WILLEM S IDEALEN Grand Gala du Disque Classique evenement van goed gehalte 7 De Gouden ipf? ci 1 v nFf 1 Mies en scène" toch weer op TV David Zinman gaat bij het U.S.O. Haags Mauritshuis 150 jaar Scheepvaartberichten Oude sonnetten niet in pocket-uitgave School voor vrouwen bij Haagse Comedie Geen geld meer voor Britse filmindustrie Russische filmversie van Hamiet bekroond PERSONALIA UIT DE KERKEN Gestolen Correggio teruggevonden RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND Morgen DOOR HENK VAN HEESWIJK1 i Britse minister in Gibraltar ,<*e d TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2 MAANDAG Ze wist het nu, dat ze weg van hem was. Maar het had geen enkele zin. Pa Caron, die woest was geweest toen Harry tegen zijn zin trouwde met dat spook van Bal, alleen al omdat ze een personeels lid was, zou natuurlijk evenmin er in toestemmen, dat zijn oudste zoon en stamhouder, de toekomstige baas hier, met haar ging trouwen. Die gedachte kon ze wel uit haar hoofd zetten, hoe vriendelijk de baas doorgaans tegen haar was. En tenslotte: ze was twee jaar ouder dan Jan Willem. Nee, ze had geen schijn van kans. Een enke le keer een dagje of avond met hem aan de rol. Op meer hoefde ze niet te rekenen. Met Pinksteren vroeg hij haar weer. Doordat hij onderofficier was, kon hij doorgaans het zo versieren, dat hij tij dens de feestdagen vrij was. Tot zijn grote verwondering zei ze niet dadelijk ja. Toen ze donderdags voor Pinksteren na de dagtaak naar huis fietste, reed hij haar achterop. Ze was van haar fiets gestapt en leunde op het stuur, vlakbij het geopen de raampje. Ik ben dol verliefd op dat jong, dacht ze. Toch zei ze geen ja, doch vroeg: „Wat ben je eigenlijk met me van plan, Jan Willem?" Hij begon te lachen. „Als je mee gaat: je zoenen en knuffelen." „O, ja, dat ken ik. En verder?" „Wel, we gaan natuurlijk ergens dansen. We drinken wat samen. En we gaan ergens heerlijk eten. Je mag zelf zeggen waar je heen wilt." „Leuk. Het oude recept dus. Dank je wel. Ik heb ditmaal geen interesse." Hij keek haar verwonderd aan. „Wat krijgen we nou Waarom niet Heb ik wat uitgespookt, wat je niet aanstaat? Ik gedraag me in dienst gewoon als leder ander. Ik drink nauwelijks en..." Ze wuifde met haar hand. „Je hoeft je deugden niet op te sommen. Ik weet best, dat je ze bezit. Het antwoord is desondanks nee." „Wil je niet zeggen waarom, Ton- nie?" Ze stapte weer op haar fiets. Lachend antwoordde ze: „Denk daar maar eens goed over na, jongeman. Natuur lijk is er een reden. Probeer er maar achter te komen. So long!" Maar tien minuten later zat ze op haar kamertje te huilen. Zo is het beter dacht ze. Het wordt immers toch nooit wat? Ik ben niet van plan om het speelpopje te blijven van Jan Willem Caron. De persoon in kwestie piekerde er niet lang over. Graag of niet. Hij kon voor haar tien anderen krijgen, als hij wilde. Zaterdagsavonds reed hij het dorp rond en bekeek de Elzekamper-scho- nen, die door de hoofdstraat flaneer den. De meesten kende hij; met enke len was hij al eens 'n avondje op stap geweest. Menig meisje keek met ver langende ogen naar de knape jongen in het buitenmodelletje achter het stuur. Doch voor Jan Willem, de vaan drig, was er geen bij, die hem bijzon der aanstond. Na een half uurtje reed hij naar huis. De besten komen niet op straat, dacht hij. Zoals Tonnie van Eist. Wat heeft dat grietje ineens tegen me 't Is een raspaardje en ik dacht vast, dat ze verliefd op me was. Vrouwen zijn soms wonderlijke wezens. Als ik ze ooit kan snappenEnfin; graag of niet zus. Ik zal vast niet op m'n knie- en voor je gaan liggen. Eerste Pinksterdag reed hij met zijn moeder en zuster naar Anderlo. Daar speelde hij met de kleine jon gen observeerde ongemerkt zijn broer die altijd blij was wanneer zijn moe der onverwacht kwam. Terwijl zus Mien de kittige Thea hielp met de thee. Mijn broer is gelukkig, consta teerde hij voor de zoveelste maal. En Thea wordt met de dag knapper. Vroe ger, op de fabriek, had ze eigenaardi ge ogen, die je uitdagend aankeken. Nu ligt er een zachte glans in en ze schitteren, als Harry lief voor haar is. Die twee zijn alleen maar gelukkig. Dat die eigenwijze ouwe heer nu niet eens komt kijken. Wat heeft-ie er aan om zo koppig te blijven? Goed, ik had er aanvankelijk ook niet veel mee aan m'n pet, doch ik heb me ermee ver zoend. Als hij dat nu ook eens deed? Thea moet het eerste kwade woord nog over hem spreken. Het eerste, wat ze altijd vraagt, als moeder komt, is: Hoe gaat het met papa? Tweede Pinksterdag bleef hij lang in bed liggen en kwam eerst tegen de koffie beneden. Zijn vader keek hem verbaasd aan. „Moet je niet uit, van daag? Wie ligt er met dit mooie weer nu zo lang in zijn bed!" De jongen ging schouderophalend aan de tafel zitten. „Wat doet dat er toe? Morgenochtend sta ik om half zeven alweer naast m'n krib." Willem roerde in zijn koffie, onder wijl zijn oudste onderzoekend aankij- koffie drinken, Tonnie, dat is wel zo gezellig". „Zo als u wilt meneer". Een mi- nuut later zat ze tegenover zijn bu- reautje. Ze keken elkander even aan en gelijktijdig begonnen ze te lachen. Hij gaf haar een sigaret. Zonder veel omwegen, vroeg hij opeens: „Tonnie, wanneer gaan we weer eens een dagje of een avondje samen uit"? Het meisje schudde haar hoofd. „Ik betwijfel, meneer, of uw vader dit goed zou vinden. Het is geen gewoon- te, dat de baas met één van de leden van het personeel uitgaat". Hij keek haar rustig, voor het oog, kend. „Zoals je wilt. Evenwel.... als ik in jouw plaats stond, wist ik het wel. Zulk mooi weer, een wagentje, geen geldgebrekOf wel soms?" „Welnee, u weet wel, dat ik nooit boemel." „Dat is zo. Maar waarom zoek je geen aardig meisje op? Mij dunkt, je kunt best met jezelf voor de dag ko men." De jongen stak zenuwachtig een si garet op. Ria, die tot nog toe zwijgend luisterde, zag zijn handen beven. „Ben je wel in orde?" vroeg ze ongerust. „O ja, alleen een beetje lui van morgen. En wat die aardige meisjes betreft, die zijn er genoeg. Maaronbewogen aan. „Dat baas.... nu ja, Sedert het gebeurde met mijn broer ben ik wat voorzichtiger geworden. Va der stelt namelijk nogal hoge eisen aan zijn toekomstige schoondochters, dus..." hij spreidde zijn handen uit. Willem bezag het van de humoristi sche kant, dus lachte hij. „Heel ver standig. Overigens, ik denk niet, dat jij zult aankomen met.... met...." „Een meisje van de fabriek", vulde Jan Willem aan. „Inderdaad". De jongen stond langzaam op. „Oké, dat weten we dan weer." Zonder naar zijn vader of moeder te kijken, liep hij langzaam het vertrek uit naar bui ten. Met zijn handen in zijn zak slen terde Jan Willem naar de weg, waar hij bleef staan kijken naar het ver keer dat langs kwam. Man en vrouw keken elkaar aan. „Snap jij, wat hij hiermee bedoelt?" In 1963, enkele weken voor Jan Wil lem uit de dienst zou komen, vroeg zijn vader hem: „Heb je nog bepaal de plannen, zodra je het burgerpakje weer kunt aantrekken?" Ze zaten in de salon bij de avond- koffie, die Willie binnengebracht had. Ria was naar Anderlo en Mientje was met een vriendin weg. „Ik neem aan, dat u me wel bij zich wilt hebben op de fabriek, niet?" „Dat ligt tenminste in mijn bedoe ling. Je weet toch dat ik mijn beide zoons in gedachten al als mijn opvol gers heb gezien. Erg enthousiast ben je niet. Wil je soms liever in de mili taire dienst blijven?" „Vader.... waar zie je me voor aan? Nee dat is niets voor mij. Ik beschouw deze maanden toch al als verloren tijd." „Kom, kom, in dienst leer je altijd wel wat." „Jawel. Rottigheid. U bent nooit in dienst geweest, dus daarover kunt u niet oordelen. U had het Harry maar eens moeten vragen. Als gewoon sol daat tel je helemaal niet mee. Die he le militaire dienst komt neer op sla vernij in moderne vorm. Je bent toch zeker alleen maar een nummer. Nee, ik zal de dag prijzen, als ik m'n spul len kan inleveren." „Of had je wat anders op het oog." „Welnee, waarom? Het kartonnage- vak lijkt me wel. Ik hoop alleen niet, dat ik de hele dag op kantoor hoef te zitten. Dat ik op z'n tijd door de fa briek kan dalven om ook de praktische kant te bekijken en zo mogelijk beter te leren kennen." Zijn vader knikte verheugd. „Niets zal mij liever zijn, Jan Willem." Hij knikte. „Goed, dat is dan afgesproken. Ik zal je zo veel mogelijk vrij laten in je manier van werken. Je inzich ten lijken me heel verstandig. Ik ben blij, dat je dit besluit genomen hebt. En.... ehals je eens aan trouwen zoudt denken...." Hij wees naar het stuk grasland naast de fabriek. „Dat stuk grond heb ik verleden jaar ge kocht. Ik kan er een huis neerzetten. Naar jouw smaak." Voor het eerst lichtte er wat op in de ogen van zijn oudste zoon. „Dank je, vader." Twee maanden later, toen de eerste herfststormen over het land raasden, betrad Jan Willem Overduin's Carton- nagefabriek, om er zijn brood te gaan verdienen. Vanuit het grote raam van het privékantoor zag Willem met wel gevallen de jongeman komen. „Mijn toekomstige opvolger," dacht hij. Hoofdstuk 14. Voor Tonnie van Eist werd het een nieuwe periode in haar leven, want nu zag ze de jonge baas, zoals Jan Willem al spoedig werd genoemd, dik wijls meer keren op een dag. Even eens was het onvermijdelijk, dat ze met elkaar in gesprek kwamen. Want als Willem zelf voor zijn bedrijf op reis moest, ging de dagelijkse post voor voorlopige afdoening naar het kantoortje, dat vlak naast dat van de directeur lag en werd Tonnie tijde lijk gedetacheerd bij de jonge baas. Op een morgen, toen Willie de kof fie boven gebracht had bij Jan Wil lem, belde hij de secretaresse van zijn vader en zei: „Kom maar hier zullen we maar met een korreltje zout nemen. Ik denk, dat ik nog minder te vertellen heb dan de secretaresse van mijn geachte vader. Doch dat hindert niet. En als ik nu eens ergens anders werkte? Helemaal niet hier? Zoals bij- voorbeeld mijn broer"? Ze schudde opnieuw haar hoofd. „Laten we verstandig zijn, meneer. We weten allebei, hoe uw vader is. U bent hier de toekomstige patroon, de opvolger van uw vader. En wat ben ik Maakt u het me alstublieft niet lastig, want dan zou ik m'n ont- slag moeten nemen". „Val ik je lastig"? Hij keek haar met grote ogen aan. „Nee, dat bedoel ik niet. Zo bent u niet. Laat het maar zo blijven, als het nu is. Ik de secretaresse van uw vader en u de jonge baas. Dat is het beste". Langzaam kwam er een vage glim- lach op zijn gezicht. „Ik zal vader vragen, of ik jou niet kan krijgen. Moet hij maar een andere secretares- se nemen". „O, dat doet meneer nooit. Hij is zo aan me gewend. Overigens, dat zou meneer meteen door hebben. Hij merkt alles dadelijk op". „Zo? Weet hij het, dat we samen verschillende malen uit geweest zijn"? Het meisje begon te kleuren. „Ik heb altijd m'n best gedaan om het voor hem verborgen te houden". „Waarom? Schaam je je voor me"? Ze keek met een ruk op. „Dat weet u wel beter". Hij begon zijn koffie te drinken. Van beneden klonk het geluid der ma- chines. In de nevenvertrekken ratelden de schrijf- en telmachines. Een auto met aanhanger, beladen met platen strobord, kwam het fabrieksterrein op- rijden. Boven het lawaai der machines klonk het geluid van de radio, die de arbeidsvitaminen uitzond. Alleen in 't kleine kantoortje heerste rust. Plotseling vroeg hij: „Beteken ik wat voor je, Tonnie"? Het meisje had haar kopje neerge- zet. Terwijl ze rookte, keek ze voor zich op haar schoenen. „Daar geef ik geen antwoord op". „Laat i k het dan anders stellen. Neem aan, dat ik niet Jan Willem Caron was, de zoon van de grote baas hier. Maar.... eh.... vooruit: Jan Jan- sen. Die ergens een goed betaalde baan had, een paar centen en zo. Een wagentje. Enfin, wat ik nu heb. En ik vroeg: Tonnie van Eist, ga je over- morgen.... dan is het zaterdag, gezel- lig met me uit Wat zou je dan ant- woorden" Hij zag de kleur op haar wangen dieper worden. Ze bleef echter voor zich uitkijken en toen ze bleef zwijgen knikte hij enkele malen. „Zeg maar niets, Tonnie, je gezicht heeft je al verraden. Vanavond, zeven uur, zie je me bij de Lintweg voorbij het station. Zorg, dat je op tijd bent, dan gaan we er rustig over praten". Ze keek naar hem op. „Nee, Jan Willem, laten we ons geen onmoge- lijke dingen in ons hoofd halen". „Dat was het dus. Daarom wilde je toen ook niet met me mee. Je zei toen: Denk er maar eens goed over na. Natuurlijk is er een reden. Pro- beer er maar achter te komen. Nu ben ik er achter. Het kan me alle- maal geen bliksem meer schelen, Tonnie. Vanavond zal ik je wel ver- tellen, waarom". „Ik kom niet," was haar op besliste toon uitgesproken commentaar. - „Ik wacht tot vijf over zeven. Ben je er niet, dan ga ik naar je huis". „Dan zorg ik, dat ik niet thuis ben". Ze keel: hem ferm aan. Hij schudde zijn hoofd. „O, o, die Tonnie. Nooit geweten, dat je plotse- ling zo'n hekel aan me hebt. Neemt u me alstublieft niet kwalijk, juffrouw van Eist". „Dat is het niet, Jan Willem, je weet wel beter, maar...." „Dan geen maren meer. In dienst heb ik vechten geleerd. Voor een vol- gens mij krankzinnig doel. Nu heb ik een edeler doel om voor te vechten en zo waar als ik hier zit, kleine meid, ik zal het doen. Zeven uur vanavond, Tonnie? Zeven uur". (Wordt vervolgd). 1* p- c k - -- s 'fa In het Concertgebouw te Amsterdam heeft het Grand Gala du Disque Clas sique 1966 plaatsgevonden. Hier een beeld van het optreden van de pianist Van Cliburn, die o.a. het pianoconcert van Tsjaikofski speelde. Links Bernard Haitink. Van een aanmerkelijk beter gehalte dan het platenbal, waarop de populaire jongens van de lichte muze zich presenteren, is het programma van het Grand Gala du Disque Classique, dat als een jaarlijkse culturele manifestatie mag worden aangemerkt. Men heeft zelfs geen conferencier nodig om de aantrek kelijkheid van zo'n avond te verhogen. De aard van dit Grand Gala bleek ook uit het gehalte van het publiek, dat zich in kleding en sieraden ge heel had aangepast aan de naam van dit eclatante muziekfeest. Vooral tij dens de pauze werd duidelijk hoeveel gewicht deze uiterlijkheden vooral bij de dames in de schaal leggen. Anders gezegd, niet iedereen zal voor de compo sities van Jurriaan Andriessen en Oscar van Hemel die in opdracht van de C.C.G.C. werden geschreven, dezelfde geestdrift aan de dag hebben gelegd. Vele bezoekers gaven acte de présen- ce omdat zij er nu eenmaal bij wilden horen, of omdat zij waren uitgenodigd. Geen beatjool dus gisteravond in het Amsterdamse Concertgebouw maar een gevarieerd concert, waarop de sopraan Emmy Ameling en Van Cliburn resp. met de vertolking van opera-aria's en het eerste pianoconcert van Tjaikowski voor hoogtepunten zorgden. De Pas de Deux, voortreffelijk ge danst door Olga de Haas en Sylvester Campbell viel een beetje buiten het ka der van dit programma. De wat sterie le sfeer van het concertgebouw droeg 11 HILVERSUM De moeilijkheden, tussen het teanj van „Mies en scène" en de VARA on;sU.an doov de afgelas ting van het liedje van Jaap van der Merwe, zijn tussen alle betrokkenen dit weekeinde opnieuw besproken. Volgens de VARA-persdienst is daarbij geble ken dat het nemen van deze beslissing van de VARA op een zeer laat mo ment, waardoor overleg met het team niet plaatsvond, de voornaamste oor zaak van de gerezen moeilijkheden is. De VARA heeft interne maatregelen ge troffen, teneinde dit in de toekomst te vermijden. Onder die omstandigheden heeft het team besloten terug te keren van zijn aanvankelijke voornemen, de uitzendingen niet meer te verzorgen. De VARA, aldus de mededeling van de VARA-persdienst, heeft van deze be slissing met voldoening kennis geno men en spreekt haar vertrouwen uit in het team van „Mies en scène". UTRECHT De jonge Amerikaanse dirigent David Zinman zal in november het Utrechts Symfonie Orkest dirigeren, omdat de vaste dirigent Paul Hupperts deze maand aan andere verplichtingen moet voldoen. David Zinman dirigeert U.S.O.-concerten in Utrecht, Rotterdam, Amsterdam en Amersfoort. In Amster dam is hij reeds enkele jaren de vaste di rigent van het Nederlands Kamerorkest naast Szymon Goldberg. Op het Grand Gala du Disque Classique ontving David Zinman een Edison in de categorie „Symfonische muziek met solist". 70. De Sheik der Touareggs laat een hoog kirrend lachje horen. „Toen ik destijds Kleine-Kim aan jou verkocht, Abdullah, was zijn vader nog een onbe- duidende boer," lispelt hij. „Nu echter, is hij op- perrechter in Cairo en de gunsteling van de Ka- lifü Hij heeft gezworen degenen ten val te bren- gen, die hem zijn zoon ontroofdenDahouddin buigt zich voorover in zijn zetel en kijkt Abdullah strak aan. „Dat zijn dus wij beiden," zegt hij sle pend. „Welnu, mijzelf zal ik niet uitleveren natuur lijkmaar jou wel! En, om te voorkomen, dat je mij dan zult verraden, zal ik je eerst voorgoed het zwijgen opleggen. Je weet wellicht, dat wij, Touareggs, de cobra vereren," vervolgt Dahouddin, wijzend op de gouden cobra, die zijn zetel ver siert. „Welnu, jullie beiden zult ons bij onze ere- dienst prachtig kunnen helpen..." Een ogenblik valt er een beklemmende stilte in de zaal en Aram en Ambre, die vanaf de galerij ademloos hebben toegeluisterd, trekken zich verder terug achter het gordijn. „Werpt hen in de slangenvijver!!" snerpt Dahouddins stem door de zaal UUJUUUJU/JJUJJJUl ua/u/iiiiiiiiitiiuuiiiiiiinu/iiiiiiiiimiiiimmminiiiaiwjiwmiiujtu/. er niet toe bij om dit romantische bal let volledig tot zijn recht te laten ko men. Alle solisten werden magnifiek begeleid door het Concertgebouworkest, dat behalve door Bernard Haitink ook door zijn talentvolle jonge collega Edo de Waart werd gedirigeerd. CCGC-directeur Piet Beishuizen deelde ons voor in het programma mede, dat de-klassieke plaat de vermaarde platen- merken hun gezicht hebben gegeven. Hij vertelde er niet bij dat deze platen kunnen worden gemaakt dank zij het commerciële succes van de onbeteke nende op de goedkope smaak specule rende sterretjes. Overigens werd weer eens bewezen dat een live concert dui delijk meer dynamiek en kunstgenot schenkt dan de gepolijste opnamen uit de platenstudio of de platenfabriek maar laten we blij zijn dat ze er zijn dat deze platen bestaan en dat zij een goede verkoop hebben. DEN HAAG Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van het Konink lijk Kabinet van schilderijen Maurits huis, de Koninklijke Bibliotheek en het Koninklijk Penningkabinet in Den Haag zal in het Mauritshuis van 5 november tot 5 januari a.s. een historische ten toonstelling worden gehouden. Deze drie instellingen werden in het leven geroe pen in 1816. De toen aan hen overge dragen collecties kwamen uit het bezit van de stadhouders Willem IV en Wil lem V. De tentoonstelling zal een over zicht geven van de oorsprong der huidi ge verzamelingen tot plus minus 1830. Naar aanleiding van het 150-jarig be staan vindt op vrijdagmiddag 4 novem ber in de Rolzaal in Den Haag een offi ciële herdenkingsplechtigheid plaats tij dens welke professor Th. H. Lunsingh Scheurleer een rede zal uitspreken en vervolgens de minister van Cultuur, Re creatie en Maatschappelijk Werk, mr. M. Vrolijk, de tentoonstelling zal ope nen. Vanaf zaterdag 5 november zal de tentoonstelling in het Mauristhuis voor het publiek toegankelijk zijn. KLEINE VAART Anne Christina pass. 27 Kaap Bon nr. Marseille; Breehorn 27 560 z.w. Azoren nr. Guayaquil; Calchas 27 v. Gibraltar nr. Barcelona; Lifana 27 te Harlingen; Margaretha Smits pass. 27 Vilano nr. Kenitra; Martinistad pass. 26 Cork nr. Avonmouth; Noordborg 26 te Utrecht; Philetas 26 40 z.o. Kp. St.-Vincent nr. Rotterdam; Rijnborg 26 te Delfzijl; Steenbergen 28 te Glückstadt; Vega 26 v. Gefle nr. Amsterdam; Zus 26 40 v. Hanstholm nr. Londonderry. GROTE VAART Aagtekerk 27 vn. Marseille nr. Ant werpen; Acila 27 640 n.n.w. Paaseiland nr. Curasao; Aegis 28 t.h.v. Pto Rico nr. Las Palmas; Alkmaar 27 510 w.n.w. Fi- nisterre nr. Shellhaven; Alnitak 26 240 o. New York nr. Beiroet; Aristoteles 27 v. Valparaiso nr. San Antonio; Baltic- borg 27 v. Delfzijl nr. Bohus; Bengalen 27 300 w.n.w. Buenaventura nr. Papeete; Blitar 29 te Rotterdam; Ceres 27 v. Bre men nr. Amsterdam; Cinulia 27 te Tee- sport; Gaasterdijk 27 te Rotterdam; Gaasterkerk 27 te Port Said; Garoet 27 te Arica; Goeree 28 te Durban; Gooi land 27 v. Salvador nr. Amsterdam; Hollandsdiep 27 90 n.o. Sydney nr. Miri; Kennemerland 27 te Hamburg; Kermia 27 610 o.t.z. Socotra nr. Singapore; Kin derdijk 27 te Los Angeles; Konings- waard 27 160 o. Rio de Janeiro nr. Buenos Aires; Kopionela 28 320 b. Bom bay nr. Mena; Koudekerk 27 te Livorno; Krebsia 27 v. Purfleet nr. Stanlow; Ladon 27 te Amsterdam; Langkoeas 28 te Antwerpen; Meinlloyd 28 te Hong kong; Medon 27 v. Port of Spain nr. Paramaribo; Merseylloyd 28 v. Whan- garei nr. onbekend; Merwelloyd 27 165 n.n.o. Mogadiscio nr. Djibouti; Missis- sippilloyd 95 z. Djeddah nr. Djibouti; Musilloyd 27 te Luanda verw.; Oost- kerk 27 860 z.o. Socotra nr. Aden; Parthenon 27 v. Willemstad nr. La Guaira; Provenierssingel 27 vn. Tumaco nr. onbekend; Purmerend 27 350 w. Ber muda nr. New York; Sloterkerk 26 te Genua; Solon 28 te Charleston; Spaar- nekerk 27 v. Akaba nr. Tripoli; Straat Freetown 27 110 n. Billion nr. Durban; Tero 28 v. Ilo nr. Balboa; Utrecht 28 te Toronto; Vitrea 28 270 z.z.w. Bombay nr. Mena; Vlist 28 450 n.o. Pitcairn nr. Acajutla; Zaankerk 27 900 w.n.w. Lo- bito nr. Kaapstad. Laten wij ons verheugen over het feit dat de CCGC-directie opdrachten aan jonge componisten verstrekt om zich met nieuwe werken aan het Nederland- publiek te presenteren. De traditio nele Edisons werden evenals vorig jaar uitgereikt door minister M. Vrolijk wiens goodwill-speech vol zelfspot meer aansloeg dan de conferences van Paul van Vliet op het populaire gala. Ten slotte blijft het merkwaardig, dat de grote keien het laten afweten bij het in ontvangst nemen van de Edisons. Wan neer het gehalte van de concerten zo blijft als vrijdagavond, zullen de promi nenten de komende jaren waarschijnlijk minder verhinderd zijn door bezigheden elders dan thans het geval is. BOLOGNA In Bologna is de uitge ver Enrico Sampietro tot een voorwaar delijke gevangenisstraf van drie maan den en tien dagen, alsmede tot een boete van 35.000 lire veroordeeld wegens het publiceren van een pocket-uitgave van de vijftiende-eeuwse Italiaanse schrijver Pietro Aretino. De rechtbank verwierp de stelling van de uitgever, dat hij een „werk van waarde" binnen het bereik van de massa wilde brengen. Eerder had de openbare aanklager be toogd, dat het werk van Aretino, die leefde van 1512 tot 1556, pornografie was. Hierdoor haalde hjj uitspraken van beroemde critici aan, onder wie Guillau- me Apollinaire. DEN HAAG Molière's „School voor vrouwen" is in de Koninklijke Schouw burg in première gebracht door de Haagsche Comedie, in de vertaling van Bert Voeten. Jurriaan Andriessen com poneerde er de muziek voor. Na een ovationeel applaus voor de executanten werden ook Voeten en Andriessen op het podium geroepen om te delen in de hulde die het première-publiek voor deze to neelprestatie van de Haagsche Comedie bracht. „School voor vrouwen" werd geregis seerd door Max Croiset in samenwerking met Wim van Roofl, die ook rollen in het stuk vertolkten. Medespelenden wa ren voorts Anne-Wil Blankers, Joris Diels, Nanni Vermeer, Jan Veelo, Jan Grefe, Wiebe Brandsma en Eduard Pal mers. LONDEN De Britse filmproducen ten zijn de nieuwste slachtoffers van de beperkte verstrekking van kredieten in Engeland. De „Sunday Telegraph" meldde van daag dat zes grote filmprojecten niet doorgaan omdat de door de regering gesteunde nationale film financierings maatschappij de banken niet langer te rugbetaling kan garanderen van aan de filmindustrie verstrekte leningen. De onafhankelijke producenten zijn nu ge noodzaakt het vereiste kapitaal uit Amerika of Europa te betrekken. SAN FRANCISCO De Russische filmserie van „Hamlet" is gisteravond in San Francisco bekroond met de gou den lauwerkrans van de David O. Selz- nick stichting. Deze onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan bijdragen aan „Interna tionaal begrip door het behandelen van universele thema's waarbij de hoogste standaard van cinematische artistici teit wordt gehandhaafd". „Zilveren lauwerkransen werden toe gekend aan Pier Paolo Pasolini's „Gos pel volgens St. Matthew", Jean Luc- Godard's „Masculine-feminine", Jan Kadar's en Elmar Kos. „De Winkel in de hoofdstraat" en Agnes Varda's ,,le Bonheur". CHICAGO Een inbreker is er zon dagochtend vroeg in geslaagd het Art Institute van Chicago binnen te dringen en er met een 16de-eeuws Italiaans schilderij, ter waarde van 500.000 dollar vandoor te gaan. Het kunstwerk is ech ter 18 uur later in een naburige afval bak teruggevonden. De politie ontving een telefonische tip waarin de plaats waar het schilderij verborgen was genoemd werd. Het staat vast dat het teruggevonden schilderij geen duplicaat is. De dief van het doek, geschilderd door Antonio Correggio voorstellende „madonna en kind met de kleine Johan nes", is nog voortvluchtig. Het schilderij blijkt enigzins bescha- te zijn. Er loopt onder meer een verti- cal$ barst over vrijwel de gehele leng te van het doek. De schade kan worden hersteld, aldus een woordvoerder van het museum. GIBRALTAR De Britse minister van Koloniën, Fed Lee, is zaterdag avond op Gibraltar aangekomen voor overleg met gouverneur Sir Gerald Lathbury en leden van het plaatselijke parlement over het geschil met Spanje, dat aanspraak maakt op de soevereini teit over de Britse kolonie. Vorige week sloot Spanje zijn grens met Gibraltar voor nagenoeg alle verkeer, kennelijk om de kolonie onder economische druk te zetten. De heer W. J. L. Spit, voorzitter van de Katholieke Bond van Vervoerpersoneel, wordt verbondsbestuurder van het Neder lands Katholiek Vakverbond. Hij volgt drs. Th. Coppers op, die enige tijd geleden werd benoemd tot directeur van De Volkskrant. Binnenkort is de benoeming te verwachten van de heer D. Ketel, thans chef van de directie Afrika en Midden-Oosten van het ministerie van Buitenlandse Zaken, tot Hr. Ms. buitengewoon en gevolmachtigd ambas sadeur te Dakar. Beroepen: te Giessenburg: H. Procee, kand. te Lemmer; te Santpoort: J. Baayens te Leimuiden. Aangenomen: het beroep als pred. voor de arbeid in Zwitserland: H. J. Huyser te Barchem. HILVERSUM I 18.00 Li. orgelspel. 18.20 Uitz. v. d. Comm. Partij Ned. 18.30 Tienerprogr. 18.55 Op de man af, praatje. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Stereo: Vocaal ensemble: mod. liede ren. 19.50 Stereo: Li. gr.muz. 20.25 De Beslissing: doe. hoorspel. 21.25 Muziek en dienst: informatief pr. over kerkmu ziek. 22.15 Het gesprek hervat, lezing. 22.30 Nws. 22.40 Literama: radioperio diek over boeken en schrijvers. 22.55 Li. gr.muz. 23.00 Li. gr.muz. 23.55 - 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik verbind u door, praatje. 18.30 Li. ork.muz. 18.50 Voor de jeugd. 19.20 Op de plaat... rust: strijdkrachtenpr. NRU: 19.50 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Omroepor kest en solist: mod. en klass. muziek. 21.20 Van Maas tot Memel, doe. 22.00 Stereo: Metropole-orkest: amusements muziek. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Wat is er aan de hand met mensen die dis crimineren, rep. 23.20 Stereo: Li. gr. muz. 23.55 - 24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 19.00 Journaal. 19.01 Film. CVK/IKOR/RKK19.05 Kenmerk: we kelijkse act.rubr. over kerk en samen leving. NCRV: 19.35 't Is zó bij de luchtmacht, tv-feuilleton. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 Koningin Victoria, historisch tv-spel. 21.38 Ooggetuige: doc. over Australië. 22.10 Hervormingsdag: dagsl. NTS: 22.25 - 22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in het kort. VARA: 20.01 Z-cars, tv-film. 20.50 Achter het nieuws. 21.15 De graaf van Monte Chris- to, tv-feuilleton (deel V). 21.40 Verken ning in wetenschap, doc. over moderne technieken en hun toepassingen. NTS: 22.05 Journaal. 22.10 Pauze. 22.30 - 23.00 Teleac: geprogr. instructie (6). progr. 17.00 Overheidsvoorlichting: Nieuwe film over Curacao, vraaggespr. van Raymundo Debrot met Peter Kreutzberg. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Li. gr. muz. VPRO: 7.55 Medit. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte gr. muz. (8.30-8.35 Groenteman). 8.50 Morgen wijding. 9.00 Klass. ork. werken (gr.). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit. (gr.). (11.00—11.02 Nws.). 12.00 Stereo: Lichte ork. muz. (opn.). 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Overh. voorl. V. d. land.b 12.40 Dansens. 13.00 Nws. 13.10 Journ. en beursber. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: I. Pianorec.: klass. muz.; II Omroepdubbelkwartet: klass. lied.; III. Instr. ens.: klass. muz. 14.40 Het menselijk verstand, klankbeeld. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Stereo: Doe delzak ens. (opn.). 16.00 Nws. 16.02 Lied. (gr.). 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte gr. muz. voor de tieners. HILVERSUM III TROS: 9.00 Nws. 9.02 gev. muziek- progr. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Act. 12.05 Gevar. muz. progr. 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Gast-vrij: licht pl. progr. en inter view. 14.00 Nws. 14.02 Act. 14.05 Pla ten en tips voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Act. 15.05 Elektr. orgelspel. 15.25 Lichte ork. muz. en orgelspel. 16.00 Nws. 16.02 Act. 16.05 Voor de tieners. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 Verz. pl. progr. HILVERSUM I. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte gr.muz. (7.30-7.32 Nieuws). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte or- kestmuz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Hoogmis. 9.35 Waterstanden. 9.40 Conciliepost bus. 9.45 Muziek (opn.). 10.00 Aubade: licht muziekpr. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Musette-orkest en solist. 12.18 Marktber. voor schippers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Platennieuws. 13.00 Lichte grammofoonmuz. 13.30 Mu- sièsta: licht muz.progr. 14.40 Stereo: Licht ensemble. 15.00 Pizzicato: licht MAANDAG 31 OKTOBER 1966 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling van gisteravond). 10.20 Sportjournaal. 10.50 Filmrep. 11.20 Amusementsprogr. 12.00 - 13.30 Act. kroniek. 16.40 Nieuws, teiten. 18.06 Sportjournaal. 18.50 Zand mannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.21 Com- 16.45 Pr. over honden. 17.10 Lit. progr. 17.30 Filmrep. 18.00 - 18.05 Nws. (Re gionaal prograama: NDR: 18.05 Actuali- missaris Freytag, tv-film. 19.59 Progr.- overz. WDR: 18.05 Verkeersvraagstuk- ken voor iedereen. 18.30 Journaal. 19.10 Doe. pr. 19.40 Huismuziek op onbeken de instr.) 20.00 Journaal en weeroverz. Aansl.: Gedachten over Hervormings dag. 22.00 Kunstprogr. Aansl.: Discus sie. 23.20 Nieuws. DUITSLAND II 18.15 Nws. en weerbericht. 18.20 Ac tualiteiten en muz. 18.45 Theologisch ge sprek. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en thema van de dag. 20.00 Dagboek uit de Katholieke kerk. 20.15 Documentaire film over de Suez-kanaal-^risis. Aan sluitend: Nws. 21.15 Himmelsspiel (Himlaspelet), Zweedse film. 22.55 Nws., weerbericht en thema van de dag.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 2