Interessante
verkeersp'eken
op de Veluwe
y
zaterdag 3 december 1966
tongeren
ermelo,
vaassen
deventer
putten
apeldoorn
twello
garderen
nukerk
:uw milligen
kootwuk
barneveli
harskamp
hoenderlo
woeste hoeve
otterlo
lunteren
arnhem
S. 24
bennekom
harderwijk
wageningenw&>
fè&OEME
IOUTEN
19$)
2610
A*
l°ENEN|§
0 p misschien wel honderd punten op
de Veiuwe is het afgelopen jaar het verkeer geteld.
Slangetjes over de weg registreerden voorbijgangers;
meterkastjes klikten bij elke keer dat er een auto
voorbijging en er waren ook menselijke tellers heren
met lange staten waarop fietsers, bromfietsers,
motorfietsen, personen- en vrachtauto's elk hun eigen
turfje kregen.
Honderdduizenden turfjes honderdduizenden mensen
op weg over de wegen Daar zit heel wat werk in: we
gaan daar wel eens aan voorbij en het zou inderdaad ook
dwaasheid zijn ..mensen op weg" te tellen, als er geen
enkele kans was, dat die mensen elkaar misschien nog
eens zouden aaan verdrinaen; als alle weaen bovendien
snelweaen zouden zijn waaroo bii tijd en wiile een auto
voorbii zoeft Overal waar het druk is. waar mensen
bij elkaar komen, af en aan daar zal iets qeregeld
moeten worden Het is de conseauentie van de congestie.
En er z Ij n wat mensen bii elkaar in Nederland
Niet minder dan 375 rittpn er oer vierkante kilometer
oo een hoon en als de oroonoses van hen di» zich met
de ruimteliike c>tiiatie in Nederland omstreeks de
eeuwwis«;eiina bP7iohnu<1en. uitkomen, dan zal diezo'fde
vierkanto kilometer over noa aeen 35 iaar bezet worden
door 6D0 landoenoten Niet onwaarschijnlijk is dat die
6nn van straks méér ruimte vraoen dan die 35n van nu
méér ruimte om de vriie tiid te becteden en méér
ruimte om er met méér auto's op uit te trekken.
Daarom of misschien méde daarom
zlln we aan het tellen gegaan De mens die op de
weo eraens heen gaat. ontkomt er niet aan
hii wordt aevolqd od een aewone werkdag, op zijn
vriie zaterdaa en oo ziin zondag.
Dezer daaen is in Arnhem verschenen het raoport
over de resultaten van verkeerstellinnen od de weqen
van het provinciaal en tertiair wegenplan in 1965 Een lijvig
raDDort van droqe ciiferties en grafiekjes resultaten
van duizenden oeoevens. die verzameld werden door
mechanische telaDDaraten en menselijke tellers. Een
wirwar voor de leek. prachtig materiaal voor de
deskundige, die in de krommen der seizoenen allerlei
dinaen ziet die van belang kunnen zijn voor het goed
functioneren van het contact tussen mencori één van
cio heianqriike betekenissen van wat wij met
één woordje „verkeer" noemen.
Ir p. h. Dirkzwager, verkeerslngenieur
van de Provinciale Waterstaat, onder wiens directe leidinq
het raoDort over de verkeerstellingen in Gelderland oerped
kwam heeft ons enkele cijfers en grafieken die hptrpkkinq
hebben op de tellingen op de Veluwe. toegelicht Wie de
kaart van de Veluwe die hiernaast staat afgedrukt bekijkt,
ziet bii een groot aantal weqen op de Veluwe telkens
drie cijfertjes. Die geven respectievelijk aan hoeveel
verkeer er op die weg was op een gemiddelde werkdag,
od een gemiddelde zaterdag en op een gemiddelde
zondag.
„Vroeqer rekenden verkeersonderzoekers uitsluitend
met werkdaqgemiddelden". vertelde ons ir. Dirkzwager.
..maar sinds enige tijd is er een heel andere situatie
ontstaan. Er is nameliik een tendens, dat het
recreatieverkeer sterk de overhand krijqt boven het
werkdaoverkeer Kijkt u maar eens naar bijvoorbeeld
de laatste ciiferties op verschillende Veluwse wegen".
De seizoenkromme van het verkeer op de weg van
Otterlo naar Hoenderloo (grafiek rechts onder)
geeft een duidelijk beeld De lijnen van de werkdag
en de zaterdag liggen heel dicht bij elkaar, wat
bptekent dat het verkeer od deze daaen elkaar bijna
niet ontiooot maar hooo boven deze beide lijnen uit
steekt de qrafiek van het verkeer op zondag.
„Voor de toekomst kunnen die zondagen wel eens een
heel belanariike rol SDelen bii eventuele reconstructies
van wegen. Dat wordt moaelijk nog een moeilijke
situatie want. economisch gezien, is er over een weg
met druk werkdaqverkeer noq te praten, maar ais de
caoaciteit van een weq wordt beoaald door het
zondaasverkeer. dan komen er andere aspecten naar
voren", zegt ir. Dirkzwaaer Niettemin vindt hii deze
ontwikkplinq zeer interessant en het zal volnpnc hem
nodio -Win ook wat betreft het verkeer on een weg op
zóndag, de vinger aan de pols te houden.
Iedereen weet dat het autopark in
Nederland met de dag groeit sterker zelfs dan men
verwacht had en uit allerlei onderzoekingen is wel
gebleken, dat het percentage „zondagsrijders" (in de
overigens goede betekenis van het woord) in die
sterke groei heel groot is. Die categorie automobilisten
neemt juist op zondag een goed deel van de weg in
beslag. Dat gebeurt niet op zaterdag, zoals men
zou verwachten. Nee, de zaterdag is vanouds de
boodschappendag en de zondag is voor degenen, voor
wie het autorijden over het algemeen geen
dagelijks werk is.
„Let u maar eens op", zegt de heer Dirkzwager,
„het verkeer van de vrijdagnamiddag als heel veel
mensen van hun werk terugkeren is zo heel anders
dan het verkeer op een mooie zondagmiddag
Juist op zondagmiddagen zullen er verschillende wegen
hun maximum capaciteit dicht naderen en naarmate dat
gebeurt, neemt de snelheid van het verkeer af".
Volgens de heer Dirkzwager ligt het maximum bij een
snelheid van circa 55 kilometer per uur.
De pieken van de zondagen op verschillende van onze
Veluwse wegen zijn dus betrekkelijk nieuw. Het zijn
interessante indicaties in het verkeerspatroon Vele
wegen, waarop de weggebruiker tot nu toe misschien
alleen maar gevraagd heeft„Hoe kan Ik het snelst
opschieten" worden op één dag in de week steeds
meer gebruikt door hen die alleen maar vragen
„Hoe kan ik het meest van de natuur in de omgeving
genieten".
Er valt uit het cijfermateriaal van verkeersingenieur
Dirkzwager natuurlijk veel meer te lezen zo onder
meer, dat de weg van Hoenderloo naar Otterlo niet
alleen als recreatieweg van betekenis is, maar ook als
„binnendoortje" naar het Hazenpad naar het
westen van Nederland.
Ir. Dirkzwager verwacht dat de verkeersintensiteit op
de wegen naar de nieuwe recreatiegebieden aan het
Veluwerandmeer (van Putten tot Elburg) nog wel flink
groter zal worden, maar dat bij het gereedkomen
van de autosnelweg van Hoevelaken naar Nijkerk
een flink deel van dit verkeer zal afvloeien naar deze
snelbaan. Uiteraard zal het verkeer daar. aan de
noordwestkant van de Veluwe, nog wel eens vast komen
te zitten. Als een flinke onweersbui boven de
recreatiestranden losbarst, wil iedereen er, tegelijk
met de ander, vandoor en dat kan nu eenmaal niet...
Bijgaande grote kaart geeft dus de cijfer»
van respectievelijk de gemiddelde werkdag, de
zaterdag en de zondag. De twee grafiekjes onderin de
pagina geven de situatie aan op de weg van Epe naar
Heerde (links) een van de drukste provinciale wegen
van heel Gelderland en op de weg van Otterlo
naar Hoenderloo (rechts). De dikke gekleurde lijn is
eigenlijk de „nieuwe lijn", namelijk de gemiddelde
zondag; de wat dunnere lijn is de zaterdag en de
stippellijn de gemiddelde werkdag Duidelijk is de
invloed van de zomermaanden.
De plotselinge duik van alle lijnen naar een heel
laag punt, zo omstreeks het midden van november,
wijst op iets bijzonders. Dat wès er ook, want weet
u nog, dat het vorig jaar de winter heel vroeg en heel
plotseling invielOp een van de weekends in
november waren de wegen niet veel meer dan
fondant-achtige stroken In het landschap.
Vandaar die duik van de kromme I
ZWOLLE
v. 20L;