DE TOL BIJ WAGENSVELD TE RENSWOUDE POLITIEBERICHTEN Ritmeesterkoor viert jubileum met zangersdag Burgerlijke Stand Nieuwsblad „DE VALLEI' dinsdag 2 augustus 1966 Reeds lang werd in het midden van de vorige eeuw te Renswoude de behoefte gevoeld een degelijke verbinding met de Zuiderzee te be zitten! Men moest zich tot 1857 tevreden stel len met een zandweg naar Barneveld en van daar via Voorthuizen en Putten naar de oever van de toenmalige Zuiderzee. Dientengevolge staken gecommiteerden uit de raden der ge meenten Putten, Barneveld en Renswoude de vroede hoofden bijeen en zonden op 18 dec. 1857 een verzoek om financiële steun aan ge deputeerde staten van de provincie. Auto in sloot, bestuurder in bed De Barneveldsestraat Bepalingen De Tol Kosten en ontvangsten Bestek Gevonden en verloren Tolgaarders en pachtvoorwaarden AMERONGEN Geslaagde Jeugdmarkt te Amerongen daglijst. Verdere gebeurtenissen Mavo III helpt uw kind V Op 8 oktober zal er door het Ritmeesterkoor een zangersdag georganiseerd wor den in het kader van het 30-jarig bestaan. Voor dit evenement zijn een negental koren uitgenodigd, zodat tezamen met het Ritmeesterkoor 10 koren hun stem men zullen laten horen. Het begint langzamerhand een traditie te worden, dat het Ritmeesterkoor een jubileum opluistert met een zangersdag, ook bij het 25-jarig bestaan was dit n.l. het geval. Op 13 augustus zal het koor het jaar lijkse uitstapje maken, waarbij als gewoonlijk ook de vrouwen meedoen. Dit maal zal de Driebruggentocht naar Zeeland gemaakt worden. Een route, die in de korte tijd van zijn bestaan reeds een zekere vermaardheid in den lande ge kregen heeft. Het Jubileumconcert wordt gegeven op 19 januari 1967. Dit con cert zal een programma van opera-werken omvatten, waarvoor reeds contact gelegd is met een viertal zangers en een pianist, voor soli en begeleiding. op die dag bezoeken. Deze koren heb ben reeds toegezegd een 130-tal sup porters te zullen meebrengen. De pres taties worden beoordeeld door Henri Heijerdaal. Het programma van de zangersdag zal een afwisseling van zang en gezel ligheid zijn voor de deelnemers. Om 15.15 uur in de middag zal er in de kantine van de Ritmeester een ont vangst voor alle koren gehouden wor den. Om 16.00 uur begint dan het of- Omdat er voor het Ritmeesterkoor ficiële programma in het Verenigings- aan een dergelijk evenement nog al gebouw. Achtereenvolgens treden daar grote kosten verbonden zijn, wil men op: Mannenzangvereniging St. Caecilia trachten een gedeelte van deze kosten uit Gulpen (L.)het Zeister Mannen- terug te krijgen uit de opbrengst van koor; het Warnsvelds Mannenkoor; de een loterij. Dezer dagen starten de le- Mannenzangvereniging Aurora uit den met de verkoop van loten onder Utrecht en het Driebergens Mannen- vrienden en bekenden. Het doel is goed koor. \en de prijzen fraai, zodat er op het ko- Tussen 18.00 en 20.00 uur zal er een pen van een lot niets tegen kan zijn. pauze zijn, waarin in de beide Ritmees- j terkantines een broodmaaltijd voor del HOND VEROORZAAKT VAL koren wordt aangericht. Zondagavond om 11 uur kwam er bij Om 20.00 uur opent het tweede deel de politie een telefonische melding bin- van het programma met een optreden nen van een man die in de Gortstraat van het Ritmeesterkoor. Daarna komen bewusteloos op straat lag. Het bleek achtereenvolgens het Baarns Mannen- later dat hij met zijn brommer tegen koor, het Amersfoortse mannenkoor een loslopende hond gereden was en (AMK), het politiekoor Excelsior uit daardoor ten val gekomen was. De man, verbinding tussen de noordelijke Velu- Utrecht en de Veenzangers aan bod. i J. v. d. S., liep een gekneusde knie en we en de spoorweg (de Klomp) ver- In totaal zullen 500 zangers, waaron- kledingschade op en kon naar zijn wo- zocht men aan Rijk en provincie om der van beroemde koren, Veenendaal ning overgebracht worden. een vierde deel van de kosten te wil len dekken. door S. Laansma mag er nimmer een tapperij of koffie huis of winkel in houden. 3. Het erbij gelegen bouw- en weiland mag hij jaarlijks pachten voor f 25,—. goed verlicht is (dze lamp is er nog!) en daarvoor krijgt hij f 6,per jaar voor olie. 4. Bij donker weer moet een behoorlijke lamp branden waardoor de tolboom komst gemaakt, onder welke voorwaarden in 1877 Gijsbert van Beek de tol mocht pachten. 5. Hij mag nooit vermindering van pacht som eisen. 6. De bewoners van de hofstede „het achterste Wagensveld", in 1876 be- WAAR HET OM GING De steun die men vroeg had tot doel een deel weg te bestraten van 25.197 nederlandse ellen, ruwweg een kleine 20 km dus. Dit was niet de gehele weg naar „het Oever" aan de Zuiderzee, doch sommige delen waren reeds deug delijk bestraat. De kosten van het te bestraten ge deelte werden geschat op f 156.000, Geen kleinigheid dus. Men is overigens met dit verzoek niet over één nacht ijs gegaan, want met de betrokken grond eigenaren is men reeds tot een accoord gekomen. In verband met het belang van deze Donderdag 28 juli j.l. 's avonds om Een jaar lang werd over deze kwes- Ds. S. Goverts tachtig jaar Ds. S. Goverts te Zeist, emeritus pre dikant van de Nederlandse Hervormde Kerk, is zondag 81 juli j.l. tachtig jaartie druk gesproken en te Renswoude, geworden. jwaar wij ons thans uitsluitend toe gaan Sjjtse Goverts werd op 31 juli 1886 uit bepalen, werd inmiddels een commissie een onderwijzersgezin te Veenendaal ge- gevormd, die bestond uit de heren M. boren. jJ. L. Baron Taets van Amerongen, W. Hij bezocht eerst het gymnasium te C. Wolleswinkel en W. H. Immink. Zij Amersfoort en studeerde daarna theolo- hadden zich uitvoerig over de bestra- 23.10 'uur^mtdekte 'mèn datTop Te ?ie aan de Rijks Universiteit te Utrecht, ting van de weg naar Barneveld bera- Polderweg tegenover de Groeneveldse- waar hij zijn kandidaats- en ook zijn ker- den en waren tot de conclusie geko- burp een rode sportwagen in de sloot kelijk voorbereidend examen aflegde. Na- men, dat dit deel van de weg dat voor was gereden. Daar er niemand in en om dat de *e®r G°ve*s in 1913 do°^ h«f Pro" ^nin§ van Renswoude zou komen de auto te bekennen was, begon men;~ kerkbestuur van Zeeland was f20.000 - zou gaan kosten, te dreggen toegelaten tot de evangeliebediening in Op 31 maart 1859 deelden zowel Rijk Toen kwam H. uit Eist ter plaatse en de. Nederlandse Hervormde Kerk werd als Provincie mee, dat zij elk voorlo- deelrip mee dat de wasen toebehoorde hlJ op 3 mei van het daaropvolgend jaar pig een toelage zullen geven van aan J. V. uit Eist. Deze verklaring werd <1914) door nu wijlen ds M. Jongebreur,f 2000,- Samen dus niet het gevraagde later bevestied door de vader van de toen no£ Predlkant te Veenendaal, be- vierde deel, doch een vijfde deel. Betrokkene die meededeelde dat ziinvestiSd als predikant van de hervormde Bij raadsbesluit van 22 aug. 1859 fcoon rustie oSder de wol laa i gemeente van Heilouw in de classis Bom- werd meegedeeld, dat het bestraten Het bleek dat T V Geschrokken was mel- Daarna diende jubilaris verder nog van de weg naar Barneveld is goedge- toen hij in de flauwe bwht van de Pol- IfSS?nfSSSTlïïïf keUrd Me° f1 ^ans overgaan tot het derwee kwam eeremd had en eesliDt in de classis Gormchem 1916 tot 1919, vragen van toestemming om aan deze Oosternijkerk in de classis Dokkum 1919 weg een tol in te stellen. EliÏÏR SSTiJSS,Ft r "n: tot 1922, Lexmond in de classis Gorin- SïïÏÏSi. „W. SU!™ ?n 1 ohem 1922 tot 1925, Oldebroek in de clas- Elstenaar was uit de auto gekropen en g.g Harderwijk 1925 tot 1929, Gameren naar huis gegaan Er was geen sprake in dfi classis Bommel 1929 tot 1936, Berg- IU1 "*u tweeieuig uoei van drank. De auto, tenminste wat er Hr,hpnWW in Hflssis Srhipri„m iqsr lereerste zouden de gelden dienen van over was, want de wagen was to taal doormidden gebroken, werd in be- werden bestek en voorwaarden op 8 dec. d.a.v. door Ged. Staten van Utrecht goed gekeurd. Bij Koninklijk Besluit van 15 sept. 1860 no. 57 is concessie van tolheffing verleend Het Provinciaal Blad van Utrecht no. 82, d.d. 12 sept 1860 geeft de volgende mede deling: „Mededeling der aanvankelijk voor den tijd van één jaar verleende con cessie van tolheffing op den straatweg van Renswoude, over Barneveld, Voort huizen en Putten, tot de Zuiderzee, zoo veel betreft het Utrechtsche gedeelte des wegs". Aan tolboom no. 1 bij Wagensveld, na bij de grensscheiding tussen Utrecht en Gelderland, zal tol worden geheven naar het volgende tarief. ARTIKEL I a. voor elk paard, muilezel, stier, os of koe, gespannen voor een rijtuig op veren of riemen met 4 wielen f 0,07® b. voor idem met 2 wielen f 0,06 c. voor een kar of chais op den as onge laden f 0,03 d. voor een gewone boerenwagen met smalle vellingen f 0,06 met brede vellingen f 0,03 e. een geladen vrachtwagen of kar met smalle vellingen f 0,12 met brede vellingen f 0,07® f. een ongeladen mallejan met smalle vellingen f 0,06 met brede vellingen f 0,03 een geladen mallejan met smalle vellingen f 0,30 met brede vellingen f 0,18 g. een diligence, omnibus of bijwagen voor niet meer dan zes personen (zon der de voerman) f 0,07® voor meer dan zes personen f 0,12 h. een ezel gespannen voor wagen of kar f 0.03 i. een bereden of onbereden lospaard of ezel f 0,02 Tol N°. 1 te Renswoude. foor tik paard, aotlaeL Rw, o. of kor. ooar rm ryiuif op rrem of BXt 4 ▼oor idem idea, am 2 vidro foor kor of ebo» op fa n, ocpUdn foor era («voor boereovigea met 8M4LLK refliofM foor ▼oor ftUdrt rroehtvofeo of kor. SMALL* .rtt.ofM foor idm foor oocrlode. «O*.. foor kim foor («io4ea riem art SMALLE ▼oor »d~n tins OMt BREED* Voor dibcttco. ooioibo. of byo.gm ux foor Mm i foor otdvofoo of kor foor een loo p..rd of ▼oor coo kolf. *cbtop of «irkea. foor rm koppel «chopoa boroa At IS dok* foor tea boodeawogoo of kor Voor «n oflgflidea «ocrtuig echter tea en der eeogekcppel.1 ▼oor een geleden idea idem met SMALL* .ellmgea foor era idem idem idem wel BRUOE foor roe L slag genomen. J. V. kwam met de schrik vrij, benevens enige verwondingen aan het gelaat. Twee autobotsingen schenhoek in de classis Schiedam 1936 tot 1947, Valburg en Homoet in de classis onderhouden van de weg en in de Nijmegen 1947 tot 1951 en tenslotte tot tweede plaats ter aflossing van de op- 1 mei 1954, toen hem na veertig vol- genomen kapitalen. De beplanting aan brachte dienstjaren op ruim 66-jarige weerszijden van deze weg vormde een leeftijd emeritaat werd verleend, nog drie apa Prob'eem- jaar die van Linschoten in de classis Het h°ut van de Kromme hoek (te- Utrecht. Na zijn emeritaat heeft ds. Go- genwoordig Molenstraat) tot aan de Deze tol had een tweeledig doel. Al- k- een os' stier of koe f °'01 1. een kalf, schaap of varken f 0,00® m. een koppel schapen boven de tien stuks van dezelfde eigenaarf 0,05 Vrijdagmorgen om 9.15 uur had er verts eerst nog ongeveer twee jaar te beekbruë (zie foto 1) is eigendom van ARTIKEL 4 Hierin wordt o.a. aan de commissaris sen overgelaten vermindering van tol te verlenen voor paarden en voertuigen van erven die door hun nabijheid daarop aanspraak kunnen maken. Van deze be paling werd inderdaad gebruik gemaakt De weduwe van Jochem Jochmsen, Ger- ritje Beken die landbouwster op Wagens veld was, kreeg op 18 dec. 1861 van de Raad „vrijdom" van tol. De gemeente mocht dientengevolge aan weerszijden van de weg bij Wagensveld dennen aan planten. Uiteraard werden regelmatig wijzigingen aangebracht. n. een hondenwagen of kar Het werk kon dus beginnen en dit was veelomvattend. Allereerst moesten 1.294.500 stenen wor den gelost bij de Klomp, want de Rijn spoorweg zorgde voor het vervoer. Deze stenen werden geleverd door de firma G. f 0,075 Munnicks van Cleeff te Utrecht en kost- o. een ongeladen voertuin achter een ander aan gekoppeld f 0,02 een geladen voertuig achter een ander aangekoppeld met smalle vellingen f 0,15 een autobotsing plaats tussen G. v. Z. uit Scherpenzeel en v. d. K. uit Lunte- ren. Het ongeluk gebeurde bij de krui sing Nieuweweg-Hoogstraat en was ie wijten aan onoplettendheid van de be stuurders. Beide auto's liepen behoor lijke schade op. Vrijdagmiddag om 5.45 uur had de taxichauffeuse mevr. S. als klanten de heer en mevrouw S. uit De Klomp. De taxi (een Mercedes) reed in de Gerard Doustraat, toen mevr. H. uit Veenen daal met een Volkswagen over de Pa trimoniumlaan richting Kerkewijk na derde. Mevr. H. kreeg geen voorrang en er volgde een botsing. De auto van mevr. H. schoot het trot toir op en werd zwaar beschadigd. De taxi draaide om zijn as en reed ver volgens achteruit de Talmastraat in. De heer en mevrouw S. werden uit de wagen geslingerd en ernstig verwond. Het echtpaar S., mevr. H. alsmede het zoontje van laatstgenoemde werden naar het ziekenhuis vervoerd. Het echt paar S. werd opgenomen. Later konden beide dames en het zoontje naar huis gestuurd worden. Beide wagens wer den weggesleept. KETTINGBOTSING Zaterdagmiddag om 2 uur stonden R. H. uit Deventer en N. uit dezelfde plaats voor de stoplichten op de Ker kewijk bij de spoorwegovergang opge steld toen H. K. uit Ingen naderde. De laatste botste met de voorzijde tegen de tweede wagen, die vooruitschoot en zijn plaatsgenoot ramde. De drie auto's lie pen materiële schade op. BROMMER OP BROMMER Zondagavond om 9.35 uur verliet de bromfietser A. G. v. B. het terrein van het Luxor theater en lette niet vol doende op. Zo kwam het dat hij J. v. d. E. uit Woudenberg niet opmerkte en ondanks krachtig remmen van de laat ste botsten de brommers op elkaar. A. G. v. B. liep schade aan zijn brommer op en kneusde zijn duim. Werkhoven in de classis Doorn bijstand in het pastoraat verleend. Daarna ves tigde hij zich metterwoon te Zeist. Tijdens zijn ambtsbediening als predi kant van de hei-vormde gemeente van Oldebroek was ds. Goverts o.a. lid van het classicaal bestuur van Harderwijk en te Gameren was hij lid van dat van Bommel. Pannenkoeken-race Het weer werkte niet mee om de za terdagavond door de heer Kool van de Eekhoorn onder auspiciën van de VVV georganiseerde pannekoekenrace tot een drukbezocht feest te maken. Wel en thousiast was een drieënveertig-tal jon gelui, zowel jongens als meisjes, die zich voor deze race hadden opgegeven. Zoals de heer Bovenschen mededeelde werd er gewerkt in groepen van vier. Deze kinderen moesten een pannekoek bakken; was de pannekoek klaar, dan verscheen men aan de start. Op het ver treksein moest de pannekoek worden omhooggegooid en dit moest nog een drie tal malen worden herhaald op plaatsen waar een vlag stond. Er werd door de deelnemers danig op los gebakken en| vanaf de start ging het er om zo hard) mogelijk met de pannekoek uit de voeten de heer Taets yan Amerongen en dat te komen en er tevens voor te zorgen dat de bermcn v£m de l g het de koek zo heel en zo gaaf mogelijk op yan de Me,m ig yan wm Cor_ het eindpunt aankwam Dit bleek in de Wolleswinkel. Bepaald werd, dat praktijk nog wel eens tegen te vallen, b d hercn hun h mochten laten want onder het gelach yan de toeschou- gt doch njmmer mochten overgaan wers kon men soms halve pannekoeken op de grond zien vallen. Degenen die niet zo gelukkig waren een prijsje in de wacht de bed n van f 200o,- door te slepen gingen toch met met lege han- k incie definitief vastgesteld. den mdit geval eigenlijk een lege maag J 1 naar huis, want zij werden in de Eek hoorn onthaald op een portie heerlijke pannekoeken. Om tot een juist overzicht van werk zaamheden en kosten te komen werd ODE AAN DE PANNEKOEK dp. .no.Y; 1859 het bestek opgemaakt, Voorheen was 't made in de Achterhoek]?.?! l had .Bestek tot h_et ma- Te ontbijten met spekpannekoek Dat is nu voltooid verleden tijd Men prefereert nu 'n wat lichter ontbijt EDERVEEN Overleden: A. van Ginkel, geh. gew. m. J. Methorst, 70 'jaar. SCHERPENZEEL Geboren: Gerrit, z.v. G. v. d. Peut en A. P. v. Asselt, Barneveldseweg 27Son- ja, d.v. H. v. d. Bruinhorst en J. Krop, Lindenlaan 16. Ondertrouwd: W. Schimmel, 25 jaar, Holevoetplein 280 te Scherpenzeel en A. van de Bovenkamp te Veenendaal, oud 22 jaar; J. W. Hasselaar, 22 jaar, wo nende te Veenendaal en G. Lansing, 21 jaar, Willaerlaan 6 te Scherpenzeel. Gehuwd: H. van Zoeren en D. H. Wa gensveld, Stationsweg 149 te Wouden berg; G. Wallert en B. Floor, A. Paulo- nalaan 82 te Zeist; K. Bus en J. A. Renes, Dorpsstraat 216 te Scherpenzeel. Overleden: A. J. Bakker, oud 70 jaar, Glashorst 104 te Scherpenzeel. ELST Gevonden: Herenrijwiel, chequeboek je, bril, portemonnee met f 3,40 en re genjas. Aan komen lopen: Een bruine hond. Verloren: Donkerblauwe nylon jas, witte regenjas, rode portemonnee met f 35,en een herenpolshorloge. Mogelijk bakt men ze nog wel eens 'n keer Maar minder vet echter dan weleer Aan dat alles moest ik even denken En extra aandacht eraan schenken Nadat ik bij de pannekoekenrace Aan de Kuilweg ben geweest Al werkte Pluvius niet mee Toch stelde de opkomst elk tevree 't Werd een daverend succes Jong en oud deed erg z'n best Om er iets gezelligs van te maken En de koek niet kwijt te raken Wat 'n enkele overkwam En finiste met 'n lege pan Er werd naarstig gebakken van beslag Dat zo maar voor het scheppen lag De modellen waren erg verschillend Doch de jury was zo welwillend Nu en dan 'n oogje dicht te knijpen 'n Geste, die elk kan begrijpen Gezien de nervositeit van deze en gene Tijdens die bakpartij in Rhenen Twee veteranen, doorkneed in 't bakken Hadden de smaak bijzonder goed te pakken Produceerden 'n waarlijk goed produkt Daarbij is hun race ook goed gelukt Drie dames, (men kon 't vooruit weten) Hebben zich van hun taak gekweten Zoals 'n goede huisvrouw het betaamd Doch ze maakten de veteranen niet beschaamd Elk voor zich was 'n bakprinses En ze oogstten dan ook veel succes Al met al is de pannekoekenrace Ook nu weer 'n daverend succes geweest. J. M. Foto 1. De beekbrug in de Barneveldsestraat te Renswoude een geladen wagen achter een ander aangekoppeld m. brede vellingen f 0,07® p. een door mensen getrokken of ge stuurd voertuig f 0,03 Ter illustratie een daglijst uit nov. 1860 waar Teunis van de Lagemaat op noteer de wie er de 26e en 27e gepasseerd zijn. (Zie afb. 2) ARTIKEL 2 Met vrachtwagens of karren worden gelijkgesteld de voertuigen, geladen met stenen. Voor smalle vellingen worden ge houden die minder dan één palm breedte hebben. Het gehele tolrecht is verschul digd voor elke doorgang door, langs of om de tolboom. ARTIKEL 3 Van betaling van tol zijn vrij: 1. De paarden, rij- en voertuigen, tot Konings dienst behorende. 2. De paarden der marchaussée en die van militairen in uniform, alsmede de wagens en voertuigen behorende aan de Staat of aan de nationale legerkorp sen, en welke voorzien zijn van het door het departement van oorlog vast gestelde onderscheidingsteken. 3. De paarden en rijtuigen van ambtena ren van de waterstaat bij hun dienst verrichtingen. 4. Kinderwagens, mits alleen kinderen vervoerende. Dze laatste bepaling is veelzeggend: in de kinderwagens van toen kon wel een paar mud aardappelen! ken van de aardebaan en beklinkering (van den weg van de grens van Rens- woude langs Barneveld, Voorthuizen en Putten tot het Oever aan de Zui derzee." De besteding vond plaats 10 nov. 1859 's middags om 12 uur in het logement „de Bonte Koe" bij H. Schut te Barneveld De te bestraten weg zal 3586 el lang zijn (de gehele weg naar de Zuiderzee is 28.230 el) van de weg naar Amersfoort (thans Dorpsstraat) tot de grens van Renswoude met Barneveld. In het midden van de weg moet een zuiver zandbed gemaakt worden van 20 duim dik en 3,50 el breed. De gehele weg moet beklinkerd worden. Het werk moet beginnen op 1 april 1860 en op 1 dec. 1860 voltooid zijn. Na goedkeuring door Z.M. de Koning op 30 nov. van het jaar 1859 ten f 12.512,De steenlossers moesten eveneens worden betaald en kregen per dag een bedrag dat varieërde van 15 tot 60 ct. De wegwerkers die voor de be strating zorgden verdienden 50 tot 70 ct. per dag. De man die de aardebaan en be strating moest verzorgen was de heer Holtus; hij ontving f2213,—. (Zie foto 3) Het tolhuis, met het jaartal 1860 er nog steeds op, werd met de beekbrug gemaakt door de heren C. v. Droffelaar en J. Vlaanderen voor f 1001,97®. Aan de smid, de opzichter, de boekdrukker en de Rijn spoorweg werd tenslotte f 1407,84 betaald. Om de kosten te dekken vroeg en kreeg men dus een subsidie van Rijk en Pro vincie van elk f2000,—. De gemeente gaf een renteloos voorschot van f 3000,—. Een 122-tal aandelen groot f 500— met een gezamenlijke waarde van f 61.000,werd uitgegeven. Het is wel interessant te vernemen wie nu wel deze aandeelhouders waren; dit waren: W. C. Wolleswinkel, de heer Huy- decoper van Zeist, de heer Luden van Stoutenburg, de heer Taets van Ameron gen van Natewisch, de heer Taets van Amerongen van Renswoude, de gemeente Renswoude en de Bankier van Rinsum. Zoals reeds vermeld werd was Teunis van de Lagemaat de eerste die in 1860 de tol pachtte en dus in eerste instantie het tolhuis mocht bewonen. In 1866 pachtte Berend van Surksum de tol en diens op volger was Teunis van Delen. Bij zijn vertrek is een nieuwe pacht overeen- 1. De maandelijkse opbrengst van de tol moest op de eerste dag van elke maand gestort worden bij B. en W. van Renswoude. 2. De tolgaarder heft vrij gebruik van tol huis en schuurberg met erf en hok en Zaterdag j.l. werd op De Hof te Ame rongen de door de winkeliersvereniging en de plaatselijke VVV georganiseerde Jeugdmarkt gehouden waar door een vijftiental verenigingen een stand werd ingericht met van elke vereniging een of meerdere jeugdleden. Niet elke ver eniging was er direct op uit om winst te maken, winst welke was bestemd voor de eigen verenigingskas. Men trof er o.a. ook stands van radio-amateur- werk, vliegtuigbouw enz. Hoewel er zaterdagmiddag In zeer veel plaatsen een enorme stilte op straat was vanwege de finale van het wereld kampioenschap voetbal te Engeland kon toch wel worden gezegd, dat de markt hier niet zo heel veel onder te leiden heeft gehad. Er waren ook tijdens drie en zes uur nog vele bezoekers, die van alles konden kopen en winnen. Men trof er o.a. een bloemenzaak, beheerd door de korfbalclub; een stand met grammofoonplaten van de jeugd groep E. C.; een oliebollen kraam, wel ke bijzonder veel aftrek vond, een tent om touwtje te trekken, een tent om met een waterpistool een huisbrandje te blussen, een veilig verkeer propagan- datent, een afdeling EHBO om mensen te werven die bloed af willen staan, een viskraam, een autobaan waar men op afstandsbediening de racewagens kon laten gaan, georganiseerd door De Scheve Schaats en een rad van avon tuur annex restaurant, geëxploiteerd door de voetbalvereniging DVSA, een j stand voor verfrissing enz. van de sportvereniging Amerongen. In de avonduren, toen men dacht, dat de avond niet zou brengen waarop de meeste groepen hadden gehoopt, n.l. een grote mensenmassa, begon het ech ter te lopen. Had het de gehele dag in de omge ving overdadig geregend, geen bijzon- (Afd. 2) Een oude daglijst van de tol. derheid de laatste weken, het bleef in Amerongen droog. Slechts omstreeks woond door S. v. d. Voort, krijgen vrij- half negen vielen er wat druppels, doch tf ce r-crn dom van tol. Gijsbert Beek pachtte de tol voor f 275,- tot 1880. De volgende was Hendrik Buur man tot 1902 en daarna diens weduwe. Tot 1929 Gerrit Jan v. Veldhuizen en tot ook dit was weer snel voorbij. Er kon zelfs worden gesproken van een gezel lige drukte. Na afloop bleek wel, dat de vereni gingen goed waren te spreken over het 1944 Jan Pater. Deze bewoont het tolhuis resultaat. Een lid van het bestuur van nog steeds. Bepaald schokkend is de historie van de tol niet geworden. De brug en de weg waren aan slijtage onderhevig en zo maakte C. v. Droffelaar in 1877 een nieuw bruggedek voor de Barneveldse Beekbrug. de winkeliersvereniging echter vond de opkomst wat tegenvallen, doch weet dit ook aan de voetbalwedstrijd. Resume rend toch wel een geslaagde markt, wat zeer zeker voor een herhaling vat baar is. i Opening tentoonstelling Vrijdagavond werd in de raadzaal van Ook behoefde men regelmatig olie voor Amerongen de 5e jaarlijkse tentoon- de lamp, en moest brandassurantie voor s£eliing üan beeidende kunst geopend het tolhuis betaald worden en bij grote mr dr K F Q James> VOOrzitter sneeuwval moest sneeuw geruimd wor- van de sectie Beeldende Kunst van de den, dat kostte in 1892 een bedrag van stichtse Culturele Raad. f3,—. De burgemeester van Amerongen kon Enkele jaren later was de weg aan een jn zjjn welkomstwoord vele belangstel- grote verbetering toe. Slechte stukken lenden begroeten, onder wie mevr. Tel- werden met 20.000 verwerkte klinkers legen-Veldstra, lid van Gedeputeerde vernieuwd, terwijl gaten met zoden en Staten en voorzitster van de Culturele plaggen werden gedicht. De vraag om Raad. De burgemeester bracht dank een subsidie werd in 1895 echter negatief aan de commissie die dit jaar de ten- beantwoord. toonstelling organiseerde en verzorgde. Nog kleiner werden de inkomsten toen Deze commissie bestaat uit de heren in 1934 de straatweg Barneveld-Scherpen- K. F. O. James, G. L. A. de Brauwere zeel gereed kwam. Er passeerde minder en C. Th. de Boer. verkeer de tol en zodoende kwam er ook afwijking van vorige jaren is thans minder geld binnen. Dientengevolge werd een verzameling bijeengebracht van de pachtsom met 50®/o verminderd. kunstwerken, die zich in Amerongse huizen bevinden. De heer James be- i rr- klemtoonde dit nog eens in zijn toe- upneiling spraak. Wat u hier ziet komt uit de In de oorlogsjaren werd de tol opge- woonkamers van Amerongse gezinnen, heven. Op 14 april 1942 kwam een brief De commissie heeft getracht een ten- van het provinciaal bestuur van Utrecht toonstelling op te bouwen die een in- waarin stond, dat er in de prov. Utrecht zicht geeft in verschillende perioden nog enige tollen bestaan, waarvan de van de kunstgeschiedenis. Lang niet opbrengst zeer gering is. Het is gewenst volledig overigens. De bevolking stond tot opheffing van deze tollen over te zeer welwillend tegenover ons pogen, gaan. Het resultaat van een eerste schifting Aangezien het departement van Water- is thans te zien. staat en de Provincie elk slechts een Maar het is mogelijk gebleken nog zesde deel van de onderhoudskosten van meer tentoonstellingen te houden, bijv. de weg wilden betalen, ging de opheffing van portretten of oosterse kunst. Dank- dat jaar niet door en werd opnieuw con- zij de welwillende medewerking van de cessie tot tolheffing vrleend tot 16 mei gemeente, de burgemeester maakte ook 1943.De heer J. Pater kreeg echter op 17 deel uit van de commissie, en van de dec. van dat jaar een brief van het ge- Stichtse Culturele Raad en niet in het meentebestuur waarin hem werd meege- minst ook van degenen die kunstwerken deeld, dat de tol per 1 jan. 1944 werd op- afstonden is deze fraaie verzameling tot geheven. Het tolhuis kon hij desgewenst stand gekomen. Deze keer valt er niets blijven huren voor f180,— per jaar. te kopen. Alleen maar een heleboel te De Tollencommissie deelde het gemeen- kijlten, aldus de heer James, tebestuur mee, dat de provincie Utrecht n e raadzaal zijn 51 kunstwerken f4100,- wilde bijdragen, doch dat Rens- tentoongesteld. Daaronder bevinden woude dan geen tol meer mocht heffen zich. schilderijen, tekeningen, grafiek en en dat de weg naar Barneveld goed on- SCL1 p uur' derhouden zou worden. Tenslotte werden tentoongestelde werken zijn eigen- in mei 1944 de hand- en sluitpaal van de dom van Mevr. d Audretsch-Krop, tolboom opgeruimd, evenals het door- Mevr. A. van Aldenburg Bentinck- opgeruimd, gangshekje voor de wielrijders. Fehrer, fam. C. Th. de Boer, fam. Jhr. O. R. van den Bosch, fam. G. L. A. de Brauwere-van Aldenburg Bentinck, ba ronesse Y. d'Aumale van Hardenbroek- Woodville, Mevr. E. M. M. S. von Ilse- man-van Aldenburg Bentinck, fam. K. F. O. James, fam. A. C. Kars-Roelfse- ma, fam. D. A. van Ommeren-van Nif- terik, Mevr. D. Rottans-Blijdenstein, Mej. A. A. Siegenbeek van Heukelom, fam. K. G. Tiel-Schreuder. De tentoonstelling is geopend tot en met 13 augustus a.s., 's morgens van 10-12 uuh, 's middags van 2-5 uur en 's avonds van 7-9 uur. Zaterdagavond en zondag gesloten. Het is een zeer boeiende verzameling geworden, de moeite waard om eens te gaan bekijken, vooral nu het weer niet aanlokt om naar buiten te gaan. Door zijn opzet is deze tentoonstelling' tevens een uniek evenement geworden. INGEZONDEN Wie nauwgezet de nieuwe onderwijs wet bestudeert, zal tot de overtuiging komen, dat deze Mammoetwet alle zorg besteed aan de individuele eisen van het kind. Deze zorg is er bij de onder wijsmensen altijd wel geweest, maar de wettelijke maatregelen maakten ver wezenlijking van de uit die zorg voort komende gewenste schoolplanning meestal niet mogelijk. De Mammoetwet biedt wel veel mo gelijkheden. Eigenlijk is het met de wet zo, dat geen enkele leerling van het voortgezet onderwijs tweemaal een zelfde klas behoeft te doen. De uitvoe ring hiervan vraagt veel schoolruimte, veel schooltypen. Of die overal zullen kunnen worden opgericht blijft een grote vraag. De wet is in zake oprich ting van scholen erg streng. De vrij heid van onderwijs - een groot ver worven voorrecht in de geschiedenis - zal door financiële gevolgen der wet wel eens in gedrang komen. Is er van de gewenste zorg, die het schoolgaande kind behoeft, reeds onder de oude wet iets te verwezenlijken? In de Mammoetwet komen voor Mavo III en Mavo IV, dus het middelbaar algemeen voortgezet onderwijs, zowel drie- als vierjarig. Deze beide school typen zullen veelal in één school het huidige Ulo vervangen. Deze school wordt dus middelbaar onderwijs voor gewone Ulo-leerlingen, zoals nu op de Ulo-scholen zijn. De huidige Ulo-school kent alleen een landelijk eindexamen met vreemde examinatoren aan het eind van de vier de klas. De dagbladen stonden in de maanden juni en juli weer vol met lijsten van geslaagden Als voorloper van de nieuwe wet is nu reeds moge lijk het schoolexamen voor Ulo III met zen tussen opleiding met handelsvak- eigen leraren als examinatoren onder toezicht van gecommiteerden en van collega's van andere scholen, die ook voor Ulo III opleiden. In onze omge ving wordt dit examen reeds afgeno men in Amersfoort en Oosterbeek. Voor het komende cursusjaar 1966/ 1967 is het de bedoeling, dat ook aan de Herv. Ulo aan de Geerseweg 29, Veenendaal, hoofd G. Verheul, voor dit examen in een Ulo III-klas zal worden opgeleid. Dit examen biedt een kans aan die leerlingen, die het vierjarig di ploma wel niet zullen halen. Zij moe ten wel een aardige aanleg voor twee vreemde talen hebben Zij kunnen kie- Kcrmis Evenals in voorgaande jaren organi seert de plaatselijke Oranjevereniging ook dit jaar weer een Lunapark in de Laan te Amerongen en wel op 4, 5 en 6 augustus a.s. De hoop wordt uitgesproken, dat het weer nu weer eens wil meewerken op dat het in Amerongen deze dagen weer gezellig druk zal zijn. Er zullen in de Laan weer diverse attracties voor groot en klein aanwezig zijn ken en wiskunde. De ouders moeten nu niet denken, dat door de vorming van een Ulo-III groep aan een school de toelating tot klas 1 gemakkelijker is geworden. De overgang van klas 1 naar klas 2 blijft op hetzelfde niveau. Alleen aan het eind van klas 2 biedt de overgang nu een nieuwe mogelijkheid.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 2