KRONIEK VAN EEN CIRKELGANG
Prof. Zijlstra's voorstellen
zijn die van dr. Vondeling
Ironie van de geschiedenis: nu
even ver als in augustus
Achtergronden
van een crisis
van 40 dagen
A.R.P. wilde loonronde met vast
bedrag voor laagst betaalden
50 cent
Nieuwe spoorlijn
door Siberië
GEKORTWIEKT
Grando 19 ct
Perlas 17 ct
Die goeie ouwe met de baard
Ook voor uip longdrinks (net als die goeie jonge)
KOOL EN GEIT
A.R.K.
KAARTEN GESCHUD
TE VROEG
sparen
WEER OP TAFEL
Snuif en wrijf
BEDRIJFSLEVEN
VRIJDAG 25 NOVEMBER 1966
4 nVF.RTFNTlB
LANKENHEYM
Prof. Zijlstra wil de
economie verbeteren
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De extra-belastingmaatregelen, die het
kabinet-Zijlstra aan ruim een half miljard gulden moeten
helpen en die de kern vormen van het nieuwe regerings
program, zijn zo weten spelers in het politieke spel
geen vinding van de nieuw aangetreden minister van Fi
nanciën, maar van de vorige: dr. Vondeling. Hij was het,
die afgelopen zomer tijdens de koortsachtige voorbe
reiding van de begroting 1967 door het kabinet-Cals
tot de overtuiging kwam, dat slechts door de verlaging
van de loon- en inkomstenbelasting pas midden 1967 te
doen ingaan, voldoende dekking verkregen zou worden.
Gaan v|j terug tot augustus, toen binnen het kabinet-Cals
grote spanningen optraden. Dr. Vondeling verdedigde zjjn
dekkingsplan. H(j kreeg voornamelijk steun van de A.R.-mi-
nisters. Onoverkomelijke moeilijkheden hadden met name
de K.V.P.-ministers met uitstel van de tweede moot van de
Hij heeft zijn opvatting toen niet kunnen doorzetten,
maar door een speling van het politieke lot is het zijn op
volger, die deze draad weer opneemt. Voordat deze epi
sode wordt bijgezet als parlementaire geschiedenis „in
teressant, maar voorbij", zoals prof. Zijlstra al bij zijn
eerste optreden als regeringsleider constateerde ver
dient zij aan het einde van de week, waarin het kabinet-
Zijlstra tot stand kwam. een plaats in de kroniek van de
veertigdaagse crisis, of beter: van de achtergronden er
van.
belastingverlaging. De P.v.d.A.-mlnisters, drs. Den Uyl
voorop, zagen vooral op tegen de verhoging van de omzet
belasting al in het verkiezingsjaar 1967. Van buitenaf, door
fractie en part|j, werden de socialistische bewindslieden on
der druk gezet om op dit punt niet toe te geven.
De uiterste concessie, die fractievoor
zitter Nederhorst zeer tot ongenoe
gen van zijn fractie op eigen houtje
de P.v.d.A.-bewindslieden meende te
kunnen toestaan, was de omzetbelasting
per 1 januari 1968 te verhogen. Zo was
een eerste voorwaarde geschapen voor
de crisis, die twee maanden later zou
uitbreken: een deel van het kabinet-
Cals kon niet meer terug op een essen
tieel onderdeel van het begrotingscom
promis.
Om uit de moeilijkheden te komen,
kwam de staatssecretaris van Finan
ciën, dr. Hoefnagels, met een handig
middel, dat kool en geit leek te sparen:
Door de achterstand bij de belastingin
ning wat in te lopen, zouden In 1967 en
kele honderden miljoenen guldens meer
in de staatskas kunnen vloeien.
Maar het was geen eigenlijk dekking
zoiets kan men immers maar één keer
doen en bovendien jjog -onvoldoende
in omvang. Er moest meer gebeuren.
Toen echter door verschuiving van las
ten naar 1968 het begrotingsbeeld ge
flatteerd uit de bus dreigde te komen,
was ook voor de slimme belastingex
pert Hoefnagels het plezier eraf.
Hij liet zich in die periode ontval
len, dat hij de begroting-Vondeling
„zo lek als een mandje" vond. Hij
kon zich niet verenigen met de ma
nier, waarop de minister van Finan
ciën gedwongen werd te werk te gaan.
Maar de voorbereiding van de begro
ting viel buiten de eigenlijke verant
woordelijkheid van de staatssecretaris
en het kabinet kon volstaan met hem
uit te rangeren. In de laatste weken
vóór de openbare behandeling in de
Tweede Kamer werd dr. Hoefnagels
buiten de begrotingsbesprekingen ge
houden.
Ook de A.R.-ministers hadden echter
bezwaren. In dit stadium het was
eind augustus nam minister Biesheu
vel de stap om fractievoorzitter Rool-
vink in het overleg te betrekken. In het
voorbijgaan kan nog vermeld worden,
dat de minister van Landbouw op het
punt stond zelf een kabinetscrisis te
ontketenen. Hij had een diepgaand me
ningsverschil met zijn collega Vonde
ling over de vergoeding van te ontei
genen landbouwgronden.
Dat de heer Roolvink tenslotte zijn
partijgenoot tot aanblijven heeft weten
te bewegen hield en niet in de laat
ste plaats verband met het aftreden
van de minister van Binnenlandse Za
ken, de heer Smallenbroek, op 29 au
gustus. Het zou anders de schijn ge
had hebben, aldus de redenering van
de A.R.-fractievoorzitter, dat mr. Bies
heuvel aftrad, omdat hij eigenlijk soli
dair met de ongelukkig optredende mi
nister Smallenbroek was. En niets
was minder waar, zoals later bleek,
toen bekend werd, dat het juist mr.
Biesheuvel was, die het verdwijnen van
de „keizer van Drente" had bevorderd.
Wat de begrotingsperikelen betrof,
bracht de heer Roolvink wel begrip op
voor de grote lijnen van het politieke
compromis, dat zich binnen het kabinet
aftekende. Dit had in zijn ogen ten
minste het voordeel, dat mr. Cals en
de zijnen met een begroting voor de
dag konden komen en niet al voortijdig
aan innerlijke tegenstellingen ten onder
zouden gaan, zoals onder mr. Marijnen
gebeurde.
De A.R.-fractievoorzitter was zich ech- j Cals, behalve mr. Biesheuvel niet ge-
ter wel bewust van het risico, dat hij j dreven door politieke ambities, konden
liep door in overleg te treden met zijn niet zomaar overstappen, ook al omdat
partijgenoten in het kabiet. H|j behield
zich dan ook tegenover mr. Biesheuvel
het recht voor bij de afzonderlijke be
grotingshoofdstukken in de Kamer
met amendementen te komen.
Deze voorwaarde sloot echter in, dat
zijn fractie bij de algemene beschou
wingen tegenover het kabinet-Cals een
welwillende houding zou innemen, het
geen ook gebeurde Maar toen K.V.P.-
fractievoorzitter Schmelzer met zijn mo
tie kwam, raakte de heer Roolvink in
moeilijkheden. In wezen stond hij im
mers zeer zicht bij het kritische K.V.P.-
standpunt, zoals hij na „de nacht" ook
niet naliet te verzekeren. Toch stem
den hij en zijn fractie, indachtig zijn
bezoek aan het ministerie van Land
bouw, tegen de K.V.P.-motie.
Na dit voorspel waren de kaarten ge
schud. Dr. Vondeling in tweestrijd
tussen zijn rol van goed financier en
die van goed partijman had er het
beste van trachten te maken. De frac
ties van de P.v.d.A. en de A.R.P. ston
den ieder op eigen manier niet
meer geheel vrij tegenover het kabinet-
Cals, en omgekeerd. De enige regerings
partij, die deze toestand had weten te
voorkomen, was de K.V.P., die echter
door star vast te houden aan de belas
tingverlaging van 1 januari ook een ei
gen bijdrage tot de komende crisis had
geleverd.
Dit gebeurde overigens met afspra
ken in de hand, omdat de tweede
moot van de belastingverlaging im
mers een onderdeel van het regerings
programma vormde en bovendien al
wettelijk vast lag. Maar star bleef het.
Er was een kabinetscrisis en een
vruchteloze formatiepoging van de KVP-
fractievoorzitter voor nodig om dit dui
delijk te maken. Drs. Schmelzer begon,
als formateur, met een „bescheiden"
verbetering van de dekking voor 1967:
de omzetbelasting zou op 1 oktober 1967
en niet pas op 1 janauri 1968 verhoogd
moeten worden. Prof. Zijlstra, die in die
fase gepolst werd, vond dit toen al te
weinig, maar kreeg om andere redenen
geen voet aan de grond.
De heer Roolvink had immers drie
voorwaarden geformuleerd voor het
meedoen van de A.R.P. aan een inte
rimkabinet: het uitgavenniveau-1967
mocht niet aangetast worden, de Om
roepwet moest worden afgewikkeld en
de zittende A.R.P.-ministers moesten
bereid zijn over te gaan. Het was over
dit laatste punt, dat prof. Zijlstra strui
kelde. Hy was eenvoudig in een te
vroeg stadium gevraagd. De crisis was
immers „nog maar" twee weken oud
en de A.R.-bewindslieden in het kabinet-
ADVERTENT1E
Tijdelijk: 1 tube
POLY-Color kleurshampoo
plus 1 flacon
POLY Set haarversteviger
van f.3.- voor
slechts f2.50
Voor mooier baar:
er nog steeds binnen het kabinet hoop
bestond, dat er een terugkeer naar de
comblnatie-Cals mogelijk zou zijn.
De heer Roolvink, die buiten weten
van zijn fractie al vanaf het begin drs.
Schmelzer de kandidatuur-Zijlstra had
voorgesteld, was iets te ver gegaan.
Maar terwijl mr. Biesheuvel het was
28 oktober de formateur liet weten,
dat hij eerst met de P.v.d.A. moest
gaan praten en het voorlopig dus, sa
men met de A.R.-hoogleraren Diepen
horst en Verdam, liet afweten, lanceer
de de heer Roolvink onverstoord in het
het denkbeeld, dat er wel later weer
een opening voor prof. Zijlstra zou ko
men.
Hij zou gelijk krijgen, maar voor het
ogenblik ging de formateur het in een
andere richting zoeken en koerste hij
aan op een K.V.P.-minderheidskabinet.
Toen hij daarmee een begin van succes
dreigde te hebben behalve prof.
Steenkampr had ook de financieel des
kundige K.V.P.-hoogleraar Bosman op
31 oktober medewerking toegezegd
werd het hoog tijd voor de A.RP. weer
in het geding te komen. Het was de
heer Roolvink, die het initiatief hiertoe
nam en in de opvallendste manoeuvre
van de hele formatieperiode ongevraagd
samen met mr. Biesheuvel, drs. Schmel
zer een oplossing aan de hand kwam
doen.
Op tafel lag weer het oud voorstei-
Vondeling: uitstel van belastingverla
ging tot 1 juli 1967 en verhoging van
omzetbelasting op dezelfde dag. Een
aanvulling was de bereidheid van de
A.R.-politici genoegen te nemen met eni
ge verschuiving van de data, mits de
koppeling van beide maatregelen be
houden bleef. Bovendien werd, op ver
zoek van de zittende A.R.-ministers,
herhaald, dat ook de P.v.d.A. in het ge
sprek betrokken moest worden.
Drs. Schemlzer liet weten, dat hij op
de A.R.-voorstellen niet kon ingaan. Hij
kon toch niet over zijn schaduw als
fractievoorzitter heenspringen en nu
toch met uitstel van belastingverlaging
aankomen? Een gesprek met drs. Ne
derhorst was dan ook zinloos, vond hij.
Wat drs. Schmelzer niet kon lukken,
was aan dr. Beel wel voorbehouden: de
weg vrij maken voor de A.R.P. en
dus voor redder Zijlstra. Veraf van het
politieke gewoel van de laatste tijd, kon
dr. Beel met een voorstel komen, waar
in ook de belastingverlaging op losse
schroeven gezet werd. Bovendien liet
hij, meer uitvoerig en vooral openlijker
dan drs. Schmelzer had gedaan, de
P.v.d.A. duidelijk nee zeggen. De laat
ste sporen van terughoudendheid bij
minister piesheuvel c.s. verdwenen,
toen drs. Nederhorst het niet eens no
dig vond zijn fractie er nog bij te ha
len en een „terug-naar-Cals" definitief
van de baan veegde.
De K.V.P.-fractie ging, geholpen door
het Centraal Planbureau, dat met nieu
we verontrustende cijfers van de beta
lingsbalans kwam, onder het juk van
dr. Beel door. Prof. Zijlstra, aange
zocht als formateur, deed de laatste
stap en nam met een vloed van argu
menten dr. Vondelings aanvankelijke
voorstel, dat het in augustus niet ge
haald had, over.
Bang geworden er anders helemaal
niet meer uit te zullen komen slikte de
K.V.P.-fractie opnieuw het een en an
der. En om de cirkel geheel te sluiten
op het punt, waar in augustus de onder
gang van het kabinet-Cals begon, kon
digde prof. Zijlstra aan het met de
versnelde belastinginniing voorzichtig
aan te zullen doen.
Zo leidde - voor het oog en oor
van de contemporaine geschiedschrij
ver het pad van Vondeling terug
tot Vondeling, al was de doctor daar
zelf niet meer bij betrokken. In de
omwegen, die de landspolitiek soms
volgt, was hij met zijn politieke vrien
den een dwarsweg ingeslagen en uit
het oog verloren.
ADVERTENTIE
Uw verkoudheid van neus,
keel of borst weg met
MOSKOU De Russen zijn begon
nen aan wat zij 't project van de eeuw
noemen; de aanleg van een 4800 km
lange spoorweg over de gebergten en
de wouden van Siberië.
De nieuwe spoorlijn, een van de lang
ste ter wereld, zal ongeveer evenwijdig
lopen aan de huidige Trans-Siberische
spoorweg en de Noordsiberische spoor
weg. Het doel is de rijke bodemschat
ten van Noord-Siberië open te leggen.
In het gebied moeten rijke lagen olie,
ijzer, koper, goud, magnesium, wol
fram en diamanten liggen. Maar ge
brek aan transportmiddelen heeft de
openlegging van het gebied tot dusver
vertraagd en beperkt.
Dc aanleg van de nieuwe spoorlijn
zal 15 tot 20 jaar in beslag nemen. Zij
zal in Tyoemen, Midden-Rusland, be
ginnen en over wouden, moerassen, ri
vieren en bergen lopen, aldus Tass.
(Van onze economische medewerker)
Prof. dr. J. Zijlstra, dc nieuwe mi
nister-president, heeft zorgen over dc
economische situatie, maar hij ziet
geen enkele reden tot paniek. Wel
moet er worden ingegrepen, moet er
worden gecorrigeerd. En hoe eerder
dit gebeurt, des te lichter zal die in
greep, die correctie, volgens hem zijn
De economische ontwikkeling in het
lopende jaar laat alle aspecten van
een inflatie zien. Die inflatoire ont
wikkeling wordt namelijk gekenmerkt
door:
Een ontspanning op de arbeidsmarkt
met geleidelijk oplopende werkloos
heid, voornamelijk veroorzaakt door in
krimping of sluiting van bedrijven;
Een al te krappe kapitaalmarkt,
waardoor de rente tussen de 7 procent
en 7,5 procent beweegt, hetgeen het
aantrekken van kapitaal duur maakt
en het investeren bemoeilijkt;
Een betalingsbalans die uit haar
evenwicht is, hetgeen wil zeggen dat
er een tekort op die balans is.
Dat tekort op de betalingsbalans is
inderdaad een geduchte tegenvaller.
Het betekent namelijk dat wij geld aan
het buitenland moeten betalen. En dit
kan alleen ten koste van ons deviezen-
bezit gaan. Honderden miljoenen aan
deviezen zijn dit jaar naat 't buitenland
verhuisd.
Al die economische verschijnselen
kunnen niet los van elkaar worden ge
zien. Werkgelegenheid, kapitaalmarkt,
betalingsbalans, zij beïnvloeden el
kaar. Vandaar dat prof. Zijlstra ook
kon zeggen, dat wij er voor moeten
oppassen dat wij niet in de Engelse si
tuatie terecht komen: het tekort op de
betalingsbalans maakt het niet moge
lijk iets aan de werkgelegenheid te
doen, terwijl een verbetering van de
betalingsbalans de werkloosheid zou
verergeren.
De nieuwe minister-president en te
gelijkertijd minister van Financiën wil
deze situatie voorkomen. Hij wil de
kapitaalmarkt helpen, de vergroting
van de werkloosheid tegengaan en de
betalingsbalans steunen door een forse
fiscale ingreep.
De voorgenomen verlaging van de
loon- en inkomstenbelasting wordt een
half jaar opgeschoven terwijl daar
naast de voorgenomen verhoging van
de omzetbelasting een half jaar wordt
vervroegd. De nieuwe minister van Fi
nanciën verwacht hiervan aan extra
inkomsten f 500 tot f 600 miljoen.
Prof. Zijlstra wil in wezen dit geld
aan de consumptie onttrekken en naar
de kapitaalmarkt overhevelen. Hij
heeft dan ook duidelijk gezegd dat hij
die miljoenen niet nodig heeft voor de
dekking van de uitgaven, maar voor de
verbetering van de kapitaalmarkt. En
dat moet dan weer gunstig op de be
talingsbalans en de arbeidsmarkt in
werken.
De samenhang tussen die verschijn
selen is niet zo gemakkelijk te begrij
pen. Toch vormt ze de kern van de
gedachtengang van de minister van Fi
nanciën. Wij willen daarom proberen
wat licht in de duisternis te brengen.
De belastingmaatregelen moeten
f 500 tot f 600 miljoen naar de schat
kist brengen. Daardoor behoeft het
Rijk een geringer beroep op de voor-
inschrijfrekening te doen. Wij horen
onmiddellijk de vraag: wat is de voor-
inschrijfrekening
Er bestaat een beleggingswet die
het Algemeen Burgelijk Pensioen
fonds verplicht om geld aan de schat
kist te lenen als de minister een lening
wil uitschrijven. Het te lenen bedrag
moet na kennisgeving gereserveerd en
voorts geboekt worden op een specia
le rekening bij de schatkist. Door de
ze reservering kan het fonds niet meer
over de gereserveerde bedragen be
schikken. Deze rekening nu is de voor-
inschrijfrekening.
Krijgt de schatkist meer belasting
geld, dan hoeft het pensioenfonds min
der geld te reserveren voor het Rijk.
dan kan het ook meer geld aan andere
geldvragers lenen. En dat zullen in de
eerste plaats de gemeenten zijn, ook
al gebeurt dit thans aiieen via de Bank
voor Nederlandsche Gemeenten.
Dat er meer geld naar de lagere
overheid kan stromen, heeft verschei
dene voordelen. De opwaartse druk op
de kapitaalmarkt kan door dit grotere
aanbod wat kleiner worden en wellicht
de rente wat naar beneden brengen,
doch in elk geval voorkomen dat zij
verder oploopt. De gemeenten zouden
dan minder gedwongen worden om
geld op te nemen als zij het op langere
termijn kunnen krijgen. Dat zou be
langrijk zijn, want die financiering op
korte termijn neemt een veel te grote
vlucht en is ongetwijfeld een van de
bronnen van de sterke inflatoire ont
wikkeling. Het is nodig dat hier paal
en perk aan wordt gesteld.
Kunnen de gemeenten gemakkelijker
geld op lange termijn lenen, dan zullen
zij werken kunnen laten uitvoeren die
nu verboden of onmogelijk zijn door
gebrek aan geld. Zoals bekend heeft
dit zijn terugslag op de particuliere be
drijven gehad en de werkloosheid hel
pen vergroten.
Doordat 't geldaanbod op de kapitaal
markt vergroot wordt, komen er ook
betere mogelijkheden tot het lenen van
geld voor de ondernemingen die geld
nodig hebben. Zij zullen wat gemakke-
lijken haar investeringen kunnen finan
cieren. Ook dit kan vooral als een
bedrijf door gebrek aan geld gedwon
gen zou zijn om in te krimpen de
werkgelegenheid steunen en de totale
produktie vergroten.
De overheveling van dat halve mil
jard naar de kapitaalmarkt betekent
ook, dat de koopkracht niet wordt ver
groot. Dit kan weer gunstig op de in
voer inwerken en wel in die zin dat
zij niet onnodig wordt opgevoerd. Als
de invoer in de hand kan worden ge
houden en dat was in het afgelopen
jaar bepaald niet het geval kan dit
de betalingsbalans verlichten en wel
licht het tekort wegwerken.
Dit is dan zo eenvoudig mogelijk
voorgesteld het mechanisme dat
professor Zijlstra in werking probeert
te stellen. Het zit heel logisch in el
kaar. Of het echter zo zal gaan, is niet
met zekerheid te zeggen. Het bedrag
kan uiteindelijk nog niet groot genoeg
zijn, er kunnen andere, remmende
krachten gaan werken, de tijdsfactor
kan een rol spelen.
Hoe dit ook zij, wij hebben thans 'n
nieuw kabinet met een doelbewuste
economische doelstelling. Over een
half jaar zullen wij kunnen zeggen of
het mechanisme volgens opzet heeft
gefunctioneerd.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De A.R.-fractie heeft prof. Zijlstra concrete voorstellen gedaan
om voor 1967 tot een zeer terughoudend loonbeleid te komen. De overheid zou
een algemene loonronde moeten afkondigen, als werkgevers en werknemers het
onderling niet eens zouden kunnen worden. Voor de laagstbetaalden zou in ieder
geval de st|jging van de kosten van levensonderhoud vergoed moeten worden. Al
dus ontlenen w|j aan een verklaring van A.R.-fractievoorzitter B. Roolvink. Al in
de laatste fase van de kabinetsformatie, toen prof. Z(jlstra zjjn ontwerp-rege-
rlngsprogram opstelde, is een en ander de huidige minister-president kenbaar
gemaakt.
Hoe hoog de loonronde volgens de
A.R.-poiiticus moest worden, wilde de
heer Roolvink niet zeggen. Meer dan 5
procent zou het niet zijn. De laagstbe
taalden zouden echter, door de te ver
wachten hogere kosten van levenson
derhoud, gevaar lopen ernstig de dupe
te worden. Voor hen zou een vast be
drag als minimumverhoging moeten
worden vastgesteld, aldus de gedach
tengang. Aan het andere einde van de
inkomensladder zouden de hoogstgesa-
larieerden genoegen moeten nemen met
een in geld uitgedrukt maximum. An
dere vormen van inkomens als tantiè
mes en dividenden onttrokken zich aan
ingrijpen van hogerhand.
Voor deze voorstellen bestond in de
A.R.-fractie „de grootst mogelijke
meerderheid", zo zei de heer Roolvink.
De opvattingen van drs. Boersma, lid
van de A.R.-Tweede-Kamerfractie en
economisch adviseur van het C.N.V.,
werden binnen dc fractie niet gedeeld.
Drs. Boersma had vorige week, voor
de ontknoping van de kabinetscrisis, in
Amsterdam gezegd, dat hij de verho
ging van de omzetbelasting al in 1967
met zijn uitwerking op het prijspeil een
hachelijke zaak vond.
De heer Roolvink meende, dat een
dergelijk effect niet noodzakelijkerwijs
voortvloeide uit de hogere omzetbelas
ting. De eerste levensbehoeften zijn
immers van omzetbelasting vrijgesteld
en bovendien zou een juist prijsbeleid,
waar nodig, soelaas bieden.
Terugziend op de kabinetscrisis, weet
de heer Roolvink dc breuk tussen de
regeringspartijen voornamelijk aan het
gebrek van vertrouwen in het financië
le beleid van het kabinet-Cals. Hij wees
in dit verband op een rondvraag onder
K.V.P.-leden, die de misschien irratio
nele, maar typische mening aan het
licht had gebracht, dat „men wel be
reid zou zijn extra-lasten te aanvaar
den. als iemand als prof. De Quay of
prof. Zijlstra dit zou vragen, maar niet
als het dr. Vondeling was".
Over zijn eigen positie in de nu ko
mende verkiezingsstrijd, zei de heer
Roolvink dat hij liever zou zien, dat
zijn partij met twee lijstaanvoerders
kwam. (Dat zouden dan, naar alle
waarschijnlijkheid, de minister van
landbouw, mr. Biesheuvel, en de heer
Roolvink zelf zijn - Red.).
Nu heeft het bestuur van de A.R.P.
de kiesverenigingen één lijstaanvoerder
gesuggereerd, en wel mr. Biesheuvel.
De kiesverenigingen kunnen hierin al
tijd wijziging brengen, zo zei de A.R.-
fractievoorzitter.
Hij bracht in herinnering dat hij vier
jaar geleden nummer vijf op de advies-
lijst had gestaan, maar er na stem
ming als nummer één uitgekomen was.
Zoiets zou ook nu kunnen gebeuren,
want beslissend is tenslotte het oordeel
van de ongeveer 900 A.R.-kiesverenigin-
gen. „En als het dan om een minister
ging. dan zou dat een extra-klap ge
ven," aldus de heer Roolvink.
Doordat de 26-jarige leraar G. Kerk
hof uit Amsterdam slipte, zijn gister
morgen op de Haarlemmerweg in de
hoofdstad vier auto's met elkaar in
botsing gekomen. De bestuurder van
een van de wagens, de 56-jarige direc
teur van de Amsterdamse burgerlijke
stand, dr. P. Bakker, werd met een
gebroken rechterbeen en verwondin
gen aan het hoofd in het Wilhelmina
Gasthuis opgenomen. De leraar, die
eveneens met verwondingen naar het
ziekenhuis werd overgebracht, kon na
behandeling huiswaarts keren. Hun
auto's vlogen door de botsing in brand
en brandden geheel uit, zoals de foto
laat zien.
0 By Doepenveen ia donderdagmiddag
omstreeks half twee een personen
auto op een niet-beveiligde spoorweg
overgang tegen een reizigerstrein gere
den. Er deden zich geen persoonlijke
ongeluken voor, maar de auto werd
zwaar beschadigd.
0 Een trekker met aanhanger, be
laden met melkbussen, is donder
dagmorgen om half tien op de niet-be
veiligde overweg in de Broeierdweg
tussen Enschede en Hengelo, in botsing
gekomen met een reizigerstrein. De be
stuurder kwam met de schrik vrij.
ADVERTENTIE
Geef surprises die beklijven
platenbonnen zwarte schijven.
0 Het ministerie van Onderwijs en
Wetenschappen zal het kasteel „De
Wyenburg" in het Betuwse dorp Ech-
teld huren als congrescentrum. Ook het
ministerie van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk zal van het kas
teel gebruik gaan maken.
0 Het ziet er niet naar uit. dat de ge
meente Rotterdam spoedig zal
overgaan tot het doortrekken van de
metro van het Zuidplein naar Pen-
drecht en Hoogvliet. Burgemeester en
Wethouders van de Maasstad hebben
namelijk besloten de betonfabriek op de
zuidelijke oever, die gebruikt werd
voor de metrobouw en die nu nog ele
menten voor andere openbare werken
in Rotterdam maakt, binnenkort te la
ten afbreken.
ADVERTENTIE
Geef surprises die beklijven
platenbonnen zwarte schijven.
9 De gemeente Rotterdam gaat ver
soberen. Nederlandse gasten, die
op het Rotterdamse stadhuis worden
ontvangen, krijgen in het vervolg al
leen maar een kopje koffie aangebo
den en geen glas sherry of jenever.
0 De internationale binnenvaartvloot
kampt met een niet-geringe over
capaciteit, o.m. veroorzaakt door het
feit, dat de laatste tien jaren 2.5 mil
joen ton scheepsruimte aan deze ver
voerstak werd toegevoegd.
ADVERTENTIE
Geef surprises die beklijven
platenbonnen zwarte schijven.
0 De actie School-Slag, die beoogt
vijf miljoen gulden voor christelijk
onderwijs in vijf werelddelen bijeen te
brengen, heeft tot nu toe een ton opge
bracht. Verwacht wordt, dat eind deze
week dit aanloopbedrag verre zal zijn
overschreden. Men hoopt dan enkele
miljoenen guldens binnen te hebben.
Morgen is de slotdag van de actie.
0 De werkgroep „Kindervakantie
werk" van de Stichting Recreatie
heeft dit jaar onder alle Nederlandse
gemeenten een enquête gehouden,
waarbij de vraag werd gesteld of men
in de zomervakantie van de lagere
scholen activiteiten voor de leerlingen
organiseert. Van de 957 gemeentebestu
ren reageerden er 862, ofwel 90 procent.
Van de 862 gemeenten blijken er 537
niets aan kindervakantiewerk te doen,
terwijl in 325 gemeenten wel enige ac
tiviteiten worden ontplooid.
ADVERTENTIE
Geef surpris«s die beklijven
platenbonnenzwarte schijven.
0 Het personeel zestig man van
de motordienst bij de hoofdstedelij
ke politie wil niet meer meewerken aan
opnamen voor televisiefilmprodukties:
zij vinden, dat de omroepen veel te
tendentieus voorlichting geven over het
optreden van de politie.
0 Negen van de elf A.L.M.-vliegers,
die betrokken waren bij het con
flict met de directie van de Antilliaan
se Luchtvaartmaatschappij, hebben hun
ontslag ingediend per 1 januari a.s. In
totaal zijn er nog vier vliegers in dienst
van de A.L.M.
ADVERTENTIE
Geef surprises die beklijven
platenbonnen zwarte schijven.
0 De Britse en Nederlandse Lucht
macht zullen van eikaars schietter-
rein gebruik gaan maken, zo is in Lon
den bekend gemaakt. Aan de Nederland
se Luchtmacht worden door de R.A.F.
drie keer in de week haar schietbanen
te Holbeach in Oost-Engeland ter be
schikking gesteld, terwijl de Britten
van Vliehorst gebruik gaan maken.
0 Vrijdag 2 december zal gestart wor
den met de fluoridering van het
leidingwater in de gemeenten Gronin
gen, Haren en Eelde.
0 Het aantal aanmeldingen om ar
beidsbemiddeling tengevolge van
de deconfiture van de Vasco-Bouwon-
dernemingen te Heerlen, heeft zich ge
stabiliseerd op ongeveer 650, zo wordt
vernomen van de directie van het ge
westelijk arbeidsbureau te Heerlen. On
der hen bevinden zich er slechts onge
veer 60 van onderaannemers. Dit is
minder dan werd verwacht.
De kachelpijpenfabriek Cox-Geelen
N.V. te Maastricht zal zijn bedrijf
naar Eijsden verplaatsen. Op het indus
trieterrein van E(jsden wordt een nieu
we fabriek gebouwd van circa drie
miljoen gulden. Met de bouw ervan
wordt zo spoedig mogelijk begonnen.
In de fabriek zijn circa driehonderd
mensen werkzaam.
ADVERTENTIE
•1