Eerste lustrum „Groep 73" in het teken „De omroep van morgen" Toon Hermans dirigeerde de door hem gecomponeerde mars Erelid muziekfederatie zm V/\ Russische componist Sjaporin overleden Srlieepvaarlberichlen The Groovy's wonnen beatconcours Pablo Picasso vals beschuldigd R.-K. muziekconcours in Deventer UIT DE KERKEN VANAVOND Morgen EADIÖ- en TELEVISIEPROGRAMMA'S RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG 2 MAANDAG 12 DECEMBER 1966 63 Maar omdat hij wenst dat Peter zich met zijn verstandige vrouw moge verzoenen, kan hij op dit punt niet duidelijker worden dan hij toch al is met zijn toespeling op „de eigen zus ter van Peter I". Maar Peter is opnieuw doof voor de woorden van zijn grote vriend. Hij antwoordt Frederik dat deze zich on nodige zorgen maakt, „wie met de Russen weet om te gaan, hoeft ze niet te vrezen." Niet aan zijn ver ering voor de Pruisenkoning aan het uiterlijk karakter van die ver ering gaat Peter te gronde. „Hij is mijn god," zei hij bij gelegenheid. Maar hij gehoorzaamt die god niet, hij probeert zijn goddelijkheid na te bootsen. Op 10 juni wordt hem gerappor teerd dat de vloot zich in een slechte conditie bevindt voor verscheping van de troepen naar Denemarken, omdat er juist een groot aantal matrozen is overvallen door een epidemische ziek te. Tot ontzetting van zijn omgeving vaardigt Peter het valt niet na te gaan of hij het in nuchtere of dron ken toestand, doet een oekaze uit die de zieke matrozen beveelt „dade lijk beter te worden". o o o Die zelfde dag begint het grote vredesfeest ter ere van de Russisch- Engels-Pruisische alliantie. Er waren voor dit feest in België sculpturen be steld die vredesgodinnen uitbeeldden, de hofdichter had een drama geschre ven, „La Pace degli Eroi", de hof- muzikant had het op muziek gezet. Bloemenguirlandes verbinden de gou den naamplaten van Frederik, Geor ge en Peter, een gigantisch vuurwerk wordt afgestoken en bij de dronk op de eeuwige duur van de vrede moeten de kanonnen worden afgevuurd. Dit gigantische vredesfeest begint met die beroemde maaltijd die voor beschikt was zo volslagen onvreed zaam te verlopen en daardoor tot psychologisch uitgangspunt van het grote drama te worden. Het is een maaltijd met vijfhonderd couverts. Alle Russische hoogwaardigheidsbe kleders, alle buitenlandse diplomaten, de elite van de adel en het leger zit ten erbij aan. Catharina zit in het midden aan de tafel, Peter aan het hoofd, naast de Pruisische gezant. Hij heeft drie dronken voorgesteld: „Op de gezondheid van de keizerlijke fa milie", „op de eeuwige duur van het verbond tussen Rusland, Engeland en Pruisen" en „op de gezondheid van de koning van Pruisen". Nadat er op de gezondheid van de keizerlijke fa milie gedronken is, stuurt Peter zijn adjudant, graaf Godowitsj, naar Ca tharina om haar te vragen waarom ze bij deze toost niet is opgestaan. Catharina laat antwoorden: omdat de keizerlijke familie slechts uit haar, haar man en haar zoon bestaat, meende ze niet te hoeven opstaan. Godowitsj brengt deze verklaring over, waarop de keizer hem meteen terugstuurt om zijn gemalin te zeg gen dat ze een „domme gans" (doe- ra) is, anders zou ze wel weten dat ook de beide hertogen van Holstein tot de keizerlijke familie bei ^en. En omdat Peter bang is dat .dowitsj die opdracht misschien niet in zijn volle grofheid zal overbrengen, brult hij een paar keer over tafel naar zijn vrouw: „Doera! Doera!" Even is het muisstil in de grote zaal. Alle aanwezigen hebben begre pen dat er iets ongehoords is gebeurd dat nooit weer goed te maken is. Al ler ogen zijn op Catharina gericht: ze is doodsbleek geworden en haar ogen staan vol tranen. Maar dan is zij de eerste die zich weer hersteld heeft, ze vraagt de dienstdoende kamer heer, graaf Stroganoff, die achter haar stoel staat, haar vlug iets vro lijks te vertellen om haar op andere gedachten te brengen. Stroganoff be zit warempel de tegenwoordigheid van geest om met een onschuldig ge sprek te beginnen en wordt daarvoor nog die zelfde avond naar zijn land goed verbannen. Vijfhondêrd personen waren getui ge van deze afschuwelijke scène. Vijf honderd personen voelden veront waardiging over de tuchteloosheid van de keizer, medelijden met de kei zerin en onmiddellijk daarop bewon dering voor haar geweldige houding. Alle verwijten die Catharina tot dus ver zich op de hals gehaald had, alle gedachten aan Saltykow of Ponia- towsky verzinken in het niet bij deze daad van teugelloze onbeheerste hondsheid. In een enkele seconde zijn alle aarzelende genegenheden door geslagen naar de kant van Catharina. Het is kenmerkend voor haar dat ze door vernederingen groeien, door ver- nederingen groot moet worden en het is helemaal een consequentie van haar lot dat deze diepste vernedering die ze ooit heeft ondergaan, de stoot zal geven tot haar beslissende strijd om de macht. Als keizerin voor het hele hof, als vrouw ten aanschouwen van de maïtresse van haar man bele- digd, heeft ze het kostbaarste ge- schenk gekregen: het recht om zich- zelf naar binnen en naar buiten te handhaven. Later heeft ze gezegd dat ze pas sedert die avond gehoor gegeven heeft aan de vijanden van de keizer. Dat is niet waar. Wèl is waar dat ze LAREN „De omroep van morgen" vormde het motto van een congres dat zaterdag in de Singerconcertzaal te Laren werd gehouden, door de be- roepvereniging van creatieve televisiemedewerkers „Groep 73". Deze beroeps vereniging vierde daarmee tevens haar eerste lustrum. Op dit congres kwamen die onderwerpen in het middelpunt van de belangstelling te staan: „De vrij heid van meningsuiting", n.a.v. de proeve van een nieuwe Grondwet, ingeleid door prof. dr. M. Rooy en mr. H. van Maarseveen, „Het ontwerp Omroep wet", ingeleid door mr. H. W. van Doorn en de heer H. Schaafsma en ten slotte „De reclame in de televisie" waarvoor drs. P. Th. van Leeuwen en de heer J. Castelijns hun bijdragen leverden. Oud-minister mr. M. Vrolijk, die het congres opende, hield zich verre van de omroeppolitiek die mede door hem als oud-minister werd bepaald, maar die nu in andere handen is overgegaan. Wel bracht hij de vragen in herinne ring die een van de kamerleden dezer dagen heeft gesteld over de NTS-repor- tage in Indonesië, waarbij niet alles zo zou zijn verlopen als men aanvankelijk in NTS-kringen had verwacht. Dit soort bemoeienissen, zo zei de heer Vrolijk, tot die avond geweifeld, geaarzeld en zijn beslist niet in de aard van het afgewacht heeft. In tegenstelling tot wetsontwerp opgenomen. In de culture- Peter heeft zij een zekere eerbied le sector pleitte hij voor een nadere voor de wetten of beter gezegd, ze coördinatie tussen televisie en toneelge- respecteert de eerbied der mensen zeischappen en de orkesten in het land. voor de wetten en hoedt er zich voor Tenslotte wees hij op de grote proble- juist dat gevoel te kwetsen dat een men die er liggen bij de financiering monarch als enige steun van node vai^ culturele activiteiten. Buiten de te- heeft om vreedzaam te kunnen rege- levisie om doen zich volgens mr. Vro ren. Pas op het ogenblik dat Peter? lijk in het culturele leven zoveel moei- zich openlijk en in het openbaar te- lijkheden voor dat de nadelige positie, genover haar in het ongelijk heeft ge- 2 hie creatieve medewerkers van de tele- steld, gelooft zij aan de mogelijkheid S visle wel eens zien *n vergelijking met 5 dnivAMrtM /?1a n nn onHnvo lrtinorbQ/ïfIIXTOn hem uit de weg te kunnen ruimen. Nu nemen de gesprekken met Orlow vas- tere vormen aan. Het plan doemt op 2 om Peter in zijn kamer te arresteren zoals Elisabeth destijds de nietige tsaar Iwan heeft gearresteerd. Maar Elisabeth was de dochter van de Grote, ze was bij testament door haar moeder voorbestemd tot rege- ren en Catharina heeft noch door haar bloed noch door welke legalisa- wet> PIe,U( tie ook aanspraak op de troon. En grondrecht bovendien is Peter tenslotte geen zui- geling. Er verstrijken twee dagen waarin er nog zonder ophouden ge- feest wordt dan begeeft Peter zich naar Oranienbaum. Daar heeft hij vijftienhonderd bewapende ners bij zich. De degenen die aan andere kunstbedrijven verbonden zijn, niet helemaal juist is. Die moeilijkheden elders zijn volgens mr. Vrolijk vaak zo groot dat ten aan zien van televisiemedewerkers in dit maar. vlak eerder van een bevoordeelde posi- Peter tie kan worden gesproken. Mr H. van Maarseveen, die in de ambtelijke sfeer heeft medegewerkt aan de proeve van een nieuwe grond wet, pleitte voor het scheppen van een troon Engrondrecht voor de vrijheid van de kunst. Prof. mr. dr. M. van Rooy vond dat een zeer interessante gedachte. Hij achtte niet alleen de garanties voor een vrijheid van meningsuiting van belang, maar zag ook de noodzaak aanwezig tot bescherming van de informatie. Voor dit a,les kan volSens hem niet worden knafPe G"gonj, die vol8taan met 't verdrag van Rome. „De gokker die gewend is alles op één dwet» zo de hij hieraan toe. kaart te zetten, dringt er hevig op? de neersla/van maatschap- aan nu met de grote zet te beginnen. ontwikkelfng blijven vertonen. H j is ervan overtuigd dat de garden g de drukpers fs immers in de 20e alles wel aan kunnen, dat ze het met eeuw d(, radi0i de televisie en de film de Holsteiners klaarspelen en alle g overige regimenten zullen meesle- pen. (Wordt vervolgd) gekomen. Grondrechten in dezen moeten in de nationale grondwet verankerd worden. Naar zijn mening moet er een principieel gelijk rechtsregime komen voor pers, radio en televisie. In het vlak van de vrijheid van meningsuiting voor de media mag volgens prof. Van Rooy het gebrek aan golflengten geen vrijbrief zijn voor overheidsinvloed." Het ontwerp omroepwet noemde de heer Schaafsma een knellend keurslijf, dat hij niet kon plaatsen in het kader van een cultuurbeleid. Hij achtte het verlenen van auteursrecht voor pro- grammapublikaties aan de omroeporga nisaties verwerpelijk. Het ontwerp om roepwet gaat.,gaar .zijn mening voorbij aan de SociaaLcuitttrele functie van de media. Bovendien achtte hij de invloed van de staat bij deze opzet te groot. Mr. H. W. van Doorn noemde 't ontwerp omroepwet een goed stuk, dat ook qua inhoud politiek haalbaar is. „Uitgangs punten zijn", zo zei hij, „openheid en samenwerking." Naast optimale open heid zag hij een optimale vrijheid als een van de positieve kanten van het wetsontwerp. Hij vond het zeer terecht, dat voor het verkrijgen van een zend machtiging gekozen is voor een getals- critireum. „Als meer zondgemachtigden zich kunnen doen horen," zo voegde hij hieraan toe, „doet men afstand van de grootste gemene deler." De heer Van Doorn verklaarde zich echter geenszins in alles eens met het wetsontwerp. Ook hij zag daarin een „overheidsbetutte- ling", die hij temeer misplaatst achtte, omdat reeds „zo veel mensen van bui ten een woordje krijgen mee te spre ken." Tenslotte achtte hij het nog in het belang van een goede cultuurover dracht dat alle zendgemachtigden de zo dringend nodige coördinatie een wat ruimer kans zouden geven. UTRECHT Toon Hermans is vanmiddag in het gebouw van Kunsten en Wetenschappen erelid van de Kon. Ned. Federatie van Harmonie- en Fanfare gezelschappen (K.N.F.) geworden. Hij gaf naar de mening van het hoofdbe stuur van de K.N.F. als gastdirigent met het 104 man sterke harmonie-orchest „Utrecht" in 1948 opgericht een zo voortreffelijke uitvoering van zijn eigen marscompositie, dat iemand het dergelijke muzikale kwaliteiten behou den moet worden. De K.N.F. hield vandaag haar jaarvergadering in de Dom stad, maar om een uur werd de bijeenkomst een half uur onderbroken voor dit unieke gebeuren in de geschiedenis van de vaderlandse volksmuziek. 3375. Waarschijnlijk verwachtte Piloot Storm niet, dat Doctor Drago zó spoedig de gevolgen van zijn tijdelijke verstarring te boven zou komen en daardoor werd hij bijna verrast. Gelukkig ving hij de blik van verstand houding op, welke de Meester zijn laatst overgebleven onderdaan in het grote laboratorium toewierp. De man gehoorzaamde onmiddellijk het mentale bevel en richtte de projector snel op de brede rug van de Aardling. Hij was echter een fractie van een seconde te laat, want Arend had zich met een duiksprong, waarvoor een rug- byspeler zich niet behoefde te schamen, buiten de vuur lijn geworpen. Het onvermijdelijke gevolg was, dat de violette straal opnieuw Drago trof! Diens angstige kre ten verstomden abrupt... Piloot Storm wachtte natuur lijk niet af, wat de Staalhelm verder zou doen. Het straalpistool schokte in zijn hand.. Even later sleepte hij de slappe figuur weg bij de projector en mompelde: 't Spijt me, arme kerel, ik weet dat je niet verant woordelijk bent voor je daden, maar je werd wat al te gevaarlijk! 'n Paar uurtjes slapen zullen je goed doen!" MOSKOU De Russische componist Yoeri Sjaporin is op de leeftijd van 79 jaar overleden, zo meldt het Russische persbureau Tass. Sjaporin heeft gedichten van Poesj- kin, Blok en andere Russische dichters op muziek gezet en muziek gecompo neerd voor films en toneel. Een van zijn bekendste werken was de opera „Decemberists". Toon Hermans heeft zijn vaandelmars het vorig jaar geschreven toen hij bezig was zijn „Tien Toon Show" voor te be reiden. Een deel van zijn mars kan het publiek iedere avond in zijn one-man show beluisteren. De altijd opgewekte Toon sprak voor zijn optreden een aan tal K.N.F.-leden en journalisten op gees tige wijze toe. „Ik pretendeer niet een componist te zijn. (Ik kan zelf geen noot lezen), maar mijn hart is verknocnt aan de marsmuziek. In mijn shows haal ik er meestal een toeter bij. Nu ik voor het eerst van mijn leven als gastdirigent optreed o, neen, ik heb nooit eerder met een stokje gezwaaid zou ik eigen lijk liever Von Kara-Toon, dan Von Ka- ra-jan heten". Toon Hermans vindt de marsmuziek onontbeerlijk. „Er gaat wat van deze muziek uit. Het pakt de men sen. Als ik naar het stadion ga, kom ik altijd vroeg om fijne marsen te horen. Ja, een mars in de openlucht dat is het wel". De showman meent dat een mars le vensblije muziek is, die in ere gehouden moet worden. Voordat tot de eigenlijke uitvoering werd overgegaan kon Toon met zijn harmonieorkest, dat als vaste dirigent de bekende Willi Schobben heeft nog even repeteren. Daarna dirigeerde hij, na eerst nog enkele aanwijzingen te hebben gégeven, zijn eigen drie en een halve minuut lange mars ten aanschou wen van een volle zaal en snorrende ca mera's. Ook zijn na zijn optreden was Toon Hermans nog boordevol grollen en grappen. Hij had het bijzonder l^uk ge vonden. Toon vertelde dat hij reeds 12 dirigeerstokjes heeft besteld en bezig is een eigen harmonieorkest te stichten. Op een vraag van een der journalisten of hij het verschil wist tussen een fan- i fare en een harmonieorkest moest Toon 5. Rechter Tie ziet wat er aan de hand is en roept: „Vlug, anders zijn we te laat!" Drie rovers met getrok ken zwaarden omringen twee ongewapende reizigers: een mooie, jonge vrouw, gehuld in een kostbaar broka ten gewaad en een oude man in een eenvoudig blauw kleed, met een klein zwart kalotje op. Een jongetje van een jaar of zes zit achter de vrouw op het paard; hij kiemt zich angstig aan haar vast. De vrouw heeft haar handen opgeheven en smeekt: „Neem al mijn geld en juwelen, maar spaar mijn zoontje!" De schurken blij ken echter vastbesloten te zijn hen te vermoorden. De jonge vrouw roept wanhopig om hulp. Rechter Tie en Tsjiao Tai komen met getrokken zwaarden aanstormen. De bandieten kijken verbaasd om. Ze weten niet zo gauw wat ze van die twee forse kerels moeten denken, maar ze zien er wel naar uit dat ze hun zwaarden goed kunnen gebruiken. En het is twee tegen drie... De rech ter is op de vrouw toegereden en dringt zijn paard tus sen dat van haar en van haar aanvaller in, terwijl hij uithaalt naar de borst van de rover. Die kan de vlijm scherpe punt van rechter Tie's beroemde zwaard Regen draak nog juist afweren. Maar hij ziet dat zijn gebaar de tegenstander al voor een volgende stoot klaar is... KLEINE VAART Argonaut 8 te Ghazaouet (Nemours); Breehorn 8 120 m o.n.o. Paramaribo nr. Abidjan; Calchas pass. 8 He de Levant nr. Lissabon; Helios pass 8 Portland- bill nr. Teignmouth; Philetas pass. 8 Gibraltar nr. Hamburg; Prinses Wilhel- mina 7 te Sharpness; Ubbergen 9 te Bruinisse; Vega pass. 9 Utklippan nr. Amsterdam; Zus 9 59 m z.o. Alicante nr. Napels. GROTE VAART Aagtekerk 8 40 m w.z.w. nr. Port Said; Aegis 8 te Barbados; Ancospray pass. 9 Sandettie nr. Rotterdam; Aristo- teles 8 vn. Rotterdam nr. Hamburg; Banggai 9 vn. Port Said nr. Barcelona; Bengalen 8 te Bluff; Blitar 8 760 m w. Lobito nr. Kaapstad; Cinulia 11 te Valparaiso; Deneb 8 vn. Gandia nr. Rotterdam; Dinteldijk 7 vn. Victoria nr. Longview; Gaasterdijk 8 te Rotterdam; Gaasterdijk pass. 8 Gibraltar nr. Rot terdam; Garoet 12 te Antwerpen; Gooi land 8 55 m o. Recife nr. Sao Francisco; Hollandsdiep 8 60 m w. Gibraltar nr. Falmouth; Karimun 9 te Duinkerken; Kennemerland 8 vn. Rio Grande nr. Bahia; Kinderdijk 8 te Balboa; Kopio- nella 8 120 rri z.o. Kaapstad nr. Cura- qao; Koudekerk 8 vn. Melbourne nr. Newcastle; Langkoeas 9 te Djibouti; Limburg 13 te Chalna verw.; Medon 9 vn. Willemstad nr. Aruba; Mississip- pilloyd 9 vn. Mombasa nr. Oostkerk 8 te Rotterdam; Palamedes pass 8 Wight nr. Hamburg; Parthenon 8 200 m n.o. Azoren nr. Amsterdam; Prove nierssingel 8 200 m n.w. Guayaquil nr. Callao; Randfontein 8 te Bremen; Solon 8 vn. Curagao nr. La Guaira; Spaarne- kerk 9 te Rotterdam; Tero 9 te Buena ventura; Utrecht 8 375 m z.z.o. Kp. Race nr. Malta; Vitrea 8 300 m z. Ceylon nr. Mena Al Ahmadi. het antwoord schuldig blijven. „Dat is veel te technisch", zei hij. Even voordat Toon Hermans vertrok, verklapte hij nog dat hij „dirigeerlessen" zal gaan geven. „Cursisten kunnen zich bij mij opgeven grapte Toon. DEN HAAG Het Beatconcours dat gedurende drie maanden In de Beat- club in Seheveningen door de interna tionale artisten-combinatie van Chef van Nierop werd georganiseerd, is door de Haagse groep „The Groovy's" ge wonnen. Aan het concours hebben 123 bands uit het hele land deelgenomen. Vrijdag avond en de daaropvolgende vroege zaterdagmorgen werd de finale gehou den. De winnaars hebben een platen contract gekregen, een jaarcontract van een impressario, een elektrische gi taar en een beker. De jury oordeelde, dat de tweede plaats moest worden toegewezen aan „The Rolling Beats" uit Maastricht. Op de derde plaats kwam „Beatgroep Boo- Boo" uit de Residentie. Was de deelneming aan 't gehele con cours aanzienlijk groter dan vorig jaar, beatstad nummer één, Den Haag, zag vier residentiële bands in de finale ge plaatst. Behalve de twee genoemde kwamen ook de andere op eervolle plaatsen op de ranglijst, „The Flingel- bunts" en „Just Colours" werden vier en vijf. De overige uitslag luidde: 0. „Group Reza" Poeldijk, 7. „The Tun- derbirds", Hoorn; 8. „The Thunder- strings", Meijel, 9. „Granny's lovers", Amsterdam, 10. „The Poor Men", Hel mond, 11. „Les Granats", Voorschoten en 12. „The Magics", Pernis. MADRID Het Spaanse persbureau „Pyresa" heeft vandaag berichten te gengesproken als zou de bekende schil der Pablo Picasso, die in Spanje is ge boren, bij het Spaanse volk erop heb ben aangedrongen zich hij het referen dum van 14 december van stemming te onthouden. Volgens het persbureau heeft een woordvoerder ten huize van de kunste naar in Frankrijk gezegd dat deze be richten geen spoor van waarheid be vatten. In Spanje zijn pamfletten ver spreid, waarvan werd gezegd dat de tekst door Picasso was gesproken, met het dringende beroep niet te stemmen 'i bij het referendum over de nieuwe wet. DEVENTER Op de eerste dag van de kampioenswedstrijden van de Rooms-Katholieke Federatie van Dio cesane Muziekbonden in Nederland, dat in Deventer wordt gehouden, heeft de fanfare St. Joseph uit Pey-Echt zater dag in de afdeling Superieur Fanfare 32714 punt behaald, waarmee zij de wimpel met lof verwierf. De fanfare „De Vooruitgang" uit Stiphout behaal de 320 punten, de fanfare „St. Marti- nus" uit Geulle, Limburg, kreeg 317 punt en de R.-K. fanfare „Kunst na ar beid' 'uit Vreeswijk 281 punten. In de afdeling Uitmuntendheid Fanfare kreeg de fanfare „De Maasoever" uit Rooste ren 309% punt. De fanfare St.-Cecelia uit Zijtaart 294 punt. In de afdeling Uit- muntenheid Harmonie, Harmonie St.- Cecelia uit Lutjebroek 300 punt. De harmonie St. Cecaelia 311 punt, uit Geulle. St.-Cecaelia uit Geulle kreeg de wimpel of kampioensprijs en in de afdeling Fanfare was de wimpel voor „De Maasoever". Ned. Hervormde Kerk: Beroepen: te Middelharnis (wijkge- meente in wording) H. D. van Hoog straten kandidaat te Utrecht. Bedankt: voor Kloetinge: H. Belier te Maasdijk; voor Groot-Ammers: L: Blok te Ridderkerk. Georef. Kerken (Vrygem.): Beroepen: te Barendrecht: J. W. Riet kerk, kandidaat te Lisse. Doopsgezinde Broederschap: Beroepen: te Rotterdam: H. Weth- mar te Zaandam; te Terschelling: G. Schetterlé, proponent te Winschoten, die dit beroep ook aannam-, te Steenwijk- Blokzijl domina E. Hardorff-Dijkstra te Giethoorn. HILVERSUM I 18.00 Orgelconcert: amus. muz. 18.20 Uitzending van de Communistische Par tij van Nederland. 18.30 Lichte gramm. muz. voor de tieners. 18.55 Op de man af, praatje. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Stereo: NCRV- Vocaal ensemble: oude en moderne lie deren. 19.50 Promenade-ork.: amus. mu ziek. 20.25 Rafaël, hoorspel. 21.30 Muz. en dienst: een informatief progr.: A. Geestelijke huismuziek; B. Moderne ge wijde muziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Literama: radioperio diek over boeken en schrijvers. 22.55 Stereo: Lichte ork. muz. 23.00 Gevar. platenprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik verbind U door... praatje. 18.30 Lichte ork. mu ziek. 18.45 Progr. voor twintigers. 19.10 Op de plaat., rust: strijdkrachtenprogr. 19.40 Humanistisch Verbond. Geestelijk leven, toespraak. NRU: 19.50 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Brabants orkest en soliste: semi-klassieke muz. 21.25 Nederland in de derde wereld, do cumentaire. 22.00 Stereo: Metropole-or- kest: amus. muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Roeping is een te duur woord: montage van gesprekken met studen ten. 23.25 Amus. muz. (gr.). 23.45 Re portage Zesdaagse te Amsterdam. 23.55 -24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Pipo de Clown. HUMANISTISCH VER BOND: 19.05 Geestelijk leven. VARA: 19.35 Tel uit je winst, hobbyquiz. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Tsjecho- Slowakije 1966: Praag ontwaken, doe. 20.55 Luchtig op zijn Praags: fragmen ten uit een Tsjechoslowaaks amuse mentsprogramma. 21.10 Tsjecho-Slo- wakije 1966 - II, vervolg documentaire. 21.35 De levenden en de doden, Tsje choslowaaks TV-spel. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Lieberman en Lieberman, TV-film. 20.25 Groei naar vrijheid, programma over de 80- jarige oorlog (in samenw. met de KRO). 20.55 Jazz- progr. 21.20 NIPO these: pol. uitzen ding. 22.00 Spirituals. NTS: 22.05-22.10 Journaal. 22.30-23.00 Teleac: Geprogr. instructie (11). HILVERSUM 1. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte gr.muz. en praatje. (7.30-7.32 Nws. 7.32-7.37 De Zesdaagse te Am sterdam). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr.muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.25-9.30 Conciliepost bus. 9.35 Waterstanden). 10.00 Aubade: licht muz.progr. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Musette-ensemble en zangsolist. 12.18 Marktberichten voor schippers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Mede delingen t;b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten met o.a. De Zesdaagse te Amsterdam. 12.50 Lichte gr.muz. en praatje. 13.30 Musiësta: licht gevar. muz.progr. 14.20 Schoolra dio. 14.40 Stereo: Licht instrumentaal ensemble. 15.00 Pizzicato: gevar. muz. progr. 17.00 Overheidsvoorl.: Nws. uit de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gr.muz. (8.30- 8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Engels kamerorkest (gr.): klass. muz. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.): (11.00- 11.02 Nws. 11.02-11.32 RVU. H. Wielek in gesprek met G. Kruger: Zijn er goe de kinderfilms. 12.00 Lichte orkestmuz. en zangsoliste. 12.27 Mededelingen t.b. v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheids voorl.: Voor de landbouw. 12.40 Licht instrumentaal combo en zangsolist. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten en beurs berichten. 13.30 Stereo: 't Muzikanten uur: Pianorecital (gr.): klass. muz. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Stereo: Radio Trombone-kwartet, klass. en moderne muz. 16.00 Nws. 16.002 Bariton met instrumentale bege leiding (gr.): klass. liederen. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte gr.muz. voor de tieners. HILVERSUM III. TROS: 9.00 Nws. 9.02 Lichte muz. en horoscoop. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Lichte muz. en actualiteiten (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.02 Gevar. muz.progr. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Gast-vrij. 14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Actua liteiten. 15.05 Elektronisch orgelspel. 15.25 Lichte orkestmuz. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Voor de tie ners. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplatenprogr. MAANDAG 12 DEC. 1966 DUITSLAND I 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herha ling van gisteravond). 10.20 Sportjour naal. 10.50 Programma voor jonge mensen. 12.00-13.30 Actualiteiten. 16.40 Nieuws. 16.45 Filmreportage. 17.15- 17.55 Documentaire. 18.00-18.05 Nieuws. (Regionaal programma: NDR: 18.05 Nws. 18.16 Sportjournaal. 18.50 Zand mannetje. 19.00 Nieuws. 19.21 Polizei- funk ruft, tv-film. 19.39 Programma overzicht. WDR: 18.05 Verkeersvragen voor iedereen. 18.30 Hier und Heute. 19.10 Lander unter dem Regenbogen, reportage. 19.40 Der dunkle Nachbar, tv-film y. 20.00 Journaal en weerover- zicht. 20.15 Actualiteiten. 21.00 Folklo- ristich programma uit Joegoslavië. 21.45 De televisiediscussie. 22.30 Jour naal en weeroverzicht en commentaar. 22.45 Documentaire. 23.30 Nieuws. DUITSLAND II 18.10 Nieuws en weerbericht. 18.20 Actualiteiten en muziek. 18.55 Opas Kino lebt. tv-film. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nieuws en thema van de dag 20.00 Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15 Reportage over de UNICEF. Aan sluitend: nieuws. 21.00 Ich vertraue dir meine Frau, Duitse speelfilm. 22.20 Nieuws en thema van de dag. 22.50 Te- ken-trucfil. n^yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy\y\\\\y\yyyyy>\yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy\yyyyyyy\a\y\\\y\yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy>yyy\yyyyyyyyy\yyy\\\\\>\y\yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy\y\\w^ TEKKO TAKS OP GALD IJS 1. Tekko Taks, de avontuurlijke rentenier, had, zoals iedere avond na het middageten, zijn sigaartje gerookt en trouw de krant gelezen en nu begon het zo langzamerhand weer bedtijd te worden. „Heerlijk die rust", mompelde hij, „er gaat toch maar niets boven een kalm renteniersbestaan. Kom, ik moet maar weer eens lekker onder de wol kruipen, morgen is er weer een nieuwe dag!" Tekko stond op, ging naar de slaap kamer, trok zijn pyama aan, rekte zich al geeuwend eens uit en schoof toen met een voldaan gevoel tussen de dekens. Hij lag echter nauwelijks goed en wel in bed en doezelde net weg in de eerste sluimer, toen de telefoon, die op het nachtkastje naast zijn bed stond, hevig begon te ratelen. „Oooooho!" steunde Tekko, ter wijl hij langzaam overeind kwam, „wat nu weer... ja, ja, kalm aan maar, ik hoor je wel!" V y.' W t ayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy\yyyyyyyyyyyyyyvy\yyv\yv\v\\v\vvyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvyyyvvvw\yyyyyyv yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvyyvyyyyvvwyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvyyyyyyyvyyyyyyyyyyyyvyyyyyyyyvyvvvywyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvyyyyyyyyyyyyyyy

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 2