WILLEM S IDEALEN KRO-televisie start met een Nederlandse detectiveserie Film „Hollandse Luchten" naar wereldtentoonstelling ARAM De Gouden Cobra Kunstschilder Pankok in Wesel overleden Rechercheur Visser alias Marten Treffer Weer 2 concoursen van Gaudeamus VANAVOND Shakespeare monument voor Amsterdam Beter te laat in huis, dan te vroeg in 't ziekenhuis Morgen Maandag DOOR HENK VAN HEESWIJKI A" TELEVISIE TELEVISIE ~l T.V. LANGENBERG Pagina 2 ZATERDAG 22 OKTOBER 1966 Ik laat hem voorlopig nog een poosje doorgaan. Nu wordt er bij ons een blok huizen neergezet. Dicht bij de fa briek. Met een paar maanden zijn ze klaar. Zogenaamde industriewonin- gen. Kom maar eens een keer kij ken, als je er gelegenheid voor hebt. Ik wil je ook wel eens ophalen met de wagen. Mijn plan nu is dit: Op de fabriek wordt de afdeling ruwkarton- nage uitgebreid. We bouwen een vleu gel aan de bestaande hal. Dat is ook met enkele weken klaar. Baanders. die er nu chef is, gaat van de winter met pensioen. Dan werkt-ie vijfen twintig jaar bij Overduin. Je moet hem kennen. Ik wil je man volgende maand bij hem zetten. Baanders moet hem inwerken, dan kan hij van de winter Baanders opvolgen. Het is ver antwoordelijk werk, maar ik denk wel, dat je man daarvoor geschikt is. Het geeft een goed salaris, meer dan hij nu verdient. Hij krijgt een van de acht huizen, zit vlak in de buurt, en je zult nooit meer financiële zorgen hebben. Zo, en zeg nu maar eens, of je er wat voor voelt." Hij stak een nieuwe sigaret aan en leunde achterover, naar de vrouw kij kend. Geruime tijd was het stil in het ver trek. Alleen de geluiden van de bui ten spelende kinderen was hoorbaar. Op de schoorsteenmantel tikte een klok. Op de straat reed een melkboer met zijn carrier. Opeens keek ze hem weer aan. „Waarom neem je Jan daarvoor? Waarom niet een van de mensen, die ingewerkt is? Die het vak kent?" „Daar heb ik een goede reden voor, Leida. In het dorp als het onze, kent ledereen elkaar. En gaat amicaal met elkaar om. Als ik Freek zou nemen Freek de Raat, je kent hem, hij was mijn eerste knecht, toen ik voor mezelf begon heb ik een goeie kracht, die er verstand van heeft. Maar iedereen kent Freek. Hij heeft zijn kameraden op de fabriek, en het is jij en jou onder elkaar. Als ik Freek die baan geef, is hij van de een op andere dag gebombardeerd tot „meneer" De Raat. En zijn colle ga's, die gisteren nog „Hé, Freek!" riepen, moeten nu vragen: „meneer De Raat, wat zal ik gaan doen?" Be grijp je? Dat schept nooit goede ver houdingen. Als ik Jan Verleun deze baan geef, dan komt er een vreemde in het bedrijf. En vreemde ogen dwingen. Je man kan commanderen, dat heb ik al gemerkt. Soms kan dat goed zijn. Baanders is een wijs man, die, zoals ik al zei, een kwart eeuw meeloopt bij Overduin. Hij zal Jan kneden en pasklaar maken voor die baan. Het zal mijn bedrijf ten goede komen. Begrijp je?" Ze knikte. „Je wilt zeggen: ik sla twee vliegen in één klap. Ik help Lei- da voorgoed uit de narigheid en ik krijg een opzichter, die respect zal afdwingen. Zo bedoel je het toch?" Hij lachte. „Je kent me nog goed, Leida. Wil je wel weer terug naar Elzekamp?" Ze knikte. „Als het een nieuw huis ls, aan het andere eind van het dorp, nou, en of! Thuis trekt me niets meer, toch had ik wel eens verlangen naar m'n geboorteplaats." Hij stond op. „Laat het maar aan mij over. Je hoort het wel. Via je man." Hij trok zijn portefeuille en wilde er wat uithalen, doch de vrouw liep om de tafel heen en legde haar hand op de zijne. „Nee, Willem, dat wil ik niet meer. Ik kom niets te kort." Hij keek haar lachend aan. „Je krijgt ook geen cent van me, wat denk je wel? Hij duwde haar hand opzij en haalde drie tientjes te voor schijn. „Hier, dat is voor je kroost. Voor hun spaarpotten. Enne... te zijner tijd neem ik de kosten van de verhuizing wel voor m'n rekening." Ze keek naar de briefjes, die hij op het tafelkleed had gelegd. Een snik welde in haar op. Spontaan boog ze zich haar hem toe en drukte een zoen op zijn wang. „Dank je, Willem, voor alles. Ik kan me voorstellen, dat je Hoofdstuk 5 In de nazomer kwamen de acht in dustriewoningen bij de fabriek klaar, hetgeen hard nodig was, want door de uitbreiding van de ruw-kartonnage had hij meer personeel nodig en te genwoordig kon je dikwijls alleen maar mensen krijgen, als je er een woning voor had. Omzichtig had Willem Jan Verleun verteld, wat voor plannen hij met hem had. Gelukkig bleek de man zo verstandig te zijn om in te zien, dat dit hem het beste was. Het feit, dat hij een nieuw huis kreeg toegewezen, gaf bovendien de doorslag. „Dat zal mijn vrouw ontzettend prettig vinden, meneer, want ze komt van hier. Nou, ik zal mijn best doen, daar kunt u van opaan. Geweldig geschikt van u, om me zo te helpen. Ik kom gauw met Leida kijken naar het nieuwe huis. Ze zal in haar schik zijn." Toen het gesprek afgelopen was en ze tegenover elkaar stonden, keek hij zijn ondergeschikte scherp aan. „Ver leun, houd jij van je vrouw?" De man lachte wat verlegen. „Een gekke vraag, meneer. Welke man houdt er nu niet van zijn vrouw?" „Geef eens een rechtstreeks antwoord .Verleun?" „Zeer zeker, meneer. We hebben een goed huwelijk". „Je weet, dat ik Leida al van de kinderschoenen af ken. Ze zal het je wel eens verteld hebben. Het was vroeger een lief kind. Denk er om, Verleun....je krijgt nu een leidende positie in mijn bedrijf. En een .mooi huisje. Je hebt een vrouw, drie lieve kinderen. Denk over dit alles maar eens goed na. Ik verwacht van je, dat je je in je nieuwe functie voor hon derd procent zult inzetten. En als er moeilijkheden zijn of dreigen te ko men.... je weet mijn kantoor. Voor mijn mensen heb ik altijd wel een paar minuten tijd. Voor vertegenwoor diger deug je niet. Op een kantoor stoel ben je evenmin op je plaats. Dit is....dit kan de baan voor je leven worden. Besef het goed." De man stak ^zijn hand uit. „U kunt op me rekenen. En hartelijk dank, ook namens Leida. meneer." In september verhuisde Verleun naar Elzekamp. Willem had een chauffeur met een der vrachtwagens beschikbaar gesteld. Zelf had hij Leida en de kinderen met zijn nieuwe wagen uit Amersfoort gehaald. Met instemming van Jan Verleun. Gedu rende de rit zei L^»ida: „Dit had je nu niet moeten doen, Willem, Je weet ,hoe ze in Elzekamp zijn. Ze zullen nu wel zeggen: Hij helpt zijn vroege re liefje." Hij schudde zijn hoofd. „Mevrouw Verleun, u leeft nog in de oude tijd. In Elzekamp is na de oorlog wel het één en ander veranderd. Er is veel import bijgekomen en er wordt min der geroddeld." „Weet je vrouw, dat wij.... vroeger verloofd waren?" „Zeker. Ik heb het haar een paar weken geleden verteld. Om iedere schijn te voorkomen. Ik zei tegen haar een paar weken geleden: ik wil niet, dat je het van anderen hoort. Mijn nieuwe bedrijfsleider in de ruw- kartonnage komt in één der nieuwe huizen. Zijn vrouw is mijn vroegere verloof de, Leida Wolzak. En nu mag jij ra den wat ze me vroeg." „Dat is niet moeilijk. Ze vroeg na tuurlijk: „Ben je verliefd op haar?" Hij schoot in een gulle lach. „Ik hoor 't al, je kent Ria niet. Ze vroeg: Hebben ze kinderen? Ik zei: Ja, drie leuke jongens. Toen antwoordde ze: Haal ze op de dag van de verhui zing maar met je wagen uit Amers foort en breng ze hier. Kunnen ze meeëten. En dat doe ik nu, zie je?" Ze keek hem enige tijd van terzijde aan. „Ik krijg nog steeds meer bewon dering voor die vrouw van je." „Leida, ze is een juweel. Enne.... je man krijgt behoorlijk verantwoorde lijk werk. Baanders is tevreden over hem, dat is heel wat, want de oude baas is doorgaans niet scheutig met zijn lof. Zorg er voor, dat je een steun bent voor je man. Hij begint om half acht, dus jij staat om half zeven op, om zeven uur zit je met je man, netjes gekleed en je haren verzorgd, aan de ontbijttafel. Begrepen?" Ze trok haar gezicht in de plooi en antwoordde: „Ja, baas." „Zo mag ik het horen. En pas op, als het anders is. Ik hoor je man wel eens uit. Als je het niet doet, kom ik eens aan om je een pak slaag te ge ven. Ria ontving Leida en haar kinde ren op hartelijke wijze. „Wat een rommel geeft dat verhuizen, hè? Gaat u hier maar lekker zitten. Eerst misschien een kopje koffie? Ja, dat dacht ik wel. Ik kom even gezellig bij u zitten. Eerlijk ze keek la chend naar haar man, die 'n nieuwe sigaret opgestoken had gezegd was ik een beetje nieuwsgierig naar de vroegere verloofde van mijn man, ziet u?" „Vindt u het niet vervelend, dat ik nu zo dicht in de buurt ga wonen?" „Helemaal niet. Ik hoop, dat het u hier goed zal bevallen. Zeg Willem.... vrouw dol op je is ze wendde zich tot haar man, die nog steeds in de kamer stond Me neer Verleun komt toch ook, hè?" .Jazeker, maar dat duurt nog we! een half uurtje." „Vindt u het goed, dat uw jongens in de kinderkamer eten bij de mijne? Dat is voor de kinderen ook rustiger, ziet u? Ik heb een uitstekend kinder meisje." Natuurlijk vind ik het goed, me-1 vrouw." „Als u me nu even wilt excuseren, want ik wil een oogje op hot et<-n houden." Toen *Fia naar de keuken gegaan was, zei Leida: „M'n compliment, Willem. Ze overtreft m'n verwachtin- gen." „We zijn ruim tien jaar getrouwd, Leida. Dacht je dat ik, met zo'n vrouw in huis, me aan een avontuurtje zou wagen?" Ze schudde haar hoofd. „Je zou wel gek zijn." 's Avonds, toen ze gearmd naar bo- ven liepen, vroeg hij aan zijn vrouw: „Was je helemaal niet jaloers van- middag?" Ze schudde haar hoofd. „Integen- deel. Mevrouw Verleun is ongetwijfeld vijftien jaar geleden een knap ding rechercheur Marten Visser van de Amsterdamse politie 's avonds thuis is, zijn dochter haar huiswerk maakt en zijn vrouw naar de televisie kijkt, gaat hij achter een schrijfmachine zitten en tikt hij in één maand tijd een detective romannetje in elkaar. Want na het lezen van een Simenon is hij tot de conclusie gekomen dat hij het veel beter kon, namelijk meer levens echt. „Simenon is geen man van het vak. Die Maigret is bladzijden lang bezig met sherry drinken en er gebeurt niets." Dat oordeel gewerd hem een kleine geweest. Ik kan me voorstellen, dat drie jaar geleden. Sindsdien schreef je van haar gehouden hebt. ^ij „Moord in de Helinersstraat", Hij keek voor zich uit. „Ik had een Moord op de Zeedijk", „Moord in de verfijnde smaak, wat vrouwen betrof. Spuistraat", ..Moord op de walle- Daarom heb ik of» jou gewacht. Jij tjes- „Moord is taboe" en „Strip- beantwoordde geheel aan mijn ver-tease en moord-. Hij liet de boekjes wachtingen. De honderd procent uitkomen onder het pseudoniem Mar- vr°uw' I ten Treffer. Op de achterzijde van de Ze drukte hem tegen zich aan. omslag van de boekjes staat zijn foto „Dank je, jongen. Je overdrijft, maar met over de neus- en ogenpartij een daar ben ik al aan gewend." witte band zodat hij niet te herken- De koperen bruiloft, daags voor nen js_ ómdat iedere insider langza- Kersmis 1952 werd een intiem fami-1 merhand wel weet wie Marten Tref- hefeest. Willem s moeder was er, fer js> komt hij niettemin vrijelijk uit Ria's vader, een oom en een tante, voor zijn ware naam en zijn ware enkele neven en nichten, en Piet en uiterlijk. Hij heeft trouwens weinig Els met hun kroost. Sins een jaar had straatdienst meer. Het harde werk den enkele personeelsleden van Over-heeft hem een knak gegeven, duin een bandje geformeerd, dat op De KRO-tv heeft wel iets gezien in diverse gelegenheden speelde. Dit de boekjes en is de serie onder regie stond nu opgesteld in de zaal, die Van Luc van Gent gaan verfilmen. Willem gehuurd had. zodat er naar Vanavond (Nederland 1, 21.25 uur) hartelust gedanst kon worden. Willem WOrdt het eerste verhaal uitgezonden, zat naast zijn vrouw, genoot van een Het is „Moord in de Spuistraat", han- geurige sigaar, terwijl hij naar de delende over de activiteiten van de dansende paren keek. Op een gege- politie na de overval op de kluis van ven ogenblik stootte hij zijn vrouw aan de handelsonderneming N.V. Jacobs, „Zeg, kijk daar eens... onze Jan Wil- bij welke overval de kassier om het lem. Met wie danst-ie Hoe heeft- leven is gekomen, ie dat geleerd?" Marten Visser is een veertiger. Hij „Dat is Tannie van Els. Neef en js 22 jaar bij de Amsterdamse politie, nicht. Leuk spannetje zo op de dans-in het begin was hij gewoon straat- vloer, hè?" agent. Later kwam hij bij de recher- „Hoe kan hij zo goed dansen?" che. Bijzondere kenmerken: geen. „Dat hoef je niet te vragen. Willie Maar dat moet dan ook. Wie met is gek op dansen en in de kinderka- hem praat kan zich voorstellen met draait ze gedurig met Jan Willem en een succesvol handelsreiziger te Harry. Zelfs Mientje kan het al een doen te hebben beetje." Hij schudde zijn hoofd. .Zoiets zou in mijn tijd onmogelijk zijn gewéest." Ze keek hem lachend aan. „Pas op .jongen, voor conservatisme. Jij de moderne, vooruitstrevende directeur van Overduin, die de nieuwste vindin- gen in het vak toepast neem je droogtrommel maar eens, die je pas in gebruik hebt voor je verniswerk jij zult toch geen ouderwetse opvoe-1 dingsmethoden willen toepassen op je kinderen?" „Je zult wel gelijk hebben, mijn hartje. Ik heb natuurlijk niets tegen dansen, maar op deze leeftijd...." Een genuanceerd man is hij niet. Provo's? De lat erover, vindt hij. Hij gelooft ook niet in heropvoeding van misdadigers. Misdadigers zijn slechte mensen en daarmee uit. „Al dat gedoe met die psychiatrische rapporten. Kerels die al tien, twaalf keer wat hebben gehad, dan komt de psychiater erbij en dan heet het: de burgermaatschappij heeft de man niet goed opgevangen." Mar ten Visser is geen politieman die wil helpen aan de totstandkoming van een betere maatschappij. „Ik doe het om de sport." Glunderend vertelt hij hoe hij, ver- „Ze leren tegenwoordig spelender-momd met een zonnebril en anders wijs. Ik zie hem nog liever dansen, gekamd haar een maand lang achter dan dat hij kattekwaad uithaalt". Gerrit de Stotteraar heeft aangezeten, „Allicht." een oude bekende. „Op de fiets. En Om twee uur was het feest afgelo-de vent fietst zo hard! Enfin. Pas pen. Het bruidspaar nam afscheid van toen hij gegrepen werd, herkende hij de gasten die allen verklaarden uit-1 mij." stekend genoten te hebben. De kin-1 lijn boekjes zijn duidelijk eveneens deren zaten al, dommelend van de het resultaat van een sport uit lief- slaap in de auto, toen Van Halen, als hebberij. Ze munten niet uit door li- laatste zijn schoonzoon de hand drukte teraire begaafdheid. Ze vertellen en Ria omhelsde. Hij hield een ogen-1 rechttoe, rechtaan een verhaal. Het blik beider hand vast. „Indertijd, zjjn geen ware verhalen. Willem, toen jullie me op die avond „Dat kan je nooit doen. Dan krijg in m'n hotel in Oude Pekela opbelden je last met nabestaanden en zo." Ze om te vertellen, dat jullie het met zijn wei aan (je werkelijkheid ont- elkaar eens waren geworden, heb ik leend. tegen je gezecht: Willem, ik zou mijn Zaken, waarmee JVlarten Visser of dochter aan niemand beter kunnen zjjn collega's te maken hebben ge- toevertrouwen dan aan jou. Dat was had, zijn in de verhalen verwerkt. als ik me goed herinner, ruim der tien jaar geleden. Ria, kind. vertel jij je oude vader eens, of ik gelijk had of niet". „Het werk van de politiedokter is weer helemaal onecht, want als je zou beschrijven hoe zo'n man precies werkt, schrijf je een voorlichtings- Ze kust hem nog eens vlug. „Volko- boek." Maar de overige situaties zijn, men, oudje. En gaat u nu gauw naar uw hotel hier, lekker slapen." „Ik kan anders nog best naar huis rijden, hoor." „Geen sprake van, daar bent u veel te moe voor. Welterusten." Ria bracht de kinderen naar be,d omdat het meisje al sliep, waarna ze in de slaapkamer kwam, waar Wil- lem zich al uitkledde. Ze liep op hem toe, sloeg de armen om zijn hals en kuste hem. „De avond naar je zin ge- weest, jongen?" Heerlijk Ria. Al kan ik me soms in een ander verband dan waarin ze verhalend zijn opgenomen, echt. Een DüSSELDORF De schilder pro fessor Otto Pankok, een van de bekend- ste Duitse expressionisten, is gisteren niet goed indenken, dat we al twaalf jn de leeftijd van 73 jaar in Wesel over- en half jaar man en vrouw zijn". leden. „Dus nog altijd tevreden met je Pankok, wiens schilderijen in de nazi vrouw?" tijd als „ontaard" golden en voor het Hij trok haar hartstochtelijk naar grootste deel in het openbaar verbrand zich toe. „Liefste, moet ik je nog zeg- werden, werd in 1947 benoemd tot le gen? Je bent mijn alles!" raar aan de kunstacademie in Dtissel- Wordt vervolgd). I dorf. Pankok trad ook als auteur op de voorgrond. dode is zeer dood en bloed is zeer bloederig. Een bordeel is een bordeel. Voor zover er niet in Amsterdam is gefilmd, zijn de scènes opgenomen in de tv-studio's Vitus en A in 't Gooi. De mensen van de techniek vertellen verhalen over scènes in kamers van juffrouwen van de walletjes, die er allerminst om liegen. „En dat bij de KRO." De afdeling verkoop Van de NTS heeft al laten weten, dat er in het buitenland in principe belangstelling bestaat voor Nederlandse tv-detecti- ves. Regisseur Luc van Gent heeft daar rekening mee gehouden. Er zijn meer Amsterdamse grachtjes meege- filmd, dan voor de verhalen strikt noodzakelijk is. „Want met al die filminlassen zijn het voor Nederland se verhoudingen toch al dure produk- ties. Wat in Duitsland vijf ton mag kosten, moet hier voor onder de twin tig mille." Luc van Gent, die zes jaar geleden de serie documentaires over Interpol heeft gemaakt en daarna o.m. de Pinto-serie, heeft de boekjes van Marten Visser omgewerkt tot scena rio's. De schrijver zelf vulde de spreekteksten in. Voor serieprodukties kunnen de om roepen vrijwel nooit beschikken over acteurs die in vaste dienst zijn bij de toneelgezelschappen. Een tweede keuze in de rolbezetting is daarvan het gevolg. Zowel Marten Visser als Luc van Gent is echter blij met de vaste spelers in de serie. Frits Butzelaar, de vroegere Pinto, is commissaris Oud. Ben Groenier (van de toneelgroep Theater) is re chercheur Karei de Vries. Rudi Fal- kenhagen speelt diens jongere collega Dick de Wit. „In de rechercheurs heb ik onbewust verscheidene collega's verwerkt," zegt Marten Visser. Wie hem ontmoet en vervolgens de boekjes leest, ontkomt niet aan de in druk dat de schrijver zelf voor re chercheur De Wit model heeft ge staan. Rudi Falkenhagen lijkt trou wens wel iets op Marten Visser, alias Marten Treffer. UTRECHT Evenals voorgaande ja ren zal de stichting Gaudeamus volgend jaar weer twee concoursen organiseren, namelijk een concours voor vertolkers van muziek van onze tijd en een con cours voor componisten. Het internationaal concours voor ver tolkers van muziek van onze tijd zal worden gehouden van 16 tot en met 23 februari in Utrecht. Aan dit concours kunnen vocalisten, instrumentalisten en ensembles met maximaal 9 medewer kenden deelnemen. De leeftijdsgrens is gesteld op 35 jaar. Bij ensembles geldt een gemiddelde leeftijd van 35 jaar. De deelnemers moeten een program ma inzenden, dat een totale speelduur heeft van een uur. Alle werken moeten na 1900 zijn ingeschreven, twee werken moeten van Nederlandse componisten afkomstig zijn. Er zullen vijf prijzen worden toegekend, een eerste van f 3000,-. De internationale jury bestaat uit Jo- han van de Boogert (Nederland), Ca thy Berberian (USA), Andrzej Dobro- wolski (Polen), Prof. Siegfried Palm (Duitsland) en André Rabot (Frank rijk). De inschrijving sluit op 31 december van dit jaar. DEN HAAG De minister van Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, mr. M. Vrolijk, heeft op advies van de rijksadviescommissie Monumen tale kunsten, mede in nauw overleg met de gemeente Amsterdam, een meervou dige opdracht verleend aan mevrouw Charlotte van Pallandt te Amsterdam en de heren Eric Claus te Amsterdam en Arthur Spronken te Beek (Lmb.), voor het vervaardigen van een schets ontwerp voor het op te richten Shake speare-monument bij de Stadsschouw burg te Amsterdam. DEN HAAG Filmregisseus John Fernhout heeft de opnamen voltooid van „Hollandse Luchten", de eerste Ne derlandse kleurenfilm op cinerama-for- maat. De film, die thans wordt ver vaardigd in opdracht van de „Stichting Wereldtentoonstelling Montreal" 1967 zal het eerst worden vertoond op 18 mei, de „Holland Dag" van deze we reldtentoonstelling. In het tweetalige Canada zal de film „Sky over Holland - Ciel de la Hollande" heten. Het hoofd motief voor de film ontleende Fernhout aan de typisch Hollandse luchten, zo als die voorkomen op meesterwerken van de Nederlandse schilderkunst, zoals die van Vermeer, Ruysdael, Avercamp, Porcellis en anderen. Het camerawerk is van Robert Gaff-' ney en Douwes Fernhout, zoon van de regisseur. Het manuscript schreef Si mon Koster; Robert Heppener compo neerde de muziek. Wegens het nationale karakter van de film, werd de mede werking verkregen van de Koninklijke Luchtmacht, waardoor het mogelijk was opnamen te maken uit straaljagers en helikopters. Aan de film werken voorts mee de Schoonhovense stadsca- rillonist Jacob van der Ende en het jongenskoor van Marius Borstlap. De opnamen werden gemaakt met het „Modern camera system" (M.C.S.), dat projectie op een doek van twintig meter breedte mogelijk maakt. Voor het ste- reofonische geluid is gebruik gemaakt van een zeskanalig systeem. Na de reeks vertoningen op de zes maanden durende wereldtentoonstelling in Mon treal, zal de 70 mm-film in Nederland zowel als in het buitenland allereerst worden vertoond in bioscooptheaters die voor dit grote filmformaat zijn inge richt. Later kunnen dan eventueel ook 35 mm copieën in roulatie worden ge bracht, zodat „Hollandse Luchten" ook in normale theaters kan woorden ver toond. HILVERSUM I 18.00 L.ork. (opn). 18.20 Combo (opn) 18.40 Liedjesprog. en voordr. 19.00 N. 19.10 Act. 19.30 Zingening: liedjesprog. 20.30 Nord-Ring 1966: 1. muz. uit Stock holm. 21.30 Verzoekpl. 22.10 Roulette: een spelletje met gramm.pl. 22.30 Nws. 22.40 Overw. 22.45 Goal!...: muz. sport - prog. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Comm. op het nws. 18.20 Klass. opera-aria's. 19.15 Boekbe- spr. 19.35 Stereo: Melodieën-Expres: 1. muziekprog. 20.00 Nws. 20.05 Stereo: Metropoleork. en sol.: amus.muz. 20.35 De celbezoeker, hoorspel. 22.30 Nws. 22.40 Plein en publiek:l.prog. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I KRO: 16.00 Klokke Vier, fam.prog. 16.50 Voor de kind. 17.00-17.30 Voor de jeugd. NTS: 19.00 Nws. in het kort. 19.01 Pipo de Clown. KRO: 19.05 Bat man, tv-film 19.55. Het vraagteken van Alleman: brievenbeantwoording N.T.S 20.00 Journ. KRO: 20.20 Het gulden schot: schiet-show. 21 ..25 Moord in de Spuistraat, TV-spel. 22.15 Jan de Vries een onvermijdelijk avontuur aan de Amazone, filmreport. NTS: 22.45-22.50 Journ. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in het kort. AVRO: 20.01 Run, Buddy, run, TV-film. 20.30 The man from U.N.C.L.E., TV-film. 21.20 The Charlivels - drie wereldber. entertainers. 21.45 Ons inziens: l.prog. 22.10 AVRO's Televizier. NTS: 2220- 22.25 Journaal. £////////////////////////////j 63. Haastig knoopt Aram enkele lange gordijnkoor- den aan elkaar en bevestigt ze met enkele stevige knopen aan een dwarsbalk, die in het venster zit. „Ziezo, dit zit stevig, Kim", fluistert hij tot de jon gen. „Ik ga een klein uitstapje maken door het pa leis, op zoek naar Ambre. Jij blijft hier en zegt zo af en toe iets op luide toon om de schildwacht in de waan te brengen, dat ik er nog ben. Begrepen?" De jongen knikt instemmend. „Wilt u glijden aan die dunnen toutje omlaag?" stamelt hij angstig. Maar Aram wimpelt met een luchtig handgebaar alle bezwaren weg en klautert al op de vensterpost. Onder hem ligt, donker en stil, de binnenplaats met in het midden een vierkante vijver vol drabbig wa ter, met enkele moerasplanten begroeid. Bijna zon der gerucht laat Aram zich langs het koord naar beneden glijden. Maar nauwelijks raken zijn voe- ten de grond, vlak bij de vijver, of geschrokken deinst hij achteruit. Er trekt een rimpeling over het drabbige water en de felle kop van een grote slang duikt op. Het ondier kronkelt reeds aan land, als Aram zijn verlammende schrik overwint en het op een lopen zet HILVERSUM I. KRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Klassieke gr. muz. 8.55 Inl. Hoogmis. 9.00 Hoogmis. IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30 Herv. kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 De Open Deur. KRO: 12.00 Licht instrumentaal ensemble: Nederlands repertoir. 12.30 Nieuws en med. 12.37 Buitenlands commentaar. 12.50 Opera muziek. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Gr. muziek. 14.15 Stereo: Concertge bouworkest en solist: klassieke en mo derne muz. 16.30 Cavalcade: gev. mu- ziekpr. CVK: 17.00 Geref. kerkdienst. IKOR: 18.30 Gr. muziek. 18.45 Kerk veraf en dichtbij. NCRV: 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.07 Mod. en klassie ke muziek (opn.). 19.26 Brusselse kant tekeningen. 19.30 Geestelijke liederen. 20.00 Daar en nu, lezing. 20.15 Stereo: Klassieke gr. muziek. KRO: 21.00 Op onthoud, hoorspel. 21.55 Instrumentaal trio: jazzmuziek. 22.00 Liedjesprogr. 22.25 Act. 22.30 Nieuws. 22.40 Geloven in morgen: bezinning en gebed. 23.00 Kruispunt: progr. over actuele vraag stukken op religieus gebied. 23.45 Ste reo: Gitaarmuz. (gr.). 23.5524.00 Nws. HILVERSUM II VARA: 8.00 Nieuws. 8.15 Socialis tisch strijdlied. 8.18 Weer of geen (veer, gev. progr. (Om 9.00 Sportmede- delingen). 9.45 Nieuws. 10.00 Klassiek verzoekplatenpr. 11.00 Licht strijkork. 11.30 Ik bedoel maar, cabaret. AVRO: 12.00 Muzikaal onthaal: bonte muzika le show. 13.00 Nieuws. 13.07 De toe stand in de wereld, lezing. 13.20 Knip perlicht, progr. voor alle weggebrui kers 14.00 Dansorkest en zangsolisten. NRU: Marathon Sportrevue (1). VARA: 17.00 Stereo: Tango rumba- orkest met zangsolisten. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws. NRU: 18.05 Ma rathon Sportrevue (H). VARA: 18.30 Walsorkest. 18.55 Zin en tegenzin: dis cussie. VPRO: 19.30 Balans: religieus progr. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Ste reo: Klankomrankte levens: muzikale biografie. 21.05 Elektronisch orgel niet ritmische begeleiding (gr). 21.15 De visie van ir. C. Staf éénstemmig klankbeeld. 21.55 Stereo: Strijkkwartet: klassieke muz. 22.25 Ik geloof, dat praatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei ten. TROS: 22.55 Voorgerecht, praatje. 23.00 Op de valreep: felicitaties. 23.10 Lichte muziek. NRU: 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Muz. mo zaïek. KRO: 10.00 Nieuws. 10.02 Ver knipt. 11.00 Nieuws. 11.02 Koffie met Kees. VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 Loco, een progr. zonder motief. 13.00 Nws. 13.07 VARA's Popshow. 13.45 Lichte gr. muziek. 14.00 Nieuws. 14.02 Ro me Athene: gr. platenprogr. voor de buitenlandse arbeiders. 14.32 Brass Band. 15.00 Nieuws. 15.02 AnkaraMa drid, gr. platenprogr. voor de buiten landse arbeiders. 15.32 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte gr. muziek. (16.25 Voetbaltoto-uitslagen). 16.30 Dis cobal: gr. muz. voor tieners. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Nederlandse arties ten op de plaat. NEDERLAND I KRO/RKK: 11.00—12.00 Eucharistie viering in de kerk van H. Pius-X te Eindhoven. NTS: 15.30-17.00 Monitor: ontspanning en informatie voor de zon dagmiddag met om plm. 15.50 Flipper en om plm. 16.30 Sportuitslagen. CVK/ IKOR/RKK: 19.00 Bijbelvertelling v. de kinderen. CVK/IKOR: 19.05 Dwars bomen: discussie tussen jongeren. NTS: 19.30 Sport. 20.25 Journ. NCRV: 20.30 Koningin Victoria historisch TV- spel. 21.40 Ooggetuige: filmrep. over Australië. 22.20 Bespreking v.d. nieu we Italiaanse film De Bijbel. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II. hJTS: 16.00-17.00 Rep. van het jacht- spring-concours om de Grote Prijs van Nederland in Amsterdam. 19.00 Johan en de Alverman, vervolgverhaal voor de jeugd (4). 19.30 Wie zijn toch die Britten: De Veroveraars (1), documen taire. 20.00 Journ. 20.05 Dr. Kildare, tv-film. 20.30 Ryker, aflevering uit de Western-serie: The Virginian. 21.45 De zeven wonderen van onze hedendaagse wereld, filmrep. 22.10-22.15 Journaal. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.40* Stereo: Fluit en klavecimbel: Schotse volksmuz. 16.00 Nws. 16.02 Spaanse volksliederen (gr.). 1615 Voor de jeugd. 17.15 New York calling, praatje. 17.20 Lichte gr.muz. voor de tieners. HILVERSUM III TROS: 9.00 Nws. 9.02 Lichte gr.muz. met horoscoop. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 1202 Actualiteiten. 12.05 Muzikaal VARA-Va- ria. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Hoor nou's. 14.02 Actualiteiten (1400 Nws.). 14.05 Voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Licht ensem ble met zangsolisten 15.30 Zuid-Ameri kaanse klanken. 16.00 Nws. 16.02 Ac tualiteiten. 16.05 Zorro, progr voor tie ners. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplatenprogr. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte gr.muz. en praatje. 7.55 Overwe ging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr.muz. 8.30 Nws. 8.31 Voor de huisvrouw. (9.30 Conciliepostbus; 9.35' Waterstanden). 10.00 Aubade: gevar. muz.progr. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Musette-orkest en zangsoliste. 12.18 Marktberichten voor schippers. 1220 Voor de landbouwers. 12.27 Med. t.b.v land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Lichte gr.muz. en praatje. 13.30 Musiësta: licht gevar. muz.progr. 14.20 Schoolra dio. 14.40 Stereo: Licht instrumentaal ensemble. 15.00 Pizzicato: licht gevar. muz.progr. 17.00 Overheidsvoorlichting: Onderwatersport in de Nederlandse An tillen. Spr.: H. Hoogerwerf. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gr.muz. VPRO: -7.55 Deze dag muzikaal, meditatie. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gr. muz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.55 Morgenwijding. 9.00 Pianorecital (gr.): klass. en mod.- muz. 10.00 Voor d kleuters. 10.00 Lichte gr.muz. (11.00- 11.02 Nws.). 11.00 Stereo: Licht ensem ble met zangsoliste. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoor lichting: Uitz. voor de landbouw. 12.40 Stereo: Licht instrumentaal sextet met zangsolist. 13.00 Nws. 13.10 Actualitei ten. 13.30 't Muzikantenuur: I. Utrechts studentenkoor en -orkest: oude muziek. ZATERDAG 22 OKTOBER 1966 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gister avond). 10.20 Filmreport. 10.45 Inform, en men. 11.15 Report. 11.45 Ansichtkrt. 12.00-13.30 Act.kron. 13.55 Nws. 14.00 Filmreport. 14.40 Fragm. v.d .uitz. v. Paul Eiper. 15.30 Tick-Tack-Quiz. 16.00 Auf dem Holzweg in die Zukunft, film. 16.45 Beat-club. 17.15 Econ.pr. 17.45- 18.30 Sportjourn. (Reg.prog. NDR:18.30 Report. 19.00 Act. 19. Ï5 Amus.prog. 19.58 Prog.-overz. WDR: 13.30 Week- journ. 18.30 Journ. 19.10 Kentucky Jo nes. 19.38 Prog.overz. 19.40 Die Ein- trittskarte). 20.00 Jrn. en weeroverz. 20.15 Kónliches Abent., comedie. 22.00 Tr. der Duitse Lotto. 22.05 Journ, weer overz. en Het woord voor de zondag. 22.20 Vor verschlossenen Tiiren, Ame rikaanse speelfilm. 24.00 Nws. DUITSLAND II 14.40 Prog.-overz. 15.00 Report.15.30 Onze studio voor jonge kijkers. 15.55 Das Zauberkarussel. 16.00 Berta mit den grossen Füssen, poppentrucfilm. (herhaling). 16.10 Der Texaner, west.- serie. 16.35 Reisreport. 17.00 Urlaub narch Mass, vac.-tips. 17.30 Erwachsen müsste man sein, vrolijk fam.verhaal. (herhaling). 17.55 Nws. en weerber. 18.00 Nws. uit de Duitse bondsstaten. 18.30 Skaat en muz. 18.55 Operette (herhaling). 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en kron. v.d. week. 20.00 Menschen- raub, Amerikaanse speelfilm. 21.40 Het comm. 21.50 Das aktuelle Sport-Studio. 23.10 Nws. en weerber. 23.15 Tolles Geld comedie. (herhaling). ZONDAG 23 OKTOBER 1966. DUITSLAND I. 10.00 Nieuws. 10.05 Journ. (herh. van gisteravond). 10.20-10.50 Filmreportage. 11.00 Progr.-overz. voor de lopende week. 11.30 Documentair pr. 12.00 In ternationale Frühschoppen. 12.45 Week- journaal. 13.15 Regionaal weekoveiz. 14.30 Kinderpr. ló.OO Kinderpr. 15.25 Ein Volksfeind, toneelstuk van Ibsen. 17.30 Modejournaal. 18.15 Sportjourn. 19.00 Wereldspiegcl. 19.30 Sportjourn. 20.00 Journ. en weeroverz. 20.15 Toe spraak van de iiondsdagpresident dr. Eugen Gerstenmaier. 20.20 Herrenhaus, toneelstuk van Thomas Wolfe. 22.20 Nieuws en weeroverz. 22.25 Documen ts ire. DUITSLAND II 12.40 Progr.-overz. \oor de koi iende week. 13.00 Amueementspr. 13.45 Film- renortage. f4.30 Act. en muziek. 14.55 Nieuws en weerlxjr. 15.0H Reisreporta ge. 15.20 FilmreD. 15.50 Abenteuer auf Malta, tv-film. 16.05 Kater Brunjas Prozess für die Katz, Joegoslavische speelfilm. 17.10 Draverijen om de prijs van Europa. 17.45 Nieuws, weerber. en sport. 18.00 Progr. over beroepskeu ze. 18.30 Gesprek over de Katholieke kerk en de wereldmissie. 19.00 Sport- ber. en Lotto-uitsl. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nieuws. 19.40 Berichten en me ningen over Midden-Duitsland. 20.00 Toespraak door Bondsdagpresident dr. Eugen Gerstenmaier. 20.05 Concert. 21.25 Documentaire. 22.50 Nieuws en II. Omroeporkest en solist: mod. muz. i weerbericht. 22.55 Jazzmuziek.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 2