KRONIEK VAN EEN CIRKELGANG Prof. Zijlstra's voorstellen zijn die van dr. Vondeling Ironie van de geschiedenis: nu even ver als in augustus Achtergronden van een crisis van 40 dagen A.R.P. wilde loonronde met vast bedrag voor laagst betaalden 50 cent Nieuwe spoorlijn door Siberië GEKORTWIEKT Grando 19 ct Perlas 17 ct Die goeie ouwe met de baard Ook voor uip longdrinks (net als die goeie jonge) KOOL EN GEIT A.R.K. KAARTEN GESCHUD TE VROEG sparen WEER OP TAFEL Snuif en wrijf BEDRIJFSLEVEN VRIJDAG 25 NOVEMBER 1966 4 nVF.RTFNTlB LANKENHEYM Prof. Zijlstra wil de economie verbeteren (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG De extra-belastingmaatregelen, die het kabinet-Zijlstra aan ruim een half miljard gulden moeten helpen en die de kern vormen van het nieuwe regerings program, zijn zo weten spelers in het politieke spel geen vinding van de nieuw aangetreden minister van Fi nanciën, maar van de vorige: dr. Vondeling. Hij was het, die afgelopen zomer tijdens de koortsachtige voorbe reiding van de begroting 1967 door het kabinet-Cals tot de overtuiging kwam, dat slechts door de verlaging van de loon- en inkomstenbelasting pas midden 1967 te doen ingaan, voldoende dekking verkregen zou worden. Gaan v|j terug tot augustus, toen binnen het kabinet-Cals grote spanningen optraden. Dr. Vondeling verdedigde zjjn dekkingsplan. H(j kreeg voornamelijk steun van de A.R.-mi- nisters. Onoverkomelijke moeilijkheden hadden met name de K.V.P.-ministers met uitstel van de tweede moot van de Hij heeft zijn opvatting toen niet kunnen doorzetten, maar door een speling van het politieke lot is het zijn op volger, die deze draad weer opneemt. Voordat deze epi sode wordt bijgezet als parlementaire geschiedenis „in teressant, maar voorbij", zoals prof. Zijlstra al bij zijn eerste optreden als regeringsleider constateerde ver dient zij aan het einde van de week, waarin het kabinet- Zijlstra tot stand kwam. een plaats in de kroniek van de veertigdaagse crisis, of beter: van de achtergronden er van. belastingverlaging. De P.v.d.A.-mlnisters, drs. Den Uyl voorop, zagen vooral op tegen de verhoging van de omzet belasting al in het verkiezingsjaar 1967. Van buitenaf, door fractie en part|j, werden de socialistische bewindslieden on der druk gezet om op dit punt niet toe te geven. De uiterste concessie, die fractievoor zitter Nederhorst zeer tot ongenoe gen van zijn fractie op eigen houtje de P.v.d.A.-bewindslieden meende te kunnen toestaan, was de omzetbelasting per 1 januari 1968 te verhogen. Zo was een eerste voorwaarde geschapen voor de crisis, die twee maanden later zou uitbreken: een deel van het kabinet- Cals kon niet meer terug op een essen tieel onderdeel van het begrotingscom promis. Om uit de moeilijkheden te komen, kwam de staatssecretaris van Finan ciën, dr. Hoefnagels, met een handig middel, dat kool en geit leek te sparen: Door de achterstand bij de belastingin ning wat in te lopen, zouden In 1967 en kele honderden miljoenen guldens meer in de staatskas kunnen vloeien. Maar het was geen eigenlijk dekking zoiets kan men immers maar één keer doen en bovendien jjog -onvoldoende in omvang. Er moest meer gebeuren. Toen echter door verschuiving van las ten naar 1968 het begrotingsbeeld ge flatteerd uit de bus dreigde te komen, was ook voor de slimme belastingex pert Hoefnagels het plezier eraf. Hij liet zich in die periode ontval len, dat hij de begroting-Vondeling „zo lek als een mandje" vond. Hij kon zich niet verenigen met de ma nier, waarop de minister van Finan ciën gedwongen werd te werk te gaan. Maar de voorbereiding van de begro ting viel buiten de eigenlijke verant woordelijkheid van de staatssecretaris en het kabinet kon volstaan met hem uit te rangeren. In de laatste weken vóór de openbare behandeling in de Tweede Kamer werd dr. Hoefnagels buiten de begrotingsbesprekingen ge houden. Ook de A.R.-ministers hadden echter bezwaren. In dit stadium het was eind augustus nam minister Biesheu vel de stap om fractievoorzitter Rool- vink in het overleg te betrekken. In het voorbijgaan kan nog vermeld worden, dat de minister van Landbouw op het punt stond zelf een kabinetscrisis te ontketenen. Hij had een diepgaand me ningsverschil met zijn collega Vonde ling over de vergoeding van te ontei genen landbouwgronden. Dat de heer Roolvink tenslotte zijn partijgenoot tot aanblijven heeft weten te bewegen hield en niet in de laat ste plaats verband met het aftreden van de minister van Binnenlandse Za ken, de heer Smallenbroek, op 29 au gustus. Het zou anders de schijn ge had hebben, aldus de redenering van de A.R.-fractievoorzitter, dat mr. Bies heuvel aftrad, omdat hij eigenlijk soli dair met de ongelukkig optredende mi nister Smallenbroek was. En niets was minder waar, zoals later bleek, toen bekend werd, dat het juist mr. Biesheuvel was, die het verdwijnen van de „keizer van Drente" had bevorderd. Wat de begrotingsperikelen betrof, bracht de heer Roolvink wel begrip op voor de grote lijnen van het politieke compromis, dat zich binnen het kabinet aftekende. Dit had in zijn ogen ten minste het voordeel, dat mr. Cals en de zijnen met een begroting voor de dag konden komen en niet al voortijdig aan innerlijke tegenstellingen ten onder zouden gaan, zoals onder mr. Marijnen gebeurde. De A.R.-fractievoorzitter was zich ech- j Cals, behalve mr. Biesheuvel niet ge- ter wel bewust van het risico, dat hij j dreven door politieke ambities, konden liep door in overleg te treden met zijn niet zomaar overstappen, ook al omdat partijgenoten in het kabiet. H|j behield zich dan ook tegenover mr. Biesheuvel het recht voor bij de afzonderlijke be grotingshoofdstukken in de Kamer met amendementen te komen. Deze voorwaarde sloot echter in, dat zijn fractie bij de algemene beschou wingen tegenover het kabinet-Cals een welwillende houding zou innemen, het geen ook gebeurde Maar toen K.V.P.- fractievoorzitter Schmelzer met zijn mo tie kwam, raakte de heer Roolvink in moeilijkheden. In wezen stond hij im mers zeer zicht bij het kritische K.V.P.- standpunt, zoals hij na „de nacht" ook niet naliet te verzekeren. Toch stem den hij en zijn fractie, indachtig zijn bezoek aan het ministerie van Land bouw, tegen de K.V.P.-motie. Na dit voorspel waren de kaarten ge schud. Dr. Vondeling in tweestrijd tussen zijn rol van goed financier en die van goed partijman had er het beste van trachten te maken. De frac ties van de P.v.d.A. en de A.R.P. ston den ieder op eigen manier niet meer geheel vrij tegenover het kabinet- Cals, en omgekeerd. De enige regerings partij, die deze toestand had weten te voorkomen, was de K.V.P., die echter door star vast te houden aan de belas tingverlaging van 1 januari ook een ei gen bijdrage tot de komende crisis had geleverd. Dit gebeurde overigens met afspra ken in de hand, omdat de tweede moot van de belastingverlaging im mers een onderdeel van het regerings programma vormde en bovendien al wettelijk vast lag. Maar star bleef het. Er was een kabinetscrisis en een vruchteloze formatiepoging van de KVP- fractievoorzitter voor nodig om dit dui delijk te maken. Drs. Schmelzer begon, als formateur, met een „bescheiden" verbetering van de dekking voor 1967: de omzetbelasting zou op 1 oktober 1967 en niet pas op 1 janauri 1968 verhoogd moeten worden. Prof. Zijlstra, die in die fase gepolst werd, vond dit toen al te weinig, maar kreeg om andere redenen geen voet aan de grond. De heer Roolvink had immers drie voorwaarden geformuleerd voor het meedoen van de A.R.P. aan een inte rimkabinet: het uitgavenniveau-1967 mocht niet aangetast worden, de Om roepwet moest worden afgewikkeld en de zittende A.R.P.-ministers moesten bereid zijn over te gaan. Het was over dit laatste punt, dat prof. Zijlstra strui kelde. Hy was eenvoudig in een te vroeg stadium gevraagd. De crisis was immers „nog maar" twee weken oud en de A.R.-bewindslieden in het kabinet- ADVERTENT1E Tijdelijk: 1 tube POLY-Color kleurshampoo plus 1 flacon POLY Set haarversteviger van f.3.- voor slechts f2.50 Voor mooier baar: er nog steeds binnen het kabinet hoop bestond, dat er een terugkeer naar de comblnatie-Cals mogelijk zou zijn. De heer Roolvink, die buiten weten van zijn fractie al vanaf het begin drs. Schmelzer de kandidatuur-Zijlstra had voorgesteld, was iets te ver gegaan. Maar terwijl mr. Biesheuvel het was 28 oktober de formateur liet weten, dat hij eerst met de P.v.d.A. moest gaan praten en het voorlopig dus, sa men met de A.R.-hoogleraren Diepen horst en Verdam, liet afweten, lanceer de de heer Roolvink onverstoord in het het denkbeeld, dat er wel later weer een opening voor prof. Zijlstra zou ko men. Hij zou gelijk krijgen, maar voor het ogenblik ging de formateur het in een andere richting zoeken en koerste hij aan op een K.V.P.-minderheidskabinet. Toen hij daarmee een begin van succes dreigde te hebben behalve prof. Steenkampr had ook de financieel des kundige K.V.P.-hoogleraar Bosman op 31 oktober medewerking toegezegd werd het hoog tijd voor de A.RP. weer in het geding te komen. Het was de heer Roolvink, die het initiatief hiertoe nam en in de opvallendste manoeuvre van de hele formatieperiode ongevraagd samen met mr. Biesheuvel, drs. Schmel zer een oplossing aan de hand kwam doen. Op tafel lag weer het oud voorstei- Vondeling: uitstel van belastingverla ging tot 1 juli 1967 en verhoging van omzetbelasting op dezelfde dag. Een aanvulling was de bereidheid van de A.R.-politici genoegen te nemen met eni ge verschuiving van de data, mits de koppeling van beide maatregelen be houden bleef. Bovendien werd, op ver zoek van de zittende A.R.-ministers, herhaald, dat ook de P.v.d.A. in het ge sprek betrokken moest worden. Drs. Schemlzer liet weten, dat hij op de A.R.-voorstellen niet kon ingaan. Hij kon toch niet over zijn schaduw als fractievoorzitter heenspringen en nu toch met uitstel van belastingverlaging aankomen? Een gesprek met drs. Ne derhorst was dan ook zinloos, vond hij. Wat drs. Schmelzer niet kon lukken, was aan dr. Beel wel voorbehouden: de weg vrij maken voor de A.R.P. en dus voor redder Zijlstra. Veraf van het politieke gewoel van de laatste tijd, kon dr. Beel met een voorstel komen, waar in ook de belastingverlaging op losse schroeven gezet werd. Bovendien liet hij, meer uitvoerig en vooral openlijker dan drs. Schmelzer had gedaan, de P.v.d.A. duidelijk nee zeggen. De laat ste sporen van terughoudendheid bij minister piesheuvel c.s. verdwenen, toen drs. Nederhorst het niet eens no dig vond zijn fractie er nog bij te ha len en een „terug-naar-Cals" definitief van de baan veegde. De K.V.P.-fractie ging, geholpen door het Centraal Planbureau, dat met nieu we verontrustende cijfers van de beta lingsbalans kwam, onder het juk van dr. Beel door. Prof. Zijlstra, aange zocht als formateur, deed de laatste stap en nam met een vloed van argu menten dr. Vondelings aanvankelijke voorstel, dat het in augustus niet ge haald had, over. Bang geworden er anders helemaal niet meer uit te zullen komen slikte de K.V.P.-fractie opnieuw het een en an der. En om de cirkel geheel te sluiten op het punt, waar in augustus de onder gang van het kabinet-Cals begon, kon digde prof. Zijlstra aan het met de versnelde belastinginniing voorzichtig aan te zullen doen. Zo leidde - voor het oog en oor van de contemporaine geschiedschrij ver het pad van Vondeling terug tot Vondeling, al was de doctor daar zelf niet meer bij betrokken. In de omwegen, die de landspolitiek soms volgt, was hij met zijn politieke vrien den een dwarsweg ingeslagen en uit het oog verloren. ADVERTENTIE Uw verkoudheid van neus, keel of borst weg met MOSKOU De Russen zijn begon nen aan wat zij 't project van de eeuw noemen; de aanleg van een 4800 km lange spoorweg over de gebergten en de wouden van Siberië. De nieuwe spoorlijn, een van de lang ste ter wereld, zal ongeveer evenwijdig lopen aan de huidige Trans-Siberische spoorweg en de Noordsiberische spoor weg. Het doel is de rijke bodemschat ten van Noord-Siberië open te leggen. In het gebied moeten rijke lagen olie, ijzer, koper, goud, magnesium, wol fram en diamanten liggen. Maar ge brek aan transportmiddelen heeft de openlegging van het gebied tot dusver vertraagd en beperkt. Dc aanleg van de nieuwe spoorlijn zal 15 tot 20 jaar in beslag nemen. Zij zal in Tyoemen, Midden-Rusland, be ginnen en over wouden, moerassen, ri vieren en bergen lopen, aldus Tass. (Van onze economische medewerker) Prof. dr. J. Zijlstra, dc nieuwe mi nister-president, heeft zorgen over dc economische situatie, maar hij ziet geen enkele reden tot paniek. Wel moet er worden ingegrepen, moet er worden gecorrigeerd. En hoe eerder dit gebeurt, des te lichter zal die in greep, die correctie, volgens hem zijn De economische ontwikkeling in het lopende jaar laat alle aspecten van een inflatie zien. Die inflatoire ont wikkeling wordt namelijk gekenmerkt door: Een ontspanning op de arbeidsmarkt met geleidelijk oplopende werkloos heid, voornamelijk veroorzaakt door in krimping of sluiting van bedrijven; Een al te krappe kapitaalmarkt, waardoor de rente tussen de 7 procent en 7,5 procent beweegt, hetgeen het aantrekken van kapitaal duur maakt en het investeren bemoeilijkt; Een betalingsbalans die uit haar evenwicht is, hetgeen wil zeggen dat er een tekort op die balans is. Dat tekort op de betalingsbalans is inderdaad een geduchte tegenvaller. Het betekent namelijk dat wij geld aan het buitenland moeten betalen. En dit kan alleen ten koste van ons deviezen- bezit gaan. Honderden miljoenen aan deviezen zijn dit jaar naat 't buitenland verhuisd. Al die economische verschijnselen kunnen niet los van elkaar worden ge zien. Werkgelegenheid, kapitaalmarkt, betalingsbalans, zij beïnvloeden el kaar. Vandaar dat prof. Zijlstra ook kon zeggen, dat wij er voor moeten oppassen dat wij niet in de Engelse si tuatie terecht komen: het tekort op de betalingsbalans maakt het niet moge lijk iets aan de werkgelegenheid te doen, terwijl een verbetering van de betalingsbalans de werkloosheid zou verergeren. De nieuwe minister-president en te gelijkertijd minister van Financiën wil deze situatie voorkomen. Hij wil de kapitaalmarkt helpen, de vergroting van de werkloosheid tegengaan en de betalingsbalans steunen door een forse fiscale ingreep. De voorgenomen verlaging van de loon- en inkomstenbelasting wordt een half jaar opgeschoven terwijl daar naast de voorgenomen verhoging van de omzetbelasting een half jaar wordt vervroegd. De nieuwe minister van Fi nanciën verwacht hiervan aan extra inkomsten f 500 tot f 600 miljoen. Prof. Zijlstra wil in wezen dit geld aan de consumptie onttrekken en naar de kapitaalmarkt overhevelen. Hij heeft dan ook duidelijk gezegd dat hij die miljoenen niet nodig heeft voor de dekking van de uitgaven, maar voor de verbetering van de kapitaalmarkt. En dat moet dan weer gunstig op de be talingsbalans en de arbeidsmarkt in werken. De samenhang tussen die verschijn selen is niet zo gemakkelijk te begrij pen. Toch vormt ze de kern van de gedachtengang van de minister van Fi nanciën. Wij willen daarom proberen wat licht in de duisternis te brengen. De belastingmaatregelen moeten f 500 tot f 600 miljoen naar de schat kist brengen. Daardoor behoeft het Rijk een geringer beroep op de voor- inschrijfrekening te doen. Wij horen onmiddellijk de vraag: wat is de voor- inschrijfrekening Er bestaat een beleggingswet die het Algemeen Burgelijk Pensioen fonds verplicht om geld aan de schat kist te lenen als de minister een lening wil uitschrijven. Het te lenen bedrag moet na kennisgeving gereserveerd en voorts geboekt worden op een specia le rekening bij de schatkist. Door de ze reservering kan het fonds niet meer over de gereserveerde bedragen be schikken. Deze rekening nu is de voor- inschrijfrekening. Krijgt de schatkist meer belasting geld, dan hoeft het pensioenfonds min der geld te reserveren voor het Rijk. dan kan het ook meer geld aan andere geldvragers lenen. En dat zullen in de eerste plaats de gemeenten zijn, ook al gebeurt dit thans aiieen via de Bank voor Nederlandsche Gemeenten. Dat er meer geld naar de lagere overheid kan stromen, heeft verschei dene voordelen. De opwaartse druk op de kapitaalmarkt kan door dit grotere aanbod wat kleiner worden en wellicht de rente wat naar beneden brengen, doch in elk geval voorkomen dat zij verder oploopt. De gemeenten zouden dan minder gedwongen worden om geld op te nemen als zij het op langere termijn kunnen krijgen. Dat zou be langrijk zijn, want die financiering op korte termijn neemt een veel te grote vlucht en is ongetwijfeld een van de bronnen van de sterke inflatoire ont wikkeling. Het is nodig dat hier paal en perk aan wordt gesteld. Kunnen de gemeenten gemakkelijker geld op lange termijn lenen, dan zullen zij werken kunnen laten uitvoeren die nu verboden of onmogelijk zijn door gebrek aan geld. Zoals bekend heeft dit zijn terugslag op de particuliere be drijven gehad en de werkloosheid hel pen vergroten. Doordat 't geldaanbod op de kapitaal markt vergroot wordt, komen er ook betere mogelijkheden tot het lenen van geld voor de ondernemingen die geld nodig hebben. Zij zullen wat gemakke- lijken haar investeringen kunnen finan cieren. Ook dit kan vooral als een bedrijf door gebrek aan geld gedwon gen zou zijn om in te krimpen de werkgelegenheid steunen en de totale produktie vergroten. De overheveling van dat halve mil jard naar de kapitaalmarkt betekent ook, dat de koopkracht niet wordt ver groot. Dit kan weer gunstig op de in voer inwerken en wel in die zin dat zij niet onnodig wordt opgevoerd. Als de invoer in de hand kan worden ge houden en dat was in het afgelopen jaar bepaald niet het geval kan dit de betalingsbalans verlichten en wel licht het tekort wegwerken. Dit is dan zo eenvoudig mogelijk voorgesteld het mechanisme dat professor Zijlstra in werking probeert te stellen. Het zit heel logisch in el kaar. Of het echter zo zal gaan, is niet met zekerheid te zeggen. Het bedrag kan uiteindelijk nog niet groot genoeg zijn, er kunnen andere, remmende krachten gaan werken, de tijdsfactor kan een rol spelen. Hoe dit ook zij, wij hebben thans 'n nieuw kabinet met een doelbewuste economische doelstelling. Over een half jaar zullen wij kunnen zeggen of het mechanisme volgens opzet heeft gefunctioneerd. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG De A.R.-fractie heeft prof. Zijlstra concrete voorstellen gedaan om voor 1967 tot een zeer terughoudend loonbeleid te komen. De overheid zou een algemene loonronde moeten afkondigen, als werkgevers en werknemers het onderling niet eens zouden kunnen worden. Voor de laagstbetaalden zou in ieder geval de st|jging van de kosten van levensonderhoud vergoed moeten worden. Al dus ontlenen w|j aan een verklaring van A.R.-fractievoorzitter B. Roolvink. Al in de laatste fase van de kabinetsformatie, toen prof. Z(jlstra zjjn ontwerp-rege- rlngsprogram opstelde, is een en ander de huidige minister-president kenbaar gemaakt. Hoe hoog de loonronde volgens de A.R.-poiiticus moest worden, wilde de heer Roolvink niet zeggen. Meer dan 5 procent zou het niet zijn. De laagstbe taalden zouden echter, door de te ver wachten hogere kosten van levenson derhoud, gevaar lopen ernstig de dupe te worden. Voor hen zou een vast be drag als minimumverhoging moeten worden vastgesteld, aldus de gedach tengang. Aan het andere einde van de inkomensladder zouden de hoogstgesa- larieerden genoegen moeten nemen met een in geld uitgedrukt maximum. An dere vormen van inkomens als tantiè mes en dividenden onttrokken zich aan ingrijpen van hogerhand. Voor deze voorstellen bestond in de A.R.-fractie „de grootst mogelijke meerderheid", zo zei de heer Roolvink. De opvattingen van drs. Boersma, lid van de A.R.-Tweede-Kamerfractie en economisch adviseur van het C.N.V., werden binnen dc fractie niet gedeeld. Drs. Boersma had vorige week, voor de ontknoping van de kabinetscrisis, in Amsterdam gezegd, dat hij de verho ging van de omzetbelasting al in 1967 met zijn uitwerking op het prijspeil een hachelijke zaak vond. De heer Roolvink meende, dat een dergelijk effect niet noodzakelijkerwijs voortvloeide uit de hogere omzetbelas ting. De eerste levensbehoeften zijn immers van omzetbelasting vrijgesteld en bovendien zou een juist prijsbeleid, waar nodig, soelaas bieden. Terugziend op de kabinetscrisis, weet de heer Roolvink dc breuk tussen de regeringspartijen voornamelijk aan het gebrek van vertrouwen in het financië le beleid van het kabinet-Cals. Hij wees in dit verband op een rondvraag onder K.V.P.-leden, die de misschien irratio nele, maar typische mening aan het licht had gebracht, dat „men wel be reid zou zijn extra-lasten te aanvaar den. als iemand als prof. De Quay of prof. Zijlstra dit zou vragen, maar niet als het dr. Vondeling was". Over zijn eigen positie in de nu ko mende verkiezingsstrijd, zei de heer Roolvink dat hij liever zou zien, dat zijn partij met twee lijstaanvoerders kwam. (Dat zouden dan, naar alle waarschijnlijkheid, de minister van landbouw, mr. Biesheuvel, en de heer Roolvink zelf zijn - Red.). Nu heeft het bestuur van de A.R.P. de kiesverenigingen één lijstaanvoerder gesuggereerd, en wel mr. Biesheuvel. De kiesverenigingen kunnen hierin al tijd wijziging brengen, zo zei de A.R.- fractievoorzitter. Hij bracht in herinnering dat hij vier jaar geleden nummer vijf op de advies- lijst had gestaan, maar er na stem ming als nummer één uitgekomen was. Zoiets zou ook nu kunnen gebeuren, want beslissend is tenslotte het oordeel van de ongeveer 900 A.R.-kiesverenigin- gen. „En als het dan om een minister ging. dan zou dat een extra-klap ge ven," aldus de heer Roolvink. Doordat de 26-jarige leraar G. Kerk hof uit Amsterdam slipte, zijn gister morgen op de Haarlemmerweg in de hoofdstad vier auto's met elkaar in botsing gekomen. De bestuurder van een van de wagens, de 56-jarige direc teur van de Amsterdamse burgerlijke stand, dr. P. Bakker, werd met een gebroken rechterbeen en verwondin gen aan het hoofd in het Wilhelmina Gasthuis opgenomen. De leraar, die eveneens met verwondingen naar het ziekenhuis werd overgebracht, kon na behandeling huiswaarts keren. Hun auto's vlogen door de botsing in brand en brandden geheel uit, zoals de foto laat zien. 0 By Doepenveen ia donderdagmiddag omstreeks half twee een personen auto op een niet-beveiligde spoorweg overgang tegen een reizigerstrein gere den. Er deden zich geen persoonlijke ongeluken voor, maar de auto werd zwaar beschadigd. 0 Een trekker met aanhanger, be laden met melkbussen, is donder dagmorgen om half tien op de niet-be veiligde overweg in de Broeierdweg tussen Enschede en Hengelo, in botsing gekomen met een reizigerstrein. De be stuurder kwam met de schrik vrij. ADVERTENTIE Geef surprises die beklijven platenbonnen zwarte schijven. 0 Het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen zal het kasteel „De Wyenburg" in het Betuwse dorp Ech- teld huren als congrescentrum. Ook het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk zal van het kas teel gebruik gaan maken. 0 Het ziet er niet naar uit. dat de ge meente Rotterdam spoedig zal overgaan tot het doortrekken van de metro van het Zuidplein naar Pen- drecht en Hoogvliet. Burgemeester en Wethouders van de Maasstad hebben namelijk besloten de betonfabriek op de zuidelijke oever, die gebruikt werd voor de metrobouw en die nu nog ele menten voor andere openbare werken in Rotterdam maakt, binnenkort te la ten afbreken. ADVERTENTIE Geef surprises die beklijven platenbonnen zwarte schijven. 9 De gemeente Rotterdam gaat ver soberen. Nederlandse gasten, die op het Rotterdamse stadhuis worden ontvangen, krijgen in het vervolg al leen maar een kopje koffie aangebo den en geen glas sherry of jenever. 0 De internationale binnenvaartvloot kampt met een niet-geringe over capaciteit, o.m. veroorzaakt door het feit, dat de laatste tien jaren 2.5 mil joen ton scheepsruimte aan deze ver voerstak werd toegevoegd. ADVERTENTIE Geef surprises die beklijven platenbonnen zwarte schijven. 0 De actie School-Slag, die beoogt vijf miljoen gulden voor christelijk onderwijs in vijf werelddelen bijeen te brengen, heeft tot nu toe een ton opge bracht. Verwacht wordt, dat eind deze week dit aanloopbedrag verre zal zijn overschreden. Men hoopt dan enkele miljoenen guldens binnen te hebben. Morgen is de slotdag van de actie. 0 De werkgroep „Kindervakantie werk" van de Stichting Recreatie heeft dit jaar onder alle Nederlandse gemeenten een enquête gehouden, waarbij de vraag werd gesteld of men in de zomervakantie van de lagere scholen activiteiten voor de leerlingen organiseert. Van de 957 gemeentebestu ren reageerden er 862, ofwel 90 procent. Van de 862 gemeenten blijken er 537 niets aan kindervakantiewerk te doen, terwijl in 325 gemeenten wel enige ac tiviteiten worden ontplooid. ADVERTENTIE Geef surpris«s die beklijven platenbonnenzwarte schijven. 0 Het personeel zestig man van de motordienst bij de hoofdstedelij ke politie wil niet meer meewerken aan opnamen voor televisiefilmprodukties: zij vinden, dat de omroepen veel te tendentieus voorlichting geven over het optreden van de politie. 0 Negen van de elf A.L.M.-vliegers, die betrokken waren bij het con flict met de directie van de Antilliaan se Luchtvaartmaatschappij, hebben hun ontslag ingediend per 1 januari a.s. In totaal zijn er nog vier vliegers in dienst van de A.L.M. ADVERTENTIE Geef surprises die beklijven platenbonnen zwarte schijven. 0 De Britse en Nederlandse Lucht macht zullen van eikaars schietter- rein gebruik gaan maken, zo is in Lon den bekend gemaakt. Aan de Nederland se Luchtmacht worden door de R.A.F. drie keer in de week haar schietbanen te Holbeach in Oost-Engeland ter be schikking gesteld, terwijl de Britten van Vliehorst gebruik gaan maken. 0 Vrijdag 2 december zal gestart wor den met de fluoridering van het leidingwater in de gemeenten Gronin gen, Haren en Eelde. 0 Het aantal aanmeldingen om ar beidsbemiddeling tengevolge van de deconfiture van de Vasco-Bouwon- dernemingen te Heerlen, heeft zich ge stabiliseerd op ongeveer 650, zo wordt vernomen van de directie van het ge westelijk arbeidsbureau te Heerlen. On der hen bevinden zich er slechts onge veer 60 van onderaannemers. Dit is minder dan werd verwacht. De kachelpijpenfabriek Cox-Geelen N.V. te Maastricht zal zijn bedrijf naar Eijsden verplaatsen. Op het indus trieterrein van E(jsden wordt een nieu we fabriek gebouwd van circa drie miljoen gulden. Met de bouw ervan wordt zo spoedig mogelijk begonnen. In de fabriek zijn circa driehonderd mensen werkzaam. ADVERTENTIE •1

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 7