Er komt nog ns een midden in de zaak te staan Negen Veenendaalse geveltjes in Sinterklaaspuzzel „Nieuwe situatie bij 't viaduct kost mij geld'* Hotel De Gouden Leeuw „mikpunt' van slippende auto's Parochieel concilie N oorrang aan geweten No. 1 MARKTBERICHTEN Wandelaars houden oliebollenactie VSV kwam tot winst tegen Oosterbeek Kaartavond van de Musketiers AGENDA Een vangrail voor t hotel? Mei aulo legen pui >an hotel Wie ontdekt de fout op deze foto? Expediteur Van Schoonhoven heeft kritiek Hek Schijnwerpers Amerongen Ingekomen en vertrokken Binnendoor rijden kostte plaatwerk lieden vergadering Partij v. cl. Arbeid Dia'* s en fil Meisjes botsten tegen auto Ds. Graafland spreekt voor jeugdraad Hondje berokkende schade aan brommer GING NIET voor bejaarden WOENSDAG 23 NOVEMBER 1966 VEENENDAAL Een simpel berichtje in de krant van gisteren: „De heer C. van E. botste met zijn auto tegen de pui van hotel de Gouden Leeuw aan de Nieuweweg. Het ongeval was het gevolg van 'n slippartij. De auto ramde een ton en een hek en kwam zwaar bescha digd tegen de pui tot stilstand". In dezelfde krant staat ook dit: „De jongeman P. R. reed met zijn per sonenauto over de Nieuweweg en raakte in de bocht voor de spoor wegovergang in een slip. Hij ver loor de macht over het stuur en kwam met auto en al onderstebo ven in een sloot terecht". Twee bij na identieke gevallen; twee slip partijen in de gevaarlijke bocht voor het spoor aan de Nieuweweg. Die ongelukken zijn geen uitzonderin gen. maar de zoveelste van een reeks, waaraan voorlopig nog geen eind lijkt te komen. Volgens de eigenaar van hotel de Gouden Leeuw, slipt er gemiddeld iedere dag een auto in die beruchte bocht. En het is al vele malen gebeurd, dat ze tegen de pui van zijn hotel of tegen een naburig huis tot stil stand kwamen. „Ik zie er nog eens van komen dat er een auto midden in mijn zaak terecht komt", zegt hij een tikkeltje wanhopig. Al yele jaren lang krijgt het hotel het te verduren. Auto's slippen, vlie gen uit de bocht en rammen de pui, het terras of de tonnen die er voor staan. Nog niet zo lang geleden heeft een vrachtwagen met oplegger, de lichtreclame die voor het witte hotel staat, aan diggelen gereden. Schade: ongeveer vierhonderd gulden. Van recente datum is de slippar tij van de personenauto, die, na eerst het terras geramd te hebben, de pui van het hotel beschadigde. Schade: eveneens enkele honderden guldens. Wat mankeert er aan die bocht? De hotelier zegt: „De mensen rijden te hard. Het is een gevaarlijke bocht van klinkers, die bovendien bijzonder glad is als het heeft geregend. Kijk, als men er een snelheidsbeperking zou instellen, zou er veel onheil voorko men kunnen worden. Of borden met slipgevaar. Maar er zijn tot op heden nog steeds geen maatregelen geno men. Daaraan zal ik dat zelf moe ten doen. Ik heb een plan in mijn achterhoofd om een soort vangrail wrgi en reed door. Van recht» 1 i H. die tegen hem ami botste. Br i ontstond materiële schade en H. en zijn medepassagiers Hepen lichte verwon- j dingen op j j VEENENDAAL De heer C. van lit Veenendaal botste met zijn auto te- jen de pui van hotel „De Gouden Leeuw'' J tan de Nieuweweg. Het ongeval gebeur- i le zaterdagmorgen en was het gevolg j /an een slippartij. De auto ramde een on ei» een hek en kwam zwaarbescha- ügd tegen de pui tot stilstand, j Het hotel wordt de laatste tijd ate«,d» raker ale „bumper" gebruikt. 1 Dit berichtje stond in de krant van i maandag. voor het hotel aan te brengen. Of ik zet er nog meer tonnen neer..." Door de intensivering van het ver keer is ook het aantal ongelukken in de bocht toegenomen. De meeste daarvan hebben gelukkig een goede afloop. Als een auto in een slip raakt weet de bestuurder hem vaak nog in de richting van het parkeerterrein van de Gouden Leeuw te loodsen. „Het hek, dat daar staat," zo gaat de hotelbaas verder, „heb ik speciaal van hout laten maken. Als het van ijzer was geweest zouden er nog veel meer ongelukken gebeurd zijn, want 't hek is al tientallen keren vernield". Zijn vrouw kan zich nog goed her inneren hoe zij aan de kar van de groenteman stond en toen plotseling een grote vrachtwagen recht op haar af zag komen. Door snel te reageren wist zij zich in veiligheid te stellen. De wagen schepte slechts 'n van de tonnen die voor het hotel staan. „Maar stel nu, dat mijn vrouw bij voorbeeld slecht ter been was ge weest. Dan waren de gevolgen ramp zalig geweest. Zaterdagmorgen toen een auto hiervoor tegen het ho tel tot stilstand kwam, was er net een oudere mevrouw vertrokken, die zich moeilijk kan verplaatsen. Stel je voor dat ze een paar minuten later was weggegaan..." Het einde van de ongevallen-reeks lijkt voorlopig nog niet in zicht te zijn. De gladde, verraderlijke bocht blijft slachtoffers eisen. Een nieuw gevaar vormt de straatverlichting, die al twaalf dagen niet brandt. „Daarom," zo besluit de hotelier, „zorg ik dat mijn zaak 's avonds goed verlicht is Ik heb speciale De Gouden Leeuw bij avond. Als de weg glad is door de regen, loopt de pui weer gevaar 9 „lk zeg altijd tegen mijn klanten: zet je wagen op het parkeerter rein' schijnwerpers aan laten brengen. En mijn klanten adviseer ik altijd: denk er om, zet uw wagen niet voor de zaak, maar op het parkeerterrein. Daar staat-ie tenminste nog een beet je veilig..." Heden, woensdag VEENENDAAL Hotel Vonk, 19.45 uur: Openbare lezing over Soefisme. Korenbeurs, 20 uur: Bijeenkomst Friese Vereniging. Salvatorkerk. 20 uur: Parochieconcilie, praatavond voor 1825 jarigen. BIOSCOOP Luxor-theater Veenendaal. 19.30 uur: „De langste dag". Morgen, donderdag VEENENDAAL Willibrordkerk, 20 uur: Zonde en boete, i wet en geweten. AMERONGEN Dorpshuis, 20 uur: Gemeenteavond Ne derlandse Hervormde Kerk. BIOSCOOP Luxor-theater Veenendaal, 19.30 uur: „Jailhouse Rock". Ingekomen personen: A. C. van de Haar-van Hardeveld van Veenendaal in Paralleweg 4, Th. M. C. van Game ren van Doorn in Kon Julianalaan 5, W. Gijsbertse van Renswoude in Dwarsweg 65, H. C. A. van den Ooster kamp. Vertrokken: W. T. K. van Heumen van Oranjelaan 4 naar Aruba, A. L. Jellema van Koenestr. 2b naar Wage- ningen. B. G. H. Scholte van Pr. Bea- trixlaan 21 naar Hoogkerk, H. Flikke- ma van Pr. Hendriklaan 7 naar Cura sao. VEENENDAAL Ondanks de ver breding van het kruispunt, blijkt het voor sommigen nog niet mogelijk te zijn op eigen weghelft te blijven bij het nemen van een bocht. Maandagavond namelijk stond de heer G. M. B. uit Veenendaal gestopt op de hoek van de Zandstraat, met de bedoeling na een VW-busje voorrang te hebben verleend de Hoofdstraat in te rijden. Het busje, bestuurd door de heer K. P., eveneens uit Veenendaal, ging door de binnenbocht linksaf de Zandstraat in. P. kwam tegen de lin kerzijde van de personenauto van B. Beide auto's werden beschadigd. VEENENDAAL De afdeling Vee nendaal van de Partij van de Arbeid houdt maandagavond 28 november haar ledenvergadering. De vergadering wordt gehouden in het NW-gebouw. yy/ie door de winkelstraten van Veenendaal loopt en zijn blik eens richt naar de geveltjes, ont dekt een merkwaardige veelheid van bouwstijlen. Het antieke geveltje hangt wat scheefjes tussen het, met moderne bouwstoffen gerestaureer de winkelpand en even verderop ziet men een klassieke bouwstijl uil het begin van deze eeuw, gemar keerd door het rechte-lljnenspel van vijftig jaren later. En let 1 eens op: behalve de rechte lijn, wat een boogjes, iiitstiilpinkjes en tierlantijntjes, waarachter men hier en daar de staketsels van tele- visiemasten ziet. Ja, het is wel een merkwaardig samenraapseltje van bouwstijlen. Wie er oog voor heeft, ziet ze trou wens overal in dorpeu en steden. Onze fotograaf heeft zijn camera eens gericht op een aantal gevel tjes van Veenendaal. Hij vroeg zich daarbij af: „Hebben de mensen, die daar allemaal zo druk over de trottoirs gaan, die geveltjes óók wel eens gezien?" Er ontstond een ideetje. Dit plaat je van een Veenendaals geveltje Is de eerste van een serie van negen uit een Sint Nicolaas prijsvraag die vandaag van start gaat. Iedereen jong en oud kan aan deze geveltjes-prijsvraag mee doen. Wat moet er gedaan worden Tot en met de volgende week vrijdag verschijnt elke dag een fo to van een Veenendaals geveltje in deze krant. Maar wie de foto goed bekijkt (en vergelijkt niet liet ech te geveltje), komt tot de ontdek king dat er een foutje in de foto zit. Het is niet gemakkelijk, maar wie het plaatje goed vergelijkt met het origineel, zal er wel uit kunnen komen. Noteert eens elke dag welke fout in de foto zit. Dan hebt U de volgende week vrijdag antwoor den. Die antwoorden even op een briefkaart schrijven en opsturen naar de redactie van dagblad „De Vallei", Prins Bernhardlaan 28, Veenendaal. De inzenders die alie negen vra gen goed beantwoord hebben, ma ken kans op een aantal mooie prij zen in de vorm van waardebonnen, te besteden bij de Veenendaalse middenstand. Die prijzen zijn: le prijs f 50,-; 2e en Se prijs elk f 25,- en vijf prij zen van elk tien gulden. En nu maar langs de geveltjes om te kijken waar de fouten zitten. Wie alle geveltjes tegelijk wil doen, moet de foto's natuurlijk wel goed bewaren. Dinsdagavond 6 de cember moeten alle oplossingen bij de redactie van „De Vallei" binnen zijn. Wie weet, rolt er nog een late Sinterklaasverrassing door de deur. Veel succes! ni Wet en geweten zijn permanent een bron van spanning. Menige christen misleidde zich in het verleden door te menen: ik heb aan de wetten voldaan, dus ik heb het goed gedaan. Wellicht hebben kerkelijke leiders zich ook wel eens vergist, door een autoritaire hou ding aan te nemen en al te gemakke lijk een mens voor zondig te houden al leen omdat hij een of andere wet niet onderhield. Het bespef breekt door, dat men zich bepaald niet een goed christen mag noe men op grond van wets-vervulling. De ze kan een innerlijke leegte niet dekken. Ze kan wel eens meer op slaafsheid en sleur duiden dan op een fel innerlijk leven. Wet en liefde lopen lang niet altijd gearmd. „De letter doodt, de geest maakt levend", luidt de evange lische uitspraak. Daarom is het persoon lijk geweten oneindig belangrijker dan de wet. Als er geen innerlijke binding is aan de wet, als 't geloof 'n van buiten af op gelegde verplichting zou worden, loopt het geloof met de dood in de schoenen. Vele jongeren zijn tegen hun kerk min of meer in protest, omdat ze soms terecht menen, niet meer zichzelf te kunnen zijn. Wettisch denken leidt tot formalisme en onoprechtheid. Als de wet niet de liefde en het innerlijk appèl tot het goede zou voeden wordt ze nut teloos en soms immoreel. Met dit alles wilde de inleider op de parochiële concilie-avond te Veenendaal, die gisteravond in de grote zaal van Hotel de Korenbeurs werd gehouden waarlijk geen „doe-maar-raak-geest" propageren. In werkelijkheid leidt een wetsmen- *rr' iuiii tal mwa minimum en een volgen van zijn geweten tot een maximum aan goedheid. Want het geweten is dat merk waardige onmiskenbare „zintuig voor het goede", dat blijft oproepen tot nog meer en nog beter. Totdat men zich in het goede heeft uitgeput en daarmee tot het toppunt van volwassenheid is gegroeid en tot een diepe innerlijke vre de. Er was voor deze avond weer een zeer grote belangstelling. Want in de verschuiving van wet naar geweten, van reglement naar liefde ligt de kern van alle geloofs-vernieuwing. Over de consequenties van deze nieuwe houding werd door de deelnemers doorgepraat. Dit gesprek en deze inbreng van de katholieke leek demonstreert, dat zijn Kerk geen clericaal monopolie meer is. Zij impliceert de gemeenschappelijke zending van allen. Vanavond is er in de parochiezaal bij de Salvator-kerk (einde Patrimo niumlaan) een gesprek met de jonge ren van 18-25 jaar. De verwachtingen zijn weer hoog gespannen. RENSWOUDE Twee dochtertjes van de families Van de V. en Van R. reden gisteravond per rijwiel zonder uit te kijken vanaf het pleintje op de hoek van de Holleweg de straat op. Zij wer den geschept door een personenauto en liepen daarbij verschillende verwondin gen op. Van R. kon na door een arts te zijn behandeld naar huis worden over gebracht maar Van de V. moest ter ob servatie in het Julianaziekenhuis te Veenendaal worden opgenomen. EDERVEEN Op uitnodiging van de Ned. Herv. Jeugdraad spreekt Ds. Graafland uit Veenendaal donderdag avond in de N. H. Kerk, het onderwerp voor deze avond is „Jeugd waarheen". Na de paune zal er beantwoording van vragen zijn in het .verenigingsge bouw bij de kerk. VEENENDAALDat een aanrijding met een hond grote schade kan berok kenen ondervond de bromfietser C. de J. uit Veenendaal. Hij reed over de Valleistraat, komende uit de richting Zwaaiplein, bij de Gilbert van Schoon bekestraat, toen er plotseling een hond de straat overstak. Het dier was onmogelijk te ontwijken en de heer De J. kwam na de aanrij ding languit op straat te liggen. Zijn brommer werd zwaar beschadigd. De viervoeter was door de aanrijding geheel versuft zodat omstanders hier door de gelegenheid kregen het beest aan een touw te doen. De politie heeft de hond meegenomen naar het bureau en later overgebracht naar een asiel. Men hoopt, dat de baas van de hond komt informeren, dan kan hij voor de schade opdraaien. VEENENDAAL, 22 nov. 1966. Eiermarkt. Aanvoer ca. 60.000 stuks. Prijzen grote eieren f 17f 18; kleine eieren f 14f 16 alles per 100 stuks. Handel vlug. VEENENDAAL, 22 nov. 1966 Biggenmarkt. Aanvoer 22 stuks. Prijzen f 74X 82 per stuk. Handel traag. VEENENDAAL De nieuwe ver keerssituatie bij het Viaduct zal, over eenkomstig de bedoeling van de ge meente Rhenen en de Provinciale Wa terstaat, voor een aantal weggebrui kers een verbetering betekenen. Dat er ook pertinent anders over wordt ge dacht. bewijst een uitspraak van de Veenendaalse expediteur G. J. van Schoonhoven, die zich door de nieuwe maatregelen gedupeerd voelt en daar om ronduit zegt: „De veranderingen daar bij het viaduct kosten mij onge veer tweehonderd gulden per dag. Het is een onhoudbare en tegelijkertijd on begrijpelijke situatie. Elke dag rijden er vijf a 6 van mijn chauffeurs met zandwagens op en neer van het /.and gat aan de Berg naar steenfabriek „De Vogelenzang". Voordat de verkeers maatregelen bij het viaduct werden genomen, konden we per dag twintig keer een vracht zand vervoeren. Nu houdt het met achttien keer op. Dat scheelt me per auto twee ritten en u zult begrijpen, dat mij dat geld gaat kostenAnders leveren we bijna 800 m2 zand per dag. Nu halen we dat niet meer". Zoals gezegd, de heer Van Schoonho ven vindt de nieuwe situatie zonder meer een onbegrijpelijke zaak. ..Waar om heeft men het daar eigenlijk veran derd?", zo vraagt hij zich af. „Ik zie daar het nut niet van in en bovendien vind ik de manier waarop men het heeft aangepakt hopeloos. Het kon veel beter met veel minder geld..." Het „hoe en waarom" van die twee honderd gulden „schade" per dag wil hij graag even verduidelijken. In zijn kantoor aan de Industrielaan in Vee nendaal legt hij uit: „Vroeger konden we, komende uit de richting Veenen daal, direct linksaf, als we naar de steenfabriek wilden. Nu moeten de zandwagens rechtsaf en treffen daar bo vendien een bocht aan, die bijna niet te nemen is, als zo'n wagen zwaar bela den is. De auto's moeten zich er door heen wringen en, als ze dan de Grebbe- weg "naderen, moeten ze meestal op het hellende wegdek stoppen voor het ver keer dat op die voorrangsweg rijdt. Eenmaal op het viaduct gaan ze wéér rechtsaf naar beneden en moeten daar opnieuw voorrang verlenen. Dan pas is eindelijk de steenfabriek bereikt. In onze branche is tijd geld!" De heer Van Schoonhoven is er zeker van dat hij in zijn kritiek niet alleen staat. „Ik spreek namens meer ver voerders", zo stelt hij vast. „overal heb ik al klachten gehoord". Hij weet zich nog te herinneren hoe hij heeft geprobeerd om met een drag line vanaf de weg Veenendaal-Kesteren vlak voor de Brug rechtsaf te slaan, zo als dat volgens de nieuwe route moet. „Dat ging niet", zegt hij, „die bocht was niet te halen. Daarom zijn we I maar gewoon linksaf gegaan, net als vroeger, hoewel dat natuurlijk niet mag..." De Veenendaalse expediteur heeft I „zijn bond", de Nationale Organisatie j voor het Beroepsvervoer van zijn klacht op de hoogte gesteld. Resultaat I daarvan was een artikel in het orgaan van deze bond „Beroepsvervoer", dat het novembernummer werd geplaatst. Daarin constateert een der redacteuren, dat een eenvoudige verkeersmaatregel Ingrijpende gevolgen kan hebben voor het wegtransport". Het blad doet tegelijkertijd een nieu we oplossing aan de hand. „Ter plaatse waar vroeger het N.S.-station Rhenen stond, zou voldoende ruimte zijn om on der het viaduct, waarover de weg Rhe- nen-Wageningen is gelegd, te beginnen met een rechts afbuigende Parallelweg waarover het linksafgaande verkeer zou kunnen worden geleid, om dat ver keer dan vervolgens vlak vóór de brug loodrecht over de weg Veenendaal-Kes teren te leiden. Men kan aanvoeren dat een dergelijke situatie niet ideaal is, maar de wijze waarop men de zaak nu heeft opgelost is in ieder geval nog minder verkieslijk". „Beroepsvervoer" wijst er verder op dat de fa. Van Schoonhoven de finan ciële gevolgen van de verkeersomleg- ging niet op de steenfabriek kan verha len. „Met de steenfabriek werd een con tract afgesloten waarin werd bepaald, dat overheidsmaatregelen inzake lonen of belastingen zouden mogen worden doorberekening van kosten als gevolg doorbjekening van kosten als gevolg van verkeersmaatregelen wordt in het contract niet gerept, omdat niemand aan dergelijke omslachtige maatregelen op dit traject bij liet opstellen van het eon- tract heeft gedacht..." Gaat de heer Van Schoonhoven maat regelen nemen? „Ik wacht eerst de reacties van de andere collega's eens af." zegt hij. VEENENDAAL De bejaarden In Veenendaal hebben gistermiddag kun nen genieten van een aantrekkelijk programma van dia's en film. In te genstelling tot de meeste dinsdagse ontspanningsmiddagen werd deze voor het merendeel door heren bezocht. De reden hiervan ligt in het feit, dat het bejaardenkoor die avond een uitvoe ring moest geven tijdens de bijeenkomst van Philadelphia en daarvoor deze mid dag generale repetitie hied. Er werden dia's en een film ver toond over Libanon, door mevr. Boers, een der organisatoren van de bejaar- denontspanningsmiddagen. Deze dia's waren gemaakt tijdens een bezoek van mevr. Boers aan dit land, In de maand april van dit jaar. Ze kon dan ook veel bijzonderheden erover vertellen. Mej. Van de Lustgraaf had haar va kantie in Egypte doorgebracht. Ook zij wist aan de hand van een schat aan dia's een groot aantal bijzonderheden van dit land te geven. Volgende week dinsdag is het Sint- Nicolaasfeest voor de bejaarden in het OCB-gebouw. Men rekent ook dan weer op een grote opkomst. VEENENDAAL. -De wandelsport vereniging van de Prinses Beatrixschool te Veenendaal zal vrijdag en zaterdag- haar jaarlijkse oliebollenactie houden. Het doel van deze actie is het verster ken van de kas voor het in goede staat kunnen houden van de uniformen, als mede het uitbreiden van het aantal daar van. Het bestuur van de vereniging hoopt, dat de kinderen, die huis aan huis zul len komen, niet teleurgesteld worden. VEENENDAAL. Het tweede tien- i tal van de Veenendaalse schaakvereni- i ging 1 leeft zijn eerste competitiewed- j strijd tegen Oosterbeek 2 met 5V&-3% gewonnen in een enerverende wedstrijd. De gedetailleerde uitslag was: J. van RavenswaayH. M. Berkman, afgebroken: C. BaarsJ. van Doorn 1-0; H. J. Aller -A. Langgewitsch 0-1: C. ter Hogt W. F. Ritmeys 0-1; C. Beyer—R. v. d. Weiden 1-0; D. v. d. Bovenkamp B. Nljhuis 1-C M. de Kleuver—M. J. C. de Regt 1-0; U. Wijnbergen—G. B. Kolk man Va- A. v. d. BovenkampH. van Houten 0-1; J. Rijken—J. van Roekei 1-0; de voorlopige uitslag is 5V&-3%. De af gebroken partij is niet meer van belang voor de einduitslag. Voor de onderlinge competitie werden voorts gespeeld: C. Boelens J. A. Schütz 1-0; F. Luclit- zinger G. Kets 1-0; J. W. Boelens H. Heykamp 1-0; J. B. Griffioen—M. Die- peveen 0-1; J. M. ElenbaarsC. J. Vink 1-0. ELST Morgenavond zal de voet balvereniging Musketiers in Eist in het clubhuis Hotel „Stuivenberg" een kla verjas- en schutjasavond organiseren. Leden, donateurs en toto-leden kunnen hieraan deelnemen. Dit is de tweede kaartavond van de Musketiers en evenals de vorige keer zullen ook nu diverse prijzen beschik baar gestld worden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 3