Anti-Britse betoging in Spanje IS Alcazar B.M.W. wil Glas overnemen Gesprekken over principes met vooraanstaande kerkelijke figuren A.R.J.O.S. wil thans «een samenwerking met de KA.P. z -o i In* 9 VRIJDAÖ 21 OKTOBER 1966 Het interieur van de Geref. kerk te Renswoude. DOMINEE, KUNT U ONS IN EEN KORTE BIO GRAFISCHE SCHETS IETS VERTELLEN OVER UZELF?... Ik werd op 2 juli 1908 te Ambt-Hardenberg ge boren. Later studeerde ik aan de V.U. te Am sterdam. VOELDE U ZICH AL JONG AANGETROKKEN TOT HET AMBT?... Het kreeg steeds meer gestalte in mij. WERD HET EEN EXTRA-ORDINAIRE ROE PING?... Nee, nee, dat niet. Heel gewoon eigenlijk. Al er voer ik het wel als roeping. Het ambt is niet zo maar een beroep! ER IS DUS VERSCHIL TUSSEN DOMINEE SCHAP EN LERAARSCHAP?.... Wel terdege! WAT WAS UW EERSTE PLAATS EN DAARNA?. Echten in Friesland was mijn eerste gemeente. Daarna ging ik naar Bierum in Groningen. Toen werd het Drachten, daarna Ede en tenslotte op 1 juli 1962, Renswoude. BEVALT HET U IN RENSWOUDE?... Bijzonder goed. In een kleine gemeente is het plezierig werken. Er is een fijne onderlinge band in de gemeente. EEN STOER GEREFORMEERDE BAND?... Wij staan open voor ieder. Wij zijn oecumenisch georiënteerd. BENT U SOMS OOK ECONOMISCH GEORIëN- TEERD?... Economisch? Wat bedoelt u?... WEL, IN EDE VERWISSELDE U DE STATUS VAN PREDIKANT VOOR HET LERAARSCHAP. DAT ZAL TOCH WEL OM COMMERCIëLE MO TIEVEN GEBEURD ZIJN?... In het minst niet. Ten eerste bleef ik „radicaal" behouden (ten volle tot het ambt bevoegd). Ten tweede is leraar godsdienst niet tegengesteld aan het predikant zijn. Ten derde werd ik er finan cieel niet beter van, want de predikantensalaris sen gingen juist omhoog. DUS U VOELDE HET ECHT NIET ALS VER RAAD AAN UW AMBT?... Integendeel! Het was er een gespecificeerde voortzetting van. Het zou anders geweest zijn, als ik leraar Engels of wiskunde geworden was. Begrijpt u?... LAAT U BIJ HET AANNEMEN VAN EEN BE ROEP NAAR EEN ANDERE GEMEENTE, DE FINANCIËLE ZIJDE EVENMIN EEN ROL SPE LEN?.... Dat is bij mij altijd zeer ondergeschikt! Eens had ik een beroep naar Drachten en naar Nij- verdal. In Nijverdal was het honorarium aan merkelijk hoger, toch koos ik Drachten, omdat men daar in moeilijkheden zat, vanwege de kerkstrijd (synodaal en vrijgemaakt). Ik voelde me daartoe gedrongen en kon er niet onderuit, in de wetenschap dat ik hier eenmaal verant woording voor zal moeten afleggen tegenover God. BEVIEL HET LERAARSCHAP U GOED IN EDE Toen ik het gemeentewerk kwijtraakte, werd dat hoe langer hoe meer een gemis voor mij. Dat beviel me niet zo best, al bleef ik wel pre ken. Het gemeentewerk miste ik. HET BEROEP NAAR RENSWOUDE WAS U DUS WELKOM?... Zeer welkom, zelfs. En zoals gezegd, het werkt hier prettig in Renswoude. We hebben ook een goede samenwerking met onze Hervormde zus ters en broeders. BENT U VOOR DE WERELDRAAD VAN KER KEN?... Zeer beslist. IS DAT BIJBELS GEZIEN WEL VERANT WOORD?... Waarom niet? Er is toch een positief christelijke basis DURFT U DAN TE BEWEREN DAT ELKE AAN GESLOTEN GROEPERING, DE GODHEID VAN CHRISTUS AANVAARDT?... De basisformule luidt: „De Wereldraad van Ker ken is een gemeenschap van kerken, die de heer Jezus Christus, overeenkomstig de Heilige Schrift belijdt als God en Heiland en daarom haar ge meenschappelijke roeping gezamenlijk wil ver vullen tot eer van de ene God, de Vader, Zoon en Heilige Geest".... GOED. MAAR WIL DAT ZEGGEN DAT ZIJ ER DEZELFDE VISIE OP HEEFT ALS ONZE NED. GELOOFSBELIJDENIS De interpretatie ervan wordt vrijgelaten. DAAR HEB JE HET AL! IS DAT VOOR BASIS NIET VEEL TE VAAG?... Natuurlijk niet. Het is geen super-kerk! Het is gespreksmiddel! Hoe meer orthodoxen zich aan sluiten, des te zuiverder wordt de interpretatie. GELDT DAT OOK DE LEER VAN DE TRINI TEIT?... De Goddelijke Drieëenheid is op de laatste ver gadering van de Wereldraad te New Delhi, me de als basis aanvaard! EN ALS DIVERSE INTERPRETATIES VAN LE DEN, HIERMEE NIET PARALLELLEREN?... Dan kunnen zij uit kracht van de basisformule hierop uitdrukkelijk gewezen worden! Overigens is het wel aardig te weten dat ook Calvijn reeds de oecumenische gedachte voorstond... DE KWESTIE SERVET LAAT DAT TOCH WEL ANDERS ZIEN... Calvijn was uiteraard een kind van zijn tijd. Maar hij correspondeerde toch maar met de Anglicaanse aartsbisschop Crammer over de eenheid van de kerk. WAT VINDT U VAN DE I.C.C.C.?... Daar zitten veel goede dingen in. Maar zij streeft mijns inziens te weinig naar de eenwording van de kerk. HOE STAAT U TEGENOVER HET GEREFOR MEERDE ANTI-WERELDRAADBLAD: „WAAR HEID EN EENHEID"?... Och heden. Daar is mijn beste zwager, dr. Schelhaas, redacteur van. Maar het spijt me; ik ben het er niet mee eens. ZIJ WILLEN DE GEREF. KERKEN ANDERS MAAR BIJ DE ZUIVERE WAARHEID HOUDEN. NIET DAN?... Dat erken ik graag. Maar hun houding is mij te negatief en te eenzijdig. En dat betreur ik. BEHOEDEN ZIJ DE GEREF. KERKEN NIET VOOR VERDER AFZAKKEN?.. WAT WIJ GELOVEN Het duurde nogal even, voordat wij ds. B. Slingenberg, Gereformeerd predikant te Renswoude, tevens leraar godsdienstonderwijs op het Marnixcollege en de Chr. Kweekschool te Ede, te pakken konden krijgen. Steeds kwam er wat tussen. Was er wel interesse genoeg, dachten we. Doch de jovia'e begroeting te zijnen huize, nam die twij fel grondig weg. Deze jovialiteit bleef de dominee kenmerken tijdens ons gesprek. Ook bleek dat hij niet bang was zijn mening te uiten. De discussie had mede hierdoor een vlot verloop en vond plaats in zijn studeerkamer. Onze kerken zijn niet afgezakt! Toch zou ik deze opposante groepering niet willen missen, want zij heeft mijns inziens wel een functie. ALS DE GEREF. KERKEN NIET ZIJN AFGE ZAKT, WAAROM VERSCHEEN ER DAN EEN SYNODAAL RAPPORT OVER DE VERSCHRA LING VAN DE STAND VAN HET GEESTELIJ KE LEVEN IN DE GEMEENTEN?... Even denken... Kijk eens, reeds Bavinck klaag de over een ondiep zondebesef. Wordt dat in ANDERE kerken soms niet gevonden?... Nog maals, ik waardeer het dat „Waarheid en Een heid" opkomt voor de oude waarheid, ondanks mijn eigen instelling ten aanzien van de Wereld raad. Niettemin vind ik dat wij EIGENTIJDSE problemen moeten oplossen met EIGENTIJDSE middelen. En wat dat betreft geloof ik dat de Geref. kerk een koploper is in de Geref. gezind te. IN ANDERE KERKEN UIT DE GEREF. GE ZINDTE ZIJN OOK WEL MANNEN DIE HUN TIJD VERSTAAN!... Bij ons zijn ze actiever, dacht ik. TYPISCHE GEREFORMEERDE MENTALITEIT DUS!... Hoe bedoelt u?... WEL, IN DE VOLKSMOND STAAN DE GERE FORMEERDEN BEKEND ALS HAANTJE-DE- VOORSTEN. OVERAL ZOUDEN ZE VOORAAN WILLEN STAAN OM HET VOOR HET ZEGGEN TE HEBBEN. EN ALS HET NIET ANDERS KAN. DAN MAAR MET DE ELLEBOGEN.... Ik moet bekennen dat daar veel in zit. Maèr... die tijd ligt achter ons. Er waait nu een andere wind. Het wijzigt snel ten goede. Ik wil echter opmerken dat de vroegere houding van de gere formeerden meestal te wijten was aan laksheid en halfheid van de anderen. Niet dan?... WAT IS VOLGENS U HET KERNDOGMA DER GEREFORMEERDE KERKEN De Geref. kerken hebben geen speciaal dogma. WAT IS DAN HET MEEST ESSENTIëLE IN HUN LEER?... Het onvoorwaardelijke buigen voor Gods Woord. VAN GENESIS TOT EN MET OPENBARIN GEN XXII?... Inderdaad! DUS U VOELT NIETS VOOR REHABILITEREN VAN BUSKES EN GEELKERKEN?... Daar voel ik juist wel voor! DAT IS WEL PARADOXAAL DAN!... Deze theologen wilden de mogelijkheid openlaten de eerste hoofdstukken van Genesis anders te in terpreteren. Ik vind het jammer dat er toen in de Geref. kerk geen plaats meer was voor deze mannen. MAAR HET SCHRIFTGEZAG MAG TOCH NIET AANGETAST WORDEN?... Men moet mijns inziens onderscheiden, dat de Schrift in het Openbaringenboek een wereld be schrijft zonder zonde, n.l. de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Dat is een symbolische beschrij ving van een wereld zonder zonde. In Genesis 1 vinden we ook een beschrijving van een wereld zonder zonde. Ik meen, dat in onze kerken de vrijheid moet bestaan, dat ook dit symbolisch kan worden geïnterpreteerd. Dat is een RELIGIEUZE benadering van het Schep pingsverhaal. Hiermede wordt niet ontkend, dat God de Grote Schepper aller dingen is. SOMMIGEN MENEN DAT DE LEER VAN DE VERONDERSTELDE WEDERGEBOORTE HET MEEST ESSENTIEEL IS VOOR DE GEREF. KERK. WAT VINDT U DAARVAN?... -r- Het is grote dwaasheid dat te beweren. DAT KUNT U WEL ZEGGEN, MAAR IN 1905 WERD DIT TOCH ALS CLAUSULE OPGENO MEN!... Dat was een compromis, vanwege de strijd die daar voordien over woedde in onze kerken. Ik vind het een ongelukkige term. Tijdens de kerk strijd kwam er een vervangingsformule voor, welke niet lang geleden weer terzijde gesteld werd om het klimaat voor samenspreking te ver beteren. U VOELT DUS NIET VOOR VERONDERSTELDE WEDERGEBOORTE, MAAR UIT WELKE ZIENS WIJZE BEDIENT U DAN DE KINDERDOOP?... Ik ga de kansel niet af om te dopen, met in m'n achterhoofd de veronderstelling dat het te dopen kind wedergeboren zal zijn. Ik doop louter uit kracht van Gods bevel en op de belofte van het Genadeverbond. GAAT U DAN NIET DE VRIJGEMAAKTE KANT UIT?... Volgens mij pertinent niet! WAT BEHELST DAN VOLGENS U DE DOOP EIGENLIJK?... Betekening en verzegeling van Gods genade. In de doop zegt Christus: „Jouw leven is voor mij." Bij de Vrijgemaakten wordt dit veel te collecti vistisch benaderd. Niet persoonlijk genoeg dus. VOLGENS U VERZEGELT DE DOOP GODS GE NADE. VERZEGELT ZIJ OOK DE VERGEVING DER ZONDE?... Tja... in het algemeen wel. Het IS voor de kin deren WORDEN DUS ALLE KINDEREN ZALIG?... Onze Belijdenis leert dat we niet mogen twijfe len aan de zaligheid van onze jong-gestorven kin deren. TOT WELKE LEEFTIJD?... Daar is geen antwoord op. U BESCHOUWT DUS DE GEDOOPTEN ALS KIN DEREN GODS. GELDT DAT DAN VOOR ALLE KINDEREN?... Uiteraard. Totdat het tegend JA, GAAT U MAAR VERDER: TOTDAT HET TE GENDEEL BLIJKT. DUS TOCH DE VERONDER STELDE WEDERGEBOORTE U maakt het me wel moeilijk... DAT IS ALLEEN OM DE ZAAK DUIDELIJK TE STELLEN. Dat stem ik toe. Om dus op uw vraag terug te komen. Neen, ik gebruik toch liever het woord afdwaling. Als een kind afdwaalt en tenslotte ra dicaal vèrdwaalt en zich van God afkeert of in de zonde blijft liggen, zal hij te zwaarder oor deel ontvangen. HET LIGT DUS ALLEMAAL NIET ZO EENVOU DIG?... We moeten op een ding letten: We staan hier voor een mysterie. Men wachte zich ervoor de ze dingen door kerkelijke uitspraken punctueel op te lossen. Daar komt meestentijds alleen maar herrie van. HEBT U ER BEZWAAR TEGEN OM GEZANGEN IN DE KERK TE ZINGEN?... Helemaal niet! OOK NIET TEGEN DE 119 NIEUWE GEZAN GEN?... Ik vind het meer dan vervelend dat ze er zoveel kleine veranderingen in aangebracht hebben. Er gerlijk soms. De mensen zijn de oude tekst ge wend. Nu moeten ze steeds veranderen. Ik be treur het! MAAR EEN GEZANG MOET TOCH OOK LITE RAIR ZO GOED MOGELIJK ZIJN. GODS EER VRAAGT TOCH OM HET HOOGST BEREIKBA RE?... Juist! En daarom moet het eenvoudig blijven. Iedereen moet mee kunnen doen. Niet al te tech nisch dus! HOE STAAT U TEGENOVER LITURGISCHE VERNIEUWINGEN Als men er maar niet ALLES van verwacht heb ik er geen bezwaar tegen. Ik houd wel van een verandering. Maar van het voorhouden van de tien geboden, zou ik niet willen afwijken. IS DAT DAN NIET VEROUDERD?... Zeker niet. Door het voorlezen van de tien gebo den wordt ten eerste de ellende aap de kerk ge toond. Ten tweede wordt in het begin van de dienst gezegd hoe je moet zijn. Ten derde zou de wereld er zonder de tien geboden nog ellen diger aan toe zijn dan ze nu al is. BEZIET U DE ZONDAG ALS SABBATH?... Volstrekt niet. Ook is de zondag geen verplaat ste sabbath. Het is een feestdag, waarop de ge meente voortdurend de opstanding van haar Heer viert. ACHT U TWEEMAAL NAAR DE KERK PER ZONDAG VERPLICHT?.... Het is geen MOETEN maar een MOGEN! Als je veel van je Heer houdt, hoor je graag van Hem spreken! VIA EEN SPREEKBUIS DAN, DE DOMINEE! MOESTEN NIET WAT MEER MENSEN HET WOORD HEBBEN IN DE EREDIENST?.... Het is wel wat een one-man-show geworden in de kerk. Dat stem ik toe. Voor mij mogen er meer aan het woord komen. ZOALS IN DE BIJBELSE TIJD. HET SPREKEN IN TONGEN. GLOSSALIE DUS?... Nee, nee, meer georganiseerd. Het moeten toch wél geordende dienaren des Woords zijn, die spreken, vind ik. DAT BETEKENT DUS DAT HET BLIJFT ZOALS HET IS!... Toch niet. De dialoog is gewenst! Bij het pre ken uit het Openbaringsboek gaf ik de gemeen te reeds gelegenheid tot discussie. Er was dus woord en weerwoord. Ik geloof dat we DIE rich ting uit moeten. VOELT U ER NIET VOOR DE VOORLEZER WEER IN TE VOEREN?... Dat is om praktische redenen afgeschaft. Toch vind ik het idee niet slecht. Het is niet onge wenst. HOEVEEL STUDIETIJD HEBT U EIGENLIJK NODIG VOOR HET MAKEN VAN EEN PREEK?.. Dat is in het algemeen niet te zeggen. Sommige preken worden uit strijd en worsteling geboren, andere wellen spontaan op. MAAR U ACHT DE VOORBEREIDING TOCH WEL NOODZAKELIJK?... Wel terdege! Ds. Slingenberg van Renswoude. VINDT U DAT ER CONTACT MOET ZIJN MET DE R.-K. KERK?... Beslist. Het zijn onze mede-christenen. MAAR ZE BELEVEN MET NAME DE ZONDAG TOCH HEEL ANDERS DAN DE GEREFORMEER DEN... Dat wel. Bij hen ligt de traditie anders. De kerk is daar elke dag open. Dat* zou ik bij ons ook voorstaan, voor zelfmeditatie en gebed. Ondanks de verschillen die er wezenlijk zijn, kunnen we best wat van elkaar opsteken. NU IETS ANDERS. HOE DENKT U OVER DE SPORT?... Sport is een heel belangrijke zaak voor het le ven. U BENT HET DUS NIET EENS MET PAULUS?... Hoezo?... PAULUS SCHRIJFT AAN ZIJN JEUGDIGE AS SISTENT TIMOTHEUS (1 Tim .4:3) DAT DE LI CHAMELIJKE OEFENING VAN WEINIG NUT IS OMDAT ZE GEEN PERSPECTIEF OP DE EEUWIGHEID OPENT. OF BEDOELT PAULUS HIER IETS ANDERS? BIJVOORBEELD VASTEN OF ANDERE LICHAMELIJKE ASCESE?... Eerlijkheidshalve moet ik toegeven, dat de exe gese van deze tekst wel degelijk slaat op de sport. Paulus gebruikt het Griekse woord gum- nasia (waarvan het woord gymnastiek is afge leid). Toch behoeft deze tekst mij daarom nog niet tegen te spreken. U LAAT ANDERS TOCH MAAR BLIJKEN DAT U DE LICHAAMSTRAINING VAN VEEL NUT ACHT, TERWIJL PAULUS DUIDELIJK STELT DAT ZE VAN WEINIG NUT IS!... Het gaat om het verband. Als we de tekst nauw keurig lezen dan blijkt duidelijk, dat Paulus be doelt dat de oefening van het lichaam van wei nig nut is voor de EEUWIGHEID! Terwijl de godsvrucht waarde heeft voor DIT en het TOE KOMENDE leven. De waarde van de gymnas tiek voor DIT leven, memoreert Paulus niet, omdat het tekstverband zich daarvoor niet leent. NOEMT U DAN EENS EEN PAAR VOORBEEL DEN VAN DE SPORT?... Sportbeoefening bedwingt bepaalde driften. On der andere ten aanzien van de seksualiteit. Ook leert een mens zelfbeheersing door de sport. Daarom durf ik te stellen dat sport bijzonder nuttig kan zijn, maar het dienen van God is WEZENLIJKER. Dat blijft primair! HOE IS UW VISIE OP RADIO EN TV.?... Positief, mits men selecteert! Doet men dat niet, dan kunnen er wel degelijk bezwaren rij zen. U BENT LID VAN DE CENTRALE FILMKEU- RINGSCOMMISIE. WELKE NORMEN STELT DE FILMKEURING?... Een film mag de openbare orde niet verstoren noch inbreuk maken op de goede zeden. SOMMIGEN MENEN DAT DE HEREN FILMCRI TICI TEVEEL LATEN UITSNIJDEN UIT FILMS... Dat verwijt is onjuist. Maar er zijn wel films die volgens mij verboden dienen te worden. Verder is er altijd nog de mogelijkheid van herkeuring. WAT VINDT U VAN DE ACTIE VAN DE ACHT TIEN?... Ik sta er wel sympathiek tegenover, hoewel ik er niet zoveel van verwacht. We staan voor pro blemen welke daadwerkelijk moeten worden op gelost. HOE IS UW OORDEEL OVER DE APARTHEIDS POLITIEK VAN ZUID-AFRIKA?... Politiek gezien heb ik er begrip voor, maar van uit bijbels standpunt bekeken acht ik het ten enenmale onverdedigbaar! DOET U AAN POLITIEK?... Ik ben overtuigd lid van de Anti-Revolutionaire Partij. U HEBT DUS BEZWAAR TEGEN HANDHAVING VAN ARTIKEL 36 DER NED. GELOOFSBELIJ DENIS?... Inderdaad. Men kan dit artikel mijns inziens niet onverkort handhaven. HEBT U NOG EEN SLOT-OPMERKING?... Ik vond het bijzonder interessant op deze origi nele wijze te worden geïnterviewd! WIJ BEDOELEN EIGENLIJK OF U NOG EEN WENS OF EEN SPECIFIEKE OPMERKING HEBT... Ik hoop dat het eenmaal tot eenheid komt van alles en allen die Christus belijden als God en Zaligmaker! En dat hier op aarde! Zichtbaar en tastbaar!... DOMINEE, ONZE WAARDERING VOOR UW JO VIALE HOUDING TIJDENS DIT GESPREK. ON DANKS DE WEERHAAKJES DIE SOMS AAN ON ZE VRAGEN VASTZATEN. HARTELIJK DANK!... ADVERTENTIE m m l/e/a4qn£4 z Ui ■x V*N EUROPA'S GBO°^ MADRID In Malaga en Madrid zijn betogingen tegen de plaatselijke Britse consulaten gehouden uit protest tegen „de behandeling van Spanjaar den in Gibraltar." In Malaga rijkten ongeveer 300 stu denten op naar het Britse consulaat, onder de kreet „wij willen Gibraltar". De betogers konden door de politie met zachte hand worden verspreid. In Barcelona hebben onbekenden in de afgelopen nacht het Britse consu laat beschadigd en besmeurd met anti- Britse leuzen. In Spanje zijn de gemoederen over de kwestie-Gibraltar weer hoog opge laaid na uitgebreide verslagen in de kranten over een incident van woens dag in Gibraltar, waarbij de inwoners van de kroonkolonie slaags raakten met enkele uit Austalië teruggekeerde MÜNCHEN BMW zal waarschijn lijk in de nabije toekomst de autofa- briek van Hans Glas overnemen, is door een woordvoerder van BMW be kend gemaakt. Glas is de kleinste autofabrikant van West-Duitsland. De fabriek, waar on geveer 4.000 man werken, is sedert in 1961 de fabriek van Carl Borgward met de dochterondernemingen Lloyd en Go liath sneuvelde, nog de enige automo bielfabriek van West-Duitsland die fa miliebezit is. Al eerder dit jaar werden de dealer organisaties van BMW en Glas gekop peld. Spanjaarden, die „lang leve Spanje" en „lang leve Franco" hadden geroe pen. Ook in Gibraltar was de stemming gespannen, door de Spaanse aankondi ging dat met ingang van 25 oktober het góederen- en voertuigenverkeer tussen Spanje en Gibraltar gestaakt zal worden. Spanje wil hiermee Enge land onder druk zetten in de onderhan delingen, die in Londen over de rots gevoerd worden. DEN HAAG Het nioderamen van de nationale organisatie van „ARJOS" is van mening dat voor het oplossen van een kabinetscrisis in eerste in stantie een beroep gedaan moet wor den op partijen, c.q. fracties, die zich door het steunen van de motie Schmel- zer gedistantieerd heeft van de andere regeringspartijen. 0 Tenzij de KVP-fractie haar stand punt ten aanzien van het uitgavenbe leid van de regering-Cals zou willen wijzigen, vindt het ,,ARJOS"-modera- men het dan ook ongewenst reeds nu voor een oplossing van de huidige cri sis te denken aan een eventuele samen werking van KVP en ARP. Een derge lijke manoeuvre is, volgens het „AR- JOS"-moderamen, alleen te verdedigen als het landsbelang dat eist. Daarvan kan echter eerst sprake zijn, als duide lijk gebleken is, dat de voor de crisis verantwoordelijke partijen niet voor 'n oplossing kunnen of willen zorgen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 9