Dr. Graafland in Ederveen: Jeugd verstaat predikant vaak niet meer ELISABETH BAS VDC verspeelde laatste kans KERKDIENSTEN Huize Schuuring Chocoladeletters j "PARAAT" 3 let Dick Brinkhuis 500e lid van DOVO marsepein suikervrije staven boterletters banket k iWÈÈÈm ZONDAGSDIENSTEN Geld Uitbreiding Onze melangeur gaf u het beste! Dammen Sint en Pipo Scherpenzeel Veenendaal CITROEN BRANDEWIJN BURGERLIJKE STAND Bromfietser werd ernstig gewond Amerongen Opheusden Overberg Leersum Rhenen Scherpenzeel Lienden Eist Achterberg Fa. J. F. Tak Diaken er bij Samen Douwen Concilie Avondstilte Evangelisatie onder andere naam Kerkedag Het kerstnummer innen cnpfcfe dncute Grens verlegd Gi^en „gekuist" nummer Oecumenische zondag Zendingsav ond Benoeming Studenten-predikant Niet klagen Beroepen Laten staan Voorzitter Kosters de knel Ds. H. Pool over samensprekingen Als tnen oen besluit als zo mie ziet moet tnen zich ervan vrijmaken Pagina 13 VRIJDAG 25 NOVEMBER 1966 ADVERTENTIE /SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS//S/SSS//SSSi Naast onze grote sortering ook onze grote EDERVEEN Op uitnodiging van de Nederlandse Hervormde Jeugdraad werd gisteravond in de hervormde kerk een lezing gehouden door dr. C. Graaf land uit Veenendaal over het onderwerp: „Jeugd waarheen?" Voor deze le zing bestond een redelijke belangstelling, echter voornamelijk van de oudere leden der kerk. Na afloop van de lezing in het kerkgebouw was er in een der naastgelegen lokaliteiten gelegenheid tot het stellen van vragen over het be handelde onderwerp, waarvan een druk gebruik gemaakt werd. Dr. Graafland schroomde niet op alle vragen in te gaan, hoe na het vuur hem soms aan de schenen gelegd werd. Dr. Graafland begon zijn rede met te zeggen: „Het zal toch niet de bedoeling zijn, dat ik hier vanavond een stichte lijk woord ga spreken. Het is in ieder geval niet mijn bedoeling, maar ik wil de moeilijkheden en een klein beetje de mogelijkheden voor de jeugd zo reëel mogelijk naar voren brengen. Men is op alle terrein met de toe komst bezig, men heeft zelfs voor dat bezig zijn met de toekomst een nieuw woord gevonden: de futurologie, dat is de wetenschap, die bestaat naast al- ADVERTENTIE lerlei andere logies, die als theologie zich voornamelijk met de toekomst bezig houdt. We leven dan ook in een tijd, waarin alles snel verandert. Nog slechts enkele jaren geleden ging de eerste Spoetnik de ruimte in, nu twijfelt nie mand er meer aan of binnen afzienba re tijd landen er mensen op de maan. En toch is dit slechts het begin van een zeer grote ontwikkeling. De ontwik keling doet ons duizelen en zeggen: wereld waarheen In dit ruime kader komen we tot het onderwerp: Jeugd waarheen De tijd, waarin we leven, heeft te maken met ons geloof. Dat komt niet alleen uit ons innerlijk voort, maar het heeft te maken met de tijd waarin we leven." Volgens dr. Graafland is het tegen woordig niet meer mogelijk te spreken over onze jeugd, als de christelijke jeugd bedoeld werd, zoals men dat voor de oorlog misschien nog wel kon doen. Nu zijn de problemen van de christelijke jeugd hetzelfde als die van de „rest". „De grote nood van de jeugd van de ze tijd, is dat ze opgroeit in een God loze wereld. Tot de ouderen die hier in een groot aantal aanwezig zijn, en dat is goed, want het meeste wat ik te zeggen heb is eigenlijk voor u be stemd wil ik zeggen, als u van me ning bent, dat de provo's in een werk kamp thuis horen, u moet bedenken, dat zij het zelfde voelen als ook onze jeugd voelt. Wij ouderen vroegen ons af of God het goed vond, nu vraagt men kan het kwaad?" „Ederveen wordt gerekend tot de traditionele gemeentes, dat wil zeggen, dat ze nog een traditie hebben in kerk gang, geloof en dergelijke. Als de domi nee hier ergens over preekt, dan be schouwt u wat hij ook zegt als van zelfsprekend, de jeugd echter verstaat de predikant vaak niet meer. Ze vraagt bij een preek: Wat heb ik er aan? en als een predikant in de voor hen onbe kende taal spreekt, dan zeggen ze: Het zegt me niets. De taal van de dominee is de taal van God, maar hun taal is die van de wereld. Dat kun je betreu ren, maar het is niet anders!" „Over al wat ik gezegd heb," zo be ëindigde ds. Graafland zijn toespraak, „moet u eens gaan denken. Daar komt u vanavond niet meer mee klaar, maar dat hoeft ook niet. Ik heb achter het onderwerp alleen nog meer vraagte kens gezet en dat verwondert u mis schien. „Als mijn onderwerp „jeugd daarheen" geweest was, had u een op lossing mogen verwachten. U hebt tot nu toe altijd gedacht, dat de dominee alles weet, maar dat is niet altijd meer WOUDENBERG In de uitwedstrijd tegen DAWO II te Woudenberg boekte VDC II, zoals werd verwacht, dinsdag avond een stevige overwinning. De uitslag werd 614. De persoonlijke resultaten waren; E. G. RoseboomA. Kalter 02; C. van SettenJ. H. de Roder 20; R. BakkerW. de Kleuver 02; F. de GraafJ. Th. Tollenaar 02; E. Rie- mens—M. Valkenburg 02; M. Raven horstG. Valkenburg 02; G. v. Dijk W. de Gooijer 02; J. Grundeken H. Meerveld 02; J. v. MierloD. v. Leeuwen 20; G. PeutH. Verhoef 2-0. Uit de onderstaande stand is te zien, dat er nog fel gestreden wordt om de titel tussen de tientallen uit IJsselstein, Zeist en Woudenberg. Het is zelfs nog zo, dat de reserves van Zeist, die ver sterkt zijn met spelers van de opgehe ven damclub uit De Bilt, morgen (vrij dag dus), naar IJsselstein moeten, ter wijl op 13 december „Zenderstad" naar Woudenberg gaat. Tenslotte kan VDC II op 19 december de Zeistenaren ook nog lelijk dwars zitten. Volop spanning dus! De stand in klasse 2A van de UPDB: Zenderstad I 7 14 DAWO I 7 12 Ons Genoegen (Z.) III 6 11 VDC II 7 8 OKK II (Baarn) 7 6 Austerlitz I 6 5 UDG III 6 4 Amerongen II 6 2 Houten I 5 1 DAWO II 7 1 Een beslist teleurstellend resultaat behaalde VDC I dinsdagavond tegen „Vriendenkring" in Utrecht (12-8). De Veenendalers verspeelden hiermede hun laatste kansje. J. v. d. Vliert en Keijman deden het uitstekend. Eerstgenoemde verloor in deze competitie nog geen en kele maal, maar Bouman moest juist nu zijn eerste nederlaag incasseren! Maandagavond speelt VDC zijn laat ste wedstr(jd in ,,'t Trefpunt" tegen het mede-leidende tiental van „Ons Genoe gen" uit Zeist. De gedetailleerde uitsla gen waren: H. v. SnippenburgJ. Vermeer 11; A. Wierts—H. v. d. Brandhof 1—1; G. J. DerksenJ. v. d. Vliert 02; A. van 't LandA. Keijman 02; B. Miché E. de Kleuver 20; R. van 't LandD. Bouman 20; W. v. d. LaanW. v. d. Hor 20; W. VerhoefH. van Beek 1—1: J. Verhoef—B. Valkenburg 1—1; E. BulthuisE. Schaap 20. VEENENDAAL Bij de secretaris van voetbalvereniging DOVO, de heer R. Ouwerkerk, meldde zich gisteren een nieuw lid aan. Op zichzelf niets bijzonders, maar al enkele dagen hield men bij DOVO de ledenlijst nauwkeu rig ln het oog. De twaalfjarige Dick Brinkhuis bleek het vijfhonderdste lid te zijn en zal daarom door het DOVO- bestuur extra welkom geheten worden. Naast de 500 leden heeft DOVO ook nog enkele honderden donateurs. Er zijn de laatste tijd vooral veel jeugdige leden bijgekomen, waardoor men mo menteel een tekort aan jeugdleiders heeft. Er worden nu pogingen onderno men dit tekort aan te vullen en men heeft daarom een beroep gedaan op de oudere leden zich hiervoor beschikbaar te stellen. Intussen is de jeugdcommis sie bezig een zevende welpenelftal te formeren voor de competitie. Dick Brinkhuis, een stevig uit de kluiten ge- zo. U mag zich gerust afvragen, of ik het antwoord zelf wel weet. Ik kan nu wel een stichtelijk woord spreken, als doekje voor het bloeden, maar daar hebt u niets aan. Ik heb vanavond al leen maar „ontdekkend" willen werken en zal u slechts een duwtje in de goe de richting van de oplossing geven: u moet de Bijbel weer gaan lezen. U zegt natuurlijk dat doen we al, maar het komt er op aan hem „puur", ont daan van alle tradities, die er omheen geweven zijn, te gaan lezen." hebben wij sortering gereed. 5 Speciaal uw aandacht voor en Te v e n s SUIKERVRIJE CHOCOLADELETTERS ONS III wassen knaap, leerling van de Lagere Technische School te Veenendaal, vond het leuk, dat juist hij DOVO op 500 le den bracht. „Waarom ik bij DOVO Jen gegaan? Nou, ik vind DOVO de beste club en mijn vriendjes zijn er ook bij. Ik speel het liefst in de voor hoede en ik ben rechts. Maar op school ben ik ook wel eens keeper geweest". Bij de adspirantenelftallen zal men wel een plaatsje voor hem weten te vinden. ADRIANUSVWOINEELAART SCHIEDAM ANNO IM7 SCHERPENZEEL Zaterdagmid dag 26 november houdt Sint-Nicolaas zijn intocht in de gemeente Scherpen zeel. Hij zal begeleid worden door een aantal Zwarte Pieten en verder gevolg, bestaande uit o.a. de muziekvereniging „Caecilia", de padvinders, ponyclub „De Valleiruitertjes" eu 'n geluidswa gen. Als speciale verrassing voor de- kinderen zal ook het circus Pipo, be kend van de t.v., aan de intocht deel nemen. De traktatie, die normaal plaats vond in de gemeentelijke eierhal zal nu tij dens de intocht geschieden. Hiervoor zorgen de Zwarte Pieten. Sint-Nicolaas en zijn gevolg worden om ongeveer half twee verwacht bij de Chr. lagere landbouwschool. De Sint gaat dan via het Holevoetplein en de Dorpsstraat naar het gemeentehuis, waar de officiële ontvangst zal plaats vinden door burgemeester en wethou ders van Scherpenzeel. Daarna zal hij een rijtoer maken door het dorp, waarvan de route als volgt is vastgesteld: Dorpsstraat, Oost einde en vervolgens door de Druiven- kamp naar de Marktstraat, Lijsterbes laan Lindenlaan, Gaslaan, Willaerlaan, Prinses Irenelaan, Prinses Marijkelaan om vervolgens de gemeente te verla ten. Vanaf het Holevoetplein zal de mu ziekvereniging „Caecilia" de intocht be geleiden. Bij slechte weersomstandigheden zal de officiële ontvangst van de Sint plaatshebben in de nieuwe fabriekshal van „de Driekleur" aan de Willaerlaan. in STAVEN en LETTERS is* buitengewoon Het fijne komt van Hoofdstraat 87 - Telefoon 2961 Veenendaal - TIJDIGE BESTELLING wordt door ons zeer op prijs gesteld U7/////////////////I r///////////////////////////A/2 EDERVEEN Ondertrouwd: Jan B. Fluit en Jacoba Hendriksen. Getrouwd: W. Sukkel en G. Schoon- derbeek. EDERVEEN. De heer B. uit Ederveen moest woensdagavond met ernstig letsel aan zijn hoofd in het zie kenhuis worden opgenomen tengevolge van een val met zijn bromfiets. Op de Schras kreeg hij een kat onder het voorwiel van zijn brommer waardoor hij de macht over het stuur verloor. Ned. Herv. Kerk Oude kerk: 9.30 en 17 uur ds. Graafland. Julianakerk: 9.30 uur ds. Kamerbeek, uit Rouveen; 17 uur ds. Langerak. Vredeskerk: 9.30 uur ds. Wisgerhof; 17 uur ds. Vroegindewey. Sionskerk: 9.30 uur ds. Langerak; 17 uur ds. Kamerbeek. Bejaardencentrum, 9.30 uur: ds. Vroeg indewey. Veeneind: 15 uur ds. Wisgerhof. Dijkstraat: 14.45 uur ds. Vroegindewey. Herv. Gem. „Sola Fide": 10 uur dr. Thoomes en 17.30 uur ds. Overgaauw, van Leersum. Geref. Kerk Oude kerk: 9.30 uur ds. Overduin; 17 uur ds. IJtsma. Petrakerk: 9.30 uur ds. IJtsma; 17 uur ds. Overduin. Geref. kerk (O.C.B.): 9.30 uur lees- dienst; 17 uur ds. Pool. Chr. geref. kerk. Bethelkerk: 9.30 en 17 uur ds. Lang broek. Pniëlkerk: 9.30 en 17 uur ds. Keuning. Geref. Gemeenten (Ned.)9.30 en 18.30 uur ds. Mallan. Geref. Gemeente (syn.): Zondag 9.30 uur H.A. en 5 uur H.D. Voorganger ds. Van Dam van Werkendam. Ned. Prot. Bond: 10.30 uur ds. Burger van Leusbroek. R.-K. Kerk Salvatorkerk: 8 en 10 uur H. Mis en 19 uur Lof. Willibrorduskerk: 9 en 11 uur H. Mis. Leger des Heils: 10 uur Heiligings- samenkomt; 19.30 uur Verlossings samenkomst. Jehovagetuigen (N.V.V.-gebouw)14.30 uur openbare vergadering; 15.30 uur bijbelbespreking Wachttoren. Julianaziekenhuis: diensten uit Chr. Ge ref. Kerk. Beatrixstraat. N.-H. kerk: 10 en 18.30 uur ds. G. Kaastra. Geref. kerk: 10 en 17 uur ds. L. Zwaan. Ned. Prot. Bond: 10.30 uur: mej. S. A. J. F. Doets, uit Leersum. N.-H. Kerk: 10 en 18.30 uur ds. C. van Viegen. Oud-Geref. Gem.: 10 en 18.30 uur lees- dienst. N.H. Kerk: 9 uur ULO-school ds. Wes- tra; 10.30 Cunerakerk ds. Westra; 5 uur ds. Kooreman. N.H. (Geref.) Evan.: 10 uur ds. Van Dijk van Woudenberg; 5 uur ds. Van Vliet van Zetten. Ned. Protestantenbond: ds. C. Beukman van Vlaardingen. Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. Nijenhuis. Geref. Gem. Plantsoen: 10 en 5.30 uur leesdienst; vrijdag 2 dec. 2.45 u., ds. Van de Woestijne van Barneveld, hu welijksbevestiging. N.H. Bethelkerk: 10 en 6.30 u. ds. J. v.d. Haar van Achterberg. R.K. Gedachteniskerk8.30 uur Vroeg mis; 10.30 uur Hoogmis; 7 uur Lof. R.-K. Kerk: 8.15 en 10.15 uur H. Mis. N.-H. Kerk: 10 uur ds. E. H. Broekema; 18.30 uur ds. G. F. Overgaauw. Ned. Herv. kerk: 9.30 en 6.30 u. ds. J. T. Cazander. Geref. kerk: 10 uur ds. P. W. van der Veen; 6.30 u. ds. J. Firet. Geref. Gem.: 10 en 6 30 u. dhr. B. Roest. Vryz. Herv.: geen dienst. R.K. Kerk: 8.30 uur H. Mis. Paters van Don Bosco (dienst in Ver.-gebouw, Molenweg). Vrjje Evang. gem.: 3 uur ds. W. E. van Petegem. Maandag 28 nov. 8 uur 's avonds: ds. W. E. van Pete gem, bidstond, (diensten in Ver.-ge- bouw, Molenweg). N.-H. Kerk: 10 en 18.30 uur ds. E. S. de Lint. N.H. Kerk: 9.30 uur ds. W. Broekhuizen van Onstwedde; 6 uur W. H. de Jong van Maarsbergen. Oud Geref. Gem. zaterdag 26 november 7 uur de heer Van de Meer. Herv. Kerk: 10 en 18.30 uur. ds. J. Cats- bwrg. Geref. Gem. (syn.): 10 en 18.30 uur. Leesdienst. Geref. Gem. in Ned. 10 en 18.30 uur ds. M. v Beek. VEENENDAAL Zaterdag: Dr. Remme, Markt 10. tel. 2061. Zondag: Dr. Schilperoort. Kerkewijk 40, tel. 2134. Apotheek: Zuider Apotheek. Slot de Bruïneplein 7. tel. 3714. Groene Kruis: Zuster Stutvoet. Juliana- straat 71, tel. 2655 RHENEN' Dr. Rienstra. Herenstraat 63, tel. 2577. Apotheek Deys alleen voor spoedgeval len. ELST - AMERONGEN - LEERSUM De praktijken van de doktoren Kars en Ossendorp uit Amerongen, Bakker en van Burg uit Leersum en van Omme ren uit Eist worden het a.s. week end waargenomen door Dr. Van Om meren, Eist, tel. 08377217. OPHEUSDEN samen met Dodewaard en Ochten, arte Tromp te Dodewaard. 08885—213. KESTEREN samen met Lienden en Om meren: arts v.d. Veen te Lienden. 03443—220. Wijkverpleegsters. Voor Dodewaard en Opheusden zal dienst doen zuster Budding te Dode waard. Tel. 08885- 218. RENSWOUDE - DE KLOMP - EDER VEEN Dr. Hey, De Klomp, tel. 200. Dierenarts: T. Nutma, Hoofdweg 49 A, Ederveen, tel. 08387457. Medische dienst Scherpenzeel/Wouden berg: Zaterdag 26 en zondag 27 november '66. Dr. W. C. van Vulpen. Dorpsstraat 192. Scherpenzeel, tel. 03497 1220. De dienst geldt van zaterdag 9 uur tot maandag 8 uur. Wijkzuster: J. Bonsema, Gr. Kruis- gebouw, Sportlaan 11. Maarn, tel. 03432—1288. ADVERTENTIE Drog. A88. A pot h. Hoofdstraat 106 1frV' 1 Ii'innirirrfi.n. u rt p/ li ib" 11 hg - g Vtt li Telefoon 2576 De langst gevestigde 4.' drogisterij te Veenendaal de heer J. Drost op, die buitenland is vertrokken. naar het De kerkeraad van de Hervormde wijkgemeente oost te Veenendaal zal met één diaken worden uitgebreid. De centrale kerkeraad heeft hiertoe besloten. In Amerongen gaan de Hervorm den en Gereformeerden samen pra ten over eventuele gezamenlijke kerkbouw in Amerongen-Noord. Het zal nog niet meer dan een informa tieve bespreking zijn. om de tafel gaan zitten de Hervormde kerkvoog dij en de financiële oriënteringscom missie van de Gereformeerde Kerk. ADVERTENTIE Het pastoraal concilie van de kerk provincie Nederland van de R.K.- Kerk wordt a.s. zondag geopend in alle kathedrale- en parochiekerken van Nederland. Voor de parochie Veenendaal in de Salvatorkerk tijdens een eucharistieviering die om 10 uur begint. Deze openingsdienst kan een interkerkelijk karakter dragen, want men heeft de kerkeraadsleden van de plaatselijke kerkgenootschappen uit genodigd aanwezig te zijn. Al is het dan al ver in het seizoen, de bekende halfuurs kerkdiensten op zaterdagavond te Veenendaal gaan toch weer beginnen. Niet meer uit sluitend in de Petrakerk en niet ie dere zaterdagavond. Ds. G. C. Vijze laar, ds. C. Langbroek en ds J. Ytsma zijn overeengekomen, deze gebedsuren elke eerste zaterdag van de maand te houden in twee of drie kerken. Zaterdag 3 december is de eerste in de Petrakerk, geleid door ds. Vijzelaar. Het gebedsthema is „de eenheid van allen, die in Chris tus geloven." De Gereformeerde kerk te Veenen daal gaat in het vervolg evangelisa tie bedrijven onder de naam „Chris telijke werkgemeenschap Petrakerk te Veenendaal." Men heeft de naam „Gereformeerde evangelisatiecom missie" bewust laten schieten en wel omdat punt 1, evangeliseren velen voelen als „betuttelen", 2. gerefor meerd in de buitenkerkelijke wereld verwarring kan wekken (verdenken van een Elspeet-mentaliteit) en 3. de opzet zo breed mogelijk wordt ge zien. Wat de naam „gereformeerde kerk betreft" vult ds. Ytsma in „Kerk nieuws" nog aan, dat hij die per soonlijk graag in Evangelische ker ken veranderd zou zien; een balle tje dat al door meer gereformeerden in den lande is opgeworpen. De werkgemeenschap nu gaat vier secties omvatten: lectuurcommissie, jeugdclubwerk, vrouwenclub en con tactcommissie. De laatste is de belangrijkste. Tot haar taken behoren naast de bezoe ken aan buitenkerkelijken onder an dere bezoeken aan bejaarden en chronisch zieken zonder kerkelijk contact, organiseren van bijzondere samenkomsten en het onderzoeken van de mogelijkheid tot het oprich ten van een bejaardensoos in Vee- nendaal-zuid. Of men hierover in contact zal treden met de Stichting O.C.B., die een bejaardensoos in het O.C.B.-ge bouw exploiteert is niet bekend. De werkgemeenschap heeft een 25-tal medewerksters medewer kers die' hun benoemingvoor" 'drie jaar hebben aangenomen. De kerkeraad van de Gereformeer de Kerk te Rhenen heeft besloten op Hemelvaartsdag (4 mei 1967) een zo genaamde kerkedag te houden. De be doeling van deze dag is, dat de ge meenteleden elkaar wat beter leren kennen. Een organisatiecommissie is reeds samengesteld. Als plaats van samenkomst heeft men gekozen het Gereformeerde kampeercentrum „De Wildwal" tussen Loenen en Beekber gen. De Hervormde ring Rhenen heeft de generale synode gevraagd of het nummer van de „Open Deur" met het al eerder genoemde artikel van Ds. Van Woerden wel op gezag van de synode kon worden verspreid. Dit schrijft ds A. Vroegindeweij te Veenendaal in het „Veens Kerkblad" De predikant spreekt er verder zijn droefheid over uit, dat er niet een spontane reactie van de synode is gekomen. Overigens de „Open Deur" wordt niet onder verantwoordelijk heid van de Veenendaalse Her vormde gemeente verspreid. Daar voor zorgt de „Open Deur"-groep van de buitengewone wijkgemeente in wording Sola Fide. Zoals bij nagenoeg ieder kerkge nootschap is het ook bij de Christe lijk Gereformeerde Pniëlkerk in Vee nendaal tobben om van een aantal ge zinnen de vrijwillige bijdragen bin nen te krijgen. De kerkeraad heeft nu besloten er achter aan te gaan. Degenen die niet betalen krijgen na 1 januari a.s. bezoek. De centrale kerkeraad van de Her vormde gemeente te Veenendaal heeft de grens van de oostwijk gewijzigd. Deze wijk is uitgebreid met enkele straten van de zuidwijk, die in ver houding tot de andere wijken te groot was. ln tegenstelling tot verschillende berichten in de pers deelde men ons van de zijde van „Kerk en Wereld" te Driebergen mee, dat er geen „ge kuist" Kerstnummer van De Open Deur" zal verschijnen. Bij verschil lende kerkeraden waren namelijk be zwaren gerezen tegen een artikel van ds. Van Woerden te Den Haag. on der de titel „De mythe van de maag delijke geboorte". Daarop werd het inmiddels onjuist gebleken bericht gelanceerd, dat de Kersteditie zowel mét als zonder het gewraakte arti kel verkrijgbaar zou worden gesteld. In Driebergen, waar de zaak aan het rollen is gebracht, verschijnt het Kerstnummer niet. lijnen en de arbeidsovereenkomst, die enkele jaren geleden in onderling overleg werden vastgesteld lezen we in „Centraal Weekblad". In een open brief richt het hoofd bestuur zich tot de besturen van die kerken, die tot nu toe niets aan de verbetering van de rechtspositie van de kosters hebben gedaan. En dat is bijna de helft van de verschillende Protestantse kerken. Alsnog wordt een dringend beroep tot hen gedicht gevolg te geven aan de gemaakte overeenkomst. Op 4 december zal de oecumeni sche zondag worden gehouden. Aan de kerken is gevraagd om op die dag al dan niet in bijzondere diensten, de aandacht van de gemeente te be palen bij het werk van de Wereld raad van Kerken en van de Oecume nische Raad van Kerken in Neder land. Op zaterdagavond 26 november hoopt de hervormde jeugdraad te Veenendaal een zendingsavond te be leggen in een der bijgebouwen van de Sionskerk. Op deze avond hoopt drs. Van 't Veld, taalgeleerde van de Gerefor meerde Zendingsbond in de Hervorm de Kerk, aan de hand van dia's de situatie van de jonge kerk in Afrika te verduidelijken. De leiding van de ze avond is in handen van ds. T. Langerak. De Gereformeerde ds. Zwaan te Amerongen werd benoemd tot lid van de commissie van advies van de Stichting Protest. Geestelijke Ver zorging van patiënten en personeel van het revalidatiecentrum „De Hoogstraat" te Leersum. De wijk Amerongen/Elst van de Gereformeerde Kerk te Amerongen- Leersum breidt de kerkeraad uit met één ouderling. Ds. E. D. J. de Jongh hteft wijlen ds. H. Volten opgevolgd als studen tenpredikant te Wageningen. Hij nam het beroep van de Gereformeerde Kerk aan. In de vacature ontstaan bij de Ge reformeerde Kerk te Rhenen door het overlijden van ds. Volten is nog niet voorzien. De beroepscommissie heeft wel rapport uitgebracht aan de kerkeraad. In „Kerknieuws" lezen we, dat de Duitse Evangelische gemeente Ten- nenlohe bij Neurenberg 333 jaar va cant is geweest. De intrede van de nieuwe predikant, ds. W. Ruckdechsel maakte onlangs een eind aan de sinds 11 september 1633 bestaande vacature. Dit bericht moge o.a. de Hervormde gemeente te Eist tot troost zijn; zij het dan een schrale. In de Nederlands Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken heeft men al dan niet bindend voorge schreven dat men een predikant vier jaar in een bepaalde gemeente „moet laten staan", voordat er een beroep op hem kan worden uitge bracht. De Christelijk Gereformeer de Kerken kennen een dergelijk voor schrift of advies niet en zo kon het gebeuren, dat ds. N. de Jong binnen twee jaar van Maassluis naar Drie bergen vertrok. De classis Utrecht heeft hierover zijn verontrusting uit gesproken en gevraagd tegen te gaan dat predikanten binnen twee jaar gemeente weer verlaten. hun De Gereformeerde ds. G. Meijster te Ede heeft een beroep ontvangen naar het Belgische Mechelen. De heer N. Slinkman is benoemd tot voorz. van de Open Deur-groep te Veenendaal. Hij volgt als zodanig 111 Het hoofdbestuur van de Prot. Chr. Vereniging van Kosters in Ne derland is niet tevreden over de gang van zaken met betrekking tot de uit voering van de overeengekomen richt Enige tijd geleden zijn in de kerkelijke pers berichten verschenen over een samenspreking tussen de „vrijgemaakte" en de „synodale" gereformeerde kerkeraden in Zeist. Na afloop van deze bespreking is een communiqué uitgegeven, waarmee niet iedereen gelukkig is. Indertijd is in deze rubriek een resumé van dit communiqué afgedrukt overgenomen uit een sy- nodaal-gereformeerde kerkbode. Naar aanleiding van deze en andere sa mensprekingen, die er regelmatig tussen de gereformeerden onder de vrij making zijn met andere kerkgenootschappen, hadden wij een gesprek met de predikant van deze gemeente' in Veenendaal, ds. H. Pool. In kort be stek schetste de predikant de gebeurtenissen, die tot de vrijmaking geleid hebben. De eigenlijke oorzaak ligt in de synodebesluiten van 1942 en 1944 en de „vervangingsformule" van 1946. In 1942 werd de gerefor meerde kerken door de synode het leerstuk, dat de doop de grond der wedergeboorte was, dwingend opgelegd, hetgeen verwoestend moest wer ken op het praktische geloofsleven. In 1946 is een vervangingsformule opgesteld, waarbij niet het als „god delijke waarheid" opgelegde synode besluit werd herroepen maar waar door een zekere ruimte binnen het raam van de synodale verbonds- en doopleer werd geschapen. In 1959 is de vervangingsformule, die „zegen rijk en samenbindend had gewerkt" (aldus de verklaring van de synode) terzijde gesteld. Tot zover dit korte historische overzicht. „Wat in Zeist gebeurd is", aldus ds. Pool, „is een verklaring van de synodalen, dat zij het eens zijn met de zienswijze van de vrijgemaakten. Hieruit zou de consequentie getrok ken moeten worden, dat men zich van het synode-besluit zou vrijmaken hiervoor zou het verband met de synode niet verbroken behoeven te worden". „Men kan op kerkpolitieke basis (naar begrip eigenlijk) met elkaar praten. Dat is een zeer menselijk standpunt, al ben ik het er niet mee eens maar het kan een basis tot gesprek zijn. In Zeist heeft men ei genlijk erkend, dat de synodale be sluiten zondig zijn geweest, maar in dien men dat erkent, moet men con sequent zijn en zich van deze zonde vrijmaken dat is de eigenlijke vrijmaking geweest. Later zijn, als sanctie daarop tal van schorsingen en afzettingen ge volgd, tegen de toen geldende kerk orde in. (Op zich ben ik het daar mee eens, indien men iets als god delijke waarheid aanvaardt dan moet men consequent zijn en ieder ambts drager, die anders leert schorsen. Hierbij moet men er eigenlijk niet op letten, of men een groot aantal kerkleden verliest. De waarheid moet gehandhaafd worden". „Er zijn samensprekingen met ver schillende kerken. Plaatselijk, maar ook landelijk wordt er tussen de sy nodes gecorrespondeerd. Zo zijn er samensprekingen met bijvoorbeeld de christelijke gereformeerde ker ken. Denk maar aan Eindhoven. In mijn vorige gemeente hebben we- ook samensprekingen met deze kerk gehad. Ik ben toen wel eens jaloers geweest, op hetgeen er in Eindho ven bereikt was. We moeten positief staan ten op zichte van samengaan, indien er over geloofspunten gelijk gedacht wordt. Er moet echter niet over haast gehandeld worden, omdat iets, dat bijna tachtig jaar gescheiden is geweest niet in enkele jaren weer bijeengebracht kan worden". Ds. Pool maakte nog een vermel denswaardige opmerking over 't ver schil tussen „van boven af" en van „onder af" met betrekking tot de kerkelijke vergaderingen. Van boven af is volgens hem en hierin weet hij zich gesteund door de Dordtse kerkorde vanuit de plaatselijke kerkeraden, terwijl de synode een „lagere" vergadering is. Het „meer dere" en „mindere" slaat op het aantal aanwezige kerken. De meer dere vergaderingen bestaan dus uit meer kerken maar mogen slechts behandelen en uitvoeren, wat door de afgevaardigde kerken op de agen da is geplaatst. raaaaaaaaaaaaaaaaaaaiaaaaaaaaaaaiaaa>aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaiiaiia>aiaaataaaaaaaaaaaaaaaaaaaaataaaaiaaaaaaaaaaaaaiaaaaaaaaaiaaaaaaiaaaaaaaaaaaaiaaaaaaaaaaaaaaaii>iaaaaMa»aiiaaaaaMMiii>aiaaa

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 13