Rlienense onderwijzeres fokt twee
lionderassen uit pure liefhebberij
n Kesteren rollen dagelijks
polyester boten van stapel
Europa \s grootste mengtoren
door Veenendalers gebouwd
Nog geen winstindieaties
bij Schuppen-Sajet
Dagblad
„DE VALLEI"
een actieve Correspondent
Privé-kennel:
Cosmorania
Nieuwe tent voor
Roode Kruis
St. Nicolaastocht
met feest na afloop
Revolutie in de
asfaltproduktie
Nieuw filiaal voor
garage De Rhoter
Cos mora ma
Uit liefde
Kostbaar
Majoniziet toekomst in watersport
Plastic ballen
Nieuwe produkten
Eerste proefvaart
DINSDAG I NOVEMBER 1966
RHENEN Mejuffrouw H. A. van
Gelder, in het dagelijks leven onder
wijzeres aan de openbare „Bantuin-
school", slaagde in Amsterdam voor
het examen „A.K.K.", algemene kyno-
logisehe kennis. Dit examen werd afge
nomen door de raad van beheer op ky-
nologisoh gebied in Nederland. Het is
het voorbereidend (verplicht) examen
voor iemand die het tot keurmeester
wil brengen. Dat is dan ook de bedoe
ling van juffrouw Van Gelder, die een
nieuwe bungalow bewoont aan de Ach-
terbergsestraatweg en achter haar huis
een kleine kennel houdt uit zuiver lief
hebberij. Ze wil van „hondenhandel"
niets horen wanneer we bij haar onder
een heerlijk kopje koffie een praatje
maken over deze hobby.
Talrijke prijzen.
„Ik ga me specialiseren in twee ras
ten. De „Dobermann"-pincher en de
„Badlington "-terriër. Dat zijn haar lie
velingshonden en van eik heeft ze een
paar. AI verschillende keren bracht ze
prijzen mee naar huis. Afgelopen zon
dag nog uit Oisterwijk, waar ze met de
Badlington „Ivo van het Gilzehof" het
predikaat „beste reu van de volwassen
exemplaren" verwierf. Het was een
clubmatch.
Op 19 november gaat mej. Van Gel
der naar de „Winner", de grootste jaar
lijkse hondententoonstelling die in Ne
derland wordt gehoudeji. Ze heeft ook
al buiten onze landsgrenzen geshowd,
onder andere in Luxemburg, hetgeen
een zware plaquette bewijst.
Op de voorgevel van haar bungalow
staat te lezen „Cosmorama". Dat is de
naam van haar kennel. „Rama" bete
kent laten zien en „Cosmo" betekent
het heelal. „Ik wil door de honden de
mensen al het moois laten zien".
Haar vader redigeerde destijds als
hobby een fotografisch tijdschrift onder
diezelfde naam. „Wat vader van toe
passing bracht door middel van de fo
tografie, doe ik door de honden, van
daar dat ik die naam overnam".
RHENEN De afdeling Rhenen van
het Nederlandsche Roode Kruis heeft de
beschikking gekregen over een nieuwe
tent. De oppervlakte bedraagt 10 x 6 m
en er kunnen niet minder dan 16 bran
cards in staan.
De tent zal gebruikt worden bij even
tuele rampen en verder voor vredes
doeleinden, zoals de jaarlijkse herden
king op de Grebbeberg van het voor
malig achtste regiment infanterie, de
motorcross op de Grebbeberg en even
tueel andere evenementen, zoals bij
voorbeeld sportgebeurtenissen.
De oude tent was totaal versleten en
is aan de voddenboer meegegeven.
Het was niet voor de tijd.
Nog een Rode Kruis nieuwtje is, dat
de afdeling de beschikking heeft ge
kregen over twee portofoons, die een
draagwijdte hebben van 3 tot 4 km. Er
wordt door de colonne al druk mee ge
oefend.
Ook dit betekent een vooruitgang
daar men nu onafhankelijk van de tele
foon, waarover men reeds lang de be
schikking heeft, kan werken.
In verband met het 100-jarig bestaan
in 1967 is men begonnen aan een leden
werfactie. Tot nog toe bedroeg het aan
tal leden van de afdeling Rhenen 1432.
Het voorlopig resultaat van de ontke
tende actie bedraagt niet minder dan
237. Maar er kunnen nog meer Rhene-
naren lid zijn.
VEENENDAAL De Sticht-Gooise
Wandelsport Bond zal op zaterdag 26
november in Veenendaal Sint Nicolaas-
tochten organiseren. De afstand voor
de jeugd tot en met 12 jaar zal 10 ki
lometer zijn, terwijl oudere wandelaars
zich zowel voor 10 als voor 15 kilome
ter kunnen opgeven.
Na afloop van de tochten zal een
Sint Nicolaasfeest gehouden worden,
compleet met een vrolijk filmprogram
ma. Stan Laurel en Olivier Hardy, als
mede enkele tekenfilms zullen een hoe
veelheid vrolijkheid in de zaal trachten
te brengen.
De inschrijfadressen zijn: mej. H.
Bouman, Schrijverspark 172, Veenen
daal; de heer G. Heykamp, A. de Gel
derstraat 24, Veenendaal en de heer D.
Kouveld, Thorbeckelaan 82 te Zeist.
Als herinnering aan deze tocht wordt
een speld met St. Nicolaasmotief uitge-'
reikt.
Uit een grote liefde voor het.dier is
juffrouw Van Gelder ertoe gekomen
honden te gaan houden en goe'd voor
hen te zijn. In 1943 kocht ze haar eer
ste rashond. Het was een gladharige
fox-terriër, afkomstig uit de beste glad-
haarkennel van Nederland.
„Ik had niet eens geld genoeg bij me
om hem te betalen", merkt ze lachend
op. Ze houdt niet alleen van haar eigen
honden, maar ook van de hond van een
ander.
„Natuurlijk heb ik het meest op met
m'n eigen dieren, omdat die voor je
opkomen". Haar grootste belangstelling
gaat uit naar de Dobermann-pincher en
de Badlington-terriër. Het zijn prachti
ge dieren. Ze verwacht van de Dober-
mann in de komende zomervakantie het
eerste nest. „Dat kan moeilijk in een
andere tijd, want dan ben ik overdag
op school en ik wil er ten volle van
genieten. Bovendien moet je na een
paar weken bijvoeren en de jonge die
ren mee uit nemen. In mijn vakantie
heb ik daarvoor alle tijd.
Het blijkt ons uit de bijzonderheden
die mej. Van Gelder ons vertelt, dat
het houden van rashonden, zoals het be
hoort, vrij kostbaar is. „De meeste
mensen schrikken al", zegt ze, „wan
neer ze horen dat ze voor een hond
f 15,- per jaar belasting moeten beta
len. Mijn honden eten per week 15 kg
vlees op, hondebrood, levertraan, vita
minen en mineralen.
Daarbij komt nog een flink bedrag
voor allerlei andere kosten, waaronder
inschrijfgelden voor tentoonstellingen,
die ook niet mis zijn. Je verdient er
niks mee. Je krijgt hooguit een certi
ficaat of een bekertje".
Dat alles heeft juffrouw Van Gelder
er graag voor over. Elke hobby kost
geld. Voor haar betekent het houden
van honden bovendien een aangename
ontspanning na de gehele dag voor de
klas te hebben gestaan. Ze heeft liefde
voor ieder dier, maar haar voorkeur is
uitgegaan naar de hond: „Omdat het
een heel goede kameraad is voor de
mens".
Wanneer we afscheid nemen krijgen
we een prachtig glas ten geschenke,
waarop een beeltenis voorkomt van een
Dobermann. Dit glas wordt door de
Dobermann-vrienden verkocht en de op
brengst ervan komt in het opvangfonds
voor dit ras.
Juffrouw Van Gelder gaat intussen
ijverig door met haar studie voor keur
meester.
KESTEREN. De opmars van de verschillende plastics
neemt steeds grotere vormen aan. Nadat eerst de rubber
een belangrijk deel van zijn mogelijkheden heeft prijs
moeten geven aan de thermoplastische kunststoffen, is nu
de thermoharderïde kunststof polyester bezig ten koste
van de hout- en lichtmetaalnijverheid zich een weg te
banen naar de toekomst. Polyester is een gewapend plas
tic, dat reeds een algemene bekendheid heeft verworven.
De grote verscheidenheid van voorwerpen .waarvan som
mige in enorme aantallen, die reeds uit dit materiaal ver
vaardigd worden, legt hiervan een duidelijk getuigenis af.
Reeds voor de tweede wereldoorlog kende men bepaalde
vormen van gewapende plastics. Deze materialen zijn om
verschillende redenen echter niet vergelijkbaar met de
produkten, die men thans onder de gewapende plastics
rekent. De ontwikkeling van de gewapende plastics, zo
als wij ze thans kennen, is vooral na de laatste wereld
oorlog sterk gestimuleerd. De toepassingen van de met
glasvezel gewapende plastics zoals polyester zijn
zeer veelsoortig en in sommige gevallen zelfs verrassend.
HARDERWIJK Gistermiddag
werd de grootste asfaltmengtoren van
Europa officieel geopend. Het bouw
werk, dat in Harderwijk staat is het
eigendom van de fa. Bruil in Apeldoorn
en werd gebouwd door het constructie
bedrijf Hendriks Veenendaal n.v. Deze
toren betekent een revolutie op het ge
bied van de asfaltvoorziening, doordat
de produktie geen moment meer be
hoeft stil te staan. Nu is het ook moge
lijk op ieder gewenst moment over te
schakelen op een ander mengsel. De
produktiecapaciteit ligt bij deze toren
tussen de 120 en 180 ton per uur. Op
elk van de vier enorme poten van de
toren waarin zeven silo's voor de
verschillende grondstoffen ingebouwd
zijn rust een gewicht van 170.000 kg,
indien de toren vol is, wat door de con-
tinu-produktie vrywel steeds het geval
is. De officiële openingsceremonie werd
verricht door de burgemeester van
Harderwijk, de heer G. J. Numan, door
het weghalen van een doek voor de
naamplaat van de toren. En zo werden
de woorden „Asfaltbetonfabriek De Ve-
luwe" zichtbaar. In zijn redevoeriing
memoreerde de heer Numan, dat deze
31 5 meter hoge toren nu het hoogste
punt is van Harderwijk.
Vooraf werd 't woord gevoerd doorde hr.
B. Bruil jr., die de verschillende aanwe
zigen welkom heette en een woord van
dank sprak tot de bouwers, waarbij
met name genoemd werd de fa. Hen
driks uit V-enendaal. Hij zei, dat Bruil
zich ongeveer 10 jaar geleden in Har
derwijk vestigde met een zogenoemde
mobiele asfaltmengfabriek. Deze instal
latie was intussen naar enkele andere
plaatsen geweest en nu weer sinds eni
ge jaren in Harderwijk gesitueerd,
waar zij naast de toren in gebruik zal
blijven. De heer Bruil merkte verder
op, dat het asfalt vroeger bijna uitslui
tend door Rijkswaterstaat werd ge
bruikt en dat het nu aan alle mogelijke
instanties geleverd wordt. Vanwege de
gunstige ligging van Harderwijk had
men besloten deze fabriek hier te bou
wen.
Na de plechtigheid op het terrein aan
de haven van Harderwijk („Dank, dat
u hier bent neergestreken, want dat
helpt ons aan meer inkomsten uit de
havengelden, en zodoende wordt ons te
kort kleiner", aldus burgemeester Nu
man) werd er ter gelegenheid van de
opening een geanimeerde receptie ge
houden in Hotel Monopole te Harder
wijk, waar vele relaties gelegenheid
kregen de firma Bruil piet haar nieuw
ste aanwinst te complimenteren.
Hier werd ook het woord gevoerd
door de heer D. Hendriks. In een gees
tige toespraak gaf hij de heer Bruil sr.
een camera ten geschenke Hy zei o.m.:
„Nog geen half jaar geleden hebben
we de EBC De Vallei in Veenendaal
geopend en nu al is de openiing van de
asfaltmengtoren een feit geworden.
Alles gaat bij de fa. Bruil zo snel, dat
we maar geen gewone camera aanbie
den, maar eentje waarbij de foto's ge
lijk klaar zijn het wachten op de af
druk bij een normaal type camera zou
waarschijnlijk te lang duren". Bij de
camera overhandigde hij een album
Gezien de ongekende mogelijkheden
van de polyester heeft de directie van
Majoni-plastics te Kesteren juist op de
ze groep van kunststoffen haar oog la
ten vallen.
In een gesprek met de jonge directeur
van het bedrijf, de heer J. Kneepkens,
bleek, dat men zich in de nabije toe
komst in het moderne bedrijf te Keste
ren zal gaan toeleggen op watersport
artikelen. Vooral in deze branche ziet
het bedrijf grote mogelijkheden.
Op het ogenblik houdt men zich reeds
intensief bezig met de produktie van
roei- en speedboten, terwijl een ont
werp voor een kruiser in voorbereiding
is. Alhoewel de concurrentie op het ge
bied van polyester boten groot is, denkt
men toch een groot deel van de Neder
landse markt in handen te krijgen.
Nieuwe modellen, praktische verande
ringen en een aantrekkelijk prijs staan
hier, volgens de directeur, voor een
groot deel borg voor.
Het bedrijf werd op 15 oktober 1952
te Rhenen opgericht door de huidige
directeur, de heer J. Kneepkens, die
zich op zeer bescheiden schaal toeleg
de op de vervaardiging van plastic ar
tikelen voor" technische doeleinden. De
start vond plaats in een klein schuur
tje, waarin hij in 1955 als eerste in
Nederland zou beginnen met de ver-
Op de Rijn bij Rhenen werd onlangs
de eerste proefvaart gehouden met
een Majoni speedboot. De directie
secretaresse, mejuffrouw J. van Heun,
zag in het nieuwe produkt een wel
kome afleiding.
vaardiging van plastic speelballen.
Lange tijd was dit het hoofdartikel van
Majoni.
De ballen veroverden zowel de Ne
derlandse als de buitenlandse markt en
weldra moest worden uitgezien naar
een grotere behuizing, die werd gevon
den binnen de gemeente Rhenen aan
de Trambaanweg.
In dit pand vond meer een speciali
satie plaats op het gebied van speel
goederen. Naast de plastic ballen wer
den ook poppeschoentjes, springtou
wen, grasmatten, diabolo's etc. in de
produktie opgenomen.
Door een gezonde groei moest weder
om naar een grotere bedrijfsruimte
worden uitgezien. In de naburige ge
meente Kesteren werd de volle mede
werking van het gemeentebestuur ver
kregen voor de nieuwbouw op het in-
dustrieterrein.Er werd naast kantoren,
showroom, ontvangkamer, kantine en
opslagruimte een grote werkhal van
1200 vierkante meter gebouwd.
Het fabriekscomplex werd 18 decem-
bed 1962 op feestelijke wijze in gebruik
genomen. Het bedrijf bezit nog de mo
gelijkheid met ruim 4000 vierkante me
ter uit te breiden. In Kesteren heeft
Majoni ook de automatische vervaardi
ging van artikelen ter hand genomen.
Dit was een natuurlijke aanvulling van
haar bestaande produktieprogramma.
Door middel van deze werkwijze wor
den alle afvalprodukten weer verwerkt
tot een volwaardig produkt.
Gestadig vond de uitbreiding van het
machinepark plaats. Hierdoor is h$t
voor dit moderne bedrijf mogelijk ge
worden regelmatig met nieuwe produk
ten op de markt te verschijnen. Een
met een aantal kleuren- en zwart-wit
foto's, die diezelfde middag gemaakt
waren van de openingsbijeenkomst.
\lTOM\TlSC11
De toren bestaat uit een grote droog-
trommel, waarin het zand en het grind
op een temperatuur van 200 gr C ge
bracht worden. Dit droge en verhitte
zand wordt met een omklede en geïso
leerde jacobsladder naar boven ge
voerd, waar het in een der silo's te
recht komt.
In de toren wordt het met andere
bestanddelen voor het gewenste asfalt
gemengd, waarna het in een wagen
verdwijnt, die onder de toren op de
weegbrug staat. Alles geschiedt geheel
automatisch en kan door één man be
diend worden door middel van een vrij
ingewikkeld aandoend instrumenten -
bord.
Bovendien ls het mogelijk dit instru
mentenpaneel automatisch te laten be
dienen, door het instellen van een com
binatie. Indien dus langere tijd achter
een dezelfde soort asfaltmengsel ge
maakt moet worden, kan dat geheel
zonder mankracht geschieden.
De toren is ontworpen door Planbu
reau Bruil, het constructiewerk is, als
gememoreerd van Hendriks Veenen
daal en de menginstallatie is van Duits
fabrikaat, namelijk afkomstig van Al-
felder Eisenwerke.
van de laatste nieuwe produkten, waar
mee Majoni-plastics binnenkort op de
markt zal verschijnen, is de polyester
boot. In maar liefst vier verschillende
modellen zullen de eerste de fabriek
verlaten. De vier modellen kunnen wor
den onderverdeeld in twee soorten speed
boten en twee soorten roei- of jachtbo-
ten.
De polyester boten bezitten vele voor
delen. Zij zijn niet onderhevig aan roes
ten en hebben daardoor sterk vermin
derde onderhoudskosten. Bovendien zijn
reparaties gemakkelijk en snel uit te
voeren. Door al deze voordelen is de
verwachting, dat de polyester op het
gebied van de watersport weldra een
grote vlucht zal nemen.
Vooral de bijzonder lage prijs maakt
het tegenwoordig ook voor de man met
de kleinere beurs mogelijk deel te ne
men aan deze tak van watersport.
Onlangs werd op de Rijn bij Rhenen
de eerste proefvaart gemaakt met een
Majoni speedboot. De uitzonderlijk goe
de ligging in het water, de wendbaar
heid en de vele mogelijkheden er van
waren bij deze eerste vaart enkele van
de pluspunten, die de experts opvielen.
Het produktieproces van de boten is
een vrij ingewikkelde aangelegenheid.
Allereerst wordt in de machinebank-
werkerij van de fabriek een mal ge
maakt. Van deze mal wordt uiteinde
lijk de boot gevormd. In de mal wordt
als eerste een bepaalde vloeistof aan
gebracht om de boot na beëindiging
van het produktieproces te kunnen los
sen. Als deze zogenaamde lossingsvloei
stof droog is wordt de eerste polyester
laag aangebracht. Deze eerste laag is
later de buitenkant van de boot.
Vervolgens worden nog enkele lagen
polyester in d. mal op de eerste laag
gespoten. Verstevigd met glasvezels ont-
staat het casco, dat na twaalf uur is
uitgehard. De boot kan dan uit de mal
worden verwijderd en de verschillende
afwerkingen kunnen beginnen.
Tot slot wordt nog één beschermen
de laag aangebracht, die tevens de
glans van de boot in zich draagt.
Iedere dag rolt er in Kesteren een
bott van stapel. In de toekomst hoopt
men dit aantal aanzienlijk te kunnen
uitbreiden.
Het casco van een polyester boot
wordt uit de mal gelost. De glasvezels
aan de rand, die uiteindelijk de be
wapening vormen, zijn duidelijk zicht
baar. Op enkele afwerkingen na is de
boot gereed voor gebruik.
O
Overige polyester produkten, die door
Majoni-plastic te Kesteren worden ge
fabriceerd zijn onder andere: Stoplich
ten speciaal In opdracht van het mi
nisterie en onderdelen voor bromfiet
sen en motoren. Bovendien neemt de fa
bricage van plastic ballen nog steeds
een belangrijke plaats in. Per jaar ver
laten de fabriek ruim 1 miljoen ballen.
Zij vinden afzet over de gehele wereld.
In het laboratorium van de fabriek,
waar wij met speciale toestemming
even een kijkje mochten nemen, troffen
wij naast de vele geheimzinnige re
ageerbuisjes en allerlei kleuren „drank
jes" een bijna voltooid polyster beeld.
Dit was vervaardigd door de directeur
de heer J. Kneepkens, die deze kunst
stof ook probeert op het gebied van
de kunst.
Tijdens de fabrieksuren wordt in de
moderne bedrijfshal van de Majoni-
plastic te Kesteren echter uitsluitend
aandacht besteed aan de produkten,
waarvan vele bekendheid hebben ge
kregen over de gehele wereld.
HAARLEM In de jaarvergadering
van de n.v. Koninklyke Veenendaalse
Sajet Vijfschachtfabriek voorheen We
duwe D. S. Van Schuppen en zoon te
Veenendaal zyn een aantal bedrijfsgege
vens bekend gemaakt, die in een leemte
voorzien, maar geen inzicht konden ge
ven in de resultaten voor het lopende
boekjaar sinds 1 mei.
In hoeveelheden uitgedrukt heeft de
omzet van handbreigarens aan de ver
wachtingen voldaan, is die van indüs-
triegaren8 achtergebleven en was die
van chemische produkten goed. Afzet-
ontwikkeling, grondstof prijzen en kos-
tenverloop maken het onmogelijk uit de
ze momentopnamen een verwachting
voor het gehele jaar af te leiden, deels
omdat het zwaartepunt van de afzet in
de tweede helft van het boekjaar valt.
De voorverkopen waren echter goed en
de wolprijzen wijken thans na een lichte
stijging weinig af van die bij het begin
van het boekjaar. Verder is bekend dat
onveranderde wolprijzen tot een redelijke
rentabiliteit bijdragen, vooral wat de
handbreigarens betreft, omdat de ver
koopprijzen tamelijk star zyn.
B(j industriegarens wordt per con
tract geleverd, waarbij uitgegaan wordt
van de vervingswaarde. De wolprijzen
zijn dus voor die sector van minder be
lang, maar de winstmarges zijn klein.
De verhouding tussen de omzet van
handbrei- en industriegarens wisselt
sterk en is soms fifty-fifty.
Kunstvezels bedragen slechts tien tot
vijftien procent van de verbruikte ga
rens. De kunstvezels zijn la minute te
verkrijgen en er behoeven dientengevol
ge geen voorraden van enige omvang te
worden aangehouden.
De afzet verloopt thans iets langza
mer, wat tot een grotere voorraad dan
normaal heeft geleid, maar dit geeft
geen aanleiding tot zorg. De export is
bevredigend.
Over de derde pijler van het bedrijf,
de chemische, was het bestuur in het al
gemeen tevreden en in het bijzonder in
het lopende jaar. In 1965/66 waren de
uitkomsten negatief, want de afschrij
ving op de voorraden waren juist iets
hoger dan het saldo van de exploitatie
rekening. Normaliter zijn de eventuele
afschrijvingen op voorraden bij het ge
volgde ijzeren-voorraadsysteem van wei
nig belang maar vorig jaar had men
op een hoge prijs een grote voorraad
moeten kopen.
Aanvankelijk kende men een prys van
wolvet van 85 tot 90 cent, maar die is
gestegen tot 1.80 1.90, om vervolgens
weer te dalen tot 1.05 thans. Op het
verschil tussen de werkelijke voorraad
zoekt voor de dagelijkse berichtgeving
te RENSWOUDE
Telefonische of schriftelijke aanmeldin
gen te richten aan Dagblad „De Vallei",
Prins Bernhardlaan 28, Veenendaal,
Telef. 3955.
en de ijzeren voorraad was zodende een
forse afschrijving noodzakelijk, die d«
winst teniet had gedaan.
Het eipoederbedrijf Van Olphen. een
vijftig-procent-deelneming, te boefc
staand op een gulden na de grote af
schrijvingen, wordt thans kelikwideerd.
De waardering van een gulden is niet te
optimistisch zo werd medegedeeld. De
zware afschrijving van vorig jaar ii
juist geweest. Het ontslag van twintig
buitenlandse arbeiders hangt niet samen
met de enorme voorraden zoals gesug
gereerd. Een deel van deze mensen werd
ontslagen omdat zij in de wettelijke
proefijd van twee maanden niet voldaan
hadden. Voor enige arbeiders was geen
werk meer.
Voorts werd nog medegedeeld dat voor
backserviceverplichtingen een bedrag
van ca. drie ton ten laste van de ex
ploitatierekening is gebracht. De inves
teringen zullen dit jaar minder bedra
gen dan de afschrijving. De heer W.
Werker werd tot directeur benoemd in
de plaats van de op 31 december a.s. af
tredende W. A. Frederikse. Hem werd
eervol ontslag verleend.
RHENEN Garage De Rhoter, drie
entwintig man personeel, drie vestigin
gen in Rhenen, heeft uitgebreid met een
vierde vestiging in Wageningen met een
service-verkoop station aan de Prof. Van
Uvenweg. Er is voor deze dependance
rijf man personeel aangetrokken.
De nieuwe vestiging beschikt over vier
pompen, die in de toekomst zullen wor
den uitgebreid met drie pompen op de
hoek van het perceel, grenzende aan de
Tarthorsterweg.
De firma heeft deze stap gedaan om
tegemoet te komen aan de wensen van
de klanten in Wageningen en omge
ving, die nu niet meer op de bedrijven
in Rhenen zijn aangewezen. Dat zijn er
drie. Het service-verkoop station aan het
Fred. v.d. Paltshof, het garagebedrijf
aan de Herenstraat en de stallingsgara
ge aan de Hofstraat.
Het bedrijf werd gesticht in 1935 door
wijlen de heer G. J. H. de Rhoter. Hij
begon met een taxi-onderneming. Al
gauw werd het een garagebedrijf, dat
een onderdak kreeg in het koetshuis van
hotel „De Koning van Denemarken".
Dit werd in de meidagen van 1940 to
taal verwoest. In 1942 werd op de puin
hopen een gloednieuw bedrijf gesticht,
dat nadien nog talrijke malen werd ver
bouwd en gemoderniseerd.
Toen de heer de Rhoter was overle
den leidde zijn vrouw het bedrijf verder.
Zij hertrouwde met de heer W. Veldhui
zen. Onder diens leiding werd de firma
official Fiat-dealer en werd het enorme
pand van het toenmalige garagebrijf
van de firma J. v.d. Horst aan de He
renstraat aangekocht. Na het overlijden
van de heer Veldhuizen wordt garage
De Rhoter geleid door drie firmanten.
Het zijn mevrouw M. G. Veldhuizen-Van
de Vliet, de heer A. L. van Eldik en de
zoon van de oprichter, de heer H. de
Rhoter.
Het rayon waarin de firma werkt ls
buitengewoon uitgestrekt. Het omvat
Rhenen, Wageningen, Amerongen, Leer-
sum, Kesteren, Opheusden, Ederveen,
Lunteren tot de denkbeeldige lijn Otter-
lo-Harskamp.
Het ligt in de bedoeling van de firma
om in de naaste toekomst een compleet
garagebedrijf te bouwen in de gemeen
te Wageningen. Het gemeentebestuur is
is al benaderd.