Nog geen oratoria binnen de hervormde kerkmuren Dr. Graafland: geen verschil Kerkvoogd Remme: bezwaren INRUILACTIE Fa. W. v. Schuppen In. Gijsbert van Zanten: Uitvoering van het Kamper Mannenkoor is toch precies hetzelfde „Plaats voor de bezwaren van pastoor Andriessen CHEVROLET 67.00 47.45 Ds. Hoek in antwoord: V.A.B. KIRPESTKIN O P E L VAN WOUT BLAUWKOUS HE LEV EN IS C.H.U. bespreekt groslijst voor verkiezingen TRADITIE PHILIPS SCHEER- APPARAAT MET TONDEUSE PHILIPS VENTILATOR KACHEL Hoofdstraat 102 - Tel. 2729 VEENENDAAL WIST U - Straatverlichting viel uit Demonst rat ie oor R.K. Vrouwengilde an?fcfe drct^e Fa. J. F. Tak Naar Canada Twee beroepen Intrede na Pasen Gekozen Nieuwe diakenen In niemoriam Ds. Vol ten Kerst feestviering Vergaderen over beroepingswerk Bijd ragen Aansporing Herdruk Bloedverwantschap geestverwantschap Open-Deurdienst VRIJDAG 9 DECEMBER 1966 M)VER 1 h I Ir VEKNF.NDAAI CITY-MOTORS KI»F VEENENDAAL «Nog altijd hoop ik van harte dat de Hervormde Kerk in Veenendaal van gedachte zal veranderen". Deze woorden van de Veenendaalse musicus Gijsbert van Op de zaterdagmiddagen, dat de bal in een klasse rolt die het aankijken en bovendien een gulden entree waard is bevind ik me tussen de liefhebbers op het Panhuis. We houden ons vast aan de buizen om het hoofdveld of we staan in de punten van onze schoenen te zakken op de bult grond die als tribune bedoeld is. We waarderen het allemaal, dat de sportstichting van de gemeente Vee nendaal ons in de gelegenheid stelt om op zo'n keurig perceel te staan. En ook hebben we lof voor de vereni gingen die voor het bijbehorende ge- trap zorgen. Knap voetbal. Zeker een piek per wedstrijd waard. U merkt, dat de hele zaak ons ter harte gaat. Al zijn we dan ook maar kij kers. Personen, die verder niks in het actieve presteren. Als we per abuis een bal op onze pet zouden krijgen zouden we wis en drie tegen de gras mat gaan. En de rest van het week einde in de rookstoel moeten zitten. Met om de drie uur een apécétje. Maar we menen te mogen zeggen, dat we er ook als publiek bijhoren. En dat we vanuit die positie ook enig recht van spreken hebben. Zowel over het vertoonde gedribbel, als over de accomodatie waarop een en ander zich afspeelt. Over dat laatste zijn we minder te spre ken. Het grastapijt deugt niet en het is nog nooit goed geweest. We zijn nog steeds op zoek naar de plaggemei- erij, die ons dat tweede keus produkt heeft geleverd. Nee, nou even wachten. Nog geen avond gaan verspillen aan het samenstellen van een zogenaamd ingezonden stuk. We weten best wie u ervan verdenkt: de Heidemij. Maar beste mensen, dat ligt te zeer voor de hand. U moet het niet zo kin derlijk eenvoudig zien. Deze maat schappij heeft er weliswaar voor ge zorgd, dat de sprietjes uit de grond tevoorschijn kwamen, maar dezelfde mij. kan er niks aan doen dat het hier soms zo onbesuisd hard wil rege nen. Dan komt er nog wat bij. De onder grond is ook niet je ware. Dat heb ben we geruime tijd geleden al eens ben we geruime tijd geleden al eens zwart op wit van de heidemijers ge had. Al met al een ver-velende zaak, in het bijzonder voor de mijers. En het wordt helemaal niet leuk als de eer ste de beste voorzitter van de sport stichting ook nog 'es vervelend gaat doen. „We moeten de grond gaan ver zanden" heeft ie gezegd, „en wellicht had men bij de aanleg een betere grassoort kunnen gebruiken." 't Wordt een karwei van jaren, maar ze gaan het eerst 'es proberen met kuiltjes vol grind. Ach ja, baat 't niet dan is het altijd wat voor de voetbal lers. Om iets terug te doen, als wij, publiek, met ons statiegeld gaan gooi en. Er zijn ook personen, die op het betref fende stuk grond liever één koe dan een duuzend-koppig publiek hadden horen loeien. Zij waren er tegen om puike cultuurgrond aan de sport ,te verslingeren. Ze volgen ieder dubbel tje, dat op normale wijze in het park gestopt wordt. Laat staan de tientjes, die er dubbelop in verdwijnen. Maar het sportpark ligt er. En je kunt beter proberen het te verbeteren dan er koeien op loslaten. Misschien mag het een les zijn. Er is een zwembad in aanbouw. Volgens de berichten wordt hier straks aan maar liefst tweeduuzend kinderen per week de kunst van het niet-verdrinken bij gebracht. 't Is te hopen, dat het water dat alle maal verdragen kan. Vol krijgen lijkt me niet zo'n kunst. Daar helpen die tweeduuzend wel een plasje aan mee. Maar om 't zuiver te houden... En wa ter is weer iets anders dan gras. Al zijn er zwembaden waar het even groen is. Wout Blauwkous. Zanten hebben betrekking op het feit, dat de hervormde gemeente uit prin cipiële overwegingen blijft weigeren de kerkdeuren voor de opvoering van oratoria open te zetten. De komende weken /.uilen weer duizenden Neder landers de traditionele concerten rond Kerstmis en Nieuwjaar in hun eigen kerk kunnen hijwonen. De Hervorm de Kerk in Veenendaal heeft echter, al jaren geleden, het besluit genomen, hieraan geen medewerking te verle nen. De bezwaren die er bestaan tegen een opvoering in de kerk van bijvoor beeld het Weihnaehtsoratorium van Bach, concentreren zich rond de stel ling, dat er voor bijwoning van het net zo goed in een kerk thuis. Persoon lijk zie ik geen enkel verschil. In de eerste jaren na de oorlog ver leende de Hervormde kerk de orato riumvereniging wel toestemming om in de Julianakerk te concerteren. De arts W. Remme, die president is van de hervormde kerkvoogdij, weet zich dat nog te herinneren. Hij weet ook, dat er toen van de zijde van de kerkvoogdij principiële vragen gesteld zijn, die uit eindelijk tot de standpunt dat nu al ve le jaren wordt gehuldigd, hebben ge leid. Nu zegt hij: „Het gaat om een psy chologisch bezwaar. We zijn er niet te gen, dat er culturele uitvoeringen in de kerk worden gehouden, begrijpt U dat goed. maar vinden het principieel niet juist, dat er entree moet worden be taald. Het is dus zuiver een principe kwestie. Het Kamper mannenkoor bij dat in Veenendaal wel geprobeerd, maar het is niet gelukt. De belangstel ling liep op een gegeven moment wat terug en bovendien hadden velen het idee dat men een dergelijke uitvoering niet meer dan één keer hoeft te gaan beluisteren. Nu is die belangstelling er wel, maar het verenigingsgebouw is niet geschikt voor een oratorium In Hervormde kringen is het geen geheim, dat de predikant dr. C. Graaf land de uitvoering van de Johannes Passion in de lihenense Cunerakerk wel bijwoont. Hij wil daar zelf ook he lemaal geen geheim van maken, want hij legt uit: „Ik vind die Cunerakerk prachtig. Ik hou van die uitvoeringen daar. ze doen mij bijzonder veel". De dominee heeft er persoonlijk niets op tegen dat ook de Oude Kerk op de Markt voor dergelijke concerten wordt opengesteld. Ook hij maakt de verge wei doen als het Kamper mannenkoor zingt ADVERTENTIE concert entree moet worden betaald. Maar Gijsbert van Zanten voert aan: „In de Rhenense Cunerakerk geven we elk jaar een uitvoering en de kaarten daarvoor worden in voorverkoop bij de koster verkochtIn de kerk zelf wordt helemaal niet over geld gespro ken Het bestuur van de Christelijke Ora toriumvereniging Veenendaal vindt de bezwaren van Hervormde zijde uiter aard ook minder prettig, dirigent Van Zanten echter gaan ze nogal aan het hart. „Waarom kan de hervormde jeugdraad wel het Kamper en het Ur- ker mannenkoor in de Oude Kerk op de Markt laten optreden, dat is toch precies hetzelfde? Het Weinachtsorato- rium en de Johannes Passion horen VEENENDAAL De C.H.U.-kies- vereniging houdt een algemene leden vergadering op woensdag 14 december in het Verenigingsgebouw aan de Eiken laan. Op de agenda staan, behalve enkele huishoudelijke zaken als jaarverslagen en bestuursverkiezing de heer J. H. Buddingh is aftredend, doch herkies baar een voorstel tot contributiever hoging en bespreking van de groslijst voor de Tweede-Kamerverkiezingen. Ook wordt tijdens deze vergadering ge sproken over de methode van propagan- da-maken voor de komende verkiezin gen en zullen de vertegenwoordigers voor de groepsvergadering worden aan gewezen. ADVERTENTIE voorbeeld komt wel zingen Voor zover de heer Van Zanten zich kan herinneren is 1953 het laatste jaar geweest, dat de oratoriumvereniging in de Julianakerk heeft geconcerteerd. Daarna werden de "uitvoeringen in het Verenigingsgebouw van de Eikenlaan gegeven. Niet elk jaar, maar eens in een bepaalde periode. „Bij zo'n oratorium gaat het er juist om", zo vertelt de musicus, „dat het een traditie wordt. Vroeger hebben we lijking met het Kamper mannenkoor: „Ik vraag me af' of de bezwaren van de kerkvoogdij kunnen worden gehand haafd als een beroemd koor als het Kamper mannenkoor wel in de kerk mag zingen". Hoewel hij, toen de kerk voogdij destijds de bezwaren inbracht, nog niet in Veenendaal stond, weet hij toch van de gang van zaken van toen wel het een en ander af. „Het is vroe ger een omst reden zaak geweest, waar om enkele, kerkvoogden zijn afgetre den, al ik goed hen ingelicht.Hij gaat verder: „Je kunt je natuurlijk gaan afvragen: wie zijn het, die daar in onze kerk zingen Dat kun je ook Is er een kans dat de „breuk" tus sen de Hervormde kerk en de mensen, die wel van een oratorium binnen de kerkmuren willen genieten, wordt her steld? Voorzitter-kerkvoogd Remme ge looft. dat er nog geen overeenstemming in zicht is. De heer Van Zanten heeft een wat optimistischer blik. „De opvoering van een oratorium hoort in de kerk thuis, daar zal op den duur iedereen wel van overtuigd raken. Neem 't Weihnaehtsoratorium van Bach, daarin wordt het hele kerstverhaal mu zikaal weergegeven op een wijze, die iedereen elk jaar weer als een beleve nis ervaart De dirigent maakt overigens dezer dagen een drukke periode door, omdat zijn tijd in beslag wordt genomen door de vele voorbereidingen die er voor de uitvoering van de Johannes Passion in Rhenen en voor die van het Weihnaehts oratorium in de Gereformeerde kerk van Bennekom moeten worden getrof fen. Hij is belast met de algehele lei ding van beide concerten. Daarnaast worden zijn werkzaamheden bepaald bij de Volkskerstzang, de Kerstwij- dingsavond van de Kon. Julianaschool en nog enkele andere bijeenkomsten en uitvoeringen rond Kerstmis. Ondanks deze drukke periode zou het hem veel waard zijn als hij bovendien de Oude Kerk in zijn agenda kon hij- schrijven. „Ik woon tegenover de Oude Kerk en kijk er de hele dag tegenaan, onwillekeurig ga je de houding van de kerkvoogdij dan nog meer betreuren..." 79.50 Inruil oud app. I 2.50 59.95 Inruil oud app. I 2.50 dat de Rijschoolhouder L., van wie enige weken gele- afgenomen den het rijbewijs zou zijn NIET is de heer G. Leppers van Autorijschool „Rekord". Mede om veronderstellingen uit de weg te ruimen, voelden we ons genoodzaakt dit bericht te plaat- sen. VEENENDAAL In de straatver lichting van het voormalig Gelders Veenendaal trad gisteravond omstreeks half twaalf plotseling een storing op die veel straten in het duister hulde. De P.U.E.M. deelde vanmorgen mede, dat >ter niets aan de hand was" en dat de storing binnen korte tijd was verholpen. Commentaar over de aard van het euvel wilde men niet geven. RHENEN Dinsdagavond 13 decem ber wordt door het R.-K. Vrouwengilde een demonstratie-avond verzorgd in ho tel „Hqt Wapen van Rhenen", waaraan medewerking wordt verleend door Phi lips. Er is een luisterquiz aan verbon den, waarmee prijzen kunnen worden gewonnen. ADVERTENTIE Drog. Ass. Apoth. Hoofdstraat 106 Telefoon 2576 De langst gevestigde drogisterij te Veenendaal De chr. gereformeerde ds. J. Keu- ning te Veenendaal heeft van de kerkeraad toestemming gekregen een zestal weken naar Canada te gaan. De predikant is door de gene rale synode van de chr. geref. ker ken afgevaardigd naar de synode van de Free Chr. Ref. Church in Canada. Op de zondagen zal ds Keuning enkele malen voorgaan in kerkdiensten. Het bezoek zal plaatsvinden in au gustus en september 1967. Ds. J. Catsburg heeft twee be roepen ontvangen. Eén van de her vormde gemeente te Delft en één uit Poortvliet. De „nieuwe" predikant van de hei-vormde gemeente „Sola Fide" te Veenendaal, ds. H. Nijeboer uit Bei- len, zal niet eerder dan na Pasen volgend jaar zijn intrede te Veenen daal doen. Tot ouderling der gereformeerde kerk te Amerongen werd benoemd de heer J. H. Schouten in verband met het bedanken voor zijn benoe ming door de heer H. Smilde. Tot diakenen der hervormde wijk- gemeente oost te Veenendaal zijn benoemd verklaard de heren C. van Stokkum en A. van de Hoef. „De Graafschap" in Aalten heeft een boek laten verschijnen ter her innering aan wijlen ds. H. Volten, in leven studentenpredikant te Wa- geningen en voorganger der gerefor meerde kerk te Rhenen. Ds. J. Overduin te Veenendaal wijdt er een recensie aan in „Centraal Week blad". De recensent is - weer - ge grepen door de eenvoud waar mee ds. Volten de dingen wist te zeggen. Met name wordt gewezen op diens bijdragen over de gebedsver horing. Prachtige bladzijden, aldus ds. Overduin, gespeend van alle ro mantiek, fel realistisch en tegelijk ontroerend teer. cr De dames van het katholieke vrou wengilde te Veenendaal zullen op 14 december Kerstfeest vieren. Het pro gramma begint met een eucharistie viering in de Salvatorkerk door ka pelaan Berkenbosch, waarna het in de Salvatorschool zal worden voort gezet. O Na de kerkdienst op zondagmor gen a.s. zal in de gereformeerde kerk te Rhenen een gemeentevergadering worden gehouden. Op de agenda staat als enig punt: het beroepings werk. Bijdragen Van 4610 gezinnen, al leenstaanden en andere personen is tot nu toe een vrijwillige bijdrage ontvangen door de hei*vormde kerk voogdij te Veenendaal. Gemiddeld komt dit neer op f 29,70 per gezin,/ persoon. Het mederamen van de generale synode van de Ned. hervormde kerk heeft alle kerkeraden en predikan ten aangespoord, zo mogelijk, deel te nemen aan de gespreksgroepen van het r.-k. pastoraal concillie. De brochure van de gereformeer de kerk „De plaats van de vrouw in dienst der kerk" is reeds in herdruk. De eerste oplaag - 7000 exemplaren - van deze brochure, waarin het sy nodebesluit met toelichting is opge nomen was in een wip uitverkocht. De brochure kan nu weer worden besteld bij het algemeen kerkelijk bu reau te Utrecht. Onder bovenstaande titel neemt de bekende Amsterdamse prediker, dr. J.J. Buskes, een facet onder de loep van een bijeenkomst over de apartheidspolitiek in Zuid-Afrika. Uit de trant van schrijven in „De Open Deur" menen wij te mogen opmaken, al zegt ds. Buskes het dan niet met zoveel woorden, dat het hier gaat over de bijeenkomst, die de hervormde jeugdraad te Veenen daal aan het begin van dit winter seizoen belegde. Om die reden laten wij de notities van ds. Buskes hier onder volgen. Ergens in Nederland heeft een Zuid- afrikaanse professor in de theolo gie gesproken, om het apartheids- beleid van Zuid-Afrika te verdedi gen. Daar is niets tegen. De mees te Nederlanders weten weinig af van Zuid-Afrika en zijn geneigd zonder kennis van zaken te oorde len. Het kan helemaal geen kwaad, dat ze eens luisteren naar een pro fessor uit Zuid-Afrika, die achter zijn regering staat. De professor werd ingeleid door een dominee. Daar is ook niets tegen. De samenkomst was georganiseerd door een christelijke jeugdraad. Voortreffelijk. De jeugd moet op de hoogte zijn van wat. er in de wereld om gaat. Nu is het mijn bedoeling niet, in de Open Deur het apartheidsbeleid van Zuid-Afrika aan de orde te stellen, al moet men goed beseffen, dat het evangelie het beslissende woord over het rassenprobleem spreekt. Het is mij nu echter om iets anders te doen. Wat mij bevreemdde was, dat pro fessor en dominee beiden met zo'n nadruk spraken over stamverwant schap: de eerste over het stam verwante Nederlandse moedervolk, de laatste over het stamverwante Zuidafrikaanse broedervolk. Als een professor in de theologie en een dominee over verwantschap spreken, zo dacht ik, dan zal het in de allereerste plaats om de geestverwantschap gaan. Maar neen, het Zuidafrikaanse broeder volk, daarmee bedoelden ze beiden de 2 millioen blanken van Neder landse afkomst. Er wonen echter in Zuid-Afrika ook nog ruim 1 mil lioen blanken van Britse afkomst en dan verder nog een 14 millioen niet-blanken. De 2 millioen blanken van Neder landse afkomst behoren vrijwel al len tot de 3 Boerenkerken, maar van de andere 16 millioen inwoners van Zuid-Afrika behoren er toch zeker ook zo'n 7 millioen tot de christelijke kerk. De dominee vroeg tenslotte de aan wezigen om de voorbede voor het Zuidafrikaanse broedervolk en hij bedoelde de 2 millioen Boeren. Zo iets slaat mij met stomheid. Ik vat het niet. Als ik aan Zuid-Afrika denk, denk ik aan 18 millioen men sen: 31/< millioen blanken, 12 mil joen zwarten (Bantoes), 2 millioen Kleurlingen en Va millioen Indiërs, allen mensen geschapen naar Gods beeld, stamverwant of niet. Waarom voorbede voor één groep: de stamverwante groep? Als ik over het Zuidafrikaanse broe dervolk zou spreken, dan zou ik denken aan de Christelijke kerk in Zuid-Afrika: blanken, zwarten, kleurlingen en Indiërs. Bloedverwantschap en stamverwant schap zijn niet niets, maar als het Evangelie begint te spreken, bete kenen ze wel heel weinig. Toen men eens tot Jezus zei: „Uw moeder en broeders staan buiten en proberen U te spreken te krij gen", reageerde Jezus met deze woorden: „Wie is Mijn moeder en wie zijn Mijn broeders? Al wie doet de wil van Mijn Vader in de Hemel, die is Mijn broeder en zuster en moeder". Geest- en geloofverwantschap zijn meer dan stam- en bloedverwant schap. Dat zullen de Christenen Van Zuid-Afrika. Nederland en de hele wereld in de komende jaren moeten leren. Voor het te laat is. werp „Waar gaan we heen?" zal behandelen. Bij de ingang van de kerk wordt een liturgie uitge aan de belangstellenden. Het karak ter van deze diensten brengt mee dat iedereen welkom is. In Sola Fide aan de Eikenlaan wordt zondagmiddag om 17.30 uur weer een Opendeurdienst gehouden. Voorganger zal zijn ds. W. Glashou wer uit Driebergen, die het onder- Vorige week namen wij op deze plaats een brief over, die door pastoor Andriessen uit Leersum geschreven was aan de redactie van het (gerefor meerd) Centraal Weekblad, die een zekere aanval inhield op de actie „10.000 bijbels voor Vlaanderen". Deze week nemen wij het voornaamste over uit het antwoord, dat ds. H. J. Hoek uit Eindhoven-Veldhoven hierop in hetzelfde nummer gaf. „De brief van pastoor H. F. Andriessen uit Leersum werd mij in handen gegeven om daar een antwoord op te geven. Daar zitten verschei dene, wat hachelijke kanten aan Mijn indruk is, dat de Nederlandse pastoor de situatie wel eens te gunstig kon voorstellen als hij een aanval doet op de zin: „Zeer weinig Belgen bezitten een bijbel en zeer velen weten weinig of niets van Gods Woord". Al is het gelukkig waar dat er een verandering is ingezet, toch blijft er veel te wensen over als het gaat om het doorzetten of doorwerken daarvan", aldus ds. Hoek. Er zou uitsluitsel gegeven moeten worden over de vraag hoe de geestelijkheid in deze richting werkzaam is en hoeveel effect dat al heeft. Zo mogen we geloof ik ook de briefschrijver verstaan en dan is hij in goed gezelschap in eigen kerkelijke kring, zoals on langs nog duidelijk tot uiting kwam, toen dr. Fiolet sprak in Bergen op Zoom. ter gelegenheid van de Her vormingsdag. Hij noemde 10 punten die van belang zijn voor de hervor ming van de Rooms-Katholieke Kerk. Het gaat mij speciaal om het vijfde: „De vertrouwelijke omgang met Gods Woord in de dagelijkse Bijbellezing". Dan is ook dit punt niet het moeilijkste tussen pastoor Andriessen en mij, al maakt hij be zwaar tegen een al te sombere voor stelling. Ik vermoed, dat pastoor Andries sen zijn meest wezenlijke bezwaar noemt, als hij zegt dat de door hem gelaakte actie niet oecumenisch is. Het zal het beste zijn, denk ik, dat ik mij van die vraag wat los maak. We kunnen eerst over de rechte gang van zaken in het alge meen spreken en de vraag van de toepassing op de Belgische situatie even apart zetten. Ook voor ons land is wat pastoor Andriessen zegt van betekenis. Hij spreekt van in braak plegen bij de ander en van 't risico dat Gods Woord in onmin ge zaaid wordt. Het is opmerkelijk, dat zijn be zwaren juist zo geformuleerd zijn. Hij zegt niet, dat wij als reformati- sche Christenen ons maar met onze eigen zaken moeten bemoeien. Hij aanvaardt het, dat we als Christe nen uit de onderscheidende kerken verantwoordelijkheid hebben voor elkaar. Hij stelt niet. dat de kerken maar ieder de eigen boontjes moeten dop pen, maar hij zegt: „Waarom zou protestants Nederland niet kunnen helpen bij het tot de Bijbel brengen van Vlaanderen",. Ik vraag mij af, of dit uitgangspunt van verant woordelijkheid voor elkaar wel zo algemeen aanvaard is, als men zou moeten wensen. In ons land is iets van die aard werkelijk zichtbaar ge worden bij de Bijbelverspreidings acties die enkele jaren geleden be gonnen zijn. Daar staan het Neder- landsch Bijbelgenootschap en de Rooms-Katholieke Willibrordstich- ting achter en plaatselijk gebeurde het alleen in samenwerking van de Rooms-Katholieke en de Reformato rische Kerken. Ik wil graag mijn dankbaarheid uitspreken, dat pastoor Andriessen S niet schreef: Jullie hebben niets met onze zaak te maken en dat houdt natuurlijk anderzijds in, dat wij van onze kant een ruime plaats moeten geven aan zijn bezwaar tegen in braakmethoden. Pastoor Andriessen heeft gelijk, als hij vraagt of er wel overleg ge weest is. Dat moet toch minstens voorafgaan. En ik dacht, dat de pastoor ook gelijk heeft met te wijzen op het gevaar van onvrucht bare activiteit als men de andere weg gaat, die hij noemt van het in onmin zaaien. We zijn er inderdaad ook niet mee klaar, als een Bijbel maar ergens de deur is binnen gekomen, we zul len ook begeleiding moeten geven. Zelfs het NBG doet dat bij de ver spreiding van Bijbels in protestant se gezinnen". Ds. Hoek besluit zijn antwoord met het stellen van enkele vragen. Hij vraagt zich af, of pastoor An driessen niet een wat te gunstig beeld geeft van de bestaande Bij belverspreiding in België. Er is ook de vraag of de aangeboden hulp wel op enigszins ruime schaal welkom zou zijn, concreet dus, hoeveel pas toors in België zouden die hulp aan vaarden. Eén der laatste opmerkingen, die ds. Hoek maakt is de volgende: „Deze poging tot beantwoording van de werkelijk pastorale pastoorbrief is niet bedoeld als een beoordeling van de actie Bijbels voor Vlaande ren. Het is best mogelijk, dat men daar aan een vorm van versprei ding denkt, waartegen uit mijn be toog weinig of geen bezwaar voort vloeit".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 3