Metrootje spelen voor een kwartj e W innende foto heeft misleidende titel Ruime meerderheid voor de monarchie Rudi wil je een stok kaas uit het vuistje Nieuwe lijn misschien al eind 1967 geheel gereed Ter overdenking Kerstfeest en politiek Reorganisatie verwacht in charterluchtvaart ALLEEN TE ROTTERDAM GEKORTWIEKT Glaasje op? Dan met de bus... Nu Schreiner zich terug trekt NOODZAAK AANPASSING NIET GELUKKIG Politie hielp student aan leesbril Kritiek op kwaliteit varensgezellen van Matroos op Noordzee verongelukt Enig rumoer om „Oorlel Press Photo" Vreemde tekens Kraan omgevallen in Rotterdam Pagina 5 ZATERDA0 24 DECEMBER 1966 w (Van een onze verslaggevers) ROTTERDAM Een Haags reisbureau reikt kwartjes uit aan zijn klanten om hen in de gelegenheid te stellen metrootje te spelen te Rotterdam. Met dat muntje kunnen zij in het onlangs gereedgekomen metrostation „Stad huis" aan de Coolsingel uit een van de drie automaten een kaartje trekken waarmee zij een tourniquet in werking mogen stellen. Zij kunnen dan op de perrons komen. Meer dan een toeristische attractie Is het station nog niet. Op z'n vroegst eind volgend jaar en op z'n laatst be gin 1968 gaat de metro rijden. Dan heeft Rotterdam zeven jaar gewerkt en 250 miljoen gulden uitgegeven aan een lijntje van zeseneenhalve kilome ter. Dan is, wat nu nog spel is, echt geworden. Dan heeft 's werelds eer ste havenstad de eerste metro in ons land. Metro mag dan een weids woord zijn voor ee nlijntje dat voor de helft bovengronds is, de wijze waarop het ondergrondse deel is gebouwd, is uniek in de wereld. Omdat de Rotter damse grond de slechtste van Neder land is, werd het systeem van afzin ken van „tunnelmoten", zoals bij ri viertunnels gebruikelijk is, ook in Rotterdams binnenstad toegepast. Rotterdam bouwde zijn metro dus eigenlijk in een rivier. Door de pap bodem was wre nkeipneoenboenwu bodem was werken in een open bouw put onmogelijk. Daarom werden grachten gegraven, waarin de, van tevoren in bouwdok- ken vervaardigde, tunnelmoten naar hun plaats werden gevaren. Ook de stations voeren kant en klaar naar hun bestemming. Maar waarom eigenlijk een metro? Grootheidswaan? Bittere noodzaak, zegt de woord voerder van het gemeentelijk ver voerbedrijf, de RET. De noodzaak om noord en zuid, gescheiden door de ki lometers brede Maas, niet van elkaar te vervreemden. En die noodzaak spreekt uit de cijfers. De oude Willems- en Koninginne- brug hebben een maximumcapaciteit van vijf miljoen voertuigen per jaar. Er gaan er jaarlijks negen tot tien miljoen over heen. De al evenzeer verouderde Maastunnel, ook wel de koolmonoxyde-buis van de Maasstad genoemd, heeft een maximale capaci teit van zeventien miljoen voertuigen. Maar er gaan jaarlijks 27 miljoen doorheen. Een ritje met de tram van Cen traal Station naar Zuidplein voor de boffers die een plaatsje kunnen bemachtigen duurt thans drie kwartier, tenminste als er niet al te veel verkeer is. Met de auto is het op z'n gunstigst een half uur. Met de metro zal dat iets langer dan tien minuten duren. De frequentie van de metro zal één trein per vijf minuten zijn in de spits per drie minuten. De metro zal veertigduizend passagiers per uur in één richting kunnen vervoeren. Op het ogenblik brengt de RET dagelijks honderdduizend mensen van de ene oever naar de andere, hetgeen een vijfde van het totale bus- en tram- vervoer betekent. Maar waarom de tram niet gevoerd door de tunnel die de aftandse Wil lemsbrug zal vervangen? Omdat de volledige capaciteit van deze tunnel nodig zal zijn voor het gemotoriseer de verkeer en omdat ook dan veel tijd verloren gaat doordat die tram in de drukke binnenstad toch het gemo toriseerde verkeer zal moeten blijven kruisen. Het bus- en tramnet zal aan de snelheid en de vervoerscapaciteit van Het traject van de metro, dat over een afstand van meer dan een kilo meter onder de Maas door voert. De bouwdokken zijn de centrale punten, var waaruit de tunnelsegmenten wer den ingevaren. mogelijk zal worden gestreefd de fre quentie van de op de metro aanslui tende trams en bussen te verhogen. In Rotterdam-Zuid zal lijn 2, een snel tram van Charlois naar Lombardijen, aansluiting geven. Door de automatisering kaart verkoop per automaat, het automa tisch ongeldig maken van de kaarten, controle op de perrons met televisie en de mogelijkheid om de treinen vanuit een seinhuis in de nieuwe re mise aan de Hilledijk centraal te be sturen wordt veel geld bespaard. De lonen maken zestig tot zeventig procent van de totale kosten van de RET uit. Vandaar dat het vervoerbe drijf overweegt ook het bij de metro gevolgde systeem van het automa tisch kopen en ongeldig maken van de kaarten bij de bussen en trams in te voeren. Voorlopig zullen de metrotreinen overigens niet vanuit het centrale punt automatisch worden bestuurd, doch door een vijftigtal bestuurders, waarvan de helft uit op het ogenblik daarvoor in opleiding zijnde RET- mensen is gerekruteerd. De animo onder de trambestuur ders om de metro te rijden, was niet groot. Het argument: op de tram zie je en hoor je nog eens wat en krijg je de kans om een praatje te maken. Voor de metro zal een eenheids prijs gelden, die niet te veel van het overigens op de helling zijn de RET-tarief zal afwijken. Al het mogelijke is gedaan het de pas sagiers zoveel mogelijk naar de zin te maken. Op het station Zuidplein rijden de bussen tot vlak bij de me trotreinen. Op het station Beurs konit een ondergrondse tramhalte. Lopen en zeker in de regen is tot een minimum beperkt. De deuren sluiten automatisch zo als bij de nieuwste treinstellen van de NS; de „instap" is op dezelfde hoogte als de perrons. Om het geraas van de treinen tot een minimum te beperken, zijn de rails uit één stuk vervaardigd en bevestigd op een „bed" van schuimrubber. Aangezien het bouwen onder de grond driemaal zo duur is als het bouwen erboven, is men blij dat de metro op de zuidoever eigenlijk geen UTRECHT Dank zij de snelle hulp van de Utrechtse politie heeft de 26-jarige derdejaars student in de scheikunde J. H. A. Schmitz uit Maas tricht donderdagmiddag zijn tentamen kunnen doen In het analytisch-chemisch laboratorium aan de Croeselaan in Utrecht. Even voor drie uur kwam de hevig verontruste student het bureau aan de Tolsteegbrug binnen met de medede ling, dat hij zijn leesbril had verloren. Over enkele minuten moest hij een ten tamen afleggen, maar zonder bril was dit voor hem onmogelijk. De politie handelde snel en bracht de student naar het hoofdbureau. Daar zocht hij op de afdeling Gevonden Voorwerpen in de „brillenkist" een bril uit, die overeen kwam met de sterkte van zijn verloren bril. Ongeveer twintig minuten over tijd, arriveerde de heer Schmitz met een po litieman op het laboratorium. Nadat de politie had uitgelegd wat de reden van het late verschijnen van de student was kon hij alsnog zijn tentamen doen. Na afloop heeft hij de bril weer op het po litiebureau afgeleverd. metro is. Op kolommen, die 48 meter uit elkaar staan, schuift de metro daar op enkele meters boven de grond door een geprefabriceerde buis. De bewoners van de Maashaven en de Mijnsherenlaan, wier uitzicht toch al niet riant was, zijn niet erg geluk kig met het betonnen gevaarte voor hun huizen. „Stadhuis" is een mooi station. De neonverlichting brandt, de reclame vitrines zijn gevuld met wat onze wel vaart te bieden heeft. Er zijn tele fooncellen, bagagekluizen, kiosken, winkels en openbare toiletten. De wanden van het station zijn bekleed met blauw glas, waarin zelfs met het scherpste mes geen (vieze) woorden kunnen worden gekrast. Het blauw doet het station groter lijken dan het is. De vloer is voorzien van fraaie te gels. De toegangen naar het station kunnen door voetgangers gratis wor den gebruikt; ze kunnen op die ma nier droog en zonder gevaar voor hun leven van de ene kant van de Cool singel naar de andere komen. De treinen krijgen hun stroom van een derde rail. Een fraaier en goed koper systeem dan de bovenleiding. De Rotterdamse jeugd zal tijdig wor den gewezen op de gevaren van die rail. Nog speelt Rotterdam metrootje voor een kwartje. En als de metro dan eindelijk gaat rijden zal het met zeseneenhalve kilometer geen echte zijn. Maar bij de RET zeggen ze: „Zo zijn ze in Parijs ook begonnen." De bedoeling is de metro uit te brei den met lijnen naar Hoogvliet en Spijkenisse. Maar dat zijn plannen die nog bij de gemeenteraad in stu die zijn. Het hoofdbestuur van het „Neder- landsche Roode Kruis" zal aan de eerstkomende algemene vergadering prinses Margriet voordragen ter be noeming door de Kroon als lid van het dagelijks bestuur, ter vervulling van de vacature in dit college. 0 De Nederlandse Spoorwegen willen op korte termijn de reizigerstarie ven verhogen, zo heeft het ANP des gevraagd van de Voorlichtingsdienst van de Spoorwegen vernomen. Een daartoe strekkend voorstel ligt al sinds eind oktober op goedkeuring te wach ten van de minister van Verkeer en Waterstaat. Uit welingelichte bron heeft het ANP vernomen, dat het om een tariefsverhoging van gemiddeld ze ven procent gaat. 0 Twee jongelui uit Ede, de 18-jarige T. R. en de 17-jarige J. P. D., heb ben bekend bij een inbraak in de bril- monturenfabriek in Heerenveen een bedrag van 5000 gulden uit een geld kistje te hebben gestolen. Dit gebeur de in de nacht van maandag op dins dag. Zaterdagavond hadden zij bij een inbraak in Velp reeds een bedrag van 3100 gulden weggenomen. Rijkswaterstaat overweegt op het ogenblik plannen, maar deze liggen nog geheel in het vlak van studie, om op waterstaatgebied de situatie bij Nij megen te verbeteren met het oog op de stadsuitbreiding in de richting van het ongeveer tien kilometer ten oosten van Nijmegen liggende dorp Ooij. Tussen Nijmegen en Ooij vertoont de Waal een grote bocht en verwijdering van deze bocht zou worden overwogen. De rechtbank in Dordrecht heeft de 29-jarige veehandelaar Gerrit de G. uit Groot-Ammers veroordeeld tot vijftien jaar, met aftrek en terbeschik kingstelling van de regering. De man wordt ervan verdacht een jaar geleden zijn neef, de 46-jarige fouragehandelaar Arie Blokland uit Schelluinen, om het leven te hebben gebracht. De Rotterdamse politie is op zoek naar de dieven, die uit twee Duit se spoorwagons aan de Waalhaven zes tig dozen met in totaal 1080 paar da messchoenen hebben gestolen. De schoenen kwamen drie dagen geleden uit Italië in Rotterdam aan om daar te worden overgeladen in een schip, die ze naar Engeland zou vervoeren. De Amsterdamse politie heeft de 58- jarige J. H. A. B. aangehouden we gens verduistering van f 600,- uit de kas van een hoofdstedelijk biljartclub je, waarvan hij secretaris-penning meester was. De metro rijdt proef. Pas eind vol gend jaar of begin 1968 zullen 40.000 passagiers per uur ervan kunnen profiteren. ROTTERDAM Het is bedroevend te moeten constateren met welke kwa liteit aan bemanning Nederlandse sche pen heden ten dage naar zee vertrekken. Dit zei de voorzitter van de Centrale van Zeevarenden ter Koopvaardij en Visserij (CKV), de heer D. Opmeer, vrijdagmorgen op een vergadering van deze organisatie in Rotterdam. Hij deelde mee, dat de oorzaak van deze nare situatie ligt in het feit, dat er geen enkel wettelijk of reglementair voorschrift terzake van vakbekwaam heid bestaat, waaraan de gezel moet voldoen om scheepsarbeid te kunnen verrichten. Het is zo zei de heer Op meer nog steeds zo, dat men van achter de bakkerskar als matroos kan gaan varen en dit gebeurt maar al te vaak. DEN HAAG De 51-jarige matroos L de Mos uit Den Haag is overleden aan de gevolgen van een ongeluk aan boord van de logger Seheveningen 61. Het schip is de haven van Schevenin- gen binnengelopen. Het stoffelijk over schot is naar een ziekenhuis overge bracht. Donderdagmorgen raakte de heer De Mos op de SCH 61, die vijftig mijl ten noorden van Scheveningen op de Noord zee voer, tijdens werkzaamheden bekneld tussen een staalkabel en een laadboom. Hij bezweek aan het opgelopen letsel. DEN HAAG De actie „Glaasje op? Laat u rijden" wordt ook de komende feestdagen voortgezet. Het Verbond voor Veilig Verkeer heeft daarom een dringend beroep gedaan op de directies van alle openbare vervoerbedrijven om tijdens de kerstdagen en de jaarwisse ling 's nachts extra bussen in te zet ten. Volgens het verbond, hebben de belangrijkste vervoerbedrijven aan dit verzoek gevolg gegeven. Diverse vervoerbedrijven hebben ge vraagd om affiches van het dronkeman netje met een glaasje op z'n hoofd. De bedoeling is deze affiches achter op de bussen te plakken. Het bestuur van de afdeling Amster dam van de Democraten '66 heeft aan de gemeenteraad van Amsterdam een adres gericht waarin het, ter ondersteu ning van de actie, dit college voorstelt door het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf na één uur in de nacht bussen te laten rijden van het centrum naar de bui tenwijken. Volgens D '66 mist Amster dam als uitgaanscentrum de mogelijk heid na één uur 's nachts de actie „glaasje op, laat u rijden" in praktijk te brengen. Men acht het wenselijk, dat met na me in de nacht van vrijdag op zater dag, en die van zaterdag op zondag, het G.V.B. de late uitgaanders de ge legenheid geeft zich na genoemd tijd stip te laten vervoeren. Gedacht wordt aan mogelijkheden als in Parijs en Kopenhagen. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Rondom de foto van de Japanner Kyoichi Sawada, die onder de titel „Stoffige dood" de eerste prys heeft gekregen op World Press Photo 1966, begint enig stof op te waaien. Deze winnende foto van de U.P.I.-fotograaf ver toont het beeld van een Viët-Congstryder, die, op de buik liggend, door een Amerikaanse tank wordt voortgezeuld aan een touw, dat om zyn samengebonden enkels is bevestigd. Uit fel verontwaardigde brieven, die bij dagbladen zijn bin nengekomen en daar zijn gepubliceerd, blykt, dat vooral door de titel, die aan de foto is gegeven in wQde kring de indruk is gevestigd, dat Amerikaanse mi litairen op die manier een gevangen tegenstander aan zijn einde brengen. Uit informaties, die wij op ons verzoek van United Press International hebben ont vangen, bl(jkt echter dat daar geen sprake van is. Volgens de mededeling van het UPI- bureau te Saigon, heeft Sawada de fo to gemaakt op 24 fevruari, toen na af loop van de operatie Mastiff, ongeveer 50 km ten noordwesten van Saigon, de lichamen bijeen werden gebracht van 89 Viët-Congsoldaten, die dood op het slagveld waren achtergebleven en die moesten worden begraven. Nadere toelichtingen hebben duidelijk gemaakt, dat Amerikaanse, Australi sche en Viëtnamese soldaten reeds sinds geruime tijd de op het slagveld achtergebleven dode Viët-Congsoldaten niet meer op draagbaren afvoeren, om dat reeds vele leden van de .bergings- ploegen zijn gedood, zowel door de boo bytraps, die aan de lichamen van de gedode Viët-Congstrijders waren beves tigd, als door achtergebleven scherp schutters, die de bergingsploegen onder vuur namen. De titel, die aan de bekroonde foto is gegeven, blijkt bij zeer velen de in druk te hebben gevestigd van een bij zonder sadistische methode van de Amerikanen om gevangen tegenstanders ter dood te brengen. Berichten uit Sai gon hebben* duidelijk gemaakt, dat die misleidende titel niet door Sawada aan de foto is gegeven. De heer Van Breukelen, voorzitter van „World Press Photo", deelde ons echter mee, dat het wel UPI zelf is ge weest, dat deze naam aan de plaat van Sawada heeft gegeven. Volgens de heer Van Breukelen, is de plaat onder deze titel ingezonden door Philip Blumen- feld, het hoofd van de fotodienst van United Press International, die begin déze maand zelf deel heeft uitgemaakt van de jury van W.P.P, die de plaat heeft bekroond. De misleidende titel is afkomstig van het UPI-bureau en niet van Sawada. Blijkens het onderschrift, dat volgens W.P.P. bij de foto hoorde werd het stoffelijk overschot weggesleept terwijl sterke Viët-Cong-eenheden in de aanval waren en zou de plaat zijn genomen tij dens de operatie „Rolling Stone" en niet, zoals UPI-Saigon deze week mee deelde, tijdens de operatie Mastiff. Hoewel het UPI-bureau te Saigon staande houdt, dat de door „World Press Photo" bekroonde foto van Sawa da een authentieke plaat van zo'n ber gingsoperatie is, blijkt in verscheidene kringen getwijfeld te worden aan die authenticiteit. Oorzaak van die tw(jfel is, dat op het afgebeelde rupsvoertuig, waarmee de dode Viët-Congsoldaat wordt geborgen, de aanduiding U.S. Ar my, die op elk Amerikaans -voertuig UTRECHT Het Nederlandse volk zegt „ja" tegen de mo narchie en „nee" tegen de republiek. Dat is gebleken uit een omvangryke enquête, die het weekblad Revu heeft ge houden. Voor de monarchie sprak zich 71 procent van de geënquêteerden uit, voor de republiek was 15 procent, voor 12 procent maakte het niet veel uit en twee procent wist het niet. Opvallend is, dat twee procent van de A.R.P.-stemmers en drie procent van de C.H.U.-stemmers een republiek wenst en dat de P.S.P. in haar aanhang geen absolute meerder heid voor de republiek heeft, want 28 procent sprak zich voor de monarchie uit en 44 procent voor de republiek. Uit de enquête is voorts gebleken, dat de mannen (18 pro cent voor de republiek) republikeinser zijn dan de vrouwen (11 procent), dat van de 17- tot 20-jarigen 58 procent voor de monarchie is en 23 procent voor de republiek, maar dat met het klimmen der jaren de sympathie voor de monarchie toeneemt (65 jaar en ouder: 78 procent voor de monarchie en elf procent voor de republiek). In de drie grootste ste den wonen de meeste aanhangers van de republiek (24 pro cent), op het platteland is slechts 12 procent voor de repu bliek. Naar kerkelijke gezindte blijkt dat van de gerefor meerden slechts drie procent voor de republiek is, van de hervormden acht procent, van de rooms-katholieken 16 pro cent, van de andere kerkgenootschappen 12 procent, van de onkerkelijken met een godsdienstige opvoeding 18 procent en van de onkerkelijken zonder godsdienstige opvoeding 26 procent. De jaarlijkse lintjesregen zou 37 procent van de Nederlan ders willen afschaffen, 32 procent is voor handhaving, 30 procent kan het niet schelen en één procent weet het niet. De confessionele kringen zijn in meerderheid voor handha ving van de lintjesregen. Gebleken is voorts, dat 59 procent van de Nederlanders vindt, dat de Koningin weinig invloed heeft op de wijze waarop ons land wordt bestuurd; 19 procent is van mening, dat zij geen invloed heeft; 20 procent meent, dat van veel invloed sprake is en twee procent weet het niet. „Het moet »o blijven", vindt 68 procent van de Nederlandse bevolking en 25 procent vindt zelfs, dat de invloed groter moet worden en slechts vier procent is voor vermindering van de invloed. Tevreden met de toestand zoals die nu is toont zich 38 pet der C.P.N., G.P.V. en S.G.P., 53 procent van de P.S.P.-stem- mers, 9 procent van de Boerenpartijstemmers, 65 procent van de A.R.P.-stemmers, 69 procent van de C.H.U.- en P.v.d.A.-stemmers en 74 procent van de V.V.D.- en K.V.P.- stemmers. Van de Nederlandse mannen wil 19 procent, van de vrouwen 31 procent, meer invloed van de Koningin. Hetzelfde wenst 34 procent van de vrouwen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, 43 procent van de gereformeerde vrouwen in Nederland en 54 procent van de leden van andere kerk genootschappen dan r.k., gereformeerd en hervormd. Naar mate de welstandsklasse lager is, wordt de roep om meer invloed van de Koningin luider. Dat is namelijk de wens van 22 procent van de hoogste welstandsklasse, van 25 procent van de lagere welstandsklasse en van 34 procent van de laagste welstandsklasse. voorkomt, op zeer merkwaardige wijze is geschreven. Aan de R ontbreekt de achterste poot, zodat deze R gelijk is aan de Russische R. Bij nadere bestudering van de foto, hebben wij echter kunnen vaststellen, dat die poot aanvankelijk wel aanwezig is geweest, maar door beschadiging is weggevallen. Meer onverklaarbaar is echter het feit, dat de Y van ARMY met de lange poot van linksboven naar rechtsonder loopt. Dat is in geen geval de wijze, waarop Amerikanen de Y op hun voer tuigen plegen te spuiten. Volgens het UPI-bureau te Saigon dat op een vraag onzerzijds om een ver klaring meedeelde dat het zeker negen maanden zou duren om de tank te kun nen opsporen, als hij nog in dienst zou zijn moet die verkeerde schrijfwijze van de Y worden toegeschreven aan een fout van de man, die het spuit- sjabloon heeft gemaakt. Pogingen om langs de officiële Ame rikaanse weg nadere informaties over de betrokken tank en de fout te krijgen, hebben tot nu toe geen resultaat opge leverd. ROTTERDAM Op het terrein van de „Buisro Staalro" aan de Katen- drechtselaan in Rotterdam is vrijdag middag een kraan omgevallen. De kraanmachinist, de heer C. W. Meijer, 57 jaar oud, is met het kraanhuis van een hoogte van veertien meter naar beneden gevallen en bekneld geraakt. Hy is met rugklachten naar zyn huis aan de Menenkamp in Rotterdam-Zuid- wyk gebracht. De kraan, die afbrak twee meter bo ven de betonnen fundering, moet als verloren worden beschouwd. De arm van de kraan raakte in zijn val het binnenschip „Sheila", dat in de Katen- drechtse haven lag gemeerd, evenals een auto, die aan de overkant van het haventje geparkeerd stond. Het kerstfeest blijkt een storende in vloed te hebben op de wereldpolitiek. In Viëtnam zijn ze althans van plan om rondom kerst het vuren te staken. Iedereen voelt blijkbaar aan, dat deze twee dingen, kerstfeest vieren en de men sen doodschieten, niet samengaan. De engelen hebben in de Kerstnacht im mers gezongen: vrede op aarde. Die vrede is nog steeds niet gekomen. Zover zijn we nog niet. Maar rondom kerst moet het er toch even op lijken. Dan moeten wij ophouden met onze politieke intriges, met ons strijden voor onze be langen. met ons opkomen voor onze vermeende rechten. Dan wordt ons po litieke bedrijf gestoord. Er moet plaats komen voor het geboren kind in Beth lehem. Dat verband tussen kerstfeest en po litiek treffen wij ook al in de bijbel aan. In Lucas 2 wordt de geboorte van Christus nl. Tliet beschreven als een familiegebeurtenis, maar als een politieke gebeurtenis. De geboorte van Jezus heeft met de wereldpolitiek te maken. Zijn geboorte heeft nl. plaatsgevon den in de dagen van de beschrijving on der keizer Augustus. We zouden denken: Wat hebben die twee feiten met elkaar te maken: de wereldschokkende volkstelling van kei zer Augustus èn de geboorte van een kind?" Toch hebben die twee gebeurtenissen heel veel met elkaar, te maken. De volkstelling van Augustus was een demonstratie van zijn wereldmacht. Hij beschikte over het mensdom. De men sen waren van hem. Zij waren zijn ge- telden zoals een herder zijn schapen geteld heeft. En op één bevel, dat uit zijn mond komt, verkeert de hele we reld in rep en roer. Zelfs tot in het kleine provinciestadje Nazareth toe blijft niemand op zijn plaats. Vanwege deze machtige keizer moeten ook Jozef en Maria uit Nazareth wegtrekken naar Bethlehem. Wij komen onder de indruk van zo veel macht. Augustus draagt zijn naam wel met eer: Augustus, de verhevene. Toch is die politieke macht slechts schijn. Want hoewel het lijkt alsof Augustus alles te vertellen heeft, en iedereen achter hem aanloopt, in feite is Augus tus zelf degene, die de knecht is van een Ander. Niet Augustus dirigeert het kind Jezus. Maar het kind Jezus diri geert Augustus. Jezus wilde in Bethle hem geboren worden, daarom moest Augustus zijn volkstelling houden. God wilde zijn belofte vervuld hebben (Mi- cha 5:1), daar moest Augustus zijn aan deel in brengen. Dit verband tussen kerstfeest en poli tiek is veelzeggend. Al wordt er in Viëtnam rondom kerst een kort bestand gehouden. Dat is maar een bittere schijn. Straks, na kerst, komen de fo to's weer terug in de krant: gemartelde soldaten, uitgehongerde vrouwen en kin deren, zoveel doden, en tussen dat alles door het gekonkel der machten. Toch heeft kerstfeest met de politiek te maken. Het is gebleken nl. en het zal blijken, dat niet Augustus anno de geboorte van Christus en niet Augustus anno 1966 het voor het zeggen hebben, maar Jezus Christus. Hij werd als een hulpeloos kind gebo ren. Maar in zijn hulpeloosheid is hij de Redder van een schuldige wereld. En omdat Hij de redder van deze we reld is, is Hij ook haar Here en Koning. Hij zal eenmaal de wereldpolitiek defi nitief verstoren, wanneer niet wij, maar Hij de vrede zal brengen op aarde. Nogmaals: die vrede is er nu nog niet. Soms ervaar je er iets van op het kleine vlak van ontmoeting tussen God en mens, tussen een mens en een mens. Maar het is nog maar zeer ten dele. Het verdwijnt meestal tegen de over macht van haat en jaloezie. Daarom zien wij op kerst niet alleen terug op wat er geweest is. Wij zien vooral naar wat er komen zal. Want nog eens zal Jezus komen. Als dè grote Machthebber van hemel en aarde. En als dè grote Vredemaker. Hij is onze Vrede. Veenendaal, Ds. C. Graafland. DEN HAAG. Nu luchtreder B. A. ÜL Schreinen zyn vyftig procent be- damse scheepvaartbedrijf Van Omme ren, wordt een belangrijke reorganisa tie in de Nederlandse charterluehtvaart verwacht. Men verwacht ook, dat be sprekingen, zoals deze de afgelopen tijd op initiatief van de minister van Ver keer en Waterstaat zijn gevoerd om te komen tot een samenwerking tussen de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en die mislukt zijn, door de stap van Schreiner volgend jaar weer mogelijk zijn. „Die samenwerking zit er nu wel in. Van Ommeren is een andere figuur dan Schreiner", aldus de woordvoer der van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het Rotterdamse scheepvaartbedrijf vormde met Schreiner Airweys al een gesloten N.V. met een kapitaal van 5 miljoen. Het luchtvaartbedrijf zal voorlopig op de oude voet worden voort gezet. Tot men het bij Van Ommeren eens is geworden over de toekomstige naam, de bedrijfsstructuur en de ont wikkeling, zal de heer Schreiner direc teur blijven. De luchtvloot van Schreiner Airways bestaat uit twee viermotorige DC-7 Cs, twee Fokker-Friendships en een DC-3. Schreiner heeft honderdzestig mensen in dienst. Op de vraag of hfl een samenwerking tussen KLM-MAC en de voortzetting van Schreiner Airways personeel zal moeten afvloeien, kregen wij geen commentaar. Een woordvoerder van de KLM deel de ons desgevraagd mee, dat de KLM nooit met concrete voorstellen is bena derd over een mogelijke samenwerking met Schreiner Airways, wat het char- tervervoer betreft. „De KLM is een voorstander van bundeling van krach- en waar dat mogelijk en commercieel verantwoord is". Op de vraag of de KLM verheugd is over de nieuwe ont wikkeling, antwoordde de woordvoer der: „W(j zijn verheugd als de nieu we ontwikkeling leidt tot een verant woorde samenwerking". Naast MAC-KLM en Schreiner, is sinds kort ook Transavia (met oud MAC-er Blok aan het hoofd) op de Ne derlandse chartermarkt gekomen. ADVER1ENTIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1966 | | pagina 5