FORD beproeft ACCU
voor aandrijving
van een auto
Exclusief
Nieuwe YOLYO-de ,144'-
gereed voor export
Fiat
en
Ferrari deden
samen in de „Dino"
NIEUWE JAQUARS
Veiligheid
Reputatie
De FIETS nog
bovenaan
SCANIA-VABIS BOUWDE
ZWARE PROEFBAAN
Autonieuws in 't kort
Witte pompen in
België krijgen
concurrenten
B.M.C. in grote
zorgen
Ook een elektrische
Renault-Dauphine
D'
FERRARI 6 CIL.
DE 124 SPIDER
OP
0 De Plymouth Barracuda, de sportieve
fastback van Chrysler, komt voor 1967
uit in drie modellen met een veranderd
koetswerk. Het fastback hardtop model en
de sportcoupé zullen in Rotterdam worden
geassembleerd. De sportcabriolet wordt
uit de VS ingevoerd.
Enkele jaren geleden hebben na
tuurkundigen van Ford een nieuwe
mogelijkheid ontdekt voor een ver
zamelsysteem van elektro-chemi-
sche energie. Deze ontdekking, die
nog verder uitgewerkt wordt, kan
belangrijk zijn voor een mogelijke
toepassing van elektromotoren als
krachtbron voor de automobiel.
Een elektrisch aangedreven auto is een
van de meest aantrekkelijke oplossingen
van het luchtverontreinigingsprobleem. De
voornaamste hinderpaal voor de ontwikke
ling van dergelijke voertuigen is echter
altijd het onvoldoende vermogen en de
actieradius van de conventionele accu ge
weest. Men heeft daarom met brandstof
cellen geëxperimenteerd, maar deze zijn
ln hun huidige staat van ontwikkeling te
omvangrijk, te zwaar en te duur.
Ford heeft nu een nieuw gepatenteerd
keramisch materiaal ontwikkeld om te ge
bruiken als poreuze elektrolyt in een elek
trochemische cel, die gebruik makende
van lichte, gereed verkrijgbare vloeibare
reactiestoffen, kan dienst doen als een
veel elektrische energie bevattende accu.
De praktische uitvoerbaarheid van een
dergelijke accu is reeds in de Ford labo
ratoria gedemonstreerd.
De Ford natrium-zwavel accu gebruikt
vloeibaar natrium en vloeibare zwavel, die
gescheiden zijn door een ionen geleidend
keramisch materiaal. De accu werkt met
hoge temperaturen (250-300 graden C.),
waardoor alle reactiestoffen en produkten
vloeibaar blijven.
Er zijn geen dampprodukten. Het is een
volledig gesloten systeem en kan dadelijk
weer geladen worden.
De concepten van hoofdzakelijk twee
verschillende elektrische automobieltypen
worden momenteel onderzocht!:
1. Stadsauto: De bedoeling is, dat deze
wagen een gematigde snelheid kan ontwik-
BRUSSEL In België is een benzine
oorlog ontstaan nadat een der grote olie
maatschappijen een prijsverlaging bekend
maakte van 2,2 tot 4,3 cent per liter, om
de pomphouders te helpen bij hun strijd
tegen de witte pompen.
Volgens welingelichte kringen is het aan
deel van de onafhankelijke witte pompen
op de Belgische benzinemarkt van vijf
procent in 1962 gestegen tot naar verwach
ting 15 procent dit jaar.
Nadat enige maanden geleden in Neder
land een dergelijke prijzenoorlog uitbrak,
startte de Belgische consumentenbond met
een campagne voor een prijsverlaging in
België. Hierbij werd ondermeer aangevoerd
dat proefondervindelijk is komen vast te
staan dat de kwaliteit van de witte ben
zine gelijk was aan die van de merkben-
zine. De grote maatschappijen gingen tot
de tegenaanval over met de argumenten
dat de onafhankelijke pompen zich niet be
zig hoefden te houden met ontwikkeling
of vooruitgang, maar dat zij alleen maar
tegen zo laag mogelijke prijzen benzine
hoeven te verkopen.
Zoals bekend gaat het hier om de over
schotten van grote raffinaderijen die op
volle Capaciteit werken om de prijs zo
laag mogelijk te houden. De raffinaderij
en verkopen deze overschotten liever aan
de onafhankelijke pompen dan dat zij hun
produktietempo verlagen.
De Amerikaanse maatschappij Yardney
Electric Corporation is met een elektri
sche Renault-Dauphine gekomen. De auto
wordt aangedreven door vier zink-zilverac-
cu's, die bij gelijkblijvend gewicht vier
maal zoveel elektrische energie kunnen op
nemen als gewone lood-zwavelzuuraccu's.
De accu's, een Franse vinding, naar
men zegt, geven de auto's bij een gemid
delde snelheid van 65 kilometer per uur
«en actieradius van 224 kilometer.
Yardney Electric heeft ook zink-zilver-
accu's geleverd voor de elektrische Cor-
vair, die pas door General Motors is ge
toond.
kelen en een beperkte actieradius bezit.
Deze wagen is geschikt om in het drukke
stadsverkeer te gebruiken en als bood
schappenwagen in de voorsteden. De wa
gen heeft een totale lengte van ongeveer
1,80 meter, d.w.z. kort genoeg om overal
gemakkelijk te kunnen parkeren. De stads
auto heeft plaats voor twee volwassenen
en twee kinderen.
Men verwacht, dat het eerste prototype
van de stadsauto in het voorjaar van '67
gereed zal zijn.
2. Bestelwagen voor lokaal verkeer: Dit
voertuigtype verkeert nog in het ontwerp
stadium. Enige bestaande Ford bestelwa
gentypen zijn echter geschikt om tot elek
trische tractie te worden omgebouwd. Zul
ke voertuigen zouden geschikt zijn voor
enige speciale toepassingen. De posterijen
in de Verenigde Staten bijvoorbeeld heb
ben ongeveer 17.000 kwart tons postbe-
stelwagens in gebruik. Deze kunnen een
topsnelheid van 55 km/u bereiken en
hebben een actieradius van 30 tot 40 km.
■P 11111
mmm
iliii®
De Britse auto-industrie, in sombere da
gen verkerend, is geschokt door het nieuws
dat een van de twee grote fabrieken die
nog draaien stopgezet zal worden. De fa
brieken van Austin Motors te Longbridge
zullen, naar is aangekondigd, binnen de
vierentwintig uur stilliggen. Een woord
voerder van British Motor Corporation
(B.M.C.), de eigenares van Austin Motors,
zei dat 6250 werknemers overbodig zullen
zijn en dat hun aantal (nog) tot 13.000 zal
oplopen.
Ongeveer 16.390 arbeiders op negen fa
brieken van BMC in heel Engeland zitten
zonder werk, als gevolg van een staking
door 190 onmisbare werknemers. Zij gin
gen in staking omdat zij zich niet konden
verenigen met een aantal hervormingen.
Deze hervormingen, zo beweert de fa-
brieksdirectie, waren onvermijdelijk door
de economische politiek van de Labourre-
gering.
ie nieuwe Volvo 144, die eind augustus
in Zweden werd uitgebracht, wordt
binnen enkele weken officieel in ons land
voorgesteld. Voor dit model bestaat in
autokringen, die een wagen in de hogere
middenklasse zoeken, veel belangstelling.
De „144" is in verschillend opzicht mo
derner en trouwens ook ruimer en snel
ler dan de bestaande 121/122 typen. De
prijs is nog niet vastgesteld, maar ver
moedelijk zal deze ongeveer overeenko
men met die van de BMW 2000, een van
de continentale concurrenten. Het betreft
hier dan de krachtigste uitvoering met
115 pk, de Volvo 144 S. De 85 pk'er zou
niet zo veel duurder komen dan de „122"
en hieruit mag men concluderen dat de
nadruk in het nieuwe produktieprogram-
ma van Volvo wordt gelegd op de 144. De
„Amazone"-modellen worden gehand
haafd. Het nieuwste type in deze serie is
de 123 GT, met de 115 pk krachtbron van
de 144 S en allerlei extra uitrustingsde
tails.
Op de internationale autosalon in Tu
rijn, die tot 13 november wordt gehouden,
presenteert het grootste Italiaanse auto
mobielconcern Fiat twee nieuwe modellen.
Het zijn een cabrioletuitvoering van de
„124" en een volbloed sportwagen met on
der de kap een Ferrarimotor, de Fiat Di
no.
De firma Pininfarina heeft voor beide
wagens het koetswerk ontworpen. De
komst van de Dino was allang aangekon
digd. In autosportkringen bestaat grote
belangstelling voor dit produkt van de sa
menwerking tussen Fiat en Ferrari, dat
een serieuze concurrent wordt van de
nieuwste Alfa Romeo's en Porsches.
De Fiat Dino is een verse prestatie van
de Italiaanse auto-industrie, waaraan ver
scheidene leidende firma's te pas zijn ge
komen. Pininfarina tekende de carrosse-
rielijnen, Ferrari leverde de krachtbron,
Pirelli ontwikkelde er een nieuw type ban
den voor en Fiat verzorgt de produktie en
de exploitatie.
De Dino is uitgerust met een twee liter
zescilinder V-motor van Ferrari met on
geveer 160 pk. De top ligt rond 225 km/u,
althans in de wedstrijdversie. Er is ook
sprake van een 1,6 liter met 140 pk, die
van meer praktisch belang is voor de
markt.
Behalve als spider wordt de Dino ook
als coupé gebouwd. Bertone is verant
woordelijk voor de coupé versie. Het ziet
er naar uit dat de Fiat Dino een van de
blikvangers van de Turijnse autoshow zal
zijn. Er staat meer moois, bijvoorbeeld
op de stands van de koetswerkbouwers,
maar het gaat hier om allerlei speciale
carrosserieën, die veelal nog niet produk-
tierijp zijn en meer als fascinerende illus
tratie van het praktische en béter bereik
bare genre dienen.
De sportieve uitvoering van de Fiat 124
heeft een motor met twee bovenliggende
nokkenassen, een 1,5 liter die met zijn 90
DIN-pk een topsnelheid van ca. 170 km/
uur haalt. Het is mogelijk dat er later in
het seizoen ook nog een 124 coupé wordt
uitgebracht.
Aan de Turijnse autotentoonstelling
wordt door 515 firma's uit 13 landen deel
genomen. De Italiaanse auto-industrie
heeft zich het laatste jaar gunstiger ont
wikkeld dan in 1965. Van januari tot sep
tember werden in totaal 878.748 eenheden
geproduceerd, bijna elf procent méér dan
in dezelfde periode van het voorafgaande
jaar. Op 't ogenblik komt op elke 7 k 8
Italianen een auto voor. Er zijn 6,8 mil
joen wagens geregistreerd.
"fn de zo juist gepubliceerde statistiek
van het Nederlandse personenver
voer 1964 wordt de veronderstelling
gemaakt dat op de twee Nederlanders
er éen in het bezit is van een fiets,
waarmee gemiddeld per jaar 3000 kilo
meter wordt afgelegd. Zo komt men
voor 1964 tot een aantal reizigers
kilometers'van ongeveer 18 miljard.
Zelfs als zou deze schatting enkele
tientallen procenten te hoog zijn, dan
nog zou de fiets na de personen
auto het omvangrijkste deel van 't
vervoer in Nederland verzorgen.
Deze veronderstelling wordt onder
schreven indien men gegevens over het
gebruik van vervoermiddelen uit de
volkstellingen van 1947 en 1960 beziet.
Hieruit blijkt dat ten aanzien van fo
rensen, naast een absolute stijging, het
percentage fietsers in het totale per
sonenvervoer weliswaar gedaald is van
52 tot 36 maar dat door de fiets
nog steeds de eerste plaats op de rang
lijst van de in het interlokaal vervoer
gebruikte vervoermiddelen wordt inge-
notnen.
We hebben de nieuwe Volvo nog niet
kunnen testen, maar we hopen er binnen
kort kennis mee te maken. Intussen heeft
de Zweedse vakpers de wagen al in han
den gehad. De 144 komt er goed af. Als
het erom gaat automobielen van eigen
fabrikaat te beoordelen zijn de Zweedse
bladen zeer kritisch en zakelijk. Onder
druk van de publieke opinie heeft de
Zweedse auto-industrie haar produkten
voortdurend moeten verbeteren en aanpas
sen.
Volvo en Saab hebben het niet gemak
kelijk gehad, maar langzaam maar zeker
hebben deze fabrieken het vertrouwen van
het autopubliek gewonnen. Verreweg de
meeste Volvo's worden in Zweden en de
andere Scandinavische landen verkocht.
De Volvo is hier de populairste wagen ge-
woixien. De Zweedse kwaliteitsprodukten
hebben ook in het buitenland een goede
reputatie gekregen. Hoewel niet modieus
van koetswerkvorm en conceptie, staan
de Volvo's en Saabs bekend als veilige,
comfortabele wagens met goede rijeigen-
schappen.
Hetzelfde geldt ook voor de 144. In
Zweden is men het erover eens dat het
nieuwe model dank zij de verbeterde ve
ring nog gunstiger rijeigenschappen heeft
gekregen. De voorwielophanging is zoals
bij de „Amazone" en de achterwielophan
ging is afgeleid van die van de stationwa
gen. De starre achteras is opgehangen in
langsliggende, in rubber gelagerde draag-
armen en reactiestangen, met spiraalve
ren achter de as. Een en ander betekent
een goede wegligging.
Volgens onze Zweedse collega's zijn de
remmen van hoge klasse. De 144 heeft
Girling schijfremmen op alle wielen. Spe
ciale voorzieningen zijn een gescheiden
remsysteem en een remkrachtverdeler,
die voorkomt dat de achterwielen blokke
ren.
De motor van de 115 pk versie, met
een dubbele SU-carburateur, is opmerke
lijk vitaal en draaivast. De prestaties zijn
positief aan de sportieve kant. De top
ligt rond 170 km/u. De acceleratiecijfers
zijn overtuigend: van 0-80 km/u in 8.3
sec., 0-100 km/u in 12.5 sec. en tot 120
km/u in goed 19 sec. De Porsche 912
komt nauwelijks sneller weg. Vergeleken
met andere wagens in deze klasse is de
Volvo 144 S meer mans.
Het zitcomfort is, zoals in de 121-122
uitzonderlijk goed. De voorzetels zijn nog
breder en zonder moeite kan men ze in
de ideale stand manoeuvreren. Voor de
linker voet is een aparte steun aange
bracht. Achterin is er plaats voor drie
personen. De knieruimte is ruim voldoen
de, ook als de voorstoelen in de achter
ste stand staan. Het instrumentenbord is
overzichtelijk, gepolsterd en de kilometer
teller gaat tot 99.99. De 144 kenmerkt
zich door vele veiligheidsdétails. De con
structie is sterk en stijf en aan de bevei
liging van de inzittenden is meer gedaan
dan bij andere wagens in deze categorie.
Het uitzicht rondom is praktisch onbe
lemmerd. Het benzineverbruik van de
nieuwe Volvo is bij normaal rijden ge
middeld 1 9 11 km. Met volle tank
(58 liter) kan men er ruim 500 km ver
mee komen. Dit is redelijk goed voor een
4.64 meter lange wagen van zo'n 1200 kg.
0 -
Volvo 144 S
BMW 2000
Rover 2000
Citroen 21
Mercedes 200
100 km/u
12.5 sec.
12.9 sec.
16.5 sec.
15,3 sec.
15.1 sec.
De inwijding van een nieuwe acht kilo
meter lange proefbaan en een nieuw, tien
etages hoog kantoorgebouw in het Zweed
se Södertalje vormden het hoogtepunt
van de kort geleden gevierde 75ste ver
jaardag van Scania-Vabis, de grote Zweed
se fabriek van vrachtwagens en een van
de oudste, nog bestaande autofabrieken
ter wereld. Vooral tijdens de afgelopen
vijftien jaren is de produktie krachtig toe
genomen en wel vanaf nauwelijks 2000
vrachtwagens en bussen in 1950 tot meer
dan 11.000 voertuigen in 1966. Daar ko
men nog bij enkele duizenden separate
dieselmotoren. Ongeveer 60 procent van
de produktie is bestemd voor de export.
De nieuwe proefbaan heeft ongeveer 3.5
miljoen kronen gekost. Het systeem van
wegen, die alle geplaveid zijn, is ge
bouwd voor rechts verkeer en omvat een
snelheidsbaan, een vibratiebaan, een re-
tourbaan en een controlebaan.
De snelheidsbaan bestaat uit een hori
zontale strip van ongeveer 2,5 km lang,
met dubbele bochten aan de uiteinden
Voor een snelle acceleratie en een veilige
afremming voor en na een test is het ver
schil in hoogte zo groot mogelijk ge
maakt tussen de horizontale strip en de
plateaus waarinde bochten zijn gebouwd.
De vibratiebaan loopt evenwijdig aan de
snelheidsbaan en bestaat uit vier delen
van elk 100 meter. De ruwheid van het
wegdek neemt toe met elke 100 meter.
De z.g. retourbaan bestaat uit afwisse
lend steile hellingen, bochten van uiteen
lopende graden en gedeelten met een ruw
oneffen wegdek. De baan is zodanig ont
worpen, dat de bestuurders van de test
voertuigen er als het ware toe worden
gedwongen om afwisselend te remmen, te
accelereren en te schakelen, waardoor
dus de motor, de transmissie en de rem
men steeds aan een krachtproef worden
onderworpen. Bij deze baan bevindt zich
een separate helling, die bestaat uit twee
gelijke delen met stijgingen van 12 resp.
16 procent.
mmmmmmmmmmmmmmmmmm mm - mmm
Een zeer bijzondere auto is de Lamborghini ,,Miura", die ontworpen is door de beken
de stilist Bertone. Het koetswerk is qua vorm en inrichting een topprodukt van de
Italiaanse carrosseriéïndustrie. De Miura is klaargemaakt voor de seriebouw. Het bedrijf
van Bertone zal er dit jaar nog een stuk of tien van op de markt brengen. Volgend
jaar wordt deze produktie opgevoerd tot een 60 d 70 exemplaren. Onder de achter-
kap van deze zeer exclusieve en peperdure wagen ligt een vier liter V-12 motor met een
Tlormopon van 350 of 420 pb t
de Londense automobieltentoonstel
ling, die dezer dagen werd gehouden,
debuteerden ook enkele nieuwe modellen
van Jaguars Cars. De grote Mark 10 is
vervangen door de 42 G, die een aantal
stijlveranderingen heeft ondergaan. In de
kleinere serie heeft Jaguar de 420 uitge
bracht, met een anders gestileerde neus
en een nieuw ingericht compartiment. In
de Daimler-afdeling is voor 1967 de So
vereign geïntroduceerd, met een nieuwe
interpretatie van het forse, indrukwekken
de Daimler-front. Het sportieve „S"-tlipe
met de 3,8 liter-motor is gehandhaafd.
T\e nieuwe Daimler (een klinkende
■*-' naam in de vroegere autowereld) is
tussen de 2V2 liter V8-saloon en de 4% li
ter V8 geschoven. In het luxueusmitgevoer-
de interieur, met leer en bewerkt notehout,
hebben vijf volwassenen 't gerieflijk. Het
volledig bezette instrumentenbord is zwaar
gecapitonneerd. De afzonderlijke voorze
tels kunnen in lengte- en hoogterichting
worden versteld. De bekleding is van het
ventilerende type. Ook het stuurwiel is
verstelbaar, zodat de bestuurder zijn ide
ale rijpositie kan keizen. De Sovereign is
uitgerust met de 4,2 liter 6-cilinder XK-
machine, die 245 pk ontwikkelt, die ook
met automatische transmissie kan worden
geleverd. De wagen heeft Girling schijf
remmen rondom, die bekrachtigd zijn. De
top ligt boven 190 km/u. Evenals de ande
re modellen van Jaguar-Daimler heeft de
Sovereign onafhankelijke wielophanging
en een remsysteem met een dubbel cir
cuit vóór en achter.
{Ander de kap van de nieuwe Jaguar
420 ligt een nieuwe uitvoering van de
bekende XK-motor van 4,2 liter, met een
dubbele carburateur, die een effect heeft
van 245 pk. Het betreft hier 'n zeer elas
tische en soenele krachtbron die nu ook
samen met de automatische bak kan wor
den geleverd, waarmee de 4,2 liter Mark
10 en het „E"-type 2 en 2 konden worden ui-
gerust. Het front van de 420 omvat o.a.
een nieuwe grille en vier koplampen.
De 420 G is een verdere ontwikkeling
van de Mark 10. Mechanisch is alles bij
't oude gebleven. De 4,2 liter met drie car
burateurs blijft in dienst.
De 54ste RAI-automobieltentoonstelling
wordt van 16-26 februari gehouden. In
januari (de 27ste) wordt de Caravan-RAI
geopend, die tot 5 februari duurt.
0 Vier jaar na de voltooiing van een
nieuwe Opel-fabriek, bestemd voor de
fabricage van Kadett modellen, werd door
Opel het miljoenste exemplaar van dit ty
pe geproduceerd. Meer dan 50 pet. van de
Kadett-produktie wordt geëxporteerd naar
bijna 120 landen en 40.00 wagens zullen
jaar hun weg naar de U.S.A. vinden.
0 Onlangs zijn enkele interessante gege
vens bekend geworden over de koopge
woonten van het publiek. Men kan ze le
zen in een proefschrift van dr. Storm geti
teld „Marketing en Distributie". Gebleken
is, dat de consument die de auto mee
neemt om inkopen te doen in een super
markt, gemiddeld 62 procent méér besteedt
dan de voetganger. Bromfietsers en fiet
sers kopen voor 21 procent meer in, en
busklanten besteden 14 procent meer dan
voetgangers. Een aardige tip voor super
markten: parkeergelegenheid scheppen!
0 Polen gaat ook Fiatmodellen bouwen.
De directeur van de Fiatfabrieken,
Giovanni Agnelli, is in Warschau geweest
om een automobielovereenkomst te sluiten.
Het is nog niet bekend welk type in Polen
zal worden geproduceerd. Onlangs sloot
Fiat een akkoord met de Sovjetregering
voor de bouw van een fabriek met een
jaarlijkse produktie van 600.000 wagens.
0 Volgens berichten in de Westduitse
pers zou Wolfsburg een super-VW in
ontwikkeling hebben. Van de prototypen
zou er één door Porsche-ingenieurs zijn
ontworpen. Achterin ligt een 1.8 liter mo
tor met een kleine 100 pk. Verder zou VW
experimenteren met een 1.7 liter model,
dat een eigen ontwerp is. Het blad „Bild
am Sonntag" onthulde deze berichten. We
weten niet wat er van waar is.
0 De Britse autoindustrie heeft dit jaar
tot oktober 1.280.751 personenwagens
gebouwd, tegen 1.290.029 in 1965. De uit
voer is teruggelopen van 477.680 (eerste ne
gen maanden 1965) tot 441.880 stuks. Ne
derland nam 18.601 wagens af, ruim 7200
minder dan vorig jaar. Ook werden er
minder landbouwtrekkers gekocht.
0 De vrouw aan het stuur behoort tot
het alledaagse straatbeeld. Vrouwen
zijn net zoals de mannen achter het
stuur slechte, goede of heel beste weg
gebruikers. Toch hebben onderzoekers
ontdekt, dat vrouwen op een bepaald mo
ment een typisch vrouwelijke fout maken.
Er worden namelijk naar verhouding veel
meer vrouwen betrokken bij ongelukken
door wegslippen van de auto tengevolge
van krachtig remmen. Onder normale
omstandigheden weet de vrouw haar wa
gen net zo goed en zo zeker tot stilstand
te brengen als een man, maar de onge
vallenstatistieken hebben uitgewezen, dat
vrouwen in plotselinge gevaren-situaties,
niet zo koelbloedig reageren als een man.
Niet alleen trapt ze dan meestal tè krach
tig op het rempendaal, maar ook schijnen
de meeste vrouwen minder gevoel dan de
mannen te hebben voor het doseren en
coördineren van rem- en stuurbeweging.
0 Renault zal Hongarije voor 1970 aan
10.000 auto's helpen. De levering is al
begonnen. De Hongaren kozen de Renault
10.
0 „Dass ist nicht war!", is de reactie ge
weest van de Duitse verkeersdeskundi-
ge en Bondsdagman, dr. Ernst Müller-Her-
mann op beweringen uit verschillende de
len van Europa, dat de Duitser een slech
te automobilist is. Weliswaar ligt Duitsland
in Europa aan de top van de ongevallensta
tistiek (met in 1964 bijv. 16.400 doden en
500.000 gewonden), maar dat is geen ver
gelijkingsmateriaal, zegt Herr Doctor Mül-
ler. De ongevallenstatistieken van verschil
lende Europese landen gaan volgens hem
van geheel verschillende veronderstellingen
uit. De Duitse statistiek beschouwt als ver
keersslachtoffer wie bij het ongeluk zelf,
of binnen dertig dagen erna overlijdt. En
in andere landen neemt men veel minder
dagen erna. Zal wel zo zijn, dr. Müller,
maar de kritiek op de Duitse automobilis
ten, bijv. op de autobanen, is vrijwel niet
gegrond op ongevallenstatistieken, maar
zómaar op ervaringen in het verkeer. Het is
toch geen toeval dat men in Europa vrijwel
unaniem hoort dat de Duitse automobilist
zo op zijn recht gaat staan in het ver
keer; dat hij niet de souplesse heeft van
de Franse automobilist en zeker niet de
sportiviteit die de gemiddelde Engelsman
op de weg kenmerkt. Maar goed, er is een
troost: sinds deze zomer zijn er nog slech
tere automobilisten, zeggen de Duitsers, en
dat zijn de Nederlanders!
0 De automobielstatistieken verraden de
toenemende welstand in Frankrijk. In
het autojaar 1967 (van 1 sept. '65 tot 31
aug. *66) werden ruim één miljoen perso
nenwagens ingeschreven, waarvan 900.000
van Franse origine en 152.000 buitenlandse.
De auto's met een cilinderinhoud van min
der dan 1000 cc domineren. Er werden
460.200 van verkocht. In de klasse 1000-
1600 cc werden er 305.300 geregistreerd,
tegen 210.0 in het voorgaande jaar,
dus 45 pet. meer. Het aantal wagens met
meer dan 1600 cc liep op de verkooplijst
terug van 155.000 naar 142.500. De Peugeot
404 heeft van deze verminderde belangstel
ling het meest te lijden gehad! De popu
lairste wagen was de Citroën Ami-6
(146.000 stuks). De Renault 4 kwam op de
tweede plaats met 116500 exemplaren. Vlot
verkocht werden de Renault 10, Peugeot
204 en Renault 16 resp. 828.00, 76600 en
53900 stuks. Onder de buitenlandse merken
stond Opel met 33200 wagens aan de spits,
gevolgd door Fiat met 29509, Ford-Keulen
24700, VW 10400 en Ford-Engeland met
6500 auto's