Vanavond 'Colombe' van als hoofdschotel op t.v. Anouilh ISpel van een grote liefde Verzoenend etentje leidt Grandgala du teenager in Miele Scheepvaartberichten Virginia Woolf voor 250ste maal Harry van Rosmalen exposeert in Utrecht VANAVOND Morgen Tragi-komedie PILOOT STORM RECHTER TIE DOVER VIEUX SUPERIEUR DOBRET TEKKO TAKS Houten klaas er is geen betere! TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2 DONDERDAG I* DECEMBER 1966 66 Orlow gaat naar het- man Rasoemofsky en deelt hem mee dat Passek gearresteerd is en dat Alexej de keizerin uit Peterhof is gaan halen. Rasoemofsky hoort hem zwijgend aan en zegt geen woord maar nauwelijks is Orlow weer weg of hij laat zijn adjudant Taubert bij zich komen en beveelt hem dadelijk, nog deze nacht, in een onderaards ge welf het manifest over omverwerping van de staat te laten drukken. Tau bert smeekt van deze gevaarlijke plicht te worden ontheven. „U weet al te veel," zegt Rasoemofsky, „nu staat ook uw hoofd al op het spel. Doe wat ik u bevolen heb." Intussen is Gregor Orlow naar de kazerne van het Ismailow-regiment gegaan. Deze kazerne ligt aan de bui tenste rand van de stad en is de eer ste die Catharina moet tegenkomen op haar tocht van Peterhof. Hier treft Orlow zijn welbekende spion Perfilew aan. Meteen zet hij zich met hem aan de kaarttafel en verliest drieduizend roebel, springt gul om met de drank en stuurt eindelijk tegen vier uur des morgens zijn volslagen dronken op passer naar bed. Pas nu kan hij een paar voorbereidingen treffen voor de ontvangst van Catharina. Die voorbe reidingen zijn primitiever dan de pri mitiefste voorstelling ervan: ze be staan in het toezeggen van een vat brandewijn aan een paar tientallen soldaten en in een gesprek met de pope van het regiment, vadertje Alexej. Maar daar gaat het nu niet om. Want nu is alles zo als Catharina het wilde hebben. Ze ligt in diepe rust als het lot zelf in de gedaante van Alexej Orlow tegen vijf uur 's och tends aan haar deur klopt. Het kleine kasteeltje Monplaisir dat Catharina in Peterhof bewoont, wordt niet be waakt; haar toegewijde kamer juf frouw Sjargorodsky doet de haar wel bekende officier open en laat hem zonder veel omslag binnen. In de kleedkamer ligt het grote paradege waad dat Catharina voor de viering van de vooravond van Peters naam dag had moeten aantrekken. Alexej Orlow is maar half zo knap als zijn knappe broers: dat wil zeg gen, zijn rechterkant, zijn rechter- profiel is even engelachtig mooi, maar zijn linker lijkt wel een duivels karikatuur: hij heeft bij een duel een sabelhouw over zijn linkergezichts helft gekregen, de jaap is slecht ge heeld, zijn bovenlip is tot een eeuwige duivelse grijns omhoog getrokken. Maar verre van hem te ontmoedigen, prikkelt deze misvorming hem juist om al zijn broers en alle andere mili tairen te overtreffen in moed, roeke loosheid en onverschrokkenheid. Hij loopt zonder omhaal naar het bed van de slapende keizerin en maakt haar wakker: „Het is tijd dat u opstaat," zegt hij, „het rijtuig staat klaar en ook in de stad is alles voor bereid." Catharina vraagt wat er dan ge beurd is. „Passek is gearresteerd." Nu is alles zo als zij het wilde heb ben. Haar vrienden hebben gehan deld ongenood, ongevraagd, maar volgens haar bedoelingen, ze hebben onomstotelijke feiten teweeggebracht, een van hen is gearresteerd, ze zijn allemaal in gevaar. Nu is het niet meer: een willekeurig besluit ne men, als opstandige tegen haar eigen man, tegen de keizer bij erfstelling aangewezen nu gaat het erom: zichzelf, al haar getrouwen, alle Rus sische patriotten prijsgeven aan de zekere ondergang of vechten. Nu ver keert ze in de toestand van onmiddel lijke, dringende noodweer. Nu kan ze, omdat haar vrijheid, haar leven be dreigd wordt, zich als hulpzoekende vrouw tot het Russische volk wenden in zo'n situatie heeft ze moed, vastberadenheid en wijsheid voor tien mannen in haar lijf. In een paar minuten is ze aange kleed. Ze kiest haar simpelste zwarte rouwjapon. Omdat haar kapper pas tegen zevenen naar Peterhof komt, steekt ze haar haar enkel met een paar spelden op. In de tuin is het stil, er is nog niemand wakker, ze loopt door niemand gezien over het van de morgendauw vochtige grint door het park naar het rijtuig. Alleen de twee jonge officieren en juffrouw Sjargo rodsky vergezellen haar. Orlow gaat naast de koetsier zitten en dwingt hem het uiterste te halen uit de uit geputte paarden, de zweep knalt en in gezwinde draf stuift de armzalige kales over de landweg. Het zilver achtige licht van de Russische nacht heeft plaats gemaakt voor het gulden 2 3378. Sandra had even tijd nodig om weer op haar ver haal te komen en Piloot Sorm hield haar geduldig in zijn armen, het stoere vechtershart vervuld van diepe dankbaarheid, dat alles zo goed afgelopen was. Want zoals de situatie zich nu voordeed, leek het onmogelijk, dat Drago nog ooit weer zijn kwalijke praktijken zou kunnen uitvoeren. Bij horten en stoten deed Sandra het verhaal van haar belevenissen, sedert het moment waarop zij Arend en Lonigar zo plotseling in de diepte zag storten. Maar het meest opzienbarende van haar relaas vond hij toch wel de verzekering, dat zij geduren de de gevreesde toestand van verstarring vrijwel alles ren mm 5 gold: „de komedianten trekken voorbij, haal de was binnen." Achter de toneel- coulissen van nu wordt niet losser ge- leefd dan in een gemiddelde straat. Julien is geboren uit een avontuur. Hij past niet bij zijn moeder. Hij is als zijn vader. Hij wordt gedreven door een ver doorgevoerd gevoel voor degelijk- heid en onkreukbaarheid. Hij paste niet 5 in de egocentrische kliek van zijn moe- 5 der. Hij vluchtte, toen hij op een avond kennis maakte met het bloemenmeisje Colombe (Sigrid Koetse), Hij trok het 5 zuivere kind weg uit de reeds grijpende handen van de versierders. Hij was arm met haar, maar gelukkig. Anouilh zet de ode aan de prille, zuivere liefde, die opbloeit te midden van een wereld, de wereld van geestelijke armoede, aan het eind van het stuk. Als het begint, komt Julien zijn Colombe afleveren bij wat er gesproken was had kunnen horen! Zodra hij dit vernam, wendde Piloot Storm zich naar de roerloze Meester. „Dus jij kunt verstaan wat ik zeg, hè?! Welnu dan, mieserig mannetje, ik aal je hier rustig laten staan, M^)"ömdat dan kun je alles horen, wat er gebeurt! Mag je stille J getuige zijn, hoe wij al onze vrienden en ook de andere gevangenen hun vrijheid teruggeven. Daarna zullen wij beslissen wat er met jou en je robots gebeuren moet. Misschien gooien we je wel in het warmste gedeelte van het Nevelmeer, kun je koken, gelijk een kreeft! Prettig vooruitzicht hè öeref. Kerken. Beroepen: te Eindhoven (vac. dr. W. van der Zwaan): G. de Zeeuw te Den Helder; te Antwerpen (vac. D.W. Don- dorp) :B. Terhaar te Rotterdam; te Bergum: L.J. Wolthuis te Woerden. Aangenomen: naar Enschede (vac. J.P. Dondorp): A.C. Mooy te Ridderkerk; naair Wierden: W.A. Krijger te Schie dam. Bedankt: voor Tiel: P.S. Veldhuizen te 't Harde; voor Leeuwarden-Huizum: H. Lijesen te Schoonebeek. Chr. Geref. Kerken. Bedankt: voor 's-Gravenhage-West: A. Hilbers te Zwolle. ADVERTENTIE 8. Rechter Tie en Tsjiao Tai rijden verder door het bos dat nu gaandeweg dunner wordt. Na een poosje kijkt Tsjiao Tai de rechter eens van terzijde aan. „Die overval was toch eigenlijk wel vreemd, edelachtbare. De sergeant zei toch nadrukkelijk dat er hier geen rovers of bandieten zijn." „Ik vond het nog vreemder", zegt de rechter langzaam, „dat een man die kennelijk een een voudige dorpeling is, een welopgevoede dame van stand als dochter heeft." Tsjiao Tai haalt zijn schouders op. „Och, ze heeft waarschijnlijk een rijke vent in de stad getrouwd. Vrouwen passen zich gauw aan, weet u." „Ja, dat is waar", geeft de rechter toe. „Haar man moet wel rijk zijn, want ik zag juwelen schitteren op de gouden chrysantjes die ze als oorhangers draagt." Al pratende komen ze bij een rij lemen hutten, het begin van de dorpsstraat. „Erg welvarend ziet het er niet uit", bromt Tsjiao Tai, „maar ik zie wel een paar kippen rondlo pen. Ik hoop één daarvan op de tafel van het dorps hoofd te ontmoeten!" „Na de middagrijst", zegt rech ter Tie, „zullen we met het dorpshoofd het bevolkings register doornemen. Dat is dan een goede gelegenheid hem over het geheimzinnige landhuis uit te horen." GESCHENKDOOS «\v 7 Vraag de vakman, uw slijter-wijnhandelaar hij in dienst moet. Hij weet geen ande re oplossing. Het is het begin van het einde van de zuivere liefde. Colombe, het duifje, blijkt g Bracht de televisie vorige week een toneelstuk van Shaw („Fanny's eerste to- neelstuk"), voor vandaag staat eveneens een spel van een van de nieuwe klas- sieken, Jean Anouilh, op het programma. Inderdaad, Anouilh leeft nog. Maar de laatste jaren heeft hij geen nieuw werk meer gepubliceerd. De bron schijnt g opgedroogd te zijn. Anouilh mag derhalve terecht tot de nieuwe klassieken worden gerekend. Waarbij dan het criterium „klassiek" gehanteerd wordt 1 voor toneelschrijvers, wier stukken steeds opnieuw zullen worden gespeeld hcht van een stralende zomerochtend. 0mdat zij onverwoestbaar zijn. Zoals „Colombe", dat vanavond gespeeld Een enkel voertuig komen ze tegen 5 J 1 maar niemand herkent in die eenvou- g wordt, onverwoestbaar is. dig geklede, door slechte paarden ge trokken vrouw de keizerin. Haar rij tuig is nog veel jammerlijker dan dat waarin ze twintig jaar geleden door Pruisen en Pommeren naar Rusland gekomen is; haar gevolg en haar ba-5 gage rijn nog geringer, ze heeft niets ^^eTen ™ÏÏie ^hrrivers^Shaw bij zich dan de japon die ze aan 2 sueKt te^e"?ef(te]a® .lscnrJ,v?™' bnaw heeft. Als haar greep naar de macht was een schrijf taf elf ilosoof. Hij formu- mislukt, kan ze in het beste geval als 1«erde ziJn eigenzinnige visies en vulde bedelaarster naar Zweden vluchten. 2 daarna de rollen in. Anouilh is de na- Een paar kilometer voor Peters-tuurpsycholoog, die zijn denkwereld burg komt Gregor Orlow hun lege- fer dialogen vorm geeft vanuit de r o - moet en Catharina stant in ziin ril-len' H,J £aat Ult van het toneel- BiJ c\ Jiio-oIr t Shaw staat de boodschap voorop. Daar- tuig om met frisse paarden vlugger 5 fQ„ 0„0 n„ od te schieten Tetren acht uur des om bli;fft Anouilh ^ter speelbaar -Inï wwdan Shaw- An°uilh is veel minder tijd- van het lsmaflow-reei 2 gebonden. In hun kritiek op mens en ment HTer stoppen ze Xw stept 2 maatschappij zijn Shaw en Anouilh in jt, Z veel opzichten gelijk wat hun denkwe- uit en loopt naar net wachtlokaal. Ca-1 w ^treft Maar Shaw is er een kli- tharina wacht in haar rijtuig^ De$ nisch ontleder van Anouilh werkt van. tamboer slaat een roffel Dadelijk g uit m^er directe emoties> Hij belijdt het daarop komen er enige tientallen solJ sentiment Men hoeft er nieJt veJrbaasd daten een paar officieren de straat oyer te zijn dat anders zo onverschilli. op, de soldaten nog ongekamd .eng studiotJechnici met tranen in hun maar half aangekleed. Catharina f>Colombe.. hebben zien spelen, stijgt uit de wagèn, begeeft zich te AmmUh is gevoellgi maar heeft ook het midden van de wanordelijke drom en g harde het £riUsch\ dat #t sentiment Ze Ti i- .2 voor de moderne mens aanvaardbaar K.."Ik„ben^eko,?ien T *>e*cher™inZÏ maakt. Mits hij op 't scherp van de sne- biJ te zoeken. De keizer heeft dp WQrdt speeld. Anders wordt wat opdracht gegeven mij te arresteren, g sentiment is. sentimenteel, drakerig, hij wil mij en mijn zoon laten do- g Het komt weinig VOQr want Anouilh is f zelf een theaterman. Hij weet welke De soldaten hebben Catharina tot g bouwstenen er nodig zijn om een voor- nu toe altijd slechts vanuit de verte g stelli te maken Er is altijd een ba_ gezien. Van haar persoonlijkheid heb- sis in zijn stukken, die maakt, dat de ben ze een bepaald beeld zoals de g rollen zlch zelf elen. simpele soldatenfantasie van de Or- Z lows dat voor hun simpele soldaten- f harten heeft bedacht. Het is het beeld van Matoesjka, van het moedertje, de „Colombe" is een stuk uit 1950. Het vrouw die hoog op de troon gezeten moet gerangschikt worden onder de een hart voor iedere eenvoudige sol- tragi-komedies. Het thema is opnieuw daat heeft en een heel speciale voor- de zuiverheid, waarvoor in de naakte liefde voor de meest Russische van mensenwereld geen plaats is. De zui- alle soldaten, voor de garden. Vele verheid wordt belicht in Julien en Co- van deze soldaten hebben in noodge- g iombe. Julien (Joop Admiraal) is de vallen uit handen der Orlows bijstand g zoon van de actrice Alexandra, een gekregen namens Catharina en ze 2 tragedienne oude stijl. Een monstre zijn allemaal door Peters voorliefde f sacrée, een loeder. Een actrice, die op voor de buitenlandse regimenten in haar zestigste nog jongemeisjesrollen hun eer getast. speelt. Een vrouw, die nooit tot een we- 2 zenlijk contact met haar medemensen (Wordt vervolgd) komt. Het toneel zelf, de liefdesaffai- res, de feesten, de bewondering, ook de teleurstellingen in het privéleven en op het toneel, dat alles raakt haar in feite niet. Alexandra is het soort actrice, nauwelijks meer voorkomt. Het toneel is een verstandelijk beroep geworden. Het is dan ook niet voor niets dat Anouilh „Colombe" enkele tientallen ja- geleden laat spelen, toen nog een goedkoop vrouwtje te zijn, dat in een mum van tijd opgaat in het bonte theaterleven mèt zijn uiterlijke schijn en zijn goedkope verleidingen. Omdat zij leeft vanuit een andere waarheid dan die, welke geldt voor Julien. Anouilh bij monde van Armand (Ramses Shaffy), Juliens stiefbroer, die geen principien- reiter is: „de waarheid is voor vrou wen zo'n genuanceerd, zo'n bewegelijk en broos begrip. Alleen een houten Klaas als Julien kan zich voorstellen, dat het een naakte dame is, die uit een put stapt met een zakspiegeltje." Niet Colombe is te misprijzen, maar Julien. Zijn moeder zegt:„Dacht je soms dat ik een egoïste was? De echte egoïsten zijn nooit de mensen, die van dag tot dag het kleingeld van hun liefde uitge ven. Die zijn niet gevaarlijk, die vragen niet meer dan ze geven. Gevaarlijk zijn pas de mensen, die willen dat je hun zorgen deelt. Ze praten over hun gevoel en ze bedoelen hun zorgen." DEN HAAG. De organisatie van het Grandgala du Teenager is rond. Nieuw voor Nederland is dat de orga nisatoren, Sjef van Nierop van de in ternationale artiestencombinatie en Jacques Senf van het organisatiebu reau, de 16 groepen die des avonds op het Grandgala festijn op 28 december in het Beat-Mecca, het Casino in Sche- veningen zullen optreden, des middags een diner offreren. De meer dan 100 jongere musici, wier groepen nog al eens in concurrentiestrijd zijn verwik keld zullen zich dan gezamenlijk voor bereiden op het Grandgala. Daarmee wordt, naar perschef Peter van den Abeelen vanmiddag verklaar de, gestalte gegeven aan de bedoeling van de organisatoren op het Grandga la du Teenager tot een feest te maken, ook voor de artiesten. Hij zette uiteen dat drie jaar geleden, 't eerste Grand gala du Teenager was opgezet als een persiflage op het Grandgala du Disque, dat zich hoofdzakelijk tot de buiten landse artiesten richt. Het is evenwel een ernstger gebeurtenis geworden, waarbij aandacht wordt gevraagd voor de jongere Nederlandse artiesten. Er zullen op 28 december drie onder- schedingen worden uitgereikt die de naam „Ossekar' 'hebben gekregen. An neke Grönloh en het orkest ,,René and his Alligators", waren drie jaar gele den de eersten die deze trofee ontvin gen. Dit keer zullen er drie worden toegekend. Een aan een zanger of zan geres die voor de jeugd het meest van zich heeft doen spreken en twee aan muzikale groepen. Een jury van tien mensen zal de winnaars aanwijzen. Jacques Senf verwacht 1200 gasten op het Grand Gala. Dat de gasten is verzocht niet verplicht om in avondkleding te verschijnen vond hij geen bezwaar. „Veel jongeren willen dat wel graag", meende hij. Hij deelde nog mee, dat in het Casi- ADVERTENTIE Kleine vaart: Anne Christina 13 te Tripolis; Cal- chas pass 14 Burlings nr Amsterdam; Helios 14 100 no Kp Vilano nr La Spe- zia; Ubbergen pass 14 Vlissingen nr Sevilla; Vega 13 vn Amsterdam nr Fe lixstowe. Grote vaart: Aagtekerk pass 14 Perim nr Penang; Acila 13 500 zzw IJsland nr Houston; Aegis 13 200 o Curagao nr Kingston; Alkmaar 13 vn Teesport nr Thamesha- ven; Ancaspray 12 te Londen; Aristote- les 13 vn Bremen nr Antwerpen; Baltic- borg 13 te Delfzijl; Banggai 13 te Barce lona; Blitar 12 te Kaapstad; Cinulia 13 vn Valparaiso nr Curagao; Deneb 15 te Rotterdam verw; Dorestad 13 635 w Du- boin nr Curagao; Gaasterdyk 13 70 w nr New York; Garoet 12 te Antwerpen; Goeree 13 45 o Gibraltar nr Algiers; Hollandsdiep 13 te Hull; Kara 14 te Lin- hamn; Kennemerland 13 vn Salvador nr Cabedelo; Kermia 12 t.a. Danang; Kin- derdyk 13 170 n Anegada nr Rotterdam; Koningswaard 13 180 nw Aruba nr Pta Cardon; Kopionella 13 300 wzw St Hele na nr Curagao; Koudekerk 12 te Sydney; Ladon 12 te Paramaribo; Langkoeas 13 900 w Colombo nr Sejangkat; Mainlloyd 13 120 nno Savannah nr Suez; Medon 13 vn Turks eil nr Nassau; Musilloyd 12 te Charleston; Palamedes 13 te Rotter dam; Parthenon 14 te Hamburg; Rand- fontein 13 te Amsterdam; Rondo 13 vn Hamburg nr Bremerhaveri; Schouwen 13 te Lorenzo Marques; Sepia 12 thv Pe rim nr Mena; Sloterkerk 13 vn Lissa bon nir Kaapstad; Solon 13 te George town; Spaarnekerk 13 vn Rotterdam nr KobeStraat Freetown 14 te Lobi- to; Tero 14 te Guayaquil; Utrecht 13 200 zw Lissabon nr Malta; Vitrea 15 te Fao verw; Zaankerk 14 te Aden. no de Beatavonden dit jaar sedert sep tember door 43.000 liefhebbers werden bezocht, er is, in tegenstelling tot vo rig jaar, geen klap gevallen .Het ru- rumoerige karakter van de Beatavon den is geheel verdwenen. Op het Grandgala du Teenager zul len optreden: The Golden Earrings, Hu and the Hilltops, Surfg'roep Check, Roek Williams and his fighting Chaps, Les Cruches, The Motions, The Clun- gels, Rob Hoeke, The Sandy Coasts, The Incrowd, Tee-Set, Q-sixty-five, The Shoes, The Jets, The Haigs en de win naars van het nationale Beatconcours 1966 The Groovy's. AMSTERDAM Zaterdag 17 decem ber zal in de Stadsschouwburg in Am sterdam de 250ste voorstelling worden gegeven van „Wie is bang voor Virgi nia Woolf?". De regie is van Henk Rig- ters. Medespelenden zijn Ank van der Moer, Han Bentz van den Berg, Femke Boersma en Will van Seist. UTRECHT Voor de eerste maal in de twintigjarige schildersloopbaan van de 43- jarige Harry van Rosmalen uit 's-Hertogenbosch zal een expositie van zijn werk worden ingericht. Van 24 tot en met 31 december zijn in de Moira-zaal in Utrecht tachtig tekenin gen en schilderijen van deze Brabander te zien. Vijf schildersvrienden van Harry Rosmalen hebben een comité gevormd, dat deze expositie organiseerde. De heer W. A. Kortum, directeur van het Moira-concern en een persoonlijke vriend van de schilder, was onlangs 25 jaar aan het bedrijf verbonden en heeft deze kunstzinnige „happening" finan cieel mogelijk gemaakt. Harry van Rosmalen heeft een gede gen vakopleiding gehad in Amsterdam. Hij is een man van weinig woorden en zonder geldingsdrang, maar is zeer ge steld op een persoonlijke en artistieke vrijheid, zo zei vanmorgen tijdens een persconferentie de secretaris van het organisatie-comité, de heer J. Zentveld. Tot nu toe is de Brabander afkerig ge weest van enige publiciteit, ondanks het feit dat officiële instanties vaak een beroep op hem deden. Zijn ondérwerpen komt men overal in het dagelijks leven tegen. Op de exposi tie zullen behalve religieuze werken en landschappen ook kinderportretten te zien zijn. Volgens de heer Zentveld on derscheidt Harry van Rosmalen zich in het bijzonder door zijn snelle manier van werken en grote technische capa citeiten. De expositie zal worden ge opend door Anton van Duinkerken. ADVERTENTIE OOK IN HET KLEINE IS MIELE GROOT! Zoals dit strijkijzer. Vederlicht met grote zoolplaat, die snel en gelijkmatig warm wordt. De regelknop kunt u instellen voor elke soort textiel. Prijs: 28,75 HILVERSUM i 18.10 Sportrubriek. 18.30 Halte: pro gramma vodr twintigers. 19.00 Nws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Stereo: Klassieke fluitconcerten (gr). 19.45 Zijn wij tevreden?, toespraak. 19.50 Stereo: Licht gevarieerd platen- progr. 20.10 De familie Leenhouts, hoor spel (10). 20.35 Samen uit - Samen thuis gevarieerd progr. 22.00 Lichte gramm. muz. 22,15 Avondoverdenk. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Kerkorgel concert: klass. muz. 23.15 Weerwoord: een kroniek van Kunst en stijl van le ven. 23.45 Stereo: Licht instumentaal kwintet. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van het Geref. Politiek Ver bond. 18.30 Lichte orkest muz. en zang solisten. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Sitar: radiotijd schrift voor gitaristen. IKOR: 19.30 Van huis uit: gesprekken. 19.45 Gramm. muz. 19.55 Kerk veraf en dichtbij.AVRO 20.00 Nws. 20.05 Salzburger Festspiele 1966: Weens Filharmonisch orkest (opn) klass. muz. (I.d. pauze: Land der mu zen: kunstkroniek). 22.30 Nws. 22.40 Ac tualiteiten. 22.55 Lichte gramm. muz. 23.45 De Zesdaagse te Amsterdam. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAN Dl NTS: 19.00 Nws. i.h. kort 19.01 Pipd de Clown 19.05 De Verrekijker: intern, jeeugdjourn. 19.15 Van gewest tot ge west 19.35 Mensen i.d. sport: documen tair informatief progr. 20.00 Journaal AVRO: 20.20 Colombe, TV-spel 22.30 AVRO's Televiz. NTS: 22.40-22.45 Jour naal 23.00-23.30 Teleac: Geprogramm. instr. (11): herhaling van maand. jl. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. i.h.k. 20.01 KRO: So listenconcert 20.20 Gamma: Vordering d. wetensch. 20.35. De Wally-show 21.15 Brandp.-Europa NTS: 20.05-22.10 Jour naal. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Lichte gr.muz. en praatje (7.30 7.32 Nws.; 7.32 - 7.37 De zesdaagse te Amsterdam) 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Stereo: Aubade: moderne orkestwerken. 11.00 Voor de zieken. 12.00 lichte muz. 12.27 Mededelingen t. b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Platennieuws. 13.00 Zingening liedjesprogr. 14.00 Stereo: Muziek kent geen grenzen. 14.30 Schoolradio. 15.00 Pizzicato; gevar. muz. progr. 17.00 Co da: licht muz, progr. voor tiener en twens. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. en ocht. gymn. 7.20 Soc. str.lied. 7.23 Lichte gr. muz. 7.30- 7.35 Van de voorpagina. VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lich te gr. muz. 9.00 Londens Symfonieorkest 10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte gr. muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. AVRO 11.30 Stereo: Opera-aria's. 12.00 Lich te orkestmuz. en zangsoliste. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land en tuinbouw 12.30 Overheidsvoorlichting voor de landbouw 12.40 Sport parade. 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursberichten. 13.30 Ste reo: Viool en piano: mod. muz. 14.00 Inleiding tot muziekbegrip. 14.15 Bij de tijd en bij de thee? gevar. progr. VRPO 15.30 Thuis, progr. voor thuiszittenden, 16.00 Nws. 16.02 Radio-kamerorkest, koor van de Ned. Bachver. en solisten 17.07 Voor de jeugd. 17.30 Klass. strijk kwartet. 17.45 Act. HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Licht platenprogr. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvi taminen (11.00 Nws.) VPRO: 12.00 Ns. 12.02 Buitenlands persoverzicht. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Bui tenlands persoverz. 13.05 Licht pla- penprogr. 14.00 Nws. 14.02 Buitenlands Persoverzicht. 14.05 Tophits. AVRO: 15.00 Nws. 15.02 Lichte muz. 16.00 Nws. 16.02 Licht platenprogr. 16.30 Lichte gr. muz. 17.0 ONws. 17.02 Act. 17.05 - 18.00 Pop-Party. Donderdag 15 december 1966. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling van gisterav.) 10.20 Sportspiegel 10.50 Filmreport. 11.35 Actualit. en muz. 12.00 -13.30 Actuele kroniek 16.40 Nws. 16.45 Kinderprogr. 17.25 Kinderfilm 18.00- 18.05 Nws. (Regionaal progr.: NDR: 18.05 Nws. 18.16 Filmreport. 18.50 Zand mannetje 19.00 Nws. 19.21 Wedstrijdspel 19.59 Progr. cfverz. WDR: 18.05 Kook- praatje 18.30 Journaal 19.10 Mario, tv- film 19.40 Documentaire) 20.00 Journ. en weeroverz. 20.15 TV-spel 21.35 Docu mentaire film. 22.20 Journ. en weer overz. Aansluitend: 22.35 Jubileum-con cert. DUITSLAND II 18.05 Wintersp.-weerbr. 18.10 Nws en weerber. 18.20 Actualiteiten en muziek 18.55 Der Bildersturm, tv-spel 19.27 Wer- ber. 19.30 Nws en thema v.d. dag 20.00 TV-quiz. 21.30 Liefdadigheids uitz. Aan sluitend: Nws. 21.45 Discussie. 22.45 TV-quiz. 21.30 Liefdadigheidsuitz. Aan sluitend Wintersport-weerbericht. ^V\\\V\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\X\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\«\\\\\\\\\X\\\\\\\\\\\\\\\\\N\WNW\WWWXWWWX\\\W\WW\\\\\\\\\\W\\\\\\\\W\XW\W\\\\\\\X\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\V 4. Nieuwsgierig opende Tekko de deur en toen zag hij een breed dikbuikig manneke met een opzichtig ruit- jespak aan en een joviaal gezicht en een ander, die er droger uitzag, langer was en een meer zakelijke indruk maakte. „Eh-.. hum, meneer Taks als ik het wel heb, nietwaar!" sprak de grootste van de twee, nadat hij beleefd de hoed had afgenomen, „mijn naam is Stok vis, Sijmen Stokvis en dit hier is mijn compagnon, meneer Traan, Theobald Traan wel te verstaan!" Bij de laatste woorden had meneer Stokvis met een wijds gebaar op 't dikbuikige mannetje met het ruitjespak gewezen en toen vervolgde hij weer: „Wij komen naar aanleiding van 't telefoongesprek dat wij gisteravond met U mochten..." „Oh, was U dat", viel Tekko de man in de rede. „Komt U binnen, heren!" Even later waren zij in een druk gesprek gewikkeld en vertelden de heren, waarvoor zij Tekko nodig hadden en wat zij van hem verwachtten. AXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXVXXXXVXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXVXXXXVXXXXXXXXXXXXXXXXXVXXXXXXXXXXXVXXXVXXXXXXVVVXVVXXVVVXVXXXXXVXXXVVXXXXXVXXXXXXXXXVVXVVVVXVXXXVXXXVXXVXVVVXXXXVVVXVVVVVVVXVXVVXVVXVVVVVVVVXXXXXXXXXXXXXXXXXVVXXXXVVVVXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXVXXVVXVXXVXVVVVVVXXVVVVVXXXVVXXXXXXXV

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 2