Nog geen oratoria binnen de
hervormde kerkmuren
Dr. Graafland: geen verschil
Kerkvoogd Remme: bezwaren
INRUILACTIE
Fa. W. v. Schuppen In.
Gijsbert van Zanten: Uitvoering
van het Kamper Mannenkoor is
toch precies hetzelfde
„Plaats voor de bezwaren
van pastoor Andriessen
CHEVROLET
67.00
47.45
Ds. Hoek in antwoord:
V.A.B.
KIRPESTKIN
O
P
E
L
VAN WOUT BLAUWKOUS
HE LEV EN IS
C.H.U. bespreekt
groslijst voor
verkiezingen
TRADITIE
PHILIPS
SCHEER-
APPARAAT
MET TONDEUSE
PHILIPS
VENTILATOR
KACHEL
Hoofdstraat 102 - Tel. 2729
VEENENDAAL
WIST U
-
Straatverlichting
viel uit
Demonst rat ie oor
R.K. Vrouwengilde
an?fcfe
drct^e
Fa. J. F. Tak
Naar Canada
Twee beroepen
Intrede na Pasen
Gekozen
Nieuwe diakenen
In niemoriam
Ds. Vol ten
Kerst feestviering
Vergaderen over
beroepingswerk
Bijd
ragen
Aansporing
Herdruk
Bloedverwantschap
geestverwantschap
Open-Deurdienst
VRIJDAG 9 DECEMBER 1966
M)VER 1 h I Ir
VEKNF.NDAAI
CITY-MOTORS KI»F
VEENENDAAL «Nog altijd
hoop ik van harte dat de Hervormde
Kerk in Veenendaal van gedachte zal
veranderen". Deze woorden van de
Veenendaalse musicus Gijsbert van
Op de zaterdagmiddagen, dat de bal
in een klasse rolt die het aankijken
en bovendien een gulden entree waard
is bevind ik me tussen de liefhebbers
op het Panhuis. We houden ons vast
aan de buizen om het hoofdveld of we
staan in de punten van onze schoenen
te zakken op de bult grond die als
tribune bedoeld is.
We waarderen het allemaal, dat de
sportstichting van de gemeente Vee
nendaal ons in de gelegenheid stelt
om op zo'n keurig perceel te staan.
En ook hebben we lof voor de vereni
gingen die voor het bijbehorende ge-
trap zorgen. Knap voetbal. Zeker een
piek per wedstrijd waard.
U merkt, dat de hele zaak ons ter harte
gaat. Al zijn we dan ook maar kij
kers. Personen, die verder niks in het
actieve presteren. Als we per abuis
een bal op onze pet zouden krijgen
zouden we wis en drie tegen de gras
mat gaan. En de rest van het week
einde in de rookstoel moeten zitten.
Met om de drie uur een apécétje.
Maar we menen te mogen zeggen, dat
we er ook als publiek bijhoren. En
dat we vanuit die positie ook enig
recht van spreken hebben. Zowel over
het vertoonde gedribbel, als over de
accomodatie waarop een en ander
zich afspeelt.
Over dat laatste zijn we minder te spre
ken. Het grastapijt deugt niet en het
is nog nooit goed geweest. We zijn
nog steeds op zoek naar de plaggemei-
erij, die ons dat tweede keus produkt
heeft geleverd.
Nee, nou even wachten. Nog geen avond
gaan verspillen aan het samenstellen
van een zogenaamd ingezonden stuk.
We weten best wie u ervan verdenkt:
de Heidemij.
Maar beste mensen, dat ligt te zeer
voor de hand. U moet het niet zo kin
derlijk eenvoudig zien. Deze maat
schappij heeft er weliswaar voor ge
zorgd, dat de sprietjes uit de grond
tevoorschijn kwamen, maar dezelfde
mij. kan er niks aan doen dat het
hier soms zo onbesuisd hard wil rege
nen.
Dan komt er nog wat bij. De onder
grond is ook niet je ware. Dat heb
ben we geruime tijd geleden al eens
ben we geruime tijd geleden al eens
zwart op wit van de heidemijers ge
had.
Al met al een ver-velende zaak, in het
bijzonder voor de mijers. En het
wordt helemaal niet leuk als de eer
ste de beste voorzitter van de sport
stichting ook nog 'es vervelend gaat
doen. „We moeten de grond gaan ver
zanden" heeft ie gezegd, „en wellicht
had men bij de aanleg een betere
grassoort kunnen gebruiken."
't Wordt een karwei van jaren, maar
ze gaan het eerst 'es proberen met
kuiltjes vol grind. Ach ja, baat 't niet
dan is het altijd wat voor de voetbal
lers. Om iets terug te doen, als wij,
publiek, met ons statiegeld gaan gooi
en.
Er zijn ook personen, die op het betref
fende stuk grond liever één koe dan
een duuzend-koppig publiek hadden
horen loeien. Zij waren er tegen om
puike cultuurgrond aan de sport ,te
verslingeren. Ze volgen ieder dubbel
tje, dat op normale wijze in het park
gestopt wordt. Laat staan de tientjes,
die er dubbelop in verdwijnen.
Maar het sportpark ligt er. En je kunt
beter proberen het te verbeteren dan
er koeien op loslaten.
Misschien mag het een les zijn. Er is
een zwembad in aanbouw. Volgens de
berichten wordt hier straks aan maar
liefst tweeduuzend kinderen per week
de kunst van het niet-verdrinken bij
gebracht.
't Is te hopen, dat het water dat alle
maal verdragen kan. Vol krijgen lijkt
me niet zo'n kunst. Daar helpen die
tweeduuzend wel een plasje aan mee.
Maar om 't zuiver te houden... En wa
ter is weer iets anders dan gras. Al
zijn er zwembaden waar het even
groen is.
Wout Blauwkous.
Zanten hebben betrekking op het feit,
dat de hervormde gemeente uit prin
cipiële overwegingen blijft weigeren de
kerkdeuren voor de opvoering van
oratoria open te zetten. De komende
weken /.uilen weer duizenden Neder
landers de traditionele concerten rond
Kerstmis en Nieuwjaar in hun eigen
kerk kunnen hijwonen. De Hervorm
de Kerk in Veenendaal heeft echter,
al jaren geleden, het besluit genomen,
hieraan geen medewerking te verle
nen.
De bezwaren die er bestaan tegen
een opvoering in de kerk van bijvoor
beeld het Weihnaehtsoratorium van
Bach, concentreren zich rond de stel
ling, dat er voor bijwoning van het
net zo goed in een kerk thuis. Persoon
lijk zie ik geen enkel verschil.
In de eerste jaren na de oorlog ver
leende de Hervormde kerk de orato
riumvereniging wel toestemming om in
de Julianakerk te concerteren. De arts
W. Remme, die president is van de
hervormde kerkvoogdij, weet zich dat
nog te herinneren. Hij weet ook, dat er
toen van de zijde van de kerkvoogdij
principiële vragen gesteld zijn, die uit
eindelijk tot de standpunt dat nu al ve
le jaren wordt gehuldigd, hebben ge
leid.
Nu zegt hij: „Het gaat om een psy
chologisch bezwaar. We zijn er niet te
gen, dat er culturele uitvoeringen in de
kerk worden gehouden, begrijpt U dat
goed. maar vinden het principieel niet
juist, dat er entree moet worden be
taald. Het is dus zuiver een principe
kwestie. Het Kamper mannenkoor bij
dat in Veenendaal wel geprobeerd,
maar het is niet gelukt. De belangstel
ling liep op een gegeven moment wat
terug en bovendien hadden velen het
idee dat men een dergelijke uitvoering
niet meer dan één keer hoeft te gaan
beluisteren. Nu is die belangstelling er
wel, maar het verenigingsgebouw is
niet geschikt voor een oratorium
In Hervormde kringen is het geen
geheim, dat de predikant dr. C. Graaf
land de uitvoering van de Johannes
Passion in de lihenense Cunerakerk
wel bijwoont. Hij wil daar zelf ook he
lemaal geen geheim van maken, want
hij legt uit: „Ik vind die Cunerakerk
prachtig. Ik hou van die uitvoeringen
daar. ze doen mij bijzonder veel". De
dominee heeft er persoonlijk niets op
tegen dat ook de Oude Kerk op de
Markt voor dergelijke concerten wordt
opengesteld. Ook hij maakt de verge
wei doen als het Kamper mannenkoor
zingt
ADVERTENTIE
concert entree moet worden betaald.
Maar Gijsbert van Zanten voert aan:
„In de Rhenense Cunerakerk geven we
elk jaar een uitvoering en de kaarten
daarvoor worden in voorverkoop bij de
koster verkochtIn de kerk zelf
wordt helemaal niet over geld gespro
ken
Het bestuur van de Christelijke Ora
toriumvereniging Veenendaal vindt de
bezwaren van Hervormde zijde uiter
aard ook minder prettig, dirigent Van
Zanten echter gaan ze nogal aan het
hart. „Waarom kan de hervormde
jeugdraad wel het Kamper en het Ur-
ker mannenkoor in de Oude Kerk op
de Markt laten optreden, dat is toch
precies hetzelfde? Het Weinachtsorato-
rium en de Johannes Passion horen
VEENENDAAL De C.H.U.-kies-
vereniging houdt een algemene leden
vergadering op woensdag 14 december
in het Verenigingsgebouw aan de Eiken
laan.
Op de agenda staan, behalve enkele
huishoudelijke zaken als jaarverslagen
en bestuursverkiezing de heer J. H.
Buddingh is aftredend, doch herkies
baar een voorstel tot contributiever
hoging en bespreking van de groslijst
voor de Tweede-Kamerverkiezingen.
Ook wordt tijdens deze vergadering ge
sproken over de methode van propagan-
da-maken voor de komende verkiezin
gen en zullen de vertegenwoordigers
voor de groepsvergadering worden aan
gewezen.
ADVERTENTIE
voorbeeld komt wel zingen
Voor zover de heer Van Zanten zich
kan herinneren is 1953 het laatste jaar
geweest, dat de oratoriumvereniging in
de Julianakerk heeft geconcerteerd.
Daarna werden de "uitvoeringen in het
Verenigingsgebouw van de Eikenlaan
gegeven. Niet elk jaar, maar eens in
een bepaalde periode.
„Bij zo'n oratorium gaat het er juist
om", zo vertelt de musicus, „dat het
een traditie wordt. Vroeger hebben we
lijking met het Kamper mannenkoor:
„Ik vraag me af' of de bezwaren van
de kerkvoogdij kunnen worden gehand
haafd als een beroemd koor als het
Kamper mannenkoor wel in de kerk
mag zingen". Hoewel hij, toen de kerk
voogdij destijds de bezwaren inbracht,
nog niet in Veenendaal stond, weet hij
toch van de gang van zaken van toen
wel het een en ander af. „Het is vroe
ger een omst reden zaak geweest, waar
om enkele, kerkvoogden zijn afgetre
den, al ik goed hen ingelicht.Hij
gaat verder: „Je kunt je natuurlijk
gaan afvragen: wie zijn het, die daar
in onze kerk zingen Dat kun je ook
Is er een kans dat de „breuk" tus
sen de Hervormde kerk en de mensen,
die wel van een oratorium binnen de
kerkmuren willen genieten, wordt her
steld? Voorzitter-kerkvoogd Remme ge
looft. dat er nog geen overeenstemming
in zicht is. De heer Van Zanten heeft
een wat optimistischer blik.
„De opvoering van een oratorium
hoort in de kerk thuis, daar zal op den
duur iedereen wel van overtuigd raken.
Neem 't Weihnaehtsoratorium van Bach,
daarin wordt het hele kerstverhaal mu
zikaal weergegeven op een wijze, die
iedereen elk jaar weer als een beleve
nis ervaart
De dirigent maakt overigens dezer
dagen een drukke periode door, omdat
zijn tijd in beslag wordt genomen door
de vele voorbereidingen die er voor de
uitvoering van de Johannes Passion in
Rhenen en voor die van het Weihnaehts
oratorium in de Gereformeerde kerk
van Bennekom moeten worden getrof
fen. Hij is belast met de algehele lei
ding van beide concerten. Daarnaast
worden zijn werkzaamheden bepaald
bij de Volkskerstzang, de Kerstwij-
dingsavond van de Kon. Julianaschool
en nog enkele andere bijeenkomsten en
uitvoeringen rond Kerstmis.
Ondanks deze drukke periode zou het
hem veel waard zijn als hij bovendien
de Oude Kerk in zijn agenda kon hij-
schrijven. „Ik woon tegenover de Oude
Kerk en kijk er de hele dag tegenaan,
onwillekeurig ga je de houding van de
kerkvoogdij dan nog meer betreuren..."
79.50
Inruil oud app. I 2.50
59.95
Inruil oud app. I 2.50
dat de Rijschoolhouder L.,
van wie enige weken gele-
afgenomen
den het rijbewijs zou zijn
NIET is de heer G. Leppers
van Autorijschool „Rekord".
Mede om veronderstellingen uit de
weg te ruimen, voelden we ons
genoodzaakt dit bericht te plaat-
sen.
VEENENDAAL In de straatver
lichting van het voormalig Gelders
Veenendaal trad gisteravond omstreeks
half twaalf plotseling een storing op die
veel straten in het duister hulde. De
P.U.E.M. deelde vanmorgen mede, dat
>ter niets aan de hand was" en dat de
storing binnen korte tijd was verholpen.
Commentaar over de aard van het euvel
wilde men niet geven.
RHENEN Dinsdagavond 13 decem
ber wordt door het R.-K. Vrouwengilde
een demonstratie-avond verzorgd in ho
tel „Hqt Wapen van Rhenen", waaraan
medewerking wordt verleend door Phi
lips. Er is een luisterquiz aan verbon
den, waarmee prijzen kunnen worden
gewonnen.
ADVERTENTIE
Drog. Ass. Apoth.
Hoofdstraat 106
Telefoon 2576
De langst gevestigde
drogisterij te Veenendaal
De chr. gereformeerde ds. J. Keu-
ning te Veenendaal heeft van de
kerkeraad toestemming gekregen
een zestal weken naar Canada te
gaan. De predikant is door de gene
rale synode van de chr. geref. ker
ken afgevaardigd naar de synode
van de Free Chr. Ref. Church in
Canada. Op de zondagen zal ds
Keuning enkele malen voorgaan in
kerkdiensten.
Het bezoek zal plaatsvinden in au
gustus en september 1967.
Ds. J. Catsburg heeft twee be
roepen ontvangen. Eén van de her
vormde gemeente te Delft en één uit
Poortvliet.
De „nieuwe" predikant van de
hei-vormde gemeente „Sola Fide" te
Veenendaal, ds. H. Nijeboer uit Bei-
len, zal niet eerder dan na Pasen
volgend jaar zijn intrede te Veenen
daal doen.
Tot ouderling der gereformeerde
kerk te Amerongen werd benoemd
de heer J. H. Schouten in verband
met het bedanken voor zijn benoe
ming door de heer H. Smilde.
Tot diakenen der hervormde wijk-
gemeente oost te Veenendaal zijn
benoemd verklaard de heren C. van
Stokkum en A. van de Hoef.
„De Graafschap" in Aalten heeft
een boek laten verschijnen ter her
innering aan wijlen ds. H. Volten,
in leven studentenpredikant te Wa-
geningen en voorganger der gerefor
meerde kerk te Rhenen. Ds. J.
Overduin te Veenendaal wijdt er een
recensie aan in „Centraal Week
blad". De recensent is - weer - ge
grepen door de eenvoud waar
mee ds. Volten de dingen wist te
zeggen. Met name wordt gewezen op
diens bijdragen over de gebedsver
horing. Prachtige bladzijden, aldus
ds. Overduin, gespeend van alle ro
mantiek, fel realistisch en tegelijk
ontroerend teer.
cr
De dames van het katholieke vrou
wengilde te Veenendaal zullen op 14
december Kerstfeest vieren. Het pro
gramma begint met een eucharistie
viering in de Salvatorkerk door ka
pelaan Berkenbosch, waarna het in
de Salvatorschool zal worden voort
gezet.
O
Na de kerkdienst op zondagmor
gen a.s. zal in de gereformeerde kerk
te Rhenen een gemeentevergadering
worden gehouden. Op de agenda
staat als enig punt: het beroepings
werk.
Bijdragen Van 4610 gezinnen, al
leenstaanden en andere personen is
tot nu toe een vrijwillige bijdrage
ontvangen door de hei*vormde kerk
voogdij te Veenendaal. Gemiddeld
komt dit neer op f 29,70 per gezin,/
persoon.
Het mederamen van de generale
synode van de Ned. hervormde kerk
heeft alle kerkeraden en predikan
ten aangespoord, zo mogelijk, deel
te nemen aan de gespreksgroepen
van het r.-k. pastoraal concillie.
De brochure van de gereformeer
de kerk „De plaats van de vrouw in
dienst der kerk" is reeds in herdruk.
De eerste oplaag - 7000 exemplaren -
van deze brochure, waarin het sy
nodebesluit met toelichting is opge
nomen was in een wip uitverkocht.
De brochure kan nu weer worden
besteld bij het algemeen kerkelijk bu
reau te Utrecht.
Onder bovenstaande titel neemt
de bekende Amsterdamse prediker,
dr. J.J. Buskes, een facet onder de
loep van een bijeenkomst over de
apartheidspolitiek in Zuid-Afrika.
Uit de trant van schrijven in „De
Open Deur" menen wij te mogen
opmaken, al zegt ds. Buskes het dan
niet met zoveel woorden, dat het
hier gaat over de bijeenkomst, die
de hervormde jeugdraad te Veenen
daal aan het begin van dit winter
seizoen belegde. Om die reden laten
wij de notities van ds. Buskes hier
onder volgen.
Ergens in Nederland heeft een Zuid-
afrikaanse professor in de theolo
gie gesproken, om het apartheids-
beleid van Zuid-Afrika te verdedi
gen. Daar is niets tegen. De mees
te Nederlanders weten weinig af
van Zuid-Afrika en zijn geneigd
zonder kennis van zaken te oorde
len. Het kan helemaal geen kwaad,
dat ze eens luisteren naar een pro
fessor uit Zuid-Afrika, die achter
zijn regering staat.
De professor werd ingeleid door een
dominee. Daar is ook niets tegen.
De samenkomst was georganiseerd
door een christelijke jeugdraad.
Voortreffelijk. De jeugd moet op
de hoogte zijn van wat. er in de
wereld om gaat.
Nu is het mijn bedoeling niet, in de
Open Deur het apartheidsbeleid
van Zuid-Afrika aan de orde te
stellen, al moet men goed beseffen,
dat het evangelie het beslissende
woord over het rassenprobleem
spreekt. Het is mij nu echter om
iets anders te doen.
Wat mij bevreemdde was, dat pro
fessor en dominee beiden met zo'n
nadruk spraken over stamverwant
schap: de eerste over het stam
verwante Nederlandse moedervolk,
de laatste over het stamverwante
Zuidafrikaanse broedervolk.
Als een professor in de theologie en
een dominee over verwantschap
spreken, zo dacht ik, dan zal het
in de allereerste plaats om de
geestverwantschap gaan. Maar
neen, het Zuidafrikaanse broeder
volk, daarmee bedoelden ze beiden
de 2 millioen blanken van Neder
landse afkomst. Er wonen echter
in Zuid-Afrika ook nog ruim 1 mil
lioen blanken van Britse afkomst en
dan verder nog een 14 millioen
niet-blanken.
De 2 millioen blanken van Neder
landse afkomst behoren vrijwel al
len tot de 3 Boerenkerken, maar
van de andere 16 millioen inwoners
van Zuid-Afrika behoren er toch
zeker ook zo'n 7 millioen tot de
christelijke kerk.
De dominee vroeg tenslotte de aan
wezigen om de voorbede voor het
Zuidafrikaanse broedervolk en hij
bedoelde de 2 millioen Boeren.
Zo iets slaat mij met stomheid. Ik
vat het niet. Als ik aan Zuid-Afrika
denk, denk ik aan 18 millioen men
sen: 31/< millioen blanken, 12 mil
joen zwarten (Bantoes), 2 millioen
Kleurlingen en Va millioen Indiërs,
allen mensen geschapen naar Gods
beeld, stamverwant of niet.
Waarom voorbede voor één groep:
de stamverwante groep?
Als ik over het Zuidafrikaanse broe
dervolk zou spreken, dan zou ik
denken aan de Christelijke kerk
in Zuid-Afrika: blanken, zwarten,
kleurlingen en Indiërs.
Bloedverwantschap en stamverwant
schap zijn niet niets, maar als het
Evangelie begint te spreken, bete
kenen ze wel heel weinig.
Toen men eens tot Jezus zei: „Uw
moeder en broeders staan buiten
en proberen U te spreken te krij
gen", reageerde Jezus met deze
woorden: „Wie is Mijn moeder en
wie zijn Mijn broeders? Al wie
doet de wil van Mijn Vader in de
Hemel, die is Mijn broeder en
zuster en moeder".
Geest- en geloofverwantschap zijn
meer dan stam- en bloedverwant
schap. Dat zullen de Christenen
Van Zuid-Afrika. Nederland en de
hele wereld in de komende jaren
moeten leren. Voor het te laat is.
werp „Waar gaan we heen?" zal
behandelen. Bij de ingang van de
kerk wordt een liturgie uitge
aan de belangstellenden. Het karak
ter van deze diensten brengt mee
dat iedereen welkom is.
In Sola Fide aan de Eikenlaan
wordt zondagmiddag om 17.30 uur
weer een Opendeurdienst gehouden.
Voorganger zal zijn ds. W. Glashou
wer uit Driebergen, die het onder-
Vorige week namen wij op deze plaats een brief over, die door pastoor
Andriessen uit Leersum geschreven was aan de redactie van het (gerefor
meerd) Centraal Weekblad, die een zekere aanval inhield op de actie „10.000
bijbels voor Vlaanderen". Deze week nemen wij het voornaamste over uit
het antwoord, dat ds. H. J. Hoek uit Eindhoven-Veldhoven hierop in hetzelfde
nummer gaf. „De brief van pastoor H. F. Andriessen uit Leersum werd mij
in handen gegeven om daar een antwoord op te geven. Daar zitten verschei
dene, wat hachelijke kanten aan Mijn indruk is, dat de Nederlandse
pastoor de situatie wel eens te gunstig kon voorstellen als hij een aanval doet
op de zin: „Zeer weinig Belgen bezitten een bijbel en zeer velen weten weinig
of niets van Gods Woord". Al is het gelukkig waar dat er een verandering
is ingezet, toch blijft er veel te wensen over als het gaat om het doorzetten
of doorwerken daarvan", aldus ds. Hoek.
Er zou uitsluitsel gegeven
moeten worden over de vraag hoe
de geestelijkheid in deze richting
werkzaam is en hoeveel effect dat
al heeft. Zo mogen we geloof ik
ook de briefschrijver verstaan en
dan is hij in goed gezelschap in
eigen kerkelijke kring, zoals on
langs nog duidelijk tot uiting kwam,
toen dr. Fiolet sprak in Bergen op
Zoom. ter gelegenheid van de Her
vormingsdag. Hij noemde 10 punten
die van belang zijn voor de hervor
ming van de Rooms-Katholieke
Kerk. Het gaat mij speciaal om het
vijfde: „De vertrouwelijke omgang
met Gods Woord in de dagelijkse
Bijbellezing". Dan is ook dit punt
niet het moeilijkste tussen pastoor
Andriessen en mij, al maakt hij be
zwaar tegen een al te sombere voor
stelling.
Ik vermoed, dat pastoor Andries
sen zijn meest wezenlijke bezwaar
noemt, als hij zegt dat de door hem
gelaakte actie niet oecumenisch is.
Het zal het beste zijn, denk ik,
dat ik mij van die vraag wat los
maak. We kunnen eerst over de
rechte gang van zaken in het alge
meen spreken en de vraag van de
toepassing op de Belgische situatie
even apart zetten. Ook voor ons
land is wat pastoor Andriessen zegt
van betekenis. Hij spreekt van in
braak plegen bij de ander en van 't
risico dat Gods Woord in onmin ge
zaaid wordt.
Het is opmerkelijk, dat zijn be
zwaren juist zo geformuleerd zijn.
Hij zegt niet, dat wij als reformati-
sche Christenen ons maar met onze
eigen zaken moeten bemoeien. Hij
aanvaardt het, dat we als Christe
nen uit de onderscheidende kerken
verantwoordelijkheid hebben voor
elkaar.
Hij stelt niet. dat de kerken maar
ieder de eigen boontjes moeten dop
pen, maar hij zegt: „Waarom zou
protestants Nederland niet kunnen
helpen bij het tot de Bijbel brengen
van Vlaanderen",. Ik vraag mij
af, of dit uitgangspunt van verant
woordelijkheid voor elkaar wel zo
algemeen aanvaard is, als men zou
moeten wensen. In ons land is iets
van die aard werkelijk zichtbaar ge
worden bij de Bijbelverspreidings
acties die enkele jaren geleden be
gonnen zijn. Daar staan het Neder-
landsch Bijbelgenootschap en de
Rooms-Katholieke Willibrordstich-
ting achter en plaatselijk gebeurde
het alleen in samenwerking van de
Rooms-Katholieke en de Reformato
rische Kerken.
Ik wil graag mijn dankbaarheid
uitspreken, dat pastoor Andriessen S
niet schreef: Jullie hebben niets met
onze zaak te maken en dat houdt
natuurlijk anderzijds in, dat wij van
onze kant een ruime plaats moeten
geven aan zijn bezwaar tegen in
braakmethoden.
Pastoor Andriessen heeft gelijk,
als hij vraagt of er wel overleg ge
weest is. Dat moet toch minstens
voorafgaan. En ik dacht, dat
de pastoor ook gelijk heeft met te
wijzen op het gevaar van onvrucht
bare activiteit als men de andere
weg gaat, die hij noemt van het in
onmin zaaien.
We zijn er inderdaad ook niet mee
klaar, als een Bijbel maar ergens
de deur is binnen gekomen, we zul
len ook begeleiding moeten geven.
Zelfs het NBG doet dat bij de ver
spreiding van Bijbels in protestant
se gezinnen".
Ds. Hoek besluit zijn antwoord
met het stellen van enkele vragen.
Hij vraagt zich af, of pastoor An
driessen niet een wat te gunstig
beeld geeft van de bestaande Bij
belverspreiding in België. Er is ook
de vraag of de aangeboden hulp wel
op enigszins ruime schaal welkom
zou zijn, concreet dus, hoeveel pas
toors in België zouden die hulp aan
vaarden.
Eén der laatste opmerkingen, die
ds. Hoek maakt is de volgende:
„Deze poging tot beantwoording van
de werkelijk pastorale pastoorbrief
is niet bedoeld als een beoordeling
van de actie Bijbels voor Vlaande
ren. Het is best mogelijk, dat men
daar aan een vorm van versprei
ding denkt, waartegen uit mijn be
toog weinig of geen bezwaar voort
vloeit".