WILLEM S IDEALEN
Grand Gala du Disque Classique
evenement van goed gehalte
7
De
Gouden
ipf? ci
1 v
nFf
1
Mies en scène" toch
weer op TV
David Zinman gaat
bij het U.S.O.
Haags Mauritshuis
150 jaar
Scheepvaartberichten
Oude sonnetten niet
in pocket-uitgave
School voor vrouwen
bij Haagse Comedie
Geen geld meer voor
Britse filmindustrie
Russische filmversie
van Hamiet bekroond
PERSONALIA
UIT DE KERKEN
Gestolen Correggio
teruggevonden
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
VANAVOND
Morgen
DOOR HENK VAN HEESWIJK1
i
Britse minister in
Gibraltar
,<*e d
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Pagina 2
MAANDAG
Ze wist het nu,
dat ze weg van hem was. Maar het
had geen enkele zin. Pa Caron, die
woest was geweest toen Harry tegen
zijn zin trouwde met dat spook van
Bal, alleen al omdat ze een personeels
lid was, zou natuurlijk evenmin er in
toestemmen, dat zijn oudste zoon en
stamhouder, de toekomstige baas hier,
met haar ging trouwen. Die gedachte
kon ze wel uit haar hoofd zetten, hoe
vriendelijk de baas doorgaans tegen
haar was. En tenslotte: ze was twee
jaar ouder dan Jan Willem. Nee, ze
had geen schijn van kans. Een enke
le keer een dagje of avond met hem
aan de rol. Op meer hoefde ze niet
te rekenen.
Met Pinksteren vroeg hij haar weer.
Doordat hij onderofficier was, kon hij
doorgaans het zo versieren, dat hij tij
dens de feestdagen vrij was.
Tot zijn grote verwondering zei ze
niet dadelijk ja. Toen ze donderdags
voor Pinksteren na de dagtaak naar
huis fietste, reed hij haar achterop.
Ze was van haar fiets gestapt en
leunde op het stuur, vlakbij het geopen
de raampje. Ik ben dol verliefd op
dat jong, dacht ze. Toch zei ze geen
ja, doch vroeg: „Wat ben je eigenlijk
met me van plan, Jan Willem?"
Hij begon te lachen. „Als je mee
gaat: je zoenen en knuffelen."
„O, ja, dat ken ik. En verder?"
„Wel, we gaan natuurlijk ergens
dansen. We drinken wat samen. En we
gaan ergens heerlijk eten. Je mag
zelf zeggen waar je heen wilt."
„Leuk. Het oude recept dus. Dank
je wel. Ik heb ditmaal geen interesse."
Hij keek haar verwonderd aan. „Wat
krijgen we nou Waarom niet Heb ik
wat uitgespookt, wat je niet aanstaat?
Ik gedraag me in dienst gewoon als
leder ander. Ik drink nauwelijks en..."
Ze wuifde met haar hand. „Je hoeft
je deugden niet op te sommen. Ik weet
best, dat je ze bezit. Het antwoord is
desondanks nee."
„Wil je niet zeggen waarom, Ton-
nie?"
Ze stapte weer op haar fiets. Lachend
antwoordde ze: „Denk daar maar
eens goed over na, jongeman. Natuur
lijk is er een reden. Probeer er maar
achter te komen. So long!" Maar tien
minuten later zat ze op haar kamertje
te huilen. Zo is het beter dacht ze.
Het wordt immers toch nooit wat? Ik
ben niet van plan om het speelpopje
te blijven van Jan Willem Caron.
De persoon in kwestie piekerde er
niet lang over. Graag of niet. Hij kon
voor haar tien anderen krijgen, als hij
wilde.
Zaterdagsavonds reed hij het dorp
rond en bekeek de Elzekamper-scho-
nen, die door de hoofdstraat flaneer
den. De meesten kende hij; met enke
len was hij al eens 'n avondje op stap
geweest. Menig meisje keek met ver
langende ogen naar de knape jongen
in het buitenmodelletje achter het
stuur. Doch voor Jan Willem, de vaan
drig, was er geen bij, die hem bijzon
der aanstond.
Na een half uurtje reed hij naar
huis. De besten komen niet op straat,
dacht hij. Zoals Tonnie van Eist. Wat
heeft dat grietje ineens tegen me 't Is
een raspaardje en ik dacht vast, dat
ze verliefd op me was. Vrouwen zijn
soms wonderlijke wezens. Als ik ze
ooit kan snappenEnfin; graag of
niet zus. Ik zal vast niet op m'n knie-
en voor je gaan liggen.
Eerste Pinksterdag reed hij met
zijn moeder en zuster naar Anderlo.
Daar speelde hij met de kleine jon
gen observeerde ongemerkt zijn broer
die altijd blij was wanneer zijn moe
der onverwacht kwam. Terwijl zus
Mien de kittige Thea hielp met de
thee. Mijn broer is gelukkig, consta
teerde hij voor de zoveelste maal. En
Thea wordt met de dag knapper. Vroe
ger, op de fabriek, had ze eigenaardi
ge ogen, die je uitdagend aankeken.
Nu ligt er een zachte glans in en ze
schitteren, als Harry lief voor haar is.
Die twee zijn alleen maar gelukkig.
Dat die eigenwijze ouwe heer nu niet
eens komt kijken. Wat heeft-ie er aan
om zo koppig te blijven? Goed, ik had
er aanvankelijk ook niet veel mee aan
m'n pet, doch ik heb me ermee ver
zoend. Als hij dat nu ook eens deed?
Thea moet het eerste kwade woord nog
over hem spreken. Het eerste, wat ze
altijd vraagt, als moeder komt, is:
Hoe gaat het met papa?
Tweede Pinksterdag bleef hij lang
in bed liggen en kwam eerst tegen
de koffie beneden. Zijn vader keek hem
verbaasd aan. „Moet je niet uit, van
daag? Wie ligt er met dit mooie weer
nu zo lang in zijn bed!"
De jongen ging schouderophalend
aan de tafel zitten. „Wat doet dat er
toe? Morgenochtend sta ik om half
zeven alweer naast m'n krib."
Willem roerde in zijn koffie, onder
wijl zijn oudste onderzoekend aankij-
koffie drinken, Tonnie, dat is wel zo
gezellig".
„Zo als u wilt meneer". Een mi-
nuut later zat ze tegenover zijn bu-
reautje. Ze keken elkander even aan
en gelijktijdig begonnen ze te lachen.
Hij gaf haar een sigaret. Zonder veel
omwegen, vroeg hij opeens: „Tonnie,
wanneer gaan we weer eens een dagje
of een avondje samen uit"?
Het meisje schudde haar hoofd. „Ik
betwijfel, meneer, of uw vader dit
goed zou vinden. Het is geen gewoon-
te, dat de baas met één van de leden
van het personeel uitgaat".
Hij keek haar rustig, voor het oog,
kend. „Zoals je wilt. Evenwel.... als
ik in jouw plaats stond, wist ik het
wel. Zulk mooi weer, een wagentje,
geen geldgebrekOf wel soms?"
„Welnee, u weet wel, dat ik nooit
boemel."
„Dat is zo. Maar waarom zoek je
geen aardig meisje op? Mij dunkt, je
kunt best met jezelf voor de dag ko
men."
De jongen stak zenuwachtig een si
garet op. Ria, die tot nog toe zwijgend
luisterde, zag zijn handen beven. „Ben
je wel in orde?" vroeg ze ongerust.
„O ja, alleen een beetje lui van
morgen. En wat die aardige meisjes
betreft, die zijn er genoeg. Maaronbewogen aan. „Dat baas.... nu ja,
Sedert het gebeurde met mijn broer
ben ik wat voorzichtiger geworden. Va
der stelt namelijk nogal hoge eisen aan
zijn toekomstige schoondochters, dus..."
hij spreidde zijn handen uit.
Willem bezag het van de humoristi
sche kant, dus lachte hij. „Heel ver
standig. Overigens, ik denk niet, dat
jij zult aankomen met.... met...."
„Een meisje van de fabriek", vulde
Jan Willem aan.
„Inderdaad".
De jongen stond langzaam op. „Oké,
dat weten we dan weer." Zonder naar
zijn vader of moeder te kijken, liep
hij langzaam het vertrek uit naar bui
ten. Met zijn handen in zijn zak slen
terde Jan Willem naar de weg, waar
hij bleef staan kijken naar het ver
keer dat langs kwam.
Man en vrouw keken elkaar aan.
„Snap jij, wat hij hiermee bedoelt?"
In 1963, enkele weken voor Jan Wil
lem uit de dienst zou komen, vroeg
zijn vader hem: „Heb je nog bepaal
de plannen, zodra je het burgerpakje
weer kunt aantrekken?"
Ze zaten in de salon bij de avond-
koffie, die Willie binnengebracht had.
Ria was naar Anderlo en Mientje was
met een vriendin weg.
„Ik neem aan, dat u me wel bij
zich wilt hebben op de fabriek, niet?"
„Dat ligt tenminste in mijn bedoe
ling. Je weet toch dat ik mijn beide
zoons in gedachten al als mijn opvol
gers heb gezien. Erg enthousiast ben
je niet. Wil je soms liever in de mili
taire dienst blijven?"
„Vader.... waar zie je me voor aan?
Nee dat is niets voor mij. Ik beschouw
deze maanden toch al als verloren
tijd."
„Kom, kom, in dienst leer je altijd
wel wat."
„Jawel. Rottigheid. U bent nooit in
dienst geweest, dus daarover kunt u
niet oordelen. U had het Harry maar
eens moeten vragen. Als gewoon sol
daat tel je helemaal niet mee. Die he
le militaire dienst komt neer op sla
vernij in moderne vorm. Je bent toch
zeker alleen maar een nummer. Nee,
ik zal de dag prijzen, als ik m'n spul
len kan inleveren."
„Of had je wat anders op het oog."
„Welnee, waarom? Het kartonnage-
vak lijkt me wel. Ik hoop alleen niet,
dat ik de hele dag op kantoor hoef te
zitten. Dat ik op z'n tijd door de fa
briek kan dalven om ook de praktische
kant te bekijken en zo mogelijk beter
te leren kennen."
Zijn vader knikte verheugd. „Niets
zal mij liever zijn, Jan Willem." Hij
knikte. „Goed, dat is dan afgesproken.
Ik zal je zo veel mogelijk vrij laten
in je manier van werken. Je inzich
ten lijken me heel verstandig. Ik ben
blij, dat je dit besluit genomen hebt.
En.... ehals je eens aan trouwen
zoudt denken...." Hij wees naar het
stuk grasland naast de fabriek. „Dat
stuk grond heb ik verleden jaar ge
kocht. Ik kan er een huis neerzetten.
Naar jouw smaak."
Voor het eerst lichtte er wat op in
de ogen van zijn oudste zoon. „Dank
je, vader."
Twee maanden later, toen de eerste
herfststormen over het land raasden,
betrad Jan Willem Overduin's Carton-
nagefabriek, om er zijn brood te gaan
verdienen. Vanuit het grote raam van
het privékantoor zag Willem met wel
gevallen de jongeman komen. „Mijn
toekomstige opvolger," dacht hij.
Hoofdstuk 14.
Voor Tonnie van Eist werd het een
nieuwe periode in haar leven, want
nu zag ze de jonge baas, zoals Jan
Willem al spoedig werd genoemd, dik
wijls meer keren op een dag. Even
eens was het onvermijdelijk, dat ze
met elkaar in gesprek kwamen. Want
als Willem zelf voor zijn bedrijf op
reis moest, ging de dagelijkse post
voor voorlopige afdoening naar het
kantoortje, dat vlak naast dat van de
directeur lag en werd Tonnie tijde
lijk gedetacheerd bij de jonge baas.
Op een morgen, toen Willie de kof
fie boven gebracht had bij Jan Wil
lem, belde hij de secretaresse van
zijn vader en zei: „Kom maar hier
zullen we maar met een korreltje zout
nemen. Ik denk, dat ik nog minder te
vertellen heb dan de secretaresse van
mijn geachte vader. Doch dat hindert
niet. En als ik nu eens ergens anders
werkte? Helemaal niet hier? Zoals bij-
voorbeeld mijn broer"?
Ze schudde opnieuw haar hoofd.
„Laten we verstandig zijn, meneer.
We weten allebei, hoe uw vader is.
U bent hier de toekomstige patroon,
de opvolger van uw vader. En wat
ben ik Maakt u het me alstublieft
niet lastig, want dan zou ik m'n ont-
slag moeten nemen".
„Val ik je lastig"? Hij keek haar
met grote ogen aan.
„Nee, dat bedoel ik niet. Zo bent u
niet. Laat het maar zo blijven, als
het nu is. Ik de secretaresse van uw
vader en u de jonge baas. Dat is het
beste".
Langzaam kwam er een vage glim-
lach op zijn gezicht. „Ik zal vader
vragen, of ik jou niet kan krijgen.
Moet hij maar een andere secretares-
se nemen".
„O, dat doet meneer nooit. Hij is
zo aan me gewend. Overigens, dat zou
meneer meteen door hebben. Hij merkt
alles dadelijk op".
„Zo? Weet hij het, dat we samen
verschillende malen uit geweest zijn"?
Het meisje begon te kleuren. „Ik heb
altijd m'n best gedaan om het voor
hem verborgen te houden".
„Waarom? Schaam je je voor me"?
Ze keek met een ruk op. „Dat weet
u wel beter".
Hij begon zijn koffie te drinken.
Van beneden klonk het geluid der ma-
chines. In de nevenvertrekken ratelden
de schrijf- en telmachines. Een auto
met aanhanger, beladen met platen
strobord, kwam het fabrieksterrein op-
rijden. Boven het lawaai der machines
klonk het geluid van de radio, die de
arbeidsvitaminen uitzond. Alleen in 't
kleine kantoortje heerste rust.
Plotseling vroeg hij: „Beteken ik
wat voor je, Tonnie"?
Het meisje had haar kopje neerge-
zet. Terwijl ze rookte, keek ze voor
zich op haar schoenen. „Daar geef ik
geen antwoord op".
„Laat i k het dan anders stellen.
Neem aan, dat ik niet Jan Willem
Caron was, de zoon van de grote baas
hier. Maar.... eh.... vooruit: Jan Jan-
sen. Die ergens een goed betaalde
baan had, een paar centen en zo. Een
wagentje. Enfin, wat ik nu heb. En ik
vroeg: Tonnie van Eist, ga je over-
morgen.... dan is het zaterdag, gezel-
lig met me uit Wat zou je dan ant-
woorden"
Hij zag de kleur op haar wangen
dieper worden. Ze bleef echter voor
zich uitkijken en toen ze bleef zwijgen
knikte hij enkele malen. „Zeg maar
niets, Tonnie, je gezicht heeft je al
verraden. Vanavond, zeven uur, zie je
me bij de Lintweg voorbij het station.
Zorg, dat je op tijd bent, dan gaan
we er rustig over praten".
Ze keek naar hem op. „Nee, Jan
Willem, laten we ons geen onmoge-
lijke dingen in ons hoofd halen".
„Dat was het dus. Daarom wilde je
toen ook niet met me mee. Je zei
toen: Denk er maar eens goed over
na. Natuurlijk is er een reden. Pro-
beer er maar achter te komen. Nu
ben ik er achter. Het kan me alle-
maal geen bliksem meer schelen,
Tonnie. Vanavond zal ik je wel ver-
tellen, waarom".
„Ik kom niet," was haar op besliste
toon uitgesproken commentaar. -
„Ik wacht tot vijf over zeven. Ben
je er niet, dan ga ik naar je huis".
„Dan zorg ik, dat ik niet thuis ben".
Ze keel: hem ferm aan.
Hij schudde zijn hoofd. „O, o, die
Tonnie. Nooit geweten, dat je plotse-
ling zo'n hekel aan me hebt. Neemt u
me alstublieft niet kwalijk, juffrouw
van Eist".
„Dat is het niet, Jan Willem, je
weet wel beter, maar...."
„Dan geen maren meer. In dienst
heb ik vechten geleerd. Voor een vol-
gens mij krankzinnig doel. Nu heb ik
een edeler doel om voor te vechten en
zo waar als ik hier zit, kleine meid,
ik zal het doen. Zeven uur vanavond,
Tonnie? Zeven uur".
(Wordt vervolgd).
1* p- c
k -
-- s
'fa
In het Concertgebouw te Amsterdam heeft het Grand Gala du Disque Clas
sique 1966 plaatsgevonden. Hier een beeld van het optreden van de pianist
Van Cliburn, die o.a. het pianoconcert van Tsjaikofski speelde. Links Bernard
Haitink.
Van een aanmerkelijk beter gehalte dan het platenbal, waarop de populaire
jongens van de lichte muze zich presenteren, is het programma van het Grand
Gala du Disque Classique, dat als een jaarlijkse culturele manifestatie mag
worden aangemerkt. Men heeft zelfs geen conferencier nodig om de aantrek
kelijkheid van zo'n avond te verhogen. De aard van dit Grand Gala
bleek ook uit het gehalte van het publiek, dat zich in kleding en sieraden ge
heel had aangepast aan de naam van dit eclatante muziekfeest. Vooral tij
dens de pauze werd duidelijk hoeveel gewicht deze uiterlijkheden vooral bij
de dames in de schaal leggen. Anders gezegd, niet iedereen zal voor de compo
sities van Jurriaan Andriessen en Oscar van Hemel die in opdracht van de
C.C.G.C. werden geschreven, dezelfde geestdrift aan de dag hebben gelegd.
Vele bezoekers gaven acte de présen-
ce omdat zij er nu eenmaal bij wilden
horen, of omdat zij waren uitgenodigd.
Geen beatjool dus gisteravond in het
Amsterdamse Concertgebouw maar een
gevarieerd concert, waarop de sopraan
Emmy Ameling en Van Cliburn resp.
met de vertolking van opera-aria's en
het eerste pianoconcert van Tjaikowski
voor hoogtepunten zorgden.
De Pas de Deux, voortreffelijk ge
danst door Olga de Haas en Sylvester
Campbell viel een beetje buiten het ka
der van dit programma. De wat sterie
le sfeer van het concertgebouw droeg
11
HILVERSUM De moeilijkheden,
tussen het teanj van „Mies en scène"
en de VARA on;sU.an doov de afgelas
ting van het liedje van Jaap van der
Merwe, zijn tussen alle betrokkenen dit
weekeinde opnieuw besproken. Volgens
de VARA-persdienst is daarbij geble
ken dat het nemen van deze beslissing
van de VARA op een zeer laat mo
ment, waardoor overleg met het team
niet plaatsvond, de voornaamste oor
zaak van de gerezen moeilijkheden is.
De VARA heeft interne maatregelen ge
troffen, teneinde dit in de toekomst te
vermijden. Onder die omstandigheden
heeft het team besloten terug te keren
van zijn aanvankelijke voornemen, de
uitzendingen niet meer te verzorgen.
De VARA, aldus de mededeling van de
VARA-persdienst, heeft van deze be
slissing met voldoening kennis geno
men en spreekt haar vertrouwen uit in
het team van „Mies en scène".
UTRECHT De jonge Amerikaanse
dirigent David Zinman zal in november
het Utrechts Symfonie Orkest dirigeren,
omdat de vaste dirigent Paul Hupperts
deze maand aan andere verplichtingen
moet voldoen. David Zinman dirigeert
U.S.O.-concerten in Utrecht, Rotterdam,
Amsterdam en Amersfoort. In Amster
dam is hij reeds enkele jaren de vaste di
rigent van het Nederlands Kamerorkest
naast Szymon Goldberg. Op het Grand
Gala du Disque Classique ontving David
Zinman een Edison in de categorie
„Symfonische muziek met solist".
70. De Sheik der Touareggs laat een hoog kirrend
lachje horen. „Toen ik destijds Kleine-Kim aan jou
verkocht, Abdullah, was zijn vader nog een onbe-
duidende boer," lispelt hij. „Nu echter, is hij op-
perrechter in Cairo en de gunsteling van de Ka-
lifü Hij heeft gezworen degenen ten val te bren-
gen, die hem zijn zoon ontroofdenDahouddin
buigt zich voorover in zijn zetel en kijkt Abdullah
strak aan. „Dat zijn dus wij beiden," zegt hij sle
pend. „Welnu, mijzelf zal ik niet uitleveren natuur
lijkmaar jou wel! En, om te voorkomen, dat
je mij dan zult verraden, zal ik je eerst voorgoed
het zwijgen opleggen. Je weet wellicht, dat wij,
Touareggs, de cobra vereren," vervolgt Dahouddin,
wijzend op de gouden cobra, die zijn zetel ver
siert. „Welnu, jullie beiden zult ons bij onze ere-
dienst prachtig kunnen helpen..." Een ogenblik
valt er een beklemmende stilte in de zaal en Aram
en Ambre, die vanaf de galerij ademloos hebben
toegeluisterd, trekken zich verder terug achter het
gordijn. „Werpt hen in de slangenvijver!!" snerpt
Dahouddins stem door de zaal
UUJUUUJU/JJUJJJUl
ua/u/iiiiiiiiitiiuuiiiiiiinu/iiiiiiiiimiiiimmminiiiaiwjiwmiiujtu/.
er niet toe bij om dit romantische bal
let volledig tot zijn recht te laten ko
men. Alle solisten werden magnifiek
begeleid door het Concertgebouworkest,
dat behalve door Bernard Haitink ook
door zijn talentvolle jonge collega Edo
de Waart werd gedirigeerd.
CCGC-directeur Piet Beishuizen deelde
ons voor in het programma mede, dat
de-klassieke plaat de vermaarde platen-
merken hun gezicht hebben gegeven.
Hij vertelde er niet bij dat deze platen
kunnen worden gemaakt dank zij het
commerciële succes van de onbeteke
nende op de goedkope smaak specule
rende sterretjes. Overigens werd weer
eens bewezen dat een live concert dui
delijk meer dynamiek en kunstgenot
schenkt dan de gepolijste opnamen uit
de platenstudio of de platenfabriek
maar laten we blij zijn dat ze er zijn
dat deze platen bestaan en dat zij een
goede verkoop hebben.
DEN HAAG Ter gelegenheid van
het 150-jarig bestaan van het Konink
lijk Kabinet van schilderijen Maurits
huis, de Koninklijke Bibliotheek en het
Koninklijk Penningkabinet in Den Haag
zal in het Mauritshuis van 5 november
tot 5 januari a.s. een historische ten
toonstelling worden gehouden. Deze drie
instellingen werden in het leven geroe
pen in 1816. De toen aan hen overge
dragen collecties kwamen uit het bezit
van de stadhouders Willem IV en Wil
lem V. De tentoonstelling zal een over
zicht geven van de oorsprong der huidi
ge verzamelingen tot plus minus 1830.
Naar aanleiding van het 150-jarig be
staan vindt op vrijdagmiddag 4 novem
ber in de Rolzaal in Den Haag een offi
ciële herdenkingsplechtigheid plaats tij
dens welke professor Th. H. Lunsingh
Scheurleer een rede zal uitspreken en
vervolgens de minister van Cultuur, Re
creatie en Maatschappelijk Werk, mr.
M. Vrolijk, de tentoonstelling zal ope
nen. Vanaf zaterdag 5 november zal de
tentoonstelling in het Mauristhuis voor
het publiek toegankelijk zijn.
KLEINE VAART
Anne Christina pass. 27 Kaap Bon nr.
Marseille; Breehorn 27 560 z.w. Azoren
nr. Guayaquil; Calchas 27 v. Gibraltar
nr. Barcelona; Lifana 27 te Harlingen;
Margaretha Smits pass. 27 Vilano nr.
Kenitra; Martinistad pass. 26 Cork nr.
Avonmouth; Noordborg 26 te Utrecht;
Philetas 26 40 z.o. Kp. St.-Vincent nr.
Rotterdam; Rijnborg 26 te Delfzijl;
Steenbergen 28 te Glückstadt; Vega 26
v. Gefle nr. Amsterdam; Zus 26 40 v.
Hanstholm nr. Londonderry.
GROTE VAART
Aagtekerk 27 vn. Marseille nr. Ant
werpen; Acila 27 640 n.n.w. Paaseiland
nr. Curasao; Aegis 28 t.h.v. Pto Rico nr.
Las Palmas; Alkmaar 27 510 w.n.w. Fi-
nisterre nr. Shellhaven; Alnitak 26 240
o. New York nr. Beiroet; Aristoteles 27
v. Valparaiso nr. San Antonio; Baltic-
borg 27 v. Delfzijl nr. Bohus; Bengalen
27 300 w.n.w. Buenaventura nr. Papeete;
Blitar 29 te Rotterdam; Ceres 27 v. Bre
men nr. Amsterdam; Cinulia 27 te Tee-
sport; Gaasterdijk 27 te Rotterdam;
Gaasterkerk 27 te Port Said; Garoet 27
te Arica; Goeree 28 te Durban; Gooi
land 27 v. Salvador nr. Amsterdam;
Hollandsdiep 27 90 n.o. Sydney nr. Miri;
Kennemerland 27 te Hamburg; Kermia
27 610 o.t.z. Socotra nr. Singapore; Kin
derdijk 27 te Los Angeles; Konings-
waard 27 160 o. Rio de Janeiro nr.
Buenos Aires; Kopionela 28 320 b. Bom
bay nr. Mena; Koudekerk 27 te Livorno;
Krebsia 27 v. Purfleet nr. Stanlow;
Ladon 27 te Amsterdam; Langkoeas 28
te Antwerpen; Meinlloyd 28 te Hong
kong; Medon 27 v. Port of Spain nr.
Paramaribo; Merseylloyd 28 v. Whan-
garei nr. onbekend; Merwelloyd 27 165
n.n.o. Mogadiscio nr. Djibouti; Missis-
sippilloyd 95 z. Djeddah nr. Djibouti;
Musilloyd 27 te Luanda verw.; Oost-
kerk 27 860 z.o. Socotra nr. Aden;
Parthenon 27 v. Willemstad nr. La
Guaira; Provenierssingel 27 vn. Tumaco
nr. onbekend; Purmerend 27 350 w. Ber
muda nr. New York; Sloterkerk 26 te
Genua; Solon 28 te Charleston; Spaar-
nekerk 27 v. Akaba nr. Tripoli; Straat
Freetown 27 110 n. Billion nr. Durban;
Tero 28 v. Ilo nr. Balboa; Utrecht 28
te Toronto; Vitrea 28 270 z.z.w. Bombay
nr. Mena; Vlist 28 450 n.o. Pitcairn nr.
Acajutla; Zaankerk 27 900 w.n.w. Lo-
bito nr. Kaapstad.
Laten wij ons verheugen over het feit
dat de CCGC-directie opdrachten aan
jonge componisten verstrekt om zich
met nieuwe werken aan het Nederland-
publiek te presenteren. De traditio
nele Edisons werden evenals vorig jaar
uitgereikt door minister M. Vrolijk
wiens goodwill-speech vol zelfspot meer
aansloeg dan de conferences van Paul
van Vliet op het populaire gala. Ten
slotte blijft het merkwaardig, dat de
grote keien het laten afweten bij het in
ontvangst nemen van de Edisons. Wan
neer het gehalte van de concerten zo
blijft als vrijdagavond, zullen de promi
nenten de komende jaren waarschijnlijk
minder verhinderd zijn door bezigheden
elders dan thans het geval is.
BOLOGNA In Bologna is de uitge
ver Enrico Sampietro tot een voorwaar
delijke gevangenisstraf van drie maan
den en tien dagen, alsmede tot een boete
van 35.000 lire veroordeeld wegens
het publiceren van een pocket-uitgave
van de vijftiende-eeuwse Italiaanse
schrijver Pietro Aretino. De rechtbank
verwierp de stelling van de uitgever,
dat hij een „werk van waarde" binnen
het bereik van de massa wilde brengen.
Eerder had de openbare aanklager be
toogd, dat het werk van Aretino, die
leefde van 1512 tot 1556, pornografie
was. Hierdoor haalde hjj uitspraken van
beroemde critici aan, onder wie Guillau-
me Apollinaire.
DEN HAAG Molière's „School voor
vrouwen" is in de Koninklijke Schouw
burg in première gebracht door de
Haagsche Comedie, in de vertaling van
Bert Voeten. Jurriaan Andriessen com
poneerde er de muziek voor. Na een
ovationeel applaus voor de executanten
werden ook Voeten en Andriessen op het
podium geroepen om te delen in de hulde
die het première-publiek voor deze to
neelprestatie van de Haagsche Comedie
bracht.
„School voor vrouwen" werd geregis
seerd door Max Croiset in samenwerking
met Wim van Roofl, die ook rollen in
het stuk vertolkten. Medespelenden wa
ren voorts Anne-Wil Blankers, Joris
Diels, Nanni Vermeer, Jan Veelo, Jan
Grefe, Wiebe Brandsma en Eduard Pal
mers.
LONDEN De Britse filmproducen
ten zijn de nieuwste slachtoffers van
de beperkte verstrekking van kredieten
in Engeland.
De „Sunday Telegraph" meldde van
daag dat zes grote filmprojecten niet
doorgaan omdat de door de regering
gesteunde nationale film financierings
maatschappij de banken niet langer te
rugbetaling kan garanderen van aan de
filmindustrie verstrekte leningen. De
onafhankelijke producenten zijn nu ge
noodzaakt het vereiste kapitaal uit
Amerika of Europa te betrekken.
SAN FRANCISCO De Russische
filmserie van „Hamlet" is gisteravond
in San Francisco bekroond met de gou
den lauwerkrans van de David O. Selz-
nick stichting.
Deze onderscheiding wordt jaarlijks
toegekend aan bijdragen aan „Interna
tionaal begrip door het behandelen van
universele thema's waarbij de hoogste
standaard van cinematische artistici
teit wordt gehandhaafd".
„Zilveren lauwerkransen werden toe
gekend aan Pier Paolo Pasolini's „Gos
pel volgens St. Matthew", Jean Luc-
Godard's „Masculine-feminine", Jan
Kadar's en Elmar Kos. „De Winkel
in de hoofdstraat" en Agnes Varda's
,,le Bonheur".
CHICAGO Een inbreker is er zon
dagochtend vroeg in geslaagd het Art
Institute van Chicago binnen te dringen
en er met een 16de-eeuws Italiaans
schilderij, ter waarde van 500.000 dollar
vandoor te gaan. Het kunstwerk is ech
ter 18 uur later in een naburige afval
bak teruggevonden.
De politie ontving een telefonische tip
waarin de plaats waar het schilderij
verborgen was genoemd werd. Het staat
vast dat het teruggevonden schilderij
geen duplicaat is.
De dief van het doek, geschilderd
door Antonio Correggio voorstellende
„madonna en kind met de kleine Johan
nes", is nog voortvluchtig.
Het schilderij blijkt enigzins bescha-
te zijn. Er loopt onder meer een verti-
cal$ barst over vrijwel de gehele leng
te van het doek. De schade kan worden
hersteld, aldus een woordvoerder van
het museum.
GIBRALTAR De Britse minister
van Koloniën, Fed Lee, is zaterdag
avond op Gibraltar aangekomen voor
overleg met gouverneur Sir Gerald
Lathbury en leden van het plaatselijke
parlement over het geschil met Spanje,
dat aanspraak maakt op de soevereini
teit over de Britse kolonie. Vorige week
sloot Spanje zijn grens met Gibraltar
voor nagenoeg alle verkeer, kennelijk
om de kolonie onder economische druk
te zetten.
De heer W. J. L. Spit, voorzitter van de
Katholieke Bond van Vervoerpersoneel,
wordt verbondsbestuurder van het Neder
lands Katholiek Vakverbond. Hij volgt drs.
Th. Coppers op, die enige tijd geleden werd
benoemd tot directeur van De Volkskrant.
Binnenkort is de benoeming te verwachten
van de heer D. Ketel, thans chef van de
directie Afrika en Midden-Oosten van het
ministerie van Buitenlandse Zaken, tot Hr.
Ms. buitengewoon en gevolmachtigd ambas
sadeur te Dakar.
Beroepen: te Giessenburg: H. Procee,
kand. te Lemmer; te Santpoort: J.
Baayens te Leimuiden.
Aangenomen: het beroep als pred.
voor de arbeid in Zwitserland: H. J.
Huyser te Barchem.
HILVERSUM I
18.00 Li. orgelspel. 18.20 Uitz. v. d.
Comm. Partij Ned. 18.30 Tienerprogr.
18.55 Op de man af, praatje. 19.00 Nws.
en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30
Stereo: Vocaal ensemble: mod. liede
ren. 19.50 Stereo: Li. gr.muz. 20.25 De
Beslissing: doe. hoorspel. 21.25 Muziek
en dienst: informatief pr. over kerkmu
ziek. 22.15 Het gesprek hervat, lezing.
22.30 Nws. 22.40 Literama: radioperio
diek over boeken en schrijvers. 22.55 Li.
gr.muz. 23.00 Li. gr.muz. 23.55 - 24.00
Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik verbind
u door, praatje. 18.30 Li. ork.muz. 18.50
Voor de jeugd. 19.20 Op de plaat... rust:
strijdkrachtenpr. NRU: 19.50 Openbaar
Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Omroepor
kest en solist: mod. en klass. muziek.
21.20 Van Maas tot Memel, doe. 22.00
Stereo: Metropole-orkest: amusements
muziek. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Wat
is er aan de hand met mensen die dis
crimineren, rep. 23.20 Stereo: Li. gr.
muz. 23.55 - 24.00 Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Journaal. 19.01 Film.
CVK/IKOR/RKK19.05 Kenmerk: we
kelijkse act.rubr. over kerk en samen
leving. NCRV: 19.35 't Is zó bij de
luchtmacht, tv-feuilleton. NTS: 20.00
Journaal. NCRV: 20.20 Attentie. 20.45
Koningin Victoria, historisch tv-spel.
21.38 Ooggetuige: doc. over Australië.
22.10 Hervormingsdag: dagsl. NTS:
22.25 - 22.30 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in het kort. VARA:
20.01 Z-cars, tv-film. 20.50 Achter het
nieuws. 21.15 De graaf van Monte Chris-
to, tv-feuilleton (deel V). 21.40 Verken
ning in wetenschap, doc. over moderne
technieken en hun toepassingen. NTS:
22.05 Journaal. 22.10 Pauze. 22.30 - 23.00
Teleac: geprogr. instructie (6).
progr. 17.00 Overheidsvoorlichting:
Nieuwe film over Curacao, vraaggespr.
van Raymundo Debrot met Peter
Kreutzberg. 17.10 Voor de jeugd.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Li. gr. muz. VPRO: 7.55 Medit.
AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte gr. muz.
(8.30-8.35 Groenteman). 8.50 Morgen
wijding. 9.00 Klass. ork. werken (gr.).
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit.
(gr.). (11.00—11.02 Nws.). 12.00 Stereo:
Lichte ork. muz. (opn.). 12.27 Med.
t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Overh. voorl.
V. d. land.b 12.40 Dansens. 13.00 Nws.
13.10 Journ. en beursber. 13.30 Stereo:
't Muzikantenuur: I. Pianorec.: klass.
muz.; II Omroepdubbelkwartet: klass.
lied.; III. Instr. ens.: klass. muz. 14.40
Het menselijk verstand, klankbeeld.
15.00 Voor de vrouw. 15.40 Stereo: Doe
delzak ens. (opn.). 16.00 Nws. 16.02 Lied.
(gr.). 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New
York calling. 17.20 Lichte gr. muz. voor
de tieners.
HILVERSUM III
TROS: 9.00 Nws. 9.02 gev. muziek-
progr. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink.
(11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Act. 12.05
Gevar. muz. progr. 13.00 Nws. 13.02 Act.
13.05 Gast-vrij: licht pl. progr. en inter
view. 14.00 Nws. 14.02 Act. 14.05 Pla
ten en tips voor de vrouw. 15.00 Nws.
15.02 Act. 15.05 Elektr. orgelspel. 15.25
Lichte ork. muz. en orgelspel. 16.00
Nws. 16.02 Act. 16.05 Voor de tieners.
17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 Verz. pl.
progr.
HILVERSUM I.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15
Lichte gr.muz. (7.30-7.32 Nieuws). 7.55
Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte or-
kestmuz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Hoogmis.
9.35 Waterstanden. 9.40 Conciliepost
bus. 9.45 Muziek (opn.). 10.00 Aubade:
licht muziekpr. 11.00 Voor de zieken.
12.00 Stereo: Musette-orkest en solist.
12.18 Marktber. voor schippers. 12.20
Voor de landbouwers. 12.27 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.40 Actualiteiten. 12.50 Platennieuws.
13.00 Lichte grammofoonmuz. 13.30 Mu-
sièsta: licht muz.progr. 14.40 Stereo:
Licht ensemble. 15.00 Pizzicato: licht
MAANDAG 31 OKTOBER 1966
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling
van gisteravond). 10.20 Sportjournaal.
10.50 Filmrep. 11.20 Amusementsprogr.
12.00 - 13.30 Act. kroniek. 16.40 Nieuws,
teiten. 18.06 Sportjournaal. 18.50 Zand
mannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.21 Com-
16.45 Pr. over honden. 17.10 Lit. progr.
17.30 Filmrep. 18.00 - 18.05 Nws. (Re
gionaal prograama: NDR: 18.05 Actuali-
missaris Freytag, tv-film. 19.59 Progr.-
overz. WDR: 18.05 Verkeersvraagstuk-
ken voor iedereen. 18.30 Journaal. 19.10
Doe. pr. 19.40 Huismuziek op onbeken
de instr.) 20.00 Journaal en weeroverz.
Aansl.: Gedachten over Hervormings
dag. 22.00 Kunstprogr. Aansl.: Discus
sie. 23.20 Nieuws.
DUITSLAND II
18.15 Nws. en weerbericht. 18.20 Ac
tualiteiten en muz. 18.45 Theologisch ge
sprek. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en
thema van de dag. 20.00 Dagboek uit
de Katholieke kerk. 20.15 Documentaire
film over de Suez-kanaal-^risis. Aan
sluitend: Nws. 21.15 Himmelsspiel
(Himlaspelet), Zweedse film. 22.55
Nws., weerbericht en thema van de dag.