Radioraad bracht werkbezoek aan de R0N0- noord en oost Jacqueline Royaards 90 jaar Huisje van „Afke's tiental" wordt in Warga herbouwd ARAM De Gouden Cobra (^J\ Rennies^i Culturele prijs voor dirigent Garaguly Nieuw ballet van Benjamin Harkarvy UIT DE KERKEN Laatste kleinzoon Dickens overleden Roland Holst-prijs in tweeën toegekend Scheepvaarlberichlen VANAVOND Morgen TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2 MAANDAG 7 NOVEMBER 1966 Zij moeat de ouderlijke tederheid missen. De behoefte aan tederheid is het eerste wat in de menselijke ziel opwelt, zoals de behoefte aan lucht en voedsel het eerst opkomt in het li chaam. Sophie lijdt aan een immer on geleste dorst naar liefde, lang voordat ze er toe in staat is woorden voor dit gevoel te vinden of ook maar uit te spreken, en deze dorst zal haar levens lang blijven kwellen, hoeveel liefde haar later ook ten deel valt, hij blijft onlesbaar; en evenals die dorst ont stond lang voordat de vrouw in haar is ontwaakt, evenzo duurt hij langer dan haar huwbaarheid en dwingt haar ook als tandeloze oude vrouw op de drempel des doods nog liefde en tel kens weer liefde te zoeken en te ne men waar ze die maar vindt. Maar het begint met ontbering. Haar vader heeft ze vergeven. Ze leert mettertijd dat er achter zijn eenvou dige, soldateske norsheid, achter zijn bedeesde geremdheid een werkelijk ge voel schuil gaat. En bovenal Chris tian August is rechtvaardig, en kin deren berusten altijd in rechtvaardig heid. „Ik heb zowel in principes als in daden nooit een eerlijker man ge kend", schrijft ze eens, als ze al tien tallen mannen kent die haar vader in elk ander opzicht overtreffen. Ze be grijpt ook dat haar vader, die door zijn officiële werkzaamheden wordt op geëist, nauwelijks tijd heeft zich met zijn kinderen te bemoeien. De geringe aandacht die hij zijn kinderen kan schenken, verdeelt hij tenminste gelij kelijk. Haar moeder verstaat de kunst teder te zijn, te liefkozen, te vertroe telen maar zij verstaat die kunst alleen voor haar zoon; voor Sophie heeft ze enkel een paar ongeduldige woorden over, boosaardige standjes, snel gegeven oorvijgen. Ze is een fors, stevig meisje met een gezond, helder verstand en een wilskracht van een grootte waarvan zijzelf noch enig ander mens uit haar omgeving ook maar enig vermoeden heeft. Ten onrechte krijgt ze standjes, wordt ze vernederd en zo kweekt ze in stilte haar grote koppigheid tegen haar moeder, tegen haar noodlot, te gen de natuur: ze wil een man zijn, evenveel als een man zijn en meer dan een man. Meer dan een man! Dat is de eerste, de voor haar eigen bewustzijn wellicht verborgen maar de koppig vastgehouden en tot in de dood nimmer verlaten richtlijn van deze vrouw, deze unieke per soonlijkheid. „Mijn opvoeding was erop gericht, dat ik met een kleine vorst uit de buurt zou trouwen", zegt ze later bij verschillende gelegenheden. Vanzelf sprekend. Want waarvoor zou ze an ders grootgebracht moeten worden Er zijn maar weinig grote hoven in Europa, dp pretendenten daarvan heb ben de kpus uit alle prinsessen en dat zijn er veel. Ook wordt zo'n keus hoofdzakelijk bepaald door politieke overwegingen en niemand ziet in, welk politiek belang een Europese vorsten- famllie zou hebben bij een relatie met het hof van Zerbst. Om een bruikbare vrouw voor een kleine Duitse vorst te worden, moet een prinses in de achttiende eeuw aller eerst Frans kunnen spreken en schrij ven, want we bevinden ons in de tijd dat de Duitse taal in Duitsland lelijk en ordinair wordt gevonden; verder een beetje dansen, een beetje muziek en een pretentieloos, bescheiden op treden naar dit ideaal wordt de kleine Sophie opgevoed. Haar verzorging wordt aan een Franse emigrante toevertrouwd, Ba- bet Cardel, de enige mens uit haar kindertijd aan wie ze een goede en dankbare herinnering bewaart: „Zij bezat zieleadel, een ontwikkelde geest, een buitengewoon goed hart: ze was geduldig, zachtzinnig, vrolijk, rechtvaardig, volhardend kortom zó, dat je elk kind zo iemand zou toe wensen." Het doet er niet toe of Babet Cardel al deze voortreffelijke eigenschappen inderdaad bezat, of dat Sophie bij haar beoordeling wordt geleid door de wens haar tegenover haar eigen moe der op te hemelen. Het is evenwel ze ker dat zij het kind geeft wat de moe der haar onthoudt: tijd en aandacht en de gunstige sfeer van liefdevolle geborgenheid. Reeds na een paar we ken laat het wantrouwige kind haar verzet varen, het verliest haar koppig heid en eigenzinnigheid, het is niet langer verhard en stiekum, de ge zonde blije aard van een meegaand, dankbaar wezentje treedt aan de dag. („Je kunt haast nooit weten wat kin deren denken, kinderen zijn moeilijk te begrijpen, vooral als ze door stren ge opvoeding gewend zijn te gehoor zamen en als hun ervaring ze voor zichtig heeft gemaakt jegens hun leermeesters. U moge daaraan zo u wilt de stelling ontlenen dat men niet te veel mag brommen op kinderen, maar dat men hun vertrouwen moet winnen, zodat ze hun onnozelheden niet voor ons verhelen. Maar ja, voor schoolmeesters is het gemakkelijker hun heersersnatuur te doen gelden en te regeren met bevelen." Catharina aan Grimm, 1776). We zullen in het midden laten of juffrouw Cardel in derdaad alle toneelstukken van Raci ne en Molière uit haar hoofd kende, of zij het inderdaad is die Sophies ge voel voor lectuur wekte dat later zo oneindig belangrijk zal worden voor de zelfontwikkeling van het jonge meisje. Het is veel belangrijker dat zij de kleine prinses meeneemt naar het stadspark, waar ze dan speelt met kinderen van eenvoudiger bur gers. Een van de kinderen zal zich later nog herinneren dat Sophie bij deze spelletjes in het park al een bij zonder organisatietalent aan de dag legde, de anderen graag comman deerde en een speciale voorliefde had voor die spelen die gewoonlijk alleen jongens leuk vinden. Maar hoe goed dit oqK past in de eerste schets die we van de kleine Sophie hebben opgesteld zulke herinneringen en meningen achteraf zijn doorgaans on betrouwbaar. De andere onderwijzers van de prinses zijn noch grote gees ten noch grote pedagogen. Haar schrijfleraar tekent haar met potlood de letters voor, die zij met inkt moet overtrekken, en haar danslerares dwingt haar op een hoge tafel buiging en pas in te studeren. Desondanks leert ze mettertijd schrijven en dan sen. Voor muziek is ze onontvanke- ARNHEM De culturele prijs van de gemeente Arnhem voor 1966 is toe gekend aan Carl von Garaguly, diri gent van het „Gelders Orkest". Gedu rende de periode 19621966 heeft, aldus de overwegingen van de jury, Carl von Garaguly als dirigent van dit orkest 'n centrale positie ingenomen in het mu ziekleven van stad en gewest. In deze functie, heeft hij zich doen kennen „als een bezield en bezielend or kestleider, wiens vertolkingen werden gekenmerkt door een sterke persoonlijke S herscheppingskracht en een grote am- ^fe z^h^ieZ^eh^ n^S bachtelijke bekwaamheid." aldus het waar ze zich in ieder opzicht de meer- J jury_rapport waarin verder wordt dere voelt: nooit zal ze een beter wa- j d Von G lv zich een yc£r_ pan vinden tegen haar persoon ijke vijg treffelijk orkestinstructeur iieeft be- Zighei?' to6ge€f:? toond. „die door zijn inspirerende per ils, HU' zeven"0f5 «oonlijkheid en efficiënte wijze van repe- achtjar g kind, in de dagelijkse guer- teren een uitmuntende orkestdiscipline ril la-oorlog tegen haar nukkige moe-5 wist te bol der, is ze juist bezig dit wapen te ontdekken. Misschien heeft mamsel 5 Cardel haar daarbij geholpen. Mamsel nrilfTliailY TOf IICf AVI Cardel heeft een evenwichtig karakter^ Wl UlllltSllA Ivl "p ze heeft zich ermee tevreden gesteld als nazate van een aanzienlijk geslacht 5 illTlOf llf 515IÏIC nAfilllVtl een dienstbetrekking te aanvaarden 5 nlllCI lAClClllO JJUUIUIII en ze verstaat de kunst daarbij haar 3 waardigheid, haar gevoel van eigen- NEW YORK De Belgische violist waarde en haar opgewektheid te be- 2 Arthur Grumiaux is donderdagavond waren. Misschien heeft ze iets van J opgetreden met het „New York Phila- dit oeroude erfgoed van Franse le- J monic" dat onder leiding stond van venskunst kunnen meegeven aan de Eorin Maazel. Het was zijn eerste op- kleine Duitse prinses treden in de Verenigde Staten sinds 14 De natuurlijke aanleg van het prin- sesje komt haar daarbij tegemoet. 2 Grumiaux, die het vioolconcert van Sophie is beslist positief van aard, ze 2 Beethoven vertolkte, werd door de re- staat gewillig open voor alles wat 2 consent van de „New Vork Times", Ha- prettig is, voor iedere vriendelijkheid, ro d c- Schonberg, beschreven als iedere nuttige les, en weet het droeve "6en van de eigentijdse meesters", en kwade ze vlug mogelijk van zich Tn het eerstee deel van het con c ert af te zetten. Ze is geen gelukkig, g was Grumiaux volgens Schonberg niet maar wel een vrolijk kind. Dat is 2 jn zijn beste vorm. „Hij begon met en- geen tegenstrijdigheid. Haar ongeluk- 2 ^ele n°ten van twijfelachtig gehalte en kig-zijn heeft een uitwendige oorzaak: 2 was ""sschien van zijn stuk gebracht, het gemis aan ouderlijke liefde de 2 aan Gadenza speelde hij niet vrolijkheid is haar innerlijk eigen- naar beste kunnen. Maar hierna bleek dom, die wortelt in de krachtige ge- 2 Grumiaux de grote violist die wij ons zondheid van haar lichaam, in de le- 2 berinneren, en hij eindigde prachtig," vendige nieuwsgierigheid van haar aldus Schonberg. beweeglijke geest. Het ontbreekt haar J alleen aan mogelijkheden om zowel geest als lichaam te gebruiken; in de achttiende eeuw beoefenen meisjes 5 geen sport en de papieren schoolwijs- 2 heid van leraren en dominees is be- 2 paald niet wat deze geheel op het le- J ven, op de toekomst gerichte geest kan bezighouden. Waarheen moet het tienjarige meisje dan met haar over- bruisende vitaliteit? De spelletjes in 2 het park, de wandelingen met de gou- 2 vernante zijn niet genoeg, en deze J gouvernante verlaat de gemeen- schappelijke slaapkamer alleen om haar behoefde te doen. Deze weinige minuten uitbuiten, dat is een sport 2 GRONINGEN Het recente onderzoek naar de luisterdichtheid van de radio programma's, uit de resultaten waar van geconcludeerd zou kunnen worden dat de programma's van de RONO maar een matige belangstelling genie ten, kan door zijn systematiek moeilijk representatief worden geacht. Een apar te enquête in het verzorgingsgebied is nodig om wel betrouwbare gegevens te verzamelen. Dit zei de loco-burgemeester van Groningen, wethouder J. J. H. van der Ree, tot de leden van de Radioraad. De Radioraad hield zijn vergadering In de stad Groningen op uitnodiging van de sectie Groningen van de adviesraad voor de RONO. Het gold hier in hoofdzaak een werk bezoek aan de Regionale Omroep Noord en Oost ter bestudering van de plannen voor de studiobouw in het Prinsenhof complex. Een delegatie van de Neder landse Radio-Unie, onder leiding van voorzitter mr. A. B. Roosjen, maakte de bijeenkomst mee. Het gemeentebe stuur van Groningen was feitelijk gast heer van het gezelschap. Wethouder Van der Ree begon zijn welkomstwoord met een verwijzing naar de recente publika- tie van de resultaten van het luisteron derzoek, dat heeft weergegeven dat de gemiddelde luisterdichtheid voor de RONO 16 procent ofwel 150.000 luiste raars bedraagt. Het steekproefsgewijs gehouden landelijk onderzoek heeft voor de vijf provincies die de RONO be strijkt, een onvoldoende representatieve testbevolking gehad, en kan dus geen betrouwbare en verantwoorde gegevens hebben opgeleverd. Er kan hierdoor een denigrerende opinie zijn uitgezaaid. Het is niet juist hierin te berusten. Een ver antwoorde enquête in het RONO-gebied is gewenst. De wethouder onderstreepte nog eens hoeveel belang het gemeente bestuur aan het bestaan en de uitbouw van de RONO hecht. In de eerste plaats omdat deze een mogelijkheid biedt tot in terne communicatie binnen de snel ver anderende samenleving in 't noorden, en verder omdat het van het grootste be lang is te kunnen beschikken over een vaardig public relations kanaal, in de vorm van radio en tv. Voorwaarde daar bij is dat dit kanaal uitmondt in het landelijk programma. „In de grote ont wikkeling van het noorden is het essen tieel dat we aansluiting hebben en blij ven zoeken bij het culturele gebeuren in de grote westelijke centra. Beter dan de landelijke media kunnen de regiona le het ontwikkelingsproces begeleiden en volgen". De voorzitter van de Radioraad, prof. dr. L. W. G. Scholten sloot zich aan bij het door de wethouder gestelde. Wie stil blijft staan en zich vergaapt aan de grote ontwikkeling naar de Europese sa menbundeling en eenwording, beleeft de ontwikkeling van onze tijd niet volledig. In dit geheel is een sterke drang om het regionaal eigene en bijzondere te beleven en uit te dragen, boeiend en be langrijk. In de middag werd het Prin senhofcomplex bezichtigd en werd het gezelschap ontvangen door het provin ciaal bestuur van Groningen. O 9 Bij K.B. is brigade-generaal-arts W. P. Blokpoel benoemd tot inspecteur van de Militaire Geneeskundige Dienst, onder gelijktijdige bevordering tot gene- raal-majoor-arts. DEN HAAG De choreograaf Ben jamin Harkarvy heeft een lyrische pas de deux gemaakt op de Nuages uit de drie nocturnes voor orkest van Claude Debussy. Willy de Labtye en Jaap Filer zullen deze „Nocturne" op 9 no vember a.s. in première brengen tij dens een balletvoorstelling van het Ne derlands Dans Theater in de Koninklijke Schouwburg In Den Haag. De voorstelling wordt gegeven in sa menwerking met het Nederlands ballet orkest onder leiding van Zoltan Szilas- sy, die voor het eerst sedert hem drie en een half jaar geleden een auto-onge luk overkwam weer als dirigent zal op treden. Behalve de première worden nog de balletten uitgevoerd „Madrigalesco" van Harkarvy op muziek van Vivaldi, „Screenplay" van Job Sanders, muziek Charly Mingus, en „Point of no return", dat Hans van Maanen op muziek van Willem Pijper, Karl-Heinz Steckhausen en Pierre Henry maakte voor het Hol land Festival 1966. Geref. Kerken. Beroepen te Meerkerk G. J. Grafe te Zuid-Beijerland. Aange nomen naar Wieringen H. Procee, kand. te Lemmer. Chr. Geref. kerken. Aangenomen naar Westzaan D. van Wilsum te De- demsvaart. lijk: dat blijft tot het eind van haar voor Sophie: ze moet de grote vierde- 2 lige trap van het slot op en af ren- 2 nen en weer netjes op haar plaats zijn 2 als mamsel Cardel van haar kleine boodschap terug komt. En 's avonds, als mamsel Cardel denkt dat haar pu- 2 pil slaapt en in de zijkamer een praat- 2 je maakt met de hofdames, dan 2 gaat Sophie schrijlings op haar kussen 2 zitten, droomt dat ze op een paard zit 2 en rijdt tot haar krachten haar bege- 2 ven. Sophie vergezelt haar ouders nogal eens op hun reizen. Dat is in die tijd 2 zo de gewoonte, en tevens moeten zo- 2 veel mogelijk hoven bijtijds te weten 2 komen dat er in Zerbst een aardige, 2 welopgevoede dochter opgroeit. Hier 2 zit de rusteloosheid van Johanna Eli- 2 sabeth achter; als mooie, levendige 2 leven een „vervelend lawaai" voor haar. Met de dominee die haar de evangelische leer bijbrengt, verwik kelt ze zich graag in heftige redetwis ten en al zegt ze hem vermoedelijk niet alles wat de latere Voltainiane graag gezegd zou hebben, ze spreekt de brave man toch wel halsstarrig genoeg tegen om door mamsel Car del een „esprit gauche" genoemd te worden. Maar dit zijn de enige gees telijke beroeringen die ons uit die tijd bekend zijn. Op één punt neemt Johanna Elisa beth de opvoeding van haar dochter zelf ter hand: hoewel zijzelf beslist geen bescheidenheid kent, hecht ze er grote waarde aan deze deugd bij haar dochter aan te kweken. Het is haar verboden ongevraagd haar mening te uiten. De dames die aan huis komen, moet ze tegemoet gaan om dan eerbiedig de zoom van hun japonnen te kussen. Dit is zoveel te vreemder, daar het hof van Zerbst helemaal niet zo stijf is, en ook aan de hoven waar de etiquette zorgvuldig in acht genomen wordt, laat men een prinses zich niet vernederen voor vrouwen van lagere stand. Deze gril spruit blijkbaar enkel voort uit Johan na's heerszucht en uit haar begeer te het levendige, opgewekte meisje te onderdrukken en haar „haar trots af te leren". Maar met de trots van dit meisje was het eigenaardig gesteld. Hij zit zo diep, hij is zo vast geworteld in een onverstoorbaar krachtsbewustzijn, dat zij zich om die trots nooit druk maakt, er nooit mee te koop loopt zodat ze haast helemaal geen tros schijnt te kennen. Zonder enig open lijk protest schikt ze zich in alle voor schriften van haar moeder, ze kust de slepen van de dames en ook haar moeder treedt ze nooit andere tege moet dan met uiterlijk betoon van toe wijding. Men hield dat grif voor on macht of zwakheid maar later zal men inzien dat 't slechts 'n methode is, 'n methode die ze trouw blijft door alle moeilijkheden van haar leven heen en zelfs in de dagen van haar grootste schittering. Later zal ze deze vrouw tussen de twintig en dertig 2 jaar, kan ze het stille eentonige leven 2 van Zerbst niet lang uithouden. Nu 2 eens drijft het haar naar het prachti- 2 ge hof van Braunschweig waar lede- re dag jachtpartijen, rijtoeren en 2 bals plaats vinden, dan weer 2 reist ze naar Hamburg waar haar 2 eigen moeder een schitterend leven 2 leidt en elk carnaval brengt ze door in Berlijn, want ze is het aan haar 2 eer verplicht minstens eens per jaar haar opwachting te maken bij de ko- 2 ning en zijn gezin. Het belangrijkste resultaat van de- 2 ze reizen ligt voor Sophie hierin, dat 2 ze heel vroeg ondervindt hoe bekrom- 2 pen en minnetjes het leven aan het hof van Zerbst en ln de grensstad 2 Stettin is; dat haar moeder, de al- 2 machtige heerseres thuis, in grootse- 2 wonïdame de""provincie" en^hfar 5 Zaterdagavond heeft de Nederlandse Comedie in de Stadsschouwburg in Amster- vader de gouverneur een vazal van 2 dam met een galavoorstelling van „Het huis van Bernarda Alba" de 90ste verjaardag - van mevrouw Jacqueline Royaards-Sandberg gevierd. Een volle zaal met velen, die mevr. Royaards in haar glorietijd hebben meegemaakt, hielp daarbij. Deze oudste nog actieve Nederlandse toneelspeelster vervulde een kleine rol in dit stuk van Federico Garcia Lorca, dat handelt over het leven van vrouwen in de dorpen van Spanje. Ank van der Moer speelde de rol van Bernarda, Ton Lutz had de regie op zich genomen en Hugo Claus verzorgde de vertaling. Na de voorstelling volgde de huldiging, waarin burgemeester, mr. G. van Hall, 2 voorging. H. M. Koningin Juliana zond een hartelijk telegram en Albert van Dalsum, Jan Lemaire en Charlotte Kohier zeiden veel vriendelijke dingen. Er waren boven- 2 dien vele cadeaus en bloemen. 2 De oude dame kreeg, nadat zij bedankt had, een langdurige ovatie. Op de foto de negentigjarige wordt gelukgewenst door Charlotte Kohier. WARGA Het huisje van Afke's tien tal in het Friese Warga wordt her bouwd. De bevolking van dit dorpje heeft hiervoor het initiatief genomen. In 1903 verscheen van de hand van Nynke van Hichtum (schuHnaam van Sjoukje Maria Diederika Bokma de Boer, eerste vrouw van mr. P. J. Troelstra) het boek Afke's tiental. Het boek is in ver scheidene talen verschenen en door zo wel jong als oud gelezen. Thans zestig jaar na die tijd waarin Afke's tiental onder zulke bittere om standigheden leefde, komen er nog steeds toeristen, zelfs buitenlanders, naar War ga om een kijkje te nemen bij het huis je waarin het gezin van Marten en Afke lief en leed deelde. Maar het huisje stond er al in geen jaren meer. De be levenissen van Marten en zijn vrouw Afke met hun tien kinderen hebben een diepe indruk gemaakt op duizenden. Het gezin deed wanhopige pogingen zich met uiterst geringe inkomsten in een tijd waarin sociale voorzieningen vrij wel niet bestonden staande te houden. Het was ook een gezin dat ondanks al les zijn geloof in menselijke waarden en zijn offervaardigheid jegens de gemeen schap waarvan het deel uitmaakte niet verloor. Het is het Wargaster gezin van Sjoerd Feenstra en Harmke Tuinstra geweest dat model heeft gestaan voor de figuren uit het boek. Het huisje War ga werd later vrijwel geheel afgebro ken en ter plaatse werd een hok ge bouwd. De enige tastbare herinnering aan het verdwenen huisje vormen twee muren van het hok die deel van het woninkje zijn geweest. Het initiatief tot herbouw van de woning in Warga heeft veel bijval geoogst van het gemeente bestuur. Het college schrijft aan de raad voor dit plan vijfhonderd gulden uit te trekken. ADVERTENTIE Brandend maagzuur? helpen direkt! LONDEN Henry Charles Dickens, de laatste kleinzoon van de Victoriaan se schrijver Charles Dickens, is zater dagavond in zijn woning te Londen op 88-jarige leeftijd overleden. Hij was ad vocaat. Zijn dochter is de schrijfster Monica Dickens, die na haar huwelijk met de Amerikaan Roy Stratton in North Falmouth in de Amerikaanse HILVERSUM Op voordracht van een jury die het bestuur van de Hen- riëtte Roland Holst-stichting van advies heeft gediend, heeft dit bestuur beslo ten de Henriëtte Roland-Holst-prijs 1966 t.b.v. f 1000 dit jaar bestemd voor een grafisch werk, in tweeën te delen en een prijs van f 500 toe te kennen aan de kunstenaars Ploos van Amstel te I Haarlem en Hellenius te Amsterdam. van 2 gouverneur de koning van Pruisen. Het is veel belang dat ze nu al tot dit in- 2 zicht komt, want weldra zal haar he- 2 le toekomst afhangen van het feit, 2 dat ze de raadgevingen van haar 2 ouders in de wind slaat. (Wordt vervolgd) W/////A 76. „Gegroet, o grootmachtige Kadi. Welk een eer vergunt Allah de Touareggs door uw pad te leiden naar ons armzalig huis", teemt de stem van Da- houddin door het holle voorportaal. „Geen strijka- ges, Sheik Dahouddin", zegt de vreemde bezoeker scherp. „Snel, zeg me, ls het werkelijk waar, wat je boodschapper mij meldde? Is mijn zoon terug gekeerd en bevindt hij zich in dit gebouw, levend en wel?" Bij het horen van deze stem stokt Klei ne-Kim, die vanachter een gordijn de vreemde be zoeker gespannen opneemt, de adem in de keel. „Het is niet mogelijk", fluistert de jongen, „dat... dat kan toch niet„Welzeker, grootmachti- ge", klinkt opnieuw Dahouddins stem, „hier in mijn paleis bevindt zich uw zoon Kim". „Vader", snerpt plotseling een hoge jongensstem door de hal en met stralende ogen en uitgestrekte armen snelt Kleine-Kim op de bezoeker toe. M V/90 @p,B //>y v\ COPUHMIN f 1 V /O05Y ÉTó^j fr ufS) y[ <5^ O MOCO Kleine vaart Anne Christina 3 vn Marseille nr Lat- takia; Argonaut pass. 4 Malaga nr Al- meria; Calchas 3 vn Valencia nr Ali cante; Lifana 4 vn Harlingen nr Rotter dam; Margaretha Smits pass. 3 Kp Es- pichel nr Rotterdam; Neutron 4 vn Rot terdam nr Poole; Noordborg pass. 3 Brunsbüttel nr Klintehamn; Philetas 4 vn Rotterdam nr Malta; Rijnborg pass. 3 Brunsbüttel nr Ahus; Steenbergen pass. 3 Vlissingen nr Bordeaux; Vega pass. 3 Brunsbüttel nr Sodertalje. Grote vaart: Aagtekerk 3 te Amsterdam; Acila 4 360 n Fortaleza nr Belem; Aegis 3 700 w Tenerive nr Sta. Cruz; Alkmaar 3 vn Dundee nr Amsterdam; Amstelhoek 2 vn Montreal nr Ceuta; Aristoteles 2 te Antofagasta; Balticborg pass. 3 Er. VS nr Delfzijl; Bengalen 3 1400 ono Tahiti nr Papeete; Blitar 4 te Bremen; Ceres 3 te Rotterdam; Cinulia 4 vn Rotterdam nr. Mohammedia; Dinteldijk 3 510 zo Kp Race nr Bermuda; Gaasterdijk 3 590 o Kp Race nr New York; Gaasterkerk pass. 3 Perim nr Bahrain; Goeree 3 340 z St. Helena nr Baltimore; Gooiland 3 250 wtn Kp Blanco nr Amsterdam; Hol- landsdiep 2 te Adelaide; Kara 4 te Ham burg; Karimun pass. 4 Bass.straat nr Aden; Kennemerland 4 vn Amsterdam nr. Zuid-Amerika; Kermia 2 te Pladju; Kinderdijk 1 te San Francisco; Konings- waard 3 vn Buenos Aires nr Curagao; Kopionella 4 120 1 Cetkib br Neba; Krebsia 4 40 nw Santander nr Trinidad; Ladon 3 360 zw Flores n Curagao; Main- lloyd 5 te Keelung; Medon 3 vn Nickerie nr Hamburg; Merwelloyd 3 te Suez; Mis- sissippilloyd 4 te Damman; Oostkerk 3 te Suez; Parthenon pass. 3 Grenada nr Baltimore; Proveriierssingel 3 te Savan nah; Purmerend 4 te Curagao; Rondo 3 te Tripoli; Sepia 3 660 zzw Madeira nr Tranmere; Spaarnekerk 4 te Genua; Te- ro pass. 4 Cristobal nr Montreal; Utrecht 3 te Ashtabula; Vitrea 3 vn Mena nr Geelong, 23 te Geelong verw.; Vlist 2 te Wakamatsu; Zaankerk 3 te Port Eli zabeth. HILVERSUM I. 18.00 Stereo: Meisjeskoor en instr- mentaal sextet. 18.20 Uitz. van de BP. Spreker: de heer H. Koekoek, voorz. van de BP. 18.30 Voor de tieners. 18.55 Op de man af, praatje. 19.00 Nieuws en weerpr. 19.10 Radiokrant. 19.30 Christelijk Haags Knapenkoor en orgel: geestelijke liederen. 19.55 Ste reo: Ensemble Parade (opn): amuse- mentsmuz. 20.40 Herman en Dorothea, hoorspel. 21.30 Muziek en dienst: een informatief progr. over kerkmuz. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Boekbespreking. 22.50 Stereo: Musette- klanken (opn). 23.00 Studio 2300: gev. progr. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 18.00 Nieuws. 18.15 Act. 18.25 Licht instrumentaal trio. 18.50 Meisjeskoor. 19.15 Als ik het voor het zeggen had. 19.20 Melodieën uit Shows en Musicals. 19.40 Humanistisch Verbond: Geestelijk leven, toespr. NRU: 19.50 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio- filharmonisch orkest en solist: klassie ke en moderne muziek. 21.20 Van Maas tot Memel, documentaire. (Deel 2). 22.00 Kamermuz.: mod. muz. voor strijkkwartet. 22.30 Nieuws. 22.40 Act. 22.55 Promenade-orkest en orkest van de Franse omroep: mod. en lichte mu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Pipo de Clown. CVK/IKOR/RKK: 19.05 Kenmerk, de wekelijkse informa tierubriek van de Kerk. VPRO: 19.35 Patrouillewagen '54, tv-politiefilm. NTS: 20.00 Journaal. VPRO: Seizoen '66-'67: cabaretpr. 21.10 Een mens is maar een mens, gespr. 21.35 Optreden van de Franse filmster Valerie La grange. 22.00 N.F.A. '66: resultaten eindexamen leerlingen van de Neder landse Film Academie. 22.30 Oprui ming gevraagd: documentair progr. NTS: 22.55-23.00 Journaal. NEDERLAND II. NTS: Nws. in 't kort. AVRO: 20.01 Sportpanorama. 20.30 The man from U.N.C.L.E.: De zaak van de haaien, tv-film. 21.20 Muzikaal intermezzo. 21.30 De Kooi, tv-spel. NTS: 22.05-22.10 Journaal. NTS: 22.30-23.00 Teleac: Ge programmeerde instructie (7). Voor de landbouwers. 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Lichte gr. muz. en praat je. 13.30 Musiësta: licht gev. muz. pro gr. 14.20 Schoolradio. 14.40 Licht instru mentaal ensemble. 15.00 Pizzicato: licht gevar. muz. progr. 17.00 Overheidsvoor lichting: Het geestelijk gehandicapte kind in de Nederlandse Antillen, door Mevr. G. S. Marchant-Eschauzier. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gr. muz. 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15 Lichte gr. muz. (8.30 - 8.35 De groenteman, praatje voor de vrouw). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke gr. muz. 9.40 Kinderkoor. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Populair verzoekplaten- programma. (11.00-11.02 Nws.) 12.00 L. orkest. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.40 Licht ensemble. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.30 La Pazzia Senile, madrigaal-komedie. 14.00 Ik hoor, lk hoor, wat u niet hoort, muzikale lezing. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Fluit en piano: mod. muz. 16.00 Nws. 16.02 Intern, volksliederen. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling, praatje. 17.20 Lichte gram. muz. voor de tieners. HILVERSUM III TROS: 9.00 Ns. 9.02 Lichte muziek en horoscoop. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Lichte praatjes en act. (11.00 Nieuws). 12.00 Nws. 12.02 Act. 12.05 Muzikaal VARA-Varia. 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Lichte muz. 14.00 Nws. 14.02 Actualitei ten. 14.05 Voor de vrouw. 15.00 Nieuws. 15.02 Act. 15.05 Licht ensemble met zangsolisten. 15.30 Lichte gr. muz. 16.00 Nws. 16.02 Act. 16.05 Voor de tieners. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 - 18.00 Ver zoekplaten. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte gr. muz. en praatje (7.30 - 7.32 Nws.) 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.25 Conciliepostbus; 9.35 Waterstanden). 10.00 Aubade: licht ge varieerd muz. progr. 11.00 Voor de zie ken. 12.00 Musette-orkest en zangsolist. 12.18 Marktber. voor schippers. 12.20 MAANDAG 7 NOVEMBER 1966 DUITSLAND I. 10.00 Nws. 10.05 Journaal (van giste ren). 10.20 Sport. 11.40 Skaat en muz. 12.00-13.30 Actuele kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Voor de kinderen. 17.15 Filmrep. 18.00 Nieuws. (Regionale uitz.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Sportjourn. 18.50 Zand mannetje. 19.00 Act. 19.21 TV-film. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 We tenswaardigheden uit de hele wereld. 18.30 Hier und Heute. 19.10 TV-film. 19.40 Film over Afrika). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Panorama. 21.00 In terview met Liselotte Pulver. 21.45 Filmrep. 22.15 Journaal en weerber. Aansluitend: commentaar. 22.30 Voort zetting trekking Televisieloterij 1966. DUITSLAND II 18.10 Nieuws en weerber. 18.20 Act. rubriek met muziek. 18.55 Wedstrijd spel. 19.27 Weerber. 19.30 Nieuws en thema van de dag. 20.00 Dagboek uit de protestante wereld. 20.15 Medische rubriek. Aansluitend: Nieuws in het kort. 21.00 Poolse speelfilm. (Niet ge schikt voor jeugdige kijkers). 22.25 Nieuws, weerber. en thema v.d. dag.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 2