Amerongse stuw: nu bijna zover ZATERDAG 22 OKT. 1966 stuw MAURI K afslultdam AMERONGEN afsluitdam WIJK BIJ DUURSTEDE - Bovenstaand kaartje geeft een beeld van de situatie van het stuwcomplex in de Rijn bij Amerongen. Het in blauw gedrukte gedeelte geeft de loop van de Rijn aan, zoals die kort geleden nog was In de grote bocht die de rivier hier maakt, ten noorden van Mau rik, werd in 1959 begonnen met de bouw van een water- vrije bouwput in het winterbed van de Rijn. In die bouwput werden de stuw en de sluis gebouwd en toen die klaar wa ren, kon aan twee kanten van de put de doorsteek" gemaakt worden naar de Rijn. Op deze wijze vond een nogal in grijpende verlegging plaats van de Rijn. Door deze nieuwe loop van de rivier werden tegelijkertijd twee bochten afge sneden, die elk aan één kant door een af- sluitdam werden afgesloten. Beide stuk ken water in de oude bochten hebben (aan de westkant) dus nog een open ver binding met het nieuwe gedeelte van de Rijn. Met deze doorbraakin 't bochtige gedeelte van de Rijn tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede zijn twee prachti ge stukken water zonder scheepvaart vrij gekomen. Wat met deze (in blauw ge drukte) stukken en het land er om heen zal gaan gebeuren is nog niet te zeggen, maar het is wel waarschijnlijk dat met de kanalisatie van de Rijn door Rijkswater staat de nuttige zaken (als een betere be vaarbaarheid van de Rijn en een betere waterhuishouding in het IJssel gebied kunnen worden verenigd met een aange naam recreatief element. Naar wij vernemen is in de provincie Utrecht, ongeveer naar het voorbeeld van de Recreatiegemeenschap Veluwe, een re creatieschap in voorbereiding dat met de gemeenten in het Rijn-Lek-gebied hoopt te kunnen samenwerken bij de bevorde ring van de oeverrecreatie in dit gebied. Wie daar. bij de stuw van Amerongen ZO:n flink stuk water ziet liggen, bereik baar vanaf de dijk in het bed van de Rijn, mag veronderstellen dat hier indien daartoe de mogelijkheden worden gescha pen heel wat mensen kunnen ..uitrus ten" zeilers, roeiers, hengelaars, in een landschappelijk heel mooi gebied, onder de rook van de techniek. rijshout, zoekt de aal verder zijn weg stroomopwaarts. r|e stuw bij Amerongen heeft nog méér bijzonder interessante dingen. Eén er van Is een ongeveer 100 meter lange tun nel, die van de landhoofden naar de mid denpijler loopt. Met een lift in de pijlers duikt de bezoeker zo'n tien meter onder de waterspiegel en kan dan desnoods met z'n tweeën naast elkaar fietsend onder de rivier doorgaan. Die tunnel is gebouwd om de verbinding tussen de ver schillende onderdelen van de stuw moge lijk te maken, ook al staan de stuwen omhoog. Kilometers kabel liggen daar op rekken en komen tenslotte van« landhoof den en middenpijler bij elkaar in het centrale bedieningsgebouw dat tussen de sluis en stuw staat. De stuw van Amerongen is een onuit puttelijke bron van bijzonder interes sante technische zaken. Eén er van nog: hoog boven het wateroppervlak, in grote betonnen cabines boven de landhoofden en de middenpijler bevinden zich de machi nekamers die de vizierschuiven (van elk 200.000 kilo) naar boven en beneden la ten. Laat de bezoeker zich daar geen enor me motoren voorstellen. Wél kamershoge tandraderen en polsdikke kabels. De krachtbronnen die de vizieren in werking stellen, hadden wij ons forser voorgesteld, want die bestaan bijna niet te geloven uit een viertal elektromotoren van elk vijf pk per schuif Het neerlaten van een vizier (uit de 60 graden stand) duurt dan ook ongeveer tweeëneenhalf uur! pinde van dit jaar over nog ander halve maand is de stuw bij Ame rongen klaar. En hoewel het met de stuw bij Arnhem nog een jaartje zal aanlopen, en de drie stuwen uiteraard bij de rege ling van de waterstanden moeten „samen spelen', zal het toch al mogelijk zijn bin nenkort de waterstanden van de IJssel iets te verhogen. In mei is de officiële opening van de stuw bij Amerongen. Dan is het even uit blazen in het vlakke land met dit hyper moderne en toch wel typisch Hollandse waterstaatswerk. Uitblazen, maar dan wel heel even, want het werk aan dijken en dammen, sluizen en stuwen houdt nooit op. Water staat bouwt degelijk. Men zegt wel eens schertsend dat waterstaatsmensen voorde eeuwigheid bouwen. Maar we hebben dan ook met water te doen....! Onder de twee enorme vizieren van de stuw bij Amerongen, die als twee mon sterachtige, middeleeuwse helmkleppen over het water van Vadertje Rijn hangen, voelt de mens zich maar een nietig wezentje. Zelfs de grote schepen, die onder de vizieren doorschuiven, lijken bij dit technisch geweld niet meer dan notedopjes. Ja, geweld is het! Voor meer dan 175 miljoen gulden zijn Ne derlandse ingenieurs op het ogenblik bezig de Rijn en IJssel te kanaliseren. D*ij de Rijnkanalisatie gaat het eigenlijk niet in de eerste plaats om de Rijn. maar om de IJssel. Die IJssel krijgt van de enorme hoeveelheden water die uit Duitsland bij Lobith over de grens stro men, een té kleine portie, namelijk slechts tien procent. Die tien procent ver laat de Rijn even ten oosten van Arn hem, waar de aftakking van de IJssel ligt. Waarom tien procent? Omdat in de buurt van Pannerden de Waal al ongeveer zeventig procent van het Rijnwater heeft opgenomen. Voor Rijn en IJssel resteren dus samen nog dertig procent, waarvan dan nog twintig procent via Arnhem en de Lek naar Rotterdam gaat. Gemiddeld 270 dagen van het jaar is de aanvoer van het Rijnwater naar de IJssel minder dan 2.500.000 liter per se conde en dat betekent dat de IJssel heel slecht bevaarbaar wordt. Langdurige studies hebben tenslotte ge resulteerd in het plan om in de Rijn op drie plaatsen stuwen met sluizen te leg gen. Eén bij Arnhem, één bij Amerongen en één bij Hagestein. De stuw bij Arnhem vangt de eerste „klap" op. Door de vizierschuiven van deze stuw te laten zakken, zal de afvoer van het water in westelijke richting wor den verminderd, ontstaat er bij Arnhem opstuwing en zal ongeveer tien procent in de aftakking naar de LJssel vloeien. Die tien procent erbij zal de bevaarbaarheid van de IJssel aanzienlijk verbeteren, ter wijl het land ten noorden van de lijn IJmuidenArnhem belangrflk méér zoet water uit het IJsselmeer ter beschikking krijgt. Viol&, dat is het doel van de Rijnkana- lisatie die naar schatting \75 miljoen gul den gaat kosten. In de waterloopkundige laboratoria is, voordat men aan het werk begon, de hele situatie in Rijn en LJssel in minia tuur nagebootst. Die proeven gaven een duidelijk beeld hoe het water, opgestuwd bij Arnhem, voor een flink deel een uit weg zoekt in de LJssel. Men had het ui teraard wel voorzien, maar bij die expe rimenten in miniatuur was ook duidelijk te zien, hoe de Rijn ten westen van Arn hem sterk begon te zakken als bij Arn hem de stuw. werd neergelaten. Om nu te voorkomen dat de Rijn van Arnhem tot Rotterdam plaatselijk te weinig water zou krijgen als er bij Arnhem gestuwd zou worden, moesten nog twee stuwen worden gebouwd, de tweede bij Ameron gen en de derde bij Hagestein. In twee etappes wordt dus het water van de Rijn op peil gehouden als Driel bij Arnhem ten behoeve van de IJssel- stand aan het stuwen is. Bij elk van de drie stuwen moest voor de scheepvaart een sluis gebouwd wor den. Stuw en sluis -functioneren namelijk gezamenlijk, want zodra de waterstand lager wordt en de stuw dicht gaat, gaat de scheepvaart door de sluizen. Wordt er genoeg Rijnwater aangevoerd, dan gaan de vizieren omhoog, de sluizen dicht en varen de schepen onder de stuwen door. De drie stuwen zijn vrijwel gelijk, met dit verschil, dat het verschil in water- De mug ea de olifant: luttele paardekrachten heffen mammoet-vizieren hoogte bij Hagestein gebruikt zal worden voor de winning van elektriciteit. Een tur bine, aangedreven door waterkracht, zal daar ongeveer zes miljoen Kilowatt pet- jaar produceren. Cchuif open schuif dicht. Het lijkt allemaal een betrekkelijk eenvoudige zaak. doch wie de middenpijler, het ko lossale betonnen blok van 12 bij 12 bij 59 meter met meer dan dertig meter hoge torens van binnen bekijkt, komt tot de ontdekking dat geen kubieke meter water te vroeg of te laat, te veel of te weinig, aan deze of gene zijde van de stuw wordt doorgelaten of vastgehouden. Terwijl de enorme vizieren op de betonnen vizier drempels van de bodem rusten, afgedicht met rubber, kan door cilinderschuiven in de middenpijler de watertoevoer nog na- geregeld worden door middel van een „fijnregelorgaan". Dan zijn er nog de zg. spoelriolen, die de nissen van de pijler schoon spoelen voordat de vizierschuiven worden neergelaten. Aan weerskanten van de middenpijler verheffen zich dus de beide vizierbogen, die aan de oevers weer steun vinden in twee landhoofden twee helften eigenlijk van de middenpijler. Deze landhoofden hebben nog iets héél bijzonders. Waterstaat denkt namelijk ook aan de waterbewoners en zo constru eerden de ingenieurs in ieder landhoofd twee extra sluisjes één voor schubvis en één voor de glasaal, die de gelegen heid moeten hebben stroomopwaarts te Een kijkje rondom en in het stuwcomplex van Amerongen onderdeel van het grote werk is voldoende om onder de indruk te komen van een gewel dige prestatie, ondanks het feit dat we er zo langzamerhand aan gewend ra ken dat alles wat Nederlanders doen met water, tot de meest vanzelfspre kende zaken behoort.... Wie van Amerongen uit westwaarts gaat. ziet de stuw al heel gauw oprij zen in het vlakke land van dijken, water en weiden. Het ?ijn, uit de verte gezien, twee grote bogen van staal, die onder een hoek van zestig graden als het ware ge klemd zijn tussen staketsels van beton. Verderop Rijn-afwaarts is er nog zo'n stuw, die van Hagestein en volgend jaar «iet men hetzelfde beeld ook bij Driel, even ten westen van Arnhem. Deze drie stuwen vormen samen de belangrijkste elementen van de Rijnkanalisatie. Wat precies hun functie is, vertelde ons de heer Y. Dijkstra, hoofd van de dienst- kring Culemborg van Rijkswaterstaat. Terwijl de „Op Hoop van Zegen's", de „Maria's", de „Jacoba's" en de „Soli Deo Gloria's" ons op de Rijn voorbij voeren, nam de heer Dijkstra ons mee op een van de sleepbootjes van Water staat. Dan zo temidden van een im mense rust op het water is het nauwe lijks voorstelbaar dat het water van de Rijn, dat al eeuwenlang gevoed door honderden stroompjes en beekjes in het Zuidduitse en Zwitserse ons land in het hart doorsnijdt, onze waterstaatmen sen zoveel zorgen baart. Dat we hem te lijf moeten met zóveel technisch geweld. Het HUntunneltja onder da stuw van oever tot «even Nietige mensjes tussen tonnen beton en staal. Dat zijn ook de kleine Ja panners, die overal waar Waterstaat aan het bouwen is, als paddestoelen uit de grond schijnen te komen. Tijdens ons bezoek aan de stuw van Amerongen liepen zij er óók, urenlang fotograferend, filmend, kijkend, noterend. Waterstaat heeft veel bekijks. Dat is bekend. Onze dijken, polders, bruggen, sluizen en stuwen trekken jaarlijks tienduizenden bui tenlanders. En dat zijn waarschijnlijk niet allemaal toeristen. Men mag gerust aannemen dat, wat Nederlanders op en onder water doen een typische vaderlandse specialiteit voor nabootsing, elders in de wereld, geschikt is. Waterstaat is allesbehalve geheimzinnig met eigen pronkstuk ken en wie bezig is elk schroef je, boutje en nageltje van een nieuw stuw te fotograferen een stuw, die miljoenen guldens aan denk- en tekenwerk heeft gekost, die zal geen strobreed in de weg worden gelegd. Zo zijn wij dan óók weer. de vis die stroom volgt wordt ze via een schutkolkje geleid en naar boven „ge schut" stroomopwaarts dus. waar de vis verder weer de hele rivier tot zijn be schikking heeft. Door middel van obser vatieposten kan men de vis, vanachter glas volgen tijdens het „schutten". De glasaal wordt eveneens met een te genstroom gelokt, maar dan langs de oe ver. Via een hellende goot, gevuld met trekken, zelfs als de stuwen gesloten zijn. Bij de constructie van die sluisjes heeft men nauwkeurig nagegaan hoe de vis. voor zijn eigen bestwil overigens, via de vissluisjes, naar de andere kant van de gesloten stuw kan worden gebracht. Dat gaat zo: zodra de vis de stuw nadert, wordt ze gelokt met een krachtige water stroom die vanuit de landhoofden naar het midden van de rivier is gericht. Als

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 9