WAT WIJ GELOVEN Gesprekken over principes met vooraanstaande kerkelijke figuren Leven wij van onze prestaties? DS. BUSKES WILT U ONS IN EEN KORTE, BIOGRAFISCHE SCHETS ENKELE INFORMA TIES GEVEN UIT UW LEVEN Ik ben in 1899 te Utrecht geboren, als zoon van een meubelhandelaar. Toen ik opgroeide was het mijn verlangen dokter te worden en ik ben dan ook nog medisch student geweest. HAD U TOEN GEEN KERKELIJKE BELANG STELLING? -Jawel! Maar idee om dominee te worden had ik in mijn jonge jaren echt niet. WANNEER VOND UW BEKERING PLAATS Bekering is voor mij iets dat dagelijks doorgaat. In mijn leven is nooit een tijd geweest dat ik volslagen buiten God leefde. Ik heb de Here van jongsaf leren vrezen en liefhebben. WAAROM GELOOFT U? Omdat God mij te machtig geworden is. Ik kan er niet onderuit. Ik kan niet niet geloven. Dat is mij onmogelijk. WAAR BEGON U UW STUDIE Op het christelijk gymnasium te Utrecht. WELKE LERAAR MAAKTE DAAR DE MEES TE INDRUK OP U? Dat was ongetwijfelt ds. De Vrijer van Odijk. De Vrijer had een goede tik van Smijtegelt en Schortinghuis meegekregen. Altijd een sterke, hoewel frisse, bevindelijke inslag. Prof. De Vrij er leeft nog, maar is niet meer bereikbaar van wege zijn hoge ouderdom. BENT U ALTIJD CONTACT BLIJVEN HOUDEN MET DE VRIJER? Toen ds. De Vrijer later prof. werd te Amster dam, is er steeds contact gebleven tussen ons. Mijn gehele pastorale loopbaan, heeft hij mij begeleid. HOE KWAM U TOT DE THEOLOGISCHE STU DIE In mijn gymnasiumtijd, toen ik dus dokter wil de worden, kwam bij mij sterk de begeerte op, dominee te worden, om mij in dienst van God en de medemens te stellen. Het kostte uiteraard tweestrijd. Studie-medicijnen trok mij ook erg aan. Tenslotte koos ik voor het ambt. BESCHOUWDE U DAT ALS EEN ROEPING? Ik houd er niet zo'n geweldige ambtstheorie op na, maar ik durf wel met overtuiging te zeggen dat ik er van Godswege toe geroepen ben. Ik zou ook nooit tot een andere staat des levens kunnen overgaan, zoals dat tegenwoordig nog wel eens gebeurt. Ten aanzien van mijzelf zou ik dit opvatten als een verraad aan het ambt. Ik heb nooit spijt gehad van mijn keus. Ik ben bijzonder dankbaar dat ik het heb mogen doen. Ik ben dan ook beslist niet als een teleurgestel de emeritus geëindigd. WAAR STUDEERDE U THEOLOGIE 1 Aan de V.U. te Amsterdam. Ik ging daar in 1917 heen en deed in 1922 mijn kandidaats, Groot was de invloed van prof. H. Bavinck op mij. Hij heeft mij geestelijk gevormd. Bavinck was een typisch vertegenwoordiger van de Af gescheidenen. Hij had niet het strijdbare karak ter van Kuyper. Ook dr. Kuyper heb ik diverse malen beluisterd. Zowel Kuyper als Bavinck heb ik helpen dragen naar hun laatste rustplaats. Ik heb Kuyper bewonderd. Bavinck heb ik bewon derd en ik heb van hem gehouden. WAT IS DE OORZAAK VAN UW STERKE EVANGELISATIEDRANG? Dat zat vanaf mijn jeugd in mij. Iets van de nood is mij opgelegd. Wee mij, als ik het evan gelie niet predik. Evenals bij William Booth is mijn leus: Christus voor de wereld De we reld voor Christus! Ik heb kennissen die niet ge loven, dit gaat mij ter harte. Ik zou het hun graag gunnen. Want God niet te kennen, in Je zus Christus, is pure armoede HOE STAAT U TEGENOVER DE BEVIN DING? Ik voel voor de verborgen omgang met God. Het moet proefondervindelijk beleefd worden. Er is geloof in God, maar ook geloofsomgang met God. Dit door persoonlijke omgang met de Bijbel en het gebed. Verder moeten wij ook de ge meenschap met God beoefenen. KUNT U ALTIJD MAAR GELOVEN Er is een geloof van het nochtansEr kan een grote innerlijke strijd zijn, zodat er geen uitkomst mogelijk lijkt, maar dan zegt het ge loof, dat het nochtans gelooftEr is tussen geloof en geloofsleven wel degelijk wisselwer king. MAG BEVINDING EEN BEPAALDE METHODE VOLGEN Wij mogen beslist niet methodistisch zijn. Ik herinner me nog dat wij thuis heel wat boeken van oude schrijvers hadden. Mijn grootvader was een gezelschapsmens. Smijtegelt, Voetius e.a. deden opgeld. De gezelschapsmensen had den veel kennis van het geestelijke leven. Maarals je het niet net zo meemaakte als zij, werd je er dikwijls buitengezet. De mensen ontnamen elkaar wat ze elkaar niet mochten ontnemen. Methodisme werkt eenzijdigheid inde hand en dat is natuurlijk fout. WAT VINDT U DE KERNINHOUD VAN DE BIJBEL? Dat hangt er van af in welke situatie ik dat zou omschrijven. God heeft niet voor niets zo'n dik boek gegeven. Toch zou ik samenvattend willen zeggen dat het in de Bijbel gaat om de heils- bemoeienis van God met de wereld. Met de mens dus! U BENT UIT DE GEREFORMEERDE KERK GEZET OMDAT U DE EERSTE HOOFDSTUK KEN VAN GENESIS ANDERS INTERPRE TEERDE DAN DE GEREF. KERK. BEHOREN DIE EERSTE HOOFDSTUKKEN VOLGENS U DAN NIET TOT DE BIJBEL?... Die horen er beslist wèl bij! MOETEN WIJ DIE HOOFDSTUKKEN DAN HIS TORISCH OF SYMBOLISCH ZIEN? Dat is een onjuiste tegenstelling. Ik zie het niet als historie, zoals wij gewend zijn iets historisch te noemen. MEER ALS MYTHE DAN Nee. Daar moet ik helemaal niets van hebben. De schepping en de val en het komen van God tot de mens na de val, wojrden ons in de Bijbel verteld in de vorm van een gebeurtenis. Het gaat daarin om het element van de heilsge schiedenis. Dat is voor mij van groot belang en essentieel. Ik beschouw de hele Bijbel, ook Ge nesis 1-3, als Gods Woord. Het komt mij niet toe het anders te geloven. DAT KLINKT MOOI, MAAR MEN HEEFT U ER TOCH NIET ZOMAAR VOOR DE AARDIG HEID UITGEZET? U DEED TOCH AAN SCHRIFTKRITIEK Ook de bekende dr. J. J. Bushes, Rooseveltlaan 288 te Amsterdam, vonden wij bereid aan de serie pastorale-discussie-interviews met vooraanstaande kerkelijke figuren, medewerking te verlenen. DrBuskes kenmerkt zich door zijn bewogen heid met de mens in het algemeen en met de ge wone man, in het bijzonder. Toen wij hem naar de diepste oorzaken van zijn innerlijk (en uiterlijk) belijden vroegen, behoefde hij beslist niet naar woorden te zoeken. Hij heeft een veelomvattende visie op het leven en komt openlijk voor zijn in zichten uit. Graag geven wij de uitspraken van deze algemeen geachte persoon aan U door, waar bij U uiteraard het volste recht behoudt, met Buskes van mening te verschillen Hoe moet ik, arme, de Schrift kritiseren? Dat zou de indruk wekken van boven de Schrift te staan. Wel mag en moet er sprake zijn van his- torisch-kritisch onderzoek. Historisch-kritisch on derzoek stelt echter nooit vast, of de Bijbel Gods Woord is of niet. Daar gaat het niet om. Men moet door historisch-kritisch onderzoek, tot een juiste interpretatie komen van de Bijbel. En dat is mijns inziens ontzettend belangrijk! VINDT U DAN DAT WIJ SCHEIDING MOETEN MAKEN TUSSEN DE WETENSCHAP EN DE BIJBEL?... Juist niet. Beide hebben betrekking op dezelfde wereld, en mogen geen geïsoleerde zaken zijn ten opzichte daarvan. De zaak moet kloppen!... MAAR WAT IS DAN CONCREET UW STAND PUNT? De Bijbel geeft veel informatie. Historisch-kri tisch zijn, betekent voor mij onderschei den! Het boek Job is van een andere historici teit dan die van de Evangeliën. Job heeft wel honderd maal geleefd en leeft nog. In de Bijbel is er altijd een historische kern. Ik wil een voorbeeld noemen: Als u dit interview zwart op wit hebt gesteld, zal het toch niet precies zo zijn als het verliep. Maar het is wel historisch! DAT IS DUIDELIJKER TAAL. MAAR WIE MAAKT UIT WAT JUIST OF ONJUIST IS! KUNT U DAT SOMS Ik maak niets uit. Ik maak ook niet uit wat in de Bijbel Gods Woord is en wat niet, zoals de Ethischen doen. Wel zijn er stukken in de Bij bel waar ik geen weg mee weet. Maar ik aan vaard die stukken wel als Gods Woord en zoek naar de juiste interpretatie ervan OP WELK PUNT WERD U DOOR DE SYNO DE VAN ASSEN VEROORDEELD Met Genesis 3 had ik me eigenlijk niet zoveel bemoeid. Ik geloof er wel in, maar ik neem het niet allemaal letterlijk. Niet dat 't verzinsels zijn, maar het is een mededelen van situaties. De synode zag dat anders en ik weigerde haar besluiten te onderschrijven. Haar absolutisme achtte en acht ik nog steeds onjuist. WAS VOLGENS U DE SLANG IN HET PARA DIJS DE DUIVEL De slang is een aanduiding van de duivel. GELOOFT U WEL IN EEN PERSOONLIJKE DUIVEL? Wat zal ik anders geloven? Ik heb in mijn leven teveel last van hem gehad om niet in hem te geloven. De duivel is een concrete tegenfiguur van God. HOE IS NU UW VERHOUDING TOT DE GE REF. KERKEN DE HISTORISCHE INTER PRETATIE WIJZIGT ZICH DAAR UW KANT UIT IMMERS Ik ben in de Geref. Kerken gedoopt, heb er be lijdenis gedaan, ben er getrouwd en enige jaren predikant geweest. Het raken uit de Geref. Ker ken heeft voor mij geen breuk met het verleden betekent. Maar ik zie nog niet dat ik er zal te rugkomen. WAT VINDT U VAN DE VERANDERINGEN IN DE GEREFORMEERDE KERKEN De nieuwe bezinning op de Bijbel, welke daar bezig is veld te winnen, juich ik van harte toe. Maar de ontwikkeling van hun levensstijl bevre digt mij niet. HOE BEDOELT U DAT De Geref. wereld is door de moderne communi catiemiddelen opengebroken. Er i& nu een te grote gelijkschakeling met de wereld. Het gaat mij allemaal te vlot bij de linkervleugel van de Gereformeerden. Velen doen overal aan mee. Ze roken en dansen en drinken te gretig. Er komt een dualisme tussen het 's zondags Christen zijn en het door-de-weekse-leven. ZIJN AL DE VERMAKEN DIE U NOEMDE VOOR EEN CHRISTEN DAN BESLIST TA BOE Dat zeg ik niet. Maar de Gereformeerden doen er al te gretig aan mee. Te opzettelijk! Iemand zei eens: „We zullen de Gereformeerden wel klein krijgen. Niet door brandstapels, maar door champagne!" BENT U ENIGSZINS PURITEINS Dit woord zou ik willen vermijden. Ik spreek liever over een zekere ascese. Oorspronkelijk was er ook bij de Gereformeerden iets van deze ascese: „In de wereld, niet van de wereld" Bij solidariteit met de wereld moet er eerst so lidariteit van ons met Christus zijn. Ik ben een vreemdeling op aarde. Ik kan best genieten, maar als ik de grens overschrijd, lijd ik geeste lijk schade. Deze grenzen wisselen uiteraard wel met de tijd, waarin geleefd wordt. BENT U TEGEN T.V., RADIO, FILM, ENZ. Beslist niet! Maar we moeten met deze dingen niet te gretig zijn! Er zijn ook mensen die alles mijden, maar muurvast zitten aan hun geld. Dat is dus ook helemaal fout. Principieel mag eigenlijk alles, maar het heeft zijn gren zen. Het Christendom is niet oeverloos UIT KRANTE-ARTIKELEN CONCLUDEREN WIJ DAT U ER ERG OP STAAT DOOR DE SYNODE VAN DE GEREF. KERKEN GERE HABILITEERD TE WORDEN. IS DAT NIET EEN KLEINZIELIGE HOUDING?... Het gaat er niet om dat zij mij gelijk geven. Het gaat er mij in de eerste plaats om dat de predikanten, die reeds overleden zijn, en wie het ambt ontnomen is, in eer hersteld worden. Dat komt hun toe! In de tweede plaats vind ik het uiterst belangrijk dat de Gereformeerden een positief getuigenis geven wat Genesis 1-3 voor hen betekent. WAAROM IS DAT ZO BELANGRIJK?... Een grote brok van de Gereformeerden heeft in het algemeen nog een fundamentalistische bij belbeschouwing, alsof God alles letterlijk heeft gedicteerd. Dat is gevaarlijk. De wijze waarop men in de I.C.C.C. over de Bijbel spreekt, vindt ik zelfs levensgevaarlijk! Fundamentalisten zijn ook op politiek gebied altijd conservatief. Zij le ven statisch. Er zit geen dynamiek meer in. Een positief getuigenis is dus zeer gewenst! MAAR U WEET TOCH OOK WEL DAT DIT ENORME RISICO'S VOOR DE GEREFOR MEERDEN MET ZICH MEEBRENGT. ER ZOU VERZET RIJZEN. TACTISCH ZOU EEN DER GELIJK GETUIGENIS DUS ZEER ONJUIST KUNNEN ZIJN Dat kan best waar zijn. Maar met de waarheid moet men niet marchanderen. Dat heeft fatale gevolgen voor vele gewetens, die met deze ma terie worstelen. U HEBT ER NOG NIET OP GEANTWOORD OF U REHABILITATIE VOOR UZELF OOK BELANGRIJK VINDT 7 Toen ik geschorst werd, was ik een jong, enthou siast prediker. Als ze je dan komen zeggen dat je een aantaster van de Schrift bent, is dat wel erg. Ik heb er lichamelijk en geestelijk onder geleden. Willen ze dus de zaak zuiver stellen en de kerk op een goede weg leiden, dan moeten ze rehabiliteren. Persoonlijk eerherstel interes seert me niet. Nee, niks! WAT VINDT U VAN DOMINEE BARTHOLD VAN GINKEL? Daar zeg ik voor honderd procent nee tegen. Ik vind het een uithollen van het Evangelie. Ik zou dit niet willen zeggen als ik het niet eerst hem zelf gezegd had. Ik zei hem dat hij van rechts binnen linksbuiten was geworden. Ik vind het een tekort in de Hervormde Kerk dat zij dit zo maar laten zitten. Ik noem het religieus-huma- nisme. U BENT LID VAN DE PVDA. TEVENS BENT U PREDIKANT. GEEFT DAT GEEN MOEILIJK HEDEN? In de twintiger en dertiger jaren, tijdens het bewind van Colijn, vond ik de crisismaatrege len ten aanzien van de werklozen, niet zo bie!... De mensen kregen teveel om dood te gaan maar te weinig om van te leven. In wezen was de politiek van Colijn liberaal. Ik heb in een volksbuurt gezeten, waar heel wat communisten woonden. Ik heb er ettelijke naar de kelder zien gaan. Het betekende voor mij afstand-ne men van de A.R. POLITIEK IS DUS VOOR U NEUTRAAL GE BIED GEWORDEN?.... Juist niet! Het is een gebied waar wij ons ge loof moeten belijden in onze verhouding tot de medemens. GOED. MAAR HET CHRISTEN-ZIJN MOET TOCH TOTALITAIR WEZEN. OP ELK GEBIED IN HET MAATSCHAPPELIJK LEVEN MOETEN WIJ TOCH IN DE EERSTE PLAATS CHRISTEN ZIJN?.... Dat moeten we zeker! Maar dat zit hem niet in de letters CHR ergens voor! Het gaat erom dat, waar wij ook staan, wij ons gedragen en getuigen vanuit ons geloof. Ook de A.R.-mensen zitten samen met „rooien" in een kabinet. Ka binetsvergaderingen worden niet met gebed ge opend. Toch zitten zij daar als Christenen. Christen-zijn betekent niet altijd een preekhou- ding aannemen, maar de grote Leidsman, Jezus Christus, op elk terrein volgen en gehoorzamen! HEBT U DAN GEEN WAARDERING VOOR DE CHRISTELIJKE SOCIALE BEWEGING?.... Dat heb ik zeker wel. Maar op de keper be schouwd is er in wezen niet zoveel verschil tus sen het C.N.V. en het N.V.V.!... UW NAAM IS OOK GENOEMD BIJ DE SYMPA THISANTEN MET „TIEN OVER ROOD". U HEBT DUS BLIJKBAAR NIET GENOEG AAN LINKS. U WILT NOG LINKSER! KUNT U DAT MET UW GELOOFSOVERTUIGING VERENI GEN?.... Ik ben het niet in alles eens met de inhoud van dit boekje. Maar de opstellers er van willen tegenstellingen wegwerken. Daar ben ik ook voor. Waarom moet de één baden in weelde en de ander met moeite door het leven gaan?.... Laat het kapitaal maar gerust wat eerlijker verdeeld worden. Er moeten gelijke kansen zijn voor alle mensen. HET GESCHRIFT WIL DE MONARCHIE MET DE REGERING VAN H. M. KONINGIN JULIA NA BEëINDIGEN. U DUS OOK?.... Als Calvinist voel ik meer voor een republiek dan een koninkrijk. Toch vind ik dit punt in „Tien over Rood" niet urgent. Ik wil graag er kennen dat wij met personen als Wilhelmina en Juliana gelukkig mogen zijn. De traditie in Ne derland loopt dan echter ook meer over Oran je, dan over het koningschap. Immers Willem van Oranje, Maurits, Stadhouder Willem III en verdere nakomelingen, dienden allemaal de re publiek. Pas later werd het een koningshuis. BAD U IN UW KERKDIENSTEN ALTIJD VOOR DE KONINGIN?.... Nee. Voor de oorlog althans niet. Toen deden honderden gereformeerde collega's dat wel. Dat vond ik toen welletjes. Maar vanaf 10 mei 1940, toen verschillende gereformeerde broeders er mee ophielden, begon ik er mee. Als de koningin het ooit nodig had, wat het toen wel. U WAS OOK BIJ DE ONDERTEKENAARS DIE CLAUS VON AMSBERG NIET DE GOEDE KAN DIDAAT VONDEN VOOR PRINS DER NEDER LANDEN. IS DAT WEL 'N JUISTE HOUDING?... Het was niet onze bedoeling het huwelijk tus sen prinses Beatrix en Claus te verhinderen, maar wèl dat Beatrix kandidate voor de troon zou blijven, in dit geval. MAAR WAT HEEFT U DAN OP CLAUS TEGEN Als mens had en heb ik op Claus niets tegen. Maar ik vind het onjuist, dat iemand die in het leger van Hitier gediend heeft, kransen zal gaan leggen bij onze monumenten en de man van onze Koningin is. DOET HET NIET EEN BEETJE KINDERACH TIG AAN, OM EEN JONGEN VAN 17 JAAR DIT VERWIJT TE MAKEN?... IMMERS CLAUS WAS PAS 17 JAAR, TOEN HIJ DIENDE Ik verwijt Claus niets, het gaat alleen over de tegenstelling nazi-soldaat man van onze ko ningin! U VERWIJT NIETS ZEGT U. MAAR IN WEZEN REKENT U HET HEM DUS TOCH WEL TOE. IS DAT WEL SPORTIEF? LIJKT HET NIET OP DISCRIMINATIE VAN DE DUITSERS (Dominee wordt heftiger) Ik discrimineer niet Ik zei U toch al dat het alleen om de tegenstel lingen ging, waar ik als Nederlander bezwaar tegen maakte. Van discrimineren is alleen spra ke als men iemand om zijn huidskleur of om andere passieve hoedanigheden ten achterstelt! HOE STAAT U NU TEGENOVER PRINS CLAUS?.... Ik leg me er bij neer en vind het uitstekend dat hij een faire kans krijgt, te bewijzen wie hij is. Het parlement heeft het goedgekeurd, het is dus democratisch dit volledig te accepte ren. Trouwens ik geloof beslist dat Prins Claus een geschikt iemand is.... OM OP DE POLITIEK TERUG TE KOMEN, BENT U NOGAL GELUKKIG MET DE PVDA?... Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik bij de PvdA ben gegaan. Maar in elke partij heerst momenteel een gerechtvaardigd onbehagen. Ook in de PvdA. Persoonlijk vind ik de invloed van de vakbeweging niet zo'n zegen. Daar zit een groot brok eigenbelang in. Er zijn figuren inde partij waar ik mij niet zo verwant aan voel. Toch ben ik overtuigd PvdA-aanhanger. OOK ALS ZIJ ANTI-CHRISTELIJKE POLITIEK GING VOEREN?.... Als de partij op deze wijze een antithese zou stellen, was ds. Buskes de eerste die bedankte. Want vóór alles ben ik Christen. Daarna, daar aan gelijk, ben ik dominee. En dan pas politi cus. (Hoewel ik geen politicus ben). BENT U BEVREESD DAT DE PVDA DIE KANT ZAL UITGAAN?.... In geen enkel opzicht. Maar ik kan niet in de toekomst kijkefo. Zoals de toestand nu is, is mijn plaats concreet in deze democratische en socialistische partij. De ideale politieke partij, die ik mij voorstel, zal wel nooit komen.... HOE VINDT U DE SOCIALE ONTWIKKELING BIJ DE ARP?.... Die ontwikkeling volg ik met belangstelling en sympathie. Ik zie trouwens in verschillende par tijen mensen, met wie ik graag in één partij zou zitten. NOEMT U EENS EEN PAAR NAMEN?.... Neem b.v. Berghuis en Bruins Slot. Voor Bruins Slot heb ik diep respect. Deze politicus is door onbevooroordeeld bijbellezen tot een an der politiek inzicht gekomen en heeft dat ook ronduit bekend en erkend. Met deze figuren en ook nog wel anderen, voel ik me soms zeer verwant. Het zou voor mij heel wat makkelij ker zijn, en gezelliger, om met deze mensen samen te werken op politiek, christelijk-sociaal niveau. Nu strijd ik mijn strijd moeilijker en vaak eenzaam. Maar zoals gezegd, ik doe het met overtuiging en mijn plaats is nog steeds in de PvdA.... U STAAT BEKEND ALS EEN FERVENT TE GENSTANDER VAN- VERWOERDS APART HEIDSPOLITIEK IN ZUID-AFRIK APAS GELE DEN GINGEN EEN BLANKE EN EEN BAN TOE-PREDIKANT SAMEN LEZINGEN HOUDEN IN NEDERLAND, MET ALS DOEL DEZE APARTHEIDSPOLITIEK TE VERDEDIGEN EN AAN TE PRIJZEN. DEZE BANTOE ZAL TOCH BETER GORIëNTERD ZIJN DAN U?.... Bij de opkomst van het socialisme waren het vaak juist de arbeiders die de socialisten het hardst uitscholden voor rooien. Terwijl het juist om hun rechten begonnen was. Dit zag men toen niet in. Zo zijn er ook vele Bantoes die het met de apartheidspolitiek eens zijn. En mis schien door een opgedrongen „Christelijk" be ginsel het hardst schreeuwen tegen de aanhan gers van het Christelijk instituut van ds. Bey- ers-Naudé. IN ZUID-AFRIKA HEBBEN DE ZWARTEN HET ANDERS TOCH MAAR HEEL WAT BETER DAN IN DE REST VAN AFRIKA. MOGEN WIJ DAN WEL SPREKEN VAN DISCRIMINATIE?.... Over het lot van 14 miljoen kleurlingen wordt beslist door 3 miljoen blanken, zonder dat deze kleurlingen een stem in het kapittel hebben. De apartheidspolitiek wil concreet de suprematie van de blanken in stand houden. Het geven van bepaalde voorrechten aan de zwarten dient ook om deze suprematie van de blanken te pro longeren. Alles is er op gericht dat de blanken het heft in handen blijven houden. BENT U DAN VOOR VERMENGING VAN DE RASSEN?.... Dat zeg ik niet. Maar de overheid heeft be slist niet het recht hier uitspraken over te doen. Als een blanke met een zwarte wil gaan trou wen moet hij dat zelf weten. Geen enkele bij beltekst (want zij baseren hun politiek nota- bene ook nog op de Bijbel) geeft de overheid het recht een dergelijk huwelijk te verbieden, of wat nog erger is voor onzedelijk te verklaren. DIT IS DUS NOG GEEN BEWIJS DAT APART HEIDSPOLITIEK NOODWENDIG DISCRIMINA TIE INHOUDT. OF MEENT U VAN WEL?.... Ik reisde eens met een zwarte collega van mij naar Johannesburg. We mochten niet bij el kaar zitten want hij moest in de „zwarte" wa gon. We konden ook niet samen het station uit lopen. Er was voor hem een verplichte aparte uitgang. We liepen samen door de stad maar we konden geen enkel restaurant samen binnengaan om wat te bespreken. We wilden graag samen op een bank gaan zitten in het plantsoen, maar dat mocht ook niet. Ze hebben daar de apartheid doorgevoerd tot het uiterste. De zwarten wonen in locaties buiten de stad. Ze mogen in de stad geen eigendommen heb ben. De niet-blanken krijgen ook geen politie ke rechten en verantwoordelijkheden. Noemt U dat dan maar geen discriminatie?... MAAR BLANKEN EN ZWARTEN MOGEN TOCH WEL BIJ ELKAAR-IN DE KERK KOMEN Ik moest ergens preken en vroeg aan de blan ke dominee of mijn gekleurde collega ook mee mocht om in het kerkgebouw naar mij te luis teren. Toen zei de blanke dominee dat als de zwarte kwam hem gevraagd zou worden om te vertrekken. „En als hij dan toch blijft"... vroeg ik: „Dan zullen wij allen de kerk uitlopen".... antwoordde de blanke dominee. Dit heb ik dus zelf meegemaakt en het heeft mij diep ge schokt. Toch erken ik dat het probleem in Zuid- Afrika moeilijk ligt. Maar laten ze alstublieft niet met bijbelteksten aankomen.... WAT VINDT U, OM NU MAAR EENS EEN NE DERLANDS PROBLEEM BIJ DE STAART TE PAKKEN, VAN DE PROVO-ACTIVITEITEN Provo's... wat moet ik daar over zeggen? Zij uiten zich op een wijze die ons vreemd is, maar ze geven uiting aan een gegrond onbeha gen. De provo's stellen niet zo veel voor, maar we moeten bereid zijn naar hen te luisteren. HOE VOND U DE VERHOUDING VAN DE BUR GEMEESTER EN DE POLITIE IN AMSTER DAM?.... Dezen zijn opgetreden op een manier die alle perken te buiten ging. De ene keer waren ze veel te slap en de andere keer traden ze zo hardhandig op dat er van sadisme sprake was. Sommige agenten bleven maar doortimmeren op een jongen die al op de grond lag. Deze houding lokte weer andere provo-activiteiten uit. Ik houd van Amsterdam, al beken ik dat Am sterdam een moeilijke stad is. HEBT U WELEENS CONTACT MET PROVO'S?... Als Hervormde predikanten hebben we contact met hen. Er zijn heel geschikte jongens bij. Er was er één die twee dagen per week werkte. Voor de rest besteedde hij de week aan activi teiten voor de ontwikkelingshulp. Uiteraard pro deo. Er zijn echter onder de provo's ook grote nietsnutten. HEBT U NOG EEN SLOTOPMERKING. EEN WENS MISSCHIEN?.... Ik vertegenwoordig in de Hei-vormde Kerk geen bepaalde richting. De Gereformeerde wereld probeer ik onbevooroordeeld te overzien. Wat kennen wij elkaar slecht. Als men nagaat hoe veel verdeeldheid alleen onder de Gereformeer den al is, dan is dat een triest geval! Leerden we elkaar maar meer kennen!... We leven alle maal in hokken en hebben beelden van elkaar, die niet kloppen met de werkelijkheid. De ver schillen zijn niet alleen principieel maar ook cultureel. Neem b.v. het onderscheid tussen Ge reformeerd en Christelijk-Gereformeerd. Hoewel ook hier dingen bezig zijn zich te ontwikkelen. Mijn wens is dat we elkaar allen beter leren kennen. Niet om allen in één kerk te stoppen, maar wel om alle oprechte Christenen, in wel ke hoek ze ook zitten en van welke kerk ze ook deel uitmaken, bereid te maken, samen op weg tegaan.... DOMINEE BUSKES, ONZE WARME DANK VOOR UW BEREIDWILLIGHEID AAN DIT IN TERVIEW MEE TE WERKEN EN UW OPEN HARTIGE BEANTWOORDING VAN DE SOMS PRIKKENDE VRAGEN. Copyright: Rik Valkenburg. msss „O, Heere hoe groot zijn Uw werken Ps. 92 6a Onze tijd vraagt om prestaties. Er moet wat gepresteerd worden, wil men mee tellen. Op het werk, in de sport, in het uitvinden van nieuwe methoden, in de wetenschap, in de ruimtevaart, overal. Nu wil ik daar geen afbreuk aan doen. Er wordt door de mensen veel bereikt. En men moet ieder de lof geven, die hem toekomt. Wie een ander nooit kan prijzen, is een blinde egoïst. Een vader, die z(jn kind nooit prijst, is een slechte opvoeder. Een chef, die aan zijn ondergeschikte nooit waardering laat blijken voor het ge leverde, geeft op een zure manier leiding. Wat de mens presteert door zijn werken moge hem en ons mooie dingen brengen, het maakt hem niet zalig. Psalm 92 is het lied, bestemd voor de sabbath. Dit lied bezingt de werken van Gods handen. De weldaad van de rustdag heeft twee kanten. Ten eerste wordt de mens op de rustdag bevrijd van de spanning van zijn werk, van zijn dagelijkse beslomme ringen, van zyn volle agenda, enz. Dat heeft hij nodig, deze ont-spanning. Maar deze ont-spanning, dit „verheugd van zorg ontslagen zijn" wordt pas echt beleefd als we de tweede kant van de weldaad van de rustdag verstaan. En daarop wijst Psalm 92 een lied voor de werken van God. Wie daarvoor een open oog ontvangt, ziet dat hij niet meer afhankelijk is van eigen inspanning, maar van de trouw van de levende God. En dat doet zyn hart ruimer adem halen. Want armzalig is de mens, die van zijn eigen prestaties afhankeiyk is. Zondag a.s. begint de Adventstijd. De Here Jezus is in de wereld gekomen om de strijd aan te binden tegen het onrecht, zonde en dood. Zo vervult Jezus de werken Gods om vrede, behoud en leven te verkrijgen voor velen. Kerstfeest predikt, dat Jezus een weg van diepe vernedering is gegaan, opdat schuldige mensen in geloof zouden mogen beiyden „God met ons". Dat is niet vanzelfsprekend. Behalve naar de arbeidsprestaties, kan men ook vragen naar onze prestaties in de dingen van God. Wat brengen wy terecht van geloof, hoop en liefde Dat houdt niet over. By een ander nietdat hebben we met een half oog al gezien, bij onszelf evenmin.... als we tenminste zelfkritiek hebben geleerd. Wie zyn eigen arbeid in de dingen van God nagaat, komt be schaamd uit; beschaamd vanwege zijn schuld. En hy zal verstaan, dat het niet vanzelfsprekend is om te beiyden God is met my en met ons. Advent wil de beschaamden troosten. Een christen wordt geroepen tot het geloof, dat door de liefde werkt. Maar zijn vorderingen daarin schenken hem geen vrede. Als hy die beziet is hy meer dan ooit afhankeiyk van genade. En op die weldaad wijst deze psalm. Gods werken zyn groot van genade en barmhartig heid voor ieder, die zichzelf niet behouden kan. Jezus geeft vrede aan mensen, die ontevreden zyn met zichzelf. VEENENDAAL, A. Terlouw

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 11