Met dë... op 350 meter boven Vallei en Heuvelrug 25 jaar na Pearl Harbour D e man die Japan in de eerste zes maanden van de oorlog in de Pacific van de ene grote overwin ning naar een nog overweldigen der volgende triomf voerde, was tegelijkertijd degene die in het kei zerlijke opperbevel het hardst had getwijfeld aan de uiteindelijke kansen van zijn land in een totale oorlog met de Verenigde Staten. Na een vlucht boven het zuidwes telijk deel van Sc her pen zeel van daag een ander deel van het dorp in vogelvlucht en wel het gedeelte van Scherpenzeel aan de andere zijde van de Stationsstraat die hier helemaal rechts op de foto te zien is). Bovenin de foto de Geref. Kerk die ook op onze vorige op name te zien was, Huize Scherpen zeel en meer naar het midden toe de toren van de N.-H. Kerk. Van deze kerk naar beneden op de foto loopt de Dorpsstraat en de Glashor ster dijk. Opvallend goed te zien vanaf zo n 350 meter hoogte is de begraaf plaats met de aula en daarboven op de plaat de School met de Bij bel en het noodgebouw van de U.L.O. Nog weer even verder naar boven het fabriekscomplex van „De Driekleur". Ook de nieuwbouw van Scherpen zeel is in de lens van onze foto graaf gevangen. Rechts boven het midden van de foto de Oranje- buurt en de Bomenbuurt. S&&&9 Isoroku Yamamoto geplaagd door fatsoen? Keurig in de rij lag de Ameri kaanse slagvloot in de haven van Pearl Harbor toen de Japanners toesloegen. Deze foto, uit een Ja pans vliegtuig gemaakt, toont hoe de slagschepen een prooi werden van bommen en torpedo's. Admiraal Isoroku Yamamoto had daarvoor goede redenen. Hij wist dat Japan in industrieel potentieel geen schijn van kans had; hij was er zich voorts van bewust dat het land een essentieel en groot gebrek had aan alle grondstoffen die het voeren van een oorlog van langere duur mogelijk maken. In 1940 waarschuwde hij de politici in To kio, dat hun land tot ondergang gedoemd zou zijn, wanneer een door hen ontketende oorlog in het jaar 1943 niet definitief ten einde zou zijn. Admiraal Isoroku Yamamoto sneuvelde op 18 april 1943. Zijn vliegtuig werd neergeschoten tus sen Rabaul en Ballale, aan de peri ferie van het rijk dat hij had hel pen stichten. De briljante opper bevelhebber van Japans gecombi neerde slagvloot stierf in het oer woud aan de westkust van Bou gainville op het moment dat zijn voorspelling tot op de letter bezig was uit te komen. Begin december 1941 was er voor Japan nog geen vuiltje aan de lucht. Men zou kunnen zeggen: er wès een vuiltje. Een vuiltje in het oog van vice-admiraal Nagu- mo die met zijn aanvalsmacht van 32 ka pitale schepen (waaronder zes vliegkamp schepen) hoog tussen Japan en Hawaii op een zuidoostelijke koers lag. Het vuiltje heette Pearl Harbor, de ligplaats van de Amerikaanse vloot in de Pacific. Tussen Japan en de Verenigde Staten liepen gerekte onderhandelingen naar een nors einde. Japan, sinds juli 1937 bezig op het Chinese vasteland „lebensraum" en grondstoffen te vinden voor zijn 74 miljoen op elkaar gepakte inwoners, had op 25 juli Frans Indo-China zonder slag of stoot in bezit genomen en daarmee de weg ge opend naar Malakka. Washington had ge antwoord met het bevriezen van alle Ja panse saldi in de Verenigde Staten en met het afkondigen van een olie-blokkade. De keizerlijke regering in Tokio, vruch teloos gepoogd hebbend in Nederlands-In- dië een alternatief te vinden voor zijn grondstoffenvoorziening, stond y001* de keus: alle militaire, politieke en econo mische winsten van de laatste vijf jaar op te geven of de weigerende onderhande lingspartners bij de keel te grijpen. Het had lang geaarzeld. Keizer Hirohito aarzelde nóg. Toen echter in oktober 1941 Hideki Tojo opvolger werd van premier Hidemaro Konoye, kon niemand meer twijfelen. Tojo was een man van oorlog. Weliswaar bleven de onderhandelingen met Washington slepend, maar in het diep ste geheim kwam de machinerie op gang die tot een eerste verpletterende slag moest leiden. Op 22 november verzamelde zich onder het commando van vice-admi raal Nagumo in de zuidelijke Koerilen een vloot van ongehoorde samenstelling en sterkte. Dit speciale smaldeel bestond uit niet minder dan zes vliegkampschepen, twee slagschepen, twee zware kruisers, één lichte kruiser, negen destroyers en dertien andere gevechtseenheden. De zes carriers hadden in totaal 420 jagers en bommenwerpers aan boord. VHce-admiraal Nagumo's smaldeel vorm- de een onderdeel van Yamamoto's ge combineerde slagvloot, die gecomman deerd werd vanuit de Baai van Hiroshima. Vier jaar oorlog in China hadden Yama moto geleerd, dat zonder suprematie in de lucht op geen enkel gevechtsterrein een beslissing te forceren viel. Vandaar dat hij in zijn zeemacht niet minder dan elf vlieg kampschepen had opgenomen (met 708 ja gers en 630 bommenwerpers). Deze drij vende vliegvelden werden ondersteund door de vuurkracht van 10 slagschepen, 18 zware kruisers, 20 lichte kruisers en 109 jagers. Een formidabele macht, waarin de vliegkampschepen de kern vormden. Vice-admiraal Nagumo's smaldeel ont ving op 2 december van Yamamoto be richt van de datum waai-op de oorlog ver klaard zou worden: 8 december (in Wash ington: 7 december). „Beklim de Niitaka" luidde het codewoord: open de oorlog. Nagumo zette koers naar de Hawaii- groep. Omdat er volledige radiostilte was bevolen, kon hij niet antwoorden. Maar zijn opdracht was duidelijk: val de Ameri kaanse vloot aan in haar thuishaven, neem haar bij verrassing, vernietig haar. Verrassing was het enige waarop in de Baai van Hiroshima Yamamoto kon ho pen. De geschiedenis vermeldt niet, of hij geplaagd is door overwegingen van inter nationaal politiek fatsoen. Wist hij ervan dat Tojo de oorlogsverklaring in Washing ton pas wilde later overhandigen op het moment dat de Japanse bommenwerpers al boven Oahu verschenen? Heeft hij er ooit van geweten, dat door een toeval lige samenloop van omstandigheden de oorlog eerst ver na het bombardement op Pearl Harbor werd aangezegd? "yamamoto is d°od; het is niet bekend. Maar dat hij de verrassing bereikte, die hij in zijn aanvalsplan had opgenomen, is onmiskenbaar. De luchtaanval op Pearl Harbour leidde aan Amerikaanse kant tot het onmiddellijk verlies van acht slagsche pen: de Arizona, Oklahoma, Nevada, Ca lifornia, West-Virginia, Pennsylvania, Ma ryland en Tennessee, van de kruisers He lena, Honolulu en Raleigh, van een vlieg tuigmoederschip, een reparatievaartuig en een droogdok. De Japanners verloren bo ven Pearl Harbour 48 vliegtuigen van de aanvallende 353; in de haventoegang gingen voorts drie tweemansonderzeeboten verlo ren. Aan Amerikaanse kant werden 177 vliegtuigen vernield; de vloot verloor aan personeel 2.117 doden, 960 vermisten en 876 gewenden. Het leger 2.260 doden en 396 gewonden. Hoe groot het verlies aan geallieerde zijde ook was, het pure toeval ontnam de opperbevelhebber van de Japanse zee strijdkrachten het strategische winstpunt. De drie Amerikaanse vliegkampschepen in de Pacific bevonden zich op het mo ment; van de aanval niet in Pearl Harbor en bleven onverlet. In het nieuwe type zeeslag, dat zich in de oorlog met Japan zou manifesteren,, zouden deze drie car riers van doorslaggevende betekenis blij ken te zijn. Vamamoto's oorlogsplan, bedoeld om ie- *- dere tegenstand snel en afdoende de liquideren, had twee belangrijke elemen ten: ten eerste uitschakeling van 's vij- ands zee- en luchtstrijdkrachten zodat Ja pan vanaf een menigte te veroveren bases de hele Stille Zuidzee kon beheersen en ten tweede escorte te verlenen aan de vlo ten van transportschepen die onderweg waren naar alle eilandengroepen tussen Brits-Indië, Australië en Hawaii, de toe komstige leveranciers van 'olie, rubber, tin en slavenarbeid. Tussen 7 december 1941 en 8 april 1942 bemachtigden Japanse zee- en landstrijd krachten achtereenvolgens Malakka plus Singapore, geheel Nederlands-Indië, de Amerikaanse bases Wake en Guam, Hong Kong, de Philippijnen en het merendeel van de eilanden tussen Nieuw-Guinea en Midway. Alle geallieerde luchtstrijdkrach ten in deze gebieden werden vernietigd. Ter zee behaalden de Japanners de ene overwinning na de andere. Voor de kust van Malakka werden de Britse slagsche pen „Prince of Wales" en „Repulse" door bommen en luchttorpedo's tot zinken ge bracht; in de Javazee gingen de Neder landse kruisers „De Ruijter" en „Java", de Australische „Perth" en de Amerikaan se kruiser „Houston" plus een vijftal ja gers uit de ABDA-vloot ten onder; ten zui den van Java werden het Amerikaanse vliegtuigmoederschip „Langley" en de Britse kruiser „Exeter" tot zinken ge bracht; in de westelijke wateren verloren de Engelsen hun kruisers „Cornwall" en „Dorsetshire" en het vliegkampschip „Hermes". Op 8 mei tenslotte, in de slag van de Koraalzee, ging het Amerikaanse vliegkampschip „Lexington" verloren en werd de carrier „Yorktown" zwaar be schadigd. In de eprste vijf maanden van de oorlog had het Japanse rijk zich uitgebreid tot aan de grens van Brits-Indië, tot op de drempel van Australië en tot op enkele hon derden zeemijlen van Hawaii. Heel deze duizelingwekkende veroveringstocht had Ja pan niet meer gekost dan één vliegkamp schip, één mijnenlegger, enkele honderden schip, én mijnenlegger, enkele honderden vliegtuigen en wat troepentransportsche pen. Zo had Hitlers „Blitzkrieg" (in Polen, Nederland, België, Frankrijk) een pendant in de Pacific met dit verschil dat de grote slagen in de Stille Zuidzee werden uit gevochten zonder dat in het merendeel van de gevallen de betrokken schepen dichterbij elkaar kwamen dan tot op enke le honderden kilometers. De enige zeeslag van betekenis in het Verre Oosten was die in de Javazee en dfeze werd gelijk men weet nog in hoofdzaak beslist door torpedo-aanvallen vanaf destroyers. De nieuwe oorlogvoering, door admiraal Ya mamoto geïntroduceerd, had hier haar vorm gevonden. yan alle geallieerd^» in de Pacific had alleen Amerika de macht de nieuwe kunst aan te leren, haar te vervolmaken en er de middelen voor bijeen te krijgen. Nadat de Amerikaanse industrie op oorlog was overgeschakeld, liepen er binnen één jaar niet minder dan vijftig vliegdeksche pen van Amerikaanse werven. Zij vorm- genstanders te lijf zouden gaan en waarmee de admiraals Spruance en Nimitz hun te- gestanders te lijf zouden gaan en waarmee zij, springend van eiland tot eiland, Japan Een dramatisch moment tijdens de Japanse overval op Pearl Har bor: de Amerikaanse torpedojager „Shaw" vliegt in de lucht. zouden naderen na in de wateren van de Marianen en Leyte het eertijds zo machti ge wapen van Yamamoto vernietigend te hebben verslagen. In 1942 was dat ogenblik nog ver. Maar de oorlog met Japan was nog geen half jaar oud, toen het getij zich reeds keerde. In de slag van de Koraalzee (mei 1942) joegen Amerikaanse carriervliegtuigen 'n Japanse invasievloot van Australië's drempel. In de slag om Midway een maand later sloegen de Amerikanen 'n Japanse invasie af, die een rechtstreekse bedreiging vormde van hun positie in het gehele centrum van de Stille Zuidzee. Terwijl de deelnemende schepen honder den kilometers afstand van elkaar verwij derd bleven, bonden de marineluchtmach ten de strijd met elkaar aan. Tegen een verlies van één vliegdekschip (de reeds in de Koraalzee beschadigde Yorktown), één destroyer, 150 vliegtuigen en 307 man ver nietigden de Amerikanen 4 Japanse vlieg dekschepen de kern van de gecombi neerde Japanse vloot 253 vliegtuigen en doodden z\j 3.500 man. T~|e datum was 5 juni 1942 en de oorlog was nog geen zes maanden oud. Op de vier tot ondergang gedoemde Japanse car riers lieten de bevelvoerders zich aan de brug van hun schepen vastbinden en gin gen ermee onder. Terwijl de telegrammen van het misfor tuin op het vloot-hoofdkwartier in de Baai van Hiroshima binnenkwamen, ontmoet ten de stafofficieren hun opperbevelheb ber. „Hoe moeten we ons bij Zijne Ma jesteit verontschuldigen voor deze neder laag?" vroegen zij wanhopig. Admiraal Yamamoto had uren gezwe gen. Nu antwoordde hij, snel en scherp: „Maakt u zich daarover geen zorgen. Als er iemand Zijne Majesteit verontschuldigin gen moet aanbieden ben ik het".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 5