Dr. Graafland in Ederveen:
Jeugd verstaat predikant
vaak niet meer
ELISABETH BAS
VDC verspeelde
laatste kans
KERKDIENSTEN
Huize Schuuring
Chocoladeletters j
"PARAAT"
3 let
Dick Brinkhuis 500e
lid van DOVO
marsepein
suikervrije staven
boterletters
banket
k iWÈÈÈm
ZONDAGSDIENSTEN
Geld
Uitbreiding
Onze melangeur
gaf u
het beste!
Dammen
Sint en Pipo
Scherpenzeel
Veenendaal
CITROEN
BRANDEWIJN
BURGERLIJKE STAND
Bromfietser
werd ernstig
gewond
Amerongen
Opheusden
Overberg
Leersum
Rhenen
Scherpenzeel
Lienden
Eist
Achterberg
Fa. J. F. Tak
Diaken er bij
Samen Douwen
Concilie
Avondstilte
Evangelisatie
onder andere
naam
Kerkedag
Het kerstnummer
innen
cnpfcfe
dncute
Grens verlegd
Gi^en „gekuist"
nummer
Oecumenische
zondag
Zendingsav ond
Benoeming
Studenten-predikant
Niet
klagen
Beroepen
Laten staan
Voorzitter
Kosters
de knel
Ds. H. Pool over samensprekingen
Als tnen oen besluit als zo mie ziet
moet tnen zich ervan vrijmaken
Pagina 13
VRIJDAG 25 NOVEMBER 1966
ADVERTENTIE
/SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS//S/SSS//SSSi
Naast onze grote sortering
ook onze grote
EDERVEEN Op uitnodiging van de Nederlandse Hervormde Jeugdraad
werd gisteravond in de hervormde kerk een lezing gehouden door dr. C. Graaf
land uit Veenendaal over het onderwerp: „Jeugd waarheen?" Voor deze le
zing bestond een redelijke belangstelling, echter voornamelijk van de oudere
leden der kerk. Na afloop van de lezing in het kerkgebouw was er in een der
naastgelegen lokaliteiten gelegenheid tot het stellen van vragen over het be
handelde onderwerp, waarvan een druk gebruik gemaakt werd. Dr. Graafland
schroomde niet op alle vragen in te gaan, hoe na het vuur hem soms aan de
schenen gelegd werd.
Dr. Graafland begon zijn rede met te
zeggen: „Het zal toch niet de bedoeling
zijn, dat ik hier vanavond een stichte
lijk woord ga spreken. Het is in ieder
geval niet mijn bedoeling, maar ik wil
de moeilijkheden en een klein beetje
de mogelijkheden voor de jeugd zo
reëel mogelijk naar voren brengen.
Men is op alle terrein met de toe
komst bezig, men heeft zelfs voor dat
bezig zijn met de toekomst een nieuw
woord gevonden: de futurologie, dat is
de wetenschap, die bestaat naast al-
ADVERTENTIE
lerlei andere logies, die als theologie zich
voornamelijk met de toekomst bezig
houdt. We leven dan ook in een tijd,
waarin alles snel verandert. Nog slechts
enkele jaren geleden ging de eerste
Spoetnik de ruimte in, nu twijfelt nie
mand er meer aan of binnen afzienba
re tijd landen er mensen op de maan.
En toch is dit slechts het begin van
een zeer grote ontwikkeling. De ontwik
keling doet ons duizelen en zeggen:
wereld waarheen In dit ruime kader
komen we tot het onderwerp: Jeugd
waarheen De tijd, waarin we leven,
heeft te maken met ons geloof. Dat
komt niet alleen uit ons innerlijk voort,
maar het heeft te maken met de tijd
waarin we leven."
Volgens dr. Graafland is het tegen
woordig niet meer mogelijk te spreken
over onze jeugd, als de christelijke
jeugd bedoeld werd, zoals men dat
voor de oorlog misschien nog wel kon
doen. Nu zijn de problemen van de
christelijke jeugd hetzelfde als die van
de „rest".
„De grote nood van de jeugd van de
ze tijd, is dat ze opgroeit in een God
loze wereld. Tot de ouderen die hier
in een groot aantal aanwezig zijn, en
dat is goed, want het meeste wat ik te
zeggen heb is eigenlijk voor u be
stemd wil ik zeggen, als u van me
ning bent, dat de provo's in een werk
kamp thuis horen, u moet bedenken,
dat zij het zelfde voelen als ook onze
jeugd voelt. Wij ouderen vroegen ons af
of God het goed vond, nu vraagt men
kan het kwaad?"
„Ederveen wordt gerekend tot de
traditionele gemeentes, dat wil zeggen,
dat ze nog een traditie hebben in kerk
gang, geloof en dergelijke. Als de domi
nee hier ergens over preekt, dan be
schouwt u wat hij ook zegt als van
zelfsprekend, de jeugd echter verstaat
de predikant vaak niet meer. Ze vraagt
bij een preek: Wat heb ik er aan? en
als een predikant in de voor hen onbe
kende taal spreekt, dan zeggen ze: Het
zegt me niets. De taal van de dominee
is de taal van God, maar hun taal is
die van de wereld. Dat kun je betreu
ren, maar het is niet anders!"
„Over al wat ik gezegd heb," zo be
ëindigde ds. Graafland zijn toespraak,
„moet u eens gaan denken. Daar komt
u vanavond niet meer mee klaar, maar
dat hoeft ook niet. Ik heb achter het
onderwerp alleen nog meer vraagte
kens gezet en dat verwondert u mis
schien. „Als mijn onderwerp „jeugd
daarheen" geweest was, had u een op
lossing mogen verwachten. U hebt tot
nu toe altijd gedacht, dat de dominee
alles weet, maar dat is niet altijd meer
WOUDENBERG In de uitwedstrijd
tegen DAWO II te Woudenberg boekte
VDC II, zoals werd verwacht, dinsdag
avond een stevige overwinning. De
uitslag werd 614.
De persoonlijke resultaten waren;
E. G. RoseboomA. Kalter 02; C.
van SettenJ. H. de Roder 20; R.
BakkerW. de Kleuver 02; F. de
GraafJ. Th. Tollenaar 02; E. Rie-
mens—M. Valkenburg 02; M. Raven
horstG. Valkenburg 02; G. v. Dijk
W. de Gooijer 02; J. Grundeken
H. Meerveld 02; J. v. MierloD. v.
Leeuwen 20; G. PeutH. Verhoef 2-0.
Uit de onderstaande stand is te zien,
dat er nog fel gestreden wordt om de
titel tussen de tientallen uit IJsselstein,
Zeist en Woudenberg. Het is zelfs nog
zo, dat de reserves van Zeist, die ver
sterkt zijn met spelers van de opgehe
ven damclub uit De Bilt, morgen (vrij
dag dus), naar IJsselstein moeten, ter
wijl op 13 december „Zenderstad" naar
Woudenberg gaat. Tenslotte kan VDC
II op 19 december de Zeistenaren ook
nog lelijk dwars zitten. Volop spanning
dus!
De stand in klasse 2A van de UPDB:
Zenderstad I 7 14
DAWO I 7 12
Ons Genoegen (Z.) III 6 11
VDC II 7 8
OKK II (Baarn) 7 6
Austerlitz I 6 5
UDG III 6 4
Amerongen II 6 2
Houten I 5 1
DAWO II 7 1
Een beslist teleurstellend resultaat
behaalde VDC I dinsdagavond tegen
„Vriendenkring" in Utrecht (12-8). De
Veenendalers verspeelden hiermede hun
laatste kansje. J. v. d. Vliert en Keijman
deden het uitstekend. Eerstgenoemde
verloor in deze competitie nog geen en
kele maal, maar Bouman moest juist nu
zijn eerste nederlaag incasseren!
Maandagavond speelt VDC zijn laat
ste wedstr(jd in ,,'t Trefpunt" tegen het
mede-leidende tiental van „Ons Genoe
gen" uit Zeist. De gedetailleerde uitsla
gen waren:
H. v. SnippenburgJ. Vermeer 11;
A. Wierts—H. v. d. Brandhof 1—1; G.
J. DerksenJ. v. d. Vliert 02; A. van
't LandA. Keijman 02; B. Miché
E. de Kleuver 20; R. van 't LandD.
Bouman 20; W. v. d. LaanW. v. d.
Hor 20; W. VerhoefH. van Beek
1—1: J. Verhoef—B. Valkenburg 1—1;
E. BulthuisE. Schaap 20.
VEENENDAAL Bij de secretaris
van voetbalvereniging DOVO, de heer
R. Ouwerkerk, meldde zich gisteren
een nieuw lid aan. Op zichzelf niets
bijzonders, maar al enkele dagen hield
men bij DOVO de ledenlijst nauwkeu
rig ln het oog. De twaalfjarige Dick
Brinkhuis bleek het vijfhonderdste lid
te zijn en zal daarom door het DOVO-
bestuur extra welkom geheten worden.
Naast de 500 leden heeft DOVO ook
nog enkele honderden donateurs. Er
zijn de laatste tijd vooral veel jeugdige
leden bijgekomen, waardoor men mo
menteel een tekort aan jeugdleiders
heeft. Er worden nu pogingen onderno
men dit tekort aan te vullen en men
heeft daarom een beroep gedaan op de
oudere leden zich hiervoor beschikbaar
te stellen. Intussen is de jeugdcommis
sie bezig een zevende welpenelftal te
formeren voor de competitie. Dick
Brinkhuis, een stevig uit de kluiten ge-
zo. U mag zich gerust afvragen, of ik
het antwoord zelf wel weet. Ik kan nu
wel een stichtelijk woord spreken, als
doekje voor het bloeden, maar daar
hebt u niets aan. Ik heb vanavond al
leen maar „ontdekkend" willen werken
en zal u slechts een duwtje in de goe
de richting van de oplossing geven: u
moet de Bijbel weer gaan lezen. U
zegt natuurlijk dat doen we al, maar
het komt er op aan hem „puur", ont
daan van alle tradities, die er omheen
geweven zijn, te gaan lezen."
hebben wij
sortering
gereed. 5
Speciaal uw aandacht voor
en
Te
v e n s
SUIKERVRIJE
CHOCOLADELETTERS
ONS
III
wassen knaap, leerling van de Lagere
Technische School te Veenendaal, vond
het leuk, dat juist hij DOVO op 500 le
den bracht. „Waarom ik bij DOVO
Jen gegaan? Nou, ik vind DOVO de
beste club en mijn vriendjes zijn er
ook bij. Ik speel het liefst in de voor
hoede en ik ben rechts. Maar op school
ben ik ook wel eens keeper geweest".
Bij de adspirantenelftallen zal men wel
een plaatsje voor hem weten te vinden.
ADRIANUSVWOINEELAART
SCHIEDAM
ANNO IM7
SCHERPENZEEL Zaterdagmid
dag 26 november houdt Sint-Nicolaas
zijn intocht in de gemeente Scherpen
zeel. Hij zal begeleid worden door een
aantal Zwarte Pieten en verder gevolg,
bestaande uit o.a. de muziekvereniging
„Caecilia", de padvinders, ponyclub
„De Valleiruitertjes" eu 'n geluidswa
gen. Als speciale verrassing voor de-
kinderen zal ook het circus Pipo, be
kend van de t.v., aan de intocht deel
nemen.
De traktatie, die normaal plaats vond
in de gemeentelijke eierhal zal nu tij
dens de intocht geschieden. Hiervoor
zorgen de Zwarte Pieten.
Sint-Nicolaas en zijn gevolg worden
om ongeveer half twee verwacht bij de
Chr. lagere landbouwschool. De Sint
gaat dan via het Holevoetplein en de
Dorpsstraat naar het gemeentehuis,
waar de officiële ontvangst zal plaats
vinden door burgemeester en wethou
ders van Scherpenzeel.
Daarna zal hij een rijtoer maken
door het dorp, waarvan de route als
volgt is vastgesteld: Dorpsstraat, Oost
einde en vervolgens door de Druiven-
kamp naar de Marktstraat, Lijsterbes
laan Lindenlaan, Gaslaan, Willaerlaan,
Prinses Irenelaan, Prinses Marijkelaan
om vervolgens de gemeente te verla
ten. Vanaf het Holevoetplein zal de mu
ziekvereniging „Caecilia" de intocht be
geleiden.
Bij slechte weersomstandigheden zal
de officiële ontvangst van de Sint
plaatshebben in de nieuwe fabriekshal
van „de Driekleur" aan de Willaerlaan.
in STAVEN en LETTERS is*
buitengewoon
Het fijne komt van
Hoofdstraat 87 -
Telefoon 2961
Veenendaal -
TIJDIGE BESTELLING wordt
door ons zeer op prijs gesteld
U7/////////////////I r///////////////////////////A/2
EDERVEEN Ondertrouwd: Jan B.
Fluit en Jacoba Hendriksen.
Getrouwd: W. Sukkel en G. Schoon-
derbeek.
EDERVEEN. De heer B. uit
Ederveen moest woensdagavond met
ernstig letsel aan zijn hoofd in het zie
kenhuis worden opgenomen tengevolge
van een val met zijn bromfiets. Op de
Schras kreeg hij een kat onder het
voorwiel van zijn brommer waardoor
hij de macht over het stuur verloor.
Ned. Herv. Kerk
Oude kerk: 9.30 en 17 uur ds. Graafland.
Julianakerk: 9.30 uur ds. Kamerbeek,
uit Rouveen; 17 uur ds. Langerak.
Vredeskerk: 9.30 uur ds. Wisgerhof; 17
uur ds. Vroegindewey.
Sionskerk: 9.30 uur ds. Langerak; 17
uur ds. Kamerbeek.
Bejaardencentrum, 9.30 uur: ds. Vroeg
indewey.
Veeneind: 15 uur ds. Wisgerhof.
Dijkstraat: 14.45 uur ds. Vroegindewey.
Herv. Gem. „Sola Fide": 10 uur dr.
Thoomes en 17.30 uur ds. Overgaauw,
van Leersum.
Geref. Kerk
Oude kerk: 9.30 uur ds. Overduin; 17
uur ds. IJtsma.
Petrakerk: 9.30 uur ds. IJtsma; 17 uur
ds. Overduin.
Geref. kerk (O.C.B.): 9.30 uur lees-
dienst; 17 uur ds. Pool.
Chr. geref. kerk.
Bethelkerk: 9.30 en 17 uur ds. Lang
broek.
Pniëlkerk: 9.30 en 17 uur ds. Keuning.
Geref. Gemeenten (Ned.)9.30 en 18.30
uur ds. Mallan.
Geref. Gemeente (syn.): Zondag 9.30 uur
H.A. en 5 uur H.D. Voorganger ds.
Van Dam van Werkendam.
Ned. Prot. Bond: 10.30 uur ds. Burger
van Leusbroek.
R.-K. Kerk
Salvatorkerk: 8 en 10 uur H. Mis en 19
uur Lof.
Willibrorduskerk: 9 en 11 uur H. Mis.
Leger des Heils: 10 uur Heiligings-
samenkomt; 19.30 uur Verlossings
samenkomst.
Jehovagetuigen (N.V.V.-gebouw)14.30
uur openbare vergadering; 15.30 uur
bijbelbespreking Wachttoren.
Julianaziekenhuis: diensten uit Chr. Ge
ref. Kerk. Beatrixstraat.
N.-H. kerk: 10 en 18.30 uur ds. G.
Kaastra.
Geref. kerk: 10 en 17 uur ds. L. Zwaan.
Ned. Prot. Bond: 10.30 uur: mej. S. A.
J. F. Doets, uit Leersum.
N.-H. Kerk: 10 en 18.30 uur ds. C. van
Viegen.
Oud-Geref. Gem.: 10 en 18.30 uur lees-
dienst.
N.H. Kerk: 9 uur ULO-school ds. Wes-
tra; 10.30 Cunerakerk ds. Westra;
5 uur ds. Kooreman.
N.H. (Geref.) Evan.: 10 uur ds. Van Dijk
van Woudenberg; 5 uur ds. Van Vliet
van Zetten.
Ned. Protestantenbond: ds. C. Beukman
van Vlaardingen.
Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. Nijenhuis.
Geref. Gem. Plantsoen: 10 en 5.30 uur
leesdienst; vrijdag 2 dec. 2.45 u., ds.
Van de Woestijne van Barneveld, hu
welijksbevestiging.
N.H. Bethelkerk: 10 en 6.30 u. ds. J. v.d.
Haar van Achterberg.
R.K. Gedachteniskerk8.30 uur Vroeg
mis; 10.30 uur Hoogmis; 7 uur Lof.
R.-K. Kerk: 8.15 en 10.15 uur H. Mis.
N.-H. Kerk: 10 uur ds. E. H. Broekema;
18.30 uur ds. G. F. Overgaauw.
Ned. Herv. kerk: 9.30 en 6.30 u. ds. J. T.
Cazander.
Geref. kerk: 10 uur ds. P. W. van der
Veen; 6.30 u. ds. J. Firet.
Geref. Gem.: 10 en 6 30 u. dhr. B. Roest.
Vryz. Herv.: geen dienst.
R.K. Kerk: 8.30 uur H. Mis. Paters van
Don Bosco (dienst in Ver.-gebouw,
Molenweg).
Vrjje Evang. gem.: 3 uur ds. W. E. van
Petegem.
Maandag 28 nov.
8 uur 's avonds: ds. W. E. van Pete
gem, bidstond, (diensten in Ver.-ge-
bouw, Molenweg).
N.-H. Kerk: 10 en 18.30 uur ds. E. S.
de Lint.
N.H. Kerk: 9.30 uur ds. W. Broekhuizen
van Onstwedde; 6 uur W. H. de Jong
van Maarsbergen.
Oud Geref. Gem. zaterdag 26 november
7 uur de heer Van de Meer.
Herv. Kerk: 10 en 18.30 uur. ds. J. Cats-
bwrg.
Geref. Gem. (syn.): 10 en 18.30 uur.
Leesdienst.
Geref. Gem. in Ned. 10 en 18.30 uur ds.
M. v Beek.
VEENENDAAL
Zaterdag: Dr. Remme, Markt 10. tel.
2061.
Zondag: Dr. Schilperoort. Kerkewijk 40,
tel. 2134.
Apotheek: Zuider Apotheek. Slot de
Bruïneplein 7. tel. 3714.
Groene Kruis: Zuster Stutvoet. Juliana-
straat 71, tel. 2655
RHENEN'
Dr. Rienstra. Herenstraat 63, tel. 2577.
Apotheek Deys alleen voor spoedgeval
len.
ELST - AMERONGEN - LEERSUM
De praktijken van de doktoren Kars en
Ossendorp uit Amerongen, Bakker en
van Burg uit Leersum en van Omme
ren uit Eist worden het a.s. week
end waargenomen door Dr. Van Om
meren, Eist, tel. 08377217.
OPHEUSDEN samen met Dodewaard en
Ochten, arte Tromp te Dodewaard.
08885—213.
KESTEREN samen met Lienden en Om
meren: arts v.d. Veen te Lienden.
03443—220.
Wijkverpleegsters.
Voor Dodewaard en Opheusden zal
dienst doen zuster Budding te Dode
waard. Tel. 08885- 218.
RENSWOUDE - DE KLOMP - EDER
VEEN
Dr. Hey, De Klomp, tel. 200.
Dierenarts: T. Nutma, Hoofdweg 49 A,
Ederveen, tel. 08387457.
Medische dienst Scherpenzeel/Wouden
berg:
Zaterdag 26 en zondag 27 november '66.
Dr. W. C. van Vulpen. Dorpsstraat 192.
Scherpenzeel, tel. 03497 1220.
De dienst geldt van zaterdag 9 uur tot
maandag 8 uur.
Wijkzuster: J. Bonsema, Gr. Kruis-
gebouw, Sportlaan 11. Maarn, tel.
03432—1288.
ADVERTENTIE
Drog. A88. A pot h.
Hoofdstraat 106
1frV' 1 Ii'innirirrfi.n. u
rt p/ li ib" 11 hg - g Vtt li
Telefoon 2576
De langst gevestigde
4.'
drogisterij te Veenendaal
de heer J. Drost op, die
buitenland is vertrokken.
naar het
De kerkeraad van de Hervormde
wijkgemeente oost te Veenendaal zal
met één diaken worden uitgebreid.
De centrale kerkeraad heeft hiertoe
besloten.
In Amerongen gaan de Hervorm
den en Gereformeerden samen pra
ten over eventuele gezamenlijke
kerkbouw in Amerongen-Noord. Het
zal nog niet meer dan een informa
tieve bespreking zijn. om de tafel
gaan zitten de Hervormde kerkvoog
dij en de financiële oriënteringscom
missie van de Gereformeerde Kerk.
ADVERTENTIE
Het pastoraal concilie van de kerk
provincie Nederland van de R.K.-
Kerk wordt a.s. zondag geopend in
alle kathedrale- en parochiekerken
van Nederland. Voor de parochie
Veenendaal in de Salvatorkerk tijdens
een eucharistieviering die om 10 uur
begint. Deze openingsdienst kan een
interkerkelijk karakter dragen, want
men heeft de kerkeraadsleden van de
plaatselijke kerkgenootschappen uit
genodigd aanwezig te zijn.
Al is het dan al ver in het seizoen,
de bekende halfuurs kerkdiensten op
zaterdagavond te Veenendaal gaan
toch weer beginnen. Niet meer uit
sluitend in de Petrakerk en niet ie
dere zaterdagavond. Ds. G. C. Vijze
laar, ds. C. Langbroek en ds J.
Ytsma zijn overeengekomen, deze
gebedsuren elke eerste zaterdag van
de maand te houden in twee of drie
kerken. Zaterdag 3 december is de
eerste in de Petrakerk, geleid door
ds. Vijzelaar. Het gebedsthema is
„de eenheid van allen, die in Chris
tus geloven."
De Gereformeerde kerk te Veenen
daal gaat in het vervolg evangelisa
tie bedrijven onder de naam „Chris
telijke werkgemeenschap Petrakerk
te Veenendaal." Men heeft de naam
„Gereformeerde evangelisatiecom
missie" bewust laten schieten en wel
omdat punt 1, evangeliseren velen
voelen als „betuttelen", 2. gerefor
meerd in de buitenkerkelijke wereld
verwarring kan wekken (verdenken
van een Elspeet-mentaliteit) en 3.
de opzet zo breed mogelijk wordt ge
zien.
Wat de naam „gereformeerde kerk
betreft" vult ds. Ytsma in „Kerk
nieuws" nog aan, dat hij die per
soonlijk graag in Evangelische ker
ken veranderd zou zien; een balle
tje dat al door meer gereformeerden
in den lande is opgeworpen.
De werkgemeenschap nu gaat vier
secties omvatten: lectuurcommissie,
jeugdclubwerk, vrouwenclub en con
tactcommissie.
De laatste is de belangrijkste. Tot
haar taken behoren naast de bezoe
ken aan buitenkerkelijken onder an
dere bezoeken aan bejaarden en
chronisch zieken zonder kerkelijk
contact, organiseren van bijzondere
samenkomsten en het onderzoeken
van de mogelijkheid tot het oprich
ten van een bejaardensoos in Vee-
nendaal-zuid.
Of men hierover in contact zal
treden met de Stichting O.C.B., die
een bejaardensoos in het O.C.B.-ge
bouw exploiteert is niet bekend.
De werkgemeenschap heeft een
25-tal medewerksters medewer
kers die' hun benoemingvoor" 'drie
jaar hebben aangenomen.
De kerkeraad van de Gereformeer
de Kerk te Rhenen heeft besloten op
Hemelvaartsdag (4 mei 1967) een zo
genaamde kerkedag te houden. De be
doeling van deze dag is, dat de ge
meenteleden elkaar wat beter leren
kennen. Een organisatiecommissie is
reeds samengesteld. Als plaats van
samenkomst heeft men gekozen het
Gereformeerde kampeercentrum „De
Wildwal" tussen Loenen en Beekber
gen.
De Hervormde ring Rhenen heeft
de generale synode gevraagd of het
nummer van de „Open Deur" met
het al eerder genoemde artikel van
Ds. Van Woerden wel op gezag van
de synode kon worden verspreid.
Dit schrijft ds A. Vroegindeweij te
Veenendaal in het „Veens Kerkblad"
De predikant spreekt er verder zijn
droefheid over uit, dat er niet een
spontane reactie van de synode is
gekomen. Overigens de „Open Deur"
wordt niet onder verantwoordelijk
heid van de Veenendaalse Her
vormde gemeente verspreid. Daar
voor zorgt de „Open Deur"-groep
van de buitengewone wijkgemeente
in wording Sola Fide.
Zoals bij nagenoeg ieder kerkge
nootschap is het ook bij de Christe
lijk Gereformeerde Pniëlkerk in Vee
nendaal tobben om van een aantal ge
zinnen de vrijwillige bijdragen bin
nen te krijgen. De kerkeraad heeft
nu besloten er achter aan te gaan.
Degenen die niet betalen krijgen na
1 januari a.s. bezoek.
De centrale kerkeraad van de Her
vormde gemeente te Veenendaal heeft
de grens van de oostwijk gewijzigd.
Deze wijk is uitgebreid met enkele
straten van de zuidwijk, die in ver
houding tot de andere wijken te groot
was.
ln tegenstelling tot verschillende
berichten in de pers deelde men ons
van de zijde van „Kerk en Wereld"
te Driebergen mee, dat er geen „ge
kuist" Kerstnummer van De Open
Deur" zal verschijnen. Bij verschil
lende kerkeraden waren namelijk be
zwaren gerezen tegen een artikel van
ds. Van Woerden te Den Haag. on
der de titel „De mythe van de maag
delijke geboorte". Daarop werd het
inmiddels onjuist gebleken bericht
gelanceerd, dat de Kersteditie zowel
mét als zonder het gewraakte arti
kel verkrijgbaar zou worden gesteld.
In Driebergen, waar de zaak aan het
rollen is gebracht, verschijnt het
Kerstnummer niet.
lijnen en de arbeidsovereenkomst,
die enkele jaren geleden in onderling
overleg werden vastgesteld lezen we
in „Centraal Weekblad".
In een open brief richt het hoofd
bestuur zich tot de besturen van die
kerken, die tot nu toe niets aan de
verbetering van de rechtspositie van
de kosters hebben gedaan. En dat is
bijna de helft van de verschillende
Protestantse kerken.
Alsnog wordt een dringend beroep
tot hen gedicht gevolg te geven aan
de gemaakte overeenkomst.
Op 4 december zal de oecumeni
sche zondag worden gehouden. Aan
de kerken is gevraagd om op die dag
al dan niet in bijzondere diensten,
de aandacht van de gemeente te be
palen bij het werk van de Wereld
raad van Kerken en van de Oecume
nische Raad van Kerken in Neder
land.
Op zaterdagavond 26 november
hoopt de hervormde jeugdraad te
Veenendaal een zendingsavond te be
leggen in een der bijgebouwen van de
Sionskerk.
Op deze avond hoopt drs. Van 't
Veld, taalgeleerde van de Gerefor
meerde Zendingsbond in de Hervorm
de Kerk, aan de hand van dia's de
situatie van de jonge kerk in Afrika
te verduidelijken. De leiding van de
ze avond is in handen van ds. T.
Langerak.
De Gereformeerde ds. Zwaan te
Amerongen werd benoemd tot lid van
de commissie van advies van de
Stichting Protest. Geestelijke Ver
zorging van patiënten en personeel
van het revalidatiecentrum „De
Hoogstraat" te Leersum.
De wijk Amerongen/Elst van de
Gereformeerde Kerk te Amerongen-
Leersum breidt de kerkeraad uit met
één ouderling.
Ds. E. D. J. de Jongh hteft wijlen
ds. H. Volten opgevolgd als studen
tenpredikant te Wageningen. Hij nam
het beroep van de Gereformeerde
Kerk aan.
In de vacature ontstaan bij de Ge
reformeerde Kerk te Rhenen door
het overlijden van ds. Volten is nog
niet voorzien. De beroepscommissie
heeft wel rapport uitgebracht aan de
kerkeraad.
In „Kerknieuws" lezen we, dat de
Duitse Evangelische gemeente Ten-
nenlohe bij Neurenberg 333 jaar va
cant is geweest. De intrede van de
nieuwe predikant, ds. W. Ruckdechsel
maakte onlangs een eind aan de
sinds 11 september 1633 bestaande
vacature. Dit bericht moge o.a. de
Hervormde gemeente te Eist tot
troost zijn; zij het dan een schrale.
In de Nederlands Hervormde Kerk
en de Gereformeerde Kerken heeft
men al dan niet bindend voorge
schreven dat men een predikant
vier jaar in een bepaalde gemeente
„moet laten staan", voordat er een
beroep op hem kan worden uitge
bracht. De Christelijk Gereformeer
de Kerken kennen een dergelijk voor
schrift of advies niet en zo kon het
gebeuren, dat ds. N. de Jong binnen
twee jaar van Maassluis naar Drie
bergen vertrok. De classis Utrecht
heeft hierover zijn verontrusting uit
gesproken en gevraagd tegen te gaan
dat predikanten binnen twee jaar
gemeente weer verlaten.
hun
De Gereformeerde ds. G. Meijster
te Ede heeft een beroep ontvangen
naar het Belgische Mechelen.
De heer N. Slinkman is benoemd
tot voorz. van de Open Deur-groep
te Veenendaal. Hij volgt als zodanig
111
Het hoofdbestuur van de Prot.
Chr. Vereniging van Kosters in Ne
derland is niet tevreden over de gang
van zaken met betrekking tot de uit
voering van de overeengekomen richt
Enige tijd geleden zijn in de kerkelijke pers berichten verschenen over een
samenspreking tussen de „vrijgemaakte" en de „synodale" gereformeerde
kerkeraden in Zeist. Na afloop van deze bespreking is een communiqué
uitgegeven, waarmee niet iedereen gelukkig is. Indertijd is in deze rubriek
een resumé van dit communiqué afgedrukt overgenomen uit een sy-
nodaal-gereformeerde kerkbode. Naar aanleiding van deze en andere sa
mensprekingen, die er regelmatig tussen de gereformeerden onder de vrij
making zijn met andere kerkgenootschappen, hadden wij een gesprek met
de predikant van deze gemeente' in Veenendaal, ds. H. Pool. In kort be
stek schetste de predikant de gebeurtenissen, die tot de vrijmaking geleid
hebben. De eigenlijke oorzaak ligt in de synodebesluiten van 1942 en
1944 en de „vervangingsformule" van 1946. In 1942 werd de gerefor
meerde kerken door de synode het leerstuk, dat de doop de grond der
wedergeboorte was, dwingend opgelegd, hetgeen verwoestend moest wer
ken op het praktische geloofsleven.
In 1946 is een vervangingsformule
opgesteld, waarbij niet het als „god
delijke waarheid" opgelegde synode
besluit werd herroepen maar waar
door een zekere ruimte binnen het
raam van de synodale verbonds- en
doopleer werd geschapen. In 1959 is
de vervangingsformule, die „zegen
rijk en samenbindend had gewerkt"
(aldus de verklaring van de synode)
terzijde gesteld. Tot zover dit korte
historische overzicht.
„Wat in Zeist gebeurd is", aldus
ds. Pool, „is een verklaring van de
synodalen, dat zij het eens zijn met
de zienswijze van de vrijgemaakten.
Hieruit zou de consequentie getrok
ken moeten worden, dat men zich
van het synode-besluit zou vrijmaken
hiervoor zou het verband met de
synode niet verbroken behoeven te
worden".
„Men kan op kerkpolitieke basis
(naar begrip eigenlijk) met elkaar
praten. Dat is een zeer menselijk
standpunt, al ben ik het er niet mee
eens maar het kan een basis tot
gesprek zijn. In Zeist heeft men ei
genlijk erkend, dat de synodale be
sluiten zondig zijn geweest, maar in
dien men dat erkent, moet men con
sequent zijn en zich van deze zonde
vrijmaken dat is de eigenlijke
vrijmaking geweest.
Later zijn, als sanctie daarop tal
van schorsingen en afzettingen ge
volgd, tegen de toen geldende kerk
orde in. (Op zich ben ik het daar
mee eens, indien men iets als god
delijke waarheid aanvaardt dan moet
men consequent zijn en ieder ambts
drager, die anders leert schorsen.
Hierbij moet men er eigenlijk niet
op letten, of men een groot aantal
kerkleden verliest. De waarheid moet
gehandhaafd worden".
„Er zijn samensprekingen met ver
schillende kerken. Plaatselijk, maar
ook landelijk wordt er tussen de sy
nodes gecorrespondeerd. Zo zijn er
samensprekingen met bijvoorbeeld
de christelijke gereformeerde ker
ken. Denk maar aan Eindhoven. In
mijn vorige gemeente hebben we-
ook samensprekingen met deze kerk
gehad. Ik ben toen wel eens jaloers
geweest, op hetgeen er in Eindho
ven bereikt was.
We moeten positief staan ten op
zichte van samengaan, indien er
over geloofspunten gelijk gedacht
wordt. Er moet echter niet over
haast gehandeld worden, omdat iets,
dat bijna tachtig jaar gescheiden is
geweest niet in enkele jaren weer
bijeengebracht kan worden".
Ds. Pool maakte nog een vermel
denswaardige opmerking over 't ver
schil tussen „van boven af" en van
„onder af" met betrekking tot de
kerkelijke vergaderingen. Van boven
af is volgens hem en hierin weet
hij zich gesteund door de Dordtse
kerkorde vanuit de plaatselijke
kerkeraden, terwijl de synode een
„lagere" vergadering is. Het „meer
dere" en „mindere" slaat op het
aantal aanwezige kerken. De meer
dere vergaderingen bestaan dus uit
meer kerken maar mogen slechts
behandelen en uitvoeren, wat door
de afgevaardigde kerken op de agen
da is geplaatst.
raaaaaaaaaaaaaaaaaaaiaaaaaaaaaaaiaaa>aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaiiaiia>aiaaataaaaaaaaaaaaaaaaaaaaataaaaiaaaaaaaaaaaaaiaaaaaaaaaiaaaaaaiaaaaaaaaaaaaiaaaaaaaaaaaaaaaii>iaaaaMa»aiiaaaaaMMiii>aiaaa