Compliment voor
fl
Hl
HU
r
fü
I *2
Oplossing
GROTE PUZZEL
Raadsel
Onze jarigen
a
JS
iH
s
|H
B
HU
8
Hi
1
Hl
ÉS
U
s
iüf
s
fi
S
s
S
H
a
8
8
s
8
P
i i
1M k
A
i i
Fraai spel
Donners kracht
De krekel en de mieren
m
m
m
m
w
m
9
m
9
m
m
m
m
m
m
m
m
m
9
m
SCHAAKRUBRIEK
fe H. BOUWMEESTER
DAMRUBRIEK
P. BERGSMA
den een hond nodig hebben. Toch
is bet zo: die hond kijkt voor
hen.
Jullie weten tóch, dat het adres
van De Vallei veranderd is Voor
degenen die het nog niet weten,
het is nu:
Prins Bernhardlaan 28 (naast de
Julianakerk).
Allemaal de hartelijke groeten
en ik reken op veel capsules, zil
verpapier enz. volgende week.
TANTE JOS
21 oktober: Rachelle Katz, Theo
Sukkel, Jan de Haas, Ineke van
Tuil, Jaap Groeneveld en Jan v.
d. Steeg.
22 oktober: Joke Hilbert, Willem
Inkenhaag-Renswoude.
25 oktober: Joke Verwoert-Ach-
terberg, Henk Roor, Henk van
Beek, Karei Bosboom en Janny
Doornebal.
26 oktober: Corrie Herikhuizen-
Ederveen.
27 oktober: Ineke Slok.
Alle jongens en meisjes heel
hartelijk gefeliciteerd en een ge
zellige dag toegewenst.
Hallo, jongens en meisjes.
Deze week heb ik weer een
heleboel zilverpapier en capsules
gekregen. Ook werd er een gro
te doos met postzegels bezorgd,
alles voor de blinden. Alles kwam
ditmaal van de kinderen van de
-
kleuterschool ,,^e Wielewaal".
Het volgende briefje hebben de
kinaeren samen geschreven:
Aan tante Jos van „De Val
leiTante Jos, wij hebben sa
men zilverpapier en capsules
gespaard voor de blinde men
sen. Wij hopen, dat u veel geld
krijgt voor dit alles en dat u
dan een hond kunt kopen voor
de blinde mensen. De vriende
lijke groeten van kleuterschool
„De Wielewaal".
Jongens en meisjes namens de
blinden dank ik jullie heel harte
lijk voor deze grote zendinfc. Als
ik elke week zoveel krijg kunren
we weer gauw een hond kopen.
Alle andere kinderen, die voor
deze actie verzamelen zou ik wil
len vragen of ze weer eens iets
van zich laten horen. En als er
kinderen zijn, die het nog niet
sparen, laten ze dan met ons
meedoen. Ziende kinderen kun
nen moeilijk begrijpen, dat bli i-
Op de puntjes moeten woorden
van vier letters ingevuld worden,
volgens de omschrijving, die er
achter staat. De eerste letters
vormen van boven naar beneden
een bekend gezegde.
gereedschap van
een timmerman
plaats
berggeit
laatste
strooi je in de tuin om
bloemen te krijgen
wild varken
kleur
ingang van bijv. 'n huis
onderste rand van
bijvoorbeeld een jurk
voorbij
niet één
nobel
geen stad -
bloedbaan
leuke dieren, die op
mensen lijken
zoon van je tante
usspaS oz 'pSaza3 oz
si apSaz92 jan 'jaau 'uadn 'aapn
'daop 'iapa 'uaaS 'jsao 'uiooz
'map 'iaaS 'jaAa 'pwnz 'puia
'suiaS 'pjoo :iujssoido
TANTE JOS.
Ditmaal eens een plaatje voor de
kleinste lezers van onze rubriek. Het Is
een groepje kinderen van de kleuter
school, dat helemaal verdiept is in z\jn
spel. Een zit er zelfs op tafel. Mogen
jullie dat ook Thuis natuurlijk niet.
mmmm
Stiefbeen in Veenendaal
VEENENDAAL Een klein
en warm podium. Een sjofe
le man in een grijs-wit gestreep
te kiel. Een zaal die klaterend
applaudisseert en uitgelaten
lacht. Die man is voor de honder
den toeschouwers Toon Stiefbeen
in levenden lijve, voor zijn colle
ga's is hij gewoon de hardwer
kende Rien van Nunen, die net
als zij avond aan avond op de
planken staat, weinig slaapt en
verder alle consequenties aan
vaardt die het leven van de ar
tiest met zich meebrengt. Rien
van Nunen, een volksacteur noemt
hij zichzelf. Pas de laatste jaren
van zijn ruim dertigjarige car
rière hebben hem het succes ge
bracht. In de pauze, als zijn op
treden in de S.K.F.-kantine er
voor de helft opzit, rolt hij be
daard een halfzwaar shagje en
zegt: ,yJa, gek eigenlijk. De laat
ste jaren ben ik pas in de run
ning. Ineens ben je er,, zo gaat
dat in ons vak. Nu ben je plotse
ling goed, terwijl je dit werk al
tijd al hebt gedaan..."
Vier maal per jaar worden de
personeelsleden van de ko
gellager fabriek getrakteerd op 'n
showavond, waarvoor manager
Eddy de Valk de artiesten levert.
De vorige week waren dat onder
meer Rien van Nunen en Bueno
de Mesquita. Van Nunen is om
ongeveer zeven uur uit zijn xooon-
plaats Hillegom vertrokken met
zijn Volkswagen. Als hij na een
uurtje chaufferen Veenendaal is
doorgereden, zegt hij: „Veenen
daal? Wat die plaats me zégt?
Ach, ik weet dat er veel indus
trie is, wol, goeie sigaren, afijn,
dat weet u wel, maar wat me
wel is opgevallen., het is geen
dorp, zoals ik dacht, 't lijkt wel
een kleine stad..."
Hij zit achter de coulissen op
de rand van het podiumpje. Zijn
rafelige Stiéfbeen-kledij, de grijs
witte kiel en de zwarte manches
ter broek, hangt losjes om hem
heen.
Op het toneel verkoopt collega
Bueno de Mesquita zijn luidruch
tige kolder. Zijn succes is voor
een groot deel afhankelijk van 't
goed functioneren van de bandre
corder, die achter de gordijnen
staat opgesteld en waarop een
kunstig gemonteerd bandje draait.
Voordat De Mesquita zijn show
begint, geeft hij Rien van Nunen
de nodige instructies. „Rien, je
weet wat je moet doen als er iets
misgaat met die bandrecorder,
hè? Gewoon even de stekker ach
ter in het apparaat steken, dat is
alles..."
Stiefbeen knikt begrijpend.
„Komt in orde", glimlacht hij en
zegt tegen ons: Natuurlijk hel
pen wij mekaar een handje, ouwe
jongens, niet?"
Rond kwart over negen kon
digt conferencier Frans de
Mée het optreden van het popu
laire mannetje Toon Stiefbeen
aan.
lag ik u verzoeken hem met
een hartelijk applaus te ontvan
gen", roept hij de zaal door de
microfoon toe. Dat is overbodige
taal. Het applaus klinkt al op, nog
vóór de conferencier is uitgespro
ken.
Achter de coulissen heeft Rien
van Nunen een soort decor opge
steld. Een hekje van dun latwerk,
twee carnaval-achtige poppen, die
als rechters moeten fungeren en
nog wat andere attributen, die de
sfeer van een rechtszaal moeten
typeren. Het doek gaat open.
Stiefbeen komt op, binnenge
bracht door een bode. De echte
rechter, die zijn beide papieren
collega's zo nu en dan in de zaak-
Stiefbeen betrekt, begint formu-
lairr „U bent Toon Stiefbeen, 58
jaar oud en geboren te Hille
gom?"
Al gauw wordt het de zaal dui
delijk waar het om draait. De
oude Stief beéh wordt verdacht
van heling van 'n partij oud ijzer
ter waarde van 1/65 gulden. Hij
moet zich verantwoorden en doet
dat met succes.
Het is pauze. De zaal heeft de
stoelen opgelucht verlaten
omdat Stiefbeen de rechter bij de
neus heeft weten te nemen. In de
artiesten-ruimte praat hij, nu ge
woon Rien van Nunen, nog wat
na. „Wel ruw hè", zegt hij, „de
taal die ik eruit gooi Maar ja,
zó kennen de mensen me nu een
maal. Ze willen een echte Am
sterdamse voddenman op het to
neel zien.... nou en die krijgen
ze. In februari kom ik met wat
nieuws op de televisie, dan ben ik
een Amsterdamse taxichauffeur.
En u kent me natuurlijk ook als
de burgemeester van Swiebertje.
Ik speel die rol graag om te la
ten zien dat ik ook nog wel wat
anders kan..."
Hoe voélt Rien van Nunen zich
na zo'n halfuurtje Stiefbeen ge
weest te zijn? „Er is geen zwaar
der vak dan dit. Niet dat ik de
zenuwen heb, maar toch moet je
alles maar in je hoofd hebben zit
ten. Als je een foutje maakt staat
het de volgende dag in de krant.
Van de andere jongens, die voor
mij op de planken staan, hoor je
wel hoe de zaal is. Hier in Vee
nendaal zit het wat dat betreft
wel goed. Ik heb lekker gewerkt
en ik heb een moe en tevreden
gevoel..."
EY komen meisjes binnen. ^de
neer Stiefbeen", vragen ze schuch
ter, „heeft u een handtekening
voor ons... én een foto?"
Rien van Nunen kent dit tafe
reeltje. fJFoto's heb ik niet, jon
gedames", zegt hij, „maar als je
me een pen leent, kun je met ple
zier een handtekening van me
krijgen..."
De meisjes drommen om hem
heen. De pen zwiert als een
schaats over het papier.
Even later in de kantine, waar
vooral koffie geschonken
wordt. De cheffin pakt de tele
foon en bestelt slaatjes, croquet-
ten en ballen gehakt. Ze zegt:
„Zo, dat is dat, we kunnen weer
even vooruit." Verder weet ze te
vertellen dat Stiefbeen, die die
avond ook op de televisie te zien
is, dolgraag zijn eigen optreden
wilde zien. „We hebben alles af
gebeld om hier een televisietoe
stel te krijgen, maar ki geloof niet
dat het gelukt is."
Soms komt er in het Mierenland
een krekel met een groot verstand,
die praat dan alle mieren om
al spreekt hij mierentaai wat krom
om alle werk maar op te geven
en voor een tijd in vreugd' te leven.
'v
Eens was dat weer een keer geschied
't bezorgde de mieren veel verdriet,
want daar het toen al najaar was
dat kun je zien aan 't dorre gras
zorgden alle mieren vast
voor wintervoorraad in de kast.
De krekel hield hen van dat werk
want daarin was hij reuze sterk.
De mieren dansten en ze zongen
met krekel mee. Ze sprongen
van blijdschap door de dagen heen
aan werken dacht er toen niet één.
Toen kwam de winter boos en bar
de mieren raakten in de war
wat moesten zij nu eten?
Hun vreugde was vergeten
De meeste mieren gingen dood:
't Verdriet in 't mierenhol was groot.
Leer deze les uit dit verhaal:
Het leven is niet helemaal
zonneschijn, maar ook verdriet,
al g'loof je dat in vreugde niet.
Dus als je eens zo'n krekel hoort,
zorg dat je werklust niet ontspoort.
MM
De pauze is bijna achter de
rug. Rien van Nunen Is nog steeds
bezig met de handtekeningenmeis
jes. Hij maakt grapjes en drinkt
een flesje. Een collega brengt
hem een croauet.
„Het typische is", begint hij.
„dat ik ook bij de jongeren aan
sla, dat zie je wel. Waarom? Da's
een moeilijke vraag. In mijn op
treden ben ik ergens ook jong. Ik
geloof dat de jeugd zichzelf in mij
terugkent. Stiefbeen ligt met ie
dereen overhoop, die jonge men
sen vaak ook.. Ik krijg wekelijks
ook honderden brieven van oude
ren. „Wij hebben dezelfde ruzies
als u en uio zoon Dirk", schrij
ven ze dan, „maar het is bij ons
net als bij u; wij kunnen elkaar
ook niet missen..."
Hoe lang denkt Rien van Nu
nen de populaire Stiefbeen
nog levend te kunnen houden? Hij
denkt even na: „Kijk, Stiefbeen
is een figuur waaraan we onge
veer vier jaar hebben gewerkt.
Die gaat niet plotseling weg. Je
hebt het kunnen merken aan de
reacties van de kijkers, toen we
een jaartje van het scherm ver
dwenen. Iedereen is dubbel blij
nu we weer terug zijn..."
Rien van Nunen (53) is in zijn
tv-creatie Stiefbeen een „nationa
le figuur" geworden. 'Naast de
opnamen in de studio's treedt hij
avond aan avond in het land op.
Dezer dagen bracht hij de volkse
Amsterdamse lompenhandelaar
in Veenendaal tot leven. De vol
gende week? Ja, wie weet waar...
MKKÊÊKÊÊÈÊmÊÊÊÊÊtmÊMÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊimÊÊÊÊmÊaÊÊËmmÊÊËmmtfm
^ls wij spreken over het verkeer en dat gebeurt
de laatste jaren nog al eens dan denken wij
eigenlijk bijna altijd aan automobielen. Vandaar dat
er en terecht wel eens een scherp protest
klinkt van de kant van de voetgangers. Horen die
er dan niet bij?
Het is maar goed dat de voetgangers door de ver-
keersdeskundigen niet worden vergeten. Getuige
daarvan is onder meer een technische leergang, die
onlangs is gehouden op initiatief van de ANWB en
die als onderwerp had: De voetgangersgebieden in de
steden. Inleider was de bekende, jonge verkeerson-
derzoeker en planoloog, ir. H. M. Goudappel, die in
vele Nederlandse steden bezig is met de verkeers-
ordening en onlangs ook door B. en W. van Veenen
daal is gevraagd iets aan die verkeersordening in
Veenendaal te doen.
I-I eel uitvoerig gedocumenteerd besprak Ir. Goud
appel de problematiek van de voetganger en
het deed ons genoegen, naast alle kritiek soms
hele scherpe op de verwaarlozing van voetgangers-
belangen een bijzonder compliment te horen over
de wijze waarop in Rhenen de voetganger de hand
wordt toegestoken. „Voetgangersgebieden", zo zegt
ir. Goudappel, „zullen vooral in kleine steden nauwe
lijks meer dan een enkele straat in beslag nemen.
Goede resultaten kunnen worden verkregen door te
zorgen voor ruime stroken, waarbij de rijweg
eventueel versmald! in gebruik blijft. Het gaat de
voetganger niet om een overmaat aan ruimte. Een
„aangeklede" stoep kan al veel aan de wensen te
gemoet komen en dit vormt vaak een aroede aanzet
voor een latere algehele reconstructie van de be
treffende straat."
„Hoe met deze uiterst logische en simpele werk
wijze", vertelde ir. Goudappel verder, „verbluffende
resultaten mogelijk zijn, leert de situatie in Rhenen.
Hier is bij de herbouw van de stad weer een voet
gangersmilieu verkregen, dat in directe relatie staat
met de hoofdweg. Dit charmante voorbeeld geeft in
de meest simpele vorm alle criteria voor het voet
gangersgebied: toegankelijk, een eigen wereldje, dat
toch relatie heeft met alle beweeg in de stad, in
gebouwde halten voor openbaar vervoer en zorg
vuldige detaillering." (zie foto hiernaast).
^lstublieft! Mooi compliment voor Rheenen. Ir.
Goudappel wil in dit verband nog even een
misverstand opheffen. „Het is begrijpelijk, dat onze
stadbestuurders nog aankijken tegen de vaak als in
grijpend gevoelde plannen voor het teruggeven var
delen van de binnenstad aan de voetganger. Het is
normaal dat vooral van de zijde van de winkelstand
ernstige bezwaren komen, omdat gemeend wordt,
dat men verlies zal lijden. Maar het is juist anders
om", zegt ir. Goudappel. „In gevallen van juiste plan
ning van voetgangersgebieden zullen de omzetten
juist stijgen". Deze verkeerspanoloog weet uit erva
ring, zegt hij. dat na een jaar de bezwaren komen
juist van winkeliers die niet aan het voetgangers
gebied liggenZo'n ervaring is bijvoorbeeld de
afgelopen zomer opgedaan bij het „afsluiten" van
een gedeelte van de zee-boulevaxd in Schevenineren.
Y^olgende week beginnen wij met een oplos
wedstrijd, die uit problemen bestaat. Dan
zullen partijen en partijfragmenten meer ach
terwege blflven en dat geeft ons nu de vrijheid
om u ditmaal nog eens op een aantal fragmen
ten te vergasten. Het zijn flitsen uit de demi
finales om het kampioenschap van de Sovjet-
Unie. Hieraan namen 54 spelers deel, verdeeld
over vier groepen. De vier hoogstaankomenden
in iedere groep zijn naar de finale overgegaan.
En nu dan de flitsen, die, zoals gebruikelijk
in Rusland, de moeite van het spelen zeer
waard zijn.
1. zw.: Sjaboetdinow: 1-4, 8, 11, 12, 15, 17, 18,
21, 25.
w.: Sjarapow: 24, 29, 33, 34, 36, 37, 42-45, 48,
49
In deze onschuldig uitziende stand speelde
wit 42-38. Deze zet bleek echter niet onschul
dig te zijn (15-20) (4-10) (25-30) (30x50) 7x23
(50x10) waarna zwart won.
2. Mosjkin
mA
ym>
WÊ
Wé
''é'C/
VA/W.
'/pppg,
mm
WW/s
46
47 48 49 50
Sjochorow
zw.: 1-4, 6, 8, 11-13, 15, 16, 18-20, 23, 24, 26.
w.: 27, 28, 31-33, 35-38, 40, 42-45, 47, 48, 50.
Een stand voor de echte partijspeler! Wit
speelde 27-22, 31x22 en dat bleek fout te zijn.
Kunt u vinden waarom?
3. zw.: Tsjistjakow: 3, 4, 6. 8, 12, 13, 16, 18,
19, 23, 26.
w.: Mosjkin: 20, 27, 28. 32, 35-38, 42, 45, 48.
Wit speelde in deze voor hem gunstige stand
45-40. Ook hier lijkt, evenals in de voorgaande
standen niets aan de hand te zijn. Er volgde
echter (19-24!) (18-22) 27x7 (8-12) (3x45).
Het afspel ging zo: 32-28 (45-50) 48-43 - zag
wit nog een remisegaatje de zet blijkt fout te
zijn - (50x17) 38-33, 42-38, 36x27 (16-21!) -
deze zet zal wit verrast hebben - (26-31) met
winst.
4. zw.: Sjkitkin: 3, 6-9, 12-16, 19, 23, 25.
w.: Sretenski: 26, 27, 32-35, 37-39, 42-45.
Zwart had (18-23) gespeeld en hoopte daar
mee op 33-28 (7-11) 44-40 (12-17), waarop
deze stand is ontstaan:
46 43 48 49 50
zw.: 3, 6, 8, 9, 11, 13-17, 19, 23, 25.
w.: 26-28, 32, 34, 35, 37-40, 42, 43, 45.
Wit heeft geen goede zet meer! Waarom zijn
39-33, 38-33 en dan als klap op de vuurpijl ook
27-22 verhinderd?
5 zw.: Sretenski: 3, 6-13, 15, 18, 20, 25.
w.: Tentzer: 26-29, 33, 35. 36, 38-40, 42, 43, 45.
Wit speelde 28-22 en zwart tuimelde in de
val: (12-17?) 39-34!! verrassend 29-24,
34x1! en dat betekende later de volle winst!
Correspondentie betreffende deze rubriek aan
P. Bergsma, Haedstrjitte 60, Roordahuizum,
telefoon 05660—463
jQoor een nederlaag van Pfleger tegen Kava-
lek in de laatste ronde van het zone
schaaktoernooi in Den Haag miste Donner op
het nippertje de begeerde derde plaats en ver
speelde daarmee het recht in het interzonale
toernooi te mogen uitkomen.
Donner heeft in Den Haag niet in topvorm
gespeeld; vooral zijn start was uiterst zwak
en men is niet aan de indruk ontkomen dat
grootmeester Hein zich maar matig op het
concours had voorbereid.
Een der beste partijen van onze vertegen
woordiger was zijn overwinning op Kavalek.
Wit: Donner Zwart: Kavalek
FIDE-zonetoernooi 1966, Den Haag.
Ben-Oni.
1. d2d4, Pg8—f6 2. c2c4, c7—c5 3. d4—d5,
e7e5 (Deze karakteristieke opmars komt hoe
langer hoe meer in zwang. In het verleden
speelde men gewoonlijk ..e6 gevolgd door
..ed5:) 4. Pbl—c3, d7—d6 5. e2—e4, Lf8—e7
(Ook fianchettering van de loper is mogelijk)
6. g2g3, 00 7. h2h4 (Wit is van plan zijn
witte loper naar h3 te ontwikkelen. Daardoor
ziet zwart kans een sterk tegenspel op de
damevleugel te ontwikkelen) 7. Pb8d7 8.
Lflh3, b7b5! 9. c4xb5, a7—a6 10 b5xa6,
c5c4 11. Lel—e3, Dd8—a5 12. Ddl—c2, Le7
d8! (Om zijn paard naar c5 te kunnen bren
gen) 13. Pgl—f3, Ld8—b6 14. Le3xb6, Da5xb6
15. 00, Lc8xa6 16. Tfl—bl, Pd7—c5 17. Lh3
fl, Pf6g4 18. Pc3—dl, f7—f5 19. e4xf5
(Thans heeft wit twee pionnen meer, maar
zwart beschikt over een sterke druk op de wit
te stelling. Zwarts taak is nu deze druk om te
'zetten in directe aanval) 19. e5e4!?
8 o c o
o n
(Zet de aanval tegen f2 onmiddellijk in. Sterk
in aanmerking kwam echter 19. ..Lc8, b.v. 20.
Dc4:, Lf5: 21. b4, Pe4 22. Dc6, Da7 23. b5, Ld7
met goed spel voor zwart) 20. Pf3d4! (Dit
paard staat hier als een vorst) 20. Pc5d3
21 Dc2—ft! (Donner verdedigt zich nauwkeu
rig) 21. Tf8—f7 22. b2b3!, Db6—c5 23.
b3xc4, La6xc4, 24. Lfl—g2, Lc4xd5? (Iets
beter was 24. ..Dd5:) 25. Pd4—e6 (Sterker lijkt
25 Tb5 nog) 25. Dc5a7 26. Dc3—d4, Da7x
d4 27. Pe6xd4, Tf7—c7 28. Pd4—b5, Tc7—c2
(Zwart probeert nog al het mogelijke) 29. Pb5
c3!, Lc6c6 30. Tblb6 (Nu kan wit aan
de winst gaan denken) 30. Ta8c8 31. Pc3x
e4, Ld5xe4 32. Lg2xe4, Pd3xf2 (Nog een
boeiende slotfase) 33. Le4xc2, Pf2h3+ 34.
Kgl—g2, Tc8xc2+ 35. Kg2—f3! (Niet 35.
Kh3:? wegens 35. ..h5) 35. Ph3gl+ 36.
Kf3xg4, Tc2c4+ 37. Kg4—h5, Pgl—e2 38.
Tb6b3, Kg8—f7 39. Tb3—e3, Pe2—d4 40. Te3
e4, d6d5 41. Te4f4 Zwart geeft het op.
HORIZONTAAL:
1. tijdschrift 8. boom
wol, verlangen 18.
onbep. vnw. 14. bui
tendijks land (in sa-
menstell.) 16. begeer
te, verlangen 18.
neerslag 20. verhit-
tingsplaats 21. Auro
ra 23. nieuw-: voorv.
24. lofgedicht 25. re
kenwerk op school
27. god v.d. schone
kunsten 28. ijzerh.
grond 29. hoge berg
30. hoogland in Duits
land 33. hulpmiddel
36. kwaadwill. active
37. bijtstang 40. ge
malen eikeschors 41.
gedachte 42. besef,
begrip 44. tedere 45.
paling 46. snijwerk-
tuig 48. na die tijd
49. blijk 50. zaagbok.
VERTICAAL
2. overal 3. klooster
zusters 4. eiland in
Indonesië 5. medicus
6. wat het leed ver
zacht 7. misnoegd
heid 9. alvorens 11.
lidwoord 12. godslas
tering (Fr.) 15. onof
ficieel 17. jongens
naam 19. pers. vnw.
20. -meter: wegmeter
22. stad in Z. Korea
24. hoopje drogend
hooi 26. troef negen
27. bergweide 31.
oorlogsschip 32.
sprookjeswez 34.
slaapje 35. plotseling
37. iets dat iemand
raakt 38. voorzetsel
39. opschudding 42.
bekoring 43. gesteen
te 45. zangstuk 47.
plaats, plek.
.ONDER REDACTIE VAN
ONDERREDACTIE VAN