Van aarde en maan Geen robot kan de mens vervangen DE DENKERS Kolencrisis tast het Ruhrgebied aan mÉËMêéËmm, En er is geen geld voor de saneringsplannen Natuurzuivere Ochtend In 5Vz minuut Staalindustrie Juwelier Schipper getuigt wel Ongeregeldheden in Oakland Rosenthal landde niet op porselein Krantenstaking in Milaan Zeg het met bloemen frisse King Pepermunt, het beste dagelijkse middel ter opwekking en verkwikking. Proces Dominas Op een januari-avond In 1609 zag voor 't eerst een mens de maan door een kyker. Die mens was Galileo Galilei. De kyker had hij zelf gemaakt. De vergroting be droeg niet meer dan dertig maal. Galilei zag dat de schaduwen die men met het blo te oog op het maanopervlak ziet, grote donkere vlakten waren. Hy geloofde dat het zeeën waren en noemde ze zo. En „zeeën" zijn het tot op de dag van vandaag gebleven, ook al staat allang vast, dat er geen druppel water op de maan is. Astronomen na Galilei ontdekten, dat de maan ook geen atmosfeer had. wy weten nu dat onze naaste buur in de ruimte een wereld is als de onze, maar dan een kale en dode wereld, onbeschermd tegen de hitte van de zonnestraling en tegen de moordende kou van de ruimte het verschil tussen licht en schaduw. Wij weten nog meer van de maan, maar eigenlyk weten wy nog maar weinig. Wy zullen onze kennis sterk moeten vergroten eer wy rond 1969 de eerste mensen op een re- tourreis naar boven sturen. 5 Eugen Semichov, schrijver van dit artikel en fotograaf achter de borstwering van Cape Kennedy. T\at wy weten uit astronomisch en spec- trografisch onderzoek, aangevuld met kennis uit de Russische en Amerikaanse maansondes, is dat de maanbodem steen achtig is en vermoedelijk van vulkanische oorsprong. Surveyor toonde op het opper vlak geen stof aan, maar het is niet be kend of dat over de hele maan precies zo is. De maan cirkelt al rond de aarde sinds het begin van de wereld. In dwars doorsnede is onze buur ongeveer een kwart van de aarde. Aarde en maan trek ken elkaar p,an met enorme kracht en worden door eenzelfde enorme kracht van elkaar gehouden, in een perfect even wicht. Eb en vloed op aarde zijn het werk van de maan. De nieuwste uiterst gevoelige instrumenten hebben zelfs aan getoond dat onze bergen zij het in ui terst geringe mate aan deze eb- en vloedbeweging meedoen. Op haar beurt rukt de aarde met een nog veel grotere kracht aan de maan. En staan aarde en zon in dezelfde lijn, dan is hun gecombi neerde trekkracht groot genoeg om maan- bevingen te doen ontstaan, waarbij „aard"-verschuivingen optreden en sple ten ontstaan in de bodem. Ms gen paar jaar geleden zag de Russi- sche maanonderzoeker Nikolai Kozy- rev door zijn kijker in de krater Alphon- sus zo'n maan-beving. Een duidelijke ro de vlek gloeide erop. Men neemt aan, dat er een spleet was ontstaan waardoor gas sen uit het binnenste van de maan naar buiten kwamen. Gas koelt af, wanneer het plotseling uitzet. Het maangas, zo nam men aan, bedekte de grond in de krater als een dunne laag sneeuw, die door de sterke ultra-violette straling rood oplichtte. Een dag later was het ver schijnsel verdwenen. De zonnestraling had de „sneeuw" doen verdampen. [instens 300.000 Amerikanen (er zeker evenveel Russen) zijn dagelijks aan het werk om de geheimen van de maan te helpen ontsluieren. Zij allen worden aangetrokken door het onbekende van het gigantische avontuur. Zij weten heel goed, dat de ontdekking van de maan een on derneming is die stap voor stap moet worden voorbereid. Zij weten ook, dat desondanks de laat ste stap het betreden van de maan door een mens de meest riskante van alle is. Qefascineerd door de omvang en de ri sico's van deze grootste onderneming uit de zestiger jaren van de twintigste eeuw legde de Franse journalist Eugen Semichov al zijn andere werk neer en vertrok naar de Sovjet-Unie om te probe ren er een kijkje te nemen achter het „ruimtegordijn" in dat land. Dat lukte. Daarna ging hij voor een veel uitgebrei der trip naar de Verenigde Staten. Hij zag raketten opstijgen van Cape Kenne dy, leefde met de astronauten in hun kwartieren in Houston, Texas, en kwam verdoofd terug van het raketten-proefter- rein in de Mojavewoestijn. Zijn indrukken legde hij vast in een se rie artikelen en vele foto's. Het eerste van deze artikelen vindt de lezer hier naast afgedrukt. De mens in de ruimte kan slechts in leven blijven in een kostuum dat zoveel mogelijk de aardse atmosfeer in zijn directe nabijheid in stand houdt. Het is een beeld waaraan wij in de zestiger jaren gewend zijn geraakt. Maar hoevelen zouden nog slechts twintig jaar geleden hebben geloofd dat een dergelijke afbeelding binnen korte tijd een dagelijkse werkelijkheid en niet de verbeelding van een strip-ontwerper zou zijn? START OP DE CAPE tf et is de dag vóór de lancering. De „Cape' lig\ te bakken in de gloeiende zon - een onafzien baar stuk vlak land aan de oostkust van Florida. Het is nog jong land. Zo jong, dat op een dag als deze ratelslangen en zelfs krokodillen zich uit de kreken een weg zoeken tussen de spaarzame strui ken langs de betonnen banen, waarop in rijen de rode rakettorens staan. Torens - en bunkers. En iets verder weg, beschermd door aarden wallen, de brandstof depots. Dat is de bebouwing. Er is nog iets, midden op de Kaap: een klein monu ment, waaronder een capsule begraven ligt met de film van de eerste bemande ruimtevlucht. Eerst over 500 jaar mag de capsule worden ge opend. Het is de dag vóór de lancering; twee mannen zullen worden afgeschoten. Het is voor de verslaggevers een razend-drukke dag. Op Cocoa Beach, de nederzetting die terzijde van de rakettenbasis uit de grond geschoten is, geeft de NASA de ene persconferentie na de andere. Public relationsmensen delen stapels vellen met nieuwe informatie uit. Het is langs North Atlantic Avenue een heen- en weer- rijden van journalisten, allen met een speciale badge op hun colbert en persdoorlaatbewijzen op de voorruit van hun wagen. In de kamers van het motel op Cocoa Beach klinkt het tikken van de schrijfmachines. De middag gaat voort. De avond valt. Terwijl de silhouetten van de palmen wor den opgenomen in de schemering, ruist de branding dichtbij luider. En in de verte schittert het felle licht op de lanceerbasis, rond een van de torens. Het aftellen is begonnen. In de hard-zwarte lucht staat de maan helder. Zij schijnt over de Kaap en ook over Baikonoer, de goed-geïsoleerde Sovjet-basis in de Kirgiezensteppe, van waar de Russen hun ruimtevaarders lanceren. mmmm Een proefmodel van de giganti sche Saturn-raket wordt gelan ceerd, balancerend op een staart van vuur. Geen wonder dat de vogels op de „Cape" geschrokken op de vlucht slaan. Duizenden kilometers naar het noord westen, in een bloeiende vallei van Cali- fornië, is het nog helder licht. Jet Pro- pulsion Laboratory in Pasadena is een stad op zichzelf. Hier zijn de camera- dragende Rangers geconstrueerd en hier heeft de staf de beelden van deze ver kenners ontvangen. Maar JPL doet meer. Zijn staf bestaat uit mensen die ervoor worden betaald in een stoel en met de benen op hun bureau te zitten, een si gaar te roken en te denken. Te denken over wat het maanoppervlak voor verras singen in petto kan hebben en hoe de mens zich daarbij kan aanpassen. Uit JPL in Pasadena kwam de veron derstelling, dat de maanbodem voor een belangrijk deel overdekt zou zijn met stof en dat hij in ieder geval van nog al poreuze aard zou zijn. Het was niet meer dan een veronderstelling en de Sur veyor heeft op de maan tot dusver geen stof gevonden. Ik heb gevraagd of het niet mogelijk zou zijn de hele maanver- kenning door robots van het type Survey or of Lunar Orbiter te laten doen. Het antwoord luidde: nee. Men kan in een machine niet zoveel logica inbouwen dat zij in staat is een veelheid van mogelijk heden tegen elkaar af te wegen en con clusies te leveren over de taken van nieu we machines. Wie de Ranger-beelden heeft gezien (Ranger-9 alleen al had zes camera's die alles bij elkaar gedurende de laatste 23 den), kan niet ontkomen aan de indruk minuten van de vlucht 5.814 foto's lever met ontzaglijke vaart op het maanopper vlak af te vallen om daar te pletter te slaan. Maar Ranger was niet gebouwd om zich af te remmen. Surveyor wel. En LEM (het maanvoertuig van de Apollo- capsule van de toekomst) zal zijn ge bouwd om af te remmen èn weer op te stijgen. Het is nu vroeg in de morgen op Cape Kennedy. De zon is nog maar juist boven de horizon, maar het is nu al warm. De rakettorens trillen in de warme lucht. Een van die torens het is uit de ver te duidelijk te zien zakt langzaam ach terover. De witte raket met de donkere neus aan de top komt vrij. In dat puntje zitten twee mannen. Zij wachten op de stuwkracht van miljoenen paarde krachten, die hen binnen enkele seconden buiten de aardatmosfeer zal brengen. Al het technisch personeel heeft de startplaats verlaten. De dichtstbijzijnde toeschouwers zitten in betonnen onderko mens, 200 meter van de raket. Niemand mag binnen twee kilometer van de start plaats onbeschermd staan kijken. Alle systemen zijn GO (gereed en in orde). Het is een kwestie van enkele se conden nog. Op de persheuvel staan de journalisten zwijgend achter een borst wering, waarin telefoons zijn ingebouwd. Hun lijnen zijn al open naar de agent schappen heel de wereld rond. Ieder een kijkt. START! Uit de voet van de raket barst een oranje wolk die zich geluidloos een weg zoekt langs de grond. Een seconde later bereikt ons het geluid, een vreemd en onaards geratel van een diepe hees heid. De raket wordt vastgehouden tot de stuwdruk op 77 procent van haar maxi mum is gekomen. Op T plus 3 (drie se conden na „ignition") vallen de metalen klampen weg van de raket. Het projectiel houdt zich statig in even wicht op zijn staart van vlammen; lang zaam rijst het omhoog. Dan volgt de ac celeratie. Het klimt de blauwe lucht in, sneller en sneller, de donder achter zich latend. In een oogwenk is de raket nog maar een lucifersstokje, dan helemaal niets meer behalve een lange condens- streep die nog een minuut lang het spoor aangeeft. Vijf minuten en dertig seconden later spoeden zich de twee mannen met een snelheid van 28.000 kilometer per uur in hun baan rond de aarde, honderden kilo meters hoog. Zij zijn gewichtloos. Onder hen strekt zich van horizon tot horizon de aarde uit in een blauwe nevel. Boven en naast zich hebben zij de einde loze zwarte ruimte, bezet met miljarden lichtpunten. De sterren, zwijgende getui gen van hun tocht in een omgeving die dood is en steriel en oneindig vijandig voor de indringer, de mens. (Van onze correspondent) BONN Bijna drie miljard mark per jaar moeten de Westduitse be lastingbetalers nu al opbrengen voor de subsidiëring van de sinds 1957 noodlydende steenkolenmijnen aan Rijn en Roer. En ook met deze nog steeds stijgende sommen is er nog geen enkel uitzicht dat het ten slotte zal gelukken de steenkolen- winning te saneren. De bondsregering en de landsrege ring van Noordrijnland-Westfalen te Duesseldorf zijn inmiddels afgestapt van hun oorspronkelijke raming, dat jaarlijks hoogstens 120 miljoen ton steenkolen zouden kunnen worden verkocht. Zij hebben thans een cijfer aangenomen, dat deskundigen der Kolen- en Staalgemeenschap voor veel realistischer houden: 100 mil joen ton per jaar en wel 30 miljoen aan de staalindustrie, 40 miljoen aan de elektriciteitsbedrijven, twintig mil joen voor huisbrand en tien miljoen ton voor overige industrieën. Dit be tekent, dat de steenkolenwinning nog maals met twintig miljoen ton per jaar zal moeten worden verminderd. En dat betekent dan weer, dat nog meer mijnen zullen moeten worden stilgelegd. Een ware sensatie was dezer da gen een publikatie van de „Dort- munder Rundschau" te Dortmund, een blad dat nauwe betrekkingen onderhoudt met de I. G. Energie, tot voor kort bekend als de Mijn- werkersbond. Uit die koker stamt vermoedelijk de lijst van nog ze ventien kolenmijnen aan de Roer, die als gevolg van de verdere ver mindering van de steenkolenwin ning nog zullen worden gesloten. Op de lijst staan de namen-van enkele mijnen, die tot de modernste van Europa behoren, zoals de „Minister Stein" en „Germania" van de Gel- senkirchener Bergwerks A.G., de mijn „Osterfeld" van het hoogoven- bedrijf Oberhausen A.G. en.de mijn „Hugo" van de firma Mannesmann. Nadat begin september dq eveneens zeer moderne mijn „Graf Bismarck" te Gelsenkirchen werd stilgelegd, hecht men in de „kolenpot" niet al te veel geloof meer aan dementi's. By de „Graf Bismarck" sproten de moei lijkheden zeker niet voort uit de hoge exploitatiekosten, want de mijn was bijna volautomatisch. Het ging ook daar om het centrale probleem: de onmogelijkheid van een voldoende afzet. De crisis dateert al van 1957. Zij is geen probleem van vandaag of gisteren. Bij de mijnen liggen mo menteel twintig miljoen ton steenko len en cokes, waarvoor geen afne mers te vinden zijn. Vermoedelijk heeft de I. G. Energie aan de publikatie van de lijst meege werkt om de ondernemers uit hun tent te lokken. Dat is niet gelukt. De Bond van Roermijnen heeft ge reageerd met de verklaring, dat er ten aanzien van de gene inde zeven tien mijnen nog niets is beslist, om dat het wachten is op verdere subsi diemaatregelen van de staat (die in geldnood verkeert!) en de landsrege ring te Duesseldorf (wie het financi eel al niet beter gaat dan Bonn!). Overigens herinnerde de bond eraan, dat opnieuw mijnen zullen moeten worden gesloten om aanbod en vraag met elkaar in overeenstemming te brengen. De directies van de in de „Dortmunder Rundschau" genoemde ondernemingen ontkenden eveneens de juistheid van de publikatie. Maar zoals gezegd: men hecht aan derge lijke tegenspraken niet al te veel waarde meer. Overigens is dit niet het enige vraagstuk, waarmede men aan de Roer te kampen heeft. Ook in de staalindustrie is een recessie merk baar. Deze industrie is evenwel van mening, dat zij zichzelf kan helpen. Zij stichtte inmiddels vier „staalkan- toren", die bij toekomstige opdrach ten met elkaar zullen concurreren, in plaats van de 31 staalproducenten zelf. Deze bureaus willen ook de pro- duktie regelen, de prijzen stabilise ren, de kosten drukken en de investe ringen op elkaar afstemmen. De staalindustrie hoopt in vijf jaren de moeilijkheden te boven te zijn. Zij heeft slechts de hulp van de bonds regering ingeroepen tegen de hoge Westduitse cokesprijzen, in vergelij king met de Amerikaanse import, en een verhoging van de omzetbelasting met drie procent, om deze aan te passen aan het Franse systeem. Andere „crisishaarden" in het Ruhrgebied zijn die industrieën, die nauw met de mynen en de staalindus trie zijn verbonden. Sinds korte tijd zijn ook moeilijkheden ontstaan in het bouwvak, dat begint te lijden aan de kredietbeperking der regering en de vermindering van de openbare uit gaven door de staat, de gemeenten en de deelstaten. Omdat het geld in West-Duitsland ADVERTENTIE bijzonder krap en daardoor duur is, wordt ook door het particuliere be drijfsleven veel minder geïnves teerd. Dit is natuurlijk een ernstige tegenslag voor de regering van Noordrijnland-Westfalen, die pro beert nieuwe industrieën naar het Ruhrgebied te halen om werkgele genheid te bieden voor ontslagen mijn- en staalwerkers. De rem op de Westduitse conjunctuur ver scherpt daardoor de algemene toe stand in het Ruhrgebied zodanig, dat de kapitaalarmoede hard begint aan te komen. Enige verwachtingen koestert men nog van de „Aktionsgemeinschaft Deutscher Steinkohlereviere GmbH", die met hulp van de industrie pogin gen wil ondernemen om het Ruhrge bied te saneren. Deze „Aktionsge meinschaft" zou met een eigen kapi taal van 200 miljoen mark en kredie ten van de Bondsregering van 400 miljoen mark een poging willen doen nieuwe industrieën in het Ruhrgebied te vestigen. Het geld zit evenwel niet meer zo los in de portemonnaie als vroeger. De pfennig wordt in West-Duitsland weer omgedraaid. De 200 miljoen van de industrie zijn nog niet bijeen en de regering te Bonn zal vermoedelijk niet in staat blijken te zijn zich aan haar oorspronkelijke toezegging te houden. Zodoende nemen in het Ruhr gebied de zorgen overal toe. De Nederlandse kroongetuige in het proces-Dominas juwelier Herman Schipper van de Heiligeweg in Am sterdam behoort, zo heeft hij ons vanmorgen verzekerd, niet tot de land- noten die blijkens berichten uit Duits land hebben geweigerd te verschijnen voor de rechtbank in Dortmund. „Ik heb nog geen dagvaarding ontvangen, maar die kan elk moment komen het ligt zeker niet in mijn bedoeling om weg te blijven: ik voel mij verplicht te gaan." Volgens commissaris Landman van 't bureau Singel in Amsterdam, die al een keer is gehoord in Dortmund, samen met zijn hoofdinspecteur Valken, be vindt zich onder de Nederlandse getui gen iemand met een zwak hart die op ziet tegen de emoties van een dergelijk verhoor. Verder zou een Volendams meisje van haar vader geen toestem ming hebben gekregen om alleen de reis te maken. De beide Amsterdamse politiemannen moeten op 2 november opnieuw ver schijnen in Dortmund. Zij weten van tevoren echter niet, waarover de recht bank hen dan zal ondervragen. OAKLAND Californië) Groepen opstandige negers hebben gisteravond in een wijk van Oakland ernstige ver nielingen aangericht. Zij gooiden ruiten in, mishandelden blanken en wierpen met Molotof-cocktails. Uiteindelijk wist een politiebrigade van ongeveer 60 man, gewapend met geweren, de stra ten schoon te vegen. 's Middags hadden jeugdige neger scholieren op een middelbare school te Oakland vijf leraren een pak slaag ge geven. Er werden toen ook grote ver nielingen in het schoolgebouw aange richt. Daarna trokken groepen jeugdige ne gers door de straten van de stad, waar bij het 's avonds tot nieuwe ongeregeld heden kwam totdat de politie erin slaag de de scholieren te verspreiden. Volgens de politie bevonden zich on der de 27 arrestanten dertien minder jarigen. Zij zullen worden vervolgd we gens opzettelijke brandstichting, het hei melijk in bezit hebben van gevaarlijke wapens, het werpen van brandbommen en wegens andere overtredingen. SELB (Duitsland) Militaire vlieg tuigen hebben de Duitse porseleinfabri kant Philipp Rosenthal gedwongen met zijn particulier vliegtuig te landen op een vliegveld in Tsjecho-Slowakije, is door zijn fabriek bekend gemaakt. Een woordvoerder zei dat Rosenthal, die aan het hoofd staat van de grote porseleinfabriek van de zelfde naam in de Beierse plaats Selb nabij de grens met Tsjecho-Slowakije, zyn directie vliegtuig aan de grond moest zetten op het vliegveld Dobrony bij Pilsen. Op de fabriek neemt men aan, dat Rosenthal per ongeluk over de grens is geraakt ten gevolge van een defect aan zijn radar, dat hij omstreeks vyf uu hedenmiddag had gemeld. Be halve Rosenthal waren aan boord zijn secretaresse en drie vrienden. 9 Tijdens een feestelijke bijeenkomst in „De Doelen" in Rotterdamzal de Nederlandse Gidsenbeweging morgen afscheid nemen van haar voorzitster, mej. mr. B.C.M.J. Twaalfhoven. MILAAN In Milaan zijn geen kranten verschenen. De drukkers zijn voor 24 uur in staking gegaan om van hun solidariteit te getuigen tegenover hun collega's bij een sportkrant. Deze krant gaat verhuizen naar een andere stad, waardoor een aantal drukkers op straat kan komen te staan. De gro te Italiaanse kranten „Corriere della Sera" en „II Giorno" werden even eens door de staking getroffen. ADVERTENTIE t Is maar hoe u de herfst ziet... Pessimisten zien het als het einde van de zomer - optimisten als het mooiste jaargetijde. Met een geheel eigen bloemenpracht in warme kleu ren. Zoals u die bijvoorbeeld ziet in de vele soorten chrysanten. Ze geven fleur aan elk interieur! <5?

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 8