HENNY JANSEN Gesprekken over principes dncuyj Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 16 september 1966 8 mm» Nieuw reglement kerkelijke goederen klaar Aktie 1966 Opening jeugdwerk Benoeming Begroting Forse giften WAT WIJ GELOVEN Voor ditmaal voerden we in onze serie discussie-interviews met voor aanstaande kerkelijke figuren, een gesprek met Ds. R. Kok te Ameide, die 28 jaar in Veenendaal stond, terwijl in zijn tijd de overgang plaats vond van de Gereformeerde Gemeente naar de Christelijke Gerefor meerde keiken. Ds. Kok is op zijn terrein 'n scherpzinnig debater, die met sprekende mimiek en de nodige gebaren, meestal ad-rem, de nogal scherp gestelde vragen weet te beantwoorden, ondanks de 75 levensjaren, die de ver grijsde strijder achter zich heeft. Uiteraard zijn wij hierin onpartijdig en geven geen kommentaar op zQn antwoorden. WU laten dat over aan het oordeel van de lezer Ondanks de soms fel afgevuurde vragen, droeg het gesprek toch een sportief karakter, met respect voor wederzijdse argumentatie. De ont vangst en het verblijf (in de eerste woning van een nieuw huizenblok) was eenvoudig en hartelijk. DOMINEE, KUNT U ONS IN EEN KORTE, BIOGRAFISCHE SCHETS VERTELLEN HOE U TOT UW AMBT GERAAKTE IN DE GEREFOR MEERDE GEMEENTE Ik ben in 1890 te Honkoop geboren en in de Ge reformeerde kerk aldaar gedoopt. Later kwam ik in de Ned. Herv. kerk terecht, waarin ik op 12 a 13-jarige leeftijd tot bekering kwam. Ik begon in Zeist en Driebergen te kerken in de Oud Geref. en Chr. Geref. kerken. Eens kwam ik in aanraking met Prof. Wisse (toen nog ds.). Hij vroeg mij waarom ik niet bij hem kerkte. Ik antwoordde dat ik zijn prediking niet bevindelijk genoeg vond. „Zo, zo, reageerde hij, terwijl hij mij vorsend aankeek bent U dan soms zo ver geleid?"... Ik haastte mij te zeggen van niet, maar dat ik er wel graag van hoorde. Blijkbaar was het toch niet verkeerd gevallen bij Wisse, want later, toen ik als predikant te Aagtekerke stond, had ik hem een keer onder mijn gehoor. Daar in Aagtekerke zaten de mannen en vrouwen streng gescheiden, maar Wisse zat breeduit met de armen over elkaar tussen de dames. Net wat voor hem. Hij prakki- zeerde er natuurlijk niet over om te verhuizen. Enfin, daar zat hij dan en ik kneep hem behoor lijk. Ik zei tegen mezelf: arme jongen, daar ga je nou! Maar na de dienst zei Wisse me dat ik toentertijd gelijk had gehad met mijn bewering. Hahaha! (Dominee lacht smakelijk). Met Wisse ben ik altijd goed bevrind gebleven WANNEER VOELDE U ROEPING TOT HET AMBT?... Toen ik een jaar of achttien was. Aanvankelijk was er grote geneigdheid tot de zending. Maar er waren geen centen voor de studie daarvan. Mijn theologische opleiding is trouwens ook door een mij onbekend gebleven persoon bekostigd. Voor dien heb ik in 1907 nog meegewerkt aan de tot standkoming van de Ger. Gem. te Zeist. Dat was Voor die tijd een opzichzelfstaande kruisgemeente. BIJ WIE STUDEERDE U THEOLOGIE?... Bij Ds. Kersten, waar ik in 1915 gereed kwam en het beroep naar Aagtekerke aannam, waar ik tot 1925 bleef. In een eerste gemeente hoor je wel een jaar of tien te staan, om voldoende gevormd te worden WELKE GEMEENTEN DIENDE U DAAR NA?... Van 1925'30 te Gouda, waar ze nogal eens met de Catechismus in de heg liggen. In maart 1930 nam ik het beroep naar Veenendaal aan en bleef daar tot oktober 1958 IS DAT NIET VEEL TE LANG OP EttN PLAATS?... Ik zal het nooit een collega aanraden. Maar er kunnen omstandigheden zijn die het wettigen. Ik had diverse beroepen, onder andere naar Rijssen, maar ik bleef toch aan. Toen kwam de oorlog en voelde ik me gebonden. Na de oorlog hield de strijd om het aanbod van genade mij op. Na Vee nendaal vertrok ik naar Ede, daarna naar Alphen a/d Rijn en nu ben ik dan in Ameide aangeland... IN WELKE GEMEENTE WAS U HET LIEFST?... Daar is geen verschil in. Ik ben overal met vreugde geweest. Ik heb het altijd naar mijn zin gehad op de wereld U HEBT 28 JAAR IN VEENENDAAL GE STAAN. U ZULT ER DUS WEL EENS HEIM WEE NAAR GEHAD HEBBEN Geen uur! Dat ligt niet in mijn aard. Nietwaar, moeder?... (dominee richt zich tot mevrouw, die bedrijvig koffie schenkt) Mevrouw: „Mijn man heeft daar nooit last van, maar ik vind het nog wel eens moeilijk om een plaats te verlaten. Meestal valt het dan later toch wel weer mee, gelukkig". DOMINEE, WAAROM VERLIET U VEENEN DAAL EIGENLIJK Dat was louter berekening. Ik rekende uit dat de gemeente meer werd en mijn krachten minder. Dat kon op de duur niet goed gaan. Deze reke ning toonde ik de Heere. Toen nam ik het beroep naar Ede met vrijmoedigheid aan UW KRACHTEN WERDEN TOEN MINDER, MAAR U PREEKT NU WEL EENS VIER KEER PER ZONDAG. DAT KLOPT DUS NIET AL TE BEST In Veenendaal was ik de hele dag in touw. Ik maakte 800 bezoeken per jaar. Dat werd te véél... En wat het vier maal preken betreft: als ik zon dagsmiddags in Driebergen ga preken, ben ik blij als ik ook een verzoek krijg om daarna in Zeist te preken. Dat is een VERLICHTING, want anders moet ik al die tyd gaan zitten praten en ik ben geen prater. Preken kost my minder moeite MOET IEMAND EEN EXTRA-ORDINAIRE ROEPING HEBBEN TOT HET PREDIKAMBT. OF IS BEGEERTE DAARNAAR REEDS VOL DOENDE?... Het één noch het ander! Wat baat het een ge meente als ik zeg bekeerd en geroepen te zijn? Het gaat om de bediening van het Evangelie. Als het de gemeente blijkt dat de dominee een bood schap heeft van Godswege, wordt deze vraag niet eens gesteld. Zelf heb ik 25 jaar in Curatorium gezeten en ik zag de aangemelden bij bosjes strui kelen over hun veel te lange bekeringen en uit gebreide roepingsverhalen. Soms ijselijk om aan te horen VOELDE U ZICH WEL DOOR GOD GEZON DEN OM TE PREDIKEN Beslist wel. Vanuit het boek Richtenen werd ik bepaald bij de kracht van het offer. De kracht van Christus dus. Ik bedoel deze tekst: Ga heen in deze uw kracht! NU BENT U CHR. GEREFORMEERD. HOE MAAKTE U TOEN DIE KEUZE?. Ik heb in 1958 die keus niet gemaakt, maar de gemeente. Er was de mogelijkheid van Hervormd of Chr. Geref. De gemeente koos Chr. Geref. Ik kwam achter de gemeente aan DAT KLINKT WEL MOOI, MAAR VER SCHILLENDE MENSEN GEVEN EEN GEHEEL ANDERE LEZING OVER DIT VERLOOP Best mogelijk. Maar geloof me, het verliep zo als ik daarnet zei en niet anders. En ik geloof dat ik er nog best af gekomen ben toen, want de meerderheid bleef bij elkaar. Dan had Mozes het er kwaaier mee, want de Israëlieten wilden onder weg allemaal terug naar Egypte (dominee lacht z(jn zware lach.) Ds. Overduin zei me dat ik goed tevreden kon ztfn met die uitslag BENT U GEHEEL LOS VAN DE GER. GE MEENTE?. Ik heb de Ger. Gem. lief, maar nu ben ik Chr. Geref. En dat ben ik van harte DAT ZEGT U NU WEL, MAAR HOEWEL U PAS EEN „BLAUWE MAANDAG" AANGE SLOTEN BENT, ZIT U NU ALWEER IN DE OPPOSITIEHOEK, DOOR UW MEDEWERKING AAN HET BLAD: „BEWAAR HET PAND". VINDT U DAT NIET OP ZUN ZACHTS GE ZEGD, KNAP ONBESCHEIDEN?... Wie zegt dat dit een oppositieblad is?... HET EERSTE NUMMER ERVAN, LIET ZICH NOGAL LAATDUNKEND UIT OVER DE WEK KER. NIET DAN? WAAROM GING U EIGEN LIJK IN OPPOSITIE?... Maar ik ging en ga helemaal niet in oppositie. Hoe komt men erbij. Luister: Er kwamen diverse ontevreden ambtsdragers bijeen te Sliedrecht. Men was niet gelukkig met de besluiten van de Synode en er dreigde scheuring. Ook ik kreeg een uitnodi ging voor de bijeenkomst De kerkeraad van Al phen a/d Rijn stond op hetzelfde standpunt als het mijne, om daar niet aan mee te werken, on danks enkele bezwaren die ook wij hadden. Wij wilden geen oppositie, dus bleef ik thuis MAAR U BENT ER TOCH GEWEEST NAAR WU VERNAMEN... Inderdaad. Dat ging zo: Er kwam een telefoon tje met het dringend verzoek tóch te komen, om de dreigende scheuring te helpen voorkomen. Toen gingen we en adviseerden de aanwezigen om elk aar positief te vinden. Men kan het immers on mogelijk overal in met elkaar eens zijn in een kerkgemeenschap. Niet scheuren dus! Toen kwa men we tot de oprichting van het blad „Bewaar het pand". Mij werd het redacteurschap aangebo den, maar ik nam dat niet aan. Van scheuring werd gelukkig afgezien. Ik heb er later contact over gehad met Apeldoorn. Tenslotte hadden we er een openhartig en aangenaam gesprek over achter gesloten deuren. BENT U VOOR DE NIEUWE VERTALING VAN HET NJ3.G.?. Ik prefereer voor honderd procent de Oude Sta tenvertaling, hoewel ik ook elke dag, voor mijn studie de nieuwe gebruik. Daar zijn echter woor den in die ik niet hanteer. Maar ik voel er weinig voor de N.Vert. te bestrijden. MEN ZEGT DAT U EEN STRENGE PURI TEIN BENT. IS DAT ZO Dat kan wel eens waar zijn. Ik heb voor mezelf strenge levensopvattingen GAAT U WEL EENS MET VAKANTIE?... Daar voel ik niets voor. Maar ik veroordeel het niet bij anderen. KIJKT U VAAK T.V.?. Nooit. Ik heb alle vrije tijd nodig om te weten hoe het hemelleven zal zijn. Ik wil straks geen vreemde zijn als ik Boven kom. Overigens voel ik mij niet geroepen een kruistocht tegen de T.V. te houden HEBT U WEL EEN RADIO Jazeker, waarom niet?. DOET U AAN SPORT?. Zeer zeker. Achter het huis is mijn tuin, daar werk ik g^aag in. Haha DAAR BENT U TEVREDEN MEE, MAAR DE JEUGD NIET. DIE WIL OOK RECREATIE OP HET SPORTVELD Moet ik daar voor zorgen?. ALS HERDER HEBT U TOCH DE TAAK ELK SCHAAP IN ZUN GEHELE PERSOON ,zo U wilt naar ziel en lichaam) TE VERZORGEN OF TE LATEN VERZORGEN?. Ik ben geen Roomse pastoor. Het gaat er mij alleen om ZIELEN te behouden. Dat is mijn taak en mijn streven. De rest interesseert mij niet zo veel DOET U AAN POLITIEK Ik stem Staatkundig Gereformeerd BESTAAT DAARIN AL UW POLITIEKE AC TIVITEIT?. Ik was de eerste landelijke secretaris van de S.GP. Ik had echter al mijn tijd nodig voor m(jn ambtelijk werk. Daarom bedankte ik daarvoor U HEEFT OOK WEL EENS EEN POOSJE A.R. GESTEMD?... Ik heb altijd S.G.P. gestemd ALS NU IEMAND OP EEN ANDERE CHRIS TELIJKE PARTU STEMT UIT UW GEMEEN TE, WAARSCHUWT U DAAR DAN PASTO RAAL TEGEN Geen denken aan. Dat moet men zelf weten. WAT VINDT U VAN DE I.C.C.C.?. Er zit wel iets moois in. Maar hun praktisering ligt m(J niet EN DE WERELDRAAD? WUST U DIE AF?... Natuurlijk! ER ZUN ER DIE U EEN RASECHTE VECHTJAS NOEMEN, WAT VINDT U DAAR ZELF VAN?... Dat ben ik net niet! IN AAGTEKERKE NOEMDE MEN U TOCH MAAR DE OFFICIER Is 't waar Hahaha MAAR U HEBT TOCH WEL EEN STRIJD BAAR KARAKTER. NIET SOMS?. Ik zoek de strijd niet, maar soms moet je wel... MOGEN WE ER NOG EVEN OP DOOR GAAN?... Ga gerust Uw gang. MEN SCHRIJFT U HEERSZUCHTIGE NEI GINGEN TOE. U DOMINEERT GRAAG EN TRACHT UW WIL OP TE LEGGEN. OF... ZIET MEN DAT VERKEERT? Dominee kijkt lichtelijk verbaasd en glimlacht even aarzelend. Dan: „Moeder wat zeg j(j ervan. Is dat waar?. Mevrouw: „M(jn man probeert zich altijd terug te houden. Maar als men hem uithaalt, of wan neer het niet anders kan, nou, dan gaat hij or voor de volle honderd procent tegenaan.' En als men mij rustig laat uitspreken, ben lk echt niet zo lastig, vult dominee aan DUS HET VALT ALLEMAAL NOGAL MEE?... Ik wil wel toegeven dat ik soms te impulsief ben GAAT U VEEL OP VISITE Gewone visites heb ik geen tijd voor. Ik ben ook geen uitblinker in verjaardagsbezoeken. Ik wil mensen behouden, zo mogelijk op velerlei ma nieren KUNT U DAAR EEN VOORBEELD VAN GEVEN?... Pasgeleden, terwijl ik hier in Ameide preekte, zag ik enkele jongens achter in de kerk heerlijk slapen. De hele preek door. Dat verdroot my voor hen. Toen ik amen zei, rekten zij zich nog eens lekker uit en keken elkaar aan. Ze zeiden zoiets tegen elkaar van: Lekker gemafd, hè? Maaronder het zingen van de slotzang ver liet ik de preekstoel en ging naar hen toe. Ik zei: Jongens, je hebt tijd verloren laten gaan, want ik heb gesproken over jullie zaligheid. Doe dit niet weer, anders mis je straks de BootIk geloof dat het de jongens iets deed. Ik beoogde hun be houd rT Ds. R. Kok, Ameide. DOMINEE, WAT IS NAAR UW MENING DE KERNINHOUD VAN DE BUBEL?... Jezus Christus en Die gekruisigd VOOR WIE GEKRUISIGD Voor de wereld! WAAR STAAT DAT?... Indirect in Hebreën 10 29. Daar staat dat iemand die het bloed des Verbonds, waardoor h(J geheiligd was, onrein acht, zwaarder oordeel ver diend, doordat hij de Zoon van God met voeten vertreedt. Hieruit volgt dus, dat dit bloed ook voor z(jn heiliging gestort was, AL MAAKTE HIJ ER GEEN GEBRUIK VAN! Het was dus ook voor hem. Voor de wereld dus, om op Uw vraag terug te komen HEEFT U NOG MEER BEWIJZEN?. Jazeker. Johannes de Doper zegt: Zie het Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt DAT BETEKENT TOCH DE WERELD DER UITVERKORENEN?. Niks ervan! Er staat Kosmos, dat is de hele wereld. In de algenoegzaamheid van Zijn offer, neemt Jezus de zonde radikaal weg. Trouwens ook de Catechismus zegt in zondag 15 bij vraag 37, dat Jezus de toorn Gods tegen de zonde van het ganse menselijke geslacht gedragen heeft. Nou?... DUS IEDEREEN WORDT ZALIG?... Alleen zij, die Jezus Christus door een waar ge loof aannemen! DUS TOCH DE UITVERKORENEN!?... Dat woord past niet in dit kader. Daarom ge bruik ik welbewust het woord geloof. Het Besluit Gods geeft GEEN ENKEL recht op Christus. Maar dan ook geen enkel! DAT IS KRASSE TAAL. KUNT U DAT STA VEN?. Dat kan ik. Luister: Stel dat m(jn vrouw en ik enkele voorwerpen, b.v. een schemerlamp, een boekenkast, een schoorsteenklok enz. willen weg geven aan onze kinderen. Nu horen z(j dat en nemen de spullen maar vast weg, omdat het tóch besloten is. Dan is dat diefstal! Zij hebben er pas recht op, als wij het hen aanbieden. Want niet het BESLUIT maar alleen het AANBOD geeft recht. Zo geeft de uitverkiezing of het Besluit Gods geen enkel recht op Christus, maar alleen het ge nade-aanbod. Dit Evangelie-aanbod komt tot Allen. Jezus zegt immers: Predikt het Evangelie aan alle creaturen (schepselen). Bijgevolg durf ik in Godsnaam te beweren, dat in dit opzicht, een ver worpene evenveel recht heeft om tot Christus te komen als een uitverkorene. En die tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen DAT IS NOG KRASSER TAAL. KUNT U DIT WEL VERANTWOORDEN?.., Het is de waarheid, en anders niet! MAAR KAN GOD ZUN ALGEMEEN AAN BOD WEL ECHT MENEN, VANWEGE ZUN RAADSBESLUIT?. De geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen, terwijl de verborgen dingen voor God zijn. God heeft nooit besloten door ADAM de mensheid tot eeuwige heerlijkheid te brengen. Al leen door CHRISTUS! Tóch beoogde God. by de schepping, in Zijn bevelend willen, het heil van Elk mens, zoals we ook weten uit zondag 3 vraag 5 van de H. Catech. (verkort): God heeft de mens goed geschapen, opdat hij God zijn schepper recht zou kennen en met hem in de eeuwige zaligheid leven zou, om Hem te loven en te prijzen. Dat was dus Gods oogmerk met elk schepsel, vanuit de wil des bevels. Wij kunnen en mogen NIET wer ken met Gods RAADSBESLUIT. Leert men dit anders, dan komt men in conflict met zondag 3. Gods liefde komt dus tot ieder mens. En God meent het DAT IS ALLEMAAL WEL MOOI GEZEGD. MAAR WAAR BLUVEN WE DAN MET DE UITSPRAAK DES HEEREN: JAKOB HEB IK LIEF GEHAD, MAAR EZAU HEB IK GE HAAT?. Jezus zegt in Johannes 3 16: Alzo lief heeft God de wereld gehadBij die wereld hoort ook Ezau. God had Ezau ook lief. Maar Ezau VER WIERP het eerstgeboorterecht. God ziet de dingen altyd in zijn geheel. Vandaar deze uitdrukking die alleen maar gezien mag worden in het gehele verband. DAT LUKT VERDACHT VEEL OP DE OUDE REMONSTRANTSE DWALING DAT GOD VER KIEST UIT VOORGEZIEN GELOOF EN GOEDE WERKEN Dat wijs ik volstrekt af. Niettemin mogen wjj nooit de verkiezing LOS maken van Christus. Noch de verwerping van de zonden. Anders be landen we in het krankzinnigengesticht. God ver kiest in CHRISTUS en verwerpt in de ZONDEN. Te begrijpen is dit niet allemaal, maar wel te ge loven. SCOMMIGEN CONCLUDEREN UIT LEV. 27 VERS 32, DAT ER ÊÊN OP DE TIEN ZOU VER KOREN ZIJN. ER STAAT DAT ELK TIENDE STUKS VEE, DAT ONDER DE ROEDE DOOR GAAT, DE HEERE HEILIG IS. ZONDER ON DERZOEK NAAR GOED OF KWAAD Inderdaad menen velen dat. Het is goed dit even aan te roeren. Zij verwijzen dan naar Ez. 20 37. Daar staat: ik zal U onder de roede doen door gaan en U stellen onder de band des Verbonds. Het gaat hier echter niet over de relatie: zondaar offer-God. Maar: God-offer-zondaar. In het of fer, Christus, verkiest God, zonder te letten op kwaliteiten. Niemand, hoe slecht ook, behoeft te wanhopen. Hoeren, tollenaren, moordenaars, over- spelers, dieven, ja, voor elk is er redding mogeltyk bij God, die in grote barmhartigheid verkiest in het offer van Zijn Zoon, Jezus Christus, die ons tot een volkomen verlossing gegeven is. H(J wil dat allen in hem geloven, want niet de verkiezing maar het geloof is primair. BEST, MAAR IN JOH. 17 LEZEN WE TOCH MAAR VAN JEZUS: IK BID NIET VOOR DE WERELD MAAR VOOR DEGENEN DIE Ho eens even. Jezus bidt WEL voor de wereld. Luister maar. Lukas 23 34. Daar bidt Jezus: Vader vergeef het hun, want zij weten niet wat z(j doen. Dat waren toch wel wereldlingen, die hem kruisigden, dacht ik. Niet soms?. IS JOH. 17 DAN FOUTIEF GEÏNSPI REERD?... Het gaat er maar om in welk verband iets ge- schreven staat. Het één is niet minder waar dan het ander! In Joh. 17 gaat het over een bepaald aspect van Jezus Hogepriesterschap. WAT DUNKT U VAN DES MENSEN DOOD- STAAT?. De doodstaat is wel totaal, maar een mens is toch actief in zijn doodstaat. Hij blijft een redelijk schepsel met een onuitroeibaar besef dat er een Goddelijk Wezen is. Ook mannen als Achab en Saul kenden gebedsverhoringen. Maar veel meer nog is God bereid alles te geven wat tot het leven en de zaligheid nodig is aan IEDER die er Hem in ootmoed om vraagt. Dat gold ook voor Achab en Saul. De Heere wacht om ons gneadig te z(jn. WAARUIT CONCLUDEERT U DAT?... Jezus weende over de onwil van Jeruzalem, waarvan hij de inwoners zo graag had willen bij eenvergaderen als een hen haar kuikens. Dit wa ren liefdestranen en geen krokodillentranen. De bewogenheid van Jezus is even echt als de moge- ïykheid die Hfj biedt WAT BESCHOUWT U ALS UW VOORNAAM STE TAAK, ALS DOMINEE?. Om niet als Paulus, in arbeid te z(jn om Allen voor Christus te winnen. ALLEN? DAAR MOETEN DUS WEL ALLE UITVERKORENEN MEE BEDOELD WOR DEN?... Wei-nee. Dat zou toch onzin zijn, dat Paulus zich uitsloofde om Gods Besluiten maar uitge voerd te krflgen. Daar zorgt God, met eerbied ge sproken, heus Zelf wel voor. Onze taak is het om allen die aan onze zorgen zijn toevertrouwd, voor Christus te winnen. Dat bedoelt dus Paulus. HOUDT U ER DAN GEEN REKENING MEE DAT ER TWEEERLEI ROEPING IS?... God roept de mens door het Evangelie ernstig en waarachtig. God kan niet roepen tot uitwen dige vroomheid. Er is dus maar één roeping, ech ter met tweeerlei uitwerking. Niet ieder beijvert zich om z(jn roeping en verkiezing vast te maken, helaas. EN DE BELOFTEN DAN, GELDEN DIE OOK VOOR ALLEN?... Op een jeugdavond in Harderwijk had ik hier over een scherpe discussie met een jongeman die op het standpunt van Dr. Steenblok stond. Hij vond dat we wel mochten bidden, maar niet plei ten op Góds beloften, want die waren alleen voor Gods volk. Toen loofde ik 25,00 uit voor elk ge bed dat hij kon opschrijven, zonder daarbij, be wust of onbewust, te pleiten op Gods beloften. Aan elk gebed immers dat wij bidden moet nood wendig een belofte (toezegging) van God vooraf gaan. Het werd stil in de zaalIk kon mijn portemonnee dicht houden Want 'inderdaad, zonder beloften kunnen wij niet bidden. IN WELK GELOOF MOET ER DAN GE BEDEN WORDEN?... In het geloof dat voorhanden is. Niemand is 24 uur per dag actief in het zaligmakend geloof. Het zogenaamde historische geloof (hoewel geen strikt bijbelse uitdrukking) moeten we productief maken. Ook Agrippa wordt door Paulus in zijn historisch geloof aangesproken. Het echte geloof is nooit los te denken van het historische. Het is a.h.w. een bedding, waardoor het zaligend geloof stroomt. En God hoort naar elke bidder (behalve als wij bewust kwalijk bidden om het in wellust door te brengen). HEBT U NOG EEN SLOTOPMERKING?... Ik heb opgemerkt dat de scherpste tegenstan der nog wel eens een gelukkige vergissing maken. Eens hoorde ik Dr. Steenblok om de bekering bidden van een hele familie, tijdens een begrafe- nisdienst. Ik haakte daarop in, maar toen we te rug kwamen van het kerkhof, was Dr. Steenblok nergens meer te vinden. Toen heb ik de begrafenis maar verder geleid. Later schreef ik hem er over. Ik hoorde niets. Toen schreef ik nog een keer. Ik kreeg antwoord. Dr. Steenblok argumenteerde dat ltfj gebeden had, niet vanuit het besluit, maar vanuit de gunning. Hoe het ook zij, ik was daar toch blij om HEBT U NOG IETS Ik wil graag besluiten als volgt: Wij weten en geloven dat God de mens geschapen heeft naar Zijn beeld, opdat hij in de weg der gehoorzaam heid met Hem in de eeuwige zaligheid leven zou. En dat geloven wij uit kracht van Gods bevelend willen. En zo houden wij de prediking van het Evangelie, dat is de prediking van Gods beloften, eveneens voor waarachtig. Waarom dan ook de beloften van het Evangelie gepredikt moeten wor den met bevel van bekering en geloof. En de Heere belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen en geloven, de rust der zielen en het eeuwi ge leven DOMINEE, ONZE HARTELIJKE DANK VOOR UW SPONTANE MEDEWERKING AAN DIT OPENHARTIGE INTERVIEW, WAARIN TOCH ECHT NIET GEVLEID WERD Op 2 november van het vorig jaar stelde de vergadering van man nelijke lidmaten der Hervormde ge meente te Veenendaal een nieuw reglement op het beheer van de kerkelijke goederen en fondsen vast. Vanuit de vergadering werd nog al wat op het voorstel van de kerk voogdij geamendeerd, hetgeen waar schijnlijk de oorzaak is van het nu pas gereedkomen van de notulen, die vanaf 19 tot en met 22 septem ber op het kerkelijk bureau ter in zage liggen. Het reglement is ook tegen een kleine vergoeding verkrijgbaar ge steld. De aktie 1966, zoals de inzameling van de vrijwillige bijdragen voor de Hervormde gemeente te Amerongen werd genoemd, laat reeds resultaten zien. Aan toezeggingen kwam bin nen 26.100 gulden, terwijl per kas, bank en giro werd ontvangen 19.480 gulden. Nog te ontvangen blijft een bedrag van 6619 gulden. Ter opening van het jeugdver- enigingswerk zal op zondag 18 sep tember a.s. om vijf uur in de Ge reformeerde kerk te Rhenen voor gaan mr. dr. J. Ozinga te Lunteren. Zaterdag 24 september a.s. zullen alle jeugdclubs gezamenlijk starten in gebouw „Antenne". Beroepen De hervormde gemeente te Achter berg heeft een beroep uitgebracht op ds. J. van der Haar te Sint Maar tensdijk. Jeugdonderling Tot jeugdouderling der chr. geref. Bethelkerk te Veenendaal is benoemd de heer W. Th. Hofland te Rhenen. De heer C. P. Engel, voorheen arts te Veenendaal, is benoemd tot vice-praeses van de Gereformeer de kerkeraad te Amerongen. Kerkvoogdij wacht nog op antwoord. De kerkvoogdij van de hervormde ge meente „Sola Fide" te Veenendaal wacht nog op antwoord van 140 ge meenteleden op zijn verzoek om de jaarlijkse vrijwillige bijdrage. De kerkvoogden sporen aan tot haast, aangezien het terrein om het Ver enigingsgebouw moet worden geas falteerd en ook de fietsenberging aan repatarie toe is. Voor het Hervormde kerkewerk in Eist moet dit jaar binnenkomen 30.000 gulden, van welk bedrag de helft uit vrijwillige bijdragen zal moeten bestaan. De Gereformeerde kerk te Ameron gen ontving van één echtpaar drie giften. Voor de bouwfondsen Leer- sum en Amerongen elk een gift van 1000 gulden en voor de zending nog eens 100 gulden. Nog 7500 gulden De totale toezegging aan vrijwillige bijdragen, gedaan door de leden van de hervormde gemeente te Veenen daal is momenteel nog maar 7500 gulden beneden de raming, die de kerkvoogdij heeft opgesteld. Tot nu toe werd ruim 132.000 gulden toe gezegd en gedeeltelijk reeds voldaan. Buitengewone wijkgemeente in Ede Ook in Ede is de instelling van een hervormde buitengewone wijkge meente thans officieel. De generale synode besloot hiertoe, omdat er in Ede behoefte is aan een andere mo daliteit dan die welke door de cen trale kerkeraad (geref. bond in de hervormde kerk) geboden wordt. Men kan zich laten inschrijven als lid van de buitengewone wijkgemeente ln wording. Formulieren hiervan moet men aanvragen. Verhoging collecte-tempo B(j de hervormde gemeente „Sola Fide" te Veenendaal heeft men een andere wijze van collecteren inge voerd. Tijdens de inzameling wordt niet meer gezongen, terwijl ook het tempo zal worden opgevoerd. Dat is mogelijk doordat de collectezakjes, na revisie, wat handzamer z(jn ge worden. Hulp aan Turlqje De diakonie van de hervormde ge meente „Sola Fide" te Veenendaal heeft 500 gulden overgemaakt aan de stichting oecumenische hulp van de wereldraad van kerken voor de hulp verlening aan de slachtoffers van de aardbeving in Oost-Turkije. Verbouwing jeugdgebouw Men is bezig het jeugdgebouw achter de chr. geref. Bethelkerk aan de Bea- trixstraat te Veenendaal te verbou wen. In verband daarmee heeft men de jeugdzondag van 11 september ver schoven naar zondag 18 september a.8. 's Avonds zal men een preekbe spreking houden in het gebouw. Jeugdwerk De start van het landelijke jeugd werk wordt in de gereformeerde ker ken gevierd met een jeugdweek, die 11 september j.l. is begonnen en duurt tot 19 september. De jeugdorganisa ties van de gereformeerde kerk te Veenendaal hebben in de afgelopen week een programma afgewerkt, dat voor iedere avond iets te bieden had. Morgenavond zal nog een grote feest avond van het gereformeerd jeugd verband (voor de grotere jeugd i worden gehouden en zondagavond vindt in de Petrakerk weer ee.i jeugd- appel plaats. De gemeenteleden werden over het komende seizoenwerk voorgelicht met een speciaal jeugdweek-nummer van „Kerknieuws". Hieruit biykt o.m., dat voor de jeugd van 8 tot en met 15 jaar maar liefst 12 clubs de nodige activiteit ont plooien. Clubs met welluidende namen als „De Spruitjes" „De Tussendeu „Brandende Licht ;s", die worden overkoepeld door de G.J.O., de gere formeerde jeugdorganisatie. Zo'n club heeft reeds levensvatbaar heid met een aantal van 8 k 10 leden en kan uitgroeien tot een ledental van 15 a 18. Het aantal van deze clubs staat niet vast; wordt een club te klein dan worden de leden overgehe veld naar een andere; wordt hy te groot dan splitst men de zaak. Voor de jongelui van 18 jaar en ouder zijn er de gereformeerde jeugdver enigingen, momenteel drie stuks, elk met een eigen bestuur. Om de jeugd van 15% tot 17% jaar te kunnen opvangen heeft men nu ook nog een zgn. tussenclub gesticht. De gereformeerde jeugdorganisatie wordt begeleid door een ouderbestuur, waarvan 2 leden met een geiyk aan tal bestuursleden van de jeugdver enigingen tesamen en een jeugdouder ling zitting hebben in het gerefor meerde jeugdverband, dat als over koepelend lichaam van het totale jeugdwerk optreedt. Op Walcheren RECTIFICATIES In mijn stuk Op zwerftocht door Walcheren en in De Kempen zijn zet fouten geslopen, waaraan mijn ondui delijk schrift wel debet zal zijn. De schrijver van Zeeuwsche Mijmeringen heet niet Rier, maaj Dr. P. H. Ritter Jr. en de schrijfster van de in 1955 verschenen studie over de Nehalennia- tempel bij Domburg is niet Ada Von- dius-Crone, maar Ada Hondius-Crone. Enige malen staat er het woord ,waar' inplaats .van ,naar' en ,als' inplaats van .zoals'. Van de kaarttekenaars Schroo- ten en Van Deventer werd gedrukt Beste cartografen inplaats van Beide cartografen. Er staat voorts: De mooie gravure van het altaar die A. van der Laan maakte is hierbij gereproduceerd, maar op onverklaarbare wijze is dat niet gebeurd! Het zuidelijke ras is niet het Alpiène of Alpione, maar Al piene. In het gedichtje aan het slot zingt' hei dorp, wat moet zijn zinkt'. D. Philips Lampogietersavond en saliemelk Een oud gebruik op lampegietersavond is het drinken van saliemelk. Deze heerlijke en gezonde drank kennen velen helaas niet meer. Volgens 18e eeuwse boeken werd salie te gen allerlei ongemakken aangewend, zo als: „Kooking der maag, buikpijn, beving der leden, draaing des hoofds, zinkingen, etc." Men deed salie in wijn of bier, maar meestal in melk (al of niet met kaneel) In melk werd het veel gedronken in plaats van koffie of thee. Later werd saliemelk hoofdzakelijk nog op lampegietersavond gebruikt, volgens onderstaand recept: Men verwarmt wat melk en laat daarin de salie trekken (in een doekje samenge bonden). In verband met de smaak mag de melk beslist niet koken. De drank wordt warm geserveerd en met suiker op smaak gebracht. Bij de salie melk worden de bekende lange beschuit jes (met kaneel erop)) gepresenteerd. Enkele Veenendalers zullen nog salie vers uit eigen tuin hebben, maar wilt u het a.s. maandag zelf ook eens proberen, de gedroogde salie is verkrijgbaar bij: DROGISTERIJ Zandstraat 7 - Veenendaal

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 8