Vc ie Molen no. 1 ie Molen no. 2 ie Molen no. 3 ie Molen no. 4 ie Molen no. 5 ie Molen no. 6 ie Molen no. 7 ie Molen no. 8 Molen no. 9 ie Molen no. 10 oor de komende dagen rond de jaar wisseling hebben wij voor onze lezers in de Gel derse Vallei en de Utrechtse Heuvelrug een Tien Molen Tocht uitgezet langs een prachtige route op de grens van het Gelderse, het Utrechtse en het Betuwse. Er zullen nog genoeg dagen komen dat we binnen moeten zitten en daarom nodigen wij iedereen die deze krant leest en een vervoermiddel tot zijn beschikking heeft uit, mee te gaan er op uit, langs Tien Molens. Een uitnodiging om van de schoonheid van de natuur te genieten óók om te piekeren en te puzzelen en om eventueel een ander een dienst te bewijzen. Want als wij denken aan een toertochtje met de auto, moet het moge lijk zijn een beetje Jn te schikken" en vrienden, kennissen en familie met hun kinderen mee te ne men. Het wordt een mooie en bovendien een leerza me trip. We gaan over een route van ongeveer 75 kilometer en wij ontmoeten daar tien molens. Als we die goed in de gaten houden en de puzzelre dactie van ons blad het antwoord geven op tien vragen, dan kan het gebeuren dat deze Tien Mo len Tocht naast veel toeristisch genoegen ook nog een prijsje schenkt. Daarover straks. Overal op de route, die op deze pagina in een blinde kaart is aangegeven, kunnen onze lezers op de tocht „inhaken" dus zowel bij molen no. 6. in Veenendaal, als bij no. 9 in Ede of no 4 in Amerongen. Als men het rondje langs de tien mo lens maar meedraait, behoeft men niets te missen. Maar omdat we toch ergens moeten beginnen, hebben wij het stadje Rhenen gekozen. Nee, we la ten onze lezer? niet dom-weg van molen naar mo len rijden. Wie met deze tocht meedoet, zal nog wel eens uit de auto moeten stappen. Daar gaan we dan. Onze molen no. 1 is de be kende Panorama-molen in Rhenen. Daar moeten we even heen, want bij deze molen hoort vraag no. 1: Wat kost een kopje koffie in het restaurant van de Panorama-molen. (Op het Frederik van de Paltshof is een prachtige gelegenheid de auto even te parkeren en om meteen even te genieten van de oude Cunera). Weer instappen en richting Rijnbrug rijden. Niet te snel de brug over. Het immense rivierlandschap is welhaast nergens zo mooi als hier. Een paar honderd meter na de brug gaat rechts een afrit de polder in. Die nemen wij. Men gaat dan dwars door de Marsch- polder en de boomgaarden. En kijk nu eens hoe fijn dat Betuwse land is. Hóé komt de robuuste torenkolos van Lienden daar schemerig uit, achter het takkenbos van de hoog optorenende populieren, die de oude Rijnstrang begeleiden. Om bij de watermolen van de Marsch te komen tocht moet men, na alsmaar recht door te zijn gereden, de Zandstraat naar rechts inslaan en aan het einde daarvan, weer links gaan. Dan de weg langs de enorme kleiplassen volgen: fijne wildernissen met in de winter vooral duizenden watervogels, allerlei eenden, meerkoeten en soms een koppel wilde zwa nen. Dan, om het hoekje van een boomgaard, onze molen no. 2. Hier is de te beantwoorden vraag: Hoeveel centimeters bedraagt de afstand tussen de twee staande paaltjes van ons doorkijkje (écht secuur meten hoor!). Vérder, door dit wondermooie landschap met de slingerende lijn van de peppels in de oude Rijn bedding. Wij rijden zó maar dwars door de voor malige Rijn heen. Aan de Betuwse kant komen wij op de Oude Rijnbandijk. Een eindje gaan wij naar links de dijk op, met een wijde boog om de Nieuwe heen en dan naar .rechts de dijk af op het dorp Lienden aan. Al spoedig krijgen wij een van Nederlands mooi ste poltorenmolens in het vizier (onvergelijkbaar mooi en nog altijd in vol gebruik). Vraag no. 3: Hoe heet deze molen? Op het groen geschilderde bord achter de wieken leest U de woorden: „Bij storm en wind is God mijn vrind". Ja, molenaars waren wijze mannen. De spreuk is een getuigenis! Onze Tien Molen Tocht vervolgen wij over de weg die tussen de geweldige dorpstoren en het molenjuweel gaat, dus langs Liendens muziektent. Bij het gemeentehuis, waar een sierlijke lantaarn de driesprong markeert, slaat men naar rechts af in de richting van Ommeren. Mensen met tijd óver kunnen na Eek en Wiel via Maurik langs de Rijn naar de pont van Ameron gen. Indien de waterstand eventueel in de komen de dagen zó hoog is dat de ponten „eruit worden genomen" (of wat ook kan, dat u passagiers hebt met „pont- of watervrees") dan raden wij de deel nemers aan deze tocht aan via de grote route naar molen no. 4 te gaan (dus even richting Tiel, dan linksaf via Ommeren naar Resteren, Rhenen). Is dat alles teveel In een keer, dan kan men de rit over twee dagen verdelen met één dag de Betuwe- helft en de andere dag de Valleihelft. Gaan we de pont over? Welaan, met een paar bochten zitten we op de veerweg en dan steken wij de Rijn over ricn- ting Amerongen. De Amerongse molen is onze vierde molen, een typische molentors waartegen een heel complex silo's is gebouwd. De molenromp is voor een deel met klimop begroeid. Daarin wemelt het van de vogels, die er 's winters een beschut plekje vinden en... voer rond de molen in overvloed. Neem eens de moeite door de smalle straatjes van Amerongen te rijden. Maar stop eerst eens even voor vraag no. 4: Zit de graansilo aan de Noord-, Oost-, West- of Zuidzijde van de molen? Bij ,,'t Rode Hert" komen wij op de Rijksstraat weg om richting Eist te gaan. Weer even stoppen om bij 't mooie molentje te komen. .Vraag no. 5 is misschien wat moeilijk en daarom heel goed kij ken. De vraag luidt: Wat valt u op bij foto no. 5? Verder gaan we richting Veenendaal en als we even later de berg afkomen en ver weg in de diep te Veenendaal voor ons zien liggen, gaan we da brede Kerkewijk op. In zo'n fabrieksplaats vol flats en moderne ker ken, verwacht je niet iets als een molen. Ja, toch wel en... nog wel twéé! (Foto 6a en foto 6b) Onze vraag luidt: Welke van deze twee molens maakt een kans binnenkort te verdwijnen? Nu weer even goed opletten. Via wat bochten werk komen we in Renswoude. Daar stond vroeger ook een molen. Hij is evenwel door brand verwoest. Maar veel vergoeden het prachtige kasteel en de zéér vermaarde zeventiende-eeuwse koepelkerk van de Hervormden. Zijn we het eigenlijke dorp door, dan zien we rechts het roodstenen monument voor de gevallenen en daar moeten we naar rechts de Oude Barneveldse weg op. Alras zien wij links een prachtige, tot in de puntjes verzorgde molen (foto 7). En dan weer onze vraag: In welke provincie ligt deze molen? (Gelderland of Utrecht). Om vie Lunteren onze achtste molen te bereiken gaan wij de eeuwenoude Hessenweg op, die in de Napoleontische tijd de weg werd waarover de postverbinding met Amersfoort plaatsvond Hier reden de postkoetsen; vandaar: Postweg. Even buiten het dorp Lunteren vinden wij een robuuste molen, maar die gaan wij met een „dag molen" stilletjes voorbij. Wij voerden onze puzze laars tot nu toe in veel gevallen over mooie en goede binnenwegen. Nu nemen wij maar eens 'a heren weg, de hoofdweg dus. Even later moeten we toch weer van de grote weg af om in de Doesburgerbuurt bij de wijd en zijd vermaarde laat-middeleeuwse molen te komen. Molens van dit type vindt men in ons land niet zo veel meer. Scherpenzeel had een heel mooie, maar die is in de meidagen van 1940 verwoest en nooit herbouwd. Onze vraag bij deze molen kan heel kort zijn: Wat voor soort molen is dit? Tussen Lunteren en Ede rijden wij door naar ons volgende object: de molen van Ede (no. 9). Waar staat die eigenlijk? Doorrijden maar tot men het dorp bereikt heeft. Als het druk is mgg er niet zo veel in de kom van dit welhaast tot een stad uit gegroeide oude dorp. Wij laten de stoere toren en voor zo'n Veluws dorp groots kerkgebouw links lig gen, passeren rechts het lokaallijntje EdeAmers foort en staan dan al of niet voor de dichte spoor bomen, omdat er nou net een sneltrein tussendoor moest. Stoppen moet men hier voor onze Tien Molen Tocht tóch. Rechts staat die, zo nodig aan restauratie toe zijnde molen. Zal hij verdwijnen Molens hebben het in onze dagen zwaar te verduren. En nu de vooi'laatste vraag: Hoe heet de kazerne, die zich vlak bij deze molen bevindt? Verder gaan we, recht toe recht aan „naar 't goeie Bennekom", zoals de ouden zongen op de Veense ossenmarkt. Wageningen komt dan in zicht en daarmee de laatste van ons tiental molens. Bij deze molen moet de centimetermaat weer even voor de dag komen, want de laatste vraag luidt: Hoe groot is de dooi'snede van de molensteen, die naast de ingang staat? XXX Dat is dan de tocht. Het is dus duidelijk dat iedere deelnemer kan beginnen wéér en wannéér hij wil. Voor de beantwoording van de vragen moe ten natuurlijk wel de 10 molens worden bezocht. En nu op pad met de auto, op de scooter of de bromfiets. Geef vrienden, kennissen of familiele den, die geen vervoermiddel hebben, een lift en puzzel sómen! Behalve de krant natuurlijk ook meenemen: potlood, papier en meetlint. Het ant woord op de tien vragen kort en duidelijk op een briefkaart schrijven en vóór 16 januari a.s. opstu ren naar de redactie van dit blad onder het motto: Tien Molen Tocht. Voor de inzenders van een goede oplossing is een pr(js van f 75.beschikbaar.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 21