteur dient ook de konstitu-
tie van zijn leerlingen te beoordelen en
duur en tempo der lessen hiermede in
overeenstemming te brengen. Sommige
instrukteurs volgen lesmethoden bij kin
deren, die alleen voor volwassenen ge
schikt of toelaatbaar zijn. Het zo spoe
dig mogelijk klaarmaken van kinderen
voor de wedstrijdsport is geheel uit den
boze, er wordt vaak niet bij stilgestaan
dat een dergelijke methode niet zonder
gevaar voor de gezondheid van de leer
lingen is.
Het groeiende kinderlichaam reageert
geheel anders op sterke spanningen, dan
het lichaam van de volwassene. Een
goed instrukteur weet dit en zal met de
intensiteit van de lessen hiermede reke
ning houden Dit geldt uiteraard ook
voor een nog niet volgroeid dier. Een
onoordeelkundig gebruik van de dieren
is schadelijk; een veelvuldig voorkomen-1hart aan een rijschool kunnen toe-
de fout is dat een naar verhouding
zware ruiter met zijn volle gewicht in
het zadel „ploft". Hierdoor wordt het
optreden van drukkingen bevorderd ter
wijl het paard bovendien gevoelig in de
rug wordt en zich zal gaan verzetten.
Ook ten aanzien van de paarden zal
een instrukteur de nodige kennis moeten
bezitten. Hij moet op de hoogte zijn van
zowel de gezondheidstoestand en de kon-
ditie van de paarden als hun verrich
tingsvermogen. Hij behoort kennis te
hebben van de gezondheidsleer, de voe
ding. de hoefverzorging, het harnache-
ment en het soigneren van
de paarden alsmede van het verlenen
van eerste hulp bij ongelukken. Ook zal
hij zijn leerlingen de erecode moeten bij
brengen, die de berijders van paarden in
acht dienen te nemen. Maar al te vaak
zijn er brokken gemaakt door het on
aangekondigd openen van manegedeuren,
door onwellevendheden als het passeren
in volle draf of galop van andere ruiters,
daardoor onrust verwekkend onder de
gepasseerde paarden. Vaak gebeuren
ook ongelukken na afloop van de les of
rijtoer. Waar kinderen met eigen paar
den aan rijlessen deelnemen gebeuren
vaak ongelukken bij het overhaast naar
huis gaan.
Een goed instrukteur kent de paarden
en hun gewoonten en houdt hiermede
rekening bij hun rangschikking in de
les. Hij kent de reakties van de paarden
op het gebeuren, weet vooraf te waar
schuwen en waar nodig te corrigeren.
Hij moet overwicht hebben over de aan
zijn zorgen toevertrouwde paarden en
ruiters.
Indien les moet worden gegeven aan
kinderen, die door een lichamelijke of
geestelijke tekortkoming gehandicapt
zijn, worden er van de instrukteurs bij
zondere kwaliteiten geëist.
Als men al deze zaken in aanmerking
neemt en zich dan weer afvraagt of
ouders bun kinderen met «en gerust
vertrouwen, dan moeten we helaas vast
stellen, dat zij dit in tal van gevallen
niet kunnen doen.
Op korte termijn zal in ons land aan
het rijonderricht de nodige aandacht
moeten worden besteed om tot verbete
ring te kunnen komen. Een vraag die
zich dan direkt opdringt of het dan niet
noodzakelijk is te achten, dat slechts
aan hen die over voldoende vakbekwaam
heid beschikken een vergunning wordt
verleend tot het geven van rijlessen,
dient dan ook bevestigend te worden be
antwoord.
VEENFNDAAI
CITY-MOTORS EDF
Maandagavond kwamen de leden van
de Amerongse schietvereniging Willem
Teil weer bijeen om elkaar de loef af te
steken De uitslag werd als volgt:
W. van Veenendaal 94 pnt.; J L En-
gelaai 93 pnt.; C Schuchardt 92 pnt: W.
Berkhof 90 pnt.; R. Brinkman 89 pnt.
en A. Duffels 87 pnt.