FORD beproeft ACCU voor aandrijving van een auto Exclusief Nieuwe YOLYO-de ,144'- gereed voor export Fiat en Ferrari deden samen in de „Dino" NIEUWE JAQUARS Veiligheid Reputatie De FIETS nog bovenaan SCANIA-VABIS BOUWDE ZWARE PROEFBAAN Autonieuws in 't kort Witte pompen in België krijgen concurrenten B.M.C. in grote zorgen Ook een elektrische Renault-Dauphine D' FERRARI 6 CIL. DE 124 SPIDER OP 0 De Plymouth Barracuda, de sportieve fastback van Chrysler, komt voor 1967 uit in drie modellen met een veranderd koetswerk. Het fastback hardtop model en de sportcoupé zullen in Rotterdam worden geassembleerd. De sportcabriolet wordt uit de VS ingevoerd. Enkele jaren geleden hebben na tuurkundigen van Ford een nieuwe mogelijkheid ontdekt voor een ver zamelsysteem van elektro-chemi- sche energie. Deze ontdekking, die nog verder uitgewerkt wordt, kan belangrijk zijn voor een mogelijke toepassing van elektromotoren als krachtbron voor de automobiel. Een elektrisch aangedreven auto is een van de meest aantrekkelijke oplossingen van het luchtverontreinigingsprobleem. De voornaamste hinderpaal voor de ontwikke ling van dergelijke voertuigen is echter altijd het onvoldoende vermogen en de actieradius van de conventionele accu ge weest. Men heeft daarom met brandstof cellen geëxperimenteerd, maar deze zijn ln hun huidige staat van ontwikkeling te omvangrijk, te zwaar en te duur. Ford heeft nu een nieuw gepatenteerd keramisch materiaal ontwikkeld om te ge bruiken als poreuze elektrolyt in een elek trochemische cel, die gebruik makende van lichte, gereed verkrijgbare vloeibare reactiestoffen, kan dienst doen als een veel elektrische energie bevattende accu. De praktische uitvoerbaarheid van een dergelijke accu is reeds in de Ford labo ratoria gedemonstreerd. De Ford natrium-zwavel accu gebruikt vloeibaar natrium en vloeibare zwavel, die gescheiden zijn door een ionen geleidend keramisch materiaal. De accu werkt met hoge temperaturen (250-300 graden C.), waardoor alle reactiestoffen en produkten vloeibaar blijven. Er zijn geen dampprodukten. Het is een volledig gesloten systeem en kan dadelijk weer geladen worden. De concepten van hoofdzakelijk twee verschillende elektrische automobieltypen worden momenteel onderzocht!: 1. Stadsauto: De bedoeling is, dat deze wagen een gematigde snelheid kan ontwik- BRUSSEL In België is een benzine oorlog ontstaan nadat een der grote olie maatschappijen een prijsverlaging bekend maakte van 2,2 tot 4,3 cent per liter, om de pomphouders te helpen bij hun strijd tegen de witte pompen. Volgens welingelichte kringen is het aan deel van de onafhankelijke witte pompen op de Belgische benzinemarkt van vijf procent in 1962 gestegen tot naar verwach ting 15 procent dit jaar. Nadat enige maanden geleden in Neder land een dergelijke prijzenoorlog uitbrak, startte de Belgische consumentenbond met een campagne voor een prijsverlaging in België. Hierbij werd ondermeer aangevoerd dat proefondervindelijk is komen vast te staan dat de kwaliteit van de witte ben zine gelijk was aan die van de merkben- zine. De grote maatschappijen gingen tot de tegenaanval over met de argumenten dat de onafhankelijke pompen zich niet be zig hoefden te houden met ontwikkeling of vooruitgang, maar dat zij alleen maar tegen zo laag mogelijke prijzen benzine hoeven te verkopen. Zoals bekend gaat het hier om de over schotten van grote raffinaderijen die op volle Capaciteit werken om de prijs zo laag mogelijk te houden. De raffinaderij en verkopen deze overschotten liever aan de onafhankelijke pompen dan dat zij hun produktietempo verlagen. De Amerikaanse maatschappij Yardney Electric Corporation is met een elektri sche Renault-Dauphine gekomen. De auto wordt aangedreven door vier zink-zilverac- cu's, die bij gelijkblijvend gewicht vier maal zoveel elektrische energie kunnen op nemen als gewone lood-zwavelzuuraccu's. De accu's, een Franse vinding, naar men zegt, geven de auto's bij een gemid delde snelheid van 65 kilometer per uur «en actieradius van 224 kilometer. Yardney Electric heeft ook zink-zilver- accu's geleverd voor de elektrische Cor- vair, die pas door General Motors is ge toond. kelen en een beperkte actieradius bezit. Deze wagen is geschikt om in het drukke stadsverkeer te gebruiken en als bood schappenwagen in de voorsteden. De wa gen heeft een totale lengte van ongeveer 1,80 meter, d.w.z. kort genoeg om overal gemakkelijk te kunnen parkeren. De stads auto heeft plaats voor twee volwassenen en twee kinderen. Men verwacht, dat het eerste prototype van de stadsauto in het voorjaar van '67 gereed zal zijn. 2. Bestelwagen voor lokaal verkeer: Dit voertuigtype verkeert nog in het ontwerp stadium. Enige bestaande Ford bestelwa gentypen zijn echter geschikt om tot elek trische tractie te worden omgebouwd. Zul ke voertuigen zouden geschikt zijn voor enige speciale toepassingen. De posterijen in de Verenigde Staten bijvoorbeeld heb ben ongeveer 17.000 kwart tons postbe- stelwagens in gebruik. Deze kunnen een topsnelheid van 55 km/u bereiken en hebben een actieradius van 30 tot 40 km. ■P 11111 mmm iliii® De Britse auto-industrie, in sombere da gen verkerend, is geschokt door het nieuws dat een van de twee grote fabrieken die nog draaien stopgezet zal worden. De fa brieken van Austin Motors te Longbridge zullen, naar is aangekondigd, binnen de vierentwintig uur stilliggen. Een woord voerder van British Motor Corporation (B.M.C.), de eigenares van Austin Motors, zei dat 6250 werknemers overbodig zullen zijn en dat hun aantal (nog) tot 13.000 zal oplopen. Ongeveer 16.390 arbeiders op negen fa brieken van BMC in heel Engeland zitten zonder werk, als gevolg van een staking door 190 onmisbare werknemers. Zij gin gen in staking omdat zij zich niet konden verenigen met een aantal hervormingen. Deze hervormingen, zo beweert de fa- brieksdirectie, waren onvermijdelijk door de economische politiek van de Labourre- gering. ie nieuwe Volvo 144, die eind augustus in Zweden werd uitgebracht, wordt binnen enkele weken officieel in ons land voorgesteld. Voor dit model bestaat in autokringen, die een wagen in de hogere middenklasse zoeken, veel belangstelling. De „144" is in verschillend opzicht mo derner en trouwens ook ruimer en snel ler dan de bestaande 121/122 typen. De prijs is nog niet vastgesteld, maar ver moedelijk zal deze ongeveer overeenko men met die van de BMW 2000, een van de continentale concurrenten. Het betreft hier dan de krachtigste uitvoering met 115 pk, de Volvo 144 S. De 85 pk'er zou niet zo veel duurder komen dan de „122" en hieruit mag men concluderen dat de nadruk in het nieuwe produktieprogram- ma van Volvo wordt gelegd op de 144. De „Amazone"-modellen worden gehand haafd. Het nieuwste type in deze serie is de 123 GT, met de 115 pk krachtbron van de 144 S en allerlei extra uitrustingsde tails. Op de internationale autosalon in Tu rijn, die tot 13 november wordt gehouden, presenteert het grootste Italiaanse auto mobielconcern Fiat twee nieuwe modellen. Het zijn een cabrioletuitvoering van de „124" en een volbloed sportwagen met on der de kap een Ferrarimotor, de Fiat Di no. De firma Pininfarina heeft voor beide wagens het koetswerk ontworpen. De komst van de Dino was allang aangekon digd. In autosportkringen bestaat grote belangstelling voor dit produkt van de sa menwerking tussen Fiat en Ferrari, dat een serieuze concurrent wordt van de nieuwste Alfa Romeo's en Porsches. De Fiat Dino is een verse prestatie van de Italiaanse auto-industrie, waaraan ver scheidene leidende firma's te pas zijn ge komen. Pininfarina tekende de carrosse- rielijnen, Ferrari leverde de krachtbron, Pirelli ontwikkelde er een nieuw type ban den voor en Fiat verzorgt de produktie en de exploitatie. De Dino is uitgerust met een twee liter zescilinder V-motor van Ferrari met on geveer 160 pk. De top ligt rond 225 km/u, althans in de wedstrijdversie. Er is ook sprake van een 1,6 liter met 140 pk, die van meer praktisch belang is voor de markt. Behalve als spider wordt de Dino ook als coupé gebouwd. Bertone is verant woordelijk voor de coupé versie. Het ziet er naar uit dat de Fiat Dino een van de blikvangers van de Turijnse autoshow zal zijn. Er staat meer moois, bijvoorbeeld op de stands van de koetswerkbouwers, maar het gaat hier om allerlei speciale carrosserieën, die veelal nog niet produk- tierijp zijn en meer als fascinerende illus tratie van het praktische en béter bereik bare genre dienen. De sportieve uitvoering van de Fiat 124 heeft een motor met twee bovenliggende nokkenassen, een 1,5 liter die met zijn 90 DIN-pk een topsnelheid van ca. 170 km/ uur haalt. Het is mogelijk dat er later in het seizoen ook nog een 124 coupé wordt uitgebracht. Aan de Turijnse autotentoonstelling wordt door 515 firma's uit 13 landen deel genomen. De Italiaanse auto-industrie heeft zich het laatste jaar gunstiger ont wikkeld dan in 1965. Van januari tot sep tember werden in totaal 878.748 eenheden geproduceerd, bijna elf procent méér dan in dezelfde periode van het voorafgaande jaar. Op 't ogenblik komt op elke 7 k 8 Italianen een auto voor. Er zijn 6,8 mil joen wagens geregistreerd. "fn de zo juist gepubliceerde statistiek van het Nederlandse personenver voer 1964 wordt de veronderstelling gemaakt dat op de twee Nederlanders er éen in het bezit is van een fiets, waarmee gemiddeld per jaar 3000 kilo meter wordt afgelegd. Zo komt men voor 1964 tot een aantal reizigers kilometers'van ongeveer 18 miljard. Zelfs als zou deze schatting enkele tientallen procenten te hoog zijn, dan nog zou de fiets na de personen auto het omvangrijkste deel van 't vervoer in Nederland verzorgen. Deze veronderstelling wordt onder schreven indien men gegevens over het gebruik van vervoermiddelen uit de volkstellingen van 1947 en 1960 beziet. Hieruit blijkt dat ten aanzien van fo rensen, naast een absolute stijging, het percentage fietsers in het totale per sonenvervoer weliswaar gedaald is van 52 tot 36 maar dat door de fiets nog steeds de eerste plaats op de rang lijst van de in het interlokaal vervoer gebruikte vervoermiddelen wordt inge- notnen. We hebben de nieuwe Volvo nog niet kunnen testen, maar we hopen er binnen kort kennis mee te maken. Intussen heeft de Zweedse vakpers de wagen al in han den gehad. De 144 komt er goed af. Als het erom gaat automobielen van eigen fabrikaat te beoordelen zijn de Zweedse bladen zeer kritisch en zakelijk. Onder druk van de publieke opinie heeft de Zweedse auto-industrie haar produkten voortdurend moeten verbeteren en aanpas sen. Volvo en Saab hebben het niet gemak kelijk gehad, maar langzaam maar zeker hebben deze fabrieken het vertrouwen van het autopubliek gewonnen. Verreweg de meeste Volvo's worden in Zweden en de andere Scandinavische landen verkocht. De Volvo is hier de populairste wagen ge- woixien. De Zweedse kwaliteitsprodukten hebben ook in het buitenland een goede reputatie gekregen. Hoewel niet modieus van koetswerkvorm en conceptie, staan de Volvo's en Saabs bekend als veilige, comfortabele wagens met goede rijeigen- schappen. Hetzelfde geldt ook voor de 144. In Zweden is men het erover eens dat het nieuwe model dank zij de verbeterde ve ring nog gunstiger rijeigenschappen heeft gekregen. De voorwielophanging is zoals bij de „Amazone" en de achterwielophan ging is afgeleid van die van de stationwa gen. De starre achteras is opgehangen in langsliggende, in rubber gelagerde draag- armen en reactiestangen, met spiraalve ren achter de as. Een en ander betekent een goede wegligging. Volgens onze Zweedse collega's zijn de remmen van hoge klasse. De 144 heeft Girling schijfremmen op alle wielen. Spe ciale voorzieningen zijn een gescheiden remsysteem en een remkrachtverdeler, die voorkomt dat de achterwielen blokke ren. De motor van de 115 pk versie, met een dubbele SU-carburateur, is opmerke lijk vitaal en draaivast. De prestaties zijn positief aan de sportieve kant. De top ligt rond 170 km/u. De acceleratiecijfers zijn overtuigend: van 0-80 km/u in 8.3 sec., 0-100 km/u in 12.5 sec. en tot 120 km/u in goed 19 sec. De Porsche 912 komt nauwelijks sneller weg. Vergeleken met andere wagens in deze klasse is de Volvo 144 S meer mans. Het zitcomfort is, zoals in de 121-122 uitzonderlijk goed. De voorzetels zijn nog breder en zonder moeite kan men ze in de ideale stand manoeuvreren. Voor de linker voet is een aparte steun aange bracht. Achterin is er plaats voor drie personen. De knieruimte is ruim voldoen de, ook als de voorstoelen in de achter ste stand staan. Het instrumentenbord is overzichtelijk, gepolsterd en de kilometer teller gaat tot 99.99. De 144 kenmerkt zich door vele veiligheidsdétails. De con structie is sterk en stijf en aan de bevei liging van de inzittenden is meer gedaan dan bij andere wagens in deze categorie. Het uitzicht rondom is praktisch onbe lemmerd. Het benzineverbruik van de nieuwe Volvo is bij normaal rijden ge middeld 1 9 11 km. Met volle tank (58 liter) kan men er ruim 500 km ver mee komen. Dit is redelijk goed voor een 4.64 meter lange wagen van zo'n 1200 kg. 0 - Volvo 144 S BMW 2000 Rover 2000 Citroen 21 Mercedes 200 100 km/u 12.5 sec. 12.9 sec. 16.5 sec. 15,3 sec. 15.1 sec. De inwijding van een nieuwe acht kilo meter lange proefbaan en een nieuw, tien etages hoog kantoorgebouw in het Zweed se Södertalje vormden het hoogtepunt van de kort geleden gevierde 75ste ver jaardag van Scania-Vabis, de grote Zweed se fabriek van vrachtwagens en een van de oudste, nog bestaande autofabrieken ter wereld. Vooral tijdens de afgelopen vijftien jaren is de produktie krachtig toe genomen en wel vanaf nauwelijks 2000 vrachtwagens en bussen in 1950 tot meer dan 11.000 voertuigen in 1966. Daar ko men nog bij enkele duizenden separate dieselmotoren. Ongeveer 60 procent van de produktie is bestemd voor de export. De nieuwe proefbaan heeft ongeveer 3.5 miljoen kronen gekost. Het systeem van wegen, die alle geplaveid zijn, is ge bouwd voor rechts verkeer en omvat een snelheidsbaan, een vibratiebaan, een re- tourbaan en een controlebaan. De snelheidsbaan bestaat uit een hori zontale strip van ongeveer 2,5 km lang, met dubbele bochten aan de uiteinden Voor een snelle acceleratie en een veilige afremming voor en na een test is het ver schil in hoogte zo groot mogelijk ge maakt tussen de horizontale strip en de plateaus waarinde bochten zijn gebouwd. De vibratiebaan loopt evenwijdig aan de snelheidsbaan en bestaat uit vier delen van elk 100 meter. De ruwheid van het wegdek neemt toe met elke 100 meter. De z.g. retourbaan bestaat uit afwisse lend steile hellingen, bochten van uiteen lopende graden en gedeelten met een ruw oneffen wegdek. De baan is zodanig ont worpen, dat de bestuurders van de test voertuigen er als het ware toe worden gedwongen om afwisselend te remmen, te accelereren en te schakelen, waardoor dus de motor, de transmissie en de rem men steeds aan een krachtproef worden onderworpen. Bij deze baan bevindt zich een separate helling, die bestaat uit twee gelijke delen met stijgingen van 12 resp. 16 procent. mmmmmmmmmmmmmmmmmm mm - mmm Een zeer bijzondere auto is de Lamborghini ,,Miura", die ontworpen is door de beken de stilist Bertone. Het koetswerk is qua vorm en inrichting een topprodukt van de Italiaanse carrosseriéïndustrie. De Miura is klaargemaakt voor de seriebouw. Het bedrijf van Bertone zal er dit jaar nog een stuk of tien van op de markt brengen. Volgend jaar wordt deze produktie opgevoerd tot een 60 d 70 exemplaren. Onder de achter- kap van deze zeer exclusieve en peperdure wagen ligt een vier liter V-12 motor met een Tlormopon van 350 of 420 pb t de Londense automobieltentoonstel ling, die dezer dagen werd gehouden, debuteerden ook enkele nieuwe modellen van Jaguars Cars. De grote Mark 10 is vervangen door de 42 G, die een aantal stijlveranderingen heeft ondergaan. In de kleinere serie heeft Jaguar de 420 uitge bracht, met een anders gestileerde neus en een nieuw ingericht compartiment. In de Daimler-afdeling is voor 1967 de So vereign geïntroduceerd, met een nieuwe interpretatie van het forse, indrukwekken de Daimler-front. Het sportieve „S"-tlipe met de 3,8 liter-motor is gehandhaafd. T\e nieuwe Daimler (een klinkende ■*-' naam in de vroegere autowereld) is tussen de 2V2 liter V8-saloon en de 4% li ter V8 geschoven. In het luxueusmitgevoer- de interieur, met leer en bewerkt notehout, hebben vijf volwassenen 't gerieflijk. Het volledig bezette instrumentenbord is zwaar gecapitonneerd. De afzonderlijke voorze tels kunnen in lengte- en hoogterichting worden versteld. De bekleding is van het ventilerende type. Ook het stuurwiel is verstelbaar, zodat de bestuurder zijn ide ale rijpositie kan keizen. De Sovereign is uitgerust met de 4,2 liter 6-cilinder XK- machine, die 245 pk ontwikkelt, die ook met automatische transmissie kan worden geleverd. De wagen heeft Girling schijf remmen rondom, die bekrachtigd zijn. De top ligt boven 190 km/u. Evenals de ande re modellen van Jaguar-Daimler heeft de Sovereign onafhankelijke wielophanging en een remsysteem met een dubbel cir cuit vóór en achter. {Ander de kap van de nieuwe Jaguar 420 ligt een nieuwe uitvoering van de bekende XK-motor van 4,2 liter, met een dubbele carburateur, die een effect heeft van 245 pk. Het betreft hier 'n zeer elas tische en soenele krachtbron die nu ook samen met de automatische bak kan wor den geleverd, waarmee de 4,2 liter Mark 10 en het „E"-type 2 en 2 konden worden ui- gerust. Het front van de 420 omvat o.a. een nieuwe grille en vier koplampen. De 420 G is een verdere ontwikkeling van de Mark 10. Mechanisch is alles bij 't oude gebleven. De 4,2 liter met drie car burateurs blijft in dienst. De 54ste RAI-automobieltentoonstelling wordt van 16-26 februari gehouden. In januari (de 27ste) wordt de Caravan-RAI geopend, die tot 5 februari duurt. 0 Vier jaar na de voltooiing van een nieuwe Opel-fabriek, bestemd voor de fabricage van Kadett modellen, werd door Opel het miljoenste exemplaar van dit ty pe geproduceerd. Meer dan 50 pet. van de Kadett-produktie wordt geëxporteerd naar bijna 120 landen en 40.00 wagens zullen jaar hun weg naar de U.S.A. vinden. 0 Onlangs zijn enkele interessante gege vens bekend geworden over de koopge woonten van het publiek. Men kan ze le zen in een proefschrift van dr. Storm geti teld „Marketing en Distributie". Gebleken is, dat de consument die de auto mee neemt om inkopen te doen in een super markt, gemiddeld 62 procent méér besteedt dan de voetganger. Bromfietsers en fiet sers kopen voor 21 procent meer in, en busklanten besteden 14 procent meer dan voetgangers. Een aardige tip voor super markten: parkeergelegenheid scheppen! 0 Polen gaat ook Fiatmodellen bouwen. De directeur van de Fiatfabrieken, Giovanni Agnelli, is in Warschau geweest om een automobielovereenkomst te sluiten. Het is nog niet bekend welk type in Polen zal worden geproduceerd. Onlangs sloot Fiat een akkoord met de Sovjetregering voor de bouw van een fabriek met een jaarlijkse produktie van 600.000 wagens. 0 Volgens berichten in de Westduitse pers zou Wolfsburg een super-VW in ontwikkeling hebben. Van de prototypen zou er één door Porsche-ingenieurs zijn ontworpen. Achterin ligt een 1.8 liter mo tor met een kleine 100 pk. Verder zou VW experimenteren met een 1.7 liter model, dat een eigen ontwerp is. Het blad „Bild am Sonntag" onthulde deze berichten. We weten niet wat er van waar is. 0 De Britse autoindustrie heeft dit jaar tot oktober 1.280.751 personenwagens gebouwd, tegen 1.290.029 in 1965. De uit voer is teruggelopen van 477.680 (eerste ne gen maanden 1965) tot 441.880 stuks. Ne derland nam 18.601 wagens af, ruim 7200 minder dan vorig jaar. Ook werden er minder landbouwtrekkers gekocht. 0 De vrouw aan het stuur behoort tot het alledaagse straatbeeld. Vrouwen zijn net zoals de mannen achter het stuur slechte, goede of heel beste weg gebruikers. Toch hebben onderzoekers ontdekt, dat vrouwen op een bepaald mo ment een typisch vrouwelijke fout maken. Er worden namelijk naar verhouding veel meer vrouwen betrokken bij ongelukken door wegslippen van de auto tengevolge van krachtig remmen. Onder normale omstandigheden weet de vrouw haar wa gen net zo goed en zo zeker tot stilstand te brengen als een man, maar de onge vallenstatistieken hebben uitgewezen, dat vrouwen in plotselinge gevaren-situaties, niet zo koelbloedig reageren als een man. Niet alleen trapt ze dan meestal tè krach tig op het rempendaal, maar ook schijnen de meeste vrouwen minder gevoel dan de mannen te hebben voor het doseren en coördineren van rem- en stuurbeweging. 0 Renault zal Hongarije voor 1970 aan 10.000 auto's helpen. De levering is al begonnen. De Hongaren kozen de Renault 10. 0 „Dass ist nicht war!", is de reactie ge weest van de Duitse verkeersdeskundi- ge en Bondsdagman, dr. Ernst Müller-Her- mann op beweringen uit verschillende de len van Europa, dat de Duitser een slech te automobilist is. Weliswaar ligt Duitsland in Europa aan de top van de ongevallensta tistiek (met in 1964 bijv. 16.400 doden en 500.000 gewonden), maar dat is geen ver gelijkingsmateriaal, zegt Herr Doctor Mül- ler. De ongevallenstatistieken van verschil lende Europese landen gaan volgens hem van geheel verschillende veronderstellingen uit. De Duitse statistiek beschouwt als ver keersslachtoffer wie bij het ongeluk zelf, of binnen dertig dagen erna overlijdt. En in andere landen neemt men veel minder dagen erna. Zal wel zo zijn, dr. Müller, maar de kritiek op de Duitse automobilis ten, bijv. op de autobanen, is vrijwel niet gegrond op ongevallenstatistieken, maar zómaar op ervaringen in het verkeer. Het is toch geen toeval dat men in Europa vrijwel unaniem hoort dat de Duitse automobilist zo op zijn recht gaat staan in het ver keer; dat hij niet de souplesse heeft van de Franse automobilist en zeker niet de sportiviteit die de gemiddelde Engelsman op de weg kenmerkt. Maar goed, er is een troost: sinds deze zomer zijn er nog slech tere automobilisten, zeggen de Duitsers, en dat zijn de Nederlanders! 0 De automobielstatistieken verraden de toenemende welstand in Frankrijk. In het autojaar 1967 (van 1 sept. '65 tot 31 aug. *66) werden ruim één miljoen perso nenwagens ingeschreven, waarvan 900.000 van Franse origine en 152.000 buitenlandse. De auto's met een cilinderinhoud van min der dan 1000 cc domineren. Er werden 460.200 van verkocht. In de klasse 1000- 1600 cc werden er 305.300 geregistreerd, tegen 210.0 in het voorgaande jaar, dus 45 pet. meer. Het aantal wagens met meer dan 1600 cc liep op de verkooplijst terug van 155.000 naar 142.500. De Peugeot 404 heeft van deze verminderde belangstel ling het meest te lijden gehad! De popu lairste wagen was de Citroën Ami-6 (146.000 stuks). De Renault 4 kwam op de tweede plaats met 116500 exemplaren. Vlot verkocht werden de Renault 10, Peugeot 204 en Renault 16 resp. 828.00, 76600 en 53900 stuks. Onder de buitenlandse merken stond Opel met 33200 wagens aan de spits, gevolgd door Fiat met 29509, Ford-Keulen 24700, VW 10400 en Ford-Engeland met 6500 auto's

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 9