Hart van Haarlem in
oude sfeer terug
Eerherstel
Onderzoek naar
treinongeluk
bij Halfweg
Onderzoek tegen SGP
kamerlid gevraagd
Dr. Vondeling lichtte kritiek op
kamerlid Blaise nader toe
Autoverkeer uit het
centrum weg
PARADE
VIEUX
Sanering in de Spaamestad
rook met
GEKORTWIEKT
Wegensgodslastering
Via ingezonden stuk in „Vrij Nederland"
Verstopt
2 ringen
Ontmoetingspunt
Monumentenzorg
Wereldbekend Aroma
IL«*
Korter werken bij
A.K.U. te Eininen
Nederlander moet
Zuid-Afrika uit
Goedkope melk
in warenhuizen
P.S
Nieuw vrouwelijk
T weede-Ka uier 1 i d
ZATERDAG 5 NOVEMBER 1966
(Van een onzer verslaggevers)
T aurens Janszoon Coster heeft de boekdrukkunst de rug toegekeerd. Hij
kijkt het personeel van drukkerij Enschede, dat onze blauwe tientjes,
rode 25-tjes en gele honderdjes foutloos drukt, vanaf zijn standplaats op de
Grote Markt te Haarlem met de nek aan.
Zijn bronzen blik richt zich op het monumentale stadhuis. Hij doet het
in alle rust, want het is sinds 20 juni weldadig stil geworden rond het
monument.
De terrasbezoekers van Brinkman
hebben deze zomer ongestoord hun
gesprekken kunnen voeren. Geen
auto passeert nog het plein. Die on
gekende situatie in Nederlandse bin
nensteden dankt Haarlem aan een in
genieuze inval van het stadsbestuur.
Drie jaar geleden lanceerden bur
gemeester en wethouders hun ideeën
over stadsreconstructie. Nu al is de
uitvoering in zo'n stadium, dat men
de resultaten gaat proeven. De Haar
lemse binnenstad, ongezellig gewor
den door het voortjakkerende verkeer
dat er in wezen niets te maken had,
is als vanouds weer het domein van
voetgangers.
Zo ziet Laurens Janszoon Coster
nog slechts zelden een auto binnen
de oude veste. Alleen de stadsbus en
de taxi, die de paartjes naar de amb
tenaar van de burgerlijke stand komt
rijden, worden er toegelaten.
Haarlem heeft een helse tijd achter
de rug. Het verkeer van noord naar
zuid en van Amsterdam naar de
Noordzeekust perste zich door stra
ten, die waren aangelegd in een tijd,
dat de meeste mensen nog te voet
gingen. Met kunst en vliegwerk heb
ben de Haarlemmers zich jarenlang
door de verkeersmoeilijkheden gesla
gen. Eenmaal kwam er een moment,
dat het echt niet meer ging. Haarlem
zag zijn centrum met markante
monumenten als het eeeuwenoude
stadhuis en de boven alles uittorenende
St. Bavo, maar ook tal van andere
staaltjes van historische bouwkunst
ernstig bedreigd.
De gemeenteraad had natuurlijk
simpel een paar duizend gulden kun
nen uittrekken om verkeersborden te
kopen tot afsluiting van de Grote en
Kleine Houtstraat, de Nieuwe Groen
markt, de Jansstraat en de Kruis
straat. Al die duizenden mensen, die
gewend waren per auto in Haarlem
zaken te doen, hadden dan stellig nei
ging gekregen hun heil ergens an
ders te zoeken. Het zou de dood van
Haarlem zijn geworden.
B. en W. bedachten een andere
mogelijkheid. Zij wezen een aantal
belangrijke wegen rond de stad aan
als ringweg, die goede aansluiting
biedt op de interlokale routes. Van
deze ringweg af werden verbindin
gen gecreëerd met een binnenring,
die het hart van de stad nauw om
sluit. Binnen deze beide ringen koos
het stadsbestuur stukken grond uit
als parkeerterrein. Daarbij ging men
allerminst zuinig te werk.
Op het moment hebben de par
keerterreinen al een capaciteit van
ruim drieduizend auto's. Intussen
wordt aan uitbreiding stevig ge
werkt. Over een paar jaar zal
Haarlem op korte afstand van de
binnenstad plaats hebben voor vijf
duizend wagens. Bij de bestem
ming van deze terreinen gaat men
nog een keuze maken tussen auto's
die uren achtereen beslag leggen
op parkeergrond en wagens, die
voor korte tijd worden gestald.
Van de parkeerterreinen wordt
reeds zo'n druk gebruik gemaakt, dat
de planologen zich met de sociografen
ernstig afvragen of de planning niet
wat aan de krappe kant is gehouden.
De chauffeurs, die een boodschap in
het centrum van de Spaamestad te
doen hebben, maken liever een wan
delingetje dan dat zij zich de Haar
lemse doolhof laten insturen. Het ge
meentebestuur stelde namelijk een
eenrichtingssysteem vast, dat het
iedere automobilist mogelijk maakt
elk plekje in de binnenstad te berei
ken. Hij moet dan echter zo'n grote
omweg maken, dat hij zich wel twee
keer bedenkt naar z'n bestemming te
rijden.
Zo gebeurt het, dat wie per se de
auto bij de hand moet houden, zich in
de wirwar van eenrichtingsstraten
en verkeerstops waagt. De anderen
en dat zijn veruit de meesten
gaan lopen.
Haarlem erkent, dat de binnen
stad het centrum van de economi
sche, administratieve en culturele
activiteiten is, om de ambtelijke
terminologie te gebruiken. Deze
functies vormen echter nog aller
minst het wezenlijke van de stads
kern. Haarlem hecht er meer waar
de aan, dat de binnenstad een in-
Verscheidene steden in Neder
land zijn ontstaan in een ver ver
leden. Het oude centrum heeft in
de meeste gevallen de oorspron
kelijke structuur behouden, doch
de specifieke sfeer werd in toene
mende mate bedreigd door het
moderne verkeer. Een onzer ver
slaggevers heeft zich in een drie
tal steden op de hoogte gesteld
van hetgeen daar wordt gedaan
om het goede te behouden en het
kwade te weren.
De eerste reportage was gewijd
aan Maastricht, waar gehele wij
ken worden gesaneerd. Vandaag
schrijft hij over Haarlem, waar
drastische plannen zijn verwezen
lijkt om het verkeer de baas te
blijven en het hart van de oude
stad in ere te herstellen. In de
laatste beschouwing zal aandacht
worden geschonken aan de wijze,
waarop de problemen te Delft ter
hand zijn genomen.
formeel ontmoetingscentrum is.
Daar ziet men mensen en daar
wordt men gezien. Zo is de kern
van Haarlem, net als die van ande
re steden met een rijk historisch
verleden, een onvervangbaar goed.
Het verkeer dreigde deze functie
van de binnenstad volledig te verstik
ken. Af en aan rijdende auto's joegen
de mensen het trottoir op. De aan
trekkelijkheid van het flaneren was
er ver te zoeken. Het erge was, dat
zeventig procent van het verkeer, dat
het winkelende of alleen maar kijken
de publiek ergerlijk hinderde, in die
binnenstad niets te zoeken had. Het
was louter op weg naar een bestem
ming buiten de gemeentegrenzen.
Haarlems nieuwe verkeerssysteem
functioneert nu enige maanden. Tot
tevredenheid van allen: de Haarlem
mers en hun buren, die van mening
zijn, dat het hart van de Spaamestad
weer z'n gezelligheid van weleer in
alle glorie uitstraalt. Tevreden zijn
ook de automobilisten op doorreis,
die zich de weg niet meer zien ver
sperd door wandelaars.
Haarlem heeft voor deze verkeers-
voorziening behoorlijk moeten bre
ken. Ook in de toekomst zullen nog
ettelijke panden moeten sneuvelen.
Eigenlijk nergens gaat dit ten koste
van stedeschoon.
De historische gebouwen zijn een
te groot geschenk om er zo maar de
slopershamer in te zetten, zo vertel
de mij ir. K. Haasnoot van de dienst
van Openbare Werken. Om die reden
ook stelde de raad een verordening
voor de gehele gemeente vast. Nie
mand mag zonder toestemming van B.
en W. uiteriyk of bestemming van enig
pand wijzigen.
ADVERTENTIE
Zo is het nu in Haarlems binnenstad.
De Grote Markt is er om te kijken
en zich te laten bekijken, in alle rust.
Het drukke autoverkeer is definitief
verbannen.
Haarlem zoekt als vanouds geves-
de teugels niet strak genoeg in han
den kan houden.
Haarlem zoekt als van ouds geves
tigd centrum in Kennemerland een
nieuwe functie. Het gebeurt volgens
een vastomlijnd plan. In 1963 lan
ceerden B. en W. hun structuurplan,
waarin de hoofdlijnen voor de toe
komstige ontwikkeling werden getrok
ken. Alle facetten van het stedelijk
leven kregen er aandacht in.
Alle Haarlemmers hebben er hun
zegje over mogen zeggen. Huis aan
huis ging een zestien pagina's tellen
de krant, die in aantrekkelijke op
maak de ideeën van ingenieurs, pla
nologen, sociografen en sociologen,
verkeersdeskundigen en economen
verhaalde. Die krant kreeg de toepas
selijke titel: „Haarlem op zicht"
mee.
Onder dezelfde naam werd een in
structieve tentoonstelling op touw
gezet, die niet minder dan 13.000 be
zoekers trok. Zo weet iedereen in
Haarlem wat er met z'n stad te ge
beuren staat. Meer nog: hij kent de
idee, die achter de maatregelen
staat. Dat wekt niet alleen belang
stelling voor, maar ook geloof in de
stedelijke plannen.
ARNHEM Zoals In de vergade
ring van de centrale ondernemings
raad van A.K.U. op 21 oktober werd
meegedeeld, heeft de afzet van syn
thetische textielgarens tot dusver niet
de gebruikelijke najaarsopleving ver
toond. Teneinde de voorraad van deze
grens niet te hoog te doen oplopen,
wordt thans overgegaan tot een tijde
lijke geringe beperking van de produk-
tie hiervan te Enmien.
Er is een vergunning aangevraagd
voor 8 weken, voor het bij deze pro-
duktie betrokken personeel. Dit houdt
in, dat bij toerbeurt steeds ten hoog
ste 150 personeelsleden een week niet
werken.
Een vergunning, waardoor A.K.U.
toestemming krijgt in dit speciale ge
val financieel nadeel voor de betrok
kenen te voorkomen, is aangevraagd.
Een en ander is geschied in overleg
met de vakbonden, aldus een door de
A.K.U. te Arnhem gelanceerd bedrijfs-
communiqué.
KAAPSTAD Het Zuidafrikaanse
ministerie van Binnenlandse Zaken
heeft de 32-jarige heer B. E. Kok, een
Nederlandse emigrant, die 16 jaar ge
leden met zijn ouders naar Zuid-Afri
ka trok bevel gegeven het land te ver
laten. Hij wordt in Paarl in de Kaap
provincie vastgehouden in afwachting
van zijn deportatie, zei zijn vrouw
vrijdag.
Volgens de hoofdinspecteur-direc
teur van de Arbeid in Rotterdam
mr. ir. P. C. Rus, is het met de veilig
heid in de Rotterdamse haven lang niet
altijd rooskleurig gesteld. Hij vindt dat
het dringend noodzakelijk is, dat het
aantal ongelukken in de haven sterk
gaat verminderen en dat meer aan
dacht wordt geschonken aan de ernst
ervan.
ADVERTENTIE
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG Hangende het justi
tiële onderzoek en dat van de Spoor
wegen naar de oorzaak van het trein
ongeluk bij Halfweg heeft de machinist
van de ongelukstrein, de vijftigjarige
P. van L. uit Den Haag, ander werk
gekregen. Zodra hij geheel hersteld zal
zijn van de bij het ongeluk opgelopen
shock, zal hij door de officier van jus
titie te Haarlem worden gehoord.
Het justitieel onderzoek is inmiddels
begonnen, met het onderzoek van de
Nederlandse Spoorwegen zal maandag
een begin worden gemaakt.
Nog steeds wordt aangenomen, dat
de machinist het sein, waarmee werd
aangegeven dat op het emplacement
van Halfweg niet harder dan 45 kilome
ter per uur mocht worden gereden, niet
heeft opgemerkt. In dat geval zou de
-te hoge snelheid van de trein (120 kilo
meter per uur) de oorzaak van de ont
sporing zijn.
Volgens een woordvoerder van de N
derlandse Spoorwegen, houdt de machi
nist vol, dat het sein geen snelheids
beperking aangaf.
„De mogelijkheid wordt nog steeds
niet geheel en al uitgesloten, dat het
sein inderdaad niet juist heeft gefunc
tioneerd", aldus de woordvoerder van
de N.S.
(van een onzer redacteuren)
DEN HAAG De melkoorlog in de
grote steden is nog niet op zijn hoogte
punt. Behalve de warenhuizen „Gale
ries Modernes", die melk voor 49 cent
per liter verkopen, een cent meer dan
de inkoopsprijs voor melkslijters, heb
ben andere grote warenhuizen plannen
eenzelfde „reclame-actie" te voeren.
De directie van de coöperatieve melk
fabriek „De Volharding" in Nijkerk,
de leverancier van „Galeries Moder
nes", is benaderd door andere waren
huizen.
Directeur M. Pel van „De Volhar
ding" klaagt: „Ik kan nauwelijks aan
al die vragen voldoen. We moeten het
rustig bekijken of we ook aan andere
warenhuizen kunnen leveren. Vandaag
heeft Galeries Modemes om tienduizend
liter gevraagd. Ik kan ze onmogelijk
leveren".
De heer Pel maakt zich boos over ge
ruchten, als zou hij onder dwang van de
bonden „de hele detail omzet eruit wil
len gooien om uitsluitend aan waren
huizen te kunnen leveren". „Ik laat
m'n oude klanten echt niet in de
steek", aldus de heer Pel.
De heer Pel gaf toe, dat Galeries
Modemes waarschijnlijk niets verdient
op de verkoop van de melk. „De melk
zal wel als lokmiddel zijn bedoeld, als
reclame. Maar dat interesseert me
niet. Ik lever tegen de normale prijs
(48 cent). Voor mijn part verkopen
mijn afnemers de melk voor twee dub
beltjes. Dat is hun zaak, niet de mij
ne". Hij redeneert: „Het gaat niet ten
koste van de veehouders en niet ten
koste van de consument". Wel gaf hij
toe, dat de slijters hun marge (een
cent of tien per liter) „best mogen heb
ben, omdat de bezorging ook een smak
centen kost".
0 Het dak van de ondergrondse par
keergarage op het Rotterdamse
Schouwburgplein is vrijdag a.s. voor een
uurtje „sprekershoek" naar Engels
voorbeeld. Het Rotterdamse gemeente
bestuur heeft namelijk de 73-jarige Rot
terdammer K. Meiier toestemming ge
geven tussen een en twee uur op het
dak van de parkeergarage een toe
spraak te houden over het onderwerp
„Wat doen we wel en wat doen we niet
voor de bejaarden?"
0 Maandag zal in het Bommelerwaard-
se dorp Hedel de jaarlijkse grote
paardenmarkt worden gehouden. Deze
markt is na die van Zuidlaren de twee
de in grootte in ons land. Vorig jaar no
teerde men een aanvoer van 2.050 paar
den en pony's.
Mgr. drs. J. W. M. Bluyssen, de op
volger van mgr. Bekkers als bis
schop van Den Bosch, zal zaterdagmor
gen 19 november officieel worden geïn
stalleerd in de kathedraal van St. Jan.
0 De Indonesische econoom Soejono
Tjiptoprawiro is uit Djakarta naar
Amsterdam vertrokken, waar hij statis
tieken zal bestuderen over door de Ne
derlandse regering verstrekte beurzen.
Soejono staat aan het hoofd van het
bureau Regionale Economie van het di
rectoraat voor Autonomie en Decentra
lisatie op het ministerie van Binnen
landse Zaken.
9 De rechtbank in Utrecht heeft de
41-jarige grondwerker F. V. uit
Amersfoort, wegens het bedreigen van
zijn vrouw met zware mishandeling, ver
oordeeld tot een gevangenisstraf van
elf maanden met aftrek van voorarrest.
De rechtbank besliste voorts, dat de
man onvoorwaardelijk ter beschikking
van de regering moet worden gesteld.
Twee handelaren in oud ijzer en
schroot zijn door de rechtbank in
Utrecht veroordeeld tot gevangenisstraf
fen van enkele maanden. Zij hadden
hoeveelheden koper en lood gekocht, die
van diefstal afkomstig waren.
0 De drie tankschepen van oorspronke
lijk 175.000 ton, die Shell-Nederland
onlangs bij de N.D.S.M. heeft besteld,
zullen een zodanige inwendige aanpas
sing krijgen, dat het ladingsvermogen
wordt vergroot tot 210.00 ton. De diep
gang zal daardoor toenemen van 16,5
meter tot 18,9 meter.
0 In Leeuwarden zal in het uitbrei
dingsplan Bilgaard door Rooms-ka-
tholieken en hervormden samen een
kerk worden gebouwd. Informele ge
sprekken tussen de geestelijkheid van
de St. Dominicus-parochie en de cen
trale kerkeraad van de hervromde ge
meente te Leeuwarden hebben tot dit
initiatief geleid.
9 Donderdagavond om elf uur is in
Roden de boerderij „Werklust" ge
heel uitgebrand. Omwonenden slaagden
erin veertig kalveren te redden. De tot
de nok met hooi en ander veevoeder ge
vulde schuur ging geheel verloren. De
schade is zeer aanzienlijk. De brand is
vermoedelijk ontstaan door hooibroei.
0 De president-commissaris van het
Koninklijke Scholten-Honigconcern
de heer G. F. Dalenoord, meent, dat er
in de Nederlandse aardappelmeelindu-
strie geleidelijk enkele bedrijven geslo
ten zullen worden. Hij acht het in dit
verband niet uitgesloten, dat ook de
aardappelmeelfabriek van W. A. Schol
ten in het Drentse Smilde gaat sluiten.
5?
AMSTERDAM De he>er C. C. van den Hoogen, een 27-jarige leraar Neder
lands uit de hoofdstad, heeft per brief aan de officier van Justitie in Amsterdam
verzocht een onderzoek in te stellen naar uitlatingen, die ir. C. N. van Dis
(Tweede-Kamerlid voor de Staatkundig Geref. Party) heeft gedaan in een
11 december 1965 in „Vry Nederland" gepubliceerd interview, die volgens de
heer Van den Hoogen smalende godslasteringen zyn.
Het interview, waarvan de heer Van
den Hoogen in zijn schrijven aan de of
ficier van Justitie enige citaten opnam,
had betrekking op de zaak-Van het Re-
ve, waarin, zoals gemeld, in eerste in
stantie uitspraak is gedaan. De schrij
ver Van het Reve is wel schuldig be
vonden aan godslastering, doch niet aan
de ten laste gelegde „smalende gods
lastering" en deswege ontslagen van
rechtsvervolging. De officier van Justi
tie is tegen deze uitspraak in beroep
gegaan.
In het interview stelde ir. Van Dis
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De demissionaire mi
nister van Financiën, dr. A. Vondeling,
heeft naar aanleiding van zijn omstre
den interview met Bibeb in het week
blad „Vrij Nederland" van 22 oktober
in hetzelfde blad van deze week in een
ingezonden stuk een nadere toelichting
gegeven.
In genoemd interview noemde hij on
der meer het K.V.P.-Tweede-Kamerlid
mr. P. A. Blaisse „de onbeschaamde
pleitbezorger van de oliemaatschappij
en". De tegenstanders van de regering
in haar moeilijke onderhandelingen met
de oliemaatschappijen beschuldigde hij
van „landverraad".
In het ingezonden stuk, beweert hij,
dat Bibeb hem heeft verleid tot krasse
al te krasse taal. Hij voegt daaraan
toe: „Het is haar kracht en mijn
zwakheid". Dr. Vondeling zegt verder
het woord „landverraad" anders te
hebben bedoeld.
Het dient als volgt te worden uitge
legd: „Den Uyl voert moeilijke en voor
het land heel belangrijke onderhande
lingen met de internationale mammoet-
ol iemaatschappi jen
't Kan daarbij gemakkelijk om een
meningsverschil van de orde van groot
te van een miljoen gulden gaan. Zo
lang die onderhandelingen duren, beho
ren vertegenwoordigers als een man
achter de regering te staan", aldus de
heer Vondeling. De demissionaire mi
nister is voorts van mening, dat de po
sitie van drs. Den Uyl alleen maar
versterkt kan worden, wanneer de
volksvertegenwoordigers oppositie voe
ren, omdat drs. Den Uyl te weinig
vraagt.
„Als zij echter te kennen zouden ge
ven", aldus dr. Vondeling, „dat de re
gering te hoog in de boom zit, dan de
den zij schade aan het landsbelang om
het nu eens heel ingetogen te zeggen.
Laat men een voorbeeld nemen aan de
oliemaatschappijen, die metterdaad als
een man zijn opgetreden. Die weten
wat onderhandelen is. Daarom kan ik
mij zo woest maken op die Kamerle
den, die onderhands al hebben laten
weten, dat ze de regering een stok tus
sen de benen willen steken op het
hoogtepunt van de onderhandelingen.
Daarom heb ik mr. Blaisse een veeg
uit de pan gegeven. Hij kent het be
drijfsleven (en zij hem) en moest dus
beter weten".
„Maar ja", zo gaat de heer Vonde
ling verder, „mijn bewonderde oud
stadgenoot (Slauerhoff - red.) had ge
lijk: „In het geniep slechts mag men
krenken". Als Blaisse en zijn vrienden
die regel zouden willen opzoeken, dan
vinden ze in hetzelfde bekende gedicht
ook de zin: „Nooit wordt zo'n plompe
boerenkop gesneld". En met een zucht
van verlichting kunnen ze dan vaststel
len, dat Slauerhoff niet altijd gelijk
had".
Dr. Vondeling heeft dit ingezonden
stuk later van een P.S. van de vol
gende inhoud voorzien: „Inmiddels heb
ik gelezen wat mr. Blaisse jl. maan
dag in „De Tijd" heeft gezegd. Daar
blijkt heel duidelijk uit, dat hij de voor
waarden van de regering veel en veel
te hoog vindt.
Mag ik nu deze vergelijking eens ma
ken: mr. Blaisse is als staatsburger en
als Kamerlid aandeelhouder en com
missaris van de N.V. Staat der Neder
landen. Deze N.V. is in moeizame on
derhandelingen gewikkeld met de N.V.
Gezamenlijke Oliemaatschappijen. En
wat zegt nu commissaris Blaisse in 't
openbaar: „Mijn directie moet een heel
stuk van zijn eisen laten vallen".
Is zoiets ooit vertoond in N.V.-land?
Zo ja, wat is er toen met die commis
saris gebeurd op de eerstvolgende ver
gadering van directeuren en commis
sarissen D i t directielid zou luidkeels
geprotesteerd hebben. Dat heeft hij dan
ook leta te luid gedaan".
het onmogelijk te achten, dat een homo
seksueel kan geloven. Volgens hem, ko
men homoseksuelen in de hel terecht.
„Toen ik indertijd dit intervieuw las",
aldus de heer Van den Hoogen in zijn
brief, „vroeg ik mij af of ir. Van Dis
zich met het op deze liefdeloze en, naar
veler en ook mijn mening, smalende
en godslasterlijke manier in het open
baar uiting geven aan zijn overtuigin
gen en godsvoorstelling, niet schuldig
gemaakt had aan het misdrijf van ar
tikel 147 Wetboek van Strafrecht. Aan
vankelijk veronderstelde ik, dat het
openbaar ministerie wel een onderzoek
zou gelasten tegen ir. Van Dis."
„Toen dit onderzoek uitbleef", aldus
de briefschrijver, „overwoog ik, dat
het openbaar ministerie het in de Ne
derlandse grondwet vastgelegde grond
recht van vrijheid van meningsuiting en
vrijheid van godsdienst voorrang ver
leend had boven dit wetsartikel. Nu
donderdag echter is gebleken, dat de
schrijver G. K. van het Reve, die te
recht heeft gestaan voor hetzelfde de
lict, als naar mijn mening ir. Van Dis
heeft gepleegd in genoemd interview,
door de Amsterdamse rechtbank niet is
vrijgesproken, verzoek ik u alsnog een
onderzoek tegen ir. Van Dis te doen in
stellen", aldus de heer Van den Hoogen
in zijn brief aan de officier.
„Ik verzoek u voorts in uw overwe
gingen te betrekking, dat een grote
groep van medemensen door de uitla
tingen van ir. Van Dis niet slechts ge
krenkt, maar zelfs tot een zekere wan
hoop gebracht is. Met het laatste heb
ik met name de z.g. „stille homoseksue
len" op het oog, die lid zijn van kerk
genootschappen in ons land."
DEN HAAG Tot lid van de Twee
de Kamer voor de A.R.-Partij is be
noemd mej. J. van Leeuwen te Rijs
wijk, en wel in de vacature P.C. Elf-
ferieh, die lid werd van de Eerste Ka
mer. In deze vacature was eerder
o.m. benoemd de oud-minister van
Binnenlandse Zaken, de heer J. Smal-
lenbroek, die echter bedankte.
Mej. Van Leeuwen is presidente van
de Chr. Plattelandsvrouwenbond en
hoofd van de afdeling Huishoudelijke
Voorlichting van de Chr. Boeren- en
Tuindersbond (C.B.T.B.). Zij is voorts
lid van het A.R.-Centraal Comité en
van het A.R.-Vrouwencomité.