Interessante verkeersp'eken op de Veluwe y zaterdag 3 december 1966 tongeren ermelo, vaassen deventer putten apeldoorn twello garderen nukerk :uw milligen kootwuk barneveli harskamp hoenderlo woeste hoeve otterlo lunteren arnhem S. 24 bennekom harderwijk wageningenw&> fè&OEME IOUTEN 19$) 2610 A* l°ENEN|§ 0 p misschien wel honderd punten op de Veiuwe is het afgelopen jaar het verkeer geteld. Slangetjes over de weg registreerden voorbijgangers; meterkastjes klikten bij elke keer dat er een auto voorbijging en er waren ook menselijke tellers heren met lange staten waarop fietsers, bromfietsers, motorfietsen, personen- en vrachtauto's elk hun eigen turfje kregen. Honderdduizenden turfjes honderdduizenden mensen op weg over de wegen Daar zit heel wat werk in: we gaan daar wel eens aan voorbij en het zou inderdaad ook dwaasheid zijn ..mensen op weg" te tellen, als er geen enkele kans was, dat die mensen elkaar misschien nog eens zouden aaan verdrinaen; als alle weaen bovendien snelweaen zouden zijn waaroo bii tijd en wiile een auto voorbii zoeft Overal waar het druk is. waar mensen bij elkaar komen, af en aan daar zal iets qeregeld moeten worden Het is de conseauentie van de congestie. En er z Ij n wat mensen bii elkaar in Nederland Niet minder dan 375 rittpn er oer vierkante kilometer oo een hoon en als de oroonoses van hen di» zich met de ruimteliike c>tiiatie in Nederland omstreeks de eeuwwis«;eiina bP7iohnu<1en. uitkomen, dan zal diezo'fde vierkanto kilometer over noa aeen 35 iaar bezet worden door 6D0 landoenoten Niet onwaarschijnlijk is dat die 6nn van straks méér ruimte vraoen dan die 35n van nu méér ruimte om de vriie tiid te becteden en méér ruimte om er met méér auto's op uit te trekken. Daarom of misschien méde daarom zlln we aan het tellen gegaan De mens die op de weo eraens heen gaat. ontkomt er niet aan hii wordt aevolqd od een aewone werkdag, op zijn vriie zaterdaa en oo ziin zondag. Dezer daaen is in Arnhem verschenen het raoport over de resultaten van verkeerstellinnen od de weqen van het provinciaal en tertiair wegenplan in 1965 Een lijvig raDDort van droqe ciiferties en grafiekjes resultaten van duizenden oeoevens. die verzameld werden door mechanische telaDDaraten en menselijke tellers. Een wirwar voor de leek. prachtig materiaal voor de deskundige, die in de krommen der seizoenen allerlei dinaen ziet die van belang kunnen zijn voor het goed functioneren van het contact tussen mencori één van cio heianqriike betekenissen van wat wij met één woordje „verkeer" noemen. Ir p. h. Dirkzwager, verkeerslngenieur van de Provinciale Waterstaat, onder wiens directe leidinq het raoDort over de verkeerstellingen in Gelderland oerped kwam heeft ons enkele cijfers en grafieken die hptrpkkinq hebben op de tellingen op de Veluwe. toegelicht Wie de kaart van de Veluwe die hiernaast staat afgedrukt bekijkt, ziet bii een groot aantal weqen op de Veluwe telkens drie cijfertjes. Die geven respectievelijk aan hoeveel verkeer er op die weg was op een gemiddelde werkdag, od een gemiddelde zaterdag en op een gemiddelde zondag. „Vroeqer rekenden verkeersonderzoekers uitsluitend met werkdaqgemiddelden". vertelde ons ir. Dirkzwager. ..maar sinds enige tijd is er een heel andere situatie ontstaan. Er is nameliik een tendens, dat het recreatieverkeer sterk de overhand krijqt boven het werkdaoverkeer Kijkt u maar eens naar bijvoorbeeld de laatste ciiferties op verschillende Veluwse wegen". De seizoenkromme van het verkeer op de weg van Otterlo naar Hoenderloo (grafiek rechts onder) geeft een duidelijk beeld De lijnen van de werkdag en de zaterdag liggen heel dicht bij elkaar, wat bptekent dat het verkeer od deze daaen elkaar bijna niet ontiooot maar hooo boven deze beide lijnen uit steekt de qrafiek van het verkeer op zondag. „Voor de toekomst kunnen die zondagen wel eens een heel belanariike rol SDelen bii eventuele reconstructies van wegen. Dat wordt moaelijk nog een moeilijke situatie want. economisch gezien, is er over een weg met druk werkdaqverkeer noq te praten, maar ais de caoaciteit van een weq wordt beoaald door het zondaasverkeer. dan komen er andere aspecten naar voren", zegt ir. Dirkzwaaer Niettemin vindt hii deze ontwikkplinq zeer interessant en het zal volnpnc hem nodio -Win ook wat betreft het verkeer on een weg op zóndag, de vinger aan de pols te houden. Iedereen weet dat het autopark in Nederland met de dag groeit sterker zelfs dan men verwacht had en uit allerlei onderzoekingen is wel gebleken, dat het percentage „zondagsrijders" (in de overigens goede betekenis van het woord) in die sterke groei heel groot is. Die categorie automobilisten neemt juist op zondag een goed deel van de weg in beslag. Dat gebeurt niet op zaterdag, zoals men zou verwachten. Nee, de zaterdag is vanouds de boodschappendag en de zondag is voor degenen, voor wie het autorijden over het algemeen geen dagelijks werk is. „Let u maar eens op", zegt de heer Dirkzwager, „het verkeer van de vrijdagnamiddag als heel veel mensen van hun werk terugkeren is zo heel anders dan het verkeer op een mooie zondagmiddag Juist op zondagmiddagen zullen er verschillende wegen hun maximum capaciteit dicht naderen en naarmate dat gebeurt, neemt de snelheid van het verkeer af". Volgens de heer Dirkzwager ligt het maximum bij een snelheid van circa 55 kilometer per uur. De pieken van de zondagen op verschillende van onze Veluwse wegen zijn dus betrekkelijk nieuw. Het zijn interessante indicaties in het verkeerspatroon Vele wegen, waarop de weggebruiker tot nu toe misschien alleen maar gevraagd heeft„Hoe kan Ik het snelst opschieten" worden op één dag in de week steeds meer gebruikt door hen die alleen maar vragen „Hoe kan ik het meest van de natuur in de omgeving genieten". Er valt uit het cijfermateriaal van verkeersingenieur Dirkzwager natuurlijk veel meer te lezen zo onder meer, dat de weg van Hoenderloo naar Otterlo niet alleen als recreatieweg van betekenis is, maar ook als „binnendoortje" naar het Hazenpad naar het westen van Nederland. Ir. Dirkzwager verwacht dat de verkeersintensiteit op de wegen naar de nieuwe recreatiegebieden aan het Veluwerandmeer (van Putten tot Elburg) nog wel flink groter zal worden, maar dat bij het gereedkomen van de autosnelweg van Hoevelaken naar Nijkerk een flink deel van dit verkeer zal afvloeien naar deze snelbaan. Uiteraard zal het verkeer daar. aan de noordwestkant van de Veluwe, nog wel eens vast komen te zitten. Als een flinke onweersbui boven de recreatiestranden losbarst, wil iedereen er, tegelijk met de ander, vandoor en dat kan nu eenmaal niet... Bijgaande grote kaart geeft dus de cijfer» van respectievelijk de gemiddelde werkdag, de zaterdag en de zondag. De twee grafiekjes onderin de pagina geven de situatie aan op de weg van Epe naar Heerde (links) een van de drukste provinciale wegen van heel Gelderland en op de weg van Otterlo naar Hoenderloo (rechts). De dikke gekleurde lijn is eigenlijk de „nieuwe lijn", namelijk de gemiddelde zondag; de wat dunnere lijn is de zaterdag en de stippellijn de gemiddelde werkdag Duidelijk is de invloed van de zomermaanden. De plotselinge duik van alle lijnen naar een heel laag punt, zo omstreeks het midden van november, wijst op iets bijzonders. Dat wès er ook, want weet u nog, dat het vorig jaar de winter heel vroeg en heel plotseling invielOp een van de weekends in november waren de wegen niet veel meer dan fondant-achtige stroken In het landschap. Vandaar die duik van de kromme I ZWOLLE v. 20L;

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 9