vfoATiTou Rhenen heeft weer 11 man
in Kamer van Koophandel
D. J. Bovenschen wordt
spoedig geïnstalleerd
tkn
Bekendmaking
Muziek hoort bij modern
zo
ndagsschoolwerk
een feest vooraf...
idee!
De langste dag
BURGERLIJKE STAND
Veenendaal
Uw bril een sieraad
ik zie 't al
Nieuw kinderboek
van R. Valkenburg
„Soli I)e« Gloria"
vraagt leden
Viio\c®t^n
Geen spreekuur
burgemeester
Trekking van
geluksgetal
Dansavond
gemaakt
voor uw hand
MEER BEKENDHEID
ZONDAGSDIENSTEN
LUXOR THEATER
Snuif en wrijf
Geen kritiek
Jeugd-zesdaagse
Gemeente-avond
1000 gulden
Oliebollen
Bazaar
Klotsende
Gekozen
Vrouw in "t
kerkbestuur
Ringdag
Vier man
tegen vrouw
Bezwaar
schijven
Kapitale gift
Veel belangstelling
voor concilie
„Soos" weer open
Sint bij zieken
R. Valkenburg 20 jaar zondagsschool
Cadeautje
ianqfcffe
dna^e
Geslaagd
Nieuwerwets
VRIJDAG 18 NOVEMBER 1966
Er zijn verschillenae mensen, die de
B.B. nog nooit als een serieus ver
schijnsel in onze maatschappij heb
ben kunnen zien. Ze vinden het een
hoogst-amusante vorm van vrijetijds
besteding voor personen die graag
'es een zondagse overall aantrekken,
omdat ze toch niks nuttigs om han
den hebben en een soort staatspeste-
rijtje voor jongelui, die om redenen
van militair belang al anderhalf jaar
lang buiten moeder hebben moeten
leven.
De ene groep, de vrijwilligers, zien ze
als een gezelschap gekostumeerde
komieken, de andere groep, de ver
plichten, als martelaren in een soort
gevangenispak.
Dat zijn gevaarlijke gedachten. En ik
meen daartegen temoeten waarschu
wen. We moeten de B.B. even ern
stig nemen als alle andere zaken in
ons leven, ook al zien we van de hele
vertoning op dit ogenblik het gewicht
niet in.
Het is ook gevaarlijk als we dergelijke
dingen in tijden, dat er niks aan de
knikker is, te zwaar nemen. Dat zou
ons een onnodig onrustig gevoel ge
ven. Ik ken mensen die in hun onder
bewustzijn vanuit de slaapkoets de
B.B. iedere nacht actief bezig zien.
Die niet meer op kunnen tegen de
mannen in 't grijs die elke nacht maar
weer gewonden uit gehavende flats
laten zakken en tegen de branden, die
ze met een niet te schatten aantal
slangen geblust zien worden. Zulke
nachtmerries komen de volksgezond
heid ook niet ten goede.
We kunnen over de B.B. nu ge
rust een beetje luchtig denken, maar
het is, dacht ik, wel goed dat we door
het blote bestaan van de organisatie
zo af en toe bepaald worden bij toe
standen die kunnen ontstaan.
Om een voorbeeld te noemen. Ik per
soonlijk, wordt er niet koud of warm
van als de B.B. een gepensioneerde
grootmajoor van het leger met een
duimstok langs alle plaatselijke kel
ders stuurt. Maar voor mijn Driek
is zo'n maatregel een kwelling.
Van 8 op 9 november, in de afgelopen
week, heeft ze een woelige nacht
doorgemaakt. De aanleiding moet
worden gezocht in de krantenfoto van
een op zichzelf zeer vredig-uitziende
kelderruimte.
De nacht op de verschijning van die
foto heeft ze, al dromende, weer in
de catacomben onder ons stukje be
zitsvorming doorgebracht. „Wout",
riep ze angstig, „doe de carbidlamp
'es op, ik hoor weer een zwerm vlieg-
masjiens ankommen."
Zelfs de volgende morgen was de nach
telijke merrie nog niet helemaal ge
luwd. Ik vond haar in de kelder druk
doende met het opnemen van de
voorraad noodrantsoenen, die sinds
de aanleg geslonken was tot twee
blikken Engelse biskwie (u kunt zich
misschien dat eetbare triplex nog
herinneren), een twee-kilo-blik boter,
een rolletje pleister en een overjari
ge zaklamp, waaruit een bruine kat
tevoorschijn kwam in plaats van de
witte die we er persoonlijk in ge
stopt hadden.
„Met zo'n noodvoorraad waren we de
meidagen van '40 nog niet doorgeko
men", zei Driek. „En ik weet toch
zeker, dat ik, toen we dat boekje
kregen, hier ook nog tien blikkies le
verpastei, vijf potjes knakworsies,
verscheije complete malen in blik..."
Ze stopte met de inventarisatie van
hetgeen er had moeten staan en keek
dwars door me heen.
„Heb jij soms...?" vroeg ze scherp.
„En Bram" was het enige dat ik er
uit kon brengen, daarmee het we
reld-oude systeem volgend, dat de
helft van de schuld op een ander
moet worden afgeschoven.
Maar ja, laten we eerlijk zijn, bij een
klaartje heb je andere dingen aan je
hoofd dan oorlog en B.B. En voor je
't weet heb je een pikante hap uit de
ijzeren voorraad genomen. Maar 't
leven houdt niet op bij bier en bor
rel.
Er zijn twee ander B's waar we zo af
en toe met de neus opgedrukt moe
ten worden. Waar zo'n plaatje van
een kelder al niet goed voor is. We
zien de noodzaak er weer voor even
van in.
Wout Blauwkous.
Geboren: Henriëtte Ellen Elisabeth,
d.v. J. J. Knuit en L. J Meijer; Yvon
ne, d.v. C. Middelhoven en H. L. Kind;
Jacob Marinus, z.v. W. van den Brink
en A. Zijderveld; Gijsbert, z.v. J. H.
Roelofsen en F. van der Poel (geb. te
Rhenen); Emma Louise, d.v. H. de Boer
en W. van Kooten (geb. te Rhenen).
Ondertrouwd: M. Verburg en W.
Brinks; E. van Ginkel en E. Rijken.
Getrouwd: J. D. A. van den Berg en
H. K. .Tordaan: J. H. Feukhof en H. H.
Donkelaar.
Overleden: Neeltie Hardeman. 89 jr.,
wed. v. J. de Ruiter.
RHENEN Het bestuur van de
Rhenense Middenstands Centrale
heeft de heer D. J. Bovenschen (43)
verzocht voor Rhenen zitting te wil
len nemen in het bestuur van de Ka
mer van Koophandel en Fabrieken te
Utrecht. Na door de kamer kandidaat
te zijn gesteld werd de heer Boven
schen benoemd in de sectie ambacht.
Hij is lid geworden van twee commis
sies, die voor middenstandszaken en
uitverkopen. Binnen enkele dagen
volgt zijn officiële installatie.
De heer Bovenschen, die een middel
bare opleiding achter de rug heeft (4-ja-
rige handélsdagschool en 5-jarige HBS),
drijft een zaak in haarden, kachels, ij
zerwaren en gereedschappen aan het
Fred. v.d. Paltshof. Hij kent de Kamer
ADVERTENTIE
opticien - specialist
Pr. Bernhardlaan 4 (Zwaaiplein)
Veenendaal - Telefoon 3784
Leverancier voor alle ziekenfondsen
VEENENDAAL Van de heer Rik
Valkenburg is dezer dagen 'n „zondags
schoolboekje" verschenen bij J.N. Voor
hoeve in Den Haag. Het keurig uitge
voerde boekje heeft een omvang van 32
bladzijden en is van enkele fraaie illus
traties voorzien.
Het verhaal is eenvoudig: Joost, een
halfwees, opgroeiend in het gezin van
een oom en tante, omdat zijn vader ka
pitein op de grote vaart is, breekt en
kele dagen voor Kerstmis een arm,
doordat hij uit een boom valt. Ook
loopt hij rugklachten op. Zijn vader had
de dag van het ongeluk geschreven op
eerste kerstdag thuis te zullen komen,
maar door een opgevangen noodsein
acht hij zich verplicht op een andere
koers te gaan om een in nood verkerend
schip hulp te bieden. Groot is de te
leurstelling van Joost als zijn vader
niet eerste kerstdag in het ziekenhuis
kan zijn. Op de tweede kerstdag wordt
in het ziekenhuis een kerstfeestviering
gehouden voor de patiëntjes en hun
ouders. Als het feest halverwege is
arriveert de vader van Joost.
Het verhaal zal de kinderen zeker
boeien. Door de christelijke inslag is
het als zondagsschoolpremie zeker ge
schikt. Door de goedkope uitvoering is
het voor de besturen bovendien betaal
baar.
SCHERPENZEEL. De Chr. Zang
vereniging „Soli deo Gloria" hoopt met
Kerstmis weer mee te werken aan de
Kerstzangdienst, die gehouden zal wor
den in de Hed. Herv. Kerk te Scherpen-
zeel.
Men is gewoon, dat deze zangdienst
van goede kwaliteit is. De laatste tijd
doen zich echter symptomen voor, wel
ke het voortbestaan van de vereniging
in gevaar brengen.
Door de steeds maar stijgende on
kosten moet de vereniging kunnen bo
gen op 50 leden. Er viel echter een te
ruggang van het aantal leden te con
stateren. Een kleine actie heeft nu het
aantal leden op 40 gebracht, maar dat
is niet genoeg. Men heeft dus nog tien
liefhebbers nodig.
Mede omdat een kerstzangdienst eni
ge voorbereiding nodig heeft, hoewel
hiervoor gemakkelijke muziek wordt
gebruikt, is het juist een gunstige tijd
om tot de zangvereniging toe te treden.
Dat „Soli Deo Gloria" in 1968 40
jaar bestaat, is toch wel het bewijs ge
leverd dat de vereniging bestaansrecht
heeft.
Iedere vrijdagavond om acht uur kan
men terecht in het Verenigingsgebouw
aan de Molenweg om eens te luisteren
en toe te treden als medewerker.
ADVERTENTIE
de grote keuze...
de exclusieve modellen...
de speciale afdeling...
maken het uitzoeken van de
bruidsjapon tot een feest
voorèf I
Hoofdstraat 89 - Veenendaal
van Koophandel uit zijn vroegere be
stuursfuncties bij „Rhenens Belang" en
„Winkeliersvereniging Rhenen".
Als gewoon lid van de „R.M.C." zal
hij nu de schakel gaan vormen tussen
RMC'ers en Kamer van Koophandel en
regelmatig rapporten inleveren bij het
RMC-bestuur over de gang van zaken.
Hij heeft zich al bereid verklaard voor
de leden van de RMC een causerie te
houden over het werk van de Kamer en
voor welke zaken men als middenstan
der bij die Kamer terecht kan.
Onder het afwegen van een paar kilo
spijkers voor één van zijn klanten geeft
hij te kennen ingenomen te zijn met
de streekschool voor de middenstand
die onlangs in Rhenen als eerste in den
lande werd geopend. Hij onderkent het
grote belang van deze school.
„Maar," voegt hij er aan toe, „nie
mand moet denken te kunnen „leren"
middenstander te worden. Dat moet je
mee gekregen hebben. Middenstander
zijn betekent: alle hobby's aan de kant,
geen vrije tijd meer, geen rust, groot
incasseringsvermogen. Heb je dat niet
dan kun je geen middenstander zijn.
Zoons van middenstanders, die een
zaak in de schoot geworpen krijgen en
denken dat zo maar verder te kunnen,
denken verkeerd. Dat is niet meer zo.
Er is een behoorlijke vooropleiding voor
RHENEN De burgemeester van
Rhenen brengt ter openbare kennis,
dat hij op vrijdag 25 november a.s. ver
hinderd is spreekuur te houden.
Rhenen, 16 november 1966.
De burgemeester voornoemd,
L. Bosch v. Rosenthal.
AMERONGEN De eerste trekking
van Het Geluksgetal in de Sint-Nico-
laasactie wordt vanavond gehouden bij
de firma Lagedoorn om half negen. De
rode kaartjes van deze week zijn vol
gende week niet meer geldig.
RHENEN De Beatclub „De Malle
molen" organiseert zaterdag 19 novem
ber weer een dansavond in „de Pano-
rtamamolen". De muziek op deze avond
zal verzorgd worden door „The Magie
Strings" uit Nijmegen.
ADVERTENTIE
nodig en daarom is onder andere die
streekschool zo nuttig."
VEENENDAAL Burgemeester en
wethouders van Veenendaal maken be
kend:
I. dat zij in het belang van de vrij
heid van het verkeer en de veilig
heid op de weg bij hun besluit van'
7 november 1966, nr. 34.054, de
Rondweg-west, voor zover gelegen
tussen de Munnikenweg en het Pan
huis en tussen het Rembrandtpark
en de Bergweg, gesloten hebben
verklaard voor het verkeer met rij
wielen in beide richtingen;
II. dat zij hebben bepaald, dat deze
verkeersmaatregel onmiddellijk in
werking zal treden;
III. dat zij van hun onder I. genoemde
besluit afschrift hebben gezonden
aan:
1. de Hoofdingenieur -directeur van
de Rijkswaterstaat te Utrecht;
2. gedeputeerde staten der provincie
Utrecht;
3. de Koninklijke Nederlandse Toe
ristenbond A.N.W.B. Wassenaar-
seweg 220 te 's-Gravenhage;
4. de Koninklijke Nederlandse Auto
mobielclub, Sophialaan 4 te
's-Gravenhage;
5. de Koninklijke Nederlandse Mo
torrijders Vereniging, Bezuiden-
hout 179 te 's-Gravenhage;
6. de Rijksverkeersinspectie, Ma
liebaan 55 te Utrecht;
7. de Eigenvervoeders Organisatie,
Stadhouderslaan 162 te 's-Gra-
venhage.
Veenendaal, 7 november 1966.
B. en W. voornoemd:
de burgemeester, J. Hazenberg,
de secretaris, Van Manen.
De heer Bovenschen is van mening,
dat nog lang niet alle middenstanders
weten wat eigenlijk de Kamer van
Koophandel is en doet. „Ik betrapte me
er zelf nog op, dat ik bij de bestudering
van documentatiemateriaal dacht: hé,
kun je daarvoor ook terecht bij de Ka
mer van Koophandel. Da,arom is voor
lichting op dit gebied zo belangrijk.
Toen enkele leden van de RMC hoor
den dat ik zitting zou gaan nemen,
kwamen ze al met verschillende proble
men op het vlak van de vestigingswet
bij me. Ik heb hun beloofd de zaak te
zullen onderzoeken en voor te leggen in
de Kamer."
VEENENDAAL
ZATERDAG 19 november: J. H. Kets,
Hoofdstraat 26, telefoon 3056.
ZONDAG 20 november: H. E. G. Pilon,
Kerkewijk 82, telefoon 2481.
APOTHEEK: Zuidersma, Hoofdstr. 53,
telefoon 2123.
GROENE KRUIS: zuster Stutvoet,
Julianastraat 71, telef. 2655.
RHENEN
Dr. Wgchers, Achterbergsestraatweg,
telefoon 2328.
Apotheek Deys gesloten. Recepten kun
nen worden aangeboden in dienst
doende apotheek te Wageningen.
RENSWOUDE, EDERVEEN,
DE KLOMP
Dr. Ter Velde, Renswoude, telef. 450.
Dierenarts: de heer Nutma, Hoofdweg
49A, Ederveen, telef. 08387—457.
SCHERPENZEEL
Medische dienst Scherpenzeel en Wou
denberg. Dr. Backer, Stationsweg 6,
Woudenberg, tel. 034981330. De dienst
geldt van zaterdag 9 uur 's morgens
tot maandagmorgen 8 uur.
Weekend dienst Tandartsen
te Wageningen, Renkum, Heelsum
en Rhenen. Uitsluitend voor spoedge
vallen tel. 08370-3346.
VEENENDAAL De film „De Lang
ste Dag", die momenteel in het Luxor-
theater gedraaid wordt, is het resultaat
van speurwerk. Naar de gebeurtenissen,
die voor, tijdens en na de invasie in
Normandië, 6 juni 1944, hebben plaats*
gevonden.
Cornelius Ryan schreeef „De Langste
Dag", Darryl F. Zanuck was de man,
die aan het hoofd van de grote groep
mensen stond, die de film maakte.
De film bestaat uit een groot aantal
fragmenten. Sommigen vormen een dui
delijke lijn, anderen staan dikwijls ge
heel los van elkaar. Tesamen geven die
fragmenten een vrij goed en duidelijk
beeld van de situaties rond 6 juni 1944.
AFgezien van de vele fragmenten, zo
wel uit het Duitse als uit het geallieer
de kamp, bestaat „De Langste Dag" ei
genlijk uti twee delen: de voorbereiding
en de aktie. Tijdens de voorbereidingen
heerst er bij de geallieerden een span
ning, maar ook gevoelens van wraak
(o.a. voor Duinkerken), vaderlandsliefde
en angst. Het laatste speelt een opval
lend kleine rol in de film. Het algeme
ne gevoelen, verklaarbaar na ruim vier
jaar oorlog met een tyranniekenatie,
was: niet langer wachten, laten we er
eindelijk op afgaan.
Dat is het thema van de film. Niet
langer wachten, we willen eindelijk
vechten.
Na de verschillende beelden uit zowel
het Duitse als het geallieerde kamp, be
gint eindelijk de langverwachte en ge
vreesde invasie, de overrompelende ak-
ties van de geallieerde lucht-, zee- en
landmacht. De strijd om het brugge-
hoofd in Normandië is hard en moeilijk.
Evenals elke strijd is ook deze onmen
selijk en nietsontziend. Toch komen in
„De Langste Dag" ook talrijke lachwek
kende situaties voor. Ondanks ellende
en verwondingen schijnen de mensen
nooit hun gevoel voor humor of hun
geestigheden kwijt te raken.
„De Langste Dag" is een boeiende,
leerzame film, waarin men getracho
heeft een zo getrou mogelijke kopie te
vervaardigen van de strijd, die vele na
tionaliteiten op 6 juni 1944 voor de vrij
heid van de wereld begonnen...
ADVERTENTIE
Uw verkoudheid van neus.
keel of borst wei
VEENENDAAL
NED. HERV. KERK: Oude kerk: 9.30
uur: ds. Van Assenbergh; 17.00 uur:
ds. Terlouw.
Julianakerk: 9.30 uur: ds. Graafland;
17.00 uur: ds. Wisgerhof.
Vredeskerk: 9.00 uur en 10.30 uur: de.
Vroegindewey; 17.00 uur: ds. Van As
senbergh.
Sionskerk: 9.30 uur: ds. v. Nieuw-
poort, Sliedrecht; 17.00 uur: ds. Graaf
land.
Bejaardencentrum: 9.30 uur: ds. Kra
nendonk, Westbroek.
Dijkstraat 14.45 uur: dhr. Meijer.
Veeneind: 15.00 uur: ds. Vroegindewey.
Donderdag 24 november 7.30 uur ds.
Dorsman van Staphorst.
ERV. GEM. „SOLA FIDE": 10.00 uur:
drs. De Liefde te Driebergen; 17.30
uur: ds. Vijzelaar.
EREF. KERK: Oude Kerk: 9.30 uur:
ds. IJtsma: 17.00 uur ds. Van der
Meulen te Ede.
11.15 uur. Bijzondere kerkdienst voor
geestelijk gehandicapten. Voorgangey
ds. IJtsma.
Petrakerk: 9.30 uur: ds. Van der Meu
len; 17.00 uur: ds. IJtsma.
JEREF. KERK (OCB): 9.30 uur en 17.00
uur: ds. Zwarteveen te Sliedrecht.
CHR. GEREF. KERK: Bethelkerk: 9.30
uur en 17.00 uur: ds. Floor, Badhoe
vedorp.
Pniëlkerk: 9.30 uur en 17.00 uur: ds.
Keuning.
GEREF. GEMEENTEN (Ned): 9.30 uur
en 18.30 uur: ds. Mallan.
GEREF. GEMEENTE (Syn): 9.30 uur
en 17.00 uur: leesdienst.
NED. PROT. BOND: 10.30 uur: da.
Went-Van de Vring, Bloemendaal.
R.K.-KERK: Salvatorkerk: 8.00 en 10.00
uur: H. Mis; 19.00 uur: Lof.
Willibrorduskerk: 9.00 en 11.00 uur:
H. Mis.
LEGER DES HEILS: 10.00 uur: Hei
ligingssamenkomst; 19.30 uur: Verlos
singssamenkomst.
JEHOVA'S GETUIGEN (NVV-geb.):
14.30 uur: Openbare vergadering;
15.30 uur: Bijbelbespreking Wachtto
ren.
Julianaziekenhuis: Diensten uit Her
vormde Kerk.
RHENEN
N.H. KERK: Hal Chr. Ulo 9 uur: ds.
Kooreman; Cunerakerk 10.30 uur: ds.
Kooreman; 5 uur ds. Westra, Cunera
kerk.
NED. HERV. (GER.) EVANG.: 10.00 en
17.00 uur: ds. v. Esterik, Genemuiden.
GEREF. KERK: 10.00 uur: ds. L. C.
Rietveld, Wageningen; 17.00 uur: ds.
A. W. T. Nijenhuis.
NED. PROT. BOND: 10.30 uur: ds. W.
F. Monné, IJsselstein.
R.K. GEDACHTENISKERK: 8.30 uur:
Vroegmis; 10.30 uur, Hoogmis; 7 uur
Lof.
GEREF. GEM. PLANTSOENwoensdag
23 nov. 3 en 7.30 uur: ds. Van de
Woestijne van Barneveld. Dankdag.
GEREF. GEM (Syn.): donderdag 24
nov. 7.30 uur: ds. Rijksen van Gou
da (Zendingsavond).
ELST
NED. HERV. KERK: 9.30 uur: ds. G. F.
Overgauw uit Leersum: 18.00 uur: ds.
I. Schipper uit Ede.
AMERONGEN
NED. HERV. KERK: 10 00 uur: Prof.
dr. H. Jonker uit Utrecht: 18.30 uur:
ds. G. Kaastra.
DORPSHUIS: 10.00 uur: Jeugdkapel.
GEREF. KERK: 10.00 uur: ds. L. Hoor
weg uit Leersum: 17.00 uur: ds. Hoor
weg uit Leersum.
NED. PROT. BOND: 10.30 uur: mevr.
ds. E. W. Laman Trip uit Velp (Rem.)
OVERBERG
NED. HERV. KERK: 10.00 uur: ds. C.
van Viegen; 18.30 uur: ds. C. van Vie-
gen.
OUD GEREF. GEM: 10.00 en 18.30 uur:
Leesdienst.
ACHTERBERG
NH. KERK: 10 uur en 6.30 uur: ds. J.
v.d. Haar.
SCHERPENZEEL
NED. HERV. KERK: 9.30 en 18.30 uur:
ds. J. T. Cazander, bed. en dankz. H.
Avondmaal.
GEREF. KERK: 10.00 en 18.30 uur: ds.
P. W. v.d. Veen.
GEREF. GEM: 10.00 en 18.30 uur: dhr.
B. Roest.
R.-K. KERK: 8.30 uur: H. Mis; de dienst
wordt gehouden in het verenigingsge
bouw aan de Molenweg.
NED. PROT. BOND: 10.15 uur: mej. dra.
J. Ph. Feikema uit Driebergen. De
dienst wordt gehouden in de zaal van
„De Schans" te Woudenberg.
LEERSUM
NED. HERV. KERK: 10.00 uur: ds. J.
de Jager uit Rotterdam; 18.30 uur: ds.
W. de Jong uit Maarsbergen.
R.K.-KERK: 8.15 en 10.15 uur: H. Mie.
LIENDEN
NED. HERV. KERK: 10.00 en 18.30 uur:
ds. E. S. de Lint.
RESTEREN
NED. HERV. KERK: 10.00 en 18.30 uur:
ds. C. v.d. Berg.
Van de zijde van de hervormde
gemeente te Renswoude is weinig of
geen kritiek geleverd op enkele voor
stellen die de kerkeraad ten aanzien
van de godsdienstoefeningen had ge
daan. De gemeente-vergadering
gehouden na de dankstond voor
gewas en arbeid stond er welwil
lend tegenover en de kerkeraad heeft
nu besloten een gemeenschappelijk
stil gebed voor de dienst in te voe
ren en het laatste vers staande te
zingen.
De kerkeraad onthoudt zich van
een voorschrift over het staan of zit
ten bij de gebeden.
Een twaalftal parochianen gaat
een zesdaagse voor de R.-K.-jeugd
te Rhenen en omliggende dorpen or
ganiseren. Deze zesdaagse het
ligt in de bedoeling hem te houden
in januari 1967 zal bestaan uit een
zestal avonden voor 14- en 15-jari-
gen en hun ouders.
Het programma voor een derge
lijk evenement is ontworpen door het
centrum van de diocesane jeugdlei-
ding te Arnhem.
De hervormde gemeente te Ame-
rongen is uitgenodigd tot het bijwo
nen van een gemeente-avond, op don
derdag 24 november a.s. in het
Dorpshuis.
Behalve punten die het eigen ge
meenteleven aangaan zal ds. N. K.
van den Akker, voorzitter van de
provinciale kerkvergadering van
Noord-Brabant het onderwerp „Oecu
mene, roeping van deze tijd" aan de
orde stellen. De inleider, vriend van
wijlen bisschop Bekkers, is een des
kundige op het terrein van de oecu
mene.
De gereformeerde kerk te Vee
nendaal mocht een gift van 1000 gul
den incasseren.
Zaterdag 19 november a.s. gaat de
hervormde jeugd van Amerongen
met oliebollen op pad. De op
brengst is bestemd voor 't te bouwen
jeugdcentrum.
De afdeling Amerongen van de
Ned. Christen Vrouwenbond organi
seert op 1 december een bazaar ten
bate van het Chr. Blindeninstituut
Bartimeüs te Zeist.
gen, slaagde aan de Theologische
Hogeschool te Kampen voor het doc
toraal examen.
De keus viel op ds. G. Lievaarts te
Nieuw-Loosdrecht, ruim een jaar ge
leden overgekomen uit de gerefor
meerde kerken (vrijgemaakt).
De kerkeraad wil evenwel geen be
roep op deze predikant uitbrengen,
omdat hij nog geen vier jaar in zijn
huidige gemeente staat.
Het gevolg was een handtekenin
genactie. Deelneming hieraan is
door de kerkeraad sterk ontraden,
teneinde de eenheid in de gemeente
te bewaren.
De voorlezing van dit kerkeraads-
besluit was enkele kerkgangers te
veel. Zij gaven of hardop van hun
ontstemming blijk of verlieten het
kerkgebouw.
Tot ouderling der hervormde ge
meente te Renswoude is gekozen de
heer H. Jochemsen.
De parochie van de H. Cunera te
Rhenen heeft haar eerste vrouw in
het R.-K. ambt. Mevrouw Th.
van Uden-Peters werd tot lid van
het kerkbestuur (kerkmeester) be
noemd in de plaats van de heer J.
Kuipers.
Op de ringdag van hervormde
jongeren, zaterdag 19 november a.s.
in „Rehoboth" te Ede, zal de heer
G Paauw, arts te Ede, spreken over
„Omgang tussen jongens en meis
jes".
De volledige openstelling van alle
kerkelijke ambten voor de vrouw is
op de najaarssynode van de her
vormde kerk in de kerkorde opgeno
men.
Vier synodeleden stemden op grond
van principiële overwegingen tegen,
onder wie de Goudse ds. L. Roet-
man en de Barneveldse ds. P. J.
Monster.
De classis Gouda heeft een brief
gericht aan de synode, waarin zij
haar diepe verontrusting over de ge
nomen besluiten uit.
Dit jaar komt er geen kerstnum
mer van het evangelisatie-blad „De
Open Deur" in Driebergen. Zowel
van hervormde als van gereformeer
de zijde heeft men bezwaar tegen
een artikel van ds. Van Woerden
te Den Haag, getiteld „De mythe
van de maagdelijke geboorte".
Behalve in Driebergen wordt in
meer plaatsen het kerstnummer niet
verspreid.
Tenslotte trof ons iets uit een ad
vertentie over grammofoonplaten in
de N.C.R.V.-gids: „Niet-ritmisch ge
meentezang uit Urk in het kerkje
aan de zee."
Volgt een opsomming van een elf
tal psalmen en dan komt het, als
extra aanbeveling: „compleet met
golfgeklots en klokgelui."
Een zee van geluid, menen we
wel te mogen zeggen, bijeengebracht
door de Bloemendaalse stichting
„Band met God."
't Zal ons benieuwen als er weer
eens een zangplaat uit onze omge
ving loskomt. Misschien wel compleet
met fabrieksgefluit
Aan het geklots (en mogelijk
straks het gefluit) schijnt men het
zangvolk het best te kennen.
De financiële commissie van de
christelijk Gereformeerde Pniëlkerk
is waarschijnlijk even recht gaan zit
ten toen haar een schenking van
f 10.000,- werd gedaan. Men heeft
de vrije beschikking over de geldsom
gekregen.
O
Voor het concilie van de R.K.-pa
rochie te Veenendaal bestaat zoveel
belangstelling van de zijde van de
parochianen, dat men voor de eerste
week het N.V.V.-gebouw heeft moe
ten afhuren.
De jeugdsociëteit van de Gerefor
meerde Kerk te Veenendaal „De
Soos" genaamd, is zaterdag 12 no
vember weer geopend. „De Soos
in de oude pastorie naast de kerk
staat open voor jongelui vanaf 16
jaar.
Het Zonnebloemcomité van de R.
K.-parochie te Veenendaal wil de
langdurig zieke parochianen met
St. Nicolaas iets extra's bezorgen.
De parochianen die een pakje voor
een van de zieken willen maken kun
nen zich bij het comité opgeven.
Ds. H. de Jong, vrijgemaakt ge-
reformeerd predikant te Wagenin-
Burgemeester en wethouders van
Bodegraven hebben de gemeenteraad
voorgesteld 1000 gulden uit te trek
ken voor een geschenk voor de ker
keraad van de gereformeerde kerk
te Nieuwerbrug (gemeentelijk res
sorterende onder Bodegraven).
Er is een voorwaarde aan het ca
deau verbonden: het geld moet wor
den besteed aan het nieuwe kerkge
bouw en wel voor een voorziening,
waardoor de kerk als stedebouwkun
dig openbaar gebouw naar voren
komt.
Een minderheid van de plaatselij
ke gemeente van Urk is sterk gekant
tegen allerlei moderne invloeden in
de gereformeerde kerken. Men vond
in ds. H. R. Groenevelt, tot voor
kort aan de gereformeerde kerk van
Urk verbonden, een medestander, nl
tegen de nieuwe bijbelvertaling, te
gen de gezangen en tegen het rit
misch zingen.
Nu ds. Groenevelt onlangs naar
Barneveld is vertrokken is er een ac
tie op touw gezet om een predikant
van dezelfde stempel te beroepen.
Dit jaar besond het zondagsschoolwezen in Nederland 100 jaar. Geduren
de een vijfde deel van deze tijd maakte de heer R. Valkenburg er deel
van uit. Zomer 1946 werd hij namelijk leider van de christelijke gerefor
meerde zondagsschool „Abia" in Veenendaal. Het zal dus de komende
kerstdagen voor de twintigste maal in successie zijn dat h(j dit feest met
kinderen viert. Hij vertelde dat h(j indertijd door de heer A. van de Boven-
kamp en zijn broer, de heer G. Valkenburg, gevraagd is om dit werk te
gaan doen. Het heeft maanden geduurd, voor hij eindelijk gehoor gaf aan
deze oproep, maar nu zou het werk niet meer willen missen. Hoewel
hij de leider van „Abia" is, ziet hij het geheel als een teamwork, dat
alleen niet gedaan kan worden. Zo hij iets bereikt heeft in de loop van die
jaren, dan geeft hij de eer daarvan aan de medewerkers, die hij in de
loop van die jaren gehad heeft.
Er is volgens de heer Valkenburg
heel wat veranderd in de loop van de
jaren. In 1946 was het zondagsschool-
werk geschoeid op de aloude manier
van een versje laten leren, en het op
zeggen daarvan belonen met een tekst-
je.
„Dat systeem vind ik niet effectief,"
meent hij. „Je verliest een half uur
met het overhoren en ook al heeft een
kind maar 1 regel van een versje opge
zegd, dan moet je er toch een tekst
voor geven, terwijl je zelfs vaak niet
eens na kunt gaan of het opzeggen, dan
wel oplezen was.
Bovendien heb je de grootste moeite
om tijdens het overhoren de orde en
rus*- te handhaven.
We zijn dan ook allang van het sy
steem afgestapt. Ook de. bijbelvertel
ling pakken we nu anders aan. Vroe
ger leek 't vaak te veel op een preek,
een verhaal met een (veel te) lange
toepassing De spanning is er dan ech
ter uit voor je klaar bent en dus is het
effect weg"
Over de manier van vertellen zegt
hij: „Het is noodzakelijk, dat de ver
teller niet zijn eigen mening in een bij
belverhaal legt. Je moet de bijbel la
ten spreken, zoals hij op die plek is, je
mag het verhaal dus niet te licht ma
ken, maar ook niet „zwaar"; precies
zoals het er staat. Je moet dus trachten
de bedoeling van de bijbel zo goed mo
gelijk over te brengen."
„Het zondagsschoolwerk heeft nog
wel degelijk nut," meent de heer Val
kenburg „al wil ik dat niet overtrek
ken. Op onze school is het echter zo,
dat er veel vriendjes en vriendinnetjes
wosden meegebracht, onder wie er zijn,
die niet godsdienstig worden opgevoed.
We hebben leerlingen van zeer or
thodoxen huize, tot precies 't tegenover
gestelde. Als een nut zie ik ook, dat
het er niet schools verteld wordt, maar
meer op kinderlijke wijze Op school is
het een leervak, terwijl het op de zon
dagsschool een soort genoegen is
Bovendien geven wij de kinderen
ook nog wat muziekles. Vooral de
maanden voor Kerstmis wordt er veel
aan muziek gedaan tijdens de zondagss
schooluren.
Op de kerstbijeenkomst hebben we
altijd groepjes musicerende kinderen, j
De kleinsten met triangel en tamboe-
rijn, de groteren met blokfluit, melodi-
ca en gitaar."