In dierentuin prijs winnen voor echte Safari in Oost-Afrika PEUGEOT-coupé: surprise op de Parijse Salon TUSSEN DE WIELEN B.M.W. weer op de race-circuits Wie is nu verantwoordelijk Veiliger auto's in V.S. Snellere 404 25 cm korter De Triumph GT6 Nieuwe Audi's Nieuwe Japanse auto's Rijden onder toezicht T\eze week is in Duitsland een begin gemaakt met een foto-prijs vraag, die gerust gerekend mag worden tot de grootste die ooit onder foto-amateurs is uitgeschreven. Onder het motto: „Vrien delijk voor de dieren a.u.b." kunnen tot midden volgend jaar door foto-amateurs uit de hele wereld foto's en films (uitsluitend in kleur) worden opgestuurd naar Agfa, welke fotografische industrie o.m. maar liefst dertig foto-safari's naar Oost-Afrika voor twee perso nen) uitlooft voor de beste inzendingen. Maar men moet er wel iets voor doen. Niet zó-maar het plaatje van de hond of de poes, de kanarie of het ezeltje komen in aanmerking. Voorwaarde is, dat uitsluitend dieren worden gefotografeerd uit de wildernis van Afrika. En omdat die uiteraard alleen in Afrika zitten, en men dus eerst dóórheen zou moeten om te kunnen meedoen aan de wedstrijd, is het de bedoeling dat de modellen voor de prijsvraag worden opge zocht in de dierentuinen, waar een keuze kan worden gemaakt uit een groot aantal diersoorten die in de prijsvraag-voorwaarden wor den opgesomd. Uiteraard zijn de dierentuin-directies in Duitsland, waar de actie begonnen is, bijzonder gesteld op wat extra bezoek. Zij stellen het bovendien zó: de prijsvraag heeft nóg een doel, na melijk door de extra inkomsten voor verschillende dierentuinen is er een grotere mogelijkheid om bijzondere exemplaren te behoeden voor uitroeiing. TJoe het ook zij, de prijsvraag belooft interessant genoeg te wor- den. Voor de publiciteit is inmiddels al wat gedaan. Twee bekende dierfotografen en Afrika-kenners zijn ruim een maand in Afrika op stap geweest om de prijsvraag voor te bereiden. In 38 dagen legden Charles Compère en Klaus Pay san meer dan 15.000 kilometer af per auto en ongeveer 3000 kilometer per vliegtuig. Ze fotografeerden onder meer in de bekende wildreservaten van het Lake Manyara, de Ngoro-Ngoro, Serengetti, Nairobi en Murchison Falls, waar in die tijd bijna achtduizend kleurendia's en foto's wer den gemaakt. Niét allemaal plaatjes uit een repeiëër-cdmera, maar het grootste deel (6000) met 6/6 camera's. En om het héél mooi te doen, gebruikten Compère en Paysan 100 negatieven op het for maat 13/18 en 120 negatieven op het formaat 18/24. Het doel van deze reis naar Afrika was mensen warm te maken voor dieren- en kleurenfotografie en de liefhebbers meteen te laten zien hoe het moet. Wat niet zeggen wil, dat ooit een amateur-foto graaf de gelegenheid krijgt mezulk mooi materiaal te fotograferen al zou hij dan in staat zijn een privé-foto-safari te maken. Tienmaal terug in Duitsland hebben Compère en Paysan hun dia's ontwikkeld en vergroot tot dia's waarvan er verschillende zo groot zijn als de wanden van een forse kamerDie vergrotingen werden tenslotte bijeengebracht in een spectaculair diorama in oerwoud-sfeer, waarin de dia's (die een totale oppervlakte beslaan van 220 vierkante me ?r) van de achterkant werden verlicht met duizend lampen. Het was een prachtig gezicht dit diorama dat wij dezer dagen aanschouwden bij de start van de foto-wedstrijd op de „Photokina" in Keulen, waar de dia's „in première" gingen. TAe verhalen van de beide fotografen, die door de opdracht iets te maken wat nog nooit getoond was, bijzonder werden ge fascineerd, zijn prachtige stories. In 38 dagen in het hart van Oost- Afrika hebben zij heel wat beleefd. Er waren momenten bij waarop zij dachten niet meer heelhuids thuis te komen of dachten, niet aan de hoge eisen te kunnen voldoen. Maar plotseling soms, keerden de kansen en schoten Compère en Paysan met hun mooiste camera's de grote 18/24 toestellen op statief de schitterendste dia's die naar later bleken, tot de fraaiste behoren die ooit van dieren zijn gemaakt. Achttien maal werden Compère en Paysan door olifanten aange vallen toen zij probeerden zó dichtbij te komen, dat een enkele olifant het hele beeld op hun matglas vulde. Maar de Landrover en de forse jeep waar de fotografen mee op stap waren, bleken ten slotte toch bestand tegen de soms furieuze uitvallen van de oli fanten en de rinocerossen. l~)e grote camera, met platen van 18 bij 24 centimeter, was ge- monteerd op de Landrover. De bestuurder reed telkens als er een olifant werd gesignaleerd, bijna stapvoets naderbij. Op camera's van 18/24 worden geen telelenzen gebruikt en daarom moest de chauffeur wel trachten zo dicht mogelijk bij het te fotograferen object te komen. Elke meter dichterbij was winst, want de fotografen Compère en Paysan wisten, dat hun mooiste dia's enorme vergrotingen moesten kunnen verdragen. Voor het grote diorama was namelijk gepland dat enkele negatieven tot vier en een halve meter hoogte moesten worden uitvergroot. Als een olifant op ware grootte op een dia moet, dan is het natuurlijk van belang de bruikbare hoogte van het. negatief ook zo groot mogelijk te krijgen. Vergrotingen van 30 tot 70 maal lineair waren in' de opdracht inbegrepen. Vandaar dat Compère en Paysan die 38-daagse oerwoudtocht heel wat uren op „hun tenen" hebben gestaan om met het mooiste en beste uit de bus te komen. Fen van de hachelijke avonturen was op een goede dag weer de besluiping van een olifant. Het dier verdroeg de fotografen. Het lukte Compère en Paysan de enorme kolos tot op vijf meter te be naderen. Zelfs de meest doorgewinterde Afrika-fotograaf wil dan wel bekennen dat zijn hart wat vlugger slaat dan normaal. De olifant kwam er prachtig op, maar wat nó het klikken van de sluiter ge beurde, zullen Compère en Paysan niet gauw vergeten. Boven hun hoofden in de open wagen zat een luipaard in een boom. Het ge vaarlijke dier had zich maar hoeven te laten vallen om een heerlijke bout te hebben aan de twee fotografen en de chauffeur. Het ligt voor de hand dat de chauffeur op het moment van de ontdekking zijn Landrover heeft laten accelereren als nooit tevoren. Op hun tochten door het oerwoud en de Afrikaanse steppen hebben de fotografen zich over één ding bijzonder verwonderd, namelijk de geweldige startsnelheid van een olifant, die van stilstand tot ongeveer 40 kilometer (zijn topsnelheid) minder tijd nodig heeft dan een racewagen op een rencircuit I^atuurlijk hebben Compère en Paysan ook vele teleurstellingen gehad bij het maken van de kleurdia's. Vaak waren er prach tige scènes in het oerwoud te beleven, maar dat gebeurde niet zel den op een moment, dat zelfs de meest gevoelige zwar/wit film de opname niet had „gepakt". Tot juni van 1967 kunnen foto-amateurs zij het dan op wat min der avontuurlijke wijze de beroepsfotografen Compère en Paysan trachten te imiteren. Dertig amateurs die dat het beste doen, mogen (met nog een metgezel) de reis maken die Compère en Paysan ook gemaakt hebben De foto's bij dit artikel behoren tot de collectie van Compère en Paysan. Onze fotograaf maakte ze van de dia's uit het grote diorama van Agfa in Keulen. De prachtige kleuren kunnen wij onze lezers tot onze spijt niet laten zien. De Parijse Autosalon, die vandaag is geopend, is de eerste modellenparade van het nieuwe seizoen. Alle 1967'ers, die na de fabrieksvakanties zijn geïntroduceerd, staan hier min of, meer illustratief in het gelid. De Franse autoïndustrie slaat een goed figuur. Renault, Citroen en Simea hebben hun nieuws ai tijdig bekendge maakt. Peugeot heeft ermee gewacht tot de internationale herfstshow. Een verras sing is de „204" coupé, die ook in een cabrioletversie wordt' gebouwd. De 1,1 li ter motor heeft hetzelfde vermogen als die van de sedan (58 pk), maar vanwege de gunstiger aërodynamische vorm is de topsnelheid boven 140 km/u gekomen. De prijs zal om en nabij tien mille zijn. re verbeteringen zijn een rembekrachti- ger en grotere banden van 145 x 14. De rugleuning van de voorstoelen is verstel baar en het instrumentenpaneel is bekleed met schokdempend materiaal. De portie ren hebben stevige handgrepen, armsteu- nen en asbakjes gekregen. De prijs is on gewijzigd (f8180,-). Voor de rembekrach- tiger moet f 75,- meer worden betaald. Met de nieuwe 204-versies gaat Peugeot concurreren tegen andere verfijnde model len op de Franse markt, o.a. tegen de Caravelle van Renault en de Simca 1000 Coupé, die in dezelfde prijsklasse liggen. De 204 Coupé „Grand Luxe" heeft een aantrekkelijke sportieve lijn. De wagen is met een lengte van slechts 374 cm een 25 cm korter dan de standaard. De kof ferruimte is iets groter. De achterkant, met een niet al te platte ruit, kan geheel worden opgeklapt. Tegelijk is ook de ach tersteven van de gewone 204 gewijzigd, die we een beetje onbeholpen en weinig karakteristiek vonden. Met een doorlopen de bumper en andere achterlichten ziet de sedan er van achteren beter uit. Verde- De grotere 404 heeft nu 80 in plaats van 76 pk, waardoor de topsnelheid tot ongeveer 150 km/u kon worden verhoogd. Een stabilisator op de achteras heeft de wegligging, die toch al goed was, nog verbeterd. De koffer heeft aan ruimte ge wonnen, doordat het reservewiel een plaats je onder de vloer heeft gekregen. Het dashboard onderging ook enkele wijzigin gen. Triumph heeft in Parijs een nieuw type gepresenteerd, de GT 6, met de zescilin der krachtbron, die een top van ongeveer 170 km/u haalt. Ook staan hier behalve twee Triumph 1300 wagens (met voorwiel aandrijving) de bekende modellen en de onlangs aangekondigde Vitesse, met een zescilinder 1998 cc motor en een top van 160 km/u. De vorig jaar geïntroduceerde 1300 komt nu geleidelijk op de markt. |J M 0 Een Amerikaans onderzoek heeft uit gewezen dat automobilisten die 's avonds veel in de stad rijden of op drukke wegen met veel tegenlicht, meer vitamine A gebruiken, dan normaal. 0 Hoe vaak hoort men niet discussies over de verschillen tussen geel en wit schijnwerperlicht. Vrijwel geen verschil, zeggen geleerden die beide „kleuren" aan nauwgezette proeven hebben onderworpen. Maar wat er wél is: een duidelijk psycho logisch onderscheid. Bij vele automobilis ten (men zegt: vooral de wat nerveuze ty pen) schijnt geel licht psychologisch een grote rol te spelen. Men ervaart bij don kere nachten en bij mist het gele licht als „warmer", duidelijker, minder opwin dend. 0 Nu de vakantie voor velen achter de rug is de vakantie met dagelijks 500, 600, 700 kilometer of meer in de auto is de verleiding groot een tochtje van een paar honderd kilometer minder, te bagatelliseren. De praktijk heeft uitgewe zen, dat ook bij heel wat minder kilome ters dan een flinke ruk in de vakantie de „seconden-knikkebol" net zo goed voor komt. Misschien zelfs ééerder, want de avond tevoren is het misschien heel laat geworden, de bespreking of het werk was inspannend, of... de weg is zo saai... Dahf-' om geldt de waarschuwing: zodra de „se conden-knikkebol" zich aandient, pauze ren Niet alleen voor vakantiegangers. In die ene seconde slaap legt een auto die met 120 kilometer snelheid rijdt, een afstand af van 33 meter. Drie en dertig oncontroleerbare meters. Het kunnen heel gemakkelijk de laatste 33 meter in iemands leven zijn. Bij de nieuwe automodellen en typen, die we reeds hebben voorgesteld, zijn intus sen twee nieuwe versies van de Audi van Auto Union gekomen, de Audi 80 en de Super 90. De „80" heeft dezelfde motor als de standaard, maar dan met 80 pk, terwijl de Super 90 een cilinderinhoud van 1770 cc en een vermogen van 90 pk heeft gekregen. De fabriek geeft een top van 163 km/u op. Het interieur is luxueuzer uitgevoerd en het snelste model heeft een dubbel remsysteem. Van de NSU 110 zijn er een S en een SC-versie verschenen, met een 1.2 liter 60 pk motor en een top van 150 km/u. De SC-uitvoering heeft enkele extra uitrus tingsdetails. De normale 110 heeft de 1.1 liter 53 pk motor behouden. De GT 1300 Junior is een goedkopere uitvoering van de Alfa Romeo's Gl-Coupé, met vijf versnellingen vooruit en schijf remmen rondom. De top ligt bij 170 km/ uur. De Japanse Honda automobiel- en mo- torenfabriek heeft haar „SP(ort) 800" mo dellen voorgesteld. De eerste reacties over de nieuwe auto's van Honda een spe cialist op motorrijwielgebied waren gunstig. Dit ten aanzien van de uitsteken de wegligging, het aanzienlijke vermogen van de betrekkelijke kleine motor (791 cC) en de veelomvattende uitrusting. Ver wacht -Wordt dat mede door de lage prijs de Honda's scherpe concurrenten zullen worden van de Britse sportwagens. Ook de Japanse fabrikanten van Hino en Toyota wagen zich nu op o.m. de Franse automobielmarkt. Het programma van Toyota omvat de Corona 4 sedan, de Corona 3 coupé en de Crown 6 diverse uitvoeringen. Hino zal een kleine sportau to introduceren. 0 In de Bayerische Motoren-Werke (BMW) in München is 'n nieuwe racewa gen gebouwd, die door experts na z'n suc cesvolle eerste start tijdens 'n bergrace wordt gezien als een unieke verschijning in de wereld van de autosport. Reeds het volgend jaar zal men op de internationa le circuits deze BMW-formuleracewa gen kunnen zien. Het resultaat van een in genieuze veranderde constructie van de in serie vervaardigde 2-liter-viercilinder motor is de geweldige krachtontwikkeling van 240 tot 260 pk. Deze werd bereikt door een verhoging van de zogenaamde „gemiddelde werkdruk", die de vier zui gers belast. Per zuiger twee tegenover el kaar liggende in- en uitlaatkleppen werden voor dit doel in elke halfronde cilinderkop ingebouwd en aan de acht inlaatkleppen acht vlotterloze valstroomcarburateurs ge koppeld. Deze gecompliceerde, gepaten teerde klepwerking is het geheim van het hoge motorvermogen. Met het voorlopige formüle-l-chassis, dat voor de formule-II- races nog voor een ander Brits chassis zal worden omgeruild, weegt de wagen met motor, olie en koelwater, maar zon der brandstof, 470 kg. De Wegenverkeerswet beschouwt degene, die een motorrijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht doet besturen, als de bestuurder van dat motorrijtuig. Hij is de juridische bestuurder en de verant woordelijke man. Gaat dit zo ver, dat de feitelijke bestuurder niet aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele verkeersfouten En komen alle ge volgen van deze fouten nu op het hoofd van de ju ridische bestuurder neer? Voor de beantwoording van deze vragen moeten wy onderscheid maken tussen strafrechtelijke en civielrechtelijke aansprakelijkheid. De Wegenverkeerswet heft de strafrechtelijke aansprakelijkheid van de feitelijke bestuurder op. Alleen de juridische bestuurder is strafbaar. Degene, die een ander onder zijn toezicht laat rijden, dient dus wel te beseffen, dat hij de man is, die strafrechtelijk de klappen krijgt, als er iets mis gaat. Voorzichtigheid is hier dus geboden. De juridische bestuurder zal vooral ook rekening moeten houden met de beperkte rijvaardigheid van de feitelijke bestuurder. Is de feitelijke bestuurder civielrechtelijk aan sprakelijk voor de schade, welke hij door een ver- keersfout heeft aangericht? Het gerechtshof te 's-Hertogenbosch beantwoord de deze vraag bevestigend. De feitelijke bestuurder was tegen een telefoonpaal gereden en vervolgens met de door hem bestuurde auto in de bermsloot terechtgekomen. Het gerechtshof gaf toe, dat de juridische bestuurder en hij alleen strafrech telijk aansprakelijk is voor strafbare feiten. Maar de civielrechtelijke aansprakelijkheid van de feite lijke bestuurder wordt niet door de Wegenverkeers wet opgeheven. In het verleden is veel strijd gevoerd over de vraag, of en in hoeverre ook de juridische bestuur der aansprakelijk kon worden gesteld voor schade, veroorzaakt door een verkeersfout van de feitelijke bestuurder. Maar tenslotte heeft de Hoge Raad op 27 mei 1966 over dit vraagstuk een belangrijke be slissing gegeven. In de Langestraat te Enschede reeds een lesau to weg uit een file geparkeerde auto's, toen een bromfietser van achteren naderde. De brom fietser kwam terecht tegen het linker voorspatbord van de auto. Hij viel op straat en werd vervol gens in een ziekenhuis opgenomen met een hoofd wonde, hersenschudding, rugwervelfractuur en twee gebroken middenhandsbeentjes. Voor de rechtbank te Almelo vorderde de brom fietser schadevergoeding van de juridische be stuurder van de lesauto, zijnde een rij-examinator. Aangaande de toedracht van het ongeval stelde de rechtbank het volgende vast. Toen de lesauto geparkeerd stond in de Langestraat, had de exa minator aan mej. X, die rij-examen deed, verzocht haar weg te vervolgen. Mej. X. reed toen eerst ongeveer een meter achteruit om gemakkelijker uit de file van geparkeerde auto's te kunnen weg rijden. Toen zij vervolgens naar links wilde weg rijden, stelde zich links naast de achter haar ge parkeerde auto een auto op, waarvan de bestuur der kennelijk op haar plaats wilde parkeren. Daar mej. X een en ander niet dadelijk begreep, zeide de examinator tegen haar iets dergelijks als: „Die auto staat stil, daar kunt u wel om rij den". Op dat moment was voor de examinator en mej. X in de achteruitkijkspiegel geen van achte ren naderend verkeer te zien. Vervolgens reed mej. X langzaam naar links. Onderwijl was voor de examinator geen van achteren naderend verkeer te zien. Intussen naderde de bromfietser, reed om de dubbel geparkeerde auto heen en daarna tegen de lesauto. gij de behandeling van de zaak was de exami nator reeds strafrechtelijk veroordeeld we gens overtreding van het voorschrift, dat de be stuurder van een voertuig slechts op zodanige wij ze mag wegrijden, dat het verkeer niet gehinderd wordt. De rechtbank ontzegde echter aan de bromfiet ser zijn vordering met de volgende motivering. In dien een manoeuvre van de feitelijke bestuurder aan een derde schade veroorzaakt en deze ma noeuvre als een onrechtmatige daad is aan te mer ken, is de toezichthouder voor die schade slechts aansprakelijk, indien hem er enig verwijt van kan worden gemaakt, dat hij die manoeuvre niet heeft voorkomen, of verhinderd. Voor een onrechtmatige daad van de toezichthouder is vereist, dat deze zelf een verwijt treft. Het enkele feit, dat de examinator strafrechtelijk veroordeeld is, brengt niet zonder meer mede, dat hij schuld heeft aan de aanrijding. Op het moment, dat mej. X langzaam begon weg te rijden, kon de examinator de bromfietser immers niet zien; bo vendien was de lesauto in de rug gedekt door twee naast elkaar staande auto's, aldus de rechtbank. Dit vonnis werd in hoger beroep door het ge rechtshof te Arnhem bekrachtigd. In cassatie be toogde de bromfietser voor de Hoge Raad, dat de Wegenverkeerswet de toezichthouder als de bestuur der beschouwt. Hij is dus de man die geacht wordt de auto te hebben laten wegrijden. Maar de Hoge Raad verwierp zijn beroep. De bepaling in de Wegenverkeerswet, dat in deze wet de toezichthouder als bestuurder wordt aange merkt, geldt blijkens haar bewoordingen slechts voor de toepassing van de regelen, vervat in de Wegenverkeerswet en de daarop steunende regle menten. Er is geen aanwijzing, dat de toepasse lijkheid van die bepaling naar de bedoeling van de wetgever zou moeten worden uitgebreid tot andere wetten. De vordering van de bromfietser is gebaseerd op de in het Burgerlijk Wetboek neergelegde regel, dat degene, die zich schuldig heeft gemaakt aan een onrechtmatige daad, de daardoor ontstane schade moet vergoeden. Volgens het Burgerlijk Wetboek zou de examinator alleen aansprakelijk zijn, indien de veroorzaakte schade aan zijn schuld of mede-schuld zou zijn te wijten. De strafrechtelijke veroordeling van de examinator brengt nog niet mede, dat hij persoonlijk heeft gehandeld in strijd met de door hem in acht te nemen zorgvuldigheidsnormen, aldus de Hoge Raad. Mr. C. A. Baron Bentinck. De Amerikaanse regering heeft de ver plichte voorzieningen voor hogere veiligheid in auto's bekendgemaakt, die in 1968 in nieuwe Amerikaanse en buitenlandse wagens moeten zijn aangebracht. Deze veiligheids- j maatregelen zyn voorgesteld door een rege lt ringscommissie voor het verkeer, die van Y president Johnson opdracht had gekregen op 31 januari 1967 rapport uit te brengen. Be- sloten werd er zo snel mogelijk publiciteit aan te geven om de fabrieken zoveel mogelijk tijd ft- te geven om ze te kunnen verwerken in de modellen voor 1968. De richtlijnen zyn in twee gedeelten opge- steld. De eerste voorzieningen zyn van schok- brekende stuurkolom, spatbordspiegels, zonne- schermen en instrumentenpaneel moeten van bekleding zyn voorzien, er moeten veiligheids- sloten en -hengsels zyn aangebracht, rem- •f systeem moet uit twee delen bestaan, er moe- Y ten betere ruitewlssers komen en tenslotte v moeten de ruiten bestaan uit veiligheidsglas. j| De tweede serie verbeteringen, die waar schijnlijk in de wagens die in 1969 ten verkoop worden aangeboden, zullen voorkomen, bestaat o.m. uit nog meer bekleding. De voorste zit plaatsen moeten hoofdsteunen hebben om Y verwondingen aan .de nek tegen te gaan. Deurknoppen en raamhandels moeten ver- y. zonken zyn en benzinetanks moeten een betere stabiliteit hebben.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 13