Het voorwiel hing nog aan een splitpen... H E K z Een Wageningse ervaring S O 3 O H liSil m Het gebeurde op een van de recente zonnige zondagen aan de Veluwezoom. Het prachtige herfstweer deed velen beslui ten nog gauw even te genieten en erop uit te trekken. De een wil wandelen of fietsen, omdat hij de hele week al achter het stuur heeft gezeten, de ander haalt Juist op dergelijke fijne dagen zijn auto van stal (of stoep) om met het ganse gezin een paar honderd kilometertjes te draaien. Tijdens de weekends '-omen er duizenden In minder goede staat verkerende auto's rp de weg. Dikwijls is er in de vooraf gaande dagen menig vrij uurtje aan de voertuigjes gesleuteld om toch vooral In het weekend „niet zonder te zitten". Een belangrijk percentage van deze zondagsrijders (en daarmee bedoelen we niets denigrerends) beweegt zich op zulke drukke (recreatie)dagen op onze propvolle Nederlandse wegen voort In karretjes, die, zachtjes gezegd, niet aan de eisen der wet voldoen. Zij vormen een gevaar voor de eigenaars en de medeweggebruikers. Dus moeten ze verdwijnen. De politie heeft enige tijd geleden In onze omgeving op zo'n stralende herfstzondag een controle gehouden, daarbij spe ciaal lettend op technische gebreken aan de voertuigen. In Wageningen bijvoorbeeld hield zij In enige uren tijds honderd dertig auto's aan; elf werden er In beslag genomen en van zes wagens werd het kentekenbewijs gevorderd. En daar zaten ze dan, de chauffeurs met vrouw, kroost en een beetje bagage, maar zonder vervoermiddel. Ze kwamen uit alle delen van het land en het gaf nog heel wat problemen en hullbuitjes voordat iedereen weer thuis was. Natuurlijk werden ze goed bijgestaan door de politiemensen; contact werd opgenomen met familieleden, Informaties over de ver trektijden van bussen en treinen werden verstrekt. Want wie neemt een dienstregeling van de Spoorwegen mee als hij eens heerlijk wl| toeren langs de Veluwezoom Maar de bedrukte gezichten bleven. Voor sommigen liep dit zo veelbelovende dagtochtje niet alleen uit op een teleur stelling, maar vooral op een forse financiële strop. In een enkel geval bood de sloper nog vijfentwintig gulden voor het „wrak". De oude beestjes, die niet meer goed kunnen gehoorzamen aan de bevelen van hun baas, moeten de weg af; In vele ge vallen komt er een stukje tragiek bij kijken. Daarom heeft de man, van wie we de volgende uitspraak noteerden, gelijk en ongelijk„De kleine man krijgt ook hier weer het eerst een opdoffer." Voor de politie was het een vervelende zaak om de zon dagse blijheid van die automobilisten zo wreed te verstoren. Maar er werd nu eenmaal een grondige controle gehouden en dan moet er ook ingegrepen worden, wanneer daar goede reden voor is. „Ik wist wel, dat het erg was met die oude wagentjes. Maar zó, nee, ik ben er echt nog van geschrokken", vertelt de korps chef van de gemeentepolitie te Wageningen, de heer J. Blan ken, over het gebeurde. Wie zou er niét van schrikken bij het zien van doorgeroeste chassisbalken, die ter versteviging met cement zijn „opgevuld", een voorwiel dat alleen nog met een splitpen aan de as is verbonden, remmen die nauwelijks meer werken, gladde banden, zeer slechte remleidingen, slingerende voor- en achterwielen, enz. De meeste autobezitters, die hun wagen moesten afstaan, waren niet bekend met de door de politie opgesomde ge breken. Zij bekenden dat er uitsluitend alleen op zaterdag en zondag met het wagentje werd gereden; en het onderhoud...? Daar werd weinig aan gedaan. Het ding llép toch iüï Bij een verkeerscontrole op een zondag in Wageningen, bleken van de 130 aangehouden auto's 17 stuks in slechte tot zeer slechte staat te zijn. De meeste van deze wagens vonden na de controle, de weg naar de schroothoop. Uit een heel ander onderzoek bleek, dat de eigenaars van deze 17 auto's een gemiddeld inkomen hadden van f 7000,per jaar. Te weinig voor een auto? De A.N.W.B. zegt van wel en heeft jaren geleden al uitgerekend, wat men moet verdienen om op verantwoorde wijze geheel privé een auto te kunnen rijden. Dat was toen f 10.000,f maar de grens zal nu wel on geveer liggen om en nabij de f 12.000,Daar ligt dan een goed deel van het drama, waarvan wij dezer dagen in Wagenin gen kennis namen. M 73 O CD K) NO U3 rn 73 sO Os Os et verhaal is niet nieuw, maar het kan vast niet vaak genoeg herhaald worden. Wie zijn oren bij de politie-instanties te luister legt, bij de adviseurs en praktijkmensen van onze verkeersbonden, en daarbij even kijkt achter de schermen van ons autopark „graadmeter van de wel stand" die rijzen de haren te berge. Want in dat steeds groter wordende park van glanzende limousines zit een hele nare hoek. Als een politie onderzoek, zoals dezer dagen in Wa geningen, zeventien van de honderd dertig auto's aanwijst als ondeugde lijk gedeeltelijk rijp voor de schroothoop dan betekent dat iets méér dan alleen een cijfer, een per centage van dertien, een droge con statering van feiten. Het verhaal is eigenlijk een beetje eentonig. Een paar jaar lang had hij zijn spaargeld al opzij gelegd. Het was een verzameling van extraatjes uit overwerk, zo nu en dan aangevuld met het tastbare resultaat van een dubbelfunctie van zijn echtgenote. Beetje bij beetje en toen was het zover. Het moest wel een goede auto wor den; niet zo'n ding van een paar hon derd gulden. Daar had hij autobe zitter nummero zoveel van Nederland genoeg akelige verhalen over ge hoord. Nee, zo'n mille of twee. Dat kon, had men hem gezegd, wel iets goeds zijn. En samen met zijn echt genote en „aandeelhoudster" begon hij de spannende, maar toch wel heel plezierige tocht langs de auto-ver kooppunten. De kat goed uit de boom kijken. Niet zó-maar doen en beslis sen. et werd een klein auto- tje. Voordelig in onderhoud en ben zine, zoals dat overal heet. Ook een goede Ja zeker. Bij de dezer dagen in Wageningen gehouden controle hoorden wij weer het oude, bekende verhaal. Toch spreekt het telkens weer aan, want zo'n verhaal kent niet alleen cijfertjes, maar er spelen ook mensen in mee. „Prima op de banden, gaaf carros- serietje, trekt nog pittig op, nog maar vier jaar oud man, een auto om nog veel plezier van te hebben". Met datzelfde autootje voor ons, hebben we het verhaal aangehoord. „Natuurlijk...", had de verkoper ge zegd, „hij is niet nieuw, hier en daar moet de lak nog wel even bijgetipt worden, maar... ik zie 't al... u bent handig genoeg om dat zelf even te doen; daar ziet u wel naar uit. En wat kost dan Niks toch I Ja ja, en een maand garantie De verkoper bracht zijn verhaal goed. Er volgde een proefrit en een paar uur later reed de nieuwe eige naar in zijn auto, werd het handelaars nummer verwisseld en kon op de in drukwekkende lijst van ons vader landse autopark weer een auto wor den bijgeturfd. Het eerste weekeinde was een ver rukkelijke belevenis. Toen begon er wat te rammelen. De weg terug naar de verkoper, maar die vond het een bagatel. „Zelfs nieuwe auto's doen dat wel eens..." Twee maanden later vertrouwde de koper zijn auto niet erg meer. Piepjes en rammeltjes zorgjes en later zor gen begonnen te knabbelen aan het heerlijke, zorgeloze weekeinde. In een garage werd de auto eens goed nagekeken doorgeroeste on derkant, verbrande kleppen, slechte stuurinrichting, vrijwel defecte ver snellingsbak en verwaarloosde rem leidingen. Repareren was de moeite niet meer waard, had men hem in de garage gezegd en er kwam een bod honderdtachtig gulden... Hij heeft 't toen zélf geprobeerd tot de politie tussenbeide kwam. Het kleine saldo werd een schuld, want wie in Neder land met materiaal op de weg komt dat niet in orde is, raakt dat materiaal kwijt en gaat bovendien op de bon. De justitie heeft het laatste woord. En de politie zegt„De praktijken die sommige autohandelaars aanwen den om zieke, wrakke auto's voor vol komen gezond te verkopen, grenzen aan het ongelooflijke. Met handige maniertjes worden de gebreken ver doezeld, en de koper die technisch matig of slecht is onderlegd, is een gemakkelijk slachtoffer. En de man aan gene zijde van de handel Zo gemakkelijk het slacht offer, zo moeilijk de man die het slachtoffer maakte. r liggen plannen klaar bij het ministerie plannen die on der meer sterke steun vinden bij de verkeersbonden. Er moet voor alle auto's die ouder zijn dan drie of vier jaar een jaarlijkse keuring worden ingevoerd. Wie moet die keuringen doen De garages zullen waarschijnlijk ni^t in aanmerking komen omdat gevreesd wordt dat de rapporten in sommige gevallen niet objectief zullen zijn. Gaat de A.N.W.B. die keuringen doen, dan betekent dat een enorme organisatie, waarvoor veel tijd en geld nodig zal zijn. En toch zal het er van moeten komen, horen wij steeds weer bij de A.N.W.B. In West-Duitsland, Engeland, België en Frankrijk is men al zover. Wie dan eens met de neus gedrukt wordt op zo'n trieste gebeur tenis als in Wageningen, die zal het duidelijk zijn, dat ook in Nederland dringend behoefte bestaat aan een bij de wet geregeld keuringsprogram. Sinds vorig jaar is de politie een middel ter hand gesteld om, voorlopig althans, iets te doen tegen de toene ming van het aantal autowrakken op onze wegen. Het kentekenbewijs kan worden ingenomen; de autobezitter kan zijn auto weer terughalen als de noodzakelijk geachte reparaties zijn verricht; de auto kan in beslag geno men worden en door de rechter naar de schroothoop verwezen worden. Afdoende zullen deze maatregelen nooit kunnen zijn, want het aantal deskundige politiemannen staat in geen verhouding tot het aantal auto's op de weg. orpschef Blanken van de Wageningse politie, die een ruime ervaring heeft op het gebied van op sporing van ondeugdelijke auto's, pleit na het voorval in zijn gemeen te opnieuw voor de invoering van een verplichte keuring. Daar moet heel gauw werk van gemaakt worden, vindt hij. De politiecontroles zullen worden herhaald en weer zullen er slachtoffers vallen (als die al niet ge vallen zijn in het snelverkeer). Hij wil een paar goede raadgevin gen doen. Geen nieuwe tips, maar misschien helpt het uiteindelijk toch wel een beetje. Het is nog steeds ac tueel, de mensen die een auto willen kopen, te wijzen op het volgende de man die zijn zinnen gezet heeft op een autootje van enkele honderden guldens, behoeft deze raadgevingen niet te lezen; heeft iemand wat méér voor een auto over, dan is er de A.N.W.B., die een keuringsrapport kan geven. Dat geeft grote zekerheid. Ver der is noodzakelijk dat de koper over weegt welke kosten na de koop zeker volgen verzekering, belasting, on derhoud. En het spreekt vanzelf dat het A.N.W.B.-keuringsrapport ten aan zien van die laatste post wel enig in zicht kan geven. i estig procent van de genen, die privé auto riiden, valt in de inkomensgroep beneden de wei standsgrens, heeft de A.N.W.B. bere kend. Is auto rijden dan verantwoord? In het algemeen mag die vraag niet met ja of nee beantwoord worden. Niet iedereen zal eenzelfde bedrag voor zijn auto óver hebben. Zeker is. dat een auto een flinke hap doet in het inkomen. Weivaart en autobezit worden wel eens aarr elkaar gekop peld, maar wie eens te rade gaat bil mensen, die het toch werkelijk wel weten kunnen, komt tot de conclusie dat die „koppeling" een heel merk waardige is. Wie ook eens een controle op de rijvaardigheid van auto's heeft mee gemaakt zo maar ergens langs de weg ontdekt dat er helaas veel schijnwelvaart is. Illusie en desillusie liggen in dit we reldje soms maar een splitpen-breed- te van elkaar... 11!.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 11