Eerste mens op dode planeet Laatkoersen en bescheiden handel typeren situatie Vioolconcours, fonds „Oskar Back" Tussen licht en donker is een verschil van honderd graden Het definitieve begin. Stuivertje wisselen Vallen Klaar voor de landing Uit de baan Honderd meter Geland Op de maan AMSTERDAMSE BEURS BLIJFT ONZEKER Harriman zet politiek van V.S. uiteen Staking in Griekse ziekenhuizen Te weinig onder wijzers in Indonesië Geen alkohol bij snelverkeer ZATERDAG 5 NOVEMBER 1966 Het is twaalf minuten voor vier, 's middags. Drie mannen liggen zwijgend in hun voorgevormde cassettes, luisterend naar de stilte. Verdwenen is het loeien achter hun rug, verdwenen de ijzeren hand die hen in hun ligplaatsen perste. Hun ademhaling is weer normaal. Het is de dag, die eens zal komen in 1969. In hun Apolloruimteschip zijn drie Amerikaanse astronauten (een gezagvoerder, een tweede piloot en de systeem-technicus) onderweg.. Vijftienduizend kilo meter achter hen ligt Merritt Island, Florida, vanwaar zij een half uur ge leden zijn gestart. Hun hoogte: 185 kilometer. Zij zijn in hun eerste omloop rond de aarde. Twee raketstadia zijn afgevallen. De derde is nog aangekop peld, maar nu huiten werking. De computers doen geluidloos hun werk, stro men informatie spuiend en stromen informatie ontvangend. De Apollo vol tooit zijn eerste baan, begint aan de tweede. Nu rust de elektronische auto maat een ogenblik. Op de seconde af is het tijdstip bepaald, waarop de derde rakettrap weer in actie moet komen. De Apollo heeft de Afrikaanse kust overschreden en beweegt zich in de richting van de Indische Oceaan. Be neden opent zich opnieuw de peilloze donkere diepte zonder reliëf. De tijd klok tikt de seconden af. En daar is het ogenblik. Op een elektronische impuls start de motor van de derde rakettrap. In enkele ogenblikken stijgt de snelheid als een hamerslag van 28.000 tot 39.000 kilo meter per uur. De capsule rukt zich los van de aardse aantrekkingskracht en zwenkt het zonnestelsel in. Weg van de aarde en in de richting van een punt in de ruimte waar over drie dagen de maan zal zijn. Nu is de maanreis definitief begonnen. En dit is de dag, waarvoor de drie mannen in de capsule vijf jaar ach tereen hebben getraind. De zwarte ruimte waarin zij drijven is hun vreemd noch vijandig. Zij doorschrij den de stralingsgevaarlijke Van Al- lengordel. Zij hebben een oogje op de zon, ver opzij maar zij weten dat het nog wel even kan duren eer er zonne-erupties optreden, producenten van een fatale kortegolfstraling. Vier uur na de start moet een inge wikkelde manoeuvre worden uitge voerd. De drie bestanddelen van de „maantrein" moeten onderling van plaats verwisselen om de Apollocap- sule contact te laten maken met de LEM, het maanlandingsvaartuig waarin straks twee mannen zullen moeten overstappen. Door het indrukken van een knop in de Apollocabine exploderen achter de Apollo de klampen waarmee de Apollo met achter zich de service capsule verbonden zitten aan de stuwraket. De raket raakt los en in zijn binnenste wordt een grote meta len spin zichtbaar, een wonderlijke hoekig bouwsel, de LEM. Apollo en servicecapsule (waaraan ook weer een stuwraket zit) maken nu een draai van 180 graden, zodat de neus van de Apollo boven de opening van de raket komt. Centimeter voor centimeter, manoeuvrerend met zijn stuur raket j es, wurmt de gezagvoer der de neus van de Apollo in de ope ning die zich in het plafond van de LEM bevindt. Het is een acrobatische toer, maar het lukt. Iedereen her ademt, want als dit niet zou lukken lukt niets meer en is de hele onder neming een fiasco. De LEM wordt nu uit het raketres tant getrokken door de raketjes van de servicecapsule achteruit" te la ten slaan. De lange metalen poten worden zichtbaar. De operatie is ge lukt. De derde trap van de aandrijf- raket kan nu wegvallen. Nog eenmaal werken de stuurraket- ten; de combinatie (van voor naar achter) servicecapsule, Apollo, LEM draait zich 180 graden, zodat de LEM voorop komt. Dan start de zwaardere raketmotor van de servicebapsule en zet de maantrein zich opnieuw in be weging. Van de 3.000 ton startgewicht op aarde is op dit moment nog maar 43 ton over de rest is gebruikt en afgeworpen. Computers controleren de koers. Er wordt wat bijgestuurd. De snelheid is 40.000 kilometer per uur, maar nie mand die daar iets van merkt. Er is eigenlijk geen snelheid voelbaar om dat er geen zwaartekracht is. Er is oppervlakkig bezien ook geen richting. Er is geen onder en geen boven, geen links en geen rechts: het is allemaal net zo breed als het lang is. De maan staat 400.000 kilometer van de aarde. In theorie zou de Apol lo de maan dus in tien uur kunnen bereiken. Maar dat grapje gaat niet op, want het ruimtevaartuig kan geen rechte lijn volgen, het moet een na- deringsbaan vliegen die een hyperbo lische vorm heeft. Toch kunnen de mannen ook met het blote oog zien dat zij vorderen. De aarde wordt kleiner en kleiner, de maan opzij groter en groter. In het laatste et maal van hun vlucht passeren zij het punt waarop de aantrekkingskracht van de maan groter wordt dan die van de aarde. Nu vallen zij naar de maan toe. Soms trekken zij hun ruimtepakken uit, eten en drinken wat uit tubes. Zij slapen in ploegen; twee man zijn altijd wakker, aan het werk met de instrumenten en aan de radioverbin ding met de aarde. Het ogenblik komt waarop zij zich in ruimtepak vastsnoeren in hun ligplaatsen. Door met de stuurraket- ten te manoeuvreren keren zij de maantrein opnieuw 180 graden, zodat de raket van de servicecapsule voor op komt. Zij vliegen nu op 200 kilo meter boven de nachtkant van de maan, in de lus van hun hyperbool. Zou nu de raket de dienst weigeren, dan worden zij teruggeslingerd naar de aarde. De raket werkt. Voor het eerst sinds drie dagen voelen de mannen weer massa terwijl zij terugge drukt worden in hun ligplaatsen. De raket werkt als een rem die de val naar de maan breekt. De snel heid neemt af. Wanneer de raket op een signaal van de aarde op houdt, bevinden servicecapsule, Apollo en LEM zich in een baan rond de maan. Over de aarde valt een scherpe scheiding tussen licht een donker. De maantrein nadert nu de van de aarde afgekeerde zij de van de maan. Wanneer zij de aarde „onder" zien gaan, vallen abrupt de radiostemmen uit Houston weg. Zij zijn alleen. Onder hen het donkere maanoppervlak, om hen heen de miljarden sterren, fel fonkelend. Het zonlicht is als een explosie wanneer zij uit de maanschaduw op duiken. De snelheid is nu 6.400 kilo meter per uur. De radio zwijgt nog. De Apollo beweegt zich nog steeds boven de van de aarde afgekeerde zijde van de maan. Onder hen ligt Russisch „gebied": alle grote kra ters en zeeën hebben hier Russische namen sinds de Loenik hier tien jaar geleden voor het eerst foto's nam. De Russenhoever zouden die nu zijn? Maar al die gedachten weg! Het wordt tijd vooi de landing. Boven de zonnige westelijke horizon komt als een blauwige bal de aarde op en met een treedt het radiocontact weer in. Snel worden de gegevens van beider rekenapparaturen vergeleken. Alles klopt. De capsule is precies in de be rekende baan, 160 kilometer boven de maan. Onder de drie mannen schuiven de „zeeën" voorbij: Mare Fecundidatis, Mare Tranquillitatis steriele woes tijnen met massa's kraters en richels. Ver naar het zuiden zien zij de wanden van de krater Alphonsus, waar de Ranger-9 vier jaar tevoren foto's nemend in te pletter is gesla gen. Zij suizen over de centrale vlak te en pikken er de zwakke signalen op van een Surveyor die hier in de cember 1968 is geland en nog altijd werkt. De schaduwen worden langer. Het besluit is gevallen: de LEM zal lan den in de buurt van de Mare Tran quillitatis. De gezagvoerder en de tweede piloot maken hun riemen los en drijven weg van hun ligplaatsen. Zij schudden de systeem-technicus die alleen in zijn baan rond de maan moet achterblijven, de hand. Hij voelt zich lichtelijk teleurgesteld, maar zo zijn de rollen nu eenmaal verdeeld. De maanlandingsploeg kruipt voor zichtig uit de neus van de Apollo- kegel in de LEM over. De technicus ziet onder het instrumentenpaneel het gezicht van de captain verdwij nen. Dan gaat het luik dicht. In de krappe cabine van de LEM, het maanlandingsvaartuig met zijn vierkante opbouw op een klein plat form en daaronder een bescheiden Tekening van hoe het moet zyn in 1969: de „maantrein" in een baan rond de maan. Van links naar rechts: de servicecap sule met raketuitlaat, de kegel vormige Apollo en voorop de LEM, het maanlandingsvoertuig (waarin juist een astronaut kruipt). Op de achtergrond ziet men juist de aarde ondergaan. raketmotor plus de vier stakerige po ten, worden luchtdruk, zuurstof, brandstof en radioverbindingen ge test. Het telemetersysteem werkt naar behoren. Zowel de Apollocapsu- le op 4 meter) als de aarde (op le (op 4 meter) als de aarde (op 400.000 kilometer) zijn uitstekend te bereiken. De LEM na de landing op de maan. Een astronaut is bezig de ladder af te klimmen. De maantrein passeert opnieuw de horizon wanneer de klampen van de LEM Apollo loslaten. Apollo vervolgt zijn baan, de LEM zakt schuin weg, in balans gehouden door kleine stuur- raketten. De twee mannen staan rechtop in hun cabine', vastgehouden door gordels. Uitzicht hebben zij door een klein driehoekig venster en een soort periscoop. De overtrokken spin die zij besturen daalt nauwelijks. Daar is de horizon alweer. Het zon- nefilter in het venster verduistert zich automatisch. Zij schakelen de binnenverlichting in. Alle instrumen ten geven een groen licht. Twee na- maakmanen op het dashboard draai en regelmatig rond hun asjes, zodat zij precies kunnen zien waar zich de Apollo bevindt. Het aftellen voor de landing is be gonnen. Op „nul" ontbrandt de raket motor onder het platform. De man nen hangen nu in hun riemen. De LEM krijgt vaart en schiet doelbe wust op de Mare Tranquillitatis af. De afstand wordt kleiner, de kraters die zij passeren schijnen zeer dicht bij. Nog vijftien kilometer te dalen. Ingespannen bestuderen zij de uitge kozen plek. De bodem lijkt voldoende vlak. De beste plek is een kleine vlak te vlak bij een krater die eruit ziet als een hoefijzer. „Landingsplaats O.K. Wij landen tijdens de volgende omwenteling," rapporteren zij aan de Apollo en aan Houston. Nu blijven zij nog met de onzekerheid of op het laatste moment niet een nauwelijks zichtbare helling, een plotselinge richel de hele onder neming zullen doen mislukken. Als de poten van de LEM worden vernield, is er van opstijgen geen sprake meer. Zonsondergang de maannacht zonsopgang weer. Deze omwenteling heeft hun zeven kwartier gekost. De raketmotor werkt opnieuw. De snelheid neemt af. De poten steken nu recht naar beneden. Dansend op de brullende vlam van de motor hangt de LEM honderd meter boven de oppervlakte. „Daar" schreeuwt de co-pilot en hij wijst. Daar is het hoefijzer met het stukje vlakke grond. De motor is gestopt. Nu gillen alleen nog de stuurraketjes, in vier groepen ter weerszijden bevestigd. Als een he licopter waggelt de LEM in de aan geduide richting. Op het instrumen tenbord gloeit een fel rood licht met aftellende cijfers: 34, 33, 32. Nog een halve minuut brandstof voor de landing. Als het niet n u is, is het nooit want dan is er nog juist voldoende stuwstof over voor een terugkeer naar de Apollo en de aar de. De bodem lijkt vlak genoeg „We landen" roept de gezagvoer der. „O.K." antwoordt de co-pilot. Hun helmvizieren zijn gesloten. Zuurstofcilinders beginnen hun inhoud naar de ruimtepakken over te' pom pen. Als de landing te hard is en de lucht in de cabine zou ontsnappen, houden zij toch het leven. Dan kun nen ze de raketmotor van hun kleine cabine starten, de rest van de LEM achterlaten en spoorslags opstijgen, naar de Apollo. Met een snelheid van twee meter per seconde daalt het toestel. Zij zijn nu nog maar een paar meter hoog en de raketvlammen waaien wat gruis op. Maar niets is er verontrustend. De captain knikt en duwt de handle neer. Een zachte stoot. Dan zakken de schokdempers van de poten door. De raketvlam dooft. De LEM, veer tien ton zwaar op aarde, staat met nog geen tweeëneenhalve ton ge wicht hier op vaste bodem. De stil te is volkomen. D" mannen kijken door het ven ster, zwijgend. De radio is stil. Alles wacht. Dan spreekt de captain: „LEM aan Apollo. Wij zijn geland op de maan in de Zee van de Rust, ongeveer 500 kilometer ten noorden van de maan- evenaar. Alles is in orde." Zijn boodschap gaat van de Apollo naar Houston en vandaar in enkele seconden over de wereld. Elf minuten later komt een nieuwe mededeling: „Maken ons gereed om de maan te betreden." De twee maanreizigers hebben het terrein goed bekeken. Door de peri scoop zien zij een vlakke grijze woes tijn in hel zonlicht. De schaduwen zijn volkomen zwart. Gebergten zijn niet binnen gezichtsafstand, alleen wat flauwe hellingen en enkele heu vels, kleurloos in deze steriele we reld. De buitenthermometer wijst een temperatuur aan- van 84 graden Cel sius. De bodem schijnt vrij stevig, met hier en daar slechts wat steen slag. De stralingsmeter geeft een groen signaal. Ook de micrometeorie- tenmeter signaleert geen gevaar. Zij openen de luchtkranen. De luchtdruk zakt tot de meter op 0 staat. Het luchtledig binnen is nu even absoluut als het luchtledig bui ten. De captain opent het luik. Zijn ruimtepak is zwaar en ook de dikke maancape heeft een heel ge wicht. Op zijn rug heeft hij zuurstof- flessen en pompen plus batterijen. Toch weegt hij hier niet meer dan zestien kilo. Zijn bewegingen zijn be hoedzaam, zoals hij dat heeft geleerd. Hij steekt eerst zijn voeten door de kleine cilindrische opening. Dan volgt de rest van zijn lichaam. Hij heeft een veiligheidsstaf bij zich, een ca mera en geologische gereedschappen. Hij staat nu op het platformpje van de LEM. Hij kijkt uit over de kale vlakte. Onder het platform heeft de uitlaatvlam van de raket een zwarte plek tussen de poten gebrand. Hij ziet de stralende sterren in de zwarte lucht en de zon met zijn ongekend fel licht. Dan gaat hij voorzichtig de treden van de ladder af, langs één van de poten. Hij komt aan de laatste trede, stapt in de schotelvormige voet van de poot. Met zijn stok tast hij de grond af. Die houdt. Hij zet een voet buiten de schotel, zoals een begin nend schaatser zijn voet op het ijs zet. Dan trekt hij voorzichtig de twee de voet bij. Hij laat de ladder los. Hij staat, licht-duizelend, op de maan. Op de maan! „Hallo LEM, hallo Apollo" zegt hij „ik sta nu op de maan. Ik ga nu lopen Langzaam schuifelt hij vooruit, be hoedzaam. Een paar meter verder kijkt hij o:n. Hij ziet de LEM, hoog op zijn po ten. Hij ziet de sporen die hij ge maakt heeft, in het fijne gruis. En hij weet: die zullen er altijd blijven. Nooit zal mos of planten groei ze bedekken. En nooit zul len regen, sneeuw of wind ze uit wissen. Want d< elementen zijn hier terug gebracht tot een simpel minimum, dat geen leven toelaat: hitte en kou, een verblindend licht en het meest absolute duister. AMSTERDAM Het bestuur van het begin dit jaar opgerichte studiefonds „Oskar Back" zal voor het nationaal vioolconcours, dat volgend jaar maart zal worden gehouden, behalve een eer ste prijs van 16.000 gulden nog een tweede prijs ter beschikking kunnen stellen van 1000 gulden. Zoals bekend stelt voorts Donemus een prijs van 1000 gulden ter beschikking voor de meest geslaagde interpretatie van de Nederlandse compositie in de tweede ronde. De inschrijvingen moeten voor 1 december worden gezonden aan het secretariaat Prinsengracht 656 in Am sterdam. BONN President Johnson Is vast besloten de communistische agressie in Viëtnam een halt toe te roepen, maar is niet van zins de oorlog uit te brei den, zo heeft de Amerikaanse reizende ambassadeur Averell W. Harriman bij zijn aankomst in Bonn tegen de Duitse regering gezegd. Harriman bevindt zich momenteel op een reis rond de wereld om de neu trale landen en de bondgenoten van Amerika een toelichting te geven op de resultaten van de conferentie in Ma nilla inzake Viëtnam. De doelstellingen van president John son in Viëtnam zijn zeer beperkt, zo zei Harriman. Zij zijn voornamelijk ge richt „om het volk van Zuid-Viëtnam gelegenheid te geven over zijn eigen toekomst te beslissen, zonder bemoeie nis van buiten, en de agressie en de poging Zuid-Viëtnam met geweld te on derwerpen, tegen te gaan". „Wij zullen van deze vastbeslotenheid niet afwijken", aldus Harriman. ATHENE In de GneKse zieken huizen krijgen de patiënten maaitijden, die zijn toebereid door militairen, zulks als gevolg van een staking van 15.000 koks, verpleegsters en administratieve werknemers, die hogere lonen wensen en betere arbeidsvoorwaarden. De minister van Volksgezondheid noemde de staking, die 48 uur zal du ren, ongerechtvaardigd. Hij zei dat de regering maatregelen treft om aan het merendeel van de wensen van de sta kers tegemoet te komen. Intussen hebben 20.000 artsen, tand artsen en apothekers gedreigd het werk neer te leggen, omdat zij vinden dat de regering niet snel genoeg met een wets voorstel komt ter regeling van hun sta tus en pensioenen. DJAKARTA. Het tekort aan on derwijspersoneel voor lagere en mid delbare scholen in Indonesië is sinds de mislukte staatsgreep van vorig jaar gestegen van 40.000 tot 93.000, zo heeft de minister voor Lager Onderwijs en Cultuur, Mangungpranoto, te Djakar ta bekend gemaakt. Volgens hem wa ren ongeveer 53.000 onderwijskrachten bij de staatsgreep betrokken. Als nood maatregel wordt op vele lagere schel len les gegeven door mensen die juist de middelbare school hebben afgelo pen. Op andere plaatsen zijn de scho len gesloten. In Djakarta kan 25 pet. van de kin deren geen onderwijs volgen als ge volg van het tekort aan onderwijsper soneel. AMSTERDAM De maand november is op het Amsterdamse Damrak niet al te gunstig in gezet. De handel kon niet van de grond komen, waardoor de nominale omzetten In aandelen weer rondom de f 1,8 miljoen bleven cirkelen. Maar het gebrek aan kooplust wordt nog beter getypeerd door de vele laatkoer sen. Zij vertellen, dat er wel verkopers aan de markt waren, maar dat er geen kopers kwamen opdagen. Dat er desondanks nog wel stof tot gesprek was, dan ken w'ü aan het nodige bedrijfsnieuws: cijfers van Koninklyke/Shell, Hoogovens en K.L.M., jaarverslag van Exploitatie Maatschappij Scheveningen en enkele gunstige tussentijdse berichten. In New York kon het Dow Jonesge- middelde voor industrie-aandelen zich boven de 800 handhaven, nadat 26 okto ber de grens naar boven werd gepas seerd. Donderdag was het gemiddelde 804,34. Veel invloed is hiervan niet op de in ternationale fondsen uitgegaan. Konink lijke Olie trok wel iets aan, maar de goede cijfers over het derde kwartaal, die donderdag bekend werden gemaakt, hadden een averechtse uitwerking: de notering zakte f 4,50 tot f 133,10. Giste ren werd het f 131,20. In het derde kwartaal was de netto winst voor het hele concern 3,8 pet. ho ger dan een jaar geleden, in de afgelo pen negen maanden was de netto-winst 5,5 pet. hoger. Dat viel de beurs tegen. Men had op een beter derde kwartaal gehoopt. Het probleem is echter ook hier, dat de kosten sterker stijgen dan de bruto-inkomsten. Hoogovens kon zijn aandeelhouders al leen maar meedelen, dat de winstdaling in het derde kwartaal bijna 20 pet. was, waardoor in de eerste negen maanden van dit jaar de netto-winst ruwweg 20 pet. lager was dan vorig jaar. De Hoog ovens worstelen met het probleem dat de bedrijfskosten bijna dubbel zo hard toenemen als de verkopen. De K.L.M. komt tegenwoordig alleen maar met goed nieuws. In het tweede kwartaal van het boekjaar was de net to-winst f 56 miljoen, tegen f 43 miljoen een jaar geleden. In het eerste halfjaar van het boekjaar was de netto-winst f 89 miljoen tegen f 57 miljoen een jaar geleden. In de koersen komen deze mooie cijfers niet tot uiting. De aangekondigde uitgifte van aandelen gooit daarbij roet in het eten. Bovendien wordt de koers- vorming praktisch van New York uit gedicteerd. Vorige week vrijdag f 348, woensdag was het f 363 en gisteren f 326. Van de andere internationale fondsen valt weinig te zeggen. Unilever kon zich goed handhaven, waardoor de notering rondom de f 78 bleef zweven. Philips stond echter onder druk. Hier was niet vreemd aan, dat uit de tussentijdse me dedeling van Beleggingsmaatschappij Robeco was gebleken, dat het belang bij Philips van januari tot oktober met f 65.000 is teruggebracht tot f 40.000. Van die f 65.000 is f 45.000 sinds juni afgestoten. Een dergelijk bericht heeft vooral psychologische gevolgen. De no tering zakte van f 84,70 tot f 80,40. AKU bleef de hele week rondom de f 60.- schommelen. Gisteren ging er echter met één klap f 4,- af op het be richt dat AKU in Emmen de werktijd tijdelijk verkort. Een typische angst reactie van het publiek. Het raadsel Exploitatie Maatschappij Scheveningen is door het jaarverslag niet opgelost. Wij weten alleen zeker, dat de heer Zwolsman onvoldoende ka pitaal had voor zijn vele plannen. Daar om moest hij een deel van het onroe rende goed verkopen. Verder hangt er een waas over de balans, voornamelijk door een andere wijze van winst-vast stellen. De accountant kon zich hier dan ook niet mee verenigen, zodat er een nieuwe (de derde) accountant aange trokken moest worden. Er moge dan een papieren winst zijn gemaakt, geld om dividend te betalen (over 1964 15 pet.) is er niet en daarom is het, dat aandeelhouders het dividend in de vorm van een bonus krijgen: op elk heel aandeel wordt een half aandeel gratis gegeven. De beurt wacht nu nog op een toelichting op het een jaar oude bericht, dat f 1000 aandelen kunnen wor den ingewisseld tegen f 3000 6 pet. obli gaties. Men is bijzonder benieuwd in welke vorm dat zal worden gegoten. Er gaan sterke geruchten, dat het obliga ties Grondbriefbank zullen worden. Maandag zakte de koers 4 punten, maar dinsdag gingen er 13 punten af tot 137. Woensdag kwamen er 7 bij en donder dag gingen er weer 4 af, waarna het slot gisteren kwam op 133. Er waren enkele goede bedrijfsberlch- ten deze week. Albert Heyn kon zijn omzet in de eerste negen maanden met 29 pet. opvoeren. Tapijtfabriek Des- seaux zag zijn bruto-winst in het eind juni geëindigde boekjaar met 34 pet. omhoog gaan (het dividend komt van 13 op 14 pet.). Bij Key en Kramer (as- faltprodukten) ging de omzet 20 pet. om hoog, welke stijging sterker was dan de kostenstijging. Vleesfabriek Homburg rekent op dezelfde resultaten als over 1965. Bij Stokvis is de omzetdaling in het eerste halfjaar ingehaald, waardoor de omzet in negen maanden gelijk is aan die van dezelfde periode van vorig jaar. Door de hoge kosten en de hoge rentestand zal de winst over 1966 wel lager uitkomen dan die over 1965. Thomassen en Drijver tot slot ver wacht over 1966 ongeveer een gelijk re sultaat als over 1965. De koersvorming bij de lokale indus trie was nogal verdeeld, met opvallend veel laatkoersen. Bovendien werden de winsten of verliezen op andere dagen van de week weer ongedaan gemaakt, waardoor er niet veel lijn te bespeuren was. Enkele uitzonderingen waren er echter wel. Zo stonden Ford en Auto Industrie Rotterdam duidelijk onder druk (de verkopen in deze branche zijn behoorlijk teruggelopen). De aandelen van het American Hotel werden ook re gelmatig aangeboden, waardoor er dins dag tot en met donderdag 30 punten van af gingen (tot 420 laten). Gisteren werd het 420. Bols daarentegen werd ge vraagd en was daardoor slechts tegen oplopende prijzen te krijgen. Op de obligatiemarkt wacht men met spanning op de resultaten van de in schrijving op de 7 1/4 pet. Gasunie, die gisteren plaats had. Machinefabriek Reineveld heeft inmiddels een obligatie lening met een rente van 7% pet. aan gekondigd. De uitgiftekoers moet echter nog bekend worden gemaakt. Niets duidt erop dat de rente naar beneden gaat. Dit is ook de mening van het be stuur van het Beleggingsfonds van Obli gaties Rentefonds. Gezien de behoefte aan kapitaal bij overheid en bedrijfsle ven, zal de rente niet spoedig in belang rijke mate zakken. Toch verwacht het bestuur ook geen verdere stijging: voor lopig is het plafond van de rentestand bereikt. De tijd zal leren of deze pro gnose juist is.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 13