Taxichauffeur overal
verrassend
nieuw en
Maatregelen tegen
bankovervallen
Van welwillend tot
hooghartig
V ervroegde
stemming
al later
Nieuwe fregatten voor
duikbootbestrijding
Ziekenhuisportier beoordeelt ernst
van „binnenlopende gevallen
Moeilijk beroep met vele facetten
Noppie bereikte
ideaal niet...
S.P.Ö. blijft tegen
Habsburgs
Goederentrein
ontspoorde
na botsing
Adenauer moet het
bed houden
Bankbiljetten
in koffiemolen
Teixeira-dochter
K.I.A.M. failliet
GEKORTWIEKT
Opwindend
Zelfbewust
Andere wereld
Streng toezicht
Gevarendriehoek
nu vastgesteld
Meer activiteit
Plan V.S.-gezant in
Spanje te ontvoeren
Pagina 8
ZATERDAG 29 OKTOBER 1966
(Van een medewerker)
"Tie moeilijkheden tussen Londense taxichauffeurs en de bestuurders van de
FIAT-„minicabs" hebben een oude stelling opnieuw bevestigd: de taxi
chauffeur in de Britse hoofdstad is. met al zijn onbewogen dienstbetoon, zo
hard als staal als het om zijn belangen gaat.
Wat dat betreft kan men evenwel niet zeggen dat hij alleen staat. Er is in
de gehele wereld geen beroep met zoveel principiële individualisten als dat van
taxichauffeur.
Niettemin is het mogelijk een aantal duidelijke verschilpunten op te sommen.
Te Rome bijvoorbeeld krijgt de
klant meteen de indruk, dat de taxi
chauffeurs zich allemaal een herbo
ren Nuvolari voelen. Het is misschien
een beetje overdreven, maar dikwijls
lijkt de kleine groen-zwarte Fiat-taxi
u van het leven te willen beroven bij
een poging u bliksemsnel ergens heen
te brengen. De tarieven van de Ro
meinse taxi's zijn redelijk en de
chauffeurs verwachten geen hoge
fooien. Maar van de plattegrond van
de stad weet de chauffeur doorgaans
weinig omdat hij van Sicilië afkom
stig is.
De taxichauffeur te Madrid is op
merkelijk vanwege zijn ernst. Hij
glimlacht zelden en men kan hem
vaak horen zuchten alsof zijn hart is
gebroken. Te Manilla, de hoofdstad
van de Philippijnen, zijn de taxitarie
ven laag, doch welk adres men ook
opgeeft, al is het de ambtswoning van
de president zelf, de chauffeur zal al
tijd voorstellen dat u eens kennis
maakt met zijn zuster.
Te Mexico City is het taxirijden
hoogst spectaculair dank zij de voet
gangers die een aanstormende taxi
met geestdrift bekijken en hartelijk
„olé!" roepen als zij bijna worden
overreden. Op de Caraïbische eilan
den hebben de taxichauffeurs de ge
woonte naar hun fooi te staren on
verschillig hoe hoog die is met een
verdrietige ongelovigheid, alsof men
hun groot onrecht heeft aangedaan.
Te Cairo vindt men de yreemdste
taxichauffeurs. Een passagier werd
eens ernstig gewond bij een ongeluk,
dat rechtstreeks een gevolg was van
de beleefdheid van de chauffeur, die
erop stond voor iedere passerende of
ficier te salueren.
De taxichauffeurs van Moskou zijn
van een heel ander type, zeer wispel
turig. Ze rijden met bejaarde Wolga's
en vinden het vanzelfsprekend, dat de
passagier naast hen komt zitten om
te luisteren naar hun levensbeschou
wing, die goeddeels op Tsjechow is
gebaseerd. Hun conversatie kan
hoogst belangwekkend zijn, doch dat
bederven zij weer door de geur die
zij verspreiden. Niet alle Moskouse
taxichauffeurs nemen fooien aan. Dat
wil zeggen: negentig procent zal het
geld zonder veel omslag in de zak
steken, tien procent houdt een lezing
over onwaardige kapitalistische me
thoden en geeft het geld tenslotte ver
ontwaardigd terug. Als men de vei
ligste weg denkt te kiezen en geen
fooi aanbiedt, krijgt men ook een po
litieke beschouwing, uitgaande van
het standpunt dat zeker geen fooi
wordt gegeven uit minachting voor de
arbeider.
In het algemeen kan n»en stellen,
dat in Parijs het taxiwezen het
meest anarchistisch is. De oude
tijd, toen een Parijse taxi werd bij
eengehouden door ijzerdraad en
wilskracht, is weliswaar voorbij,
maar de chauffeur is dezelfde als
voorheen, ook al rijdt hij een Citro
en ID. Hij is er nooit als u hem no
dig hebt. Soms weigert hij eenvou
dig u mee te nemen. „Ca ne m'ra-
téresse pas," zegt hij als nummer
één op de standplaats, terwijl hij
naar de „Humanité" grijpt.
Hij wil u eventueel wél meenemen,
maar dan naar de plaats die hij zelf
verkiest en dat is meestal zijn eigen
huis, vlak voor het spitsuur begint.
Helaas is de bestemming van de pas
sagier meestal niet in de buurt van
zijn huisadres.
De Parijse taxi-organisatie is geba
seerd op het principe, de klant zoveel
mogelijk te vernederen. Na de weige
ring van de eerste chauffeur snelt de
hoopvolle passagier als een bedel
monnik de volgende wagens af. Het
ergste is, als men meent op het spits
uur een taxi te kunnen verschalken.
Er rijdt er een voor bij het trottoir
vlak voor uw voeten. Andere mensen
kijken u afgunstig aan, doch de
chauffeur slaat prompt zijn vlaggetje
neer en rijdt weg naar bistro of
avondmaal.
Parijzenaars en andere deskundi
gen zeggen, dat de Parijse taxichauf
feurs voor het laatst een dienst aan
het publiek hebben bewezen op die
gedenkwaardige dag in 1914 toen zij
de soldaten naar de slag aan de Mar-
ne reden. Op die roem teren zij nog
altijd. Vlak na de eerste wereldoorlog
waren de meeste Parijse taxichauf-
formateur Schmelzer heeft een paar
gedichten gepubliceerd toen hij
nog geen drs. W. K. N(orbert) was,
maar gewoon Noppie, een Tilburgse
student. De Haagse Post van deze
week citeert er een, waarin de toe
komstige K.V.P.-voorman bekende een
komeet of een racewagen of een
patates-fritesman te willen zijn. Dat
is hem niet gelukt.
Het slot van het gedicht komt mis
schien dichter bij de werkelijkheid:
k Wil een dwaze dirigent zijn uit
een tekenfilm, die bij de aanvang van
de hoofdfilm plots verdwenen is, ter
wijl het publiek nog lacht"
feurs Russische
waren heus niet
emigranten en die
beleefder dan hun
collega's in het hedendaagse Moskou.
De Russische taxichauffeurs zijn te
Parijs uitgestorven, maar de door
hen ingevoerde gewoonten zijn geble
ven.
Te Londen komt men in een andere
taxiwereld. De Londense cabby heeft
drie troeven in handen: zijn zonnige
humeur, zijn encyclopedische kennis
van de stad, die vreemdelingen altijd
weer in verbazing brengt, en de taxi
zelf.
Londen is de enige stad ter wereld
waar een taxi een taxi is, de „mini
cabs" daargelaten. Het interieur is zo
ruim, dat men er gemakkelijk met
een hoge hoed op in kan zitten. Een
Londense taxi kan bij wijze van spre
ken om de eigen as draaien. Het leer
is gaaf, de ruimte voor de benen is
royaal en men kan er een dame in
doen plaats nemen met alle gratie die
deze operatie vereist.
Ook de Londense cabby heeft
echter zijn gebreken. Dat merkt
men als men op London Airport
een taxi neemt. De cabby glimlacht
vriendelijk en zegt: „Drie pond
tien, vriend." Met dat laatste woord
bedoelt hij, dat hij u als een kame
raad beschouwt. Buitenlanders ver
talen het bedrag gauw in hun eigen
geld, merken dat het dertig gulden
is en nemen de bus.
Wie toch in een taxi wegrijdt zal
ontdekken, dat de meter in het West
End maar dertig shilling aanwijst.
Vreemdelingen mopperen echter niet
en doen er zelfs nog een fooi bij.
Vroeger was het tarief twee pond
tien, maar de cabbies staken de hoof
den bijeen en vonden dat er best een
pond bij kon. Misschien heeft dat wel
te maken met het feit, dat de chauf
feurs via de mobilofoon geregeld door
Scotland Yard worden ingeschakeld
bij het bestrijden van de misdaad en
zij menen, dat het publiek hen wel
kan honoreren voor die extra dien
sten.
Laat men zich verder door Londen
voeren, door een warnet van een
richtingsstraten, dan raakt de buiten
lander al gauw de tel kwijt en vindt
hoogstens dat de rit wat lang duurt.
Maar ja, de chauffeur heeft „vriend"
tegen hem gezegd en een vriend zal
iemand toch niet bedriegen?
De Newyorkse taxichauffeur vindt
men in alle huidskleuren, rassen, ge
loofsovertuigingen en humeuren, van
beminnelijk tot uitgesproken onaan
genaam. Zijn voertuig is een gekort
wiekte uitvoering van de gemiddelde
Amerikaanse limousine, wat betekent
dat het ongemakkelijk is. Om onbe
kende redenen is de buitenkant ge
lakt in afgrijselijke gele en groene
kleuren, als een mislukte technicolor-
film.
De taxichauffeur te New York weet
weinig. Geef hem de naam van een
hotel en hij zal vragen: „Waar is
dat?" Geef hem een straatnaam op
in Greenwich Village, waar de stra
ten namen en geen nummers hebben,
en hij is „nergens". Toch brengt hij
zijn passagiers doorgaans zo snel en
veilig mogelijk naar hun bestemming.
De fooi bekijkt hij kritisch en meest
al vergeet hij te bedanken, maar zijn
traditionele afscheidsgroet is „Een
prettige dag verder!"
Neemt men op Kennedy Airport
een taxi, dan zal de chauffeur na de
rit nooit meer vragen dan de meter
aanwijst. In veel gevallen zal hij te
voren zelfs een korting aanbieden.
Dat gebeurt ook, als men in de stad
het verzamelpunt van de autobussen
naar de luchthaven opgeeft. Hij biedt
meteen aan u tegen een verminderd
tarief rechtstreeks naar het vliegveld
te rijden. De oorzaak? Hij wil wel
eens graag buiten de stadsdrukte rij
den.
De Newyorkse taxichauffeurs
lopen meer risico dan waar ook ter
wereld. De politie let scherp op
hen. Er zijn buurten waar zij veel
gevaar lopen, maar de voorschrif
ten zeggen dat zij hun passagiers
moeten brengen, waarheen deze
willen. Het is gemakkelijk in New
York een klacht in te dienen tegen
een taxichauffeur. In de wagen
vindt men een verlichte kaart met
zijn personalia, foto en eventueel
details als „Moet een bril dragen
achter het stuur". Om een kleinig
heid kan de klant een klacht indie
nen bij de politie. De chauffeur
wordt bijna altijd gestraft met een
of meer dagen intrekken van zijn
vergunning, wat hem gevoelig
scheelt in zijn inkomen.
U moet eens proberen een klacht
tegen een Parijse taxichauffeur in te
dienen! Te Parijs hebben taxichauf
feurs en politie een hecht bondgenoot
schap. Als de tarieven worden ver
hoogd, maakt de politie dat bekend
in de wagens, maar voegt eraan toe,
dat de verhoging in geen geval de
omvang van de fooi mag treffen.
Ook tegen een Londense taxichauf
feur kan men een klacht indienen.
Het nummer van de vergunning is
duidelijk zichtbaar op minstens vijf
plaatsen aangebracht. Maar wie zal
een klacht indienen tegen een taxi
chauffeur, ook als hij u enorm heeft
gesneden, nadat hij u heeft begroet
met „vriend" en afscheid neemt met
een: „Thanks a lot, guvernor!"?
I»EN HAAG De minister van Ver
keer en Waterstaat heeft de eisen vast
gesteld, waaraan de per 1 januari voor
iedere automobilist verplichte gevaren
driehoek moet voldoen. De eisen zijn
de volgende:
Lengte van de zijden minstens 45
cm: de zijden moeten over tje hele
lengte voorzien zijn van rood reflecte
rend materiaal ter breedte van min
stens vijf centimeter; de driehoek moet
bij dag duidelijk zichtbaar zijn op een
afstand van 250 m en bij donker in dim
licht op dezelfde afstand: de driehoek
moet bovendien zo geconstrueerd zijn,
dat wegglijden of omwaaien niet moge
lijk is.
De Stichting Wetenschappelijk Onder
zoek Verkeersveiligheid zal, samen met
R.A.I, en T.N.O. een aantal keurings
eisen ontwikkelen. Met gevarendriehoe
ken zal men zich daarna tot de organi
saties R.A.I. en T.N.O. kunnen wenden
voor een goedkeuringsmerk.
Nee, taxichauffeurs zijn niet overal
hetzelfde. De Italiaanse taxichauffeur
voelt zich de reïncarnatie van Nuvo
lari. De Parijse taxichauffeur is
slechts met moeite tot een rit te be
wegen. De Newyorkse taxichauffeur
is joviaal en zakelijk. De Moskouse
taxichauffeur houdt een lezing, als u
geen fooi geeft wegens minachting
voor de arbeidersklasse, als u wel
een fooi geeft tegen de vervloekte
kapitalisten. De Londense taxichauf
feur heeft zijn fouten, maar wie zal
boos kunnen worden op een chauffeur
die u begroet met „vriend" en die af
scheid neemt met de woorden
„Thanks a lot, guvernor!", zelfs als
hij u ongenadig heeft gesneden?
DEN HAAG De vervroegde ver-
kfezingen, die iedereen zegt te wensen,
worden minder vervroegd naarmate de
kabinetscrisis voortduurt de oor
spronkelijke datum was woensdag 24 mei
1967). De kieswet schrijft precies voor
hoeveel tijd er moet verlopen tussen
het desbetreffende Koninklijk Besluit
en de dag der verkiezingen.
Zij kunnen nog op 18 januari worden
gehouden als het K. B. aanstaande
maandag verschijnt, maar dan moet
er ook een nieuw kabinet zyn, en dat
zal drs. Schmelzer niet halen. Iedere
week, dat de formatie langer duurt,
schuiven de verkiezingen een week op.
In ieder geval is nu het „gevaar" ge
weken dat de verkiezingen gehouden
zouden moeten worden op woensdag
11 januari, dus daags na het huwelijk
van prinses Margriet en mr. Pieter van
Vollenhoven. Dat zou, met het oog op de
nodige voorbereidingen, vooral in de
bruiloftsstad Den Haag grote moeilijk
heden hebben veroorzaakt.
DEN HAAG Minder geld in de
werkruimte van banken is een van de
maatregelen tegen bankovervallen,
waarover men het in kringen van het
bankwezen eens is geworden. Dat dit
vóór sommige cliënten tot langere
wachttijden kan leiden, ziet men in,
maar men hoopt, dat de cliënten be
grip zullen tonen.
De maatregelen zijn aanbevolen door
de „Werkgroep Beveiliging" van de
Nederlandse Bankiersvereniging. Vrij
dag ls bekendgemaakt, dat de aanbe
velingen door de vereniging zijn aan
vaard en dat met de uitvoering van een
aantal voorstellen ter beveiliging tegen
bankovervallen reeds een begin is ge
maakt.
Bij de aanbevolen maatregelen heeft
de werkgroep zich laten leiden door de
gedachte het de eventuele overvallers
niet mogelijk te maken onverwacht en
onopvallend toegang te verkrijgen tot
de werkruimte.
Voorts zal door het treffen van tech
nische en organisatorische voorzienin
gen het toeëigenen van kasmiddelen
door onbevoegden zoveel mogelijk moe
ten worden bemoeilijkt.
De daarbij toe te passen vertragings
technieken zullen geen nodeloos gevaar
mogen opleveren voor de in en bij het
kantoor aanwezige personen. Tenslotte
moet na een gepleegde overval de op
sporing van de daders zo snel en ef-»
ficient mogelijk op gang kunnen wor
den gebracht.
Hiervan uitgaande, heeft de werk
groep een complex van verschillende
veiligheidsmaatregelen en waarschu
wingssystemen ontworpen, die reeds
bij een aantal banken zijn ingevoerd.
Voorts zijn er systemen ontworpen
om tijdens of onmiddellijk na een over
val de opsporingsambtenaren- te waar
schuwen. Rechtstreekse verbindingen
met de bankkantoren zullen het de po
litie mogelijk maken onmiddellijk met
de opsporing te beginnen. De aanbevo
len waarschuwingsinstallaties, die reeds
bij vele banken zijn aangebracht, wer
ken volgens verschillende systemen.
Deze differentiatie levert het grote
voordeel op, dat er een nieuw verras
singselement komt. Eventuele overval
lers weten niet met welke beveiligings-
en waarschuwingssystemen zij te ma
ken krijgen.
Voor het waarschuwen van de politie
heeft de werkgroep in haar aanbeve
lingen, waar zulks mogelijk is, de
voorkeur gegeven aan de „stille
alarm-installaties". De overvaller
weet bij dergelijke systemen niet of
de politie reeds tijdens de overval
een actie heeft ingezet.
Het rapport van de Werkgroep Be
veiliging is gebaseerd op een grondige
bestudering van de technieken van
roofovervallen in binnen- en buitenland.
Het ministerie van Justitie heeft mee
gedeeld, dat de toeneming van het aan
tal bankovervallen in het laatste jaar
heeft geleid tot bijzondere opsporings
activiteit. De onderafdeling Opsporings
bijstand van het ministerie van Justi
tie, dat tevens als Interpolbureau fun
geert, heeft hierbij een coördinerende
taak en verleent zo nodig ook techni
sche .opsporingshulp.
Deze onderafdeling heeft, in samen
werking met de plaatselijke politie, al
le beschikbare gegevens van gepleegde
bankovervallen verzameld en vervol
gens aan een zo nauwkeurig mogelijke
analyse onderworpen. Met de politie in
het buitenland worden gegevens uitge
wisseld via Interpolkanalen. Alle aan
wijzingen die uit deze werkzaamheid
voortvloeien, worden onverwijld aan de
plaatselijke politie doorgegeven.
De justitie en de politie in bepaalde
ressorten hebben voor de bestrijding
van bankovervallen regionale werk
groepen gevormd. Voor de verdere co
ördinatie op landelijk niveau is een
werkgroep gevormd, waarin vertegen
woordigers van de ministeries van Jus
titie, van Binnenlandse Zaken en van
Financiën, de Koninklijke Marechaus
see en de P.T.T., en een hoofdambte
naar van een groot gemeentelijk poli
tiekorps zitting hebben. Deze werk
groep zal nagaan welke maatregelen
verder moeten worden genomen en wel
ke voorzieningen moeten worden ge
troffen, o.m. wat betreft de uitbouw
van de politieverbindingen.
WENEN De Oostenrijkse socialis
tische partij heeft er wederom voor
gewaarschuwd, dat een eventuele te
rugkeer van dè voormalige troonpre
tendent Otto von Habsburg, gezien
wordt als een „bedreiging voor de bin-
nelandse vrede".
„Wij willen duidelijk stellen dat de
verantwoordelijkheid voor alle gevoL
gen, die voortvloeien uit een mogelijltè
terugkeer van Otto von Habsburg, al
leen op de schouders van de Oosten
rijkse Volkspartij rust", zo staat in een
officiële verklaring, uitgegeven door 't
partijbestuur. De terugkeer van de
Habsburgers is sinds lang een twistap
pel tussen de twee grootste politieke
partijen in dit land. Deze zaak was 'n
belangrijke inzet bij de algehele verkie
zingen van dit jaar, waarbij de Volks
partij de absolute meerderheid be
haalde en voor het eerst sinds 1945 al
leen in de regering plaats nam.
In juni van dit jaar heeft de Oosten
rijkse minister van Binnenlandse Zaken
een paspoort afgegeven aan de aarts
hertog Otto von Habsburg, waarmee
deze ieder ogenblik zijn vaderland mag
binnengaan. De aartshertog woont op
het ogenblik in Beieren. Hij schijnt
niet van plan te zijn binnenkort naar
Oostenrijk te komen.
l'TRECHT. Vrijdagmiddag om on
geveer half twee is tussen Ternaard
en Holwerd in Friesland een vracht
auto tegen een goederentrein gebotst.
Een jongeman, die in de vrachtwagen
zat, werd daarbij ernstig gewond. De
locomotief en drie wagons ontspoorden
en de auto werd zwaar beschadigd. De
lijn wordt alleen voor goederenvervoer
gebruikt.
Het ongeluk gebeurde op een niet-be-
veiligde overweg. De auto is in de
flank gegrepen. De machinist heeft,
volgens N.S., de vereiste fluittonen ge
geven. De bestuurder van de vracht
wagen, de 32-jarige P. Meinema uit
Ternaard, kreeg een shock en is naar
een ziekenhuis in Dokkum gebracht.
De bijrijder, de 17-jarige J. Brandstra
uit Ternaard, is uit de auto geslingerd
en onder de trein terechtgekomen. Hij
zal een arm en een been moeten mis
sen.
DEN HAAG In 1868 zal de Ko
ninklijke Marine de bouw van twee
nieuwe o nderzeebootbestrijdingsfregat-
ten aanbesteden, welke schepen in
1973 in dienst kunnen worden gesteld.
Over deze fregatten werd al gespro
ken in de Defensienota van 1964. De
voorbereiding van de bouw is inmiddels
zover gevorderd, dat de Defensie er
wat meer over kan vertellen.
De nieuwe fregatten zullen een no
viteit voor de Kon. Marine worden
voortgestuwd door middel van gastur
bines. Ze krijgen een hoogst effectieve
in Nederland ontwikkelde, zogenaamde
3-d-radar, een vaste sonar onder de
kiel, een „variable-depthsonar" en
een grond-lucht geleide-wapensysteem
van Amerikaans origine, namelijk de
„Tartar".
Verder worden de nieuwe schepen
uitgerust met een voor de lange afstand
geschik't onderzeebootbestrijdingswapen.
De bewapening wordt gecompleteerd
met doelzoekende torpedo's, een snelvu-
rend automatisch kanon van middelbaar
kaliber en met een onderzeebootbestrij-
dingshelikopter.
De bij de hoofdafdeling Materieel van
de Kon. Marine ontworpen fregatten,
gaan een lengte krijgen van 42 meter,
een breedte van 15 meter en een diep
gang van vier meter. De standaardwa-
BONN Oud-Bondskanselier, dr.
Konrad Adenauer, moet het bed hou
den, volgens familieleden, wegens een
„ernstige verkoudheid".
De 91-jarige is nog steeds gewoon el
ke werkdag acht uur op zijn bureau in
het Parlementsgebouw door te brengen.
Deze week was hij ook elke dag geko
men, maar hield zich afzijdig van de
intensieve beraadslagingen van zijn par
tijgenoten in de C.D.U. in verband met
de breuk in de coalitie.
Woensdag was hij nog naar Dussel-
dorp gereden om een toespraak te hou
den, waarin hij het besluit van Erhard
betreurde om te stemmen voor verhui
zing van het politieke hoofdkwartier van
de NAVO van Parijs naar Brussel.
AMSTERDAM. Een verkoopster
in de winkel van De Gruyter op de
Nieuwmarkt in Amsterdam ontdekte
donderdagmiddag tot haar grote ver
bazing op het rooster van een koffie
molen, waarmee zij koffie voor een
klant aan het malen was, een rolletje
van twintig bankbiljetten van f 100,-.
Het personeel stond voor een raad
sel, temeer omdat er in de zaak geen
geld werd vermist. De oplossing kwam
vrijdag, toen een vrouw in de winkel
kwam vragen of men ook een rolletje
bankbiljetten had gevonden. Zij had
daags tevoren twee bussen met koffie
bonen laten malen, maar merkte later
tot haar ontsteltenis, dat zij haar geld
in een van de bussen had laten zitten.
De vrouw was diep geroerd, toen zij
hoorde, dat zij de biljetten bij de poli
tie in ontvangst kon nemen. De eerlij
ke vindster beloonde zij met f 100,-.
Ie alg .Bets vrijd.
MADRID Een groep gewapende
anarchisten heeft de ontvoering van de
Amerikaanse ambassadeur in Madrid,
Angier Biddle Duke, beraamd, maar het
complot is tijdig ontdekt, zo is uit wel
ingelichte bron vernomen. Aan het com
plot namen vijf personen deel. onder
wie één vrouw, die allen zijn gearres
teerd.
De Amerikaanse ambassadeur was
't doel van een ontvoering door de anar
chistische „Juventudes Libertarias"
(vrijdenkende jeugd), die eerder dit
jaar monseigneur Marcos Ussia, de
Spaanse kerkelijke-Jioogwaardigheidsbe-
kleder in Rome had ontvoerd.
De anarchisten hadden het plan de
ambassadeur lange tijd vast te houden,
aldus de zegsman.
(Van een onzer redacteuren)
AMSTERDAM De door een windbukskogeitje in zyn
hoofd getroffen zestienjarige Amsterdamse l.t.s.-leerling
Gerrie Zieltjens is door de portier van het Gereformeerde
Juliana-ziekenhuis te Amsterdam verwezen naar het Wil-
helmina-Gasthuis. Z(jn moeder noemde dit een „grof schan
daal". Zy meende, dat een portier niet kan beoordelen of
een geval wel of niet ernstig is.
Dr. G. A. C. Bos, waarnemer van de geneesheer-directeur
dr. W. Dijk, vertelde ons, dat het Juliana-ziekenhuis niet is
berekend op eerste hulp. „Het Wilhelmina-Gasthuis, vijf mi
nuten lopen van ons ziekenhuis, is dat wel. In het geval van
die jongen, die lopend naar ons ziekenhuis is gekomen, werd
de beoordeling aan de portier overgelaten. Hij is wel een
leek, maar heeft er toch wel enige kijk op of een verwonding
wel of niet ernstig ls."
Wanneer de portier meent, dat een patiënt door de ernsti
ge aard van het letsel niet kan worden verwezen naar het
Wilhelmina-Gasthuis, waarschuwt h(J een arts of een zuster.
Meestal wordt de patiënt dan, na het aanleggen van "een
snelverband, naar het Wilhelmina-Gasthuis overgebracht.
Op de vraag of het niet mogelijk is een zuster bij de por
tier te stationeren, antwoordde dr. Bos, dat dit „wellicht
mogeiyk is".
Een vriend van Gerrie Zieltjens had wat onvoorzichtig
met een windbuks gemanipuleerd, waardoor de scholier werd
gewond. De politie heeft het wapen in beslag genomen.
De moeder van de gewonde jongen vroeg zich af, hoe de
portier kon beoordelen of het kogeltje wel of niet in het oog
van Gerrie was gekomen, aangezien de jongen onder het
bloed zat. Hij zou door de portier niet zjjn „onderzocht".
Het roepen van een taxi om de overbrenging van zich lo
pend bij het Juliana-ziekenhuis meldende patiënten haar het
Wilhemina-Gasthuis te bespoedigen, heeft volgens dr. Bos
weinig zin. „Niet alleen moet vaak lang op een taxi worden
gewacht, maar meestal is het om psychische redenen onver
standig, omdat de patiënt dan denkt, dat hij er ernstiger
aan toe dan in werkelijkheid het geval is", zei hij.
terverplaatsing zal 3665 ton zijn. Elk
der fregatten krijgt een bemanning van
310 koppen. Het machinevermogen zal
37.000 pk zijn en de maximale snelheid
ligt bij 28 zeemijlen per uur. De bouw
van de nieuwe schepen zal het mogelijk
maken dat ze, ook bij slechte weers
omstandigheden, constant op hoge vaart
kunnen lopen.
De nieuwe voortstuwing (gasturbines)
heeft een belangrijke arbeidsbesparing
tot gevolg, omdat de schepen geen ke
tels zullen hebben. De 3-D-radar maakt
het mogelijk om snel afstand, richting
en hoogte van het doel te bepalen. De
variable-diepté-sonar kan, de naam
zegt het reeds, tot op verschillende diep
ten in zee worden neergelaten.
De „Tartar"-raket, die de beide fre
gatten zullen voeren, wordt voortge
stuwd door vaste brandstof. De raket
kan een snelheid bereiken van enkele
malen die van het geluid. Het projec
tiel wordt met behulp van de radar
naar het doel geloodst en het heeft een
grote trefzekerheid. De nieuwe schepen
krijgen ook een gerieflijke accommoda
tie voor de opvarenden.
HAARLEM. De Haarlemse recht
bank heeft de N.V. Kennemer Inferna
le Assurantie Mij. (KIAMJ in staat
van faillissement verklaard. Hierdoor
is een eind gekomen aan de op 17 ju
ni aan deze kleine verzekeringsmaat
schappij voorlopig verleende surséan
ce van betaling.
Zoals bekend, heeft het in staat van
surséance verkerende Amsterdamse
bankierskantoor Gebr. Teixeira de
Mattos een belang van zestig procent
bij de KIAM. Van het aandelenkapi
taal van KIAM, ad. een miljoen gul
den, is f 60.000,- in handen van
Teixeira. De Haarlemse verzekerings
maatschappij kwam in moeilijkheden,
toen door de surséance van Teixeira
ongeveer tachtig procent van haar be
schikbare middelen (ruim f 800.000,-)
bevroren werd.
De KIAM, waarin Teixeira in 1965
een meerderheidsbelang verwierf,
hield zich hoofdzakelijk bezig met het
afsluiten van automobielverzekerin»
gen. In vakkringen werd het jaarlijkse
premie-inkomen van de maatschappij
geschat op een miljoen gulden. Bekend
was, dat Teixeira al haar assurantie
zaken via de geaffilieerde KIAM af
deed.
De KIAM zag reeds 18 juli haar toe
lating als verzekeraar in de zin van
de Wet Aansprakelijkheid Motorrij
tuigen ingetrokken. Met ingang van die
datum mocht zij dus niet meer optre
den als verzekeraar tegen wettelijke
aansprakelijkheid bij motorrijtuigen.
De verzekerden, die bij de KIAM hun
verplichte W.A.^verzekering hadden lo
pen, hebben hun verzekering bij een
andere maatschappij moeten overslui-
ten.
0 Het gedeelte DeventerDe Platvoet
van Rijksweg 37 zal door het Rijk aan
de gemeente Deventer in beheer en on
derhoud worden overgedragen tegen een
vergoeding van f 725.705,zo blijkt uit
de memorie van toelichting op het wets
ontwerp van minister Suurhoff (Verkeer
en Waterstaat).
De contactgroep van werkgevers in
de metaalindustrie, die ruim 460 midden-
grote ondernemingen in de metaal-indus
trie vertegenwoordigt, heeft per brief
een beroep op de Staten-Generaal ge
daan, te bevorderen dat voor investe
ringen, die produktiviteitsbevorderend
zijn, de mogelijkheden van investerings
aftrek en vervroegde afschrijving wor
den hersteld.
0 De Leidse Studentenweerbaarheid
,.Pro Patria" zal 3 november haar eeuw
feest vieren. Prins Bernhard zal die dag
een militaire parade afnemen.
Aan de Technische Hogeschool te
Eindhoven zal men de mogelijkheden
gaan bestuderen 'om bij het produceren
van elektrische energie het nog slechte
omzetrendement van 35 procent belang
rijk op te voeren door het introduceren
van nieuwe conversiemethoden. Speciale
aandacht zal o.m. worden besteed aan
methoden, die door grote elektrische en
ergie-centrales worden toegepast. Hierbij
zal een voor Nederland geheel nieuwe
conversiemethode, de Magneto-hydro-
dynamische energieconversie, worden on
derzocht.
0 De Prins der Nederlanden zal maan
dag 7 november het etablissement van
de N.V. Container Terminal „Amster
dam" aan de Westhaven te Amsterdam
officieel in gebruik stellen.
In de aula van de T. H te Delft
wordt een grote tentoonstelling van
houtconstructies voor de woningbouw in
gericht, die van 16 t.m. 27 november zal
worden gehouden. De expositie omvat de
Canadese inzendingen, die op de indus
triële tentoonstellingen van bouwsyste
men in Londen en op de bouwvakten
toonstelling te Manchester geëxposeerd
zijn geweest.
Op de girorekening (no. 999) van
liet Nederlands Comité Vluchtelingen
hulp '66 te Amsterdam, was tot vrijdag
een bedrag van ongeveer f 500.000.— ge
stort.
De rechtbank in Utrecht heeft de 62-
jarlge A. J. G. uit Utrecht vrijgesproken.
Hij werd er van verdacht als voorzitter
van de Utrechtse r. k. amateurtoneel
vereniging „Alberdinck Thijm" een be
drag van ongeveer f 16.000,te hebben
verduisterd.
9 „Het is te verwachten, dat nog meer
bedrijven zullen moeten sluiten. Het ls
een verschijnsel,, dat de afnemende span
ning op de arbeidsmarkt duidelijk illus
treert." Dit zei de heer J. Lanser. voor
zitter van de Christelijke Metaalbedrijfs-
bond, vrijdag op een vergadering van de
bondsraad van deze organisatie in
Utrecht.
0 Maandagmorgen zal begonnen wor
den met het opbrengen van een zandpak-
ket van 12 miljoen kubieke meter op een
terrein van ongeveer 500 ha, dat gelegen
is tussen de Bijlmermeer en de Water
graafsmeer en toebehoort aan de ge
meenten Amsterdam. Diemen en Ouder-
Amstel.
H Om de bouw van het grote materieel,
dat voor het boren in de zeebodem nodig
is, te stimuleren en bij de financiering
van dit kostbare materieel behulpzaam
te zijn. is thans opgericht de naamloze
vennootschap „Nederlandse Materieel-
Maatschappij voor Zeemijnbouw N.V."
9 Een employé wordt ervan verdacht
het Lochemse filiaal van de Algemene
Bank Nederland te hebben benadeeld
door in effecten te handelen op een wijze,
die strijdig is met de voor de bank gel
dende voorschriften. Tot dusverre is nog
niets gebleken van dupering van cliën
ten. Het verdere onderzoek zal moeten
uitwijzen of er aanleiding voor de justitie
bestaat deze employé in verzekerde be
waring te stellen.
0 Deze week was het honderd jaar
geleden, dat de spoorwegverbinding Ven-
lo—Kaldenkirchen—Viersen in gebruik
werd genomen, waardoor de verbinding
RotterdamEindhovenVenlo via Mön-
chenGladbach en Krefeld kon worden
doorgetrokken naar de Duitse fabrieks
plaatsen op de linker Rijnoever.
Een felle brand, die gisternacht aan de Mauritsweg in Rotterdam woedde,
heeft een zaak voor babykleding volledig in de as gelegd. De oorzaak staat
nog niet vast. Niemand liep verwondingen op.