VANWEGE DE HONGAARSE OPSTAND.... 1956 I Opgetekend door Rik Valkenburg 1966 Ook christenen werden in Indonesië vermoord Achterbergs nieuwe predikant is bibliofiel Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 30 september 1966 Herrie om ƒ4,50 Gearmd tegen wil en dank Weer thuis Drie rijbewijzen in een keer gehaald EDERVEEN Altijd beschikbaar te Treiskirchen Een werkweek van 100 uren Representant voor Nederland Chauffeur „Op een keer moest ik weer een paar zieken naar een speciaal ziekenhuis brengen in Wenen, met z'n 2931 straten. Ik wist er de weg niet heen. Ik kreeg een Oostenrijks soldaat mee om mij de weg te wijzen. Daar de soldaat op een bepaald moment mij verzuimde te waarschuwen, reed ik een verboden straat in. Ik zag het streepbord te laat. Snel remde ik, zet te de versnelling in de achteruit en gaf gas. Ik voelde een tik en begreep dat ik met de achterkant tegen een huis aan zat. Ik maakte snel dat ik weg kwam, want het ziekenvervoer had haast. Ik nam mij voor om straks wel even de schade op te nemen. Maar de eigenaar van het huis was zo snel hij kon, binnendoor naar de weg gerend, waar ik passeren moest en liep met de beide handen omhoog de weg op. Hij schreeuwde dat alles „kaput" was! Ik zei hem dat ik eerst de zieken weg bracht. Vanaf het ziekenhuis moest ik mij eerst melden bij de majoor. Deze vroeg mij of er soms nog iets bijzonders te melden viel. Een vraag die altijd ge- DIT JAAR IS HET 10 JAAR GELEDEN DAT DE HONGAARSE OPSTAND PLAATS VOND. DEZE, OP, ZOALS DE KRANTEN TOEN SCHREVEN, MOORDDADIGE WIJ ZE GESMOORDE REVOLUTIE, BRACHT VELE GEMOEDEREN IN BEWEGING. DOOR HEEL DE VRIJE WERELD WERD EEN KREET VAN AFGRIJZEN GEHOORD. OVERAL REZEN COMITeS ALS PADDESTOELEN UIT DE GROND. OOK DE KERKEN LIETEN ZICH NIET ONBETUIGD. VELE BIDSTONDEN WERDEN GEHOUDEN. GRENZEN OPENDEN ZICH VOOR DE HONGAARSE VLUCHTELINGEN. VEEL IS ER SINDSDIEN VERANDERD. OOK DE COMMENTAREN OVER DEZE INVAL DER RUSSEN HEBBEN NU EEN ANDERE KLANK. NIETTEMIN IS DE NAKLANK VAN DEZE STUNT VAN CHROESTSJEV ALTIJD NOG DISSONEREND. Vele Veenendalers herinneren zich ongetwijfeld de spontaan belegde bidstond in de grote kerk op de markt, welke een interkerkelijk karakter droeg. In deze dienst sprak ook dominee Overduin. Was het eigenlijk wel spreken? Het was meer een worstelen met God over dit ongedachte gebeuren in het Oosten. De hoorders worstelden als het ware met de spreker mee om tot klaarheid te komen dat de godheid dit toeliet. Onvoorstelbaar groot was het medeleven allerwege met het kleine Hongarije. Zo richtte zich het Rode Kruis in Nederland, tot haar leden om zich beschikbaar te stellen voor ambulances naar het Oosten. Er werd spontaan gehoor aan gegeven. steld werd. Ik vertelde mijn ervaring. Maar goed dat ik het meldde, want de majoor was al volledig ingelicht. De man was naar de politie gegaan en had ik weet niet hoeveel heisa hierover gemaakt. Enfin, ik naar het politiebureau. Maar onderweg begaf de motor het. Er pas seerde toevallig een stelletje politieagen ten, toen ik met de wagen bezig was, om deze weer op gang te brengen. Ik vertelde hen wat er aan de hand was en deze bra ve lieden hielpen mij netjes met het weg duwen van de auto naar het politiebureau Het was een koddig gezicht, maar ik geloof beslist dat deze dienaren van Her mandad, schik in het geval hadden. We waren nu spoedig op de plaats van de aanrijding. En wat bleek toen? Er waren twee minimale ruitjes stuk, met een totale waarde van f 4,50. Ondanks alles moesten we lachen om de voorba righeid van de heethoofd „Tegen het eind van de maand kwamen enkele Hongaren naar mij toe die in moeilijkheden zaten. Ze waren door een Zweedse verpleegster uitstekend verpleegd en wilden nu iets voor haar kopen. Om dat ze geen Duits verstonden verzochten ze mij mee te gaan om iets uit te zoe ken. En zo liepen wij door de winkelstra ten van de stad. En dat is wat met die Hongaren. Voor je het weet pakken ze je stijf onder de arm en loop je als een paartje door de straten. Dat vond ik wel zo'n vervelend gemieter. In Hongarij is dat heel gewoon, maar in Oostenrijk niet. De mensen keken ons na. Daar trokken de Hongaren zich echter niets van aan, maar ik wel. Ik was blij dat we spoedig slaagden en weer naar onze post konden. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik prima kon opschieten met die Hongaren" Op 11 februari vertrok van de Brand- hof weer naar huis. Zo was hij dus pre cies een maand weggeweest. Later kwam er nog een reünie in Den Haag. Daar wa ren ook Zweedse medici aanwezig. Gert van de Brandhof ontving van hen een ge tuigschrift, waarin waardering kenbaar gemaakt was over de hulp en de prestaties van de Nederlanders. Wij vroegen de nu 46 jarige heer van de Brandhof of hij nog iets op te merken had uit die tijd. „In de eerste plaats reageert de Ro dekruisman kan ik u zeggen dat ik deze tijd uit mijn leven, niet graag gemist zou hebben. Het was erg zwaar, maar bijzonder dankbaar werk. Verder zou ik willen opmerken dat het Rode Kruis in zijn geheel daar veel goeds gedaan heeft. Het geld voor dit doel ge offerd, is bijzonder tot zijn recht gekomen. Ik heb dat zelf kunnen ervaren en ben er dankbaar om" en het rooster van de competitie werd bekend gemaakt. Totaal hoeft het acht tal slechts 7 wedstrijden te spelen, waar van 4 thuis en 3 uit. De uitslagen van gespeelde wedstrij den zijn: Dikkenberg-v, Hunnik 2-0, v. Huunik-Vierwinden 2-0, de Koning-Dik ken berg 0-2, PostWegen 0-2, v. d. Ziel- Middelman 2-0. Middelman-de Koning 0-2, G. v. Heerdt-D. v. Heerdt 1-1. Bondscompetitie Op vrijdag 30 september begint voor Amerongen de Bondscompetitie. Er wordt uitgespeeld tegen het sterke UDG I uit Utrecht, dit zal voor Anie- rongon I wel een te sterke opgave zijn. Amerongen 2 speelt op donderdag 29 september haar eerste thuiswedstrijd te gen Zenderstad uit IJselstein, dit is voor Amerongen de eerste maal dat er tegen deze club gespeeld wordt. Uitslagen onderlinge competitie: G. Veldhuizen-A. v. Ewijk 2-0, G. Meijer-M. v. d. Grift 1-1, J Wildeman-A. N. Maris 0-2, E. v d. Grift-A. v. d. Grift 0-2, H. de Groot jr.-H de Groot sr. 2-0, J. v. Essen-A, v. d. Kolk 0-2, S Eaber-J. v. Viegen 2-0, M. v. d Berg-E. Plantinga 2-0, G. Rebergen-A. v. d. Grift 0-2. Woensdagmiddag om 16.ÜU uur arriveer-dé sensatie van het Grand Gala du de op Schiphol de trompettist Al Hirt, Disque op 1 oktober a.s. RECTIFICATIE In het artikel „Sportpark Panhuis lijkt te klein", in de editie van 23 septem ber blijkt het commentaar van de heer Ouwerkerk, secretaris van de voetbal vereniging DOVO, onjuist te zijn weergegeven. De heer Ouwerkerk sprak namelijk over moeilijkheden die er vroeger ook waren en dat is weer gegeven als zouden die betrekking hebben op het toezicht van de heer Bijl op de sportvelden. Echter, de secretaris van DOVO doelde met zijn woorden op de moeilijkheden die er bestonden met de huisvesting van de oude terreinen, dus vóórdat men de beschikking kreeg over de nieuwe velden van het Sportpark. Woensdag j.l. hoorde de negentien jarige Theo Eimers voor de derde keer in vijf maanden „Geslaagd, gefelici teerd". Deze keer was het het rijbewijs voor vrachtwagens, op 5 augustus van dit jaar het rijbewijs voor motoren en in januari kwam hij in het bezit van het begeerde diploma voor personen auto's. Het komt niet dikwijls voor dat ie mand drie rijbewijzen in één keer be haald, de meesten doen er wel twee of drie of zelfs meer keren over om het diploma te behalen. Op de vraag hoe hij zijn prestatie nu vindt, zegt hij: „Och, de eerste keer, in januari, was ik wel zenuwachtig, dat is volgens mij iedereen, maar met de derde keer, af gelopen woensdag dus, was het anders. Ik kreeg er gewoon plezier in en het is jammer dat er niet meer te behalen zijn." Gevraagd naar het aantal lessen, antwoordt hij: „Voor de luxe wagen heb ik 22 lessen gehad, voor de motor en vrachtwagen zo'n stuk of vijf." Elk diploma telt drie cijfers, Theo Eimers heeft in totaal dus negen cijfers be haald, waarvan er slechts één een on voldoende, een vijf, is. Zelf bezit hij geen auto, motor of vrachtwagen. „Het is voor de toekomst, je weet nooit waar je later nog eens voor komt te staan", zegt hij lachend. DCE speelde onderlinge competitie De Ederveense dammers hadden maan dagavond een voortzetting van de on derlinge competitie in het Groene Krui- gebouw. De voorzitter de heer Slotboom was voor het eerst weer aanwezig na afwe zigheid door langdurige ziekte. Hij dankte de spelers voor de prachtige fruitmand die hij in het ziekenhuis ont vangen had. Er werden enige mededelingen gedaan de, telkens op de boekenkast wij zend: Kijk daar staat veel over en van Luther, daar - aan de andere kant van de kamer - Karl Barth, die heb ik lang bestudeerd en er ook een brochure over geschreven. Het blijkt dat ds. Van de Haar veel brochures en boeken geschre ven heeft. Eenmaal in 8 jaar tijd twaalf. „Dat doe ik nu niet meer. Je moet dan vaak tot diep in de nacht studeren en dat houd je niet meer vol als je wat ouder wordt." Hij is ook redactielid van het Ge reformeerd Weekblad, het officiële orgaan van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk. Al twintig jaar werkt hij aan dit blad mee. Vaak blijkt ds. Van de Haar strijd baar. Zo is hij ook gewikkeld in de polemiek rond dr. Graafland. Hij hoopt in Achterberg te kun nen blijven studeren. Deze moge lijkheid voor studie is indertijd een van de redenen geweest, waarom hij het beroep naar St. Maartens dijk aannam en nu na acht jaar, verruilt hij die gemeente voor de beslist niet grotere in Achterberg. Voor hij weg gaat wordt er echter eerst nog feest gevierd in St. Maar tensdijk. Op 26 .oktober hoopt hij daar namelijk zijn zilveren jubileum als predikant te vieren. Ds. J. van de Haar hoopt op don derdag 17 november in de avond uren intrede te doen in Achterberg. In de middaguren zal hij dan be vestigd worden. Voor deze bevesti ging zal hij zijn vriend ds. J. H. Cirkel uit Huizen uitnodigen maar omdat hierover nog geen contact heeft bestaan, is dit nog niet ze ker. De intrede is speciaal op don derdag geregeld, opdat vele vrien den uit St. Maartensdijk deze kun nen bijwonen, want men reist daar liever nog niet op zondag. I Verenigingen voor J jongeren J De chr. gereformeerde Pniëlkerk te i V'daal is gestart met een nieuwe mannenvereniging en ook met een a nieuwe vrouwenvereniging. De ver- (l enigingen zijn speciaal met het oog i op de jonge lidmaten in het leven i geroepen en uitsluitend jonge man- i nen en jonge vrouwen kunnen er lid i van worden. Nieuwe studenten a Aan de theologische hogeschool van i de geref. kerken te Kampen werden voor het nieuwe studiejaar 45 eerste i jaarsstudenten ingeschreven. De i schoolt telt in totaal bijna 200 stu- a denten, die worden gedoceerd door ongeveer 80 predikanten, optredend i in de theologische werkgroepen van a de hogeschool. i De theologische hogeschool van de geref. kerken (vrijgemaakt) schreef i voor de nieuwe cursus 14 studenten i in. J Studentenpredikant aan J r.k.-universiteit Zondag 2 oktober a.s. doet drs. G. f W. de Jong te Emmeloord zijn in- f trede als gereformeerd studentenpre- f dikant aan de r.k.-universiteit te Nij- f megen. f In Nijmegen studeren momenteel f bijna 200 personen, die tot de refor- f matorische kerken behoren, f In universitaire kringen te Nijme- 1 gen juicht men de komst van drs. 1 de Jong toe. 1 Van de generale synode der geref. 1 kerken heeft de nieuwe studenten- 1 predikant als bijzondere opdracht 1 meegekregen het deelnemen aan al- 1 lerlei vormen van gesprek en ont- 1 moeting tussen rooms-katholieke en reformatorische kringen. 4 Ruim tienduizend Oost-Javanen treden toe tot christelijke kerk Niet alleen communisten, ook christenen zijn in Indonesië tijdens de massa le moordpartijen afgeslacht, die ontstonden in de woelige weken na de mis lukte opstand in Indonesië. Dat blijkt uit een brief uit Soerabaja, die thans bij de Hervormde zending in Oegstgeest is binnengekomen. Uit die brief blijkt ook, dat de christelijke kerk op Oost-Java momenteel een massale toeloop verwerkt van Indonesiërs, die zich tot het christendom bekeren. Eerst was er sprake van 6.800 volwassenen, die zich voor catechisatie- onderwijs hebben laten inschrijven. Volgens de thans ontvangen brief hebben in Oost-Java al meer dan tienduizend mannen en vrouwen, hun kinderen nog niet meegerekend, te kennen gegeven dat zij gedoopt willen worden. Over de onlusten en moordpartijen geeft de brief de volgende informaties: „Sinds de tijd van de opstandige be weging, toen communisten werden ver brand, zijn ook christenen van de oost- Java-kerk verbrand, omdat zij in de verwildering van die tijd als commu nist te boek stonden, dan wel als zo danig beschouwd werden of ervan be schuldigd werden. Voorbeelden daar van blijken o.a. uit het gebied van Dj ember en Banjoewangi, het meest oostelijke gebied van Oost-Java". „Goeroe (onderwijzer) Soenarjo, die aan de christelijke H.B.S. van Djem- ber lesgaf hij kreeg indertijd zijn opleiding aan een zendingsschool in Solo is afgeslacht en verbrand op valse beschuldiging Volgens getuigen- verhalen uit de kring van de zoge naamde „verbranders" was goeroe Soenarjo volkomen rustig toen hij met de anderen werd afgevoerd naar de verbrandingsplaats. Hij was niet bleek zoals de anderen. Toen hij daar aan kwam, ging hij rustig zitten, onbewo gen, en terwijl hij gedood werd, maak te hij geen misbaar en werkte niet te gen. Volgens zijn beulen lag hij daar De houding van Soenarjo maakte de neer als een afgehouwen banaanboom, „verbranders" na de terechtstelling be vreesd. Zij zeiden allen dat Soenarjo onschuldig geweest moest zijn. Ik moet nog zeggen dat voordat hij verbrand zou worden, in zijn zak nog een Nieuw Testament werd gevonden, dat daar na naar zijn graf werd gebracht" In de omgeving van Banjoewangi was een christen, die nog niet bekend was met de. predikant van de christe lijke kerk in Banjoewangi. Het is mo gelijk dat hij pas in Banjoewangi was komen wonen, aldus de brief In ie der geval werd de man ook gegrepen Hij zou met de andere veroordeelden worden verbrand Ongeveer vijftig per sonen waren 's avonds bij elkaar ge dreven Zij zaten allen angstig te wachten op hun lot, maar het duurde nog tot 1 uur middernacht, want de verbranding had plaats tussen 12 uur 's nachts en 4 uur in de morgen. De christen zat hoorbaar te bidden, zodat zijn buurman, die geen christen was, het kon horen, aldus de brief. Die buurman vroeg: „Wie is die Je zus, waar u lichaam en ziel aan toe vertrouwt? Kunt u mij dat misschien duidelijk maken? Evenals u Zcfl het ook mij vergaan, van ons leven resten nog enkele minuten en dan zullen u en ik ook worden afgeslacht als dieren. Tot wie moet in de toevlucht nemen? Zal degene die Jezus genoemd wordt, ook door mij aangeroepen mogen wor den?" In de weinige tijd die hem nog rest te, vertelde de christen over het Evan gelie. Zij bleven doorspreken, totdat ook zij aan de beurt kwamen. Eerst werd de christen genomen. Naakt en gebonden werd hij naar de slachtplaats gebracht. Op de rand van de kuil, waar hij de lijken van zijn voorgaande lotgenoten zag liggen, vroeg de christen of hij mocht bidden tot de Almachtige. Dat werd hem toe gestaan. De brief uit Soerabaja gaat verder: „Nadat hij zijn gebed met Amen beëindigd had, waren de ver branders tot niets meer in staat. Zij waren bevreesd hem af te slachten, en zij vroegen of hij christen was. Nadat hij bevestigend had geantwoord, werd uitgezocht of zijn naam voorkwam in de registers van de plaatselijke chris telijke kerk Dat bleek niet zo te zijn Toch werd ten slotte besloten hem vrij te laten De man kreeg een vrij brief mee waarop stond dat hij niet meer mocht worden lastig gevallen." Ook zijn buurman vroeg bij het mas sagraf te mogen bidden tot Jezus die hij pas had leren kennen. En ook hij werd uiteindelijk vrij gelaten De brief besluit: „Thans is deze man op cate chisatie en met hem 25 van zijn fa milieleden, die met vele anderen tot de christelijke kerk willen toetreden. Dat zijn wonderen die in Indonesië nu voorkomen na de dramatische gebeur tenissen van de afgelopen tijd". Tussen twee autoriteiten by de ingang van het kamp Treiskirchen. te vegen. In zijn openingswoord namelijk, riep de burgemeester van Baden, het Ne derlandse Rode Kruis een hartelijk wel kom toe. Hij keek daarbij opvallend mijn richting uit. De stampvolle zaal rekte zich om mij te bekijken. Ik wist niet waar ik blijven moest en wenste mij dui zend mijlen ver. De burgemeester onder brak even. Wat moest ik antwoorden? Moest ik wel iets doen? Ten eerste verstond ik het Duits maar voor drie kwart en ten tweede wist ik niet, wat te zeggen. Ik mompelde maar wat en knikte zo vriendelijk als ik maar kon terug. Het scheen nog in goede aarde te vallen ook". „Overigens werd het een fantastische avond en nacht. Pas om 5 uur dook ik met het zware gevoel van diverse con sumpties en verfrissingen nog in mijn hoofd, in bed. Ten ene male ongeschikt om nu te rijden. Niettemin nog geen uur later ratelde de telefoon. Of ik di rect met de auto wilde komen. Spoedge val! Ik strompelde weer naar de wagen en reed weg. Niet nadenken niet te genstribbelen altijd beschikbaar stel len, dat was het parool daar". „Durfde U wel rijden, na zo'n feest? U zult toch wel wat anders gedronken hebben dan water of melk?" „Het is goed gegaan, meneer. En ver der praten we er maar niet over" Met de Rode Kruis Austin in Baden, v. d. Brandhof achter het stuur. Bisschopskeuze Leerlingen van een Tilburgse lage re school moesten een opstel maken over de bisschopsvoordrachten en de bisschopskeuze. Een bloemlezing uit de totale produktie van de schoolkin deren: „De T.V. heeft nu ook geen bis schop meer, ik hoop dat ze er een heel knappe voor terug vinden, want daar hangt veel van af. Wij kunnen nooit weten wie, dat weten alleen die er om gevraagd hebben. Maar die mogen het niet zeggen." „Als ze iemand geschikt vinden voor bisschop, dan mag hij bijv. een jaartje proberen in dat bisdom. Hij staat dan onder toezicht van de kar dinaal." „Daar moeten mensen over beslis sen, bijvoorbeeld mgr. Bluijssen, die het nu als mens zeer moeilijk heeft. De Eerste en Tweede Kamer moeten er over beslissen. Maar ook vooral niet te vergeten onze paus." „Als de bisschop dood gaat, komen alle bisschoppen en pausen bij elkaar. Wij moeten dan veel bidden tot God de H. Geest, want de paus is onvijl- baar. Dit laaste alleen als de H. Geest er achter zit." Vrijzinnig hervormden begraven „zaak-Smits" Tijdens de op 10 september 1966 in Emmen gehouden algemene vergade ring van de Vereniging van Vrijzin nige Hervormden in Nederland heeft de „zaak-Prof. Smits" een „eerlijke begrafenis" gekregen, zoals in deze vergadering werd vastgesteld. Aan prof. dr. P. Smits werden op 21 juni 1961 door het breed moderamen van de generale synode van de Neder landse Hervormde Kerk de rechten van een emeritus predikant ontno men. Zoals bekend was er indertijd grote beroering ontstaan door be paalde uitlatingen van prof. dr. P. Smits. In de algemene vergadering te Emmen werd thans namens het hoofdbestuur gezegd dat het niet in het belang van de Vereniging en evenmin in dat van prof. Smits kan zijn, om nog verdere stappen te on dernemen, daar immers, gelet op de opgedane ervaringen, niet is te ver wachten, dat zij tot een gunstig re sultaat zullen leiden. Met het breed moderamen van de hervormde synode zijn moeizame be sprekingen gevoerd en brieven gewis seld in de hoop dat langzaam weder zijds begrip zou groeien. Achter dit alles is nu definitief een punt gezet, zo werd in de algemene vergadering van de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden medegedeeld. Prof. Smits is niet van plan een verzoek tot wedertoekenning van de bevoegdheden in te dienen. Tijdens de discussie in de algemene vergadering bleek nogal wat ont stemming over de houding van de Synode-organen tegenover de vrijzin nigen. Uiteindelijk kon men zich in meerderheid met het standpunt van het hoofdbestuur verenigen. Ook de heer G. v. d. Brandhof, uit Over- berg, de man die in de oorlog voor dood op de spoorrails had gelegen, met zijn vrienden, gaf zich op voor een maand hulpbetoon. Hij voldeed aan de gestelde voorwaarden: Rijbewijs en lidmaatschap van het Rode Kruis. Hij vroeg een maand vrij. op de Ritmeester en onderging een medische keuring. Hij moest proefrijden Alles verliep volgens wens en op zaterdag 12 januari 1957, moest hij zich melden te Rotterdam. Om zeven uur vertrok de co lonne van 12 personen naar Oostenrijk, waar zij op zondagmiddag om 2 uur te Wenen arriveerden. Ze werden onderge bracht in een hotel. Later moest ieder op het kantoor komen waar de taken ver deeld werden. De meesten werden vracht wagenchauffeur. Van de leider, majoor Waardenburg, kregen ze diverse instruc ties. Tevens moesten zij een formulier in vullen waarin zij beloofden geen sterke drank te zullen drinken, Gert van de Brandhof moest naar Treiskirchen, waar een vluchtelingenkamp stond met 4000 evacuees. Dit kamp was door Zweden ge adopteerd. Dat land zorgde voor dokters en verpleegsters, terwijl de Nederlanders zich beschikbaar stelden voor het zieken vervoer. Reeds op maandag moest er een groep naar Treiskirchen onder leiding van sergeant van de Brandhof. „Het was zwaar maar mooi werk zo vertelde ons de heer van de Brandhof daar in Oostenrijk. Elk ogenblik wer den we gebeld om onmiddellijk ergens te komen. Wat voor weer het dan ook was, 'en hoe de weg er ook uitzag. In die ene maand ben ik dertig keer naar Wenen ge reden. Ook moesten we vaak naar Baden. Dagelijks moesten er mensen naar spe cialisten voor een medisch onderzoek of een behandeling. Gemiddeld werkten we 100 uren per week. Op een keer kreeg ik opdracht een moeder met haar 4-jarig kind naar het ziekenhuis te vervoeren Het was een vrij lange afstand en alles zat dicht door een bijzonder dikke mist. Er mocht niet gereden worden. Het kind was er echter naar aan toe en de moeder zat vol zorg. Ik aanvaardde de opdracht en waagde het er dus maar op. Je kon werkelijk geen meter voor je uitzien. Hoe ik het gered heb, snap ik nog niet, maar het lukte. De volgende dag stierf het kind. De moeder was erg overstuur" „Eens had ik een benauwde, maar toch wel leuke ervaring. Er werd door de Brandweer daar, op hoog niveau, een enorm groot bal gegeven. De Weense politiekapel verzorgde de muzikale mo- lijsting. Een lieve Oostenrijkse verpleeg ster uit Wenen, nodigde mij uit met haar dit feest bij te wonen. Het was er een luxe bedoening. Er zaten heel wat hoge omes. Ik voelde me eerlijk gezegd maar half op mijn gemak, als enige Nederlander, terwijl ik daar zat in mijn Rodekruispak- je. Enfin, ik viel niet op, dacht ik bij mezelf. Maar toen Als ik er aan denk voel ik nog neiging om mijn zakdoek te pakken en het zweet van mijn voorhoofd Met recht kan men de nieuwe predikant voor de Nederlands Hervormde gemeente te Achterberg een bibliofiel noemen. Zijn collectie boeken, op allerlei terrein, maar voornamelijk natuurlijk theologisch, is zelfs voor een dominee, die altijd welgevulde boekenkasten hebben, zeer groot. Duizenden boeken hebben in de pastorie te St. Maartensdijk op het eiland Tholen een plaats gevonden. Duizenden boeken weerspiegelen er de periodes in het leven van ds. J. van de Haar, waarin hij voor één onderwerp speciale be langstelling had. De grote verscheidenheid in het aantal onderwerpen doet vermoeden, dat deze predikant onderhand een welhaast encyclopedische kennis moet bezitten over alles wat met het geloof te maken heeft, of wat dit raakt. Het is een gemoedelijke man, ds. Van de Haar. Aan het ene oor draagt hij een klein gehoorappa raat en daardoor wordt zijn be dachtzame manier van spreken ver klaard. De komende predikant voor Achterberg heeft een bijzondere hobby, n.l. schilderen. Op platen triplex of hardboard vervaardigt hij portretten van figuren uit de kerk geschiedenis als hervormers, voor zitters van belangrijke synode's (Jo hannes Bogerman b.v., die voorzit ter was van de synode van Dord recht in 1618-T9) en z.g. oud-vaders, een groep predikanten uit vroeger dagen in Engeland, Schotland en Nederland die vele preken hebben nagelaten en nog steeds in sommige kringen veel gelezen worden. Een andere hobby is de muziek (alweer: Onze omgeving heeft de laatste tijd al eerder muzikale pre dikanten mogen begroeten). Spe ciaal voor ons bespeelde hij het fraaie orgel in de gothische Maar tenskerk in St. Maartensdijk. Ds. J. v. d. Haar. Het eerste wat opviel in de huis kamer van ds. Van de Haar waren twee grote geschilderde portretten. De dominee onze blikken volgend liet toen vol trots zijn collectie op dit gebied zien. waarbij bleek, dat niet alleen de dominee schildert, maar ook een van zijn vier zoons, Anco van de Haar heeft deze hob by. Zijn talent is zeker niet minder dan dat van zijn vader en is ook duidelijk op het werk van zijn va der geïnspireerd, ook hij maakt portretten van kerkleiders. Het ver schil is soms uitsluitend te zien aan de ondertekening, tekent de vader met vdH, de zoon zet er Anco on der. Onder het genot van een kopje koffie, geserveerd door mevrouw en een rokertje (Wilt u een sigaar of een sigaret? Als wij een sigaret wil len, dan moet eerst een sleutelbos gehaald worden, want ze staan ach ter slot en grendel: „voor degenen die nog niet roken mogen", vertelt de predikant) begint het gesprek. Later wordt het op de studeerkamer voortgezet. Het is een beetje on samenhangend, en toch zit er lijn in. De dominee praat vooral staan-

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 3