Metrootje spelen voor
een
kwartj
e
W innende foto heeft
misleidende titel
Ruime meerderheid voor de monarchie
Rudi
wil je
een stok
kaas
uit het
vuistje
Nieuwe lijn misschien al
eind 1967 geheel gereed
Ter overdenking
Kerstfeest
en politiek
Reorganisatie verwacht
in charterluchtvaart
ALLEEN TE ROTTERDAM
GEKORTWIEKT
Glaasje op? Dan
met de bus...
Nu Schreiner zich terug trekt
NOODZAAK
AANPASSING
NIET GELUKKIG
Politie hielp student
aan leesbril
Kritiek op kwaliteit
varensgezellen
van
Matroos op Noordzee
verongelukt
Enig rumoer om „Oorlel Press Photo"
Vreemde tekens
Kraan omgevallen
in Rotterdam
Pagina 5
ZATERDA0 24 DECEMBER 1966
w
(Van een onze verslaggevers)
ROTTERDAM Een Haags reisbureau reikt kwartjes uit aan zijn klanten
om hen in de gelegenheid te stellen metrootje te spelen te Rotterdam.
Met dat muntje kunnen zij in het onlangs gereedgekomen metrostation „Stad
huis" aan de Coolsingel uit een van de drie automaten een kaartje trekken
waarmee zij een tourniquet in werking mogen stellen. Zij kunnen dan op de
perrons komen.
Meer dan een toeristische attractie
Is het station nog niet. Op z'n vroegst
eind volgend jaar en op z'n laatst be
gin 1968 gaat de metro rijden. Dan
heeft Rotterdam zeven jaar gewerkt
en 250 miljoen gulden uitgegeven aan
een lijntje van zeseneenhalve kilome
ter. Dan is, wat nu nog spel is, echt
geworden. Dan heeft 's werelds eer
ste havenstad de eerste metro in ons
land.
Metro mag dan een weids woord
zijn voor ee nlijntje dat voor de helft
bovengronds is, de wijze waarop het
ondergrondse deel is gebouwd, is
uniek in de wereld. Omdat de Rotter
damse grond de slechtste van Neder
land is, werd het systeem van afzin
ken van „tunnelmoten", zoals bij ri
viertunnels gebruikelijk is, ook in
Rotterdams binnenstad toegepast.
Rotterdam bouwde zijn metro dus
eigenlijk in een rivier. Door de pap
bodem was wre nkeipneoenboenwu
bodem was werken in een open bouw
put onmogelijk.
Daarom werden grachten gegraven,
waarin de, van tevoren in bouwdok-
ken vervaardigde, tunnelmoten naar
hun plaats werden gevaren. Ook de
stations voeren kant en klaar naar
hun bestemming.
Maar waarom eigenlijk een metro?
Grootheidswaan?
Bittere noodzaak, zegt de woord
voerder van het gemeentelijk ver
voerbedrijf, de RET. De noodzaak om
noord en zuid, gescheiden door de ki
lometers brede Maas, niet van elkaar
te vervreemden. En die noodzaak
spreekt uit de cijfers.
De oude Willems- en Koninginne-
brug hebben een maximumcapaciteit
van vijf miljoen voertuigen per jaar.
Er gaan er jaarlijks negen tot tien
miljoen over heen. De al evenzeer
verouderde Maastunnel, ook wel de
koolmonoxyde-buis van de Maasstad
genoemd, heeft een maximale capaci
teit van zeventien miljoen voertuigen.
Maar er gaan jaarlijks 27 miljoen
doorheen.
Een ritje met de tram van Cen
traal Station naar Zuidplein voor
de boffers die een plaatsje kunnen
bemachtigen duurt thans drie
kwartier, tenminste als er niet al
te veel verkeer is. Met de auto is
het op z'n gunstigst een half uur.
Met de metro zal dat iets langer
dan tien minuten duren.
De frequentie van de metro zal één
trein per vijf minuten zijn in de
spits per drie minuten. De metro zal
veertigduizend passagiers per uur in
één richting kunnen vervoeren. Op
het ogenblik brengt de RET dagelijks
honderdduizend mensen van de ene
oever naar de andere, hetgeen een
vijfde van het totale bus- en tram-
vervoer betekent.
Maar waarom de tram niet gevoerd
door de tunnel die de aftandse Wil
lemsbrug zal vervangen? Omdat de
volledige capaciteit van deze tunnel
nodig zal zijn voor het gemotoriseer
de verkeer en omdat ook dan veel
tijd verloren gaat doordat die tram in
de drukke binnenstad toch het gemo
toriseerde verkeer zal moeten blijven
kruisen.
Het bus- en tramnet zal aan de
snelheid en de vervoerscapaciteit van
Het traject van de metro, dat over
een afstand van meer dan een kilo
meter onder de Maas door voert. De
bouwdokken zijn de centrale punten,
var waaruit de tunnelsegmenten wer
den ingevaren.
mogelijk zal worden gestreefd de fre
quentie van de op de metro aanslui
tende trams en bussen te verhogen.
In Rotterdam-Zuid zal lijn 2, een snel
tram van Charlois naar Lombardijen,
aansluiting geven.
Door de automatisering kaart
verkoop per automaat, het automa
tisch ongeldig maken van de kaarten,
controle op de perrons met televisie
en de mogelijkheid om de treinen
vanuit een seinhuis in de nieuwe re
mise aan de Hilledijk centraal te be
sturen wordt veel geld bespaard.
De lonen maken zestig tot zeventig
procent van de totale kosten van de
RET uit. Vandaar dat het vervoerbe
drijf overweegt ook het bij de metro
gevolgde systeem van het automa
tisch kopen en ongeldig maken van
de kaarten bij de bussen en trams in
te voeren.
Voorlopig zullen de metrotreinen
overigens niet vanuit het centrale
punt automatisch worden bestuurd,
doch door een vijftigtal bestuurders,
waarvan de helft uit op het ogenblik
daarvoor in opleiding zijnde RET-
mensen is gerekruteerd.
De animo onder de trambestuur
ders om de metro te rijden, was niet
groot. Het argument: op de tram zie
je en hoor je nog eens wat en krijg je
de kans om een praatje te maken.
Voor de metro zal een eenheids
prijs gelden, die niet te veel van
het overigens op de helling zijn
de RET-tarief zal afwijken. Al
het mogelijke is gedaan het de pas
sagiers zoveel mogelijk naar de zin
te maken. Op het station Zuidplein
rijden de bussen tot vlak bij de me
trotreinen. Op het station Beurs
konit een ondergrondse tramhalte.
Lopen en zeker in de regen is
tot een minimum beperkt.
De deuren sluiten automatisch zo
als bij de nieuwste treinstellen van de
NS; de „instap" is op dezelfde hoogte
als de perrons. Om het geraas van de
treinen tot een minimum te beperken,
zijn de rails uit één stuk vervaardigd
en bevestigd op een „bed" van
schuimrubber.
Aangezien het bouwen onder de
grond driemaal zo duur is als het
bouwen erboven, is men blij dat de
metro op de zuidoever eigenlijk geen
UTRECHT Dank zij de snelle
hulp van de Utrechtse politie heeft de
26-jarige derdejaars student in de
scheikunde J. H. A. Schmitz uit Maas
tricht donderdagmiddag zijn tentamen
kunnen doen In het analytisch-chemisch
laboratorium aan de Croeselaan in
Utrecht.
Even voor drie uur kwam de hevig
verontruste student het bureau aan
de Tolsteegbrug binnen met de medede
ling, dat hij zijn leesbril had verloren.
Over enkele minuten moest hij een ten
tamen afleggen, maar zonder bril was
dit voor hem onmogelijk.
De politie handelde snel en bracht de
student naar het hoofdbureau. Daar
zocht hij op de afdeling Gevonden
Voorwerpen in de „brillenkist" een
bril uit, die overeen kwam met de
sterkte van zijn verloren bril.
Ongeveer twintig minuten over tijd,
arriveerde de heer Schmitz met een po
litieman op het laboratorium. Nadat de
politie had uitgelegd wat de reden van
het late verschijnen van de student was
kon hij alsnog zijn tentamen doen. Na
afloop heeft hij de bril weer op het po
litiebureau afgeleverd.
metro is. Op kolommen, die 48 meter
uit elkaar staan, schuift de metro
daar op enkele meters boven de
grond door een geprefabriceerde buis.
De bewoners van de Maashaven en
de Mijnsherenlaan, wier uitzicht toch
al niet riant was, zijn niet erg geluk
kig met het betonnen gevaarte voor
hun huizen.
„Stadhuis" is een mooi station. De
neonverlichting brandt, de reclame
vitrines zijn gevuld met wat onze wel
vaart te bieden heeft. Er zijn tele
fooncellen, bagagekluizen, kiosken,
winkels en openbare toiletten. De
wanden van het station zijn bekleed
met blauw glas, waarin zelfs met het
scherpste mes geen (vieze) woorden
kunnen worden gekrast. Het blauw
doet het station groter lijken dan het
is. De vloer is voorzien van fraaie te
gels. De toegangen naar het station
kunnen door voetgangers gratis wor
den gebruikt; ze kunnen op die ma
nier droog en zonder gevaar voor hun
leven van de ene kant van de Cool
singel naar de andere komen.
De treinen krijgen hun stroom van
een derde rail. Een fraaier en goed
koper systeem dan de bovenleiding.
De Rotterdamse jeugd zal tijdig wor
den gewezen op de gevaren van die
rail.
Nog speelt Rotterdam metrootje
voor een kwartje. En als de metro
dan eindelijk gaat rijden zal het met
zeseneenhalve kilometer geen echte
zijn. Maar bij de RET zeggen ze:
„Zo zijn ze in Parijs ook begonnen."
De bedoeling is de metro uit te brei
den met lijnen naar Hoogvliet en
Spijkenisse. Maar dat zijn plannen
die nog bij de gemeenteraad in stu
die zijn.
Het hoofdbestuur van het „Neder-
landsche Roode Kruis" zal aan de
eerstkomende algemene vergadering
prinses Margriet voordragen ter be
noeming door de Kroon als lid van het
dagelijks bestuur, ter vervulling van
de vacature in dit college.
0 De Nederlandse Spoorwegen willen
op korte termijn de reizigerstarie
ven verhogen, zo heeft het ANP des
gevraagd van de Voorlichtingsdienst
van de Spoorwegen vernomen. Een
daartoe strekkend voorstel ligt al sinds
eind oktober op goedkeuring te wach
ten van de minister van Verkeer en
Waterstaat. Uit welingelichte bron
heeft het ANP vernomen, dat het om
een tariefsverhoging van gemiddeld ze
ven procent gaat.
0 Twee jongelui uit Ede, de 18-jarige
T. R. en de 17-jarige J. P. D., heb
ben bekend bij een inbraak in de bril-
monturenfabriek in Heerenveen een
bedrag van 5000 gulden uit een geld
kistje te hebben gestolen. Dit gebeur
de in de nacht van maandag op dins
dag. Zaterdagavond hadden zij bij een
inbraak in Velp reeds een bedrag van
3100 gulden weggenomen.
Rijkswaterstaat overweegt op het
ogenblik plannen, maar deze liggen
nog geheel in het vlak van studie, om
op waterstaatgebied de situatie bij Nij
megen te verbeteren met het oog op de
stadsuitbreiding in de richting van het
ongeveer tien kilometer ten oosten van
Nijmegen liggende dorp Ooij. Tussen
Nijmegen en Ooij vertoont de Waal een
grote bocht en verwijdering van deze
bocht zou worden overwogen.
De rechtbank in Dordrecht heeft de
29-jarige veehandelaar Gerrit de
G. uit Groot-Ammers veroordeeld tot
vijftien jaar, met aftrek en terbeschik
kingstelling van de regering. De man
wordt ervan verdacht een jaar geleden
zijn neef, de 46-jarige fouragehandelaar
Arie Blokland uit Schelluinen, om het
leven te hebben gebracht.
De Rotterdamse politie is op zoek
naar de dieven, die uit twee Duit
se spoorwagons aan de Waalhaven zes
tig dozen met in totaal 1080 paar da
messchoenen hebben gestolen. De
schoenen kwamen drie dagen geleden
uit Italië in Rotterdam aan om daar te
worden overgeladen in een schip, die
ze naar Engeland zou vervoeren.
De Amsterdamse politie heeft de 58-
jarige J. H. A. B. aangehouden we
gens verduistering van f 600,- uit de
kas van een hoofdstedelijk biljartclub
je, waarvan hij secretaris-penning
meester was.
De metro rijdt proef. Pas eind vol
gend jaar of begin 1968 zullen 40.000
passagiers per uur ervan kunnen
profiteren.
ROTTERDAM Het is
bedroevend
te moeten constateren met welke kwa
liteit aan bemanning Nederlandse sche
pen heden ten dage naar zee vertrekken.
Dit zei de voorzitter van de Centrale
van Zeevarenden ter Koopvaardij en
Visserij (CKV), de heer D. Opmeer,
vrijdagmorgen op een vergadering van
deze organisatie in Rotterdam.
Hij deelde mee, dat de oorzaak van
deze nare situatie ligt in het feit, dat
er geen enkel wettelijk of reglementair
voorschrift terzake van vakbekwaam
heid bestaat, waaraan de gezel moet
voldoen om scheepsarbeid te kunnen
verrichten. Het is zo zei de heer Op
meer nog steeds zo, dat men van
achter de bakkerskar als matroos kan
gaan varen en dit gebeurt maar al te
vaak.
DEN HAAG De 51-jarige matroos
L de Mos uit Den Haag is overleden
aan de gevolgen van een ongeluk aan
boord van de logger Seheveningen 61.
Het schip is de haven van Schevenin-
gen binnengelopen. Het stoffelijk over
schot is naar een ziekenhuis overge
bracht.
Donderdagmorgen raakte de heer De
Mos op de SCH 61, die vijftig mijl ten
noorden van Scheveningen op de Noord
zee voer, tijdens werkzaamheden bekneld
tussen een staalkabel en een laadboom.
Hij bezweek aan het opgelopen letsel.
DEN HAAG De actie „Glaasje op?
Laat u rijden" wordt ook de komende
feestdagen voortgezet. Het Verbond
voor Veilig Verkeer heeft daarom een
dringend beroep gedaan op de directies
van alle openbare vervoerbedrijven om
tijdens de kerstdagen en de jaarwisse
ling 's nachts extra bussen in te zet
ten. Volgens het verbond, hebben de
belangrijkste vervoerbedrijven aan dit
verzoek gevolg gegeven.
Diverse vervoerbedrijven hebben ge
vraagd om affiches van het dronkeman
netje met een glaasje op z'n hoofd.
De bedoeling is deze affiches achter op
de bussen te plakken.
Het bestuur van de afdeling Amster
dam van de Democraten '66 heeft aan
de gemeenteraad van Amsterdam een
adres gericht waarin het, ter ondersteu
ning van de actie, dit college voorstelt
door het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf
na één uur in de nacht bussen te laten
rijden van het centrum naar de bui
tenwijken. Volgens D '66 mist Amster
dam als uitgaanscentrum de mogelijk
heid na één uur 's nachts de actie
„glaasje op, laat u rijden" in praktijk
te brengen.
Men acht het wenselijk, dat met na
me in de nacht van vrijdag op zater
dag, en die van zaterdag op zondag,
het G.V.B. de late uitgaanders de ge
legenheid geeft zich na genoemd tijd
stip te laten vervoeren. Gedacht wordt
aan mogelijkheden als in Parijs en
Kopenhagen.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG Rondom de foto van de Japanner Kyoichi Sawada, die onder de
titel „Stoffige dood" de eerste prys heeft gekregen op World Press Photo 1966,
begint enig stof op te waaien. Deze winnende foto van de U.P.I.-fotograaf ver
toont het beeld van een Viët-Congstryder, die, op de buik liggend, door een
Amerikaanse tank wordt voortgezeuld aan een touw, dat om zyn samengebonden
enkels is bevestigd. Uit fel verontwaardigde brieven, die bij dagbladen zijn bin
nengekomen en daar zijn gepubliceerd, blykt, dat vooral door de titel, die aan
de foto is gegeven in wQde kring de indruk is gevestigd, dat Amerikaanse mi
litairen op die manier een gevangen tegenstander aan zijn einde brengen. Uit
informaties, die wij op ons verzoek van United Press International hebben ont
vangen, bl(jkt echter dat daar geen sprake van is.
Volgens de mededeling van het UPI-
bureau te Saigon, heeft Sawada de fo
to gemaakt op 24 fevruari, toen na af
loop van de operatie Mastiff, ongeveer
50 km ten noordwesten van Saigon, de
lichamen bijeen werden gebracht van
89 Viët-Congsoldaten, die dood op het
slagveld waren achtergebleven en die
moesten worden begraven.
Nadere toelichtingen hebben duidelijk
gemaakt, dat Amerikaanse, Australi
sche en Viëtnamese soldaten reeds
sinds geruime tijd de op het slagveld
achtergebleven dode Viët-Congsoldaten
niet meer op draagbaren afvoeren, om
dat reeds vele leden van de .bergings-
ploegen zijn gedood, zowel door de boo
bytraps, die aan de lichamen van de
gedode Viët-Congstrijders waren beves
tigd, als door achtergebleven scherp
schutters, die de bergingsploegen onder
vuur namen.
De titel, die aan de bekroonde foto
is gegeven, blijkt bij zeer velen de in
druk te hebben gevestigd van een bij
zonder sadistische methode van de
Amerikanen om gevangen tegenstanders
ter dood te brengen. Berichten uit Sai
gon hebben* duidelijk gemaakt, dat die
misleidende titel niet door Sawada aan
de foto is gegeven.
De heer Van Breukelen, voorzitter
van „World Press Photo", deelde ons
echter mee, dat het wel UPI zelf is ge
weest, dat deze naam aan de plaat van
Sawada heeft gegeven. Volgens de heer
Van Breukelen, is de plaat onder deze
titel ingezonden door Philip Blumen-
feld, het hoofd van de fotodienst van
United Press International, die begin
déze maand zelf deel heeft uitgemaakt
van de jury van W.P.P, die de plaat
heeft bekroond. De misleidende titel is
afkomstig van het UPI-bureau en niet
van Sawada.
Blijkens het onderschrift, dat volgens
W.P.P. bij de foto hoorde werd het
stoffelijk overschot weggesleept terwijl
sterke Viët-Cong-eenheden in de aanval
waren en zou de plaat zijn genomen tij
dens de operatie „Rolling Stone" en
niet, zoals UPI-Saigon deze week mee
deelde, tijdens de operatie Mastiff.
Hoewel het UPI-bureau te Saigon
staande houdt, dat de door „World
Press Photo" bekroonde foto van Sawa
da een authentieke plaat van zo'n ber
gingsoperatie is, blijkt in verscheidene
kringen getwijfeld te worden aan die
authenticiteit. Oorzaak van die tw(jfel
is, dat op het afgebeelde rupsvoertuig,
waarmee de dode Viët-Congsoldaat
wordt geborgen, de aanduiding U.S. Ar
my, die op elk Amerikaans -voertuig
UTRECHT Het Nederlandse volk zegt „ja" tegen de mo
narchie en „nee" tegen de republiek. Dat is gebleken uit
een omvangryke enquête, die het weekblad Revu heeft ge
houden. Voor de monarchie sprak zich 71 procent van de
geënquêteerden uit, voor de republiek was 15 procent,
voor 12 procent maakte het niet veel uit en twee procent
wist het niet.
Opvallend is, dat twee procent van de A.R.P.-stemmers en
drie procent van de C.H.U.-stemmers een republiek wenst
en dat de P.S.P. in haar aanhang geen absolute meerder
heid voor de republiek heeft, want 28 procent sprak zich
voor de monarchie uit en 44 procent voor de republiek.
Uit de enquête is voorts gebleken, dat de mannen (18 pro
cent voor de republiek) republikeinser zijn dan de vrouwen
(11 procent), dat van de 17- tot 20-jarigen 58 procent voor
de monarchie is en 23 procent voor de republiek, maar dat
met het klimmen der jaren de sympathie voor de monarchie
toeneemt (65 jaar en ouder: 78 procent voor de monarchie
en elf procent voor de republiek). In de drie grootste ste
den wonen de meeste aanhangers van de republiek (24 pro
cent), op het platteland is slechts 12 procent voor de repu
bliek. Naar kerkelijke gezindte blijkt dat van de gerefor
meerden slechts drie procent voor de republiek is, van de
hervormden acht procent, van de rooms-katholieken 16 pro
cent, van de andere kerkgenootschappen 12 procent, van de
onkerkelijken met een godsdienstige opvoeding 18 procent
en van de onkerkelijken zonder godsdienstige opvoeding 26
procent.
De jaarlijkse lintjesregen zou 37 procent van de Nederlan
ders willen afschaffen, 32 procent is voor handhaving, 30
procent kan het niet schelen en één procent weet het niet.
De confessionele kringen zijn in meerderheid voor handha
ving van de lintjesregen.
Gebleken is voorts, dat 59 procent van de Nederlanders
vindt, dat de Koningin weinig invloed heeft op de wijze
waarop ons land wordt bestuurd; 19 procent is van mening,
dat zij geen invloed heeft; 20 procent meent, dat van veel
invloed sprake is en twee procent weet het niet.
„Het moet »o blijven", vindt 68 procent van de Nederlandse
bevolking en 25 procent vindt zelfs, dat de invloed groter
moet worden en slechts vier procent is voor vermindering
van de invloed.
Tevreden met de toestand zoals die nu is toont zich 38 pet der
C.P.N., G.P.V. en S.G.P., 53 procent van de P.S.P.-stem-
mers, 9 procent van de Boerenpartijstemmers, 65 procent
van de A.R.P.-stemmers, 69 procent van de C.H.U.- en
P.v.d.A.-stemmers en 74 procent van de V.V.D.- en K.V.P.-
stemmers.
Van de Nederlandse mannen wil 19 procent, van de vrouwen
31 procent, meer invloed van de Koningin. Hetzelfde wenst
34 procent van de vrouwen in Amsterdam, Rotterdam en
Den Haag, 43 procent van de gereformeerde vrouwen in
Nederland en 54 procent van de leden van andere kerk
genootschappen dan r.k., gereformeerd en hervormd. Naar
mate de welstandsklasse lager is, wordt de roep om meer
invloed van de Koningin luider. Dat is namelijk de wens van
22 procent van de hoogste welstandsklasse, van 25 procent
van de lagere welstandsklasse en van 34 procent van de
laagste welstandsklasse.
voorkomt, op zeer merkwaardige wijze
is geschreven.
Aan de R ontbreekt de achterste poot,
zodat deze R gelijk is aan de Russische
R. Bij nadere bestudering van de foto,
hebben wij echter kunnen vaststellen,
dat die poot aanvankelijk wel aanwezig
is geweest, maar door beschadiging is
weggevallen.
Meer onverklaarbaar is echter het
feit, dat de Y van ARMY met de lange
poot van linksboven naar rechtsonder
loopt. Dat is in geen geval de wijze,
waarop Amerikanen de Y op hun voer
tuigen plegen te spuiten.
Volgens het UPI-bureau te Saigon
dat op een vraag onzerzijds om een ver
klaring meedeelde dat het zeker negen
maanden zou duren om de tank te kun
nen opsporen, als hij nog in dienst zou
zijn moet die verkeerde schrijfwijze
van de Y worden toegeschreven aan
een fout van de man, die het spuit-
sjabloon heeft gemaakt.
Pogingen om langs de officiële Ame
rikaanse weg nadere informaties over
de betrokken tank en de fout te krijgen,
hebben tot nu toe geen resultaat opge
leverd.
ROTTERDAM Op het terrein van
de „Buisro Staalro" aan de Katen-
drechtselaan in Rotterdam is vrijdag
middag een kraan omgevallen. De
kraanmachinist, de heer C. W. Meijer,
57 jaar oud, is met het kraanhuis van
een hoogte van veertien meter naar
beneden gevallen en bekneld geraakt.
Hy is met rugklachten naar zyn huis
aan de Menenkamp in Rotterdam-Zuid-
wyk gebracht.
De kraan, die afbrak twee meter bo
ven de betonnen fundering, moet als
verloren worden beschouwd. De arm
van de kraan raakte in zijn val het
binnenschip „Sheila", dat in de Katen-
drechtse haven lag gemeerd, evenals
een auto, die aan de overkant van het
haventje geparkeerd stond.
Het kerstfeest blijkt een storende in
vloed te hebben op de wereldpolitiek.
In Viëtnam zijn ze althans van plan
om rondom kerst het vuren te staken.
Iedereen voelt blijkbaar aan, dat deze
twee dingen, kerstfeest vieren en de men
sen doodschieten, niet samengaan. De
engelen hebben in de Kerstnacht im
mers gezongen: vrede op aarde. Die
vrede is nog steeds niet gekomen. Zover
zijn we nog niet. Maar rondom kerst
moet het er toch even op lijken. Dan
moeten wij ophouden met onze politieke
intriges, met ons strijden voor onze be
langen. met ons opkomen voor onze
vermeende rechten. Dan wordt ons po
litieke bedrijf gestoord. Er moet plaats
komen voor het geboren kind in Beth
lehem.
Dat verband tussen kerstfeest en po
litiek treffen wij ook al in de bijbel
aan. In Lucas 2 wordt de geboorte
van Christus nl. Tliet beschreven als
een familiegebeurtenis, maar als een
politieke gebeurtenis. De geboorte van
Jezus heeft met de wereldpolitiek te
maken.
Zijn geboorte heeft nl. plaatsgevon
den in de dagen van de beschrijving on
der keizer Augustus.
We zouden denken: Wat hebben die
twee feiten met elkaar te maken: de
wereldschokkende volkstelling van kei
zer Augustus èn de geboorte van een
kind?"
Toch hebben die twee gebeurtenissen
heel veel met elkaar, te maken.
De volkstelling van Augustus was een
demonstratie van zijn wereldmacht. Hij
beschikte over het mensdom. De men
sen waren van hem. Zij waren zijn ge-
telden zoals een herder zijn schapen
geteld heeft. En op één bevel, dat uit
zijn mond komt, verkeert de hele we
reld in rep en roer. Zelfs tot in het
kleine provinciestadje Nazareth toe
blijft niemand op zijn plaats. Vanwege
deze machtige keizer moeten ook Jozef
en Maria uit Nazareth wegtrekken naar
Bethlehem.
Wij komen onder de indruk van zo
veel macht. Augustus draagt zijn naam
wel met eer: Augustus, de verhevene.
Toch is die politieke macht slechts
schijn.
Want hoewel het lijkt alsof Augustus
alles te vertellen heeft, en iedereen
achter hem aanloopt, in feite is Augus
tus zelf degene, die de knecht is van
een Ander. Niet Augustus dirigeert het
kind Jezus. Maar het kind Jezus diri
geert Augustus. Jezus wilde in Bethle
hem geboren worden, daarom moest
Augustus zijn volkstelling houden. God
wilde zijn belofte vervuld hebben (Mi-
cha 5:1), daar moest Augustus zijn aan
deel in brengen.
Dit verband tussen kerstfeest en poli
tiek is veelzeggend. Al wordt er in
Viëtnam rondom kerst een kort bestand
gehouden. Dat is maar een bittere
schijn. Straks, na kerst, komen de fo
to's weer terug in de krant: gemartelde
soldaten, uitgehongerde vrouwen en kin
deren, zoveel doden, en tussen dat alles
door het gekonkel der machten.
Toch heeft kerstfeest met de politiek
te maken. Het is gebleken nl. en het
zal blijken, dat niet Augustus anno de
geboorte van Christus en niet Augustus
anno 1966 het voor het zeggen hebben,
maar Jezus Christus.
Hij werd als een hulpeloos kind gebo
ren. Maar in zijn hulpeloosheid is hij
de Redder van een schuldige wereld.
En omdat Hij de redder van deze we
reld is, is Hij ook haar Here en Koning.
Hij zal eenmaal de wereldpolitiek defi
nitief verstoren, wanneer niet wij, maar
Hij de vrede zal brengen op aarde.
Nogmaals: die vrede is er nu nog
niet. Soms ervaar je er iets van op het
kleine vlak van ontmoeting tussen God
en mens, tussen een mens en een mens.
Maar het is nog maar zeer ten dele.
Het verdwijnt meestal tegen de over
macht van haat en jaloezie.
Daarom zien wij op kerst niet alleen
terug op wat er geweest is. Wij zien
vooral naar wat er komen zal. Want
nog eens zal Jezus komen. Als dè grote
Machthebber van hemel en aarde. En
als dè grote Vredemaker. Hij is onze
Vrede.
Veenendaal, Ds. C. Graafland.
DEN HAAG. Nu luchtreder B. A. ÜL
Schreinen zyn vyftig procent be-
damse scheepvaartbedrijf Van Omme
ren, wordt een belangrijke reorganisa
tie in de Nederlandse charterluehtvaart
verwacht. Men verwacht ook, dat be
sprekingen, zoals deze de afgelopen tijd
op initiatief van de minister van Ver
keer en Waterstaat zijn gevoerd om te
komen tot een samenwerking tussen de
Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
en die mislukt zijn, door de stap van
Schreiner volgend jaar weer mogelijk
zijn. „Die samenwerking zit er nu wel
in. Van Ommeren is een andere figuur
dan Schreiner", aldus de woordvoer
der van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat.
Het Rotterdamse scheepvaartbedrijf
vormde met Schreiner Airweys al een
gesloten N.V. met een kapitaal van 5
miljoen. Het luchtvaartbedrijf zal
voorlopig op de oude voet worden voort
gezet. Tot men het bij Van Ommeren
eens is geworden over de toekomstige
naam, de bedrijfsstructuur en de ont
wikkeling, zal de heer Schreiner direc
teur blijven.
De luchtvloot van Schreiner Airways
bestaat uit twee viermotorige DC-7
Cs, twee Fokker-Friendships en een
DC-3. Schreiner heeft honderdzestig
mensen in dienst. Op de vraag of hfl
een samenwerking tussen KLM-MAC en
de voortzetting van Schreiner Airways
personeel zal moeten afvloeien, kregen
wij geen commentaar.
Een woordvoerder van de KLM deel
de ons desgevraagd mee, dat de KLM
nooit met concrete voorstellen is bena
derd over een mogelijke samenwerking
met Schreiner Airways, wat het char-
tervervoer betreft. „De KLM is een
voorstander van bundeling van krach-
en waar dat mogelijk en commercieel
verantwoord is". Op de vraag of de
KLM verheugd is over de nieuwe ont
wikkeling, antwoordde de woordvoer
der: „W(j zijn verheugd als de nieu
we ontwikkeling leidt tot een verant
woorde samenwerking".
Naast MAC-KLM en Schreiner, is
sinds kort ook Transavia (met oud
MAC-er Blok aan het hoofd) op de Ne
derlandse chartermarkt gekomen.
ADVER1ENTIE