Radioraad bracht werkbezoek
aan de R0N0- noord en oost
Jacqueline Royaards 90 jaar
Huisje van „Afke's tiental"
wordt in Warga herbouwd
ARAM
De
Gouden
Cobra
(^J\
Rennies^i
Culturele prijs voor
dirigent Garaguly
Nieuw ballet van
Benjamin Harkarvy
UIT DE KERKEN
Laatste kleinzoon
Dickens overleden
Roland Holst-prijs
in tweeën toegekend
Scheepvaarlberichlen
VANAVOND
Morgen
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Pagina 2
MAANDAG 7 NOVEMBER 1966
Zij moeat de ouderlijke tederheid
missen. De behoefte aan tederheid is
het eerste wat in de menselijke ziel
opwelt, zoals de behoefte aan lucht en
voedsel het eerst opkomt in het li
chaam. Sophie lijdt aan een immer on
geleste dorst naar liefde, lang voordat
ze er toe in staat is woorden voor dit
gevoel te vinden of ook maar uit te
spreken, en deze dorst zal haar levens
lang blijven kwellen, hoeveel liefde
haar later ook ten deel valt, hij blijft
onlesbaar; en evenals die dorst ont
stond lang voordat de vrouw in haar
is ontwaakt, evenzo duurt hij langer
dan haar huwbaarheid en dwingt haar
ook als tandeloze oude vrouw op de
drempel des doods nog liefde en tel
kens weer liefde te zoeken en te ne
men waar ze die maar vindt.
Maar het begint met ontbering.
Haar vader heeft ze vergeven. Ze leert
mettertijd dat er achter zijn eenvou
dige, soldateske norsheid, achter zijn
bedeesde geremdheid een werkelijk ge
voel schuil gaat. En bovenal Chris
tian August is rechtvaardig, en kin
deren berusten altijd in rechtvaardig
heid. „Ik heb zowel in principes als
in daden nooit een eerlijker man ge
kend", schrijft ze eens, als ze al tien
tallen mannen kent die haar vader in
elk ander opzicht overtreffen. Ze be
grijpt ook dat haar vader, die door
zijn officiële werkzaamheden wordt op
geëist, nauwelijks tijd heeft zich met
zijn kinderen te bemoeien. De geringe
aandacht die hij zijn kinderen kan
schenken, verdeelt hij tenminste gelij
kelijk. Haar moeder verstaat de kunst
teder te zijn, te liefkozen, te vertroe
telen maar zij verstaat die kunst
alleen voor haar zoon; voor Sophie
heeft ze enkel een paar ongeduldige
woorden over, boosaardige standjes,
snel gegeven oorvijgen.
Ze is een fors, stevig meisje met
een gezond, helder verstand en een
wilskracht van een grootte waarvan
zijzelf noch enig ander mens uit haar
omgeving ook maar enig vermoeden
heeft. Ten onrechte krijgt ze standjes,
wordt ze vernederd en zo kweekt ze
in stilte haar grote koppigheid tegen
haar moeder, tegen haar noodlot, te
gen de natuur: ze wil een man zijn,
evenveel als een man zijn en meer
dan een man. Meer dan een
man! Dat is de eerste, de voor haar
eigen bewustzijn wellicht verborgen
maar de koppig vastgehouden en tot
in de dood nimmer verlaten richtlijn
van deze vrouw, deze unieke per
soonlijkheid.
„Mijn opvoeding was erop gericht,
dat ik met een kleine vorst uit de
buurt zou trouwen", zegt ze later bij
verschillende gelegenheden. Vanzelf
sprekend. Want waarvoor zou ze an
ders grootgebracht moeten worden
Er zijn maar weinig grote hoven in
Europa, dp pretendenten daarvan heb
ben de kpus uit alle prinsessen en dat
zijn er veel. Ook wordt zo'n keus
hoofdzakelijk bepaald door politieke
overwegingen en niemand ziet in, welk
politiek belang een Europese vorsten-
famllie zou hebben bij een relatie met
het hof van Zerbst.
Om een bruikbare vrouw voor een
kleine Duitse vorst te worden, moet
een prinses in de achttiende eeuw aller
eerst Frans kunnen spreken en schrij
ven, want we bevinden ons in de tijd
dat de Duitse taal in Duitsland lelijk
en ordinair wordt gevonden; verder
een beetje dansen, een beetje muziek
en een pretentieloos, bescheiden op
treden naar dit ideaal wordt de
kleine Sophie opgevoed.
Haar verzorging wordt aan een
Franse emigrante toevertrouwd, Ba-
bet Cardel, de enige mens uit haar
kindertijd aan wie ze een goede en
dankbare herinnering bewaart: „Zij
bezat zieleadel, een ontwikkelde
geest, een buitengewoon goed hart:
ze was geduldig, zachtzinnig, vrolijk,
rechtvaardig, volhardend kortom
zó, dat je elk kind zo iemand zou toe
wensen."
Het doet er niet toe of Babet Cardel
al deze voortreffelijke eigenschappen
inderdaad bezat, of dat Sophie bij
haar beoordeling wordt geleid door de
wens haar tegenover haar eigen moe
der op te hemelen. Het is evenwel ze
ker dat zij het kind geeft wat de moe
der haar onthoudt: tijd en aandacht
en de gunstige sfeer van liefdevolle
geborgenheid. Reeds na een paar we
ken laat het wantrouwige kind haar
verzet varen, het verliest haar koppig
heid en eigenzinnigheid, het is niet
langer verhard en stiekum, de ge
zonde blije aard van een meegaand,
dankbaar wezentje treedt aan de dag.
(„Je kunt haast nooit weten wat kin
deren denken, kinderen zijn moeilijk
te begrijpen, vooral als ze door stren
ge opvoeding gewend zijn te gehoor
zamen en als hun ervaring ze voor
zichtig heeft gemaakt jegens hun
leermeesters. U moge daaraan zo u
wilt de stelling ontlenen dat men niet
te veel mag brommen op kinderen,
maar dat men hun vertrouwen moet
winnen, zodat ze hun onnozelheden
niet voor ons verhelen. Maar ja, voor
schoolmeesters is het gemakkelijker
hun heersersnatuur te doen gelden en
te regeren met bevelen." Catharina
aan Grimm, 1776). We zullen in het
midden laten of juffrouw Cardel in
derdaad alle toneelstukken van Raci
ne en Molière uit haar hoofd kende,
of zij het inderdaad is die Sophies ge
voel voor lectuur wekte dat later zo
oneindig belangrijk zal worden voor
de zelfontwikkeling van het jonge
meisje. Het is veel belangrijker dat
zij de kleine prinses meeneemt naar
het stadspark, waar ze dan speelt
met kinderen van eenvoudiger bur
gers. Een van de kinderen zal zich
later nog herinneren dat Sophie bij
deze spelletjes in het park al een bij
zonder organisatietalent aan de dag
legde, de anderen graag comman
deerde en een speciale voorliefde had
voor die spelen die gewoonlijk alleen
jongens leuk vinden. Maar hoe
goed dit oqK past in de eerste schets
die we van de kleine Sophie hebben
opgesteld zulke herinneringen en
meningen achteraf zijn doorgaans on
betrouwbaar. De andere onderwijzers
van de prinses zijn noch grote gees
ten noch grote pedagogen. Haar
schrijfleraar tekent haar met potlood
de letters voor, die zij met inkt moet
overtrekken, en haar danslerares
dwingt haar op een hoge tafel buiging
en pas in te studeren. Desondanks
leert ze mettertijd schrijven en dan
sen. Voor muziek is ze onontvanke-
ARNHEM De culturele prijs van
de gemeente Arnhem voor 1966 is toe
gekend aan Carl von Garaguly, diri
gent van het „Gelders Orkest". Gedu
rende de periode 19621966 heeft, aldus
de overwegingen van de jury, Carl von
Garaguly als dirigent van dit orkest 'n
centrale positie ingenomen in het mu
ziekleven van stad en gewest.
In deze functie, heeft hij zich doen
kennen „als een bezield en bezielend or
kestleider, wiens vertolkingen werden
gekenmerkt door een sterke persoonlijke
S herscheppingskracht en een grote am-
^fe z^h^ieZ^eh^ n^S bachtelijke bekwaamheid." aldus het
waar ze zich in ieder opzicht de meer- J jury_rapport waarin verder wordt
dere voelt: nooit zal ze een beter wa- j d Von G lv zich een yc£r_
pan vinden tegen haar persoon ijke vijg treffelijk orkestinstructeur iieeft be-
Zighei?' to6ge€f:? toond. „die door zijn inspirerende per
ils, HU' zeven"0f5 «oonlijkheid en efficiënte wijze van repe-
achtjar g kind, in de dagelijkse guer- teren een uitmuntende orkestdiscipline
ril la-oorlog tegen haar nukkige moe-5 wist te bol
der, is ze juist bezig dit wapen te
ontdekken. Misschien heeft mamsel 5
Cardel haar daarbij geholpen. Mamsel nrilfTliailY TOf IICf AVI
Cardel heeft een evenwichtig karakter^ Wl UlllltSllA Ivl "p
ze heeft zich ermee tevreden gesteld
als nazate van een aanzienlijk geslacht 5 illTlOf llf 515IÏIC nAfilllVtl
een dienstbetrekking te aanvaarden 5 nlllCI lAClClllO JJUUIUIII
en ze verstaat de kunst daarbij haar 3
waardigheid, haar gevoel van eigen- NEW YORK De Belgische violist
waarde en haar opgewektheid te be- 2 Arthur Grumiaux is donderdagavond
waren. Misschien heeft ze iets van J opgetreden met het „New York Phila-
dit oeroude erfgoed van Franse le- J monic" dat onder leiding stond van
venskunst kunnen meegeven aan de Eorin Maazel. Het was zijn eerste op-
kleine Duitse prinses treden in de Verenigde Staten sinds 14
De natuurlijke aanleg van het prin-
sesje komt haar daarbij tegemoet. 2 Grumiaux, die het vioolconcert van
Sophie is beslist positief van aard, ze 2 Beethoven vertolkte, werd door de re-
staat gewillig open voor alles wat 2 consent van de „New Vork Times", Ha-
prettig is, voor iedere vriendelijkheid, ro d c- Schonberg, beschreven als
iedere nuttige les, en weet het droeve "6en van de eigentijdse meesters",
en kwade ze vlug mogelijk van zich Tn het eerstee deel van het con c ert
af te zetten. Ze is geen gelukkig, g was Grumiaux volgens Schonberg niet
maar wel een vrolijk kind. Dat is 2 jn zijn beste vorm. „Hij begon met en-
geen tegenstrijdigheid. Haar ongeluk- 2 ^ele n°ten van twijfelachtig gehalte en
kig-zijn heeft een uitwendige oorzaak: 2 was ""sschien van zijn stuk gebracht,
het gemis aan ouderlijke liefde de 2 aan Gadenza speelde hij niet
vrolijkheid is haar innerlijk eigen- naar beste kunnen. Maar hierna bleek
dom, die wortelt in de krachtige ge- 2 Grumiaux de grote violist die wij ons
zondheid van haar lichaam, in de le- 2 berinneren, en hij eindigde prachtig,"
vendige nieuwsgierigheid van haar aldus Schonberg.
beweeglijke geest. Het ontbreekt haar J
alleen aan mogelijkheden om zowel
geest als lichaam te gebruiken; in de
achttiende eeuw beoefenen meisjes 5
geen sport en de papieren schoolwijs- 2
heid van leraren en dominees is be- 2
paald niet wat deze geheel op het le- J
ven, op de toekomst gerichte geest
kan bezighouden. Waarheen moet het
tienjarige meisje dan met haar over-
bruisende vitaliteit? De spelletjes in 2
het park, de wandelingen met de gou- 2
vernante zijn niet genoeg, en deze J
gouvernante verlaat de gemeen-
schappelijke slaapkamer alleen om
haar behoefde te doen. Deze weinige
minuten uitbuiten, dat is een sport 2
GRONINGEN Het recente onderzoek
naar de luisterdichtheid van de radio
programma's, uit de resultaten waar
van geconcludeerd zou kunnen worden
dat de programma's van de RONO
maar een matige belangstelling genie
ten, kan door zijn systematiek moeilijk
representatief worden geacht. Een apar
te enquête in het verzorgingsgebied is
nodig om wel betrouwbare gegevens te
verzamelen. Dit zei de loco-burgemeester
van Groningen, wethouder J. J. H. van
der Ree, tot de leden van de Radioraad.
De Radioraad hield zijn vergadering In
de stad Groningen op uitnodiging van
de sectie Groningen van de adviesraad
voor de RONO.
Het gold hier in hoofdzaak een werk
bezoek aan de Regionale Omroep Noord
en Oost ter bestudering van de plannen
voor de studiobouw in het Prinsenhof
complex. Een delegatie van de Neder
landse Radio-Unie, onder leiding van
voorzitter mr. A. B. Roosjen, maakte
de bijeenkomst mee. Het gemeentebe
stuur van Groningen was feitelijk gast
heer van het gezelschap. Wethouder Van
der Ree begon zijn welkomstwoord met
een verwijzing naar de recente publika-
tie van de resultaten van het luisteron
derzoek, dat heeft weergegeven dat de
gemiddelde luisterdichtheid voor de
RONO 16 procent ofwel 150.000 luiste
raars bedraagt. Het steekproefsgewijs
gehouden landelijk onderzoek heeft
voor de vijf provincies die de RONO be
strijkt, een onvoldoende representatieve
testbevolking gehad, en kan dus geen
betrouwbare en verantwoorde gegevens
hebben opgeleverd. Er kan hierdoor een
denigrerende opinie zijn uitgezaaid. Het
is niet juist hierin te berusten. Een ver
antwoorde enquête in het RONO-gebied
is gewenst. De wethouder onderstreepte
nog eens hoeveel belang het gemeente
bestuur aan het bestaan en de uitbouw
van de RONO hecht. In de eerste plaats
omdat deze een mogelijkheid biedt tot in
terne communicatie binnen de snel ver
anderende samenleving in 't noorden, en
verder omdat het van het grootste be
lang is te kunnen beschikken over een
vaardig public relations kanaal, in de
vorm van radio en tv. Voorwaarde daar
bij is dat dit kanaal uitmondt in het
landelijk programma. „In de grote ont
wikkeling van het noorden is het essen
tieel dat we aansluiting hebben en blij
ven zoeken bij het culturele gebeuren
in de grote westelijke centra. Beter dan
de landelijke media kunnen de regiona
le het ontwikkelingsproces begeleiden en
volgen".
De voorzitter van de Radioraad, prof.
dr. L. W. G. Scholten sloot zich aan bij
het door de wethouder gestelde. Wie stil
blijft staan en zich vergaapt aan de
grote ontwikkeling naar de Europese sa
menbundeling en eenwording, beleeft de
ontwikkeling van onze tijd niet volledig.
In dit geheel is een sterke drang om
het regionaal eigene en bijzondere te
beleven en uit te dragen, boeiend en be
langrijk. In de middag werd het Prin
senhofcomplex bezichtigd en werd het
gezelschap ontvangen door het provin
ciaal bestuur van Groningen.
O
9 Bij K.B. is brigade-generaal-arts
W. P. Blokpoel benoemd tot inspecteur
van de Militaire Geneeskundige Dienst,
onder gelijktijdige bevordering tot gene-
raal-majoor-arts.
DEN HAAG De choreograaf Ben
jamin Harkarvy heeft een lyrische pas
de deux gemaakt op de Nuages uit de
drie nocturnes voor orkest van Claude
Debussy. Willy de Labtye en Jaap
Filer zullen deze „Nocturne" op 9 no
vember a.s. in première brengen tij
dens een balletvoorstelling van het Ne
derlands Dans Theater in de Koninklijke
Schouwburg In Den Haag.
De voorstelling wordt gegeven in sa
menwerking met het Nederlands ballet
orkest onder leiding van Zoltan Szilas-
sy, die voor het eerst sedert hem drie
en een half jaar geleden een auto-onge
luk overkwam weer als dirigent zal op
treden.
Behalve de première worden nog de
balletten uitgevoerd „Madrigalesco" van
Harkarvy op muziek van Vivaldi,
„Screenplay" van Job Sanders, muziek
Charly Mingus, en „Point of no return",
dat Hans van Maanen op muziek van
Willem Pijper, Karl-Heinz Steckhausen
en Pierre Henry maakte voor het Hol
land Festival 1966.
Geref. Kerken. Beroepen te Meerkerk
G. J. Grafe te Zuid-Beijerland. Aange
nomen naar Wieringen H. Procee, kand.
te Lemmer.
Chr. Geref. kerken. Aangenomen
naar Westzaan D. van Wilsum te De-
demsvaart.
lijk: dat blijft tot het eind van haar voor Sophie: ze moet de grote vierde- 2
lige trap van het slot op en af ren- 2
nen en weer netjes op haar plaats zijn 2
als mamsel Cardel van haar kleine
boodschap terug komt. En 's avonds,
als mamsel Cardel denkt dat haar pu- 2
pil slaapt en in de zijkamer een praat- 2
je maakt met de hofdames, dan 2
gaat Sophie schrijlings op haar kussen 2
zitten, droomt dat ze op een paard zit 2
en rijdt tot haar krachten haar bege- 2
ven.
Sophie vergezelt haar ouders nogal
eens op hun reizen. Dat is in die tijd 2
zo de gewoonte, en tevens moeten zo- 2
veel mogelijk hoven bijtijds te weten 2
komen dat er in Zerbst een aardige, 2
welopgevoede dochter opgroeit. Hier 2
zit de rusteloosheid van Johanna Eli- 2
sabeth achter; als mooie, levendige 2
leven een „vervelend lawaai" voor
haar. Met de dominee die haar de
evangelische leer bijbrengt, verwik
kelt ze zich graag in heftige redetwis
ten en al zegt ze hem vermoedelijk
niet alles wat de latere Voltainiane
graag gezegd zou hebben, ze spreekt
de brave man toch wel halsstarrig
genoeg tegen om door mamsel Car
del een „esprit gauche" genoemd te
worden. Maar dit zijn de enige gees
telijke beroeringen die ons uit die tijd
bekend zijn.
Op één punt neemt Johanna Elisa
beth de opvoeding van haar dochter
zelf ter hand: hoewel zijzelf beslist
geen bescheidenheid kent, hecht ze
er grote waarde aan deze deugd bij
haar dochter aan te kweken. Het
is haar verboden ongevraagd haar
mening te uiten. De dames die aan
huis komen, moet ze tegemoet gaan
om dan eerbiedig de zoom van hun
japonnen te kussen. Dit is zoveel te
vreemder, daar het hof van Zerbst
helemaal niet zo stijf is, en ook aan
de hoven waar de etiquette zorgvuldig
in acht genomen wordt, laat men een
prinses zich niet vernederen voor
vrouwen van lagere stand. Deze gril
spruit blijkbaar enkel voort uit Johan
na's heerszucht en uit haar begeer
te het levendige, opgewekte meisje te
onderdrukken en haar „haar trots af
te leren".
Maar met de trots van dit meisje
was het eigenaardig gesteld. Hij zit
zo diep, hij is zo vast geworteld in
een onverstoorbaar krachtsbewustzijn,
dat zij zich om die trots nooit druk
maakt, er nooit mee te koop loopt
zodat ze haast helemaal geen tros
schijnt te kennen. Zonder enig open
lijk protest schikt ze zich in alle voor
schriften van haar moeder, ze kust de
slepen van de dames en ook haar
moeder treedt ze nooit andere tege
moet dan met uiterlijk betoon van toe
wijding. Men hield dat grif voor on
macht of zwakheid maar later zal
men inzien dat 't slechts 'n methode
is, 'n methode die ze trouw blijft door
alle moeilijkheden van haar leven
heen en zelfs in de dagen van haar
grootste schittering. Later zal ze deze
vrouw tussen de twintig en dertig 2
jaar, kan ze het stille eentonige leven 2
van Zerbst niet lang uithouden. Nu 2
eens drijft het haar naar het prachti- 2
ge hof van Braunschweig waar lede-
re dag jachtpartijen, rijtoeren en 2
bals plaats vinden, dan weer 2
reist ze naar Hamburg waar haar 2
eigen moeder een schitterend leven 2
leidt en elk carnaval brengt ze door
in Berlijn, want ze is het aan haar 2
eer verplicht minstens eens per jaar
haar opwachting te maken bij de ko- 2
ning en zijn gezin.
Het belangrijkste resultaat van de- 2
ze reizen ligt voor Sophie hierin, dat 2
ze heel vroeg ondervindt hoe bekrom- 2
pen en minnetjes het leven aan het
hof van Zerbst en ln de grensstad 2
Stettin is; dat haar moeder, de al- 2
machtige heerseres thuis, in grootse- 2
wonïdame de""provincie" en^hfar 5 Zaterdagavond heeft de Nederlandse Comedie in de Stadsschouwburg in Amster-
vader de gouverneur een vazal van 2 dam met een galavoorstelling van „Het huis van Bernarda Alba" de 90ste verjaardag
- van mevrouw Jacqueline Royaards-Sandberg gevierd. Een volle zaal met velen,
die mevr. Royaards in haar glorietijd hebben meegemaakt, hielp daarbij. Deze oudste
nog actieve Nederlandse toneelspeelster vervulde een kleine rol in dit stuk van
Federico Garcia Lorca, dat handelt over het leven van vrouwen in de dorpen van
Spanje. Ank van der Moer speelde de rol van Bernarda, Ton Lutz had de regie
op zich genomen en Hugo Claus verzorgde de vertaling.
Na de voorstelling volgde de huldiging, waarin burgemeester, mr. G. van Hall,
2 voorging. H. M. Koningin Juliana zond een hartelijk telegram en Albert van Dalsum,
Jan Lemaire en Charlotte Kohier zeiden veel vriendelijke dingen. Er waren boven-
2 dien vele cadeaus en bloemen.
2 De oude dame kreeg, nadat zij bedankt had, een langdurige ovatie. Op de foto
de negentigjarige wordt gelukgewenst door Charlotte Kohier.
WARGA Het huisje van Afke's tien
tal in het Friese Warga wordt her
bouwd. De bevolking van dit dorpje
heeft hiervoor het initiatief genomen. In
1903 verscheen van de hand van Nynke
van Hichtum (schuHnaam van Sjoukje
Maria Diederika Bokma de Boer, eerste
vrouw van mr. P. J. Troelstra) het
boek Afke's tiental. Het boek is in ver
scheidene talen verschenen en door zo
wel jong als oud gelezen.
Thans zestig jaar na die tijd waarin
Afke's tiental onder zulke bittere om
standigheden leefde, komen er nog steeds
toeristen, zelfs buitenlanders, naar War
ga om een kijkje te nemen bij het huis
je waarin het gezin van Marten en Afke
lief en leed deelde. Maar het huisje
stond er al in geen jaren meer. De be
levenissen van Marten en zijn vrouw
Afke met hun tien kinderen hebben een
diepe indruk gemaakt op duizenden.
Het gezin deed wanhopige pogingen zich
met uiterst geringe inkomsten in een
tijd waarin sociale voorzieningen vrij
wel niet bestonden staande te houden.
Het was ook een gezin dat ondanks al
les zijn geloof in menselijke waarden en
zijn offervaardigheid jegens de gemeen
schap waarvan het deel uitmaakte niet
verloor. Het is het Wargaster gezin van
Sjoerd Feenstra en Harmke Tuinstra
geweest dat model heeft gestaan voor
de figuren uit het boek. Het huisje War
ga werd later vrijwel geheel afgebro
ken en ter plaatse werd een hok ge
bouwd. De enige tastbare herinnering
aan het verdwenen huisje vormen twee
muren van het hok die deel van het
woninkje zijn geweest. Het initiatief tot
herbouw van de woning in Warga heeft
veel bijval geoogst van het gemeente
bestuur. Het college schrijft aan de raad
voor dit plan vijfhonderd gulden uit te
trekken.
ADVERTENTIE
Brandend maagzuur?
helpen direkt!
LONDEN Henry Charles Dickens,
de laatste kleinzoon van de Victoriaan
se schrijver Charles Dickens, is zater
dagavond in zijn woning te Londen op
88-jarige leeftijd overleden. Hij was ad
vocaat. Zijn dochter is de schrijfster
Monica Dickens, die na haar huwelijk
met de Amerikaan Roy Stratton in
North Falmouth in de Amerikaanse
HILVERSUM Op voordracht van
een jury die het bestuur van de Hen-
riëtte Roland Holst-stichting van advies
heeft gediend, heeft dit bestuur beslo
ten de Henriëtte Roland-Holst-prijs 1966
t.b.v. f 1000 dit jaar bestemd voor een
grafisch werk, in tweeën te delen en
een prijs van f 500 toe te kennen aan
de kunstenaars Ploos van Amstel te
I Haarlem en Hellenius te Amsterdam.
van 2
gouverneur
de koning van Pruisen. Het is
veel belang dat ze nu al tot dit in- 2
zicht komt, want weldra zal haar he- 2
le toekomst afhangen van het feit, 2
dat ze de raadgevingen van haar 2
ouders in de wind slaat.
(Wordt vervolgd)
W/////A
76.
„Gegroet, o grootmachtige Kadi. Welk een eer
vergunt Allah de Touareggs door uw pad te leiden
naar ons armzalig huis", teemt de stem van Da-
houddin door het holle voorportaal. „Geen strijka-
ges, Sheik Dahouddin", zegt de vreemde bezoeker
scherp. „Snel, zeg me, ls het werkelijk waar, wat
je boodschapper mij meldde? Is mijn zoon terug
gekeerd en bevindt hij zich in dit gebouw, levend
en wel?" Bij het horen van deze stem stokt Klei
ne-Kim, die vanachter een gordijn de vreemde be
zoeker gespannen opneemt, de adem in de keel.
„Het is niet mogelijk", fluistert de jongen, „dat...
dat kan toch niet„Welzeker, grootmachti-
ge", klinkt opnieuw Dahouddins stem, „hier in
mijn paleis bevindt zich uw zoon Kim". „Vader",
snerpt plotseling een hoge jongensstem door de hal
en met stralende ogen en uitgestrekte armen snelt
Kleine-Kim op de bezoeker toe.
M
V/90
@p,B //>y v\
COPUHMIN f 1
V /O05Y
ÉTó^j
fr ufS) y[
<5^ O
MOCO
Kleine vaart
Anne Christina 3 vn Marseille nr Lat-
takia; Argonaut pass. 4 Malaga nr Al-
meria; Calchas 3 vn Valencia nr Ali
cante; Lifana 4 vn Harlingen nr Rotter
dam; Margaretha Smits pass. 3 Kp Es-
pichel nr Rotterdam; Neutron 4 vn Rot
terdam nr Poole; Noordborg pass. 3
Brunsbüttel nr Klintehamn; Philetas 4
vn Rotterdam nr Malta; Rijnborg pass. 3
Brunsbüttel nr Ahus; Steenbergen pass.
3 Vlissingen nr Bordeaux; Vega pass. 3
Brunsbüttel nr Sodertalje.
Grote vaart:
Aagtekerk 3 te Amsterdam; Acila 4
360 n Fortaleza nr Belem; Aegis 3 700 w
Tenerive nr Sta. Cruz; Alkmaar 3 vn
Dundee nr Amsterdam; Amstelhoek 2
vn Montreal nr Ceuta; Aristoteles 2 te
Antofagasta; Balticborg pass. 3 Er. VS
nr Delfzijl; Bengalen 3 1400 ono Tahiti
nr Papeete; Blitar 4 te Bremen; Ceres
3 te Rotterdam; Cinulia 4 vn Rotterdam
nr. Mohammedia; Dinteldijk 3 510 zo Kp
Race nr Bermuda; Gaasterdijk 3 590 o
Kp Race nr New York; Gaasterkerk
pass. 3 Perim nr Bahrain; Goeree 3 340
z St. Helena nr Baltimore; Gooiland 3
250 wtn Kp Blanco nr Amsterdam; Hol-
landsdiep 2 te Adelaide; Kara 4 te Ham
burg; Karimun pass. 4 Bass.straat nr
Aden; Kennemerland 4 vn Amsterdam
nr. Zuid-Amerika; Kermia 2 te Pladju;
Kinderdijk 1 te San Francisco; Konings-
waard 3 vn Buenos Aires nr Curagao;
Kopionella 4 120 1 Cetkib br Neba;
Krebsia 4 40 nw Santander nr Trinidad;
Ladon 3 360 zw Flores n Curagao; Main-
lloyd 5 te Keelung; Medon 3 vn Nickerie
nr Hamburg; Merwelloyd 3 te Suez; Mis-
sissippilloyd 4 te Damman; Oostkerk 3
te Suez; Parthenon pass. 3 Grenada nr
Baltimore; Proveriierssingel 3 te Savan
nah; Purmerend 4 te Curagao; Rondo 3
te Tripoli; Sepia 3 660 zzw Madeira nr
Tranmere; Spaarnekerk 4 te Genua; Te-
ro pass. 4 Cristobal nr Montreal; Utrecht
3 te Ashtabula; Vitrea 3 vn Mena nr
Geelong, 23 te Geelong verw.; Vlist 2 te
Wakamatsu; Zaankerk 3 te Port Eli
zabeth.
HILVERSUM I.
18.00 Stereo: Meisjeskoor en instr-
mentaal sextet. 18.20 Uitz. van de BP.
Spreker: de heer H. Koekoek, voorz.
van de BP. 18.30 Voor de tieners.
18.55 Op de man af, praatje. 19.00
Nieuws en weerpr. 19.10 Radiokrant.
19.30 Christelijk Haags Knapenkoor en
orgel: geestelijke liederen. 19.55 Ste
reo: Ensemble Parade (opn): amuse-
mentsmuz. 20.40 Herman en Dorothea,
hoorspel. 21.30 Muziek en dienst: een
informatief progr. over kerkmuz. 22.15
Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40
Boekbespreking. 22.50 Stereo: Musette-
klanken (opn). 23.00 Studio 2300: gev.
progr. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II.
18.00 Nieuws. 18.15 Act. 18.25 Licht
instrumentaal trio. 18.50 Meisjeskoor.
19.15 Als ik het voor het zeggen had.
19.20 Melodieën uit Shows en Musicals.
19.40 Humanistisch Verbond: Geestelijk
leven, toespr. NRU: 19.50 Openbaar
Kunstbezit. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio-
filharmonisch orkest en solist: klassie
ke en moderne muziek. 21.20 Van
Maas tot Memel, documentaire. (Deel
2). 22.00 Kamermuz.: mod. muz. voor
strijkkwartet. 22.30 Nieuws. 22.40 Act.
22.55 Promenade-orkest en orkest van
de Franse omroep: mod. en lichte mu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Pipo de Clown. CVK/IKOR/RKK:
19.05 Kenmerk, de wekelijkse informa
tierubriek van de Kerk. VPRO: 19.35
Patrouillewagen '54, tv-politiefilm.
NTS: 20.00 Journaal. VPRO: Seizoen
'66-'67: cabaretpr. 21.10 Een mens is
maar een mens, gespr. 21.35 Optreden
van de Franse filmster Valerie La
grange. 22.00 N.F.A. '66: resultaten
eindexamen leerlingen van de Neder
landse Film Academie. 22.30 Oprui
ming gevraagd: documentair progr.
NTS: 22.55-23.00 Journaal.
NEDERLAND II.
NTS: Nws. in 't kort. AVRO: 20.01
Sportpanorama. 20.30 The man from
U.N.C.L.E.: De zaak van de haaien,
tv-film. 21.20 Muzikaal intermezzo.
21.30 De Kooi, tv-spel. NTS: 22.05-22.10
Journaal. NTS: 22.30-23.00 Teleac: Ge
programmeerde instructie (7).
Voor de landbouwers. 12.27 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.40 Act. 12.50 Lichte gr. muz. en praat
je. 13.30 Musiësta: licht gev. muz. pro
gr. 14.20 Schoolradio. 14.40 Licht instru
mentaal ensemble. 15.00 Pizzicato: licht
gevar. muz. progr. 17.00 Overheidsvoor
lichting: Het geestelijk gehandicapte
kind in de Nederlandse Antillen, door
Mevr. G. S. Marchant-Eschauzier. 17.10
Voor de jeugd.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gr. muz. 8.00 Nws. 8.10 Act.
8.15 Lichte gr. muz. (8.30 - 8.35 De
groenteman, praatje voor de vrouw).
8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke gr.
muz. 9.40 Kinderkoor. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Populair verzoekplaten-
programma. (11.00-11.02 Nws.) 12.00 L.
orkest. 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.40 Licht ensemble. 13.00
Nws. 13.10 Act. 13.30 La Pazzia Senile,
madrigaal-komedie. 14.00 Ik hoor, lk
hoor, wat u niet hoort, muzikale lezing.
14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw.
15.40 Fluit en piano: mod. muz. 16.00
Nws. 16.02 Intern, volksliederen. 16.15
Voor de jeugd. 17.15 New York calling,
praatje. 17.20 Lichte gram. muz. voor
de tieners.
HILVERSUM III
TROS: 9.00 Ns. 9.02 Lichte muziek
en horoscoop. VARA: 10.00 Nws. 10.02
Lichte praatjes en act. (11.00 Nieuws).
12.00 Nws. 12.02 Act. 12.05 Muzikaal
VARA-Varia. 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05
Lichte muz. 14.00 Nws. 14.02 Actualitei
ten. 14.05 Voor de vrouw. 15.00 Nieuws.
15.02 Act. 15.05 Licht ensemble met
zangsolisten. 15.30 Lichte gr. muz. 16.00
Nws. 16.02 Act. 16.05 Voor de tieners.
17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 - 18.00 Ver
zoekplaten.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15
Lichte gr. muz. en praatje (7.30 - 7.32
Nws.) 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10
Lichte gr. muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvrouw. (9.25 Conciliepostbus; 9.35
Waterstanden). 10.00 Aubade: licht ge
varieerd muz. progr. 11.00 Voor de zie
ken. 12.00 Musette-orkest en zangsolist.
12.18 Marktber. voor schippers. 12.20
MAANDAG 7 NOVEMBER 1966
DUITSLAND I.
10.00 Nws. 10.05 Journaal (van giste
ren). 10.20 Sport. 11.40 Skaat en muz.
12.00-13.30 Actuele kroniek. 16.40 Nws.
16.45 Voor de kinderen. 17.15 Filmrep.
18.00 Nieuws. (Regionale uitz.: NDR:
18.05 Act. 18.16 Sportjourn. 18.50 Zand
mannetje. 19.00 Act. 19.21 TV-film.
19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 We
tenswaardigheden uit de hele wereld.
18.30 Hier und Heute. 19.10 TV-film.
19.40 Film over Afrika). 20.00 Journ.
en weerber. 20.15 Panorama. 21.00 In
terview met Liselotte Pulver. 21.45
Filmrep. 22.15 Journaal en weerber.
Aansluitend: commentaar. 22.30 Voort
zetting trekking Televisieloterij 1966.
DUITSLAND II
18.10 Nieuws en weerber. 18.20 Act.
rubriek met muziek. 18.55 Wedstrijd
spel. 19.27 Weerber. 19.30 Nieuws en
thema van de dag. 20.00 Dagboek uit
de protestante wereld. 20.15 Medische
rubriek. Aansluitend: Nieuws in het
kort. 21.00 Poolse speelfilm. (Niet ge
schikt voor jeugdige kijkers). 22.25
Nieuws, weerber. en thema v.d. dag.