Er komt
nog
ns een
midden in de zaak te staan
Negen Veenendaalse geveltjes in
Sinterklaaspuzzel
„Nieuwe situatie bij 't
viaduct kost mij geld'*
Hotel De Gouden Leeuw „mikpunt'
van slippende auto's
Parochieel concilie
N oorrang aan geweten
No. 1
MARKTBERICHTEN
Wandelaars houden
oliebollenactie
VSV kwam tot winst
tegen Oosterbeek
Kaartavond van de
Musketiers
AGENDA
Een vangrail
voor t hotel?
Mei aulo legen
pui >an hotel
Wie ontdekt de fout op deze foto?
Expediteur Van Schoonhoven heeft kritiek
Hek
Schijnwerpers
Amerongen
Ingekomen en
vertrokken
Binnendoor rijden
kostte plaatwerk
lieden vergadering
Partij v. cl. Arbeid
Dia'*
s en
fil
Meisjes botsten
tegen auto
Ds. Graafland
spreekt voor
jeugdraad
Hondje berokkende
schade aan brommer
GING NIET
voor bejaarden
WOENSDAG 23 NOVEMBER 1966
VEENENDAAL Een simpel
berichtje in de krant van gisteren:
„De heer C. van E. botste met zijn
auto tegen de pui van hotel de
Gouden Leeuw aan de Nieuweweg.
Het ongeval was het gevolg van 'n
slippartij. De auto ramde een ton
en een hek en kwam zwaar bescha
digd tegen de pui tot stilstand".
In dezelfde krant staat ook dit: „De
jongeman P. R. reed met zijn per
sonenauto over de Nieuweweg en
raakte in de bocht voor de spoor
wegovergang in een slip. Hij ver
loor de macht over het stuur en
kwam met auto en al onderstebo
ven in een sloot terecht". Twee bij
na identieke gevallen; twee slip
partijen in de gevaarlijke bocht voor
het spoor aan de Nieuweweg. Die
ongelukken zijn geen uitzonderin
gen. maar de zoveelste van een
reeks, waaraan voorlopig nog geen
eind lijkt te komen. Volgens de
eigenaar van hotel de Gouden
Leeuw, slipt er gemiddeld iedere
dag een auto in die beruchte bocht.
En het is al vele malen gebeurd,
dat ze tegen de pui van zijn hotel
of tegen een naburig huis tot stil
stand kwamen. „Ik zie er nog eens
van komen dat er een auto midden
in mijn zaak terecht komt", zegt hij
een tikkeltje wanhopig.
Al yele jaren lang krijgt het hotel
het te verduren. Auto's slippen, vlie
gen uit de bocht en rammen de pui,
het terras of de tonnen die er voor
staan. Nog niet zo lang geleden heeft
een vrachtwagen met oplegger, de
lichtreclame die voor het witte hotel
staat, aan diggelen gereden. Schade:
ongeveer vierhonderd gulden.
Van recente datum is de slippar
tij van de personenauto, die, na eerst
het terras geramd te hebben, de pui
van het hotel beschadigde. Schade:
eveneens enkele honderden guldens.
Wat mankeert er aan die bocht?
De hotelier zegt: „De mensen rijden
te hard. Het is een gevaarlijke bocht
van klinkers, die bovendien bijzonder
glad is als het heeft geregend. Kijk,
als men er een snelheidsbeperking zou
instellen, zou er veel onheil voorko
men kunnen worden. Of borden met
slipgevaar. Maar er zijn tot op heden
nog steeds geen maatregelen geno
men. Daaraan zal ik dat zelf moe
ten doen. Ik heb een plan in mijn
achterhoofd om een soort vangrail
wrgi en reed door. Van recht» 1
i H. die tegen hem ami botste. Br i
ontstond materiële schade en H. en zijn
medepassagiers Hepen lichte verwon- j
dingen op j
j VEENENDAAL De heer C. van
lit Veenendaal botste met zijn auto te-
jen de pui van hotel „De Gouden Leeuw''
J tan de Nieuweweg. Het ongeval gebeur-
i le zaterdagmorgen en was het gevolg
j /an een slippartij. De auto ramde een
on ei» een hek en kwam zwaarbescha-
ügd tegen de pui tot stilstand,
j Het hotel wordt de laatste tijd ate«,d»
raker ale „bumper" gebruikt.
1 Dit berichtje stond in de krant van
i maandag.
voor het hotel aan te brengen. Of ik
zet er nog meer tonnen neer..."
Door de intensivering van het ver
keer is ook het aantal ongelukken in
de bocht toegenomen. De meeste
daarvan hebben gelukkig een goede
afloop. Als een auto in een slip raakt
weet de bestuurder hem vaak nog in
de richting van het parkeerterrein
van de Gouden Leeuw te loodsen.
„Het hek, dat daar staat," zo gaat
de hotelbaas verder, „heb ik speciaal
van hout laten maken. Als het van
ijzer was geweest zouden er nog veel
meer ongelukken gebeurd zijn, want
't hek is al tientallen keren vernield".
Zijn vrouw kan zich nog goed her
inneren hoe zij aan de kar van de
groenteman stond en toen plotseling
een grote vrachtwagen recht op haar
af zag komen. Door snel te reageren
wist zij zich in veiligheid te stellen.
De wagen schepte slechts 'n van de
tonnen die voor het hotel staan.
„Maar stel nu, dat mijn vrouw bij
voorbeeld slecht ter been was ge
weest. Dan waren de gevolgen ramp
zalig geweest. Zaterdagmorgen toen
een auto hiervoor tegen het ho
tel tot stilstand kwam, was er net
een oudere mevrouw vertrokken, die
zich moeilijk kan verplaatsen. Stel je
voor dat ze een paar minuten later
was weggegaan..."
Het einde van de ongevallen-reeks
lijkt voorlopig nog niet in zicht te
zijn. De gladde, verraderlijke bocht
blijft slachtoffers eisen. Een nieuw
gevaar vormt de straatverlichting, die
al twaalf dagen niet brandt.
„Daarom," zo besluit de hotelier,
„zorg ik dat mijn zaak 's avonds
goed verlicht is Ik heb speciale
De Gouden Leeuw bij avond. Als
de weg glad is door de regen, loopt
de pui weer gevaar
9 „lk zeg altijd tegen mijn klanten:
zet je wagen op het parkeerter
rein'
schijnwerpers aan laten brengen. En
mijn klanten adviseer ik altijd: denk
er om, zet uw wagen niet voor de
zaak, maar op het parkeerterrein.
Daar staat-ie tenminste nog een beet
je veilig..."
Heden, woensdag
VEENENDAAL
Hotel Vonk, 19.45 uur: Openbare lezing
over Soefisme.
Korenbeurs, 20 uur: Bijeenkomst Friese
Vereniging.
Salvatorkerk. 20 uur: Parochieconcilie,
praatavond voor 1825 jarigen.
BIOSCOOP
Luxor-theater Veenendaal. 19.30 uur:
„De langste dag".
Morgen, donderdag
VEENENDAAL
Willibrordkerk, 20 uur: Zonde en boete, i
wet en geweten.
AMERONGEN
Dorpshuis, 20 uur: Gemeenteavond Ne
derlandse Hervormde Kerk.
BIOSCOOP
Luxor-theater Veenendaal, 19.30 uur:
„Jailhouse Rock".
Ingekomen personen: A. C. van de
Haar-van Hardeveld van Veenendaal
in Paralleweg 4, Th. M. C. van Game
ren van Doorn in Kon Julianalaan 5,
W. Gijsbertse van Renswoude in
Dwarsweg 65, H. C. A. van den Ooster
kamp.
Vertrokken: W. T. K. van Heumen
van Oranjelaan 4 naar Aruba, A. L.
Jellema van Koenestr. 2b naar Wage-
ningen. B. G. H. Scholte van Pr. Bea-
trixlaan 21 naar Hoogkerk, H. Flikke-
ma van Pr. Hendriklaan 7 naar Cura
sao.
VEENENDAAL Ondanks de ver
breding van het kruispunt, blijkt het
voor sommigen nog niet mogelijk te
zijn op eigen weghelft te blijven bij het
nemen van een bocht.
Maandagavond namelijk stond de
heer G. M. B. uit Veenendaal gestopt
op de hoek van de Zandstraat, met de
bedoeling na een VW-busje voorrang te
hebben verleend de Hoofdstraat in te
rijden. Het busje, bestuurd door de
heer K. P., eveneens uit Veenendaal,
ging door de binnenbocht linksaf de
Zandstraat in. P. kwam tegen de lin
kerzijde van de personenauto van B.
Beide auto's werden beschadigd.
VEENENDAAL De afdeling Vee
nendaal van de Partij van de Arbeid
houdt maandagavond 28 november haar
ledenvergadering.
De vergadering wordt gehouden in
het NW-gebouw.
yy/ie door de winkelstraten van
Veenendaal loopt en zijn blik
eens richt naar de geveltjes, ont
dekt een merkwaardige veelheid van
bouwstijlen. Het antieke geveltje
hangt wat scheefjes tussen het, met
moderne bouwstoffen gerestaureer
de winkelpand en even verderop
ziet men een klassieke bouwstijl uil
het begin van deze eeuw, gemar
keerd door het rechte-lljnenspel
van vijftig jaren later. En let 1
eens op: behalve de rechte lijn,
wat een boogjes, iiitstiilpinkjes en
tierlantijntjes, waarachter men
hier en daar de staketsels van tele-
visiemasten ziet.
Ja, het is wel een merkwaardig
samenraapseltje van bouwstijlen.
Wie er oog voor heeft, ziet ze trou
wens overal in dorpeu en steden.
Onze fotograaf heeft zijn camera
eens gericht op een aantal gevel
tjes van Veenendaal. Hij vroeg zich
daarbij af: „Hebben de mensen,
die daar allemaal zo druk over de
trottoirs gaan, die geveltjes óók
wel eens gezien?"
Er ontstond een ideetje. Dit plaat
je van een Veenendaals geveltje Is
de eerste van een serie van negen
uit een Sint Nicolaas prijsvraag die
vandaag van start gaat.
Iedereen jong en oud kan
aan deze geveltjes-prijsvraag mee
doen.
Wat moet er gedaan worden
Tot en met de volgende week
vrijdag verschijnt elke dag een fo
to van een Veenendaals geveltje in
deze krant. Maar wie de foto goed
bekijkt (en vergelijkt niet liet ech
te geveltje), komt tot de ontdek
king dat er een foutje in de foto
zit. Het is niet gemakkelijk, maar
wie het plaatje goed vergelijkt met
het origineel, zal er wel uit kunnen
komen.
Noteert eens elke dag welke
fout in de foto zit. Dan hebt U de
volgende week vrijdag antwoor
den. Die antwoorden even op een
briefkaart schrijven en opsturen
naar de redactie van dagblad „De
Vallei", Prins Bernhardlaan 28,
Veenendaal.
De inzenders die alie negen vra
gen goed beantwoord hebben, ma
ken kans op een aantal mooie prij
zen in de vorm van waardebonnen,
te besteden bij de Veenendaalse
middenstand.
Die prijzen zijn: le prijs f 50,-;
2e en Se prijs elk f 25,- en vijf prij
zen van elk tien gulden.
En nu maar langs de geveltjes
om te kijken waar de fouten zitten.
Wie alle geveltjes tegelijk wil
doen, moet de foto's natuurlijk wel
goed bewaren. Dinsdagavond 6 de
cember moeten alle oplossingen bij
de redactie van „De Vallei" binnen
zijn.
Wie weet, rolt er nog een late
Sinterklaasverrassing door de
deur.
Veel succes!
ni
Wet en geweten zijn permanent een
bron van spanning. Menige christen
misleidde zich in het verleden door te
menen: ik heb aan de wetten voldaan,
dus ik heb het goed gedaan. Wellicht
hebben kerkelijke leiders zich ook wel
eens vergist, door een autoritaire hou
ding aan te nemen en al te gemakke
lijk een mens voor zondig te houden al
leen omdat hij een of andere wet niet
onderhield.
Het bespef breekt door, dat men zich
bepaald niet een goed christen mag noe
men op grond van wets-vervulling. De
ze kan een innerlijke leegte niet dekken.
Ze kan wel eens meer op slaafsheid en
sleur duiden dan op een fel innerlijk
leven. Wet en liefde lopen lang niet
altijd gearmd. „De letter doodt, de
geest maakt levend", luidt de evange
lische uitspraak. Daarom is het persoon
lijk geweten oneindig belangrijker dan
de wet.
Als er geen innerlijke binding is aan
de wet, als 't geloof 'n van buiten af op
gelegde verplichting zou worden, loopt
het geloof met de dood in de schoenen.
Vele jongeren zijn tegen hun kerk min
of meer in protest, omdat ze soms
terecht menen, niet meer zichzelf te
kunnen zijn. Wettisch denken leidt tot
formalisme en onoprechtheid. Als de
wet niet de liefde en het innerlijk appèl
tot het goede zou voeden wordt ze nut
teloos en soms immoreel.
Met dit alles wilde de inleider op de
parochiële concilie-avond te Veenendaal,
die gisteravond in de grote zaal van
Hotel de Korenbeurs werd gehouden
waarlijk geen „doe-maar-raak-geest"
propageren.
In werkelijkheid leidt een wetsmen-
*rr' iuiii tal mwa minimum en een volgen
van zijn geweten tot een maximum aan
goedheid. Want het geweten is dat merk
waardige onmiskenbare „zintuig voor
het goede", dat blijft oproepen tot nog
meer en nog beter. Totdat men zich in
het goede heeft uitgeput en daarmee
tot het toppunt van volwassenheid is
gegroeid en tot een diepe innerlijke vre
de.
Er was voor deze avond weer een
zeer grote belangstelling. Want in de
verschuiving van wet naar geweten,
van reglement naar liefde ligt de kern
van alle geloofs-vernieuwing. Over de
consequenties van deze nieuwe houding
werd door de deelnemers doorgepraat.
Dit gesprek en deze inbreng van de
katholieke leek demonstreert, dat zijn
Kerk geen clericaal monopolie meer is.
Zij impliceert de gemeenschappelijke
zending van allen.
Vanavond is er in de parochiezaal
bij de Salvator-kerk (einde Patrimo
niumlaan) een gesprek met de jonge
ren van 18-25 jaar. De verwachtingen
zijn weer hoog gespannen.
RENSWOUDE Twee dochtertjes
van de families Van de V. en Van R.
reden gisteravond per rijwiel zonder uit
te kijken vanaf het pleintje op de hoek
van de Holleweg de straat op. Zij wer
den geschept door een personenauto en
liepen daarbij verschillende verwondin
gen op. Van R. kon na door een arts te
zijn behandeld naar huis worden over
gebracht maar Van de V. moest ter ob
servatie in het Julianaziekenhuis te
Veenendaal worden opgenomen.
EDERVEEN Op uitnodiging van
de Ned. Herv. Jeugdraad spreekt Ds.
Graafland uit Veenendaal donderdag
avond in de N. H. Kerk, het onderwerp
voor deze avond is „Jeugd waarheen".
Na de paune zal er beantwoording
van vragen zijn in het .verenigingsge
bouw bij de kerk.
VEENENDAALDat een aanrijding
met een hond grote schade kan berok
kenen ondervond de bromfietser C. de
J. uit Veenendaal. Hij reed over de
Valleistraat, komende uit de richting
Zwaaiplein, bij de Gilbert van Schoon
bekestraat, toen er plotseling een hond
de straat overstak.
Het dier was onmogelijk te ontwijken
en de heer De J. kwam na de aanrij
ding languit op straat te liggen. Zijn
brommer werd zwaar beschadigd.
De viervoeter was door de aanrijding
geheel versuft zodat omstanders hier
door de gelegenheid kregen het beest
aan een touw te doen. De politie heeft
de hond meegenomen naar het bureau
en later overgebracht naar een asiel.
Men hoopt, dat de baas van de hond
komt informeren, dan kan hij voor de
schade opdraaien.
VEENENDAAL, 22 nov. 1966.
Eiermarkt. Aanvoer ca. 60.000 stuks.
Prijzen grote eieren f 17f 18; kleine
eieren f 14f 16 alles per 100 stuks.
Handel vlug.
VEENENDAAL, 22 nov. 1966
Biggenmarkt. Aanvoer 22 stuks. Prijzen
f 74X 82 per stuk. Handel traag.
VEENENDAAL De nieuwe ver
keerssituatie bij het Viaduct zal, over
eenkomstig de bedoeling van de ge
meente Rhenen en de Provinciale Wa
terstaat, voor een aantal weggebrui
kers een verbetering betekenen. Dat
er ook pertinent anders over wordt ge
dacht. bewijst een uitspraak van de
Veenendaalse expediteur G. J. van
Schoonhoven, die zich door de nieuwe
maatregelen gedupeerd voelt en daar
om ronduit zegt: „De veranderingen
daar bij het viaduct kosten mij onge
veer tweehonderd gulden per dag. Het
is een onhoudbare en tegelijkertijd on
begrijpelijke situatie. Elke dag rijden
er vijf a 6 van mijn chauffeurs met
zandwagens op en neer van het /.and
gat aan de Berg naar steenfabriek „De
Vogelenzang". Voordat de verkeers
maatregelen bij het viaduct werden
genomen, konden we per dag twintig
keer een vracht zand vervoeren. Nu
houdt het met achttien keer op. Dat
scheelt me per auto twee ritten en u
zult begrijpen, dat mij dat geld gaat
kostenAnders leveren we bijna 800
m2 zand per dag. Nu halen we dat
niet meer".
Zoals gezegd, de heer Van Schoonho
ven vindt de nieuwe situatie zonder
meer een onbegrijpelijke zaak. ..Waar
om heeft men het daar eigenlijk veran
derd?", zo vraagt hij zich af. „Ik zie
daar het nut niet van in en bovendien
vind ik de manier waarop men het
heeft aangepakt hopeloos. Het kon veel
beter met veel minder geld..."
Het „hoe en waarom" van die twee
honderd gulden „schade" per dag wil
hij graag even verduidelijken. In zijn
kantoor aan de Industrielaan in Vee
nendaal legt hij uit: „Vroeger konden
we, komende uit de richting Veenen
daal, direct linksaf, als we naar de
steenfabriek wilden. Nu moeten de
zandwagens rechtsaf en treffen daar bo
vendien een bocht aan, die bijna niet te
nemen is, als zo'n wagen zwaar bela
den is. De auto's moeten zich er door
heen wringen en, als ze dan de Grebbe-
weg "naderen, moeten ze meestal op het
hellende wegdek stoppen voor het ver
keer dat op die voorrangsweg rijdt.
Eenmaal op het viaduct gaan ze wéér
rechtsaf naar beneden en moeten daar
opnieuw voorrang verlenen. Dan pas is
eindelijk de steenfabriek bereikt. In
onze branche is tijd geld!"
De heer Van Schoonhoven is er zeker
van dat hij in zijn kritiek niet alleen
staat. „Ik spreek namens meer ver
voerders", zo stelt hij vast. „overal heb
ik al klachten gehoord".
Hij weet zich nog te herinneren hoe
hij heeft geprobeerd om met een drag
line vanaf de weg Veenendaal-Kesteren
vlak voor de Brug rechtsaf te slaan, zo
als dat volgens de nieuwe route moet.
„Dat ging niet", zegt hij, „die bocht
was niet te halen. Daarom zijn we
I maar gewoon linksaf gegaan, net als
vroeger, hoewel dat natuurlijk niet
mag..."
De Veenendaalse expediteur heeft
I „zijn bond", de Nationale Organisatie
j voor het Beroepsvervoer van zijn
klacht op de hoogte gesteld. Resultaat
I daarvan was een artikel in het orgaan
van deze bond „Beroepsvervoer", dat
het novembernummer werd geplaatst.
Daarin constateert een der redacteuren,
dat een eenvoudige verkeersmaatregel
Ingrijpende gevolgen kan hebben voor
het wegtransport".
Het blad doet tegelijkertijd een nieu
we oplossing aan de hand. „Ter plaatse
waar vroeger het N.S.-station Rhenen
stond, zou voldoende ruimte zijn om on
der het viaduct, waarover de weg Rhe-
nen-Wageningen is gelegd, te beginnen
met een rechts afbuigende Parallelweg
waarover het linksafgaande verkeer
zou kunnen worden geleid, om dat ver
keer dan vervolgens vlak vóór de brug
loodrecht over de weg Veenendaal-Kes
teren te leiden. Men kan aanvoeren dat
een dergelijke situatie niet ideaal is,
maar de wijze waarop men de zaak
nu heeft opgelost is in ieder geval nog
minder verkieslijk".
„Beroepsvervoer" wijst er verder op
dat de fa. Van Schoonhoven de finan
ciële gevolgen van de verkeersomleg-
ging niet op de steenfabriek kan verha
len.
„Met de steenfabriek werd een con
tract afgesloten waarin werd bepaald,
dat overheidsmaatregelen inzake lonen
of belastingen zouden mogen worden
doorberekening van kosten als gevolg
doorbjekening van kosten als gevolg
van verkeersmaatregelen wordt in het
contract niet gerept, omdat niemand aan
dergelijke omslachtige maatregelen op
dit traject bij liet opstellen van het eon-
tract heeft gedacht..."
Gaat de heer Van Schoonhoven maat
regelen nemen? „Ik wacht eerst de
reacties van de andere collega's eens
af." zegt hij.
VEENENDAAL De bejaarden In
Veenendaal hebben gistermiddag kun
nen genieten van een aantrekkelijk
programma van dia's en film. In te
genstelling tot de meeste dinsdagse
ontspanningsmiddagen werd deze voor
het merendeel door heren bezocht. De
reden hiervan ligt in het feit, dat het
bejaardenkoor die avond een uitvoe
ring moest geven tijdens de bijeenkomst
van Philadelphia en daarvoor deze mid
dag generale repetitie hied.
Er werden dia's en een film ver
toond over Libanon, door mevr. Boers,
een der organisatoren van de bejaar-
denontspanningsmiddagen. Deze dia's
waren gemaakt tijdens een bezoek van
mevr. Boers aan dit land, In de maand
april van dit jaar. Ze kon dan ook veel
bijzonderheden erover vertellen.
Mej. Van de Lustgraaf had haar va
kantie in Egypte doorgebracht. Ook zij
wist aan de hand van een schat aan
dia's een groot aantal bijzonderheden
van dit land te geven.
Volgende week dinsdag is het Sint-
Nicolaasfeest voor de bejaarden in het
OCB-gebouw. Men rekent ook dan weer
op een grote opkomst.
VEENENDAAL. -De wandelsport
vereniging van de Prinses Beatrixschool
te Veenendaal zal vrijdag en zaterdag-
haar jaarlijkse oliebollenactie houden.
Het doel van deze actie is het verster
ken van de kas voor het in goede staat
kunnen houden van de uniformen, als
mede het uitbreiden van het aantal daar
van.
Het bestuur van de vereniging hoopt,
dat de kinderen, die huis aan huis zul
len komen, niet teleurgesteld worden.
VEENENDAAL. Het tweede tien-
i tal van de Veenendaalse schaakvereni-
i ging 1 leeft zijn eerste competitiewed-
j strijd tegen Oosterbeek 2 met 5V&-3%
gewonnen in een enerverende wedstrijd.
De gedetailleerde uitslag was:
J. van RavenswaayH. M. Berkman,
afgebroken: C. BaarsJ. van Doorn 1-0;
H. J. Aller -A. Langgewitsch 0-1: C. ter
Hogt W. F. Ritmeys 0-1; C. Beyer—R.
v. d. Weiden 1-0; D. v. d. Bovenkamp
B. Nljhuis 1-C M. de Kleuver—M. J. C.
de Regt 1-0; U. Wijnbergen—G. B. Kolk
man Va- A. v. d. BovenkampH. van
Houten 0-1; J. Rijken—J. van Roekei 1-0;
de voorlopige uitslag is 5V&-3%. De af
gebroken partij is niet meer van belang
voor de einduitslag.
Voor de onderlinge competitie werden
voorts gespeeld:
C. Boelens J. A. Schütz 1-0; F. Luclit-
zinger G. Kets 1-0; J. W. Boelens H.
Heykamp 1-0; J. B. Griffioen—M. Die-
peveen 0-1; J. M. ElenbaarsC. J. Vink
1-0.
ELST Morgenavond zal de voet
balvereniging Musketiers in Eist in het
clubhuis Hotel „Stuivenberg" een kla
verjas- en schutjasavond organiseren.
Leden, donateurs en toto-leden kunnen
hieraan deelnemen.
Dit is de tweede kaartavond van de
Musketiers en evenals de vorige keer
zullen ook nu diverse prijzen beschik
baar gestld worden.