Taxichauffeur overal verrassend nieuw en Maatregelen tegen bankovervallen Van welwillend tot hooghartig V ervroegde stemming al later Nieuwe fregatten voor duikbootbestrijding Ziekenhuisportier beoordeelt ernst van „binnenlopende gevallen Moeilijk beroep met vele facetten Noppie bereikte ideaal niet... S.P.Ö. blijft tegen Habsburgs Goederentrein ontspoorde na botsing Adenauer moet het bed houden Bankbiljetten in koffiemolen Teixeira-dochter K.I.A.M. failliet GEKORTWIEKT Opwindend Zelfbewust Andere wereld Streng toezicht Gevarendriehoek nu vastgesteld Meer activiteit Plan V.S.-gezant in Spanje te ontvoeren Pagina 8 ZATERDAG 29 OKTOBER 1966 (Van een medewerker) "Tie moeilijkheden tussen Londense taxichauffeurs en de bestuurders van de FIAT-„minicabs" hebben een oude stelling opnieuw bevestigd: de taxi chauffeur in de Britse hoofdstad is. met al zijn onbewogen dienstbetoon, zo hard als staal als het om zijn belangen gaat. Wat dat betreft kan men evenwel niet zeggen dat hij alleen staat. Er is in de gehele wereld geen beroep met zoveel principiële individualisten als dat van taxichauffeur. Niettemin is het mogelijk een aantal duidelijke verschilpunten op te sommen. Te Rome bijvoorbeeld krijgt de klant meteen de indruk, dat de taxi chauffeurs zich allemaal een herbo ren Nuvolari voelen. Het is misschien een beetje overdreven, maar dikwijls lijkt de kleine groen-zwarte Fiat-taxi u van het leven te willen beroven bij een poging u bliksemsnel ergens heen te brengen. De tarieven van de Ro meinse taxi's zijn redelijk en de chauffeurs verwachten geen hoge fooien. Maar van de plattegrond van de stad weet de chauffeur doorgaans weinig omdat hij van Sicilië afkom stig is. De taxichauffeur te Madrid is op merkelijk vanwege zijn ernst. Hij glimlacht zelden en men kan hem vaak horen zuchten alsof zijn hart is gebroken. Te Manilla, de hoofdstad van de Philippijnen, zijn de taxitarie ven laag, doch welk adres men ook opgeeft, al is het de ambtswoning van de president zelf, de chauffeur zal al tijd voorstellen dat u eens kennis maakt met zijn zuster. Te Mexico City is het taxirijden hoogst spectaculair dank zij de voet gangers die een aanstormende taxi met geestdrift bekijken en hartelijk „olé!" roepen als zij bijna worden overreden. Op de Caraïbische eilan den hebben de taxichauffeurs de ge woonte naar hun fooi te staren on verschillig hoe hoog die is met een verdrietige ongelovigheid, alsof men hun groot onrecht heeft aangedaan. Te Cairo vindt men de yreemdste taxichauffeurs. Een passagier werd eens ernstig gewond bij een ongeluk, dat rechtstreeks een gevolg was van de beleefdheid van de chauffeur, die erop stond voor iedere passerende of ficier te salueren. De taxichauffeurs van Moskou zijn van een heel ander type, zeer wispel turig. Ze rijden met bejaarde Wolga's en vinden het vanzelfsprekend, dat de passagier naast hen komt zitten om te luisteren naar hun levensbeschou wing, die goeddeels op Tsjechow is gebaseerd. Hun conversatie kan hoogst belangwekkend zijn, doch dat bederven zij weer door de geur die zij verspreiden. Niet alle Moskouse taxichauffeurs nemen fooien aan. Dat wil zeggen: negentig procent zal het geld zonder veel omslag in de zak steken, tien procent houdt een lezing over onwaardige kapitalistische me thoden en geeft het geld tenslotte ver ontwaardigd terug. Als men de vei ligste weg denkt te kiezen en geen fooi aanbiedt, krijgt men ook een po litieke beschouwing, uitgaande van het standpunt dat zeker geen fooi wordt gegeven uit minachting voor de arbeider. In het algemeen kan n»en stellen, dat in Parijs het taxiwezen het meest anarchistisch is. De oude tijd, toen een Parijse taxi werd bij eengehouden door ijzerdraad en wilskracht, is weliswaar voorbij, maar de chauffeur is dezelfde als voorheen, ook al rijdt hij een Citro en ID. Hij is er nooit als u hem no dig hebt. Soms weigert hij eenvou dig u mee te nemen. „Ca ne m'ra- téresse pas," zegt hij als nummer één op de standplaats, terwijl hij naar de „Humanité" grijpt. Hij wil u eventueel wél meenemen, maar dan naar de plaats die hij zelf verkiest en dat is meestal zijn eigen huis, vlak voor het spitsuur begint. Helaas is de bestemming van de pas sagier meestal niet in de buurt van zijn huisadres. De Parijse taxi-organisatie is geba seerd op het principe, de klant zoveel mogelijk te vernederen. Na de weige ring van de eerste chauffeur snelt de hoopvolle passagier als een bedel monnik de volgende wagens af. Het ergste is, als men meent op het spits uur een taxi te kunnen verschalken. Er rijdt er een voor bij het trottoir vlak voor uw voeten. Andere mensen kijken u afgunstig aan, doch de chauffeur slaat prompt zijn vlaggetje neer en rijdt weg naar bistro of avondmaal. Parijzenaars en andere deskundi gen zeggen, dat de Parijse taxichauf feurs voor het laatst een dienst aan het publiek hebben bewezen op die gedenkwaardige dag in 1914 toen zij de soldaten naar de slag aan de Mar- ne reden. Op die roem teren zij nog altijd. Vlak na de eerste wereldoorlog waren de meeste Parijse taxichauf- formateur Schmelzer heeft een paar gedichten gepubliceerd toen hij nog geen drs. W. K. N(orbert) was, maar gewoon Noppie, een Tilburgse student. De Haagse Post van deze week citeert er een, waarin de toe komstige K.V.P.-voorman bekende een komeet of een racewagen of een patates-fritesman te willen zijn. Dat is hem niet gelukt. Het slot van het gedicht komt mis schien dichter bij de werkelijkheid: k Wil een dwaze dirigent zijn uit een tekenfilm, die bij de aanvang van de hoofdfilm plots verdwenen is, ter wijl het publiek nog lacht" feurs Russische waren heus niet emigranten en die beleefder dan hun collega's in het hedendaagse Moskou. De Russische taxichauffeurs zijn te Parijs uitgestorven, maar de door hen ingevoerde gewoonten zijn geble ven. Te Londen komt men in een andere taxiwereld. De Londense cabby heeft drie troeven in handen: zijn zonnige humeur, zijn encyclopedische kennis van de stad, die vreemdelingen altijd weer in verbazing brengt, en de taxi zelf. Londen is de enige stad ter wereld waar een taxi een taxi is, de „mini cabs" daargelaten. Het interieur is zo ruim, dat men er gemakkelijk met een hoge hoed op in kan zitten. Een Londense taxi kan bij wijze van spre ken om de eigen as draaien. Het leer is gaaf, de ruimte voor de benen is royaal en men kan er een dame in doen plaats nemen met alle gratie die deze operatie vereist. Ook de Londense cabby heeft echter zijn gebreken. Dat merkt men als men op London Airport een taxi neemt. De cabby glimlacht vriendelijk en zegt: „Drie pond tien, vriend." Met dat laatste woord bedoelt hij, dat hij u als een kame raad beschouwt. Buitenlanders ver talen het bedrag gauw in hun eigen geld, merken dat het dertig gulden is en nemen de bus. Wie toch in een taxi wegrijdt zal ontdekken, dat de meter in het West End maar dertig shilling aanwijst. Vreemdelingen mopperen echter niet en doen er zelfs nog een fooi bij. Vroeger was het tarief twee pond tien, maar de cabbies staken de hoof den bijeen en vonden dat er best een pond bij kon. Misschien heeft dat wel te maken met het feit, dat de chauf feurs via de mobilofoon geregeld door Scotland Yard worden ingeschakeld bij het bestrijden van de misdaad en zij menen, dat het publiek hen wel kan honoreren voor die extra dien sten. Laat men zich verder door Londen voeren, door een warnet van een richtingsstraten, dan raakt de buiten lander al gauw de tel kwijt en vindt hoogstens dat de rit wat lang duurt. Maar ja, de chauffeur heeft „vriend" tegen hem gezegd en een vriend zal iemand toch niet bedriegen? De Newyorkse taxichauffeur vindt men in alle huidskleuren, rassen, ge loofsovertuigingen en humeuren, van beminnelijk tot uitgesproken onaan genaam. Zijn voertuig is een gekort wiekte uitvoering van de gemiddelde Amerikaanse limousine, wat betekent dat het ongemakkelijk is. Om onbe kende redenen is de buitenkant ge lakt in afgrijselijke gele en groene kleuren, als een mislukte technicolor- film. De taxichauffeur te New York weet weinig. Geef hem de naam van een hotel en hij zal vragen: „Waar is dat?" Geef hem een straatnaam op in Greenwich Village, waar de stra ten namen en geen nummers hebben, en hij is „nergens". Toch brengt hij zijn passagiers doorgaans zo snel en veilig mogelijk naar hun bestemming. De fooi bekijkt hij kritisch en meest al vergeet hij te bedanken, maar zijn traditionele afscheidsgroet is „Een prettige dag verder!" Neemt men op Kennedy Airport een taxi, dan zal de chauffeur na de rit nooit meer vragen dan de meter aanwijst. In veel gevallen zal hij te voren zelfs een korting aanbieden. Dat gebeurt ook, als men in de stad het verzamelpunt van de autobussen naar de luchthaven opgeeft. Hij biedt meteen aan u tegen een verminderd tarief rechtstreeks naar het vliegveld te rijden. De oorzaak? Hij wil wel eens graag buiten de stadsdrukte rij den. De Newyorkse taxichauffeurs lopen meer risico dan waar ook ter wereld. De politie let scherp op hen. Er zijn buurten waar zij veel gevaar lopen, maar de voorschrif ten zeggen dat zij hun passagiers moeten brengen, waarheen deze willen. Het is gemakkelijk in New York een klacht in te dienen tegen een taxichauffeur. In de wagen vindt men een verlichte kaart met zijn personalia, foto en eventueel details als „Moet een bril dragen achter het stuur". Om een kleinig heid kan de klant een klacht indie nen bij de politie. De chauffeur wordt bijna altijd gestraft met een of meer dagen intrekken van zijn vergunning, wat hem gevoelig scheelt in zijn inkomen. U moet eens proberen een klacht tegen een Parijse taxichauffeur in te dienen! Te Parijs hebben taxichauf feurs en politie een hecht bondgenoot schap. Als de tarieven worden ver hoogd, maakt de politie dat bekend in de wagens, maar voegt eraan toe, dat de verhoging in geen geval de omvang van de fooi mag treffen. Ook tegen een Londense taxichauf feur kan men een klacht indienen. Het nummer van de vergunning is duidelijk zichtbaar op minstens vijf plaatsen aangebracht. Maar wie zal een klacht indienen tegen een taxi chauffeur, ook als hij u enorm heeft gesneden, nadat hij u heeft begroet met „vriend" en afscheid neemt met een: „Thanks a lot, guvernor!"? I»EN HAAG De minister van Ver keer en Waterstaat heeft de eisen vast gesteld, waaraan de per 1 januari voor iedere automobilist verplichte gevaren driehoek moet voldoen. De eisen zijn de volgende: Lengte van de zijden minstens 45 cm: de zijden moeten over tje hele lengte voorzien zijn van rood reflecte rend materiaal ter breedte van min stens vijf centimeter; de driehoek moet bij dag duidelijk zichtbaar zijn op een afstand van 250 m en bij donker in dim licht op dezelfde afstand: de driehoek moet bovendien zo geconstrueerd zijn, dat wegglijden of omwaaien niet moge lijk is. De Stichting Wetenschappelijk Onder zoek Verkeersveiligheid zal, samen met R.A.I, en T.N.O. een aantal keurings eisen ontwikkelen. Met gevarendriehoe ken zal men zich daarna tot de organi saties R.A.I. en T.N.O. kunnen wenden voor een goedkeuringsmerk. Nee, taxichauffeurs zijn niet overal hetzelfde. De Italiaanse taxichauffeur voelt zich de reïncarnatie van Nuvo lari. De Parijse taxichauffeur is slechts met moeite tot een rit te be wegen. De Newyorkse taxichauffeur is joviaal en zakelijk. De Moskouse taxichauffeur houdt een lezing, als u geen fooi geeft wegens minachting voor de arbeidersklasse, als u wel een fooi geeft tegen de vervloekte kapitalisten. De Londense taxichauf feur heeft zijn fouten, maar wie zal boos kunnen worden op een chauffeur die u begroet met „vriend" en die af scheid neemt met de woorden „Thanks a lot, guvernor!", zelfs als hij u ongenadig heeft gesneden? DEN HAAG De vervroegde ver- kfezingen, die iedereen zegt te wensen, worden minder vervroegd naarmate de kabinetscrisis voortduurt de oor spronkelijke datum was woensdag 24 mei 1967). De kieswet schrijft precies voor hoeveel tijd er moet verlopen tussen het desbetreffende Koninklijk Besluit en de dag der verkiezingen. Zij kunnen nog op 18 januari worden gehouden als het K. B. aanstaande maandag verschijnt, maar dan moet er ook een nieuw kabinet zyn, en dat zal drs. Schmelzer niet halen. Iedere week, dat de formatie langer duurt, schuiven de verkiezingen een week op. In ieder geval is nu het „gevaar" ge weken dat de verkiezingen gehouden zouden moeten worden op woensdag 11 januari, dus daags na het huwelijk van prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven. Dat zou, met het oog op de nodige voorbereidingen, vooral in de bruiloftsstad Den Haag grote moeilijk heden hebben veroorzaakt. DEN HAAG Minder geld in de werkruimte van banken is een van de maatregelen tegen bankovervallen, waarover men het in kringen van het bankwezen eens is geworden. Dat dit vóór sommige cliënten tot langere wachttijden kan leiden, ziet men in, maar men hoopt, dat de cliënten be grip zullen tonen. De maatregelen zijn aanbevolen door de „Werkgroep Beveiliging" van de Nederlandse Bankiersvereniging. Vrij dag ls bekendgemaakt, dat de aanbe velingen door de vereniging zijn aan vaard en dat met de uitvoering van een aantal voorstellen ter beveiliging tegen bankovervallen reeds een begin is ge maakt. Bij de aanbevolen maatregelen heeft de werkgroep zich laten leiden door de gedachte het de eventuele overvallers niet mogelijk te maken onverwacht en onopvallend toegang te verkrijgen tot de werkruimte. Voorts zal door het treffen van tech nische en organisatorische voorzienin gen het toeëigenen van kasmiddelen door onbevoegden zoveel mogelijk moe ten worden bemoeilijkt. De daarbij toe te passen vertragings technieken zullen geen nodeloos gevaar mogen opleveren voor de in en bij het kantoor aanwezige personen. Tenslotte moet na een gepleegde overval de op sporing van de daders zo snel en ef-» ficient mogelijk op gang kunnen wor den gebracht. Hiervan uitgaande, heeft de werk groep een complex van verschillende veiligheidsmaatregelen en waarschu wingssystemen ontworpen, die reeds bij een aantal banken zijn ingevoerd. Voorts zijn er systemen ontworpen om tijdens of onmiddellijk na een over val de opsporingsambtenaren- te waar schuwen. Rechtstreekse verbindingen met de bankkantoren zullen het de po litie mogelijk maken onmiddellijk met de opsporing te beginnen. De aanbevo len waarschuwingsinstallaties, die reeds bij vele banken zijn aangebracht, wer ken volgens verschillende systemen. Deze differentiatie levert het grote voordeel op, dat er een nieuw verras singselement komt. Eventuele overval lers weten niet met welke beveiligings- en waarschuwingssystemen zij te ma ken krijgen. Voor het waarschuwen van de politie heeft de werkgroep in haar aanbeve lingen, waar zulks mogelijk is, de voorkeur gegeven aan de „stille alarm-installaties". De overvaller weet bij dergelijke systemen niet of de politie reeds tijdens de overval een actie heeft ingezet. Het rapport van de Werkgroep Be veiliging is gebaseerd op een grondige bestudering van de technieken van roofovervallen in binnen- en buitenland. Het ministerie van Justitie heeft mee gedeeld, dat de toeneming van het aan tal bankovervallen in het laatste jaar heeft geleid tot bijzondere opsporings activiteit. De onderafdeling Opsporings bijstand van het ministerie van Justi tie, dat tevens als Interpolbureau fun geert, heeft hierbij een coördinerende taak en verleent zo nodig ook techni sche .opsporingshulp. Deze onderafdeling heeft, in samen werking met de plaatselijke politie, al le beschikbare gegevens van gepleegde bankovervallen verzameld en vervol gens aan een zo nauwkeurig mogelijke analyse onderworpen. Met de politie in het buitenland worden gegevens uitge wisseld via Interpolkanalen. Alle aan wijzingen die uit deze werkzaamheid voortvloeien, worden onverwijld aan de plaatselijke politie doorgegeven. De justitie en de politie in bepaalde ressorten hebben voor de bestrijding van bankovervallen regionale werk groepen gevormd. Voor de verdere co ördinatie op landelijk niveau is een werkgroep gevormd, waarin vertegen woordigers van de ministeries van Jus titie, van Binnenlandse Zaken en van Financiën, de Koninklijke Marechaus see en de P.T.T., en een hoofdambte naar van een groot gemeentelijk poli tiekorps zitting hebben. Deze werk groep zal nagaan welke maatregelen verder moeten worden genomen en wel ke voorzieningen moeten worden ge troffen, o.m. wat betreft de uitbouw van de politieverbindingen. WENEN De Oostenrijkse socialis tische partij heeft er wederom voor gewaarschuwd, dat een eventuele te rugkeer van dè voormalige troonpre tendent Otto von Habsburg, gezien wordt als een „bedreiging voor de bin- nelandse vrede". „Wij willen duidelijk stellen dat de verantwoordelijkheid voor alle gevoL gen, die voortvloeien uit een mogelijltè terugkeer van Otto von Habsburg, al leen op de schouders van de Oosten rijkse Volkspartij rust", zo staat in een officiële verklaring, uitgegeven door 't partijbestuur. De terugkeer van de Habsburgers is sinds lang een twistap pel tussen de twee grootste politieke partijen in dit land. Deze zaak was 'n belangrijke inzet bij de algehele verkie zingen van dit jaar, waarbij de Volks partij de absolute meerderheid be haalde en voor het eerst sinds 1945 al leen in de regering plaats nam. In juni van dit jaar heeft de Oosten rijkse minister van Binnenlandse Zaken een paspoort afgegeven aan de aarts hertog Otto von Habsburg, waarmee deze ieder ogenblik zijn vaderland mag binnengaan. De aartshertog woont op het ogenblik in Beieren. Hij schijnt niet van plan te zijn binnenkort naar Oostenrijk te komen. l'TRECHT. Vrijdagmiddag om on geveer half twee is tussen Ternaard en Holwerd in Friesland een vracht auto tegen een goederentrein gebotst. Een jongeman, die in de vrachtwagen zat, werd daarbij ernstig gewond. De locomotief en drie wagons ontspoorden en de auto werd zwaar beschadigd. De lijn wordt alleen voor goederenvervoer gebruikt. Het ongeluk gebeurde op een niet-be- veiligde overweg. De auto is in de flank gegrepen. De machinist heeft, volgens N.S., de vereiste fluittonen ge geven. De bestuurder van de vracht wagen, de 32-jarige P. Meinema uit Ternaard, kreeg een shock en is naar een ziekenhuis in Dokkum gebracht. De bijrijder, de 17-jarige J. Brandstra uit Ternaard, is uit de auto geslingerd en onder de trein terechtgekomen. Hij zal een arm en een been moeten mis sen. DEN HAAG In 1868 zal de Ko ninklijke Marine de bouw van twee nieuwe o nderzeebootbestrijdingsfregat- ten aanbesteden, welke schepen in 1973 in dienst kunnen worden gesteld. Over deze fregatten werd al gespro ken in de Defensienota van 1964. De voorbereiding van de bouw is inmiddels zover gevorderd, dat de Defensie er wat meer over kan vertellen. De nieuwe fregatten zullen een no viteit voor de Kon. Marine worden voortgestuwd door middel van gastur bines. Ze krijgen een hoogst effectieve in Nederland ontwikkelde, zogenaamde 3-d-radar, een vaste sonar onder de kiel, een „variable-depthsonar" en een grond-lucht geleide-wapensysteem van Amerikaans origine, namelijk de „Tartar". Verder worden de nieuwe schepen uitgerust met een voor de lange afstand geschik't onderzeebootbestrijdingswapen. De bewapening wordt gecompleteerd met doelzoekende torpedo's, een snelvu- rend automatisch kanon van middelbaar kaliber en met een onderzeebootbestrij- dingshelikopter. De bij de hoofdafdeling Materieel van de Kon. Marine ontworpen fregatten, gaan een lengte krijgen van 42 meter, een breedte van 15 meter en een diep gang van vier meter. De standaardwa- BONN Oud-Bondskanselier, dr. Konrad Adenauer, moet het bed hou den, volgens familieleden, wegens een „ernstige verkoudheid". De 91-jarige is nog steeds gewoon el ke werkdag acht uur op zijn bureau in het Parlementsgebouw door te brengen. Deze week was hij ook elke dag geko men, maar hield zich afzijdig van de intensieve beraadslagingen van zijn par tijgenoten in de C.D.U. in verband met de breuk in de coalitie. Woensdag was hij nog naar Dussel- dorp gereden om een toespraak te hou den, waarin hij het besluit van Erhard betreurde om te stemmen voor verhui zing van het politieke hoofdkwartier van de NAVO van Parijs naar Brussel. AMSTERDAM. Een verkoopster in de winkel van De Gruyter op de Nieuwmarkt in Amsterdam ontdekte donderdagmiddag tot haar grote ver bazing op het rooster van een koffie molen, waarmee zij koffie voor een klant aan het malen was, een rolletje van twintig bankbiljetten van f 100,-. Het personeel stond voor een raad sel, temeer omdat er in de zaak geen geld werd vermist. De oplossing kwam vrijdag, toen een vrouw in de winkel kwam vragen of men ook een rolletje bankbiljetten had gevonden. Zij had daags tevoren twee bussen met koffie bonen laten malen, maar merkte later tot haar ontsteltenis, dat zij haar geld in een van de bussen had laten zitten. De vrouw was diep geroerd, toen zij hoorde, dat zij de biljetten bij de poli tie in ontvangst kon nemen. De eerlij ke vindster beloonde zij met f 100,-. Ie alg .Bets vrijd. MADRID Een groep gewapende anarchisten heeft de ontvoering van de Amerikaanse ambassadeur in Madrid, Angier Biddle Duke, beraamd, maar het complot is tijdig ontdekt, zo is uit wel ingelichte bron vernomen. Aan het com plot namen vijf personen deel. onder wie één vrouw, die allen zijn gearres teerd. De Amerikaanse ambassadeur was 't doel van een ontvoering door de anar chistische „Juventudes Libertarias" (vrijdenkende jeugd), die eerder dit jaar monseigneur Marcos Ussia, de Spaanse kerkelijke-Jioogwaardigheidsbe- kleder in Rome had ontvoerd. De anarchisten hadden het plan de ambassadeur lange tijd vast te houden, aldus de zegsman. (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM De door een windbukskogeitje in zyn hoofd getroffen zestienjarige Amsterdamse l.t.s.-leerling Gerrie Zieltjens is door de portier van het Gereformeerde Juliana-ziekenhuis te Amsterdam verwezen naar het Wil- helmina-Gasthuis. Z(jn moeder noemde dit een „grof schan daal". Zy meende, dat een portier niet kan beoordelen of een geval wel of niet ernstig is. Dr. G. A. C. Bos, waarnemer van de geneesheer-directeur dr. W. Dijk, vertelde ons, dat het Juliana-ziekenhuis niet is berekend op eerste hulp. „Het Wilhelmina-Gasthuis, vijf mi nuten lopen van ons ziekenhuis, is dat wel. In het geval van die jongen, die lopend naar ons ziekenhuis is gekomen, werd de beoordeling aan de portier overgelaten. Hij is wel een leek, maar heeft er toch wel enige kijk op of een verwonding wel of niet ernstig ls." Wanneer de portier meent, dat een patiënt door de ernsti ge aard van het letsel niet kan worden verwezen naar het Wilhelmina-Gasthuis, waarschuwt h(J een arts of een zuster. Meestal wordt de patiënt dan, na het aanleggen van "een snelverband, naar het Wilhelmina-Gasthuis overgebracht. Op de vraag of het niet mogelijk is een zuster bij de por tier te stationeren, antwoordde dr. Bos, dat dit „wellicht mogeiyk is". Een vriend van Gerrie Zieltjens had wat onvoorzichtig met een windbuks gemanipuleerd, waardoor de scholier werd gewond. De politie heeft het wapen in beslag genomen. De moeder van de gewonde jongen vroeg zich af, hoe de portier kon beoordelen of het kogeltje wel of niet in het oog van Gerrie was gekomen, aangezien de jongen onder het bloed zat. Hij zou door de portier niet zjjn „onderzocht". Het roepen van een taxi om de overbrenging van zich lo pend bij het Juliana-ziekenhuis meldende patiënten haar het Wilhemina-Gasthuis te bespoedigen, heeft volgens dr. Bos weinig zin. „Niet alleen moet vaak lang op een taxi worden gewacht, maar meestal is het om psychische redenen onver standig, omdat de patiënt dan denkt, dat hij er ernstiger aan toe dan in werkelijkheid het geval is", zei hij. terverplaatsing zal 3665 ton zijn. Elk der fregatten krijgt een bemanning van 310 koppen. Het machinevermogen zal 37.000 pk zijn en de maximale snelheid ligt bij 28 zeemijlen per uur. De bouw van de nieuwe schepen zal het mogelijk maken dat ze, ook bij slechte weers omstandigheden, constant op hoge vaart kunnen lopen. De nieuwe voortstuwing (gasturbines) heeft een belangrijke arbeidsbesparing tot gevolg, omdat de schepen geen ke tels zullen hebben. De 3-D-radar maakt het mogelijk om snel afstand, richting en hoogte van het doel te bepalen. De variable-diepté-sonar kan, de naam zegt het reeds, tot op verschillende diep ten in zee worden neergelaten. De „Tartar"-raket, die de beide fre gatten zullen voeren, wordt voortge stuwd door vaste brandstof. De raket kan een snelheid bereiken van enkele malen die van het geluid. Het projec tiel wordt met behulp van de radar naar het doel geloodst en het heeft een grote trefzekerheid. De nieuwe schepen krijgen ook een gerieflijke accommoda tie voor de opvarenden. HAARLEM. De Haarlemse recht bank heeft de N.V. Kennemer Inferna le Assurantie Mij. (KIAMJ in staat van faillissement verklaard. Hierdoor is een eind gekomen aan de op 17 ju ni aan deze kleine verzekeringsmaat schappij voorlopig verleende surséan ce van betaling. Zoals bekend, heeft het in staat van surséance verkerende Amsterdamse bankierskantoor Gebr. Teixeira de Mattos een belang van zestig procent bij de KIAM. Van het aandelenkapi taal van KIAM, ad. een miljoen gul den, is f 60.000,- in handen van Teixeira. De Haarlemse verzekerings maatschappij kwam in moeilijkheden, toen door de surséance van Teixeira ongeveer tachtig procent van haar be schikbare middelen (ruim f 800.000,-) bevroren werd. De KIAM, waarin Teixeira in 1965 een meerderheidsbelang verwierf, hield zich hoofdzakelijk bezig met het afsluiten van automobielverzekerin» gen. In vakkringen werd het jaarlijkse premie-inkomen van de maatschappij geschat op een miljoen gulden. Bekend was, dat Teixeira al haar assurantie zaken via de geaffilieerde KIAM af deed. De KIAM zag reeds 18 juli haar toe lating als verzekeraar in de zin van de Wet Aansprakelijkheid Motorrij tuigen ingetrokken. Met ingang van die datum mocht zij dus niet meer optre den als verzekeraar tegen wettelijke aansprakelijkheid bij motorrijtuigen. De verzekerden, die bij de KIAM hun verplichte W.A.^verzekering hadden lo pen, hebben hun verzekering bij een andere maatschappij moeten overslui- ten. 0 Het gedeelte DeventerDe Platvoet van Rijksweg 37 zal door het Rijk aan de gemeente Deventer in beheer en on derhoud worden overgedragen tegen een vergoeding van f 725.705,zo blijkt uit de memorie van toelichting op het wets ontwerp van minister Suurhoff (Verkeer en Waterstaat). De contactgroep van werkgevers in de metaalindustrie, die ruim 460 midden- grote ondernemingen in de metaal-indus trie vertegenwoordigt, heeft per brief een beroep op de Staten-Generaal ge daan, te bevorderen dat voor investe ringen, die produktiviteitsbevorderend zijn, de mogelijkheden van investerings aftrek en vervroegde afschrijving wor den hersteld. 0 De Leidse Studentenweerbaarheid ,.Pro Patria" zal 3 november haar eeuw feest vieren. Prins Bernhard zal die dag een militaire parade afnemen. Aan de Technische Hogeschool te Eindhoven zal men de mogelijkheden gaan bestuderen 'om bij het produceren van elektrische energie het nog slechte omzetrendement van 35 procent belang rijk op te voeren door het introduceren van nieuwe conversiemethoden. Speciale aandacht zal o.m. worden besteed aan methoden, die door grote elektrische en ergie-centrales worden toegepast. Hierbij zal een voor Nederland geheel nieuwe conversiemethode, de Magneto-hydro- dynamische energieconversie, worden on derzocht. 0 De Prins der Nederlanden zal maan dag 7 november het etablissement van de N.V. Container Terminal „Amster dam" aan de Westhaven te Amsterdam officieel in gebruik stellen. In de aula van de T. H te Delft wordt een grote tentoonstelling van houtconstructies voor de woningbouw in gericht, die van 16 t.m. 27 november zal worden gehouden. De expositie omvat de Canadese inzendingen, die op de indus triële tentoonstellingen van bouwsyste men in Londen en op de bouwvakten toonstelling te Manchester geëxposeerd zijn geweest. Op de girorekening (no. 999) van liet Nederlands Comité Vluchtelingen hulp '66 te Amsterdam, was tot vrijdag een bedrag van ongeveer f 500.000.— ge stort. De rechtbank in Utrecht heeft de 62- jarlge A. J. G. uit Utrecht vrijgesproken. Hij werd er van verdacht als voorzitter van de Utrechtse r. k. amateurtoneel vereniging „Alberdinck Thijm" een be drag van ongeveer f 16.000,te hebben verduisterd. 9 „Het is te verwachten, dat nog meer bedrijven zullen moeten sluiten. Het ls een verschijnsel,, dat de afnemende span ning op de arbeidsmarkt duidelijk illus treert." Dit zei de heer J. Lanser. voor zitter van de Christelijke Metaalbedrijfs- bond, vrijdag op een vergadering van de bondsraad van deze organisatie in Utrecht. 0 Maandagmorgen zal begonnen wor den met het opbrengen van een zandpak- ket van 12 miljoen kubieke meter op een terrein van ongeveer 500 ha, dat gelegen is tussen de Bijlmermeer en de Water graafsmeer en toebehoort aan de ge meenten Amsterdam. Diemen en Ouder- Amstel. H Om de bouw van het grote materieel, dat voor het boren in de zeebodem nodig is, te stimuleren en bij de financiering van dit kostbare materieel behulpzaam te zijn. is thans opgericht de naamloze vennootschap „Nederlandse Materieel- Maatschappij voor Zeemijnbouw N.V." 9 Een employé wordt ervan verdacht het Lochemse filiaal van de Algemene Bank Nederland te hebben benadeeld door in effecten te handelen op een wijze, die strijdig is met de voor de bank gel dende voorschriften. Tot dusverre is nog niets gebleken van dupering van cliën ten. Het verdere onderzoek zal moeten uitwijzen of er aanleiding voor de justitie bestaat deze employé in verzekerde be waring te stellen. 0 Deze week was het honderd jaar geleden, dat de spoorwegverbinding Ven- lo—Kaldenkirchen—Viersen in gebruik werd genomen, waardoor de verbinding RotterdamEindhovenVenlo via Mön- chenGladbach en Krefeld kon worden doorgetrokken naar de Duitse fabrieks plaatsen op de linker Rijnoever. Een felle brand, die gisternacht aan de Mauritsweg in Rotterdam woedde, heeft een zaak voor babykleding volledig in de as gelegd. De oorzaak staat nog niet vast. Niemand liep verwondingen op.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 8