Anti-Britse betoging
in Spanje
IS
Alcazar
B.M.W. wil Glas
overnemen
Gesprekken over principes met
vooraanstaande kerkelijke figuren
A.R.J.O.S. wil thans
«een samenwerking
met de KA.P.
z
-o
i In* 9
VRIJDAÖ 21 OKTOBER 1966
Het interieur van de Geref. kerk te Renswoude.
DOMINEE, KUNT U ONS IN EEN KORTE BIO
GRAFISCHE SCHETS IETS VERTELLEN OVER
UZELF?...
Ik werd op 2 juli 1908 te Ambt-Hardenberg ge
boren. Later studeerde ik aan de V.U. te Am
sterdam.
VOELDE U ZICH AL JONG AANGETROKKEN
TOT HET AMBT?...
Het kreeg steeds meer gestalte in mij.
WERD HET EEN EXTRA-ORDINAIRE ROE
PING?...
Nee, nee, dat niet. Heel gewoon eigenlijk. Al er
voer ik het wel als roeping. Het ambt is niet zo
maar een beroep!
ER IS DUS VERSCHIL TUSSEN DOMINEE
SCHAP EN LERAARSCHAP?....
Wel terdege!
WAT WAS UW EERSTE PLAATS EN DAARNA?.
Echten in Friesland was mijn eerste gemeente.
Daarna ging ik naar Bierum in Groningen. Toen
werd het Drachten, daarna Ede en tenslotte op
1 juli 1962, Renswoude.
BEVALT HET U IN RENSWOUDE?...
Bijzonder goed. In een kleine gemeente is het
plezierig werken. Er is een fijne onderlinge band
in de gemeente.
EEN STOER GEREFORMEERDE BAND?...
Wij staan open voor ieder. Wij zijn oecumenisch
georiënteerd.
BENT U SOMS OOK ECONOMISCH GEORIëN-
TEERD?...
Economisch? Wat bedoelt u?...
WEL, IN EDE VERWISSELDE U DE STATUS
VAN PREDIKANT VOOR HET LERAARSCHAP.
DAT ZAL TOCH WEL OM COMMERCIëLE MO
TIEVEN GEBEURD ZIJN?...
In het minst niet. Ten eerste bleef ik „radicaal"
behouden (ten volle tot het ambt bevoegd). Ten
tweede is leraar godsdienst niet tegengesteld aan
het predikant zijn. Ten derde werd ik er finan
cieel niet beter van, want de predikantensalaris
sen gingen juist omhoog.
DUS U VOELDE HET ECHT NIET ALS VER
RAAD AAN UW AMBT?...
Integendeel! Het was er een gespecificeerde
voortzetting van. Het zou anders geweest zijn,
als ik leraar Engels of wiskunde geworden was.
Begrijpt u?...
LAAT U BIJ HET AANNEMEN VAN EEN BE
ROEP NAAR EEN ANDERE GEMEENTE, DE
FINANCIËLE ZIJDE EVENMIN EEN ROL SPE
LEN?....
Dat is bij mij altijd zeer ondergeschikt! Eens
had ik een beroep naar Drachten en naar Nij-
verdal. In Nijverdal was het honorarium aan
merkelijk hoger, toch koos ik Drachten, omdat
men daar in moeilijkheden zat, vanwege de
kerkstrijd (synodaal en vrijgemaakt). Ik voelde
me daartoe gedrongen en kon er niet onderuit,
in de wetenschap dat ik hier eenmaal verant
woording voor zal moeten afleggen tegenover
God.
BEVIEL HET LERAARSCHAP U GOED IN EDE
Toen ik het gemeentewerk kwijtraakte, werd
dat hoe langer hoe meer een gemis voor mij.
Dat beviel me niet zo best, al bleef ik wel pre
ken. Het gemeentewerk miste ik.
HET BEROEP NAAR RENSWOUDE WAS U DUS
WELKOM?...
Zeer welkom, zelfs. En zoals gezegd, het werkt
hier prettig in Renswoude. We hebben ook een
goede samenwerking met onze Hervormde zus
ters en broeders.
BENT U VOOR DE WERELDRAAD VAN KER
KEN?...
Zeer beslist.
IS DAT BIJBELS GEZIEN WEL VERANT
WOORD?...
Waarom niet? Er is toch een positief christelijke
basis
DURFT U DAN TE BEWEREN DAT ELKE AAN
GESLOTEN GROEPERING, DE GODHEID VAN
CHRISTUS AANVAARDT?...
De basisformule luidt: „De Wereldraad van Ker
ken is een gemeenschap van kerken, die de heer
Jezus Christus, overeenkomstig de Heilige Schrift
belijdt als God en Heiland en daarom haar ge
meenschappelijke roeping gezamenlijk wil ver
vullen tot eer van de ene God, de Vader, Zoon
en Heilige Geest"....
GOED. MAAR WIL DAT ZEGGEN DAT ZIJ ER
DEZELFDE VISIE OP HEEFT ALS ONZE NED.
GELOOFSBELIJDENIS
De interpretatie ervan wordt vrijgelaten.
DAAR HEB JE HET AL! IS DAT VOOR BASIS
NIET VEEL TE VAAG?...
Natuurlijk niet. Het is geen super-kerk! Het is
gespreksmiddel! Hoe meer orthodoxen zich aan
sluiten, des te zuiverder wordt de interpretatie.
GELDT DAT OOK DE LEER VAN DE TRINI
TEIT?...
De Goddelijke Drieëenheid is op de laatste ver
gadering van de Wereldraad te New Delhi, me
de als basis aanvaard!
EN ALS DIVERSE INTERPRETATIES VAN LE
DEN, HIERMEE NIET PARALLELLEREN?...
Dan kunnen zij uit kracht van de basisformule
hierop uitdrukkelijk gewezen worden! Overigens
is het wel aardig te weten dat ook Calvijn reeds
de oecumenische gedachte voorstond...
DE KWESTIE SERVET LAAT DAT TOCH WEL
ANDERS ZIEN...
Calvijn was uiteraard een kind van zijn tijd.
Maar hij correspondeerde toch maar met de
Anglicaanse aartsbisschop Crammer over de
eenheid van de kerk.
WAT VINDT U VAN DE I.C.C.C.?...
Daar zitten veel goede dingen in. Maar zij streeft
mijns inziens te weinig naar de eenwording van
de kerk.
HOE STAAT U TEGENOVER HET GEREFOR
MEERDE ANTI-WERELDRAADBLAD: „WAAR
HEID EN EENHEID"?...
Och heden. Daar is mijn beste zwager, dr.
Schelhaas, redacteur van. Maar het spijt me; ik
ben het er niet mee eens.
ZIJ WILLEN DE GEREF. KERKEN ANDERS
MAAR BIJ DE ZUIVERE WAARHEID HOUDEN.
NIET DAN?...
Dat erken ik graag. Maar hun houding is mij te
negatief en te eenzijdig. En dat betreur ik.
BEHOEDEN ZIJ DE GEREF. KERKEN NIET
VOOR VERDER AFZAKKEN?..
WAT WIJ
GELOVEN
Het duurde nogal even, voordat wij ds. B. Slingenberg, Gereformeerd
predikant te Renswoude, tevens leraar godsdienstonderwijs op het
Marnixcollege en de Chr. Kweekschool te Ede, te pakken konden
krijgen. Steeds kwam er wat tussen. Was er wel interesse genoeg,
dachten we. Doch de jovia'e begroeting te zijnen huize, nam die twij
fel grondig weg. Deze jovialiteit bleef de dominee kenmerken tijdens
ons gesprek. Ook bleek dat hij niet bang was zijn mening te uiten. De
discussie had mede hierdoor een vlot verloop en vond plaats in zijn
studeerkamer.
Onze kerken zijn niet afgezakt! Toch zou ik deze
opposante groepering niet willen missen, want
zij heeft mijns inziens wel een functie.
ALS DE GEREF. KERKEN NIET ZIJN AFGE
ZAKT, WAAROM VERSCHEEN ER DAN EEN
SYNODAAL RAPPORT OVER DE VERSCHRA
LING VAN DE STAND VAN HET GEESTELIJ
KE LEVEN IN DE GEMEENTEN?...
Even denken... Kijk eens, reeds Bavinck klaag
de over een ondiep zondebesef. Wordt dat in
ANDERE kerken soms niet gevonden?... Nog
maals, ik waardeer het dat „Waarheid en Een
heid" opkomt voor de oude waarheid, ondanks
mijn eigen instelling ten aanzien van de Wereld
raad. Niettemin vind ik dat wij EIGENTIJDSE
problemen moeten oplossen met EIGENTIJDSE
middelen. En wat dat betreft geloof ik dat de
Geref. kerk een koploper is in de Geref. gezind
te.
IN ANDERE KERKEN UIT DE GEREF. GE
ZINDTE ZIJN OOK WEL MANNEN DIE HUN
TIJD VERSTAAN!...
Bij ons zijn ze actiever, dacht ik.
TYPISCHE GEREFORMEERDE MENTALITEIT
DUS!...
Hoe bedoelt u?...
WEL, IN DE VOLKSMOND STAAN DE GERE
FORMEERDEN BEKEND ALS HAANTJE-DE-
VOORSTEN. OVERAL ZOUDEN ZE VOORAAN
WILLEN STAAN OM HET VOOR HET ZEGGEN
TE HEBBEN. EN ALS HET NIET ANDERS KAN.
DAN MAAR MET DE ELLEBOGEN....
Ik moet bekennen dat daar veel in zit. Maèr...
die tijd ligt achter ons. Er waait nu een andere
wind. Het wijzigt snel ten goede. Ik wil echter
opmerken dat de vroegere houding van de gere
formeerden meestal te wijten was aan laksheid
en halfheid van de anderen. Niet dan?...
WAT IS VOLGENS U HET KERNDOGMA DER
GEREFORMEERDE KERKEN
De Geref. kerken hebben geen speciaal dogma.
WAT IS DAN HET MEEST ESSENTIëLE IN HUN
LEER?...
Het onvoorwaardelijke buigen voor Gods Woord.
VAN GENESIS TOT EN MET OPENBARIN
GEN XXII?...
Inderdaad!
DUS U VOELT NIETS VOOR REHABILITEREN
VAN BUSKES EN GEELKERKEN?...
Daar voel ik juist wel voor!
DAT IS WEL PARADOXAAL DAN!...
Deze theologen wilden de mogelijkheid openlaten
de eerste hoofdstukken van Genesis anders te in
terpreteren. Ik vind het jammer dat er toen in
de Geref. kerk geen plaats meer was voor deze
mannen.
MAAR HET SCHRIFTGEZAG MAG TOCH NIET
AANGETAST WORDEN?...
Men moet mijns inziens onderscheiden, dat de
Schrift in het Openbaringenboek een wereld be
schrijft zonder zonde, n.l. de nieuwe hemel en de
nieuwe aarde. Dat is een symbolische beschrij
ving van een wereld zonder zonde.
In Genesis 1 vinden we ook een beschrijving van
een wereld zonder zonde. Ik meen, dat in onze
kerken de vrijheid moet bestaan, dat ook dit
symbolisch kan worden geïnterpreteerd. Dat is
een RELIGIEUZE benadering van het Schep
pingsverhaal. Hiermede wordt niet ontkend, dat
God de Grote Schepper aller dingen is.
SOMMIGEN MENEN DAT DE LEER VAN DE
VERONDERSTELDE WEDERGEBOORTE HET
MEEST ESSENTIEEL IS VOOR DE GEREF.
KERK. WAT VINDT U DAARVAN?...
-r- Het is grote dwaasheid dat te beweren.
DAT KUNT U WEL ZEGGEN, MAAR IN 1905
WERD DIT TOCH ALS CLAUSULE OPGENO
MEN!...
Dat was een compromis, vanwege de strijd die
daar voordien over woedde in onze kerken. Ik
vind het een ongelukkige term. Tijdens de kerk
strijd kwam er een vervangingsformule voor,
welke niet lang geleden weer terzijde gesteld
werd om het klimaat voor samenspreking te ver
beteren.
U VOELT DUS NIET VOOR VERONDERSTELDE
WEDERGEBOORTE, MAAR UIT WELKE ZIENS
WIJZE BEDIENT U DAN DE KINDERDOOP?...
Ik ga de kansel niet af om te dopen, met in m'n
achterhoofd de veronderstelling dat het te dopen
kind wedergeboren zal zijn. Ik doop louter uit
kracht van Gods bevel en op de belofte van het
Genadeverbond.
GAAT U DAN NIET DE VRIJGEMAAKTE KANT
UIT?...
Volgens mij pertinent niet!
WAT BEHELST DAN VOLGENS U DE DOOP
EIGENLIJK?...
Betekening en verzegeling van Gods genade. In
de doop zegt Christus: „Jouw leven is voor mij."
Bij de Vrijgemaakten wordt dit veel te collecti
vistisch benaderd. Niet persoonlijk genoeg dus.
VOLGENS U VERZEGELT DE DOOP GODS GE
NADE. VERZEGELT ZIJ OOK DE VERGEVING
DER ZONDE?...
Tja... in het algemeen wel. Het IS voor de kin
deren
WORDEN DUS ALLE KINDEREN ZALIG?...
Onze Belijdenis leert dat we niet mogen twijfe
len aan de zaligheid van onze jong-gestorven kin
deren.
TOT WELKE LEEFTIJD?...
Daar is geen antwoord op.
U BESCHOUWT DUS DE GEDOOPTEN ALS KIN
DEREN GODS. GELDT DAT DAN VOOR ALLE
KINDEREN?...
Uiteraard. Totdat het tegend
JA, GAAT U MAAR VERDER: TOTDAT HET TE
GENDEEL BLIJKT. DUS TOCH DE VERONDER
STELDE WEDERGEBOORTE
U maakt het me wel moeilijk...
DAT IS ALLEEN OM DE ZAAK DUIDELIJK TE
STELLEN.
Dat stem ik toe. Om dus op uw vraag terug te
komen. Neen, ik gebruik toch liever het woord
afdwaling. Als een kind afdwaalt en tenslotte ra
dicaal vèrdwaalt en zich van God afkeert of in
de zonde blijft liggen, zal hij te zwaarder oor
deel ontvangen.
HET LIGT DUS ALLEMAAL NIET ZO EENVOU
DIG?...
We moeten op een ding letten: We staan hier
voor een mysterie. Men wachte zich ervoor de
ze dingen door kerkelijke uitspraken punctueel
op te lossen. Daar komt meestentijds alleen
maar herrie van.
HEBT U ER BEZWAAR TEGEN OM GEZANGEN
IN DE KERK TE ZINGEN?...
Helemaal niet!
OOK NIET TEGEN DE 119 NIEUWE GEZAN
GEN?...
Ik vind het meer dan vervelend dat ze er zoveel
kleine veranderingen in aangebracht hebben. Er
gerlijk soms. De mensen zijn de oude tekst ge
wend. Nu moeten ze steeds veranderen. Ik be
treur het!
MAAR EEN GEZANG MOET TOCH OOK LITE
RAIR ZO GOED MOGELIJK ZIJN. GODS EER
VRAAGT TOCH OM HET HOOGST BEREIKBA
RE?...
Juist! En daarom moet het eenvoudig blijven.
Iedereen moet mee kunnen doen. Niet al te tech
nisch dus!
HOE STAAT U TEGENOVER LITURGISCHE
VERNIEUWINGEN
Als men er maar niet ALLES van verwacht heb
ik er geen bezwaar tegen. Ik houd wel van een
verandering. Maar van het voorhouden van de
tien geboden, zou ik niet willen afwijken.
IS DAT DAN NIET VEROUDERD?...
Zeker niet. Door het voorlezen van de tien gebo
den wordt ten eerste de ellende aap de kerk ge
toond. Ten tweede wordt in het begin van de
dienst gezegd hoe je moet zijn. Ten derde zou
de wereld er zonder de tien geboden nog ellen
diger aan toe zijn dan ze nu al is.
BEZIET U DE ZONDAG ALS SABBATH?...
Volstrekt niet. Ook is de zondag geen verplaat
ste sabbath. Het is een feestdag, waarop de ge
meente voortdurend de opstanding van haar Heer
viert.
ACHT U TWEEMAAL NAAR DE KERK PER
ZONDAG VERPLICHT?....
Het is geen MOETEN maar een MOGEN! Als
je veel van je Heer houdt, hoor je graag van
Hem spreken!
VIA EEN SPREEKBUIS DAN, DE DOMINEE!
MOESTEN NIET WAT MEER MENSEN HET
WOORD HEBBEN IN DE EREDIENST?....
Het is wel wat een one-man-show geworden in
de kerk. Dat stem ik toe. Voor mij mogen er
meer aan het woord komen.
ZOALS IN DE BIJBELSE TIJD. HET SPREKEN
IN TONGEN. GLOSSALIE DUS?...
Nee, nee, meer georganiseerd. Het moeten toch
wél geordende dienaren des Woords zijn, die
spreken, vind ik.
DAT BETEKENT DUS DAT HET BLIJFT ZOALS
HET IS!...
Toch niet. De dialoog is gewenst! Bij het pre
ken uit het Openbaringsboek gaf ik de gemeen
te reeds gelegenheid tot discussie. Er was dus
woord en weerwoord. Ik geloof dat we DIE rich
ting uit moeten.
VOELT U ER NIET VOOR DE VOORLEZER
WEER IN TE VOEREN?...
Dat is om praktische redenen afgeschaft. Toch
vind ik het idee niet slecht. Het is niet onge
wenst.
HOEVEEL STUDIETIJD HEBT U EIGENLIJK
NODIG VOOR HET MAKEN VAN EEN PREEK?..
Dat is in het algemeen niet te zeggen. Sommige
preken worden uit strijd en worsteling geboren,
andere wellen spontaan op.
MAAR U ACHT DE VOORBEREIDING TOCH
WEL NOODZAKELIJK?...
Wel terdege!
Ds. Slingenberg van Renswoude.
VINDT U DAT ER CONTACT MOET ZIJN MET
DE R.-K. KERK?...
Beslist. Het zijn onze mede-christenen.
MAAR ZE BELEVEN MET NAME DE ZONDAG
TOCH HEEL ANDERS DAN DE GEREFORMEER
DEN...
Dat wel. Bij hen ligt de traditie anders. De kerk
is daar elke dag open. Dat* zou ik bij ons ook
voorstaan, voor zelfmeditatie en gebed. Ondanks
de verschillen die er wezenlijk zijn, kunnen we
best wat van elkaar opsteken.
NU IETS ANDERS. HOE DENKT U OVER DE
SPORT?...
Sport is een heel belangrijke zaak voor het le
ven.
U BENT HET DUS NIET EENS MET PAULUS?...
Hoezo?...
PAULUS SCHRIJFT AAN ZIJN JEUGDIGE AS
SISTENT TIMOTHEUS (1 Tim .4:3) DAT DE LI
CHAMELIJKE OEFENING VAN WEINIG NUT
IS OMDAT ZE GEEN PERSPECTIEF OP DE
EEUWIGHEID OPENT. OF BEDOELT PAULUS
HIER IETS ANDERS? BIJVOORBEELD VASTEN
OF ANDERE LICHAMELIJKE ASCESE?...
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven, dat de exe
gese van deze tekst wel degelijk slaat op de
sport. Paulus gebruikt het Griekse woord gum-
nasia (waarvan het woord gymnastiek is afge
leid). Toch behoeft deze tekst mij daarom nog
niet tegen te spreken.
U LAAT ANDERS TOCH MAAR BLIJKEN DAT
U DE LICHAAMSTRAINING VAN VEEL NUT
ACHT, TERWIJL PAULUS DUIDELIJK STELT
DAT ZE VAN WEINIG NUT IS!...
Het gaat om het verband. Als we de tekst nauw
keurig lezen dan blijkt duidelijk, dat Paulus be
doelt dat de oefening van het lichaam van wei
nig nut is voor de EEUWIGHEID! Terwijl de
godsvrucht waarde heeft voor DIT en het TOE
KOMENDE leven. De waarde van de gymnas
tiek voor DIT leven, memoreert Paulus niet,
omdat het tekstverband zich daarvoor niet leent.
NOEMT U DAN EENS EEN PAAR VOORBEEL
DEN VAN DE SPORT?...
Sportbeoefening bedwingt bepaalde driften. On
der andere ten aanzien van de seksualiteit. Ook
leert een mens zelfbeheersing door de sport.
Daarom durf ik te stellen dat sport bijzonder
nuttig kan zijn, maar het dienen van God is
WEZENLIJKER. Dat blijft primair!
HOE IS UW VISIE OP RADIO EN TV.?...
Positief, mits men selecteert! Doet men dat
niet, dan kunnen er wel degelijk bezwaren rij
zen.
U BENT LID VAN DE CENTRALE FILMKEU-
RINGSCOMMISIE. WELKE NORMEN STELT DE
FILMKEURING?...
Een film mag de openbare orde niet verstoren
noch inbreuk maken op de goede zeden.
SOMMIGEN MENEN DAT DE HEREN FILMCRI
TICI TEVEEL LATEN UITSNIJDEN UIT FILMS...
Dat verwijt is onjuist. Maar er zijn wel films die
volgens mij verboden dienen te worden. Verder
is er altijd nog de mogelijkheid van herkeuring.
WAT VINDT U VAN DE ACTIE VAN DE ACHT
TIEN?...
Ik sta er wel sympathiek tegenover, hoewel ik
er niet zoveel van verwacht. We staan voor pro
blemen welke daadwerkelijk moeten worden op
gelost.
HOE IS UW OORDEEL OVER DE APARTHEIDS
POLITIEK VAN ZUID-AFRIKA?...
Politiek gezien heb ik er begrip voor, maar van
uit bijbels standpunt bekeken acht ik het ten
enenmale onverdedigbaar!
DOET U AAN POLITIEK?...
Ik ben overtuigd lid van de Anti-Revolutionaire
Partij.
U HEBT DUS BEZWAAR TEGEN HANDHAVING
VAN ARTIKEL 36 DER NED. GELOOFSBELIJ
DENIS?...
Inderdaad. Men kan dit artikel mijns inziens niet
onverkort handhaven.
HEBT U NOG EEN SLOT-OPMERKING?...
Ik vond het bijzonder interessant op deze origi
nele wijze te worden geïnterviewd!
WIJ BEDOELEN EIGENLIJK OF U NOG EEN
WENS OF EEN SPECIFIEKE OPMERKING
HEBT...
Ik hoop dat het eenmaal tot eenheid komt van
alles en allen die Christus belijden als God en
Zaligmaker! En dat hier op aarde! Zichtbaar en
tastbaar!...
DOMINEE, ONZE WAARDERING VOOR UW JO
VIALE HOUDING TIJDENS DIT GESPREK. ON
DANKS DE WEERHAAKJES DIE SOMS AAN ON
ZE VRAGEN VASTZATEN. HARTELIJK DANK!...
ADVERTENTIE
m
m
l/e/a4qn£4
z
Ui
■x
V*N EUROPA'S GBO°^
MADRID In Malaga en Madrid
zijn betogingen tegen de plaatselijke
Britse consulaten gehouden uit protest
tegen „de behandeling van Spanjaar
den in Gibraltar."
In Malaga rijkten ongeveer 300 stu
denten op naar het Britse consulaat,
onder de kreet „wij willen Gibraltar".
De betogers konden door de politie met
zachte hand worden verspreid.
In Barcelona hebben onbekenden in
de afgelopen nacht het Britse consu
laat beschadigd en besmeurd met anti-
Britse leuzen.
In Spanje zijn de gemoederen over
de kwestie-Gibraltar weer hoog opge
laaid na uitgebreide verslagen in de
kranten over een incident van woens
dag in Gibraltar, waarbij de inwoners
van de kroonkolonie slaags raakten
met enkele uit Austalië teruggekeerde
MÜNCHEN BMW zal waarschijn
lijk in de nabije toekomst de autofa-
briek van Hans Glas overnemen, is
door een woordvoerder van BMW be
kend gemaakt.
Glas is de kleinste autofabrikant van
West-Duitsland. De fabriek, waar on
geveer 4.000 man werken, is sedert in
1961 de fabriek van Carl Borgward met
de dochterondernemingen Lloyd en Go
liath sneuvelde, nog de enige automo
bielfabriek van West-Duitsland die fa
miliebezit is.
Al eerder dit jaar werden de dealer
organisaties van BMW en Glas gekop
peld.
Spanjaarden, die „lang leve Spanje"
en „lang leve Franco" hadden geroe
pen.
Ook in Gibraltar was de stemming
gespannen, door de Spaanse aankondi
ging dat met ingang van 25 oktober
het góederen- en voertuigenverkeer
tussen Spanje en Gibraltar gestaakt
zal worden. Spanje wil hiermee Enge
land onder druk zetten in de onderhan
delingen, die in Londen over de rots
gevoerd worden.
DEN HAAG Het nioderamen van
de nationale organisatie van „ARJOS"
is van mening dat voor het oplossen
van een kabinetscrisis in eerste in
stantie een beroep gedaan moet wor
den op partijen, c.q. fracties, die zich
door het steunen van de motie Schmel-
zer gedistantieerd heeft van de andere
regeringspartijen.
0 Tenzij de KVP-fractie haar stand
punt ten aanzien van het uitgavenbe
leid van de regering-Cals zou willen
wijzigen, vindt het ,,ARJOS"-modera-
men het dan ook ongewenst reeds nu
voor een oplossing van de huidige cri
sis te denken aan een eventuele samen
werking van KVP en ARP. Een derge
lijke manoeuvre is, volgens het „AR-
JOS"-moderamen, alleen te verdedigen
als het landsbelang dat eist. Daarvan
kan echter eerst sprake zijn, als duide
lijk gebleken is, dat de voor de crisis
verantwoordelijke partijen niet voor 'n
oplossing kunnen of willen zorgen.