HENNY JANSEN
Gesprekken over principes
dncuyj
Nieuwsblad „DE VALLEI"
vrijdag 16 september 1966
8
mm»
Nieuw reglement
kerkelijke goederen
klaar
Aktie 1966
Opening jeugdwerk
Benoeming
Begroting
Forse giften
WAT WIJ
GELOVEN
Voor ditmaal voerden we in onze serie discussie-interviews met voor
aanstaande kerkelijke figuren, een gesprek met Ds. R. Kok te Ameide,
die 28 jaar in Veenendaal stond, terwijl in zijn tijd de overgang plaats
vond van de Gereformeerde Gemeente naar de Christelijke Gerefor
meerde keiken.
Ds. Kok is op zijn terrein 'n scherpzinnig debater, die met sprekende
mimiek en de nodige gebaren, meestal ad-rem, de nogal scherp gestelde
vragen weet te beantwoorden, ondanks de 75 levensjaren, die de ver
grijsde strijder achter zich heeft. Uiteraard zijn wij hierin onpartijdig
en geven geen kommentaar op zQn antwoorden. WU laten dat over aan
het oordeel van de lezer
Ondanks de soms fel afgevuurde vragen, droeg het gesprek toch een
sportief karakter, met respect voor wederzijdse argumentatie. De ont
vangst en het verblijf (in de eerste woning van een nieuw huizenblok)
was eenvoudig en hartelijk.
DOMINEE, KUNT U ONS IN EEN KORTE,
BIOGRAFISCHE SCHETS VERTELLEN HOE U
TOT UW AMBT GERAAKTE IN DE GEREFOR
MEERDE GEMEENTE
Ik ben in 1890 te Honkoop geboren en in de Ge
reformeerde kerk aldaar gedoopt. Later kwam ik
in de Ned. Herv. kerk terecht, waarin ik op 12
a 13-jarige leeftijd tot bekering kwam. Ik begon
in Zeist en Driebergen te kerken in de Oud Geref.
en Chr. Geref. kerken. Eens kwam ik in aanraking
met Prof. Wisse (toen nog ds.). Hij vroeg mij
waarom ik niet bij hem kerkte. Ik antwoordde dat
ik zijn prediking niet bevindelijk genoeg vond.
„Zo, zo, reageerde hij, terwijl hij mij vorsend
aankeek bent U dan soms zo ver geleid?"...
Ik haastte mij te zeggen van niet, maar dat ik er
wel graag van hoorde. Blijkbaar was het toch niet
verkeerd gevallen bij Wisse, want later, toen ik
als predikant te Aagtekerke stond, had ik hem
een keer onder mijn gehoor. Daar in Aagtekerke
zaten de mannen en vrouwen streng gescheiden,
maar Wisse zat breeduit met de armen over elkaar
tussen de dames. Net wat voor hem. Hij prakki-
zeerde er natuurlijk niet over om te verhuizen.
Enfin, daar zat hij dan en ik kneep hem behoor
lijk. Ik zei tegen mezelf: arme jongen, daar ga je
nou! Maar na de dienst zei Wisse me dat ik
toentertijd gelijk had gehad met mijn bewering.
Hahaha! (Dominee lacht smakelijk). Met Wisse
ben ik altijd goed bevrind gebleven
WANNEER VOELDE U ROEPING TOT HET
AMBT?...
Toen ik een jaar of achttien was. Aanvankelijk
was er grote geneigdheid tot de zending. Maar er
waren geen centen voor de studie daarvan. Mijn
theologische opleiding is trouwens ook door een
mij onbekend gebleven persoon bekostigd. Voor
dien heb ik in 1907 nog meegewerkt aan de tot
standkoming van de Ger. Gem. te Zeist. Dat was
Voor die tijd een opzichzelfstaande kruisgemeente.
BIJ WIE STUDEERDE U THEOLOGIE?...
Bij Ds. Kersten, waar ik in 1915 gereed kwam
en het beroep naar Aagtekerke aannam, waar ik
tot 1925 bleef. In een eerste gemeente hoor je wel
een jaar of tien te staan, om voldoende gevormd te
worden
WELKE GEMEENTEN DIENDE U DAAR
NA?...
Van 1925'30 te Gouda, waar ze nogal eens
met de Catechismus in de heg liggen. In maart
1930 nam ik het beroep naar Veenendaal aan en
bleef daar tot oktober 1958
IS DAT NIET VEEL TE LANG OP EttN
PLAATS?...
Ik zal het nooit een collega aanraden. Maar er
kunnen omstandigheden zijn die het wettigen. Ik
had diverse beroepen, onder andere naar Rijssen,
maar ik bleef toch aan. Toen kwam de oorlog en
voelde ik me gebonden. Na de oorlog hield de
strijd om het aanbod van genade mij op. Na Vee
nendaal vertrok ik naar Ede, daarna naar Alphen
a/d Rijn en nu ben ik dan in Ameide aangeland...
IN WELKE GEMEENTE WAS U HET
LIEFST?...
Daar is geen verschil in. Ik ben overal met
vreugde geweest. Ik heb het altijd naar mijn zin
gehad op de wereld
U HEBT 28 JAAR IN VEENENDAAL GE
STAAN. U ZULT ER DUS WEL EENS HEIM
WEE NAAR GEHAD HEBBEN
Geen uur! Dat ligt niet in mijn aard. Nietwaar,
moeder?... (dominee richt zich tot mevrouw, die
bedrijvig koffie schenkt)
Mevrouw: „Mijn man heeft daar nooit last van,
maar ik vind het nog wel eens moeilijk om een
plaats te verlaten. Meestal valt het dan later toch
wel weer mee, gelukkig".
DOMINEE, WAAROM VERLIET U VEENEN
DAAL EIGENLIJK
Dat was louter berekening. Ik rekende uit dat
de gemeente meer werd en mijn krachten minder.
Dat kon op de duur niet goed gaan. Deze reke
ning toonde ik de Heere. Toen nam ik het beroep
naar Ede met vrijmoedigheid aan
UW KRACHTEN WERDEN TOEN MINDER,
MAAR U PREEKT NU WEL EENS VIER KEER
PER ZONDAG. DAT KLOPT DUS NIET AL TE
BEST
In Veenendaal was ik de hele dag in touw. Ik
maakte 800 bezoeken per jaar. Dat werd te véél...
En wat het vier maal preken betreft: als ik zon
dagsmiddags in Driebergen ga preken, ben ik blij
als ik ook een verzoek krijg om daarna in Zeist te
preken. Dat is een VERLICHTING, want anders
moet ik al die tyd gaan zitten praten en ik ben
geen prater. Preken kost my minder moeite
MOET IEMAND EEN EXTRA-ORDINAIRE
ROEPING HEBBEN TOT HET PREDIKAMBT.
OF IS BEGEERTE DAARNAAR REEDS VOL
DOENDE?...
Het één noch het ander! Wat baat het een ge
meente als ik zeg bekeerd en geroepen te zijn?
Het gaat om de bediening van het Evangelie. Als
het de gemeente blijkt dat de dominee een bood
schap heeft van Godswege, wordt deze vraag niet
eens gesteld. Zelf heb ik 25 jaar in Curatorium
gezeten en ik zag de aangemelden bij bosjes strui
kelen over hun veel te lange bekeringen en uit
gebreide roepingsverhalen. Soms ijselijk om aan te
horen
VOELDE U ZICH WEL DOOR GOD GEZON
DEN OM TE PREDIKEN
Beslist wel. Vanuit het boek Richtenen werd ik
bepaald bij de kracht van het offer. De kracht van
Christus dus. Ik bedoel deze tekst: Ga heen in
deze uw kracht!
NU BENT U CHR. GEREFORMEERD. HOE
MAAKTE U TOEN DIE KEUZE?.
Ik heb in 1958 die keus niet gemaakt, maar de
gemeente. Er was de mogelijkheid van Hervormd
of Chr. Geref. De gemeente koos Chr. Geref. Ik
kwam achter de gemeente aan
DAT KLINKT WEL MOOI, MAAR VER
SCHILLENDE MENSEN GEVEN EEN GEHEEL
ANDERE LEZING OVER DIT VERLOOP
Best mogelijk. Maar geloof me, het verliep zo
als ik daarnet zei en niet anders. En ik geloof dat
ik er nog best af gekomen ben toen, want de
meerderheid bleef bij elkaar. Dan had Mozes het
er kwaaier mee, want de Israëlieten wilden onder
weg allemaal terug naar Egypte (dominee lacht
z(jn zware lach.) Ds. Overduin zei me dat ik goed
tevreden kon ztfn met die uitslag
BENT U GEHEEL LOS VAN DE GER. GE
MEENTE?.
Ik heb de Ger. Gem. lief, maar nu ben ik Chr.
Geref. En dat ben ik van harte
DAT ZEGT U NU WEL, MAAR HOEWEL U
PAS EEN „BLAUWE MAANDAG" AANGE
SLOTEN BENT, ZIT U NU ALWEER IN DE
OPPOSITIEHOEK, DOOR UW MEDEWERKING
AAN HET BLAD: „BEWAAR HET PAND".
VINDT U DAT NIET OP ZUN ZACHTS GE
ZEGD, KNAP ONBESCHEIDEN?...
Wie zegt dat dit een oppositieblad is?...
HET EERSTE NUMMER ERVAN, LIET ZICH
NOGAL LAATDUNKEND UIT OVER DE WEK
KER. NIET DAN? WAAROM GING U EIGEN
LIJK IN OPPOSITIE?...
Maar ik ging en ga helemaal niet in oppositie.
Hoe komt men erbij. Luister: Er kwamen diverse
ontevreden ambtsdragers bijeen te Sliedrecht. Men
was niet gelukkig met de besluiten van de Synode
en er dreigde scheuring. Ook ik kreeg een uitnodi
ging voor de bijeenkomst De kerkeraad van Al
phen a/d Rijn stond op hetzelfde standpunt als
het mijne, om daar niet aan mee te werken, on
danks enkele bezwaren die ook wij hadden. Wij
wilden geen oppositie, dus bleef ik thuis
MAAR U BENT ER TOCH GEWEEST NAAR
WU VERNAMEN...
Inderdaad. Dat ging zo: Er kwam een telefoon
tje met het dringend verzoek tóch te komen, om
de dreigende scheuring te helpen voorkomen. Toen
gingen we en adviseerden de aanwezigen om elk
aar positief te vinden. Men kan het immers on
mogelijk overal in met elkaar eens zijn in een
kerkgemeenschap. Niet scheuren dus! Toen kwa
men we tot de oprichting van het blad „Bewaar
het pand". Mij werd het redacteurschap aangebo
den, maar ik nam dat niet aan. Van scheuring
werd gelukkig afgezien. Ik heb er later contact
over gehad met Apeldoorn. Tenslotte hadden we
er een openhartig en aangenaam gesprek over
achter gesloten deuren.
BENT U VOOR DE NIEUWE VERTALING
VAN HET NJ3.G.?.
Ik prefereer voor honderd procent de Oude Sta
tenvertaling, hoewel ik ook elke dag, voor mijn
studie de nieuwe gebruik. Daar zijn echter woor
den in die ik niet hanteer. Maar ik voel er weinig
voor de N.Vert. te bestrijden.
MEN ZEGT DAT U EEN STRENGE PURI
TEIN BENT. IS DAT ZO
Dat kan wel eens waar zijn. Ik heb voor mezelf
strenge levensopvattingen
GAAT U WEL EENS MET VAKANTIE?...
Daar voel ik niets voor. Maar ik veroordeel het
niet bij anderen.
KIJKT U VAAK T.V.?.
Nooit. Ik heb alle vrije tijd nodig om te weten
hoe het hemelleven zal zijn. Ik wil straks geen
vreemde zijn als ik Boven kom. Overigens voel ik
mij niet geroepen een kruistocht tegen de T.V. te
houden
HEBT U WEL EEN RADIO
Jazeker, waarom niet?.
DOET U AAN SPORT?.
Zeer zeker. Achter het huis is mijn tuin, daar
werk ik g^aag in. Haha
DAAR BENT U TEVREDEN MEE, MAAR DE
JEUGD NIET. DIE WIL OOK RECREATIE OP
HET SPORTVELD
Moet ik daar voor zorgen?.
ALS HERDER HEBT U TOCH DE TAAK
ELK SCHAAP IN ZUN GEHELE PERSOON
,zo U wilt naar ziel en lichaam) TE VERZORGEN
OF TE LATEN VERZORGEN?.
Ik ben geen Roomse pastoor. Het gaat er mij
alleen om ZIELEN te behouden. Dat is mijn taak
en mijn streven. De rest interesseert mij niet zo
veel
DOET U AAN POLITIEK
Ik stem Staatkundig Gereformeerd
BESTAAT DAARIN AL UW POLITIEKE AC
TIVITEIT?.
Ik was de eerste landelijke secretaris van de
S.GP. Ik had echter al mijn tijd nodig voor m(jn
ambtelijk werk. Daarom bedankte ik daarvoor
U HEEFT OOK WEL EENS EEN POOSJE
A.R. GESTEMD?...
Ik heb altijd S.G.P. gestemd
ALS NU IEMAND OP EEN ANDERE CHRIS
TELIJKE PARTU STEMT UIT UW GEMEEN
TE, WAARSCHUWT U DAAR DAN PASTO
RAAL TEGEN
Geen denken aan. Dat moet men zelf weten.
WAT VINDT U VAN DE I.C.C.C.?.
Er zit wel iets moois in. Maar hun praktisering
ligt m(J niet
EN DE WERELDRAAD? WUST U DIE AF?...
Natuurlijk!
ER ZUN ER DIE U EEN RASECHTE
VECHTJAS NOEMEN, WAT VINDT U DAAR
ZELF VAN?...
Dat ben ik net niet!
IN AAGTEKERKE NOEMDE MEN U TOCH
MAAR DE OFFICIER
Is 't waar Hahaha
MAAR U HEBT TOCH WEL EEN STRIJD
BAAR KARAKTER. NIET SOMS?.
Ik zoek de strijd niet, maar soms moet je wel...
MOGEN WE ER NOG EVEN OP DOOR
GAAN?...
Ga gerust Uw gang.
MEN SCHRIJFT U HEERSZUCHTIGE NEI
GINGEN TOE. U DOMINEERT GRAAG EN
TRACHT UW WIL OP TE LEGGEN. OF...
ZIET MEN DAT VERKEERT?
Dominee kijkt lichtelijk verbaasd en glimlacht
even aarzelend. Dan: „Moeder wat zeg j(j ervan.
Is dat waar?.
Mevrouw: „M(jn man probeert zich altijd terug
te houden. Maar als men hem uithaalt, of wan
neer het niet anders kan, nou, dan gaat hij or
voor de volle honderd procent tegenaan.'
En als men mij rustig laat uitspreken, ben lk
echt niet zo lastig, vult dominee aan
DUS HET VALT ALLEMAAL NOGAL
MEE?...
Ik wil wel toegeven dat ik soms te impulsief
ben
GAAT U VEEL OP VISITE
Gewone visites heb ik geen tijd voor. Ik ben
ook geen uitblinker in verjaardagsbezoeken. Ik
wil mensen behouden, zo mogelijk op velerlei ma
nieren
KUNT U DAAR EEN VOORBEELD VAN
GEVEN?...
Pasgeleden, terwijl ik hier in Ameide preekte,
zag ik enkele jongens achter in de kerk heerlijk
slapen. De hele preek door. Dat verdroot my
voor hen. Toen ik amen zei, rekten zij zich nog
eens lekker uit en keken elkaar aan. Ze zeiden
zoiets tegen elkaar van: Lekker gemafd, hè?
Maaronder het zingen van de slotzang ver
liet ik de preekstoel en ging naar hen toe. Ik zei:
Jongens, je hebt tijd verloren laten gaan, want
ik heb gesproken over jullie zaligheid. Doe dit niet
weer, anders mis je straks de BootIk geloof
dat het de jongens iets deed. Ik beoogde hun be
houd
rT
Ds. R. Kok, Ameide.
DOMINEE, WAT IS NAAR UW MENING DE
KERNINHOUD VAN DE BUBEL?...
Jezus Christus en Die gekruisigd
VOOR WIE GEKRUISIGD
Voor de wereld!
WAAR STAAT DAT?...
Indirect in Hebreën 10 29. Daar staat dat
iemand die het bloed des Verbonds, waardoor h(J
geheiligd was, onrein acht, zwaarder oordeel ver
diend, doordat hij de Zoon van God met voeten
vertreedt. Hieruit volgt dus, dat dit bloed ook
voor z(jn heiliging gestort was, AL MAAKTE HIJ
ER GEEN GEBRUIK VAN! Het was dus ook
voor hem. Voor de wereld dus, om op Uw vraag
terug te komen
HEEFT U NOG MEER BEWIJZEN?.
Jazeker. Johannes de Doper zegt: Zie het Lam
Gods, dat de zonden der wereld wegneemt
DAT BETEKENT TOCH DE WERELD DER
UITVERKORENEN?.
Niks ervan! Er staat Kosmos, dat is de hele
wereld. In de algenoegzaamheid van Zijn offer,
neemt Jezus de zonde radikaal weg. Trouwens ook
de Catechismus zegt in zondag 15 bij vraag 37,
dat Jezus de toorn Gods tegen de zonde van het
ganse menselijke geslacht gedragen heeft. Nou?...
DUS IEDEREEN WORDT ZALIG?...
Alleen zij, die Jezus Christus door een waar ge
loof aannemen!
DUS TOCH DE UITVERKORENEN!?...
Dat woord past niet in dit kader. Daarom ge
bruik ik welbewust het woord geloof. Het Besluit
Gods geeft GEEN ENKEL recht op Christus.
Maar dan ook geen enkel!
DAT IS KRASSE TAAL. KUNT U DAT STA
VEN?.
Dat kan ik. Luister: Stel dat m(jn vrouw en ik
enkele voorwerpen, b.v. een schemerlamp, een
boekenkast, een schoorsteenklok enz. willen weg
geven aan onze kinderen. Nu horen z(j dat en
nemen de spullen maar vast weg, omdat het tóch
besloten is. Dan is dat diefstal! Zij hebben er pas
recht op, als wij het hen aanbieden. Want niet het
BESLUIT maar alleen het AANBOD geeft recht.
Zo geeft de uitverkiezing of het Besluit Gods
geen enkel recht op Christus, maar alleen het ge
nade-aanbod. Dit Evangelie-aanbod komt tot Allen.
Jezus zegt immers: Predikt het Evangelie aan
alle creaturen (schepselen). Bijgevolg durf ik in
Godsnaam te beweren, dat in dit opzicht, een ver
worpene evenveel recht heeft om tot Christus te
komen als een uitverkorene. En die tot Hem komt,
zal Hij geenszins uitwerpen
DAT IS NOG KRASSER TAAL. KUNT U DIT
WEL VERANTWOORDEN?..,
Het is de waarheid, en anders niet!
MAAR KAN GOD ZUN ALGEMEEN AAN
BOD WEL ECHT MENEN, VANWEGE ZUN
RAADSBESLUIT?.
De geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze
kinderen, terwijl de verborgen dingen voor God
zijn. God heeft nooit besloten door ADAM de
mensheid tot eeuwige heerlijkheid te brengen. Al
leen door CHRISTUS! Tóch beoogde God. by de
schepping, in Zijn bevelend willen, het heil van
Elk mens, zoals we ook weten uit zondag 3 vraag
5 van de H. Catech. (verkort): God heeft de mens
goed geschapen, opdat hij God zijn schepper recht
zou kennen en met hem in de eeuwige zaligheid
leven zou, om Hem te loven en te prijzen. Dat was
dus Gods oogmerk met elk schepsel, vanuit de
wil des bevels. Wij kunnen en mogen NIET wer
ken met Gods RAADSBESLUIT. Leert men dit
anders, dan komt men in conflict met zondag 3.
Gods liefde komt dus tot ieder mens. En God
meent het
DAT IS ALLEMAAL WEL MOOI GEZEGD.
MAAR WAAR BLUVEN WE DAN MET DE
UITSPRAAK DES HEEREN: JAKOB HEB IK
LIEF GEHAD, MAAR EZAU HEB IK GE
HAAT?.
Jezus zegt in Johannes 3 16: Alzo lief heeft
God de wereld gehadBij die wereld hoort ook
Ezau. God had Ezau ook lief. Maar Ezau VER
WIERP het eerstgeboorterecht. God ziet de dingen
altyd in zijn geheel. Vandaar deze uitdrukking
die alleen maar gezien mag worden in het gehele
verband.
DAT LUKT VERDACHT VEEL OP DE OUDE
REMONSTRANTSE DWALING DAT GOD VER
KIEST UIT VOORGEZIEN GELOOF EN GOEDE
WERKEN
Dat wijs ik volstrekt af. Niettemin mogen wjj
nooit de verkiezing LOS maken van Christus.
Noch de verwerping van de zonden. Anders be
landen we in het krankzinnigengesticht. God ver
kiest in CHRISTUS en verwerpt in de ZONDEN.
Te begrijpen is dit niet allemaal, maar wel te ge
loven.
SCOMMIGEN CONCLUDEREN UIT LEV. 27
VERS 32, DAT ER ÊÊN OP DE TIEN ZOU VER
KOREN ZIJN. ER STAAT DAT ELK TIENDE
STUKS VEE, DAT ONDER DE ROEDE DOOR
GAAT, DE HEERE HEILIG IS. ZONDER ON
DERZOEK NAAR GOED OF KWAAD
Inderdaad menen velen dat. Het is goed dit even
aan te roeren. Zij verwijzen dan naar Ez. 20 37.
Daar staat: ik zal U onder de roede doen door
gaan en U stellen onder de band des Verbonds.
Het gaat hier echter niet over de relatie: zondaar
offer-God. Maar: God-offer-zondaar. In het of
fer, Christus, verkiest God, zonder te letten op
kwaliteiten. Niemand, hoe slecht ook, behoeft te
wanhopen. Hoeren, tollenaren, moordenaars, over-
spelers, dieven, ja, voor elk is er redding mogeltyk
bij God, die in grote barmhartigheid verkiest in
het offer van Zijn Zoon, Jezus Christus, die ons
tot een volkomen verlossing gegeven is. H(J wil
dat allen in hem geloven, want niet de verkiezing
maar het geloof is primair.
BEST, MAAR IN JOH. 17 LEZEN WE TOCH
MAAR VAN JEZUS: IK BID NIET VOOR DE
WERELD MAAR VOOR DEGENEN DIE
Ho eens even. Jezus bidt WEL voor de wereld.
Luister maar. Lukas 23 34. Daar bidt Jezus:
Vader vergeef het hun, want zij weten niet wat
z(j doen. Dat waren toch wel wereldlingen, die
hem kruisigden, dacht ik. Niet soms?.
IS JOH. 17 DAN FOUTIEF GEÏNSPI
REERD?...
Het gaat er maar om in welk verband iets ge-
schreven staat. Het één is niet minder waar dan
het ander! In Joh. 17 gaat het over een bepaald
aspect van Jezus Hogepriesterschap.
WAT DUNKT U VAN DES MENSEN DOOD-
STAAT?.
De doodstaat is wel totaal, maar een mens is
toch actief in zijn doodstaat. Hij blijft een redelijk
schepsel met een onuitroeibaar besef dat er een
Goddelijk Wezen is. Ook mannen als Achab en
Saul kenden gebedsverhoringen. Maar veel meer
nog is God bereid alles te geven wat tot het leven
en de zaligheid nodig is aan IEDER die er Hem
in ootmoed om vraagt. Dat gold ook voor Achab
en Saul. De Heere wacht om ons gneadig te z(jn.
WAARUIT CONCLUDEERT U DAT?...
Jezus weende over de onwil van Jeruzalem,
waarvan hij de inwoners zo graag had willen bij
eenvergaderen als een hen haar kuikens. Dit wa
ren liefdestranen en geen krokodillentranen. De
bewogenheid van Jezus is even echt als de moge-
ïykheid die Hfj biedt
WAT BESCHOUWT U ALS UW VOORNAAM
STE TAAK, ALS DOMINEE?.
Om niet als Paulus, in arbeid te z(jn om Allen
voor Christus te winnen.
ALLEN? DAAR MOETEN DUS WEL ALLE
UITVERKORENEN MEE BEDOELD WOR
DEN?...
Wei-nee. Dat zou toch onzin zijn, dat Paulus
zich uitsloofde om Gods Besluiten maar uitge
voerd te krflgen. Daar zorgt God, met eerbied ge
sproken, heus Zelf wel voor. Onze taak is het om
allen die aan onze zorgen zijn toevertrouwd, voor
Christus te winnen. Dat bedoelt dus Paulus.
HOUDT U ER DAN GEEN REKENING MEE
DAT ER TWEEERLEI ROEPING IS?...
God roept de mens door het Evangelie ernstig
en waarachtig. God kan niet roepen tot uitwen
dige vroomheid. Er is dus maar één roeping, ech
ter met tweeerlei uitwerking. Niet ieder beijvert
zich om z(jn roeping en verkiezing vast te maken,
helaas.
EN DE BELOFTEN DAN, GELDEN DIE OOK
VOOR ALLEN?...
Op een jeugdavond in Harderwijk had ik hier
over een scherpe discussie met een jongeman die
op het standpunt van Dr. Steenblok stond. Hij
vond dat we wel mochten bidden, maar niet plei
ten op Góds beloften, want die waren alleen voor
Gods volk. Toen loofde ik 25,00 uit voor elk ge
bed dat hij kon opschrijven, zonder daarbij, be
wust of onbewust, te pleiten op Gods beloften.
Aan elk gebed immers dat wij bidden moet nood
wendig een belofte (toezegging) van God vooraf
gaan. Het werd stil in de zaalIk kon mijn
portemonnee dicht houden Want 'inderdaad,
zonder beloften kunnen wij niet bidden.
IN WELK GELOOF MOET ER DAN GE
BEDEN WORDEN?...
In het geloof dat voorhanden is. Niemand is
24 uur per dag actief in het zaligmakend geloof.
Het zogenaamde historische geloof (hoewel geen
strikt bijbelse uitdrukking) moeten we productief
maken. Ook Agrippa wordt door Paulus in zijn
historisch geloof aangesproken. Het echte geloof
is nooit los te denken van het historische. Het is
a.h.w. een bedding, waardoor het zaligend geloof
stroomt. En God hoort naar elke bidder (behalve
als wij bewust kwalijk bidden om het in wellust
door te brengen).
HEBT U NOG EEN SLOTOPMERKING?...
Ik heb opgemerkt dat de scherpste tegenstan
der nog wel eens een gelukkige vergissing maken.
Eens hoorde ik Dr. Steenblok om de bekering
bidden van een hele familie, tijdens een begrafe-
nisdienst. Ik haakte daarop in, maar toen we te
rug kwamen van het kerkhof, was Dr. Steenblok
nergens meer te vinden. Toen heb ik de begrafenis
maar verder geleid. Later schreef ik hem er over.
Ik hoorde niets. Toen schreef ik nog een keer. Ik
kreeg antwoord. Dr. Steenblok argumenteerde dat
ltfj gebeden had, niet vanuit het besluit, maar
vanuit de gunning. Hoe het ook zij, ik was daar
toch blij om
HEBT U NOG IETS
Ik wil graag besluiten als volgt: Wij weten en
geloven dat God de mens geschapen heeft naar
Zijn beeld, opdat hij in de weg der gehoorzaam
heid met Hem in de eeuwige zaligheid leven zou.
En dat geloven wij uit kracht van Gods bevelend
willen. En zo houden wij de prediking van het
Evangelie, dat is de prediking van Gods beloften,
eveneens voor waarachtig. Waarom dan ook de
beloften van het Evangelie gepredikt moeten wor
den met bevel van bekering en geloof. En de
Heere belooft ook met ernst allen, die tot Hem
komen en geloven, de rust der zielen en het eeuwi
ge leven
DOMINEE, ONZE HARTELIJKE DANK
VOOR UW SPONTANE MEDEWERKING AAN
DIT OPENHARTIGE INTERVIEW, WAARIN
TOCH ECHT NIET GEVLEID WERD
Op 2 november van het vorig
jaar stelde de vergadering van man
nelijke lidmaten der Hervormde ge
meente te Veenendaal een nieuw
reglement op het beheer van de
kerkelijke goederen en fondsen vast.
Vanuit de vergadering werd nog
al wat op het voorstel van de kerk
voogdij geamendeerd, hetgeen waar
schijnlijk de oorzaak is van het nu
pas gereedkomen van de notulen,
die vanaf 19 tot en met 22 septem
ber op het kerkelijk bureau ter in
zage liggen.
Het reglement is ook tegen een
kleine vergoeding verkrijgbaar ge
steld.
De aktie 1966, zoals de inzameling
van de vrijwillige bijdragen voor de
Hervormde gemeente te Amerongen
werd genoemd, laat reeds resultaten
zien. Aan toezeggingen kwam bin
nen 26.100 gulden, terwijl per kas,
bank en giro werd ontvangen 19.480
gulden. Nog te ontvangen blijft een
bedrag van 6619 gulden.
Ter opening van het jeugdver-
enigingswerk zal op zondag 18 sep
tember a.s. om vijf uur in de Ge
reformeerde kerk te Rhenen voor
gaan mr. dr. J. Ozinga te Lunteren.
Zaterdag 24 september a.s. zullen
alle jeugdclubs gezamenlijk starten
in gebouw „Antenne".
Beroepen
De hervormde gemeente te Achter
berg heeft een beroep uitgebracht op
ds. J. van der Haar te Sint Maar
tensdijk.
Jeugdonderling
Tot jeugdouderling der chr. geref.
Bethelkerk te Veenendaal is benoemd
de heer W. Th. Hofland te Rhenen.
De heer C. P. Engel, voorheen
arts te Veenendaal, is benoemd tot
vice-praeses van de Gereformeer
de kerkeraad te Amerongen.
Kerkvoogdij wacht nog op antwoord.
De kerkvoogdij van de hervormde ge
meente „Sola Fide" te Veenendaal
wacht nog op antwoord van 140 ge
meenteleden op zijn verzoek om de
jaarlijkse vrijwillige bijdrage. De
kerkvoogden sporen aan tot haast,
aangezien het terrein om het Ver
enigingsgebouw moet worden geas
falteerd en ook de fietsenberging aan
repatarie toe is.
Voor het Hervormde kerkewerk
in Eist moet dit jaar binnenkomen
30.000 gulden, van welk bedrag de
helft uit vrijwillige bijdragen zal
moeten bestaan.
De Gereformeerde kerk te Ameron
gen ontving van één echtpaar drie
giften. Voor de bouwfondsen Leer-
sum en Amerongen elk een gift van
1000 gulden en voor de zending nog
eens 100 gulden.
Nog 7500 gulden
De totale toezegging aan vrijwillige
bijdragen, gedaan door de leden van
de hervormde gemeente te Veenen
daal is momenteel nog maar 7500
gulden beneden de raming, die de
kerkvoogdij heeft opgesteld. Tot nu
toe werd ruim 132.000 gulden toe
gezegd en gedeeltelijk reeds voldaan.
Buitengewone wijkgemeente
in Ede
Ook in Ede is de instelling van een
hervormde buitengewone wijkge
meente thans officieel. De generale
synode besloot hiertoe, omdat er in
Ede behoefte is aan een andere mo
daliteit dan die welke door de cen
trale kerkeraad (geref. bond in de
hervormde kerk) geboden wordt.
Men kan zich laten inschrijven als lid
van de buitengewone wijkgemeente ln
wording. Formulieren hiervan moet
men aanvragen.
Verhoging collecte-tempo
B(j de hervormde gemeente „Sola
Fide" te Veenendaal heeft men een
andere wijze van collecteren inge
voerd. Tijdens de inzameling wordt
niet meer gezongen, terwijl ook het
tempo zal worden opgevoerd. Dat is
mogelijk doordat de collectezakjes,
na revisie, wat handzamer z(jn ge
worden.
Hulp aan Turlqje
De diakonie van de hervormde ge
meente „Sola Fide" te Veenendaal
heeft 500 gulden overgemaakt aan de
stichting oecumenische hulp van de
wereldraad van kerken voor de hulp
verlening aan de slachtoffers van de
aardbeving in Oost-Turkije.
Verbouwing jeugdgebouw
Men is bezig het jeugdgebouw achter
de chr. geref. Bethelkerk aan de Bea-
trixstraat te Veenendaal te verbou
wen.
In verband daarmee heeft men de
jeugdzondag van 11 september ver
schoven naar zondag 18 september
a.8. 's Avonds zal men een preekbe
spreking houden in het gebouw.
Jeugdwerk
De start van het landelijke jeugd
werk wordt in de gereformeerde ker
ken gevierd met een jeugdweek, die
11 september j.l. is begonnen en duurt
tot 19 september. De jeugdorganisa
ties van de gereformeerde kerk te
Veenendaal hebben in de afgelopen
week een programma afgewerkt, dat
voor iedere avond iets te bieden had.
Morgenavond zal nog een grote feest
avond van het gereformeerd jeugd
verband (voor de grotere jeugd i
worden gehouden en zondagavond
vindt in de Petrakerk weer ee.i jeugd-
appel plaats.
De gemeenteleden werden over het
komende seizoenwerk voorgelicht met
een speciaal jeugdweek-nummer van
„Kerknieuws".
Hieruit biykt o.m., dat voor de jeugd
van 8 tot en met 15 jaar maar liefst
12 clubs de nodige activiteit ont
plooien. Clubs met welluidende namen
als „De Spruitjes" „De Tussendeu
„Brandende Licht ;s", die worden
overkoepeld door de G.J.O., de gere
formeerde jeugdorganisatie.
Zo'n club heeft reeds levensvatbaar
heid met een aantal van 8 k 10 leden
en kan uitgroeien tot een ledental van
15 a 18. Het aantal van deze clubs
staat niet vast; wordt een club te
klein dan worden de leden overgehe
veld naar een andere; wordt hy te
groot dan splitst men de zaak.
Voor de jongelui van 18 jaar en ouder
zijn er de gereformeerde jeugdver
enigingen, momenteel drie stuks, elk
met een eigen bestuur.
Om de jeugd van 15% tot 17% jaar
te kunnen opvangen heeft men nu ook
nog een zgn. tussenclub gesticht.
De gereformeerde jeugdorganisatie
wordt begeleid door een ouderbestuur,
waarvan 2 leden met een geiyk aan
tal bestuursleden van de jeugdver
enigingen tesamen en een jeugdouder
ling zitting hebben in het gerefor
meerde jeugdverband, dat als over
koepelend lichaam van het totale
jeugdwerk optreedt.
Op Walcheren
RECTIFICATIES
In mijn stuk Op zwerftocht door
Walcheren en in De Kempen zijn zet
fouten geslopen, waaraan mijn ondui
delijk schrift wel debet zal zijn. De
schrijver van Zeeuwsche Mijmeringen
heet niet Rier, maaj Dr. P. H. Ritter
Jr. en de schrijfster van de in 1955
verschenen studie over de Nehalennia-
tempel bij Domburg is niet Ada Von-
dius-Crone, maar Ada Hondius-Crone.
Enige malen staat er het woord ,waar'
inplaats .van ,naar' en ,als' inplaats van
.zoals'. Van de kaarttekenaars Schroo-
ten en Van Deventer werd gedrukt
Beste cartografen inplaats van Beide
cartografen. Er staat voorts: De mooie
gravure van het altaar die A. van der
Laan maakte is hierbij gereproduceerd,
maar op onverklaarbare wijze is dat
niet gebeurd! Het zuidelijke ras is
niet het Alpiène of Alpione, maar Al
piene. In het gedichtje aan het slot
zingt' hei dorp, wat moet zijn zinkt'.
D. Philips
Lampogietersavond en
saliemelk
Een oud gebruik op lampegietersavond is
het drinken van saliemelk.
Deze heerlijke en gezonde drank kennen
velen helaas niet meer.
Volgens 18e eeuwse boeken werd salie te
gen allerlei ongemakken aangewend, zo
als: „Kooking der maag, buikpijn, beving
der leden, draaing des hoofds, zinkingen,
etc."
Men deed salie in wijn of bier, maar
meestal in melk (al of niet met kaneel)
In melk werd het veel gedronken in
plaats van koffie of thee.
Later werd saliemelk hoofdzakelijk nog
op lampegietersavond gebruikt, volgens
onderstaand recept:
Men verwarmt wat melk en laat daarin
de salie trekken (in een doekje samenge
bonden). In verband met de smaak mag
de melk beslist niet koken.
De drank wordt warm geserveerd en met
suiker op smaak gebracht. Bij de salie
melk worden de bekende lange beschuit
jes (met kaneel erop)) gepresenteerd.
Enkele Veenendalers zullen nog
salie vers uit eigen tuin hebben,
maar wilt u het a.s. maandag zelf
ook eens proberen, de gedroogde
salie is verkrijgbaar bij:
DROGISTERIJ
Zandstraat 7 - Veenendaal