De weg naar de maan (3) Leren LEVEN met het maan-se Weekoverzicht beurs van Amsterdam Kleurloze sfeer en weinig handel op het Damrak Man van 14 kilo.. Bij de opleiding van de maanmannen kijkt men niet op 'n miljoen Kaartavond van Musketiers Handwerk Leeggezogen Pak van 30 mille i 27 man Proeven Vrijwilligers UNITED STATES Ontvangen boeken WISSELMARKT Tfc wandel door een kleine geul tussen twee kraters. De grond was zojuist nog betrekkelijk zacht, ongeveer als een sintel- baan. Rond de kraters is harde steen. Wanneer ik er tegenop klim, moet ik uitkijken niet te vallen. Ik worstel mezelf om hoog over ruwe lavabrokken, puimsteen en scherpe, grove steenslag. KLM: ups and downs Sterke drank Pagina 7 In de woestijn van Texas staat het maanlandingsvaartuig, de LEM, mid den in een namaakwoestijn. De schrijver van de artikelenreeks, Eugen Semichov, zit op het plat formpje vanwaar straks de eerste mens de maan zal betreden. De zon staat hóóg boven het grauwe steriele landschap. Het is gloeiend heet. Er is één vast punt in deze grijsachtige situatie en dat is verblindend wit: de LEM, de maan-landingscapsule die als een reusachtig insect op zijn ho ge houterige poten staat. Ik ben nu boven op de rand van de krater, werk mezelf er overheen en ga omlaag. Stenen laten los. Ik glij omlaag met een hoop rollende stenen achter mij aan. Op de bodem van de krater staat een man in een wit ruimtepak brok ken steen in kleine stukjes te hak ken. Die stopt hij in een metalen buis. Hoewel hij een meter of vijf-zes lager staat dan ik, kan ik zien dat hij moeite heeft zijn evenwicht te be waren. Wanneer hij zich wat bruusk beweegt, verliest hij de grond onder zijn voeten. Hij zweeft een halve me ter omhoog, tuimelt en komt op han den en voeten weer neer. Hij heeft slechts een-zesde van zijn normale aardse gewicht. Maar dat komt niet omdat hij op de maan staat die een veel kleinere massa heeft dan de aarde. Hij staat op de aarde en zijn capriolen worden veroorzaakt doordat hi' in een soort balans hangt met een contragewicht. Daardoor weegt hij nog maar veertien kilo. Hij zweeft als het ware in een tuig dat hem naar alle kanten vrijheid van beweging laat. Boven de krater hangt de lange arm van een kraan, waar aan de balans met de man erin is op gehangen. Wij zijn als gezegd niet op de maan. Wij bevinden ons op de vlakte van Texas, dertig kilometer ten zuid oosten van Houston. En het zonbe schenen landschap is van de eerste tot de laatste steen handwerk, een fraai stukje handwerk. Achtduizend vierkante meter maan-landschap is hier uitgelegd, precies zoals de laat ste verkenningen van de maan heb ben aangetoond dat het moet zijn. Ik bevind mij op het terreinencom plex van Houston Manned Spacecraft Center het grootste Amerikaanse onderzoekingscentrum voor bemande ruim te vluchten. Op dit stukje grond van Texas is in nog geen drie jaar een totaal nieuwe stad verrezen met lage en hoge betonnen gebouwen gebouwen met grote glazen ramen en gebouwen zonder enig raam. Het center heeft 200 miljoen dollar ge kost, maar dat deert niemand want de zaken floreren de laatste tijd voor treffelijk: de Amerikanen voelen zich niet meer achter bij de Russen. De zesduizend man die hier werken zijn in de beste aller humeuren. Dit is de thuishaven van alle astro nauten. Stuk voor stuk hebben ze hier hun eigen kantoor met een eigen' se cretaresse. Zij wonen met hun gezin nen in bungalows langs de zeekant. Er wordt daar gebouwd op een nooit vertoonde schaal. Met man en macht advertenties en grote reclameborden langs de wegen, worden hier nieuwe bewoners aangelokt. „Doe als uw astronauten" schreeuwen de kleurige borden: „En bouw uw villa hier. Kom wonen tussen de mannen die de maan veroveren. U kunt ze ontmoeten op straat en bij het winkelen. Het zijn aardige, fantastische mensen. Volg hun voorbeeld: koop een huis in ruimte-stad." Maar niemand uit de jonge ruimte- stad komt de hoge ijzeren hekken binnen van het ruimte-centrum als hij niet over een heel speciale kaart beschikt. Het is dit centrum dat op 3 juni 1965; bij de lancering van Gemi- ni-4, alle radioverbinding met de cap sule tot zich trok en daarmee een stukje van de glorie stal dat van oudsher en ach, wat is „oud" eigenlijktoebehoorde aan Cape Kennedy. En het gaat niet alleen om radio. Hier in Houston worden de Ameri kaanse astronauten in de breedte op geleid voor hun taak in de ruimte en op de maan. Zij wandelen stuntelig rond in kunstmatige maan-entoura- ges. Hun ruimtepakken en ruimte schepen worden hier beproefd. En hier staat 's werelds grootste vacuiim-kamer, veertig meter hoog en vijftien meter breed. Binnen haar stalen wanden treft men complete ruimtecapsules aan met bemanning en alles wat erbij hoort. Sterke pom pen kunnen de lucht er zover uit zui gen dat hier een vacüm komt te heersen, gelijk aan dat op 130 kilo meter hoogte. Wanneer een capsule in haar baan is gekomen, is zij min stens 150 kilometer hoog. De mannen die hoog in de ruimte de deur van hun capsule openen en naar buiten stappen, hebben dat al ettelijke malen tevoren gedaan, hier in deze leeggezogen stalen kolos. Wanneer zij op de vloer van de lucht ledige kamer staan, is het hun alsof zij zich op de maan bevinden in hetzelfde vacuüm en in dezelfde kou of dezelfde hitte, want de tempera tuur kan hier naar believen worden geregeld om de mannen op hun uit houdingsvermogen onder alle om standigheden te testen. Zij worden blootgesteld aan allerlei soorten stra ling dezelfde die zij in de ruimte zullen vinden. Zij moeten werken binnen en buiten hun capsule. Zij ver richten hier dezelfde taken die zij straks, tijdens hun ruimtereizen te doen krijgen. Urenlang vertoeven zij in hun namaak-ruimte, voortdurend Een aspirant-astronaut, hangend in de balans die zijn gewicht tot een zesde reduceert, is bezig om aan maan- omstandigheden te wennen. Het is op zichzelf een fantastisch kunststuk dat, in weerwil van alle eisen die eraan gesteld worden, ruim tepakken niet meer hoeven te wegen dan tien kilo. Ze kosten per stuk on geveer 50.000 dollar. Zo'n pak bestaat van binnen naar buiten uit zeven ver schillende lagen, namelijk: een laag ondergoed van los-gewe- ven nylon, —een dunne overall van fijn-geweven nylon, een ragfijn netwerk van dunne ny lon buisjes voor ventilatie en koe ling, een zware dicht-geweven laag nylon die precies om het lichaam past zonder ergens enige extra druk uit te oefenen, een tweede dikke en dicht-geweven laag nylon met soepele rubber ver bindingsstukken op alle gewrichten, een hermetisch gesloten laag nylon met aluminium buitenkant; deze laag is even ondoordringbaar als een tubeless autoband, een afneembare overjas gewe ven in verschillende lagen en aan de buitenkant bedekt met alumi nium; deze cape is bedoeld als extra bescherming op de maan; zij bedekt de overlevings-centrale die de astronaut op zijn rug draagt en die bestaat uit zuurstofflessen en pompen voor luchtcirculatie en koe ling; er zit een capuchon aan die over de helm kan worden getrok ken. Bij dit nogal gecompliceerde pak horen dikke wanten die aangetrokken worden over de druk-handschoenen van het pak zelf. Aan de voeten ko men lederen overschoenen, bekleed met aluminium en met daarover nog 'n soort klompsokken van fiber. Alle verbindingen zijn volledig luchtdicht. Aan de schoenen kan men extra-grote zolen vastmaken, bestemd om het lo pen in maanstof te vergemakkelijken. De ervaring heeft bewezen dat deze beloerd door tv-camera's. Hun enige verbinding met de buitenwereld is de radio. Voor zij de luchtledige kamer binnengaan worden hun ruimtepak ken getest in een afzonderlijke va- cuüm-kamer. Deze pakken zyn eigenlijk niet anders dan kleine ruimtecapsules waarin een aardse atmosfeer op peil wordt gehouden met een kunstmatige luchtdruk, temperatuur, vochtigheid en zuur stofrijkdom. Een minuscuul klein gaatje in zo'n pak betekent onmid dellijk de dood. Het bloed zou be ginnen te koken en terstond daarop zou de man door de druk in zijn lichaam exploderen. Astronauten moeten zich makkelijk kunnen bewegen in hun ruimtepak, ook al staat het gespannen als een te hard opgepompte band. Het mag niet te zwaar zijn. Het moet bescherming bieden tegen kosmische straling en tegen micro-deeltjes die in de ruimte en op de maan met een veel grotere snelheid dan een capsule alles wat in de weg komt bombarderen. kleding tot nogal wat in staat is. Verschille ide ruimtevaart-kandidaten hebben er in een luchtledige koelkast mee gezeten waarin de temperatuur tot 180 graden Celsius onder nul was teruggebracht. Slechts het beste materiaal is goed genoeg. Hetzelfde geldt voor de astro nauten die hier in opleiding zijn. Hun aantal schommelt rond de 27; zij die de experimenten doorstaan kunnen bogen op een ervaring die nagenoeg geen gewoon mens zou overleven. Hele horden van de meest krank zinnige toestellen zijn geconstrueerd om de menselijke geest en lichaam aan de zwaarste proeven te onder werpen. Sommige daarvan zijn voor de opleiding bestemd.. Andere dienen alleen de studie van menselijke reac ties onder de gekste omstandigheden; daaruit komen dan weer apparaten voort die de mens in staat stellen zijn bestaan te handhaven in een wereld met totaal andere fysische grondwet ten. Dat is een vreemd bestaan. Om het te kunnen uitzingen moet de mens be ginnen met alles uit zijn geest te ban nen dat hij op aarde bewust of onbe wust heeft aangeleerd. Reflexen en reacties die hem op aarde te stade kwamen moet hij kwijt. Zijn gevoel is slechts bedrieglijk. „Onder" en „boven" bestaan niet meer. De her sens moeten worden getraind in een geheel nieuwe oriëntatie-techniek. De proeven die een aspirant-ruim tevaarder moet ondergaan zijn te verdelen in makkelijke en moeilijke. Eerst de makkelijke. De astronaut neemt plaats in een stoel die op een kogelgewricht alle kanten uit kan draaien. Hij heeft een handel naast zich waarmee h(j de stoel horizontaal, recht, en stil moet houden. Zijn opdracht is: dit te doen, terwijl een zware machine de stoel krachtig heen en weer schudt. Hij gaat zitten in een andere stoel die kan ronddraaien met een snelheid van 160 omwentelingen per minuut. Opdracht: zijn evenwicht te bewaren en zijn spieren geheel normaal te la ten werken. Hij krijgt zijn gewone kleren aan en moet een half uur lang in een ruimte zitten, waar kunstmatig een temperatuur wordt opgewekt die kan variëren tussen 45 graden Celsius ón der en 70 graden Celsius boven nul. Terug in het ruimtepak moet hij een afstand van acht kilometer hollen over een hellend pad. Hij krijgt daar 60 minuten voor. Hij wordt geblinddoekt op een stel lage midden in een kamer met ge- luidabsorberende muren, plafond en vloer gezet. Daarna laat men ergens in deze ruimte een klok tikken. Vraag: waar komt dat getik precies vandaan? Hij krijgt een kikvors-pak aan en wordt acht uur lang ondergedompeld in een tank met water. Daarna moet hij in evenwicht zien te blijven op een bewegende vloer. Hij moet proberen een heel klein geschreven tekst te lezen, die een eindje van hem af op de wand is ge plakt. Onderwijl laat men een dozijn luchtalarmsirenes op volle kracht werken, zodat de hele kamer staat te schudden. Zoals gezegd: dat zijn de lichte proeven. Er zijn ook zware. Man nen worden op een door raketten aangedreven slede in ontzaglijke vaart tegen een stel buffers aange schoten. Zij maken een duizeling wekkende val aan een touw dat op een gegeven moment strak trekt. In centrifuges worden zij suizend- snel in de rondte gedraaid, tot men vermoedt dat zij alle oriëntatiever mogen verloren hebben. Maar de aspirant-astronauten heb ben zoveel te doen en zoveel te leren in korte tfld, dat zij simpelweg er niet aan toe komen om alle proeven uit te voeren die deze jonge weten schap van hen vraagt. Bovendien: het is óók weer niet de bedoeling dat zij half gebroken in hun capsules plaats nemen. Geen nood: altijd zijn er mas sa's vrijwilligers die een stuk van het proefdieren-werk willen overnemen. Het zijn vaak studenten. Ik heb er weken achtereen zien zit ten, opgesloten in een namaak-capsu- le gevuld met zuurstof en helium waarin de luchtdruk nu eens ver laagd, dan weer verhoogd werd. De capsule staat in de Douglas la boratoria 5n Santa Monica, CaÜfornië. De inzittenden worden in een contro lekamer gadegeslagen op tv-scher- men. Zij besteden hun tijd ieder aan hun eigen studie ze nemen boeken en dictaten mee. Terwijl zij studeren zoeken de experts van Douglas naar stig naar het beste gasmengsel voor een ruimtecabine. Ik sta met de teamleider voor een van de schermen en heb een kijkje in de cabine. „Vanavond heb ik het zo geregeld, dat ze zich in feite op een Mount Everest-top bevinden", zegt de man voldaan. „Zingen jullie eens wat," vraagt hij via de intercom. De jongens grijnzen en zetten „Jingle Bells" in met schrille kinderstemmen, zodat ze om zichzelf moeten lachen. De helium in hun atmosfeer heeft hun stemmen van toon veranderd. Zij zijn de .„cabinauten" zonder glorie, wegbereiders als vele anderen voor de trip naar de maan. Zijzelf zullen zich geen meter van de aardbodem verheffen. Dat zullen anderen doen drie uit dertien ge selecteerden; en die dertien zijn weer uitgekozen uit de grotere groep van 27. Wie die drie precies zullen zijn is niet bekend; hun namen zullen zes maanden voor de start bekend wor den gemaakt. Tot zolang trainen alle dertien dag-aan-dag. Zij moeten voor treffelijke en veelzijdige sportlui zijn, nagenoeg raket- en capsulebouwers, astronomen en geologen, testpiloten en navigators, computer-deskundigen en monteurs alles tegelijk. Hun karakter is tot het uiterste getest en hun lichamelijke conditie is beproefd in overlevingsoefeningen in het dampende oerwoud van Panama en in de hete droogte van Nevada's woestijn. Zij moeten de all-round be kwaamheid bezitten van een super mens. En zij zullen elk greintje er van broodnodig hebben, straks. Van de uitgeverij Hollandia N.V. te Baarn ontvingen wij de volgende her drukken: „Armageddon" door Leon Fris (5e druk, f 9,75); „Exodus" door Leon Fris (25e drnk, f 9,75) en „Mila 18" door Leon Fris (15e druk, f 9,75). De uitgeverij J. H. Kok te Kampen zond ons de laatste tijd de volgende boeken: „Evangelie en communisme in Azië en Afrika" door prof. dr. J. Verkuyl .(f 9,75); „Schema 13" door dr. G. Th. Rothuizen (f 4,95); „Kinde ren vertellen de Bijbel"; „Anina" (in drie delen) door Sina Martig; „Janne- ke redt het wel" door A. Oosterbroek- Dutschun; „Stille tijd in vrije tijd" door drs. J. H. Bavinck en „Alja uit het oerwoud" door Janny ter Haar- Kruize. Behalve reeds besproken of nog apart te bespreken boeken, zond de N.V. „De Arbeiderspers" ons: „Het Pessimisme" door Ludwig Marcuse; „Die eeuwige sigaret" door A. H. Cain; „De Hobbyclub" door Leonard de Vries; „Huishoudboek" door P. Bracken; „Grappen van Chroestsjow", verzameld door H. Schewe; „De laat ste der kolonialen" door O. Dijk; „Een medische revolutie" (De moderne ge neesmiddelen als mensenredders) door R. Calder; „Zon op tafel" (geurige ge rechten uit de landen om de Middel landse Zee) door Wina Born; „Het ezeltje", novelle door Paula Gomes; „Puinruimen", gedichtenbundel door Henny Vonk en „Een gat in de lucht", gedichtenbundel door Harry Mester- om. Uitgeverij E. M. Querido deed on» toekomen: „Casanova's terugkeer" door Arthur Schnitzler; „Mijn aap schreit" en „Het euvel Gods" door A. Helman; „Mijn grootvader en ik" door Top Naeff en „Een winterreis" door W. Brakman. Voorts ontvingen wij „Het hart in de rugzak" door W. Smólski (uitg. West- Friesland); „Zo beplanten wij onze tuin" door Mien Ruys (uitg. Linnaeus N.V.); „Jan Cremer in zijn hemd" door G. Oversteegen (uitg. Boekentoto) „Burgerlijk Wetboek en Wetboek van Koophandel" (uitg. N.V. Kluwer); „Le gende van de Witte-Wijvenkuil" door H. Wilmink (uitg. „De Tijdstroom"); Encyclopedie voor jongeren, delen 5 en 6 (uitg. W. de Haan) en zes boekjes van de Fanta Weekend Bibliotheek: „Ginnegapj s en dijenkletsers"; „Wie sprong er ook weer van welke toren?"; „Wat zullen we nu eens doen?"; „Geen kind aan de kinderen"; „Voer voor dagjesmensen" en „Wat zie ik daar nu in het gras?". ELST De voetbalvereniging Mus ketiers heeft, teneinde de onderlinge band van.de leden te versterken, deze week weer eens een kaartavond geor ganiseerd. De opkomst was goed en er werd om de negen beschikbaar gestel de prijzen enthousiast gestreden. De eerstvolgende kaartavond wordt gehou den op donderdag 24 november a.s. Ook dan zullen weer mooie prijzen te winnen zijn. Voor leden, donateurs en toto-leden wordt er een groots opgezette kaart avond georganiseerd op donderdag 23 december. De uitslagen van deze week waren moeilijk vast te stellen, daar er drie deelnemers met een gelijk aantal punten eindigden. Na loting werden de eerste drie prijzen verdeeld onder res pectievelijk: T. Eimers, J. Diteweg en C. Henzen. (Door onze economische medewerker) AMSTERDAM Er is deze week, vergeleken bij de vorige, weinig of niets in de stemming op de effecten beurs veranderd. De ene dag was zij onvriendelijk, de andere dag vriende lijk en weer een dag later kleurloos, maar dat alles ging gepaard met een geringe handel en soms verlaten open hoeken. De omzetten van de aandelen lagen nominaal tussen de f 1,8 en f 2 miljoen, zodat de handel weer met heel weinig genoegen moest nemen. De kabinetscrisis is nog steeds niet opgelost, zodat de beurs ook daar geen moed uit kan putten. Wel kreeg zij en dan vooral de internationale fondsen een steuntje in de rug door de vriendelijke stemming in Wall Street. Woensdag kwam het Dow Jo- nesgemiddelde voor industrie-aandelen eindelijk weer eens boven de 100 (801,11), terwijl het 6 oktober nog op 744,32 stond. Donderdag 809,57. Die be tere stemming ging nog gepaard met het uitblijven van dringend Ameri kaans aanbod op onze beurs, waardoor een druk op de internationale fondsen kon worden voorkomen. Koninklijke Olie doet het in Wall Street nog steeds behoorlijk en dit vond op het Damrak zijn terugslag. Vorige week vrijdag f 130,10 en giste ren 136. Volgende week donderdag zullen de resultaten over het derde kwartaal bekend worden gemaakt. Wij weten inmiddels wel, dat Shell Oil In de V.S. over de eerste negen maanden een 10 pet. hoger resultaat heeft ge boekt. Van Unilever valt weinig te zeggen (De notering schommelde rondom de f 79,-) waartegenover Phillips aantrok van f 83,- tot f 84,70. Hier vooral was het wegblijven van Amerikaans aan bod van belang. Een hoofdstuk apart vraagt A.K.U. Het is nog maar kort geleden, dat de gunstige cijfers van het derde kwar taal en de eerste negen maanden kon den worden gepubliceerd. Plotséling werd eind vorige week bekend, dat de directie van A.K.U. over het vierde kwartaal in haar Nederlandse bedrij ven een lagere winst dan vorig jaar verwacht, tengevolge van de gestegen kosten en de lagere opbrengstprijzen. Dit plotselinge teleurstellende bericht na de mooie cijfers kon men bepaald niet waarderen op de beurs. Dan had de directie dat maar tegelijk met de publicatie van de kwartaalcijfers moe ten vertellen. Het was ook in de koers goed merkbaar: maandag bijna f 5,- lager tot f 60,70. De week sloot op f 61,20. Van het scheepvaartfront geen nieuws. Wel natuurlijk van de K.L.M. Er wordt In New York druk gehan deld, hetgeen bij ons in ups en downs is terug te vinden. Vorige week vrij dag f 362,-, maandag f 371,-, dinsdag f 350,-, woensdag f 350,-, donderdag f 349,- en gisteren f 348. Ter vergelij king nog even: 13 oktober was de no tering f 455,-, zodat er door de aan kondiging van de emissie wel behoor lijk wat van de koers is afgegaan. In het begin van de week stonden zowel Amsterdam Rubber als Deli Mij. onder de druk. Maandag verloor Deli zelfs f 3,-, later in de week was die druk echter weer verdwenen. De oor zaak was voor buitenstaanders niet duidelijk. Bij de lokale fondsen hebben winsten en verliezen elkaar afgewisseld, zon der dat het tot opzienbarende koers veranderingen kwam. Bedrijfsberich- ten waren nog de belangrijkste factor. In de eerste plaats moeten wij dan Porselein- en Tegelfabriek Mosa noe men, waar de resultaten over de eer ste negen maanden flink zijn tegenge vallen. Maandag was het al direct -15 laten, woensdag -10 laten tot 260. Don derdag kwamen kopers en verkopers elkaar tegen op 260, waarna het eind kwam op f 260,-. Ook bij Ford zullen de resultaten la ger uitkomen, omdat de verkopen ge voelig zijn gedaald. Dat is overigens niet alleen bij Ford het geval. Voor de hele Nederlandse automobielhandel is 1966 niet gunstig verlopen: in de eer ste negen maanden een verkoopdaling van 21 pet., en dat natuurlijk door de hogere omzetbelasting. Wij zullen dan ook wel van meer autofondsen tegen vallende berichten krijgen. Wie ge dacht mocht hebben, dat nu ook de koers onder druk kwam te staan, ver gist zich: vorige week vrijdag 935 en afgelopen donderdag 950, gisteren 964. Er is nog een bedrijfstak, die van de hogere belastingen (in dit geval de accijns) te lijden heeft gehad. Men verwacht, dat de verkoop van sterke drank sterker zal dalen dan 20 pet. Er is eind vorig jaar zeer veel ge hamsterd, maar daarnaast speelt de prijsverhoging een rol. Op de beurs dacht men direct aan Bols, hetgeen dinsdag zijn neerslag vond in een da ling van f 1,50. Van een uitgesproken verdere daling was echter geen spra ke. Omgekeerd konden wij wel lezen, dat er meer bier is gedronken in ons land. Wij kunnen beslist niet zeggen, dat de bierfondsen hierdoor willig wer den, maar van een lichte koersstijging, vooral van Amstel en Heineken, kon den wij toch. echt wel spreken. In het tussentijdsverslag van de Am sterdamse Belegging Maatschappij vonden wij de vraag van de directie, die zij in feite bevestigend beant woordt, of de koersdaling van de aan delen al niet zover was doorgegaan, dat hierin reed vele kwade kansen zijn verdisconteerd. Bij de voorkeur, die er voor obligaties met een hoge rente be staat, mag ook de belegger zich dit inderdaad wel eens afvragen. De wachtkamer waarin verschillende geldleners zijn gaan zitten, is open gegaan. De eerste, die er uit kwam, is de Ned. Gasunie. Zij heeft 100 miljoen gulden nodig en wil daar voor 7 1/4 pet. rente geven, tegen een uitgiftekoers van 99 1/2. De be legger maakt dan ongeveer 7,3 pet. Wij zien hier wel uit, dat de rente nog niet aan het dalen is gegaan. Op de beurs verwacht men, dat er op deze condities behoorlijk zal worden ingeschreven. Komen er echter meer geldvragers uit de wachtkamer, dan kan nog alles veranderen. Ter afsluiting nog even een terugblik op oktober. Bij de internationale fond sen waren er wel wat schommelingen, maar per saldo is er niet veel veran derd. Hetzelfde kunnen wij eigenlijk ook voor de andere rubrieken zeggen. Een lichte druk, die in wezen niet veel om het lijf had. Het is een duidelijk bewijs, dat de kopers niet goed weten wat zij moeten doen. Maar de verko pers weten het ook niet en daaraan is het te danken, dat zij bij de verkoop erg terughoudend zijn. Zou dat niet het geval geweest zijn, dan zouden de koersen behoorlijk naar beneden zijn gegaan. AMSTERDAM, 28 oktober. Londen 10.09}—10.10New York 3.61«—3.62A; Montreal 3.34}—3.35; Parijs 73.22— 73.27; Brussel 7.23}—7.231; Frankfort 90.93—90.98; Stockholm .69.93—69.98; Zürich 83.59—83.64; MUaan 57.88}— 57.93}; Kopenhagen 52.40}—52.45}; Os lo 50.63}—50.68}; Wenen 14.00}—14.01}; Lissabon 12.59}—12.61.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 7