Eerste lustrum „Groep 73" in het
teken „De omroep van morgen"
Toon Hermans dirigeerde de
door hem gecomponeerde mars
Erelid muziekfederatie
zm
V/\
Russische componist
Sjaporin overleden
Srlieepvaarlberichlen
The Groovy's wonnen
beatconcours
Pablo Picasso vals
beschuldigd
R.-K. muziekconcours
in Deventer
UIT DE KERKEN
VANAVOND
Morgen
EADIÖ- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
2
MAANDAG 12 DECEMBER 1966
63
Maar omdat hij wenst dat Peter zich
met zijn verstandige vrouw moge
verzoenen, kan hij op dit punt niet
duidelijker worden dan hij toch al is
met zijn toespeling op „de eigen zus
ter van Peter I".
Maar Peter is opnieuw doof voor
de woorden van zijn grote vriend. Hij
antwoordt Frederik dat deze zich on
nodige zorgen maakt, „wie met de
Russen weet om te gaan, hoeft ze
niet te vrezen." Niet aan zijn ver
ering voor de Pruisenkoning aan
het uiterlijk karakter van die ver
ering gaat Peter te gronde. „Hij is
mijn god," zei hij bij gelegenheid.
Maar hij gehoorzaamt die god niet,
hij probeert zijn goddelijkheid na te
bootsen.
Op 10 juni wordt hem gerappor
teerd dat de vloot zich in een slechte
conditie bevindt voor verscheping van
de troepen naar Denemarken, omdat
er juist een groot aantal matrozen is
overvallen door een epidemische ziek
te. Tot ontzetting van zijn omgeving
vaardigt Peter het valt niet na te
gaan of hij het in nuchtere of dron
ken toestand, doet een oekaze uit
die de zieke matrozen beveelt „dade
lijk beter te worden".
o o o
Die zelfde dag begint het grote
vredesfeest ter ere van de Russisch-
Engels-Pruisische alliantie. Er waren
voor dit feest in België sculpturen be
steld die vredesgodinnen uitbeeldden,
de hofdichter had een drama geschre
ven, „La Pace degli Eroi", de hof-
muzikant had het op muziek gezet.
Bloemenguirlandes verbinden de gou
den naamplaten van Frederik, Geor
ge en Peter, een gigantisch vuurwerk
wordt afgestoken en bij de dronk op
de eeuwige duur van de vrede moeten
de kanonnen worden afgevuurd.
Dit gigantische vredesfeest begint
met die beroemde maaltijd die voor
beschikt was zo volslagen onvreed
zaam te verlopen en daardoor tot
psychologisch uitgangspunt van het
grote drama te worden. Het is een
maaltijd met vijfhonderd couverts.
Alle Russische hoogwaardigheidsbe
kleders, alle buitenlandse diplomaten,
de elite van de adel en het leger zit
ten erbij aan. Catharina zit in het
midden aan de tafel, Peter aan het
hoofd, naast de Pruisische gezant. Hij
heeft drie dronken voorgesteld: „Op
de gezondheid van de keizerlijke fa
milie", „op de eeuwige duur van het
verbond tussen Rusland, Engeland en
Pruisen" en „op de gezondheid van
de koning van Pruisen". Nadat er op
de gezondheid van de keizerlijke fa
milie gedronken is, stuurt Peter zijn
adjudant, graaf Godowitsj, naar Ca
tharina om haar te vragen waarom
ze bij deze toost niet is opgestaan.
Catharina laat antwoorden: omdat de
keizerlijke familie slechts uit haar,
haar man en haar zoon bestaat,
meende ze niet te hoeven opstaan.
Godowitsj brengt deze verklaring
over, waarop de keizer hem meteen
terugstuurt om zijn gemalin te zeg
gen dat ze een „domme gans" (doe-
ra) is, anders zou ze wel weten dat
ook de beide hertogen van Holstein
tot de keizerlijke familie bei ^en. En
omdat Peter bang is dat .dowitsj
die opdracht misschien niet in zijn
volle grofheid zal overbrengen, brult
hij een paar keer over tafel naar zijn
vrouw: „Doera! Doera!"
Even is het muisstil in de grote
zaal. Alle aanwezigen hebben begre
pen dat er iets ongehoords is gebeurd
dat nooit weer goed te maken is. Al
ler ogen zijn op Catharina gericht: ze
is doodsbleek geworden en haar ogen
staan vol tranen. Maar dan is zij de
eerste die zich weer hersteld heeft,
ze vraagt de dienstdoende kamer
heer, graaf Stroganoff, die achter
haar stoel staat, haar vlug iets vro
lijks te vertellen om haar op andere
gedachten te brengen. Stroganoff be
zit warempel de tegenwoordigheid
van geest om met een onschuldig ge
sprek te beginnen en wordt daarvoor
nog die zelfde avond naar zijn land
goed verbannen.
Vijfhondêrd personen waren getui
ge van deze afschuwelijke scène. Vijf
honderd personen voelden veront
waardiging over de tuchteloosheid
van de keizer, medelijden met de kei
zerin en onmiddellijk daarop bewon
dering voor haar geweldige houding.
Alle verwijten die Catharina tot dus
ver zich op de hals gehaald had, alle
gedachten aan Saltykow of Ponia-
towsky verzinken in het niet bij deze
daad van teugelloze onbeheerste
hondsheid. In een enkele seconde zijn
alle aarzelende genegenheden door
geslagen naar de kant van Catharina.
Het is kenmerkend voor haar dat ze
door vernederingen groeien, door ver-
nederingen groot moet worden en
het is helemaal een consequentie van
haar lot dat deze diepste vernedering
die ze ooit heeft ondergaan, de stoot
zal geven tot haar beslissende strijd
om de macht. Als keizerin voor het
hele hof, als vrouw ten aanschouwen
van de maïtresse van haar man bele-
digd, heeft ze het kostbaarste ge-
schenk gekregen: het recht om zich-
zelf naar binnen en naar buiten te
handhaven.
Later heeft ze gezegd dat ze pas
sedert die avond gehoor gegeven
heeft aan de vijanden van de keizer.
Dat is niet waar. Wèl is waar dat ze
LAREN „De omroep van morgen" vormde het motto van een congres
dat zaterdag in de Singerconcertzaal te Laren werd gehouden, door de be-
roepvereniging van creatieve televisiemedewerkers „Groep 73". Deze beroeps
vereniging vierde daarmee tevens haar eerste lustrum. Op dit congres kwamen
die onderwerpen in het middelpunt van de belangstelling te staan: „De vrij
heid van meningsuiting", n.a.v. de proeve van een nieuwe Grondwet, ingeleid
door prof. dr. M. Rooy en mr. H. van Maarseveen, „Het ontwerp Omroep
wet", ingeleid door mr. H. W. van Doorn en de heer H. Schaafsma en ten
slotte „De reclame in de televisie" waarvoor drs. P. Th. van Leeuwen en de
heer J. Castelijns hun bijdragen leverden.
Oud-minister mr. M. Vrolijk, die het
congres opende, hield zich verre van de
omroeppolitiek die mede door hem als
oud-minister werd bepaald, maar die
nu in andere handen is overgegaan.
Wel bracht hij de vragen in herinne
ring die een van de kamerleden dezer
dagen heeft gesteld over de NTS-repor-
tage in Indonesië, waarbij niet alles zo
zou zijn verlopen als men aanvankelijk
in NTS-kringen had verwacht. Dit soort
bemoeienissen, zo zei de heer Vrolijk,
tot die avond geweifeld, geaarzeld en zijn beslist niet in de aard van het
afgewacht heeft. In tegenstelling tot wetsontwerp opgenomen. In de culture-
Peter heeft zij een zekere eerbied le sector pleitte hij voor een nadere
voor de wetten of beter gezegd, ze coördinatie tussen televisie en toneelge-
respecteert de eerbied der mensen zeischappen en de orkesten in het land.
voor de wetten en hoedt er zich voor Tenslotte wees hij op de grote proble-
juist dat gevoel te kwetsen dat een men die er liggen bij de financiering
monarch als enige steun van node vai^ culturele activiteiten. Buiten de te-
heeft om vreedzaam te kunnen rege- levisie om doen zich volgens mr. Vro
ren. Pas op het ogenblik dat Peter? lijk in het culturele leven zoveel moei-
zich openlijk en in het openbaar te- lijkheden voor dat de nadelige positie,
genover haar in het ongelijk heeft ge- 2 hie creatieve medewerkers van de tele-
steld, gelooft zij aan de mogelijkheid S visle wel eens zien *n vergelijking met
5 dnivAMrtM /?1a n nn onHnvo lrtinorbQ/ïfIIXTOn
hem uit de weg te kunnen ruimen. Nu
nemen de gesprekken met Orlow vas-
tere vormen aan. Het plan doemt op 2
om Peter in zijn kamer te arresteren
zoals Elisabeth destijds de nietige
tsaar Iwan heeft gearresteerd. Maar
Elisabeth was de dochter van
de Grote, ze was bij testament door
haar moeder voorbestemd tot rege-
ren en Catharina heeft noch door
haar bloed noch door welke legalisa- wet> PIe,U(
tie ook aanspraak op de troon. En grondrecht
bovendien is Peter tenslotte geen zui-
geling. Er verstrijken twee dagen
waarin er nog zonder ophouden ge-
feest wordt dan begeeft Peter zich
naar Oranienbaum. Daar heeft hij
vijftienhonderd bewapende
ners bij zich. De
degenen die aan andere kunstbedrijven
verbonden zijn, niet helemaal juist is.
Die moeilijkheden elders zijn volgens
mr. Vrolijk vaak zo groot dat ten aan
zien van televisiemedewerkers in dit
maar. vlak eerder van een bevoordeelde posi-
Peter tie kan worden gesproken.
Mr H. van Maarseveen, die in de
ambtelijke sfeer heeft medegewerkt
aan de proeve van een nieuwe grond
wet, pleitte voor het scheppen van een
troon Engrondrecht voor de vrijheid van de
kunst. Prof. mr. dr. M. van Rooy vond
dat een zeer interessante gedachte. Hij
achtte niet alleen de garanties voor een
vrijheid van meningsuiting van belang,
maar zag ook de noodzaak aanwezig tot
bescherming van de informatie. Voor
dit a,les kan volSens hem niet worden
knafPe G"gonj, die vol8taan met 't verdrag van Rome. „De
gokker die gewend is alles op één dwet» zo de hij hieraan toe.
kaart te zetten, dringt er hevig op? de neersla/van maatschap-
aan nu met de grote zet te beginnen. ontwikkelfng blijven vertonen.
H j is ervan overtuigd dat de garden g de drukpers fs immers in de 20e
alles wel aan kunnen, dat ze het met eeuw d(, radi0i de televisie en de film
de Holsteiners klaarspelen en
alle g
overige regimenten zullen meesle-
pen.
(Wordt vervolgd)
gekomen. Grondrechten in dezen moeten
in de nationale grondwet verankerd
worden. Naar zijn mening moet er een
principieel gelijk rechtsregime komen
voor pers, radio en televisie. In het
vlak van de vrijheid van meningsuiting
voor de media mag volgens prof. Van
Rooy het gebrek aan golflengten geen
vrijbrief zijn voor overheidsinvloed."
Het ontwerp omroepwet noemde de
heer Schaafsma een knellend keurslijf,
dat hij niet kon plaatsen in het kader
van een cultuurbeleid. Hij achtte het
verlenen van auteursrecht voor pro-
grammapublikaties aan de omroeporga
nisaties verwerpelijk. Het ontwerp om
roepwet gaat.,gaar .zijn mening voorbij
aan de SociaaLcuitttrele functie van de
media. Bovendien achtte hij de invloed
van de staat bij deze opzet te groot.
Mr. H. W. van Doorn noemde 't ontwerp
omroepwet een goed stuk, dat ook qua
inhoud politiek haalbaar is. „Uitgangs
punten zijn", zo zei hij, „openheid en
samenwerking." Naast optimale open
heid zag hij een optimale vrijheid als
een van de positieve kanten van het
wetsontwerp. Hij vond het zeer terecht,
dat voor het verkrijgen van een zend
machtiging gekozen is voor een getals-
critireum. „Als meer zondgemachtigden
zich kunnen doen horen," zo voegde hij
hieraan toe, „doet men afstand van de
grootste gemene deler." De heer Van
Doorn verklaarde zich echter geenszins
in alles eens met het wetsontwerp. Ook
hij zag daarin een „overheidsbetutte-
ling", die hij temeer misplaatst achtte,
omdat reeds „zo veel mensen van bui
ten een woordje krijgen mee te spre
ken." Tenslotte achtte hij het nog in
het belang van een goede cultuurover
dracht dat alle zendgemachtigden de zo
dringend nodige coördinatie een wat
ruimer kans zouden geven.
UTRECHT Toon Hermans is vanmiddag in het gebouw van Kunsten en
Wetenschappen erelid van de Kon. Ned. Federatie van Harmonie- en Fanfare
gezelschappen (K.N.F.) geworden. Hij gaf naar de mening van het hoofdbe
stuur van de K.N.F. als gastdirigent met het 104 man sterke harmonie-orchest
„Utrecht" in 1948 opgericht een zo voortreffelijke uitvoering van zijn
eigen marscompositie, dat iemand het dergelijke muzikale kwaliteiten behou
den moet worden. De K.N.F. hield vandaag haar jaarvergadering in de Dom
stad, maar om een uur werd de bijeenkomst een half uur onderbroken voor
dit unieke gebeuren in de geschiedenis van de vaderlandse volksmuziek.
3375. Waarschijnlijk verwachtte Piloot Storm niet, dat
Doctor Drago zó spoedig de gevolgen van zijn tijdelijke
verstarring te boven zou komen en daardoor werd hij
bijna verrast. Gelukkig ving hij de blik van verstand
houding op, welke de Meester zijn laatst overgebleven
onderdaan in het grote laboratorium toewierp. De man
gehoorzaamde onmiddellijk het mentale bevel en richtte
de projector snel op de brede rug van de Aardling. Hij
was echter een fractie van een seconde te laat, want
Arend had zich met een duiksprong, waarvoor een rug-
byspeler zich niet behoefde te schamen, buiten de vuur
lijn geworpen. Het onvermijdelijke gevolg was, dat de
violette straal opnieuw Drago trof! Diens angstige kre
ten verstomden abrupt... Piloot Storm wachtte natuur
lijk niet af, wat de Staalhelm verder zou doen. Het
straalpistool schokte in zijn hand.. Even later sleepte
hij de slappe figuur weg bij de projector en mompelde:
't Spijt me, arme kerel, ik weet dat je niet verant
woordelijk bent voor je daden, maar je werd wat al te
gevaarlijk! 'n Paar uurtjes slapen zullen je goed doen!"
MOSKOU De Russische componist
Yoeri Sjaporin is op de leeftijd van 79
jaar overleden, zo meldt het Russische
persbureau Tass.
Sjaporin heeft gedichten van Poesj-
kin, Blok en andere Russische dichters
op muziek gezet en muziek gecompo
neerd voor films en toneel. Een van
zijn bekendste werken was de opera
„Decemberists".
Toon Hermans heeft zijn vaandelmars
het vorig jaar geschreven toen hij bezig
was zijn „Tien Toon Show" voor te be
reiden. Een deel van zijn mars kan het
publiek iedere avond in zijn one-man
show beluisteren. De altijd opgewekte
Toon sprak voor zijn optreden een aan
tal K.N.F.-leden en journalisten op gees
tige wijze toe. „Ik pretendeer niet een
componist te zijn. (Ik kan zelf geen
noot lezen), maar mijn hart is verknocnt
aan de marsmuziek. In mijn shows haal
ik er meestal een toeter bij. Nu ik voor
het eerst van mijn leven als gastdirigent
optreed o, neen, ik heb nooit eerder
met een stokje gezwaaid zou ik eigen
lijk liever Von Kara-Toon, dan Von Ka-
ra-jan heten". Toon Hermans vindt de
marsmuziek onontbeerlijk. „Er gaat wat
van deze muziek uit. Het pakt de men
sen. Als ik naar het stadion ga, kom
ik altijd vroeg om fijne marsen te horen.
Ja, een mars in de openlucht dat is
het wel".
De showman meent dat een mars le
vensblije muziek is, die in ere gehouden
moet worden. Voordat tot de eigenlijke
uitvoering werd overgegaan kon Toon
met zijn harmonieorkest, dat als vaste
dirigent de bekende Willi Schobben heeft
nog even repeteren. Daarna dirigeerde
hij, na eerst nog enkele aanwijzingen te
hebben gégeven, zijn eigen drie en een
halve minuut lange mars ten aanschou
wen van een volle zaal en snorrende ca
mera's. Ook zijn na zijn optreden was
Toon Hermans nog boordevol grollen en
grappen. Hij had het bijzonder l^uk ge
vonden. Toon vertelde dat hij reeds 12
dirigeerstokjes heeft besteld en bezig is
een eigen harmonieorkest te stichten.
Op een vraag van een der journalisten
of hij het verschil wist tussen een fan-
i fare en een harmonieorkest moest Toon
5. Rechter Tie ziet wat er aan de hand is en roept:
„Vlug, anders zijn we te laat!" Drie rovers met getrok
ken zwaarden omringen twee ongewapende reizigers:
een mooie, jonge vrouw, gehuld in een kostbaar broka
ten gewaad en een oude man in een eenvoudig blauw
kleed, met een klein zwart kalotje op. Een jongetje van
een jaar of zes zit achter de vrouw op het paard; hij
kiemt zich angstig aan haar vast. De vrouw heeft haar
handen opgeheven en smeekt: „Neem al mijn geld en
juwelen, maar spaar mijn zoontje!" De schurken blij
ken echter vastbesloten te zijn hen te vermoorden. De
jonge vrouw roept wanhopig om hulp. Rechter Tie en
Tsjiao Tai komen met getrokken zwaarden aanstormen.
De bandieten kijken verbaasd om. Ze weten niet zo
gauw wat ze van die twee forse kerels moeten denken,
maar ze zien er wel naar uit dat ze hun zwaarden goed
kunnen gebruiken. En het is twee tegen drie... De rech
ter is op de vrouw toegereden en dringt zijn paard tus
sen dat van haar en van haar aanvaller in, terwijl hij
uithaalt naar de borst van de rover. Die kan de vlijm
scherpe punt van rechter Tie's beroemde zwaard Regen
draak nog juist afweren. Maar hij ziet dat zijn gebaar
de tegenstander al voor een volgende stoot klaar is...
KLEINE VAART
Argonaut 8 te Ghazaouet (Nemours);
Breehorn 8 120 m o.n.o. Paramaribo nr.
Abidjan; Calchas pass. 8 He de Levant
nr. Lissabon; Helios pass 8 Portland-
bill nr. Teignmouth; Philetas pass. 8
Gibraltar nr. Hamburg; Prinses Wilhel-
mina 7 te Sharpness; Ubbergen 9 te
Bruinisse; Vega pass. 9 Utklippan nr.
Amsterdam; Zus 9 59 m z.o. Alicante
nr. Napels.
GROTE VAART
Aagtekerk 8 40 m w.z.w. nr. Port
Said; Aegis 8 te Barbados; Ancospray
pass. 9 Sandettie nr. Rotterdam; Aristo-
teles 8 vn. Rotterdam nr. Hamburg;
Banggai 9 vn. Port Said nr. Barcelona;
Bengalen 8 te Bluff; Blitar 8 760 m w.
Lobito nr. Kaapstad; Cinulia 11 te
Valparaiso; Deneb 8 vn. Gandia nr.
Rotterdam; Dinteldijk 7 vn. Victoria nr.
Longview; Gaasterdijk 8 te Rotterdam;
Gaasterdijk pass. 8 Gibraltar nr. Rot
terdam; Garoet 12 te Antwerpen; Gooi
land 8 55 m o. Recife nr. Sao Francisco;
Hollandsdiep 8 60 m w. Gibraltar nr.
Falmouth; Karimun 9 te Duinkerken;
Kennemerland 8 vn. Rio Grande nr.
Bahia; Kinderdijk 8 te Balboa; Kopio-
nella 8 120 rri z.o. Kaapstad nr. Cura-
qao; Koudekerk 8 vn. Melbourne nr.
Newcastle; Langkoeas 9 te Djibouti;
Limburg 13 te Chalna verw.; Medon
9 vn. Willemstad nr. Aruba; Mississip-
pilloyd 9 vn. Mombasa nr. Oostkerk
8 te Rotterdam; Palamedes pass 8
Wight nr. Hamburg; Parthenon 8 200
m n.o. Azoren nr. Amsterdam; Prove
nierssingel 8 200 m n.w. Guayaquil nr.
Callao; Randfontein 8 te Bremen; Solon
8 vn. Curagao nr. La Guaira; Spaarne-
kerk 9 te Rotterdam; Tero 9 te Buena
ventura; Utrecht 8 375 m z.z.o. Kp.
Race nr. Malta; Vitrea 8 300 m z.
Ceylon nr. Mena Al Ahmadi.
het antwoord schuldig blijven. „Dat is
veel te technisch", zei hij. Even voordat
Toon Hermans vertrok, verklapte hij nog
dat hij „dirigeerlessen" zal gaan geven.
„Cursisten kunnen zich bij mij opgeven
grapte Toon.
DEN HAAG Het Beatconcours dat
gedurende drie maanden In de Beat-
club in Seheveningen door de interna
tionale artisten-combinatie van Chef
van Nierop werd georganiseerd, is door
de Haagse groep „The Groovy's" ge
wonnen.
Aan het concours hebben 123 bands
uit het hele land deelgenomen. Vrijdag
avond en de daaropvolgende vroege
zaterdagmorgen werd de finale gehou
den. De winnaars hebben een platen
contract gekregen, een jaarcontract
van een impressario, een elektrische gi
taar en een beker.
De jury oordeelde, dat de tweede
plaats moest worden toegewezen aan
„The Rolling Beats" uit Maastricht. Op
de derde plaats kwam „Beatgroep Boo-
Boo" uit de Residentie.
Was de deelneming aan 't gehele con
cours aanzienlijk groter dan vorig jaar,
beatstad nummer één, Den Haag, zag
vier residentiële bands in de finale ge
plaatst. Behalve de twee genoemde
kwamen ook de andere op eervolle
plaatsen op de ranglijst, „The Flingel-
bunts" en „Just Colours" werden vier
en vijf. De overige uitslag luidde: 0.
„Group Reza" Poeldijk, 7. „The Tun-
derbirds", Hoorn; 8. „The Thunder-
strings", Meijel, 9. „Granny's lovers",
Amsterdam, 10. „The Poor Men", Hel
mond, 11. „Les Granats", Voorschoten
en 12. „The Magics", Pernis.
MADRID Het Spaanse persbureau
„Pyresa" heeft vandaag berichten te
gengesproken als zou de bekende schil
der Pablo Picasso, die in Spanje is ge
boren, bij het Spaanse volk erop heb
ben aangedrongen zich hij het referen
dum van 14 december van stemming
te onthouden.
Volgens het persbureau heeft een
woordvoerder ten huize van de kunste
naar in Frankrijk gezegd dat deze be
richten geen spoor van waarheid be
vatten. In Spanje zijn pamfletten ver
spreid, waarvan werd gezegd dat de
tekst door Picasso was gesproken, met
het dringende beroep niet te stemmen
'i bij het referendum over de nieuwe wet.
DEVENTER Op de eerste dag
van de kampioenswedstrijden van de
Rooms-Katholieke Federatie van Dio
cesane Muziekbonden in Nederland, dat
in Deventer wordt gehouden, heeft de
fanfare St. Joseph uit Pey-Echt zater
dag in de afdeling Superieur Fanfare
32714 punt behaald, waarmee zij de
wimpel met lof verwierf. De fanfare
„De Vooruitgang" uit Stiphout behaal
de 320 punten, de fanfare „St. Marti-
nus" uit Geulle, Limburg, kreeg 317
punt en de R.-K. fanfare „Kunst na ar
beid' 'uit Vreeswijk 281 punten. In de
afdeling Uitmuntendheid Fanfare kreeg
de fanfare „De Maasoever" uit Rooste
ren 309% punt. De fanfare St.-Cecelia
uit Zijtaart 294 punt. In de afdeling Uit-
muntenheid Harmonie, Harmonie St.-
Cecelia uit Lutjebroek 300 punt.
De harmonie St. Cecaelia 311 punt,
uit Geulle. St.-Cecaelia uit Geulle kreeg
de wimpel of kampioensprijs en in de
afdeling Fanfare was de wimpel voor
„De Maasoever".
Ned. Hervormde Kerk:
Beroepen: te Middelharnis (wijkge-
meente in wording) H. D. van Hoog
straten kandidaat te Utrecht.
Bedankt: voor Kloetinge: H. Belier te
Maasdijk; voor Groot-Ammers: L: Blok
te Ridderkerk.
Georef. Kerken (Vrygem.):
Beroepen: te Barendrecht: J. W. Riet
kerk, kandidaat te Lisse.
Doopsgezinde Broederschap:
Beroepen: te Rotterdam: H. Weth-
mar te Zaandam; te Terschelling: G.
Schetterlé, proponent te Winschoten, die
dit beroep ook aannam-, te Steenwijk-
Blokzijl domina E. Hardorff-Dijkstra te
Giethoorn.
HILVERSUM I
18.00 Orgelconcert: amus. muz. 18.20
Uitzending van de Communistische Par
tij van Nederland. 18.30 Lichte gramm.
muz. voor de tieners. 18.55 Op de man
af, praatje. 19.00 Nws. en weerpraatje.
19.10 Radiokrant. 19.30 Stereo: NCRV-
Vocaal ensemble: oude en moderne lie
deren. 19.50 Promenade-ork.: amus. mu
ziek. 20.25 Rafaël, hoorspel. 21.30 Muz.
en dienst: een informatief progr.: A.
Geestelijke huismuziek; B. Moderne ge
wijde muziek. 22.15 Avondoverdenking.
22.30 Nws. 22.40 Literama: radioperio
diek over boeken en schrijvers. 22.55
Stereo: Lichte ork. muz. 23.00 Gevar.
platenprogr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik verbind
U door... praatje. 18.30 Lichte ork. mu
ziek. 18.45 Progr. voor twintigers. 19.10
Op de plaat., rust: strijdkrachtenprogr.
19.40 Humanistisch Verbond. Geestelijk
leven, toespraak. NRU: 19.50 Openbaar
Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Brabants
orkest en soliste: semi-klassieke muz.
21.25 Nederland in de derde wereld, do
cumentaire. 22.00 Stereo: Metropole-or-
kest: amus. muz. 22.30 Nws. 22.40 Act.
22.55 Roeping is een te duur woord:
montage van gesprekken met studen
ten. 23.25 Amus. muz. (gr.). 23.45 Re
portage Zesdaagse te Amsterdam. 23.55
-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Pipo de Clown. HUMANISTISCH VER
BOND: 19.05 Geestelijk leven. VARA:
19.35 Tel uit je winst, hobbyquiz. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Tsjecho-
Slowakije 1966: Praag ontwaken, doe.
20.55 Luchtig op zijn Praags: fragmen
ten uit een Tsjechoslowaaks amuse
mentsprogramma. 21.10 Tsjecho-Slo-
wakije 1966 - II, vervolg documentaire.
21.35 De levenden en de doden, Tsje
choslowaaks TV-spel. NTS: 22.25-22.30
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort.
NCRV: 20.01 Lieberman en Lieberman,
TV-film. 20.25 Groei naar vrijheid,
programma over de 80- jarige oorlog
(in samenw. met de KRO). 20.55 Jazz-
progr. 21.20 NIPO these: pol. uitzen
ding. 22.00 Spirituals. NTS: 22.05-22.10
Journaal. 22.30-23.00 Teleac: Geprogr.
instructie (11).
HILVERSUM 1.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15
Lichte gr.muz. en praatje. (7.30-7.32
Nws. 7.32-7.37 De Zesdaagse te Am
sterdam). 7.55 Overweging. 8.00 Nws.
8.10 Lichte gr.muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor
de huisvrouw (9.25-9.30 Conciliepost
bus. 9.35 Waterstanden). 10.00 Aubade:
licht muz.progr. 11.00 Voor de zieken.
12.00 Musette-ensemble en zangsolist.
12.18 Marktberichten voor schippers.
12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Mede
delingen t;b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Actualiteiten met o.a. De
Zesdaagse te Amsterdam. 12.50 Lichte
gr.muz. en praatje. 13.30 Musiësta:
licht gevar. muz.progr. 14.20 Schoolra
dio. 14.40 Stereo: Licht instrumentaal
ensemble. 15.00 Pizzicato: gevar. muz.
progr. 17.00 Overheidsvoorl.: Nws. uit
de Nederlandse Antillen. Spreker:
Henk Dennert. 17.10 Voor de jeugd.
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte gr.muz. VPRO:
7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10
Actualiteiten. 8.15 Lichte gr.muz. (8.30-
8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Engels kamerorkest (gr.):
klass. muz. 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen (gr.): (11.00-
11.02 Nws. 11.02-11.32 RVU. H. Wielek
in gesprek met G. Kruger: Zijn er goe
de kinderfilms. 12.00 Lichte orkestmuz.
en zangsoliste. 12.27 Mededelingen t.b.
v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheids
voorl.: Voor de landbouw. 12.40 Licht
instrumentaal combo en zangsolist.
13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten en beurs
berichten. 13.30 Stereo: 't Muzikanten
uur: Pianorecital (gr.): klass. muz.
14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw.
15.40 Stereo: Radio Trombone-kwartet,
klass. en moderne muz. 16.00 Nws.
16.002 Bariton met instrumentale bege
leiding (gr.): klass. liederen. 16.15 Voor
de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20
Lichte gr.muz. voor de tieners.
HILVERSUM III.
TROS: 9.00 Nws. 9.02 Lichte muz. en
horoscoop. VARA: 10.00 Nws. 10.02
Lichte muz. en actualiteiten (11.00
Nws). 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten.
12.02 Gevar. muz.progr. 13.00 Nws.
13.02 Actualiteiten. 13.05 Gast-vrij.
14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05
Voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Actua
liteiten. 15.05 Elektronisch orgelspel.
15.25 Lichte orkestmuz. 16.00 Nws.
16.02 Actualiteiten. 16.05 Voor de tie
ners. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten.
17.05-18.00 Verzoekplatenprogr.
MAANDAG 12 DEC. 1966
DUITSLAND I
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herha
ling van gisteravond). 10.20 Sportjour
naal. 10.50 Programma voor jonge
mensen. 12.00-13.30 Actualiteiten. 16.40
Nieuws. 16.45 Filmreportage. 17.15-
17.55 Documentaire. 18.00-18.05 Nieuws.
(Regionaal programma: NDR: 18.05
Nws. 18.16 Sportjournaal. 18.50 Zand
mannetje. 19.00 Nieuws. 19.21 Polizei-
funk ruft, tv-film. 19.39 Programma
overzicht. WDR: 18.05 Verkeersvragen
voor iedereen. 18.30 Hier und Heute.
19.10 Lander unter dem Regenbogen,
reportage. 19.40 Der dunkle Nachbar,
tv-film y. 20.00 Journaal en weerover-
zicht. 20.15 Actualiteiten. 21.00 Folklo-
ristich programma uit Joegoslavië.
21.45 De televisiediscussie. 22.30 Jour
naal en weeroverzicht en commentaar.
22.45 Documentaire. 23.30 Nieuws.
DUITSLAND II
18.10 Nieuws en weerbericht. 18.20
Actualiteiten en muziek. 18.55 Opas
Kino lebt. tv-film. 19.27 Weerbericht.
19.30 Nieuws en thema van de dag
20.00 Dagboek uit de katholieke kerk.
20.15 Reportage over de UNICEF. Aan
sluitend: nieuws. 21.00 Ich vertraue
dir meine Frau, Duitse speelfilm. 22.20
Nieuws en thema van de dag. 22.50 Te-
ken-trucfil.
n^yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy\y\\\\y\yyyyy>\yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy\yyyyyyy\a\y\\\y\yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy>yyy\yyyyyyyyy\yyy\\\\\>\y\yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy\y\\w^
TEKKO TAKS OP GALD IJS
1. Tekko Taks, de avontuurlijke rentenier, had, zoals
iedere avond na het middageten, zijn sigaartje
gerookt en trouw de krant gelezen en nu begon het zo
langzamerhand weer bedtijd te worden. „Heerlijk die
rust", mompelde hij, „er gaat toch maar niets boven
een kalm renteniersbestaan. Kom, ik moet maar weer
eens lekker onder de wol kruipen, morgen is er weer
een nieuwe dag!" Tekko stond op, ging naar de slaap
kamer, trok zijn pyama aan, rekte zich al geeuwend
eens uit en schoof toen met een voldaan gevoel tussen
de dekens. Hij lag echter nauwelijks goed en wel in
bed en doezelde net weg in de eerste sluimer, toen de
telefoon, die op het nachtkastje naast zijn bed stond,
hevig begon te ratelen. „Oooooho!" steunde Tekko, ter
wijl hij langzaam overeind kwam, „wat nu weer... ja,
ja, kalm aan maar, ik hoor je wel!"
V
y.'
W
t
ayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy\yyyyyyyyyyyyyyvy\yyv\yv\v\\v\vvyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvyyyvvvw\yyyyyyv
yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvyyvyyyyvvwyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvyyyyyyyvyyyyyyyyyyyyvyyyyyyyyvyvvvywyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvyyyyyyyyyyyyyyy