Vanavond 'Colombe' van
als hoofdschotel op t.v.
Anouilh
ISpel van een grote liefde
Verzoenend etentje leidt
Grandgala du teenager in
Miele
Scheepvaartberichten
Virginia Woolf voor
250ste maal
Harry van Rosmalen
exposeert in Utrecht
VANAVOND
Morgen
Tragi-komedie
PILOOT STORM
RECHTER TIE
DOVER
VIEUX
SUPERIEUR
DOBRET
TEKKO TAKS
Houten klaas
er is geen betere!
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Pagina 2
DONDERDAG I* DECEMBER 1966
66 Orlow gaat naar het-
man Rasoemofsky en deelt hem mee
dat Passek gearresteerd is en dat
Alexej de keizerin uit Peterhof is
gaan halen. Rasoemofsky hoort hem
zwijgend aan en zegt geen woord
maar nauwelijks is Orlow weer weg
of hij laat zijn adjudant Taubert bij
zich komen en beveelt hem dadelijk,
nog deze nacht, in een onderaards ge
welf het manifest over omverwerping
van de staat te laten drukken. Tau
bert smeekt van deze gevaarlijke
plicht te worden ontheven. „U weet
al te veel," zegt Rasoemofsky, „nu
staat ook uw hoofd al op het spel.
Doe wat ik u bevolen heb."
Intussen is Gregor Orlow naar de
kazerne van het Ismailow-regiment
gegaan. Deze kazerne ligt aan de bui
tenste rand van de stad en is de eer
ste die Catharina moet tegenkomen
op haar tocht van Peterhof. Hier treft
Orlow zijn welbekende spion Perfilew
aan. Meteen zet hij zich met hem aan
de kaarttafel en verliest drieduizend
roebel, springt gul om met de drank
en stuurt eindelijk tegen vier uur des
morgens zijn volslagen dronken op
passer naar bed. Pas nu kan hij een
paar voorbereidingen treffen voor de
ontvangst van Catharina. Die voorbe
reidingen zijn primitiever dan de pri
mitiefste voorstelling ervan: ze be
staan in het toezeggen van een vat
brandewijn aan een paar tientallen
soldaten en in een gesprek met de
pope van het regiment, vadertje
Alexej. Maar daar gaat het nu niet
om.
Want nu is alles zo als Catharina
het wilde hebben. Ze ligt in diepe rust
als het lot zelf in de gedaante van
Alexej Orlow tegen vijf uur 's och
tends aan haar deur klopt. Het kleine
kasteeltje Monplaisir dat Catharina in
Peterhof bewoont, wordt niet be
waakt; haar toegewijde kamer juf
frouw Sjargorodsky doet de haar wel
bekende officier open en laat hem
zonder veel omslag binnen. In de
kleedkamer ligt het grote paradege
waad dat Catharina voor de viering
van de vooravond van Peters naam
dag had moeten aantrekken.
Alexej Orlow is maar half zo knap
als zijn knappe broers: dat wil zeg
gen, zijn rechterkant, zijn rechter-
profiel is even engelachtig mooi,
maar zijn linker lijkt wel een duivels
karikatuur: hij heeft bij een duel een
sabelhouw over zijn linkergezichts
helft gekregen, de jaap is slecht ge
heeld, zijn bovenlip is tot een eeuwige
duivelse grijns omhoog getrokken.
Maar verre van hem te ontmoedigen,
prikkelt deze misvorming hem juist
om al zijn broers en alle andere mili
tairen te overtreffen in moed, roeke
loosheid en onverschrokkenheid.
Hij loopt zonder omhaal naar het
bed van de slapende keizerin en
maakt haar wakker: „Het is tijd dat
u opstaat," zegt hij, „het rijtuig staat
klaar en ook in de stad is alles voor
bereid."
Catharina vraagt wat er dan ge
beurd is.
„Passek is gearresteerd."
Nu is alles zo als zij het wilde heb
ben. Haar vrienden hebben gehan
deld ongenood, ongevraagd, maar
volgens haar bedoelingen, ze hebben
onomstotelijke feiten teweeggebracht,
een van hen is gearresteerd, ze zijn
allemaal in gevaar. Nu is het niet
meer: een willekeurig besluit ne
men, als opstandige tegen haar eigen
man, tegen de keizer bij erfstelling
aangewezen nu gaat het erom:
zichzelf, al haar getrouwen, alle Rus
sische patriotten prijsgeven aan de
zekere ondergang of vechten. Nu ver
keert ze in de toestand van onmiddel
lijke, dringende noodweer. Nu kan ze,
omdat haar vrijheid, haar leven be
dreigd wordt, zich als hulpzoekende
vrouw tot het Russische volk wenden
in zo'n situatie heeft ze moed,
vastberadenheid en wijsheid voor tien
mannen in haar lijf.
In een paar minuten is ze aange
kleed. Ze kiest haar simpelste zwarte
rouwjapon. Omdat haar kapper pas
tegen zevenen naar Peterhof komt,
steekt ze haar haar enkel met een
paar spelden op. In de tuin is het stil,
er is nog niemand wakker, ze loopt
door niemand gezien over het van de
morgendauw vochtige grint door het
park naar het rijtuig. Alleen de twee
jonge officieren en juffrouw Sjargo
rodsky vergezellen haar. Orlow gaat
naast de koetsier zitten en dwingt
hem het uiterste te halen uit de uit
geputte paarden, de zweep knalt en
in gezwinde draf stuift de armzalige
kales over de landweg. Het zilver
achtige licht van de Russische nacht
heeft plaats gemaakt voor het gulden
2
3378. Sandra had even tijd nodig om weer op haar ver
haal te komen en Piloot Sorm hield haar geduldig in
zijn armen, het stoere vechtershart vervuld van diepe
dankbaarheid, dat alles zo goed afgelopen was. Want
zoals de situatie zich nu voordeed, leek het onmogelijk,
dat Drago nog ooit weer zijn kwalijke praktijken zou
kunnen uitvoeren. Bij horten en stoten deed Sandra het
verhaal van haar belevenissen, sedert het moment
waarop zij Arend en Lonigar zo plotseling in de diepte
zag storten. Maar het meest opzienbarende van haar
relaas vond hij toch wel de verzekering, dat zij geduren
de de gevreesde toestand van verstarring vrijwel alles
ren mm
5 gold: „de komedianten trekken voorbij,
haal de was binnen." Achter de toneel-
coulissen van nu wordt niet losser ge-
leefd dan in een gemiddelde straat.
Julien is geboren uit een avontuur.
Hij past niet bij zijn moeder. Hij is als
zijn vader. Hij wordt gedreven door een
ver doorgevoerd gevoel voor degelijk-
heid en onkreukbaarheid. Hij paste niet
5 in de egocentrische kliek van zijn moe-
5 der. Hij vluchtte, toen hij op een avond
kennis maakte met het bloemenmeisje
Colombe (Sigrid Koetse), Hij trok het
5 zuivere kind weg uit de reeds grijpende
handen van de versierders. Hij was arm
met haar, maar gelukkig. Anouilh zet
de ode aan de prille, zuivere liefde, die
opbloeit te midden van een wereld, de
wereld van geestelijke armoede, aan
het eind van het stuk. Als het begint,
komt Julien zijn Colombe afleveren bij
wat er gesproken was had kunnen horen! Zodra hij dit
vernam, wendde Piloot Storm zich naar de roerloze
Meester. „Dus jij kunt verstaan wat ik zeg, hè?! Welnu
dan, mieserig mannetje, ik aal je hier rustig laten staan, M^)"ömdat
dan kun je alles horen, wat er gebeurt! Mag je stille J
getuige zijn, hoe wij al onze vrienden en ook de andere
gevangenen hun vrijheid teruggeven. Daarna zullen wij
beslissen wat er met jou en je robots gebeuren moet.
Misschien gooien we je wel in het warmste gedeelte van
het Nevelmeer, kun je koken, gelijk een kreeft! Prettig
vooruitzicht hè öeref. Kerken.
Beroepen: te Eindhoven (vac. dr. W.
van der Zwaan): G. de Zeeuw te Den
Helder; te Antwerpen (vac. D.W. Don-
dorp) :B. Terhaar te Rotterdam; te
Bergum: L.J. Wolthuis te Woerden.
Aangenomen: naar Enschede (vac. J.P.
Dondorp): A.C. Mooy te Ridderkerk;
naair Wierden: W.A. Krijger te Schie
dam.
Bedankt: voor Tiel: P.S. Veldhuizen te
't Harde; voor Leeuwarden-Huizum:
H. Lijesen te Schoonebeek.
Chr. Geref. Kerken.
Bedankt: voor 's-Gravenhage-West: A.
Hilbers te Zwolle.
ADVERTENTIE
8. Rechter Tie en Tsjiao Tai rijden verder door het
bos dat nu gaandeweg dunner wordt. Na een poosje
kijkt Tsjiao Tai de rechter eens van terzijde aan. „Die
overval was toch eigenlijk wel vreemd, edelachtbare. De
sergeant zei toch nadrukkelijk dat er hier geen rovers of
bandieten zijn." „Ik vond het nog vreemder", zegt de
rechter langzaam, „dat een man die kennelijk een een
voudige dorpeling is, een welopgevoede dame van stand
als dochter heeft." Tsjiao Tai haalt zijn schouders op.
„Och, ze heeft waarschijnlijk een rijke vent in de stad
getrouwd. Vrouwen passen zich gauw aan, weet u." „Ja,
dat is waar", geeft de rechter toe. „Haar man moet wel
rijk zijn, want ik zag juwelen schitteren op de gouden
chrysantjes die ze als oorhangers draagt." Al pratende
komen ze bij een rij lemen hutten, het begin van de
dorpsstraat. „Erg welvarend ziet het er niet uit", bromt
Tsjiao Tai, „maar ik zie wel een paar kippen rondlo
pen. Ik hoop één daarvan op de tafel van het dorps
hoofd te ontmoeten!" „Na de middagrijst", zegt rech
ter Tie, „zullen we met het dorpshoofd het bevolkings
register doornemen. Dat is dan een goede gelegenheid
hem over het geheimzinnige landhuis uit te horen."
GESCHENKDOOS
«\v
7
Vraag de vakman, uw slijter-wijnhandelaar
hij in dienst moet. Hij weet geen ande
re oplossing.
Het is het begin van het einde van de
zuivere liefde. Colombe, het duifje, blijkt
g Bracht de televisie vorige week een toneelstuk van Shaw („Fanny's eerste to-
neelstuk"), voor vandaag staat eveneens een spel van een van de nieuwe klas-
sieken, Jean Anouilh, op het programma. Inderdaad, Anouilh leeft nog. Maar
de laatste jaren heeft hij geen nieuw werk meer gepubliceerd. De bron schijnt
g opgedroogd te zijn. Anouilh mag derhalve terecht tot de nieuwe klassieken
worden gerekend. Waarbij dan het criterium „klassiek" gehanteerd wordt
1 voor toneelschrijvers, wier stukken steeds opnieuw zullen worden gespeeld
hcht van een stralende zomerochtend. 0mdat zij onverwoestbaar zijn. Zoals „Colombe", dat vanavond gespeeld
Een enkel voertuig komen ze tegen 5 J 1
maar niemand herkent in die eenvou- g wordt, onverwoestbaar is.
dig geklede, door slechte paarden ge
trokken vrouw de keizerin. Haar rij
tuig is nog veel jammerlijker dan dat
waarin ze twintig jaar geleden door
Pruisen en Pommeren naar Rusland
gekomen is; haar gevolg en haar ba-5
gage rijn nog geringer, ze heeft niets ^^eTen ™ÏÏie ^hrrivers^Shaw
bij zich dan de japon die ze aan 2 sueKt te^e"?ef(te]a® .lscnrJ,v?™' bnaw
heeft. Als haar greep naar de macht was een schrijf taf elf ilosoof. Hij formu-
mislukt, kan ze in het beste geval als 1«erde ziJn eigenzinnige visies en vulde
bedelaarster naar Zweden vluchten. 2 daarna de rollen in. Anouilh is de na-
Een paar kilometer voor Peters-tuurpsycholoog, die zijn denkwereld
burg komt Gregor Orlow hun lege- fer dialogen vorm geeft vanuit de r o -
moet en Catharina stant in ziin ril-len' H,J £aat Ult van het toneel- BiJ
c\ Jiio-oIr t Shaw staat de boodschap voorop. Daar-
tuig om met frisse paarden vlugger 5 fQ„ 0„0 n„
od te schieten Tetren acht uur des om bli;fft Anouilh ^ter speelbaar
-Inï wwdan Shaw- An°uilh is veel minder tijd-
van het lsmaflow-reei 2 gebonden. In hun kritiek op mens en
ment HTer stoppen ze Xw stept 2 maatschappij zijn Shaw en Anouilh in
jt, Z veel opzichten gelijk wat hun denkwe-
uit en loopt naar net wachtlokaal. Ca-1 w ^treft Maar Shaw is er een kli-
tharina wacht in haar rijtuig^ De$ nisch ontleder van Anouilh werkt van.
tamboer slaat een roffel Dadelijk g uit m^er directe emoties> Hij belijdt het
daarop komen er enige tientallen solJ sentiment Men hoeft er nieJt veJrbaasd
daten een paar officieren de straat oyer te zijn dat anders zo onverschilli.
op, de soldaten nog ongekamd .eng studiotJechnici met tranen in hun
maar half aangekleed. Catharina f>Colombe.. hebben zien spelen,
stijgt uit de wagèn, begeeft zich te AmmUh is gevoellgi maar heeft ook het
midden van de wanordelijke drom en g harde het £riUsch\ dat #t sentiment
Ze Ti i- .2 voor de moderne mens aanvaardbaar
K.."Ik„ben^eko,?ien T *>e*cher™inZÏ maakt. Mits hij op 't scherp van de sne-
biJ te zoeken. De keizer heeft dp WQrdt speeld. Anders wordt wat
opdracht gegeven mij te arresteren, g sentiment is. sentimenteel, drakerig,
hij wil mij en mijn zoon laten do- g Het komt weinig VOQr want Anouilh is
f zelf een theaterman. Hij weet welke
De soldaten hebben Catharina tot g bouwstenen er nodig zijn om een voor-
nu toe altijd slechts vanuit de verte g stelli te maken Er is altijd een ba_
gezien. Van haar persoonlijkheid heb- sis in zijn stukken, die maakt, dat de
ben ze een bepaald beeld zoals de g rollen zlch zelf elen.
simpele soldatenfantasie van de Or- Z
lows dat voor hun simpele soldaten- f
harten heeft bedacht. Het is het beeld
van Matoesjka, van het moedertje, de „Colombe" is een stuk uit 1950. Het
vrouw die hoog op de troon gezeten moet gerangschikt worden onder de
een hart voor iedere eenvoudige sol- tragi-komedies. Het thema is opnieuw
daat heeft en een heel speciale voor- de zuiverheid, waarvoor in de naakte
liefde voor de meest Russische van mensenwereld geen plaats is. De zui-
alle soldaten, voor de garden. Vele verheid wordt belicht in Julien en Co-
van deze soldaten hebben in noodge- g iombe. Julien (Joop Admiraal) is de
vallen uit handen der Orlows bijstand g zoon van de actrice Alexandra, een
gekregen namens Catharina en ze 2 tragedienne oude stijl. Een monstre
zijn allemaal door Peters voorliefde f sacrée, een loeder. Een actrice, die op
voor de buitenlandse regimenten in haar zestigste nog jongemeisjesrollen
hun eer getast. speelt. Een vrouw, die nooit tot een we-
2 zenlijk contact met haar medemensen
(Wordt vervolgd) komt. Het toneel zelf, de liefdesaffai-
res, de feesten, de bewondering, ook de
teleurstellingen in het privéleven en op
het toneel, dat alles raakt haar in feite
niet. Alexandra is het soort actrice,
nauwelijks meer voorkomt. Het toneel
is een verstandelijk beroep geworden.
Het is dan ook niet voor niets dat
Anouilh „Colombe" enkele tientallen ja-
geleden laat spelen, toen nog
een goedkoop vrouwtje te zijn, dat in
een mum van tijd opgaat in het bonte
theaterleven mèt zijn uiterlijke schijn
en zijn goedkope verleidingen. Omdat
zij leeft vanuit een andere waarheid dan
die, welke geldt voor Julien. Anouilh bij
monde van Armand (Ramses Shaffy),
Juliens stiefbroer, die geen principien-
reiter is: „de waarheid is voor vrou
wen zo'n genuanceerd, zo'n bewegelijk
en broos begrip. Alleen een houten
Klaas als Julien kan zich voorstellen,
dat het een naakte dame is, die uit een
put stapt met een zakspiegeltje." Niet
Colombe is te misprijzen, maar Julien.
Zijn moeder zegt:„Dacht je soms dat
ik een egoïste was? De echte egoïsten
zijn nooit de mensen, die van dag tot
dag het kleingeld van hun liefde uitge
ven. Die zijn niet gevaarlijk, die vragen
niet meer dan ze geven. Gevaarlijk zijn
pas de mensen, die willen dat je hun
zorgen deelt. Ze praten over hun gevoel
en ze bedoelen hun zorgen."
DEN HAAG. De organisatie van
het Grandgala du Teenager is rond.
Nieuw voor Nederland is dat de orga
nisatoren, Sjef van Nierop van de in
ternationale artiestencombinatie en
Jacques Senf van het organisatiebu
reau, de 16 groepen die des avonds op
het Grandgala festijn op 28 december
in het Beat-Mecca, het Casino in Sche-
veningen zullen optreden, des middags
een diner offreren. De meer dan 100
jongere musici, wier groepen nog al
eens in concurrentiestrijd zijn verwik
keld zullen zich dan gezamenlijk voor
bereiden op het Grandgala.
Daarmee wordt, naar perschef Peter
van den Abeelen vanmiddag verklaar
de, gestalte gegeven aan de bedoeling
van de organisatoren op het Grandga
la du Teenager tot een feest te maken,
ook voor de artiesten. Hij zette uiteen
dat drie jaar geleden, 't eerste Grand
gala du Teenager was opgezet als een
persiflage op het Grandgala du Disque,
dat zich hoofdzakelijk tot de buiten
landse artiesten richt. Het is evenwel
een ernstger gebeurtenis geworden,
waarbij aandacht wordt gevraagd voor
de jongere Nederlandse artiesten.
Er zullen op 28 december drie onder-
schedingen worden uitgereikt die de
naam „Ossekar' 'hebben gekregen. An
neke Grönloh en het orkest ,,René and
his Alligators", waren drie jaar gele
den de eersten die deze trofee ontvin
gen. Dit keer zullen er drie worden
toegekend. Een aan een zanger of zan
geres die voor de jeugd het meest van
zich heeft doen spreken en twee aan
muzikale groepen. Een jury van tien
mensen zal de winnaars aanwijzen.
Jacques Senf verwacht 1200 gasten
op het Grand Gala. Dat de gasten is
verzocht niet verplicht om in
avondkleding te verschijnen vond hij
geen bezwaar. „Veel jongeren willen
dat wel graag", meende hij.
Hij deelde nog mee, dat in het Casi-
ADVERTENTIE
Kleine vaart:
Anne Christina 13 te Tripolis; Cal-
chas pass 14 Burlings nr Amsterdam;
Helios 14 100 no Kp Vilano nr La Spe-
zia; Ubbergen pass 14 Vlissingen nr
Sevilla; Vega 13 vn Amsterdam nr Fe
lixstowe.
Grote vaart:
Aagtekerk pass 14 Perim nr Penang;
Acila 13 500 zzw IJsland nr Houston;
Aegis 13 200 o Curagao nr Kingston;
Alkmaar 13 vn Teesport nr Thamesha-
ven; Ancaspray 12 te Londen; Aristote-
les 13 vn Bremen nr Antwerpen; Baltic-
borg 13 te Delfzijl; Banggai 13 te Barce
lona; Blitar 12 te Kaapstad; Cinulia 13
vn Valparaiso nr Curagao; Deneb 15 te
Rotterdam verw; Dorestad 13 635 w Du-
boin nr Curagao; Gaasterdyk 13 70 w nr
New York; Garoet 12 te Antwerpen;
Goeree 13 45 o Gibraltar nr Algiers;
Hollandsdiep 13 te Hull; Kara 14 te Lin-
hamn; Kennemerland 13 vn Salvador nr
Cabedelo; Kermia 12 t.a. Danang; Kin-
derdyk 13 170 n Anegada nr Rotterdam;
Koningswaard 13 180 nw Aruba nr Pta
Cardon; Kopionella 13 300 wzw St Hele
na nr Curagao; Koudekerk 12 te Sydney;
Ladon 12 te Paramaribo; Langkoeas 13
900 w Colombo nr Sejangkat; Mainlloyd
13 120 nno Savannah nr Suez; Medon
13 vn Turks eil nr Nassau; Musilloyd 12
te Charleston; Palamedes 13 te Rotter
dam; Parthenon 14 te Hamburg; Rand-
fontein 13 te Amsterdam; Rondo 13 vn
Hamburg nr Bremerhaveri; Schouwen 13
te Lorenzo Marques; Sepia 12 thv Pe
rim nr Mena; Sloterkerk 13 vn Lissa
bon nir Kaapstad; Solon 13 te George
town; Spaarnekerk 13 vn Rotterdam
nr KobeStraat Freetown 14 te Lobi-
to; Tero 14 te Guayaquil; Utrecht 13
200 zw Lissabon nr Malta; Vitrea 15 te
Fao verw; Zaankerk 14 te Aden.
no de Beatavonden dit jaar sedert sep
tember door 43.000 liefhebbers werden
bezocht, er is, in tegenstelling tot vo
rig jaar, geen klap gevallen .Het ru-
rumoerige karakter van de Beatavon
den is geheel verdwenen.
Op het Grandgala du Teenager zul
len optreden: The Golden Earrings, Hu
and the Hilltops, Surfg'roep Check,
Roek Williams and his fighting Chaps,
Les Cruches, The Motions, The Clun-
gels, Rob Hoeke, The Sandy Coasts,
The Incrowd, Tee-Set, Q-sixty-five, The
Shoes, The Jets, The Haigs en de win
naars van het nationale Beatconcours
1966 The Groovy's.
AMSTERDAM Zaterdag 17 decem
ber zal in de Stadsschouwburg in Am
sterdam de 250ste voorstelling worden
gegeven van „Wie is bang voor Virgi
nia Woolf?". De regie is van Henk Rig-
ters. Medespelenden zijn Ank van der
Moer, Han Bentz van den Berg, Femke
Boersma en Will van Seist.
UTRECHT Voor de eerste maal
in de twintigjarige schildersloopbaan
van de 43- jarige Harry van Rosmalen
uit 's-Hertogenbosch zal een expositie
van zijn werk worden ingericht. Van
24 tot en met 31 december zijn in de
Moira-zaal in Utrecht tachtig tekenin
gen en schilderijen van deze Brabander
te zien.
Vijf schildersvrienden van Harry
Rosmalen hebben een comité gevormd,
dat deze expositie organiseerde. De
heer W. A. Kortum, directeur van het
Moira-concern en een persoonlijke
vriend van de schilder, was onlangs 25
jaar aan het bedrijf verbonden en heeft
deze kunstzinnige „happening" finan
cieel mogelijk gemaakt.
Harry van Rosmalen heeft een gede
gen vakopleiding gehad in Amsterdam.
Hij is een man van weinig woorden en
zonder geldingsdrang, maar is zeer ge
steld op een persoonlijke en artistieke
vrijheid, zo zei vanmorgen tijdens een
persconferentie de secretaris van het
organisatie-comité, de heer J. Zentveld.
Tot nu toe is de Brabander afkerig ge
weest van enige publiciteit, ondanks
het feit dat officiële instanties vaak een
beroep op hem deden.
Zijn ondérwerpen komt men overal in
het dagelijks leven tegen. Op de exposi
tie zullen behalve religieuze werken en
landschappen ook kinderportretten te
zien zijn. Volgens de heer Zentveld on
derscheidt Harry van Rosmalen zich
in het bijzonder door zijn snelle manier
van werken en grote technische capa
citeiten. De expositie zal worden ge
opend door Anton van Duinkerken.
ADVERTENTIE
OOK IN HET KLEINE
IS MIELE GROOT!
Zoals dit strijkijzer.
Vederlicht met grote
zoolplaat, die snel en
gelijkmatig warm
wordt. De regelknop
kunt u instellen voor
elke soort textiel.
Prijs: 28,75
HILVERSUM i
18.10 Sportrubriek. 18.30 Halte: pro
gramma vodr twintigers. 19.00 Nws en
weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30
Stereo: Klassieke fluitconcerten (gr).
19.45 Zijn wij tevreden?, toespraak.
19.50 Stereo: Licht gevarieerd platen-
progr. 20.10 De familie Leenhouts, hoor
spel (10). 20.35 Samen uit - Samen thuis
gevarieerd progr. 22.00 Lichte gramm.
muz. 22,15 Avondoverdenk. 22.30 Nws.
22.40 Boekbespreking. 22.45 Kerkorgel
concert: klass. muz. 23.15 Weerwoord:
een kroniek van Kunst en stijl van le
ven. 23.45 Stereo: Licht instumentaal
kwintet. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Uitzending van het Geref. Politiek Ver
bond. 18.30 Lichte orkest muz. en zang
solisten. 18.55 Voor de kinderen. 19.00
Gesproken brief. 19.05 Sitar: radiotijd
schrift voor gitaristen. IKOR: 19.30 Van
huis uit: gesprekken. 19.45 Gramm.
muz. 19.55 Kerk veraf en dichtbij.AVRO
20.00 Nws. 20.05 Salzburger Festspiele
1966: Weens Filharmonisch orkest (opn)
klass. muz. (I.d. pauze: Land der mu
zen: kunstkroniek). 22.30 Nws. 22.40 Ac
tualiteiten. 22.55 Lichte gramm. muz.
23.45 De Zesdaagse te Amsterdam.
23.55-24.00 Nws.
NEDERLAN Dl
NTS: 19.00 Nws. i.h. kort 19.01 Pipd
de Clown 19.05 De Verrekijker: intern,
jeeugdjourn. 19.15 Van gewest tot ge
west 19.35 Mensen i.d. sport: documen
tair informatief progr. 20.00 Journaal
AVRO: 20.20 Colombe, TV-spel 22.30
AVRO's Televiz. NTS: 22.40-22.45 Jour
naal 23.00-23.30 Teleac: Geprogramm.
instr. (11): herhaling van maand. jl.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. i.h.k. 20.01 KRO: So
listenconcert 20.20 Gamma: Vordering
d. wetensch. 20.35. De Wally-show 21.15
Brandp.-Europa NTS: 20.05-22.10 Jour
naal.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Lichte
gr.muz. en praatje (7.30 7.32 Nws.;
7.32 - 7.37 De zesdaagse te Amsterdam)
7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte
gr. muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Stereo: Aubade: moderne
orkestwerken. 11.00 Voor de zieken.
12.00 lichte muz. 12.27 Mededelingen t.
b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40
Act. 12.50 Platennieuws. 13.00 Zingening
liedjesprogr. 14.00 Stereo: Muziek kent
geen grenzen. 14.30 Schoolradio. 15.00
Pizzicato; gevar. muz. progr. 17.00 Co
da: licht muz, progr. voor tiener en
twens.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. en ocht. gymn. 7.20
Soc. str.lied. 7.23 Lichte gr. muz. 7.30-
7.35 Van de voorpagina. VPRO: 7.55
Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lich
te gr. muz. 9.00 Londens Symfonieorkest
10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte gr. muz.
11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. AVRO
11.30 Stereo: Opera-aria's. 12.00 Lich
te orkestmuz. en zangsoliste. 12.27 Me
dedelingen t.b.v. land en tuinbouw 12.30
Overheidsvoorlichting voor de landbouw
12.40 Sport parade. 13.00 Nws. 13.10
Journaal en beursberichten. 13.30 Ste
reo: Viool en piano: mod. muz. 14.00
Inleiding tot muziekbegrip. 14.15 Bij de
tijd en bij de thee? gevar. progr. VRPO
15.30 Thuis, progr. voor thuiszittenden,
16.00 Nws. 16.02 Radio-kamerorkest,
koor van de Ned. Bachver. en solisten
17.07 Voor de jeugd. 17.30 Klass. strijk
kwartet. 17.45 Act.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Licht
platenprogr. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvi
taminen (11.00 Nws.) VPRO: 12.00 Ns.
12.02 Buitenlands persoverzicht. 12.05
Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Bui
tenlands persoverz. 13.05 Licht pla-
penprogr. 14.00 Nws. 14.02 Buitenlands
Persoverzicht. 14.05 Tophits. AVRO:
15.00 Nws. 15.02 Lichte muz. 16.00 Nws.
16.02 Licht platenprogr. 16.30 Lichte gr.
muz. 17.0 ONws. 17.02 Act. 17.05 - 18.00
Pop-Party.
Donderdag 15 december 1966.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling
van gisterav.) 10.20 Sportspiegel 10.50
Filmreport. 11.35 Actualit. en muz. 12.00
-13.30 Actuele kroniek 16.40 Nws. 16.45
Kinderprogr. 17.25 Kinderfilm 18.00-
18.05 Nws. (Regionaal progr.: NDR:
18.05 Nws. 18.16 Filmreport. 18.50 Zand
mannetje 19.00 Nws. 19.21 Wedstrijdspel
19.59 Progr. cfverz. WDR: 18.05 Kook-
praatje 18.30 Journaal 19.10 Mario, tv-
film 19.40 Documentaire) 20.00 Journ.
en weeroverz. 20.15 TV-spel 21.35 Docu
mentaire film. 22.20 Journ. en weer
overz. Aansluitend: 22.35 Jubileum-con
cert.
DUITSLAND II
18.05 Wintersp.-weerbr. 18.10 Nws en
weerber. 18.20 Actualiteiten en muziek
18.55 Der Bildersturm, tv-spel 19.27 Wer-
ber. 19.30 Nws en thema v.d. dag 20.00
TV-quiz. 21.30 Liefdadigheids uitz. Aan
sluitend: Nws. 21.45 Discussie. 22.45
TV-quiz. 21.30 Liefdadigheidsuitz. Aan
sluitend Wintersport-weerbericht.
^V\\\V\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\X\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\«\\\\\\\\\X\\\\\\\\\\\\\\\\\N\WNW\WWWXWWWX\\\W\WW\\\\\\\\\\W\\\\\\\\W\XW\W\\\\\\\X\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\V
4. Nieuwsgierig opende Tekko de deur en toen zag hij
een breed dikbuikig manneke met een opzichtig ruit-
jespak aan en een joviaal gezicht en een ander, die er
droger uitzag, langer was en een meer zakelijke indruk
maakte. „Eh-.. hum, meneer Taks als ik het wel heb,
nietwaar!" sprak de grootste van de twee, nadat hij
beleefd de hoed had afgenomen, „mijn naam is Stok
vis, Sijmen Stokvis en dit hier is mijn compagnon,
meneer Traan, Theobald Traan wel te verstaan!" Bij
de laatste woorden had meneer Stokvis met een wijds
gebaar op 't dikbuikige mannetje met het ruitjespak
gewezen en toen vervolgde hij weer: „Wij komen naar
aanleiding van 't telefoongesprek dat wij gisteravond
met U mochten..." „Oh, was U dat", viel Tekko de
man in de rede. „Komt U binnen, heren!" Even later
waren zij in een druk gesprek gewikkeld en vertelden
de heren, waarvoor zij Tekko nodig hadden en wat zij
van hem verwachtten.
AXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXVXXXXVXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXVXXXXVXXXXXXXXXXXXXXXXXVXXXXXXXXXXXVXXXVXXXXXXVVVXVVXXVVVXVXXXXXVXXXVVXXXXXVXXXXXXXXXVVXVVVVXVXXXVXXXVXXVXVVVXXXXVVVXVVVVVVVXVXVVXVVXVVVVVVVVXXXXXXXXXXXXXXXXXVVXXXXVVVVXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXVXXVVXVXXVXVVVVVVXXVVVVVXXXVVXXXXXXXV