Compliment voor fl Hl HU r fü I *2 Oplossing GROTE PUZZEL Raadsel Onze jarigen a JS iH s |H B HU 8 Hi 1 Hl ÉS U s iüf s fi S s S H a 8 8 s 8 P i i 1M k A i i Fraai spel Donners kracht De krekel en de mieren m m m m w m 9 m 9 m m m m m m m m m 9 m SCHAAKRUBRIEK fe H. BOUWMEESTER DAMRUBRIEK P. BERGSMA den een hond nodig hebben. Toch is bet zo: die hond kijkt voor hen. Jullie weten tóch, dat het adres van De Vallei veranderd is Voor degenen die het nog niet weten, het is nu: Prins Bernhardlaan 28 (naast de Julianakerk). Allemaal de hartelijke groeten en ik reken op veel capsules, zil verpapier enz. volgende week. TANTE JOS 21 oktober: Rachelle Katz, Theo Sukkel, Jan de Haas, Ineke van Tuil, Jaap Groeneveld en Jan v. d. Steeg. 22 oktober: Joke Hilbert, Willem Inkenhaag-Renswoude. 25 oktober: Joke Verwoert-Ach- terberg, Henk Roor, Henk van Beek, Karei Bosboom en Janny Doornebal. 26 oktober: Corrie Herikhuizen- Ederveen. 27 oktober: Ineke Slok. Alle jongens en meisjes heel hartelijk gefeliciteerd en een ge zellige dag toegewenst. Hallo, jongens en meisjes. Deze week heb ik weer een heleboel zilverpapier en capsules gekregen. Ook werd er een gro te doos met postzegels bezorgd, alles voor de blinden. Alles kwam ditmaal van de kinderen van de - kleuterschool ,,^e Wielewaal". Het volgende briefje hebben de kinaeren samen geschreven: Aan tante Jos van „De Val leiTante Jos, wij hebben sa men zilverpapier en capsules gespaard voor de blinde men sen. Wij hopen, dat u veel geld krijgt voor dit alles en dat u dan een hond kunt kopen voor de blinde mensen. De vriende lijke groeten van kleuterschool „De Wielewaal". Jongens en meisjes namens de blinden dank ik jullie heel harte lijk voor deze grote zendinfc. Als ik elke week zoveel krijg kunren we weer gauw een hond kopen. Alle andere kinderen, die voor deze actie verzamelen zou ik wil len vragen of ze weer eens iets van zich laten horen. En als er kinderen zijn, die het nog niet sparen, laten ze dan met ons meedoen. Ziende kinderen kun nen moeilijk begrijpen, dat bli i- Op de puntjes moeten woorden van vier letters ingevuld worden, volgens de omschrijving, die er achter staat. De eerste letters vormen van boven naar beneden een bekend gezegde. gereedschap van een timmerman plaats berggeit laatste strooi je in de tuin om bloemen te krijgen wild varken kleur ingang van bijv. 'n huis onderste rand van bijvoorbeeld een jurk voorbij niet één nobel geen stad - bloedbaan leuke dieren, die op mensen lijken zoon van je tante usspaS oz 'pSaza3 oz si apSaz92 jan 'jaau 'uadn 'aapn 'daop 'iapa 'uaaS 'jsao 'uiooz 'map 'iaaS 'jaAa 'pwnz 'puia 'suiaS 'pjoo :iujssoido TANTE JOS. Ditmaal eens een plaatje voor de kleinste lezers van onze rubriek. Het Is een groepje kinderen van de kleuter school, dat helemaal verdiept is in z\jn spel. Een zit er zelfs op tafel. Mogen jullie dat ook Thuis natuurlijk niet. mmmm Stiefbeen in Veenendaal VEENENDAAL Een klein en warm podium. Een sjofe le man in een grijs-wit gestreep te kiel. Een zaal die klaterend applaudisseert en uitgelaten lacht. Die man is voor de honder den toeschouwers Toon Stiefbeen in levenden lijve, voor zijn colle ga's is hij gewoon de hardwer kende Rien van Nunen, die net als zij avond aan avond op de planken staat, weinig slaapt en verder alle consequenties aan vaardt die het leven van de ar tiest met zich meebrengt. Rien van Nunen, een volksacteur noemt hij zichzelf. Pas de laatste jaren van zijn ruim dertigjarige car rière hebben hem het succes ge bracht. In de pauze, als zijn op treden in de S.K.F.-kantine er voor de helft opzit, rolt hij be daard een halfzwaar shagje en zegt: ,yJa, gek eigenlijk. De laat ste jaren ben ik pas in de run ning. Ineens ben je er,, zo gaat dat in ons vak. Nu ben je plotse ling goed, terwijl je dit werk al tijd al hebt gedaan..." Vier maal per jaar worden de personeelsleden van de ko gellager fabriek getrakteerd op 'n showavond, waarvoor manager Eddy de Valk de artiesten levert. De vorige week waren dat onder meer Rien van Nunen en Bueno de Mesquita. Van Nunen is om ongeveer zeven uur uit zijn xooon- plaats Hillegom vertrokken met zijn Volkswagen. Als hij na een uurtje chaufferen Veenendaal is doorgereden, zegt hij: „Veenen daal? Wat die plaats me zégt? Ach, ik weet dat er veel indus trie is, wol, goeie sigaren, afijn, dat weet u wel, maar wat me wel is opgevallen., het is geen dorp, zoals ik dacht, 't lijkt wel een kleine stad..." Hij zit achter de coulissen op de rand van het podiumpje. Zijn rafelige Stiéfbeen-kledij, de grijs witte kiel en de zwarte manches ter broek, hangt losjes om hem heen. Op het toneel verkoopt collega Bueno de Mesquita zijn luidruch tige kolder. Zijn succes is voor een groot deel afhankelijk van 't goed functioneren van de bandre corder, die achter de gordijnen staat opgesteld en waarop een kunstig gemonteerd bandje draait. Voordat De Mesquita zijn show begint, geeft hij Rien van Nunen de nodige instructies. „Rien, je weet wat je moet doen als er iets misgaat met die bandrecorder, hè? Gewoon even de stekker ach ter in het apparaat steken, dat is alles..." Stiefbeen knikt begrijpend. „Komt in orde", glimlacht hij en zegt tegen ons: Natuurlijk hel pen wij mekaar een handje, ouwe jongens, niet?" Rond kwart over negen kon digt conferencier Frans de Mée het optreden van het popu laire mannetje Toon Stiefbeen aan. lag ik u verzoeken hem met een hartelijk applaus te ontvan gen", roept hij de zaal door de microfoon toe. Dat is overbodige taal. Het applaus klinkt al op, nog vóór de conferencier is uitgespro ken. Achter de coulissen heeft Rien van Nunen een soort decor opge steld. Een hekje van dun latwerk, twee carnaval-achtige poppen, die als rechters moeten fungeren en nog wat andere attributen, die de sfeer van een rechtszaal moeten typeren. Het doek gaat open. Stiefbeen komt op, binnenge bracht door een bode. De echte rechter, die zijn beide papieren collega's zo nu en dan in de zaak- Stiefbeen betrekt, begint formu- lairr „U bent Toon Stiefbeen, 58 jaar oud en geboren te Hille gom?" Al gauw wordt het de zaal dui delijk waar het om draait. De oude Stief beéh wordt verdacht van heling van 'n partij oud ijzer ter waarde van 1/65 gulden. Hij moet zich verantwoorden en doet dat met succes. Het is pauze. De zaal heeft de stoelen opgelucht verlaten omdat Stiefbeen de rechter bij de neus heeft weten te nemen. In de artiesten-ruimte praat hij, nu ge woon Rien van Nunen, nog wat na. „Wel ruw hè", zegt hij, „de taal die ik eruit gooi Maar ja, zó kennen de mensen me nu een maal. Ze willen een echte Am sterdamse voddenman op het to neel zien.... nou en die krijgen ze. In februari kom ik met wat nieuws op de televisie, dan ben ik een Amsterdamse taxichauffeur. En u kent me natuurlijk ook als de burgemeester van Swiebertje. Ik speel die rol graag om te la ten zien dat ik ook nog wel wat anders kan..." Hoe voélt Rien van Nunen zich na zo'n halfuurtje Stiefbeen ge weest te zijn? „Er is geen zwaar der vak dan dit. Niet dat ik de zenuwen heb, maar toch moet je alles maar in je hoofd hebben zit ten. Als je een foutje maakt staat het de volgende dag in de krant. Van de andere jongens, die voor mij op de planken staan, hoor je wel hoe de zaal is. Hier in Vee nendaal zit het wat dat betreft wel goed. Ik heb lekker gewerkt en ik heb een moe en tevreden gevoel..." EY komen meisjes binnen. ^de neer Stiefbeen", vragen ze schuch ter, „heeft u een handtekening voor ons... én een foto?" Rien van Nunen kent dit tafe reeltje. fJFoto's heb ik niet, jon gedames", zegt hij, „maar als je me een pen leent, kun je met ple zier een handtekening van me krijgen..." De meisjes drommen om hem heen. De pen zwiert als een schaats over het papier. Even later in de kantine, waar vooral koffie geschonken wordt. De cheffin pakt de tele foon en bestelt slaatjes, croquet- ten en ballen gehakt. Ze zegt: „Zo, dat is dat, we kunnen weer even vooruit." Verder weet ze te vertellen dat Stiefbeen, die die avond ook op de televisie te zien is, dolgraag zijn eigen optreden wilde zien. „We hebben alles af gebeld om hier een televisietoe stel te krijgen, maar ki geloof niet dat het gelukt is." Soms komt er in het Mierenland een krekel met een groot verstand, die praat dan alle mieren om al spreekt hij mierentaai wat krom om alle werk maar op te geven en voor een tijd in vreugd' te leven. 'v Eens was dat weer een keer geschied 't bezorgde de mieren veel verdriet, want daar het toen al najaar was dat kun je zien aan 't dorre gras zorgden alle mieren vast voor wintervoorraad in de kast. De krekel hield hen van dat werk want daarin was hij reuze sterk. De mieren dansten en ze zongen met krekel mee. Ze sprongen van blijdschap door de dagen heen aan werken dacht er toen niet één. Toen kwam de winter boos en bar de mieren raakten in de war wat moesten zij nu eten? Hun vreugde was vergeten De meeste mieren gingen dood: 't Verdriet in 't mierenhol was groot. Leer deze les uit dit verhaal: Het leven is niet helemaal zonneschijn, maar ook verdriet, al g'loof je dat in vreugde niet. Dus als je eens zo'n krekel hoort, zorg dat je werklust niet ontspoort. MM De pauze is bijna achter de rug. Rien van Nunen Is nog steeds bezig met de handtekeningenmeis jes. Hij maakt grapjes en drinkt een flesje. Een collega brengt hem een croauet. „Het typische is", begint hij. „dat ik ook bij de jongeren aan sla, dat zie je wel. Waarom? Da's een moeilijke vraag. In mijn op treden ben ik ergens ook jong. Ik geloof dat de jeugd zichzelf in mij terugkent. Stiefbeen ligt met ie dereen overhoop, die jonge men sen vaak ook.. Ik krijg wekelijks ook honderden brieven van oude ren. „Wij hebben dezelfde ruzies als u en uio zoon Dirk", schrij ven ze dan, „maar het is bij ons net als bij u; wij kunnen elkaar ook niet missen..." Hoe lang denkt Rien van Nu nen de populaire Stiefbeen nog levend te kunnen houden? Hij denkt even na: „Kijk, Stiefbeen is een figuur waaraan we onge veer vier jaar hebben gewerkt. Die gaat niet plotseling weg. Je hebt het kunnen merken aan de reacties van de kijkers, toen we een jaartje van het scherm ver dwenen. Iedereen is dubbel blij nu we weer terug zijn..." Rien van Nunen (53) is in zijn tv-creatie Stiefbeen een „nationa le figuur" geworden. 'Naast de opnamen in de studio's treedt hij avond aan avond in het land op. Dezer dagen bracht hij de volkse Amsterdamse lompenhandelaar in Veenendaal tot leven. De vol gende week? Ja, wie weet waar... MKKÊÊKÊÊÈÊmÊÊÊÊÊtmÊMÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊimÊÊÊÊmÊaÊÊËmmÊÊËmmtfm ^ls wij spreken over het verkeer en dat gebeurt de laatste jaren nog al eens dan denken wij eigenlijk bijna altijd aan automobielen. Vandaar dat er en terecht wel eens een scherp protest klinkt van de kant van de voetgangers. Horen die er dan niet bij? Het is maar goed dat de voetgangers door de ver- keersdeskundigen niet worden vergeten. Getuige daarvan is onder meer een technische leergang, die onlangs is gehouden op initiatief van de ANWB en die als onderwerp had: De voetgangersgebieden in de steden. Inleider was de bekende, jonge verkeerson- derzoeker en planoloog, ir. H. M. Goudappel, die in vele Nederlandse steden bezig is met de verkeers- ordening en onlangs ook door B. en W. van Veenen daal is gevraagd iets aan die verkeersordening in Veenendaal te doen. I-I eel uitvoerig gedocumenteerd besprak Ir. Goud appel de problematiek van de voetganger en het deed ons genoegen, naast alle kritiek soms hele scherpe op de verwaarlozing van voetgangers- belangen een bijzonder compliment te horen over de wijze waarop in Rhenen de voetganger de hand wordt toegestoken. „Voetgangersgebieden", zo zegt ir. Goudappel, „zullen vooral in kleine steden nauwe lijks meer dan een enkele straat in beslag nemen. Goede resultaten kunnen worden verkregen door te zorgen voor ruime stroken, waarbij de rijweg eventueel versmald! in gebruik blijft. Het gaat de voetganger niet om een overmaat aan ruimte. Een „aangeklede" stoep kan al veel aan de wensen te gemoet komen en dit vormt vaak een aroede aanzet voor een latere algehele reconstructie van de be treffende straat." „Hoe met deze uiterst logische en simpele werk wijze", vertelde ir. Goudappel verder, „verbluffende resultaten mogelijk zijn, leert de situatie in Rhenen. Hier is bij de herbouw van de stad weer een voet gangersmilieu verkregen, dat in directe relatie staat met de hoofdweg. Dit charmante voorbeeld geeft in de meest simpele vorm alle criteria voor het voet gangersgebied: toegankelijk, een eigen wereldje, dat toch relatie heeft met alle beweeg in de stad, in gebouwde halten voor openbaar vervoer en zorg vuldige detaillering." (zie foto hiernaast). ^lstublieft! Mooi compliment voor Rheenen. Ir. Goudappel wil in dit verband nog even een misverstand opheffen. „Het is begrijpelijk, dat onze stadbestuurders nog aankijken tegen de vaak als in grijpend gevoelde plannen voor het teruggeven var delen van de binnenstad aan de voetganger. Het is normaal dat vooral van de zijde van de winkelstand ernstige bezwaren komen, omdat gemeend wordt, dat men verlies zal lijden. Maar het is juist anders om", zegt ir. Goudappel. „In gevallen van juiste plan ning van voetgangersgebieden zullen de omzetten juist stijgen". Deze verkeerspanoloog weet uit erva ring, zegt hij. dat na een jaar de bezwaren komen juist van winkeliers die niet aan het voetgangers gebied liggenZo'n ervaring is bijvoorbeeld de afgelopen zomer opgedaan bij het „afsluiten" van een gedeelte van de zee-boulevaxd in Schevenineren. Y^olgende week beginnen wij met een oplos wedstrijd, die uit problemen bestaat. Dan zullen partijen en partijfragmenten meer ach terwege blflven en dat geeft ons nu de vrijheid om u ditmaal nog eens op een aantal fragmen ten te vergasten. Het zijn flitsen uit de demi finales om het kampioenschap van de Sovjet- Unie. Hieraan namen 54 spelers deel, verdeeld over vier groepen. De vier hoogstaankomenden in iedere groep zijn naar de finale overgegaan. En nu dan de flitsen, die, zoals gebruikelijk in Rusland, de moeite van het spelen zeer waard zijn. 1. zw.: Sjaboetdinow: 1-4, 8, 11, 12, 15, 17, 18, 21, 25. w.: Sjarapow: 24, 29, 33, 34, 36, 37, 42-45, 48, 49 In deze onschuldig uitziende stand speelde wit 42-38. Deze zet bleek echter niet onschul dig te zijn (15-20) (4-10) (25-30) (30x50) 7x23 (50x10) waarna zwart won. 2. Mosjkin mA ym> WÊ Wé ''é'C/ VA/W. '/pppg, mm WW/s 46 47 48 49 50 Sjochorow zw.: 1-4, 6, 8, 11-13, 15, 16, 18-20, 23, 24, 26. w.: 27, 28, 31-33, 35-38, 40, 42-45, 47, 48, 50. Een stand voor de echte partijspeler! Wit speelde 27-22, 31x22 en dat bleek fout te zijn. Kunt u vinden waarom? 3. zw.: Tsjistjakow: 3, 4, 6. 8, 12, 13, 16, 18, 19, 23, 26. w.: Mosjkin: 20, 27, 28. 32, 35-38, 42, 45, 48. Wit speelde in deze voor hem gunstige stand 45-40. Ook hier lijkt, evenals in de voorgaande standen niets aan de hand te zijn. Er volgde echter (19-24!) (18-22) 27x7 (8-12) (3x45). Het afspel ging zo: 32-28 (45-50) 48-43 - zag wit nog een remisegaatje de zet blijkt fout te zijn - (50x17) 38-33, 42-38, 36x27 (16-21!) - deze zet zal wit verrast hebben - (26-31) met winst. 4. zw.: Sjkitkin: 3, 6-9, 12-16, 19, 23, 25. w.: Sretenski: 26, 27, 32-35, 37-39, 42-45. Zwart had (18-23) gespeeld en hoopte daar mee op 33-28 (7-11) 44-40 (12-17), waarop deze stand is ontstaan: 46 43 48 49 50 zw.: 3, 6, 8, 9, 11, 13-17, 19, 23, 25. w.: 26-28, 32, 34, 35, 37-40, 42, 43, 45. Wit heeft geen goede zet meer! Waarom zijn 39-33, 38-33 en dan als klap op de vuurpijl ook 27-22 verhinderd? 5 zw.: Sretenski: 3, 6-13, 15, 18, 20, 25. w.: Tentzer: 26-29, 33, 35. 36, 38-40, 42, 43, 45. Wit speelde 28-22 en zwart tuimelde in de val: (12-17?) 39-34!! verrassend 29-24, 34x1! en dat betekende later de volle winst! Correspondentie betreffende deze rubriek aan P. Bergsma, Haedstrjitte 60, Roordahuizum, telefoon 05660—463 jQoor een nederlaag van Pfleger tegen Kava- lek in de laatste ronde van het zone schaaktoernooi in Den Haag miste Donner op het nippertje de begeerde derde plaats en ver speelde daarmee het recht in het interzonale toernooi te mogen uitkomen. Donner heeft in Den Haag niet in topvorm gespeeld; vooral zijn start was uiterst zwak en men is niet aan de indruk ontkomen dat grootmeester Hein zich maar matig op het concours had voorbereid. Een der beste partijen van onze vertegen woordiger was zijn overwinning op Kavalek. Wit: Donner Zwart: Kavalek FIDE-zonetoernooi 1966, Den Haag. Ben-Oni. 1. d2d4, Pg8—f6 2. c2c4, c7—c5 3. d4—d5, e7e5 (Deze karakteristieke opmars komt hoe langer hoe meer in zwang. In het verleden speelde men gewoonlijk ..e6 gevolgd door ..ed5:) 4. Pbl—c3, d7—d6 5. e2—e4, Lf8—e7 (Ook fianchettering van de loper is mogelijk) 6. g2g3, 00 7. h2h4 (Wit is van plan zijn witte loper naar h3 te ontwikkelen. Daardoor ziet zwart kans een sterk tegenspel op de damevleugel te ontwikkelen) 7. Pb8d7 8. Lflh3, b7b5! 9. c4xb5, a7—a6 10 b5xa6, c5c4 11. Lel—e3, Dd8—a5 12. Ddl—c2, Le7 d8! (Om zijn paard naar c5 te kunnen bren gen) 13. Pgl—f3, Ld8—b6 14. Le3xb6, Da5xb6 15. 00, Lc8xa6 16. Tfl—bl, Pd7—c5 17. Lh3 fl, Pf6g4 18. Pc3—dl, f7—f5 19. e4xf5 (Thans heeft wit twee pionnen meer, maar zwart beschikt over een sterke druk op de wit te stelling. Zwarts taak is nu deze druk om te 'zetten in directe aanval) 19. e5e4!? 8 o c o o n (Zet de aanval tegen f2 onmiddellijk in. Sterk in aanmerking kwam echter 19. ..Lc8, b.v. 20. Dc4:, Lf5: 21. b4, Pe4 22. Dc6, Da7 23. b5, Ld7 met goed spel voor zwart) 20. Pf3d4! (Dit paard staat hier als een vorst) 20. Pc5d3 21 Dc2—ft! (Donner verdedigt zich nauwkeu rig) 21. Tf8—f7 22. b2b3!, Db6—c5 23. b3xc4, La6xc4, 24. Lfl—g2, Lc4xd5? (Iets beter was 24. ..Dd5:) 25. Pd4—e6 (Sterker lijkt 25 Tb5 nog) 25. Dc5a7 26. Dc3—d4, Da7x d4 27. Pe6xd4, Tf7—c7 28. Pd4—b5, Tc7—c2 (Zwart probeert nog al het mogelijke) 29. Pb5 c3!, Lc6c6 30. Tblb6 (Nu kan wit aan de winst gaan denken) 30. Ta8c8 31. Pc3x e4, Ld5xe4 32. Lg2xe4, Pd3xf2 (Nog een boeiende slotfase) 33. Le4xc2, Pf2h3+ 34. Kgl—g2, Tc8xc2+ 35. Kg2—f3! (Niet 35. Kh3:? wegens 35. ..h5) 35. Ph3gl+ 36. Kf3xg4, Tc2c4+ 37. Kg4—h5, Pgl—e2 38. Tb6b3, Kg8—f7 39. Tb3—e3, Pe2—d4 40. Te3 e4, d6d5 41. Te4f4 Zwart geeft het op. HORIZONTAAL: 1. tijdschrift 8. boom wol, verlangen 18. onbep. vnw. 14. bui tendijks land (in sa- menstell.) 16. begeer te, verlangen 18. neerslag 20. verhit- tingsplaats 21. Auro ra 23. nieuw-: voorv. 24. lofgedicht 25. re kenwerk op school 27. god v.d. schone kunsten 28. ijzerh. grond 29. hoge berg 30. hoogland in Duits land 33. hulpmiddel 36. kwaadwill. active 37. bijtstang 40. ge malen eikeschors 41. gedachte 42. besef, begrip 44. tedere 45. paling 46. snijwerk- tuig 48. na die tijd 49. blijk 50. zaagbok. VERTICAAL 2. overal 3. klooster zusters 4. eiland in Indonesië 5. medicus 6. wat het leed ver zacht 7. misnoegd heid 9. alvorens 11. lidwoord 12. godslas tering (Fr.) 15. onof ficieel 17. jongens naam 19. pers. vnw. 20. -meter: wegmeter 22. stad in Z. Korea 24. hoopje drogend hooi 26. troef negen 27. bergweide 31. oorlogsschip 32. sprookjeswez 34. slaapje 35. plotseling 37. iets dat iemand raakt 38. voorzetsel 39. opschudding 42. bekoring 43. gesteen te 45. zangstuk 47. plaats, plek. .ONDER REDACTIE VAN ONDERREDACTIE VAN

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 11