HAAST U Ni REMIA margarine prachtig tafelmes cadeau! P E L CHEVROLET R A M Beeldende kunst te Amerongen KRUISWOORDPUZZEL R 32 Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 5 augustus 1966 4 KUNSTWERKEN UIT AMERONGSE HUIZEN Romantici, Haagse school en modernen Tekeningen f Grafiek Sculptuur Kathe Kollwitz V.A.B. KIRPESTEIN a 22-oa C a-9 \a-s 'a-I 'v-e 'd-z 'a-I rtpjni Sotja ap do pjooAvjue jan Nationaal hippisch feest in Utrecht Het is steeds weer een verademing de Hof te Amerongen te betreden, waar het aroom van het verleden nog geurt temidden van de intimiteit der het plein om sluitende huizen, rondom de warmrood gekleurde gevels der Gothische St. Andries- kerk met haar stoere steunberen en fraaie vensters, in de schaduw van de rijzige toren. Jammer dat het kerkinterieur zo huiskamerachtig gestoffeerd is.) Terzijde van de tumultueuze verkeersader ligt de stille Hof onder het lommer der bomen. Het statige gemeentehuis met zijn voornaam bordes past goed in de sfeer van overpeinzing en bezinning die de Hof kenmerkt. Binnen de raadhuis muren is thans de Zomertentoonstelling 1966 opgesteld, onder auspiciën van de Stichtse Culturele Raad. Met meer dan gewoon verlangen be gaven wij ons er heen. Het feit dat kunst werken in het bezit van Amerongse in gezetenen geëxposeerd worden, prikkel de onze nieuwsgierigheid. Er waren na men van kunstenaars bekend gemaakt en wij vroegen ons af: welke werken sieren enige Amerongse woningen? Bij die namen troffen wij die van C. Pronck en J. de Beyer aan, maar in de catalogus bleken zij terecht te ontbreken. Want de aquarellen van een onbekend meester, afbeeldingen van kastelen als Sterken- burg, Hardenbroek en Hinderstein zijn heel waarschijnlijk niet van de hand van de zeer begaafde Pronck of diens knap ste, hem overtreffende leerling Jan de Beyer, die bij de nauwgezette topogra fische weergave van gebouwen van meer charme blijk gaven. De onbekende aquarellist moeten we veel eer zoeken in de omgeving van Pieter van Lienden of Jacobus Stellingwerf, die ietwat stijve, droge, weinig levendige prenten maak ten. Meer poëzie V ozitten de sober gekleur de prenten van Th. Verreyk uit de twee de helft van de 18e eeuw, voorstellingen van landelijke dorpen. Op de schare van talentvolle tekenaars die nauwkeurig de gesteldheid van dor pen, kerken en kastelen uitbeeldden, volgden schilders als A. Schelfhout, B. C. Koekkoek en Ch. Rochussen, die de fase van de romantiek kenschetsen in hun taferelen en landschappen. Een „dichter" uit die dagen sprak van: Waar men zich wendt, 't is een keur van taferelen: Wintergezichten, met smaak gestoffeerd, Waard dat, gemaald op Schelfhouts panelen, 't Vorstenpaleis ze om goud zich begeert. Die lof klinkt ons hoogdravend en overdreven. Genoemde romantici leefden met 't hoofd achterstevoren, altijd om kijkend naar de glorie van de 17de eeuw. Grootsheid en bewogenheid streefden zij na. Schelfhout was hun meester. Zijn landschappen bezitten sfeer en hij ergert minder door hebbelijkheden dan Koek koek. Diens bosgezicht toont wel de ma jesteit van de oude bomen op de voor grond, maar weet in zijn theatrale ge zwollenheid weinig te ontroeren, hoe knap de schilder het genre ook beoefent. Van Rochussen zijn twee werken op gehangen: een olieverf, de valkenjacht, en een aquarel Frederik de Grote tijdens een veldtocht, staaltjes van de picturale mode dier dagen om historiestukken te schilderen, waarbij meer op het wat dan op het hoe werd gelet. De personages staan er bij als in een openluchtspel, maar Rochussen redt zijn werken weer door zijn fijne kleuren. In het landschap met de boompartijen van Willem Roelofsz kondigt zich aar zelend de nieuwe visie op de werkelijk heid aan. De kunstenaars wendden zich af van het dramatische en ontdekten het doodgewone, alledaagse landschap. Zij keerden zich, wars van alle romantiek, tot het gewone leven van alle dag, zoals ook de schilders van Barbizon in Frank rijk deden. Tot de laatste hoorde C. Troyon, van wie een landschap met koeien aanwezig is, dat hem karakteri seert als een voortreffelijk schilder van dieren. Schilderachtigheid en stemming traden in de plaats van romantische scênerie. Zie het mooie eenvoudige landschap met molen van P. J. C. Gabriël, fijn van sfeer en stemming. Hij gaat de meesters van de Haagse school voor, op de expositie vertegenwoordigd door Mesdags zeege zicht, rijk aan fijne kleurtonen, een droom van sobere tinten, en door het wondermooie doekje van Jacob Maris: vrouw en kind met pop, verrassend door licht en kleur en leven. De In 1954 overleden G. van Nifterik blijkt een verlate Haagse scholer, maar ruwer in de impressionistische factuur en de kleurenordening dan de grootmees ters. De laatste representant van genoemde school, Willem de Zwart, ging zijn eigen weg, evenals de grote Breitner. Hij schil derde, evenals de andere Amsterdam mers, geen landschap, maar de mens in zijn arbeid, getuige zijn aquarel van paarden die visschersschuiten naar zee trekken. Van B. van de Bogaart, in 1922 ge boren, kenden wij slechts werken in wat men noemt action-painting. Hier toont hij waarschijnlijk twee oudere werken: huizen te Parijs in een mengeling van grijzen en een vaas met bloemen, uit bundig van coloriet. In de tuin te Apel doorn bedrijft M. van Regteren Altena een geestig spel met kleuren. Onder de tekeningen valt het fijne por tretje van drs. H. J. Jonker op, het in nerlijk goed weergevend, gemaakf door K. T. O. James, die vrijdag j.l. de ten toonstelling opende, waarbij hij degenen die hun kostelijke en kostbare kunst werken tijdelijk hebben afgestaan, bij zonder dank bracht. Voorts zijn er drie decoratieve gesty- leerde symbolistische crayontekeningen Remia Zilver, Remia Planten, Remia Zweedse Kroon Oem margarine REMIA MARGARINEFABRIEKEN N.V. - DEN DOLDER van Jan Toorop, alle gedaan in krachtige arabesken. Opmerkelijk is een ouder werk van hem: Zeeuwse tuinier. Onder de grafische werken noteerden wij de verrassende prent van M. C. Escher, Modderplas geheten, een vreem de werkelijkheid oproepend, en de etsen van Wouter van Leusden met hun raad selachtige verbeeldingen van een vogel, een landschap en Venus, een sterk per soonlijke visie. Van de beeldhouwwerken is M. van Zijls vrouwenfiguur het oudst. Het toont kenmerken van een Impressionistische opvatting in de bewerking van het op pervlak waaraan men de modellerende hand van de maker opmerkt in holten, plooien en verheffingen, die nog tast- en kneedcfdrukken tonen. Zijl, bekend door de reliefs aan Berlage's Beurs te Amster dam, beeldt het met het oog waarneem bare uit, de indruk door de werkelijkheid op de zinnen gemaakt. Zijn antipode te Amerongen is Fred. Carasso met zijn vrouwenfiguur, die zijn liefde voor het klassieke ideaal en zijn eerbied voor de grote traditie van zijn geboorteland Italië belijdt. Toch staat Carasso open voor het nieu-ve, blijkens zijn monumentaal koopvaardijmonument te Rotterdam. Liefde tot het klassieke, evenwichtige en maat olie bezitten ook Hein Koreman en Hans Reicher. Van de eerste valt de gevoelige meditatieve vrouwentorso in chamotte op, die de naam van Maillot op de lippen brengt. Van Pieter Starreveld is er mooi juve niel kopje en van Philip ten Klooster een rust uitstralende zeboe. De oudere Hildo Krop is er met een stoere mannenfiguur en Lies Cozijn met haar bekende paardje. Een verzameling drukken van tekenin gen door K&the Kollwitz, die meer dan vijftig jaren in een arbeiderswijk van Berlijn woonde en daar als vrouw van een fondsarts de armoede, de ellende, het lijden zag, is aan de tentoonstelling toe gevoegd, het hoogtepunt er van vormend. Het menselijk leed en de band tussen moeder en kind inspireerden haar tot een reeks prenten, waarin zij het anecdoti- sche wist te verheffen tot het niveau van diepe menselijkheid, grootser dan ooit Steinlen wist te doen. D. Philips. De zomertentoonstelling is tot en met 13 augustus geopend, dagelijks van 10 12 uur, van 25 uur en van 79 uur. Op zaterdagmiddag en 's zondags geslo ten. Verschijnt als bijlage van het streekblad ..DE VALLEI" onder redactie van Tante Jos ONZE JARIGEN 6 aug. Dineke Tanis 8 Ada van Benthem 9 Jantje Overeem, Renswoude 9 Jan van de Toren 11 Barbara Heuvelmans 12 Truus van Braak Alle jarigen: heel hartelijk gefelici teerd en een onvergetelijke dag toege wenst. ZILVERPAPIER EN CAPSULES VOOR DE BLINDEN Ondanks de regen, en de gure wind blijven onze spaarders en spaarsters toch maar fijn meehelpen. Jngelui: het mag buiten stormen zo hard als het maar wil, onze zilverpapieractie gaat door! Wij blijven tezamen duchtig door sparen om onze blinde leeftijdgenootjes Correspondentie te richten aan Tante Jos per adres: Parallelweg 10 - Veenendaal jheel blij te maken. Deze week hebben wij weer bezoek gehad van vele trouwe medewerkers I die toch nog een aardige hoeveelheid „zilver" bij elkaar heeft weten te bren gen. Jullie zijn natuurlijk razend nieuwsgierig wie die spaarders dan wel geweest zijn. Hier komen ze dan: Arie Blankenspoor. Gerard Blanken- spoor, Jan van Santen, Wilma Hen driks, Jetje en Willie van Amerongen, Rie Sieck, Tineke Oosterheerd, Al ie 'Ariesen en van een fam. die woont op de P. H. van Rijnstraat 29. Wat fijn dat wij deze week niet met lege handen hoeven aan te komen en dat alles dank zij jullie hulp! Namens de blinden hartelijk bedankt allemaal, I tot ziens en doe je best maar weer! Tante Jos <Oo<©- 822-66 Q, Figuur OP DE BODEM VAN DE ZEE De oceaan is nu niet bepaald het ele ment, waarin de mens thuisbehoort. Wij hebben ons dan ook altijd op allerlei ma nieren moeten beschermen voor wjj het waagden in de onbekende diepten af te dalen. Het eerste duikerpak, waarover wy iets weten, stamt uit 885 voor Chris tus. Een reliëftekening uit die periode toont ons een krijger, die onder water zwemt. Op zijn borst draagt hij een klei ne zak met lucht, die hem door middel van een buisje van de nodige zuurstof voorziet. Het duikerpak, dat wij tegenwoordig kennen, werd in principe uitgevonden in 1819 door de Engelsman Siebe. Het be staat uit een waterdicht linnen- of rub- berpak, met slechts 3 openingen, name lijk aan de polsen en aan de hals. Deze openingen worden gesloten met nauwe rubber handschoenen en een zware nauwe kraag. Het schietlood op de rug en op de borst moet dienen als tegen wicht voor de opwaartse druk van het water. Verder zyn de „ingebouwde" schoenen voorzien van zware loden zo len. De duiker wordt van de nodige lucht voorzien door een rubber slang, die is aangesloten op een luchtpomp in de boot aan de oppervlakte. In gevallen waarin de duiker op grote diepten moet werken wordt het duikerpak elektrisch op tem peratuur gehouden. Het beroep van dui ker kan nameiyk zeer koud zyn. De uitrusting van de kikvorsman is heel wat praktischer. Deze bestaat uit een dik wollen pak, dat het gehele li- PARIJS: Twee mode-toebehoren uit de collectie van de Parijse mode-ontwer per Jaques Heim voor de komende win ter. Een paar kousen die geheel met gouden lovertjes bestikt zijn, en een hoed in de stijl van de Egyptische farao's. chaam omhult en op zyn beurt wordt bedekt door een nauwsluitend rubber- pak. Deze uitrusting laat een grote mate van bewegingsvrijheid toe. Het hoofd van de kikvorsman wordt bedekt door een groot rubber masker met enorme glazen voor de ogen. Een rubber lucht buis staat in verbinding met een zuur stofhouder, die de kikvorsman op de rug draagt. Dit pak werd uitgevonden door de Italiaan Perleoni in 1941. Het werd voor het eerst gebruikt op 13 juli 1942 toen Italiaanse saboteurs van de kust van Gibraltar geallieerde schepen de lucht in bliezen. Zij zwommen in hun nieuwe uitrusting tot onder de schepen en brachten hun explosieve ladingen on der de kielen van de schepen aan. VEFNFNDAAI CITY MOTORS EDI TOMMY EN DE FUUT Figuur b. Behalve de gewone wilde eenden en andere eendesoorten in het meer was er eentje, die er volgens Tommy nogal grappig uitzag. Die eend had een lange dunne hals, een kuifje op zijn kop en een kraagje van donker gekleurde veren. Tommy's vader vertelde hem, dat dit de gekuifde fuut was. wiens altijd natte nest, dat gemaakt wordt van rottende plantendelen, tussen het kroos op het water drijft. Als de fuut zijn nest verlaat wanneer er eieren inliggen, bedekt zij die eieren zorgvuldig met rottende plan ten en als de jonge eenden uit zijn maar nog te klein om zelf te zwemmen, zitten zij vaak op de rug van een van hun ouders, terwyl de andere hun dan voed sel brengt. 6 22-66 HORIZONTAAL: 3. 6. 8. 10. 11. 14. 15. 17. 19. 21. 23. 25. 27. 28. 30. 33. 35. 36. 39. 40. 41. 42. 43 44. 46. 48. 50. pers. vnw. vogel broeiplaats gewicht bestemming geluk meisjesnaam vader fr.) rivier in Duitsland persbureau vogelverblijf baardje in orde voorzetsel edelgrootachtbaar (afk.) hoffelyk kwijtschelding van straf niet gebonden vlugge herkauwer chin, maat vervoermiddel land in Europa godsdienst aanw. vnw. bywoord lokspys kleinood (meerv.) 52. vorm van treden 19. boos 55. op de wijze van 20. sport 56. org. der Ver. Naties 22. beetje 58. spaanse uitroep 23. vleesgerecht 59. streep 24. herkauwer 61. drank 26. groot bouwwerk 64. deel v. d. hals 29. zeediertje 66. koker 31. meisjesnaam 67. steendruk 32. deel v. e. toren 69. wegkant 33. graansoort 70. in leven zijn 34. uit Ierland 72. kleur 37. vriend (fr.) 74. laatst leden 38. sportterm 75. groente 45. land in Azië 76. deel v. e. huis 47. vogel 77. vaartuig 49. pl. aan de Rode Zee 50. schil VERTICAAL: 51. vorm van lakken 1. hetzelfde 53. vorm van rollen 2. deel v. h. hoofd 54. deel v. h. dak 3. berg 56. verbond 4. omroepvereniging 57. gekheid 5. onmeetbaar getal 60. tevergeefs 6. maal 62. gehoorzaal 7. sluis 63. slot 8. vogel 65. godheid 9. pers. vnw. 66. pl. in Duitsland 12. verharde huid 68. zwaardvis 13. naar beneden 69. welwillende lezer 16. niet lang 71. familielid 18. groot water 73. titel WAT BEHOORT BIJ WIE? Figuur c. Al deze 6 mensen missen iets, dat voor hen van groot belang is. Maar die voorwerpen vind je terug in de onderste ry op het plaatje. Kijk nu maar eens wat er by wie behoort en als je denkt dat je het weet, vergelyk dan je antwoord met het antwoord hieronder vermeld. In Utrecht wordt op 19 en 20 augus tus weer het jaarlijkse Nationale Hip pische feest gehouden, in de Irenehal van de Jaarbeurs. Deze vee- en paar- dententoonstelling, die geen enkele lief hebber mag missen, biedt aan 10.000 bezoekers een keur van hippisch ge noegen. Voor de ware paardenliefheb ber bestaat het programma eigenlijk alleen uit hoogtepunten. Enkele programmapunten zijn: Keu ring aan de hand van 150 fokpaarden, elite materiaal van NWP en VLN in verschillende rubrieken en van fjor- denpaarden; kampioenschappen van on dermeer fokmerries van het Gronings en Gelders type in tuig en hengsten in tuig; New Forestpony's - ster en kroon- merries onder zadel. Een boerenwagennummer, een da mesnummer demonstratie Fjordenpaar- den en Welshpony dekhengsten onder de zadel en nog veel meer, alleen al op de eerste dag. De avonduren van deze dag worden gevuld met een program ma voor jong en oud uit de stad en van het platteland, met ondermeer Fries ras tweespannen voor de sjees, met rijders in Friese klederdracht en een muziekshow van het Utrechts 'Tar- monieorkest en het Kon. Sted. muziek korps Concordia uit Culemborg. Op de tweede dag, de zaterdag wor den ook runderen getoond. Onder an dere zal de bekende KI-stier Steven te zien zijn, in gezelschap van een hon derdtal melkgevende dochters. In het middagprogramma zal een demonstra tie met Arabische stamboekpaarden ge geven worden en een shownummer van het aangespannen paard onder de titel: Kracht en schoonheid van het platte land. Tijdens deze middagdemonstraties zal het geheel opgeluisterd worden door de beroemde Trommelaeren van Roesen- daele, een nationaal en internationaal bekende drumband, die tweemaal we reldkampioen werd. Behalve de paarden zal er voor de agrariër veel te zien zijn op het ge bied van Machinaal melken, Pluimvee, Zuivel en Tuinbouw en geeft de UTV- winkelstraat gezelligheid en sfeer. OPLOSSING KRUISWOORDPUZZEL R 31 HORIZONTAAL: 1 kg, 2 hut, 5 den, 8 eg, 10 n.o., 11 terrarium, 14 r.o., 16 trio, 18 koran. 19 Oder, 21 Erna, 23 Nel, 24 slee, 25 one, 26 aai. 27 ent, 28 Spa, 30 nut, 32 een. 34 aks. 36 doel, 40 aard, 42 aandenken, 43 sela, 45 dons, 48 eng, 50 set, 52 pijl, 53 rad, 55 rio. 56 Eli. 57 iep, 59 leve. 61 nar, 63 tand, 65 girl, 66 laars, 68 geep, 70 ad. 71 Australië, 74 l.o., 75 as, 76 oke. 77 sas. 78 de. VERTIKAAL: 1 koren. 2 he, 3 Urk, 4 tronie, 5 dralen, 6 ein, 7 nu. 9 greep, 10 n.t., 11 ton. 12 are. 13 mol, 15 or, 17 Irene. 20 dessa. 22 aat, 24 sta, 25 oud, 29 and, 31 ulaan. 33 élève, 35 kandy. 37 ore, 38 a.n.p., 39 ski, 41 ren, 43 sir, 44 leder, 46 oline, 47 sop, 49 Gre, 50 sonate, 51 terras, 52 pit, 54 Alida. 58 edele. 60 vla, 62 aar, 64 age, 65 ga, 66 l.s.k., 67 sla, 69 Po, 72 uo. 73 is. 4025. Ergens in de eindeloze Sahara, in het nach- teiyke tentenkamp van het woestynvolk der Zlass, wordt Arams leven gered door een... kruik! Want nauweiyks heeft hy zijn tent verlaten of met een korte, droge slag vliegt tegen de drinkkruik die hy toevalligerwyze juist voor de borst houdt een py'l aan splinters Instinctief duikt Aram weg uit de verraderlyke lichtbaan die uit de tent naar buiten valt en die hem tot een makkelijk doelwit maakt. Roerloos neerliggend in de schaduw van de tent loert Aram naar de donkere palmbomen aan de rand van het kamp. Daar duikt in het struikgewas een gestal te op die haastig wegsluipt in het nachtelyk duister. Snel veert Aram overeind om zyn verraderlyke be lager te achtervolgen. Maar nauweiyks heeft hy het palmbos bereikt of op enkele meters afstand stuift een ruiter in vliegende galop weg. En machteloos moet Aram aanzien hoe de boogschutter door een grote stofwolk aan zyn oog wordt onttrokken en verdwynt in de nachteiyke woestyn.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 4